Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
?? Als wat trek je ze dan af? Als kosten gemaakt voor je huis?zonoskar schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 16:06:
Let op dat je bij een lening voor PV de rente ook mag aftrekken van je inkomstenbelasting (net als de rente voor de hypotheek) mits het gaat om een persoonlijke lening met vaste looptijd (dus geen doorlopende lening). Daarmee komt het gunstiger uit dan je zou verwachten.
In mijn geval is het rentepercentage 0,5% of zo..dus dat is een paar tientjes "totaal"...... (betaal gedurende de complete looptijd 7700 euro om 7349 euro te mogen lenen...... )
Lang leve duurzaamheidsleningen...
My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant
Inderdaad aftrekbaar als investering aan woning, net als je dakkapel. Lenen wat je kunt, veel aftrekken en als je bankrekening zo vol is dat je belasting moet betalen pas af gaan lossen.miel schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 16:18:
[...]
?? Als wat trek je ze dan af? Als kosten gemaakt voor je huis?
In mijn geval is het rentepercentage 0,5% of zo..dus dat is een paar tientjes "totaal"...... (betaal gedurende de complete looptijd 7700 euro om 7349 euro te mogen lenen...... )
Lang leve duurzaamheidsleningen...
En het rendement van panelen is groter dan aflossen hypotheek, dus dat moet je ook al niet doen.....
1 PVoutput . Dongen NB
Hij ging wel laat aan, en tussen door twee keer uit, was het zulk slecht weer? Welke kant staat je dak op?Mattie112 schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 16:00:
Nou dat was de 'zon' voor vandaag gok ik zo
[afbeelding]
Toch leuk om zo midden op de dag mijn toon op "0w" te zien staan
Ik volg mijn bijna buurman, heeft zelfde vermogen als jij schaduw vrij en onder 45 graden richting zuid, maar die heeft toch snufje minder als jij vandaag. Maar ja, scheelt ook honderd km....
1 PVoutput . Dongen NB
Is Hosola hetzelfde als Omnik? Ik heb dezelfde grafiek als Mattie met een Omnik en hij heeft een Hosola. Of gewoon gebruik gemaakt van dezelfde grafiek/website, dat kan ook natuurlijk.Mattie112 schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 16:00:
Nou dat was de 'zon' voor vandaag gok ik zo
[afbeelding]
Toch leuk om zo midden op de dag mijn toon op "0w" te zien staan
Ja is hetzelfde, en beide sites kun je hetzelfde data nummer registrerenNicap schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 17:24:
[...]
Is Hosola hetzelfde als Omnik? Ik heb dezelfde grafiek als Mattie met een Omnik en hij heeft een Hosola. Of gewoon gebruik gemaakt van dezelfde grafiek/website, dat kan ook natuurlijk.
1 PVoutput . Dongen NB
Boven de meterkast zit de badkamer met de douchebak.
Hierdoor kan je natuurlijk moeilijk een kabel trekken
Het kan wel met wat gevolgen zeg maar
Wat we kunnen doen is via het schuine dak op de rommelkamer binnenkomen.
Maar daar kan je niet naar beneden, want dan zit je in de woonkamer.
Iemand een idee hoe je het beste op kan lossen als je badkamer boven de meterkast zit?
Eventueel buitenlangs?
2250 WP Zuid PVoutput
Verwijderd
ik ga van de meterkast naar de kruipruimte. dan naar de koof naast te trap en dan naar zolder toe.
Ik ging inderdaad buitenom, maar wel in hele stevige buis die tegen sabotage bestand is, of een snoeischaar bestemd voor de klimop.....MdO82 schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 18:35:
Ik heb meen ik de vraag al eens gesteld, maar kon het niet terugvinden en twijfel nu of het wel zo is
Het kan wel met wat gevolgen zeg maar![]()
Iemand een idee hoe je het beste op kan lossen als je badkamer boven de meterkast zit?
Eventueel buitenlangs?
1 PVoutput . Dongen NB
Hosala, Omnik, Trannergy. Ander stickertje, zelfde omvormer. En waarschijnlijk leveren ze onder meer namen elders ook nog wel.reneeke1970 schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 17:30:
[...]
Ja is hetzelfde, en beide sites kun je hetzelfde data nummer registreren
Nee ze maken alleen gebruik van dezelfde data logger en bijbehorende portalaip schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 19:08:
[...]
Hosala, Omnik, Trannergy. Ander stickertje, zelfde omvormer. En waarschijnlijk leveren ze onder meer namen elders ook nog wel.
1 PVoutput . Dongen NB
Dan zouden alle systemen die op een plat dak alleen op ballast staan daar ook niet onder vallen.--WaaZaa-- schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 11:27:
Heb net een partij langs gehad, die me clickfit ten strengste afraadde. Dit omdat het hiermee niet nagelvast zou zijn en dus niet onder de opstalverzekering zou zitten.
Heeft een van jullie hiermee ervaring? Het lijkt me gezien de eerdere reacties geen probleem...
Doen ze dat ook niet? er zijn partijen die hun spullen inkopen bij een leverancier die ook een eigen merk montage materiaal verkoopt (solar NRG onder andere, en die hebben ook losse verkopers op provisie lopen) als ze daar los van willen kost ze dat een hoop geld.
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
Gewoon bij de hypotheekrente optellen. Maar idd, met zo'n lage rente zet dat niet echt zoden aan de dijk.miel schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 16:18:
[...]
?? Als wat trek je ze dan af? Als kosten gemaakt voor je huis?
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Buiten langs kan wel hoor, dat zie je natuurlijk wel vaker ook voor ander spul. maar niet iedereen vind dat mooi.MdO82 schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 18:35:
Ik heb meen ik de vraag al eens gesteld, maar kon het niet terugvinden en twijfel nu of het wel zo is
Eventueel buitenlangs?
Wel de juiste pijp en/of beugels gebruiken die voor buiten bedoeld zijn.
En eventueel eerst naar beneden naar de kruipruimte indien aanwezig, en dan weer ergens anders omhoog.
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
Zal het voorstellen aan diegeneAndre1973 schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 19:55:
[...]
Buiten langs kan wel hoor, dat zie je natuurlijk wel vaker ook voor ander spul. maar niet iedereen vind dat mooi.
Wel de juiste pijp en/of beugels gebruiken die voor buiten bedoeld zijn.
En eventueel eerst naar beneden naar de kruipruimte indien aanwezig, en dan weer ergens anders omhoog.
Kruipruimte hebben ze niet dus dat is even bekijken
Er wordt nog wel getwijfeld of ze tot actie zullen overgaan tzt want ze weten niet hoelang ze nog in de woning zullen wonen.
Mochten ze van gedachte veranderen dan denk ik er verder over na
[ Voor 4% gewijzigd door MdO82 op 10-11-2015 19:58 ]
2250 WP Zuid PVoutput
Hoe meer je er over na denkt, hoe gekker het wordt. Hij klonk best wel overtuigd van z'n gelijk, maar dat heb je wel is met verkopers. Ik heb voor de zekerheid de verzekerings tussenpersoon maar even gevraagd het allemaal te checken. Met bijna 4000KWh op het dak is iets van een verzekering toch wel prettig.Andre1973 schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 19:41:
[...]
Dan zouden alle systemen die op een plat dak alleen op ballast staan daar ook niet onder vallen.
Doen ze dat ook niet? er zijn partijen die hun spullen inkopen bij een leverancier die ook een eigen merk montage materiaal verkoopt (solar NRG onder andere, en die hebben ook losse verkopers op provisie lopen) als ze daar los van willen kost ze dat een hoop geld.
prutsert
Heb hem "handmatig" aangezet, wilde er bij zijn just in case er iets niet goed aangesloten was ofzoreneeke1970 schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 17:23:
[...]
Hij ging wel laat aan, en tussen door twee keer uit, was het zulk slecht weer? Welke kant staat je dak op?
