Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 54 ... 109 Laatste
Acties:
  • 578.170 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
[BoSS] schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 21:56:
Iemand deze al gelezen? Eindelijk eens een tegengeluid mbt. het wel of niet afschaffen/afbouwen van de salderingsregeling.
Jammer dat alleen is gekeken naar de business case van Nul-op-de-meter en (potentiele) netverzwaringskosten niet zijn meegenomen. Gezien de betrokken partijen (die allen belang hebben bij een gezonde business case van NoM), een gekleurd onderzoekje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 24-09 14:38
Nom wordt momenteel gerealiseerd met PV + warmtepomp. Dit redt je alleen met salderen. Of je moet belachelijk veel PV neer kunnen leggen om slechte dagen nog voldoende opwek te hebben of met opslag gaan werken. Voor mij voldoende reden om dit pad (sec PV met warmtepomp) van Nom nog niet in te slaan. Ik wil eerst wel weten wat er met het salderen gaat gebeuren.

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zo, de eerste offerte aanvragen zijn de deur uit gegaan.
eens kijken wie er wil en gaat reageren.

offerte zal rekening gaan houden met de volgende eisen.

Paneelmaat max 165*100 minimaal 250watt in het zwart.
SolarEdge 4000 of (5000) omvormer. ( ivm ruimte voor de toekomst)
16 optimizers, of panelen die een geïntegreerde optimizer hebben (JA solar)
Clickfit bevestiging zwart.
Gaarne de prijs inclusief en exclusief montage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 15:38:
zo, de eerste offerte aanvragen zijn de deur uit gegaan.
eens kijken wie er wil en gaat reageren.

offerte zal rekening gaan houden met de volgende eisen.

Paneelmaat max 165*100 minimaal 250watt in het zwart.
SolarEdge 4000 of (5000) omvormer. ( ivm ruimte voor de toekomst)
16 optimizers, of panelen die een geïntegreerde optimizer hebben (JA solar)
Clickfit bevestiging zwart.
Gaarne de prijs inclusief en exclusief montage.
Een te grote omvormer is toch helemaal niet goed? Heb altijd gehoord dat je beter iets te klein kan zitten. Voor de toekomst kan je veel beter een losse omvormer nemen of dan vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [BoSS]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06:08

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

Joris 407 schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 15:20:
Nom wordt momenteel gerealiseerd met PV + warmtepomp. Dit redt je alleen met salderen. Of je moet belachelijk veel PV neer kunnen leggen om slechte dagen nog voldoende opwek te hebben of met opslag gaan werken. Voor mij voldoende reden om dit pad (sec PV met warmtepomp) van Nom nog niet in te slaan. Ik wil eerst wel weten wat er met het salderen gaat gebeuren.
Ik woon zelf in een "bijna NoM" woning: standaard had onze woning een WKO warmtepomp (geen gas) en wij hebben zelf dit jaar zonnepanelen op het dak gelegd om het energieverbruik af te dekken.

Maar het klopt inderdaad dat verbruik en gebruik totaal verschillende patronen hebben (winter vs. zomer en dag vs. nacht) en dat ik zonder een salderingsregeling ver weg ben van een echte NoM woning, dat lukt zelfs niet met een accu.

20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 24-09 19:59
Joris 407 schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 15:20:
Haha, dan klopt de conclusie uit het rapport dus. Sterker nog, jij bent in feite het levende bewijs dat alleen al het feit dat niet duidelijk is wat er met de salderingsregeling gaat gebeuren een rem zet op NoM-initiatieven :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 15:53:
[...]

Een te grote omvormer is toch helemaal niet goed? Heb altijd gehoord dat je beter iets te klein kan zitten. Voor de toekomst kan je veel beter een losse omvormer nemen of dan vervangen?
16*250=4000 18*250= 4500
16*265=4240 18*265= 4770
16*275=4400 18*275=4950
16*290=4640 18*290=5520

ik wacht even de panelen af waarmee ze komen. en ga me even bedenken of ik meteen 2 extra panelen op het platte dak wil hebben.
Wil alles op 1 omvormer, alles met Solar Edge.
Wanneer ik 2 panelen op een mini omvormer ga zetten kan ik net zo goed het hele Solar edge veranderen naar een normaal systeem.

En ja, helemaal nodig is het niet. maar vind het wel leuk. misschien toch een beetje gestoord..
Maar meer data en dan nog op paneel niveau vind ik erg leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 24-09 14:38
Jerrythafast schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 16:10:
[...]

Haha, dan klopt de conclusie uit het rapport dus. Sterker nog, jij bent in feite het levende bewijs dat alleen al het feit dat niet duidelijk is wat er met de salderingsregeling gaat gebeuren een rem zet op NoM-initiatieven :9
Pcies :)

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polpol
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01-09 14:39
Ik ga een bestelling plaatsen voor 7x Canadian Solar 265 WP met een Omnik 1.5k omvormer. (1855 watt piek totaal / Eur. 2300 ex. all inclusive)

Nu vervangt de Delta kosteloos mijn energiemeter naar een model, geschikt voor terugleveren.

Ik heb nu nog een dubbeltarief meter, was zo bij aankoop van mijn woning. Vorige jaar heb ik verbruikt:
1829 kWh LAAG en 1322 kWh hoog.

Is het verstandig van het dubbel tarief af te stappen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Waarschijnlijk is het verstandigst om helemaal niets te doen met die meter. :)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polpol
Hoe bedoel je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23-09 21:08

JayPe

Ondertitel

Rol-Co gaat er waarschijnlijk vanuit dat je een ferraris meter hebt ( zo'n draaischijf ding ).

Die kan je (volgens sommigen) beter niet laten vervangen voor een andere meter ( slimme of electronische meter ) omdat een ferraris van zichzelf saldeert, en dat is gunstiger dan wanneer de energiemaatschappij (in)zicht heeft van jouw teruglevering. NU maakt t nog niets uit, want salderen is nu de manier van afrekenen. MAAR als salderen eenmaal niet meer mag/kan/wordt toegepast, ben je met een ferraris meter beter uit dan met een nieuwe meter met apart teruglever-telllerwerk.

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polpol
Dank voor je antwoord. Ik heb echter een digitale Kamstup meter... Niks analoog aan maar niet geschikt voor salderen.

Met deze nieuwe info; resteren de twee vragen, wat denken jullie:
Meter wel of niet laten vervangen?
En wel of geen dubbeltarief aanhouden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

JayPe schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 23:37:
Rol-Co gaat er waarschijnlijk vanuit dat je een ferraris meter hebt ( zo'n draaischijf ding ).

Die kan je (volgens sommigen) beter niet laten vervangen voor een andere meter ( slimme of electronische meter ) omdat een ferraris van zichzelf saldeert, en dat is gunstiger dan wanneer de energiemaatschappij (in)zicht heeft van jouw teruglevering. NU maakt t nog niets uit, want salderen is nu de manier van afrekenen. MAAR als salderen eenmaal niet meer mag/kan/wordt toegepast, ben je met een ferraris meter beter uit dan met een nieuwe meter met apart teruglever-telllerwerk.
Inderdaad! Maar het kan zijn dat hij al een slimme heeft, of iets digitaal.
Ik snap alleen nooit waarom mensen die EB gelijk geloven als ze schrijven dat hij niet geschikt is. Dus zonder zonnepanelen is hij wel geschikt, gaat er dan geen lampje branden van "waarom willen ze dat ineens"
Hoog laag ook houden, dat saldeert nog een paar tientjes extra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polpol
Geen idee, zij zijn de experts, ik heb er geen verstand van. Zou zo een Kamstrup salderen?

