3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)
Ligt dat niet enorm aan:Mattie112 schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 13:15:
Aan de mensen die hier zelf panelen hebben geplaatst, hoe lang zijn jullie daar mee bezig geweest? Ik ga 18 panelen plaatsen (210wP) en ik ga er toch eigenlijk wel vanuit dat dit in een weekendje moet lukken
- Hoeveel hulp je hebt
- Hoe handig je bent/jullie zijn
- Hoe makkelijk je dak te bereiken en op te werken is
- Hoe precies het er op moet (met passen en meten wordt de meeste tijd versleten...)
My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant
Edit: Never Mind.. een Growatt 4200MTL volgens mij niet.. die moet 20A afgezekerd worden.
loyske schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 13:14:
[...]
Goed punt. Maar ben vergeten te vermelden dat dit volgens de mensen van offerte 1 niet mogelijk was en dat mijn aansluiting niet zwaar genoeg is. Mijn vraag dat ik deze kan aanpassen naar 1x 35A en of het dan wel kan met 16 panelen, werd op gereageerd dat het niet kan....
[ Voor 28% gewijzigd door prein2 op 06-11-2015 13:21 ]
Hoe handig ben je? en doe je het voor het alleen, is het plat / schuin dak? beetje simpele opstelling? welke montage materialen gebruik je?Mattie112 schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 13:15:
Aan de mensen die hier zelf panelen hebben geplaatst, hoe lang zijn jullie daar mee bezig geweest? Ik ga 18 panelen plaatsen (210wP) en ik ga er toch eigenlijk wel vanuit dat dit in een weekendje moet lukken
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
Denk dat van 15 naar 16 panelen de hoofdaansluiting van 1x 25A verzwaard moet worden zoals offerte 2 ook aangeeft. Offerte 1 gaat uit van 15 panelen en dat zou gewoon gaan. Echter als ik vraag naar 16 panelen dan zou het niet kunnen volgens hun, dat vindt ik dan weer raar...prein2 schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 13:18:
Raar verhaal... een Growatt 4000 kan op een 16A zekering, dan heb je hetzelfde vermogen als een SE4000..
Edit: Never Mind.. een Growatt 4200MTL volgens mij niet.. die moet 20A afgezekerd worden.
[...]
Ik zou aangeven dat je er liever 16 op wil hebben op een 16A zekering, en je begrijpt dat ie dan af en toe gaat clippen.loyske schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 13:10:
Ook ik ben me aan het orienteren om het dak vol te gaan leggen
Augustus huis gekocht en verbouwing nadert zijn einde, dus nu eens kijken wat er mogelijk is.
De startpost en tiental pagina's van dit topic gelezen.
Achterkant dak gelegen op het WZW en voorkant op ONO. In eerste instantie leek de achterzijde de beste kant, maar bij nader inzien willen we in de toekomst hier een dakkapel maken waardoor het opeens geen optie meer is.
Voorkant zou ook mogelijk zijn volgens de 2 offertes die ik inmiddels heb.
Flink prijsverschil in de 2 offertes, maar ik zag net dat de duurste uit gaat van een SolarEdge oplossing.
Offerte 1:
15x JA Solar 270Wp (2x6 Portrait en 3x Landscape boven in het midden)
Growatt 3600MTL omvormer
Offerte 2:
16x JA Solar 270Wp met SE power optimizers (4x4 in landscape)
Omvormer SolarEdge SE4000
Wat nu te kiezen? Wat zijn de meningen hier van de experts?
Ik neig naar offerte 2, alleen al omdat het mooier uit ziet. Maar deze offerte is wel dik 1800 euro duurder waarschijnlijk door de SE oplossing!?
Als de omvormer het aan kan wat stroom en spanning betreft moet dat geen probleem zijn, behalve als er ergens schaduw is, waarom heeft die andere partij gekozen voor SE?
Verder zijn er partijen die het landscape monteren niet zo zien zitten.
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
Denk dat ze SE gekozen hebben omdat de voorkant op ONO gebruikt wordt en er in de middag dan schaduw van de schouw kan ontstaan!? Zie situatie hieronder.Andre1973 schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 13:31:
[...]
Ik zou aangeven dat je er liever 16 op wil hebben op een 16A zekering, en je begrijpt dat ie dan af en toe gaat clippen.
Als de omvormer het aan kan wat stroom en spanning betreft moet dat geen probleem zijn, behalve als er ergens schaduw is, waarom heeft die andere partij gekozen voor SE?
Verder zijn er partijen die het landscape monteren niet zo zien zitten.
Wat zijn de nadelen van landscape?
Ja, zeker als de dakhelling niet zo groot is en ook in de zomer, als de zon hoog staat krijg je last van die schoorsteen. Je kunt dat oplossen door 2 strings slim neer te leggen, zodat de rottigheid alleen in een string terecht komt (en 2 mpp's gebruiken natuurlijk), maar een veel terug kerende harde schaduw op PV leid uiteindelijk tot problemen volgens de kenners (kristalein en bypass diode is daar niet op bedacht), dat het wel vaak word gedaan is wat anders (euro's).loyske schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 13:38:
[...]
Denk dat ze SE gekozen hebben omdat de voorkant op ONO gebruikt wordt en er in de middag dan schaduw van de schouw kan ontstaan!? Zie situatie hieronder.
Wat zijn de nadelen van landscape?
[afbeelding]
Landscape plaatsen is gewoon lastiger plaatsen dan portait, als je verticale rails gaat gebruiken wat meestal eigenlijk wel moet bij 4 rijen. horizontale rail plaatst makkelijker, is meteen je trappetje, kan je gebruik maken van ophangbusjes (Clickfit)
Omzetten van 1x25 naar 1x35 huis aansluiting is geen probleem.loyske schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 13:14:
[...]
Goed punt. Maar ben vergeten te vermelden dat dit volgens de mensen van offerte 1 niet mogelijk was en dat mijn aansluiting niet zwaar genoeg is. Mijn vraag dat ik deze kan aanpassen naar 1x 35A en of het dan wel kan met 16 panelen, werd op gereageerd dat het niet kan....
Zoek maar even op de site van je net beheerder, daar staat het haarfijn vermeld,
Kan je zelf ook even regelen.
1x25 naar 1x35 is gratis.
Omzetten van 1x 35 naar 3x25 kost tussen de 200 en 800 euro bij Liander.
Een omvormer van 3600W (16A automaat) kan makkelijk die 16 panelen aan, het vermogens verlies door klippen is minimaal.
Een omvormer van 4000W kan op 16A maar zit wel net over het randje (ik zou het niet doen). Je kan er beter een 20A automaat achter zetten. Dan heb je nog steeds geen probleem met een 1x25A hoofdzekering behalve een stukje selectiviteit. Maar upgraden naar 1x35 is gratis dus.
[ Voor 1% gewijzigd door WoudseHoeve op 06-11-2015 14:03 . Reden: typo ]
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Dakhelling is meen ik iets van 31 graden. Maar de SolarEdge oplossing is dus beter in dit geval?Andre1973 schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 13:57:
[...]
Ja, zeker als de dakhelling niet zo groot is en ook in de zomer, als de zon hoog staat krijg je last van die schoorsteen. Je kunt dat oplossen door 2 strings slim neer te leggen, zodat de rottigheid alleen in een string terecht komt (en 2 mpp's gebruiken natuurlijk), maar een veel terug kerende harde schaduw op PV leid uiteindelijk tot problemen volgens de kenners (kristalein en bypass diode is daar niet op bedacht), dat het wel vaak word gedaan is wat anders (euro's).
Landscape plaatsen is gewoon lastiger plaatsen dan portait, als je verticale rails gaat gebruiken wat meestal eigenlijk wel moet bij 4 rijen. horizontale rail plaatst makkelijker, is meteen je trappetje, kan je gebruik maken van ophangbusjes (Clickfit)
En landscape geeft alleen nadelen mbt montage? Niet qua techniek? Leverancier komt zelf aan met landscape, dit is geen eis van mij verder. Maar ziet er wel mooier uit vindt ik.
Klopt, had het al even nagekeken en van 1x 25A naar 1x 35A is gratis.WoudseHoeve schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 14:02:
[...]
Omzetten van 1x25 naar 1x35 huis aansluiting is geen probleem.
Zoek maar even op de site van je net beheerder, daar staat het haarfijn vermeld,
Kan je zelf ook even regelen.