Ik volg mijn bijna buurman, heeft zelfde vermogen als jij schaduw vrij en onder 45 graden richting zuid, maar die heeft toch snufje minder als jij vandaag. Maar ja, scheelt ook honderd km....
Het is de solarman website: http://www.solarmanpv.com...rminalMain.aspx?pid=18059Nicap schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 17:24:
[...]
Is Hosola hetzelfde als Omnik? Ik heb dezelfde grafiek als Mattie met een Omnik en hij heeft een Hosola. Of gewoon gebruik gemaakt van dezelfde grafiek/website, dat kan ook natuurlijk.
3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)
Nederlands fabricaat?
Glas glas back contact
http://www.u-zon.nl/wp-co...sun-brochure-20150413.pdf
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
Ik heb hem zo gemaakt, moet je er wel plaats voor hebben natuurlijk.MdO82 schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 18:35:
Eventueel buitenlangs?
Hier zit ook de badkamer boven.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Ligt 8x 285wp op 170 zuid.
Gelijk zelf 2finders in de meterkast gezet voor het verbruik en opbrengst vergelijking.
(Geen slimme meter van netbeheerder)

[ Voor 20% gewijzigd door Kockkie op 10-11-2015 23:48 . Reden: en de bel is (was al) draadloos :) ]
Netjes. Proficiat.Kockkie schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 22:09:
Vandaag mijn Sharp panelen geplaatst.
Gelijk zelf 2finders in de meterkast gezet voor het verbruik en vergelijk
Gaat even duren denk ik voordat de rechterfinder de linkerfinder ingehaald heeft.
Maar dat komt vast helemaal goed.
Edit: is het nu, ik moest kloppen, want de bel doet het niet?
Edit: Ok, draadloos, weer 2w minder sluipverbruik
[ Voor 15% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-11-2015 22:45 ]
Zou kunnen. Maar qua uiterlijk zijn de hosala en trannergy wel verdacht gelijkend...reneeke1970 schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 19:14:
[...]
Nee ze maken alleen gebruik van dezelfde data logger en bijbehorende portal
Quanta costa als ik vragen mag? Ik heb o.a. die toko op het oog voor een offerte. Plus nog wat andere locals.Kockkie schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 22:09:
Vandaag mijn Sharp panelen geplaatst.
Gelijk zelf 2finders in de meterkast gezet voor het verbruik en opbrengst vergelijking.
(Geen slimme meter van netbeheerder)
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |
€3300 ex btw. En dan heb ik zelf een nieuwe groep gemaakt op zolder met meterkast aanpassing.Quanta costa als ik vragen mag? Ik heb o.a. die toko op het oog voor een offerte. Plus nog wat andere locals.
Na een nachtje slapen heb ik besloten om het niet te doen. Grootste nadeel vindt ik de looptijd van 15 jaar en wat gaat er in 2020 gebeuren met salderen!?migjes schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 15:59:
[...]
als je het op ZWZ zou doen dan had ik het allemaal wel kunnen volgen om het dan ook nog te lenen.
(solaredge maakt ook zeker niet goedkoper, maar goed dat zou nog wel kunnen.)
maar op ONO en lenen, moet ook weer niet te gek worden.![]()
ik zou zeker ook twijfelen.![]()
maar gewoon even een jaartje sparen kan ook, niks mis mee hoor.
Spouwmuurisolatie doe ik volgend jaar wel, 1 winter zonder kan wel, zeker met deze temperaturen en ik heb sowieso nog een houtkachel om te stoken
Panelen komen dan wel een keer als de dakkapel er is ofzo.
Klein puntjes, de blauwe sticker doet vermoeden dat ook groep 10 achter die aardlek zit, terwijl dat feitelijk niet zo is. Misschien het blauw even weghalen onder groep 10?
28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...
ik snap het, 15 jaar is gewoon een erg lange tijd waarvoor je jezelf wel vast legt.loyske schreef op woensdag 11 november 2015 @ 10:31:
[...]
Na een nachtje slapen heb ik besloten om het niet te doen. Grootste nadeel vindt ik de looptijd van 15 jaar en wat gaat er in 2020 gebeuren met salderen!?
Spouwmuurisolatie doe ik volgend jaar wel, 1 winter zonder kan wel, zeker met deze temperaturen en ik heb sowieso nog een houtkachel om te stoken
en het is zonder onderpand zoals een hypotheek.
de waarde van pv is de waarde van het salderen, zonder salderen donderen de prijzen naar beneden, dat is zo.
einde salderen, ja een moeilijk gegeven, maar dat zwaard van Damocles hangt altijd al boven de pv bezitter boven zijn hoofd, dat was 10 tot zelfs 20 jaar geleden ook al zo.
ik kijk er ook met dubbele gevoelens naar:
ik saldeer me rot, en verdien er niks aan, realistisch ben ik na 4 jaar nog steeds niet door de tvt heen, dus nog steeds probeer ik mijn set terug te verdienen. maar dat lukt mij wel voor 2020.
wees maar niet bang.
als salderen verdwijnt dan krijgen we een andere regeling, wat precies is niet duidelijk.
die nieuwe regeling hoeft niet fout te zijn, maar is waarschijnlijk wel minder interessant.
het kan zelfs zijn dat ik misschien wel blij ben met de nieuwe regeling.
het zal waarschijnlijk minder goed zijn voor mij, maar wel beter voor de groene stroom productie in nederland.
ik kijk graag wat verder als mijn eigen neus lang is.
(in tegenstelling zoals je merkt aan sommige mensen hier die dus niet terug kijken in iemands zijn post geschiedenis. en zijn plannen.)
als je ze nu op ZWZ zou plaatsen, en een paar jaar zou wachten met de dakkapel.
dan had ik het allemaal wel kunnen volgen waarom en hoe je het wil doen.
je hebt dan al snel een 20% meer opbrengst en dan kun je gewoon veel meer risico nemen en veel meer opvangen.
dan heb je te minste al een heel stuk van het spul terugverdiend en is de ONO verlies niet erg meer.
(dan nog zonder lenen is het leuker, maar dat is persoonlijk
zelf zou ik zeggen, leg de panelen gewoon op ZWZ, ik geef je 99% kans dat je het zo leuk vind dat je straks al helemaal geen dakkapel meer wil.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Eens, maar dat heeft helaas een hele lage WAFmigjes schreef op woensdag 11 november 2015 @ 11:01:
[...]
zelf zou ik zeggen, leg de panelen gewoon op ZWZ, ik geef je 99% kans dat je het zo leuk vind dat je straks al helemaal geen dakkapel meer wil.
Scherp.... staat idd niet meer achter de aardlek. Ik ga dit tzt aanpassen.hesselbeertje schreef op woensdag 11 november 2015 @ 10:32:
@Kokkie:
Klein puntjes, de blauwe sticker doet vermoeden dat ook groep 10 achter die aardlek zit, terwijl dat feitelijk niet zo is. Misschien het blauw even weghalen onder groep 10?
een goede relatie met de WAF is het aller duurzaamstloyske schreef op woensdag 11 november 2015 @ 11:05:
[...]
Eens, maar dat heeft helaas een hele lage WAF
(voor de minder tweakerige onder ons, als je denkt dat de WAF een 4 voeter is, dan ben je pervers
heb je misschien nog een schuurtje, voor een kleine steca of soladin(500W) met 3x 210-260Wp ?
kost je de kop niet (ruim onder de 800€ aan materiaal) en is zeker ook leuk.
mischien wel combineerbaar met het dakkapel en geen nieuwe groep nodig.
(ja ik weet het, mag niet meer, boeiend soms ben ik even dom.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Dit onder andere.loyske schreef op woensdag 11 november 2015 @ 10:31:
[...]
...wat gaat er in 2020 gebeuren met salderen!?
Jammer, salderen is nu 1 groot feest natuurlijk.loyske schreef op woensdag 11 november 2015 @ 10:31:
[...]
