Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 75 ... 109 Laatste
Acties:
  • 578.179 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StecaGrid
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 26-09 03:39
Phyxion schreef op zondag 07 februari 2016 @ 19:02:
[...]

Ik heb een paar weken terug alles bekeken en er zit nergens wat los. Ik heb alles nog even goed aangedrukt maar het bewoog allemaal niet dus dat moet wel goed zitten. Voor garantie rechtstreeks met Fronius contact opgenomen of via de verkoper?

[...]

[...]

Ik heb even op dat SolarWeb gekeken en ik zag wel dit:

[afbeelding]

Dit komt wel overeen met de data dat de omvormer vrijwel niks doet. Nou zeggen deze meldingen mij verder niet erg veel, en dan voornamelijk:
- Waardoor dit komt.
- Hoe dit op te lossen.
- Ligt dit aan de omvormer of aan iets anders.

Ik heb verder ook nog even op dat SolarWeb rond gekeken maar ik zie geen springspanning of iets in die trend. Het enige wat ik vind is de kW opbrengst en de grafieken die daar bij horen. Misschien dat ik hier helemaal overheen gekeken ben want erg helder vind ik de site niet. Je kan daar bij de grafieken rechtsonder aan wel wat andere opties aanzetten maar dat geeft hier een lege grafiek.
Als je de error codes van je fronius galvo omvormer bekijkt zie je dat 453 met het voltage te maken heeft en 454 met de frequentie.
Kan je op de omvormer zelf ook de netspanning bekijken tijdens dit soort momenten? Wellicht dat die te hoog wordt. Je omvormer handmatig op Duitsland zetten zou de oplossing kunnen zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01:20
@Phyxion

Al naar software versie van die Fronsius gekeken, was een minder gelukkige versie
Software version: fro26380.upd
Control unit RECERBO V0.3.7.0
Power stage set GALVO_PS V0.1.4.0
Filter PC board GALVO_FIL V0.1.1.3
Country setups V0.0.59.10

Changes in country setups- 50Hz, 60Hz:
Activation of the outer voltage and frequency limits, the reconnect limits for the voltage and frequency as wellas the long-term voltage monitoring .
Changes
- The Energy Yield menus at the display were removed due to RGM requirements.
Bugfixes
- The inverter lost the device type - device type = 0 was displayed.
- Accuracy of energy meter was improved . The existing derogation to -1.2% no longer occurs
- Untill now falsly no SMS was sent at state code 568.
- False tripping of state codes 453 and 454 has been fixed

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09 22:26

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Phyxion schreef op zondag 07 februari 2016 @ 19:02:
[...]

Ik heb een paar weken terug alles bekeken en er zit nergens wat los.
Meet eerst even de netspanning na en als die niet ver onder / boven de 230 V zit, dan vooral niet gaan klooien met de landinstellingen, dat is echt niet de manier om het op te lossen en als ze er achter komen kunnen ze daar echt wel n probleem van maken.

Ik zou het eerst via de installateur doen als dat iemand is die alleen PV doet.
Als dat wat lang duurt dan zou ik gewoon direct naar Fronius gaan, dan wel ff een bcc naar de installateur.

Verder kan in een MC4 stekker het metalen deel niet goed zijn aangedrukt waardoor deze is terug gedrukt. Dat gebeurd wel eens als dat bij installatie niet goed is gebeurd dat dat op den duur fouten gaat geven omdat dan de verbinding niet goed is. daar zie je vanaf de buitenkant niets van, en er gaan dan rare dingen gebeuren als er stroom gaat lopen.

Dat zou je na kunnen kijken, maar haal dan wel eerst de AC eraf zodat er zeker geen stroom loopt. (anders krijg je vlambogen met DC)
Let wel op dat er hoge levensgevaarlijke spanning op staat.
Als je daar niet bekend mee bent, afblijven!

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Origineel
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik heb verder ook nog even op dat SolarWeb rond gekeken maar ik zie geen springspanning of iets in die trend. Het enige wat ik vind is de kW opbrengst en de grafieken die daar bij horen. Misschien dat ik hier helemaal overheen gekeken ben want erg helder vind ik de site niet. Je kan daar bij de grafieken rechtsonder aan wel wat andere opties aanzetten maar dat geeft hier een lege grafiek.
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/2981782/solarweb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Origineel
  • Niet online
TD-er schreef op zondag 07 februari 2016 @ 18:53:
Of er is iets anders aan de hand (schaduw/viezigheid/bladeren).
Wat voor panelen en vooral hoeveel per string, heeft hij in zijn set zitten?
Ik heb zelfs iets schaduw, hij is volledig schaduwvrij. Nieuwe panelen, dus kan ook geen vuil zijn.
Stringconfiguratie weet ik zo niet, maar ik zou toch denken 4 panelen in serie (anders kan die growatt het ook niet aan).
Proton_ schreef op zondag 07 februari 2016 @ 19:00:
[...]

Jouw topdag is met veel directe instraling (blauwe lucht). Dan is oost/west in de winter in het nadeel.
Is het verschil op een slechte dag (grijze lucht) kleiner? Dan is er weinig aan de hand.
Iedere dag is gewoon super waardeloos.
Natuurlijk maakt de hoek uit, maar zoveel :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Er staat dus +/- 600 V op een omvormer die maar 550 V mag hebben?
https://www.fronius.com/c...ENG_HTML.htm#.VrebRK32Z9A
Niet vreemd dat hij niet meer wil starten (uit zelfbescherming)
Kun je er geen twee strings van maken van 6 panelen ipv 12?

Edit: wel een vreemde waarde, de Voc spanning is 38,26 V (als ik het goede paneel heb)
12 x 38,26 = 463 Voc
Dus misschien is er iets anders aan de hand met de omvormer?

[ Voor 26% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-02-2016 21:04 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Origineel
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op zondag 07 februari 2016 @ 20:33:

Er staat dus +/- 600 V op een omvormer die maar 550 V mag hebben?
https://www.fronius.com/c...ENG_HTML.htm#.VrebRK32Z9A
Niet vreemd dat hij niet meer wil starten (uit zelfbescherming)
Sorry voor de verwarring, maar dit is een screenshot van mijn omvormer, Fronius Symo.
Screenshot was alleen bedoelt om aan te tonen waar de DC spanning in Solarweb te vinden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [BoSS]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:08

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

AUijtdehaag schreef op zondag 07 februari 2016 @ 14:26:
[...]

Omdat tie "gratis" een efficiëntere omvormer mag weghangen >:)
En ik hoop "gratis" want de installateur heeft zich vergist in de samenstelling van het PV-systeem.
Idd gratis - dat was ik er vergeten bij te zeggen. Is dan 4x5 houden en een andere omvormer die wel >600 Volt aan kan een betere optie dan de strings wisselen naar 5x4 (en deze omvormer houden inclusief monitoring)?

Die paar % extra rendement boeien mij niet zo, dat is een paar dubbeltjes per jaar gok ik - het gaat mij meer om betrouwbaarheid. Is die Steca inderdaad veel betrouwbaarder dan mijn Sofar Solar - zo ja dan is dat voor mij een betere optie denk ik, ondanks het gebrek aan Ethernet en WiFi voor monitoring?
Proton_ schreef op zondag 07 februari 2016 @ 13:34:
[...]

Een Steca is over RS485 uit te lezen en is een goede omvormer. Er moet nog wel een stringbox met diodes bij om 4 strings aan 1 MPPT te knopen.
Mits je er monitoring bij krijgt is het een prima ruil.
Kan je mij meer uitleggen over monitoring over RS485 met de Steca? Hoe kan ik dat er bij 'krijgen' als ik de omvormers wissel? (uitlezen met Arduino / Raspberry en dan loggen naar PVoutput is voor mij geen probleem - maar moet wel weten hoe en kan nergens het protocol vinden).

[ Voor 26% gewijzigd door [BoSS] op 07-02-2016 22:20 ]

20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[BoSS] schreef op zondag 07 februari 2016 @ 22:05:
[...]

Idd gratis - dat was ik er vergeten bij te zeggen. Is dan 4x5 houden en een andere omvormer die wel >600 Volt aan kan een betere optie dan de strings wisselen naar 5x4 (en deze omvormer houden inclusief monitoring)?

Die paar % extra rendement boeien mij niet zo, dat is een paar dubbeltjes per jaar gok ik - het gaat mij meer om betrouwbaarheid. Is die Steca inderdaad veel betrouwbaarder dan mijn Sofar Solar - zo ja dan is dat voor mij een betere optie denk ik, ondanks het gebrek aan Ethernet en WiFi voor monitoring?
Ik ken erg weinig gevallen hier op het forum van een kapotte steca. (1 geval)
Het is wel zo dat je een refurbished steca terug krijgt, mocht die sneuvelen tijdens de garantie (of dat nog zo is, weet ik niet)

Dus ik kan niet zeggen of die kwalitatief slechter is of beter dan je huidige omvormer (te weinig pech gevallen bekend)
Maar het rendement is meer dan uitstekend te noemen van de steca.
Ik had in een eerdere post aangegeven dat een Steca 3600 een nog iets betere keus is vanwege iets aftoppen. Behoort dat ook tot de mogelijkheden? Dan heb je misschien wel een ethernet aansluiting.

Ik denk dat de leverancier, liever die steca plaatst dan weer het dak op te moeten om alles te wijzigen.

Wat betreft logging, zijn er goedkope kWh metertjes te koop met S0 aansluiting.
(ik zie liever een mooie finder :+ )
Dan kan je ook je raspberry of arduino aansluiten.
Zet er dan meteen twee in, 1 voor opwek en 1 voor verbruik.

[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-02-2016 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyxion
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

rik11 schreef op zondag 07 februari 2016 @ 19:19:
[...]

Als je de error codes van je fronius galvo omvormer bekijkt zie je dat 453 met het voltage te maken heeft en 454 met de frequentie.
Kan je op de omvormer zelf ook de netspanning bekijken tijdens dit soort momenten? Wellicht dat die te hoog wordt. Je omvormer handmatig op Duitsland zetten zou de oplossing kunnen zijn
Ik weet niet of je bij de Fronius Galvo wel de netspanning kan bekijken. Misschien op het apparaat zelf maar ik kan het niet vinden op de web-interface. Als ik het op Duitsland zou zetten, heeft dat verder nog gevolgen?
Domba schreef op zondag 07 februari 2016 @ 19:20:
@Phyxion

Al naar software versie van die Fronsius gekeken, was een minder gelukkige versie

[...]
Ja, de laatste versie draait altijd. Het is de Fronius Galvo 3.1-1 overigens.
Andre1973 schreef op zondag 07 februari 2016 @ 19:29:
[...]

