Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 57 ... 109 Laatste
Acties:
  • 578.164 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnnyDune
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13:05
Hallo allemaal,

Na eerst alle berichten sinds afgelopen winter doorgelezen te hebben en het nodige huiswerk gemaakt te hebben, zijn er dan toch eindelijk in de afgelopen herfstvakantie zonnepanelen op ons dak geplaatst:

- 14x JA Solar 265 Wp, embedded SolarEdge Optimizer
- SolarEdge 4000-16

Keurig geïnstalleerd (montage, meterkast, enz.) voor ongeveer EUR 4800 (ex BTW).

Ik heb gekozen voor de SolarEdge omvormer en optimizers vanwege de schaduw van de dakkapel en de schoorsteen. Het dak ligt op Zuid-Zuidwest, de slagschaduw van de dakkapel is vlak na de middag spectaculair :)

De omvormer is een pietsie over-sized, maar je weet maar nooit of er in de toekomst nog meer panelen bijkomen 8)

foto: Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/21afeza.jpg

(dank aan Kockkie voor het uploaden van de foto!)

[ Voor 7% gewijzigd door JohnnyDune op 10-11-2015 08:29 ]

3710 Wp~, Zuid-Zuidwest - ID.4 1st

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kockkie
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 26-02 21:08
.

[ Voor 98% gewijzigd door Kockkie op 09-11-2015 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26
Ik zou er op en boven de dak kapel nog een paar bijleggen.....
Later kan je dezelfde panelen niet meer krijgen .....

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnnyDune
...Is natuurlijk wel zo, maar als ik er iets bij plaats, gaat dat waarschijnlijk aan de achterkant van het huis worden (nog een stukje plat garagedak beschikbaar). Ik vindt het voor de voorkant van het huis wel mooi zo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Laatst online: 14:28
janne_nl schreef op zondag 08 november 2015 @ 15:33:
[...]

Tsja, als je zo'n sahara zand stof hebt gehad (hebben we ook wel eens droog gehad) dan helpt een beet dauw ook niet denk ik. Vooral veel water gebruiken denk ik.
Ja, er is genoeg vuil dat op de panelen kan neerslaan, en wat kleine krassen zou veroorzaken als je erover gaan boenen. Het glas zelf is bovendien misschien wel vrij hard, maar er zit ook een coating op (anti-reflectie).

Persoonlijk zou ik de panelen zoveel mogelijk met rust laten, of hooguit afspoelen met kalk-vrij water (regenwater). Gelukkig is daarvan hier te lande voldoende voorhanden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:09

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

PClop schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 17:54:
[...]

Maar nu eerst wat huisvlijt, ook mbt de noord set. *O*

Filmpje,
http://sv650s.home.xs4all.nl/YouLess/DSCF0796.avi

[afbeelding]

De reden van dit speeltje is, dat het was afzien om het dak te betreden, moest eerst het paneel
los bouten en daarna met een lat open drukken, dan kon ik via de lichtkoepel op het dak stappen
kortom geen doen in 2015 ;)

Moet enkel de bedrading en besturing binnen nog afwerken en de solarlading van de akku nog aan leggen
ik laad de akku nu nog uit het stopkontakt ( nee niet direkt, maar met een akkulader natuurlijk) 8)
_/-\o_ _/-\o_
Ik kan nog wel andere redenen bedenken om dit te doen :)
Ik zie 2 actuators, lopen die dingen goed synchroon?
Zo niet, dan tordeer je het paneel misschien :/
Het zou voor mij al genoeg zijn om ze te kunnen kantelen, liefst met feedback van de hoek.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06:52

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

Slimme meter: kom er maar in:

https://www.eigenhuis.nl/...variabele-energieprijzen/

Had alleen nooit verwacht dat juist deze club dit zou gaan promoten. Dat worden straks weggeeftarieven (voor de zonnepaneelbezitters onder ons) voor de momenten waarop PV het nou net zo lekker doet :(

"Het voordeel en het prijsverschil per kilowattuur wordt groter als het aandeel wind- en zonne-energie in Nederland stijgt. Als meer mensen met zonnepanelen stroom opwekken, daalt op een zonnige dag de stroomprijs omdat er veel aanbod is."

Ze zijn zeker even vergeten dat ze tegelijkertijd proberen heel NL collectief aan PV te krijgen 8)7

Joepla heeft het Stedin aanbod voor een slimme meter (helemaal gratis) toevallig vorige week weer vriendelijk geweigerd.

[ Voor 27% gewijzigd door Joepla op 09-11-2015 14:20 ]

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Joepla schreef op maandag 09 november 2015 @ 14:18:

Had alleen nooit verwacht dat juist deze club dit zou gaan promoten. Dat worden straks weggeeftarieven (voor de zonnepaneelbezitters onder ons) voor de momenten waarop PV het nou net zo lekker doet :(

"Het voordeel en het prijsverschil per kilowattuur wordt groter als het aandeel wind- en zonne-energie in Nederland stijgt. Als meer mensen met zonnepanelen stroom opwekken, daalt op een zonnige dag de stroomprijs omdat er veel aanbod is."

Ze zijn zeker even vergeten dat ze tegelijkertijd proberen heel NL collectief aan PV te krijgen 8)7

Joepla heeft het Stedin aanbod voor een slimme meter (helemaal gratis) toevallig vorige week weer vriendelijk geweigerd.
Ze spreken er toch niet over dat terug lever vergoeding varieert, alleen prijs van afname

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla

Joepla

Jij denkt dat variabele stroomtarieven 1 kant op werken? Dat zal niet lang goed gaan vrees ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Tja, dat gaat ze nooit lukken zo. Ten eerste ontmoedig je PV enorm, ten tweede moet eerst héél nederland aan de slimme meter die dit ondersteund, alvorens je variabele prijzen kunt gaan afdwingen.

Ik heb gelukkig een digitale meter zonder communicatie. Die gaat er ook zeker niet uit....!

Dat ze het verbruik op zonnige momenten willen verhogen en omgekeerd kan ik me voorstellen, maar niet ten nadele van de 'leveranciers' van deze zonne-energie. Daarnaast lijkt me privacy ook een groot issue, want om dit te kunnen doen moet de leverancier ook 'weten' wanneer de TV aanstaat, of dat er gekookt wordt....

[ Voor 35% gewijzigd door Fairy op 09-11-2015 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla

Joepla

Er zijn nog wel wat "overgangsregelingen" te bedenken voordat iedereen zo'n meter heeft.

De 1e fase is nu echter in werking getreden: op vrijwillige basis variabel afgerekend worden. Waarschijnlijk PV teruglevering nog ongewijzigd.

2e fase (speculatie): vaste tarieven dusdanig onaantrekkelijk maken, dat het gros alsnog overstapt.

Ik denk overigens dat het onontkoombaar is om een smart grid (met variabele tarieven dus) te hebben in de nabije toekomst. Maar voor ons is het nu even niet handig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:48

Zijn inderdaad niet echt slim bezig daar bij VEH. Kijken alleen naar de korte termijn van hun acties. En dan later natuurlijk gaan klagen over de terugleververgoedingen... Beginnen te lijken op de consumentenbond, ook nooit publiekelijk excuses gemaakt voor het debacle verborgen advieskosten in lijfrentecontracten, waardoor die kosten eerst gewoon integraal aftrekbaar waren (zaten nl in de premie) en later waren de afzonderlijk verplicht te factureren kosten niet meer aftrekbaar want waren nu inzichtelijk...

Maar back on topic: Aan de andere kant biedt dit natuurlijk wel perspectief voor accu's... Accu opladen tegen laag tarief en hoppa terugleveren tegen hoog tarief...

Ik zit al te rekenen wat een 30 kwh accu kan opleveren bij een stroomprijsverschil van 5 cent op een dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21-09 10:43

ach, te weinig mensen hier snappen hoe de stroom prijs werk.
ongeveer 66% is belasting en 33% is eigenlijk de prijs voor particulieren.
(groot gebruikers zoals de industrie betalen dus ook maar 33% van de prijs die wij gewend zijn.)

dus laat je de energie prijs nu een 50% zakken, dan is dat op de 33% die 66% blijft het zelfde.
de belasting moet gewoon betaald worden.
voor particulieren gaat de prijs dan van 8ct naar 4ct, maar met belasting is het toch nog 18ct in plaats van 22ct.
dus het zet geen zoden aan de dijk.

en dan kom je op een verhaal van eerlijkheid uit.
de meeste stroom word gebruikt als pv veel oplevert.
dat is nog steeds over dag als alle kantoren hun computertjes aan hebben staan en de fabrieken draaien.
alleen dat zijn dan net de groot gebruikers en de industrie en die betalen maar 8ct.
en dan kun je er natuurlijk geen 22ct van verwachten.

we zullen eerst eens iets moeten doen aan de ongelijkheid van afrekenen tussen klein gebruikers zoals ons particulieren en groot gebruikers.
als we dat gedaan hebben dan pas gaan dit soort dingen een beetje nut hebben en word het een beetje eerlijk.

(alle cijfers zijn +/- cijfers, als je wil moet je zelf de precieze getallen opzoeken, succes ik het woud der regels :-( .)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla

Joepla

@migjes: op zich heb je wel gelijk als je kijkt naar de enorme hoeveelheid belasting die we per kWh betalen als kleinverbruikers. Daar had ik nog niet aan gedacht.

Aan de andere kant: jij geeft als voorbeeld 50% lagere kWh prijs (exc. belasting), in de praktijk gaan de prijzen op de APX (energiebeurs) soms een stuk harder zowel naar beneden (negatieve MWh prijs) als naar boven. Je wasje draaien op een vooraf ingesteld tijdstip wordt dan eigenlijk een gok.

Kan er aub meteen gekeken worden naar kansspelbelasting op variabele tarieven? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorlon
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 19-09 18:05
BB-One schreef op maandag 09 november 2015 @ 14:42:
[...]

Zijn inderdaad niet echt slim bezig daar bij VEH. Kijken alleen naar de korte termijn van hun acties. En dan later natuurlijk gaan klagen over de terugleververgoedingen... Beginnen te lijken op de consumentenbond, ook nooit publiekelijk excuses gemaakt voor het debacle verborgen advieskosten in lijfrentecontracten, waardoor die kosten eerst gewoon integraal aftrekbaar waren (zaten nl in de premie) en later waren de afzonderlijk verplicht te factureren kosten niet meer aftrekbaar want waren nu inzichtelijk...

Maar back on topic: Aan de andere kant biedt dit natuurlijk wel perspectief voor accu's... Accu opladen tegen laag tarief en hoppa terugleveren tegen hoog tarief...

Ik zit al te rekenen wat een 30 kwh accu kan opleveren bij een stroomprijsverschil van 5 cent op een dag
Tja, Tesla kom er maar in was ook mijn eerste gedachte. Maar een variabele prijs is een concept waardoor je als kleingebruiker totaal niet meer weet wat je gaat betalen voor je energie. Dat moet je echt niet willen. Al helemaal niet als VEH. De enigen die hier blij van worden zijn de grootverbruikers waar er echt sprake van inkopen per uur is. Zulke inzichten kan je niet vragen van de gemiddelde burger naar mijn idee.

"You are not ready for immortality yet" - Kosh Nararek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
Vorlon schreef op maandag 09 november 2015 @ 14:51:
[...]

Tja, Tesla kom er maar in was ook mijn eerste gedachte. Maar een variabele prijs is een concept waardoor je als kleingebruiker totaal niet meer weet wat je gaat betalen voor je energie. Dat moet je echt niet willen. Al helemaal niet als VEH. De enigen die hier blij van worden zijn de grootverbruikers waar er echt sprake van inkopen per uur is. Zulke inzichten kan je niet vragen van de gemiddelde burger naar mijn idee.
Helemaal mee eens, want wordt het een prijs per seconde of wordt het een prijs per uur of wordt het per dagdeel? En hoe wordt die prijs bepaalt? De daadwerkelijke 'markt'prijs met een mark-up voor de leverancier?

Van de site van vereniging eigen huis
Wie een elektrische auto heeft en die op een gunstig moment oplaadt, bespaart meer per jaar.
Wanneer sta je met je auto te laden? 's Avonds... Kan me niet voorstellen dat dan het meest gunstige tarief is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla

Joepla

Prijs gaat op de APX per kwartier als ik me niet vergis. De momenten waarop energie het goedkoopst is, worden puur bepaald door vraag en aanbod. Op een mooie zomerse dag met veel wind, laad je je Tesla (of Prius :+ ) het goedkoopst op, in het algemeen.
's Nachts ook, want weinig vraag en de centrales doen toch hun baseload waar ze vanaf moeten.

