3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)
Ook een zekering plaatsen voor het geval je zelf kortsluiting maakt in kabel (spade boormachine)Mattie112 schreef op maandag 02 november 2015 @ 16:56:
Ja in de groepenkast zit(komt) een aardlek automaat, naar mijn idee is dit genoeg maarja ik las het weer op een een of andere siteProbeer zoveel mogelijk te leven mbt het plaatsen van de panelen om zegmaar het beste te combineren. Zaterdag gaat het gebeuren als alles op tijd binnen is :d
1 PVoutput . Dongen NB
Mooi!Mattie112 schreef op maandag 02 november 2015 @ 16:56:
Zaterdag gaat het gebeuren als alles op tijd binnen is :d
[ Voor 58% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-11-2015 17:24 ]
Vaak wordt de omvormer op de netspanning aangesloten met een speciale stekker en daarMattie112 schreef op maandag 02 november 2015 @ 16:56:
Ja in de groepenkast zit(komt) een aardlek automaat, naar mijn idee is dit genoeg maarja ik las het weer op een een of andere siteProbeer zoveel mogelijk te leven mbt het plaatsen van de panelen om zegmaar het beste te combineren. Zaterdag gaat het gebeuren als alles op tijd binnen is :d
moet je flex / rubber kabel voor gebruiken, dus is het wel handig dat je wel een werkschakelaar
plaatst bij de omvormer zodat je de vmvk ( massieve kern ) kunt laten over gaan naar flex kabel.
Qua prijs zit je wel iets boven gemiddelde. (met wat zoeken kan dat goedkoper, dan wat er voor gevraagd wordt)geldermalsen schreef op maandag 02 november 2015 @ 14:16:
Wat zijn jullie meningen over onderstaande set.
https://www.zonnepanelen....en-systeem-3250-watt.html
Of kan ik beter losse componenten kopen?
Maar dan vind ik met 3480 wp, deze wel mooier, mits je de ruimte hebt, voor hetzelfde geld.
Maar er is meer te vinden natuurlijk voor dat geld en smaken verschillen. (gelukkig)
[ Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-11-2015 17:49 ]
aardlekautomaat = zekeringautomaat + aardlekschakelaar in 1 behuizing
Echt waar? Zal ik de mijne eens goed bekijken anders heb ik twee automaten achter elkaar....
1 PVoutput . Dongen NB
Hm dat is wel een goeie ja, maar als ik het zo zie in de handleiding dan is dat in dit geval niet nodig.PClop schreef op maandag 02 november 2015 @ 17:25:
[...]
Vaak wordt de omvormer op de netspanning aangesloten met een speciale stekker en daar
moet je flex / rubber kabel voor gebruiken, dus is het wel handig dat je wel een werkschakelaar
plaatst bij de omvormer zodat je de vmvk ( massieve kern ) kunt laten over gaan naar flex kabel.
En inderdaad aardlekautomaat dus aardlek+'groep' in 1 doosje
Morgen groepenkast binnen + 4mm² kabel dus ook keurig op tijd! Oja en volgende week maandag slimme meter

Expres de verbindingen niet aan het eindv an de draad gemaakt maar hoe je het 'real life' zou doen. Ongeveer gelijk aan dat van migjes maar dan 2x9 (ik zie eerlijk het nut niet van 10+8, is volgensmij een beetje lood om oud ijzer) en de bovenste panelen "op zn kop", scheelt weer wat extra afstand en zo plaatsen is geen probleem.
Zal nog even informeren bij de shop wat ze daar aanraden anders zal het zoiets gaan worden als deze mooooooooie tekening
Dan komen we huilend naar migjes toe... Bweeeh ik heb je schema gevolgd maar ze hebben de verkeerde stekker aan dat stomme paneel gemaaktmigjes schreef op zondag 01 november 2015 @ 23:11:
[...]
[...]
oeps, ik teken het ook allen even uit als het wat lastig te leggen is.
niet echt gelet op de polen van de panelen.
op dak heb je dat probleem niet, dan heb je 2 verschillende stekkers.
dan maak je die fout niet zo snel.
In de hosola wartel past prima de ymvk kabel in.Mattie112 schreef op maandag 02 november 2015 @ 18:55:
[...]
Hm dat is wel een goeie ja, maar als ik het zo zie in de handleiding dan is dat in dit geval niet nodig.
Het is een beetje nauwkeurig aansluiten/pielen (ook van die kleine schroefjes) voordat je de wartel als laatste aandraaid.
Er zit een kroonsteen in de hosola, daarna schuif je de wartel verder naar boven (zit vast aan een plaatje)
En het plaatje zet je vast met kleine schroefjes. Als laatste draai je de wartel aan.
De hosola heeft al een AC aan/uit knop onderop zitten. Ook leuk als je dat niet doorhebt...
He, hij doet niks (spreek uit ervaring
[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-11-2015 21:45 ]
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Je schrikt ook van het verbruik van enkele duizenden tl lampen, pc´s, tv´s etcNiGeLaToR schreef op maandag 02 november 2015 @ 08:54:
[...]
Ah, ben blijkbaar nog niet zo thuis in verbruik van 'industriële' panden. Ken het wel van kantoorpanden, maar hoewel daar ook idioot veel kWh's doorheen gaan zijn er takken van sport waar het nog even een potje meer is.
Snap overigens dat een MRI om maar 's wat te noemen iets meer 'doet' dan een magnetron

Ja de som van alles maakt het ernstig veel. Heb ik thuis al, veel kleine zuinige apparaatjes geven toch een flink 'basis-verbruik'. Maar, als de elektrische auto wordt opgeladen dan valt dat die dag in het niets.Tasma schreef op maandag 02 november 2015 @ 23:35:
[...]
Je schrikt ook van het verbruik van enkele duizenden tl lampen, pc´s, tv´s etc
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
van mij mag je gerust 2x9 doen hoor, boeit mij toch niet.Mattie112 schreef op maandag 02 november 2015 @ 19:49:
Zo nog even een string plaatje
[afbeelding]
Expres de verbindingen niet aan het eindv an de draad gemaakt maar hoe je het 'real life' zou doen. Ongeveer gelijk aan dat van migjes maar dan 2x9 (ik zie eerlijk het nut niet van 10+8, is volgensmij een beetje lood om oud ijzer) en de bovenste panelen "op zn kop", scheelt weer wat extra afstand en zo plaatsen is geen probleem.
Zal nog even informeren bij de shop wat ze daar aanraden anders zal het zoiets gaan worden als deze mooooooooie tekening
maar deze tekening is dus niet wat ik je als voorbeeld schreef, je maakt nu 2 grote inductie lussen.
je tekent het allen zo dat je ze niet ziet, maar ze zijn niet weg.
dus je hebt het nog niet helemaal begrepen ben ik bang.
panelen draaien het mag, maar heb je nu al een idee hoe je die 2m kabel dan gaat weg werken.