Misschien een domme vraag, maar als ik hoog/laag aanhoud, moet ik dan blijven verbruiken in de avond/weekend ivm laag of juist overdag als de panelen wat opleveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
De meeste productie (zo'n 70%) van je zonnepanelen is tijdens hoog tarief. Je verbruikt meer dan de helft van je elektriciteit tijdens laag tarief. Het hebben van een meter met hoog+laag tarief is dus extra voordelig omdat de stroom die je levert meer waard is dan de stroom die je gebruikt :9

Dat gezegd hebbende, ik heb wel verhalen op GoT gelezen van mensen die een veel minder gunstige berekening op hun energierekening aantroffen. Wellicht dat een aantal PV'ers hier zou kunnen roepen wat goede en slechte energiebedrijven zijn in dit opzicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23-09 21:08

JayPe

Ondertitel

Rol-Co schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 23:43:
[...]

Inderdaad! Maar het kan zijn dat hij al een slimme heeft, of iets digitaal.
Ik snap alleen nooit waarom mensen die EB gelijk geloven als ze schrijven dat hij niet geschikt is. Dus zonder zonnepanelen is hij wel geschikt, gaat er dan geen lampje branden van "waarom willen ze dat ineens"
Hoog laag ook houden, dat saldeert nog een paar tientjes extra.
Ik reageerde vooral omdat ik al wel een elektronische meter had, maar deze was te dom: maar één terugtel werk. Nu, dan maar meteen een slimme meter; dan kan ik m tenminste ook meteen uitlezen via de S0.

De vraag of Hoog/Laag nou verstandig is, is niet zo gemakkelijk te beantwoorden. Bij mij is het afgelopen jaar het normale tarief gunstiger uitgevallen dan Hoog/Laag. Volgend jaar wellicht niet meer..

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

polpol schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 23:48:
Geen idee, zij zijn de experts, ik heb er geen verstand van. Zou zo een Kamstrup salderen?

Misschien een domme vraag, maar als ik hoog/laag aanhoud, moet ik dan blijven verbruiken in de avond/weekend ivm laag of juist overdag als de panelen wat opleveren?
Voor jou de laag, omdat je set bijna net zoveel (iets meer) op levert dan je hoogverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polpol
Ja, maar overdag in het weekend, hartje zomer? Dan kan ik toch beter overdag wassen/drogen etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

polpol schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 00:10:
Ja, maar overdag in het weekend, hartje zomer? Dan kan ik toch beter overdag wassen/drogen etc?
Ja, maar het weekend is toch laag?
En in de zomer overdag, maar meer omdat de was dan lekker droogt buiten, verder niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:05
Zijn er hier mensen met:
  • Een dubbel-tarief 'domme' meter, Ferraris telwerk,
  • en Eneco als electriciteitsleverancier,
  • en zonnepanelen op het dak?
Ik heb deze week even met Eneco gebeld hoe dat nou qua afrekening gaat verlopen, als na een jaar zonneproduktie ik de meterstanden doorgeef: dagteller achteruit, nachtteller vooruit gedraaid.

De man van Eneco kwam met een heel ingewikkeld verhaal dat de computer niet met teruggelopen meterstanden overweg zou kunnen gaan, er elk jaar een foute afrekening zou komen die na een telefoontje jaarlijks gecorrigeerd zou worden door de *voorgaande* rekening te corrigeren.

Het klonk allemaal best omslachtig en als ik het mag geloven worden de rekeningen een stuk ondoorzichtiger om te controleren - maar ja, dit was wellicht ook een praatje om mij een slimme meter aan te praten want dan was het allemaal veel simpeler. Aldus Eneco.

Ofwel, mensen hier met ervaring: Eneco, dubbel dom telwerk & zonnepanelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 07:46
vanaalten schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 10:21:
Zijn er hier mensen met:
Ik heb deze week even met Eneco gebeld hoe dat nou qua afrekening gaat verlopen, als na een jaar zonneproduktie ik de meterstanden doorgeef: dagteller achteruit, nachtteller vooruit gedraaid.

De man van Eneco kwam met een heel ingewikkeld verhaal dat de computer niet met teruggelopen meterstanden overweg zou kunnen gaan, er elk jaar een foute afrekening zou komen die na een telefoontje jaarlijks gecorrigeerd zou worden door de *voorgaande* rekening te corrigeren.

Het klonk allemaal best omslachtig en als ik het mag geloven worden de rekeningen een stuk ondoorzichtiger om te controleren - maar ja, dit was wellicht ook een praatje om mij een slimme meter aan te praten want dan was het allemaal veel simpeler. Aldus Eneco.

Weet het allemaal niet precies maar door een Maas in de wet mogen ze terug leveren met hoog tarief aftrekken van laag tarief, de ene doet het wel netjes en de andere die naait je, zou maar goed de voorwaarden lezen, telefoon gesprek geloof ik niet meer in

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
reneeke1970 schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 12:14:
[...]

Weet het allemaal niet precies maar door een Maas in de wet mogen ze terug leveren met hoog tarief aftrekken van laag tarief, de ene doet het wel netjes en de andere die naait je, zou maar goed de voorwaarden lezen, telefoon gesprek geloof ik niet meer in
Maar dat is toch ook precies wat ik wil: als ik 'X' kWh produceer volgens de teruggelopen dagteller, dan wil ik dat dat afgetrokken wordt van wat de nachtteller vooruit gelopen is. Als ik daarna nog steeds negatief uitkom, DAN pas wil ik betaald worden voor m'n geproduceerde kWh-en.

Waar ik bang voor was was dat men eerst een schijntje betaald voor wat ik volgens de dagteller heb opgewekt, daarna gewoon het nachtverbruik gaat belasten. Volgens wat er op de jaarafrekening staat:
Wij salderen de teruggeleverde elektriciteit eerst met de verbruikte elektriciteit op uw normaaltarlef
telwerk. Blijft er nog teruggeleverde elektriciteit over, dan salderen wij dat met uw verbruik op het daltarief telwerk. Blijkt na deze verrekening dat u meer elektriciteit heeft teruggeleverd dan verbruikt, dan ontvangt u
hiervoor van ons een terugleververgoeding.
... en dat lijkt mij wenselijk. (overigens bedenk ik mij nu dat een contract met dag/nachttarief dus voordeliger is dan een contract met 24-uurstarief)

Maar ik ben vooral benieuwd naar hoe mensen in eenzelfde situatie bij Eneco de rompslomp met afrekeningen ervaren. Het kwam heel erg over als lastig, ondoorzichtig, maar wellicht dat dat vooral is om de slimme meter te promoten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-09 19:40

paulv1973

16.730Wattpiek

vanaalten schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 10:21:
Zijn er hier mensen met:

2x ja...
En dubbel tarief feraris
En zonnepanelen
Maar wel Essent ipv Eneco...

Gaat heel simpel bij mij...
Eerst had ik een dubbel tarief. Hoog en laag.
Sinds ik zonnepanelen heb, heb ik een middeltarief. Dat heeft Essent (energie leverancier van mij) zelf berekend dat dat voor mij gunstiger zou zijn.
Het opgewekte vermogen wordt al door de feraris gesaldeerd...
Het teveel aan dag teruggeleverd wordt simpel met het te weinig aan dal tarief verrekend.
Hetgeen ik te weinig hebt mag ik bijbetalen aan het middeltarief.