Grappig is wel, dat alleen al dit plan aanzet om energie te bufferen in accu's, zoals hierboven al opgemerkt.
Dat is nu wat een smart grid kan doen: de opslag en het het gebruik van energie stimuleren of juist demotiveren op basis van prijs, liefst decentraal. Het lijkt dus of het gaat werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Joepla schreef op maandag 09 november 2015 @ 14:51:
@migjes: op zich heb je wel gelijk als je kijkt naar de enorme hoeveelheid belasting die we per kWh betalen als kleinverbruikers. Daar had ik nog niet aan gedacht.

Aan de andere kant: jij geeft als voorbeeld 50% lagere kWh prijs (exc. belasting), in de praktijk gaan de prijzen op de APX (energiebeurs) soms een stuk harder zowel naar beneden (negatieve MWh prijs) als naar boven. Je wasje draaien op een vooraf ingesteld tijdstip wordt dan eigenlijk een gok.

Kan er aub meteen gekeken worden naar kansspelbelasting op variabele tarieven? ;)
er is gewoon een belasting melkkoe gemaakt van de energie rekening.
(die ik eigenlijk zeer maar dan ook zeer oneerlijk verdeeld vind, tot het absurde toe.
gelukkig hebben we de heffingskorting nog, maakt een hoop goed.)

op de APX gaat het wel hard af en toe.
en harder als mijn 50%, klopt.
maar zodra we meer variabel gaan doen zal de APX ook wat gaan nivelleren en minder extreem worden.
de vraag prijs zal op momenten met lage prijs hoger gaan worden en meer vraag de hoger de prijs.

maar wie zou iets hebben aan de variabele prijs.
ik heb nog nooit gezien dat er op kantoor word rond geroepen: "oke de stroom prijs is laag, zet je computer maar aan!"
prijs van het personeel is veel hoger als de prijs van de stroom, dus dat gebeurd niet.

grote koelhuizen daar in tegen gaan dit wel doen.
voor hun heeft het wel nut.
stroom prijs laag, extra koud maken voor als de stroomprijs weer hoog is.
(maar dat zijn groot gebruikers en die betalen maar 8ct)

michien als we meer elektrisch gaan rijden dat het wel wat zoden aan de dijk gaat zetten.
dan kun je met nacht stroom je auto opladen, maar daar hebben we nu al alles voor in plaats en hebben we niet veel slims voor nodig, een dubbel telwerk feraris bestaat al een tijdje >:) .

kansspelbelasting op variabele tarieven, geniaal _/-\o_
lol, dat zou wel iets zijn.
BB-One schreef op maandag 09 november 2015 @ 15:03:
Wanneer sta je met je auto te laden? 's Avonds... Kan me niet voorstellen dat dan het meest gunstige tarief is....
nacht tarief is nog steeds de meest gunstigste prijs, zelfs in Duitsland met al hun wind en pv. ;)
(ik zoek even de website op, kun je het zien.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japser84
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14-09 20:50
De energie rekening blijkt voor de leverancies nu vaak al lastig op te maken en voor klanten onduidelijk te lezen, laat staan controleren. Hoe gaat dit zijn als het tarief per kwartier wisseld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Joepla schreef op maandag 09 november 2015 @ 14:51:
Soms wel, maar gemiddeld is de variatie niet zo heel hoog. Op dit moment is het verschil tussen het laagste uurtarief (4-5 uur 's ochtends) en het hoogste uurtarief (avondpiek rond 6 uur) zo'n 3 eurocent.

Dit kan in de toekomst overigens behoorlijk veranderen. Als we heel veel PV hebben, kan de prijs overdag naar nul (negatieve prijzen is een gevolg van subsidie) gaan. En met elektrische auto's gaan de prijzen juist 's nachts omhoog. Of dat ook de werkelijkheid gaat worden is natuurlijk afwachten.
Joepla schreef op maandag 09 november 2015 @ 15:09:
Prijs gaat op de APX per kwartier als ik me niet vergis. De momenten waarop energie het goedkoopst is, worden puur bepaald door vraag en aanbod. Op een mooie zomerse dag met veel wind, laad je je Tesla (of Prius :+ ) het goedkoopst op, in het algemeen.
's Nachts ook, want weinig vraag en de centrales doen toch hun baseload waar ze vanaf moeten.

Grappig is wel, dat alleen al dit plan aanzet om energie te bufferen in accu's, zoals hierboven al opgemerkt.
Dat is nu wat een smart grid kan doen: de opslag en het het gebruik van energie stimuleren of juist demotiveren op basis van prijs, liefst decentraal. Het lijkt dus of het gaat werken.
APX (day-head) is op uur basis. Endex (futures, lange termijn inkoop) kan zelfs op jaarbasis, hoeveel je nu ziet dat zelfs energieleveranciers niet zo ver vooruit durven in te kopen. Daarnaast is er nog de intraday, die is wel op kwartierbasis.

Het grootste risico (en reward) is de onbalans markt, ook op kwartierbasis. Alleen worden de prijzen daarvan pas na het kwartier gepubliceerd en niet ervoor. En dan hangt het er natuurlijk nog van af of je de oorzaak bent van de onbalans (= dokken) of dat je helpt de onbalans te verminderen (= klein beetje compensatie).

Huishoudens hebben over het algemeen niet heel veel flexibilteit om vraag (of aanbod) te verschuiven. Zelfs de elektrische auto is beperkt.

Als laatste toevoeging, accu's zijn vanwege hun prijs voorlopig nog niet interessant. In Nederland dan wel te verstaan, want in Duitsland en de VS zijn prima business cases te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
migjes schreef op maandag 09 november 2015 @ 15:09:

nacht tarief is nog steeds de meest gunstigste prijs, zelfs in Duitsland met al hun wind en pv. ;)
(ik zoek even de website op, kun je het zien.)
Dat wist ik niet, maar rond 6 uur sluit ik altijd mijn auto aan (en dan is blijkbaar het tarief het hoogst), moet ik daar ook weer rekening mee gaan houden :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
Copy/paste even uit de Duurzame Kroeg...

Ik sluit me bij de sceptici aan. Deze proefballon is zonder twijfel bedoeld om de burger met een fabeltje over mogelijke besparingen te laten wennen aan flexibele tarieven.

Die tarieven zullen er dan op uitdraaien dat de burger grosso modo meer kwijt is aan zijn energie, want "wat jammer nou dat iedereen om 6 uur 's avonds het licht aan wil doen, meneertje, als u nou om 2 uur 's middags was gekomen, dan had u mooi kunnen besparen."

Voorbeeld met de elektrische auto is ook treffend; je kunt die nu eenmaal niet thuis aan de lader hangen als je hem op je werk hebt staan.

Daarbij is het waarschijnlijk dat vooral de opbrengst van zonnepanelen bij flexibele tarieven voor niet meer dan een fooi 'ingekocht' kan worden door de maatschappijen. Dubbel winst dus, voor Nuon en co, welteverstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Nu online
Eeeeeeeeeeeeen mijn panelen liggen hoor jongens :9~ :9~ :9~

Ik kan jullie vervelen met foto's maar ik doe het op deze manier:

YouTube: Montage zonnepanelen

Hopelijk vanavond even de omvormer aansluiten en de kabel naar de meterkast trekken dan kan het opwekken beginnen. Toevallig ook vandaag de nieuwe meter gehad dus wat dat betreft klaar voor teruglevering :p

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mattie112 schreef op maandag 09 november 2015 @ 15:57:

Hopelijk vanavond even de omvormer aansluiten en de kabel naar de meterkast trekken dan kan het opwekken beginnen. Toevallig ook vandaag de nieuwe meter gehad dus wat dat betreft klaar voor teruglevering :p
Netjes!
En maar 3x kofiie gedronken.
Veel plezier ervan. ;)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20-09 21:07

Bullet NL

Eigen Wijs

Ik ben helemaal teleurgesteld....
Had ik afgelopen donderdag dus mooi 12x mijn 270wp paneeltje laten installeren, is het alleen Zaterdag een beetje redelijk weer geweest.... Vandaag alweer zo'n grijze dag....

Hmmmmmpffff, dit schiet niet op... ;)

Zit er geen zon-garantie bij die dingen????

Cogitationis poenam nemo patitur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Nu online
Ja we hebben hard doorgewerkt :)

Zal iets meer context geven:

Zaterdag begonnen om ~08:00 eerst maar even alles netjes klaarleggen (zie je niet op de film). Vervolgens eerst bezig geweest met de dakhaken. Nou zoals verwacht ging het echt klote bij de bovenste rij pannen (blij dat deze haken niet geschroefd hoeven te worden) maar dat is gelukt. Bij de rest van de pannen maar even het randje afgeslepen zodat de pannen netjes aansluiten.

Idd 1x koffiegedronken ivm een regenbuitje ;(

Goed... na de koffie dus de rails gemonteerd (en allicht nog de laatste haken) ging opzich vrij snel, je moet het even doorkrijgen hoe het zit. Helaas moest ik stoppen ivm een afspraak. Mn pa is nog wel even bezig geweest met de groepenkast dus die zit er ook in!

Zondag een half uurtje later begonnen (tis toch zondag hé) en eerst maar even binnen bezig geweest met de meterkast nog. Daarna de rails een beetje uitlijnen (pft wat een werk opzich....) en vervolgens eerst maar even de kabels getrokken. Netjes met een speciale dakpan zodat én de kabels beschermd zijn én er geen kier ontstaat :D Was nog wel even een gedoe door alle bochten wringen maargoed.

Daarna: eerste rij met panelen, ging eigenlijk belachelijk snel mooi systeem zo :) en tja toen moesten de MC4 connectors gemonteerd worden anders kwamen we daar later niet meer bij. Naja even kloten bij de eerste (mijn striptang vond de rode kabel makkelijker dan de zwarte :p) maar ook dat is gelukt :D

En verder tja de paneeltjes, ging eigenlijk vrij vlot en volgensmij zitten ze goed vast zo (waait aardig nu dus we zullen zien of ze er straks nog liggen). Eventjes de multimeter er aan gehangen en 325v en 327v lijkt me zeker niet vreemd (was inmiddels aardig donker aan het worden). Wegens een etentje geen tijd meer voor de omvormer dus dat wordt hopelijk vanavond :)

Tot zover deze uitzending, wordt vervolgd wanneer er daadwerkelijk stroom geleverd wordt :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
BB-One schreef op maandag 09 november 2015 @ 15:38:
[...]

Dat wist ik niet, maar rond 6 uur sluit ik altijd mijn auto aan (en dan is blijkbaar het tarief het hoogst), moet ik daar ook weer rekening mee gaan houden :?
eigenlijk hebben we best wel een hoge piek in het stroom gebruik in de meeste landen rond een uur of 6.
stiekem best veel mensen die hun elektrisch fornuis of frietpan dan net even gebruiken. ;)

als je dus echt flexibele tarieven zou hebben dan zou het dus verstandig zijn om je auto pas na 11 uur op te laden.
dat is ongeveer het moment dat centrales worden uit gezet en stroom prijzen echt laag worden.
(als je te minste niet naar markt prijzen kijkt, maar naar opwek hoeveelheden en aanneemt(wat ook zo is) dat basislast stroom altijd het goedkoopst is. markt prijzen hebben nog andere invloeden ;) )

maar zoizo, voor ons is dat flexibele gedoe, totale onzin.
wij gebruiken eigenlijk bijna niks op het totaal, zelf met ons alle (particulieren) doen we er eigenlijk niet toe.
op het geheel zijn wij particulieren te kleine gebruikers, val daar de industrie maar eens mee lastig en dan gaat het een stuk harder. ;)
Bullet NL schreef op maandag 09 november 2015 @ 16:16:
Ik ben helemaal teleurgesteld....
Had ik afgelopen donderdag dus mooi 12x mijn 270wp paneeltje laten installeren, is het alleen Zaterdag een beetje redelijk weer geweest.... Vandaag alweer zo'n grijze dag....

