Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 73 ... 109 Laatste
Acties:
  • 577.827 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hoi Gaitman.

Allemaal leuke goedkope omvormers als je geen schaduw hebt.
Hoe schuin staan de panelen? Heb je in het najaar/winter/voorjaar schaduw? (en ook van de panelen onderling?)
Wat wordt de onderlinge afstand?
Hoe staat het met de logging van deze omvormers naar PVoutput.org?
Of ben je gebonden aan een website van de fabrikant?

Wat kan de leverancier je vertellen over de verdeling van de panelen en stringspanningen die hij voor ogen heeft?
Daar hangt je efficiëntie van de omvormer van af namelijk.

(Kom ik weer aan....)
Een SMA gaat prima om met schaduw met Optitrac.
Logging via webconnect en een raspberry Pi met SBFspot werkt prima naar pvoutput.
Een sma is ook 2e hands te vinden via markplaats.

Heb je geen schaduw, kijk ook eens naar een Stecagrid omvormer. (de turbo van twentezon)
Die omvormers hebben de hoogste efficiëntie van allemaal. (mits je stringspanningen kloppen)

Je begrijpt het misschien al uit mijn vragen, een goede zonnepaneel installatie kiezen gaat ietsjes verder dan een standaard offerte. Dus niet zomaar de goedkoopste kiezen, maar eerst verder onderzoek.
Scheelt een hoop teleurstelling naderhand.

[ Voor 22% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-01-2016 17:12 . Reden: Edit: Geen reclame, maar ik mis sun-solar/Solar king in je lijstje ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gaitman schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 14:18:
Ik heb bij een flink aantal aanbieders een offerte aangevraagd en ze daarbij de volgende gegevens gegeven:
  • Dakoppervlakte: 5 bij 9 meter (45 m2) met de 5 meter op het zuiden.
  • Soort: plat met grind
  • Richting: Zuiden
  • Schaduw: geen
  • Elektraverbruik per jaar: 3400 kWh
Ik heb tot nu toe de volgende offertes gekregen:

Green Recovery
15x 270Watt Ulica monokristallijne panelen Full black, hoog rendement
SolaX 3600TL inclusief wifi monitoring en 10 jaar garantie
Flatfix bevestigingsmateriaal + ballast
€ 6.606,60

Imholz Installatietechniek
15x amerisolar poly 255
Sofar Solar 4000TLM
Flatfix fusion Plat dak
€ 4.937,88

Isogoed
12x Sunpower, Sunpower 327 WHT Zonnepanelen
TL 3300 Solax enkele string omvormer met 2MPP's Arrowsol
Panelen op schans landscape gemonteerd
€ 9.002,48

Solar2led
14x Panelen SolarField Poly_260
Omnik 4000TL2
FlatFix Eco
€ 5.300,00

SolarKompas BV
14x SolarField 260 Wp powered by YINGLI
Omnik-3.0K-TL2-W
ESDEC Click Fit / Flat Fix lichtgewicht systeem
€ 5.885,62

Solar-Premium BV
10x Axitec landscape 310 WP
GoodWe 3000NS
platdaksysteem
€ 5.026,34

Twente Zon
18x Solar Frontier zonnepanelen, type: 170-S full black (incl. flashlistdata t.b.v. garantie).
Solar Frontier omvormer, type: Turbo 1P. ( 1 Fase systeem ).
Solarstell
€ 5.175,00

Zonnemarkt
15x Poly P-260 zonnepaneel
Growatt 3600 MTL omvormer
Solfix voor platte daken
€ 5.270,00

Ik krijg dus nog wel meer offertes binnen. Maar op dit moment als ik puur na de prijs kijk is Imholz Installatietechniek het goedkoopste. En ik zie in dit topic dat Imholz bij meerdere Tweakers zonnepanelen heeft gelegd. Maar zijn deze panelen ook goed? Of zouden jullie toch voor een andere gaan en waarom?

Bij de meeste krijg ik trouwens ook nog de optie om een SolarEdge SE3500 met 15 x Power Optimizer aan te schaffen voor 800 tot 1000 euro meerprijs. Ik zit hier wel aan te denken omdat dan het rendement na verloop van tijd weer omhoog zou gaan omdat de verschillen per paneel naar verloop van tijd groter worden en een defect paneel is er makkelijk uit te halen. Waar is jullie mening hierover?

Poll: Welke leverancier zou jij kiezen?
Green Recovery
Imholz Installatietechniek
Isogoed
Solar2led
SolarKompas BV
Solar-Premium BV
Twente Zon
Zonnemarkt
[afbeelding]
Ook een poll maken? Klik hier
Ik zie er een paar met 15 panelen, ik neem aan 5 rijen achter elkaar van 3 naast elkaar. Naar mijn mening krijg je dan te weinig tussen ruimte tenzij je ze platter legt. Maar dan verlies je opbrengst en kun je beter Oost west gaan werken denk ik.alleen je 5 meter breed is rot maat. 18 panelen van twee bij één meter van 315 wp bv. Kun je mooi doen met beton voeten van sun-solar ,Of als je handige constructie maakt 36 solar frontier,maar das wel proppen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Of:
12 (3x 4) betonvoeten 10 graden: 12x 57 euro: 684 euro
18 x 275 wp Ecsolar 4950 wp 1580x1060: 18x 214 euro: 3852 euro
SMA 5000 TL-21: 750 euro
wat dc en ac bekabeling, stekkers + zekeringautomaat 25 A: 100 euro

Totaal: 5386 euro bij zelfmontage. 5386 / 4950 = 1,09 euro per wp
Moeilijk is het niet op een platdak.
Tussenruimte +/- 1m30, alles op zuid
Vmpp = 2x 9x 48.5V = 436 V per string.

Schaamteloze kopie:
mux schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 14:42:
Dan blijft er over:
- Imholz, 3825Wp, €1,29/Wp [Amerisolar, Sofar, flatfix fusion]
- Zonnemarkt, 3900Wp, €1,35/Wp [Tenka/Phono/Simax/Amerisolar, Growatt, Solfix]
- Solar2led, 3640Wp, €1,46/Wp [SolarField, Omnik, flatfix eco]
- SolarKompas, 3640Wp, €1,62/Wp [SolarField, Omnik, flatfix kloon]
- Solar Premium, 3100Wp, €1,62/Wp [Axitec, GoodWe, flatfix eco (neem ik aan)]
Je houd nog kWh en geld over voor een leuke l/w warmtepomp mitsubsiedie :+

[ Voor 25% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-01-2016 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
AUijtdehaag schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 19:21:
Of:

Schaamteloze kopie:

[...]

Aha slim, een blok van 6 en dan drie achter elkaar op zuid ,maar alleen goedkoop door gebruikte omvormer. Oost west kan hij met 4 kW omvormer af denk, en dan btw aftrek.... nou als hij nou niet meer kan kiezen dan weet ik het niet

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 11-07 08:11

paulv1973

16.730Wattpiek

Of:

Schaamteloze kopie:

[...]

Hier nog goedkopere betonvoeten.... O-)

http://degrootbeton.nl/pr...tagesysteem-zonnepanelen/

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!
reneeke1970 schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 19:35:
[...]

Aha slim, een blok van 6 en dan drie achter elkaar op zuid ,maar alleen goedkoop door gebruikte omvormer. Oost west kan hij met 4 kW omvormer af denk, en dan btw aftrek.... nou als hij nou niet meer kan kiezen dan weet ik het niet
Mwah kan ook op een hohosola natuurlijk, maar dan mis je het mooie van een SMA.
Maar keuze genoeg inderdaad. (ik mis alleen een offerte van de in mijn post gelinkte leverancier)
En die is niet zo duur... (damn, maak ik toch nog reclame) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

AUijtdehaag schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 19:37:
[...]

Mwah kan ook op een hohosola natuurlijk, maar dan mis je het mooie van een SMA.
Maar keuze genoeg inderdaad. (ik mis alleen een offerte van de in mijn post gelinkte leverancier)
Panelen All black kan ook stukken goedkoper....

Wat betreft bevestiging...
Dit is het goedkoopst....

http://www.euro-electroni...&utm_campaign=marktplaats

[ Voor 35% gewijzigd door paulv1973 op 27-01-2016 22:38 ]

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Inderdaad, maar dan niet op 48,5 volt misschien.
En dan gaat hij geen 2e hands SMA kopen O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

AUijtdehaag schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 19:42:
Inderdaad, maar dan niet op 48,5 volt misschien.
En dan gaat hij geen 2e hands SMA kopen O-)
Klopt. Maar 9x30Volt werkt ook meer dan prima...

En dat SMA...
Stja. Soms wil je wel waar voor je geld... O-)
Maar, als je geen schaduw hebt. kan ik me voorstellen dat je een Hosola of Omnik neemt...

Edit. Nee toch niet :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaitman
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:27

Gaitman

The Real One

mux schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 14:42:
Even puur op basis van je eigen opmerkingen vallen direct af:

- Isogoed wil je gewoon een schans verkopen. Dat zijn dure constructies die in dit geval echt niet hoeven (je hebt een hoop dak, meer dan voldoende om flatfix op te gebruiken, een schans is overbodig)
- Twente zon heeft een fascinatie met solar frontier, maar wederom totaal niet nodig hier. Je hebt geen schaduw. Dat maakt dit een ongunstig geprijsd systeem
- Green recovery probeert je full black highend panelen te verkopen, wederom gewoon niet nodig hier. Althans, ik neem aan dat de zonnepanelen nauwelijks zichtbaar zijn vanaf straat/andere bewoners, dus dat de esthetiek niet heel boeiend is?

Dan blijft er over:
- Imholz, 3825Wp, €1,29/Wp [Amerisolar, Sofar, flatfix fusion]
- Zonnemarkt, 3900Wp, €1,35/Wp [Tenka/Phono/Simax/Amerisolar, Growatt, Solfix]
- Solar2led, 3640Wp, €1,46/Wp [SolarField, Omnik, flatfix eco]
- SolarKompas, 3640Wp, €1,62/Wp [SolarField, Omnik, flatfix kloon]
- Solar Premium, 3100Wp, €1,62/Wp [Axitec, GoodWe, flatfix eco (neem ik aan)]

IMO is de Growatt een betere inverter dan de Sofar, en je krijgt nog wat extra Wp bij zonnemarkt. Panelen zijn gelijke kwaliteit, montage is ongetwijfeld prima (beiden zijn prima zaken). De rest is duidelijk duurder. Mijn stem is Zonnemarkt.
Mijn dank voor deze info. Zo kijk je er toch net iets anders na. Ik heb geen last van schaduw. Alleen eventueel als de panelen te dicht op elkaar plaats en bij laagstaande zon.
Roobje schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 15:18:
Leveren alle behalve green recovery zonder ballast? of is dat niet meegenomen in de offerte?
Goeie. Ga ik nakijken!
japser84 schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 15:48:
[...]

Ik heb SE. Bijna een jaar. Ivm schaduw die overtrekt. Verschil tussen best en minst goed presterende paneel is na 1 jaar 3%. Ook in volle zon dus niet door schaduwwerking. Dus hierin kan SE wel meer uit je installatie halen. Over 10 jaar kan ik je vertellen of panelen dan verder uit elkaar gaan lopen 8)7 .