1x25 naar 1x35 is gratis.
Omzetten van 1x 35 naar 3x25 kost tussen de 200 en 800 euro bij Liander.
Een omvormer van 3600W (16A automaat) kan makkelijk die 16 panelen aan, het vermogens verlies door klippen is minimaal.
Een omvormer van 4000W kan op 16A maar zit wel net over het randje (ik zou het niet doen). Je kan er beter een 20A automaat achter zetten. Dan heb je nog steeds geen probleem met een 1x25A hoofdzekering behalve een stukje selectiviteit. Maar upgraden naar 1x35 is gratis dus.
Denk dat offerte 1 niet naar 16 panelen wil gaan ivm schaduw van schouw aan beiden zijden en zij gebruiken geen SE oplossing.
Sta ik nog steeds voor de keuze welke offerte slimmer is!?
Even een slechte achterop-een-bierviltje berekening van de extra opbrengst van het tweede systeem. Het extra paneel geeft je 1 / 15 = 6,67% extra opbrengst t.o.v. de goedkopere offerte. Plus 5% voor de optimizers is 106,67 × 1,05 = 112% totaal. Dus die 1800 euro geeft je pakweg 12% extra opbrengst en hippere datalogging.
De 5% voor de optimzers is erg voorzichtig. Als je serieuze schaduwval hebt door je schoorsteen zou je misschien wel met 10% mogen rekenen. Dan wordt het 106,67 × 1,1 = 117,33. Dus dan heb je 17,33% extra opbrengst.
[ Voor 17% gewijzigd door Jerrythafast op 06-11-2015 14:23 . Reden: Extra berekening met 10% SolarEdge bonus. ]
Zo even met de glazen bol erbij denk ik dat je met string wel wat meer verlies heb dan met SE, zeker met zo'n lage hellingshoek: je heb toch een groot deel van het jaar zon die over de nok komt dan de schoorsteen mee pakt en dan schijnt er zon op je dak met een schaduw van die schoorsteen.loyske schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 14:09:
[...]
Dakhelling is meen ik iets van 31 graden. Maar de SolarEdge oplossing is dus beter in dit geval?
En landscape geeft alleen nadelen mbt montage? Niet qua techniek? Leverancier komt zelf aan met landscape, dit is geen eis van mij verder. Maar ziet er wel mooier uit vindt ik.
[...]
Klopt, had het al even nagekeken en van 1x 25A naar 1x 35A is gratis.
Denk dat offerte 1 niet naar 16 panelen wil gaan ivm schaduw van schouw aan beiden zijden en zij gebruiken geen SE oplossing.
Eigenlijk zou je dan die bovenste 3 Landscape rechts moeten uitlijnen, dan is het effect wat minder, maar dan is de WAF ook minder.
Of je het verschil terug gaat verdienen kan ik je niet zeggen, maar als je de maximale opbrengst wil, en uitlezing per paneel erg leuk vind, dan SE.
En je kunt rustig een 20A automaat plaatsen achter een 25 A hoofdzekering, de kans dat de omvormer of de AC kabel zo beschadigen dat er kortsluiting ontstaat en daadwerkelijk de selectiviteit z'n werk moet doen is niet zo groot. selectiviteit is geen hele harde eis in de NEN1010 wat dit betreft, is bedoeld voor andere omstandigheden waarbij het risico op aanspreken door kortsluiting groot is. denk aan werkplaatsen met veel elektr. handgereedschap.
Dat hoeft dus niet je pv plaatsing in de weg te zitten, er is wel de voorkeur om dan je zekering aan te passen. Ik zou in een woonhuis dan wel altijd 4 mm2 gebruiken.
hou er rekening mee dat Oost systemen typisch in de zomer een hogere opbrengst hebben dan gemiddeld en in de winter lager, het effect is dus best sterk aanwezig.
[ Voor 23% gewijzigd door Andre1973 op 06-11-2015 14:29 ]
Wat de rest ook al zegt is dat het afhangt van veel factoren.Mattie112 schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 13:15:
Ik heb 15 panelen portrait gelegd op een 55graden dak met nieuwe OVH pannen.
Het loshalen van deze pannen was een enorme klus. De vorm van de pannen was dermate dat ie overal in elkaar grijpen en om de pan zat ie met een clip vast.
Dus 'even' een rijtje pannen omhoog schuiven zoals je in de Youtube filmpjes ziet kan wel eens vies tegenvallen.
Ik heb de rails en panelen grotendeels alleen gelegd.
Niet iedereen voelt zich comfortabel op 9m hoogte met weinig houvast.
Alleen bij het monteren van de panelen op de rails hulp gehad en ik ben er toch wel een uur of 50 mee bezig geweest.
Maar als ik oude pannen of sneldek pannen had gehad dan weet ik zeker dat ik het in een weekend gered had.
Hou er rekening mee als je landscape legt dat je dan niet op de rails kunt staan omdat ie verticaal zitten.
[ Voor 3% gewijzigd door hondapower op 06-11-2015 14:57 ]
Ik heb zelf ook SE.loyske schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 13:10:
Wat nu te kiezen? Wat zijn de meningen hier van de experts?
Ik neig naar offerte 2, alleen al omdat het mooier uit ziet. Maar deze offerte is wel dik 1800 euro duurder waarschijnlijk door de SE oplossing!?
Eerst wilde ik dit niet ivm de hogere kosten maar nadat ik de logging had gezien bij iemand anders en dat je ook bij langstrekkende bewolking toch redelijke verschillen ziet per paneel heb ik gekozen voor SE.
En wat je zeker niet moet vergeten is de garantietermijn. SE geeft dacht ik 12 jaar op de omvormer en 25 op de optimizers. Dat doen die Chinese niet.
En de SE omvormer maakt geen geluid (alleen 's ochtends bij opstarten een paar minuten).
Offerte 1 heeft maar 15 panelen, dus daar moet nog 1 paneel van ongeveer 250 euro bij.janne_nl schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 15:30:
1800 euro alleen voor de solaredge lijkt me wat veel. Ik moest zelf ongeveer 600 euro meer betalen voor een solardedge incl. optimizers tov een SMA
En er zou een zwaardere omvormer gekozen moeten worden van 3600Wp naar 4200Wp!?
Dan wordt het verschil al kleiner. Maar die 600 euro meer is dat incl montage?
jep, en dat hangt ook echt af van wat je wil gaan doen.loyske schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 14:09:
[...]
stuk persoonlijke keuze.
op ONO nu met solaredge te gaan werken om dat beetje schaduw goed te maken?
nee, ik denk van niet.
1. maakt de zaak een stuk duurder
2. de opbrengst is op ONO zoizo al een stuk lager.
die 2 werken elkaar behoorlijk tegen.
dat geeft mij 3 opties.
1. goedkoper omvormer met X een stel panelen.
schaduw voor lief nemen, maar je houdt toch nog flink over.
2. solaredge omvormer + aantal panelen.
iets meer opbrengst, maar met ONO is het minder als met zuid.
solaredge lost wel schaduw op van de schoorsteen,
maar schaduw van ONO leggen blijft schaduw die solaredge niet op kan lossen, want alles heeft dan schaduw.
3. solaredge omvormer + aantal panelen.
maar nu wel een iets duurdere solaredge omvormer kiezen(eventueel ook duurdere optimizers).
zodra je het dakkapel hebt geplaatst, zet je op de omvormer gewoon wat extra panelen bij op WZW.
dit is de kracht van solaredge!
(dat marketing geneuzel over meer opbrengst als string omvormers, geen enkel solaredge setje in mijn stad scoort meer als string omvormers, het is elke keer vrijwel gelijk, zonder schaduw. marginaal)
het leuke is dat je dan een oost-west variant hebt net zo als ik.

en oost-west hebben verschillende momenten van opwek (op andere uren behalen ze hun top.) en daar door kun je flink meer Wp op een omvormer hangen als hij W heeft.
en dat maakt optie 3 goed betaalbaar.
je kunt iedere optie kiezen, maar dat zul je zelf moeten doen.
het werkt allemaal wel.
ik zelf, zou er voor kiezen om 8x op WZW en 8x op ONO te legen.
op een lekker goedkope omvormer.
mocht het dakkapel er komen, dan kunnen alle panelen gewoon naar ONO.
het is eigenlijk simpel:
als zuid 100% opbrengst is dan is oost of west 75% en noord 50%.