Hmmmmmpffff, dit schiet niet op... ;)

Zit er geen zon-garantie bij die dingen????
lol, het is altijd als of de duvel er mee speelt.
heb je net pv is het bewolkt voor de komen de maanden. >:)
tot aan de kerst word het elke dag nog minder.
maar wees niet bang het is weer snel maart en dan knalt het lekker door. ;)
geduld en schone zaken, lol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

Ik heb een Solar Edge 3000 uit mijn hoofd, die kan toch tot 3300WP aan?
Ik heb nu 12x270Wp x +/- 0.85% efficiëntie =2754WP...
Kan ik deze omvormer maximaal tot aan die 3300wp belasten? Of vlak hij alles wat boven die max input komt gewoon af? Ik heb ruimte voor nog 4 panelen. Max 16 dus... Ik zit een beetje te kijken wat nu mijn beste setup is om eventueel uit te breiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
Bullet NL schreef op maandag 09 november 2015 @ 16:38:
Ik heb een Solar Edge 3000 uit mijn hoofd, die kan toch tot 3300WP aan?
Ik heb nu 12x270Wp x +/- 0.85% efficiëntie =2754WP...
Kan ik deze omvormer maximaal tot aan die 3300wp belasten? Of vlak hij alles wat boven die max input komt gewoon af? Ik heb ruimte voor nog 4 panelen. Max 16 dus... Ik zit een beetje te kijken wat nu mijn beste setup is om eventueel uit te breiden.
Limiet is gewoon wat de omvormer aan AC zijde (output) maximaal kan leveren. Alles wat de paneeltjes daarboven invoeren gaat verloren... maar vaak is dat verlies relatief beperkt omdat de panelen zelden voluit gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

Terpen Tijn schreef op maandag 09 november 2015 @ 16:42:
[...]

Limiet is gewoon wat de omvormer aan AC zijde (output) maximaal kan leveren. Alles wat de paneeltjes daarboven invoeren gaat verloren... maar vaak is dat verlies relatief beperkt omdat de panelen zelden voluit gaan.
Duidelijk, maar de maximale out-put haal ik vermoedelijke niet zovaak met 12x270Wp op zuidelijke ligging, dus een paar paneeltje later bij prikken is dus geen probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:45
Je hebt de panelen enkele dagen liggen en je denkt alweer aan uitbreiding? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argusb79
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-07 09:13
Heeft er ook iemand ervaring met de CIGS panelen van TSMC?

Bij deze test https://www.zonnepanelen....hillende-merken/prestatie staan ze namelijk stijf onderaan.

Dat terwijl dunnefilmpanelen het toch juist ietsje beter moeten doen per Wp?!?
Ik weet dat de SF panelen het juist wel goed doen, daar kan ik echter minder panelen van kwijt.

PVoutput 3.3kWp Bauer mono, SB3000-TL21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

GioStyle schreef op maandag 09 november 2015 @ 16:50:
Je hebt de panelen enkele dagen liggen en je denkt alweer aan uitbreiding? :D
Jah, ik ben er gek op dat geld mijn kant op rolt....
Deze panelen hebben mij 900 euro netto gekost, incl installatie, Optimizer en de SolarEdge omvormer...
Met dank aan de NAM.... Nu moet me dit per jaar zo'n 550 a 600 euro gaan besparen aan stroomkosten, ik zit op een totaal verbruik van zo'n 4500Kw per jaar. Wanneer ik inderdaad zo'n 600 euro weet te besparen heb ik deze aanschaf dus in 1.5 jaar terug verdiend.

Ik heb nog al wat "over" om te besparen alsware, maar dan moet het niet zo zijn dat deze omvormer er uit moet wanneer ik extra panelen neer ga kwaken. Stel dat ik dus aan de max zit, dan kan ik mijn elecromannetje beter nu bellen dat ik een zwaardere SolarEdge wil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Bullet NL schreef op maandag 09 november 2015 @ 17:01:
[...]

Jah, ik ben er gek op dat geld mijn kant op rolt....
Deze panelen hebben mij 900 euro netto gekost, incl installatie, Optimizer en de SolarEdge omvormer...
Met dank aan de NAM.... Nu moet me dit per jaar zo'n 550 a 600 euro gaan besparen aan stroomkosten, ik zit op een totaal verbruik van zo'n 4500Kw per jaar. Wanneer ik inderdaad zo'n 600 euro weet te besparen heb ik deze aanschaf dus in 1.5 jaar terug verdiend.

Ik heb nog al wat "over" om te besparen alsware, maar dan moet het niet zo zijn dat deze omvormer er uit moet wanneer ik extra panelen neer ga kwaken. Stel dat ik dus aan de max zit, dan kan ik mijn elecromannetje beter nu bellen dat ik een zwaardere SolarEdge wil
gecondoleerd met de NAM.
(ik zou niet blij zijn met het fooitje wat je nu krijgt, lol)

ik neem aan dat je 4500kWh gebruikt per jaar.
Kw geen idee wat dat is. >:)

zoals je schrijft heb je wel meer nodig als een elektramannetje ;)
iemand met kennis van solaredge en pv.
(ben bang dat je hier niet de juiste info kunt vinden of krijgt, in ieder geval niet tot nu toe ;) .)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

Natuurlijk bedoel ik 4500kWh als totaal stroomverbruik per jaar.
Ik zat even op een mobiel te typen, dat ging niet helemaal goed. De NAM is ook nog niet klaar met mij, maar deze verduurzamingenspremie is mooi mee genomen. Maar dat is deels off-topic.
Volgend jaar wordt hier lokaal door de gemeente een nieuwe pot subsidie aangebroken voor woning verduurzaming. Nu maak ik ook daar weer graag gebruik van, het gaat mij er dus om tot hoever ik mijn huidige systeem kan uitbreiden. Loont het bijvoorbeeld om mijn dak helemaal vol te leggen (met het oog op de mij aangesmeerde Solar Edge 3000. Op mijn pannendak zou ik nog 4 panelen kwijt kunnen, op mijn garage eventueel nog meer.

Het gaat mij er een beetje om wanneer (bij hoeveel WP) het omslag punt tussen een SE3000 of hoger ligt.
De 12 panelen die ik er nu op heb liggen halen op dit moment (tijd van het jaar e.d.) hun maximale capaciteit bij lange na niet. Hoe meer panelen ik op het dak leg, hoe hoger mij output zal zijn. Mijn vraag is dus als of het zin heeft om meer panelen op deze SE3000 aan te sluiten zodat hij vaker en langer tegen zijn maximale output aan hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Speedy-Andre schreef op maandag 09 november 2015 @ 12:53:
[...]

_/-\o_ _/-\o_
Ik kan nog wel andere redenen bedenken om dit te doen :)
Ik zie 2 actuators, lopen die dingen goed synchroon?
Zo niet, dan tordeer je het paneel misschien :/
Het zou voor mij al genoeg zijn om ze te kunnen kantelen, liefst met feedback van de hoek.
Nee ze lopen niet geheel synchroon, wijken een cm af ongeveer, althans onder belasting
zo los zijn ze wel op de mm gelijk van vol in naar vol uit.
Dus beter dat je iets maakt met een hevel konstruktie waar bij je maar een spindelmotor
per panneel nodig bent, als ik dat van mij bedien stop ik het gewoon handmatig als een
van de spindelmotoren op zijn eigen inwendige eindschakelaar afslaat, anders tordeert
het wel iets.
Hier met regeling, http://www.ebay.de/itm/Li...?var=&hash=item9078a7f20f

Btw, ben er wel zeer tevreden over , het werkt uit de kunst. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:21
migjes schreef op maandag 09 november 2015 @ 09:43:
[...]

oei lastig dakje.
oost-west gaat niet echt werken.
je blijft die schaduw hebben.

[...]
edit:
wat het je eigenlijk op zuid liggen?
Op het zuiddak ligt 12x 260 Wp, heeft nu in iets minder dan een jaar ~3100 kWh opgebracht.

Bedankt voor het helpen trouwens, ik waardeer echt dat je de moeite ervoor neemt. Ik dacht alleen aan iets veel kleinschaligers, een paar panelen, 2 of 3 ofzo op een Steca 500. Of zo'n Enecys Duo microomvormer, ik weet dat die ivm hun faillissement voor €30 te koop stonden bij SolarNRG. Dan heb je 500 Wp voor €260 :P Voordeel is dat die, omdat die plat ligt, het percentage eigen gebruik van kWh's verhoogt. Ook kan die het kleine gaatje van ~300 kWh tussen opwek en verbruik opvullen, voor een deel.

Ik denk alleen dat het nog wel even duurt voordat ik iets koop, misschien als ik weer zo'n Enecys Duo inverter kan krijgen voor 30 euro :P

14 panelen neerleggen voor 70 euro per jaar besparing + 90 kolenfooi zal ook een enorme tvt hebben :P

[ Voor 5% gewijzigd door marcop23 op 09-11-2015 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Bullet NL schreef op maandag 09 november 2015 @ 17:21:
Ik zat even op een mobiel te typen, dat ging niet helemaal goed. De NAM is ook nog niet klaar met mij, maar deze verduurzamingenspremie is mooi mee genomen. Maar dat is deels off-topic.
Volgend jaar wordt hier lokaal door de gemeente een nieuwe pot subsidie aangebroken voor woning verduurzaming. Nu maak ik ook daar weer graag gebruik van, het gaat mij er dus om tot hoever ik mijn huidige systeem kan uitbreiden. Loont het bijvoorbeeld om mijn dak helemaal vol te leggen (met het oog op de mij aangesmeerde Solar Edge 3000. Op mijn pannendak zou ik nog 4 panelen kwijt kunnen, op mijn garage eventueel nog meer.

Het gaat mij er een beetje om wanneer (bij hoeveel WP) het omslag punt tussen een SE3000 of hoger ligt.
De 12 panelen die ik er nu op heb liggen halen op dit moment (tijd van het jaar e.d.) hun maximale capaciteit bij lange na niet. Hoe meer panelen ik op het dak leg, hoe hoger mij output zal zijn. Mijn vraag is dus als of het zin heeft om meer panelen op deze SE3000 aan te sluiten zodat hij vaker en langer tegen zijn maximale output aan hangt.
lastig en moeilijk verhaal.
(en helemaal als je schrijft te denken dat je se3000 hebt, zeker dat daar van ook nog 2 versies van zijn ook.)

ik weet te weinig van solaredge af, de max is 3300Wp op een se3000 volgens solaredge zelf.
nu weet ik dat je er wel iets over heen kun, maar ik weet ook dat hij slechter te veel kan hebben als gewone string omvormers.

heel theoretisch is 4025W de max, maar 4025Wp is meer als 4025W. ;)
(max 11,5A met 350V = 4025W)
dus lokale kenner van pv en solaredge zijn nodig om precieze grens te bepalen.
met 2 panelen extra zit je dan wel erg dicht in die buurt.
(kan net of net niet. :? )
marcop23 schreef op maandag 09 november 2015 @ 17:25:
[...]

Op het zuiddak ligt 12x 260 Wp, heeft nu in iets minder dan een jaar ~3100 kWh opgebracht.

Bedankt voor het helpen trouwens, ik waardeer echt dat je de moeite ervoor neemt. Ik dacht alleen aan iets veel kleinschaligers, een paar panelen, 2 of 3 ofzo op een Steca 500. Of zo'n Enecys Duo microomvormer, ik weet dat die ivm hun faillissement voor €30 te koop stonden bij SolarNRG. Dan heb je 500 Wp voor €260 :P Voordeel is dat die, omdat die plat ligt, het percentage eigen gebruik van kWh's verhoogt. Ook kan die het kleine gaatje van ~300 kWh tussen opwek en verbruik opvullen, voor een deel.

Ik denk alleen dat het nog wel even duurt voordat ik iets koop, misschien als ik weer zo'n Enecys Duo inverter kan krijgen voor 30 euro :P

14 panelen neerleggen voor 70 euro per jaar besparing + 90 kolenfooi zal ook een enorme tvt hebben :P
al eens uit gerekend hoe goed je met kolenfooi je huis zou kunnen verwarmen. ;)
(gaat een stuk beter als je denkt, beter als met gas.)

gewoon lekker groots doen, nu eerst even een paar jaar de winst opzij zetten en je kun het zelfs gratis doen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bamboe48
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 12-09 21:50
Mattie112 schreef op maandag 09 november 2015 @ 15:57:

Opwekkend filmpje, gefeliciteerd!

7695 Wp: 30xAuria115 & Delta Solivia 3.3 TR / 36xAuria120 & Delta Solivia 5.0 TR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs8472
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12-09 17:36
migjes schreef op maandag 09 november 2015 @ 17:34:
[...]

ik weet te weinig van solaredge af, de max is 3300Wp op een se3000 volgens solaredge zelf.
nu weet ik dat je er wel iets over heen kun, maar ik weet ook dat hij slechter te veel kan hebben als gewone string omvormers.
Bij SolarEdge mag je gewoon overdimensioneren tot 135% op de omvormer, zie dit document http://www.solaredge.us/f...r_dc_oversizing_guide.pdf . De optimizers zelf mag je niet overdimensioneren!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
Thijs8472 schreef op maandag 09 november 2015 @ 18:17:
[...]