Daar is bij mij nooit een verkeerd woord over gevallen of vervelend telefoontje aan vooraf of achteraf gegaan.
Ik kreeg wel na mijn eerste jaar met zonnepanelen een opmerking bij het doorgeven van de meterstanden digitaal. Toen de reden zonnepanelen doorgegeven en sindsdien loopt het eigenlijk vlekkeloos... _/-\o_

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
paulv1973 schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 12:58:
[...]

2x ja...
En dubbel tarief feraris
En zonnepanelen
Maar wel Essent ipv Eneco...

Gaat heel simpel bij mij...
Eerst had ik een dubbel tarief. Hoog en laag.
Sinds ik zonnepanelen heb, heb ik een middeltarief. Dat heeft Essent (energie leverancier van mij) zelf berekend dat dat voor mij gunstiger zou zijn.
Het opgewekte vermogen wordt al door de feraris gesaldeerd...
Het teveel aan dag teruggeleverd wordt simpel met het te weinig aan dal tarief verrekend.
Hetgeen ik te weinig hebt mag ik bijbetalen aan het middeltarief.

Daar is bij mij nooit een verkeerd woord over gevallen of vervelend telefoontje aan vooraf of achteraf gegaan.
Ik kreeg wel na mijn eerste jaar met zonnepanelen een opmerking bij het doorgeven van de meterstanden digitaal. Toen de reden zonnepanelen doorgegeven en sindsdien loopt het eigenlijk vlekkeloos... _/-\o_
En als je op de dag 2000 verbruikt en slechts 1000 opwekt is het fijn dat er dan dag verbruik van 1000 overblijft, maar door een Maas in de wet mogen ze de opwek eerst van je nacht tarief aftrekken, als er dan wat overblijft gaan ze pas bij dag tarief aftrekken, dus ik zou altijd goed de voorwaarden bekijken

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:11
Weet iemand hoe het komt dat als je installatie bijna klaar is dat het voltage omhoog gaat ?

Zie mijn PVOutput als voorbeeld :)

http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=43697&sid=41328

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
Wellicht afnemende temperatuur?

EDIT: al is het bij jou wel erg extreem...

[ Voor 42% gewijzigd door Jerrythafast op 31-10-2015 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MdO82 schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 16:37:
Weet iemand hoe het komt dat als je installatie bijna klaar is dat het voltage omhoog gaat ?

Zie mijn PVOutput als voorbeeld :)

http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=43697&sid=41328
de mpp krijgt geen lekker punt meer gevonden en de panelen geven daar om de +/-Voc af (of een stukje er na toe zover er nog W uit gehaald word)
kan ook zijn dat je net iets van schaduw hebt waardoor de mpp het net niet meer trekt.
(maar dan is de schaduw niet genoeg om een diode in te schakelen, schaduw van de bevestiging schroeven kan ook, maar dan begint het wel heel vroeg?)
je ziet dit wel vaker met de wat goedkopere omvormers, niks om je zorgen over te maken veel verlies geeft het niet.

moet wel zeggen dat hij er wel op tijd mee begint, mijn omvormer doet dit rond de 8-16W pas.
maar die heeft ook een soort van reddings-mode zodra hij onder de 235W DC komt. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Ik wil in mijn tuin een Kliko ombouw maken.
Nu lijkt het me leuk om het dak te maken van zonnepanelen.
Waarschijnlijk kan ik 2 panelen kwijt, maar ik vraag me af of ik hiervoor wel een omvormer kan vinden.

In mijn zoektocht kwam ik een partij GS-Solar GS-50 panelen tegen.

Zijn er voor 2 panelen ook omvormers?
Eventueel 12V zodat ik de tuinverlichting er op kan laten branden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Crxtreem schreef op zondag 01 november 2015 @ 11:45:
Waarschijnlijk kan ik 2 panelen kwijt, maar ik vraag me af of ik hiervoor wel een omvormer kan vinden.

Staan op mp genoeg gebruikte inclusief micro omvormer, kan zo in stopcontact, dat heb jij nodig

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Vervelend hè? dat virus :)
Die gs50 zijn mega groot en slechts 50W, wat moet je daar dan mee? Alleen prijs gekeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:21
Yes! Zeer waarschijnlijk worden donderdag mijn spullen bezorgd! (18x 210wP EC Solar + Hosola Bright 3680MTL). Gaten voor 220v zijn al geboord, 4mm kabel + nieuwe groepenkast zijn uitgezocht en worden maandag besteld. Steiger al neergezet! Heb er zin in :)

Maarja hoe sluit je de boel nu aan? Heb her en der wat gelezen over inductie maar site A zegt "ja niet doen" en site B zegt "ja echt veel maakt dit ook weer niet uit". Vandaag mijn vraag :+ Hoe zouden jullie 18 panelen aansluiten?

Hier even wat plaatjes die ik zelf al gemaakt heb:

In eerste instantie dacht ik hup gewoon 1 "lange rij"

Afbeeldingslocatie: http://upload.mattie-systems.nl/uploads/73231-b.png

Maar dit kost wel een hoop extra kabel dus:

Afbeeldingslocatie: http://upload.mattie-systems.nl/uploads/55247-c.png

En als schuin gaat lukken bespaar ik nog een paar meter:

Afbeeldingslocatie: http://upload.mattie-systems.nl/uploads/31776-a.png

Wat heeft de voorkeur? Als iemand wat wil painten heb ik hier ook een leeg schema.

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Rol-Co schreef op zondag 01 november 2015 @ 11:52:
[...]

Vervelend hè? dat virus :)
Die gs50 zijn mega groot en slechts 50W, wat moet je daar dan mee? Alleen prijs gekeken?
Prijs per paneel is 30Euro.
En omdat het maar een hobby projectje is, blijft het dan nog leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09 22:26

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Mattie112 schreef op zondag 01 november 2015 @ 12:16:
Yes! Zeer waarschijnlijk worden donderdag mijn spullen bezorgd! (18x 210wP EC Solar + Hosola Bright 3680MTL). Gaten voor 220v zijn al geboord, 4mm kabel + nieuwe groepenkast zijn uitgezocht en worden maandag besteld. Steiger al neergezet! Heb er zin in :)

Maarja hoe sluit je de boel nu aan? Heb her en der wat gelezen over inductie maar site A zegt "ja niet doen" en site B zegt "ja echt veel maakt dit ook weer niet uit". Vandaag mijn vraag :+ Hoe zouden jullie 18 panelen aansluiten?

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Wat heeft de voorkeur? Als iemand wat wil painten heb ik hier ook een leeg schema.
Heb je helemaal geen schaduw? en ga je er bij de nok doorheen???? Mocht je zo te werk gaan, dan zou ik wel even het plaatje printen voor mee op dak, de panelen nummeren en de stekkers voorzien van een nummertje (ducktape en permanente stift gaat prima) anders ben je makkelijk de draad kwijt op dak.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Je zou ook gewoon 2 SF panelen kunnen nemen en deze parallel op een soladin 600 zetten, of 2 x kristallijn desnoods kleiner dan 60 cellen, op een steca 500 oid / enecsys. heb je ff wat meer opbrengst en dan die aan het net koppelen. en dan de tuin verlichting gewoon op het net aansluiten, geeft het meeste rendement, en geen gedoe met accu's.
Heb hier een buitenlamp met PIR op PV, met een los PV paneel dan je dan zelf kunt plaatsen met een kabel er tussen, in de zomer gaat dat goed, maar nu in de winter met een paar slechte dagen, blijft ie vaak uit.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Plaatje twee vind ik keurig, plaatje drie scheelt geen kabel want de kabels van de panelen gang je aan elkaar, hoeft niks tussen, tenzij er korte kabels aan zitten. Inductie heb ik geen verstand van, geloof ook niet dat daar veel naar word gekeken

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Zo zou ik het doen.
Kost je alleen de rode kabel en de bovenste blauwe.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/klump4u/string.jpg

[ Voor 62% gewijzigd door klump4u op 01-11-2015 12:49 ]

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
Die zit achter een wachtwoord verstopt...