Zelfde geld idd ook voor detectie van defecte panelen. Ik verwacht dat het financieeel niet helemaal rendabel is in vergelijk tot een extra paneel neerleggen. Echter met schaduw en mooie installatie met meer inzicht kan het wel de meerprijs waard zijn, beslissing is niet alleen financieel vind ik persoonlijk.
Inderdaad de beslissing is niet alleen financieel maar vind ik ook andere meerwaarde hebben waaronder inzicht in de opbrengst per paneel en mocht er iets mis zijn dan is het mogelijk makkelijker te achterhalen.
vanaalten schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 16:09:
Kijk ook even wat de leveranciers voor installatie aanleveren. Bij mij had ik verschillende offertes met verschillende installaties:
  • Vanaf het dak buitenom naar beneden, op 2e verdieping naar binnen naar omvormer, van daaruit 220V weer naar buiten, buitenom verder naar beneden en op begane grond naar binnen naar meterkast.
  • Vanaf het dak via een ontluchtingspijp naar binnen, naar omvormer (vlak bij ontluchtingspijp) en van daaruit kabel langs de trap naar beneden.
  • Vanaf het dak via een ontluchtingspijp naar binnen, naar omvormer (vlak bij ontluchtingspijp) en van daaruit door een koof naar de kruipruimte - en vanaf de kruipruimte direct de meterkast in.
Die laatste is zondermeer de mooiste en is het ook geworden - voor mij de moeite waard om te vragen en mee te wegen.
Ga ik na kijken met de dan gekozen leverancier.
siger schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 16:14:
Hi Gaitman. 3 weken geleden heb ik op mijn dak 4000Wp laten aanbrengen (dak op zuid onder 35gr). Ook ik heb hier op dit forum het nodige opgestoken en diverse offertes laten maken. Dit betekent veel verschillende prijzen en elke aanbieder heeft wel een mening.
Uiteindelijk gekozen voor Imholz op basis van de prijs en de door hem gekozen materialen. Ik heb gekozen voor Solar Frontier panelen domweg omdat ik daar de ruimte voor had en omdat een Japanse fabrikant (is voor 50% van Shell) mij meer vertrouwen geeft als een onbekende chinees.
Alleen hij bood een Solar Sofar (4000TLM) aan en die kende ik niet en er was weinig over deze omvormer te vinden. Gelukkig kon in op deze site- http://www.massenergyinverters.com.au/ - vergelijkingen met andere bekende merken vinden. Gezien de foto's andere details op deze site maar voor de Sofar Solar van Imholz gegaan. Hij hangt hier nu, werkt prima en t.e.m. vandaag heb ik geen spijt van mijn keus hiervoor.
Natuurlijk is zo'n site / vergelijking niet zaligmakend, maar ik reageer even met deze info want misschien heb je daar wat aan.
Dank je. Ga ik ook doorlezen :)
AUijtdehaag schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 17:00:
Hoi Gaitman.

Allemaal leuke goedkope omvormers als je geen schaduw hebt.
Hoe schuin staan de panelen? Heb je in het najaar/winter/voorjaar schaduw? (en ook van de panelen onderling?)
Wat wordt de onderlinge afstand?
Hoe staat het met de logging van deze omvormers naar PVoutput.org?
Of ben je gebonden aan een website van de fabrikant?

Wat kan de leverancier je vertellen over de verdeling van de panelen en stringspanningen die hij voor ogen heeft?
Daar hangt je efficiëntie van de omvormer van af namelijk.

(Kom ik weer aan....)
Een SMA gaat prima om met schaduw met Optitrac.
Logging via webconnect en een raspberry Pi met SBFspot werkt prima naar pvoutput.
Een sma is ook 2e hands te vinden via markplaats.

Heb je geen schaduw, kijk ook eens naar een Stecagrid omvormer. (de turbo van twentezon)
Die omvormers hebben de hoogste efficiëntie van allemaal. (mits je stringspanningen kloppen)

Je begrijpt het misschien al uit mijn vragen, een goede zonnepaneel installatie kiezen gaat ietsjes verder dan een standaard offerte. Dus niet zomaar de goedkoopste kiezen, maar eerst verder onderzoek.
Scheelt een hoop teleurstelling naderhand.
Neem ik ook mee. Dank
Ik zit met stadsverwarming. Even kijken of ik daar ook nog wat mee kan :)
AUijtdehaag schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 19:37:
[...]

Heb hun ook gemaild ;)

Iedereen bedankt zover. Aanvullingen zijn altijd welkom. Ik ga even verder met de info die ik nu heb :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meenkdrie
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-07 19:07
Ik zag een pakket zonnepanelen van ECO future, ik kan over deze panelen niet zoveel vinden. Iemand die mij hier meer over kan vertellen? (erg gunstig geprijsd voor het aantal Wp.. )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 221191

meenkdrie schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 09:34:
Ik zag een pakket zonnepanelen van ECO future, ik kan over deze panelen niet zoveel vinden. Iemand die mij hier meer over kan vertellen? (erg gunstig geprijsd voor het aantal Wp.. )
Waarschijnlijk van de grote hoop uit China met het stickertje ECO future er op. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meenkdrie
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-07 19:07
Anoniem: 221191 schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 09:50:
[...]

Waarschijnlijk van de grote hoop uit China met het stickertje ECO future er op. ;)
Hmm.
http://www.ecofuturemalaysia.ryanconcept.com/product

En http://www.almetra.nl/topaanbiedingen/

Ik ga de test resultaten wel opvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:33
Ik ben een beetje aan het oriënteren in de zonnepanelen markt, omdat wij mogelijk interesse hebben om ook een installatie op het dak te leggen.

Situatie:
Nieuwbouw huis 2014
Verbruik ongeveer 2550kWh per jaar
Plat dak, bitumen met grind. Lengte 8,2m, Breedte 4,8m
Dakrichting zuid-west
Schaduw nagenoeg nul.
Voor foto van het dak klik hier. Het gearceerde gedeelte is van ons.

Ik heb al enkele offertes aangevraagd. De meeste komen met 11 panelen (260 Wp per stuk) of 12 panelen (250 Wp per stuk). Prijzen zijn logischerwijs erg wisselend.

Zonnemarkt biedt bijvoorbeeld aan voor 4209 euro incl BTW.
11 x Poly P-260 zonnepaneel
Growatt 3000 TL omvormer + Wifi
Montagemateriaal Solfix voor platte daken inclusief betontegels
Installatie

Maandag komt Zonnemarkt om te kijken voor een gespecificeerdere offerte. Zij bieden de mogelijkheid voor Solaredge met optimizers aan voor 889. Wij hebben op ons dak weinig schaduw zoals te zien op de foto, maar biedt in onze situatie dit wel meerwaarde? Ik lees dat de opbrengst mogelijk enkele procenten hoger zou kunnen zijn. Of zou ik er beter voor kunnen kiezen een extra paneel erbij te laten leggen a 200 euro en dus 12x260 neer laat leggen? Wat is nou echt de winst van de optimizers in onze situatie?

Ik heb geprobeerd wat meer informatie in te winnen, maar google staat voornamelijk vol met reclame hoe fantastisch het wel niet is :/

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-07 22:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ophidian schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 21:35:
Ik ben een beetje aan het oriënteren...

Lengte 8,2m, Breedte 4,8m
Grappig... antwoord staat een paar posten boven je:
AUijtdehaag in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 4"
Maar dan 1 mtr tussenruimte. ;)
Misschien ietsjes veel opwek, maar die l/w warmtepomp kan dan ook nog natuurlijk.

[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-01-2016 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
Het ging mij niet zozeer om de offerte, daar stromen er nog wel meer van binnen, maar meer om die optimizers. Wat ik begrijp is dat het bij schaduw op het dak of niet optimale ligging meerwaarde heeft, maar dat in ons geval het een hoge meerprijs is voor weinig meer productie ;) Wel interessant als ik per paneel zou willen monitoren.
AUijtdehaag schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 22:09:
[...]

Grappig... antwoord staat een paar posten boven je:
AUijtdehaag in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 4"
Maar dan 1 mtr tussenruimte. ;)
Misschien ietsjes veel opwek, maar die l/w warmtepomp kan dan ook nog natuurlijk.
Geen gekke gedachte, maar dan moet ik het wel zelf aansluiten. Dat durf ik niet echt aan :P

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!
In mijn mening biedt solaredge inderdaad niks extra's zonder schaduw.
Maakt het alleen maar duurder.

Niets houdt je tegen om ook die meneer van mijn linkjes eens uit te nodigen.
Een sma is ook niet perse nodig. Hosola kan ook.
Wel heb je mogelijk last van wat ochtend schaduw en avondschaduw van de panelen zelf, als je het dak zo vol plempt.
Dus (de 2e hands SMA) is dan ook weer ietsjes betere keuze.
Zo hoog liggen betonvoeten misschien iets beter dan aluminium met tegels.

[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-01-2016 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ophidian schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 22:29:
[...]

Het ging mij niet zozeer om de offerte, daar stromen er nog wel meer van binnen, maar meer om die optimizers. Wat ik begrijp is dat het bij schaduw op het dak of niet optimale ligging meerwaarde heeft, maar dat in ons geval het een hoge meerprijs is voor weinig meer productie ;) Wel interessant als ik per paneel zou willen monitoren
Maar in die offerte topic's staan veelal dezelfde vragen en/of antwoorden die jij zoekt. :)
In het kort:
Optimisers hebben geen meerwaarde als je geen schaduw hebt, de monitoring is even leuk maar lijkt mij de meerprijs niet waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
Ah zo! Bedankt voor je hulp en de bevestiging. Ik ga verder met mijn zoektocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:05
Ik heb hier een plat dak van ruim 2 meter bij 9 meter, dak is 3 verdiepingen hoog.

Ik zat er aan te denken om met 4,5 graden betonvoeten dubbel landscape 2x4 zonnepanelen (1m bij 2m) te plaatsen. Dan heb ik 5 betonvoeten van 31 kg per stuk aan belasting. Lijkt mij dus te weinig. Met hoeveel kg zou ik minimaal rekening moeten gaan houden? Ik kom uit omgeving Utrecht.

Ter vergelijking: op de schuren heb ik een schans van 2x3 zonnepanelen op 15 graden met ruim 300kg aan belasting. Die schans komt nooit meer van zijn plek, hooguit door de daken heen. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Weet je wel hoe plat 4,5 graden is?
AUijtdehaag in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 3"

Bovendien raad ik 4,5 graden af, panelen worden veels te snel vuil en water blijft er op liggen.

De 10 graden zijn stukken beter in zelf reinigend vermogen en opbrengst
Nog geen mm opgeschoven in 1,5 jaar tijd op 8 meter hoogte en boven de nok uitstekend.
(RVS bevestiging is voor de xtra zekerheid, blijven ze hopelijk ook hangen als ze door de dakkapel zakken)

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-01-2016 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 239318

heb ze hier op 11 gr panelen blijven op zich goed schoon alleen de onderste rand blijft altijd beetje water staan tegen het randje aan dat geeft inde loop ter tijd wel wat groene aanslag
gelukkig hier niet zo hoog dus makkelijk af te spuiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 221191

MrDoodoo schreef op donderdag 24 december 2015 @ 10:49:
[...]