(oprollen en nog meer lussen?
je kunt het gerust zo doen hoor, het is dan alleen niet volgens de "regeltjes".
ik zie er verder allemaal geen problemen in.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
De knop die jij bedoelt onderaan de Hosola, is de DC schakelaar...AUijtdehaag schreef op maandag 02 november 2015 @ 21:40:
[...]
In de hosola wartel past prima de ymvk kabel in.
Het is een beetje nauwkeurig aansluiten/pielen (ook van die kleine schroefjes) voordat je de wartel als laatste aandraaid.
Er zit een kroonsteen in de hosola, daarna schuif je de wartel verder naar boven (zit vast aan een plaatje)
En het plaatje zet je vast met kleine schroefjes. Als laatste draai je de wartel aan.
De hosola heeft al een AC aan/uit knop onderop zitten. Ook leuk als je dat niet doorhebt...
He, hij doet niks (spreek uit ervaring)

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW
Op hun site zie je dat je €350 betaald voor het paneel + €8 onderhoud per jaar. Je krijgt dan 15,7 cent per kWh (met energiecontract) of 14 cent per kWh zonder energiecontract.Amsterdammers kunnen vanaf vandaag hun eigen zonnepaneel kopen op metrostation Reigersbos. Energiecoöperatie Amsterdam Energie mag in totaal 320 zonnepanelen leggen op de metrohalte in Gaasperdam.
De campagneposter van
De campagneposter van © Amsterdam Energie
In het voorjaar, voor de zon weer volop gaat schijnen, moeten de zonnepanelen er liggen. Ze mogen er 25 jaar blijven. Via de energiecoöperatie - een vereniging van Amsterdammers die willen breken met fossiele, van heinde en verre aangevoerde brandstoffen- krijgen kopers al die tijd de stroom die hun panelen opwekken of de actuele waarde daarvan.
De zon moet wel meewerken
Per zonnepaneel komt de prijs op 350 euro. Amsterdam Energie schat dat die investering zich in dertien jaar terugverdient, maar dat is ook afhankelijk van hoe vaak de zon schijnt. Daarna zijn er alleen nog de beheerkosten van acht euro per jaar. Kopers van de zonnepanelen worden automatisch lid van Amsterdam Energie, waarna ze kunnen beslissen over nieuwe investeringen van de coöperatie.
De keuze voor Reigersbos was enigszins willekeurig. Van de gemeente en het GVB werd één dak losgekregen om dit voor het eerst uit te proberen. 'We mochten er eentje kiezen,' zegt Amsterdam Energiedirecteur Rolf Steenwinkel. Bij die keuze speelde ook een rol dat de metrostations in Zuidoost groter zijn dan die in West, langs lijn 50. 'Maar die stations in West wil ik uiteindelijk ook wel, hoor.'
Duizenden daken ongebruikt
De energiecoöperatie hoopt volgens hetzelfde recept nog veel Amsterdamse daken vol te leggen met de zonnepanelen van Amsterdammers. 'Er blijven duizenden daken ongebruikt in de stad,' zegt Joost Janmaat, Amsterdam Energielid van het eerste uur. 'Nu we dit eenmaal hebben uitgedokterd kunnen we het makkelijk herhalen.'
Dat kan ook een oplossing zijn voor Amsterdammers die wel willen investeren in duurzame energie maar daarvoor niet terecht kunnen op hun eigen dak omdat ze huurders zijn of dan eerst hun VvE achter de plannen moeten krijgen. Ook kan zo'n collectief dak hen veel gedoe besparen, belooft Amsterdam Energie.
Kwa kosten weet ik het nog niet zo, maar wel goed dat ze al die metrostations vol gaan leggen.
Jouw productie, afgelopen maand...ofzoCass schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 20:02:
Zo, eerste productieweek zit er op met in totaal 74,5 kWh,....dat soort weken mogen in deze maanden wel meer komen...
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Kijk ik er overheen, of mis ik nog een aantal parameters, zoals schaduw, enz? Via Google kwam ik op dit plaatje:menzo schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 17:36:
Ik lees dit vandaag op Parool.nl
[...]
Op hun site zie je dat je €350 betaald voor het paneel + €8 onderhoud per jaar. Je krijgt dan 15,7 cent per kWh (met energiecontract) of 14 cent per kWh zonder energiecontract.
Kwa kosten weet ik het nog niet zo, maar wel goed dat ze al die metrostations vol gaan leggen.

Dat ziet er redelijk open uit.
En uitgaande van 13 jaar terugverdientijd, dan zit je op 350/13 + 8 = 35 euro per jaar. 35/0.157 = 222 kWh per paneel per jaar. (constante opbrengst)
Uitgaande van 0.85 kWh/kWp zit je dan op ruwweg een 260 Wp paneel.
Met 1,35 euro per Wp zit je niet heel scherp, maar ook niet echt gek.
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

En via streetview zie je dat er een paar hoge bomen op het zuiden staan, alleen geven die denk ik niet echt schaduw op het dak.
Nieuwe groepenkast is gister ook bezig te komen dus weer of geen weer ik kan aan de slag dit weekend (maar laten we hopen op goed weer
http://upload.mattie-syst...9-2015-11-03_22.22.31.jpg
http://upload.mattie-syst...5-2015-11-03_22.23.15.jpg
[ Voor 4% gewijzigd door Mattie112 op 04-11-2015 09:30 ]
Nou ja straks maar even de vaatwasser aanzetten om de energie zelf te verstoken.
Deed ik anders altijd op nachtstroom.
Ik heb hier op 30-10 aangemeld voor teruglevering en 09-11 komen ze langs voor een metertafmaf schreef op woensdag 04 november 2015 @ 10:24:
Beetje jammer dat een nieuwe meter tot 6 weken kan duren.
Nou ja straks maar even de vaatwasser aanzetten om de energie zelf te verstoken.
Deed ik anders altijd op nachtstroom.
Dit is wel bij Liander maar ik vind het niet tegenvallen
Zet er meteen een kWh-meter met S0 in bij je zonnegroep.Mattie112 schreef op woensdag 04 november 2015 @ 09:30:
Jeej, net bevestiging gehad dat morgen mijn panelen bezorgd worden![]()
![]()
Nieuwe groepenkast is gister ook bezig te komen dus weer of geen weer ik kan aan de slag dit weekend (maar laten we hopen op goed weer)
http://upload.mattie-syst...9-2015-11-03_22.22.31.jpg
http://upload.mattie-syst...5-2015-11-03_22.23.15.jpg
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
(ten eerste, als je het voor elkaar krijgt om iets posietiefs of negatiefs te lezen in mijn post.menzo schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 17:36:
Ik lees dit vandaag op Parool.nl
[...]