Ach je maakt altijd groot deel op aan eigen verbruik en dan zelfs voor tien cent voor het restant is het nog steeds beter dan een spaar depositoAUijtdehaag schreef op woensdag 11 november 2015 @ 11:15:
[...]
Dit onder andere.
[...]
Jammer, salderen is nu 1 groot feest natuurlijk.
1 PVoutput . Dongen NB
Op een zomerdag als mijn set 2kWh staat te leveren en niemand is thuis, wordt er nu slechts zo'n 0,15 kWh gebruikt....
maar ja, dan leg je geen set meer aan voor een pak 'm beet 5-8k€reneeke1970 schreef op woensdag 11 november 2015 @ 11:21:
[...]
Ach je maakt altijd groot deel op aan eigen verbruik en dan zelfs voor tien cent voor het restant is het nog steeds beter dan een spaar deposito
een micro omvormer die zwaar onder gedimensioneerd is, is dan een betere weg.
Ja hoor, als die 8000 een tvt van 15 jaar heeft is dat een rendement van 7 procent, en dat geeft geen enkele bankmigjes schreef op woensdag 11 november 2015 @ 11:27:
[...]
maar ja, dan leg je geen set meer aan voor een pak 'm beet 5-8k€![]()
een micro omvormer die zwaar onder gedimensioneerd is, is dan een betere weg.
1 PVoutput . Dongen NB
Als jij zo weinig gebruikt snap ik niet wat je met panelen doet, 150 watt gebruikt alleen mijn vijver al 24 uur per dag hahajanne_nl schreef op woensdag 11 november 2015 @ 11:25:
Tsja, maar als je niet meer kunt/mag salderen maak je niet meer alles op, maar lever je alleen aan het net.......
Op een zomerdag als mijn set 2kWh staat te leveren en niemand is thuis, wordt er nu slechts zo'n 0,15 kWh gebruikt....
1 PVoutput . Dongen NB
ik zou nog wel een tvt van 15 jaar voor elkaar kunnen krijgen met 8ct per kWh.reneeke1970 schreef op woensdag 11 november 2015 @ 11:33:
[...]
Ja hoor, als die 8000 een tvt van 15 jaar heeft is dat een rendement van 7 procent, en dat geeft geen enkele bank
maar dan leg ik wel zelf, laten leggen is dan al niet meer te doen.
moet ik wel aardige kopjes hebben, en moet ik aardig gaan onder dimensioneren.
word allemaal erg lastig, maar niet onmogenlijk.
(met mijn oost-west kan ik het wel aardig schudden met maar 75% opbrengst)
mmm, ik doe mijn 2500l vijver met 11Wreneeke1970 schreef op woensdag 11 november 2015 @ 11:34:
[...]
Als jij zo weinig gebruikt snap ik niet wat je met panelen doet, 150 watt gebruikt alleen mijn vijver al 24 uur per dag haha
(heb net een pompje geleend om eens te testen of ik het ook met 5W kan gaan doen.
wel veel van gehoord nog niks van gezien.Gasschuif schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 21:29:
Iemand bekend met Exasun zonnepanelen?
Nederlands fabricaat?
Glas glas back contact
beloofde veel met hun back-contact, maar als ik de specs bekijk belooft het niet meer als andere panelen op het moment.
maar het ziet er wel mooi uit die back-contact op een paneel.
geeft een mooi beeld.
Nederland fabricaat is ook wel weer eens tof om te zien.
maar de Chinees mono's zitten ook al rond die aantallen Wp's, dus het zal moeilijk worden voor hun.
(paar jaar geleden waren het hele mooie beloftes, alleen nu met het nieuwe spul
heb je ook iets van prijzen?
is het ook al leverbaar?
Ik denk dat mijn continu verbruik nog hoog is.reneeke1970 schreef op woensdag 11 november 2015 @ 11:34:
[...]
Als jij zo weinig gebruikt snap ik niet wat je met panelen doet, 150 watt gebruikt alleen mijn vijver al 24 uur per dag haha
Mijn jaarverbruik is rond de 4500 dacht ik. Ik kom van 6500, door andere lampen, vervangen absorbtiekoelkast door gewone en vervangen server door een zuiniger NAS terug gebracht.
De zonnepanelen brengen de rest omlaag naar een netto verbuik van 2300, maar dat is nog geen compleet jaar.
En als de salderings regeling te drastisch wordt aangepast wordt het wellicht tijd voor een slimmere (af)wasmachine en droger.
Maar goed, hoort niet in dit topic thuis.,
Niet voor mijzelf, maar een oud collega. Hij heeft een offerte met SE en 16 stuks 280 Wpmigjes schreef op woensdag 11 november 2015 @ 11:48:
[...]
wel veel van gehoord nog niks van gezien.
beloofde veel met hun back-contact, maar als ik de specs bekijk belooft het niet meer als andere panelen op het moment.![]()
maar het ziet er wel mooi uit die back-contact op een paneel.
geeft een mooi beeld.![]()
Nederland fabricaat is ook wel weer eens tof om te zien.
maar de Chinees mono's zitten ook al rond die aantallen Wp's, dus het zal moeilijk worden voor hun.
(paar jaar geleden waren het hele mooie beloftes, alleen nu met het nieuwe spul)
heb je ook iets van prijzen?
is het ook al leverbaar?
Ze zien er inderdaad zeer goed uit.
Er draaien er diverse o.a. in den Haag en Brielle. Van de laatste de link.
http://pvoutput.org/compa...97&sid1=41409&dt=20151111
Prijzen heb ik niet.
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
Nu je het zegt, plat dak van de garage kan ik best wat kwijt zonder schaduw en kan ze mooi op zuiden leggen. Morgen eens meten wat daarop pastmigjes schreef op woensdag 11 november 2015 @ 11:13:
[...]
een goede relatie met de WAF is het aller duurzaamst![]()
(voor de minder tweakerige onder ons, als je denkt dat de WAF een 4 voeter is, dan ben je pervers)
heb je misschien nog een schuurtje, voor een kleine steca of soladin(500W) met 3x 210-260Wp ?
kost je de kop niet (ruim onder de 800€ aan materiaal) en is zeker ook leuk.
mischien wel combineerbaar met het dakkapel en geen nieuwe groep nodig.
(ja ik weet het, mag niet meer, boeiend soms ben ik even dom.)
Zoals hierboven gezegd, kan het toch niet latenAUijtdehaag schreef op woensdag 11 november 2015 @ 11:15:
[...]
Dit onder andere.
[...]
Jammer, salderen is nu 1 groot feest natuurlijk.
Foei, migjes!migjes schreef op woensdag 11 november 2015 @ 11:13:
[...]
een goede relatie met de WAF is het aller duurzaamst![]()
(voor de minder tweakerige onder ons, als je denkt dat de WAF een 4 voeter is, dan ben je pervers)
30x SF170 op Oost, dakhelling 45 graden
20x SF170 op West, dakhelling 45 graden
De leverancier stelt een SMA 7000TL voor. Ik heb zelf voor de grap eens mijn configuratie ingevoerd in de berekeningstool van SMA zelf en die stelt dat een 5000TL ook zou passen. Als dat klopt en lijkt mij een 7000TL flink overgedimensioneerd. Kan iemand dat bevestigen, en zo ja is dat dan een probleem, naast de extra kosten voor de aanschaf.
Ben wel benieuwd naar jullie mening en argumentatie hierover.