BTW teruggave zal vast niet moeilijk zijn, maar het is toch een 3 of 4 keer aangifte doen als je aan het begin van het jaar de panelen aanschaft.
De Denim panelen zijn inderdaad een eigenmerk van Solarclarity. Het zijn geen LG panelen maar daar is de prijs ook naar. In testen/reviews die ik vond op diverse sites komen deze er als goed uit.
De kleur maakt niet uit. Alles ligt uit het zicht boven op de woning.
Ik sprak vorige week een vertegenwoordiger van Solarclarity, Denim is het eigen merk van Solarclarity wat nu in Kroatie gemaakt word. (270wp all black)
Ze hebben afgelopen jaar 40% meer omzet gedraaid dus de zaken gaan goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:48

databeestje

Von PrutsHausen

Hmmm, ook de 2e Enecsys 360-72 heeft niet lang meegewerkt, deze had ik eind december opgehangen nadat de eerste er mee stopte, en nu is de 2e op 17 januari ermee gestopt, dat is minder dan een maand. Wow.

Hij fluit in de ochtend nog wel, maar zodra deze over moet gaan naar productie stopt ie ermee. Ik had persoonlijk er iets meer van verwacht :/

Ik zal hem eens spanningsloos maken en dan zien of dat enig verschil maakt. Ogenschijnlijk vindt deze het niet zo leuk om heel weinig vermogen te leveren (getuige het fluitgeluid), maar daar kom je in de winter met oost-west niet onderuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x-RaY99
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-07 06:11
x-RaY99 schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 11:02:
Heeft er iemand ervaring met maximaal belasten van een string van een SolarEdge omvormer (icm P350 optimizers)?

Ik zou willen gaan uitbreiden met 17 paneeltjes van 270Wp dus een 4590Wp extra.
Er hangen nu 35x 170Wp op 1 string met P405 optimizers
En 25x 300Wp op de andere string met P350 optimizers.

Met de uitbreiding kom ik over de maximale belasting met P350 optimzers uit: http://www.solaredge.us/f...r-optimizer-datasheet.pdf
Onderaan 2e pagina bij 3 fase omvormers staat max 11250W.

Puur de Wp's bij elkaar opgeteld kom ik op 12090, echter is de ligging van de nieuw te plaatsen panelen verre van ideaal. 5 graden en misschien 4 uurtjes per dag vol de zon op alle panelen in het hoogseizoen. Rest van de tijd slechtere hoek en schaduw op deel van de panelen.

Kan dit problemen geven? Ik vermoed van niet, waarschijnlijk topt de string dan gewoon op 11250 in de uitzonderlijke gevallen...
Dankzij de site design tool erachter gekomen dat 14 (13,9 eigenlijk ;) ) panelen van 270Wp extra op die string de max is.
Met een beetje geluk komen ze vandaag aanwaaien en als de storm nog een beetje achter blijft kunnen ze ook meteen de 2 daken op. Het zullen echte hoog zomer paneeltjes worden, maar goed, zolang ze maar een +/- 2500kwh opwekken dan kan mijn L/W warmtepomp in ieder geval gevoed worden >:)

18kwp solar, 9kw Panasonic WH-MDC09G3E5 voor 580m3 huis + 60m3 zwemvijver. Edel Water 200L SWW, Gas contract loos sinds 19/2/2019, Gas meter/leiding verwijderd 14/11/2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
x-RaY99 schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 10:24:
[...]

Dankzij de site design tool erachter gekomen dat 14 (13,9 eigenlijk ;) ) panelen van 270Wp extra op die string de max is.
Met een beetje geluk komen ze vandaag aanwaaien en als de storm nog een beetje achter blijft kunnen ze ook meteen de 2 daken op. Het zullen echte hoog zomer paneeltjes worden, maar goed, zolang ze maar een +/- 2500kwh opwekken dan kan mijn L/W warmtepomp in ieder geval gevoed worden >:)
Zo. jij laat er duidelijk geen gras over groeien ! d:)b
databeestje schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 10:02:
Hmmm, ook de 2e Enecsys 360-72 heeft niet lang meegewerkt, deze had ik eind december opgehangen nadat de eerste er mee stopte, en nu is de 2e op 17 januari ermee gestopt, dat is minder dan een maand. Wow.

Hij fluit in de ochtend nog wel, maar zodra deze over moet gaan naar productie stopt ie ermee. Ik had persoonlijk er iets meer van verwacht :/

Ik zal hem eens spanningsloos maken en dan zien of dat enig verschil maakt. Ogenschijnlijk vindt deze het niet zo leuk om heel weinig vermogen te leveren (getuige het fluitgeluid), maar daar kom je in de winter met oost-west niet onderuit.
Zijn die SMA's micro niet iets voor jou, die worden steeds goedkoper, als die het begeven krijg
je echt gewoon weer een nieuwe. ( behalve als je 50V panelen hebt, dan weer niet ;) )
http://www.marktplaats.nl...5Om9YtPhiQMP_wbnyEgqpojqg

http://www.marktplaats.nl...p7Y3yQveiGrhfhnuMXR8fyq4Q

[ Voor 67% gewijzigd door PClop op 29-01-2016 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:48

databeestje

Von PrutsHausen

PClop schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 11:17:
[...]

Zijn die SMA's micro niet iets voor jou, die worden steeds goedkoper, als die het begeven krijg
je echt gewoon weer een nieuwe. ( behalve als je 50V panelen hebt, dan weer niet ;) )
http://www.marktplaats.nl...5Om9YtPhiQMP_wbnyEgqpojqg

http://www.marktplaats.nl...p7Y3yQveiGrhfhnuMXR8fyq4Q
Deze micro omvormers zijn voor 60 cel panelen, ik heb 2 panelen met 72 cellen. Helaas heeft SMA hier geen passende micro omvormer voor. Ander nadeel, je moet een Multigate aanschaffen zover ik weet om deze "aan" te zetten.

Even contact gezocht voor reperatie van de Enecsys, dat is 85 per stuk met een matige kans van slagen. Dat is de 30 euro die ze gekost hebben niet waard. Overigens had ik niet verwacht dat binnen 1 jaar beide stukken zouden zijn, dat is wel erg teleurstellend.

Het is deze geworden :)
http://nl.aliexpress.com/...4.html?isOrig=true#extend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:05
AUijtdehaag schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 23:05:
Weet je wel hoe plat 4,5 graden is?

Bovendien raad ik 4,5 graden af, panelen worden veels te snel vuil en water blijft er op liggen.

De 10 graden zijn stukken beter in zelf reinigend vermogen en opbrengst
Nog geen mm opgeschoven in 1,5 jaar tijd op 8 meter hoogte en boven de nok uitstekend.
(RVS bevestiging is voor de xtra zekerheid, blijven ze hopelijk ook hangen als ze door de dakkapel zakken)
Dit is het soort huis waar het om gaat: klik

De achtertuin ligt op het zuiden.

Ja, dan liggen de panelen praktisch plat op de dak richting het westen, maar dat vind ik mooier dan wanneer deze zichtbaar zijn. Eventueel nog een rij zonnepanelen op het schuine gedeelte, maar dan zit de terugverdientijd echt op 10+ jaar. Hm.. dilemma's...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GioStyle schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 13:22:
[...]

Ja, dan liggen de panelen praktisch plat op de dak richting het westen, maar dat vind ik mooier dan wanneer deze zichtbaar zijn. Eventueel nog een rij zonnepanelen op het schuine gedeelte, maar dan zit de terugverdientijd echt op 10+ jaar. Hm.. dilemma's...
Als ze zo plat liggen is het zicht misschien voor je belangrijker dan de opbrengst?
Begrijp ik niet helemaal. Het gaat je echt tegenvallen.
Maar mocht je het toch doen, zou ik ook SF-170 S daarvoor nemen.
Kun je ze niet naar het zuiden richten? Scheelt ook weer iets.
Er kunnen er dan mogelijk twee naast elkaar in portrait. 1257 x977

Ik merk bij mezelf van de SF-170 op noord, (mono op zuid) dat ze bij bewolkt weer toch weer ietsjes beter presteren dan de buren met enkel mono op zuid. (veel diffuus licht, slurpen ze dan op)
Maar staat niet in verhouding met een zonnige dag natuurlijk.

[ Voor 26% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-01-2016 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:06
GioStyle schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 13:22:
[...]

Maak je je niet meer zorgen om de zichtbaarheid dan nodig? Voor mijn ouders was dit ook een heikel punt...echter kan je hier al van behoorlijk ver het huis zien en zitten wij aan vier kanten vrij. Als ik op google streetview kijk zal het zicht van voren grotendeels afgeschermd worden door bomen en de zijkanten door buurhuizen?

Hier is het huis gelijkvloers en heeft het dak een opstaande rand van ongeveer 5cm, de panelen liggen op 13 graden.

Met de panelen direct tegen de rand van het dak begon je pak hem beet 10 meter van het huis iets te zien. Vervolgens hebben wij deze voorste rij laten verplaatsen waardoor ze nu iets meer dan een meter van de dakrand beginnen. Nu moet ik algauw op 30 meter afstand gaan staan om de voorkant van de panelen fatsoenlijk te kunnen zien.

Vanaf de zijkant is er wat te zien vanaf circa 10-15 meter en datzelfde geld voor de achterzijde bij een afstand van ongeveer één meter van de dak rand.

Waarschijnlijk kan een handige wiskundige ook wel berekenen wat de effecten zijn van, dakhoogte-afstand-gradatie en zichtbaarheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-07 19:59

mux

99% efficient!

Ik zit erover te denken, puur omdat gebruiktezonnepanelen momenteel dezelfde 110Wp-panelen die ik al op m'n garage heb liggen, voor 20 euro p/st verkoopt, om mn huidige setup van 4x110Wp op ConSoles te vervangen door een 2x6 of 3x4 zonneschans. M'n verbruik is al afgedekt, ik vind het gewoon leuk om te klooien.

Is er wat meer info te vinden over het zelf vervaardigen van een zonneschans uit aluminium? Ik heb op het forum vooral veel info gevonden over houten schansjes, maar ik doe tegenwoordig aluminiumlassen en dat is een stuk leuker :P

edit: met dank aan databeestje heb ik nu genoeg info :)

[ Voor 6% gewijzigd door mux op 29-01-2016 20:49 ]

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x-RaY99
PClop schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 11:17:
[...]

Zo. jij laat er duidelijk geen gras over groeien ! d:)b
>:)

Om 12 uur werd er een pallet gelost, mooi op tijd om nog voor het donker 14 panelen te plaatsen.
Helaas zaten er geen P350 maar P405 optimizers bij :(

Direct gebeld en e.a. zou wellicht nog voor 16:00 geregeld kunnen worden... ja maar... ik wil er zeker van zijn dat ik ze dit weekend erop kan leggen (zondag dan, zaterdag lijkt niet zo'n strak plan te worden :D ).
Afijn, een besluit van hun kant of het ging lukken liet op zich wachten. Toen zelf maar de 2 dozen achterin gemikt en heen en weer gereden. 2,5 uur, 200km en een kop koffie later had ik 14 P350 thuis liggen. ;)

Het was ondertussen al 15:30 en de wind begon toch af en toe iets minder leuk te worden, in ieder geval op 1 dak de 4 panelen gelegd en aangesloten. Op het andere dak komen zondag de andere 10 te liggen.