Meet eerst even de netspanning na en als die niet ver onder / boven de 230 V zit, dan vooral niet gaan klooien met de landinstellingen, dat is echt niet de manier om het op te lossen en als ze er achter komen kunnen ze daar echt wel n probleem van maken.

Als dat wat lang duurt dan zou ik gewoon direct naar Fronius gaan, dan wel ff een bcc naar de installateur.

Verder kan in een MC4 stekker het metalen deel niet goed zijn aangedrukt waardoor deze is terug gedrukt. Dat gebeurd wel eens als dat bij installatie niet goed is gebeurd dat dat op den duur fouten gaat geven omdat dan de verbinding niet goed is. daar zie je vanaf de buitenkant niets van, en er gaan dan rare dingen gebeuren als er stroom gaat lopen.

Dat zou je na kunnen kijken, maar haal dan wel eerst de AC eraf zodat er zeker geen stroom loopt. (anders krijg je vlambogen met DC)
De netspanning op het apparaat zelf aflezen of ...? Is de landinstelling aanpassen zo anders dan?
Vreemd, als ik dat aanzet dan verandert er helemaal niks. Misschien wordt dat niet doorgestuurd of is het gewoon niet aanwezig?

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waslijn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-09 19:48
Had ik ook al gevonden, die is alleen niet voor de flatfix fusion

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 26-09 13:16

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

waslijn schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 10:39:
[...]
Iemand een idee wat het wachtwoord is, zou er graag eens naar kijken :)
Als je wilt weten hoe het er uit ziet... zie onderstaand. Als je een wachtwoord wilt hebben, dan zul je die via de officiële kanalen moeten aanvragen. Ik ga hier geen wachtwoorden plaatsen.
Flatfix Fusion Calculator

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Wachtwoord is te vinden via google.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:34
antonboonstra schreef op maandag 08 februari 2016 @ 16:11:
[...]

Als je wilt weten hoe het er uit ziet... zie onderstaand. Als je een wachtwoord wilt hebben, dan zul je die via de officiële kanalen moeten aanvragen. Ik ga hier geen wachtwoorden plaatsen.
[afbeelding]
Is dat jou opstelling met alleen ballast op hoeken?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
waslijn schreef op maandag 08 februari 2016 @ 13:14:
[...]
Had ik ook al gevonden, die is alleen niet voor de flatfix fusion
En had je deze ook al gevonden?
https://www.google.nl/url...8jF3oV_0khrSk51znwRC6cP3w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

reneeke1970 schreef op maandag 08 februari 2016 @ 16:41:
[...]
Is dat jou opstelling met alleen ballast op hoeken?
Nee, mijn panelen zitten op mijn schuin dak geïnstalleerd. Dit is gewoon een voorbeeldje. Als je panelen neerzet op een plattegrond, dan berekend de tool automatisch de benodigde ballast. Omdat het een gekoppeld geheel is, is er blijkbaar alleen ballast op de hoeken nodig.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
antonboonstra schreef op maandag 08 februari 2016 @ 19:37:
[...]

Nee, mijn panelen zitten op mijn schuin dak geïnstalleerd. Dit is gewoon een voorbeeldje. Als je panelen neerzet op een plattegrond, dan berekend de tool automatisch de benodigde ballast. Omdat het een gekoppeld geheel is, is er blijkbaar alleen ballast op de hoeken nodig.
Oké, nou vind het toch opvallend, ik heb ook 36 kilo rondom, alleen de middelste ook 18 kilo, had dus blijkbaar niet nodig geweest

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:05

The Legend

*Plop*

Heb nu een aantal offertes:
[list]
• 16x Suntech 280wp full black panelen met Omniksol 4.0 1-fase omvormer met wifi voor ca. 5100 euro ex btw
• 16x Suntech 280wp full black panelen met een Goodwe4000 3-fase omvormer met wifi voor ca. 5400 euro ex btw
• 16x JA Solar JAM6 270wp full black panelen (met geïntegreerde optimizers) met SolarEdge SE4000 1-fase omvormer voor ca. 5500 euro ex btw
• 16x JA Solar JAM6 270wp full black panelen (met geïntegreerde optimizers) met SolarEdge SE4k 3-fase omvormer voor ca. 5700 euro ex btw

Prijzen zijn ex btw en inclusief installatie. Ik heb geen last van schaduw, dus optimizers niet echt nodig. Logging is wel erg geinig. SolarEdge is beter dan een Goodwe lijkt me? Omniksol kan ik niet veel positiefs over vinden dus dat is misschien sowieso geen goede keuze?

[ Voor 72% gewijzigd door The Legend op 09-02-2016 10:19 ]

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:48
Even overzicht van 2009 tot nu m.b.t. mijn gas en electra verbruik.

vanaf 2011 led verlichting aangeschaft en wat meer bewust omgegaan met electra (schakel stekker dozen etc.).
begin 2012 nieuwe CV ketel aangeschaft.
Vanaf 26 juni 2014 zonnepanelen 4500 Kwh en dochter vanaf september op kamers.

Historische overzicht 2009 t/m 2015

Jaar Gas Electra

2009 1722 4670
2010 1798 4568
2011 1747 3948
2012 1514 4083
2013 1545 3855
2014 1140 2001
2015 0945 0005

[ Voor 11% gewijzigd door Snarfie31 op 09-02-2016 14:54 ]

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Snarfie31 schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 11:40:
Even overzicht van 2009 tot nu m.b.t. mijn gas en electra verbruik.

vanaf 2012 led verlichting aangeschaft en wat meer bewust omgegaan met electra.
vanaf 2013 nieuwe CV ketel aangeschaft.
Vanaf 26 juni 2014 zonnepanelen 4500 watt.

Historische overzicht 2009 tm 2015

Jaar Gas Electra
Gas Electra
2009 1722 4670
2010 1798 4568
2011 1747 3948
2012 1514 4083
2013 1545 3855
2014 1140 2001
2015 945 5
En wat is nu je werkelijke electra verbruik?

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:48
klump4u schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 11:44:
[...]

En wat is nu je werkelijke electra verbruik?
Ik heb een ferraris meter is dus niet exact te bepalen. Ik zag in october al dat ik zo'n 400 Kwh ging overhouden die heb ik dus gebruikt om electrische te verwarmen. Maar ja wat dat aan gas heeft opgeleverd is ook weer moeilijk te bepalen met zo'n zachte winter. Volgens mijn Omnik en Mastervolt moet ik 3430 Kw/h + 460 Kwh = 3890 Kwh watt hebben gegenereerd trek daar die 400Kwh overproductie vanaf en mn energie verbruik is ongeveer 3490 met 5% a 8% correctie denk ik zo'n 36 a 3700 Kwh. Komt dus wel aardig in de buurt.

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 25-09 09:20
The Legend schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 10:06:
[list]
• 16x Suntech 280wp full black panelen met Omniksol 4.0 1-fase omvormer met wifi voor ca. 5100 euro ex btw
• 16x Suntech 280wp full black panelen met een Goodwe4000 3-fase omvormer met wifi voor ca. 5400 euro ex btw
• 16x JA Solar JAM6 270wp full black panelen (met geïntegreerde optimizers) met SolarEdge SE4000 1-fase omvormer voor ca. 5500 euro ex btw
• 16x JA Solar JAM6 270wp full black panelen (met geïntegreerde optimizers) met SolarEdge SE4k 3-fase omvormer voor ca. 5700 euro ex btw

Prijzen zijn ex btw en inclusief installatie. Ik heb geen last van schaduw, dus optimizers niet echt nodig. Logging is wel erg geinig. SolarEdge is beter dan een Goodwe lijkt me? Omniksol kan ik niet veel positiefs over vinden dus dat is misschien sowieso geen goede keuze?
suntech of ja, het boeit eigenlijk niet veel.
1 fase of 3 fase, boeit ook niet veel. (met dit aantal panelen. dit is wel een beetje een grens geval)
solaredge/goodwe/omniksol, boeit eigenlijk ook niet veel. (het is maar net of je de logging leuk vind of andere feature)

maar ik zelf zou geen JA willen met een ingebouwde optimizer.
een paneel doet het wel een jaar of 20-40.
maar een stuk elektronica wat die lange tijd buiten moet hangen vind ik altijd eng.
het moet vorst/vocht en hitte overleven al die tijd, en dat is toch altijd een gevaarlijk puntje voor elektronica.
je krijgt wel garantie, maar liever iets wat gewoon werkt zonder garantie als iets wat kapot gaat met garantie. ;)

maar verder zou je het allemaal wel gewoon kunnen doen, zit niks echt fout tussen. ;)
(alleen de goodwe is twijfelen, maar dat hangt van het precieze type nummer af van de omvormer.
ik ga er van uit dat het de goede type is. ;) )

wil je wat meer een tweakers setje met echt hoge rendementen, dan zijn er wel mogelijkheden.
je wil er 16 panelen plaatsten, die kun je op sommige omvormers ook op 1 mpp hangen.
dan heb je een flinke hoge V en dat levert meer rendement op. (meer kWh per Wp)
(kijk daarvoor eens naar een stecagrid of een Fronsius omvormer.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Het gaat om de Goodwe GW4000-DT. De panelen met geïntegreerde optimizers leek mij ook niet wat idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Laatst online: 15:51

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

migjes schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 12:14:
[...]

suntech of ja, het boeit eigenlijk niet veel.
1 fase of 3 fase, boeit ook niet veel. (met dit aantal panelen. dit is wel een beetje een grens geval)
solaredge/goodwe/omniksol, boeit eigenlijk ook niet veel. (het is maar net of je de logging leuk vind of andere feature)
3 fase schijnt langer te leven omdat de omvormer minder stroom moet bufferen. Dat is tenminste de reclame praat die ik gelezen heb check hier. De Goodwe portal is best handig voor logging, je kan vrijwel alle parameters zien, DC en AC voltages en stroom, netspanning, momentane opwekking etc, mijn entry is hier. En terug in de tijd kijken, alleen de koppeling met pvoutput kan niet (volgens mij).
(alleen de goodwe is twijfelen, maar dat hangt van het precieze type nummer af van de omvormer.
ik ga er van uit dat het de goede type is. ;) )
Wat zijn de foute omvormers van Goodwe dan? Ik heb een GW06K-DT