Op hun site zie je dat je €350 betaald voor het paneel + €8 onderhoud per jaar. Je krijgt dan 15,7 cent per kWh (met energiecontract) of 14 cent per kWh zonder energiecontract.
dan moet je een stuk zeep eten en naspoelen met azijn!
dan is er iets mis met je.
TD-er doet de berekening al, en ja het zullen waarschijnlijk wel iets van 250-270Wp panelen zijn.
en de opbrengst zal ook wel aardig richting die kant op gaan. (ik gok zelf ietsjes hoger ongeveer 240kWh, maar dat is mieren seksueel mishandelen.)
dit is gebouwd op het postcoderoosmodel, mooi woord voor scrabble, maar wat is het?
je zou eigenlijk de postcode van de lokatie moeten opzoeken.
en dan kijken of je in het zelfde postcode gebied woont of in een aangrenzend gebied.
dan kun je theoretisch die 14-15,7ct per kWh krijgen.
dit is helaas minder mooi als wat je doet met je eigen dak/gebruik dan kun je salderen met 21,5ct.
en je hebt die 8€ onderhouds-kosten niet, maar die mag je dan zelf doen.
maar in theorie hoef je nu niet te salderen.
dus je kunt ook je eigen dak vol gooien en zo een gebruik hebben van 0kWh per jaar.
en dan nog een paneel of 8 kopen bij die club om zo ook nog het laatste restje van je vaste lasten die niet saldeerbaar zijn te laten verdwijnen.
mmm, niet onaardig als dat zou kunnen.
achter deze club http://www.amsterdamenergie.nl/ zit de https://www.duurzameenergieunie.nl/
wat weer een afsplitsing is van http://www.urgenda.nl/
of te wel een projectje van Marjan Minnesma (+ omheen hangende mensen natuurlijk, je doet dit niet alleen).
cool, die timmeren dus lekker aan de weg.
(ik had een paar jaar geleden daar nog wel mijn bedenkingen bij, maar ze timmeren nu zo hard door dat ik aardig positief begin te worden er over. dit geeft vertrouwen!)
alleen postcoderoosmodel is een test ballonnetje van minister kamp.
gaat die regeling het 13 jaar vol houden
politici delen graag een lolly uit als de camera er bij staat, maar is de camera weg dan pakken ze de lolly ook weer terug.
dus genoeg onzekerheden voor een investering van 13 jaar, de opbrengst komt wel goed pv werkt gewoon en vaak beter als mensen verwachten, maar politiek is wat wispelturiger
vind je het leuk, gewoon doen, is niet echt duur, maar steek je zelf niet in de schulden er voor.
het is helaas altijd jammer dat er nog veel onduidelijkheden zijn over dit soort regelingen.
ik moet helaas te vaak het woord theoretisch gebruiken.
ik zie er wel de toekomst in, we zullen op de lange termijn wel dit soort dingen moeten gaan doen.
(het is jammer dat mijn lokale club nu in zee is gegaan met greenchoise.
ik had veel liever de unie gezien.)
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Die komt er ook bij ja, samen met Toon Zon dus die heb ik eigenlijk expres nog niet los gekochtklump4u schreef op woensdag 04 november 2015 @ 11:11:
[...]
Zet er meteen een kWh-meter met S0 in bij je zonnegroep.
Waar kan ik stroom kopen voor 0.215ct ????migjes schreef op woensdag 04 november 2015 @ 11:18:
[...]
dan kun je theoretisch die 14-15,7ct per kWh krijgen.
dit is helaas minder mooi als wat je doet met je eigen dak/gebruik dan kun je salderen met +/- 0,215ct.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
mag je ook wel iets vriendelijker zeggen hoor dat er een klein type foutje in zit.WoudseHoeve schreef op woensdag 04 november 2015 @ 14:02:
[...]
Waar kan ik stroom kopen voor 0.215ct ????
dank u.
HAHAHA ik ben altijd vriendelijkmigjes schreef op woensdag 04 november 2015 @ 14:04:
[...]
mag je ook wel iets vriendelijker zeggen hoor dat er een klein type foutje in zit.
dank u.
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
wat is hier de meer waarde van als je al een slimme meter hebt van de netbeheerder.
en zag ook dat mn Goodwe omvormer een app heeft voor zoiets..
thx
Niet alle omvormers hebben de mogelijkheid om data naar PVoutput.org te sturen bijvoorbeeld. En je slimme meter geeft wel aan wat je terug levert, maar je zal dan dus niet precies zien wat je opgewekt hebt. En op deze manier kan je dan je (vaak net iets te positieve) data van je omvormer controlerenKockkie schreef op woensdag 04 november 2015 @ 14:15:
ik zie her en der wat mensen die een KWH meter erbij plaatsen in de groepenkast op de zonnepanelen groep, van bv. finder of e-pro tech....
wat is hier de meer waarde van als je al een slimme meter hebt van de netbeheerder.
thx
www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939
Een losse meter meet de bruto productie en telt ook door als je je omvormer vervangt door een nieuwe (zelfs bij een ander merk blijft hij het doen
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
1. de slimme meter meet wat er langs de hoofdgroep gaat.Kockkie schreef op woensdag 04 november 2015 @ 14:15:
ik zie her en der wat mensen die een KWH meter erbij plaatsen in de groepenkast op de zonnepanelen groep, van bv. finder of e-pro tech....
thx
niet wat de omvormer op het net zet.
als de ijskast aan staat en er is zon, dan gaat de stroom dus niet langs de slimme meter en word dus ook niet geteld.
dus opbrengst van de panelen is de slimme meter niet handig voor, nog het gebruik kan de slimme meter dan goed weergeven.( om dit wel goed te doen, moet je de gegevens van de slimmemeter nemen + de gegevens van de externe pv meter(mag ook omvormer zijn) en die samenvoegen.)
2. ik kijk makkelijker in de meter kast in de avond om te weten wat het heeft gedaan die dag als dat ik helemaal naar zolder moet lopen.
3. stel ik wil mijn huis verkopen met de pv set er bij.
dan kan ik tegen de koper zeggen, kijk eens wat het gedaan heeft in zoveel jaar.
anders verkoop je maar een beetje gebakken lucht.
4. (dankzij Prothon_) omvormer kan een keer stuk gaan of wat je vaker ziet vervangen worden voor een zwaardere,
dan heb je nog steeds de bruto opbrengst met een kWh meter.
5. (dankzin TFHfony) logging naar externe site om zo te kunnen vergelijken met andere mensen wat het doet.
edit:
ik heb zelf nu bijna 10.000kWh op de externe meter staan
(9945,45 nu, maar ben bang dat ik tot januari moet wachten met de winter voor de deur voor ik het ga redden.