18kwp solar, 9kw Panasonic WH-MDC09G3E5 voor 580m3 huis + 60m3 zwemvijver. Edel Water 200L SWW, Gas contract loos sinds 19/2/2019, Gas meter/leiding verwijderd 14/11/2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 09:00
x-RaY99 schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 06:43:
[...]

Om 12 uur werd er een pallet gelost, mooi op tijd om nog voor het donker 14 panelen te plaatsen.

Direct gebeld en e.a. zou wellicht nog voor 16:00 geregeld kunnen worden... ja maar... ik wil er zeker van zijn dat ik ze dit weekend erop kan leggen (zondag dan, zaterdag lijkt niet zo'n strak plan te worden :D ).
Afijn, een besluit van hun kant of het ging lukken liet op zich wachten. Toen zelf maar de 2 dozen achterin gemikt en heen en weer gereden. 2,5 uur, 200km en een kop koffie later had ik 14 P350 thuis liggen. ;)

Het was ondertussen al 15:30 en de wind begon toch af en toe iets minder leuk te worden, in ieder geval op 1 dak de 4 panelen gelegd en aangesloten. Op het andere dak komen zondag de andere 10 te liggen.
Ik ben het roerend eens met PCIop. Gras heeft bij jou geen enklele kans _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:40

TFHfony

Professional Weirdo

x-RaY99 schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 06:43:
[...]

LOL... Kom ik je hier ook al tegen ;-) Da's ff geleden! Ik lees net terug: Da's alles bij elkaar een leuke setup! Hopelijk trekt het weer voldoende bij om je karweitje af te maken. Dan zien we de foto's graag verschijnen!

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Solaredge vraagje,,,

Kun je ook 260Wp panelen aansluiten op een optimiser OP250LV ??
Lijkt mij ook een soort van onderdimensioneren....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:26

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

paulv1973 schreef op zondag 31 januari 2016 @ 14:23:
Kun je ook 260Wp panelen aansluiten op een optimiser OP250LV ??
Welk deel van de datasheet begreep je niet?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Proton_ schreef op zondag 31 januari 2016 @ 14:27:
[...]

Welk deel van de datasheet begreep je niet?
Nou nou....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Het was een serieuze vraag.
Als ik nou 'Ja' zeg, ben je dan wijzer?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-07 19:00
TFHfony schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 09:54:
[...]

LOL... Kom ik je hier ook al tegen ;-) Da's ff geleden! Ik lees net terug: Da's alles bij elkaar een leuke setup! Hopelijk trekt het weer voldoende bij om je karweitje af te maken. Dan zien we de foto's graag verschijnen!
x-RaY99 is gewoon allergisch voor dakpannen, maar durft het niet toe te geven. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Proton_ schreef op zondag 31 januari 2016 @ 14:33:
Het was een serieuze vraag.
Als ik nou 'Ja' zeg, ben je dan wijzer?
Hat antwoordt "Ja" laat weinig te raden over...
Het vorige daarentegen kreeg ik kriebels bij...

Dus mijn antwoordt... JA O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Okee, alleen is het antwoord niet zo simpel ;)
Er zijn wat randvoorwaarden, en die staan ondubbelzinnig in de datasheet. Dus wat deed je twijfelen en het hier vragen?
www.solaredge.com/files/p...mizer-ao-datasheet-na.pdf

[ Voor 22% gewijzigd door Proton_ op 31-01-2016 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Het hier vragen lijkt me duidelijk...
Ik acht dat er op dit forum veel kennis zit.
Aangezien Solaredge niet mijn dagelijkse bezigheid is,
dacht ik het hier even te vragen.

Feit dat jij nu zegt dat er een aantal randvoorwaarden zijn zegt mij genoeg.
Dat ik dus inderdaad de datasheet moet gaan bekijken om die randvoorwaarden te kennen...

Als jij mij nu nog even de randvoorwaarden verteld... heb ik iets langer van mijn zondag om iets met de kleine man te ondernemen... O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x-RaY99
Ze liggen sinds een uur of 11. De laatste 2 gingen wat lastig aangezien ik mezelf in de weg zat. (geen plek meer op het dak ;) ) Maar alles gelukt.
De omvormer vervolgens alle optimizers weer laten vinden en hij vond zowaar 74 optimizers in plaats van 60 >:)

Nu dus 3780Wp erbij. Maakt het totaal 17230Wp op 1 SE15K omvormer.
Orientatie/schaduw/helling is maximaal ruk bij de 14 nieuwe maar zoals eerder gezegd, zolang ze maar 2500kWh opwekken is het prima!

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/qC8DYLIL0vsWjyyjeYdcvUXg/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/kF4pYxmw2kiWoFYLEToxnsjY/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/bH7YAIVMstT1MXZVDCXNk8Tv/thumb.jpg

Van de andere 4 heb ik geen foto kom ik net achter.
Op de laatste foto liggen op de voorgrond nog 2x LG300... deze zal ik als het weer lekker warm is buiten verplaatsen, zodat ze netjes in het verlengde en op dezelfde hoogte als van de 10 nieuw geplaatste panelen komen te liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 17-07 18:39
x-RaY99 schreef op zondag 31 januari 2016 @ 14:47:
Ze liggen sinds een uur of 11. De laatste 2 gingen wat lastig aangezien ik mezelf in de weg zat. (geen plek meer op het dak ;) ) Maar alles gelukt.
De omvormer vervolgens alle optimizers weer laten vinden en hij vond zowaar 74 optimizers in plaats van 60 >:)

Orientatie/schaduw/helling is maximaal ruk bij de 14 nieuwe maar zoals eerder gezegd, zolang ze maar 2500kWh opwekken is het prima!

Op de laatste foto liggen op de voorgrond nog 2x LG300... deze zal ik als het weer lekker warm is buiten verplaatsen, zodat ze netjes in het verlengde en op dezelfde hoogte als van de 10 nieuw geplaatste panelen komen te liggen.
Ziet er gelikt uit, dak ligt lekker vol. Hoe heb je de panelen (of beter gezegd, de houtenlatten) vastgezet?

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x-RaY99
drielp schreef op zondag 31 januari 2016 @ 14:57:
[...]

Ziet er gelikt uit, dak ligt lekker vol. Hoe heb je de panelen (of beter gezegd, de houtenlatten) vastgezet?
De 2 bij 3's (45x70mm) balken zitten vast geschroefd in de balken laag van het dak. De bevestigingspunten zijn waterdicht gemaakt met kit (Shell kit, Tec7, Aquastop etc.). Balken zelf zijn geïmpregneerd en de zichtbare kanten zwart gemaakt.

Sinds de plaatsing een grafiekje van de verschillende strings (de 14 nieuwe staan tijdelijk in een aparte string (1.0), feitelijk aangesloten op string 1.1).

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/kthkBUe28Wo8apIfWI0Vywi0/thumb.jpg

Groen (1.0) = 14x Trina 270Wp vrijwel plat (4x 11 graden + 10x 5 graden)
Rood (1.1) = 25x LG 300Wp (2x 5 graden + 23x 35 graden zuid)
Blauw (1.2) = 35x SF170 (35 graden noord)

[ Voor 34% gewijzigd door x-RaY99 op 31-01-2016 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
Even weer een vraagje voor de experts!

Het gaat om de ruimte boven het dakkapel rechts op deze foto (onze buurtjes):
Afbeeldingslocatie: http://www.jerweb.nl/zooi/pvdak/dakfoto-groot.png
De nokpan ziet er van dichtbij net zo uit als die van Mattie112, is op zijn foto wat duidelijker te zien.

Zitten 6 pannen boven het dakkapel, 204cm van bovenste rand tot onderste rand. Daaronder nog een klein stukje ruimte voordat het dakkapel echt begint. Past daar denken jullie, eventueel met wat moeite, twee van deze in landscape boven elkaar? Zou een briljant strak legplan opleveren, maar er bestaat wat twijfel over of het nou wel gaat passen of niet. Ben benieuwd wat de kenners ervan denken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Laatst online: 16-07 23:54

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Jerrythafast schreef op zondag 31 januari 2016 @ 15:19:
Even weer een vraagje voor de experts!

Het gaat om de ruimte boven het dakkapel rechts op deze foto (onze buurtjes):
[afbeelding]
De nokpan ziet er van dichtbij net zo uit als die van Mattie112, is op zijn foto wat duidelijker te zien.

Zitten 6 pannen boven het dakkapel, 204cm van bovenste rand tot onderste rand. Daaronder nog een klein stukje ruimte voordat het dakkapel echt begint. Past daar denken jullie, eventueel met wat moeite, twee van deze in landscape boven elkaar? Zou een briljant strak legplan opleveren, maar er bestaat wat twijfel over of het nou wel gaat passen of niet. Ben benieuwd wat de kenners ervan denken :)
Paneel is 991 breed, (hoog in dit geval)
is die 204 cm tot aan de onderkant van de nokpannen?
als je gaat werken met verticale rail dan kom je er wel met CF dat zijn smalle klemmen.
Maar, houd er rekening mee dat je voor het goede echt wat te hoog uit komt, dus is het bij je eigen thuis en slaapt er niemand daar onder dat dak (i.v.m. fluiten v/d/ wind) dan zou je het kunnen proberen.
Let ook op de opstaande randen van het dakkapel, als daar de panelen tussen vallen scheelt dat best wat.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:40

TFHfony

Professional Weirdo

x-RaY99 schreef op zondag 31 januari 2016 @ 14:47:

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Ziet er chique uit hoor! 17KWp... Stiekum wel een beetje jaloers! :)

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
Andre1973 schreef op zondag 31 januari 2016 @ 15:29:
[...]

Paneel is 991 breed, (hoog in dit geval)
is die 204 cm tot aan de onderkant van de nokpannen?
als je gaat werken met verticale rail dan kom je er wel met CF dat zijn smalle klemmen.
Maar, houd er rekening mee dat je voor het goede echt wat te hoog uit komt, dus is het bij je eigen thuis en slaapt er niemand daar onder dat dak (i.v.m. fluiten v/d/ wind) dan zou je het kunnen proberen.
Let ook op de opstaande randen van het dakkapel, als daar de panelen tussen vallen scheelt dat best wat.
Bedankt voor je input! De 204 cm is tot de bovenkant van de bovenste 'normale' pan, de nokpan steekt daar nog een stukje boven uit. De panelen zullen links en rechts van het dakkapel uitsteken, dus we moeten boven de opstaande randen blijven. Met de rails/eindklemmen kun je natuurlijk gewoon de opstaande randen ontwijken, maar de panelen moeten d'r echt boven blijven.

Het idee is inderdaad om het met clickfit te doen dus dat dat smalle klemmen zijn komt goed uit dan :Y

EDIT: hier nog even een superbreed plaatje van onze nokpannen. Op deze foto kun je wat duidelijker zien waar de bovenste rij normale pannen eindigt. De nokpan zweeft daar nog net boven.