Bij SolarEdge mag je gewoon overdimensioneren tot 135% op de omvormer, zie dit document http://www.solaredge.us/f...r_dc_oversizing_guide.pdf . De optimizers zelf mag je niet overdimensioneren!
en dat is ook precies hoe ik het omschrijf ;)
hoe denk jij dat ik aan die 4025W kom ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

Hoe verhoud de maximale WP van de totale som panelen zich dat tot het maximale wattage wat de omvormer aankan? Wanneer ik 270WP panelen heb, ik ga aan de veilige kant zitten. (hoog dus) 270WPx0.90% efficiëntie hoeveel is het netto vermogen in Watt wat een paneel kan leveren dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs8472
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12-09 17:36
In het geval van SolarEdge staat het in die PDF (RTFM ;) ):
In all limits, the rated STC power of the modules should be used regardless of module location, tilt or orientation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RAFA
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 06:51
argusb79 schreef op maandag 09 november 2015 @ 16:55:
Heeft er ook iemand ervaring met de CIGS panelen van TSMC?

Bij deze test https://www.zonnepanelen....hillende-merken/prestatie staan ze namelijk stijf onderaan.

Dat terwijl dunnefilmpanelen het toch juist ietsje beter moeten doen per Wp?!?
Ik weet dat de SF panelen het juist wel goed doen, daar kan ik echter minder panelen van kwijt.
Mijn collega heeft er 24 stuks van liggen sinds Juli dit jaar. 24x TSMC 160Wp i.c.m. Stecagrid 3600 op Oost (zelfs richting N). Volgens hem ziet hij inderdaad verschil tussen de SF's en zijn TSMC's...Afgelopen week heeft hij er 4x een JA solar 265Wp bij laten leggen op de garage. http://public.solarmonito...d/system/9Y1FN/B9mk5dx3zS

Ik zou persoonlijk voor de SF's gaan (qua opbrengst dan, qua looks zien de TSMC's er wel heel strak uit).

Zelf heb ik de de SF's en TSMC's ook overwogen omdat ik de panelen gewoon mooier vind dan de traditionele panelen. Uiteindelijk vanwege ligging op zuid en het passend krijgen op mijn dak heb ik toch besloten om voor all black mono's te gaan. Achteraf gezien ziet dat er ook netjes uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Bullet NL schreef op maandag 09 november 2015 @ 18:50:
Hoe verhoud de maximale WP van de totale som panelen zich dat tot het maximale wattage wat de omvormer aankan? Wanneer ik 270WP panelen heb, ik ga aan de veilige kant zitten. (hoog dus) 270WPx0.90% efficiëntie hoeveel is het netto vermogen in Watt wat een paneel kan leveren dan?
een 270Wp paneel kan goed 300W leveren.
dat doet hij niet vaak en eigenlijk alleen in de lente en dat vaak na een regen buitje als hij goed koud is.
mijn 190Wp panelen op 45 graden en op vol oost kunnen soms naar de 210W schieten.
dus Wp zegt niks over W.
de efficiëntie van mijn set is dus 0,75 of 75% en toch kan er 210W per 190Wp paneel uitkomen. ;)
(gebeurd niet heel vaak.)

de 0,90% efficiëntie is natuurlijk erg slecht.
dat zou betekenen dat een 270Wp paneel maar 3W levert.
maar je bedoelt waarschijnlijk 90% of 0,90. ;)
maar dat slaat op jaar opbrengsten, niet op de max die het paneel doet.
niet dat getal gebruiken (zoals Thijs8472 ook zegt.)

in een normale omvormer zit de mpp in de omvormer.
zodra mijn 3000Wp op een mpp van 2000W boven de 2000W komt gaat hij zwabberen tussen de 2000-2100W.
bij solaredge zit de mpp in de optimizers, en de comunicatie gaat via zoiets als zigbee.
dat is een langzamere communicatie en hij zal wat meer gaan zwabberen.
hoeveel meer :? afhangend van de situatie.
(solaredge blijft elke keer er een beetje vaag over, ze vertellen het niet helemaal, zodat je het net niet echt weet. de pdf die Thijs8472 gaf geeft duidelijkheid tot een bepaalde hoogte. en helaas met aardig wat onduidelijkheden. vind ik best wel zonde van hun.)

mijn omvormer kan makkelijk 4000Wp op een 2000W mpp verwerken, doet hij niet moeilijk over.
maar dan zou ik dus met 2x mpp een 8000Wp op een 3300W omvormer kunnen hangen.
(verstandig is anders, je gaat wel heel veel opbrengst weg gooien.)
solaredge doet daar moeilijker over, en zegt: maak een simulering met de software. ;)
(dat is allen niet heel erg simpel en software die ze hebben is best wel bagger, cijfers moeten ook interpreteert worden en daar heb je een kenner van pv en solaredge voor nodig.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yohammer
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 05-12-2023
Nu op Ned1 radar over zonnepanelen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
loyske schreef op maandag 09 november 2015 @ 10:51:
[...]
2. Dit is het type JAM6(SE)(BK)(R)60-270 (ik gok dat de SE in typeaanduiding wijst op ingebouwde optimizers?) Op de optimizers wordt 25 jaar volledige garantie gegeven en 12 jaar op de omvormer.
Verder wordt er niks gezegd over het type optimizer.
ik hoor net op tv.
radar gaat het hebben over garantie en pv panelen.
geen idee waar ze het over gaan hebben, maar ik kan genoeg bedenken >:)
(veel problemen liggen bij de gebruikers, ik wil niet zeggen dat pv zo ingewikkeld is, maar als simpele jan met de pet op kan het wel eens veel zijn om te bevatten, en we hebben veel cowboy installateurs in dit kleine landje en veel domme nitwits.)

misschien wel leuk om te zien, maar ik weet het ook nog niet.
yohammer schreef op maandag 09 november 2015 @ 20:26:
Nu op Ned1 radar over zonnepanelen....
lol

[ Voor 8% gewijzigd door migjes op 09-11-2015 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argusb79
RAFA schreef op maandag 09 november 2015 @ 19:24:
[...]

Mijn collega heeft er 24 stuks van liggen sinds Juli dit jaar. 24x TSMC 160Wp i.c.m. Stecagrid 3600 op Oost (zelfs richting N). Volgens hem ziet hij inderdaad verschil tussen de SF's en zijn TSMC's...Afgelopen week heeft hij er 4x een JA solar 265Wp bij laten leggen op de garage. http://public.solarmonito...d/system/9Y1FN/B9mk5dx3zS

Ik zou persoonlijk voor de SF's gaan (qua opbrengst dan, qua looks zien de TSMC's er wel heel strak uit).
Het zou bij mij om een systeem op ZZW gaan, poly is dan ook al snel aantrekkelijk(er). Zit alleen (mogelijk) met schaduw en met de TSMC's liggen er meer panelen = meer mogelijkheden tot vormen van strings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argusb79
Net Radar gezien, het garantiestuk ging er vooral over dat fabrikanten ( in dit geval specifiek ZNShine ) niet thuis geven bij een defect paneel, ondanks 10 jaar garantie. En dan is China opeens erg ver weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

argusb79 schreef op maandag 09 november 2015 @ 21:46:
Net Radar gezien, het garantiestuk ging er vooral over dat fabrikanten ( in dit geval specifiek ZNShine ) niet thuis geven bij een defect paneel, ondanks 10 jaar garantie. En dan is China opeens erg ver weg.
Ik meen toch gelezen te hebben dat databeestje hier op het forum zijn defecte panelen gewoon vervangen kreeg.
Maar garantie op zonnepanelen is zo'n beetje tot de deur inderdaad.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-09 19:02

databeestje

Von PrutsHausen

Rol-Co schreef op maandag 09 november 2015 @ 21:51:
[...]

Ik meen toch gelezen te hebben dat databeestje hier op het forum zijn defecte panelen gewoon vervangen kreeg.
Maar garantie op zonnepanelen is zo'n beetje tot de deur inderdaad.
Klopt, MDZ heeft deze zonder morren ingeruild, en ook bij drielp was dit het geval weet ik me te herinneren.

In dit geval is het de taak van de leverancier om deze verantwoordelijkheid op zich te nemen, en die is niet vanzelfsprekend.

Er is een recht in Nederland voor de particuliere koper in Nederland dat waren een bepaalde genormeerde levensduur moeten hebben en dus ook buiten de 2 jaar wettelijke garantie de leverancier aansprakelijk is. Meestal lopen die dingen via een rechtsbijstand verzekering, maar dat hoeft zeer zeker niet.

Voor zonnepanelen geld bij vrijwel alle panelen een 80% vermogensgarantie voor 20 jaar, het mag dus aannemelijk gemaakt worden dat deze minimaal 10 jaar mee gaan onder normale omstandigheden. Als deze dan na(binnen) 3 jaar stuk gaan is dit niet binnen de normale bandbreedte en kan er vaak een case voor gemaakt worden.

MDZ heeft hier meer panelen van teruggehad en heeft er dan ook niet moeilijk over gedaan, zij nemen het op met ZNShine in China.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argusb79
Probleem bij de mensen in de uitzending was dat de oorspronkelijke (NL) leverancier failliet/overgenomen was en niet thuis gaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22-09 21:27
migjes schreef op maandag 09 november 2015 @ 15:09:
[knip]

grote koelhuizen daar in tegen gaan dit wel doen.
voor hun heeft het wel nut.
stroom prijs laag, extra koud maken voor als de stroomprijs weer hoog is.
(maar dat zijn groot gebruikers en die betalen maar 8ct)

[knip]

kansspelbelasting op variabele tarieven, geniaal _/-\o_
lol, dat zou wel iets zijn.
Beetje tegenstrijdig he? Eerst mopperen over energiebelasting, en dan kansspelbelasting geniaal vinden :z Kansspelbelasting is gewoon nóg een extra melkkoe bovenop de energieprijs voor consumenten :N
Mattie112 schreef op maandag 09 november 2015 @ 16:22:
Ja we hebben hard doorgewerkt :)

Zal iets meer context geven:

Zaterdag begonnen om ~08:00 eerst maar even alles netjes klaarleggen (zie je niet op de film). Vervolgens eerst bezig geweest met de dakhaken. Nou zoals verwacht ging het echt klote bij de bovenste rij pannen (blij dat deze haken niet geschroefd hoeven te worden) maar dat is gelukt. Bij de rest van de pannen maar even het randje afgeslepen zodat de pannen netjes aansluiten.

[rest van verhaal]
Nice! :) Was dat Clickfit spul?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-09 23:08
Weten jullie dat het volgens de lastste nem1010 van okt. 2015 niet meer is toegestaan op 500 watt in te voeden op een bestaande groep. Voor de installateurs zie de lastste stroomlijn.

Johan

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Jerrythafast schreef op maandag 09 november 2015 @ 22:13:
[...]
Beetje tegenstrijdig he? Eerst mopperen over energiebelasting, en dan kansspelbelasting geniaal vinden :z Kansspelbelasting is gewoon nóg een extra melkkoe bovenop de energieprijs voor consumenten :N
nop, dat probleem licht echt bij jouw. ;)
ik mopper niet over de energie belasting, ik vertel hoe het in elkaar zit en dat veranderd heel veel aan de situatie.
de grote verschillen die we nu hebben lopen tussen de 7 tot 22ct per kWh en dat vind ik wel heel erg veel.
als je verschillende instanties al zo verschillend afrekent, dan kun je gewoon niet veel met een variabel tarief. (te weinig ruimte om mee te werken om het ook maar enigszins interessant te maken.)

en die kansspelbelasting is helemaal niet zo gek.
een energie centrale produceert geen kWh's maar kW's, pas bij de gebruiker word het een kWh die hij af rekent. energie leveranciers speculeren of gokken cq kansspel daar mee.
(binnen een absurd systeem mag ik daar wel aan toevoegen.)
dat kansspelletje mag van mij best belast worden, maar dan gaat de energie belasting er wel uit.
dan betaalt te minste weer iedereen in Nederland de zelfde prijs voor hun kWh-tjes. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06:04

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Bullet NL schreef op maandag 09 november 2015 @ 17:21:

Wellicht kan het onderstaande grafiekje je wat helpen, SE regelt de inverter terug vanaf een graad of 50 omgeving temperatuur. Zal dus een relatie hebben met de heatsink aan de achterzijde.