Ik lig zelf onder 15 graden en panelen die anderhalf keer het vermogen hebben van de omvormer. Enkele keer piekt het over de max heen. Jij hebt een steilere hoek dus ik denk dat je inderdaad met 5 kw uit de voeten kunt. Maar wel twee mpp vanwege verschillend aantal panelenaartvark013 schreef op woensdag 11 november 2015 @ 20:18:
Ben al een tijdje aan het meelezen op dit forum en heb al veel geleerd, maar heb nog een vraag over de grootte van de omvormer. Sta op het punt om volgende configuratie te laten plaatsen op één omvormer:
De leverancier stelt een SMA 7000TL voor. Ik heb zelf voor de grap eens mijn configuratie ingevoerd in de berekeningstool van SMA zelf en die stelt dat een 5000TL ook zou passen. Als dat klopt en lijkt mij een 7000TL flink overgedimensioneerd. Kan iemand dat bevestigen, en zo ja is dat dan een probleem, naast de extra kosten voor de aanschaf.
1 PVoutput . Dongen NB

Nu nog de 156 strings aansluiten op de 13 diodeboxen.
Noot: er zijn slechts 3 van de panelen beschadigd tijdens de montage, waarvan één keer doordat er een voet op de hoek van een paneel werd gezet (gelopen). Op zich kan het glas makkelijk het gewicht van één persoon dragen, echter een puntbelasting van een voet/schoen in de hoekpunt van een dunnefilm zonnepaneel zorgde voor glasbreuk.
Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j
Ik ben benieuwd wat dat gaat doen, ik ga je volgen.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Ik wacht met smart op de PVOutput pagina van deze set. ;-)cj1 schreef op woensdag 11 november 2015 @ 22:37:
Vandaag liggen, na 13 montagedagen, de 624 stuks Auria M-serie dunnefilm zonnepanelen op het dak:
[afbeelding]
Nu nog de 156 strings aansluiten op de 13 diodeboxen.
Noot: er zijn slechts 3 van de panelen beschadigd tijdens de montage, waarvan één keer doordat er een voet op de hoek van een paneel werd gezet (gelopen). Op zich kan het glas makkelijk het gewicht van één persoon dragen, echter een puntbelasting van een voet/schoen in de hoekpunt van een dunnefilm zonnepaneel zorgde voor glasbreuk.
Erg mooi inderdaad. Nog een specifieke reden waarom er is gekozen voor dit redelijk onbekende merk en type panelen? Totaal vermogen iets meer dan 75 kWp als ik het goed heb. Dan praat je ook over meerdere 3-fase omvormers? Ben wel benieuwd hoe dit is uitgevoerd en verdeeld over de omvormers.cj1 schreef op woensdag 11 november 2015 @ 22:37:
Vandaag liggen, na 13 montagedagen, de 624 stuks Auria M-serie dunnefilm zonnepanelen op het dak:
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Ik zie daar op de achtergrond nog een schuurtje dat wel een zonnedak kan gebruiken
En het mooiste zie je nog niets eens: de zonnepanelen zijn hier gebruikt als waterkerende dakbedekking zonder het gebruik van een onderlaag (geen dampdichte folie), zonder kit, zonder PUR-schuim en zelfs zonder aluminium/metaal (m.u.v. schroeven en spijkers). Kortom de zonnepanelen zijn een 1-op-1 vervanging van de (asbest)golfplaten die voorheen op dit dak lagen.Nicap schreef op woensdag 11 november 2015 @ 22:56:
Dat ziet er wel heel straks uit zo dat dak. Zoals het er hier uit ziet is het gewoon mooi om te zien.(ok mijn mening dan)
Daglicht lichtinval met zonnepanelen
De witte PVB laag loopt bij Auria niet tot aan de paneelrand, er is circa 12 millimeter rondom met uitsluitend glas. Daarom valt er behoorlijk wat licht naast en/of door de panelen. De ruimte eronder ziet er qua verlichting uit als een kas. Dat licht wat door/naast de zonnepanelen en het dak valt, is daarmee een extra bonus. De zolder/vliering wordt een soort kas.
Ik zal die verlichte ruimte onder het dak morgen bij daglicht eens fotograferen en posten.
[ Voor 28% gewijzigd door cj1 op 11-11-2015 23:59 . Reden: daglicht lichtinval toegevoegd ]
Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j
Dat schuurtje kan ook nog wel een dak en een paar nieuwe muren gebruiken, evenals een boom- en struikenrooier.Jerrythafast schreef op woensdag 11 november 2015 @ 23:23:
Ik zie daar op de achtergrond nog een schuurtje dat wel een zonnedak kan gebruiken
Die panelen waren toen goedkoper dan golfplaten. Nu kosten ze veel meer: 30 euro exclusief BTW exclusief transport per paneel.antonboonstra schreef op woensdag 11 november 2015 @ 23:09:
[...]
Erg mooi inderdaad. Nog een specifieke reden waarom er is gekozen voor dit redelijk onbekende merk en type panelen? Totaal vermogen iets meer dan 75 kWp als ik het goed heb. Dan praat je ook over meerdere 3-fase omvormers? Ben wel benieuwd hoe dit is uitgevoerd en verdeeld over de omvormers.
75 kWp past op één Xantrex GT100e (105 kWp) omvormer.
Echter gezien de Nederlandse wetgeving/netbeheerdersafspraken wordt het verdeeld over 2 omvormers. Eén omvormer op een 3x80A zuivere terugleveraansluiting en de ander op een 3x25A verbruiksaansluiting. Echter aangezien het een noord/zuid opstelling is, verwachting ik nooit boven de 3x110A te komen en anders kan altijd nog het vermogen gereduceerd worden.
BMW i3 2020, BMW 740e 2018, BMW IX 2022, pajero 3.2 DI-D 2006 LWB en 2008 SWB,
dat is niet zo heel moeilijk voor mij.aartvark013 schreef op woensdag 11 november 2015 @ 20:18:
Ben al een tijdje aan het meelezen op dit forum en heb al veel geleerd, maar heb nog een vraag over de grootte van de omvormer. Sta op het punt om volgende configuratie te laten plaatsen op één omvormer:
aan de hand van een voorbeeld dag van mijn set.
dit soort setjes maken geen parabool vorm, maar meer een tiet vorm.
(ook 2x45 graden 1900Wp oost + 1950Wp west. nadeel van die mooie voorbeeld dagen is dat de max W altijd een beetje lager is als stc. ik reken het even terug naar stc waarden

jij wil 5,1kWp + 3,4kWp, dus west valt wat lager uit.
je krijgt dus niet helemaal een tiet, het zal een beetje hangende tiet worden.
met een sma5000TL(ik neem aan een tripower? zo niet is het misschien net anders. heb ik niet naar gekekenzie edit.)
ga je dus aftoppen om een uur of 10, en knip je een stukje van de tepel af.
(dit is zeer acceptabel en doe je zeker niet iedere dag.
een heel misschien enkele voorjaars-dag dat het misschien gebeurd.)
kijkend naar wat de mpp's doen, 11/10A, dus ook daar geen problemen.
ook de naar rendement kijkend 580V optimum maar je doet een 490V en 400V, dat is ook ruim in de marge, dus geen probleem met een sma tripower 5000tl.

ik kan niet zeggen dat ik de sma tripower 5000tl een fout plan vind.
het is een zeer lichte onder dimensionering, maar totaal zonder problemen.
hou er wel rekening mee dat in tegenstelling van een zuid setje, de oost-west setjes veel langer werken op een dag (meer uren op top vermogen).
omvormers worden daardoor langzaam aan wel een stuk warmer, dus plaats hem op een goede koele plaats (en ja als je een stapje zwaardere omvormer pakt heb je daar iets minder last van.)
je moet ook nog rekening houden met het feit dat SF maar eigenlijk 4x parallel mag hebben.
(de omvormer heeft 2x een ingang per mpp, daar mee kun je dat oplossen
heb je nog zin in het kijken naar iets anders als een sma? (zo heel speciaal zijn die omvormers nu ook weer niet, in deze range is er veel meer en mooier spul te krijgen.)
en wil je het wel op een 3fase omvormer hebben eigenlijk? (oei, dan word hij wel lastig op 1fase, maar zeg nooit nooit.
