Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 74 ... 109 Laatste
Acties:
  • 578.808 views

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 01-12 19:07

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

peterpijpelink schreef op maandag 01 februari 2016 @ 22:43:
Heeft iemand al eens te maken gehad met hoog oplopende netspanning (AC zijde) ?
Ja.
Geen idee waarom ik iemand moet laten kijken terwijl het iets is waar ik hun voor betaal, een betrouwbare levering en juiste netspanning tussen 220/240 waarbij gemiddelde tegenwoordig best 230-235 kan zijn ?
De levering van elektriciteit valt onder de NEN-EN 50160 normering waaraan de netbeheerder zich houdt: Spanning moet geleverd worden tussen 195,5V en 253V (-15% en +10%). Stel dat de gemeten spanning net achter de meter (vanaf daar is het jouw installatie) 252V is, dan heb je feitelijk geen case.

Alleen met meten (op de goede plekken en met de juiste spullen) kom je hier uit. Gezien je vraag en aannames, ben je niet goed thuis op dit gebied. Je kunt dus best wel eea meten, maar waarschijnlijk ontbreken de kennis en de benodigde gekalibreerde true RMS meter.
Je zult aan de weet moeten zien te komen of het probleem vóór of na de meter zit. In het laatste geval ligt het hoogstwaarschijnlijk aan jouw bekabeling.
Ik zou gezamelijk met de andere buurtbewoners met problemen een elektricien laten komen en vooraf goed afspreken wat het probleem is en wat je verwacht, anders heb je kans dat de stagiaire even wordt gestuurd. Dat gaat het niet worden. Of je stuurt Stedin (gezamenlijk) een brief, dan kom je waarschijnlijk verder dan de scriptkids op de webcare/klantenservice.

Stedin is hier overigens ook eens geweest voor hetzelfde probleem. Dit was te wijten aan een slechte verbinding tussen de grondkabel en de hoofdzekering. Die was dusdanig heet geworden dat de kabelisolatie 10 cm was weggesmolten. Gevolg: lage netspanning als bv. de oven aanging, hoge spanning bij lekker weer. Door het regelgedrag van de inverter zag je de verlichting ook knipperen. Is netjes opgelost door Stedin op een zonnige zondagmiddag. De magische zin was: "Ik ruik een schroeilucht uit mijn meterkast". Dat klopte dus :)

Overigens is een hoge netspanning niet echt fijn: je spullen (bv. gloeilampen) hebben hierdoor een kortere levensduur.

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

• f2ride2001
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 17:17
Gloeilampen? Heb je die nog dan?

• Joepla

Joepla

Zekers. En een plasma die voorlopig blijft hangen.

Op plekken waar de verlichting slechts kort nodig is (bij mij o.a. de trapkast en kelderkast) is het niet alleen financieel, maar zeker ook vanuit milieu-oogpunt niet slim om er een nieuwe LEDlamp in te zetten.
Zodra hij kapot is, wordt het een ander verhaal.

Verder zijn er gewoon heel veel mensen die spaar- en LEDlampen nog niet mooi genoeg vinden. Prima toch?

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16:43

JayPe

Ondertitel

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/tmWolE2.jpg

Mooi? Dacht 't wel.

De finder, met ALSA ( C karakteristiek 16A ) is dus voor de panelen.

Ik had eigenlijk liever de orientatie ( Aardlek + 3 groepen er recht boven ) anders gehad, maar dat ging niet omdat originele bedrading aan de bovenkant van de kast 'kort' was, en de aardlek schakelaars voorbedraad werden aangeleverd; geen bedrading dus, maar met een soort koppelstukken aan elkaar aangesloten.

Ach: de kleur coderingen doen het ook goed zo.

[ Voor 58% gewijzigd door JayPe op 02-02-2016 10:30 ]

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

• f2ride2001
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 17:17
Ik heb de mijne ook aangepast. Oude meterkast er helemaal uit, nieuwe erin.
Met een goede meter erin, kun je ten alle tijden kijken wat de actuele meet waardes zijn. :9

Afbeeldingslocatie: http://i72.photobucket.com/albums/i173/f2ride2001/003_zpsrqdpigci.jpg

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-11 16:51

mux

99% efficient!

Jaloers!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16:43

JayPe

Ondertitel

Sow!

Naja, ik ben met mijn (ook volledig nieuwe trouwens: de oude was met porcelein-draaizekeringen) kast ook erg blij. Vooral ook omdat ie in zwart nog een beetje oogt ( rest van de meterkast is/was zwart bakeliet ).

M'n finder geeft ook alle data weer, maar ik moet wel op een knoppie drukken om door de standen te bladeren..Ik weet niet wat jij voor moois hebt, maar qua ruimte houdt t bij mij toch al niet over ( heb zelfs aan de nieuwe kast moeten vijlen omdat ie niet wilde passen )... en 12 groepen! Wow!

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:37
Ik ben me ook aan het orienteren op een PV set. Qua panelen is het oog gevallen op Solar Frontier. Het dak van mijn schuur kan aan de zuidwestkant precies vol met 24 panelen. Alleen qua omvormer ben ik er nog niet uit. Een makkelijke oplossing is om gewoon zo'n Solar Frontier pakket te bestellen. De meegeleverde omvormer is dan een Steca in een ander jasje, als ik het internet mag geloven. Maar wat me er niet helemaal aan bevalt is dat er een webdienst wordt meegeleverd, waar je na 2 jaar voor moet betalen. Een andere optie om zelf een omvormer uit te zoeken, maar ik vind het niet meevallen om te bepalen wat er precies aan uit te lezen is. Een andere mogelijkheid is natuurlijk een losse meter in de meterkast, zoiets als f2ride2001 hierboven. 4-din-plekken in de meterkast kan ik wel missen, en dan hoeft de omvormer alleen maar heel goed om te vormen. Hebben jullie daar nog ideeen over?

Regeren is vooruitschuiven

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 17:14
T-MOB schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 13:57:
Ik ben me ook aan het orienteren op een PV set. Qua panelen is het oog gevallen op Solar Frontier. Het dak van mijn schuur kan aan de zuidwestkant precies vol met 24 panelen. Alleen qua omvormer ben ik er nog niet uit. Een makkelijke oplossing is om gewoon zo'n Solar Frontier pakket te bestellen. De meegeleverde omvormer is dan een Steca in een ander jasje, als ik het internet mag geloven. Maar wat me er niet helemaal aan bevalt is dat er een webdienst wordt meegeleverd, waar je na 2 jaar voor moet betalen. Een andere optie om zelf een omvormer uit te zoeken, maar ik vind het niet meevallen om te bepalen wat er precies aan uit te lezen is. Een andere mogelijkheid is natuurlijk een losse meter in de meterkast, zoiets als f2ride2001 hierboven. 4-din-plekken in de meterkast kan ik wel missen, en dan hoeft de omvormer alleen maar heel goed om te vormen. Hebben jullie daar nog ideeen over?
Je zegt het precies goed, en goed omvormen dat doet ie, dat onderwerp is hier vaker voorbij gekomen

1 PVoutput . Dongen NB

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:53
Aangezien het toch blijft knagen om met PV te beginnen en ik het dak van huis op zuid-westen nog niet wil gebruiken ivm toekomstige dakkapel, ben ik nu aan het kijken om eventueel het dak van de garage vol te leggen.

Situatie:

Plat dak is ongeveer 3m breed en 7m lang.
In de lengte gelegen op het zuiden ongeveer 160 graden.

Zit te denken om dit vol te leggen met een oost-west opstelling om zo zoveel mogelijk panelen kwijt te kunnen tov op het zuiden met schansen.

Kan je de panelen ook in de lengte in oost-west leggen? En gaat dit passen op die 3 meter breedte?
(Al gevonden bij van der valk)

Wie geeft me een duw in de juiste richting? :)

[ Voor 3% gewijzigd door loyske op 02-02-2016 14:19 ]

• T-MOB
reneeke1970 schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 14:00:
[...]
Je zegt het precies goed, en goed omvormen dat doet ie, dat onderwerp is hier vaker voorbij gekomen
En met "ie" bedoel je dan zo'n Solar Frontier-omvormer? Dat maakt prijsvergelijken ook wel lekker makkelijk.

Ik had overigens wel gezocht, maar het is vrij lastig gerichte info te vinden. Solar Frontier wordt best vaak genoemd, maar vaak gaat het dan om offertes of juist de opbrengst

T-MOB schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 13:57:
Steca en SF zijn voor elkaar geschapen. ;-)
Je kan ook simpelweg een kwh meter plaatsen en een youless gebruiken (link marktplaats)
Of kwh meter met een Pi (piface of S0PCM)
Of kwh meter met een Arduino (Solarmeter)
Of kwh meter met een Netduino (Dal)
Er is ook een php script van Anton Boonstra om een Steca uit te lezen.

[ Voor 14% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-02-2016 15:44 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• RAFA
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12:59
AUijtdehaag schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 14:46:
[...]

Steca en SF zijn voor elkaar geschapen. ;-)
Je kan ook simpelweg een kwh meter plaatsen en een youless gebruiken (link marktplaats)
Of kwh meter met een Pi (piface of S0PCM)
Of kwh meter met een Arduino (Solarmeter)
Of kwh meter met een Netduino (Dal)
Er zwerft ook een PHP script rond van Anton Boonstra om de Steca uit te lezen.
Idd. Hier ook een Steca. De Stecaportal is 2 jaar gratis daarna kost loggen naar een van de sites 120€ voor 5 jaar. Loggen naar PvOutput doe ik met een Youless ondanks dat ik nog dik 1.5jr gratis kan loggen (stecaportal i.c.m. PvOutput werkt niet). Youless + kWh meter kostte me 70€.

• T-MOB
Een pi heb ik nog wel liggen. Maar van de link van AUijtdehaag begrijp ik dat de Steca zelf een webinterface heeft waar je de actuele status kunt zien. Daar kan ik wel het een en ander omheen programmeren. Een kWh meter voor 3 fasen is nog aardig aan de prijs. Een model voor in de meterkast komt al snel op 200 euro. Daar ga ik nog eens goed naar kijken hoe en wat. UIteindelijk gaat het me er vooral om dat ik een idee heb van de opbrengst. Daarnaast is het aardig om een statusschermpje te hebben zoals f2ride2001. Maar als je dat allemaal ook "op" de omvormer kunt zien vind ik het wel prima.