Sinds kort is er nieuwere software geladen in mijn SE 4000 vanaf de SE server. Ik kan nu de interne temperatuur en net frequentie aflezen op het display, op het 2e tabblad. Bij een hogere belasting zie je natuurlijk de interne temp. stijgen. Hang e'm dus op een koele plek.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/dvsGiU1l.png

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22-09 21:27
migjes schreef op maandag 09 november 2015 @ 23:04:
[...]

nop, dat probleem licht echt bij jouw. ;)
ik mopper niet over de energie belasting, ik vertel hoe het in elkaar zit en dat veranderd heel veel aan de situatie.
de grote verschillen die we nu hebben lopen tussen de 7 tot 22ct per kWh en dat vind ik wel heel erg veel.
als je verschillende instanties al zo verschillend afrekent, dan kun je gewoon niet veel met een variabel tarief. (te weinig ruimte om mee te werken om het ook maar enigszins interessant te maken.)

en die kansspelbelasting is helemaal niet zo gek.
een energie centrale produceert geen kWh's maar kW's, pas bij de gebruiker word het een kWh die hij af rekent. energie leveranciers speculeren of gokken cq kansspel daar mee.
(binnen een absurd systeem mag ik daar wel aan toevoegen.)
dat kansspelletje mag van mij best belast worden, maar dan gaat de energie belasting er wel uit.
dan betaalt te minste weer iedereen in Nederland de zelfde prijs voor hun kWh-tjes. ;)
Hahaha, het past wel goed in lijn met dat andere onderwerp in Radar vanavond: het gokken op de prijs van de Euro (of die een aantal bedrijven). :9

Maar even zonder gekheid, dat hele variabele tarief gebeuren is in de huidige markt natuurlijk ten dode opgeschreven ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JohnnyDune schreef op maandag 09 november 2015 @ 12:09:
Hallo allemaal,

Na eerst alle berichten sinds afgelopen winter doorgelezen te hebben en het nodige huiswerk gemaakt te hebben, zijn er dan toch eindelijk in de afgelopen herfstvakantie zonnepanelen op ons dak geplaatst:

- 14x JA Solar 265 Wp, embedded SolarEdge Optimizer
- SolarEdge 4000-16

Keurig geïnstalleerd (montage, meterkast, enz.) voor ongeveer EUR 4800 (ex BTW).

Ik heb gekozen voor de SolarEdge omvormer en optimizers vanwege de schaduw van de dakkapel en de schoorsteen. Het dak ligt op Zuid-Zuidwest, de slagschaduw van de dakkapel is vlak na de middag spectaculair :)

De omvormer is een pietsie over-sized, maar je weet maar nooit of er in de toekomst nog meer panelen bijkomen 8)

foto: [afbeelding]

(dank aan Cockie voor het uploaden van de foto!)
volgens mijn rekenmachine, is 265x14=3710 dat is dus 1 paneeltje erbij en je hebt zowat 4kwp. misschien ligt het aan mij hoor maar zoveel uitbreiding zit er niet of mis ik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:33
migjes schreef op maandag 09 november 2015 @ 20:32:
[...]

ik hoor net op tv.
radar gaat het hebben over garantie en pv panelen.
geen idee waar ze het over gaan hebben, maar ik kan genoeg bedenken >:)
(veel problemen liggen bij de gebruikers, ik wil niet zeggen dat pv zo ingewikkeld is, maar als simpele jan met de pet op kan het wel eens veel zijn om te bevatten, en we hebben veel cowboy installateurs in dit kleine landje en veel domme nitwits.)

misschien wel leuk om te zien, maar ik weet het ook nog niet.
Heb het inderdaad ook gezien. En garantie verhaal is me duidelijk, zeker als het spul uit China komt. Maar volgens mij is SolarEdge een Amerikaans Israëlisch bedrijf wat me al een iets beter gevoel geeft ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Jerrythafast schreef op maandag 09 november 2015 @ 23:18:
[...]

Hahaha, het past wel goed in lijn met dat andere onderwerp in Radar vanavond: het gokken op de prijs van de Euro (of die een aantal bedrijven). :9

Maar even zonder gekheid, dat hele variabele tarief gebeuren is in de huidige markt natuurlijk ten dode opgeschreven ;w
op het moment hebben we een vast bedrag wat op de kWh prijs word gegooid en dan betalen we daar weer over de BTW.
die proef ballonnetjes met variabele tarifering hebben eigenlijk alleen maar het doel om de belasting in plaats van een vast bedrag naar een percentage te krijgen. ;)
nu hebben we grof weg 7ct per kWh + 14ct belasting zeg maar 33% + 66%, word het een percentage dan gaat dit in eens wel flink uit maken. dan is b.v. 6ct +12ct voor laag tarief en 8 + 16ct voor hoog tarief.
en voor 6ct verschil gaat het in eens voor veel mensen wel iets uit maken op hun jaar afrekening.
(en vergeet ook de heffingskorting niet, vooral voor pv eigenaren een leuke verrassing.)
loyske schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 08:44:
[...]
Heb het inderdaad ook gezien. En garantie verhaal is me duidelijk, zeker als het spul uit China komt. Maar volgens mij is SolarEdge een Amerikaans Israëlisch bedrijf wat me al een iets beter gevoel geeft ;)
jep solaredge is dat zo, maar jij koopt JAsolar met in gebouwde optimizers, en dat is chinees dus daar licht je garantie. ;) bij solaredge kun je nog wel terecht voor de omvormer, maar niet de optimizer+paneel.
(niet dat ik zeg dat je het niet moet doen, maar ik zelf zou gewoon JAsolar panelen gebruiken geen probleem, maar dan wel losse p300 solaredge optimizers. ;) )

ik vind die percium panelen wel erg geil.
http://shop.winkelman-zon...--290wp--zwart-frame.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
migjes schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 09:23:
[...]

jep solaredge is dat zo, maar jij koopt JAsolar met in gebouwde optimizers, en dat is chinees dus daar licht je garantie. ;) bij solaredge kun je nog wel terecht voor de omvormer, maar niet de optimizer+paneel.
(niet dat ik zeg dat je het niet moet doen, maar ik zelf zou gewoon JAsolar panelen gebruiken geen probleem, maar dan wel losse p300 solaredge optimizers. ;) )

ik vind die percium panelen wel erg geil.
http://shop.winkelman-zon...--290wp--zwart-frame.html
Daar heb je inderdaad een punt. Maar losse optimizers maakt het zaakje natuurlijk nog duurder.... arghhh 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kockkie
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 26-02 21:08
in progress... Beetje jammer van het kak weer.

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/4t92qc.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/24nfv2q.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/2w388xg.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Kockkie op 10-11-2015 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
loyske schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 09:38:
[...]
Daar heb je inderdaad een punt. Maar losse optimizers maakt het zaakje natuurlijk nog duurder.... arghhh 8)7
jep, sorrie.
maar ik zeg gewoon ook, dat je het gewoon kunt doen hoor.
echt 99% van de gevallen gaan gewoon goed.
zoveel problemen met het spul is er echt niet.

alleen dat de garantie leuk is voor de verkoper zijn verhaal,
maar als consument moet je daar niet teveel aan ophangen. ;)

(en als er echt problemen zijn, dan kun je altijd nog een paneel vervangen met een losse optimizer.
solaredge zie ik niet zo heel snel verdwijnen, jasolar durf ik minder over te zeggen.
maar dit is zoveel kristallen bol kijken, dat ik zelf me afvraag of ik me zelf wel geloof.
ik heb zelf nog 14 suntech panelen, die zijn in de tussen tijd over de kop gegaan en betwijfel ook of daar nog iets van garantie op zit, boeit niet echt ze doen het nog goed en zijn al terug verdiend. ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik moet maar weer naar andere panelen kijken.

Zou een bva veiling met 26 sunpowers 335 black komen, maar helaas zijn ze op het laatste moment terug getrokken. Vermoedelijk had de leverancier nog een claim op deze panelen ivm niet betaalde factuur ofzo..

Ach rustig verder kijken. Haastige spoed is nooit goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla

Joepla

Jerrythafast schreef op maandag 09 november 2015 @ 23:18:
[...]Maar even zonder gekheid, dat hele variabele tarief gebeuren is in de huidige markt natuurlijk ten dode opgeschreven ;w
Denk het niet. Als we in de toekomst meer duurzame energie willen, zullen we ons verbruik -en met name het tijdstip waarop we willen verbruiken- daarop moeten aanpassen. We hebben dan minder centrales die bij- en afgeschakeld kunnen worden, je bent afhankelijker van o.a. zon en wind. Vraag en aanbod principe.
Dat is een balans die exact moet kloppen, daar kun je niet mee sjoemelen.

Wie nu nog denkt dat we duurzaam worden door massaal windmolens en zonnepanelen te plaatsen, zonder ons consumptiegedrag aan te passen, heeft het mis Tenzij je accepteert dat we qua elektriciteitsvoorziening afzakken naar het nivo van een ontwikkelingsland.

Er is een manier waar mensen erg gevoelig voor zijn: beloning of straf. Goedkope of (heel) dure kWh's. Reken maar dat de wasmachines 's nachts draaien voor 10 ct/kWh en stukken minder om 7:30 uur als je EUR 2/kWh moet ophoesten. Misschien wat extreem, maar zo kan het gaan in een duurzame samenleving. En zo werkt het voor de grootverbruikers al jaren.

Overigens is de goudprijs enigszins vergelijkbaar hiermee: zodra er veel vraag is, stijgt de prijs. Om na een tijdje weer te zakken als de vraag afneemt. Olie idem dito. Dat accepteren we toch ook sinds jaar en dag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Nu online
Eeeeeeen mijn systeem staat aan :)

http://www.solarmanpv.com...rminalMain.aspx?pid=18059 (moet nog even naar pvout kijken)

Afbeeldingslocatie: http://upload.mattie-systems.nl/uploads/61614-capture.png

Lijkt er op dat string 2 niks doet.... moet nog even kijken of die gewoon net niet genoeg vermogen heeft of dat er iets anders mis is.... Wanneer ik de voltages meet met mn multimeter zijn ze bij de strings nagenoeg gelijk.
Bamboe48 schreef op maandag 09 november 2015 @ 17:52:
[...]

Opwekkend filmpje, gefeliciteerd!
THX!
Jerrythafast schreef op maandag 09 november 2015 @ 22:13:
[...]

[...]

Nice! :) Was dat Clickfit spul?
Het is hiervandaan: http://www.sun-solar.nl/i...tegorie/montage-systemen/
Dakhaken die je niet hoeft te schroeven, rails zit met een hamerkopbout vast aan de haken (en die zijn verstelbaar). Eind/tussenklemmen zitten met 1 schroef dan weer in de rails.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
Hoe wordt hier gedacht over het financieren van de aanschaf zonnepanelen dmv een duurzaamheidslening?

Zit hier aan te denken, maar twijfel nogal.

Voordeel is dat het je bijna geen geld kost om aan te schaffen aangezien je met de energiebesparing (in mijn geval elektra en gas) de lening aflost.
Nadeel is dat je terugverdientijd wel minimaal 10 tot 15 jaar is.
Hoe zit dat als straks de saldering aangepakt wordt?

In mijn situatie gaat het om spouwmuurisolatie en zonnepanelen die ik op deze manier wil aanschaffen.
Waarom? Omdat de rente op de lening ontzettend laag is en ik net een flinke verbouwing achter de rug heb die geld genoeg gekost heeft.

Hoe zijn de meningen hier? Of is dit een vraag voor een ander topic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Mattie112 schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 10:11:
Eeeeeeen mijn systeem staat aan :)

http://www.solarmanpv.com...rminalMain.aspx?pid=18059 (moet nog even naar pvout kijken)

[afbeelding]

Lijkt er op dat string 2 niks doet.... moet nog even kijken of die gewoon net niet genoeg vermogen heeft of dat er iets anders mis is.... Wanneer ik de voltages meet met mn multimeter zijn ze bij de strings nagenoeg gelijk.
cool.

even kijken.
met de mulitmeter meten zonder dat de zaak aan de omvormer zit, dan doe je een Voc meting.
dat zou moeten zijn dat er 9x46V=415V (een 380 tot 430V is ook vrij normaal)
klopt dat ongeveer?

als de string aan de omvormer zit dan heb je een Vmpp.
die zou ongeveer 9X38V=342V moeten zijn.
klopt dat ongeveer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:48
loyske schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 10:23:
Hoe wordt hier gedacht over het financieren van de aanschaf zonnepanelen dmv een duurzaamheidslening?

Voordeel is dat het je bijna geen geld kost om aan te schaffen aangezien je met de energiebesparing (in mijn geval elektra en gas) de lening aflost.

In mijn situatie gaat het om spouwmuurisolatie en zonnepanelen die ik op deze manier wil aanschaffen.
Waarom? Omdat de rente op de lening ontzettend laag is en ik net een flinke verbouwing achter de rug heb die geld genoeg gekost heeft.