(disclamer: ik bedoel niks vrouw onvriendelijk met het verhaal!)
edit:
heb even gekeken naar een 1fase oplossing, en ja daar zijn zeker ook mogelijkheden.
en nog niet eens zo heel gek ook.
een sma500tl-21 kan dit eigenlijk ook en net zo goed doen.
(er zijn zelfs kleine voordeeltjes boven de tripower, maar dat is zo klein.)
ik zou wel voor een ander merk omvormer gaan.
mmm, ik begin zelf deze manier het mooist te vinden, is een beetje persoonlijk hoor.
het word dan wel net welke omvormer je voor welke prijs kunt krijgen.
een 1fase die 5,5kW weg kan zetten is voldoende.
met 2x een mpp en 1 mpp moet dan 5kW aan kunnen.
(een fornius is al weer net iets beter als de sma, maar ook net niet.
misschien schiet er een omvormer me straks wel te binnen die wel perfect is. )
laat maar weten welke wegen je leuk vind of nog vragen over hebt.
er is nog veel meer mogelijk.
edit2:
het is jammer dat je een 30-20 verhouding hebt met de panelen.
is dat nog aan te passen?
dan is een omvormer van onder de 500€ mogelijk.
edit3:
een omvormer zoals deze:
http://www.sun-solar.nl/i...l-mppt-869-euro-sunsolar/
(of een omnik, of goodwe zelfs power-one etc etc...)
moet je in ieder geval niet doen.
de mpp van dat soort omvormers kunnen maar 3kW verwerken en je wil 5,1kWp op 1 mpp zetten.
dit is een big no no voor oost-west setjes zoals jij wil.
[ Voor 19% gewijzigd door migjes op 12-11-2015 15:23 ]
7695 Wp: 30xAuria115 & Delta Solivia 3.3 TR / 36xAuria120 & Delta Solivia 5.0 TR
Ik moet bekenen dat ik nu even regelmatig kijk wat we kunnen verwachten al kan je er toch niks aan veranderen
2250 WP Zuid PVoutput
Gaat na paar weken over, dan kijk je gewoon volgende morgen naar je email met de opbrengst van gisteren hahaMdO82 schreef op donderdag 12 november 2015 @ 12:55:
Zitten jullie nu ook regelmatig naar buienradar te kijken hoe het weer gaat verlopen om de zon te zien ?![]()
Ik moet bekenen dat ik nu even regelmatig kijk wat we kunnen verwachten al kan je er toch niks aan veranderen![]()
1 PVoutput . Dongen NB
Verwijderd
Onderweg gebruik ik veel de PV Output app op de iPhone (pro version
[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 12-11-2015 13:14 ]
Ja, koekeloeren op zonradar, en op PVOutput, gaat vrijwel geen dag voorbij dat ik niet kijk. Zal wel te maken hebben met mijn hoge verslavingsgevoeligheid, kan ook al niet stoppen met uitbreiden van mijn aantal zonnepanelen.MdO82 schreef op donderdag 12 november 2015 @ 12:55:
Zitten jullie nu ook regelmatig naar buienradar te kijken hoe het weer gaat verlopen om de zon te zien ?![]()
Ik moet bekenen dat ik nu even regelmatig kijk wat we kunnen verwachten al kan je er toch niks aan veranderen![]()
7695 Wp: 30xAuria115 & Delta Solivia 3.3 TR / 36xAuria120 & Delta Solivia 5.0 TR
Ik heb nog maar 3 reserve-exemplaren en die wil ik niet kwijt.Bamboe48 schreef op donderdag 12 november 2015 @ 12:15:
@ cj1 : ... ik net bezig met 30 Auria panelen op mijn dak. ... Heb jij nog panelen over die je kwijt wil?
Wat is de exacte naam van die app voor de iPhone? Ik vind alleen PVOutput V1.5 van Corrado Bellini.Verwijderd schreef op donderdag 12 november 2015 @ 13:13:
Ik heb de PVO website altijd open in een tabje op het werk en kijk af en toe even
Onderweg gebruik ik veel de PV Output app op de iPhone (pro version)
Daar is niks Pro's van te maken.
Die app gebruik ik overigens al enkele jaren en werkt prima. Doet niets meer of minder dan ik wil en verder geen gedoe met erg onoverzichtelijke grafieken zoals ik op Android wel eens zie.
Verwijderd
De Pro is nog niet te vindenJoepla schreef op donderdag 12 november 2015 @ 13:52:
[...]
Wat is de exacte naam van die app voor de iPhone? Ik vind alleen PVOutput V1.5 van Corrado Bellini.
Daar is niks Pro's van te maken.
Die app gebruik ik overigens al enkele jaren en werkt prima. Doet niets meer of minder dan ik wil en verder geen gedoe met erg onoverzichtelijke grafieken zoals ik op Android wel eens zie.
[ Voor 25% gewijzigd door Joepla op 12-11-2015 14:22 ]
Ja, die liggen hier op het dakGasschuif schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 21:29:
Iemand bekend met Exasun zonnepanelen?
Nederlands fabricaat?
Glas glas back contact

Wat wil je weten?
Haha doen ze het goed....TIGER1125 schreef op donderdag 12 november 2015 @ 17:46:
[...]
Ja, die liggen hier op het dak![]()
Wat wil je weten?
Zijn ze mooi....
Wat kosten ze....
1 PVoutput . Dongen NB
1. Volgens mij wel maar heb nog weinig vergelijkingsmateriaal. Ze liggen er namelijk nog geen maand op.reneeke1970 schreef op donderdag 12 november 2015 @ 18:23:
[...]
Haha doen ze het goed....
Zijn ze mooi....
Wat kosten ze....
Volgende maand gaan we eens kijken hoe goed ze het nu eigenlijk doen.
2. Ik moet zeggen, persoonlijk vind ik ze erg mooi. Ze zijn ook aan de achterzijde van het paneel aan het dak bevestigd dus ook geen verschrikkelijke klemmen te zien alleen een zwart vlak.
3. [haags accent] Duuhoarr... [/haags accent] Haha, wij hebben het laten doen, dus kan niet zeggen wat ze nou daadwerkelijk kosten per paneel want de leverancier zal er natuurlijk ook nog wat aan verdienen. Ik schat even snel gerekend in zo'n 500 eu. per paneel incl. alle materialen.
500 allememaggies.....geen wonder dat prijs op aanvraag is op website. Nou mijn interesse is gelijk over hahaTIGER1125 schreef op donderdag 12 november 2015 @ 18:36:
[...]
1. Volgens mij wel maar heb nog weinig vergelijkingsmateriaal. Ze liggen er namelijk nog geen maand op.
Volgende maand gaan we eens kijken hoe goed ze het nu eigenlijk doen.
2. Ik moet zeggen, persoonlijk vind ik ze erg mooi. Ze zijn ook aan de achterzijde van het paneel aan het dak bevestigd dus ook geen verschrikkelijke klemmen te zien alleen een zwart vlak.
3. [haags accent] Duuhoarr... \[/haags accent] Haha, wij hebben het laten doen, dus kan niet zeggen wat ze nou daadwerkelijk kosten per paneel want de leverancier zal er natuurlijk ook nog wat aan verdienen. Ik schat even snel gerekend in zo'n 500 eu. per paneel incl. alle materialen.
1 PVoutput . Dongen NB
Het zal me niets verbazen dat de panelen direct bij de producent stukken goedkoper zijn. In dit geval zat de installateur er nog tussen, die moet zijn lampjes natuurlijk ook nog laten branden vanavond.reneeke1970 schreef op donderdag 12 november 2015 @ 19:01:
[...]
500 allememaggies.....geen wonder dat prijs op aanvraag is op website. Nou mijn interesse is gelijk over haha
Oh wacht ik bedenk met net dat dat incl. de micro omvormers is das dan weer -120 eu. Dan zijn de panelen nog maar 380 eu. per stuk.
Haha dom, dom, dom dat ik daar niet aan gedacht heb.