[ Voor 1% gewijzigd door Jerrythafast op 01-11-2015 12:52 . Reden: Nu niet meer ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Crxtreem schreef op zondag 01 november 2015 @ 12:22:
[...]

Prijs per paneel is 30Euro.
En omdat het maar een hobby projectje is, blijft het dan nog leuk.
Maar zoals ik al schreef zijn het giga panelen.
Er staan al een hele tijd 175-185watters op voor 75,- oid , dat is 3x zo veel en de helft zo groot.
Ook geen wereldschokkend bedrag voor een projectje toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

klump4u schreef op zondag 01 november 2015 @ 12:43:
Zo zou ik het doen.
[afbeelding]
Dat is omslachtig.
Gewoon 2 kabels in het midden van boven naar beneden leggen, dan de linker en rechter 9 stuks zigzag naar beneden.
Alle 4 bij elkaar door het dak en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 01-02 12:19

Cass

24JA SolarPercium 290Wp SE5000

2 vraagjes:
1)De beste zonnepanelen van mij doen vandaag ca. 199 W. (12.15 uur) Kan ik die waarde ergens vergelijken bij andere panelenhouders ? benieuwd of dat een normale waarde is in deze tijd...(natuurlijk afhankelijk van heel veel factoren).
(Een vergelijking van alle panelen samen heeft weinig zin aangezien ze niet tegelijk in de zon zijn z-w-o)

2)Mijn Solar Edge is sinds de afgelopen 2 dagen in de ochtend de ip kwijt, wanneer ik de router uit en weer aan zet vindt de omvormer de ip wel weer, Eerst S nog niet ok, maar na ruim kwartier ook dat weer OK en kan ik de gegevens weer online zien. (heb tele2), iemand een tip hoe dit komt en hoe het op te lossen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-09 15:14

ATS

Zo zou ik het doen.
[afbeelding]
Waarom zou je in hemelsnaam de rode kabel die slinger laten maken? :?

Dat je zegt: maak gewoon één logische string en sluit die aan met een kabel onderaan begrijp ik, maar ik zou daar gewoon direct heen gaan. Kabel kost je niet de kop qua kosten, maar langer maken dan nodig lijkt me ook onzin. Dat kost alleen maar verliezen.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

ATS schreef op zondag 01 november 2015 @ 13:04:
[...]

Dat je zegt: maak gewoon één logische string en sluit die aan met een kabel onderaan begrijp ik, maar ik zou daar gewoon direct heen gaan. Kabel kost je niet de kop qua kosten, maar langer maken dan nodig lijkt me ook onzin. Dat kost alleen maar verliezen.
Omdat hij vraagt hoe wij het zouden aansluiten en hij heeft het over inductie ;)

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

in mijn optiek krijgen pvers veels te veel kwh(yes including me,myself and I) vergoeding en is salderen zo'n beetje het beste belastingvoordeel voor rijk nederland ooit waaronder ook de tesla model s in 2013(waarbij je zon 30% de eerste jaar (terug)kreeg en 70% kon afschrijven de eerste 3 jaar). het is zelfs zo erg dat de gewone man denkt dat de opgewekte stroom uit de zonnepanelen s'nachts weer uit het net trekt(alsof het een batterij is) niet wetende dat ergens verderop een kolencentrale staat te fikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Bedankt voor je mening.

Ja je hebt gelijk. Maar om nu te wachten op een oplossing die in 1x perfect is? De eerste auto's reden ook niet zo hard, zuinig en veilig als de auto's nu. Hadden we dan moeten wachten?

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op zondag 01 november 2015 @ 13:57:
in mijn optiek krijgen pvers veels te veel kwh(yes including me,myself and I) vergoeding en is salderen zo'n beetje het beste belastingvoordeel voor rijk nederland ooit waaronder ook de tesla model s in 2013(waarbij je zon 30% de eerste jaar (terug)kreeg en 70% kon afschrijven de eerste 3 jaar). het is zelfs zo erg dat de gewone man denkt dat de opgewekte stroom uit de zonnepanelen s'nachts weer uit het net trekt(alsof het een batterij is) niet wetende dat ergens verderop een kolencentrale staat te fikken.
Weer die discussie?
Maar overdag gaat die kolencentrale minder doen voor de ongelovigen zonder panelen met een (vaak) stevig verbruik. Dat komt door de zonnestroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

ik zou de bovenste panelen op 1 mpp gooien en de onder panelen op een andere mpp.
je merkt vaak dat panelen die hoger op het dak zitten het net iets beter doen.
(dit is allemaal heel erg marginaal, maar toch wel leuk nu het nog kan.
verdeling gewoon 8x + 8x doen.
hoewel 10X + 6x ook leuk is, dan heeft 1 mpp zijn aardig perfecte V en dan de 10X de bovenste panelen.
maar verwacht er niet veel meer kWh van, zeer marginaal.)

kijk eens naar het verschil tussen dak en garage.
http://www.antonboonstra.nl/energie/jaaropbrengst.php
(ik verwacht bij jouw een kleiner verschil.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
migjes schreef op zondag 01 november 2015 @ 14:23:
[...]

ik zou de bovenste panelen op 1 mpp gooien en de onder panelen op een andere mpp.
hoewel 10X + 6x ook leuk is, dan heeft 1 mpp zijn aardig perfecte V en dan de 10X de bovenste panelen.

Volgens die grafiek verbruiken die panelen meer stroom dan ze opleveren 8)7 -900 kWh/kWp :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rol-Co schreef op zondag 01 november 2015 @ 14:08:
[...]

Weer die discussie?
Maar overdag gaat die kolencentrale minder doen voor de ongelovigen zonder panelen met een (vaak) stevig verbruik. Dat komt door de zonnestroom.
het is simpel 1 op 1 wegstrepen zo werkt het in de theorie misschien maar de praktijk is toch echt anders. het is soms schandalig hoe mensen over stroom(elektra) in het algemeen praten en de know how is vaak zo erg slecht. ik bedoel basiskennis zoals dat je never een volledige auto met zonnepanelen in productie gaat zien(in ieder geval niet de komende 30 jaar. sommige dingen zijn financieel gewoon niet rendabel het idee om zonnepanelen op een auto te doen en dan denken dat je met de stroom die via de panelen komen 100km/h kan rijden is natuurlijk om in je broek te pissen van het lachen.Mensen beseffen totaal niet hoeveel energie je wel niet nodig hebt(om let say een normale auto rond de 1000kg voort te bewegen met een cd waarde van 0.20-0.25.) en dan zeggen ja maar kijk de solar challenge ehh yah hallo dat is auto met fietsbandjes, voor 1 persoon waar je amper in kan. weegt de helft van een c1,aygo,107(08)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 01-11-2015 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
Wel grappig hoe je compleet aan het punt voorbij gaat dat PV'ers overdag helemaal geen kolenstroom nodig hebben, en hun buren met kolenstroomcontract óók niet doordat het overschot via het net naar hun toe vloeit :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jerrythafast schreef op zondag 01 november 2015 @ 14:56:
Wel grappig hoe je compleet aan het punt voorbij gaat dat PV'ers overdag helemaal geen kolenstroom nodig hebben, en hun buren met kolenstroomcontract óók niet doordat het overschot via het net naar hun toe vloeit :+
overdag gebruiken mensen amper stroom. de meeste stroom is rond 6-8 en 5-9 zelfs elektrische auto's laden s'nachts en sávonds bij. hoe wil je zonnestroom opdat moment krijgen juist batterijen of de apparaten zo instellen dat ze tijdens piekmomenten de stroom gaan gebruiken. het feit dat er zoveel tweakers hier het over salderen hebben zegt al genoeg. de zonnestroom verbruiken ze niet direct klaar punt uit. noem jij mij 5 tweakers hier die batterijen gebruiken?(en dan heb ik het niet over laptops of telefoons maar echt offgrid oplossingen) de meeste denken gewoon in tvt en salderen