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
het is dat goodwe het gewoon niet lekker verteld in zijn specs.
maar: de omvormer heeft het liefst een V van rond de 720V.
(dit is meestal zo voor een 3fase omvormer, 1fase omvormer zit vaker rond de 350V.
maar er zijn veel verschillende mogelijkheden.)
om daar een beetje bij in de buurt te komen moet je alle 16X op 1 mpp zetten. (of 2x mpp in tandum)
16x 32V = +/- 510V
maar goodwe verteld niet of er een grens is die er per mpp kan worden verwerkt. :?
dus ik vind hem lastig om aan te raden.

sluit je hem aan met 2x een mpp.
dan heb je maar 8X32V = 250V. (en dat zakt een stukje als de panelen echt warm worden in de zon.)
dan doet hij het wel, maar haal je geen max efficietie van 97,8%
dan blijf je ergens hangen rond de 92-96%. (ik moet gokken, goodwe verteld het niet)
vandaar dat ik aanraad om ook eens te kijken naar een steca of Fronsius omvormer.
liefst met 16x op 1 mpp.
(met 1 fase omvormer zou je weer een stuk makkelijker 2x8x kunnen doen.)

dus wil je 1fase of 3fase doen.
en wil je 1x16X doen of 2x8x doen.
dat is de keuze en daar zoek je een omvormer bij. ;)
De panelen met geïntegreerde optimizers leek mij ook niet wat idd.
solaredge heeft een goede reputatie, maar ook daar kan het fout gaan.
en dan moet je ook het paneel vervangen als er iets is met de optimizer.
de eerste paar jaar kun je wel een paneel krijgen met de zelfde kleur, maar hoe langer de set licht hoe moeilijker dat zal worden.
dus een beetje persoonlijk of je dat wel of niet erg vind.
(en voor het zelfde geld gebeurd een misschien wel helemaal niets.)
zonoskar schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 12:48:
[...]
3 fase schijnt langer te leven omdat de omvormer minder stroom moet bufferen. Dat is tenminste de reclame praat die ik gelezen heb check hier. De Goodwe portal is best handig voor logging, je kan vrijwel alle parameters zien, DC en AC voltages en stroom, netspanning, momentane opwekking etc, mijn entry is hier. En terug in de tijd kijken, alleen de koppeling met pvoutput kan niet (volgens mij).

[...]

Wat zijn de foute omvormers van Goodwe dan? Ik heb een GW06K-DT
er zijn geen foute goodwe's, maar je kunt hem wel fout gebruiken zoals in boven staand voorbeeld het niet echt optimaal is. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

migjes schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 13:03:
er zijn geen foute goodwe's, maar je kunt hem wel fout gebruiken zoals in boven staand voorbeeld het niet echt optimaal is. ;)
Ah, ok. Ik heb 10 stuks TSMC aan 1 MPP hangen, dat geeft 600-750V. Ik heb de 2 MPPs in gebruik, op 1 heb ik 2 string parallel en op de andere gewoon 1 string. Die laatste zit ook vaak rond de 300V als de stroom te laag is.

[ Voor 20% gewijzigd door zonoskar op 09-02-2016 13:31 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
zonoskar schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 13:29:
[...]

Ah, ok. Ik heb 10 stuks TSMC aan 1 MPP hangen, dat geeft 600-750V.
sorrie (heb een beetje een katterig gevoel, de speciaal biertjes waren iets te lekker gisteren. :-(
schreef het ook niet helemaal lekker.)
maar wat jij doet is lekker.

maar met 8X32V = 256Vmpp.
en dan zakt het nog iets in de hitte van de zon, naar een (gokje) +/-220V :?
en de mpp kan maar tot de 200V, dus hij doet het wel, maar hij moet wel heel veel V gaan converteren(720V).
en dat converteren kost helaas rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-09 19:40

paulv1973

16.730Wattpiek

Ik heb me een keer laten uitleggen dat wanneer een geintegreerde Solaredge module defect gaat het paneel NIET vervangen hoeft te worden...

Je krijgt dan als garantie een normale vervangende optimizer die je direct koppelt aan het defecte paneel.

Zijn niet mijn woorden. Was wel ook mijn vraag....

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 22:00
antonboonstra schreef op maandag 08 februari 2016 @ 16:11:
[...]

[afbeelding]
Hoeveel ballast is nodig als je de situatie duaal maakt?

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyxion
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 24-09 19:59
paulv1973 schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 14:00:
Ik heb me een keer laten uitleggen dat wanneer een geintegreerde Solaredge module defect gaat het paneel NIET vervangen hoeft te worden...

Je krijgt dan als garantie een normale vervangende optimizer die je direct koppelt aan het defecte paneel.

Zijn niet mijn woorden. Was wel ook mijn vraag....
Dit is inderdaad hoe de meneer van Zonnemarkt het hier heeft uitgelegd. Maar dat zegt natuurlijk niks over andere installateurs. Het ligt wel voor de hand dat ze het zo doen als dat mogelijk is, want een optimizer is goedkoper dan een heel paneel met ingebouwde optimizer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:48
Graag zou ik hier wat advies inwinnen. Ik heb sinds 2013 een ZO-NW opstelling op de dakkapellen met aan beide kanten 2.000 Wp op een Omnik 4 TL-2 (omgewisseld onder garantie). Het systeem wekt per jaar 3.400 kWh op, mijn verbruik.

Nu komt echter het punt. Ik wil graag nog wat meer opwekken om een warmtepomp te gaan voeden. Hier is waarschijnlijk 2.000 kWh voor nodig maximaal. Aan beide kanten heb ik onder de dakkapel onder een hoek van ca. 35-40 graden 5,20m breedte en 1,40m hoogte vrij. Echter, de dakkapel geeft dus schaduw. Op ZO vooral van de loop van de middag. Over NW hoef ik het al helemaal niet te hebben, daar komt de zon pas na het middaguur met in de namiddag geen schaduw onder de dakkapel.

Maar goed, toch wil ik er iets mee. Ik heb al even onderzoek gedaan. Mogelijkheden o.a.
- 2 x 5 solar frontier op een omnik tl 1.5 1.700 wp. Redelijk goedkoop. Aardig wat Wp. Maar schaduw?
- 1 x 3 grotere panelen met micro omvormers of 2 x 3 op beide kanten. Zeg 840 of 1.680 Wp. Zo'n 300 euro duurder bij 2 x 3. Voordeel schaduw geregeld.
- 2 x 3 smart panelen tigo op een andere omvormer. Even duur ongeveer als micro omvormers.
- 2 x 3 op andere omvormer. Schaduw laten.
- tweedehands panelen vanwege dramatische ligging? En dan eventueel met micro omvormers?
- ook mooi, maar onvindbaar voor mij, 2 x 5 yingly 225 panelen, heel veel Wp. Zet zoden aan de dijk.

Welke opstelling zouden jullie adviseren? Rekening houdend met maximeren opbrengst (Wp plus eventueel tegengaan effect schaduw) tegen redelijke kosten? Liever iets meer opbrengst, maar niet ten koste van alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Magpie schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 20:48:
Graag zou ik hier wat advies inwinnen. Ik heb sinds 2013 een ZO-NW opstelling op de dakkapellen met aan beide kanten 2.000 Wp op een Omnik 4 TL-2 (omgewisseld onder garantie). Het systeem wekt per jaar 3.400 kWh op, mijn verbruik.

Nu komt echter het punt. Ik wil graag nog wat meer opwekken om een warmtepomp te gaan voeden. Hier is waarschijnlijk 2.000 kWh voor nodig maximaal. Aan beide kanten heb ik onder de dakkapel onder een hoek van ca. 35-40 graden 5,20m breedte en 1,40m hoogte vrij. Echter, de dakkapel geeft dus schaduw. Op ZO vooral van de loop van de middag. Over NW hoef ik het al helemaal niet te hebben, daar komt de zon pas na het middaguur met in de namiddag geen schaduw onder de dakkapel.

Maar goed, toch wil ik er iets mee. Ik heb al even onderzoek gedaan. Mogelijkheden o.a.
- 2 x 5 solar frontier op een omnik tl 1.5 1.700 wp. Redelijk goedkoop. Aardig wat Wp. Maar schaduw?
- 1 x 3 grotere panelen met micro omvormers of 2 x 3 op beide kanten. Zeg 540 of 1.080 Wp. Zo'n 300 euro duurder bij 2 x 3. Voordeel schaduw geregeld. Veel minder Wp.
- 2 x 3 smart panelen tigo op een andere omvormer. Even duur ongeveer als micro omvormers.
- tweedehands panelen vanwege dramatische ligging? En dan eventueel met micro omvormers?
- ook mooi, maar onvindbaar voor mij, 2 x 5 yingly 225 panelen, heel veel Wp. Zet zoden aan de dijk.

Welke opstelling zouden jullie adviseren? Rekening houdend met maximeren opbrengst (Wp plus eventueel tegengaan effect schaduw) tegen redelijke kosten? Liever iets meer opbrengst, maar niet ten koste van alles.
Ik kan me vergissen, maar je omvormer heeft ruimte over, waarom niet panelen toevoegen op die omvormer en dan tigo voor de schaduw, heb je al gerekend wat het dan kost?

Ps er passen vijf Sharp panelen van 180wp onder je kapel, 1.33×1.0,alleen dan heb je maar 130/140 volt helaas

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magpie
@reneeke1970: dat klopt, maar de panelen hebben een andere hoek. Lijkt me ongunstig per saldo. Of 2 x parallel de 2 x 2.000 Wp en bijvoorbeeld 2 x 5 sf170 op de andere mppt? Of is tigo geen probleem dan met andere hoek?