Uiteindelijk heeft de installateur ook een deel betaald, schat ik in (ingeleverd op z'n marge), het zouden namelijk eerst Solarwatt panelen worden maar met wat geduld zou hij voor dezelfde prijs de Exasun panelen leveren.
[ Voor 14% gewijzigd door TIGER1125 op 12-11-2015 19:13 ]
Migjes, dank voor je uitgebreide toelichting.
Wat bedoel je hier precies mee?je moet ook nog rekening houden met het feit dat SF maar eigenlijk 4x parallel mag hebben.
(de omvormer heeft 2x een ingang per mpp, daar mee kun je dat oplossen)
Ik kan 3 cq. 2 rijen van 10 panelen precies op het dak kwijt, vult mooi uit over de volle lengte. Heb jij andere suggesties?edit2:
het is jammer dat je een 30-20 verhouding hebt met de panelen.
is dat nog aan te passen?
dan is een omvormer van onder de 500€ mogelijk.
Ik zou eerder voor een STP6000TL-20 gaan.aartvark013 schreef op woensdag 11 november 2015 @ 20:18:
Die 5,1kWp op Oost ga je zeker halen enig moment van de dag. Dat zou betekenen dat alles wat de West set gaat doen op dat moment niet wordt "opgewekt". Met de 6000 zou je daar 1000Watt voor "reserveren".
Het voorstel van de 7000 kan ik me ook voostellen maar is zeker niet nodig mijn in ziens...
Andere optie is gewoon 2 stuks 1-fase omvormers.
6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW
Nou, een foto vertelt meer als duizend woorden, met name een op cel nivo.TIGER1125 schreef op donderdag 12 november 2015 @ 17:46:
[...]
Ja, die liggen hier op het dak![]()
Wat wil je weten?
De maat is als ik het goed heb ietsje kleiner als normaal, 160,8 mm*97,5 cm
Tegenover een standaard paneel 165*99,1 is dit een verschil van c.a. 4,3 % kleiner
Teruggerekend is het vermogen dan 292 Wp t.o.v. een standaard paneel.
Nederlands fabricaat, dus de garantie is goed geregeld??
Gezien de tijd van het jaar is er denk ik weinig te zeggen over de opbrengst??
Kun je ook een foto van jou set plaatsen?
Gaan we regelen, gaat alleen wel in de loop van de zaterdag worden. Schijnbaar wil de baas ook weleens dat er gewerkt wordt en met name op vrijdagGasschuif schreef op donderdag 12 november 2015 @ 20:45:
[...]
Nou, een foto vertelt meer als duizend woorden, met name een op cel nivo.
De maat is als ik het goed heb ietsje kleiner als normaal, 160,8 mm*97,5 cm
Tegenover een standaard paneel 165*99,1 is dit een verschil van c.a. 4,3 % kleiner
Teruggerekend is het vermogen dan 292 Wp t.o.v. een standaard paneel.
Nederlands fabricaat, dus de garantie is goed geregeld??
Gezien de tijd van het jaar is er denk ik weinig te zeggen over de opbrengst??
Kun je ook een foto van jou set plaatsen?
Klopt ze zijn iets kleiner, maar zouden daarentegen wel weer x% (heb ik niet direct op mijn netvlies) meer op moeten brengen. Door hoe ze technisch in elkaar zitten. Garantie technisch zitten ze op 30 jr. product en opbrengst garantie.
Hierbij de foto van de ruimte onder "de kas":cj1 schreef op woensdag 11 november 2015 @ 23:43:
[...]
Daglicht lichtinval met zonnepanelen als dak
... valt er behoorlijk wat licht naast en/of door de panelen. De ruimte eronder ziet er qua verlichting uit als een kas. Dat licht wat door/naast de zonnepanelen en het dak valt, is daarmee een extra bonus. De zolder/vliering wordt een soort kas.
Ik zal die verlichte ruimte onder het dak morgen bij daglicht eens fotograferen en posten.

1. bewolkt weer

2. zonnig weer
[ Voor 15% gewijzigd door cj1 op 13-11-2015 13:41 . Reden: foto zonnepanelen als dak - onder dak - bij zonnig weer toegevoegd ]
migjes schreef op donderdag 12 november 2015 @ 10:47:
[...]
misschien schiet er een omvormer me straks wel te binnen die wel perfect is.
Fronius Symo met 8+8+8 oost + 8 west op MPP1 en 6 oost + 6+6 west op MPP2.
Kan ook op een Primo maar doe jezelf een plezier en neem een 3fase omvormer. Of twee éénfase omvormers op verschillende fasen.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Op een plat dak ga je sinds een paar jaar gewoon O-W leggen, is beter voor de WAF, en voor de totale opbrengst.loyske schreef op woensdag 11 november 2015 @ 15:59:
[...]
Nu je het zegt, plat dak van de garage kan ik best wat kwijt zonder schaduw en kan ze mooi op zuiden leggen. Morgen eens meten wat daarop past
[...]
Zoals hierboven gezegd, kan het toch niet laten
vanwege de lage hoek (13 graden) zie je ze veel minder, daar houden de meeste W's van. de M's maakt dat meestal niet zo veel uit. voor ons is het vaak juist een conversations piece.Jerrythafast schreef op donderdag 12 november 2015 @ 22:37:
Waarom is O-W beter voor de WAF?
ff off topic, vraag ik me nu af of de W's het ook wel eens over MAF hebben.
edit of HAF, Husband ....
[ Voor 21% gewijzigd door Andre1973 op 12-11-2015 23:06 ]
Of moet dat HAF zijn?Andre1973 schreef op donderdag 12 november 2015 @ 22:42:
Of men neme volgend enkelfasig beest, http://www.secondsol.de/h...ge,10829,SB-6000TL-21.htmpaulv1973 schreef op donderdag 12 november 2015 @ 19:46:
[...]
Ik zou eerder voor een STP6000TL-20 gaan.
Die 5,1kWp op Oost ga je zeker halen enig moment van de dag. Dat zou betekenen dat alles wat de West set gaat doen op dat moment niet wordt "opgewekt". Met de 6000 zou je daar 1000Watt voor "reserveren".
Het voorstel van de 7000 kan ik me ook voostellen maar is zeker niet nodig mijn in ziens...
Andere optie is gewoon 2 stuks 1-fase omvormers.
Volgens mij is het wel iets met een M... iets met ManipulatieAndre1973 schreef op donderdag 12 november 2015 @ 22:42:
[...]
vanwege de lage hoek (13 graden) zie je ze veel minder, daar houden de meeste W's van. de M's maakt dat meestal niet zo veel uit. voor ons is het vaak juist een conversations piece.
edit of HAF, Husband ....
graag gedaan.aartvark013 schreef op donderdag 12 november 2015 @ 19:45:
[...]
Migjes, dank voor je uitgebreide toelichting.
5kW je red het wel, 6kW kun je dus gerust doen en 7kW is eigenlijk veel te veel.
maar ja, dan kom je op een nieuw probleem uit.
5kW, dat hoeft niet meer perse met een 3fase omvormer.
dat kan ook met een 1fase.
(aantal verschillende omvormers die het ook kunnen op 1fase zijn wel beperkt, en niet de goedkoopste omvormers, helaas.)
sunnydesign waarschuwt je er niet voor, maar maximaal 4 stringen parallel maken met solarfrontier.Wat bedoel je hier precies mee?
of je moet een breakout box gebruiken.
(of je gebruikt de verschillende aansluitingen van de omvormer als breakout box, vind ik wel weer genoeg als het kan.)
ik ken het dak niet, en dat was je originele vraag ook niet.Ik kan 3 cq. 2 rijen van 10 panelen precies op het dak kwijt, vult mooi uit over de volle lengte. Heb jij andere suggesties?
maar stel dat het zou kunnen om stringen van 10 panelen te maken (er is geen omvormer die het kan zo ver ik weet. dus hypothetisch) en dan 5x parallel.
dan kun je het allemaal op 1 mpp zetten voor oost en west.
en dan is een omvormer wel erg goedkoop te vinden.