ONO is dan iets rond de 70% (gokje)
WZW is dan iets rond de 90% (gokje)
maak je een WZW + ONO van dan is het 80%
ik zou misschien zelf wel alles op WZW gooien, in zo een hoeveelheid dat ik alles later wel op ONO kan hangen.
maar ik zou ook zeker te porren zijn om 10X lg neonX 315Wp panelen op ONO te doen op P350 + solaredge se3000(maar waarschijnlijk toch een se4000 kiezen, die kleine meer prijs waard.).
dan kun je erg ver van de schaduw van de schoorstenen uit de buurt blijven.
en de omvormer kan makkelijk nog een paneeltje of 8 extra van die panelen aan op ZWZ als het echt moet.
maar net hoeveel ruimte je overhoud op en rond het dakkapel.
dus ja optie 1 voor mij en dan later ombouwen naar optie 3.
maar dit verhaal bepaalt wel of je offerte 1 of 2 leuker vind of net.
en dat is persoonlijk
(verschil in prijzen van offertes is een vraagstuk van optie kiezen, en dan de zelfde optie op meerdere bedrijven een offerte van vragen.)
ik hoop dat hij duidelijk is, zo niet horen we het wel.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Ik ben in mijn eentje 2 dagen bezig geweest met de rails te monteren en de haken bij de buren.Mattie112 schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 13:15:
Maar ook eerst even het dakraam verwijderen en alle rails perfect uitlijnen (hol dak)
Daarna in een paar uurtjes de panelen erop met zijn tweeen.
Fototje van de paneeltjes? (tegen de muur)
Net opgezocht, het was 650 ex btw, incl. montageloyske schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 16:20:
[...]
Offerte 1 heeft maar 15 panelen, dus daar moet nog 1 paneel van ongeveer 250 euro bij.
En er zou een zwaardere omvormer gekozen moeten worden van 3600Wp naar 4200Wp!?
Dan wordt het verschil al kleiner. Maar die 600 euro meer is dat incl montage?
Als O = 75% en ONO = 70%, dan zou ik gokken dat WZW = 80%. WZW + ONO wordt dan samen 75%.migjes schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 17:27:
het is eigenlijk simpel:
als zuid 100% opbrengst is dan is oost of west 75% en noord 50%.
ONO is dan iets rond de 70% (gokje)
WZW is dan iets rond de 90% (gokje)
maak je een WZW + ONO van dan is het 80%
Niet dus

jep veel gemaakte fout.Jerrythafast schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 18:07:
[...]
Als O = 75% en ONO = 70%, dan zou ik gokken dat WZW = 80%. WZW + ONO wordt dan samen 75%.
de eerste graden die je afwijkt van zuid geven eigenlijk 0% verlies.
WZW valt daar door hoger uit als de meeste verwachten.
eigenlijk moet je de opbrengst verdelen over 2 groepen.
1 met diffuse licht (bewolking enzo)
2.direct licht.
het direct licht gedeelte kun je aardig uit rekenen.
maar met diffuse licht word het een beetje lastiger.
de richting die de panelen liggen maakt dan niet uit(een heel stuk minder).
en diffuse licht doet een groot gedeelte van je jaar opbrengst. (+/-40% maar is lastig te bepalen en een gokje van mijn kant.)
het is daardoor dat noord setjes nog een +/- 50% kunnen halen.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Dus 67° vanaf zuid is nog 90%, maar 90° is nog maar 75%, wauw. Heb even geGoogled voor instralingsdiagrammen en je hebt inderdaad gelijkmigjes schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 18:18:
[...]
jep veel gemaakte fout.
de eerste graden die je afwijkt van zuid geven eigenlijk 0% verlies.
WZW valt daar door hoger uit als de meeste verwachten.![]()
eigenlijk moet je de opbrengst verdelen over 2 groepen.
1 met diffuse licht (bewolking enzo)
2.direct licht.
het direct licht gedeelte kun je aardig uit rekenen.
maar met diffuse licht word het een beetje lastiger.
de richting die de panelen liggen maakt dan niet uit(een heel stuk minder).
en diffuse licht doet een groot gedeelte van je jaar opbrengst. (+/-40% maar is lastig te bepalen en een gokje van mijn kant.)
het is daardoor dat noord setjes nog een +/- 50% kunnen halen.
Andre1973 schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 13:21:
[...]
Hoe handig ben je? en doe je het voor het alleen, is het plat / schuin dak? beetje simpele opstelling? welke montage materialen gebruik je?
ATS schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 13:18:
[...]
Ligt dat niet enorm aan:Maar: ik het eenzelfde plan. Misschien een onderlinge hulp opzetten hier?
- Hoeveel hulp je hebt
- Hoe handig je bent/jullie zijn
- Hoe makkelijk je dak te bereiken en op te werken is
- Hoe precies het er op moet (met passen en meten wordt de meeste tijd versleten...)
Sorry, de spullen had ik al een paar keer gepost maar had het in deze post wel even kunnen herhalenhondapower schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 14:51:
[...]
Wat de rest ook al zegt is dat het afhangt van veel factoren.
Ik heb 15 panelen portrait gelegd op een 55graden dak met nieuwe OVH pannen.
Het loshalen van deze pannen was een enorme klus. De vorm van de pannen was dermate dat ie overal in elkaar grijpen en om de pan zat ie met een clip vast.
Dus 'even' een rijtje pannen omhoog schuiven zoals je in de Youtube filmpjes ziet kan wel eens vies tegenvallen.
Ik heb de rails en panelen grotendeels alleen gelegd.
Niet iedereen voelt zich comfortabel op 9m hoogte met weinig houvast.
Alleen bij het monteren van de panelen op de rails hulp gehad en ik ben er toch wel een uur of 50 mee bezig geweest.
Maar als ik oude pannen of sneldek pannen had gehad dan weet ik zeker dat ik het in een weekend gered had.
Hou er rekening mee als je landscape legt dat je dan niet op de rails kunt staan omdat ie verticaal zitten.
Schuin dak, 18 panelen in portrait. Ik (we, ik heb hulp) zijn vrij handig. We hebben ook netjes een steiger staan dus we kunnen overal wel goed bij (hoop ik). Pannen zijn sneldek dingen dus die kunnen vrij makkelijk verschoven worden.
Volgens buienradar alleen morgen ochtend even een buitje dus dat ziet er goed uit
Fototje:AUijtdehaag schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 17:28:
[...]
Ik ben in mijn eentje 2 dagen bezig geweest met de rails te monteren en de haken bij de buren.
Maar ook eerst even het dakraam verwijderen en alle rails perfect uitlijnen (hol dak)
Daarna in een paar uurtjes de panelen erop met zijn tweeen.
Fototje van de paneeltjes? (tegen de muur)
http://upload.mattie-syst...8-2015-11-06_07.43.35.jpg
Even snel gemaakt vanochtend en het was nog een beetje vochtig buiten, denk dat er ook precies een druppel voor de lens zat
Van kou gaan ze juist harder hun best doenMattie112 schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 19:34:
Fototje:
http://upload.mattie-syst...8-2015-11-06_07.43.35.jpg
Even snel gemaakt vanochtend en het was nog een beetje vochtig buiten, denk dat er ook precies een druppel voor de lens zatLigt even netjes een kleed over de panelen moet er toch niet aan deken dat mn kindjes kou vatten!
Zal jullie in elk geval op de hoogte houden!
Het dak is buiten het bereik van vallende blaadjes. Is horizontaal dan ideaal?
Edit: De minimale zonhoek moet 37 graden zijn om geen schaduw op de panelen te geven, panelen krijgen dan precies een half jaar per jaar direct zonlicht. (op het midden van de middag). Ik weet niet hoe het zit met andere tijdstippen.
[ Voor 24% gewijzigd door marcop23 op 07-11-2015 14:54 ]
Mijn 5x 4mm^2 met buitenmantel (aardscherm) grondkabel was 19 a 20 mm buitendiameter.Proton_ schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 13:03:
[...]
Dat is afhankelijk van behoorlijk wat factoren, het makkelijkst is te kijken naar wat er op staat
Hoeveel aders? Met 3 aders, zonder aardscherm is het waarschijnlijk inderdaad meer dan 2.5 mm², maar als het een krachtstroomkabel is (met 5 aders) en/of er zit een aardscherm bij hoeft dat niet.