[ Voor 14% gewijzigd door Jerrythafast op 31-01-2016 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
* Ophidian komt nog keer langs. :) Inmiddels veel ingelezen en informatie opgedaan hier. Ik ben nu uit bij een lokaal bedrijf, geeft goede antwoorden op mijn vragen en probeert mij eens niet koste wat het kost de solar edge aan te smeren. Ik heb de volgende twee offertes van dit bedrijf:

Optie 1
12x Yingli Solar YL275C-30b Mono - 3300Wp
Omniksol 3TL
Flatfix fusion 12x inclusief ballast
Inclusief montage, werkzaamheden in de meterkast etc voor 4114,55 ex BTW. (1,25 euro/Wp)

Optie 2
12x Trina Honey Black 270WP Mono - 3240Wp
Omniksol 3TL
Flatfix fusion 12x inclusief ballast
Inclusief montage, werkzaamheden in de meterkast etc voor 3994,55 ex BTW. (1,23 euro/Wp).

Situatie:
Nieuwbouw huis 2014
Verbruik ongeveer 2550kWh per jaar, echter sinds dit jaar een dochter en zie dat het verbruik al hoger ligt dan zelfde periode vorig jaar. Schat dat we op 2800-2900 gaan uitkomen.
Plat dak, bitumen met grind. Lengte 8,2m, Breedte 5,1m
Dakrichting zuid-west
Schaduw nagenoeg nul.
Voor foto van het dak klik hier. Het gearceerde gedeelte is van ons.

Als ik de datasheets vergelijk zijn ze aan elkaar gewaagd. Over beide panelen lees ik goede verhalen. De ervaring van de installateur met Trina is goed (ook garantie), dus ik ben geneigd voor de Trina te gaan.Zie ik nog verschillen tussen de panelen over het hoofd of is de Yingli een betere keus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jerrythafast schreef op zondag 31 januari 2016 @ 15:35:
[...]

EDIT: hier nog even een superbreed plaatje van onze nokpannen. Op deze foto kun je wat duidelijker zien waar de bovenste rij normale pannen eindigt. De nokpan zweeft daar nog net boven.
Ik zie op dat brede plaatje toch wel een flinke schaduw bij de schoorsteen.
Hoeveel panelen ga je plaatsen en met welke omvormer?

Is SF-170 S geen betere keuze ivm schaduw en 1257 x 977 en hogere stringspanningen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
AUijtdehaag schreef op zondag 31 januari 2016 @ 16:02:
[...]

Ik zie op dat brede plaatje toch wel een flinke schaduw bij de schoorsteen.
Hoeveel panelen ga je plaatsen en met welke omvormer?

Is SF-170 S geen betere keuze ivm schaduw en 1257 x 977 en hogere stringspanningen?
Die schaduw is van een boom. In oktober-maart trekt die voorbij. Zie deze link voor plaatjes (van ons eigen dak) van 31 oktober 2015. De rest van het jaar is er geen schaduw op het dak.

Omvormer wordt de SE3000. Als het allemaal past moeten het 12 panelen worden, waarvan dus 6 boven het dakkapel.

[ Voor 5% gewijzigd door Jerrythafast op 31-01-2016 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorisS
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:59
Ik ben bezig met een nieuwbouwproject, waarbij 2 rijen van 10 260Wp panelen staand worden gelegd. We willen dit doen direct op de dakplaten ipv op de pannen. Met een inroof systeem dus.Dak heeft een helling van 48°.

Installateur heeft een systeem van gse geoffreerd: http://www.gseintegration.com/en/InRoof.html

Waar moet ik rekening mee houden wat betreft ventilatie onder de panelen. gse geeft bij navraag aan rondom 6mm ventilatie ruimte te hanteren. Letterlijk:
We are happy to confirm that the GSE system incorporates a 6mm ventilation gap all around the module hence ensuring that the module is sufficiently cooled.
Welke ervaringen zijn er met indaksystemen? Is dit voldoende?

JorisS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:40
Ik vermoed dat je met een in-roof systeem niet meer de aanschaf-BTW volledig kan terugvragen. Dus als je het rekensommetje gaat maken om systemen te vergelijken: hou rekening daarmee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Laatst online: 16-07 23:54

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

JorisS schreef op zondag 31 januari 2016 @ 17:38:
Ik ben bezig met een nieuwbouwproject, waarbij 2 rijen van 10 260Wp panelen staand worden gelegd. We willen dit doen direct op de dakplaten ipv op de pannen. Met een inroof systeem dus.Dak heeft een helling van 48°.

Installateur heeft een systeem van gse geoffreerd: http://www.gseintegration.com/en/InRoof.html

Waar moet ik rekening mee houden wat betreft ventilatie onder de panelen. gse geeft bij navraag aan rondom 6mm ventilatie ruimte te hanteren. Letterlijk:

[...]

Welke ervaringen zijn er met indaksystemen? Is dit voldoende?
Ik snap niet dat er nog iemand met indak aan de gang gaat op woonhuizen.
Het resultaat is uiteindelijk volgens mij lelijker (extra randen), en het is verschrikkelijk veel meer werk, zeker als je naar het filmpje kijkt vanaf minuut 4, al dat werk boven de panelen als de panelen er al liggen, kom daar maar eens netjes bij.
Verder liggen ze dan vaak midden in het dak waardoor er later lastig bij te plaatsen is. En laten we er vanuit gaan dat er steeds meer op elektra gaat draaien tijdens de levensduur van het huis (warmtepomp elektrische / waterstof voertuigen)

Ik werk nu sinds 2009 in full time in de PV, Indak komt gelukkig maar zelden voor (op woonhuizen nog maar 2x gedaan).
Wel hebben we recent 2 schuren gedaan met en indak systeem. maar daar kijk je vanaf onder zo tegen de panelen aan en is er geen of veel minder condens vorming, en als dat er is is dat geen probleem.
Bij dit systeem kan er makkelijk condens vorming optreden en dat kan ook naar beneden druppelen in de open delen als dat van een kabel oid afvalt, met "lekkage" problemen als gevolg.
De andere indak systemen die ik ken zijn van Ubbink, en hebben een geheel gesloten plaat. Ook omslachtig etc te plaatsen, maar wel geheel afgedicht.

Ik zou het nog een keer overwegen. Ik verwacht dat t een opdracht is van een kleiner architecten bureau, daar komen de meeste indak aanvragen vandaan.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Het ligt er een beetje aan wat voor pannen je hebt, maar dit is bijv geen gezicht. Ook lijkt het dat ze graag bij de dakgoot beginnen terwijl er op juist zo hoog mogelijk begint.

Dit is dus geen pan

Afbeeldingslocatie: http://www.gseintegration.com/en/images/collection/004_Big.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:25

franssie

Save the albatross

Ik denk dat ze onderaan begonnen zijn ivm de afwatering - maar lelijk is het wel, sowieso vind ik in dak niet mooier dan op dak (ook niet lelijker overigens). Het mooiste zou zijn om gewoon het hele dak zo te maken dat het 100% paneel is ...

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ja inderdaad, een paar forummers hebben dat, dat is weer wel mooi.
Indak is verder duur en inefficient.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waslijn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-07 06:07
Ben een goedkope set van zo'n 2000wp aan het samenstellen.

Uitgangspunten
- Opwekken van kleine 1900Kwh per jaar.
- Laagst mogelijke aanschafprijs voor acceptabele kwaliteit.
- Zelf installeren op garage (plat dak ZZW) zonder schaduw.
- Montage omvormer in garage en aansluiten op niet gebruikte krachtstroom aansluiting (3 fasen).

Omdat de ruimte op het dak zeer beperkt is denk ik aan het volgende:
- 2x valk triple (2x3 panelen landscape 10 graden) 350 euro
- 2x valk luifel (2 panelen landscape 30 graden) 110 euro
- 8 x Yingli 250Wp of Astronergy 260Wp +/- 1250 euro (156*8)
- Goodwe 2000 SS (Zonder wifi) 250 euro
- Plugwise stealth (logging) 44 euro

Totaal
2004 incl btw
1656 excl btw
Kom ik op een terugverdientijd van +/- 4,5 jaar

Afwegingen/Vragen
- Schans zou ik eventueel kunnen vervangen door 3 rijen van 2 panelen met een helling van 10 graden en een tussenafstand van 30cm. Meer ruimte heb ik niet. Dan zou de montage nog wat goedkoper kunnen, maar opbrengst waarschijnlijk lager.
- Is het een groot probleem dat er twee panelen een andere hellingshoek hebben?
- Uitzoeken of ik een 1 fase omvormer op 1 van de 3 fases van een krachtstroom aansluiting kan installeren.
- Zou een kleine extra investering een beter rendement kunnen opleveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
waslijn schreef op zondag 31 januari 2016 @ 22:09:

Uitgangspunten
- Montage omvormer in garage en aansluiten op niet gebruikte krachtstroom aansluiting (3 fasen).

Totaal
2004 incl btw
1656 excl btw

Afwegingen/Vragen
- Schans zou ik eventueel kunnen vervangen door 3 rijen van 2 panelen met een helling van 10 graden en een tussenafstand van 30cm. Meer ruimte heb ik niet. Dan zou de montage nog wat goedkoper kunnen, maar opbrengst waarschijnlijk lager.
- Uitzoeken of ik een 1 fase omvormer op 1 van de 3 fases van een krachtstroom aansluiting kan installeren.
Ja één fase omvormer op één van de drie fase geen probleem, mits je dezelfde nul gebruikt voor het aardlek ,twee verschillende hoeken niet doen, geeft groot stroom verschil, zie ik hier aan loggen per paneel

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Donald
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:48
Rol-Co schreef op zondag 31 januari 2016 @ 19:18:
Ja inderdaad, een paar forummers hebben dat, dat is weer wel mooi.
Indak is verder duur en inefficient.
Wat maakt indak inefficiënt?
Ik overweeg een (ubbink/renusol) indak systeem, maar dat is vooral omdat mijn dakpannen over x aantal jaar vervangen moet worden. Leek mij wel efficiënt om zo 2 vliegen in een keer te slaan.
waslijn schreef op zondag 31 januari 2016 @ 22:09:

Uitgangspunten

Totaal
2004 incl btw
1656 excl btw

Afwegingen/Vragen
Eén grote (zelfbouw)schans met daarop 2x4 portrait?

[ Voor 65% gewijzigd door Dr. Donald op 01-02-2016 08:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waslijn
reneeke1970 schreef op maandag 01 februari 2016 @ 06:57:
[...]Ja één fase omvormer op één van de drie fase geen probleem, mits je dezelfde nul gebruikt voor het aardlek ,twee verschillende hoeken niet doen, geeft groot stroom verschil, zie ik hier aan loggen per paneel
Aardlek lijkt me dan geen probleem, de krachtstroom heeft een aparte aardlek in de meterkast en is per fase gezekerd.

Dan zal ik de luifels dus ook 10 graden moeten maken. Was er eigenlijk vanuit gegaan dat een betere hoek (30 graden) geen probleem zou zijn, dat ik er alleen geen voordeel van zou hebben. Enig idee wat de invloed is op de productie in procenten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Dr. Donald schreef op maandag 01 februari 2016 @ 07:13:
[...]