Ik heb er over gedacht, maar niet gedaan, met name omdat de provincie te langzaam was. (voor mij).
Volgens mij bleef er iets van een half procent rente over, dat verhoogd je tvt toch niet zo erg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
janne_nl schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 10:28:
[...]

Ik heb er over gedacht, maar niet gedaan, met name omdat de provincie te langzaam was. (voor mij).
Volgens mij bleef er iets van een half procent rente over, dat verhoogd je tvt toch niet zo erg?
Dat niet, maar de lening loopt 15 jaar als je meer dan 7500 leent. Je mag wel tussentijds boetevrij aflossen. Iets wat ik dan zou doen met de BTW teruggaaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
loyske schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 10:23:

lenen kost geld, hoe je het ook draait of keert.

zoiets al een spouwmuur vullen of dubbelglas(cq trippel of hr met een hoop plussen) of zolder/vloer isolatie etc etc....
is je huis verbeteren en voegt waarde toe in veel gevallen aan het huis.
als je daar voor moet lenen, het zij zo.
in nood gevallen verkoop je het huis (met hopelijk genoeg meer prijs als de zaak niet onderwater staat.).
let wel op of je een label kunt zakken met de maatregelen. ;)

met pv is het iets risico voller, en dat doe ik liever met geld wat ik heb.
(meer risico is dus wel vaak meer winst, dat hoort er dan wel bij.)
meer waarde aan het huis is alleen als je het ook gebruikt (salderen).
dus dat kan verschillen van bewoner tot bewoner, moeilijk daar een meer waarde aan het huis voor te geven.

dus staat je huis met hypotheek al onder water, dan los je dat niet op met een extra lening.
(een beetje persoonlijk dus, ik zelf heb al 66% van mijn hypotheek afbetaald.
daardoor heb ik zulke lage maand lasten dat ik er totaal niet voor hoef te lenen.)

[ Voor 6% gewijzigd door migjes op 10-11-2015 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
migjes schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 10:40:
[...]

Dat is met een duurzaamheidslening dus niet noodzakelijk het geval.
Door de lage rente en de 'return on investment' van de PV installatie, kun je beter dat geld lenen dan op een spaarrekening laten staan. (Eventjes de aanpassing in de salderingsregeling daar gelaten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Nu online
migjes schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 10:23:
[...]

cool.

even kijken.
met de mulitmeter meten zonder dat de zaak aan de omvormer zit, dan doe je een Voc meting.
dat zou moeten zijn dat er 9x46V=415V (een 380 tot 430V is ook vrij normaal)
klopt dat ongeveer?

als de string aan de omvormer zit dan heb je een Vmpp.
die zou ongeveer 9X38V=342V moeten zijn.
klopt dat ongeveer?
Ik meet nu: 366v op beide strings (het is natuurlijk vol bewolkt hier ;p). De boel weer aangesloten en ik zie 151w staan (al een stuk beter). String 1 319v, string 2 331v

Afbeeldingslocatie: http://upload.mattie-systems.nl/uploads/22583-capture.png

Voltages lijken me een stuk logischer in elk geval en blijkbaar laat hij "het totaal" zien bij string 1 achja het is dat ik dat weet :) Zelfs nu 248w!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10:15

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

mijn panelen liggen sinds gisteren, maar door het bewolkte weer starten ze nu pas op.. 25 hele watts!
er ligt ook volop condens op de panelen...

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
janne_nl schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 10:49:
[...]

Door de lage rente en de 'return on investment' van de PV installatie, kun je beter dat geld lenen dan op een spaarrekening laten staan. (Eventjes de aanpassing in de salderingsregeling daar gelaten)
dat is rekenen als een bank of accountant ;)
(en we weten hoe het nu gaat in die sector, lol)

zonder lening is het gewoon nog beter.
(en neem wel mee of je huis onderwater staat of niet, mocht je ontslagen worden en arbeid ongeschikt.
dan moet je je huis kunnen verkopen met genoeg geld om je lening + hypo te kunnen aflossen.
anders blijf je met rest schuld zitten en geen inkomen.
kan dat, dan is het geen probleem, maar als je dat kunt heb je waarschijnlijk ook genoeg geld om gewoon niet te lenen.)

maar, het hele verhaal hoort wel bij elkaar, niet een losse regel pakken en daar iets over zeggen ;)
Mattie112 schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 10:50:
[...]

Ik meet nu: 366v op beide strings (het is natuurlijk vol bewolkt hier ;p). De boel weer aangesloten en ik zie 151w staan (al een stuk beter). String 1 319v, string 2 331v

[afbeelding]

Voltages lijken me een stuk logischer in elk geval en blijkbaar laat hij "het totaal" zien bij string 1 achja het is dat ik dat weet :) Zelfs nu 248w!
mmm, ik twijfel nog een beetje.
366V = Voc???
en 307Vmpp is een beetje laag.
maar het is nog vroeg en niet bepaalt een goed moment om het te zien met deze bewolking. :-(
dus nog geen nood, het kan nog veranderen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Mattie112 schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 10:50:
[...]

[afbeelding]

Je moet even de tabel goed lezen.
Onder de kop DC-input staan je string spanningen en stromen. ( voor de twee strings klopt het)
Onder de kop AC-output staan je 3 fasen van je aansluiting vermeld,
Als je geen 3fase omvormer hebt zal je in rij 2 en 3 nooit wat zien.
Als je wel een 3 fase omvormer hebt leveren ze vaak maar op 1 fase terug bij lage vermogens.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Nu online
migjes schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 11:01:
mmm, ik twijfel nog een beetje.
366V = Voc???
en 307Vmpp is een beetje laag.
maar het is nog vroeg en niet bepaalt een goed moment om het te zien met deze bewolking. :-(
dus nog geen nood, het kan nog veranderen. ;)
Yes 366 is Voc, geloof dat ik gister ~410v Voc gemeten heb, maar het schommelt als een gek met deze bewolking :p Mocht er toch nog een beetje zon komen dan laat ik wel even weten wat ik meet ;)

Inmiddels ook een "send data to remote server" optie gevonden in mn omvormer en ik krijg idd output, alleen nog even kijken hoe ik dat kan parsen :p

code:
1
2
3
4
5
root@raspberrypi:~# nc -u -l 1234
hsA°w$w$H7015D0013Ø
                   Õ
                    ª           ±       V1.10V1.10²hAðw$w$DATA SEND IS OK
«

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Mattie112 schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 11:02:
[...]

Yes 366 is Voc, geloof dat ik gister ~410v Voc gemeten heb, maar het schommelt als een gek met deze bewolking :p Mocht er toch nog een beetje zon komen dan laat ik wel even weten wat ik meet ;)

Inmiddels ook een "send data to remote server" optie gevonden in mn omvormer en ik krijg idd output, alleen nog even kijken hoe ik dat kan parsen :p

code:
1
2
3
4
5
root@raspberrypi:~# nc -u -l 1234
hsA°w$w$H7015D0013Ø
                   Õ
                    ª           ±       V1.10V1.10²hAðw$w$DATA SEND IS OK
«
ik verwacht niet dat de bewolking nog open trekt vandaag, maar wie weet.
probeer dan een Vmpp te geven en een Voc.
dan weten we het zeker of je niet per ongeluk 1 paneel niet verbonden hebt, lol.

(cool, linux, nice. >:)
ik log alles in een terminal scherm, dan werkt het te minste een beetje sneller en zie je meer. ;)
grafische schermen zijn voor watjes. :*) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-09 15:14

ATS

Mattie112 schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 10:11:
Het is hiervandaan: http://www.sun-solar.nl/i...tegorie/montage-systemen/
Dakhaken die je niet hoeft te schroeven, rails zit met een hamerkopbout vast aan de haken (en die zijn verstelbaar). Eind/tussenklemmen zitten met 1 schroef dan weer in de rails.
Werkte dat spul lekker? Of was het nog wel een gepruts om alle boutjes en moertjes er goed in te krijgen?

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
janne_nl schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 10:49:
[...]
Ik vind dat je best van de lage rente gebruik kan maken om zonnepanelen te leggen.
Je moet wel de opbrengst (besparing op je energie rekening) gebruiken voor het aflossen van de lening. Dit scheelt de helft in de rente kosten over de looptijd van de lening !
Bij een TVT van 6 jaar heb al het grootste deel terug betaald tegen de tijd dat de saldering regeling misschien mogelijkerwijs zal worden aangepast of bijgesteld .....

Ik vind niet dat je rekent als een bank. Je hebt wel een hefboom maar de rente en aflossing is niet hoger (moet hetzelfde zijn) als de uitgespaarde energie rekening. Dus er verandert niets tov je huidige situatie, je legt je zelf alleen voor een tijdje vast voor die rente en aflossing. Maar energie verbruiken ligt ook vast voor veeel langer.

En het is ook nog eens goed voor een hoger doel als alleen financieel gewin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Nu online
migjes schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 11:08:
[...]

ik verwacht niet dat de bewolking nog open trekt vandaag, maar wie weet.
probeer dan een Vmpp te geven en een Voc.
dan weten we het zeker of je niet per ongeluk 1 paneel niet verbonden hebt, lol.

(cool, linux, nice. >:)
ik log alles in een terminal scherm, dan werkt het te minste een beetje sneller en zie je meer. ;)
grafische schermen zijn voor watjes. :*) )
Yes met Linux heb je binnen 1 tel een "listener" op een bepaalde poort :p Alleen tja die data zal wel encoded zijn en zie maar eens uit te vogelen wat voor formaat..... Zodra je dat data hebt kan je er alles mee doen tenslotte :) (moet nog naar de serial poort kijken hoor, maarja dit werkt via IP dus opzich perfect)
ATS schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 11:12:
[...]

Werkte dat spul lekker? Of was het nog wel een gepruts om alle boutjes en moertjes er goed in te krijgen?
Mwa het is even kijken hoe het precies zit maar het viel mij niet tegen hoor. Goed setje ratel-steek-sleutels is wel aan te raden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
WoudseHoeve schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 11:12:
[...]

Ik vind dat je best van de lage rente gebruik kan maken om zonnepanelen te leggen.
Je moet wel de opbrengst (besparing op je energie rekening) gebruiken voor het aflossen van de lening. Dit scheelt de helft in de rente kosten over de looptijd van de lening !
Bij een TVT van 6 jaar heb al het grootste deel terug betaald tegen de tijd dat de saldering regeling misschien mogelijkerwijs zal worden aangepast of bijgesteld .....

Ik vind niet dat je rekent als een bank. Je hebt wel een hefboom maar de rente en aflossing is niet hoger (moet hetzelfde zijn) als de uitgespaarde energie rekening. Dus er verandert niets tov je huidige situatie, je legt je zelf alleen voor een tijdje vast voor die rente en aflossing. Maar energie verbruiken ligt ook vast voor veeel langer.

En het is ook nog eens goed voor een hoger doel als alleen financieel gewin.
je moet ook niet reageren op iemand die een enkele regel uit een verhaal pakt en zo het hele verhaal verdraaid ;) .
(het 1 is gewoon niet los van het ander.)
als je wil reageren doe dat dan tegen loyske in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 4"

anders maakt je een totaal onzinnige discussie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --WaaZaa--
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-09 12:22
Heb net een partij langs gehad, die me clickfit ten strengste afraadde. Dit omdat het hiermee niet nagelvast zou zijn en dus niet onder de opstalverzekering zou zitten.

Heeft een van jullie hiermee ervaring? Het lijkt me gezien de eerdere reacties geen probleem...

prutsert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
migjes schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 10:40:
[...]

zoiets al een spouwmuur vullen of dubbelglas(cq trippel of hr met een hoop plussen) of zolder/vloer isolatie etc etc....
is je huis verbeteren en voegt waarde toe in veel gevallen aan het huis.
als je daar voor moet lenen, het zij zo.
in nood gevallen verkoop je het huis (met hopelijk genoeg meer prijs als de zaak niet onderwater staat.).
let wel op of je een label kunt zakken met de maatregelen. ;)

met pv is het iets risico voller, en dat doe ik liever met geld wat ik heb.
(meer risico is dus wel vaak meer winst, dat hoort er dan wel bij.)
meer waarde aan het huis is alleen als je het ook gebruikt (salderen).
dus dat kan verschillen van bewoner tot bewoner, moeilijk daar een meer waarde aan het huis voor te geven.

dus staat je huis met hypotheek al onder water, dan los je dat niet op met een extra lening.
(een beetje persoonlijk dus, ik zelf heb al 66% van mijn hypotheek afbetaald.
daardoor heb ik zulke lage maand lasten dat ik er totaal niet voor hoef te lenen.)
Om het verhaal nog wat te nuanceren, het huis is gekocht in juni en verwacht hier toch wel lang te wonen ;)
Staat dus niet onder water.

