janne_nl schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 13:03:
[...]
Om niet nog eens de opmerking te krijgen dat ik niet alles quote
Of je nu geld leent of het van een spaarrekening afhaalt, het kost altijd geld.
Niet lenen is natuurlijk vaak goedkoper, maar ook een opgebruikt spaar tegoed moet worden aangevuld, dus volgens mij maakt het niet veel uit waar het geld vandaan komt. En als ik kijk naar mijn rekeningen (0.5% rente betalen of 0.7% (zucht) rente krijgen, dan blijft lenen in dit geval goedkoper volgens mij.
Ik heb trouwens ook niet geleend, maar dat lag meer aan de overheidstraagheid.
En bij lenen inderdaad goed opletten naar andere lopende leningen, maar ook een bank is daar tegenwoordig redelijk alert op.
En daarbij, PV installatie toch niet alleen voor het geld....ook voor het milieu....en voor de fun van het zien teruglopen(optellen van het teruglevertelwerk) van de meter
(heb er niet zo een moeite mee hoor en vind het verder ook niet erg, maar je krijgt dan een reactie op reactie op reactie en voor je het weet gaat het nergens meer over.
dan heeft het niks meer met het originele onderwerp te maken maar meer met ego's

)
niet lenen is helaas altijd goedkoper.
kan er niks aan doen dat het zo is.
andere partijen maken er dan winst op en jij mag de risico's dragen.
in dit geval is het allemaal wel aardig acceptabel, en niet echt een probleem, maar reken je niet rijk.
weet wat je doet! (mijn ervaring met schuld hulpverlening is dat daar het meestal fout gaat bij mensen.)
eigenlijk net zo als een hypotheek, dat is ook geen probleem, behalve als je meer hypotheek neemt als de waarde van het huis. (heb toch wel een aantal mensen aan mijn buro gehad die meer hadden geleed voor een huis als de waarde, een auto voor gekocht, de auto in de prak gereden, baan kwijt geraakt en daarna het huis, kleine financiële crisis er over heen met lagere huizen prijzen, en nu een rest schuld, lekker slim en goed naar de bank geluisterd.

)
ik ben er mee eens dat je pv niet voor het geld moet doen.
mensen die dat hier denken die lach ik uit. (mmoaa, geld hoort er wel een beetje bij hoor. relatief.)
laten we wel wezen, iemand die 3000kWh per jaar gebruikt betaalt daar maar een 53€ voor per maand.
voor dat beetje geld hoef je die moeite toch niet te doen.
je kunt veel beter even rond gaan in het huis en alle sluipverbruik en onnodige verspilling eens goed aan pakken, kost minder en verdiend meer.
ben wel heel blij dat de hobby een beetje geld oplevert, normaal kosten hobby's geld
maakt het allemaal lekker betaalbaar en goed te doen.
het milieu is zeker ook een goede reden. (maar ook hier kun je gerust vraag tekens bij zetten, het heeft pas echt zin voor het milieu als mensen het systeem hebben begrepen, bij totaal fout gebruik schiet het milieu er ook niks mee op, helaas.)
het teruglopen van de meter (mits feraris natuurlijk, maar met slim mag ook.) is ook een hele mooie reden.
is eigenlijk een beetje het gevoel van je eigen broek omhoog kunnen houden.

en zo minder afhankelijk te zijn van fluctuerende energie prijzen en andersom fluctuerend inkomen (probleem wat ik heb, geld genoeg maar weet nooit of dat elke maand zo is.)
(als ik echt heel eerlijk ben, pv bespaart me een leuke cent, maar het is niets vergeleken bij de lage hypotheek die ik heb, +/- een factor van 8x
lage maandlasten zijn een zegen, pfff vraag me af hoe ik het vroeger toch voor elkaar kreeg.)
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)