Wat maakt indak inefficiënt?
Ik overweeg een (ubbink/renusol) indak systeem, maar dat is vooral omdat mijn dakpannen over x aantal jaar vervangen moet worden. Leek mij wel efficiënt om zo 2 vliegen in een keer te slaan.
Warmte, ze krijgen weinig koeling waaroor je een lager vermogen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
waslijn schreef op maandag 01 februari 2016 @ 07:40:
[...]
Aardlek lijkt me dan geen probleem, de krachtstroom heeft een aparte aardlek in de meterkast en is per fase gezekerd.

Dan zal ik de luifels dus ook 10 graden moeten maken. Was er eigenlijk vanuit gegaan dat een betere hoek (30 graden) geen probleem zou zijn, dat ik er alleen geen voordeel van zou hebben. Enig idee wat de invloed is op de productie in procenten?
Is niet altijd gunstig, bij hoge zon stand geven die van tien graden meer stroom, maar worden dan beperkt door die van dertig graden. En bij lage zon is het andersom ten nadele

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Donald
Rol-Co schreef op maandag 01 februari 2016 @ 09:04:
[...]

Warmte, ze krijgen weinig koeling waaroor je een lager vermogen hebt.
Ik weet niet hoe het bij andere indaksystemen zit, maar bij ubbink/intersole worden de panelen ook op rails gemonteerd. Zolang je voldoende ruimte rondom hebt zou dat voor koeling dan toch niet uit mogen maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Laatst online: 18-07 21:29

Mattie112

3780wP (18x 210wP EC Solar)

Zo, vorige week de BTW teruggekregen van de belasting dienst, toch mooi meegenomen zo :)

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Dr. Donald schreef op maandag 01 februari 2016 @ 10:17:
[...]

Ik weet niet hoe het bij andere indaksystemen zit, maar bij ubbink/intersole worden de panelen ook op rails gemonteerd. Zolang je voldoende ruimte rondom hebt zou dat voor koeling dan toch niet uit mogen maken?
dan nog, kan de wind er niet lekker onder door.
maar of het daarom nu niet moet doen, twijfelachtig, zo heel erg is het nu ook weer niet.

mijn ouders kregen ook te horen dat de dakpannen vervangen moesten worden.
en dat al 15 jaar geleden.
(ik heb nu de ontluchtings-pan vervangen, die was echt helemaal weg gesleten.)
nu maar gewoon panelen er over heen gelegd en het lekt nog niet.
de goten liggen wel vol met dakpannen gruis, maar echt boeien doet het niet.
de komende 10 jaar zal het allemaal wel mee vallen. ;)
maar goed ik weet niet wat de conditie van jouw pannen zijn.

grootste probleem wat je met indak tegen komt, is dat panelen niet echt gemaakt zijn voor indak.
maar eigenlijk voor vrije veld opstelling, dus gewoon een voetbal veldje volgooien en opwekken maar.
alleen de Nederlandse regels maken dat op dak opstellingen het interessantst zijn.
(komt door het salderen, en dan moet je dat op je eigen energie meter doen.
dus voor de meeste mensen hun eigen dak gebruiken.
in het buitenland zie je vaker gewoon een veldje vol liggen. ;) )

met indak moet je uiteindelijk onder de panelen zoizo iets hebben wat het water tegen houd.
vaak opgelost door een laag epdm te gebruiken.
en dan vind ik opdak of indak eigenlijk het zelfde, en van een beetje afstand zie je het verschil al niet meer.

kijk je dan ook nog naar de kosten, dan kan het zelfs zijn dat dakpannen vervangen en opdak gebruiken wel eens net zo duur kan zijn.
en opdak is veel makkelijker te vervangen cq repareren of aan te passen mocht men dat willen.
dus er is erg weinig reden om het te gebruiken.

(indak zie je wel vaker terug komen als met een nieuwe bouw huis bouwt.
dan kan meestal het huis niet voldoen aan de regels, en voegt met wat pv toe zodat het weer net wel kan.
en dan moet het perse indak zijn, anders telt het niet mee.
een beetje onzinnig en dom, maar goed dat is een ander verhaal.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Laatst online: 17:55

Milmoor

Footsteps and pictures.

migjes schreef op maandag 01 februari 2016 @ 10:43:
[...]
(indak zie je wel vaker terug komen als met een nieuwe bouw huis bouwt.
dan kan meestal het huis niet voldoen aan de regels, en voegt met wat pv toe zodat het weer net wel kan.
en dan moet het perse indak zijn, anders telt het niet mee.
een beetje onzinnig en dom, maar goed dat is een ander verhaal.)
Wij krijgen om die reden PV op ons nieuwbouwhuis. Plat dak, dus indak werkt daar niet. Op de tekeningen zie ik schansen. Andere regels?

Ze komen trouwens in een ZZW opstelling. Als ik het goed heb is in totaal meest efficiënte opstelling. Maar de opbrengst piekt dan overdag in de zomer, zodat salderen noodzakelijk is. Je hebt dan veel te veel stroom beschikbaar om op te kunnen stoken. Een O-W opstelling geeft een bredere spreiding over de dag en is dus interessanter als je zovaak mogelijk zelf wilt gebruiken. Klopt dit?

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 18-07 15:02
Milmoor schreef op maandag 01 februari 2016 @ 11:28:
[...]Ze komen trouwens in een ZZW opstelling. Als ik het goed heb is in totaal meest efficiënte opstelling. Maar de opbrengst piekt dan overdag in de zomer, zodat salderen noodzakelijk is. Je hebt dan veel te veel stroom beschikbaar om op te kunnen stoken. Een O-W opstelling geeft een bredere spreiding over de dag en is dus interessanter als je zovaak mogelijk zelf wilt gebruiken. Klopt dit?
Dat klopt; de zon komt op in het oosten en gaat onder in het westen. Met een O-W opstelling pak je dan gedurende de hele dag elk straaltje mee. Het is natuurlijk wel zo dat de W panelen vrijwel niets doen in de vroege morgen, en de O panelen idem in de namiddag, dus het zonlicht wordt niet 100% van de tijd door 100% van de panelen benut.

Met zuid profiteer je maximaal van het hoogtepunt op de dag, en het effect daarvan is wat jij beschreef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Milmoor schreef op maandag 01 februari 2016 @ 11:28:
[...]

Wij krijgen om die reden PV op ons nieuwbouwhuis. Plat dak, dus indak werkt daar niet. Op de tekeningen zie ik schansen. Andere regels?
lastig te zeggen, ik dacht zelf dat de regels al weer waren aangepast, maar ook ik volg niet alle bouwregeltjes.
en soms worden plannen jaren van te voren opgemaakt en nu pas uitgevoerd.
dus????
Ze komen trouwens in een ZZW opstelling. Als ik het goed heb is in totaal meest efficiënte opstelling. Maar de opbrengst piekt dan overdag in de zomer, zodat salderen noodzakelijk is. Je hebt dan veel te veel stroom beschikbaar om op te kunnen stoken. Een O-W opstelling geeft een bredere spreiding over de dag en is dus interessanter als je zovaak mogelijk zelf wilt gebruiken. Klopt dit?
ja, maar ook o-w piekt gewoon net zo als zzw in de zomer.
winter opbrengst suckt ook met oost-west. (soms zelfs meer als met zuid. :-( )
(het voordeel van o-w is niet zozeer dat je meer zelf gebruikt (is wel een beetje), maar dat je dan bijna 2x zoveel Wp op de zelfde ruimte kunt leggen, maar dan met 75% rendement en relatief lagere installatie kosten(minder zware omvormer nodig).
of anders gezegd, meer opbrengst uit de beperkte ruimte met relatief beperkt geld. ;) )

[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 01-02-2016 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Laatst online: 17:55

Milmoor

Footsteps and pictures.

Ik snap het oriëntatie verhaal nu beter. Beiden bedankt.
migjes schreef op maandag 01 februari 2016 @ 12:21:
[...]

lastig te zeggen, ik dacht zelf dat de regels al weer waren aangepast, maar ook ik volg niet alle bouwregeltjes.
dus????
De EPC norm is het probleem van de projectontwikkelaar. Ik ga ervan uit dat hij de regels kent. Gaat dat fout, dan ben ik er geen last van, het is niet alsof de werkelijkheid daar anders van wordt.

[ Voor 5% gewijzigd door Milmoor op 01-02-2016 12:44 ]

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waslijn
Dr. Donald schreef op maandag 01 februari 2016 @ 07:13:
Eén grote (zelfbouw)schans met daarop 2x4 portrait?
Dat past helaas niet, anders was ik daar zeker voor gegaan. Dan misschien eigen luifels van 10 graden maken. Stof tot nadenken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Milmoor schreef op maandag 01 februari 2016 @ 12:43:
De EPC norm is het probleem van de projectontwikkelaar. Ik ga ervan uit dat hij de regels kent. Gaat dat fout, dan ben ik er geen last van, het is niet alsof de werkelijkheid daar anders van wordt.
jep, daar zit het probleem.
(ik zou zelf liever een goede isolatie hebben en geen pv, dan een mindere isolatie met pv.
de pv kan ik zelf later nog toevoegen, maar de isolatie is vaak wat lastiger zonder breek werk.
en daarom vind ik het altijd een beetje jammer dat ze het zo oplossen. ;)
maar ik snap het soms wel waarom het gebeurd. helaas. :-( )

[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 01-02-2016 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
migjes schreef op maandag 01 februari 2016 @ 12:21:
[...]

dus????

[...]
Ten behoeve van nieuwbouw (en EPC) moeten de panelen aan de desbetreffende woning vastzetten, dak, gevel, schans maakt daarbij niets uit. Maar ze tellen niet mee als ze bijvoorbeeld in de tuin of op het (losstaande) fietsenschuurtje geplaatst worden.
Milmoor schreef op maandag 01 februari 2016 @ 12:43:

EPC moet worden ingediend bij bouwaanvraag bij de gemeente. Als de EPC niet voldoet wordt er geen bouwvergunning afgeleverd. Er is (helaas) nog geen controle bij oplevering, dat zal de koper zelf nog moeten doen. Is overigens niet onverstandig (thermografisch onderzoek + luchtdichtheidsmeting), gezien het enorm aantal beunhazen in de bouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blade08
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 04-07 11:55
Ik ben aan het kijken naar de mogelijkheid van zonnepanelen, en lees overal dat de terugverdien tijd 6-9 jaar zou zijn. Maar als ik het bereken kom ik daar nooit aan.

Laat ik voorop stellen wat ik onder terugverdien tijd bedoel:
Dit is het aantal perioden dat nodig is om de huidige investeringsuit-gaven terug te verdienen via positieve netto-ontvangsten die in de toe-komst uit de investering voortvloeien

Dus als ik nu 4000 euro investeer, wanneer heb ik dat bedrag weer in handen?

Ik heb op basis van een offerte een berekening gemaakt

Dropbox link

Ik ga er van uit dat er elke 12 jaar een nieuwe omvormer geplaatst koet worden, en hou geen verdere rekening met onderhoud en mogelijk te vervangen onderdelen.