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 01-11-2015 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:46

TFHfony

Professional Weirdo

Verwijderd schreef op zondag 01 november 2015 @ 14:56:
[...]

overdag gebruiken mensen amper stroom. de meeste stroom is rond 6-8 en 5-9 zelfs elektrische auto's laden s'nachts en sávonds bij. hoe wil je zonnestroom opdat moment krijgen juist batterijen of de apparaten zo instellen dat ze tijdens piekmomenten de stroom gaan gebruiken.
Het hangt we wel van af hoe je "mensen" definieert. De particulier thuis gebruikt overdag een stuk minder, zeker in gezinnen waar 2 mensen werken. Maar deze mensen werken dus ergens... En laat ik op mijn werk nou 9 uur lang een PC aan hebben staan in een pand welke verwarmd wordt, ligt aan heeft, etc...
Dus de stroom wordt nog steeds gebruikt, alleen wel op een andere locatie (en vaak tegen een gunstiger tarief omdat bedrijven vaak wat meer kWh's op jaarbasis afnemen)....

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
Er zou ook een bepaalde reden kunnen zijn dat stroom doordeweeks overdag duurder is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TFHfony schreef op zondag 01 november 2015 @ 15:00:
[...]

Het hangt we wel van af hoe je "mensen" definieert. De particulier thuis gebruikt overdag een stuk minder, zeker in gezinnen waar 2 mensen werken. Maar deze mensen werken dus ergens... En laat ik op mijn werk nou 9 uur lang een PC aan hebben staan in een pand welke verwarmd wordt, ligt aan heeft, etc...
Dus de stroom wordt nog steeds gebruikt, alleen wel op een andere locatie (en vaak tegen een gunstiger tarief omdat bedrijven vaak wat meer kWh's op jaarbasis afnemen)....
juist hier beantwoord je gelijk mijn eerste comment jij profiteert dus in de overtreffende trap(bedrijf goedkoop stroom en jij hoog terugleververgoeding) mensen=consument in dit geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jerrythafast schreef op zondag 01 november 2015 @ 15:01:
Er zou ook een bepaalde reden kunnen zijn dat stroom doordeweeks overdag duurder is.
overdag zie ik als 9 tot 6 echter start het laag tarief s'nachts(23:00) en gaat net nadat de nacht(een uurtje)voorbij is 7 uur weer over op hoog tarief

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jerrythafast schreef op zondag 01 november 2015 @ 14:34:
[...]

Volgens die grafiek verbruiken die panelen meer stroom dan ze opleveren 8)7 -900 kWh/kWp :?
ik snap niet hoe jij dat zo kunt vinden of leest?
maar antonboonstra staat ook op PVoutput kun je zelf kijken.
het kan ook zijn dat je niet doorhebt dat anton zijn 2x steca heeft verkocht (ik heb er 1x van)
en dat de setjes niet meer draaien en hij een andere set heeft nu. :?

(geen idee of deze link wel werkt zo met pvoutput, maar goed hier is i.)
http://pvoutput.org/compa...d=2367&sid1=2835&c=-1&t=m
Verwijderd schreef op zondag 01 november 2015 @ 14:56:
[...]
overdag gebruiken mensen amper stroom. de meeste stroom is rond 6-8 en 5-9
kijk eens naar onze buren:
https://www.energy-charts.de/power_de.htm
die hebben echt veel meer Wp over heel het land geïnstalleerd en dan zie je nog dat het maar net een deukje slaat in een pakje boter en de pv denkt net lekker de stijging die er is in de middag.
niet te veel overdrijven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
Andre1973 schreef op zondag 01 november 2015 @ 12:25:
Heb je helemaal geen schaduw? en ga je er bij de nok doorheen???? Mocht je zo te werk gaan, dan zou ik wel even het plaatje printen voor mee op dak, de panelen nummeren en de stekkers voorzien van een nummertje (ducktape en permanente stift gaat prima) anders ben je makkelijk de draad kwijt op dak.
Nee, geen schaduw. Ik ga waarschijnlijk bij paneel 1 of 2 vanaf links het dak in. Of dat dan 'onder' het paneel valt of er boven moet ik even kijken hoe dat uitkomt. Panelen nummeren is zeker geen slecht idee ;)
reneeke1970 schreef op zondag 01 november 2015 @ 12:33:
Plaatje twee vind ik keurig, plaatje drie scheelt geen kabel want de kabels van de panelen gang je aan elkaar, hoeft niks tussen, tenzij er korte kabels aan zitten. Inductie heb ik geen verstand van, geloof ook niet dat daar veel naar word gekeken
Als het er om gaat scheelt het een meter kabel, ipv dat ik bij paneel 2 uit kom kom ik nu bij paneel 3 uit :p Maar dat zal wel afhankelijk zijn van of het "schuin aansluiten" gaat passen of niet.
Zo zou ik het doen.
[afbeelding]
Doe je die rode draad dan zo lang ivm inductie wat ik her en der lees? (Geen idee of dat een probleem is). Anders lijkt het me alleen maar extra verliezen, heb namelijk toch al snel een meter of 10 per kabel nodig om bij de omvormer te komen.
Rol-Co schreef op zondag 01 november 2015 @ 12:58:
Dat is omslachtig.
Gewoon 2 kabels in het midden van boven naar beneden leggen, dan de linker en rechter 9 stuks zigzag naar beneden.
Alle 4 bij elkaar door het dak en klaar.
Bedoel je dan zoals ik afb 2 of 3?
ATS schreef op zondag 01 november 2015 @ 13:04:

Dat was ook mijn idee, vind het prima voor een meter extra maar iedere meter is weer een beetje verlies :p
klump4u schreef op zondag 01 november 2015 @ 13:24:
Omdat hij vraagt hoe wij het zouden aansluiten en hij heeft het over inductie ;)
Ja ik heb het over inductie maar ik weet dus niet of het boeit om daar rekening mee te houden
migjes schreef op zondag 01 november 2015 @ 14:23:

Dat is nog een optie 4 ja. Ik had het link/rechts opgedeeld omdat het een oneven aantal is. Het zijn namelijk 18 panelen en geen 16 ;)

En dan krijg je dus zoiets:

Afbeeldingslocatie: http://upload.mattie-systems.nl/uploads/37030-d.png
of
Afbeeldingslocatie: http://upload.mattie-systems.nl/uploads/32310-e.png

Heb even met groen de "extra" draad er bij gezet voor als tussenverbinding. Ik vraag me dan af of de opbrengst opweegt tussen dat extra stuk draad :p

(en ja in deze plaatjes doe ik de dakdoorgang op een andere plaats)

and again: iedereen bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:59

databeestje

Von PrutsHausen

Ik weet niet hoor, ik ben geen rijke man, maar ik heb wel panelen. Ik rij ook nog een elektrische auto die ik 2e hands heb gekocht. Heb ik het dan ook niet begrepen?