[ Voor 11% gewijzigd door Magpie op 09-02-2016 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Magpie schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 21:42:
@reneeke1970: dat klopt, maar de panelen hebben een andere hoek. Lijkt me ongunstig per saldo. Of 2 x parallel de 2 x 2.000 Wp en bijvoorbeeld 2 x 5 sf170 op de andere mppt? Of is tigo geen probleem dan met andere hoek?
Nee dat is zeker geen probleem, alleen je string spanning zakt wat door de aanpassingen die tigo moet doen, enige nadeel is dat al je panelen optimiser nodig hebben, dus het is de vraag hoe dat financieel uitpakt, maar in ieder geval geen aanschaf omvormer.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Magpie schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 21:42:
Vrees dat 4000wp op één mpp teveel is, en vijf sf geeft te hoge string spanning vrees ik

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magpie
Op 1 mppt kan 2600W volgens datasheet. Dan zou 2 x 2.000 Wp soms een beetje aftoppen, ik kom nooit boven 2.800W. Maar 2 x 5 solar frontier op de andere mppt zou misschien net kunnen bij max DC voltage van 590V, werkzaam per mppt tot 550V. Maar dit laat ik graag aan de kenners over. Dit zou wel een hele mooie goedkope oplossing zijn met behoorlijk wat potentiële opbrengst door de 1.700 Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Magpie schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 22:55:
Op 1 mppt kan 2600W volgens datasheet. Dan zou 2 x 2.000 Wp soms een beetje aftoppen, ik kom nooit boven 2.800W. Maar 2 x 5 solar frontier op de andere mppt zou misschien net kunnen bij max DC voltage van 590V, werkzaam per mppt tot 550V. Maar dit laat ik graag aan de kenners over. Dit zou wel een hele mooie goedkope oplossing zijn met behoorlijk wat potentiële opbrengst door de 1.700 Wp.
Ach je kunt het altijd proberen, als in de winter spanning te hoog word kun je altijd één sf afkoppelen (terug naar vier )als je handig bij kunt, of je koopt alsnog kleine stecagrid bij voor alleen die sf
Maar niet alleen wattage is beperking op één mpp ,ook de stroom (a)bij elkaar opgeteld, maar dat hangt ook weer af van je panelen. Mogelijk kun je online je amperage terug kijken?

[ Voor 11% gewijzigd door reneeke1970 op 10-02-2016 06:50 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RAFA
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23-09 06:51
[list]

Heb hier 15x 265Wp Ja Solar full black i.c.m. de Stecagrid 3600 laten leggen voor +/-5500 incl. BTW en inclusief montage. Ergens rond de 1,18€ netto per Wp.

Op zich zijn die prijzen denk ik niet heel verkeerd (de laatste 2 dan met de Ja Solars en Solaredge). Optimizers zou ik laten schieten wanneer je geen schaduw hebt, tenzij je echt alles afzonderlijk uit wil lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[list]

Let wel op het meerwerk!

Dakgoothoogte kan meerwerk zijn.
Aanpassing meterkast.
Aansluiting meterkast.
Extra meters stroomkabel.
Instellen wifi.
Extra gaten boren.
Als je dakpannen vast geschroeft zijn.

Dus laat ze garanderen dat ze absoluut geen meerwerk na montage opgeven.

Er zijn leveranciers die nooit meerwerk opgeven na installatie of een aanbetaling eisen.

Kijk niet teveel naar de opbrengst, maar vooral naar de garantie als je leverancier niet meer zou bestaan. ;)
Suntech is 3jaar geleden ook al een keer failliet geweest :-(
En als je naar China moet bellen of mailen word je niet vrolijk.
Waar je moet aanbellen voor JA solar zou ik niet weten.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2016 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RAFA
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23-09 06:51
[list]

Heb hier 15x 265Wp Ja Solar full black i.c.m. de Stecagrid 3600 laten leggen voor +/-5500 incl. BTW en inclusief montage. Ergens rond de 1,18€ netto per Wp.

Op zich zijn die prijzen denk ik niet heel verkeerd (de laatste 2 dan met de Ja Solars en Solaredge). Optimizers zou ik laten schieten wanneer je geen schaduw hebt, tenzij je echt alles afzonderlijk uit wil lezen. Kom je qua kosten ook weer een stukje lager uit.

Edit; Daar ging iets niet helemaal goed....edit & dubbelpost... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iemand hier bekend mee?
Misschien een mooi systeem als je al panelen heb liggen.

Het zou rond de 600euro kosten.

http://nectarsun.com/nectar_sun/

Wel ff door de vertaler gooien ;)

http://www.tv3.lt/naujien...c-vandens-sildymo-islaidu

Het lijkt mij gewoon op enkele zonnepanelen en een omvormer die rechtstreeks op de boiler is aangesloten met een verwarmingselement.

Dan is er voor ons als panelen bezitters toch geen winst meer te behalen?

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2016 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanPedaal
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

Verwijderd schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 10:02:
Iemand hier bekend mee?

Het lijkt mij gewoon op enkele zonnepanelen en een omvormer die rechtstreeks op de boiler is aangesloten met een verwarmingselement.

Klopt, dit is leuk als je niet kan salderen, omdat je je opgewekte overschot omzet in warm water. Sterker nog, zo te zien wordt de hele opbrengst gebruikt om water op te warmen. Zoals ze zelf al zeggen, hiermee kun je dus maximaal 30% van je stroomrekening afhalen (als je je water elektrisch verwarmt).

Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Verwijderd schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 10:02:
Iemand hier bekend mee?

Volgens mij klopt er niks van die site. 99% efficiëntie`(volgens de site: "can extract the maximum possible energy from sun with 99% efficiency.") als de panelen zelf maar 14-19% efficiëntie halen? Hoe is dat mogelijk? Volgens mij kun je beter vacuümbuizen nemen om een boiler te verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

zonoskar schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 12:02:
[...]
Volgens mij klopt er niks van die site. 99% efficiëntie`(volgens de site: "can extract the maximum possible energy from sun with 99% efficiency.") als de panelen zelf maar 14-19% efficiëntie halen? Hoe is dat mogelijk? Volgens mij kun je beter vacuümbuizen nemen om een boiler te verwarmen.
Een gewone omvormer heeft een MPP tracker die bijvoorbeeld 99% efficiënt is, en daarnaast nog de DC omzet naar AC met een efficiëntie van bijvoorbeeld 95%. Dit apparaat doet geen omzetting naar AC, waardoor je deze verliezen uitspaart. Je verwarmt je boiler dus m.b.v. DC stroom en spanning (een dom verwarmingselement maakt het niet uit of je er DC of AC doorheen gooit). Is je boiler op temperatuur, dan gooi je dus wel al je zonnestroom weg, omdat je dus niet aan het elektriciteitsnet kan leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:14
antonboonstra schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 13:32:
[...]

Een gewone omvormer heeft een MPP tracker die bijvoorbeeld 99% efficiënt is, en daarnaast nog de DC omzet naar AC met een efficiëntie van bijvoorbeeld 95%. Dit apparaat doet geen omzetting naar AC, waardoor je deze verliezen uitspaart. Je verwarmt je boiler dus m.b.v. DC stroom en spanning (een dom verwarmingselement maakt het niet uit of je er DC of AC doorheen gooit). Is je boiler op temperatuur, dan gooi je dus wel al je zonnestroom weg, omdat je dus niet aan het elektriciteitsnet kan leveren.
Je zou ook nog de omzetting naar DC er uit kunnen halen, dan hou je een gewone zonnecollector over...

Als je er goed over nadenkt is die nectar sun een hele rare oplossing. Het verlies op de DC/AC-conversie staat in geen enkele verhouding tot het verlies door het afschakelen als de boiler op temperatuur is.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
T-MOB schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 14:03:
[...]

Je zou ook nog de omzetting naar DC er uit kunnen halen, dan hou je een gewone zonnecollector over...

Als je er goed over nadenkt is die nectar sun een hele rare oplossing. Het verlies op de DC/AC-conversie staat in geen enkele verhouding tot het verlies door het afschakelen als de boiler op temperatuur is.
voor Nederland met zijn zeeklimaat en zijn salderen is het een beetje nutteloos apparaat.
maar dat is maar een klein landje op de wereld gezien.

laten we zeggen in de buiten gebieden van canada b.v.
een paar panelen op een hoog rek (zo hoog dat het boven de sneeuw blijft) en vrij stijl die niet in de buurt van het huis hoeft te staan.
doet meer leveren in die kou als een collector doet in de winter.
bespaart weer flink wat aggregaat kosten voor wat warm water.
zeer goed combineerbaar met een collector voor in de zomer.
dan heb je heel het jaar warm water in een geïsoleerd gebied.

dus het kan een handig apparaat zijn voor die groep mensen.
alleen hier heb je er niks aan, tenzij je het leuk vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magpie
Magpie schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 20:48:

- 1 x 3 grotere panelen met micro omvormers of 2 x 3 op beide kanten. Zeg 840 of 1.680 Wp. Zo'n 300 euro duurder bij 2 x 3. Voordeel schaduw geregeld.

Sorry voor quote lange bericht, nieuwe optie reneeke1970. Dank!
- de 2 x 2.000 Wp ZO en NW op mppt 1. Iets aftopping, maar zeldzaam.
- 3 x 4 sf 170 op mppt 2, 4 ZO onder dakkapel en 4 op NW onder dakkapel en 4 op dak schuur ZW heel vlak.

12 x 170 Wp is 2.040 Wp erbij. Zeg 60-70% is zo'n 1.200-1.400 kWh opbrengst. En voor relatief weinig extra geld. 12 panelen, bevestigingsmateriaal, kabels en connectors. Geen omvormers, maar ook geen verder schaduw management.

Maar kan dit? Qua voltage wel, maar qua ampère? Ik kom nu nooit boven de 9, maar wat doen de strings van sf erbij? Het is wel zo dat ze ongeveer om de beurt "aan gaan". Heb een 16A groep aan de omvormer .

Dank alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
migjes schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 14:45:
[...]

voor Nederland met zijn zeeklimaat en zijn salderen is het een beetje nutteloos apparaat.
maar dat is maar een klein landje op de wereld gezien.

laten we zeggen in de buiten gebieden van canada b.v.
een paar panelen op een hoog rek (zo hoog dat het boven de sneeuw blijft) en vrij stijl die niet in de buurt van het huis hoeft te staan.
doet meer leveren in die kou als een collector doet in de winter.
bespaart weer flink wat aggregaat kosten voor wat warm water.
zeer goed combineerbaar met een collector voor in de zomer.
dan heb je heel het jaar warm water in een geïsoleerd gebied.

dus het kan een handig apparaat zijn voor die groep mensen.
alleen hier heb je er niks aan, tenzij je het leuk vind.
Ook in de hypothetische canada-situatie heb je meer aan een omvormer die AC levert en een los verwarmingselement in je boiler. In de zomer levert je rekje panelen veel meer stroom dan je boiler nodig heeft, die kun je dan gebruiken voor wat anders dan warm water (airco ofzo).

Je kunt wel wat nuttigs met het idee van water verwarmen op DC. Maar dan zou je het eigenlijk intelligent moeten doen. Dus dat je op basis van vraag van je boiler aan de DC-kant switcht tussen boiler-omvormer of een AC-omvormer. Of dat je op het moment dat DC-spanning te laag is voor je AC- omvormer de DC-spanning van de panelen gebruikt om warmte op te wekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Magpie schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 15:03:
[...]

