Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 59 ... 109 Laatste
Acties:
  • 578.156 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21-09 10:43
MdO82 schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 13:41:
[...]

Daar kan je toch max iets van 3680Watt doorheen trekken voordat hij brgint te klapperen ?
nop, een 4000W voor een aantal minuten kan ook gewoon goed gaan.
alleen de meer W de minder de tijd dat het duurt voor de groep klapt.
dus is altijd wel een beetje gokken en situatie afhankelijk.
(en welk type het is maakt ook veel uit, en misschien scheelt het zelfs per merk :? )

al met al, niet iets waar je op gaat gokken als je alles nieuw aanlegt, maar als je per ongeluk de situatie hebt kun je een gokje wagen.

[ Voor 12% gewijzigd door migjes op 13-11-2015 14:01 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22-09 16:09
Gasschuif schreef op donderdag 12 november 2015 @ 20:45:
[...]

Nou, een foto vertelt meer als duizend woorden, met name een op cel nivo.

De maat is als ik het goed heb ietsje kleiner als normaal, 160,8 mm*97,5 cm
Tegenover een standaard paneel 165*99,1 is dit een verschil van c.a. 4,3 % kleiner

Teruggerekend is het vermogen dan 292 Wp t.o.v. een standaard paneel.
Nederlands fabricaat, dus de garantie is goed geregeld??
Gezien de tijd van het jaar is er denk ik weinig te zeggen over de opbrengst??
Kun je ook een foto van jou set plaatsen?
Zoals gevraagd. Ik zal morgen proberen een betere foto te maken van de cellen zelf. Dat is wat lastig vanaf de straat om er dan een goede foto van te krijgen. Moet het weer wel meewerken.

Afbeeldingslocatie: http://s24.postimg.org/x4415l3f9/Totaal.jpg

Afbeeldingslocatie: http://s24.postimg.org/nxlqiay6t/Enkel_paneel.jpg

Afbeeldingslocatie: http://s24.postimg.org/rihm1j2qd/cellen.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06:04

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

TIGER1125 schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 15:45:
[...]

Zoals gevraagd. Ik zal morgen proberen een betere foto te maken van de cellen zelf. Dat is wat lastig vanaf de straat om er dan een goede foto van te krijgen. Moet het weer wel meewerken.

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Mooi man, reuze bedankt.

Het ziet er strak uit, mooi rond het raam. 13 stuks a 280 Wp=3640 Wp totaal toch ?
Wat voor omvormer heb je hangen, wat is de orientatie? Log je op PV output? of elders?

Tip voor de detailfoto: met de zelfontspanner op zo'n "selfie stok" uit het raam, zou dat lukken? 8)

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TIGER1125
Gasschuif schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 15:59:
[...]

Mooi man, reuze bedankt.

Het ziet er strak uit, mooi rond het raam. 13 stuks a 280 Wp=3640 Wp totaal toch ?
Wat voor omvormer heb je hangen, wat is de orientatie? Log je op PV output? of elders?

Tip voor de detailfoto: met de zelfontspanner op zo'n "selfie stok" uit het raam, zou dat lukken? 8)
Klopt 13 stuks ja, komt inderdaad op 3640 Wp. Rond het raam had beter gekund, stomme dakraam ligt iets uit het midden van het dak.

Is lastig met de Spiegelreflex. Als het van het weekend een beetje mee zit qua weer ga ik even vanuit het dakraam op de trap :) Ik wil toch nog een mooie van de cellen zelf.

Er zitten 13 stuks M250 micro omvormers van Enphase achter. Je ziet het op de eerste foto al dat er in het najaar wat slagschaduw van de buren ontstaat, omdat de zon dan net te laag zit. Dakvlak zit op tegen zuid-oost aan niet ideaal maar toch.

Naast het eigen Enphase gebeuren log ik ook via: http://pvoutput.org/list.jsp?userid=45393

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

TIGER1125 schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 16:10:
[...]

Klopt 13 stuks ja, komt inderdaad op 3640 Wp. Rond het raam had beter gekund, stomme dakraam ligt iets uit het midden van het dak.

Is lastig met de Spiegelreflex. Als het van het weekend een beetje mee zit qua weer ga ik even vanuit het dakraam op de trap :) Ik wil toch nog een mooie van de cellen zelf.

Er zitten 13 stuks M250 micro omvormers van Enphase achter. Je ziet het op de eerste foto al dat er in het najaar wat slagschaduw van de buren ontstaat, omdat de zon dan net te laag zit. Dakvlak zit op tegen zuid-oost aan niet ideaal maar toch.

Naast het eigen Enphase gebeuren log ik ook via: http://pvoutput.org/list.jsp?userid=45393
OK, dan had ik je al gevonden, met de "compare" exasun panel, niet wetende dat jij dat bent :)
Ben benieuwd morgen....

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gewooneu
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 24-09-2021
Beste zonnepanelen experts,
Ik zit met het volgende vraagstuk,:
Momenteel wordt mijn nieuwbouw huis gebouwd. Daar worden standaard 6 panelen meegeleverd van elk 200wp (1200wp totaal), type paneel wat direct de dakpannen vervangt. De 6 panelen kosten mij niks, zit in de koopprijs. Normaal verbruikt ons gezin gemmiddeld. 3500kwh per jaar.
Het is mogelijk om de panelen nog uit te breiden, dat kost me via de aannemer per paneel 550,- dit is incl btw, installatie en omvormer. paneel geeft dus wel maar 200 Wp per stuk,Vind het erg prijzig, maargoed we zouden er nog 9 extra kwijt kunnen op het dak.
9 extra panelen kosten mij dus. 4950,- euro voor 1800wp extra (met de 6 panelen die er al standaard op komen: totaal 3000wp)

Ik zou ook eventueel kunnen kiezen voor een 2e systeem na oplevering van het huis dmv zonnepanelen op de resterende dakpannen. is wel lelijker, plus krijg dan waarschijnlijk een 2e omvormer, extra installatie kosten naast de bestaande 6 panelen en mogelijk 2 omvormers na 15 jaar te vervangen. voordeel is wel dat de panelen goedkoper zijn en meer wp geven.

Ik moet komende maandag beslissen Wat raden jullie mij aan?
1) 6 panelen houden en niet meer uitbreiden, kost me verder niks en extra panelen heb ik geen voordeel van.
2) toch extra panelen (200wp) voorzien twv 550 euro, hoeveel panelen kan ik het beste nemen, gewoon de maximale 9?
3)wachten totdat huis wordt opgeleverd en dan een 2e installatie toevoegen.
4) een andere oplossing

Hopelijk kunnen jullie mij van wat goede tips voorzien. Alvast dank voor jullie reactie!!

Mvg EUS

[ Voor 11% gewijzigd door gewooneu op 13-11-2015 18:22 . Reden: fouten in de tekst ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:27
Ik zou voor optie 4 gaan: pannen laten leggen en zelf een systeem tegen gangbare prijzen erop laten monteren :9 Dan heb je meer opbrengst, minder kosten, en een mooier huis.

[ Voor 21% gewijzigd door Jerrythafast op 13-11-2015 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-09 18:41
gewooneu schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 18:12:
Momenteel wordt mijn nieuwbouw huis gebouwd. Daar worden standaard 6 panelen meegeleverd van elk 200wp (1200wp totaal), type paneel wat direct de dakpannen vervangt. De 6 panelen kosten mij niks, zit in de koopprijs. Normaal verbruikt ons gezin gemmiddeld. 3500kwh per jaar.
Het is mogelijk om de panelen nog uit te breiden, dat kost me via de aannemer per paneel 550,- dit is incl btw, installatie en omvormer. paneel geeft dus wel maar 200 Wp per stuk,Vind het erg prijzig, maargoed we zouden er nog 9 extra kwijt kunnen op het dak.
9 extra panelen kosten mij dus. 4950,- euro voor 1800wp extra (met de 6 panelen die er al standaard op komen: totaal 3000wp)

Ik zou ook eventueel kunnen kiezen voor een 2e systeem na oplevering van het huis dmv zonnepanelen op de resterende dakpannen. is wel lelijker, plus krijg dan waarschijnlijk een 2e omvormer, extra installatie kosten naast de bestaande 6 panelen en mogelijk 2 omvormers na 15 jaar te vervangen. voordeel is wel dat de panelen goedkoper zijn en meer wp geven.

1) 6 panelen houden en niet meer uitbreiden, kost me verder niks en extra panelen heb ik geen voordeel van.
2) toch extra panelen (200wp) voorzien twv 550 euro, hoeveel panelen kan ik het beste nemen, gewoon de maximale 9?
4) een andere oplossing

Hopelijk kunnen jullie mij van wat goede tips voorzien. Alvast dank voor jullie reactie!!

Mvg EUS
Optie 4, namelijk gewoon pannen leggen. Die indakzooi is rotzooi, gaat lekken en geeft je daarna hoge kosten.

Voor 5000 euro leg je ook 5000wp aan nette panelen op je dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

TIGER1125 schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 16:10:
[...]

Wat was de reden om te kiezen voor dit paneel? De sales pdf geeft een hoop beloftes maar dat moet allemaal nog blijken lijkt me, ze kunnen dat niet weten wat ze doen na 30 jaar.

Als ze echt goed zijn houden die micro's je set flink op, de dagen die je nu hebt zijn 20% + minder dan conventionele kristaline panelen, misschien was een string omvormer wel beter geweest.