[ Voor 20% gewijzigd door migjes op 04-11-2015 14:59 ]
Ik kijk het even aan hoe goed de EzViewer app (iOS) van Goodwe werkt,
en anders plaats ik er ook maar een losse meter tussen.
Kom ze wel tegen op internet, maar krijg niet helemaal duidelijk hoe deze aangesloten zal moeten worden.

2250 WP Zuid PVoutput
Natuurlijk kan dat, maar jouw kast lijkt nogal vol. Dat wordt lastig...MdO82 schreef op woensdag 04 november 2015 @ 16:29:
Heeft iemand een idee of die kWh-meter ook te plaatsen is in een ABB groepenkast ?
Kom ze wel tegen op internet, maar krijg niet helemaal duidelijk hoe deze aangesloten zal moeten worden.
[afbeelding]
My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant
Je vergeet de belangrijkste! We zijn tweakers, meten is weten. Je kunt verifieren hoe goed de omvormer kan meten en kunt nog meer grafiekjes maken etcmigjes schreef op woensdag 04 november 2015 @ 14:27:
[...]
knip: allemaal redenen voor een energiemeter in de meterkast
Een 1 fase kWh meter is net ze breed als een normale automaat.MdO82 schreef op woensdag 04 november 2015 @ 16:29:
Heeft iemand een idee of die kWh-meter ook te plaatsen is in een ABB groepenkast ?
[afbeelding]
Wordt gewoon in serie gezet met 4mm2 soepel draad ( fase en nul lopen door de kWh meter! )
Ik zou hem erna zetten, dan hoef je niet alles uit te zetten en heb je ook geen last als de automaten met een kan zijn aangesloten.
Het mooiste is naast de automaat, aan de buitenkant, anders moet je gewoon 2 aansluitingen ruilen. meestal kan je wel met het hele blok automaten schuiven .....
Wel ff de stroom er af ......
Als je het bovenstaande niet hebt begrepen zou ik het even laten doen
Deze kan je er zo bij zetten.
Ik snap hemWoudseHoeve schreef op woensdag 04 november 2015 @ 16:50:
[...]
Een 1 fase kWh meter is net ze breed als een normale automaat.
Wordt gewoon in serie gezet met 4mm2 soepel draad ( fase en nul lopen door de kWh meter! )
Ik zou hem erna zetten, dan hoef je niet alles uit te zetten en heb je ook geen last als de automaten met een kan zijn aangesloten.
Het mooiste is naast de automaat, aan de buitenkant, anders moet je gewoon 2 aansluitingen ruilen. meestal kan je wel met het hele blok automaten schuiven .....
Hij komt als ware tussen de automaat en de kabel naar de omvormer te zitten.
Maar ik ga eerst eens nadenken hoe we de boel gaan regelen.
Want zoals gezegd het zit al een beetje vol
2250 WP Zuid PVoutput
Volgens onze bedrijfs elektricien zijn deze dingen leuk voor je zelf om per groep een beetje te kijken waar je stroom blijft maar voor nauwkeurige meting deugen ze niet, kunnen best paar procent afwijkenWoudseHoeve schreef op woensdag 04 november 2015 @ 16:50:
[...]
Een 1 fase kWh meter is net ze breed als een normale automaat.
1 PVoutput . Dongen NB
Hoezo vol?MdO82 schreef op woensdag 04 november 2015 @ 16:29:
Zet je er toch nog een zelfde kast naast.

FInder MID gecertificeerd
Edit: goedkoper dan hieronder vermeld wordt
[ Voor 28% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-11-2015 18:35 ]
Zou kunnen maar bij mij valt het erg mee, hij loopt vrijwel synchroon met de opbrengst meting van de omvormer nadat je de kabel verliezen eraf trekt.reneeke1970 schreef op woensdag 04 november 2015 @ 17:15:
[...]
Volgens onze bedrijfs elektricien zijn deze dingen leuk voor je zelf om per groep een beetje te kijken waar je stroom blijft maar voor nauwkeurige meting deugen ze niet, kunnen best paar procent afwijken
Ja kan ook van een AAB nemen, is maar iets duurder.
Volgens mij zijn de "slimme meters" niet veel beter.
Dat ligt er maar helemaal aan welke nauwkeurigheid klasse je koopt.reneeke1970 schreef op woensdag 04 november 2015 @ 17:15:
[...]
Volgens onze bedrijfs elektricien zijn deze dingen leuk voor je zelf om per groep een beetje te kijken waar je stroom blijft maar voor nauwkeurige meting deugen ze niet, kunnen best paar procent afwijken
Onderstaande is binnen 1 %
https://www.conrad.nl/nl/...CFUcUwwod_AEM5g&WT.srch=1
Ja ja, kost ietsje meer, een oud gezegde in de meet en regel luidt,
"als je niet weet wat je meet weet je nog geen r**t
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
Dit is een class 1.0 voor 22.50 euro ....Gasschuif schreef op woensdag 04 november 2015 @ 17:33:
[...]
Dat ligt er maar helemaal aan welke nauwkeurigheid klasse je koopt.
Onderstaande is binnen 1 %
https://www.conrad.nl/nl/...CFUcUwwod_AEM5g&WT.srch=1
Ja ja, kost ietsje meer, een oud gezegde in de meet en regel luidt,
"als je niet weet wat je meet weet je nog geen r**t"
Geen idee, maar voor een zonnepanelen omvormer lijkt me dat niet relevant.AUijtdehaag schreef op woensdag 04 november 2015 @ 17:48:
En die meet ook maar 1 kant uit?
Je wilt natuurlijk niet het standbyverbruik van de omvormer zien als opbrengst
Je wilt toch de netto opbrengst meten? dus het verbruik van de omvormer er af getrokken?
De puls uitgang kan dan wat problemen opleveren .....
[ Voor 6% gewijzigd door WoudseHoeve op 04-11-2015 17:55 . Reden: puls uitgang. ]
Dit lijkt me niet gewenst. (sorry Rol-co)WoudseHoeve schreef op woensdag 04 november 2015 @ 17:54:
[...]
Geen idee, maar voor een zonnepanelen omvormer lijkt me dat niet relevant.
Je wilt toch de netto opbrengst meten? dus het verbruik van de omvormer er af getrokken?
De puls uitgang kan dan wat problemen opleveren .....
Dat is vaak het probleem met de goedkopere kWh meters.
De finder enkele post hierboven niet.