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Ik heb dezelfde situatie en heb het nu zo opgelost.marcop23 schreef op zaterdag 07 november 2015 @ 14:47:
De beste hoek voor een oost-west opstelling, is horizontaal? Wij hebben nog een plat dak, aan de noordkant van ons huis. Van noord, oost en west staat er niets in de weg, maar aan de zuidkant staat ons pannendak. Dat betekent dat, met deze laagstaande zon, de panelen vol in de schaduw staan. Echter, in de zomer valt er gewoon rechtstreeks zon op.
Edit: De minimale zonhoek moet 37 graden zijn om geen schaduw op de panelen te geven, panelen krijgen dan precies een half jaar per jaar direct zonlicht. (op het midden van de middag). Ik weet niet hoe het zit met andere tijdstippen.

Wel CIS dunnefilm panelen genomen ivm de warmte op het platte dak en de hoek maakt daar ook wat minder uit.
1700Wp oost west wat van 1 sep tot 1 april in de schaduw ligt.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Ik heb nog meer schaduw als jij, en als ik ga rekenen met de tigo software kom ik uit op verlies van momenteel tien procent, wat het in de zomer doet weet ik nog nietJerrythafast schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 23:18:
De schaduw die in augustus op het dak valt hier was gemakkelijk samen te vatten in een paar driehoekjes. Op 31 oktober hadden we een zonovergoten dag en van die gelegenheid heb ik gebruikgemaakt om de schaduw in deze tijd van het jaar te bekijken. In 11 foto's deze keer. We hebben te maken met een hoge, smalle boom waar de zon gedurende grofweg een half uur achterlangs schuift.
1 PVoutput . Dongen NB
Hoeveel brengen deze panelen op in deze situatie?Rol-Co schreef op zaterdag 07 november 2015 @ 16:50:
[...]
Ik heb dezelfde situatie en heb het nu zo opgelost.
[afbeelding]
Wel CIS dunnefilm panelen genomen ivm de warmte op het platte dak en de hoek maakt daar ook wat minder uit.
1 PVoutput . Dongen NB
Interessant! Waarom lag je setup niet andersom, zodat het dichtst bij de straat 3 panelen liggen in plaats van 1? Dat gedeelde lijkt me het minste last van schaduw te hebben.Rol-Co schreef op zaterdag 07 november 2015 @ 16:50:
[...]
[afbeelding]
Weet ik nog niet, het ligt vanaf juli. De vorige set van 1650Wp zat op 1000kWh per jaar.reneeke1970 schreef op zaterdag 07 november 2015 @ 17:06:
[...]
Hoeveel brengen deze panelen op in deze situatie?
Maar nu zit er ook 5 x170 zuid bij op dus verwacht wel 800 kWh/kWp
Edit:
Opbrengst afgelopen maanden
Juli 287 kWh
Aug 303 kWh
Sept 155kWh
Ivm het dak, door die hap er uit kan ik niet dubbel aan de achterkant leggen, het geheel naar links schuiven kan ook niet omdat het dan bij de buren ligt.marcop23 schreef op zaterdag 07 november 2015 @ 17:15:
[...]
Interessant! Waarom lag je setup niet andersom, zodat het dichtst bij de straat 3 panelen liggen in plaats van 1? Dat gedeelde lijkt me het minste last van schaduw te hebben.
4x 1m nu en het huis is 5m40 breed.
[ Voor 4% gewijzigd door Rol-Co op 07-11-2015 17:53 ]
Ligt dat überhaupt vast eigenlijk? Of vertrouw je erop dat er geen windvlagen onder duiken?Rol-Co schreef op zaterdag 07 november 2015 @ 16:50:
[...]
[afbeelding]
Nee,Jerrythafast schreef op zaterdag 07 november 2015 @ 18:23:
[...]
Ligt dat überhaupt vast eigenlijk? Of vertrouw je erop dat er geen windvlagen onder duiken?
Er ligt daar al 2 jaar panelen en nog nooit een paneel 1 cm verschoven. Wind komt zelden uit het noorden en zo tussen de huizen ook weinig last. 6bf was geen probleem.
Of doen jullie dat zelf ?
2250 WP Zuid PVoutput
Vandaag lekker bezig geweest met de spullen
We hebben de rails kunnen plaatsen (uitlijnen moet nog). Even netjes alle pannen afgeslepen zodat er geen kier ontstaat. Helaas paar keer even moeten stoppen ivm wat regen en sowieso maar tot 14:30 doorgegaan ivm een afspraak van mij. Mn pa is wel nog even bezig geweest met de groepenkast (handig zo'n UPS voor wat licht
Plan is om morgen eerst even die groepenkast af te maken (geen herrie, tis tenslotte zondag) en dan weer 't dak op te gaan. We hopen eigenlijk wel alle panelen neer te kunnen leggen maar geen idee hoe lang we met uitlijnen bezig zijn en de kabels van 't dak naar de omvormer moeten ook nog.
Ga het in elk geval niet helemaal af krijgen dit weekend maar ik hoop dat alles op het dak wel gaat lukken, de omvormer ophangen kan prima 's avonds want anders moet ik weer wachten tot volgend weekend
edit:
foto's volgen nog ofc!
Dat doet de ochtenddauw voor mij, zeker vanochtend bij zo'n warm en vochtig weer:MdO82 schreef op zaterdag 07 november 2015 @ 19:44:
Laten jullie je panelen eigenlijk wel eens reinigen ?

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j
Nodig? Nee, reiniging bedrijven is weggegooid geld.
Daarom vroeg ik het ook (naar de ervaringenRol-Co schreef op zaterdag 07 november 2015 @ 19:50:
Nee nooit, zeker niet op het dak van het huis, platdak heel af en toe doen de kinderen dat. Maar dat is meer omdat ze het wel leuk vinden om op het dak te zijn.
Nodig? Nee, reiniging bedrijven is weggegooid geld.
Het eerste wat ik dan denk lekker verkooppraatje, maar dan vraag ik hier toch even naar de ervaringen
Niet nodig dus
2250 WP Zuid PVoutput
Nog nooit gedaan in de 4,5 jaar dat de panelen er liggen. Ik reken er op dat de regen voldoende is om ze schoon te houden. Dakhelling is ongeveer 45 graden.MdO82 schreef op zaterdag 07 november 2015 @ 19:44:
6 x JYM190, 2 x StecaGrid 500 + 6 x JA Solar 290 Percium, Omnik 2k-TL2
Het dak hier is ongeveer 43 graden dus de regen doet zijn werkKlaver 4 schreef op zaterdag 07 november 2015 @ 19:53:
[...]
Nog nooit gedaan in de 4,5 jaar dat de panelen er liggen. Ik reken er op dat de regen voldoende is om ze schoon te houden. Dakhelling is ongeveer 45 graden.
Gaan we dat lekker niet doen voor de portemonnee en eigen veiligheid
[ Voor 10% gewijzigd door MdO82 op 07-11-2015 19:56 ]
2250 WP Zuid PVoutput
Maar hier ligt het dan ook op 15 graden hellingshoek.
Best kans dat het met de wind van nu er alsnog af was gewaaid.
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
[ Voor 8% gewijzigd door Terpen Tijn op 07-11-2015 22:16 ]
Verwijderd
210wp ecsolar of yingli?Mattie112 schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 13:15:
Alleen de panelen die bij mij op het schuurdak liggen op 45 graden onder de berk waar ook best wel wat bladluis in zit.MdO82 schreef op zaterdag 07 november 2015 @ 19:44:
Die bladluizen laten wat vallen wat plakkerig is, dat samen met vuil vormt op den duur een donkere waas.
Dat maak ik schoon met een uitschuifbare steel van gardena waar je ook water door hen kan laten lopen, en eventueel zeep aan kunt toevoegen, met een borstel eraan. Die had ik al voor het dak van de sere.
Die op het huis liggen op 36 graden, daar doe ik niks aan.
Bij het plaatsen hebben we er een keer rekening mee gehouden, dat was bij een boer met uitlopende varkens, daar werd buiten gevoerd, was een dak met max 15 graden hellings hoek, zou 5 x15 panelen worden, maar we zagen bij andere panelen die er al lagen een geel bruinige waas, toen is het 2x15 en 3x15 geworden zodat er makkelijk met een wasborstel tussen door te lopen zou zijn.