Ik kom eigenlijk pas na 18 jaar op het door mij geïnvesteerde bedrag, en als ik het uitzet tegen gewoon dat geld op de bank zetten ( spaar deposito van 10 jaar 2,4% rente) dan kom je er eigenlijk pas na 24 jaar aan.

Nu kan het best zijn dat ik een reken vout heb gemaakt, maar ik kan hem nergens vinden.

Kan iemand mij vertellen hoe zij het hebben berekend, en mij laten zien waar ik de fout in ga?

edit: dropbox link toegevoegd

[ Voor 202% gewijzigd door blade08 op 02-02-2016 14:17 ]

www.scinus.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sewer
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
Ik moet toestemming vragen voor jouw link, niet echt handig.
Maar hoeveel kwu denk je per jaar te kunnen opbrengen voor die 4000 euro? Rond de 2600 of zo?

Je investering is 4000 euro, je krijgt nu meteen ongeveer 21% terug van de belastingdienst (-80 euro) wat zo'n 550 euro is. Dus dan heb je 3450 euro nu uitgegeven.

Per jaar zou je dan 2600 * 22 cent = 572 euro terugkrijgen. Dan is dat 6 jaar, als je niet de gederfde rente-inkomsten van je 3450 euro telt over die 6 jaar.

Maar geen idee wat er dus in je gdrive-link staat...

Als je echt 2.4% kan krijgen (lijkt me wat hoog), dan is dat na 7 jaar 18%. Maar...dan ben je je geld dus ook gewoon 7 jaar kwijt en kun je er niets meer mee (dat is dan wel vergelijkbaar met nu uitgeven), maar dan zou je dus 3450*1.18=4073 moeten terugverdienen ja. Dat is het 7 jaar.

vvvvvv Zou kunnen, dan kom je misschien dichter bij de 8 :P

[ Voor 24% gewijzigd door sewer op 01-02-2016 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waslijn
sewer schreef op maandag 01 februari 2016 @ 16:40:
Per jaar zou je dan 2600 * 22 cent = 572 euro terugkrijgen. Dan is dat 6 jaar, als je niet de gederfde rente-inkomsten van je 3450 euro telt over die 6 jaar.
Maak daar nu maar 19~20c per kwh van. Er werd in het verleden ook vaak gerekend met stijging van energieprijzen, maar daar is de laatste jaren weinig van terrecht gekomen.

[ Voor 17% gewijzigd door waslijn op 01-02-2016 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blade08
Ik moet toestemming vragen voor jouw link, niet echt handig.
Ik heb ook een dropbox link toegevoegd, de jaar productie volgends offerte is 3329 kWh per jaar

Je investering is 4000 euro, je krijgt nu meteen ongeveer 21% terug van de belastingdienst (-80 euro) wat zo'n 550 euro is. Dus dan heb je 3450 euro nu uitgegeven.
Ik heb de prijs zonder BTW genomen,

Als je echt 2.4% kan krijgen (lijkt me wat hoog), dan is dat na 7 jaar 18%. Maar...dan ben je je geld dus ook gewoon 7 jaar kwijt en kun je er niets meer mee (dat is dan wel vergelijkbaar met nu uitgeven), maar dan zou je dus 3450*1.18=4073 moeten terugverdienen ja. Dat is het 7 jaar.

vvvvvv Zou kunnen, dan kom je misschien dichter bij de 8 :P
Je bereking gaat naar mijn mening scheef. Ik heb 4000, euro in mijn hand. Ik kan die vast houden, en dan heb ik na 7 jaar nog steeds 4000 euro. Ik kan die 4000 euro ook uitgeven aan panelen, als ik dan 650 euro per jaar minder uit geef aan energie, moet ik dus van -4000 naar +4000 = 8000 euro...is +12 jaar terug verdien tijd, naar 6 jaar zit ik pas op de helft, of ben ik nou gek ( graag geen antwoord op deze laaste vraag 8)7 )

www.scinus.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sewer
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
Nee, je bent die 4000 euro in je hand na 7 jaar ook kwijt omdat je jaarlijks 600 euro meer moet betalen aan eneco of zo :P

Simpel gezegd schiet je nu 4000 euro voor, en hoef je daarvoor als beloning jaarlijks 650 euro minder te betalen. Of je schiet niets voor, maar dan betaal je jaarlijks het volle bedrag...

Maar het is niet zo dat je je 4000 euro vrolijk kan beleggen _en_ eneco/greenchoice zo vriendelijk is om je die 3400 kwu kwijt te schelden :P
-4000 naar +4000 = 8000 euro
Nee, van 0 naar +4000. Je geeft toch die 4000 euro die je hebt uit (en dan heb je nu 0 euro), en je wilt toch weer terug naar die originele 4000 euro die je nu hebt? In jouw redenatie ga je 4000 euro uitgeven en ook nog eens 4000 euro lenen :)

[ Voor 101% gewijzigd door sewer op 01-02-2016 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blade08
waslijn schreef op maandag 01 februari 2016 @ 16:44:
[...]

Maak daar nu maar 19~20c per kwh van. Er werd in het verleden ook vaak gerekend met stijging van energieprijzen, maar daar is de laatste jaren weinig van terrecht gekomen.
De afgelopen 5 jaar ben ik op jaar basis ( elk jaar overstappen) gemiddeld 2,5% gedaald in prijs ( van 21 naar 18,3 cent/ kWh)

www.scinus.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
blade08 schreef op maandag 01 februari 2016 @ 17:03:
[...]

De afgelopen 5 jaar ben ik op jaar basis ( elk jaar overstappen) gemiddeld 2,5% gedaald in prijs ( van 21 naar 18,3 cent/ kWh)
ik zie je rekenen in een Degradatie-factor.
die is er wel maar die is op de garantie die degradeert, niet de opbrengst van de panelen ;)
(na 20 jaar doen ze wel ongeveer het zelfde, en met wat mazzel na 40 jaar ook wel, maar dan kijken we wel heel erg ver vooruit.)

en nu de 4000€ in de hand houden en geen PV, betekend ook dat je elk jaar een 636.31€ moet betalen aan energie kosten.
die zou ik dus ook even mee nemen. ;)
(dan is die 4000€ zo op zelfs met 2,4% rente. ;) )

oke 19ct per kWh, ja je moet een getal pakken, ik zelf reken met 18ct op het moment.
(ik verwacht dat het gros van de leveranciers daar wel zal zitten over een half jaar.
maar olie raakte even onder de 30$ de barrel, dat kan ook weer terug veren naar 120$ de barrel.
en dan gaat de elektra prijs ook weer omhoog.
kristallen bol, ik heb hem niet ;) )

aanschaf prijs of opbrengst zijn niet helemaal met elkaar in verhouding.
klinkt als mijn set >:)
(maar ik heb wel een heel erg slecht opleverende set, kleinste huis in de omgeving en mijn panelen te stijl op een oost-west ligging, maar dan nog verdiend het terug. ;) )

edit:
ha lol, je hebt hem al gevonden.
nu de rest van de aannames nog ;)

[ Voor 45% gewijzigd door migjes op 01-02-2016 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blade08
sewer schreef op maandag 01 februari 2016 @ 17:02:

Nee, van 0 naar +4000. Je geeft toch die 4000 euro die je hebt uit (en dan heb je nu 0 euro), en je wilt toch weer terug naar die originele 4000 euro die je nu hebt? In jouw redenatie ga je 4000 euro uitgeven en ook nog eens 4000 euro lenen :)
Je hebt helemaal gelijk, daar zat mijn denkfout, was vergeten er mee te rekeken dat ik die 4000 euro uitgeef aan energie..... Opgelost....

www.scinus.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:25

franssie

Save the albatross

offtopic:
olieprijs is maar van beperkte invloed op de energieprijs die we als consument betalen (zo ook de benzine prijs) door de vele heffingen, accijncen, belastingen en zo voorts. Een olieprijs van EUR 60 a 70 is er gelijk als er stabiliteit komt in (1) De USSR (2) het Midden Oosten en dat gaat allebei de komende vijf jaar niet gebeuren. De huidige lage prijs is een gevolg van een aanbod crisis en geen vraag crisis - USSR en alles in het Midden Oosten (en alles daartussen) hebben gewoon cash nodig dus dumpen ze alle olie die ze kunnen oppompen op de markt. Een prijs van 170 zie ik niet snel terug komen want er wordt nog steeds gewerkt aan alternatieven en een oververhitte speculatie economie blijft hopenlijk ook nog weer 15 jaa rweg

Rekenen met 18ct lijkt mij zelfs deels conservatief, de grootste onzekerheid is (zoals altijd) onze overheid, elke vier jaar (in het gunstigste geval) worden de regels aangepast. Dus op een termijn van vijf jaar lijkt 18ct mij zelfs wat hoog, maar gemiddeld 18ct nu en een iets mindere vergoeding in het laatste van die vijf jaar, acht die ene cent op het gewogen gemiddelde maakt dan ook niet veel uit, maar de electriciteitsprijs gaat volgens mijn kristallen bol eerder omlaag dan omhoog vanwege het gasprobleem en de lage kosten van kolenwinning. Het politieke risico dat de kolencentrales op korte termijn uitmoeten? Ik hoop het wel maar ik denk het niet (NL is daarvoor binnen de EU, laat staan de wereld een te kleine economie en we vermoorden onze maak-industrie als we dat doen - en ja die betalen al nauwelijks heffingen).

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!
blade08 schreef op maandag 01 februari 2016 @ 17:19:
[...]

Je hebt helemaal gelijk, daar zat mijn denkfout, was vergeten er mee te rekeken dat ik die 4000 euro uitgeef aan energie..... Opgelost....
Je kunt nog verder gaan, met sparen bekijk jij het dat je na tien jaar het geld uit je deposito weer terug krijgt. In feite is dat met panelen ook, als je na een aantal jaar er mee stopt omdat je verhuisd of zoiets dan heeft dat ook nog dag / verkoop waarde

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Donald
waslijn schreef op maandag 01 februari 2016 @ 12:47:
[...]
Dat past helaas niet, anders was ik daar zeker voor gegaan. Dan misschien eigen luifels van 10 graden maken. Stof tot nadenken :)
Maar 3 rijen van 2 past wel? Dat is ook 3m plus tussenruimte.
Anders evt 2x5 SF170?
Of een schuin dak op de garage plaatsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal Saul
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-07 17:03
Dr. Donald schreef op maandag 01 februari 2016 @ 18:45:
[...]

Maar 3 rijen van 2 past wel? Dat is ook 3m plus tussenruimte.
Anders evt 2x5 SF170?
Of een schuin dak op de garage plaatsen
Idd, de vraag is even welk oppervlakte beschikbaar is.

Als je SF in potret wil, kan je het jezelf makkelijk maken tegenwoordig met Flatfix Fusion: https://clickfit.nl/nl/cl...hikt-voor-thin-film-pane/

Zelf intekenen kan hier: https://clickfit.nl/public/cf-calculator/fusion/

De vraag is echter of je de 1900kWh gaat halen dan...

Ik zelf heb 12x SF170 Oost/West en daarmee 1925kWh (2040WP) opgewekt in 2015.

Oppervlakte van ~3.7m x ~4.5m voor nodig plus een beetje randafstand aan de voor- en achterkant.

