richardt schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 21:39:
Mijn vader overweegt om op zijn schuur zonnepanelen te leggen, ook als vorm van investering. Hij kan er een fors aantal kwijt (2 dakhelften van 12.5m x 6m, op oost/west) en wil graag beginnen om ieder geval zijn verbruik af te dekken en 1 fase (aansluiting 3x25A) vol te leggen. Hij wil graag net als ik de SF170's op z'n dak...
Omdat er sprake is van vrijwel geen schaduw lijkt het me zinvol om een SF powerset te plaatsen (later wellicht gevolgd door 2 andere powersets). Ik heb daar persoonlijk ook een beter gevoel bij dan een combinatie met een Omnik of SMA....
Ik zou graag de aanleg in fasen willen doen, gelijk aan het aantal fasen op z'n e-aansluiting
fase 1 (nu): 36 panelen + steca4200 (SolarSet 11009 + 8 extra panelen), in 6 strings van 6 panelen (480V)
fase 2 (later): 30 panelen + steca4200 (SolarSet 11009 + 2 extra panelen) in 5x6 strings
fase 3 (later): 30 panelen + steca4200 (SolarSet 11009 + 2 extra panelen) in 5x6 s
Dan komen we op een totaal van 96 panelen, verdeeld over 2 dakhelften (layout = 4 rijen van 12 panelen)
Echter de vraag is: wat is het effect van 6x6 SF170 panelen op een Steca 4200 omvormer? 6x6x170Wp is toch 6120Wp. De open klemspanning is ruim 600V en de mpp spanning rond de 480V. Als ik uit ga van 80% vermogen op oost dan zit ik op 4900Wp, en dat zou dit allemaal binnen de marge vallen. Het is geen probleem als er iets afgetopt gaat worden, maar de omvormer moet er niet kapot van gaan...
Gaat dat goed? (migjes jij hebt wel wat gevoel bij oost/west configuraties)
zoals je al gezegd is, liever zoveel mogelijk in 1x.
is meestal het goedkoopst.
(maar als je het zelf hobby matig gaat leggen vallen wel wat van die voordelen wat weg.
je hoeft dan geen aanleg kosten te rekenen, en daar zit dan wel het grote verschil.)
ik vind oost-west het mooiste als je dat op een omvormer doet met 2x mpp.
je kunt wel goed het doen met 1x mpp, maar het geeft helaas toch een beetje verlies. (zij dat het niet veel is)
ander voordeel is : als je een goedkope omvormer hebt van 3000W, zie je vaak mpp's die een 2000W kunnen doen.
en omdat het hoogste punt van opbrengst toch op een ander tijd stip zit (afhankelijk van je dak hoek.) kun je dus vrij makkelijk 2x 2000W op een 3000W omvormer hangen.
en nog doe je niet eens onder dimensioneren.
het voordeel van zoveel Wp op 1 omvormer is, dat hij ook goed door draait als het bewolkt is.
met bewolking heb je diffuse licht en dan maakt de richting van de panelen niet veel uit.
maar door dat het veel Wp is kom je wel boven de minimum W die je omvormer nodig heeft.
(met mijn omvormer: die heeft 5W nodig om te starten, maar dan heeft hij maar een 80% rendement.
pas bij 235W gaat hij naar zijn normale rendement van +/- 96,7%.
maar met veel Wp zit je daar zo aan.

)
zo-i-zo zou je kunnen onder dimensioneren.
zelfs met solarfrontier is het geen probleem om dat te doen.
eigenlijk halen pv panelen minder als 10% van de tijd maar hun STC waarden.
dus je kunt een solarfrontier paneel van 170Wp STC ook zien als een 140W NOCT paneel.
geen probleem, willen onder dimensioneren heeft meer met de bloeddruk van de tweaker te maken als de werkelijke aantal kWh die er uit komt.
(maar zomaar lomp onder dimensioneren is niet altijd verstandig. je moet wel weten wat je doet.
dus ik raad het beginners wel af om dat te doen.

)
zo heb ik nu een totaal van de pot gerukte set.
omvormer doet 3,3kW maar per mpp maar een 2kW.
oost = 2660Wp (was 1900Wp)
west = 3000Wp (was 1950Wp)
dus ja ik top flink af, maar ik heb de extra stroom toch niet nodig.
ik wou een wat stabielere set voor buiten de goede seizoenen.
maar ik zal vast in de toekomst wel een keer de omvormer vervangen, maar heb er nu even geen zin in om er ook maar 1 cent aan uit te geven.
ik zou eens kijken naar fronius omvormers.
http://www.fronius.com/cp...ENG_HTML.htm#.Vr2o2ub7BaQ
die zijn net zo als de steca hoog rendement en werken op een hoge V (goed voor de solarfrontier panelen)
en hebben 2x mpp voor oost-west.
en zou je ook nog op 3 fase kunnen doen.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)