Flatfix fusion is 13 graden en ook gemaakt voor O-W, dat is denk ik net genoeg om het meeste vuil weg te laten spoelen, en geen schade te krijgen met vorst. Verder geeft dat in de zomer wanneer de zon hoog staat zon op zowel O als W.marcop23 schreef op zaterdag 07 november 2015 @ 14:47:
De beste hoek voor een oost-west opstelling, is horizontaal? Wij hebben nog een plat dak, aan de noordkant van ons huis. Van noord, oost en west staat er niets in de weg, maar aan de zuidkant staat ons pannendak. Dat betekent dat, met deze laagstaande zon, de panelen vol in de schaduw staan. Echter, in de zomer valt er gewoon rechtstreeks zon op.
Van der Valk heeft ook deen O-W systeem, daarmee komt het hele spul wat meer omhoog, en dat zou ook gunstig kunnen zijn wat zon / schaduw betreft.
[ Voor 6% gewijzigd door Andre1973 op 08-11-2015 00:33 ]
ECsolar, precies een mooie maat voor mn dan :-)
Ik mag toch hopen van niet.Terpen Tijn schreef op zaterdag 07 november 2015 @ 22:10:
Maar het is mogelijk dat je met zoiets dan weer krasjes maakt op het glas; dat is ook niet goed voor de opbrengst, lijkt me.
Glas is een heel stuk harder dan het rubber van zo'n ramen-lap ding.
Ik heb zoeentje als deze.
Maar wanneer je dat met douw doet, is het toch niet zo'n probleem?janne_nl schreef op zondag 08 november 2015 @ 11:42:
Krasjes maak je ook niet met het rubber maar met de hardere stofdeeltjes die ertussen zitten
Ik heb een 3 fase meter waar nu een Omnik 4K-TL2 op zit. Stel dat ik panelen ga leggen op de overkapping, kan ik dan gewoon een 1 fase omvormer aansluiten op een groep?
* TD-er krijgt hier een 'ERR_CONNECTION_REFUSED'
Tel de stromen bij elkaar op. Je hebt nu een 4K omvormer, maximaal ~6A aan stroom per fase. Je kan dus nog wel een 16A eenfasig omvormertje aansluiten, 3600W, maar meer zou ik niet doen. Dan heb je op die ene fase 6 + 16 = 22A. Als je meer wil, kan je beter gewoon weer een driefasige omvormer nemen, dan kan je 11 kW extra invoerenNicap schreef op zondag 08 november 2015 @ 11:47:
Ik heb nu 3400wp aan SF170 liggen op het dak. Ik heb nog een overkapping achter in de tuin waar nog wat op kan. Die is ongeveer 34m2 aan dak.
Ik heb een 3 fase meter waar nu een Omnik 4K-TL2 op zit. Stel dat ik panelen ga leggen op de overkapping, kan ik dan gewoon een 1 fase omvormer aansluiten op een groep?
Je hebt 3x 25A neem ik aan?
Edit: Ik dacht te lezen dat de Omnik een 3-fasen omvormer was, maar dat stond er niet en dat is volgens mij ook niet zo. In dat geval zorg je gewoon dat je voor je extra omvormer een nieuwe groep maakt, op een andere fase.
[ Voor 12% gewijzigd door marcop23 op 08-11-2015 11:58 ]
Verwijderd
PVOutput info en discussie of opmerkingen topicTD-er schreef op zondag 08 november 2015 @ 11:50:
Is bij anderen PVoutput.org trouwens ook onbereikbaar?
* TD-er krijgt hier een 'ERR_CONNECTION_REFUSED'
Datalogging: PV systemen
Past dat niet gewoon op dezelfde omvormer?Nicap schreef op zondag 08 november 2015 @ 11:47:
Ik heb nu 3400wp aan SF170 liggen op het dak. Ik heb nog een overkapping achter in de tuin waar nog wat op kan. Die is ongeveer 34m2 aan dak.
Ligt er natuurlijk aan welke kant je panelen opkijken en hoeveel wp je erbij wilt leggen.
Oost/west zou dan wel kunnen, maar alles op zuid is een beetje veel aftoppen.
(kzie net je post met foto van je dak: eerst noord west wat bijleggen?)
[ Voor 25% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-11-2015 12:13 ]
je schrijft het een beetje vreemd?Nicap schreef op zondag 08 november 2015 @ 11:47:
ik dacht dat de Omnik 4K-TL2 een 1fase omvormer is
en dan heb je 2 fase over voor een andere omvormer.
Ik heb mijn bericht al aangepast, ik dacht inderdaad even aan een driefasen omvormer, maar dat is inderdaad niet zo.migjes schreef op zondag 08 november 2015 @ 11:59:
[...]
je schrijft het een beetje vreemd?
ik dacht dat de Omnik 4K-TL2 een 1fase omvormer is![]()
horizontaal noem ik geen oost -west maar gewoon zuid.marcop23 schreef op zaterdag 07 november 2015 @ 14:47:
maar je wil graag iets van een hoek, gewoon om het schoon te spoelen.
(mijn grens zit rond de 15 graden, ga je platter dan is het al snel regelmatig poetsen.
geen probleem als je er goed bij kunt, maar is niet altijd even makkelijk op dak.
ook af afhankelijk van het paneel type, zo heeft Panasonic wel een mooi systeem om de panelen schoner te houden.)
een ideale hoek voor oost-west is er eigenlijk niet.
hoe platter de meer kWh per Wp.
de steiler de meer Wp er op een omvormer past.
maar een 37 graden dak hoek op noord is ook leuk om iets mee te doen.
heb je iets van een betere uitleg of foto van het dakje?
lol, je zit er zo snel naast (en ook al helemaal hoe sommige mensen vragen stellen.)marcop23 schreef op zondag 08 november 2015 @ 12:04:
[...]
Ik heb mijn bericht al aangepast, ik dacht inderdaad even aan een driefasen omvormer, maar dat is inderdaad niet zo.
dat een foutje snel gemaakt is.
Dat is gerekend met 1,5 meter ruimte tussen het pannendak en de panelen. Het dak zelf is zo'n 50 graden. Panelen daarop zouden prima kunnen, maar niet denderend presteren.migjes schreef op zondag 08 november 2015 @ 12:34:
[...]
maar een 37 graden dak hoek op noord is ook leuk om iets mee te doen.
heb je iets van een betere uitleg of foto van het dakje?

Op het zuiddak liggen al zonnepanelen, maar het leek me leuk om misschien in de toekomst goedkope tweedehands panelen op dat platte dakje te leggen. Ik dacht dat die wel 2,5 meter diep was, maar dat weet ik achteraf helemaal niet zeker. (dan: 1,5 m tussen dak en panelen).
Wellicht een beetje te onduidelijk omschreven.migjes schreef op zondag 08 november 2015 @ 11:59:
[...]
je schrijft het een beetje vreemd?
ik dacht dat de Omnik 4K-TL2 een 1fase omvormer is![]()
De meter is een 3x 25A, daar zit een 1 fase Omnik omvormer op :-)
Aan de andere kant van het dak leg ik liever niks neer als het dak van de overkapping meer rendement bied.AUijtdehaag schreef op zondag 08 november 2015 @ 11:57:
[...]
Past dat niet gewoon op dezelfde omvormer?
Ligt er natuurlijk aan welke kant je panelen opkijken en hoeveel wp je erbij wilt leggen.
Oost/west zou dan wel kunnen, maar alles op zuid is een beetje veel aftoppen.
(kzie net je post met foto van je dak: eerst noord west wat bijleggen?)
De meter is 3 fase, de omvormer niet. Ik dacht in mijn logica dat je ook gewoon 3x 1 fase omvormers kunt aansluiten, maar mijn logica is niet altijd waar :-)marcop23 schreef op zondag 08 november 2015 @ 11:54:
[...]
Tel de stromen bij elkaar op. Je hebt nu een 4K omvormer, maximaal ~6A aan stroom per fase. Je kan dus nog wel een 16A eenfasig omvormertje aansluiten, 3600W, maar meer zou ik niet doen. Dan heb je op die ene fase 6 + 16 = 22A. Als je meer wil, kan je beter gewoon weer een driefasige omvormer nemen, dan kan je 11 kW extra invoeren
Je hebt 3x 25A neem ik aan?
Edit: Ik dacht te lezen dat de Omnik een 3-fasen omvormer was, maar dat stond er niet en dat is volgens mij ook niet zo. In dat geval zorg je gewoon dat je voor je extra omvormer een nieuwe groep maakt, op een andere fase.