Voorbeeld: 4x3 SF Oost/West

[ Voor 10% gewijzigd door Pascal Saul op 01-02-2016 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cynosura
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 25-02-2016
vanaalten schreef op zondag 31 januari 2016 @ 18:05:
Ik vermoed dat je met een in-roof systeem niet meer de aanschaf-BTW volledig kan terugvragen. Dus als je het rekensommetje gaat maken om systemen te vergelijken: hou rekening daarmee.
Klopt... Op de huidige pagina van de Belastingdienst staat dat je dan de BelastingTelefoon moet bellen.

Maar voordat die pagina er was, was er een PDF en daar staat dat je dan maar 1/3e van het btw bedrag kunt terugvragen (omdat het ook deels functie heeft als dakbedekking).

Bereken de kosten en besparingen van je (toekomstige) zonnepanelen: www.zonnebesparing.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cynosura
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 25-02-2016
blade08 schreef op maandag 01 februari 2016 @ 16:35:
..., en als ik het uitzet tegen gewoon dat geld op de bank zetten ( spaar deposito van 10 jaar 2,4% rente) dan kom je er eigenlijk pas na 24 jaar aan.
Wat ik hier nog niet zo veel voorbij heb zien komen is het gebruik van de Duurzaamheidslening. Nou moet ik zeggen dat dat vorig jaar met 0,5% rente een stuk gunstiger was dan momenteel met 1,6% rente. Desondanks, als jij verwacht dat jij die 2,4% spaarrente vast kunt houden, dan is het m.i. een serieuze optie om eens naar deze lening te kijken.

Let op: Het potje is helaas wel al leeg in sommige gemeenten/provincies.

Je kunt lenen een minimum van 2500 en een maximum van je factuurbedrag. Looptijd is 10 jaar, tenzij je 7500 of meer leent dan is het 15 jaar. Blijf dus onder de 7500. (Vroeger waren de rentepercentages nog verschillend.)
Rente staat vast en aflossen is boetevrij.

Als je de maandlasten van de looptijd bij elkaar optelt en het leenbedrag ervan aftrekt dan weet je de totale leningkosten en of je dat ervoor over hebt.

Om die maandlasten te berekenen kun je ff kijken op de site in mijn signature of je doet het zelf in Excel:
=PMT(0,0016 / 12; 10 * 12; leenbedrag)
..

Bereken de kosten en besparingen van je (toekomstige) zonnepanelen: www.zonnebesparing.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpijpelink
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:10

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

Heeft iemand al eens te maken gehad met hoog oplopende netspanning (AC zijde) ?

Gisteren klapte hier de SolarEdge er uit met grid fault en op kantoor beide Kostal Piko's idem. Netbeheerder Stedin meld als ik ze spreek om een elektriciën in huis te laten kijken.... uh huh... ze snappen het nog niet echt, maar 256V is mij toch wel te hoog ?

Wat denken jullie ? Melding van Domoticz waarmee ik via de API de portal van SE uitlees toont aan dat de netspanning in huis op piek 256V was....

Stedin reageert niet echt slim op hun webcare en telefonisch... " ga eerst maar een elektriciën laten kijken en bel dan nog maar eens terug " is de dooddoener. Geen idee waarom ik iemand moet laten kijken terwijl het iets is waar ik hun voor betaal, een betrouwbare levering en juiste netspanning tussen 220/240 waarbij gemiddelde tegenwoordig best 230-235 kan zijn ?

SElog

Foutmelding SolarEdge:
KPlog
Foutmelding beide kostal-piko omvormers:
KPlog

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan + Daikin Ururu airco] Van gas los sinds 07-2019 - Goede doel Oekraine ondersteunen? zie blog: https://ritvanjeleven.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 637061

peterpijpelink schreef op maandag 01 februari 2016 @ 22:43:

Gisteren klapte hier de SolarEdge er uit met grid fault en op kantoor beide Kostal Piko's idem. Netbeheerder Stedin meld als ik ze spreek om een elektriciën in huis te laten kijken.... uh huh... ze snappen het nog niet echt, maar 256V is mij toch wel te hoog ?

Wat denken jullie ? Melding van Domoticz waarmee ik via de API de portal van SE uitlees toont aan dat de netspanning in huis op piek 256V was....

Stedin reageert niet echt slim op hun webcare en telefonisch... " ga eerst maar een elektriciën laten kijken en bel dan nog maar eens terug " is de dooddoener. Geen idee waarom ik iemand moet laten kijken terwijl het iets is waar ik hun voor betaal, een betrouwbare levering en juiste netspanning tussen 220/240 waarbij gemiddelde tegenwoordig best 230-235 kan zijn ?

[afbeelding]

Foutmelding SolarEdge:
[afbeelding]
[afbeelding]
ik heb wel eens elektronica gezien wat met 90v tot 260v kan werken. ik denk dat het komt doordat er teveel zonnepanelen in je wijk liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
peterpijpelink schreef op maandag 01 februari 2016 @ 22:43:

[afbeelding]

Foutmelding SolarEdge:
[afbeelding]
[afbeelding]
Ik begrijp het wel, ze willen eerst uitsluiten of het een slechte verbinding in je eigen installatie is
dit kan ook het effect geven van de spanningsverhoging door de omvormer(s) als die daar door een hogere
net weerstand meten, regelen die ook de spanning omhoog.
Maar als het bij jou niet op de zelfde voedingskabel zit aan gesloten, zal het dus wel hun pakkie aan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Als je veel stroom invoedt en je hebt lange leidingen naar je omvormer en/of te dunne bedrading, dan kan de spanning aan je inverter te hoog oplopen. In principe is dit een binnenshuis probleem, geen probleem met je netbeheerder.

Je kunt dit checken door de spanning op een andere groep te meten dan waar de inverter op zit. Gebruik hiervoor wél een goede kwaliteit multimeter (of gebruik een insteek-stroommeter met spanningsfunctie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpijpelink
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:10

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

mux schreef op maandag 01 februari 2016 @ 23:36:
Als je veel stroom invoedt en je hebt lange leidingen naar je omvormer en/of te dunne bedrading, dan kan de spanning aan je inverter te hoog oplopen. In principe is dit een binnenshuis probleem, geen probleem met je netbeheerder.

Je kunt dit checken door de spanning op een andere groep te meten dan waar de inverter op zit. Gebruik hiervoor wél een goede kwaliteit multimeter (of gebruik een insteek-stroommeter met spanningsfunctie).
Het probleem komt in de wijk voor op 4 installaties, die al jaren draaien.. en ineens zou er dan een probleem op 4 locaties tegelijk zijn?Lijkt mij erg sterk, wat logischer is dat Stedin standaard dit antwoord geeft....

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan + Daikin Ururu airco] Van gas los sinds 07-2019 - Goede doel Oekraine ondersteunen? zie blog: https://ritvanjeleven.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

heb er vorig jaar ook al is een stuk over geschreven
conform de richtlijnen in nederland mag een een omvormer niet boven de 250V uitkomen, dan moet tie afschakelen en na timeout opnieuw starten,

in mijn geval gebeurde dit ook op een omnik4 op een bewolkte dag waar iedere keer zonnetje door kwam vloog de omnik eruit. na onderzoek bleek dat deze ook door de 250V heen ging.
terwijl op andere groep in woonhuis op dat moment 244V werd gemeten.
ik heb toen de Vmax aangepast naar 251V omdat het hoogste 250,6 bleek te zijn
sindsdien geen problemen meer

in belgie hebben ze de standaart om die reden aangepast naar Vmax 260V.
je omvormer in stellen op landcode belgie het mag officieel niet dus wel op eigen risico
maar dan weet je wel of het werkt of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

peterpijpelink schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 07:38:
[...]

Het probleem komt in de wijk voor op 4 installaties, die al jaren draaien.. en ineens zou er dan een probleem op 4 locaties tegelijk zijn?Lijkt mij erg sterk, wat logischer is dat Stedin standaard dit antwoord geeft....
Ook dit is prima te verklaren, gezien dat waar ik woon ook een probleem is. Hier zijn allemaal jaren '60-woningen met noncompliant installaties, en iedereen met een inverter dichtbij het dak (en niet dichtbij de meterkast) heeft minstens 8m jaren '60-bekabeling tussen de inverter en meterkast zitten. Alleen al in mijn huis valt hier bijna 5V over weg bij 1.2kW invoeding, dus de 2kW+ installaties kunnen vrij gemakkelijk een te hoge spanning krijgen.

Het kan dus gewoon een systematisch probleem zijn met de ouderdom van huizen in je buurt. Stedin is niet stom of tegendraads hier; veruit de meerderheid van deze problemen zíjn daadwerkelijk binnenshuis-problemen. Het kan best zijn dat het in jouw geval een probleem van Stedin is, maar de bewijslast ligt in eerste instantie bij jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

vroeger was de V bij ons in de wijk ongeveer 236V bijv smorgens vroeg of savonds laat
en overdag 238V echter na een campagne van de gemeente om pv te stimuleren zijn er in totaal in het dorp een 180 sets bij gekomen,
sindsdoen snachts 236-238V maar overdag gemiddeld 244V bij ons in de wijk

overigens zit er qua V tussen de ene en de andere omvormer smorgens minder dan 1 volt verschil
en overdag bij 80% levering max 1,5 v verschil terwijl kabellengte verschil toch wat groter is

[ Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 239318 op 02-02-2016 08:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 16:34
Misschien een beetje off topic maar ik zie net mijn nieuwe tarieven van Engie in en het blijkt dat de energie belasting tarieven mbt tot gas met maar liefst 30% zijn verhoogd. Waar mijn afgesloten contract met Engie 0,56 per kuub is is het nu opeens 0,64 geworden. Electra is juist iets naar beneden gegaan maar ja ik verbruik reatief geen electra kom op 0 uit. Dit schijnt de laatste week van december effe in de 1ste kamere er doorheen gejast te zijn moet niet gekker worden. Bijgaand linkje kan je een petitie kan invullen. http://climategate.nl/201...gen-groene-belasting-d66/

Ik heb alle begrip voor groningen maar op deze manier probeert Rutte zn financiele gaten/claims effe snel te dichten. Een gezin die niet ruim bij kas zit gaat dit gewoon niet redden deze verhoging.

[ Voor 12% gewijzigd door Snarfie31 op 02-02-2016 09:13 ]

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

dat komt door den haag die hebben dat er nog ff doorgedrukt in december
omdat er minder eer valt te behalen op electra gaan ze op gas meer binnenhalen
ondanks dat men had geroepen dat groningengas er los van stond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 16:34
Anoniem: 239318 schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 09:14:
dat komt door den haag die hebben dat er nog ff doorgedrukt in december
omdat er minder eer valt te behalen op electra gaan ze op gas meer binnenhalen
ondanks dat men had geroepen dat groningengas er los van stond
Ook zo lekker achterbaks laatste week december vakantie geen aandacht etc.
Vervolgens verwachten ze dat je vrolijk op dit soort onbetrouwbare lui gaat stemmen ;w

[ Voor 9% gewijzigd door Snarfie31 op 02-02-2016 09:18 ]

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

Pagina: 1 ... 73 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Losse aankoopadviezen of het bespreken van offertes horen in een eigen topic.