Sorry voor quote lange bericht, nieuwe optie reneeke1970. Dank!
- de 2 x 2.000 Wp ZO en NW op mppt 1. Iets aftopping, maar zeldzaam.
- 3 x 4 sf 170 op mppt 2, 4 ZO onder dakkapel en 4 op NW onder dakkapel en 4 op dak schuur ZW heel vlak.

12 x 170 Wp is 2.040 Wp erbij. Zeg 60-70% is zo'n 1.200-1.400 kWh opbrengst. En voor relatief weinig extra geld. 12 panelen, bevestigingsmateriaal, kabels en connectors. Geen omvormers, maar ook geen verder schaduw management.

Maar kan dit? Qua voltage wel, maar qua ampère? Ik kom nu nooit boven de 9, maar wat doen de strings van sf erbij? Het is wel zo dat ze ongeveer om de beurt "aan gaan". Heb een 16A groep aan de omvormer .

Dank alvast!
Het gaat om ampère per mpp,als je nu terug zoekt online naar een top dag, bekijkt wat de stroom per mpp is, die twee tel je bij elkaar, want je zet twee string parallel, en dan is het de vraag of je het maximum niet overschreid,kan best zijn dat dat eerder een beperking is dan alleen simpel naar aantal wp kijken. Die twaalf sf is geen probleem, dat kan ik je garanderen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magpie
@reneeke1970: topdag opgetelde ampères van beide mppt's DC 8,77. Specificatieblad geeft aan max DC 2 x 16A en nominaal 2 x 13A. Mijn leken mening zegt geen probleem.

Is dit OK? Of kan AC kant nog probleem worden. Lijkt me niet, want in aanbiedingen zie ik 7 strings van 4 op omnik aangesloten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Magpie schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 16:37:
@reneeke1970: topdag opgetelde ampères van beide mppt's DC 8,77. Specificatieblad geeft aan max DC 2 x 16A en nominaal 2 x 13A. Mijn leken mening zegt geen probleem.

Is dit OK? Of kan AC kant nog probleem worden. Lijkt me niet, want in aanbiedingen zie ik 7 strings van 4 op omnik aangesloten worden.
Nee ac geen probleem. Denk dat je het gewoon moet doen, maximale stroom is geen probleem, nou en mocht ie toch veel af toppen dan heb je pech en moet je alsnog kleine omvormer bij kopen, maar dan hoef je niks meer aan te passen, alleen stekkers omsteken. Neem aan dat je huidige panelen op dak gelijkwaardige stringen zijn? dat is wel vereiste natuurlijk

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magpie
OK, heel erg bedankt voor je hulp en slimme advies. Inderdaad zijn de twee stringen die er nu liggen identiek. Ik ga inkopen doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 22:00
Magpie schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 16:37:

ZO en NW doen het nooit volgas tegelijk ;)

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robnieuw
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-09 15:31
Hallo,

Vraagje, ik zou in januari Solar Frontier op mijn dak krijgen. Er is mij gemeld dat ze niet leverbaar zijn op dit moment. Dus in februari zijn ze er nog steeds niet. En vandaag horde ik dat het misschien maart of zelf april zou worden.

Is er iemand die daar ook last van heeft of er van gehoord heeft?

Ik hoor het graag.

Robert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickb90
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 24-09 20:26
Ik heb gisteren 14 solar frontier panelen geplaatst gekregen. Order bevestiging in de tweede week van januari gedaan. Volgens mij zouden ze er dus gewoon moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
MichielFRL schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 19:24:
[...]

ZO en NW doen het nooit volgas tegelijk ;)
Weet ik, maar ik weet niet wat voor panelen hij heeft en wat zijn max mpp is, belangrijkste is dat hij het nu zelf heeft uitgezocht en nu beter weet hoe het in elkaar steekt, zo leert iedereen steeds een beetje meer......

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

robnieuw schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 21:52:
Hallo,

Vraagje, ik zou in januari Solar Frontier op mijn dak krijgen. Er is mij gemeld dat ze niet leverbaar zijn op dit moment. Dus in februari zijn ze er nog steeds niet. En vandaag horde ik dat het misschien maart of zelf april zou worden.

Ik hoor het graag.

Robert
Welke SF? de 165, 170 of 180?

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB

Ik heb 3 februari een pakket met 24 x SF 170 besteld. Die kon ik vanaf vandaag ophalen. Dus nee, geen last van...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder68
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 26-09 12:06
Andre1973 schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 22:17:
[...]

Zijn er al 180's?? Dan wacht ik nog ff met bestellen _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Hallo,

Ik hoor het graag.

Robert
Nee, vrijdag gaan er 48 op dak bij mijn zwager, je hebt een verkeerde partij denk ik die aan wil sturen op een ander paneel.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Andre1973

Andre1973

thunder68 schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 23:03:
[...]

Zijn er al 180's?? Dan wacht ik nog ff met bestellen _/-\o_
Die waren wel verwacht voor januari, maar of ze ook reeds leverbaar zijn? zouden geheel zwart zijn ook zonder die zilveren strepen (zoals TSMC was). Dus als je daar op zit te wachten dan zou het kunnen anders is er zeer waarschijnlijk n andere reden.

[ Voor 14% gewijzigd door Andre1973 op 11-02-2016 00:28 ]

• richardt
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-03 21:09
Mijn vader overweegt om op zijn schuur zonnepanelen te leggen, ook als vorm van investering. Hij kan er een fors aantal kwijt (2 dakhelften van 12.5m x 6m, op oost/west) en wil graag beginnen om ieder geval zijn verbruik af te dekken en 1 fase (aansluiting 3x25A) vol te leggen. Hij wil graag net als ik de SF170's op z'n dak...

Omdat er sprake is van vrijwel geen schaduw lijkt het me zinvol om een SF powerset te plaatsen (later wellicht gevolgd door 2 andere powersets). Ik heb daar persoonlijk ook een beter gevoel bij dan een combinatie met een Omnik of SMA....

Ik zou graag de aanleg in fasen willen doen, gelijk aan het aantal fasen op z'n e-aansluiting :)

fase 1 (nu): 36 panelen + steca4200 (SolarSet 11009 + 8 extra panelen), in 6 strings van 6 panelen (480V)
fase 2 (later): 30 panelen + steca4200 (SolarSet 11009 + 2 extra panelen) in 5x6 strings
fase 3 (later): 30 panelen + steca4200 (SolarSet 11009 + 2 extra panelen) in 5x6 s

Dan komen we op een totaal van 96 panelen, verdeeld over 2 dakhelften (layout = 4 rijen van 12 panelen)

Echter de vraag is: wat is het effect van 6x6 SF170 panelen op een Steca 4200 omvormer? 6x6x170Wp is toch 6120Wp. De open klemspanning is ruim 600V en de mpp spanning rond de 480V. Als ik uit ga van 80% vermogen op oost dan zit ik op 4900Wp, en dat zou dit allemaal binnen de marge vallen. Het is geen probleem als er iets afgetopt gaat worden, maar de omvormer moet er niet kapot van gaan...

Gaat dat goed? (migjes jij hebt wel wat gevoel bij oost/west configuraties)

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-09 19:40

paulv1973

16.730Wattpiek

richardt schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 21:39:
Mijn vader overweegt om op zijn schuur zonnepanelen te leggen, ook als vorm van investering. Hij kan er een fors aantal kwijt (2 dakhelften van 12.5m x 6m, op oost/west) en wil graag beginnen om ieder geval zijn verbruik af te dekken en 1 fase (aansluiting 3x25A) vol te leggen. Hij wil graag net als ik de SF170's op z'n dak...

Omdat er sprake is van vrijwel geen schaduw lijkt het me zinvol om een SF powerset te plaatsen (later wellicht gevolgd door 2 andere powersets). Ik heb daar persoonlijk ook een beter gevoel bij dan een combinatie met een Omnik of SMA....

Ik zou graag de aanleg in fasen willen doen, gelijk aan het aantal fasen op z'n e-aansluiting :)

fase 1 (nu): 36 panelen + steca4200 (SolarSet 11009 + 8 extra panelen), in 6 strings van 6 panelen (480V)
fase 2 (later): 30 panelen + steca4200 (SolarSet 11009 + 2 extra panelen) in 5x6 strings
fase 3 (later): 30 panelen + steca4200 (SolarSet 11009 + 2 extra panelen) in 5x6 s

Dan komen we op een totaal van 96 panelen, verdeeld over 2 dakhelften (layout = 4 rijen van 12 panelen)

Echter de vraag is: wat is het effect van 6x6 SF170 panelen op een Steca 4200 omvormer? 6x6x170Wp is toch 6120Wp. De open klemspanning is ruim 600V en de mpp spanning rond de 480V. Als ik uit ga van 80% vermogen op oost dan zit ik op 4900Wp, en dat zou dit allemaal binnen de marge vallen. Het is geen probleem als er iets afgetopt gaat worden, maar de omvormer moet er niet kapot van gaan...

Ik zou een fatsoenlijke 3-fase omvormer kopen van 15kW.
En daar stapsgewijs op uitbreiden...

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

• Andre1973

Andre1973

Bij een klant van mij met 19 SF 170's (3230 WP) op een SMA omvormer met een puur Oost opstelling op een graad of 40 dakhelling, haalt regelmatig de 3000 W. En juist in de zomer doen ze het boven verwachting, en in de winter juist onder verwachting t.o.v een zuid opstelling.
Dus wel 80% t.o.v zuid over het hele jaar, maar de verliezen liggen vooral in de winter.
En als het een schuur is dan zal de hellingshoek waarschijnlijk kleiner zijn dan 35 graden (meestal 15-25) dan is het n de winter helemaal veel minder dan in de zomer.

Ik zou het in 1 keer laten aanleggen, dat scheelt aan alle kanten geld. en dan gewoon op 2 MPP's hangen van een dikke Fronius (langere garantie dan SMA, en ook iets goedkoper volgens mij, en partij die al wat langer aan de weg timmert). Dan kun je mooi 4 x 3 x 8 panelen plaatsen. heb je ook geen stringboxen oid nodig, scheelt weer n boel poen.

Of ga je het zelf plaatsen?

Omnik of SMA dat scheelt wel en beetje hoor!