[ Voor 76% gewijzigd door Nicap op 08-11-2015 13:24 ]
Ik zat meer aan en-en te denken. De omvormer heb je al hangen. Die kosten spaar je al uit.Nicap schreef op zondag 08 november 2015 @ 13:18:
[...]
Aan de andere kant van het dak leg ik liever niks neer als het dak van de overkapping meer rendement bied.
Hoe simpel is het dan om aan de andere kant ook van die mooie SF-jes te leggen.
...nog meer uitbreiding kan altijd nog.
Maar daar valt nu nagenoeg geen directe zon op. Nou weet ik dat ze het ook wel doen als er geen direct zonlicht op valt, maar dan doen ze het wel een stuk minder neem ik aan.AUijtdehaag schreef op zondag 08 november 2015 @ 13:37:
[...]
Ik zat meer aan en-en te denken. De omvormer heb je al hangen. Die kosten spaar je al uit.
Hoe simpel is het dan om aan de andere kant ook van die mooie SF-jes te leggen.
...nog meer uitbreiding kan altijd nog.
Op de overkapping valt nu ook nagenoeg de hele dag(overdag) zon op.
Uit mijn 1700 wp SF op noord (nog slechter als bij jou) komt nu 100 watt uit.
SF werkt ook op diffuus licht.
Zien nu ook geen zon, maar vanaf april t/m september, doen ze het heel wat beter, en tot 21.00 u gaan ze nog ff door.
Dat terwijl het op zuid om 19.00 wel gedaan is.
Maar goed, het is maar een idee.
[ Voor 17% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-11-2015 13:49 ]
Ik had in een eerdere post gezegd dat het ZO was, maar na gebruik van die google compass map is het 170 graden. Dus bijna zuid. Dan zouden de panelen net als bij jou staan dus. Op zich kan het wel. Ze liggen dan wel dicht bij de omvormer en je hebt dan alleen de kosten van de montage(materiaal) en panelen.AUijtdehaag schreef op zondag 08 november 2015 @ 13:43:
Klopt wel wat je zegt, maar je moet het over een heel jaar zien. (of zeg ik nu iets verkeerds...)
Uit mijn 1700 wp SF op noord (nog slechter als bij jou) komt nu 100 watt uit.
Zien nu ook geen zon, maar vanaf april t/m september, doen ze het heel wat beter, en tot 21.00 u gaan ze nog ff door.
Dat terwijl het op zuid om 19.00 wel gedaan is.
Het is ook nog lang niet zo ver. Eerst kijken wat deze set gaat doen en over een jaar of twee kijken we wel wat we doen.
Ik kan dan mooi vergelijken met een buur(t)man een paar huizen verder. Die heeft dezelfde ligging als ons en heeft 15 SF op zuid en 5 op noord. Kan ik op een jaar tijd mooi kijken wat die 5 panelen hebben gedaan.
Hoe kan ik dat het beste met google compas bekijken?Nicap schreef op zondag 08 november 2015 @ 13:51:
[...]
Ik had in een eerdere post gezegd dat het ZO was, maar na gebruik van die google compass map is het 170 graden.
2250 WP Zuid PVoutput
http://googlecompass.com/MdO82 schreef op zondag 08 november 2015 @ 14:11:
[...]
Hoe kan ik dat het beste met google compas bekijken?
klik op single route en ga naar je huis. Klik daarna op show compass en je ziet de graden.
Tsja, als je zo'n sahara zand stof hebt gehad (hebben we ook wel eens droog gehad) dan helpt een beet dauw ook niet denk ik. Vooral veel water gebruiken denk ik.TD-er schreef op zondag 08 november 2015 @ 11:46:
[...]
Maar wanneer je dat met douw doet, is het toch niet zo'n probleem?
Paniek
Gelukkig had ik gisteravond al de Tweakers PVOutput lijst bijgewerktJoepla schreef op zondag 08 november 2015 @ 15:36:
Hmmm.... Pvoutput is al een tijdje offline.
Paniek
Edit: Wel vreemd dat ze hun Twitter-account niet gebruiken voor wat informatievoorziening.
[ Voor 17% gewijzigd door antonboonstra op 08-11-2015 15:58 ]
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Ligt er nu een jaar op.
Opbrengst een dikke 3000kWh. Dus 85%.
Schoonmaken heb ik nog nooit gedaan in dat jaar.
Ik zie wel dat er zich een dun strookje stof verzamelt net onder tegen het randje aan.
Maar blijkbaar voor de opbrengst niet storend...
6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW
Dan is het goedantonboonstra schreef op zondag 08 november 2015 @ 15:54:
[...]
Gelukkig had ik gisteravond al de Tweakers PVOutput lijst bijgewerkt![]()
Edit: Wel vreemd dat ze hun Twitter-account niet gebruiken voor wat informatievoorziening.
Er staat nu "offline for maintenance", vanmiddag was het gewoon 404...
Hopelijk komt het snel goed en upload mijn systeem alsnog de resterende data van vandaag.
Verwijderd
ja dat zijn zeker mooie maatjes om je dak mee te vullen.Mattie112 schreef op zondag 08 november 2015 @ 08:24:
[...]
ECsolar, precies een mooie maat voor mn dan :-)
Situatie:
- Schuindak
- ligging zuidwest
- geen schaduwvorming door schoorsteen etc.
Volgens opgaaf leverancier:
- jaarlijkse opbrengst ca. 6.750 kWh (< het gemiddelde jaarverbruik)
- vermogen 7.500 Wp
Aangeboden:
- 30x Ulica Solar UL-250poly
- Growatt 7000EU
- monitoring via Wifi of UTP
- bekabeling tot meterkast
- transport
- montage op dak
Exclusief: meteraanpassing energieberdrijf
Kosten € 7.530,- excl. BTW.
Is dit een goed voorstel? Zo nee, is er nog een beter alternatief?
[ Voor 176% gewijzigd door Deem007492 op 08-11-2015 22:12 ]
Jawel hoor, iedereen weet graag hoe ie zijn hobby het goedkoopst kan uitvoerenDeem007492 schreef op zondag 08 november 2015 @ 21:28:
Offerte beoordeling hoort hier niet thuis.
1 PVoutput . Dongen NB
Inderdaad! Mooie test om te zien of de data morgenochtend alsnog wordt ge-upload...
Hij (Sbfspot op RPI) doet nu niets, maar zou morgen zijn database moeten ophoesten...
Morgenochtend? Dat heeft hij hier nu al gedaan.Joepla schreef op zondag 08 november 2015 @ 22:12:
[...]
Inderdaad! Mooie test om te zien of de data morgenochtend alsnog wordt ge-upload...
Hij (Sbfspot op RPI) doet nu niets, maar zou morgen zijn database moeten ophoesten...
Geen nulletjes hier, verbruik loopt altijd door.Joepla schreef op zondag 08 november 2015 @ 22:29:
Weet niet precies meer hoe het hier werkt, maar ik dacht dat na zonsondergang de uitlezing naar de SMA en de uploads naar Pvoutput worden gestopt. Op zich geen verkeerd principe, een database vullen met nulletjes schiet ook niet op.

Het zal hoogstwaarschijnlijk een SolarEdge systeem worden, om ook bij schaduw van bomen (met name van oktober tot maart) het maximale eruit te kunnen trekken én voor de monitoring per paneel.
Misschien gekke opmerking, maar ik zou nu helemaal nergens voor kiezen. Opbrengsten zijn laag tot ongeveer april. De kans dat prijzen zakken en je over een half jaar panelen met een hoger WP voor dezelfde prijs kunt krijgen lijkt me aanzienlijk.loyske schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 14:09:
[...]
Dakhelling is meen ik iets van 31 graden. Maar de SolarEdge oplossing is dus beter in dit geval?
[...]
Klopt, had het al even nagekeken en van 1x 25A naar 1x 35A is gratis.
Succes:)
Handtekening
Nou, dan moeten die prijzen wel heel veel zakken wil je dat ti pas in april begintBalboa schreef op zondag 08 november 2015 @ 23:18:
[...]