Ik ben benieuwd van de zomer

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 07:05

4) een andere oplossing

Mvg EUS
Aan de aannemer vragen of hij die set in de verpakking laat, iemand anders blij mee maken en zelfs iets moois kopen in later stadium

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Inderdaad, de 6 oude paneeltjes op marktplaats en gewoon dakpannen er op. Later zelf even een mooie set plaatsen zoals jij het wilt.
In dak is best mooi maar warmer ook dus opbrengst is slechter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
En als d'r wat aan mankeert moet het dak van je huis ;w

[ Voor 3% gewijzigd door Jerrythafast op 13-11-2015 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:28
Jerrythafast schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 19:33:
En als d'r wat aan mankeert moet het dak van je huis ;w
Over mankeren gesproken, hoop dat met deze wind alles blijft liggen ;) Achja wel meteen een mooie vuurdoop zo!

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes

4) een andere oplossing

Mvg EUS
oke, dit word een verhaal voor dit weekend.
(kut dat je het zo snel wil weten, ik zelf zou er liever een maandje over willen slapen. ;) )

jij koop een huis, met 6x pv met een indak installatie.
mag ik gokken dat die 6x pv speciaal zijn zodat je huis nog voldoet aan de nieuwe epc regels?
(als je dus die 6x pv niet zou hebben dan voldoet de bouw van je huis dus niet aan de regels en mag het eigenlijk niet eens gebouwd worden.)
dus zonder laten bouwen mag niet eens?

hoe financier je die extra 5k eigenlijk? (gooi je die in de hypotheek, of gooi je er eigen spaar geld tegen aan.)

is je dak wat het gaat worden richting zuid?
(25 graden meer naar het west of 25 graden meer naar oost, is net zo goed zuid.)

wat is de dakhoek?
(iets tussen de 25 en 45 graden is geen probleem.)

een beetje afhankelijk van de antwoorden kan er tenminste iets gezegd worden.
dus ik kijk er naar uit wat je gaat zeggen, dan probeer ik het allemaal bij elkaar te krijgen, maar dat voor morgen.

ik zie wel mogelijkheden, maar het kan zijn dat het er 1 van extremen word.
dus of vol uit gaan, of het bij de 6 laten.
ik zal morgen even kijken of je antwoorden hebt gegeven.
(en waarschijnlijk nieuwe vragen hebben.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itlee
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12-09 11:01

itlee

Gas erop!

@eus, optie 4. Als je ziet wat Lg op dit moment op de markt brengt kan je met veel minder geld meer wp opbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gewooneu
Huis staat op zuid oost, linker hoekhuis van het rijtje net als de kleine wijzer van de klok Richting de 2 staat als het 14:00 uur is. Geld is spaargeld, waarmee ik of de hypotheek van 3,6% extra afbetaal of panelen voor koop. Dakhelling geen idee heb wel een foto, maar weet niet hoe ik die op het forum krijg. Idd de 6 panelen zijn volgens de regels, die kan ik er dus ook niet aflaten. Mogelijk pas nadat ik er intrek, dan liggen ze al 5 mnd op het dak. Extra dakpannen heb ik verder niet. Tis kort dag, maar hopelijk kan je me toch van goed advies voorzien. Alvast dank!!

[ Voor 7% gewijzigd door gewooneu op 13-11-2015 23:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gewooneu
Hoi Jerry,
Je zegt: En als d'r wat aan mankeert moet het dak van je huis. Wat bedoel je daar precies mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-09 19:40

paulv1973

16.730Wattpiek

gewooneu schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 23:52:
Huis staat op zuid oost, linker hoekhuis van het rijtje net als de kleine wijzer van de klok Richting de 2 staat als het 14:00 uur is. Geld is spaargeld, waarmee ik of de hypotheek van 3,6% extra afbetaal of panelen voor koop. Dakhelling geen idee heb wel een foto, maar weet niet hoe ik die op het forum krijg. Idd de 6 panelen zijn volgens de regels, die kan ik er dus ook niet aflaten. Mogelijk pas nadat ik er intrek, dan liggen ze al 5 mnd op het dak. Extra dakpannen heb ik verder niet. Tis kort dag, maar hopelijk kan je me toch van goed advies voorzien. Alvast dank!!
Er zal toch zeker een mogelijkheid zijn om met de aannemer te bespreken dat hij er niet een in-dak van maakt, maar het dak netjes dichtlegt met pannen en dan de 6 panelen met standaard montage materiaal op het dak bevestigen.
Dan hou je in ieder geval de mogelijkheid om naderhand zelf of uit te breiden of je systeem te wijzigen met bv andere panelen...
Ik denk dat de aannemer ook liever het dak dicht legt met pannen. Gaat denk ik iets vlugger dan een in dak systeem waterdicht krijgen.

FF of topic.... 3,8% hypotheek is ook aan en ruime kant tegenwoordig.
Misschien moet je daar ook eens naar kijken.

[ Voor 4% gewijzigd door paulv1973 op 14-11-2015 07:25 ]

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gewooneu
Ga er maar vanuit, dat de aannemer het dak niet zal dichtleggen met pannen. Die hypotheekrente is 30 jaar vast en gaat uiteindelijk naar 3,4 uit mijn hoofd,dat is nu misschien aan de hoge kant, maar over 5 jaar mogelijk niet meer 😄.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIGER1125
Rol-Co schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 18:48:
[...]

Wat was de reden om te kiezen voor dit paneel? De sales pdf geeft een hoop beloftes maar dat moet allemaal nog blijken lijkt me, ze kunnen dat niet weten wat ze doen na 30 jaar.

Als ze echt goed zijn houden die micro's je set flink op, de dagen die je nu hebt zijn 20% + minder dan conventionele kristaline panelen, misschien was een string omvormer wel beter geweest.

Ik ben benieuwd van de zomer
De keuze voor dit merk was een beetje het unieke. Konden off the shelf solarwatt panelen krijgen maar ook de exasun panelen.

Het zou de installateur z'n eerste set worden en in principe zouden ze efficiënter zijn dan een "normaal" paneel. De keuze glas-glas was al in een eerder stadium gemaakt.

De keuze voor de micro's komt met name door de gevel van de buren (in het najaar) en de boom die nog aan het groeien is voor de deur. Ik verwacht dat de combinatie van die twee over het hele jaar gezien de micro's uiteindelijk rechtvaardigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09 22:26

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

loyske schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 10:00:
[...]

En dan leggen als een V op zijn kop neem ik aan? Eens kijken of het past en hoeveel ik er kwijt kan.
Garage ligt wel meteen aan de straat, maar genoeg sociale controle hier, dus denk niet echt dat dit een probleem is.
klopt worden een soort dakjes.
google eens op Clickfit fusion oost west, dan krijg je meteen wat plaatjes.
O-W scheelt ook een boel ballast, zeker als je niet zeker weet of je dak het op de lange termijn aan kan, is dit een veilige optie en uiteindelijk kan je dan meer vermogen opwekken per jaar (geen schaduw banen vrij houden ter grote van 50% van je dak) en is de opbrengst meer over de dag verspreid. gunstig als ze aan de salderings regels gaan knoeien. En o.a. fusion is erg makkelijk te plaatsen. maar op plat dak plaatsen is sowieso niet erg moeilijk voor de meeste.

[ Voor 34% gewijzigd door Andre1973 op 14-11-2015 10:34 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

4) een andere oplossing

Mvg EUS
Hier ook optie 4 !!!!!!!!!!!!

Heb laatst een keer 14 panelen indak moeten plaatsen, alleen de panelen plaatsen was ons deel van de klus,. erg jammer van dat huis, er konden zeker 2x zoveel op als dat er nu op zijn gegaan en ze liggen super in de weg voor het bij plaatsen van meer panelen.
zowel onder als boven past er nu net niet meer een paneel bij en als je al gaat bij plaatsen dan ziet het er echt niet meer uit, naast het feit dat het indak er niet mooier uit ziet dan op dak in dit (en bijna alle gevallen).
het waren al zwarte panelen op donker grijze toto zwarte pannen.
Gewoon vragen aan de aannemer of ie de panelen etc beneden kan laten staan en de boel vol laten leggen met pannen. scheelt 'm een boel werk waar ie niet op zit te wachten.
denk dat je die pannen ook nog wel gratis kan krijgen van m. daar hebben ze er op grote klussen toch vaak een boel van over. En de kans op gezeur (lekkage) met indak is veel malen groter dan op dak.

Tot ng toe heb ik in mijn PV (loopbaan 7+ jaar dagelijks) nog maar 2 x in dak geplaatst, dat was 1 x een demo project, en de 2e was dus laatst. en dat was gewoon een klusje dat geheel door n ander (architect) was bedacht.
Ik zelf raad het iedereen af. Het is naar min idee achterhaald en onhandig, vraag hier maar eens rond hoeveel mensen die meer dan een paar jaar PV hebben liggen er reeds al weer bij hebben (of willen) geplaatst, dan wel zijn gaan sleutelen aan hun installatie.

[ Voor 8% gewijzigd door Andre1973 op 14-11-2015 10:31 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIGER1125
Gasschuif schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 15:59:
[...]

Mooi man, reuze bedankt.

Op uw verzoek:

Afbeeldingslocatie: http://s21.postimg.org/ute72sk83/verkleint.jpg

Afbeeldingslocatie: http://s21.postimg.org/lx3eyutlv/verkleint2.jpg

Had verwacht dat dat makkelijker ging, zo'n dakraam gaat toch minder handig open dan gedacht :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:56
Iemand bekend met een zonnedakpan ?