(Edit: abb c11 weet ik niet zeker, maar waardeloos met 100 pulsen voor S0)
[ Voor 21% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-11-2015 18:02 ]
Gezien de Rail aan de onderkant van de automaten, Fase-Nul rail

http://www.ebay.de/itm/7E...e95f03:g:Jr8AAOxyRNJSgnwk
[ Voor 50% gewijzigd door Kockkie op 04-11-2015 18:18 ]
Hier werkt dit prima, http://www.ebay.nl/itm/PO...d3995e:g:4VoAAOSwmrlUt-9H
Als bv die ene groep die nu uit staat, je PV groep kan worden heb je er niet veel werk vanKockkie schreef op woensdag 04 november 2015 @ 18:03:
Gaat die Finder kWh meter werken in mijn groepenkast...? of moet ik dan veel verbouwen.
Gezien de Rail aan de onderkant van de automaten, Fase-Nul rail
![]()
[afbeelding]
http://www.ebay.de/itm/7E...e95f03:g:Jr8AAOxyRNJSgnwk
je sluit de finder aan op de uitgang van die groep en plaatst de finder daar boven in die opening
en sluit je daar weer de omvormer op aan ( op de load ingang van de finder komt de zekeringautomaat )
[ Voor 40% gewijzigd door PClop op 04-11-2015 23:10 ]
De groep die uitstaat is bestemd voor de PV.[b]
Als bv die ene groep die nu uit staat, je PV groep kan worden heb je er niet veel werk van
je sluit de finder aan op de uitgang van die groep en plaatst de finder daar boven in die opening
en sluit je daar weer de omvormer op aan ( op de load ingang van de finder komt de zekring automaat )
Ze worden dinsdag geplaatst.
Maar ik ben bang dat die koperen aansluit strip/rail aan de onderkant die van aardlek tot alle automaten ernaast in de weg zit
Ik zie het, die doorverbinder rails moet worden gedemonteerd en worden ingekort, dmv zagenKockkie schreef op woensdag 04 november 2015 @ 18:54:
[...]
De groep die uitstaat is bestemd voor de PV.
Ze worden dinsdag geplaatst.
Maar ik ben bang dat die koperen aansluit strip/rail aan de onderkant die van aardlek tot alle automaten ernaast in de weg zit
of knippen, even kontroleren dat de fase en nul leider vrij zijn van elkaar na het zagen/knippen
en dan weer monteren.
liever dat een vakman/vrouw dat doet als je dat zelf niet al eens hebt gedaan
Lijkt me een beetje voorbarig wat je zegt bij Rol-co, allebei zijn sets hebben deze piek dus lijkt me eerder volle zon op de setsAUijtdehaag schreef op woensdag 04 november 2015 @ 17:56:
[...]
Dit lijkt me niet gewenst. (sorry Rol-co)
Dat is vaak het probleem met de goedkopere kWh meters.
De finder enkele post hierboven niet.
(Edit: abb c11 weet ik niet zeker, maar waardeloos met 100 pulsen voor S0)
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Ik denk dat je iets heel anders bedoeld. Het ging hier om sluipverbruik meten van de omvormer met een kwh metertje die enkel opwek dient te meten. Niet over piekenklump4u schreef op woensdag 04 november 2015 @ 19:20:
[...]
Lijkt me een beetje voorbarig wat je zegt bij Rol-co, allebei zijn sets hebben deze piek dus lijkt me eerder volle zon op de sets
Anyway, back to the zonnepanelen
[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-11-2015 19:24 ]
Sorry, verkeerd gelezen en te snel gereageerd.AUijtdehaag schreef op woensdag 04 november 2015 @ 19:24:
[...]
Ik denk dat je iets heel anders bedoeld. Het ging hier om sluipverbruik meten van de omvormer met een kwh metertje die enkel opwek dient te meten. Niet over pieken![]()
Anyway, back to the zonnepanelen

Maar om 13.40 heb je wel een piek van bijna de max van je panelen op een herfstdag. Hoe is dat mogelijk?MdO82 schreef op woensdag 04 november 2015 @ 19:27:
Hier heb ik de zon ook maar even gezien![]()
Maar goed het is het tijd van het jaar zullen we maar zeggen
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
timovd schreef op woensdag 04 november 2015 @ 20:02:
[...]
Maar om 13.40 heb je wel een piek van bijna de max van je panelen op een herfstdag. Hoe is dat mogelijk?
2250 WP Zuid PVoutput
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Was het zo erg vandaag in 't land?MdO82 schreef op woensdag 04 november 2015 @ 20:12:
[...]
hij kwam toch nog heel even achter de wolken vandaan
al was het heel even
![]()
* TD-er was al verbaasd dat 'ie meer dan een uur lang op de 1e pagina had gestaan bij de groep Tweakers.net en ook bij Netherlands op PVoutput als je keek naar kWh/kWp.
Over de kWh metertjes.
Ik heb een hele simpele DIN meter bij Youless besteld en daar zit een S0 op (voor de EnergyLink van de HomeWizard) en een vrij felle LED. Die laatste is wel mooi omdat de Youless (PVoutput upload) op de klep van de groepenkast zit en dus wel een paar cm afstand van de DIN-rail en dat werkt prima.
Mijn huidige meter meet 1000p/kWh en meet ook de andere kant op. Dit levert via de elektrisch gekoppelde Youless geen eerlijk meting: 's Nachts telt die het verbruik van de omvormer er vrolijk bij op.
Ik zoek nu een meter die maar een kant op meet en voor de nauwkeurigheid in deze wintermaanden 2000 p/kWh meet. Het liefst ook een beetje nauwkeurig (MED?).
Of hoort dit in het datalogging topic thuis
33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput
En ik acht het onwaarschijnlijk dat mijn omvormer geen stand-by verbruik heeft.
Het is er wel een met 1000 imp/kWh.
Verwijderd
Redelijk veel panelen met elkaar aan het vergelijken, wat soms tot verbazing leid...
Een eigen keuze heb ik nog niet gemaakt, maar als geld echt geen probleem zou zijn dan neig ik naar sun power 335 black panelen. Man wat een theoretische opbrengst hebben die, en wat een prijs. Ze zijn nog gekker dan de benq waar ik dit topic mee begon
Gek genoeg vind ik erg weinig test materiaal over deze panelen, zijn deze zo nieuw?
Wat ik ook heb geleerd is dat de type optimizers afhangen van welk paneel. 96cell 72cell etc.
Net zoals de omvormer. Wanneer ik op de 4k uitkom heb ik nog 1 of 3 fase. Maar voor mijn gevoel ga ik toch wel naar de 5k+ dus zou een 3fase beter zijn.
3fase heb ik al. Dus dat is geen afweging meer ( vanmorgen bekeken maar eigenlijk wist ik het al door elektrisch koken)
Vraagje over de plaatsing van de omvormer. Hij kan prima op zolder hangen, kom ik toch nooit. Alles ligt klaar dus aansluiten is makkelijk. Maar hij kan ook in de berging komen, nadeel is dat de dikke paneelkabels naar beneden moetten en onder het huis door... Heeft een omvormer dicht bij de meterkast voordeel zo ja zoveel voordeel dat het beter is deze te verplaatsen.. ( nieuwe groep in de berging trekken. Paneelkabels naar beneden brengen. Etc
Het enige wat wel vast staat is het legplan.