PCIop geeft je trouwens een erg leuke omvormer (voor ook nog een leuke prijs, die staat niet meer in de lijst bij sma dus had ik niet mee genomen) en daar mee kun je het ook leuk doen op 1 fase.
of de optie van Prothon_
of toch een tripower (ik neig dan liever naar een fornius, maar goed dat ben ik dan wel weer.).
iets wat je vast ook wel leuk vind om te horen.
ik scoor een 750kWh/kWp met mijn oost-west dak.
reken ik dan dat door met de hoeveelheid Wp die jij wil dan kom ik uit op 6400kWh+ (ik denk dat de plus ongeveer op een 200kWh uit komt.) wat je per jaar opwekt.
wil je nog meer kWh, geen probleem dat kan hoor (tegen een prijs natuurlijk)?
dus keuzes genoeg.
En dan leggen als een V op zijn kop neem ik aan? Eens kijken of het past en hoeveel ik er kwijt kan.Andre1973 schreef op donderdag 12 november 2015 @ 22:06:
[...]
Op een plat dak ga je sinds een paar jaar gewoon O-W leggen, is beter voor de WAF, en voor de totale opbrengst.
Garage ligt wel meteen aan de straat, maar genoeg sociale controle hier, dus denk niet echt dat dit een probleem is.
jep een op zijn kop V, op oost-west.loyske schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 10:00:
[...]
En dan leggen als een V op zijn kop neem ik aan? Eens kijken of het past en hoeveel ik er kwijt kan.
Garage ligt wel meteen aan de straat, maar genoeg sociale controle hier, dus denk niet echt dat dit een probleem is.
maar een noord-zuid is eigenlijk hetzelfde
dat kan ook.
(welke het beste is word bepaald door welke richting de meeste vrije hemel zicht heeft.)
je legt dan gewoon vrij plat (probeer de 15graden nog te halen zodat je niet hoeft te poetsen en ze schoon spoelen)
en dan maakt de richting niet heel veel meer uit.
er zijn genoeg methodes te vinden die de zaak op de garage wat diefstal ongevoeliger maken, geen probleem.
voordeel van een garage is wel, wil je dat laten aanleggen of kun je dat zelf?
het is niet echt meer hoog op dak te noemen, dus zelf doen is wel een stuk makkelijker
[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 13-11-2015 10:07 ]
In Oost West kan ik 1 grote V maken van voor tot achter, Noord Zuid worden dan alweer allemaal kleine Vtjes wat me minder mooi lijktmigjes schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 10:05:
[...]
jep een op zijn kop V, op oost-west.
maar een noord-zuid is eigenlijk hetzelfde![]()
dat kan ook.
(welke het beste is word bepaald door welke richting de meeste vrije hemel zicht heeft.)
je legt dan gewoon vrij plat (probeer de 15graden nog te halen zodat je niet hoeft te poetsen en ze schoon spoelen)
en dan maakt de richting niet heel veel meer uit.![]()
er zijn genoeg methodes te vinden die de zaak op de garage wat diefstal ongevoeliger maken, geen probleem.![]()
voordeel van een garage is wel, wil je dat laten aanleggen of kun je dat zelf?
het is niet echt meer hoog op dak te noemen, dus zelf doen is wel een stuk makkelijker.
En inderdaad op de garage zal ik het zelf installeren.
cool.loyske schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 10:22:
[...]
In Oost West kan ik 1 grote V maken van voor tot achter, Noord Zuid worden dan alweer allemaal kleine Vtjes wat me minder mooi lijkt
En inderdaad op de garage zal ik het zelf installeren.
begin eens te kijken of je iets kunt met deze panelen:
http://www.sun-solar.nl/i...-prijs-167-euro-sunsolar/
http://www.sun-solar.nl/i...ck-zonnepanelen-sunsolar/
zijn panelen met 5"cellen, je hebt meestal maar beperkt ruimte voor panelen op een garage.
en met panelen met 5" cellen heb je wat sneller een hogere V voor de omvormer.
niet genoeg Wp?
kijk hier eens naar:
http://shop.winkelman-zon...nic-hit-zonnepanelen.html
http://shop.winkelman-zon...sunforte-mono-327wp-.html
etc... etc.....
edit:
denk ook aan de regels.
een grote V maken is niet altijd toegestaan.
[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 13-11-2015 10:33 ]
Hoe bedoel je? Niet toegestaan volgens wie/wat?migjes schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 10:30:
[...]
denk ook aan de regels.
een grote V maken is niet altijd toegestaan.
Dit is ook een mooie opstelling:

regels voor het vergunnigs vrij plaatsen van duurzame middelen.loyske schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 10:50:
[...]
Hoe bedoel je? Niet toegestaan volgens wie/wat?
https://www.rijksoverheid...llectoren-en-zonnepanelen
(alleen zijn de regels dit jaar veranderd en zitten nog niet in dit document.
dus er kan iets meer, alleen hoeveel is een lastig verhaal.)
moaa, is wel netjes maar niks speciaals, daar mee red je het niet op tweakers.
dit is een flauwe recht toe recht aan opstelling.
daar worden we niet warm of koud van hier.
Zie dat je de hoogte ook als afstand tot de rand van het dak moet moet nemen. Maar op de garagee zal minder opvallen dan op het dak van het huismigjes schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 10:55:
[...]
regels voor het vergunnigs vrij plaatsen van duurzame middelen.
https://www.rijksoverheid...llectoren-en-zonnepanelen
(alleen zijn de regels dit jaar veranderd en zitten nog niet in dit document.
dus er kan iets meer, alleen hoeveel is een lastig verhaal.)
Hahaha, duidelijk[...]
moaa, is wel netjes maar niks speciaals, daar mee red je het niet op tweakers.
dit is een flauwe recht toe recht aan opstelling.
daar worden we niet warm of koud van hier.
Zal eerder zoets gaan worden dan:

bijvoorbeeld.loyske schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 11:05:
[...]
Zie dat je de hoogte ook als afstand tot de rand van het dak moet moet nemen. Maar op de garagee zal minder opvallen dan op het dak van het huis
[...]
Hahaha, duidelijk
[afbeelding]
even een stukje uitzondering die nog niet in de regels staan die ik net gaf.
met de nieuwe regels mag je zelfs het dak van je garage er af halen en het dak schuin maken.
dan kun je dat weer oplossen zoals cj1 het doet.
cj1 in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 4"
en andere voorbeelden:
Zonnepanelen als dakbedekking (waterkerend)?
(maar goed cj1 kan wel wat knutselen. niet voor iedere tweaker zo natuurlijk.
geen schande als je dat niet doet.)
Als ik mijn SE3000 omvormer wil vervangen door een SE4000 (en dan natuurlijk meer panelen leggen), moet ik dan nog ergens rekening mee houden (andere groep/zekering, zwaarder?)
hangt er een beetje van af.miel schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 11:14:
Korte vraag...
Als ik mijn SE3000 omvormer wil vervangen door een SE4000 (en dan natuurlijk meer panelen leggen), moet ik dan nog ergens rekening mee houden (andere groep/zekering, zwaarder?)
een SE3000 kan op een 16A groep.
een SE4000 niet
maar er is ook een SE4000 die stopt bij de 16A en die kan weer wel op een 16A groep.
maar een SE3000 kan ook meer panelen aan als 3000Wp
dat noemen we onder dimensioneren.
(solaredge geeft een ruwe 135% aan Wp op als max.
maar haal het wel even door de software van hun.
en let goed op.)
dus eerst de panelen doen, kun je later de omvormer nog wel eens doen als je nog zin hebt.
meer Wp op een omvormer is meer kWh, alleen als het echt veel meer Wp word loopt het niet meer lineair mee omhoog.
edit:
je hebt cijfers van een jaar zo te zien.
dus je kunt zelf uit rekenen hoeveel verlies een onder dimensionering je geeft.