Kwam het hier tegen, maar had er nog niet van gehoord :D

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gewooneu
Gents, als ik het tot nu toe heb aangehoord, valt optie 3 (2e systeem) zowiezo af. mogelijk weinig plek, ivm 1e systeem wat op het dak niet efficient is gelegd, lelijk en 2 omvormers die stuk kunnen gaan.heb zelf even een berekening gedaan :Nieuw systeem met 14 panelen van 260wp kost me bij newsolar.nl inclusief montage 5633,- en als ik het systeem hou en er 12 panelen bijleg van 200 wp(maakt 2400 + 1200 wp van de 6 die ik heb liggen) kost me 6600,-. Voor een kleine 800 euro meer heb ik dan verder toch geen rompslomp? Mogelijk dat ze het 1e systeem toch plaatsen. Het aftuigen daarvan zou ook geld kosten. Of zie ik toch mogelijk wat over het hoofd? En zijn er nog meer punten om rekening mee te houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

MdO82 schreef op zaterdag 14 november 2015 @ 11:13:
Iemand bekend met een zonnedakpan ?

Kwam het hier tegen, maar had er nog niet van gehoord :D
Al vaker voorbij gekomen, het zijn ook altijd van dit type pannen dus als je die op je huis hebt kan het een uitkomst zijn. Woon je in een rijtje met sneldekkers is het een beetje raar gezicht als je deze pannen er tussen legt. :)
Als je de pan ook goed bekijkt zou je zeggen dat alle pannen schaduw maken op het paneeltje wat er in zit, dat lijkt me niet gunstig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

TIGER1125 schreef op zaterdag 14 november 2015 @ 10:54:
[...]

Op uw verzoek:

[afbeelding]

[afbeelding]

Had verwacht dat dat makkelijker ging, zo'n dakraam gaat toch minder handig open dan gedacht :/
Bedankt weer!! :) Ik ga jou logging van de zomer in de gaten houden. es kijken hoe ze draaien.
Mijn collega leest mee, we gaan het zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
gewooneu schreef op zaterdag 14 november 2015 @ 11:18:
Gents, als ik het tot nu toe heb aangehoord, valt optie 3 (2e systeem) zowiezo af. mogelijk weinig plek, ivm 1e systeem wat op het dak niet efficient is gelegd, lelijk en 2 omvormers die stuk kunnen gaan.heb zelf even een berekening gedaan :Nieuw systeem met 14 panelen van 260wp kost me bij newsolar.nl inclusief montage 5633,- en als ik het systeem hou en er 12 panelen bijleg van 200 wp(maakt 2400 + 1200 wp van de 6 die ik heb liggen) kost me 6600,-. Voor een kleine 800 euro meer heb ik dan verder toch geen rompslomp? Mogelijk dat ze het 1e systeem toch plaatsen. Het aftuigen daarvan zou ook geld kosten. Of zie ik toch mogelijk wat over het hoofd? En zijn er nog meer punten om rekening mee te houden?
met de huidige gegevens zeg ik optie 1.
zo slecht is die nu ook weer niet, hebt toch nog een 1200Wp en daar kun je gewoon een jaar of misschien meer gewoon lol van hebben.
oke het dekt je gebruik niet, maar slaat wel een lekkere deuk in je rekening.
het grote probleem is dat je er toch niet onderuit kunt met het huis.
dus het zij zo.
(tenzij je er onderuit kunt komen, dan word optie 3 of 4 wel interessant.)

optie 2 is gewoon te duur.
de prijs valt eigenlijk wel mee voor dit soort installaties, maar omdat het indak is kun je de BTW niet terug vragen en dat maakt het ineens 21% te duur. ;)
(had wel gekund als je het in de hypotheek had gestopt, met aftrek posten was het dan nog wel leuk)

steek je geld in een fatsoenlijke logging.
(kWh meter in de meter kast of iets anders.)
zodat je in ieder geval weet of je set wel na behoren werkt.
(we staan er hier niet van te kijken als de set word opgeleverd dat ze het soms zelfs niet eens iest doen.
de raarste dingen zie we soms van uit die hoek)

als je het leuk vind dat je pv hebt, dan kom je hier terug over een jaartje, dan kijken we wel of er iets te verzinnen valt rond de set die je hebt.
(het mooie is dat je dan natuurlijk al lekker opbrengst gegevens van je dak hebt, en kun je een betere beslissing nemen over wat je echt wil, je hebt nu een gratis proef setje ;) )
dus beslis lekker volgend jaar of je optie 3 wil.
(geen stres geen haast, is altijd beter ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
migjes schreef op zaterdag 14 november 2015 @ 11:33:
[...]

met de huidige gegevens zeg ik optie 1.
zo slecht is die nu ook weer niet, hebt toch nog een 1200Wp en daar kun je gewoon een jaar of misschien meer gewoon lol van hebben.
oke het dekt je gebruik niet, maar slaat wel een lekkere deuk in je rekening.
het grote probleem is dat je er toch niet onderuit kunt met het huis.
dus het zij zo.
(tenzij je er onderuit kunt komen, dan word optie 3 wel interessant.)

optie 2 is gewoon te duur.
de prijs valt eigenlijk wel mee voor dit soort installaties, maar omdat het indak is kun je de BTW niet terug vragen en dat maakt het ineens 21% te duur. ;)
(had wel gekund als je het in de hypotheek had gestopt, met aftrek posten was het dan nog wel leuk)

steek je geld in een fatsoenlijke logging.
(kWh meter in de meter kast of iets anders.)
zodat je in ieder geval weet of je set wel na behoren werkt.
(we staan er hier niet van te kijken als de set word opgeleverd dat ze het soms zelfs niet eens iest doen.
de raarste dingen zie we soms van uit die hoek)

als je het leuk vind dat je pv hebt, dan kom je hier terug over een jaartje, dan kijken we wel of er iets te verzinnen valt rond de set die je hebt.
(het mooie is dat je dan natuurlijk al lekker opbrengst gegevens van je dak hebt, en kun je een betere beslissing nemen over wat je echt wil, je hebt nu een gratis proef setje ;) )
dus beslis lekker volgend jaar of je optie 3 wil.
(geen stres geen haast, is altijd beter ;) )
Dat hij er niet onderuit kan vanwege die regels ben ik met je eens, maar als je in vroeg stadium bespreekt dat er tegen ietsje meerprijs een systeem word aangelegd dat wel naar de wens van de klant is moet dat toch geen probleem zijn? Er ligt dan toch een systeem op dak voor het energie label.... of moet het verplicht een duur indak systeem zijn?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itchin
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16-09 21:29
4) een andere oplossing
Ook ik stem voor optie 4. Als de panelen 'verplicht' zijn, laat ze dan op de andere kant van het dak leggen (op noord of zo) zodat je het optimale dak (richting zuid) vrij houdt voor een eigen 'op dak' systeem (in plaats van het 'in dak' systeem).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
reneeke1970 schreef op zaterdag 14 november 2015 @ 11:44:
[...]

Dat hij er niet onderuit kan vanwege die regels ben ik met je eens, maar als je in vroeg stadium bespreekt dat er tegen ietsje meerprijs een systeem word aangelegd dat wel naar de wens van de klant is moet dat toch geen probleem zijn? Er ligt dan toch een systeem op dak voor het energie label.... of moet het verplicht een duur indak systeem zijn?
als aannemers en bouw bedrijven in dienst zijn van de klant is dit geen probleem.
klant is koning en word dat zo geregeld.

maar ik vermoed dat de aannemers en bouw bedrijven niet in dienst zijn van de klant.
maar in dienst van het hele project en dan heb je een soort kartel voor je staan en worden prijzen soms belachelijk hoog gemaakt. :-(
en mag je niet eens een ander bedrijf kiezen.
itchin schreef op zaterdag 14 november 2015 @ 11:47:
[...]
Ook ik stem voor optie 4. Als de panelen 'verplicht' zijn, laat ze dan op de andere kant van het dak leggen (op noord of zo) zodat je het optimale dak (richting zuid) vrij houdt voor een eigen 'op dak' systeem (in plaats van het 'in dak' systeem).
nice, en zeer creatief. >:)
dat is nog niet eens zo een heel slechte optie. ;)

ik ben benieuwd of daar een mogelijkheid toe is.
zelfs noord doet het nog niet eens zo gek, dus waarom niet.