Het is niet dat ik het geld niet heb, maar wil niet mijn gehele spaargeld eraan opmaken, heb liever een buffer ;)
Aangezien de rente zo laag is van de duurzaamheidslening en ik die kan aflossen met de energiebesparing die ik behaal, dacht ik dus om voor deze optie te gaan. Dan zou het me niks kosten, zou er zelfs maandelijks 10 euro aan overhouden ;)

Alleen spouwmuurisolatie dmv de duurzaamheidslening is geen optie aangezien er een minimum bedrag is van de lening en daar liggen deze kosten onder. Vandaar dat ik dacht om de PV ook mee te nemen in de duurzaamheidslening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
migjes schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 11:23:
[...]

je moet ook niet reageren op iemand die een enkele regel uit een verhaal pakt en zo het hele verhaal verdraaid ;) .
Zucht, dan moet je die regel ook niet zo expliciet in je post zetten.
En ik verdraai het hele verhaal niet, je moet wel goed (en alles) lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 11:15
--WaaZaa-- schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 11:27:
Heb net een partij langs gehad, die me clickfit ten strengste afraadde. Dit omdat het hiermee niet nagelvast zou zijn en dus niet onder de opstalverzekering zou zitten.

Heeft een van jullie hiermee ervaring? Het lijkt me gezien de eerdere reacties geen probleem...
Die partij had waarschijnlijk geen clickfit in zijn assortiment.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Nu online

Wat staat er in je polis?

Bij mij (FBTO) staat:
- zaken die in of aan de woning vastzitten. Bijvoorbeeld, zonweringen, rolluiken,
zonnepanelen, (schotel)antennes, buitenlampen en uithangborden.
er staat nergens dat dit met schroef A of lijm B moet zijn, als het er maar aan vast zit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb contact gehad met mijn verzekering een paar dagen voor het plaatsen en voor 5 euro per jaar een zonnepanelen supplement genomen met speciale voorwaarden (verzekert tegen diefstal bv).

Ligt aan de verzekering, maar je dakpannen zitten bijvoorbeeld ook niet nagelvast en vallen toch ook gewoon in je verzekering?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 10-11-2015 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mattie112 schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 11:37:
[...]

Wat staat er in je polis?

Bij mij (FBTO) staat:

[...]

er staat nergens dat dit met schroef A of lijm B moet zijn, als het er maar aan vast zit :)
Zulke dingen zeggen ze nooit, pas zodra je gaat claimen, ja maar......

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
loyske schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 11:30:
[...]

Om het verhaal nog wat te nuanceren, het huis is gekocht in juni en verwacht hier toch wel lang te wonen ;)
Staat dus niet onder water.

Het is niet dat ik het geld niet heb, maar wil niet mijn gehele spaargeld eraan opmaken, heb liever een buffer ;)
Aangezien de rente zo laag is van de duurzaamheidslening en ik die kan aflossen met de energiebesparing die ik behaal, dacht ik dus om voor deze optie te gaan. Dan zou het me niks kosten, zou er zelfs maandelijks 10 euro aan overhouden ;)

Alleen spouwmuurisolatie dmv de duurzaamheidslening is geen optie aangezien er een minimum bedrag is van de lening en daar liggen deze kosten onder. Vandaar dat ik dacht om de PV ook mee te nemen in de duurzaamheidslening.
je mag zo creatief rekenen als je wil, maar lenen kost geld.
een negatieve rente op een lening heb ik nog nooit gezien. ;)
(niet voor particulieren in ieder geval, bank maakt winst)
als je gewoon niet leent heb je meer als 10€ per maand.
ik zelf zit op 52€ per maand wat ik bespaar en dat is toch meer als met een lening.

(mijn maandlasten voor een lening zouden dan bruto 49€ zijn en dat 10 jaar lang,
uitgaande van een 5000€ lening, maar er zijn betere regelingen. die moet je zelf uit rekenen
http://www.tilburg.nl/inw...uwen/energiezuinig-wonen/
dus ik zou 10 jaar lang bijna geen winst maken, en ik heb nu na 4 zomers mijn panelen al voor 50% terugverdient en die 50% nu vervangen voor betere panelen, dat kan omdat ik geen lening heb. ;)
ik had genoeg verdiend om de 1950Wp nu te vervangen voor 3000Wp.
ik verwacht dat mijn besparing nu rond de 75€ per maand gaat liggen komend jaar, maar dat is nog toekomst en wat onzeker, maar mijn investering is nog steeds maar een 5000€.(en eigenlijk moet ik de oude panelen nog verkopen, maar geen idee voor hoeveel ik dat doe.))

maar als je het wil doen, moet je het doen.
ik zeg alleen: kun je het ook dragen als het fout gaat, het is en blijft een stukje risico wat je neemt.
en dat is heel persoonlijk of dat wel verstandig is.
pv is leuk en moet je doen, maar hou je hoofd uit de wolken daar heeft niemand iets aan.
laat je niet verblinden door € tekens in de ogen of te mooie verhaaltjes van verkopers of banken.
die komen je echt niet gratis helpen als het fout gaat. ;)

even terzijde: het grootste gruwel verhaal wat ik hier heb gelezen.
iemand had best flink geleend, en een erg grote set op het dak gelegd(9kWp).
verkopers hadden hem flink mooie verhaaltjes voorgeschoteld, maar toen kwam hij er achter dat je voor overschotten maar kolenfooi van 8ct kreeg en geen 35ct die het CBS ons voorschotelt (inclusief vast recht die niet saldeerbaar is).
hij had zelfs het salderings-verhaal niet begrepen dat het eigenlijk maar iets is van rond de 21ct.
het was allemaal zijn eigen stomme fout, erg lullig voor hem, maar niks aan te doen.
verkoper en bank konden hun blanke handjes in onschuld wassen. ;)
(ik denk niet dat je hier last van zult hebben, het is maar een voorbeeld hoe erg fout het kan gaan als je niet oplet.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnnyDune
Verwijderd schreef op maandag 09 november 2015 @ 23:47:
[...]

volgens mijn rekenmachine, is 265x14=3710 dat is dus 1 paneeltje erbij en je hebt zowat 4kwp. misschien ligt het aan mij hoor maar zoveel uitbreiding zit er niet of mis ik iets?
Je mist niks :-)

Voorlopig weet ik nog niet wat het rendement gaat worden en of ik een beetje in de buurt kom van die 3710 W (ben heel benieuwd hoe het uit gaat pakken in de lente/zomer). Verder zit ik voor uitbreiding eerder te denken aan de achterkant van het huis, ik kan daar eventueel een andere oriëntatie pakken om op die manier wat meer van de ochtendzon mee te pakken als zou blijken dat ik toch wel regelmatig over de 3710 W heen kom. Maar dat zien wel later dan wel weer, de meerprijs voor deze omvormer t.o.v. z'n kleinere broertje (SE 3500) was heel gering, dus ik heb deze maar genomen. Schijnt ook een extra string aan te kunnen, kan ook handig zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
migjes schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 12:39:
[...]

je mag zo creatief rekenen als je wil, maar lenen kost geld.
een negatieve rente op een lening heb ik nog nooit gezien. ;)
(niet voor particulieren in ieder geval, bank maakt winst)
als je gewoon niet leent heb je meer als 10€ per maand.
ik zelf zit op 52€ per maand wat ik bespaar en dat is toch meer als met een lening.

(mijn maandlasten voor een lening zouden dan bruto 49€ zijn en dat 10 jaar lang,
uitgaande van een 5000€ lening, maar er zijn betere regelingen. die moet je zelf uit rekenen
http://www.tilburg.nl/inw...uwen/energiezuinig-wonen/
dus ik zou 10 jaar lang bijna geen winst maken, en ik heb nu na 4 zomers mijn panelen al voor 50% terugverdient en die 50% nu vervangen voor betere panelen, dat kan omdat ik geen lening heb. ;)
ik had genoeg verdiend om de 1950Wp nu te vervangen voor 3000Wp.
ik verwacht dat mijn besparing nu rond de 75€ per maand gaat liggen komend jaar, maar dat is nog toekomst en wat onzeker, maar mijn investering is nog steeds maar een 5000€.(en eigenlijk moet ik de oude panelen nog verkopen, maar geen idee voor hoeveel ik dat doe.))

maar als je het wil doen, moet je het doen.
ik zeg alleen: kun je het ook dragen als het fout gaat, het is en blijft een stukje risico wat je neemt.
en dat is heel persoonlijk of dat wel verstandig is.
pv is leuk en moet je doen, maar hou je hoofd uit de wolken daar heeft niemand iets aan.
laat je niet verblinden door € tekens in de ogen of te mooie verhaaltjes van verkopers of banken.
die komen je echt niet gratis helpen als het fout gaat. ;)

even terzijde: het grootste gruwel verhaal wat ik hier heb gelezen.
iemand had best flink geleend, en een erg grote set op het dak gelegd(9kWp).
verkopers hadden hem flink mooie verhaaltjes voorgeschoteld, maar toen kwam hij er achter dat je voor overschotten maar kolenfooi van 8ct kreeg en geen 35ct die het CBS ons voorschotelt (inclusief vast recht die niet saldeerbaar is).
hij had zelfs het salderings-verhaal niet begrepen dat het eigenlijk maar iets is van rond de 21ct.
het was allemaal zijn eigen stomme fout, erg lullig voor hem, maar niks aan te doen.
verkoper en bank konden hun blanke handjes in onschuld wassen. ;)
(ik denk niet dat je hier last van zult hebben, het is maar een voorbeeld hoe erg fout het kan gaan als je niet oplet.)
Om niet nog eens de opmerking te krijgen dat ik niet alles quote ;)

Of je nu geld leent of het van een spaarrekening afhaalt, het kost altijd geld.
Niet lenen is natuurlijk vaak goedkoper, maar ook een opgebruikt spaar tegoed moet worden aangevuld, dus volgens mij maakt het niet veel uit waar het geld vandaan komt. En als ik kijk naar mijn rekeningen (0.5% rente betalen of 0.7% (zucht) rente krijgen, dan blijft lenen in dit geval goedkoper volgens mij.

Ik heb trouwens ook niet geleend, maar dat lag meer aan de overheidstraagheid.
En bij lenen inderdaad goed opletten naar andere lopende leningen, maar ook een bank is daar tegenwoordig redelijk alert op.

En daarbij, PV installatie toch niet alleen voor het geld....ook voor het milieu....en voor de fun van het zien teruglopen(optellen van het teruglevertelwerk) van de meter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
janne_nl schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 13:03:
[...]

Om niet nog eens de opmerking te krijgen dat ik niet alles quote ;)

Of je nu geld leent of het van een spaarrekening afhaalt, het kost altijd geld.
Niet lenen is natuurlijk vaak goedkoper, maar ook een opgebruikt spaar tegoed moet worden aangevuld, dus volgens mij maakt het niet veel uit waar het geld vandaan komt. En als ik kijk naar mijn rekeningen (0.5% rente betalen of 0.7% (zucht) rente krijgen, dan blijft lenen in dit geval goedkoper volgens mij.

Ik heb trouwens ook niet geleend, maar dat lag meer aan de overheidstraagheid.
En bij lenen inderdaad goed opletten naar andere lopende leningen, maar ook een bank is daar tegenwoordig redelijk alert op.

