Ja.peterpijpelink schreef op maandag 01 februari 2016 @ 22:43:
Heeft iemand al eens te maken gehad met hoog oplopende netspanning (AC zijde) ?
De levering van elektriciteit valt onder de NEN-EN 50160 normering waaraan de netbeheerder zich houdt: Spanning moet geleverd worden tussen 195,5V en 253V (-15% en +10%). Stel dat de gemeten spanning net achter de meter (vanaf daar is het jouw installatie) 252V is, dan heb je feitelijk geen case.Geen idee waarom ik iemand moet laten kijken terwijl het iets is waar ik hun voor betaal, een betrouwbare levering en juiste netspanning tussen 220/240 waarbij gemiddelde tegenwoordig best 230-235 kan zijn ?
Alleen met meten (op de goede plekken en met de juiste spullen) kom je hier uit. Gezien je vraag en aannames, ben je niet goed thuis op dit gebied. Je kunt dus best wel eea meten, maar waarschijnlijk ontbreken de kennis en de benodigde gekalibreerde true RMS meter.
Je zult aan de weet moeten zien te komen of het probleem vóór of na de meter zit. In het laatste geval ligt het hoogstwaarschijnlijk aan jouw bekabeling.
Ik zou gezamelijk met de andere buurtbewoners met problemen een elektricien laten komen en vooraf goed afspreken wat het probleem is en wat je verwacht, anders heb je kans dat de stagiaire even wordt gestuurd. Dat gaat het niet worden. Of je stuurt Stedin (gezamenlijk) een brief, dan kom je waarschijnlijk verder dan de scriptkids op de webcare/klantenservice.
Stedin is hier overigens ook eens geweest voor hetzelfde probleem. Dit was te wijten aan een slechte verbinding tussen de grondkabel en de hoofdzekering. Die was dusdanig heet geworden dat de kabelisolatie 10 cm was weggesmolten. Gevolg: lage netspanning als bv. de oven aanging, hoge spanning bij lekker weer. Door het regelgedrag van de inverter zag je de verlichting ook knipperen. Is netjes opgelost door Stedin op een zonnige zondagmiddag. De magische zin was: "Ik ruik een schroeilucht uit mijn meterkast". Dat klopte dus
Overigens is een hoge netspanning niet echt fijn: je spullen (bv. gloeilampen) hebben hierdoor een kortere levensduur.