Misschien gekke opmerking, maar ik zou nu helemaal nergens voor kiezen. Opbrengsten zijn laag tot ongeveer april. De kans dat prijzen zakken en je over een half jaar panelen met een hoger WP voor dezelfde prijs kunt krijgen lijkt me aanzienlijk.
ik heb dan met m,n 5+ kW systeempje ( met in die periode nog vet last van schaduw )
toch al weer ~ 175 pietermannen binnen geharkt,

Verwijderd
De grote klappen qua prijs zijn deruit wat zonnepanelen betreft. Paar jaar terug zat je met een paneel op 1.50 euro per wattpiek(paneel los gezien) nu zitten wij ong op 0.70 eurocent per wattpiek. Een soort wet van moore gaat hier niet op. Trouwens volgens deze redenering kan je wel altijd blijven wachten.dat zou betekenen dat je panelen straks in een maand terugverdiend. http://blog.comparemysola...oorspelling-2013-2022.pngBalboa schreef op zondag 08 november 2015 @ 23:18:
[...]
Misschien gekke opmerking, maar ik zou nu helemaal nergens voor kiezen. Opbrengsten zijn laag tot ongeveer april. De kans dat prijzen zakken en je over een half jaar panelen met een hoger WP voor dezelfde prijs kunt krijgen lijkt me aanzienlijk.
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2015 01:11 ]
oei lastig dakje.marcop23 schreef op zondag 08 november 2015 @ 12:52:
[...]
Dat is gerekend met 1,5 meter ruimte tussen het pannendak en de panelen. Het dak zelf is zo'n 50 graden. Panelen daarop zouden prima kunnen, maar niet denderend presteren.
[afbeelding]
Op het zuiddak liggen al zonnepanelen, maar het leek me leuk om misschien in de toekomst goedkope tweedehands panelen op dat platte dakje te leggen. Ik dacht dat die wel 2,5 meter diep was, maar dat weet ik achteraf helemaal niet zeker. (dan: 1,5 m tussen dak en panelen).
oost-west gaat niet echt werken.
je blijft die schaduw hebben.
maar je kunt mischien wel 7x een paneel zoals :
http://www.sun-solar.nl/i...-prijs-167-euro-sunsolar/
neer leggen op het platte dak, zo plat als mogelijk richting noord.
dan kun je daar parallel nog een 7x het zelfde paneel op het schuine gedeelte doen.
dan heb je een +/-3000Wp wat wel leuk op een 1500W omvormer zou kunnen.
(zou 7x passen op dat platte dak
ik heb een huis van 6m breed en plat dak van 1,4m diep en dan past het wel.
als ik dan nog naar 2de hands panelen + omvormer kijk.
op http://www.gebruiktezonnepanelen.com/
dan kom ik met de LNPV 170Wp + power one PVI 2000.
nog niet op een te gekke prijs uit.
en opbrengst is dan nog rond de 1200kWh.
(ik weet alleen niet 100% zeker of die omvormer het wel aan kan.
7x is een iets wat lage V voor de mpp.
maar er licht er al 1 hier op de bank, over een week of 3 ga ik hem testen en weet ik meer of dit kan of niet.)
edit:
wat het je eigenlijk op zuid liggen?
[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 09-11-2015 10:17 ]
Thanks, duidelijk verhaal!migjes schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 17:27:
[...]
jep, en dat hangt ook echt af van wat je wil gaan doen.
stuk persoonlijke keuze.
[knip uitleg]
ik hoop dat hij duidelijk is, zo niet horen we het wel.
Ik denk dat het zonde is om nu al op WZW te plaatsen, want op redelijk korte termijn komt die dakkapel er wel en zal er weinig goede ruimte overblijven voor panelen. Plus ik moet ze dan zelf gaan verplaatsen of 2x kosten hebben voor montage.
Dus voel met meeste voor jouw optie 3. Nu gewoon ONO helemaal vol leggen met 16x 270Wp SE en dan kijken als de dakkapel er is of de bovenste rij op ONO veel last heeft van schaduw en dan deze 4 panelen plaatsen naar WZW of bij weinig last van schaduw gewoon extra panelen bij plaatsen op WZW.
De dakhelling is 31 graden dus in de zomer zal er sowieso nog instraling over de nok vallen op de ONO kant.
Wat offertes betreft is de SE oplossing plusminus 1000 euro duurder (kan het verschil niet goed uitrekenen) maar de geschatte opbrengst scheelt ook weer: Offerte 1 met 15x 270Wp schat 2403kWh/jaar en Offerte 2 16x 270Wp met SE 3130kWh/jaar.
Thanks, het is voor mij moeilijk om te vergelijken in de offertes aangezien ik niet weet wat 1 paneel extra in aanschaf en montage moet kosten.janne_nl schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 17:36:
[...]
Net opgezocht, het was 650 ex btw, incl. montage
cool, dat hij duidelijk is.loyske schreef op maandag 09 november 2015 @ 10:25:
[...]
Thanks, duidelijk verhaal!![]()
Ik denk dat het zonde is om nu al op WZW te plaatsen, want op redelijk korte termijn komt die dakkapel er wel en zal er weinig goede ruimte overblijven voor panelen. Plus ik moet ze dan zelf gaan verplaatsen of 2x kosten hebben voor montage.
Dus voel met meeste voor jouw optie 3. Nu gewoon ONO helemaal vol leggen met 16x 270Wp SE en dan kijken als de dakkapel er is of de bovenste rij op ONO veel last heeft van schaduw en dan deze 4 panelen plaatsen naar WZW of bij weinig last van schaduw gewoon extra panelen bij plaatsen op WZW.
De dakhelling is 31 graden dus in de zomer zal er sowieso nog instraling over de nok vallen op de ONO kant.
Wat offertes betreft is de SE oplossing plusminus 1000 euro duurder (kan het verschil niet goed uitrekenen) maar de geschatte opbrengst scheelt ook weer: Offerte 1 met 15x 270Wp schat 2403kWh/jaar en Offerte 2 16x 270Wp met SE 3130kWh/jaar.
(is een lastig verhaal met veel persoonlijke keuzes.)
maar optie 3, duidelijk.
dan moet je nog 2 keuzes maken.
1. de omvormer zelf:
ga je voor een 3000/4000VA omvormer of zwaarder.
wat denk je aan ruimte te gaan hebben met het dakkapel?
(kan op het dakkapel geplaatst worden en op het schuine gedeelte.
een te zware of te lichte omvormer is niet een probleem, maar denk aan je bloeddruk als je veel af moet toppen.)
2. ik heb niks tegen JAsolar, is mooi spul.
maar er is een variant met de SE optimizers in gebouwd.
dat heeft voordelen zoals de optimizer is geoptimaliseerd voor dat paneel.
na deel, optimizers zijn natuurlijk elektro componenten, en die hangen buiten.
panelen kunnen met gemak een 30 jaar mee gaan,maar van optimizers is dat wat onzeker.
ik zelf zou liever losse optimizers hebben, dan zijn ze te vervangen.
(en dan de sub keuze, ga je voor p300 of voor p350 optimizers)
edit:
opbrengst offerte 1 en 2, ik denk dat het aantal kWh een stuk dichter bij elkaar liggen.
het is de uitbouw optie waarvoor je het moet doen, extra opbrengst valt tegen.
[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 09-11-2015 10:43 ]
Ik haal het puur uit de offerte, dus tips zijn zeker welkommigjes schreef op maandag 09 november 2015 @ 10:37:
[...]
cool, dat hij duidelijk is.
(is een lastig verhaal met veel persoonlijke keuzes.)
maar optie 3, duidelijk.
dan moet je nog 2 keuzes maken.
1. de omvormer zelf:
ga je voor een 3000/4000VA omvormer of zwaarder.
wat denk je aan ruimte te gaan hebben met het dakkapel?
(kan op het dakkapel geplaatst worden en op het schuine gedeelte.
een te zware of te lichte omvormer is niet een probleem, maar denk aan je bloeddruk als je veel af moet toppen.)
2. ik heb niks tegen JAsolar, is mooi spul.
maar er is een variant met de SE optimizers in gebouwd.
dat heeft voordelen zoals de optimizer is geoptimaliseerd voor dat paneel.
na deel, optimizers zijn natuurlijk elektro componenten, en die hangen buiten.
panelen kunnen met gemak een 30 jaar mee gaan,maar van optimizers is dat wat onzeker.
ik zelf zou liever losse optimizers hebben, dan zijn ze te vervangen.![]()
(en dan de sub keuze, ga je voor p300 of voor p350 optimizers)
1. Ze gaan uit van de SE4000-ER-01. Ik durf weinig te roepen over de dakkapel, wel zal deze uit het midden komen, dus meer naar de Zuidkant waardoor dus de meeste ruimte ontstaat naast de dakkapel waar ook de meeste schaduw kan vallen begin van de middag. Op de dakkapel kan ik waarschijnlijk nog wel wat kwijt aan panelen.