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 14-11-2015 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gewooneu
Op de noordkant waren we een dakkapel over de volle breedte van plan. Omdat we 3 kids hebben, slapen ik en mijn vrouw boven, vandaar het dakkapel, op het oosten gaat 't 'm niet worden helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
gewooneu schreef op zaterdag 14 november 2015 @ 12:27:
Op de noordkant waren we een dakkapel over de volle breedte van plan. Omdat we 3 kids hebben, slapen ik en mijn vrouw boven, vandaar het dakkapel, op het oosten gaat 't 'm niet worden helaas.
jammer, was wel een leuke optie geweest.
is een flink gezin, weet je zeker dat je gebruik niet hoger is?

ik blijf nog even bij optie 1.
optie 3 of 4 kunnen altijd nog. ;)

het is wel dat we hier indak vaak afraden, zijn te vaak problemen mee, is te duur, kan gaan leken etc etc etc.
maar dat maakt het zeker nog niet fout.
en als je straks toch iets anders wil, dan zijn een paar dakpannen zo geregeld, geen probleem.
het mooie is wel dat je nu eerst een jaartje een goede logging kunt aanhouden.
dan heb je straks mooie cijfers om een perfecte set aan te leggen.
je weet dan al de gegevens van het dak. (je kunt dan relatief aan het aantal Wp de opbrengst van de nieuwe set berekenen.)
ook weet je dan beter hoeveel je nodig hebt en wat het gebruik gaat zijn in het nieuwe huis. ;)
(let dan ook op je stook kosten ;) , gas? of iets anders. je huis verwarmen met de stroom die je zelf opwekt is ook een mogelijkheid.)

edit:
misschien kan het wel dat je straks de indak set er af haalt en die op het dakkapel op noord kunt plaatsen.
dan kunnen ze lekker plat en is noord nog niet eens zo gek.
(erg afhankelijk van hoe het er uit gaat zien natuurlijk, wij weten hier erg weinig nog over het huis en het type huis, dus zul je of meer over moeten vertellen of zelf moeten bedenken. ;) )

[ Voor 13% gewijzigd door migjes op 14-11-2015 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gewooneu
De kleintjes zijn nog klein 3, 5 en 8 jaar. Idd als ze groter worden, verwacht ik dat het verbruik nog hoger wordt. Verder gaan we in het nieuwe huis over op electrisch koken ipv gas. Ik las dat dat gemm voor 200 kwh staat. Momenteel verbruiken we op jaarbasis tussen de 3400-3500 kwh, dus dat wordt straks een 3700. Kan zo'n indaksysteem makkelijk verwijderd worden en dakpannen geplaatst, want als dat erg duur is, wordt optie 4 mogelijk ook niet meer rendabel. En balen, dat de btw voor indak niet terug te halen valt, dat wist ik niet. Is het misschien een idee, om er anders maar een paar extra op te zettenbijv 3, dat ik ipv 1200, 1800wp heb, zou me 1650,- meer kosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
gewooneu schreef op zaterdag 14 november 2015 @ 12:58:
De kleintjes zijn nog klein 3, 5 en 8 jaar. Idd als ze groter worden, verwacht ik dat het verbruik nog hoger wordt. Verder gaan we in het nieuwe huis over op electrisch koken ipv gas. Ik las dat dat gemm voor 200 kwh staat. Momenteel verbruiken we op jaarbasis tussen de 3400-3500 kwh, dus dat wordt straks een 3700. Kan zo'n indaksysteem makkelijk verwijderd worden en dakpannen geplaatst, want als dat erg duur is, wordt optie 4 mogelijk ook niet meer rendabel. En balen, dat de btw voor indak niet terug te halen valt, dat wist ik niet. Is het misschien een idee, om er anders maar een paar extra op te zettenbijv 3, dat ik ipv 1200, 1800wp heb, zou me 1650,- meer kosten?
Voor dat geld zou ik gewoon wat plat op de dakkapel leggen, heb je meer rendement van denk ik. Weet je de maten er van?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
ik zou het niet weten wat koken op elektra kost eigenlijk.
ik gok (gecalculeerd) dat ik ongeveer 25m3 gas gebruik voor het koken.
en 1m3 gas is +/-8kWh dus 25x8 =200kWh.
ik geloof alleen mij zelf nu ook niet en is wat wilde gok van mijn kant. ;)

indak verwijderen, geen probleem.
een paar dakpannen kosten de kop niet (arbeid is het duurste, maar is een klusje van minder als 4 uur.)

ik kan het je niet aan raden om voor 550€ per paneel er bij te laten leggen.
ter voorbeeld: ik heb relatief dure panelen van 300Wp per stuk.
heb er net 10X op mijn west dak geïnstalleerd (oke ik klim wel zelf het dak op.)
puur kijkend naar de panelen+ bevestigings-materiaal heb ik er 2650€ (ex BTW) aan uitgegeven.
dus 2650€/3000Wp = 0,88€/Wp ex btw ex montage ex omvormer.
(ik had de omvormer voor 400€, maar die had ik nog liggen, dus inc omvormer +/- 1€/Wp, dan is het alleen nog ex montage)

jij wil voor 1650€ een 600Wp bij leggen. :?
het plan van reneeke1970 is dan zelf een stuk beter, zelfs op noord haal je het met gemak in voor die prijs. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Best lastig, je wilt dan eigenlijk een systeem grootte van een 4000Wp en je krijgt er maar 1200Wp wat mijn inziens geen zoden aan de dijk zet (220,- p/j) ik zou toch eens een babbeltje maken met de persoon die die panelen gaat leggen wat de mogelijkheden zijn.
Het is vaak zo dat het indak systeem net zo duur of duurder is dan de panelen set zelf, als de beste man nog meer huizen moet doen wil hij dat misschien best ruilen voor een stapeltje dakpannen.
De set kan dan gewoon op de andere kant, 6 panelen passen best boven een dakkapel, het zijn 200W paneeltjes dus 1,65m x 0,80 m.
Kan je voor 4k euro op je gemak een mooie set van +\- 4000Wp zoeken op de goede kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
als je het systeem echt wil uitbreiden.
zorg dan dat je 10x die panelen hebt.
(dit geeft de hoogste opbrengst omdat de omvormer dan een vrij perfecte V heeft waardoor het rendement het hoogst is. ;) )
maar liever niet uitbreiden als je het kunt vermeiden tegen deze prijs. ;)

edit:
ik ga nu uit van 200Wp panelen met 72x 5"cellen.
die leveren +/-35V X 10 = 350V voor de omvormer.
ik gok dat je dan een 2000Wp hebt en waarschijnlijk krijg je dan een +/-1500W omvormer.
zo zijn die bouw bedrijfjes ook wel weer. :-(
op zich is dat geen probleem.

zijn het panelen met 60 x 6"cellen. (waarschijnlijk niet, die hebben namelijk 250-300Wp per stuk)
dan wil je er 12.
12x 30V = 360V ;)

[ Voor 15% gewijzigd door migjes op 14-11-2015 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
gewooneu schreef op zaterdag 14 november 2015 @ 04:48:
Hoi Jerry,
Je zegt: En als d'r wat aan mankeert moet het dak van je huis. Wat bedoel je daar precies mee?
Ik bedoelde dit: die panelen zijn onderdeel van je dak. Als er iets mee is waardoor ze niet meer werken en vervangen moeten worden moeten ze dus uit je dak worden gehaald en vervangen worden door iets anders wat er in de plaats past. Lijkt me een onhandige en dure aangelegenheid.

Aan de andere kant zegt migjes hierboven dat het qua moeilijkheid en kosten wel meevalt om een indak systeem te laten vervangen door pannen, dus ik begrijp zijn advies wel goed. Als je per se die indak panelen moet accepteren, laat ze dan gewoon een jaartje renderen en kijk dan wat je zou willen. Je kunt ze d'r dan (neem ik aan) alsnog uit halen en bijvoorbeeld op je dakkapel leggen. Dakpannen ervoor in de plaats leggen en daar een écht systeem plaatsen dat wel aan je behoefte voldoet.

Het mooiste zou in ieder geval zijn als je het voor elkaar kunt krijgen dat ze die dingen niet in je dak monteren. Maakt niet uit wat ze er dan wel mee doen - op pannen, op je dakkapel, in de kelder, of op het dak van de directeur, whatever - je hebt dan in ieder geval gewoon een normaal dak waar je voor een normale prijs een beter systeem op kunt leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gewooneu
Zo zien de panelen eruit, liggen reeds op de vrije sector huurhuizen tegenover het rijtje waar ik ga wonen. De verhuurder heeft hier wel reeds gekozen om de 6 uit te breiden. ik heb er geen kijk op, maar toch nog voor de zekerheid nog even, het klopt toch dat dit dus indakpanelen zijn ? Ik ben ervan uitgegaan, omdat ik immers geen dakpannen zie. Als iemand dit kan beamen, dan weet ik zeker dat ik dus geen btw kan terugkrijgen en neig ik momenteel naar het geen Jerrythafast hierboven adviseert.
Afbeeldingslocatie: http://s28.postimg.org/uca5prpjd/image.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door gewooneu op 14-11-2015 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

gewooneu schreef op zaterdag 14 november 2015 @ 14:52:
Zo zien de panelen eruit, liggen reeds op de vrije sector huurhuizen tegenover het rijtje waar ik ga wonen. De verhuurder heeft hier wel reeds gekozen om de 6 uit te breiden. ik heb er geen kijk op, maar toch nog voor de zekerheid nog even, het klopt toch dat dit dus indakpanelen zijn ? Ik ben ervan uitgegaan, omdat ik immers geen dakpannen zie. Als iemand dit kan beamen, dan weet ik zeker dat ik dus geen btw kan terugkrijgen en neig ik momenteel naar het geen Jerrythafast hierboven adviseert.
[afbeelding]
ja dat is indak, opdak komen pas nadat de pannen zijn geplaatst. pannen zullen ze er dus omheen leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het lijkt idd op een soort indaksysteem maar zo groot is het verschil niet met een opdak systeem als ik eerlijk ben. Ik vind het nog vrij prijzig voor iets wat niet volledig geïntegreerd is. Ik vind het persoonlijk ook niet echt een mooie maar wel vrij dure oplossing. Pak een beetje leuke all black panelen met zwarte rails en montagemateriaal en het verschil is helemaal niet zo groot. Dat en het gegeven dat dit soort daken ook nog weleens kunnen gaan lekken (van een pannendak weten we dat dat waterdicht is over de jaren) en dan zou ik hier toch niet zo warm voor lopen...

- het is duur
- benut maar weinig van de aanwezige ruimte
- niet flexibel (wat als je over een paar jaar wellicht een dakkapel of raam wil plaatsen op de plaats waar dan panelen liggen?)
- lastig uit te breiden achteraf (afwijkende panelen, opdak en indak naast elkaar is ook echt geen porem)
- niet aftrekbaar
- had ik al gezegd dat het veel € voor weinig Wp is?