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

loyske schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 14:12:
Situatie:

Plat dak is ongeveer 3m breed en 7m lang.
In de lengte gelegen op het zuiden ongeveer 160 graden.

Zit te denken om dit vol te leggen met een oost-west opstelling om zo zoveel mogelijk panelen kwijt te kunnen tov op het zuiden met schansen.

Kan je de panelen ook in de lengte in oost-west leggen? En gaat dit passen op die 3 meter breedte?
(Al gevonden bij van der valk)

Wie geeft me een duw in de juiste richting? :)
De meeste panelen zijn 1.6m in de lengte. Dus 2 naast elkaar op die 3m kan alleen als ze onder een hoek van 21 graden of meer komen te liggen. Volgens is dat een vrij steile hoek voor op een plat dak (correct me if I'm wrong). Als je de panelen draait, dan heb je veel ruimte die niet gebruikt wordt (panelen zijn ca 1m breed).

Je kan dan kijken naar SF panelen, die zijn 1.26x1m . Dat zou wel passen. 14 panelen SF170 geeft je 2380 Wp, terwijl 8 (14 als het past) panelen van een ander merk is ca 2200 (of 3850) Wp.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• BenPi
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23-09-2024
@T-MOB als je toch een pi wilt inzetten dan kun je met een SDM120C of de 220 rond de 25 a 30 euries een een fase data sys bouwen. Die 24 sf zitten toch op een fase ?😑

• reneeke1970
zonoskar schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 16:46:
[...]

De meeste panelen zijn 1.6m in de lengte. Dus 2 naast elkaar op die 3m kan alleen als ze onder een hoek van 21 graden of meer komen te liggen. Volgens is dat een vrij steile hoek voor op een plat dak (correct me if I'm wrong). Als je de panelen draait, dan heb je veel ruimte die niet gebruikt wordt (panelen zijn ca 1m breed).

Je kan dan kijken naar SF panelen, die zijn 1.26x1m . Dat zou wel passen. 14 panelen SF170 geeft je 2380 Wp, terwijl 8 (14 als het past) panelen van een ander merk is ca 2200 (of 3850) Wp.
Tussen de tien en vijftien graden is beste voor Oost west. Als er geknutseld gaat worden passen elf ecsolar 270wp.,2920wp ,zeven in lengte, vier in breedte, krijg je wel twee ongelijke hoeken en ziet er raar uit, ook maar de vraag of dit op mpp gaat uitkomen???? Dus eigenlijk is sf leukste oplossing inderdaad zoals jij zei

1 PVoutput . Dongen NB

• peterpijpelink
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:20

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

Joepla schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 09:22:
[...]

Ja.

[...]

De levering van elektriciteit valt onder de NEN-EN 50160 normering waaraan de netbeheerder zich houdt: Spanning moet geleverd worden tussen 195,5V en 253V (-15% en +10%). Stel dat de gemeten spanning net achter de meter (vanaf daar is het jouw installatie) 252V is, dan heb je feitelijk geen case.

Overigens is een hoge netspanning niet echt fijn: je spullen (bv. gloeilampen) hebben hierdoor een kortere levensduur.
Lees wat je schrijft, grotendeels eens met je bevindingen, echter op 200 meter verder op 3 panden hadden we dezelfde grid fouten op andere merken omvormers. Het kan niet zijn dat ineens dit soort installaties (waarvan 2l door een kundige en gecertificeerde installateur zijn aangesloten, de andere panden weet ik niet) allemaal eruit klappen met grid fouten, en dat Stedin meld dat het aan de interne bekabeling ligt. Heb juist geïnvesteerd in juist goede bekabeling en correcte en veilige aanleg. (alles ligt achter een werkschakelaar etc).

Lijkt mij meer dat Stedin de boel niet onder controle had en dit niet wilt toegeven ivm mogelijke claims. Dan is wijzen naar de klant eenvoudiger.

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan. Home-Assistant].

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:53
zonoskar schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 16:46:
[...]

Had inderdaad ook al in de gaten dat in portrait het niet echt ging passen of dat het te hoog wordt.
Maar 7x2 moet wel passen, dak loopt na die 7m nog een meter of 3 door en buurman zal het niet erg vinden als ik daar een klein beetje overheen ga.

Thanks, ga me eens verdiepen in deze SF panelen en oplossing!

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 18:46
Wat een hoge netspanningen lees ik hier.
Bij ons registreert de omvormer AC voltages tussen de 226V en 232V.

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen

• Joepla

Joepla

peterpijpelink schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 18:29:
[...]

Lees wat je schrijft, grotendeels eens met je bevindingen, echter op 200 meter verder op 3 panden hadden we dezelfde grid fouten op andere merken omvormers. Het kan niet zijn dat ineens dit soort installaties (waarvan 2l door een kundige en gecertificeerde installateur zijn aangesloten, de andere panden weet ik niet) allemaal eruit klappen met grid fouten, en dat Stedin meld dat het aan de interne bekabeling ligt. Heb juist geïnvesteerd in juist goede bekabeling en correcte en veilige aanleg. (alles ligt achter een werkschakelaar etc).

Lijkt mij meer dat Stedin de boel niet onder controle had en dit niet wilt toegeven ivm mogelijke claims. Dan is wijzen naar de klant eenvoudiger.
Ik ben het met je eens dat het inderdaad wel erg toevallig zou zijn. Vandaar ook mijn voorstel om per brief Stedin te benaderen, met de andere gedupeerden. Bv. 1 meting laten doen. De kans bestaat dat je dat zelf moet betalen, mocht de uitkomst anders zijn dan je verwacht. Dan de kosten samen delen.

Ik zou me kunnen voorstellen dat de (grond-)bekabeling niet (meer) voldoet aan de eisen en het verbruik/opwekking van 2016. Dat wordt een ingrijpende en dure klus, dus als het niet persé hoeft, zullen ze het niet doen. De norm zal hierin een grote rol spelen.

Ik heb eens gezeur gehad met een energieleverancier (subsidie op zonnepanelen, ging om een leuk bedrag), een artikel in de plaatselijke krant deed wonderen. Misschien iets om in gedachten te houden, mochten ze je blijven piepelen.
Ik zou het op prijs stellen als je je acties hier wilt blijven melden!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:59

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

peterpijpelink schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 18:29:
[...]
Stedin 'moet' niet de PV omvormers aan de praat houden.
Stedin 'moet' een spanning tussen 192 en 253 volt leveren.
De omvormers moeten uit bij 250.
Bij een spanning van 251V houdt Stedin zich dus aan de afspraken en gaat de PV op zwart.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• peterpijpelink

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

Joepla schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 20:33:
[...]
Ik zou het op prijs stellen als je je acties hier wilt blijven melden!
Ja, morgen weer eens bellen met Stedin en kijken wat ze zeggen. Als ik meer weet, meld ik dit zeker.

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan. Home-Assistant].

• T-MOB
BenPi schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 16:56:
@T-MOB als je toch een pi wilt inzetten dan kun je met een SDM120C of de 220 rond de 25 a 30 euries een een fase data sys bouwen. Die 24 sf zitten toch op een fase ?😑
Nee, die komen op 3 fasen. Het zou met 4kWp net op 1 fase moeten kunnen, maar ik heb nu eenmaal een 3-fasen netaansluiting. Ik weet niet beter dan dat je je best moet doen om die 3 fasen zo gelijkmatig mogelijk te belasten, dat leek me voor teruglevering ook wel zo netjes.

T-MOB schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 21:42:
[...]

Nee, die komen op 3 fasen. Het zou met 4kWp net op 1 fase moeten kunnen, maar ik heb nu eenmaal een 3-fasen netaansluiting. Ik weet niet beter dan dat je je best moet doen om die 3 fasen zo gelijkmatig mogelijk te belasten, dat leek me voor teruglevering ook wel zo netjes.
Dus neem je een 3-fase set?
Goedkopere 3 fase kwh meter.
(beetje een afwijkend maat door de plastic kap, volgens mij net te groot voor 4 plaatsen, denk ik...)
Neem je er twee, kan je ook je verbruik monitoren en beiden naar PVoutput sturen... ;)

Edit, deze zijn 75 breed. Ik meet voor 4 plaatsen in de groepenkast ongeveer 70, dus mijn vermoeden klopt.
Mooiste vind ik een Finder ;)
Ook in MID uitvoering.

[ Voor 42% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-02-2016 22:22 ]

• ArwinV
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 18:25
Gaat weer lekker...
Per 1 januari ben ik overgestapt van greenchoice naar vandebron, op 4 januari het verzoek gekregen om binnen tien dagen de meterstanden door te geven en dat op 11 januari gedaan. Hiervan ook een keurige bevestiging gekregen dat deze in goede orde waren ontvangen. So far so good, maar nu komt het leuke: tot mijn verrassing staan er nu geschatte standen bij de beginstand op 1 januari (deze zijn ruim 400 kWh m3 hoger dan wat ik had doorgegeven) voor het gas en elektr. Verbruik en staan de standen die ik door heb gegeven steeds als meest recente standen. Behalve bij de teruglevering, daar staat als beginstand keurig de waarde die ik had doorgegeven. Bij greenchoice heeft men van vandebron ook de geschatte (dus veel te hoge standen) doorgekregen, en voor de teruglevering geen waarde. Gevolg is dus dat ik nu meer dan 800kWh teruglevering niet keer terug zie ( greenchoice heeft 0 doorgekregen en bij vandebron staat de beginstand op 867) en ook nog eens ruim 400 kWh elektr. teveel mag betalen bij Greenchoice (wat nu net pr januari goedkoper is geworden) en ruim 400m3 gas teveel (wat bij Greenchoice ook een stuk duurder is dan bij vandebron).
Kortom dus driedubbel genaaid!

Inmiddels al gebeld met vandebron, daar snappen ze niet hoe het kan en beloven het uit te zoeken en met greenchoice, daar heb ik de bevestigingsmail van vandebron met de juiste standen naar doorgestuurd. Hoop dat dit fatsoenlijk wordt opgelost maar baal er nu al flink van dat ik overgestapt ben eerlijk gezegd.