Steca staat daar wat mij betreft tussen en niet boven.
Het enige is dat Steca i.c.m. die powerset ook meteen naar de 10 jaar garantie toe gaat (i.p.v. 7)

Wat ligt erop het dak? staal of cement plaat? ga je zelf plaatsen dan goed opletten met cement gebonden plaat, dat heeft een behoorlijk doorzak risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970

Als ik het goed lees wil je per dak vlak gaan leggen, om de omvormer het beste te benutten kun je beter over twee daken verdelen,dat is nu juist het voordeel van Oost west. Ik zelf lig onder 15 graden en haal 80 procent van vermogen, als je steiler gaat naar 45 graden gok ik op 65 procent.
Maar ik sluit me aan bij André, koop gelijk grote omvormer dat scheelt hoop geld

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyxion
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

rik11 schreef op zondag 07 februari 2016 @ 19:19:
[...]

Ik weet niet of je bij de Fronius Galvo wel de netspanning kan bekijken. Misschien op het apparaat zelf maar ik kan het niet vinden op de web-interface. Als ik het op Duitsland zou zetten, heeft dat verder nog gevolgen?
Domba schreef op zondag 07 februari 2016 @ 19:20:
@Phyxion

[...]
Ja, de laatste versie draait altijd. Het is de Fronius Galvo 3.1-1 overigens.
Andre1973 schreef op zondag 07 februari 2016 @ 19:29:
[...]

De netspanning op het apparaat zelf aflezen of ...? Is de landinstelling aanpassen zo anders dan?
Vreemd, als ik dat aanzet dan verandert er helemaal niks. Misschien wordt dat niet doorgestuurd of is het gewoon niet aanwezig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes

zoals je al gezegd is, liever zoveel mogelijk in 1x.
is meestal het goedkoopst.
(maar als je het zelf hobby matig gaat leggen vallen wel wat van die voordelen wat weg.
je hoeft dan geen aanleg kosten te rekenen, en daar zit dan wel het grote verschil.)

ik vind oost-west het mooiste als je dat op een omvormer doet met 2x mpp.
je kunt wel goed het doen met 1x mpp, maar het geeft helaas toch een beetje verlies. (zij dat het niet veel is)
ander voordeel is : als je een goedkope omvormer hebt van 3000W, zie je vaak mpp's die een 2000W kunnen doen.
en omdat het hoogste punt van opbrengst toch op een ander tijd stip zit (afhankelijk van je dak hoek.) kun je dus vrij makkelijk 2x 2000W op een 3000W omvormer hangen.
en nog doe je niet eens onder dimensioneren. ;)

het voordeel van zoveel Wp op 1 omvormer is, dat hij ook goed door draait als het bewolkt is.
met bewolking heb je diffuse licht en dan maakt de richting van de panelen niet veel uit.
maar door dat het veel Wp is kom je wel boven de minimum W die je omvormer nodig heeft.
(met mijn omvormer: die heeft 5W nodig om te starten, maar dan heeft hij maar een 80% rendement.
pas bij 235W gaat hij naar zijn normale rendement van +/- 96,7%.
maar met veel Wp zit je daar zo aan. ;) )

zo-i-zo zou je kunnen onder dimensioneren.
zelfs met solarfrontier is het geen probleem om dat te doen.
eigenlijk halen pv panelen minder als 10% van de tijd maar hun STC waarden.
dus je kunt een solarfrontier paneel van 170Wp STC ook zien als een 140W NOCT paneel.
geen probleem, willen onder dimensioneren heeft meer met de bloeddruk van de tweaker te maken als de werkelijke aantal kWh die er uit komt. ;)
(maar zomaar lomp onder dimensioneren is niet altijd verstandig. je moet wel weten wat je doet.
dus ik raad het beginners wel af om dat te doen. ;) )

zo heb ik nu een totaal van de pot gerukte set.
omvormer doet 3,3kW maar per mpp maar een 2kW.
oost = 2660Wp (was 1900Wp)
west = 3000Wp (was 1950Wp)
dus ja ik top flink af, maar ik heb de extra stroom toch niet nodig.
ik wou een wat stabielere set voor buiten de goede seizoenen. ;)
maar ik zal vast in de toekomst wel een keer de omvormer vervangen, maar heb er nu even geen zin in om er ook maar 1 cent aan uit te geven.

ik zou eens kijken naar fronius omvormers.
http://www.fronius.com/cp...ENG_HTML.htm#.Vr2o2ub7BaQ
die zijn net zo als de steca hoog rendement en werken op een hoge V (goed voor de solarfrontier panelen)
en hebben 2x mpp voor oost-west.
en zou je ook nog op 3 fase kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robnieuw
Andre1973 schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 22:17:
[...]

Gaat om de 170 S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robnieuw
T-MOB schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 22:50:
[...]

Ik heb 3 februari een pakket met 24 x SF 170 besteld. Die kon ik vanaf vandaag ophalen. Dus nee, geen last van...
Kan jij ook vertellen waar je ze gehaald hebt?

Robert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 26-09 11:38

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Ik kom mij ook aansluiten bij de duurzame club, aankomende donderdag wordt bij mij de volgende PV installatie geplaatst:
- 10x LG Solar NeON 2 Black
- SMA Sunny Boy 3600TL

De installatie is goed voor 3000wp en komt op 114 graden (ZO) te liggen met een hoek van 30 graden.

Ik heb ook gelijk geregeld dat ik ook Toon Zon krijg, makkelijk inzicht vanuit de huiskamer :)

Zodra de installatie geplaatst is, komen er natuurlijk wat foto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Psycho_Mantis schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 16:30:
Ik kom mij ook aansluiten bij de duurzame club, aankomende donderdag wordt bij mij de volgende PV installatie geplaatst:
- 10x LG Solar NeON 2 Black
- SMA Sunny Boy 3600TL

De installatie is goed voor 3000wp en komt op 114 graden (ZO) te liggen met een hoek van 30 graden.

Ik heb ook gelijk geregeld dat ik ook Toon Zon krijg, makkelijk inzicht vanuit de huiskamer :)

Zodra de installatie geplaatst is, komen er natuurlijk wat foto's.
Proficiat!
Nog even SBFspot op een raspberry Pi?
Dan kunnen wij er ook van genieten in onze huiskamers ;)
http://pvoutput.org/liveteam.jsp?tid=426
https://sbfspot.codeplex.com/

Moet er wel een webconnect module inzitten natuurlijk.
Werkt ook onder domoticz ;)

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-02-2016 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

AUijtdehaag schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 18:23:
[...]

Proficiat!
Nog even SBFspot op een raspberry Pi?
Dan kunnen wij er ook van genieten in onze huiskamers ;)
http://pvoutput.org/liveteam.jsp?tid=426
https://sbfspot.codeplex.com/

Moet er wel een webconnect module inzitten natuurlijk.
Werkt ook onder domoticz ;)
Ik heb al een Pi draaien voor domoticz, zou dat samen gaan?
Dan zal ik eens kijken of ik het kan installeren zodra ze op het dak liggen.

Natuurlijk leuk om mee te doen met het tweakers team :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Psycho_Mantis schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 19:29:
[...]

Ik heb al een Pi draaien voor domoticz, zou dat samen gaan?
Dan zal ik eens kijken of ik het kan installeren zodra ze op het dak liggen.

Natuurlijk leuk om mee te doen met het tweakers team :)
Gaat prima samen! Gebruik het zelf ook. ;)
Heb je er wel een webconnect module in de sma zitten? Is niet standaard namelijk.
Soms op ebay.de wel goedkoper te krijgen (of nog even afdwingen bij de leverancier :+ )

Zie mijn pvoutput.
http://pvoutput.org/intra...5478&dt=20160212&gs=0&m=0

Klik op 5e blokje onder "Next Day" voor de "Extended data" zoals stringspanningen en vermogens.
(weet niet of dat zonder account te zien is...)

[ Voor 0% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-02-2016 19:47 . Reden: Edit: Met bluetooth kan het ook zonder webconnect module. Maar minder betrouwbaar. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

AUijtdehaag schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 19:44:
[...]

Gaat prima samen! Gebruik het zelf ook. ;)
Heb je er wel een webconnect module in de sma zitten? Is niet standaard namelijk.
Soms op ebay.de wel goedkoper te krijgen (of nog even afdwingen bij de leverancier :+ )

Zie mijn pvoutput.
http://pvoutput.org/intra...5478&dt=20160212&gs=0&m=0

Klik op 5e blokje onder "Next Day" voor de "Extended data" zoals stringspanningen en vermogens.
(weet niet of dat zonder account te zien is...)
De leverancier heeft wel aangegeven dat ik via internet de opwek kan monitoren, en dat ik mijn wifi code klaar moet legen. Dus ik kan wel aannemen dat de webconnect module erbij zit?
Vraag me anders af hoe ze dat anders zouden moeten doen :+

Maar mooi dus, dan moet dat gewoon te doen zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Volgens de website van SMA, heb je alleen op de Sunny Boy 1.5 en 2.5 Wifi
Volgens mij op de 3600 TL niet? Maar dan zal er wel een ethernetmodule inzitten voor webconnect.
Hij zal hem wel willen aanmelden via je wifi thuisnetwerk denk ik.
Overigens is dat niet perse nodig die verbinding met sunnyportal, maar leuke bijkomstigheid.
SBFspot leest de omvormer uit via ethernet (ip adres)
Ik zou de sma een vast ip adres geven dan. Kun je zelf ook allemaal via Sunny explorer via bluetooth.
En nadrukkelijk vragen het installateurs wachtwoord "1111" te laten, anders kom je er niet meer fatsoenlijk in. :+

[ Voor 112% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-02-2016 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

AUijtdehaag schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 20:44:
Volgens mij op de 3600 TL niet? Maar dan zal er wel een ethernetmodule inzitten voor webconnect.
Overigens is dat niet perse nodig die verbinding met sunnyportal, maar leuke bijkomstigheid.
Ik zou de sma een vast ip adres geven dan. Kun je zelf ook allemaal via Sunny explorer via bluetooth.
En nadrukkelijk vragen het installateurs wachtwoord "1111" te laten, anders kom je er niet meer fatsoenlijk in. :+
Bedankt voor de uitleg!

Ik ben meer een voorstander om gewoon DHCP reserveringen te maken, is namelijk een stuk makkelijker te beheren.
Is er ook trouwens een OSX versie van sunny explorer? Want anders moet ik eerst weer een VM maken voor windows :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Psycho_Mantis schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 20:59:
[...]

Bedankt voor de uitleg!