2x5 panelen in portrait
1x 3 panelen boven onze dakkapel
1x3 panelen onder de dakkapel.
Stappenplan.
1 panelen kiezen.
2 optimizers kiezen
3 omvormer kiezen
4 clickfit en stap 123 bestellen
5 monteren.. feestje zal wel een weekje kosten. Meterkast aansluiten laat ik doen. Leidingen en kabels zijn al van zonder naar de kast zelf getrokken.
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 05-11-2015 07:54 ]
DC transport heeft ook meer kabel verlies dus ik zou je omvormer lekker boven hangen, nog los van dat ik die niet door mijn woning zou willen zonder vorm van kabelbeveiliging (ie afgezekerd boven).
Hoezo geeft DC meer kabel verlies? Spanning op DC is doorgaans hoger._-= Erikje =-_ schreef op donderdag 05 november 2015 @ 07:56:
Als je al AC op zolder hebt gelegd (met voldoende dikke aders) zou ik niet moeilijk doen,
DC transport heeft ook meer kabel verlies dus ik zou je omvormer lekker boven hangen, nog los van dat ik die niet door mijn woning zou willen zonder vorm van kabelbeveiliging (ie afgezekerd boven).
DC ongezekerd door je huis is niet handig idd.
Vul maar in, voltage drop is de helft bij gelijke waardes in AC
Een collega heeft dit alles en nu wil hij zijn omvormer met webconnect module via internet benaderen.
Dit kan via de portal natuurlijk, mij hij vroeg of je met sunny explorer ook via internet kan kijken.
Gaat dit werken als hij een port-forward in z'n router zet?
Wat kan je met sunny explorer zien, is dat alleen de productie of kan je ook mpp spanningen zien?
Dat laatste wil ik weten omdat z'n productie tegenvalt.
Er zijn 2 strings met 7 en 8 240Wp panelen, waarvan er 1 mogelijk last van schaduw heeft.
Dit hoop ik te kunnen checken met de dc spanning en stroom per string.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
DC Spot Data:
String 1 Pdc: 0.236kW - Udc: 300.54V - Idc: 0.787A
String 2 Pdc: 0.144kW - Udc: 179.35V - Idc: 0.808A
[ Voor 34% gewijzigd door Thijs8472 op 05-11-2015 11:32 ]
_-= Erikje =-_ schreef op donderdag 05 november 2015 @ 11:05:
http://photovoltaic-softw...rgy_losses_calculator.php
Vul maar in, voltage drop is de helft bij gelijke waardes in AC

[ Voor 186% gewijzigd door Skyaero op 05-11-2015 11:36 ]
Hij had een paar screenshots gemaakt en ik zag 1 string met maar 120V dc

[ Voor 30% gewijzigd door Speedy-Andre op 05-11-2015 11:46 ]
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
[ Voor 20% gewijzigd door Thijs8472 op 05-11-2015 11:49 ]
Verwijderd
Maar is het ook echt boeiend? Mijn meter heeft een minimum stroom nodig van 0,02A wat neerkomt op maximaal ~4,6watt. Nou ja het zal wel, meet zelf ook niks dus meer dan dit zal het niet zijn.TD-er schreef op woensdag 04 november 2015 @ 22:31:
Mijn kWh meter heb ik niet kunnen betrappen op meten van het stand-by verbruik van de omvormer.
En ik acht het onwaarschijnlijk dat mijn omvormer geen stand-by verbruik heeft.
Het is er wel een met 1000 imp/kWh.
Kun je ook aangeven waar je het niet mee eens bent? Aan deze one-liners hebben we natuurlijk niets.
Zoals Woudesehoeve opmerkte is DC spanning hoger dan AC spanning. Als gevolg heb je dus een lagere stroom, het vermogen blijft immers gelijk.
Ik zie zelfs iemand die een stuk of 5 poorten moet forwarden

M'n collega heeft internet via Kpn

misschien gewoon een simpele methode gebruiken?Speedy-Andre schreef op donderdag 05 november 2015 @ 12:33:
Wat ik hier lees over gebruikers die ruzie hebben met de portal stemt mij niet vrolijk, hoe ga ik een leek uitleggen hoe dat hoort te werken?
Ik zie zelfs iemand die een stuk of 5 poorten moet forwarden![]()
M'n collega heeft internet via Kpn
oude laptop met de software er op, op de locatie zetten.
en dan het scherm over internet met http://www.teamviewer.com over nemen.
simpel en doel treffend voor een tijdelijke logging.
Dan moet hij teamviewer zonder hulp aan de praat zien te krijgen ...migjes schreef op donderdag 05 november 2015 @ 12:38:
[...]
misschien gewoon een simpele methode gebruiken?
oude laptop met de software er op, op de locatie zetten.
en dan het scherm over internet met http://www.teamviewer.com over nemen.
simpel en doel treffend voor een tijdelijke logging.
Vanaf het werk is de internet toegang beperkt, maar wie weet lukt het.
dat zal wel lukken het is wel een heel simpel programma.Speedy-Andre schreef op donderdag 05 november 2015 @ 12:57:
[...]
Dan moet hij teamviewer zonder hulp aan de praat zien te krijgen ...
Vanaf het werk is de internet toegang beperkt, maar wie weet lukt het.
je hoeft het niet eens te installeren, kunt meteen "alleen starten" kiezen en krijgt dan 2 nummers.
die nummers vul je in op de andere kant en je hebt het scherm.
(het gaat vrijwel door iedere firewall heen, nog nooit problemen gehad.)
Het gaat natuurlijk om de berekening te doen ( zoals aangegeven) bij gelijke vermogens.Skyaero schreef op donderdag 05 november 2015 @ 12:08:
[...]
Kun je ook aangeven waar je het niet mee eens bent? Aan deze one-liners hebben we natuurlijk niets.
Zoals Woudesehoeve opmerkte is DC spanning hoger dan AC spanning. Als gevolg heb je dus een lagere stroom, het vermogen blijft immers gelijk.
Aangezien het vermogens verlies berekend wordt als P = I2 x R.
Hier zie je dat de stroom in het kwadraat staat.
Dit betekend dat bij een hogere spanning ( en lagere stroom) de vermogens overdracht minder verlies oplevert.
Dit is ook de reden dat de energie transport met hoogspanning plaats vind.
Daar naast wordt tegenwoordig zelfs hoog vermogen verbindingen in DC worden uitgevoerd. Het transport in DC levert zoveel minder verlies op ( afgezien van de spanning) dat de omzetting verliezen voor lief genomen worden.