• BenPi
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23-09-2024
@T-MOB
Mijn idee is dat mijn groot verbruikers op dezelfde fase zitten als de pc installatie.
Eerst zelf gebruiken en daarna pas via de slimme meter terug leveren.

• T-MOB
AUijtdehaag schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 22:03:
[...]
Dus neem je een 3-fase set?
Goedkopere 3 fase kwh meter.
(beetje een afwijkend maat door de plastic kap, volgens mij net te groot voor 4 plaatsen, denk ik...)
Neem je er twee, kan je ook je verbruik monitoren en beiden naar PVoutput sturen... ;)
Jazeker, de 3-fasenset is vanavond besteld - toevallig ook bij Winkelman, die zit in de buurt. Die youless meter had ik ook gevonden (onder een EMAT-merknaam, maar het ding is hetzelfde). Die mist de mogelijkheid om spanning of het huidige vermogen weer te geven. Als je dat wel wil hebben kom je in de categorie van de finder die je linkt. Bij Nederlandse webshops zit dat rond de 200 euro. Naast finder heb je bijvoorbeeld meters van Schneider, Eltako. Koopman en Hager maken ook nog, maar ik vind het een behoorlijk gedoe om helder te krijgen wat de verschillende meters weer kunnen geven. Ik denk dus dat ik sowieso even afwacht wat voor een informatie er uit de omvormer te trekken is.
2 meters is volgens mij niet nodig. De slimme meter meet wat je teruglevert en opneemt, als je daarnaast weet wat je opwekt dan weet je ook wat je verbruikt (toch?).
BenPi schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 23:12:
@T-MOB
Mijn idee is dat mijn groot verbruikers op dezelfde fase zitten als de pc installatie.
Eerst zelf gebruiken en daarna pas via de slimme meter terug leveren.
Dat gaat alleen op als die grootverbruikers alleen werken wanneer het zonnig is. Anders belast je die ene fase extra zwaar als je panelen weinig doen of juist als je grootverbruikers uitstaan bij zonnig weer. Op de grote hoop maakt het vast niet zoveel uit, maar als de hele straat dit toevallig op dezelfde fase zou doen kun je volgens mij het net wel ontregelen. Voor jezelf loop je met alle grootverbruikers op dezelfde fase het risico dat je een hoofdzekerig eruit trekt. Bij 6kW zit je al op de grens 25A van je aansluiting. Als je elektrisch kookt is dat niet heel moelijk te halen.
Hoe dan ook is in mijn geval het hele voorwerk op een 3-fasen systeem gedaan. Een 4x4mm2 kabel, een extra groepenkast (ik wilde ook extra gebruikersgroepen in de schuur) de zekeringsautomaat, etc. Een 1-fase pv-installatie is nooit een overweging geweest. Als ik wil meten moeten er dus 3 fasen gemeten worden.

Maar bedankt voor de tips, mensen. Ik heb al tig avonden zitten zoeken / rekenen aan die panelen en ben blij dat de kogel nu door de kerk is.

• TD-er
  • Laatst online: 24-11 07:50
MichielFRL schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 20:03:
Tot een jaar geleden was dat bij ons ook zo, maar laatst hoorde ik van iemand "aan het eind van de wijk" dat zijn omvormer ook problemen had hiermee.
De spanning liep daar ook behoorlijk op. Maar daar moet wel bij verteld worden dat hij vrij lange kabel heeft naar de omvormer en dat is geen dikke kabel. Dus kan best zijn dat dat ook niet mee helpt.

Via-via hoorde ik dat in Loppersum de spanning ook bijna niet meer in bedwang te houden was. Geen idee hoe het grid daar in elkaar zit, maar kan best zijn dat er meer verdeelpunten moeten komen.
Het valt me in elk geval wel op dat er op meerdere plekken in de buurt nieuwe transformatoren geplaatst zijn.
Maar goed, hier in Groningen zijn ook wel erg veel daken het afgelopen jaar voorzien van PV. Dat komt met name door de "compensatieregeling" vanwege de aardbevingen. En dan blijkt dus hoeveel huizen er erkende aardbevingsschade hebben. (percentages in de tientallen procenten van huizen met PV op het dak)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Verwijderd

hier zit de V tussen de 239 en de 242 gemiddeld. gezien dat je omvormer altijd een iets hogere V op de lijn moet zetten kan het bij dus voorkomen dat je de 250V grens passeert en dan schakelt je omvormer af en begint opnieuw.

• Joepla

Joepla

MichielFRL schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 20:03:
Hoge netspanning komt vooral voor op momenten dat je inverter veel vermogen opwekt. Bij jouw installatie (~1,5 kW als ik het goed zie), zal dit niet zo'n probleem zijn.
Zodra je meer dan een paar kW gaat invoeden, wordt de kans op problemen wat groter.

De spanning vlakbij je (actieve) inverter zal altijd hoger zijn dan de spanning vlak na de kWh meter (in je groepenkast). Dat is nl. het principe: hoe hoger het spanningsverschil, des te hoger het geleverde vermogen.

Allerlei factoren veroorzaken problemen. Bv. lange of te dunne kabel naar de inverter geeft spanningsverlies, waardoor de spanning bij de inverter nog hoger zal zijn. Ook slechte verbindingen veroorzaken spanningsval.
Bij een verouderde/te dunne grondkabel (met soms wat reparatie- of gewone verbindingslassen) heb je ook weer iets verlies. Dat is dan 1 grote optelsom en die kan net verkeerd uitvallen.

Stel dat de spanning bij de kWh meter 245V is, spanningsverlies over je kabel 5V, dan is de spanning bij de inverter dus 250V. Je inverter zal dan geregeld uitschakelen.

Aardig voorbeeld zijn de Gridfit-inverters van een jaar of 10 geleden. Die schakelden veel te vroeg af (bij 242V dacht ik). De "oplossing" van de fabrikant was destijds: "Zet uw wasmachine of droger aan op momenten dat de inverters uitschakelen". Doordat je dan ook vermogen afneemt, daalt de spanning weer, waardoor ze met wat geluk net wel bleven werken. Later is daar een omruilactie voor gekomen.

Het gaat er volledig om, of het probleem vóór of na de meter zit. Dat is niet moeilijk, als je daar verstand van hebt. Heb je dat niet, dan is het lastig om de zaak te onderbouwen naar de netbeheerder. Die zal in 1e instantie adviseren om het te laten checken. Als je volhoudt, zullen ze met alle plezier een techneut sturen, met het risico dat de kosten (minimaal EUR 150,- schat ik) volledig voor jou zijn, mocht het probleem in jouw installatie zitten. Maar je zult iets moeten doen...

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 18:46
@Joepla
Waarschijnlijk heeft de kwaliteit van het elektriciteitsnetwerk buiten ook veel invloed.
Ik woon in een nieuwbouwwijk met redelijk veel PV.
Elke woning heeft een 3-fase aansluiting en het transformatorstation staat nog geen 400 meter verderop in de straat.

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen

• Joepla

Joepla

@MichielFRL: dat is absoluut zo, vandaar mijn eerdere opmerking over de grondkabel. Die blijft niet eeuwig nieuw.

Zeker bij erg oude installaties kan de wijktrafo ook wat achtergebleven zijn. Energieverbruik is de afgelopen 60 jaar wel wat veranderd. Denk maar aan koken op gas/elektriciteit, opladen auto's, etc.

• masermex
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17:41
Vraagje voor de Kostal Piko gebruikers: iemand die een 'new generation' Piko heeft icm de Piko Master Control client software ?
Eerder een Piko 8.3 van de eerste generatie, met Piko Master Control V2, versie 1.2.2.38199, alles werkte perfect, m.n. ook downloaden van data vanaf de inverter. Nu een Piko 15, alles werkt nog steeds behalve downloaden (Excel of plain text). Gebruik dit om gedetailleerde data in m'n Oracle database te stoppen en m'n eigen APEX frontend.
Kostal Support gemaild, die zeggen dat deze client software niet meer wordt ondersteund bij de nieuwe generatie, enige alternatief is oploaden naar hun internet portal. Voor mij geen alternatief, wil de data lokaal houden.

Iemand ervaringen / oplossingen / workarounds ? Thx !

• arjants
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
In de verkennende fase voor panelen op ons dak (zakelijk) kwam onze vaste installateur met de astronergy ASM6610P255 in de offerte.
Na wat zoekwerk kom ik dit merk en type erg weinig tegen, ook in dit topic word er weinig over gesproken.
Daardoor twijfel ik over de gemaakt keuze in de offerte voor 140 panelen icm SMA sunny tripower 15000/20000.

Ik vraag me dan ook af of dit wel de beste keus is voor een niet zichtbaar plat dak waarop alles mogelijk is qua bevestiging.

Ik las dat astronergy soms een B-merk genoemd werd, betreft dit de kwaliteit van de panelen?

[ Voor 12% gewijzigd door arjants op 04-02-2016 17:34 ]

We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)

• reneeke1970
arjants schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 17:33:
In de verkennende fase voor panelen op ons dak (zakelijk) kwam onze vaste installateur met de astronergy ASM6610P255 in de offerte.
Na wat zoekwerk kom ik dit merk en type erg weinig tegen, ook in dit topic word er weinig over gesproken.
Daardoor twijfel ik over de gemaakt keuze in de offerte voor 140 panelen icm SMA sunny tripower 15000/20000.

Ik vraag me dan ook af of dit wel de beste keus is voor een niet zichtbaar plat dak waarop alles mogelijk is qua bevestiging.

Ik las dat astronergy soms een B-merk genoemd werd, betreft dit de kwaliteit van de panelen?
Ach wat is kwaliteit tegenwoordig,misschien procent of wat minder opbrengst maar dan doe je toch eentje extra, geloof dat ze prima werken, als je twijfelt over kwaliteit of garantie zet je er toch gewoon tien apart als reserve, als het zo makkelijk te wisselen is zou ik risico gewoon nemen, panelen zijn wel stuk goedkoper, heb ze al regelmatig gezien voor 150 inclusief

[ Voor 3% gewijzigd door reneeke1970 op 04-02-2016 17:55 ]

1 PVoutput . Dongen NB

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 03-11 19:05

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Ga als het zakelijk is vooral achter de verzekering aan wat betreft de panelen.
Zorg ervoor dat je een paneel koopt dat als de fabrikant failliet gaat is herverzekerd bij een herverzekeringsmaatschappij.
Mocht de fabrikant niet meer bestaan over een tijdje en de leverancier ook niet (komt heel veel voor), dan kan je bij problemen daar terecht.
Anders kan je vaak nergens terecht.