Ik ben meer een voorstander om gewoon DHCP reserveringen te maken, is namelijk een stuk makkelijker te beheren.
Is er ook trouwens een OSX versie van sunny explorer? Want anders moet ik eerst weer een VM maken voor windows :+
Dat wordt een VM dan denk ik. :+
http://www.sma-benelux.com/nl_BE/service/downloads.html

In SBFspot vul je een vast ip in. (ben zelf niet zo handig/slim om dat te wijzigen naar DHCP in sbfspot)

[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-02-2016 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-08 14:13
AUijtdehaag schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 20:44:
Tegenwoordig worden alle 1-fase sma omvormers standaard met Webconnect geleverd, sla de databladen er maar op na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Psycho_Mantis schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 20:39:
[...]

De leverancier heeft wel aangegeven dat ik via internet de opwek kan monitoren, en dat ik mijn wifi code klaar moet legen. Dus ik kan wel aannemen dat de webconnect module erbij zit?
Vraag me anders af hoe ze dat anders zouden moeten doen :+

Maar mooi dus, dan moet dat gewoon te doen zijn :)
Kan ook via een WiFi repeater met een netwerk aansluiting, zoals een Netgear N3000. deze moet dan ook even ingesteld worden op bestaand wifi signaal incl. wachtwoord. werkt ook prima, en scheelt een kabel trekken, en geeft ook daar waar de omvormer hang weer extra wifi bereik.

[ Voor 8% gewijzigd door Andre1973 op 13-02-2016 01:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrt
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-08 16:33

hrt

Andre1973 schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 00:59:
[...]

Kan ook via een WiFi repeater met een netwerk aansluiting, zoals een Netgear N3000. deze moet dan ook even ingesteld worden op bestaand wifi signaal incl. wachtwoord. werkt ook prima, en scheelt een kabel trekken, en geeft ook daar waar de omvormer hang weer extra wifi bereik.
En dan je omvormer daar weer bedraad op aan sluiten :o

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Laatst online: 20-09 16:06
Je zou ook een ethernet-over-powerlines adapter kunnen gebruiken.
Zoiets als deze: pricewatch: Eminent Xline Powerline Adapter
Je hebt minimaal 2 adapters nodig, dus dit is het goedkoopste setje wat ik kon vinden.

[ Voor 15% gewijzigd door TD-er op 13-02-2016 11:34 ]

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BensPlace
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:10

BensPlace

Team Elteor-Borislavj

Mjn SMA heeft alleen Blue Thooth en gebruik een oude telefoon als "bridge".

BensPlace in "Datalogging: PV systemen"

[ Voor 16% gewijzigd door BensPlace op 13-02-2016 12:00 . Reden: aanvulling S2 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
Tijd voor mij om eens wat fotootjes te plaatsen want...it's been done!

Op 3 februari zijn er bij ons 9 JAM6(R)(BK)(SE)-60-265 panelen geplaatst en bij onze buren 12. Bij beide aangesloten op een SE3000.

(Voordat er opmerkingen over komen: op de eerste foto was de omvormer nog niet helemaal aangesloten; het maken van deze foto is dus niet ten koste van het milieu gegaan! :9 )
Afbeeldingslocatie: http://www.jerweb.nl/zooi/pvdak/installatie-fotos/WP_20160203_005_x25.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.jerweb.nl/zooi/pvdak/installatie-fotos/WP_20160203_011_x25.jpg

Gisteren zijn ze bij ons nog eens teruggeweest omdat één paneel/optimizer geen data gaf (en als gevolg daarvan ook geen stroom). De installateur heeft het betreffende paneel een momentje kortgesloten en daarna deed hij het gewoon. We hebben inmiddels bijna 21 kWh op de teller staan; grotendeels dus opgewekt met 8 panelen. Geen slecht begin vind ik :*)

De twee tellers van onze energiemeter verschillen nu nog zo'n 1,3% van elkaar (hoog: 40448 kWh, laag: 39923 kWh). Dat na 26 jaar, bizar gewoon :9 De komende tijd zullen ze wel dichter naar elkaar toe gaan kruipen en uiteindelijk zal het telwerk voor hoog tarief weer retour gaan richting de nul O-)

[ Voor 11% gewijzigd door Jerrythafast op 13-02-2016 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Jerrythafast schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 15:01:
Gefeliciteerd met je installatie. Vanwaar heb jij de SE3000 gekozen? Ben je nog van plan om uit te breiden, of was een SE2200 niks goedkoper?

Hebben ze de kniptang nog wel meegenomen die ik op de eerste foto zie hangen? :P En hebben ze ook nog zwarte dopjes op de klemmen gedaan? Ziet er net even netter uit. Mooie panelen ook (ik heb dezelfde alleen zonder optimizer :+ ) alleen had ik verwacht dat ze tegenwoordig al 270Wp verkochten. De flashwaarden van mijn 265Wp panelen lagen allemaal boven de 270Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
antonboonstra schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 16:47:
[...]

Gefeliciteerd met je installatie. Vanwaar heb jij de SE3000 gekozen? Ben je nog van plan om uit te breiden, of was een SE2200 niks goedkoper?

Hebben ze de kniptang nog wel meegenomen die ik op de eerste foto zie hangen? :P En hebben ze ook nog zwarte dopjes op de klemmen gedaan? Ziet er net even netter uit. Mooie panelen ook (ik heb dezelfde alleen zonder optimizer :+ ) alleen had ik verwacht dat ze tegenwoordig al 270Wp verkochten. De flashwaarden van mijn 265Wp panelen lagen allemaal boven de 270Wp.
Er is inderdaad nog ruimte om uit te breiden en nu mijn ouders (het is het ouderlijk huis, ik ben nog niet uitgevlogen) de smaak te pakken hebben en beginnen te vragen naar warmtepompen, vloerverwarming en inductiekoken verwacht ik inderdaad dat ze straks nog wel gaan uitbreiden. SE3000 was iets duurder, maar scheelde niet veel. Dus dan kan dat straks moeiteloos worden uitgebreid.

De tang hebben ze inderdaad meegenomen, d'r moest nog een eindklem op daar maar daarvoor moest eerst de rail wat verlengd worden. Dus die tang zat er al als geheugensteuntje. Maar tangen hebben we in de schuur genoeg liggen, dus dat is niet erg :+

Zitten geen zwarte dopjes op de boutjes helaas. Al valt het op zich niet enorm op vanaf de grond.

We hadden aanvankelijk 270 Wp panelen besteld, maar die hadden ze niet meer op voorraad. Zo hebben we deze gekregen. Ik heb de flashdata van deze niet opgevraagd. Heb ik daar nog iets aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:57

TFHfony

Professional Weirdo

Omdat momenteel de panelen rond de 250/300W aan het opbrengen zijn door het baggerweer en dit ook zo'n beetje mijn sluipverbruik in huis is, stond ik net bij de meterkast eens even naar mijn "slimme" meter te kijken welke ik een maandje geleden "gekregen" heb.
Het valt mij hierbij op dat het gebruik de hele tijd heen en weer springt van 0 - 40W, waarbij de 0 best regelmatig in beeld komt. Maar dat er volgens het display altijd levering plaats vind. Op geen enkel moment zag ik dat er een teruglevering plaats vind, al was het maar 1 of 2W. Statistisch gezien zou het wel heel bijzonder zijn dat er zo vaak 0W in het display kwam, zonder tot teruglevering te komen.
Heeft iemand een idee of slimme meters (in mijn geval de Kaifa MA304C) een soort van threshold heeft van een x-aantal Watt voor hij de teruglevering ziet?
Er is inmiddels wel teruggeleverd hoor, want de meterstanden geven zowel voor hoog als laag tarief teruglevering aan en ik heb het tekentje voor teruglevering op een betere dag dan dit vaak genoeg aan zien staan. Maar ik heb in 3 a 4 minuten posten bij de meterkast gewoon 10 a 15 keer 0W als gebruik zien staan en geen teruglevering. Vandaar dat mij het vermoeden bekruipt dat het ding wellicht pas bij >xW teruglevering ziet.

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Everest
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 25-09 13:27

Op 3 februari zijn er bij ons 9 JAM6(R)(BK)(SE)-60-265 panelen geplaatst en bij onze buren 12. Bij beide aangesloten op een SE3000.
Gefeliciteerd! Zonder meer goede componenten. :)
Maar eh, mag ik even kritisch zijn, de installateur heeft toch wel wat steekjes laten vallen..

Gisteren zijn ze bij ons nog eens teruggeweest omdat één paneel/optimizer geen data gaf (en als gevolg daarvan ook geen stroom). De installateur heeft het betreffende paneel een momentje kortgesloten en daarna deed hij het gewoon.
Kortsluiten?? vaag verhaal. Zijn het geintegreerde optimizers?
Jerrythafast schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 19:04:
De tang hebben ze inderdaad meegenomen, d'r moest nog een eindklem op daar maar daarvoor moest eerst de rail wat verlengd worden.
Flinke misser van de installateur, en zo te zien waren de rails wel lang genoeg want ze steken aan de linker kant meer dan voldoende uit.
Ze hebben van het systeem van de buren toch wel de uitstekende rails nog even ingekort?
En bovendien, waarom hebben ze de 2 systemen niet op de zelfde hoogte uit laten komen..was wel zo mooi geweest.
Jerrythafast schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 19:04:

We hadden aanvankelijk 270 Wp panelen besteld, maar die hadden ze niet meer op voorraad. Zo hebben we deze gekregen. Ik heb de flashdata van deze niet opgevraagd. Heb ik daar nog iets aan?
Dus zal de factuur lager worden dan de geoffreerde 270Wp panelen ;) Niet alleen scheelt het 45Wp, die 265Wp is oude voorraad.. >:)

Zappi, IQ EV 2, Nibe S2125-12+SMO40, 15,8kWp, 3x Enphase 5P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerrythafast
Everest schreef op zondag 14 februari 2016 @ 12:15:
[...]