Ik heb niet alles gelezen maar is het geen mogelijkheid als het voor een norm noodzakelijk is om het minimaal vereiste Wp op een ander oppervlak te leggen? Schuurtje oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet iemand of je een 3fase kWh meter kunt gebruiken voor 3 1fase omvormers, die dan elk op een andere fase gaan terugleveren?
En werkt dat dan ook met 1 omvormer op 1 fase en 2 omvormers op 2 fasen?
Ik weet dat sommige 3fase omvormers bij laag vermogen op 1 fase gaan terugleveren.
Dan zou dit toch ook moeten werken?
Het gaat mij om de totaalopbrengst, dit lijkt me een simpele (=goedkope) oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Verwijderd schreef op zaterdag 14 november 2015 @ 16:00:
Weet iemand of je een 3fase kWh meter kunt gebruiken voor 3 1fase omvormers, die dan elk op een andere fase gaan terugleveren?
Ik weet dat sommige 3fase omvormers bij laag vermogen op 1 fase gaan terugleveren.
Het gaat mij om de totaalopbrengst, dit lijkt me een simpele (=goedkope) oplossing.
Ja dat kan, heb ik zelf ook

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StecaGrid
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-09 18:51
Hebben jullie een leuk systeem gevonden die de productie op een soort wanddisplay laat zien. Ik kom eigenlijk alleen die borden die ze al van voor 2000 gebruiken tegen.
Gaat om een vermogen van ca 30 kW en moet duidelijk zichtbaar zijn van een paar meter afstand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

rik11 schreef op zaterdag 14 november 2015 @ 18:55:
Hebben jullie een leuk systeem gevonden die de productie op een soort wanddisplay laat zien. Ik kom eigenlijk alleen die borden die ze al van voor 2000 gebruiken tegen.
Gaat om een vermogen van ca 30 kW en moet duidelijk zichtbaar zijn van een paar meter afstand
Zoiets? , kan op elke tablet, lcd, tv, enz

Afbeeldingslocatie: http://uploadenfoto.nl/pictures/d87e3d7d30cd61f4d4b6155a7c3bba13.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Rol-Co schreef op zaterdag 14 november 2015 @ 19:10:
[...]

[afbeelding]
Dat ziet er goed uit :)
Ik ben wel benieuwd hoe je zoiets voor elkaar gekregen hebt :)

[ Voor 9% gewijzigd door MdO82 op 14-11-2015 19:23 ]

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StecaGrid
Rol-Co schreef op zaterdag 14 november 2015 @ 19:10:
[...]

[afbeelding]
Das opzich niet gek. Het gaat om een openbare ruimte dus moet direct werken. Bij voorkeur moet het ook te begrijpen zijn voor kinderen. Dit lijkt me nog net iets te complex.

Eigenlijk zoals dit voorbeeld http://energieplein-nijme...rgiedisplay-voor-scholen/

[ Voor 11% gewijzigd door StecaGrid op 14-11-2015 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

rik11 schreef op zaterdag 14 november 2015 @ 19:20:
[...]

Das opzich niet gek. Het gaat om een openbare ruimte dus moet direct werken. Bij voorkeur moet het ook te begrijpen zijn voor kinderen. Dit lijkt me nog net iets te complex.

Eigenlijk zoals dit voorbeeld http://energieplein-nijme...rgiedisplay-voor-scholen/
Vind ik persoonlijk ook niet overzichtelijk. Maar mijn bovenstaande kan je zelf helemaal naar wens aanpassen, 1 meter, 2 meters, verbruik op een andere meter enz enz.
Refresch tijd is 15 sec.
Wel flexibel, groter scherm is grotere meter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Rol-Co schreef op zaterdag 14 november 2015 @ 19:28:
[...]

Vind ik persoonlijk ook niet overzichtelijk. Maar mijn bovenstaande kan je zelf helemaal naar wens aanpassen, 1 meter, 2 meters, verbruik op een andere meter enz enz.
Refresch tijd is 15 sec.
Wel flexibel, groter scherm is grotere meter :)
Is dat een standaard applicatie of heb je het zelf in elkaar gezet ?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Het is de voorloper van DAL van joop C, willie wortel met een netduino plus 2.

\[V3.x] DAta Logging met de Netduino Plus 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
rik11 schreef op zaterdag 14 november 2015 @ 19:20:
[...]

Dat is als de oude solarlog home webbrouwser, werkt via een solarlog datalogger.

Vb http://www.solarlog-home5...visu.html?mode=0&offset=0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StecaGrid
PClop schreef op zaterdag 14 november 2015 @ 19:53:
[...]

Dat is als de oude solarlog home webbrouwser, werkt via een solarlog datalogger.

Vb http://www.solarlog-home5...visu.html?mode=0&offset=0
Solar log is inderdaad een mooi systeem. Met name de webversie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Rol-Co schreef op zaterdag 14 november 2015 @ 19:34:
Het is de voorloper van DAL van joop C, willie wortel met een netduino plus 2.

\[V3.x] DAta Logging met de Netduino Plus 2
Dank :) jammer dat dit niet beschikbaar is voor de raspberry ;)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
rik11 schreef op zaterdag 14 november 2015 @ 20:14:
[...]

Solar log is inderdaad een mooi systeem. Met name de webversie.
Heb hier nog een solarlog 100e liggen stof te happen, maar je hebt het over een 30kW
systeem, dat zijn vast meerdere omvormers? zo ja kun je er maar één omvormer
op aansluiten helaas.
Mocht je er toch belang bij hebben, dm me dan maar even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

tegenwoordig worden hier vaak smart TV's voor gebruikt, een speciaal gemaakt bord is vaak ook al enkele honderden euro's en een kleine smart tv kost tegenwoordig minder en je kan er dan uiteindelijk veel meer mee, o.a een soort dia show op zetten waar ook foto's van de plaatsing op circuleren oid.
Ik heb nog wel een display liggen waar ooit 30 panelen van 200 - 250 Wp per stuk op aangesloten waren, interesse? is werkend weg gehaald. heb er verder geen beschrijving bij, de fabrikant (duits) bestaat nog.
Edit: rik je hebt een PB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

werkt allemaal, bedenk het eens andersom, als je een 3 fasen meter hebt hoef je ook niet tegelijk de droger, de wasmachine en de afwasmachine aan te zetten vanwege de meter.
je zou ze zelfs allemaal op 1 fase kunnen zetten al je hoofdzekering dat trekt, maar dat is niet zo handig ( hoge spanning op 1 fase / ongewenst af/ terug schakelen) en niet zo netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StecaGrid
PClop schreef op zaterdag 14 november 2015 @ 23:42:
[...]

Heb hier nog een solarlog 100e liggen stof te happen, maar je hebt het over een 30kW
systeem, dat zijn vast meerdere omvormers? zo ja kun je er maar één omvormer
op aansluiten helaas.
Mocht je er toch belang bij hebben, dm me dan maar even.
Het gaat inderdaad om meerdere omvormers. Ik ben bang dat dit niet gaat werken. Maar heel erg bedankt voor je aanbod.
Andre1973 schreef op zaterdag 14 november 2015 @ 23:57:
[...]

tegenwoordig worden hier vaak smart TV's voor gebruikt, een speciaal gemaakt bord is vaak ook al enkele honderden euro's en een kleine smart tv kost tegenwoordig minder en je kan er dan uiteindelijk veel meer mee, o.a een soort dia show op zetten waar ook foto's van de plaatsing op circuleren oid.
Ik heb nog wel een display liggen waar ooit 30 panelen van 200 - 250 Wp per stuk op aangesloten waren, interesse? is werkend weg gehaald. heb er verder geen beschrijving bij, de fabrikant (duits) bestaat nog.
Dat is zeker interessant. Het gaat om een project op een kerkgebouw die 100% door giften gerealiseerd wordt. We zijn nu nog bezig met een soort bestek voor de leveranciers selectie. Is het goed als ik er later bij je op terug kom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
Andre1973 schreef op zondag 15 november 2015 @ 00:02:
[...]

werkt allemaal, bedenk het eens andersom, als je een 3 fasen meter hebt hoef je ook niet tegelijk de droger, de wasmachine en de afwasmachine aan te zetten vanwege de meter.
je zou ze zelfs allemaal op 1 fase kunnen zetten al je hoofdzekering dat trekt, maar dat is niet zo handig ( hoge spanning op 1 fase / ongewenst af/ terug schakelen) en niet zo netjes.
Ik voel me aangesproken :( Hier is het hele huis op één fase aangesloten O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-09 16:06
Ik zou eigenlijk niet weten waarom dat niet zou werken :?
Iets soortgelijks had ik ook hier al gevraagd: Hoe registreert een 3-fasen meter te salderen energie?

En dan vooral dit antwoord:Verwijderd in "Hoe registreert een 3-fasen meter te salderen energie?"
Vastgesteld is dat de meting als volgt: ''the poly-phase E meter shall use the Ferraris energy measurement method." Of wel, de meerfase meter meet via de Ferraris methode, en de werking van de meter komt overeen met de traditionele draaischijf(Ferraris) meter, met meerdere telwerken.