Had je een paar jaar geleden het verkeerde Scheuten paneel gekocht dan had je nu al een serieus probleem.

En ik neem aan dat heten een 15k en een 20 k omvormer gaat worden i.p.v. of?
35K op een 20k omvormer? zelfs met O-W is dat veel te weinig uit mij hoofd.

[ Voor 11% gewijzigd door Andre1973 op 04-02-2016 19:04 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• rammes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:43

rammes

koekebakker 1e klas

Zo, vandaag zijn bij mij ook de panelen geplaatst. ziet er strak uit toch?

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/fFfhVweUd8GYBEGxaG6AZRHJ/medium.jpg

even wat specs:
12x Munchen Solar Msmd260as-30BK Zwarte panelen
1x Hosola Bright 3000 MTL-S omvormer

Ik zou het doen!

• arjants
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Andre1973 schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 18:59:
[...]

Zorg ervoor dat je een paneel koopt dat als de fabrikant failliet gaat is herverzekerd bij een herverzekeringsmaatschappij.
Mocht de fabrikant niet meer bestaan over een tijdje en de leverancier ook niet (komt heel veel voor), dan kan je bij problemen daar terecht.

Had je een paar jaar geleden het verkeerde Scheuten paneel gekocht dan had je nu al een serieus probleem.

Erg bedankt voor de tips, ga ik zeker uitzoeken.

Wat betreft de aanschaf staat nog niets vast, wel willen we binnen 14dagen beslissen omdat het nieuwbouw betreft. Het is een rond dak dus qua plaatsing kan eigenlijk alles wel :D

Toch maar even extra offertes opvragen en over de verzekering nadenken.
Het zal maar een deel van ons verbruik opbrengen maar wil de investering wel zo effectief mogelijk doen natuurlijk.

[ Voor 6% gewijzigd door arjants op 04-02-2016 19:33 ]

We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-11 23:13

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Ik heb er 21 in mono gehad, zeer goede en degelijke panelen, zeker geen B merk. Astronergy is onderdeel van chint, en dat is vrij groot.

Edit:
http://www.astronergy.com/products.php

Zie links onderaan de pagina.... Chint.

[ Voor 5% gewijzigd door Rol-Co op 04-02-2016 20:15 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• peterpijpelink

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

masermex schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 13:32:
Vraagje voor de Kostal Piko gebruikers: iemand die een 'new generation' Piko heeft icm de Piko Master Control client software ?
Eerder een Piko 8.3 van de eerste generatie, met Piko Master Control V2, versie 1.2.2.38199, alles werkte perfect, m.n. ook downloaden van data vanaf de inverter. Nu een Piko 15, alles werkt nog steeds behalve downloaden (Excel of plain text). Gebruik dit om gedetailleerde data in m'n Oracle database te stoppen en m'n eigen APEX frontend.
Kostal Support gemaild, die zeggen dat deze client software niet meer wordt ondersteund bij de nieuwe generatie, enige alternatief is oploaden naar hun internet portal. Voor mij geen alternatief, wil de data lokaal houden.

Iemand ervaringen / oplossingen / workarounds ? Thx !
Weet niet hoe goed je duits is, maar je kunt dit altijd door google translate halen. Ik gebruik dit java programma, kan upload naar oa pvoutput maar ook .csv files aanmaken. De config.xml maak je eenvoudig aan en dan schedule je dit ergens, maak de .csv file datum+tijd.csv en je bent er denk ik.

Oracle kan makkelijk csv inlezen :)

https://sites.google.com/site/hyperionlogger/home

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Beste mede forummers, weet er iemand een betrouwbare leverancier in de regio Utrecht die zonnepanelen kan installeren? Ik heb inmiddels een behoorlijk goed idee van wat ik wil, maar ben nog op zoek naar een betrouwbare installateur. Iemand ervaring?

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

• Andre1973

Andre1973

Devil schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 22:52:
Beste mede forummers, weet er iemand een betrouwbare leverancier in de regio Utrecht die zonnepanelen kan installeren? Ik heb inmiddels een behoorlijk goed idee van wat ik wil, maar ben nog op zoek naar een betrouwbare installateur. Iemand ervaring?
Misschien moet je dan ook laten weten wat je wil. Kijken of het in het plaatje past.
Een klant van mij "doet" heel Nederland, en werkt net als ik al jaren in deze branche, maar heeft wel specifieke voorkeur voor materiaal en merken.

[ Voor 5% gewijzigd door Andre1973 op 04-02-2016 23:04 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Andre1973 schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 23:03:
[...]

Misschien moet je dan ook laten weten wat je wil. Kijken of het in het plaatje past.
Een klant van mij "doet" heel Nederland, en werkt net als ik al jaren in deze branche, maar heeft wel specifieke voorkeur voor materiaal en merken.
Mijn ruimte is beperkt (door dakramen) en er is schaduwvorming. Daarom ben ik vooral geïnteresseerd in SF, of een A merk met losse optimisers. Eventueel ook nog een kleine installatie op m'n platte schuurdak. Ik hoop in iedergeval m'n eigen gebruik van 3500kw/h te kunnen opwekken, maar denk dat dat uitdagend wordt (Oost - West, dus ik denk ongeveer 4400 wp nodig) Omdat ik heel veel verschillende verhalen lees zou ik graag een adviseur laten langskomen met verstand van zaken om mij een goed advies te geven en het geheel vervolgens te installeren.

Alle elektra kan ik evenveel zelf ook wel aanleggen, maar het dak op durf ik niet aan.

• reneeke1970
Devil schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 01:12:
[...]

Mijn ruimte is beperkt (door dakramen) en er is schaduwvorming. Daarom ben ik vooral geïnteresseerd in SF, of een A merk met losse optimisers. Eventueel ook nog een kleine installatie op m'n platte schuurdak. Ik hoop in iedergeval m'n eigen gebruik van 3500kw/h te kunnen opwekken, maar denk dat dat uitdagend wordt (Oost - West, dus ik denk ongeveer 4400 wp nodig) Omdat ik heel veel verschillende verhalen lees zou ik graag een adviseur laten langskomen met verstand van zaken om mij een goed advies te geven en het geheel vervolgens te installeren.

Alle elektra kan ik evenveel zelf ook wel aanleggen, maar het dak op durf ik niet aan.
Ik denk als je hier wat foto plaatst met ingetekende maten dat je van heel veel adviseurs bericht krijgt hier.
Maar verschillende dak vlakken kom je met sf een heel eind als je stringen van het liefst vier kunt maken, dan kun je met de meeste omvormer uit de voeten.

1 PVoutput . Dongen NB

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

reneeke1970 schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 08:36:
[...]

Ik denk als je hier wat foto plaatst met ingetekende maten dat je van heel veel adviseurs bericht krijgt hier.
Maar verschillende dak vlakken kom je met sf een heel eind als je stringen van het liefst vier kunt maken, dan kun je met de meeste omvormer uit de voeten.
Goed idee, dat ga ik komende week eens doen. Even lastig om goede foto's te maken, want mijn dak is behoorlijk hoog en vooral aan de achterkant is er al weer snel bebouwing. Ik klim denk ik even op het dak van m'n schuur waarschijnlijk kan ik vanaf daar een goede foto maken van de achterkant.

• itchin
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19-11 17:59
Devil schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 16:52:
[...]

Goed idee, dat ga ik komende week eens doen. Even lastig om goede foto's te maken, want mijn dak is behoorlijk hoog en vooral aan de achterkant is er al weer snel bebouwing. Ik klim denk ik even op het dak van m'n schuur waarschijnlijk kan ik vanaf daar een goede foto maken van de achterkant.
Luchtfoto's (Google, Bing) of Streetview (Google) helpen vaak ook al (al is opmeten dan wat lastiger).

• rammes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:43

rammes

koekebakker 1e klas

rammes schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 19:15:
Zo, vandaag zijn bij mij ook de panelen geplaatst. ziet er strak uit toch?

[afbeelding]

even wat specs:
12x Munchen Solar Msmd260as-30BK Zwarte panelen
1x Hosola Bright 3000 MTL-S omvormer
zoals je ziet is er nog plek om onderaan drie panelen tel leggen. Die ruimte was eigenlijk bedoeld om de collectoren voor de zonneboiler te plaatsen. ik verwacht breakeven te draaien mbt opbrengst stroom. Wat zou jullie advies zijn

Ik zou het doen!

• crazyharrie
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-11-2023

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

ArwinV schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 22:48:
Gaat weer lekker...
Per 1 januari ben ik overgestapt van greenchoice naar vandebron, op 4 januari het verzoek gekregen om binnen tien dagen de meterstanden door te geven en dat op 11 januari gedaan. Hiervan ook een keurige bevestiging gekregen dat deze in goede orde waren ontvangen. So far so good, maar nu komt het leuke: tot mijn verrassing staan er nu geschatte standen bij de beginstand op 1 januari (deze zijn ruim 400 kWh m3 hoger dan wat ik had doorgegeven) voor het gas en elektr. Verbruik en staan de standen die ik door heb gegeven steeds als meest recente standen. Behalve bij de teruglevering, daar staat als beginstand keurig de waarde die ik had doorgegeven. Bij greenchoice heeft men van vandebron ook de geschatte (dus veel te hoge standen) doorgekregen, en voor de teruglevering geen waarde. Gevolg is dus dat ik nu meer dan 800kWh teruglevering niet keer terug zie ( greenchoice heeft 0 doorgekregen en bij vandebron staat de beginstand op 867) en ook nog eens ruim 400 kWh elektr. teveel mag betalen bij Greenchoice (wat nu net pr januari goedkoper is geworden) en ruim 400m3 gas teveel (wat bij Greenchoice ook een stuk duurder is dan bij vandebron).
Kortom dus driedubbel genaaid!

Vorig jaar hetzelfde gehad met overstap van NUON naar vandebron.
Gemaild met vandebron én nuon. Ik kwam er met NUON niet uit.
Uiteindelijk een screenshot gehad van vandebron met de standen van de netwerkleverancier ( Liander ).
Deze gemaild naar NUON, en wat denk je... Geregeld en een nieuwe afrekening ontvangen.