Ik koop mijn zonnestroom in bij een Windmolen in Middenmeer via VanDeBron. Deze zal niet altijd draaien, maar in combinatie met de eigen zonnepanelen zou ik kunnen beargumenteren dat ik een groot deel van de tijd "groene" stroom gebruik.

Veel heb ik er niet voor hoeven doen, met het verschil dat ik niet de allergoedkoopste aanbieder van gaslicht.com heb gekozen of via een inkoopactie van vereniging eigen huis. Die hebben allemaal de prijs als uitgangspunt, niet erg nobel.

Het mag wel zo zijn dat de meeste opwek niet direct thuis verbruikt wordt, de energie wordt in de ondernemingen wel degelijk afgenomen. Als ik zie dat we op het kantoor (alleen al) een achtergrond verbruik hebben van circa 30kW, dan is alle zonnestroom (die in de buurt geproduceerd wordt) mooi meegenomen.

Als ik kijk naar het verbruik dit jaar tot nog toe
Year▼ Generated▼ Efficiency▼ Exported▼ Consumption Import Credit Debit Balance Saved Net
2015 2.050MWh 2.100kWh/kW 1.315MWh 2.149MWh 1.414MWh €292,32 €317,36 €25,04▼ 734.724kWh 98.976kWh▼

Dan heb ik van 2MWh die ik opgewekt heb, 734kWh direct zelf verbruikt, dat is niet wat ik "verwaarloosbaar" zou noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mattie112 schreef op zondag 01 november 2015 @ 15:17:
[...]
Dat is nog een optie 4 ja. Ik had het link/rechts opgedeeld omdat het een oneven aantal is. Het zijn namelijk 18 panelen en geen 16 ;)

En dan krijg je dus zoiets:

[afbeelding]
of
[afbeelding]

Heb even met groen de "extra" draad er bij gezet voor als tussenverbinding. Ik vraag me dan af of de opbrengst opweegt tussen dat extra stuk draad :p

(en ja in deze plaatjes doe ik de dakdoorgang op een andere plaats)

and again: iedereen bedankt voor het meedenken!
oeps, het had 9x + 9x moeten zijn, type foutje.
of een 10x + 8x, maar goed je begrijpt het punt dat de hoge panelen het net iets beter doen als de lage panelen. en dat was mijn punt eigenlijk.
(hoe hoger hoe meer vrij zicht op de hemel, de meer zon ze vangen.)

kabel verlies is zo minimaal dat langere kabels geen probleem zijn, daar zou ik geen rekening mee houden.
(bedenk je ook dat elk paneel al 2x100cm kabel heeft, dus je hebt zoizo al 36m kabel, die paar meter die je dan nog zelf er bij doet is natuurlijk niks daar mee vergeleken.)

maar post eens een lege variant van je plaatje, dan teken ik hem wel in. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Ga je gang. >:)

Afbeeldingslocatie: http://sv650s.home.xs4all.nl/YouLess/string.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
Hij stond ook in mijn eerste post al leeg maar bedankt voor het herhalen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Laatst online: 06:18
Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/mv5c2q.jpg

Militair Museum Soest - mooie verrassing vanaf het uitkijkpunt!

https://www.nmm.nl/over-h...ationaal-militair-museum/

Enige waar m'n mond van open viel is dat een dak vol panelen goed is voor 25% van het stroomverbruik, met een verwachtte opbrengst van 750.000kWh. Dat betekent dat ze 3.000.000kWh per jaar gebruiken. Nu hebben ze meer lampen dan ik thuis heb, maar dit lijkt me echt extreem veel?

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

databeestje schreef op zondag 01 november 2015 @ 15:25:
Ik weet niet hoor, ik ben geen rijke man, maar ik heb wel panelen. Ik rij ook nog een elektrische auto die ik 2e hands heb gekocht. Heb ik het dan ook niet begrepen?

Ik koop mijn zonnestroom in bij een Windmolen in Middenmeer via VanDeBron. Deze zal niet altijd draaien, maar in combinatie met de eigen zonnepanelen zou ik kunnen beargumenteren dat ik een groot deel van de tijd "groene" stroom gebruik.

Veel heb ik er niet voor hoeven doen, met het verschil dat ik niet de allergoedkoopste aanbieder van gaslicht.com heb gekozen of via een inkoopactie van vereniging eigen huis. Die hebben allemaal de prijs als uitgangspunt, niet erg nobel.

Het mag wel zo zijn dat de meeste opwek niet direct thuis verbruikt wordt, de energie wordt in de ondernemingen wel degelijk afgenomen. Als ik zie dat we op het kantoor (alleen al) een achtergrond verbruik hebben van circa 30kW, dan is alle zonnestroom (die in de buurt geproduceerd wordt) mooi meegenomen.

Als ik kijk naar het verbruik dit jaar tot nog toe
Year▼ Generated▼ Efficiency▼ Exported▼ Consumption Import Credit Debit Balance Saved Net
2015 2.050MWh 2.100kWh/kW 1.315MWh 2.149MWh 1.414MWh €292,32 €317,36 €25,04▼ 734.724kWh 98.976kWh▼

Dan heb ik van 2MWh die ik opgewekt heb, 734kWh direct zelf verbruikt, dat is niet wat ik "verwaarloosbaar" zou noemen.
je hebt een tweedehandse elektrische auto dan kan je jezelf al wat rijker noemen in ieder geval profiteer je buiten proportioneel van de subsidiepot(tenzij je hebt afgezien van de btwkorting en of zonnepanelen subsidie but i doubt it). in ieder geval niet het minimum wat uitgemolken word door huisjesmelkers.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 01-11-2015 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
migjes schreef op zondag 01 november 2015 @ 15:27:
[...]

oeps, het had 9x + 9x moeten zijn, type foutje.
of een 10x + 8x, maar goed je begrijpt het punt dat de hoge panelen het net iets beter doen als de lage panelen. en dat was mijn punt eigenlijk.
(hoe hoger hoe meer vrij zicht op de hemel, de meer zon ze vangen.)

kabel verlies is zo minimaal dat langere kabels geen probleem zijn, daar zou ik geen rekening mee houden.
(bedenk je ook dat elk paneel al 2x100cm kabel heeft, dus je hebt zoizo al 36m kabel, die paar meter die je dan nog zelf er bij doet is natuurlijk niks daar mee vergeleken.)

maar post eens een lege variant van je plaatje, dan teken ik hem wel in. ;)
Hij heeft denk ik de 38.6v versie dus twee keer negen is perfect toch?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NiGeLaToR schreef op zondag 01 november 2015 @ 15:57:
[afbeelding]

Enige waar m'n mond van open viel is dat een dak vol panelen goed is voor 25% van het stroomverbruik, met een verwachtte opbrengst van 750.000kWh. Dat betekent dat ze 3.000.000kWh per jaar gebruiken. Nu hebben ze meer lampen dan ik thuis heb, maar dit lijkt me echt extreem veel?
musea gebruiken lampen denk wel dik 12 uur per dag ook gebruiken die een ander soort led(sommige hebben nog halogeen) verlichting wat iets meer gebruikt ivm kleurwarmte(kelvin K). tevens zullen er wel wat mechanische apparaten voorzien zijn van een elektromotor om het een en ander te laten bewegen. en dan heb je nog server's computers elektrische schuifdeuren etc etc. wellicht dat er nog een restaurant bij zit en dan gaat het heel hard(meerdere vaatwassers) edit ik heb even het bericht gelezen en wat blijkt lezen is ook een vak apart er staat quote:''Met de plaatsing van het zonne-energiesysteem wordt de CO2-uitstoot van het museum gereduceerd tot circa 25%" co2 uitstoot gereduceerd tot circa 25% dus niet kwh verbruik. ;) https://www.nmm.nl/over-h...ationaal-militair-museum/

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 01-11-2015 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
reneeke1970 schreef op zondag 01 november 2015 @ 16:03:
[...]