Gefeliciteerd! Zonder meer goede componenten. :)
Maar eh, mag ik even kritisch zijn, de installateur heeft toch wel wat steekjes laten vallen..
Kritisch zijn mag altijd :9
Kortsluiten?? vaag verhaal. Zijn het geintegreerde optimizers?
Ja. Ik stond erbij en keek ernaar. Het werkte echt |:( Dus als iemand ooit een soortgelijk probleem heeft met SolarEdge optimizers, geef 'm eens een heel kort tikje van zijn eigen paneel. Wellicht werkt het.
Flinke misser van de installateur, en zo te zien waren de rails wel lang genoeg want ze steken aan de linker kant meer dan voldoende uit.
Ze hebben van het systeem van de buren toch wel de uitstekende rails nog even ingekort?
En bovendien, waarom hebben ze de 2 systemen niet op de zelfde hoogte uit laten komen..was wel zo mooi geweest.
Inderdaad een beetje suf van die onderste rail :X Rails van de buren zijn nog wat ingekort :p Alles bij de buren helemaal bovenaan zoals bij ons had zoals je zegt strakker geoogd, maar zoals in dit topic ook al vaker is vermeld heeft dicht tegen de nok aan leggen ook nadelen, met name wind die eronderdoor gaat fluiten. Bij ons pasten die drie boven elkaar echt net dus 'moesten we wel'. Bij de buren hebben ze er toch voor gekozen niet tot het gaatje te gaan. Doet er niet aan af dat het voor het oog allemaal iets strakker had gekund inderdaad.
Dus zal de factuur lager worden dan de geoffreerde 270Wp panelen ;) Niet alleen scheelt het 45Wp, die 265Wp is oude voorraad.. >:)
Inderdaad, we hebben d'r korting voor gekregen. Stond ook al op de offerte dat dit kon gebeuren, al moesten we er bij de facturering wel nog even op wijzen 8)7 Niet helemaal netjes maar uiteindelijk was het zonder verder gedoe opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
TFHfony schreef op zondag 14 februari 2016 @ 12:11:
Omdat momenteel de panelen rond de 250/300W aan het opbrengen zijn door het baggerweer en dit ook zo'n beetje mijn sluipverbruik in huis is, stond ik net bij de meterkast eens even naar mijn "slimme" meter te kijken welke ik een maandje geleden "gekregen" heb.
Het valt mij hierbij op dat het gebruik de hele tijd heen en weer springt van 0 - 40W, waarbij de 0 best regelmatig in beeld komt. Maar dat er volgens het display altijd levering plaats vind. Op geen enkel moment zag ik dat er een teruglevering plaats vind, al was het maar 1 of 2W. Statistisch gezien zou het wel heel bijzonder zijn dat er zo vaak 0W in het display kwam, zonder tot teruglevering te komen.
Heeft iemand een idee of slimme meters (in mijn geval de Kaifa MA304C) een soort van threshold heeft van een x-aantal Watt voor hij de teruglevering ziet?
Er is inmiddels wel teruggeleverd hoor, want de meterstanden geven zowel voor hoog als laag tarief teruglevering aan en ik heb het tekentje voor teruglevering op een betere dag dan dit vaak genoeg aan zien staan. Maar ik heb in 3 a 4 minuten posten bij de meterkast gewoon 10 a 15 keer 0W als gebruik zien staan en geen teruglevering. Vandaar dat mij het vermoeden bekruipt dat het ding wellicht pas bij >xW teruglevering ziet.
is een beetje lastig te vertellen met die omvormers van jouw.
dus ik doe net of het mijn omvormer is, voor het vertel gemak. ;)

mijn omvormer heeft een minimum aan DC nodig om te kunnen leveren.
ongeveer 5W.
maar zodra er minder als 235Wdc van de panelen af komt, dan spaart hij de energie op in de condensatoren.
en levert hij niet meer continu, maar levert om de paar micro seconde een stootje energie.
met 235Wdc is het moeilijk te zien, het gaat dan nog best rap.
maar met een +/-150Wdc kan ik het al goed zien in de logging (als ik via de terminal scherm log, zonder tussen software, veel logging software filtert het weg :-( )

dit zullen jouw omvormers ook wel doen met dit slechte weer.
en een slimme meter is best wel gevoelig, dus die ziet de 1ne microseconde dat er een stoot energie naar buiten gaat, maar een microseconde later gaat er weer energie naar binnen.
zelf heb ik een feraris meter, en die zie ik dan een beetje heen en weer trillen. ;)
ik vermoed dat het eerder een beeldscherm probleempje is van de slimme meter als een echte foute registratie. (beeldscherm is niet snel genoeg om de info te updaten.) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
TFHfony schreef op zondag 14 februari 2016 @ 12:11:
Mijn collega heeft zon digitaal uitlees apparaat aan de slimme meter hangen en heeft geconstateerd dat hij in blokken van 20 watt weer geeft

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Heb uiteindelijk gekozen voor de volgende set bij Sun Solar.

[list]
• Suntech STP290S-20/Wem HyPro zonnepanelen (zwarte rand)
• GoodWe GW5000DS omvormer 3-fase
• Hartmann bevestingsmateriaal schuin pannendak

Voor 5440 euro ex btw, 1,17 p/wp. Inclusief volledige installatie en aanpassing meterkast + materialen. Daniël sluit de 16 panelen in 1 string op de parallel geschakelde trackers van de omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

misschien toch een overweging om het qua bekabeling dusdaning aan te leggen dat je er eenvoudig 2 strings van kan maken, moch je toch last krijgen van schaduw van die schoorsteenpijpjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jerrythafast schreef op zondag 14 februari 2016 @ 13:12:
[...]

Kritisch zijn mag altijd :9

[...]

Ja. Ik stond erbij en keek ernaar. Het werkte echt |:( Dus als iemand ooit een soortgelijk probleem heeft met SolarEdge optimizers, geef 'm eens een heel kort tikje van zijn eigen paneel. Wellicht werkt het.

[...]

Inderdaad een beetje suf van die onderste rail :X Rails van de buren zijn nog wat ingekort :p Alles bij de buren helemaal bovenaan zoals bij ons had zoals je zegt strakker geoogd, maar zoals in dit topic ook al vaker is vermeld heeft dicht tegen de nok aan leggen ook nadelen, met name wind die eronderdoor gaat fluiten. Bij ons pasten die drie boven elkaar echt net dus 'moesten we wel'. Bij de buren hebben ze er toch voor gekozen niet tot het gaatje te gaan. Doet er niet aan af dat het voor het oog allemaal iets strakker had gekund inderdaad.

[...]

Inderdaad, we hebben d'r korting voor gekregen. Stond ook al op de offerte dat dit kon gebeuren, al moesten we er bij de facturering wel nog even op wijzen 8)7 Niet helemaal netjes maar uiteindelijk was het zonder verder gedoe opgelost.
Hmm matige afwerking.
De goedkoopste zeker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:07
Ben nu aan het orienteren voor 18 panelen (0.99 x 1.65m) voor op mijn dak. Het dak is vrij groot (6.5 m breed en 7.2 m lang) en de ligging is op het zuiden. Echter, ik zit met drie dakraampjes (DR). Na lang puzzelen ben ik uitgekomen op :

3 PV - DR
6 PV
DR - PV - DR - 2PV
6 PV

Omdat ik voornemens ben een WarmteWinner aan te schaffen wil ik ruim in de kWh zitten zodat ik ook later quitte speel qua stroom. Zou daarom het liefst panelen willen met hoge WP rating. Ik kwam laatst de vergelijkings test op zonnepanelen.net tegen en daarbij viel me op dat er met name panelen met gemiddelde WP rating (~250 WP) en weinig "zware" jongens. Toch valt het me ook op dat veel mensen hier toch panelen gebruiken met hogere WP rating. Waarom worden die niet meer meegenomen?

[ Voor 8% gewijzigd door Red devil op 15-02-2016 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 26-09 15:22

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

Verwijderd schreef op maandag 15 februari 2016 @ 13:55:
[...]
Hmm matige afwerking.
De goedkoopste zeker?
Geen opmerking over de Chinese-niet-Duitse-pas-op-vast-geen-garantie panelen deze keer? :X

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder68
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 26-09 12:06
Red devil schreef op maandag 15 februari 2016 @ 14:10:

Omdat ik voornemens ben een WarmteWinner aan te schaffen wil ik ruim in de kWh zitten zodat ik ook later quitte speel qua stroom.
interessant ding; als de prijsindicatie klopt zeker! Ik ga me maar eens inschrijven!
Iemand al bekend hiermee? Weet niet van welke hardwareleverancier hij is?

groet,
Ron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 16:37

mux

99% efficient!

Zo, da's best een goedkope warmtepomp (en direct geschikt voor CV, ongeacht aanvoertemperatuur). Toch jammer dat we niet meer zonnepanelen hebben neergelegd :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:07
thunder68 schreef op maandag 15 februari 2016 @ 15:03:
interessant ding; als de prijsindicatie klopt zeker! Ik ga me maar eens inschrijven!
Iemand al bekend hiermee? Weet niet van welke hardwareleverancier hij is?
Hij wordt iig geleverd door Eneco maar je hoeft niet perse bij hen af te nemen. Komt nog wel een onderhoudscontract bij van 5-10 euro per maand, dus dat drukt het rendement een beetje.
mux schreef op maandag 15 februari 2016 @ 15:24:
Zo, da's best een goedkope warmtepomp (en direct geschikt voor CV, ongeacht aanvoertemperatuur). Toch jammer dat we niet meer zonnepanelen hebben neergelegd :(
Wij zochten nog een nieuwe mechanische ventilatie unit (huidige maakt teveel lawaai) dus nu 2 vliegen in 1 klap. Er stond een artikel in volkskrant waarin stond dat hij ongeveer 1000 kWh per jaar verbruikt met een goede COP factor. Ik zit nu op 3300-3500 kWh per jaar dus moet dan richting 4500 kWh opbrengst, dus moet dan wel min 5000 WP op het dak neerleggen dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Red devil schreef op maandag 15 februari 2016 @ 15:42:
[...]

Hij wordt iig geleverd door Eneco maar je hoeft niet perse bij hen af te nemen. Komt nog wel een onderhoudscontract bij van 5-10 euro per maand, dus dat drukt het rendement een beetje.

[...]

Wij zochten nog een nieuwe mechanische ventilatie unit (huidige maakt teveel lawaai) dus nu 2 vliegen in 1 klap. Er stond een artikel in volkskrant waarin stond dat hij ongeveer 1000 kWh per jaar verbruikt met een goede COP factor. Ik zit nu op 3300-3500 kWh per jaar dus moet dan richting 4500 kWh opbrengst, dus moet dan wel min 5000 WP op het dak neerleggen dan.
Weet jij waar je hem zo kan kopen dan buiten Eneco om want ik kon hem niet vinden?

1 PVoutput . Dongen NB

Pagina: 1 ... 75 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Losse aankoopadviezen of het bespreken van offertes horen in een eigen topic.