Moraal van dit verhaal:
Vermogens transport moet met de hoogst mogelijke spanning plaatsvinden. Bij Zonnepanelen heeft de DC kant meestal de hoogste spanning : het laagste verlies.
Verwijderd
En de Sharp of LG?Verwijderd schreef op donderdag 05 november 2015 @ 07:41:
Zo. De afgelopen periode genoeg offerts ontvangen om keuzes te maken en merken en type's af te strepen.
Redelijk veel panelen met elkaar aan het vergelijken, wat soms tot verbazing leid...
Een eigen keuze heb ik nog niet gemaakt, maar als geld echt geen probleem zou zijn dan neig ik naar sun power 335 black panelen. Man wat een theoretische opbrengst hebben die, en wat een prijs. Ze zijn nog gekker dan de benq waar ik dit topic mee begon
Gek genoeg vind ik erg weinig test materiaal over deze panelen, zijn deze zo nieuw?
Wat ik ook heb geleerd is dat de type optimizers afhangen van welk paneel. 96cell 72cell etc.
Net zoals de omvormer. Wanneer ik op de 4k uitkom heb ik nog 1 of 3 fase. Maar voor mijn gevoel ga ik toch wel naar de 5k+ dus zou een 3fase beter zijn.
3fase heb ik al. Dus dat is geen afweging meer ( vanmorgen bekeken maar eigenlijk wist ik het al door elektrisch koken)
Vraagje over de plaatsing van de omvormer. Hij kan prima op zolder hangen, kom ik toch nooit. Alles ligt klaar dus aansluiten is makkelijk. Maar hij kan ook in de berging komen, nadeel is dat de dikke paneelkabels naar beneden moetten en onder het huis door... Heeft een omvormer dicht bij de meterkast voordeel zo ja zoveel voordeel dat het beter is deze te verplaatsen.. ( nieuwe groep in de berging trekken. Paneelkabels naar beneden brengen. Etc
2x5 panelen in portrait
Stappenplan.
1 panelen kiezen.
2 optimizers kiezen
3 omvormer kiezen
5 monteren.. feestje zal wel een weekje kosten. Meterkast aansluiten laat ik doen. Leidingen en kabels zijn al van zonder naar de kast zelf getrokken.
Een BenQ is Sun power
Ik weet een leverancier die Sharp, Lg en BenQ vaak tegen een scherpe prijs kan leveren.
ik zou de omvormer hangen waar ie jou het minste in de weg hangt, op zolder dan denk ik, en ook waar t voor de omvormer het gunstigst (=koel= langere levensduur) is. gewoon een goede kabel gebruiken dan zijn de verliezen minimaal, zeker als je 3 fasen gebruikt zijn de stromen laag. vergeet niet dat de uren dat ie vol vermogen draai, en dus hogere stromen op de AC levert, maar beperkt zijn. en dus ook de verliezen over het jaar gezien.Verwijderd schreef op donderdag 05 november 2015 @ 07:41:
Zo. De afgelopen periode genoeg offerts ontvangen om keuzes te maken en merken en type's af te strepen.
2x5 panelen in portrait
Stappenplan.
1 panelen kiezen.
2 optimizers kiezen
3 omvormer kiezen
belangrijk is ook dat je snel door hebt als er iets mis is met de omvormer, een paar dagen uit staan met mooi weer kost meer dan wat koper verliezen, ik adviseer klanten altijd om regel matig te kijken of het groene lampje brand als de zon schijnt, als je vaak via een portal uit leest dan weet je ook natuurlijk of ie het doet.
sun power (die ik ken) zijn glas - glas panelen, hebben geen backsheet, maar een glas achterkant, dat zou op de lange termijn gunstiger zijn.
ook leuk als je ze las dak gebruikt, dan heb je meteen ook wat meer licht binnen.
en ze zijn als gevolg van dat glas - glas veel sterker.
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
Verwijderd
Het zou om circa 1 of 2 dagen in de week zijn.
Omgeving Sliedrecht.
Wie weet er iemand?
6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW
Nu kan ik alleen niet helemaal vinden of ik die twee panelen gewoon op bv een Soladin kan aansluiten en of dit dan ook nog een beetje efficiënt is,
Zijn er mensen die dit al gedaan hebben ?
Zou moeten kunnen, en als je dan van die grotere panelen neemt van 1,95 x 1,00 die hebben wat meer cellen en dus een nog iets hogere spanning dan 2 "gewone" panelen, vult ook meteen lekker die ruimte op. maar een Soladin 600 is natuurlijk niet de omvormer met het hoogste rendement. misschien kan je nog 2 panelen kwijt op je bestaande omvormer? beetje over dimensioneren tot 115% kan over het algemeen geen kwaad, wel op de max spanning blijven letten ook bij -10 graden C. heb je wel panelen nodig die een beetje overeen komen met wat er ligt.Pixelmagic schreef op donderdag 05 november 2015 @ 23:14:
Vanwege de recente plaatsing van een warmtepomp zit ik te denken om onze 2760Wp set uit te breiden. Helaas heb ik niet zo veel ruimte meer, 2x2m ongeveer, dus ik zit een beetje te denken aan bv EC Solar Mono 265Wp of zo, of de 315Wp als ik die kwijt kan.
Nu kan ik alleen niet helemaal vinden of ik die twee panelen gewoon op bv een Soladin kan aansluiten en of dit dan ook nog een beetje efficiënt is,
Zijn er mensen die dit al gedaan hebben ?
ik heb trouwens 5 soladin 600's hangen. wel allemaal op 3 panelen per stuk, maar als ik naar de specs. kijk kan dat goed, zeker met die 72 cels panelen.
er zijn ook nog andere alternatieven om extra panelen te plaatsen, bijvoorbeeld verticaal tegen een gevel, of met een canopy, indien het huis en de WAF er voor geschikt is.
http://www.valksolarsyste...kgreenhouse-valkfloating1
[ Voor 9% gewijzigd door Andre1973 op 05-11-2015 23:56 ]
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
is mij ook te ver.Verwijderd schreef op donderdag 05 november 2015 @ 21:36:
Een kennis van mij is door grote drukte op zoek voor zijn bedrijf naar een ZZP'er die enige ervaring heeft met het plaatsen van panelen.
Het zou om circa 1 of 2 dagen in de week zijn.
Omgeving Sliedrecht.
Wie weet er iemand?
Je ziet zelf hoop ik ook dat hier niets van kan kloppen? Als 50 meter AC zorgt voor bijna 25% energieverlies, dan:
- Is het kansloos dat je thuis AC kan krijgen
- Zou de bekabeling naar bijvoorbeeld een wasmachine zo'n 500W moeten dissiperen, en dus bloed en bloedheet moeten worden.