2. Dit is het type JAM6(SE)(BK)(R)60-270 (ik gok dat de SE in typeaanduiding wijst op ingebouwde optimizers?) Op de optimizers wordt 25 jaar volledige garantie gegeven en 12 jaar op de omvormer.
Verder wordt er niks gezegd over het type optimizer.
de SE4000-ER-01?loyske schreef op maandag 09 november 2015 @ 10:51:
[...]
Ik haal het puur uit de offerte, dus tips zijn zeker welkom
1. Ze gaan uit van de SE4000-ER-01. Ik durf weinig te roepen over de dakkapel, wel zal deze uit het midden komen, dus meer naar de Zuidkant waardoor dus de meeste ruimte ontstaat naast de dakkapel waar ook de meeste schaduw kan vallen begin van de middag. Op de dakkapel kan ik waarschijnlijk nog wel wat kwijt aan panelen.
2. Dit is het type JAM6(SE)(BK)(R)60-270 (ik gok dat de SE in typeaanduiding wijst op ingebouwde optimizers?) Op de optimizers wordt 25 jaar volledige garantie gegeven en 12 jaar op de omvormer.
Verder wordt er niks gezegd over het type optimizer.
welke zou het dan zijn?
je hebt 2 verzies van de 4000VA verzie, 1 die tot de 16A gaat en 1 die iets meer doet.
met 16X270Wp= 4320Wp zou ik al zeker de iets meer verzie gebruiken.
en dan eigenlijk nu al de 5000 verzie kiezen voor de uitbreiding op het dakkapel.
(nu is het nog een stuk goedkoper om meteen de zwaardere omvormer te kiezen.)
jep dat is de JAsolar met de ingebouwde optimizers(p300 special edition).
kun je gerust doen, alleen garantie:
veel garantie beloven, en weinig geven doet een verkoper vreugde in het leven.
zou solaredge of JAsolar nog bestaan over 10 jaar? ik durf het je niet te beloven, maar ben ook geen verkoper.
(heb al te vaak gezien hoe bedrijven komen en gaan in pv land.)
wil je een beetje de prijzen begrijpen:
http://shop.winkelman-zon.../solaredge-omvormers.html
(ze rukken je daar geen poot uit met te dure prijzen, maar zijn ook niet speciaal goedkoop)
Hoe kan ik de offerteprijs beoordelen? En is de keuze van de panelen en omvormer juist?Deem007492 schreef op zondag 08 november 2015 @ 21:28:
Vraagje mbt offerte voor mijn schoonpa:
Situatie:
- Schuindak
- ligging zuidwest
- geen schaduwvorming door schoorsteen etc.
Volgens opgaaf leverancier:
- jaarlijkse opbrengst ca. 6.750 kWh (< het gemiddelde jaarverbruik)
- vermogen 7.500 Wp
Aangeboden:
- 30x Ulica Solar UL-250poly
- Growatt 7000EU
- monitoring via Wifi of UTP
- bekabeling tot meterkast
- transport
- montage op dak
Exclusief: meteraanpassing energieberdrijf
Kosten € 7.530,- excl. BTW.
Is dit een goed voorstel? Zo nee, is er nog een beter alternatief?
Het is die wat iets meer doet. Die 16A heeft typeaanduiding SE4000-16A-01.migjes schreef op maandag 09 november 2015 @ 11:03:
[...]
de SE4000-ER-01?![]()
welke zou het dan zijn?
je hebt 2 verzies van de 4000VA verzie, 1 die tot de 16A gaat en 1 die iets meer doet.
met 16X270Wp= 4320Wp zou ik al zeker de iets meer verzie gebruiken.
en dan eigenlijk nu al de 5000 verzie kiezen voor de uitbreiding op het dakkapel.
(nu is het nog een stuk goedkoper om meteen de zwaardere omvormer te kiezen.)
jep dat is de JAsolar met de ingebouwde optimizers.
kun je gerust doen, alleen garantie:
veel garantie beloven, en weinig geven doet een verkoper vreugde in het leven.![]()
zou solaredge of JAsolar nog bestaan over 10 jaar? ik durf het je niet te beloven, maar ben ook geen verkoper.
(heb al te vaak gezien hoe bedrijven komen en gaan in pv land.)
wil je een beetje de prijzen begrijpen:
http://shop.winkelman-zon.../solaredge-omvormers.html
(ze rukken je daar geen poot uit met te dure prijzen, maar zijn ook niet speciaal goedkoop)
Heb ik die zwaardere van 5000 nodig? Als de ONO schaduw heeft, neemt ZWZ het over?
Prijsverschil is inderdaad 50 euro voor de 5000 zie ik op die site.
Tsja inderdaad, garantie is maar net hoe het loopt natuurlijk
je krijgt zoiets als dit:loyske schreef op maandag 09 november 2015 @ 11:12:
[...]
Het is die wat iets meer doet. Die 16A heeft typeaanduiding SE4000-16A-01.
Heb ik die zwaardere van 5000 nodig? Als de ONO schaduw heeft, neemt ZWZ het over?
Prijsverschil is inderdaad 50 euro voor de 5000 zie ik op die site.
Tsja inderdaad, garantie is maar net hoe het loopt natuurlijk

(is mijn dak, en dit is 45 graden dakhoek met oost-west)
de 1 neemt de ander over klopt, maar je hebt ook een overlap met de 2 setjes.
en dan is de vraag, het dakkapel hoe gaat die er uit zien.
leg je daar vrij plat een paneel op, dan is de overlap vrij groot.
hangt het net zo schuin als het dak dan is de overlap vrij klein.
dus net zo als de garantie, een persoonlijke keuze.
edit:
een combi maken met solaredge tussen vrijplat op het dakkapel en steiler op het dak is natuurlijk geniaal
[ Voor 5% gewijzigd door migjes op 09-11-2015 11:30 ]
Op de dakkapel komt het paneel vrij plat te liggen. Maar ik weet nog niet of ik extra panelen ga leggen in de toekomst of panelen ga verplaatsen. Met de nu berekende omvormer kan ik nog 2 panelen extra bij de 16x leggen als ik me niet vergis.migjes schreef op maandag 09 november 2015 @ 11:17:
[...]
je krijgt zoiets als dit:
[afbeelding]
(is mijn dak, en dit is 45 graden dakhoek met oost-west)
de 1 neemt de ander over klopt, maar je hebt ook een overlap met de 2 setjes.
en dan is de vraag, het dakkapel hoe gaat die er uit zien.
leg je daar vrij plat een paneel op, dan is de overlap vrij groot.
hangt het net zo schuin als het dak dan is de overlap vrij klein.
dus net zo als de garantie, een persoonlijke keuze.
edit:
een combi maken met solaredge tussen vrijplat op het dakkapel en steiler op het dak is natuurlijk geniaal
Ik denk dat ik eruit ben
Thanks voor de hulp!
ik heb het idee dat je het allemaal wel aardig door hebtloyske schreef op maandag 09 november 2015 @ 11:46:
[...]
Op de dakkapel komt het paneel vrij plat te liggen. Maar ik weet nog niet of ik extra panelen ga leggen in de toekomst of panelen ga verplaatsen. Met de nu berekende omvormer kan ik nog 2 panelen extra bij de 16x leggen als ik me niet vergis.
Ik denk dat ik eruit ben
Thanks voor de hulp!
(we verwachten hier wel foto's van de setup, en graag wat opbrengst gegevens, kunnen we van leren hier.)
met solaredge is het allemaal wat lastig te zeggen waar de grenzen liggen met een oost-west setup.
je hebt gewoon een omvormer met verplaatste mpp, en dat maakt het verhaal altijd wat ingewikkeld.
normaal (dus zonder solaredge) kun je op zuid een +/-30% meer Wp op een omvormer hangen zonder zware verliezen.
ik ben nu mijn set aan het verbouwen.
omvormer heeft 2x mpp en per mpp kan die 2000W verwerken.
west heeft 3000Wp en oost krijgt straks 2660Wp.
omvormer doet maar een 3300W
doe niet zo als ik doe dus!!!, maar hij kan het wel aan.
(had hij maar geen omvormer moeten worden, lol)
Dit topic is gesloten.
Losse aankoopadviezen of het bespreken van offertes horen in een eigen topic.