Voor installaties met teruglevering betekend dit dat er dat per tijdsmoment wordt beoordeelt of er sprake is van levering of teruglevering over de som van de 3-fasen. Dus het telwerk kan niet voor de ene fase levering registreren en andere fase teruglevering registreren. Het telwerk registreert de som van de 3 fasen. Een telwerk (som van 3 fasen) voor levering van energie en één telwerk (som van 3 fasen) voor teruglevering van energie.
Maar goed, dit ging over de kWh meter in de meterkast, van de netbeheerder.
Ik weet niet of losse kWh meters ook zo meten.
Maar als je zelf een dergelijke meter wilt aanschaffen hiervoor, om de bruto productie te meten, dan kun je 'm gewoon zo zetten alsof het 3 gebruikers zijn en dan zou het ook goed moeten gaan. Bij een normaal huishouden trek je namelijk ook niet even veel op elke fase.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aegle
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20:13
Ik gebruik een cheap HP Windows 8 tablet met Netduino. Net zoals Rol-Co schrijft. Het display staat op de kast in de huiskamer.
Bij mij ziet het er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/88720160/Solar/IMG_0773.JPG

Voordeel is dat je het geheel zelf kan inrichten naar eigen behoefte. Het draait hier nu al meer dan een half jaar probleemloos.

[ Voor 3% gewijzigd door Aegle op 15-11-2015 12:48 ]

33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twbon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12-09 14:41
Dag allemaal,

Op ons nieuw te bouwen huis wil ik graag zonnepanelen plaatsen. Ik heb hiervoor twee dakvlakken: een op ZWW (ca. 260gr) en een op NOO (ca 80 gr), beide vlakken ca. 45 steil. Vanuit esthetische overwegingen is dunne film ( incl indak legsysteem) de enige optie. Vanwege combi met dakramen het liefst TSMC, als die tzt nog beschikbaar zijn. Anders Stion of Avancis. 2x14 panelen.

Ik heb al gelezen dat ik in deze situatie zéér sterk kan onderdimensioneren en in principe (vanuit rendement gezien) aan één mpp-tracker voldoende heb. (bron1, bron2 , bron3)

Ik zou dan denken dat een Sunny Boy 2.5 voldoende is: degelijk merk en verder geen fratsen.

Toch zie ik vaak aangeraden worden (ook op dit forum) om in oost-west opstelling voor twee mpp-trackers te kiezen. Waarom is dat? Of: wat zie ik over het hoofd?

Dank je wel alvast voor info en kritische overwegingen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

twbon schreef op zondag 15 november 2015 @ 14:29:
Dag allemaal,

Op ons nieuw te bouwen huis wil ik graag zonnepanelen plaatsen. Ik heb hiervoor twee dakvlakken: een op ZWW (ca. 260gr) en een op NOO (ca 80 gr), beide vlakken ca. 45 steil. Vanuit esthetische overwegingen is dunne film ( incl indak legsysteem) de enige optie. Vanwege combi met dakramen het liefst TSMC, als die tzt nog beschikbaar zijn. Anders Stion of Avancis. 2x14 panelen.

Ik heb al gelezen dat ik in deze situatie zéér sterk kan onderdimensioneren en in principe (vanuit rendement gezien) aan één mpp-tracker voldoende heb. (bron1, bron2 , bron3)

Ik zou dan denken dat een Sunny Boy 2.5 voldoende is: degelijk merk en verder geen fratsen.

Toch zie ik vaak aangeraden worden (ook op dit forum) om in oost-west opstelling voor twee mpp-trackers te kiezen. Waarom is dat? Of: wat zie ik over het hoofd?

Dank je wel alvast voor info en kritische overwegingen!
uit o.a. esthetische overweging kan ik indak sterk afraden, staat net hiervoor al een stukje waarom. T verschil is volgens mij nauwelijks te zien, alleen dat bij indak er een extra rand te zien is van waar de slap van onder de waterkerende laag over de pannen heen gaat.
Voor TSMC dunnefilm panelen moet je rap zijn denk ik, die worden niet meer gemaakt, dus de vraag is hoe lang dat nog geleverd kan worden, misschien kan je tegen een uitverkoop partij aanlopen.

Kan best op 1 mpp tracker, als je geen schaduw hebt. vaak kom je al op een vermogen uit dat er al snel toch 2 mpp trackers in de omvormer zitten.

SMA is natuurlijk een goede keuze zolang je geen/weinig schaduw hebt.

let wel op de hogere spanning per paneel bij dunne film, en de input specs. van de omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Ik snap iets niet: met een Solar Edge omvormer heb je optimizers. Is dat hetzelfde als een micro omvormer? En kan je er alle zonnepanelen op aansluiten, of alleen compatabible zonnepanelen?

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Motrax schreef op zondag 15 november 2015 @ 14:57:
Ik snap iets niet: met een Solar Edge omvormer heb je optimizers. Is dat hetzelfde als een micro omvormer? En kan je er alle zonnepanelen op aansluiten, of alleen compatabible zonnepanelen?
Met micro omvormers bedoellen we meestal omvormers waarop je 1 of 2 panelen kunt aansluiten en die direct op het AC net kunt aansluiten. denk aan enecsys en enphase. (geen kast binnen alleen een kabel naar binnen)
Bij SE optimizers heb je nog steeds een centrale kast nodig waarop je de de optimizers aansluit.
er zijn verschillende optimizers met verschillende ingangs specs. voor verschillende type panelen en vermogen. wat een beetje jammer is is dat je lang niet alle optimizers door elkaar kunt gebruiken en dat je een bepaald minimum en maximum aan optimizers kunt plaatsen per besturings kast (omvormer is niet helemaal het juiste woord denk ik bij SE)

[ Voor 16% gewijzigd door Andre1973 op 15-11-2015 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@twbon

Ik heb oost/west op 2 trackers. Ik zou uitgaan van 2 trackers en alleen als er een andere reden is 1 tracker overwegen. Bijvoorbeeld je hebt met 2 trackers een sterk suboptimale spanning of stroom. Dat kan als je te weinig of teveel panelen hebt. Een ander voorbeeld is als je niet kunt delen door 2 bij parallelaansluiting.

Als je 16 panelen kunt leggen heb je meer mogelijkheden. Kijk eens naar ABB PVI-3.0-TL (kleine omvormer met 2 trackers). Plantool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:22
migjes schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 11:18:
[...]

hangt er een beetje van af.
een SE3000 kan op een 16A groep.
een SE4000 niet :-(
maar er is ook een SE4000 die stopt bij de 16A en die kan weer wel op een 16A groep. :)
Ik heb even gekeken en heb nu een 20A groep achter de Se3000 zitten...

Zou dat wel kunnen met een se4000?

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=36679&sid=33539

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
miel schreef op zondag 15 november 2015 @ 15:19:
[...]

Ik heb even gekeken en heb nu een 20A groep achter de Se3000 zitten...

Zou dat wel kunnen met een se4000?
Hoeveel is 4000w gedeeld door 230v???

Juist, valt binnen 20a

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

reneeke1970 schreef op zondag 15 november 2015 @ 15:45:
[...]

Hoeveel is 4000w gedeeld door 230v???

Juist, valt binnen 20a
Helemaal volgens het boekje: max 22 A, maar hij heeft ook een uitgang spanningsbereik van 184 - 264 VAC, dus bij 184 VAC zou ie bij maximale vermogen bijna 22A kunnen leveren. dat is in NL wel erg onwaarschijnlijk.

Het rare is is dat ie bij SE op de site als 16 A omvormer staat. Vaak kun je de maximale AC stroom beperken. voor deel is dat je m dan wel meer dan 100% aan Wp kan geven en dat iebij mindere dagen toch de hele bups levert, maar op die paar super momenten aftopt.

[ Voor 24% gewijzigd door Andre1973 op 15-11-2015 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Niet zomaar verzwaren hoor, ook kijken of het kabeltje en eventueel een wcd het ook aan kunnen. Waarschijnlijk kan die 4000 ook gewoon op een 16A traag zonder problemen.
Hier trekken we soms 5-6-7000+ uit het net en heb een 25A zekering na de 35A hoofdzekering, hij is er nog nooit uitgekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gewooneu
Gents,

Morgen neem ik contact op met de aannemer en op advies van jullie zal ik het volgende voorstellen:

Geen extra panelen vanwege indak geen btw teruggave heeft en de panelen te weinig opbrengen. En vragen of

- het mogelijk is enkel de extra groep te plaatsen en de panelen set met omvormer in de kelder te zetten? Aan jullie nog even de vraag of het toch niet handiger is, dat ze de bestaande set wel plaatsen, zodat er naar zolder ook al leidingwerk ligt, wat later niet alsnog moet worden aangebracht, graag jullie mening hierover.

Als bovenstaande niet mogelijk is, wil ik vragen.
- of het mogelijk is om de 6 panelen niet indak te plaatsen, maar opdak, ik betaal dan de extra meerkosten zoals de extra dakpannen.

-Als bovenstaande niet mogelijk is, dan standaard indak laten leggen.

Nadat ik de sleutels heb, laat ik dan direct een opdak systeem leggen.

Laat even weten of ik in mijn bovenstaande relaas niks vergeten ben.

Alvast dank!

Groet Eus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
Klinkt goed Eus, als ze meterkast en leiding naar boven willen aanleggen zou dat wel zo handig zijn. Verder inderdaad proberen zo veel mogelijk onder dat indak systeem uit te komen, opdak is natuurlijk prima. In de kelder zetten is voor hun het minste werk maar dan zal er naar mijn verwachting wel iemand overtuigd moeten worden van de wettelijkheid daarvan :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

gewooneu schreef op zondag 15 november 2015 @ 21:25:
Gents,

Morgen neem ik contact op met de aannemer en op advies van jullie zal ik het volgende voorstellen:

Geen extra panelen vanwege indak geen btw teruggave heeft en de panelen te weinig opbrengen. En vragen of

- het mogelijk is enkel de extra groep te plaatsen en de panelen set met omvormer in de kelder te zetten? Aan jullie nog even de vraag of het toch niet handiger is, dat ze de bestaande set wel plaatsen, zodat er naar zolder ook al leidingwerk ligt, wat later niet alsnog moet worden aangebracht, graag jullie mening hierover.