Maar de stelling dat AC lagere verliezen heeft dan DC lijkt mij ook niet te kloppen. Het ligt gewoon aan het voltage dat je gebruikt. Als je inderdaad 650V DC gaat gebruiken (dat is best wel veel...) dan heb je minder grote stromen en dus minder verliezen dan met AC. AC heeft daarnaast verliezen door inductie e.d. Het is niet voor niets dat nieuwe energieverbindingen vaak gelijkstroom met heel hoge spanningen zijn (tot wel 800kV!).
My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant
Even gechecked: als ik voor AC en DC alle waarden hetzelfde zet (inclusief spanning/stroom) komt er hetzelfde verlies uit. De rekentool houdt dus in ieder geval geen rekening met het skin-effect (de inductieverliezen waar je het over hebt), iets wat in hoogspanningskabels wel een rol speelt.
650V is voor 1 fase omvormers inderdaad wat hoog, het was nu eenmaal de default waarde van de tool. 400V is meer aannemlijk.
Overigens zijn de huidige standaarden (work in progress) op het gebied van gelijkspanning in woningen (dwz het hele huis is alleen voorzien van gelijkspanning) 350V standaard en 700V voor krachtstroom. Bij deze keuze hebben overigens niet alleen kabelverliezen, maar ook (brand)veiligheid een belangrijke rol gespeeld.
[ Voor 3% gewijzigd door Skyaero op 06-11-2015 08:46 ]
De Financial Times onthulde het stopzetten van de samenwerking in Engeland en inmiddels is het officieel bevestigd door IKEA tegenover persbureau Bloomberg. IKEA verkoopt de dunne filmzonnepanelen ook in Nederland en zal volgens Bloomberg ook in Nederland stoppen met de verkoop van het zonnepanelenmerk.
IKEA gaat begin 2016 namelijk in heel Europa een nieuwe businessmodel uitrollen voor de verkoop van zonnepanelen. Steve Howard, chief sustainability officer bij IKEA hierover: ‘In 2030 zal het gek zijn als je geen zonnepanelen op je dak hebt liggen. Zonne-energietechnologie is rijp voor brede acceptatie. Wij zien zonne-energie als substantieel onderdeel van onze business.’
Ik hoor het gastje bij de uitgang het nog zeggen: "Onze panelen doen het ook bij slecht weer nog goed hoor". Hopelijk zijn hun volgende panelen weer zo goed

Panelen (en de rest) zijn gister avond bezorgd, nu maar hopen dat de regen dit weekend mee valt!
ze hebben hier bij het installeren een kabel naar boven gelegd van circa 2CM doorsnee. Zo'n dikke grijze net zoals een grondkabel, maar dan nog wat dikker. Ik had bij alle extra aansluitingen die aangelegd zouden worden gevraagd om 22MM buizen te leggen ipv de standaard kabels zodat ik er makkelijker en meer kabels doorheen kon trekken. Vandaar dat ze deze makkelijk naar zolder konden trekken.
Is dat een kabel met draden van 4mm2?
Ze waren tegen het donker klaar, vandaag dus de eerste dag dat mijn systeem terug leverd.... Is het zwaar bewolkt
Heb nog plek voor 4 panelen.... eens kijken wat ik ga doen...
Cogitationis poenam nemo patitur
Dat is afhankelijk van behoorlijk wat factoren, het makkelijkst is te kijken naar wat er op staatNicap schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 12:31:
Even uit interesse een vraag voor de kabelkenners:
ze hebben hier bij het installeren een kabel naar boven gelegd van circa 2CM doorsnee.
Is dat een kabel met draden van 4mm2?
Hoeveel aders? Met 3 aders, zonder aardscherm is het waarschijnlijk inderdaad meer dan 2.5 mm², maar als het een krachtstroomkabel is (met 5 aders) en/of er zit een aardscherm bij hoeft dat niet.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Augustus huis gekocht en verbouwing nadert zijn einde, dus nu eens kijken wat er mogelijk is.
De startpost en tiental pagina's van dit topic gelezen.
Achterkant dak gelegen op het WZW en voorkant op ONO. In eerste instantie leek de achterzijde de beste kant, maar bij nader inzien willen we in de toekomst hier een dakkapel maken waardoor het opeens geen optie meer is.
Voorkant zou ook mogelijk zijn volgens de 2 offertes die ik inmiddels heb.
Flink prijsverschil in de 2 offertes, maar ik zag net dat de duurste uit gaat van een SolarEdge oplossing.
Offerte 1:
15x JA Solar 270Wp (2x6 Portrait en 3x Landscape boven in het midden)
Growatt 3600MTL omvormer
Offerte 2:
16x JA Solar 270Wp met SE power optimizers (4x4 in landscape)
Omvormer SolarEdge SE4000
Wat nu te kiezen? Wat zijn de meningen hier van de experts?
Ik neig naar offerte 2, alleen al omdat het mooier uit ziet. Maar deze offerte is wel dik 1800 euro duurder waarschijnlijk door de SE oplossing!?
loyske schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 13:10:
Ook ik ben me aan het orienteren om het dak vol te gaan leggen
Augustus huis gekocht en verbouwing nadert zijn einde, dus nu eens kijken wat er mogelijk is.
De startpost en tiental pagina's van dit topic gelezen.
Achterkant dak gelegen op het WZW en voorkant op ONO. In eerste instantie leek de achterzijde de beste kant, maar bij nader inzien willen we in de toekomst hier een dakkapel maken waardoor het opeens geen optie meer is.
Voorkant zou ook mogelijk zijn volgens de 2 offertes die ik inmiddels heb.
Flink prijsverschil in de 2 offertes, maar ik zag net dat de duurste uit gaat van een SolarEdge oplossing.
Offerte 1:
15x JA Solar 270Wp (2x6 Portrait en 3x Landscape boven in het midden)
Growatt 3600MTL omvormer
Offerte 2:
16x JA Solar 270Wp met SE power optimizers (4x4 in landscape)
Omvormer SolarEdge SE4000
Wat nu te kiezen? Wat zijn de meningen hier van de experts?
Ik neig naar offerte 2, alleen al omdat het mooier uit ziet. Maar deze offerte is wel dik 1800 euro duurder waarschijnlijk door de SE oplossing!?
Goed punt. Maar ben vergeten te vermelden dat dit volgens de mensen van offerte 1 niet mogelijk was en dat mijn aansluiting niet zwaar genoeg is. Mijn vraag dat ik deze kan aanpassen naar 1x 35A en of het dan wel kan met 16 panelen, werd op gereageerd dat het niet kan....prein2 schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 13:12:
voor een goed vergelijk kun je de mensen van offerte 1 vragen om het aan te passen naar 16 panelen..
[...]
Dit topic is gesloten.
Losse aankoopadviezen of het bespreken van offertes horen in een eigen topic.