Deze panelen: http://www.sun-solar.nl/w...D-Wp-zwarte-datasheet.pdf

Met deze omvormer (3680MTL): http://www.sun-solar.nl/w...-Brightserie-Sunsolar.pdf

De panelen hebben een Vmp van 38,6 idd

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mattie112 schreef op zondag 01 november 2015 @ 15:52:
Hij stond ook in mijn eerste post al leeg maar bedankt voor het herhalen :)
lol, niet gezien.

de ECsolar panelen hebben kabels van 100cm lengte.
en dat heeft een reden, je kunt dan zonder extra kabel te gebruiken 200cm ver komen.
en haal je dit (voor 10x + 8x):
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/kabels%20en%20hoe..jpg
bijna 0cm kabel extra nodig als je aan de panelen hebt zitten, alleen het stuk van de omvormer naar de panelen toe heb je dan nog nodig.
(en geen inductie lussen, maar ik geloof niet zo in de inductie lussen, vind ik wat te vergezocht. ;) )
ik was wat lui, het is zondag (met zon joepie...)
reneeke1970 schreef op zondag 01 november 2015 @ 16:03:
[...]
jep dat zou ook aardig genoeg zijn.
alleen 10X is een heeeeeel klein beetje beter.
als het echt warm en zonnig is dan daalt de Vmpp nog een stuk, en dat zijn dus wel de momenten dat je de top haalt die tellen extra hard mee in de jaar opbrengst, dus iets hoger gaan zitten als het optimum helpt nog een klein beetje meer.
(het is dan wel aardig marginaal en een beetje mieren seksueel mishandelen ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op zondag 01 november 2015 @ 14:51:
[...]

het is simpel 1 op 1 wegstrepen zo werkt het in de theorie misschien maar de praktijk is toch echt anders.
Nee, ik produceer op een dag als vandaag stroom voor het hele blok hier, wat anders uit de kolencentrale moet komen.

Verder je auto verhaal slaat kant nog wal en heeft er zeer weinig mee te maken.
:?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Verwijderd schreef op zondag 01 november 2015 @ 16:04:
[...]

musea gebruiken lampen denk wel dik 12 uur per dag ook gebruiken die een ander soort led(sommige hebben nog halogeen) verlichting wat iets meer gebruikt ivm kleurwarmte(kelvin K). tevens zullen er wel wat mechanische apparaten voorzien zijn van een elektromotor om het een en ander te laten bewegen. en dan heb je nog server's computers elektrische schuifdeuren etc etc. wellicht dat er nog een restaurant bij zit en dan gaat het heel hard(meerdere vaatwassers) edit ik heb even het bericht gelezen en wat blijkt lezen is ook een vak apart er staat quote:''Met de plaatsing van het zonne-energiesysteem wordt de CO2-uitstoot van het museum gereduceerd tot circa 25%" co2 uitstoot gereduceerd tot circa 25% dus niet kwh verbruik. ;) https://www.nmm.nl/over-h...ationaal-militair-museum/
Ja dat snap ik, maar evengoed. Veel stroom :)

Overigens een te gek museum, terwijl we dagelijks worden gevoed met debiliteit uit de politiek of op tv is er dus nog hoop :+ En dan die duizenden panelen in de namiddag zon 8)

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
migjes schreef op zondag 01 november 2015 @ 16:16:
(en geen inductie lussen, maar ik geloof niet zo in de inductie lussen, vind ik wat te vergezocht. ;) )
Vergezocht vind ik niet het goede woord. Zelf denk ik eerder aan 'onmogelijk', maar blijkbaar zijn er mensen die zich daar zorgen om maken. Heeft iemand een enigzins onderbouwde bron dat inductie een probleem kan zijn?

Mijn elektro-kennis zegt mij dat inductie een probleem kan zijn bij wisselstroom. En die kabels die tussen de panelen zitten geleiden toch vooral heel erg gelijkstroom. Dus ik zie niet dat inductie hier enig effect kan hebben - pas zodra de omvormer er 50Hz van gemaakt heeft kan het een probleem zijn (en zelfs dan valt het waarschijnlijk wel mee)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
[...]

lol, niet gezien.

en dat heeft een reden, je kunt dan zonder extra kabel te gebruiken 200cm ver komen.
[afbeelding]
bijna 0cm kabel extra nodig als je aan de panelen hebt zitten, alleen het stuk van de omvormer naar de panelen toe heb je dan nog nodig.

[...]

[...]

als het echt warm en zonnig is dan daalt de Vmpp nog een stuk, en dat zijn dus wel de momenten dat je de top haalt die tellen extra hard mee in de jaar opbrengst, dus iets hoger gaan zitten als het optimum helpt nog een klein beetje meer.
Ja in de zomer is tien misschien beter, maar die andere string maak je juist slechter met 8 panelen, is toch lood om oud ijzer. Ik persoonlijk zou het ook erg handig vinden twee keer negen want dan kun je altijd nog parallel zetten mocht het nodig zijn. Met tien en acht is dat voordeel weg

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
migjes schreef op zondag 01 november 2015 @ 15:16:
[...]

ik snap niet hoe jij dat zo kunt vinden of leest?
Oh, ik zie dat het is gefikst nu. Toen ik vanmiddag naar die grafiek keek was er een heel stuk waar de lijn niet te zien was. Als ik er dan met mijn pijltje op ging staan stond er doodleuk een negatieve opbrengst :p
[...]

lol, niet gezien.

[afbeelding]
Briljante oplossing :D Maar zoals jij het nu hebt getekend gaat het natuurlijk niet werken... Of doe jij je batterijen ook op deze manier in de afstandsbediening? :9

[ Voor 51% gewijzigd door Jerrythafast op 01-11-2015 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Jerrythafast schreef op zondag 01 november 2015 @ 19:03:

[...]
Briljante oplossing :D Maar zoals jij het nu hebt getekend gaat het natuurlijk niet werken... Of doe jij je batterijen ook op deze manier in de afstandsbediening? :9
Hij heeft wel een beetje gelijk migjes. >:)

Afbeeldingslocatie: http://sv650s.home.xs4all.nl/YouLess/kabels%20en%20hoe..jpg

[ Voor 10% gewijzigd door PClop op 01-11-2015 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
PClop schreef op zondag 01 november 2015 @ 19:49:
[...]