Het begint erop te lijken dat de grote jongens je idd proberen te naaien.. :(

Inmiddels al gebeld met vandebron, daar snappen ze niet hoe het kan en beloven het uit te zoeken en met greenchoice, daar heb ik de bevestigingsmail van vandebron met de juiste standen naar doorgestuurd. Hoop dat dit fatsoenlijk wordt opgelost maar baal er nu al flink van dat ik overgestapt ben eerlijk gezegd.

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

itchin schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 20:27:
[...]

Luchtfoto's (Google, Bing) of Streetview (Google) helpen vaak ook al (al is opmeten dan wat lastiger).
Ja de Google earth foto van mijn huis is jaren oud, daar staan helaas de dakramen nog niet op. Streetview is heel recent, alleen van te dichtbij gemaakt, alleen de onderrand van m'n dak staat er op. Maar ik ga zelf proberen wat goede foto's met maaten erin te maken :)

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Devil schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 22:52:
PVkracht10

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

• waslijn
  • Laatst online: 30-11 14:08
Iemand een idee wat het wachtwoord is, zou er graag eens naar kijken :)

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
waslijn schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 10:39:
[...]

Ahum, effe googelen?
http://www.solar-nu-websh.../clickfit-calculator.html

;)

• janesh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20-11 17:45

janesh

20xSF170S+8xTS-160C2

waslijn schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 10:39:
[...]

Misschien heb je hier ook nog wat aan.

BMW i3 2020, BMW 740e 2018, BMW IX 2022, pajero 3.2 DI-D 2006 LWB en 2008 SWB,

Verwijderd

[quote]crazyharrie schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 21:36:
[...]
Het begint erop te lijken dat de grote jongens je idd proberen te naaien.. :(
Hmm? Ik heb eind december Greenchoice gewoon even opgebeld dat ik het maandbedrag ivm zonnepanelen aan wilde passen. .. was < 1 minuut geregeld, omdat ik het zelf niet kon doen (viel buiten hun bandbreedte, maar twee regels telefonische uitleg waren genoeg..).
Even uitloggen en inloggen.. yep het nieuwe bedrag stond er.

Dus eea hangt mms ook af hoe je zelf (effectief) communiceert?

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 28-11 11:03
Verwijderd schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 14:29:
[...]
[...]
Hmm? Ik heb eind december Greenchoice gewoon even opgebeld dat ik het maandbedrag ivm zonnepanelen aan wilde passen. .. was < 1 minuut geregeld, omdat ik het zelf niet kon doen (viel buiten hun bandbreedte, maar twee regels telefonische uitleg waren genoeg..).

Via je account op greenchoice of via de app kan het ook heel gemakkelijk aanpassen. (Wij hebben namelijk ook zonnepanelen laten plaatsen)

Je kan ook je meterstanden van het gas en je elektra bijhouden, na een tijdje zie je een realistische schatting voor de rest van het jaar!

(Handig als je net in je eerste koop-huis woont)

[ Voor 3% gewijzigd door Stef87 op 06-02-2016 15:00 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• ArwinV
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 18:25
[...]
[...]

8)7
Ja, het aanpassen van je maandbedrag is ook hetzelfde als (verkeerd) geschatte meterstanden die worden aangehouden (terwijl je een bevestiging hebt van je eigen goed doorgegeven standen) door twee bedrijven na een overstap??? 8)7

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
(jarig!)
ArwinV schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 15:50:
[...]

8)7
Ja, het aanpassen van je maandbedrag is ook hetzelfde als (verkeerd) geschatte meterstanden die worden aangehouden (terwijl je een bevestiging hebt van je eigen goed doorgegeven standen) door twee bedrijven na een overstap??? 8)7
het is gewoon het SJV-spook.
niks speciaals.

mij schatten ze nu in voor 1325kWh + 795m3 als SJV.
en daar ben ik de afgelopen 5 jaar niet boven geweest, lol zeg ik sarcastisch.
het word maar met maar 10% per jaar aangepast, en dan kan het gewoon lastig zijn bij een overstap.

gewoon even duidelijk maken wat er aan de hand is en 99,9% van de gevallen lossen wel weer op.
je kunt het de leverancier/netbeheerder eigenlijk ook niet kwalijk nemen, het gebeurd gewoon.
voor normale afnemers klopt het wel, maar voor ons pv bezitters is het wel even slikken elke keer.
(registreren van leveren helpt hier geen bal tegen. helaas.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Zo, deze week is er in onze buurt ook weer een setje bijgekomen, heb me alleen helemaal slapgelachen, of was het gehuild......

Een woning met een dak op het oosten (ZOO) 2 onder 1 kap met in het midden een grote dakkapel die de gehele zuidkant volledig afdekt, maar dan ook echt VOLLEDIG. De panelen zijn ook nog eens laag geplaatst.

Heb mij enorm verbaasd.... :P

En dat terwijl hij op west een dak heeft met enorm veel ruimte en een groot plat vlak waar hij 0,0 schaduw heeft.....

Snap niet hoe een firma zoiets heeft kunnen adviseren.

[ Voor 6% gewijzigd door Fairy op 06-02-2016 17:10 ]

Verwijderd

Stef87 schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 14:59:
[...]..Via je account op greenchoice of via de app kan het ook heel gemakkelijk aanpassen. (Wij hebben namelijk ook zonnepanelen laten plaatsen)
Volgens mij schreef ik boven dat dit maar beperkt kon..... Op een bepaald moment werd een lager maandbedrag niet geaccepteerd als ik die probeerde op te slaan (en er moest toch mooi 60 euro af/maand...kwam niet verder dan ca 35 euro eraf), dus bellen.

Tja.. je ziet verder toch wat er elke maand afgeschreven wordt... dus als het na maand 1 NOK is.. zou ik meteen bellen. De kans op een verkeerde jaarrekening lijkt mij toch minimaal.

En ze accepteerden obv mijn verhaal het door mij geschatte resterende gebruik ineens.
Waarom het elders dan anders loopt????

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

migjes schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 16:17:
[...]

het is gewoon het SJV-spook.
niks speciaals.

mij schatten ze nu in voor 1325kWh + 795m3 als SJV.
en daar ben ik de afgelopen 5 jaar niet boven geweest, lol zeg ik sarcastisch.
het word maar met maar 10% per jaar aangepast, en dan kan het gewoon lastig zijn bij een overstap.

gewoon even duidelijk maken wat er aan de hand is en 99,9% van de gevallen lossen wel weer op.
je kunt het de leverancier/netbeheerder eigenlijk ook niet kwalijk nemen, het gebeurd gewoon.
voor normale afnemers klopt het wel, maar voor ons pv bezitters is het wel even slikken elke keer.
(registreren van leveren helpt hier geen bal tegen. helaas.)
Een slimme meter wel ;)
En duik nu weg.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Verwijderd schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 17:18:
[...]
Volgens mij schreef ik boven dat dit maar beperkt kon..... Op een bepaald moment werd een lager maandbedrag niet geaccepteerd als ik die probeerde op te slaan (en er moest toch mooi 60 euro af/maand...kwam niet verder dan ca 35 euro eraf), dus bellen.

Tja.. je ziet verder toch wat er elke maand afgeschreven wordt... dus als het na maand 1 NOK is.. zou ik meteen bellen. De kans op een verkeerde jaarrekening lijkt mij toch minimaal.
Waarom hier uberhaubt zo'n probleem van maken? Met €60,- teveel per maand betaal je door het jaar dus €720,- teveel die je eind van het jaar weer terug krijgt.

Het kost je een klein beetje renten, verder toch niets om je heel druk om te maken? Vervelend maar niet meer dan dat.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• crazyharrie
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-11-2023

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

[...]
[...]

Na 3 jaar ( heel effectief ) communiceren met NUON, en geen steek verder komende, overgestapt naar vandebron. Prima geregeld, prima mee te communiceren.

Verdere communicatie met vandebron leverde een maandbedrag op van €5,-
Nu uit-gecommuniceerd met NUON, en een prima communicatie met mijn bankrekening door die €5,= per maand.

Aan mijn communicerende vaardigheden ligt het dus niet!

:z

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

• TD-er
assje schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 19:07:
[...]

Waarom hier uberhaubt zo'n probleem van maken? Met €60,- teveel per maand betaal je door het jaar dus €720,- teveel die je eind van het jaar weer terug krijgt.

Het kost je een klein beetje renten, verder toch niets om je heel druk om te maken? Vervelend maar niet meer dan dat.
Verkeerd geschat verbruik kan echter wel heel vervelend zijn.
Als je voor te hoog verbruik ingeschat bent, en de energieprijzen dalen ineens, dan corrigeren ze dat pas tegen het lagere tarief.
En per 1 januari is de kWh prijs een stuk lager geworden.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Verwijderd

Ik betaal graag alleen ongeveer dat wat er verbruikt gaat worden en dat is met een relatief kleine marge aardig in te schatten. Dus waarom zou ik GC 720 euro voorschieten om die vervolgens pas na de afrekening weer terug te krijgen... een beetje vreemde manier van zaken doen.....
Kies je voor een te laag maandbedrag (als dat kan.. / het kan je ook per ongeluk overkomen als de winter bijv kouder wordt..... al komt dat steeds minder voor).

Tav wisselwerking met bedrijven: hebben sommige mensen nu altijd pech, je hoort ze vaker klagen dan gemiddeld? Uiteraard weet ik dat niet, je krijgt meestal ook nooit het echte verhaal te horen....
Het blijft vaak een vraagteken.. lastig te beoordelen op afstand... vandaar die vragende manier... wat is mogelijk de andere kant vd communicatie... kortom blijft lastig.

• reneeke1970
Verwijderd schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 21:54:
Ik betaal graag alleen ongeveer dat wat er verbruikt gaat worden en dat is met een relatief kleine marge aardig in te schatten. Dus waarom zou ik GC 720 euro voorschieten om die vervolgens pas na de afrekening weer terug te krijgen... een beetje vreemde manier van zaken doen.....
Kies je voor een te laag maandbedrag (als dat kan.. / het kan je ook per ongeluk overkomen als de winter bijv kouder wordt..... al komt dat steeds minder voor).