- of het mogelijk is om de 6 panelen niet indak te plaatsen, maar opdak, ik betaal dan de extra meerkosten zoals de extra dakpannen.

Alvast dank!

Groet Eus
Ik zou even een formuliertje tikken met daarop jouw uitdrukkelijke wensen duidelijk en ondubbelzinnig voor iedereen, met een datum, welk pand het betreft en ruimte voor een handtekening.
Zowel voor het niet plaatsen als de aansprakelijkheid voor eventuele diefstal als gevolg van het niet plaatsen. etc. etc. Ook zou ik daarop aangeven dat deze panelen zo niet nog meer panelen (Wp) op dat pand worden geplaatst, kan anders gedoe geven voor de vergunning / energie prestatie gebeuren.

Als het goed ie een klein klusje voor jou, maar voor diegene iets om mee te zwaaien als er gedoe komt.

Ik laat bewoners ook tekenen voor zaken die ik niet verantwoord vind maar zij wel expliciet zo uitgevoerd willen hebben na uitleg. (omvormer in te krappe / warme ruimte, te dicht tegen de rand / over de grens van het huis etc.), zodat ik niet voor niets terug hoef als het later toch problemen geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

gewooneu schreef op zondag 15 november 2015 @ 21:25:
Gents,

Alvast dank!

Groet Eus
Vergeten misschien. Op de andere kant van het huis en zo hoog mogelijk zodat je geen last krijg met het plaatsen van je toekomstige dakkapel, de pannen die je daar over houd kunnen weer aan de andere kant. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gewooneu
Zijn er geen nadelen verbonden als ik ze aan de andere kant laat leggen, als ik 2 systemen heb? Ook qua geluid van de omvormers? Ik zal met mijn vrouw op zolder faan slapen namelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
gewooneu schreef op maandag 16 november 2015 @ 08:00:
Zijn er geen nadelen verbonden als ik ze aan de andere kant laat leggen, als ik 2 systemen heb? Ook qua geluid van de omvormers? Ik zal met mijn vrouw op zolder faan slapen namelijk
Meeste zijn totaal stil, twee systemen hebben geen invloed. Voor de temperatuur op zolder is het beter, hoe meer bescherming tegen de zon, hoe koeler het blijft

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yohammer
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 05-12-2023
Je zou alleen last kunnen krijgen van de relais in de ochtend die willen omschakelen.
Deze gaan bij onze goodwe een paar keer aan/uit totdat de juiste spanning is bereikt, voor hij uiteindelijk definitief inschakelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark__s
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06-04-2024
Ik zit te overwegen om zonnepanelen te laten installeren.
Mijn dak is gelegen op ZZW met wat schaduw aan het begin en eind van de dag. Ik zat eerst te denken aan mono black panelen met Solaredge.

Nu vroeg ik me af of dit wel de beste keuze als het salderen vanaf 2020 wordt versoberd ?
Kan ik dan misschien toch beter voor Solar Frontier kiezen, zie bv het volgende artikel: http://www.arendstechniek.nl/voordelen/wat-is-salderen/
Waardoor ik minder terug hoef te leveren en meer direct verbruik.

En wat is de levensduur van Solar Frontier ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 06:38

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Voor het opwekken van dezelfde hoeveelheid energie heb je bij dunnefilm panelen meer dakoppervlak nodig. Als je het dakoppervlak hebt, dan zijn dunnefilm panelen inderdaad een optie.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argusb79
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-07 09:13
Dat verhaal dat dunne film beter is bij diffuus licht is toch alweer achterhaald?

PVoutput 3.3kWp Bauer mono, SB3000-TL21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-09 19:02

databeestje

Von PrutsHausen

argusb79 schreef op maandag 16 november 2015 @ 13:58:
Dat verhaal dat dunne film beter is bij diffuus licht is toch alweer achterhaald?
ietsje meer van heel erg weinig is nog steeds erg weinig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Dat verhaal wat na 2020 gebeurd is ook koffiedik kijken. Er wordt maar vanuit gegaan dat de salderingsregeling wordt afgeschafd maar het kan ook een hele andere regeling gaan worden. Er wordt nu al veel gelobbyd en er worden verschillende scenarios bedacht en doorgerekend.

Het verschil in grafieken tussen Solar Frontier en mono panelen lijken me ook zwaar overdreven.

[ Voor 15% gewijzigd door SolarKing op 16-11-2015 19:08 ]

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RAFA
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 06:51
Is het normaal dat ik nu nog 4V PV spanning heb? Het is al aardig wat uurtjes donker maar de Remote control van mijn Steca geeft nog 4V PV spanning aan...

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/24fjm7m.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Staat er een straatlantaarn in de buurt?
Zelfs een enkele LED geeft nog een aardige spanning als je er een lamp op schijnt. Maar zodra je de minste belasting erop zet is 'ie 0 V.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RAFA
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 06:51
Op een metertje of 8-10 staat idd een straatlantaarn. Echter dit is het type van een metertje of 4 hoog en komt niet hoger dan de dakgoot schat ik in. Is het strooilicht hiervan voldoende om die 4V af te geven?

[ Voor 16% gewijzigd door RAFA op 16-11-2015 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Pak voor de gein maar eens een LED en een multimeter.
Je hoeft echt niet veel licht te hebben om al een paar Volt op te wekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iemand ervaring met panelen van BenQ?
Ze maken samen met AUO en Sunpower de lichtgewicht panelen in Tsjechië.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06:48

timovd

Voorsprong door techniek

Techniek van de BenQ is het zelfde als van SunPower, echter is er ook een verschil in garantie. Ook begrijp ik dat de solderingen van SunPower beter zijn dan van BenQ. Ik heb ze overwogen, maar uiteindelijk voor een made-in-China-paneel gekozen, omdat ik het de hogere meerprijs niet waard vind.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taan
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-09 16:19
Vrijdag staat de installatie van mijn panelen op de planning.
Ik krijg nu i.p.v. de Omnik 4.0 voor €60 minder een Solis 4.0 aangeboden.

Ik neem aan dat er een Ginlong Solis 4K-2G wordt bedoeld.
http://www.ginlong.com/in...l/mid/4/tid/27/id/14.html

Ik vind hier weinig over terug. 97,8% Efficiency is dat goed? (dat geven ze zelf op als max)
Edit: bij Photon zie ik een efficiency van 96,5

http://www.photon.info/ph...r_en.photon?ActiveID=1241
Zijn er kenners die over deze data een eerste oordeel kunnen vellen?

[ Voor 25% gewijzigd door Taan op 17-11-2015 09:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Taan schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 09:10:

Ik vind hier weinig over terug. 97,8% Efficiency is dat goed? (dat geven ze zelf op als max)

Houd je er rekening mee dat je de wifi kwijt bent, ik bleef bij het bekende omnik....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Taan schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 09:10:

mmm, fijn een nieuwe kloon op de Nederlandse markt.
alleen waarvan is de kloon :?

als ik in de specs kijk hebben ze het over 15A + 15A als max per mpp.
download ik de specs hebben ze het over 10A + 18A als max per mpp. :?
(met als max kortsluit 15,6A+23,4A)

wat zou eigenlijk de max zijn die de mpp kan verwerken?
geen idee, maar als het 10A is dan kan de omvormer meestal maar +/-2000W per mpp verwerken?
(dit wisselt dan weer per merk tussen de 1700-2100W)
maar dit is een aanname zonder juiste gegevens.

altijd lekker als de gegevens tegenstrijdig zijn van de fabrikant.
(net zo als bij een aantal omnik producten. die kunnen er af en toe ook wat van.)

verder is de 97,8% Efficiency netjes en vrij normaal.
alleen haal je die pas als je er 350Vmpp op de mpp's zet, anders is die wat lager. ;)
ter referentie een andere omvormer (maar relatief gezien zal het wel ergens in die buurt zitten):
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/rendement%20power-one.jpg

is het plan nog steeds 2x11x170Wp SF oost-west?
(geen idee hoe je het dan wil doen?
ik zie dan geen optie om parallel stringen te maken, maar mis misschien gegevens?)

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 17-11-2015 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

timovd schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 08:03:
Techniek van de BenQ is het zelfde als van SunPower, echter is er ook een verschil in garantie. Ook begrijp ik dat de solderingen van SunPower beter zijn dan van BenQ. Ik heb ze overwogen, maar uiteindelijk voor een made-in-China-paneel gekozen, omdat ik het de hogere meerprijs niet waard vind.
Ik vond de prijs juist zeer scherp en garantie bij BenQ Nederland en niet in China.

Bedankt voor je info _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taan
migjes schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 11:22:
[...]

is het plan nog steeds 2x11x170Wp SF oost-west?
(geen idee hoe je het dan wil doen?
ik zie dan geen optie om parallel stringen te maken, maar mis misschien gegevens?)
Ja klopt plan is nog hetzelfde. Ik weet niet precies hoe het aangesloten gaat worden, daarvoor heb ik een installateur ingeschakeld die hier goed bekend staat. Maar ik denk gewoon 2 strings.
1 oost en 1 west. Ik zie niet zoveel reden om het verder op te splitsen.

Misschien moet ik er ook maar van uitgaan dat een omvormer die hij aanbiedt ook goed is.