[ Voor 7% gewijzigd door migjes op 13-11-2015 11:37 ]
Ik zit al aan mijn max qua panelen helaas.... Dus moet even kijken wat slim/wijsheid is... (heb er nu 3700 WP op liggen, zou er nog 250 WP bij kunnen leggen zonder dat de omvormer gek gaat doen..... dat is misschien ook nog wel een optie....(en dan wel op een optimizer natuurlijk)migjes schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 11:18:
[...]
hangt er een beetje van af.
een SE3000 kan op een 16A groep.
een SE4000 niet![]()
maar er is ook een SE4000 die stopt bij de 16A en die kan weer wel op een 16A groep.![]()
maar een SE3000 kan ook meer panelen aan als 3000Wp![]()
dat noemen we onder dimensioneren.
(solaredge geeft een ruwe 135% aan Wp op als max.
maar haal het wel even door de software van hun.
en let goed op.)
dus eerst de panelen doen, kun je later de omvormer nog wel eens doen als je nog zin hebt.![]()
meer Wp op een omvormer is meer kWh, alleen als het echt veel meer Wp word loopt het niet meer lineair mee omhoog.
edit:
je hebt cijfers van een jaar zo te zien.
dus je kunt zelf uit rekenen hoeveel verlies een onder dimensionering je geeft.
Das een mooi systeem maar prijzig, en waar laat je de ballast? Beton voeten van sun-solar zijn handiger vind ik. Ikzelf heb met hout gedaan, goedkoper kan het nietloyske schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 11:05:
[...]
Zie dat je de hoogte ook als afstand tot de rand van het dak moet moet nemen. Maar op de garagee zal minder opvallen dan op het dak van het huis
[...]
Hahaha, duidelijk
[afbeelding]
1 PVoutput . Dongen NB
of dat echt zo is, ik weet het niet.miel schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 12:05:
[...]
Ik zit al aan mijn max qua panelen helaas.... Dus moet even kijken wat slim/wijsheid is... (heb er nu 3700 WP op liggen, zou er nog 250 WP bij kunnen leggen zonder dat de omvormer gek gaat doen..... dat is misschien ook nog wel een optie....(en dan wel op een optimizer natuurlijk)
mijn omvormer heeft een mpp die max 2000W doet,
momenteel hangt daar een 8x300Wp aan.
ik heb nu nog 2x300Wp liggen en die komen er straks ook aan te hangen.
maar als ik echt de grens zou zoeken kan ik 12X300Wp aan hangen zonder problemen.
(13x300Wp, dit kan net te veel zijn, maar een erg goede kans dat hij het wel pakt.)
dus 3600Wp op een 2000W mpp geen probleem.
(verstandig is een ander verhaal, maar niet alles hoeft verstandig te zijn gelukkig.
als ik dit zou doen met jouw sunpowers, dan kom ik op een grens bij de 7 (misschien net een 8 )
maar kan ik wel 2 stringen parallel maken dus 14X327Wp = 4578Wp op een 2000W mpp.
(ik blijf nog steeds onder de 12,5 kortsluit A , dus kan net.)
lol, dit is insane!
maar nu solaredge, ja ze vertellen het een beetje ongelukkig.
en waar nu echt de grens zit geen idee.
ik heb zelf het idee dat het wel kan, maar kan geen uitsluitsel geven.
misschien maar eens contact zoeken met de support afdeling van solaredge.
(en aandringen dat je de grens zoekt, niet je zelf laten weg sturen met een kluitje in het riet.
maar het zal vast ingewikkeld worden, denk ook aan de maximum die de optimizers kunnen converteren.
het kan zijn dat je 2 stringen parallel moet maken, en dan heb je wel 16 panelen als minimum.
edit:
een optie is om "panelen platter en panelen steiler" of "oost-west" te werken.
dan verdeel je de opbrengst over het jaar of de dag.
alleen ook hier, slechte info van solaredge over hoever je kunt gaan.
[ Voor 24% gewijzigd door migjes op 13-11-2015 12:49 ]
Ik heb het al via Solaredge en mijn installateur geprobeerd, maar zodra ik er een 12e Sunpower paneel bij duw, ondersteunen ze het niet, dus dat ga ik niet doen.. Zag nu een schappelijk geprijsde Se4000, vandaar de initiële vraag..migjes schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 12:17:
[...]
of dat echt zo is, ik weet het niet.![]()
mijn omvormer heeft een mpp die max 2000W doet,
momenteel hangt daar een 8x300Wp aan.
ik heb nu nog 2x300Wp liggen en die komen er straks ook aan te hangen.
maar als ik echt de grens zou zoeken kan ik 12X300Wp aan hangen zonder problemen.
(13x300Wp, dit kan net te veel zijn, maar een erg goede kans dat hij het wel pakt.)
dus 3600Wp op een 2000W mpp geen probleem.
(verstandig is een ander verhaal, maar niet alles hoeft verstandig te zijn gelukkig.)
als ik dit zou doen met jouw sunpowers, dan kom ik op een grens bij de 7 (misschien net een 8 )
maar kan ik wel 2 stringen parallel maken dus 14X327Wp = 4578Wp op een 2000W mpp.
(ik blijf nog steeds onder de 12,5 kortsluit A , dus kan net.)
lol, dit is insane!
maar nu solaredge, ja ze vertellen het een beetje ongelukkig.
en waar nu echt de grens zit geen idee.
ik heb zelf het idee dat het wel kan, maar kan geen uitsluitsel geven.
misschien maar eens contact zoeken met de support afdeling van solaredge.
(en aandringen dat je de grens zoekt, niet je zelf laten weg sturen met een kluitje in het riet.
maar het zal vast ingewikkeld worden, denk ook aan de maximum die de optimizers kunnen converteren.
het kan zijn dat je 2 stringen parallel moet maken, en dan heb je wel 16 panelen als minimum.)
edit:
een optie is om "panelen platter en panelen steiler" of "oost-west" te werken.
dan verdeel je de opbrengst over het jaar of de dag.
alleen ook hier, slechte info van solaredge over hoever je kunt gaan.
Ik check wel even waar die voor weg gaat, alles onder de 300 euro is een "gok waard"....
watjes!!!!miel schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 13:30:
[...]
Ik heb het al via Solaredge en mijn installateur geprobeerd, maar zodra ik er een 12e Sunpower paneel bij duw, ondersteunen ze het niet, dus dat ga ik niet doen.. Zag nu een schappelijk geprijsde Se4000, vandaar de initiële vraag..
Ik check wel even waar die voor weg gaat, alles onder de 300 euro is een "gok waard"....
kun altijd nog gewoon proberen op de SE4000 het wel trekt op een 16A groep.
hooguit wat er gebeurd is dat je een dagje opbrengst mist.
verder niet gevaarlijk.
(een 16A groep gaat er niet uit bij 16A, maar ergens er boven afhankelijk van de hoeveelheid W en tijd.)
mocht het niet lukken dan vervang je hem voor een 20A.
(let wel op dat misschien een dikkere kabel dan soms wel nodig is.)
[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 13-11-2015 13:39 ]
Daar kan je toch max iets van 3680Watt doorheen trekken voordat hij brgint te klapperen ?migjes schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 13:36:
[...]
watjes!!!!
kun altijd nog gewoon proberen op de SE4000 het wel trekt op een 16A groep.
hooguit wat er gebeurd is dat je een dagje opbrengst mist.
verder niet gevaarlijk.![]()
(een 16A groep gaat er niet uit bij 16A, maar ergens er boven afhankelijk van de hoeveelheid W en tijd.)
mocht het niet lukken dan vervang je hem voor een 20A.
(let wel op dat misschien een dikkere kabel dan soms wel nodig is.)
2250 WP Zuid PVoutput
Dit topic is gesloten.
Losse aankoopadviezen of het bespreken van offertes horen in een eigen topic.