Tav wisselwerking met bedrijven: hebben sommige mensen nu altijd pech, je hoort ze vaker klagen dan gemiddeld? Uiteraard weet ik dat niet, je krijgt meestal ook nooit het echte verhaal te horen....
Het blijft vaak een vraagteken.. lastig te beoordelen op afstand... vandaar die vragende manier... wat is mogelijk de andere kant vd communicatie... kortom blijft lastig.
Vind ik ook je hebt gelijk. Als ik vind dat ik in mijn recht sta en ze luisteren niet na paar telefoontjes deed ik na twee maanden gewoon rekening blokkeren haha, kijken of ze dan luisteren. Maar gelukkig was dat bij qurrent niet het geval, een mailtje en ging zo naar beneden met zeventig euro, geen probleem

1 PVoutput . Dongen NB

Verwijderd

Andre1973 schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 18:59:
[...]

Die herverzekeringen zijn ook een wassenneus, lees de voorwaarden maar.
Elk jaar reinigenen en laten doormeten anders vervalt de garantie.
Als het zelfde paneel niet meer leverbaar is vervalt de garantie.
Verzend en vervangingskosten zijn voor eigen rekening.

Tja maar niemand leest de volledige voorwaarden. :O

Verwijderd

Fairy schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 17:07:
Zo, deze week is er in onze buurt ook weer een setje bijgekomen, heb me alleen helemaal slapgelachen, of was het gehuild......

Een woning met een dak op het oosten (ZOO) 2 onder 1 kap met in het midden een grote dakkapel die de gehele zuidkant volledig afdekt, maar dan ook echt VOLLEDIG. De panelen zijn ook nog eens laag geplaatst.

Heb mij enorm verbaasd.... :P

En dat terwijl hij op west een dak heeft met enorm veel ruimte en een groot plat vlak waar hij 0,0 schaduw heeft.....

Snap niet hoe een firma zoiets heeft kunnen adviseren.
Misschien wilde eigenaar op die kant de panelen ;)

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 17:18:
[...]

En ze accepteerden obv mijn verhaal het door mij geschatte resterende gebruik ineens.
Waarom het elders dan anders loopt????
ik heb best wat problemen gehad met greenchoice na verhuizing.
doordat de oude thermostaat van de vorige bewoners continue 20 graden stookte heb ik alleen al met een nieuwe thermostaat deze maand alleen al 100m3 minder vebruikt. naar schatting kom ik uit op 400m3 minder gas verbruik per jaar. door een aantal apparaten/lichten te vervangen is ook het elektra verbruik naar beneden gegaan. echter wil GC wel een te hoge voorschotbedrag ontvangen. maar iedere keer als ik kijk zie ik duidelijk dat het gasverbruik bijna iedere dag 10% tot wel 30% onder het geschatte verbruik is. maar wel dreigen dat ze je gaan afsluiten het is omdat ik winddelen heb maar ik zit er serieus aan te denken om die te verkopen en naar een andere partij te gaan.(btw vorig adres ruim 500 euro teruggekregen op het vorig adres)

• Rol-Co

Rol-Co

Als je bij GC elke week of maand een tussentijdse meterstand invult op je pagina bij hun kan je na een paar keer lager verbruik je maandbedrag naar beneden zetten.
Zo heb ik 4,- stroom wat het laagste is, gas is nog zakkende en staat nu iets van 30,- of zo.

• RAFA
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12:59
Rol-Co schreef op zondag 07 februari 2016 @ 09:04:
Als je bij GC elke week of maand een tussentijdse meterstand invult op je pagina bij hun kan je na een paar keer lager verbruik je maandbedrag naar beneden zetten.
Zo heb ik 4,- stroom wat het laagste is, gas is nog zakkende en staat nu iets van 30,- of zo.
Heb na aanschaf Pv systeem gebeld naar Greenchoice; voorschot stroom staat op €0,-. Was geen enkel probleem, apart dat ze bij sommige klanten wel moeilijk doen.

• Rol-Co

Rol-Co

RAFA schreef op zondag 07 februari 2016 @ 10:16:
[...]

Heb na aanschaf Pv systeem gebeld naar Greenchoice; voorschot stroom staat op €0,-. Was geen enkel probleem, apart dat ze bij sommige klanten wel moeilijk doen.
Ik heb ze niet gebeld dus ik weet niet of ze moeilijk doen. ;) zo ging het ook prima.

• migjes
(jarig!)
klump4u schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 18:41:
[...]

Een slimme meter wel ;)
En duik nu weg.
misschien heb je gelijk, maar dat weten we pas over een jaartje of 2. ;)
maar op dit moment zitten we nog in een overgangs-fase.

een slimme meter meet wel wat je gedaan hebt, maar deze problemen gaan over de schatting wat je gaat doen, en daar in is de slimme meter gelijk aan de feraris.

wel heb je wat meer en betere meet punten met een slimme meter.
(dus de kans dat het correct word aangepast is theoretisch wel groter (in ieder geval wel sneller.). een factor 3X - de berekening, komt op een factor 1,5 uit. ;) )
maar de netbeheerder nam ook nooit de standen t3 en t4 mee, dus daardoor ging dit eigenlijk ook fout met de slimme meter.
nu is de zaak veranderd en doen de leveranciers dit regelen (en ik hoop dat die wel de t3 en t4 gaan meenemen), dit lost een flink aantal problemen op, maar zal waarschijnlijk wel weer nieuwe problemen gaan maken, helaas.
(ik ben bang dat we pv vriendelijke leveranciers gaan krijgen en pv onvriendelijke leveranciers.
en nog banger voor prijs verschillen daar tussen, maar dit is een beetje kristallen bol werk.)

maar goed je hebt er geen last van zolang je bij de zelfde leverancier blijft, pas bij overstappen kom je de sjv tegen.
een leverancier die ervaring met je heeft negeert de sjv, de nieuwe heeft die ervaring nog niet en valt dan terug op de sjv en dat valt een beetje vreemd uit met flink wat pv.
RAFA schreef op zondag 07 februari 2016 @ 10:16:
[...]
if you pay peanuts, you get monkey's.

je moet een beetje mazzel hebben met wie je aan de lijn krijgt.
soms heb je geluk, en is het zo geregeld, soms zetten ze de hakken in de grond en doen ze niks voor je.

(en dat geld eigenlijk voor ieder call center eigenlijk wel.
de meeste pv bezitters bellen alleen maar omdat het voorschot bedrag moet worden aan gepast of andere kleine zaken. maar de "gewone" mens heeft wel eens hele andere problemen.
en dan worden die mensen niet geremd door enigszins kennis van zaken.
ik heb al van alles mee gemaakt, mensen die geen heffingskorting kregen (huis stond als kantoor in de database.) tot mensen die er pas na een jaar achter kwamen dat het schuurtje wat ze huurde van een bakker was geweest, met dito gas aansluiting, lol 200m3 gas gebruiken en toch daar meer als 1200€ voor moeten betalen.) )

[ Voor 5% gewijzigd door migjes op 07-02-2016 12:00 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• cyberstalker
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

Ik zit er sterk over te denken mijn collectie zonnepanelen uit te breiden en vraag me af wat nu wijsheid is. De parterre van mijn huis ziet er als volgt uit:

Afbeeldingslocatie: http://resources.martijnotto.nl/files/default/Parterre.png

Het gedeelte met de keuken en badkamer is een aanbouw waar ik op het dak nog ruimte heb. Deze staat op het zuiden met als enige obstakel het huis van de achterburen, dat gedurende een enkele maand in de winter de zon tegenhoudt, de rest van het jaar staat de zon hoog genoeg om daar gewoon overheen te schijnen.

Op het dak van de aanbouw staan al wel twee buitenunits van de warmtepompinstallatie (Daikin Ururu en een kleinere buitenunit van de multisplit voor de bovenverdieping). Nu zit ik te overwegen of het een goed idee is om zes zonnepanelen te nemen en deze op een schans neer te zetten. Dan zouden de panelen natuurlijk over de buitenunit komen te hangen met het gevaar dat de koude lucht er in de winter onder zou blijven hangen - of de warme lucht in de zomer. Hoe reëel is dit gevaar als de schans aan de zijkanten gewoon open is?

Zou het wellicht slimmer zijn om 4 panelen te nemen zodat deze individueel op hun eigen helling kunnen staan? Zijn er mensen die een dergelijke setup al eens hebben overwogen - of zelfs in de praktijk hebben meegemaakt?

Ik ontken het bestaan van IE.

• mux

mux

99% efficient!

Heb je veel last van wind daar? Je kunt overwegen om de achterkant (waar je WP staat) gedeeltelijk open te houden zodat daar nog wat luchtstroming is. Goede luchtstroming is ontzettend belangrijk voor de warmtepomp, dus dat wil je niet stukmaken.

Je zult dan zeker weten extra moeten verzwaren, dus het is geen makkelijke situatie.

Heb je misschien een real life-foto?

• [BoSS]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:34

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

toxict schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 21:07:
[...]

Nou ben ik benieuwd hoe Marco 'm aangesloten heeft op de omvormer.
Hopelijk voor jou als stringen van 3*4 en 2*4. Op MPPT1 en MPPT2
Dit i.v.m. koude winters en hoge voltage.

Bij mij heeft ie 'm als 2*5 per MPPT.
Als het bij mij kouder is dan -10 en de zon klapt er vol op, dan zou de voltage nog wel eens over de 590 volt kunnen gaan en daar wordt mijn omvormer niet blij van.
Inmiddels heb ik ook ervaren dat mijn omvormer (Sofar Solar 3000TLM met 2 MPPT's) niet goed omgaat met een stringlengte van 5 SF170 panelen :/ ;(

Boven de 580 volt kan de MPPT het niet meer oppakken en dan blijft de spanning de hele dag op open klem spanning staan - gelukkig niet boven de 600 volt (maximum omvormer - mogelijk schade) maar wel voldoende om de omvormer af te laten slaan. Bovendien is de MPPT regelaar niet snel genoeg waardoor de spanning ook wel vaker kortstondig ineens tot boven de 580 volt komt.

Nu heeft mijn leverancier het voorstel gedaan om mijn omvormer om te ruilen voor een Solar Frontier (/Steca) 3000 omvormer. Een ongebruikte maar een ouder model. Deze kan maximaal 750 volt aan en heeft maar 1 MPPT (heb nauwelijks schaduw) maar heeft geen monitoring over Ethernet of WiFi.