[ Voor 9% gewijzigd door Taan op 17-11-2015 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Taan
Ik zou maar even op de installateur letten als hij bezig is. Grote kans dat hij het 11e paneeltje niet aansluit.
Kan namelijk ook niet. 2 (4) strings van 5 kan wel.
Ach ja, 1 (2) reserve paneel voor de toekomst. Altijd makkelijk.

Kan me niet voorstellen dat hij 1 string van 5 oost en 1 string van 5 west op mppt1 zal doen.
en 1 string van 6 oost en 1 string van 6 west op mppt 2 zal doen.
Maar goed, de wonderen zijn de wereld nog niet uit. ;)

[ Voor 31% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-11-2015 13:47 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Taan schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 13:21:
[...]

Ja klopt plan is nog hetzelfde. Ik weet niet precies hoe het aangesloten gaat worden, daarvoor heb ik een installateur ingeschakeld die hier goed bekend staat. Maar ik denk gewoon 2 strings.
1 oost en 1 west

Misschien moet ik er ook maar van uitgaan dat een omvormer die hij aanbiedt ook goed is.
mm, dan ben ik bang dat er ergens een communicatie fout of kleine slipup er in geslopen is.
11x solarfronteer = 11x 110Voc = 1200V
nog de omnik nog de ginlong zal dan starten in de ochtend. :-(
en gaan gewoon niet werken.

nog dat ik 11 panelen kan opsplitsen in stringen parallel b.v. 3x4 maar dat is dan 12?

(dit is niet speciaal een fout van de installateur of de klant, maar eerder een miscommunicatie waarschijnlijk.
ik zou er even achter aan gaan wat nu echt de oplossing word voor dat het vrijdag allemaal niet door kan gaan.)

verder verwacht ik weinig mis met de omvormer. (oke heb wel iets van bedenkingen, maar zit allemaal erg ruim in de planning voor jouw setup, dat het geen problemen zal geven.)
je plant een 1870Wp per kant, in een oost west setup.
van mij mag het ook een omvormer zijn die een paar stapjes kleiner is hoor, het hoeft geen 4400W omvormer te zijn.
een Omniksol-3k-TL2 (letop dat het een tl2 is ;) ) is al voldoende voor je planning, maar dan ga ik wel uit van 24 panelen anders kun je het niet aansluiten.
die doet een 3300W en is voldoende voor je oost-west setup. ;)
(een sma3000tl-21/sma3600tl-21 of power-one PVI 3.6 kan ook goed, een power-one PVI 3.0 is het zelfde als een Omniksol-3k-TL2,
de hosola bricht 3680MTL vind ik de mooiste voor 2x12x170Wp ;)
die 200W meer per mpp die doet het hem. ;) )
AUijtdehaag schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 13:44:
@Taan
Ik zou maar even op de installateur letten als hij bezig is. Grote kans dat hij het 11e paneeltje niet aansluit.
Kan namelijk ook niet. 2 (4) strings van 5 kan wel.
Ach ja, 1 (2) reserve paneel voor de toekomst. Altijd makkelijk.
zelfs 5x kan teveel zijn voor sommige tl omvormers.
1 die 600V aan kan red je het wel, maar als het maar 500V is dan heb je al snel een niet startende omvormer (en zeker in de winter). ;)

[ Voor 20% gewijzigd door migjes op 17-11-2015 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taan
Misschien wordt het ook wel geen 2x 11, maar 10 om 12

Er gaan 5 panelen op een rij, dus dan heb ik 2 rijen oost en 2 rijen west. Dan hou ik er nog 2 over.
Die kunnen zowel oost als west worden geplaatst.

Kun je dan 3x4 west en 2x5 oost doen?

Waarom zijn die andere omvormers beter?
Overigens vind ik het niet erg om wat ruimte op de omvormer te hebben. Ik heb ten slotte ook nog ruimte op mijn dak.

[ Voor 26% gewijzigd door Taan op 17-11-2015 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Taan schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 14:20:
Misschien wordt het ook wel geen 2x 11, maar 10 om 12

Er gaan 5 panelen op een rij, dus dan heb ik 2 rijen oost en 2 rijen west. Dan hou ik er nog 2 over.
Die kunnen zowel oost als west worden geplaatst.

Kun je dan 3x4 west en 2x5 oost doen?
3x4 = 4x 82V= 328Vmpp
en dat is netjes op een tl omvormer.
maar:
2x5 = 5 x 82V = 410Vmpp
dat is op zich niet fout.
maar een omvormer meet in de ochtend de Voc.
en die is 5x112V = 560Voc.
en dan moeten de panelen niet te koud zijn anders is de Voc nog iets hoger.
(snelle berekening geeft mij een +/-600Voc, de power-one gaat tot de 630Voc en die trekt het wel.)
is de Voc te hoog dan start de omvormer niet die dag.
dus je kunt dan winter dagen hebben die 0kWh opbrengst hebben.
(hoe ernstig dat precies zal uit vallen :? moeilijk schatten en afhankelijk van de omvormer.
maar zoizo werk je dan buiten de specs van de omvormer en dat moet je dan wel willen.
voor een tweaker geen probleem, maar een gebruiker raad ik dat af.)
Waarom zijn die andere omvormers beter?
Overigens vind ik het niet erg om wat ruimte op de omvormer te hebben. Ik heb ten slotte ook nog ruimte op mijn dak.
ze zijn niet speciaal beter.
alleen de hosola bright 3850tl kwam wel heel erg lekker precies uit voor je planning.
als je voor 2x3x4 gaat.(dus 24X met 4080Wp)
dat is dan 2040Wp per kant en per mpp doet die 2200W. ;)
ook kan de omvormer makkelijk op een 16A groep in plaats van een 20A.
en met oost-west is het niet oost-Wp op tellen met west-Wp, dus een 3680W is wel genoeg(zelfs iets te veel, maar 3000W is weer net te krap.).

(even opletten, panelen later bij kopen kan soms wel eens erg lastig zijn.
voor je het weet kun je gewoon niet meer de zelfde panelen kopen, gaat erg snel in pv land.
ik kan het je niet aanraden om daar zomaar van uit te gaan.)

[ Voor 7% gewijzigd door migjes op 17-11-2015 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taan
Waarom komt die hosola precies lekker uit?

Max input voltage is 600 bij Ginlong en 590 bij Omnik
Bij wat voor temperaturen gaat dat gehaald worden?

Thermische specificaties SF170
NOCT 47 °C
Temperatuurcoëfficiënt stroom van Isc +0,01 %/K
Temperatuurcoëfficiënt spanning van Voc -0,30 %/K
Temperatuurcoëfficiënt vermogen van Pmax -0,31 %/K

bij -15 moet je dus 40x0,30 = 12% ruimte houden? Klopt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Taan schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 15:12:
Waarom komt die hosola precies lekker uit?

Max input voltage is 600 bij Ginlong en 590 bij Omnik
Bij wat voor temperaturen gaat dat gehaald worden?

Thermische specificaties SF170
NOCT 47 °C
Temperatuurcoëfficiënt stroom van Isc +0,01 %/K
Temperatuurcoëfficiënt spanning van Voc -0,30 %/K
Temperatuurcoëfficiënt vermogen van Pmax -0,31 %/K

bij -15 moet je dus 40x0,30 = 12% ruimte houden? Klopt dat?
(sorrie, heb wat problemen met of de website tweakers of mij browser. :?
heb nu pas mijn tekst kunnen editen, terwijl ik nog niet wou posten :?
maar goed, lees boven nog eens)

ik vind -15 graden wel het heel erg uiterste.
ik kan me niet herinneren dat we dat echt hebben mee gemaakt.
zelf ga ik meestal van -10 uit als maximum. ;)
en dan zou het net kunnen dat dan de omnik wel eens goed werkt.
maar dit is geen exacte wetenschap. ;)
en lokale situaties kunnen verschillen.

maar zoizo, voor tweakers is dit geen probleem, maar gebruikers raad ik het af.
(tweakers klimmen wel weer het dak op om het wel goed te maken als ze er toch problemen mee hebben.
een gebruiker moet weer de installateur bellen, dus gebruikers kunnen maar beter binnen de specs van het systeem blijven.)

edit:
heb je de ruimte, ga lekker voor 3x4x170Wp per kant en scoor daar de omvormer voor.
ginlong geen idee wat die doet per mpp? ze zeggen het gewoon niet en specs spreken elkaar tegen op de site van de fabrikant, dus het kan van alles zijn. :?
de Omniksol-3k-TL2 heeft net te weinig power per mpp, maar wel genoeg totaal.
dus de Omniksol-4k-TL2 is net iets leuker, maar wel erg weinig tegen over de 3 om een verschil te maken.

[ Voor 13% gewijzigd door migjes op 17-11-2015 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taan
migjes schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 15:42:
[...]
ginlong geen idee wat die doet per mpp? ze zeggen het gewoon niet en specs spreken elkaar tegen op de site van de fabrikant, dus het kan van alles zijn. :?
Max 4kw per MPPT staat er in de specs.

Edit: Als het goed is ga ik al meer opwekken dan ik nodig heb, dus 24 panelen hoeft van mij niet zo.
Afgelopen jaar kwam ik op 3400 kWh en daar kan nog wel wat vanaf.
Dat vind ik ook wel een leuke motivatie eigenlijk.

[ Voor 26% gewijzigd door Taan op 17-11-2015 16:18 ]

Pagina: 1 ... 59 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Losse aankoopadviezen of het bespreken van offertes horen in een eigen topic.