En daarbij, PV installatie toch niet alleen voor het geld....ook voor het milieu....en voor de fun van het zien teruglopen(optellen van het teruglevertelwerk) van de meter
(heb er niet zo een moeite mee hoor en vind het verder ook niet erg, maar je krijgt dan een reactie op reactie op reactie en voor je het weet gaat het nergens meer over.
dan heeft het niks meer met het originele onderwerp te maken maar meer met ego's ;) )

niet lenen is helaas altijd goedkoper.
kan er niks aan doen dat het zo is.
andere partijen maken er dan winst op en jij mag de risico's dragen.
in dit geval is het allemaal wel aardig acceptabel, en niet echt een probleem, maar reken je niet rijk.
weet wat je doet! (mijn ervaring met schuld hulpverlening is dat daar het meestal fout gaat bij mensen.)
eigenlijk net zo als een hypotheek, dat is ook geen probleem, behalve als je meer hypotheek neemt als de waarde van het huis. (heb toch wel een aantal mensen aan mijn buro gehad die meer hadden geleed voor een huis als de waarde, een auto voor gekocht, de auto in de prak gereden, baan kwijt geraakt en daarna het huis, kleine financiële crisis er over heen met lagere huizen prijzen, en nu een rest schuld, lekker slim en goed naar de bank geluisterd. >:) )

ik ben er mee eens dat je pv niet voor het geld moet doen.
mensen die dat hier denken die lach ik uit. (mmoaa, geld hoort er wel een beetje bij hoor. relatief.)
laten we wel wezen, iemand die 3000kWh per jaar gebruikt betaalt daar maar een 53€ voor per maand.
voor dat beetje geld hoef je die moeite toch niet te doen.
je kunt veel beter even rond gaan in het huis en alle sluipverbruik en onnodige verspilling eens goed aan pakken, kost minder en verdiend meer. ;)
ben wel heel blij dat de hobby een beetje geld oplevert, normaal kosten hobby's geld >:)
maakt het allemaal lekker betaalbaar en goed te doen.

het milieu is zeker ook een goede reden. (maar ook hier kun je gerust vraag tekens bij zetten, het heeft pas echt zin voor het milieu als mensen het systeem hebben begrepen, bij totaal fout gebruik schiet het milieu er ook niks mee op, helaas.)

het teruglopen van de meter (mits feraris natuurlijk, maar met slim mag ook.) is ook een hele mooie reden.
is eigenlijk een beetje het gevoel van je eigen broek omhoog kunnen houden. ;)
en zo minder afhankelijk te zijn van fluctuerende energie prijzen en andersom fluctuerend inkomen (probleem wat ik heb, geld genoeg maar weet nooit of dat elke maand zo is.)

(als ik echt heel eerlijk ben, pv bespaart me een leuke cent, maar het is niets vergeleken bij de lage hypotheek die ik heb, +/- een factor van 8x ;)
lage maandlasten zijn een zegen, pfff vraag me af hoe ik het vroeger toch voor elkaar kreeg.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
migjes schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 14:03:
[...]
(heb er niet zo een moeite mee hoor en vind het verder ook niet erg, maar je krijgt dan een reactie op reactie op reactie en voor je het weet gaat het nergens meer over.
dan heeft het niks meer met het originele onderwerp te maken maar meer met ego's ;) )
Dat ging mis inderdaad ...... maar ik reageerde op jou stelling.
niet lenen is helaas altijd goedkoper.
kan er niks aan doen dat het zo is.
0.5% lening en ( met een beetje moeite) 1.2% spaar... voor zoiets is lenen goedkoper.
andere partijen maken er dan winst op en jij mag de risico's dragen.
in dit geval is het allemaal wel aardig acceptabel, en niet echt een probleem, maar reken je niet rijk.
met sparen loop je ook risico ..... ook al denken veel mensen van niet...
weet wat je doet! (mijn ervaring met schuld hulpverlening is dat daar het meestal fout gaat bij mensen.)
eigenlijk net zo als een hypotheek, dat is ook geen probleem, behalve als je meer hypotheek neemt als de waarde van het huis. (heb toch wel een aantal mensen aan mijn buro gehad die meer hadden geleed voor een huis als de waarde, een auto voor gekocht, de auto in de prak gereden, baan kwijt geraakt en daarna het huis, kleine financiële crisis er over heen met lagere huizen prijzen, en nu een rest schuld, lekker slim en goed naar de bank geluisterd. >:) )
De panelen blijven energie opleveren. Als je alles direct door stort naar de lening dan is het net voorbij je TvT afgelost. ( garantie op de set liefst 10 jaar + opstal verzekering! .... laag risico)
Panelen brengen bij verkoop (op of los) ook weer geld op, de 2de hands prijzen zijn best hoog.
ik ben er mee eens dat je pv niet voor het geld moet doen.
mensen die dat hier denken die lach ik uit. (mmoaa, geld hoort er wel een beetje bij hoor. relatief.)
laten we wel wezen, iemand die 3000kWh per jaar gebruikt betaalt daar maar een 53€ voor per maand.
voor dat beetje geld hoef je die moeite toch niet te doen.
Ik vind 53 euro een significant bedrag (maar dat heb ik hier al meer geroepen) Over dertig jaar is dat 19080 euro (-onderhoud) en dat nog zonder rente (maar ook geen inflatie) Als je dat, na aflossing lening, in je hypotheek stort doe je het niet verkeerd.
je kunt veel beter even rond gaan in het huis en alle sluipverbruik en onnodige verspilling eens goed aan pakken, kost minder en verdiend meer. ;)
ben wel heel blij dat de hobby een beetje geld oplevert, normaal kosten hobby's geld >:)
maakt het allemaal lekker betaalbaar en goed te doen.
Het blijft inderdaad niet bij alleen paneeltjes, maar wel erg makkelijk om te doen.
Maar ook hier geld, het een sluit het ander niet uit !
het milieu is zeker ook een goede reden. (maar ook hier kun je gerust vraag tekens bij zetten, het heeft pas echt zin voor het milieu als mensen het systeem hebben begrepen, bij totaal fout gebruik schiet het milieu er ook niks mee op, helaas.)
Wat valt er te begrijpen aan zonnepanelen en milieu? hoe kan ik zonnepanelen fout gebruiken?
(als je er een dikke terras verwarmer tegenover zet ja ..... )
het teruglopen van de meter (mits feraris natuurlijk, maar met slim mag ook.) is ook een hele mooie reden.
is eigenlijk een beetje het gevoel van je eigen broek omhoog kunnen houden. ;)
en zo minder afhankelijk te zijn van fluctuerende energie prijzen en andersom fluctuerend inkomen (probleem wat ik heb, geld genoeg maar weet nooit of dat elke maand zo is.)
Een hele goede reden.
(als ik echt heel eerlijk ben, pv bespaart me een leuke cent, maar het is niets vergeleken bij de lage hypotheek die ik heb, +/- een factor van 8x ;)
lage maandlasten zijn een zegen, pfff vraag me af hoe ik het vroeger toch voor elkaar kreeg.)
Lage maand lasten wennen snel, niet iedereen kan daar mee omgaan ....
Dat van de faktor 8 hypotheek begrijp ik niet.
een 3kWp aan panelen kost max 5k eur, je hypotheek aflossen zal toch wel een 100k tot 150k geweest zijn .... dus zijn de zonnepanelen effectiever in de kosten maar niet absoluut natuurlijk, dan moet je wel erg veel stroom verbruiken .....

Het argument "ik wil wel een buffer aanhouden" vind ik steek houdend. als je dat niet doet ( zo als jou voorbeeld) kan het gebruiken van je spaargeld buffer wel eens heel duur uitvallen. Kan je beter nu voor een zeer lage rente lenen en je besparing gebruiken voor rente en aflossing. dan ben je na de (iets langere) tvt eigenaar van je panelen.

Mijn conclusie is dus dat je best mag lenen voor zonnepanelen mits:
1) De volledige besparing gebruikt voor aflossing en rente. (moet je toch ophoesten)
2) Je het niet op de bank hebt staan na aftrek van een veilige buffer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
Ik deel jouw mening WoudseHoeve en ja ook het verhaal van migjes snap ik. Ik ben ook niet zo van de leningen voor aanschaf auto etc. spaar er liever voor. Maar in dit geval vindt ik het toch inderdaad anders.
En daarbij, we kunnen het hebben want onze maandlasten zijn niet hoog. En tuurlijk, dat kan altijd veranderen, maar dan nog los ik het af met de besparing van energie.

Nog maar eens een nachtje over slapen of ik het op deze manier ga doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Nu online
reneeke1970 schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 12:08:
[...]

Zulke dingen zeggen ze nooit, pas zodra je gaat claimen, ja maar......
Dan laat je de polis voorwaarden zien en vraag je vriendelijk waar beschreven staat dat het moet schroef A of lijm B vast moet zitten.... het zijn niet voor niets de polisvoorwaarden natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
WoudseHoeve schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 14:51:
[...]
Het argument "ik wil wel een buffer aanhouden" vind ik steek houdend. als je dat niet doet ( zo als jou voorbeeld) kan het gebruiken van je spaargeld buffer wel eens heel duur uitvallen. Kan je beter nu voor een zeer lage rente lenen en je besparing gebruiken voor rente en aflossing. dan ben je na de (iets langere) tvt eigenaar van je panelen.

Mijn conclusie is dus dat je best mag lenen voor zonnepanelen mits:
1) De volledige besparing gebruikt voor aflossing en rente. (moet je toch ophoesten)
2) Je het niet op de bank hebt staan na aftrek van een veilige buffer.
je mag rekenen hoe je het ook wil.
maar reken je niet rijker als je het ook zonder lening kan doen.
niet mijn stelling extremer maken als ik hem neer zet.
(maar zie ook onderstaand. ;) )
loyske schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 14:58:
Ik deel jouw mening WoudseHoeve en ja ook het verhaal van migjes snap ik. Ik ben ook niet zo van de leningen voor aanschaf auto etc. spaar er liever voor. Maar in dit geval vindt ik het toch inderdaad anders.
En daarbij, we kunnen het hebben want onze maandlasten zijn niet hoog. En tuurlijk, dat kan altijd veranderen, maar dan nog los ik het af met de besparing van energie.

Nog maar eens een nachtje over slapen of ik het op deze manier ga doen.
ik schrijf er niet voor niks iedere keer bij: maar als je het wil doen, moet je het doen.
reken je zelf alleen daar door niet rijker als het is en wees niet blind voor de risico's die er ook zijn.
garantie geven is niet moeilijk, garantie krijgen is iets anders, soms gaat het goed soms gaat het niet.
en dat moet je wel kunnen dragen.

hou ook rekening met je ONO oriëntatie, dat is wel een lagere opbrengst als op zuid.
de ONO is goed genoeg voor pv, maar maakt het met lenen er bij het er niet beter op.
(plus dat je een vrij duur systeem wil met solaredge.)

kun je nog een paar maanden wachten en wat geld sparen (het is nu toch vlak voor de winter, dus opbrengsten zijn ruk de komende maanden)
is dat altijd interessanter. ;)

edit:
oja, je wil ook nog een dakkapel op ZWZ, dat is ook niet gratis.
of ga je die ook lenen?
als ik alles bij elkaar optel vind ik dat je al aardig het dubbeltje 3x hebt uitgegeven.
of het moet zijn dat je plannen al veranderd zijn?

[ Voor 5% gewijzigd door migjes op 10-11-2015 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
migjes schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 15:21:

edit:
oja, je wil ook nog een dakkapel op ZWZ, dat is ook niet gratis.
of ga je die ook lenen?
als ik alles bij elkaar optel vind ik dat je al aardig het dubbeltje 3x hebt uitgegeven.
of het moet zijn dat je plannen al veranderd zijn?
Nu snap je waarom ik onder andere twijfel ;)
Dakkapel ga ik zeker niet lenen nee, dat gaat gebeuren met gespaard geld.
Zoals ik al aangaf, ben niet zo van de leningen en zie de duurzaamheidslening dan ook anders.

De SE oplossing is me gewoon op dit moment te duur om in 1x op te hoesten en dan is mijn spaargeld op, iets wat ik juist niet wil.

Maar goed, denk dat we hier nog lang erover kunnen discusieren, maar geloof dat dit een technisch topic is. Toch allen bedankt die hun mening gegeven hebben _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
loyske schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 15:55:
[...]

Nu snap je waarom ik onder andere twijfel ;)
Dakkapel ga ik zeker niet lenen nee, dat gaat gebeuren met gespaard geld.
Zoals ik al aangaf, ben niet zo van de leningen en zie de duurzaamheidslening dan ook anders.

De SE oplossing is me gewoon op dit moment te duur om in 1x op te hoesten en dan is mijn spaargeld op, iets wat ik juist niet wil.

Maar goed, denk dat we hier nog lang erover kunnen discusieren, maar geloof dat dit een technisch topic is. Toch allen bedankt die hun mening gegeven hebben _/-\o_
als je het op ZWZ zou doen dan had ik het allemaal wel kunnen volgen om het dan ook nog te lenen.
(solaredge maakt ook zeker niet goedkoper, maar goed dat zou nog wel kunnen.)
maar op ONO en lenen, moet ook weer niet te gek worden. :?
ik zou zeker ook twijfelen. ;)
maar gewoon even een jaartje sparen kan ook, niks mis mee hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mattie112
  • Nu online
Nou dat was de 'zon' voor vandaag gok ik zo :p

Afbeeldingslocatie: http://upload.mattie-systems.nl/uploads/98688-capture.png

Toch leuk om zo midden op de dag mijn toon op "0w" te zien staan :)

Pagina: 1 ... 57 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Losse aankoopadviezen of het bespreken van offertes horen in een eigen topic.