Waar doe ik goed aan? Kiezen voor deze Steca 3000 omvormer of hem laten vervangen door bijvoorbeeld een Omnik? En kan ik deze Steca met een Raspberry of Arduino via RS485 uitlezen (documentatie staat nergens online)?

20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden

Je gaat een beter rendement halen met de steca 3000.
Ik zou het doen. Met 3400 wp SF is een steca 3600 ook wel heel erg lekker.
Niks aftoppen. Zo te zien in je logging komt dat nu wel eens voor. (8/8/2015) (23/8/2015)

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/rendement%20steca.jpg

Logging kan zo:
AUijtdehaag in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 4"

Vreemd.
Ik kom dezer dagen niet boven de 466 V uit met 5 panelen SF-170S (op noord op een SMA-5000 TL-21)

[ Voor 41% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-02-2016 14:49 ]

• Proton_

Proton_

Team Welles

[BoSS] schreef op zondag 07 februari 2016 @ 13:15:
[...]
Inmiddels heb ik ook ervaren dat mijn omvormer (Sofar Solar 3000TLM met 2 MPPT's) niet goed omgaat met een stringlengte van 5 SF170 panelen :/ ;(
Nu heeft mijn leverancier het voorstel gedaan om mijn omvormer om te ruilen voor een Solar Frontier (/Steca) 3000 omvormer.
Een Steca is over RS485 uit te lezen en is een goede omvormer. Er moet nog wel een stringbox met diodes bij om 4 strings aan 1 MPPT te knopen.
Mits je er monitoring bij krijgt is het een prima ruil.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Verwijderd schreef op zondag 07 februari 2016 @ 00:35:
[...]

Misschien wilde eigenaar op die kant de panelen ;)
Tja, maar het dak met het grote vrije oppervlak is juist de achterkant ;)

• migjes
(jarig!)
[...]

Boven de 580 volt kan de MPPT het niet meer oppakken en dan blijft de spanning de hele dag op open klem spanning staan - gelukkig niet boven de 600 volt (maximum omvormer - mogelijk schade) maar wel voldoende om de omvormer af te laten slaan. Bovendien is de MPPT regelaar niet snel genoeg waardoor de spanning ook wel vaker kortstondig ineens tot boven de 580 volt komt.

Nu heeft mijn leverancier het voorstel gedaan om mijn omvormer om te ruilen voor een Solar Frontier (/Steca) 3000 omvormer. Een ongebruikte maar een ouder model. Deze kan maximaal 750 volt aan en heeft maar 1 MPPT (heb nauwelijks schaduw) maar heeft geen monitoring over Ethernet of WiFi.

Waar doe ik goed aan? Kiezen voor deze Steca 3000 omvormer of hem laten vervangen door bijvoorbeeld een Omnik? En kan ik deze Steca met een Raspberry of Arduino via RS485 uitlezen (documentatie staat nergens online)?
oho, hij blijft nog net onder de 600V of rapporteert hij gewoon niet hoger als 600V?

als ik in de specs kijk dan zie ik dat de mpp stopt bij 500V.
is dat het punt dat hij het er moeilijk mee krijgt?

wat kun je meer vertellen, over de te hoge V van de panelen.

antwoorden had je al, dus die ga ik niet herhalen.
(steca is cool.)
maar de vragen heb ik wel, ik heb een omvormer bij een vriend hangen die doet namelijk 530V mpp en max 600V (werkelijk is het rond de 630v), en misschien wil ik daar ook wel solarfrontier gaan gebruiken.
en dat is net iets meer als jouw omvormer, maar of ik het daar red met 5X :?

• PClop
  • Niet online
[...]

[BoSS] in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 4"

Zie dat je nu 4x5 hebt, waarom bouw je het niet gewoon om naar 5x4 .............. ?
PClop schreef op zondag 07 februari 2016 @ 14:25:
[...]

[BoSS] in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 4"

Zie dat je nu 4x5 hebt, waarom bouw je het niet gewoon om naar 5x4 .............. ?
Omdat tie "gratis" een efficiëntere omvormer mag weghangen >:)
En ik hoop "gratis" want de installateur heeft zich vergist in de samenstelling van het PV-systeem.

[ Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-02-2016 14:34 . Reden: Maar ik hoop dat er dan een steca 3600 geplaatst wordt, tegen kleine meerprijs ]

• PClop
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op zondag 07 februari 2016 @ 14:26:
[...]

Omdat tie "gratis" een efficiëntere omvormer mag weghangen >:)
Das ook wel weer lekker, maar ook weer niet echt een groene gedachte.
( btw, ik gooi en smijt ook veel met omvormers :+ )

edit,
Als ik zo de pecs van die Sofar Solar 3000TLM na pluis, die haalt z,n optimum bij 360V
http://wdsolar.nl/wp-cont..._Solar_3.0k_5k_TLM-wd.pdf
en zit dan ook op bijna 98% rendement, wat haalt die Steca?, 2 tiende % meer ?
Ik zou gewoon overgaan naar 5x4 en die sofar mooi laten hangen.
;)

[ Voor 33% gewijzigd door PClop op 07-02-2016 14:59 ]

• cyberstalker
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

mux schreef op zondag 07 februari 2016 @ 13:10:
Heb je veel last van wind daar? Je kunt overwegen om de achterkant (waar je WP staat) gedeeltelijk open te houden zodat daar nog wat luchtstroming is. Goede luchtstroming is ontzettend belangrijk voor de warmtepomp, dus dat wil je niet stukmaken.

Je zult dan zeker weten extra moeten verzwaren, dus het is geen makkelijke situatie.

Heb je misschien een real life-foto?
Afbeeldingslocatie: http://resources.martijnotto.nl/files/default/Dak%20aanbouw.jpg

Op de foto is nog de schotel te zien die er al zat, die doet het nu ook al lang niet meer en die gaat er sowieso af. Er zit achter de warmtepompen eerst nog een stuk rechte muur (het plafond van de aanbouw is niet zo hoog als dat in de woonkamer) en daarna gaat het verder als een schuin dak.

Ik zou het zelf zo inschatten dat ik niet te maken heb met sterke wind die rechtstreeks onder de schans zou komen vanaf het schuine dak. Als de wind al die kant op staat zou het denk ik eerder er over waaien. Maar helemaal zeker durf ik dat zelf ook niet te zeggen.

Ik ontken het bestaan van IE.

• Gaitman
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:02

Gaitman

The Real One

Ik ben nog bezig met mijn offertes en ik heb nog een vraag: Sommige aanbieders bieden een omvormer aan die voor 3 fasen geschikt is omdat er 3x 25A de meterkast binnen komt. Deze kosten uiteraard meer.

Als we een omvormer voor 1 fase gebruiken dan heb je de situatie dat alleen de groepen op die fase gebruik maken van de zonnepanelen en de rest teruggeleverd word. Bij 3 fase word er natuurlijk zoveel mogelijk zelf gebruikt en minder teruggeleverd. Of hoef ik hier nu en in de toekomst geen rekening mee te houden en maakt het niks uit?

• Proton_

Proton_

Team Welles

Financieel/saldeertechnisch maakt het niet uit. Het scheelt vooral in spanningsgevoeligheid. Onder de 4 kW zou ik het niet doen, daarboven is een driefasenomvormer het overwegen waard.

• mux

mux

99% efficient!

cyberstalker schreef op zondag 07 februari 2016 @ 15:15:
[...]

[afbeelding]

Op de foto is nog de schotel te zien die er al zat, die doet het nu ook al lang niet meer en die gaat er sowieso af. Er zit achter de warmtepompen eerst nog een stuk rechte muur (het plafond van de aanbouw is niet zo hoog als dat in de woonkamer) en daarna gaat het verder als een schuin dak.

Ik zou het zelf zo inschatten dat ik niet te maken heb met sterke wind die rechtstreeks onder de schans zou komen vanaf het schuine dak. Als de wind al die kant op staat zou het denk ik eerder er over waaien. Maar helemaal zeker durf ik dat zelf ook niet te zeggen.
Mijn eerste ingeving zou toch zijn om één paneeltje minder te leggen en dit vrij te houden. Maar andere mensen moeten hier ook maar even op reageren want een echte autoriteit ben ik niet bepaald.

• Phyxion
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

Iemand ervaring met een soort van tijdschakelaar tussen de omvormer en de meterkast? Ik zit er aan te denken om bij mijn ouders zoiets er tussen te plaatsen (b.v. uit tussen 12 en 4) aangezien de omvormer soms wat stoort. Wat zou hiervoor geschikt zijn? Een soft-reset via de web-interface werkt niet.

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

• Andre1973

Andre1973

Phyxion schreef op zondag 07 februari 2016 @ 16:02:
Iemand ervaring met een soort van tijdschakelaar tussen de omvormer en de meterkast? Ik zit er aan te denken om bij mijn ouders zoiets er tussen te plaatsen (b.v. uit tussen 12 en 4) aangezien de omvormer soms wat stoort. Wat zou hiervoor geschikt zijn? Een soft-reset via de web-interface werkt niet.
s'nachts? als dat overdag is zou ik iets aan de omvormer gaan doen.

• Phyxion
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

Andre1973 schreef op zondag 07 februari 2016 @ 16:21:
[...]

s'nachts? als dat overdag is zou ik iets aan de omvormer gaan doen.
Overdag, dan doet de omvormer wel iets maar de hele tijd 0W en dan in eens een spike richting de xW en dan weer hele tijd 0W. Waar het aan ligt, geen idee. Het is ook niet dat dit de hele tijd zo is, misschien 1x per maand en als je de stroom er even af haalt en er weer opzet dan werkt het weer. Mijn ouders hebben weinig zin om hiervoor garantie te claimen en dan de omvormer een tijd kwijt te zijn. Aan de andere kant, als ze het een tijdje niet in de gaten houden zijn ze natuurlijk heel wat opbrengst kwijt. Vandaar dat ik aan een tijdschakelaar zat te denken, het is opzich ook niet heel raar dat de omvormer 's avonds niet aanstaat aangezien er dan toch geen opbrengst is. Qua stroomverbruik zit de omvormer volgens de specificaties op <1W dus dat zal niet snel uit kunnen. Het is jammer dat een soft-reset niet werkt want anders zou ik dat gewoon dagelijks uitvoeren.

Even twee images van zo'n soort dag:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/NHRv3JF.png

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/t5r8lNE.png

[ Voor 6% gewijzigd door Phyxion op 07-02-2016 16:46 ]

• Andre1973

Andre1973

Wij werken veel met Fronius wanneer we geen SE toepassen, en onze ervaring met garantie gevallen is op dit moment erg goed.
Wij kregen in 1 geval (gelukkig on enigste geval tot nu toe met Fronius) gewoon een omvormer geleverd en moesten dan de kap op de reeds hangende omvormer overzetten op de nieuwe omvormer, en dan de oude omvormer met de transport kap retour sturen.
De omvormer werd gewoon op het plaatsings adres aangeleverd en de andere werd daarvandaan weer opgehaald, geen tijd zonder omvormer dus zoals bij de Soladin acties wel is geweest.
Ik denk dat ze dat wel moeten, SMA heeft namelijk ook een goede service en Pico ook (piko geeft zelfs compensatie voor gederfde productie heb ik begrepen)

Fronius is een bedrijf dat al langer meedraait en ook voor de las industrie en daar zullen ze ook de zakelijke klanten niet weken lang zonder spullen kunnen laten zitten.

En je weet zeker dat er nergens iets los zit, te hoge te lage spanningen stromen aanwezig zijn / lopen etc?

[ Voor 38% gewijzigd door Andre1973 op 07-02-2016 17:36 ]

• StecaGrid
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01-12 20:25
Hou eens de netspanning in de gaten. Misschien dat je omvormer daardoor offline gaat. Landcode België of Duitsland zou ook helpen

• Origineel
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Met mijn 4080wp (24 x Solar Frontier) pal zuid op 30 graden had ik afgelopen maand 113kwh.

Maatje van mij dat minder dan een kilometer bij mij vandaan zit heeft sinds eind vorig jaar een 2720wp oost/west opstelling, ook Solar Fronter (1360wp oost / 1360wp west) en ik gok onder 15 á 20 graden.

Zijn installatie blijft ver achter.
Mijn opwek op 28 januari was 14,3kwh (topdag), terwijl hij die dag niet verder komt dan 1,4kwh :'(
Ik zou verwachten dat hij zo'n +/- 80% van 14,3 / 4080 * 2720 = 7,6kwh moet halen.

Iemand enig idee wat er mis kan zijn?
Hij heeft een Growatt 2500MTL-S.

• Origineel
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Phyxion schreef op zondag 07 februari 2016 @ 16:39:
[...]

Overdag, dan doet de omvormer wel iets maar de hele tijd 0W en dan in eens een spike richting de xW en dan weer hele tijd 0W. Waar het aan ligt, geen idee. Het is ook niet dat dit de hele tijd zo is, misschien 1x per maand en als je de stroom er even af haalt en er weer opzet dan werkt het weer. Mijn ouders hebben weinig zin om hiervoor garantie te claimen en dan de omvormer een tijd kwijt te zijn. Aan de andere kant, als ze het een tijdje niet in de gaten houden zijn ze natuurlijk heel wat opbrengst kwijt. Vandaar dat ik aan een tijdschakelaar zat te denken, het is opzich ook niet heel raar dat de omvormer 's avonds niet aanstaat aangezien er dan toch geen opbrengst is. Qua stroomverbruik zit de omvormer volgens de specificaties op <1W dus dat zal niet snel uit kunnen. Het is jammer dat een soft-reset niet werkt want anders zou ik dat gewoon dagelijks uitvoeren.

Even twee images van zo'n soort dag:
Uit solarweb kun je ook je stringspanning etc. halen, hoe ziet dat er uit voor zo'n dag.

[ Voor 5% gewijzigd door Origineel op 07-02-2016 18:20 ]

• Andre1973

Andre1973

Origineel schreef op zondag 07 februari 2016 @ 17:59:
Met mijn 4080wp (24 x Solar Frontier) pal zuid op 30 graden had ik afgelopen maand 113kwh.

Maatje van mij dat minder dan een kilometer bij mij vandaan zit heeft sinds eind vorig jaar een 2720wp oost/west opstelling, ook Solar Fronter (1360wp oost / 1360wp west) en ik gok onder 15 á 20 graden.

Mijn opwek op 28 januari was 14,3kwh (topdag), terwijl hij die dag niet verder komt dan 1,4kwh :'(
Ik zou verwachten dat hij zo'n +/- 80% van 14,3 / 4080 * 2720 = 7,6kwh moet halen.

O-W op een plat dak is meestal onder 13-15 graden (Fusion / van de valk) en geven in de zomer als de zon hoog staat een goed resultaat, omdat dan de zon er veel haakser op staat.
in de winter doen ze het veel slechter dan de typische zuid opstelling van 30 graden of meer.
Als je uittekend hoeveel een m2 haakse doorsnede zon aan oppervlak beschijnt op de hellingshoek, dan snap je dat er in de winter bij dei lage hoek niet veel opwek is. de intensiteit neemt af met het te beschenen oppervlak.

• TD-er

Op die dag haalde ik met mijn 4050 Wp set zo'n 5.7 kWh (1.43 kWh/kWp) en de andere set in mijn vergelijking haalde toen 2.1 kWh/kWp.
Mijn set ligt op 15 graden tilt en iets tussen ZO en OZO.
Die andere set (in Groningen-stad) ligt op ZO, met 65 graden tilt.
Zoals je alleen al daaruit kunt opmaken, is de hoek tussen instraling en panelen best wel van invloed.
Maar goed, 14.3 kWh op een set van 4 kWp is vooral in januari heel erg veel. Dat is 3.5 kWh/kWp.
1.4 kWh (0.5 kWh/kWp) is wel heel weinig voor zo'n zonnige dag. Dat suggereert een beetje alsof zijn set veel later dan nodig boven de start-spanning uit komt die zijn omvormer nodig heeft.
Of er is iets anders aan de hand (schaduw/viezigheid/bladeren).
Wat voor panelen en vooral hoeveel per string, heeft hij in zijn set zitten?

• Proton_

Proton_

Team Welles

Jouw topdag is met veel directe instraling (blauwe lucht). Dan is oost/west in de winter in het nadeel.
Is het verschil op een slechte dag (grijze lucht) kleiner? Dan is er weinig aan de hand.

• Phyxion
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

Andre1973 schreef op zondag 07 februari 2016 @ 17:31:
[...]

Wij werken veel met Fronius wanneer we geen SE toepassen, en onze ervaring met garantie gevallen is op dit moment erg goed.
Wij kregen in 1 geval (gelukkig on enigste geval tot nu toe met Fronius) gewoon een omvormer geleverd en moesten dan de kap op de reeds hangende omvormer overzetten op de nieuwe omvormer, en dan de oude omvormer met de transport kap retour sturen.
De omvormer werd gewoon op het plaatsings adres aangeleverd en de andere werd daarvandaan weer opgehaald, geen tijd zonder omvormer dus zoals bij de Soladin acties wel is geweest.
Ik denk dat ze dat wel moeten, SMA heeft namelijk ook een goede service en Pico ook (piko geeft zelfs compensatie voor gederfde productie heb ik begrepen)

Fronius is een bedrijf dat al langer meedraait en ook voor de las industrie en daar zullen ze ook de zakelijke klanten niet weken lang zonder spullen kunnen laten zitten.

En je weet zeker dat er nergens iets los zit, te hoge te lage spanningen stromen aanwezig zijn / lopen etc?
Ik heb een paar weken terug alles bekeken en er zit nergens wat los. Ik heb alles nog even goed aangedrukt maar het bewoog allemaal niet dus dat moet wel goed zitten. Voor garantie rechtstreeks met Fronius contact opgenomen of via de verkoper?
rik11 schreef op zondag 07 februari 2016 @ 17:46:
Hou eens de netspanning in de gaten. Misschien dat je omvormer daardoor offline gaat. Landcode België of Duitsland zou ook helpen
Origineel schreef op zondag 07 februari 2016 @ 18:19:
[...]

Uit solarweb kun je ook je stringspanning etc. halen, hoe ziet dat er uit voor zo'n dag.
Ik heb even op dat SolarWeb gekeken en ik zag wel dit:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/uaeIlK7.png

Dit komt wel overeen met de data dat de omvormer vrijwel niks doet. Nou zeggen deze meldingen mij verder niet erg veel, en dan voornamelijk:
- Waardoor dit komt.
- Hoe dit op te lossen.
- Ligt dit aan de omvormer of aan iets anders.

Ik heb verder ook nog even op dat SolarWeb rond gekeken maar ik zie geen springspanning of iets in die trend. Het enige wat ik vind is de kW opbrengst en de grafieken die daar bij horen. Misschien dat ik hier helemaal overheen gekeken ben want erg helder vind ik de site niet. Je kan daar bij de grafieken rechtsonder aan wel wat andere opties aanzetten maar dat geeft hier een lege grafiek.

• Gaitman
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:02

Gaitman

The Real One

Proton_ schreef op zondag 07 februari 2016 @ 15:34:
Financieel/saldeertechnisch maakt het niet uit. Het scheelt vooral in spanningsgevoeligheid. Onder de 4 kW zou ik het niet doen, daarboven is een driefasenomvormer het overwegen waard.
Ja maar wat als het salderen aangepast word. Dan wil je juist zoveel mogelijk gebruik maken van je eigen stroom toch?

• Rol-Co

Rol-Co

Proton_ schreef op zondag 07 februari 2016 @ 19:00:
[...]

Jouw topdag is met veel directe instraling (blauwe lucht). Dan is oost/west in de winter in het nadeel.
Is het verschil op een slechte dag (grijze lucht) kleiner? Dan is er weinig aan de hand.
En ik vermoed ook flink wat schaduw of geblokkeerd hemel zicht.

Zelfs mijn 2550Wp oost-zuid-west waarvan 1700Wp in de schaduw heeft die dag nog meer, ook als je de verbruikers in de middag er af haalt. :X

Zuid er ook bij gezet, dan zie je het verschil goed

Afbeeldingslocatie: http://static.afbeeldinguploaden.nl/1602/142096/N7jkwxpa.jpeg

Pagina: 1 ... 74 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Losse aankoopadviezen of het bespreken van offertes horen in een eigen topic.