[afbeelding]
Ik vind het ook briljant als de kabels lang genoeg zijn, om en om aansluiten en langs de panelen weer terug komen met hun eigen kabels

Oh ja zie het al hi

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-09 16:06
Ik zou hoe dan ook proberen zo weinig mogelijk extra verbindingstukjes zelf te maken.
Het valt namelijk niet mee om die stekkers er degelijk aan te knijpen. Ik heb bij anderen die stekkers er vrijwel meteen uit zien fikken door een te slecht contact.
Bij mijn JA-solar panelen had je niet heel veel over bij het doorlussen van 2 panelen in lengte-richting van elkaar. Een diagonaal zou je zeker niet halen.
Je moet namelijk ook nog de panelen even omhoog halen om de stekkers aan elkaar te klikken, wat ook lengte kost.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Zou hij anders deze kunnen gebruiken of gebruik je die alleen bij parallel schakelen ?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Trouwens, kan iemand die mist uitzetten?
* TD-er is er wel een beetje klaar mee, met dagen van < 0.5 kWh/kWp.
Eigenlijk sinds afgelopen dinsdag al mistig hier, met sporadisch een dag met vlagen van zonneschijn.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Ik zal morgen de zon jouw kant opsturen ;)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
MdO82 schreef op zondag 01 november 2015 @ 21:13:
Ik zal morgen de zon jouw kant opsturen ;)
Ik kijk er naar uit :)
Afbeeldingslocatie: http://www.buienradar.nl/image/?type=weathermap-large&fn=zicht.000001.png&extension=png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Naar welke provincie moeten we :P

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
Ten Boer, provincie Grunn'n
volgens zijn profiel :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Ik zie het inderdaad volgens het plaatje van buienradar.

Afbeeldingslocatie: http://www.buienradar.nl/image/?type=weathermap-large&fn=zonneschijn.000001.png&extension=png

Daar wordt je inderdaad niet blij van :-(

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Ik zie aan jullie plaatjes dat ik vandaag geluk had met 1000m zicht, daardoor bijna 12kw vandaag

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jerrythafast schreef op zondag 01 november 2015 @ 19:03:
oeps, ik teken het ook allen even uit als het wat lastig te leggen is.
niet echt gelet op de polen van de panelen.
op dak heb je dat probleem niet, dan heb je 2 verschillende stekkers.
dan maak je die fout niet zo snel. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tasma
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:51
NiGeLaToR schreef op zondag 01 november 2015 @ 15:57:
[afbeelding]

Het ziekenhuis waar ik werk heeft het hele dak ook vol liggen met behoorlijk wat panelen.. opbrengst? 0.1% van het verbruik. Maar wij hebben dan ook een eigen energiecentrale (gas) omdat de NUON dergelijke verbruiken niet meer zo makkelijk met een kabeltje kan leveren op onze locatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

vanaalten schreef op zondag 01 november 2015 @ 17:39:
[...]

Vergezocht vind ik niet het goede woord. Zelf denk ik eerder aan 'onmogelijk', maar blijkbaar zijn er mensen die zich daar zorgen om maken. Heeft iemand een enigzins onderbouwde bron dat inductie een probleem kan zijn?

Mijn elektro-kennis zegt mij dat inductie een probleem kan zijn bij wisselstroom. En die kabels die tussen de panelen zitten geleiden toch vooral heel erg gelijkstroom. Dus ik zie niet dat inductie hier enig effect kan hebben - pas zodra de omvormer er 50Hz van gemaakt heeft kan het een probleem zijn (en zelfs dan valt het waarschijnlijk wel mee)
het beperkt houden van de oppervlakte van de (inductie) lus heeft te maken met onweer, en niets met de opgewekte of wisselspanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Tasma schreef op maandag 02 november 2015 @ 00:23:
[...]

Het ziekenhuis waar ik werk heeft het hele dak ook vol liggen met behoorlijk wat panelen.. opbrengst? 0.1% van het verbruik. Maar wij hebben dan ook een eigen energiecentrale (gas) omdat de NUON dergelijke verbruiken niet meer zo makkelijk met een kabeltje kan leveren op onze locatie.
Ah, ben blijkbaar nog niet zo thuis in verbruik van 'industriële' panden. Ken het wel van kantoorpanden, maar hoewel daar ook idioot veel kWh's doorheen gaan zijn er takken van sport waar het nog even een potje meer is.

Snap overigens dat een MRI om maar 's wat te noemen iets meer 'doet' dan een magnetron :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Raar idee misschien, maar als ik kWh over heb en gasverbruik omlaag wil brengen.. Dan zou ik toch prima zoiets kunnen ophangen:
Afbeeldingslocatie: https://static.gamma.nl/mam/celum/celum_assets/8924538241054_8711247855514_1_134364_tif_picture_Fullsize.jpg?2

Dit is toevallig een ding van 55 euro bij de Gamma met weinig opties. Maar als ik een versie zou kopen met timer en die een half uurtje voor de ketel laat draaien in de winter.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op maandag 02 november 2015 @ 09:16:
Raar idee misschien, maar als ik kWh over heb en gasverbruik omlaag wil brengen.. Dan zou ik toch prima zoiets kunnen ophangen:
[afbeelding]

Dit is toevallig een ding van 55 euro bij de Gamma met weinig opties. Maar als ik een versie zou kopen met timer en die een half uurtje voor de ketel laat draaien in de winter.......
ja hoor dat kan, maar wat je wil weten:
1m3 - +/- 8kWh als je gewoon elektrisch verwarmt.
gebruik je een airco (lucht/lucht warmte pomp) met verwarmings-functie dan:
1m3 = +/- 2,5 kWh.
ook kun je nog luxer gaan, en een lucht/water warmte pomp scoren.
of zelfs een water/water warmte pomp.
(zoek desbetreffende topics maar op in het forum, zijn er meerderen iedereen heeft zo zijn enigenmanier.
dit zijn maar richt getallen werkelijkheid is vaak nog mooier.)

zelf zou ik net zo heel snel elektrisch verwarmen met een simpele verwarming.
met maar 450m3 gas gebruik voor verwarming heb ik toch snel 3600kWh nodig en dat is ongeveer heel mijn opbrengst.
maar het idee om een simpele infrarood paneel boven de bank te hangen en dan de gas ketel gewoon een graadje lager te zetten is ook leuk. (word een knuffelzone genoemd ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
[...]

lol, niet gezien.

[afbeelding]

[...]

[...]

Haha np, maar ik snap je idee ;) Als dat inderdaad past is dat denk ik de beste oplossing. Ik hoor nu ook dat de panelen geplaatst mogen worden met de junction box naar beneden, allicht dat ik bovenste rij op die manier kan plaatsen.
reneeke1970 schreef op zondag 01 november 2015 @ 18:55:
[...]

Ja in de zomer is tien misschien beter, maar die andere string maak je juist slechter met 8 panelen, is toch lood om oud ijzer. Ik persoonlijk zou het ook erg handig vinden twee keer negen want dan kun je altijd nog parallel zetten mocht het nodig zijn. Met tien en acht is dat voordeel weg
Tja dat is ook weer waar ;)
[...]

[afbeelding]
Haha idd, maar het idee is wel duidelijk zo!
reneeke1970 schreef op zondag 01 november 2015 @ 20:00:
[...]

Ik vind het ook briljant als de kabels lang genoeg zijn, om en om aansluiten en langs de panelen weer terug komen met hun eigen kabels

Oh ja zie het al hi
Ja als dat past lijkt me dat de beste oplossing ja!
TD-er schreef op zondag 01 november 2015 @ 20:40:
Ik zou hoe dan ook proberen zo weinig mogelijk extra verbindingstukjes zelf te maken.
Het valt namelijk niet mee om die stekkers er degelijk aan te knijpen. Ik heb bij anderen die stekkers er vrijwel meteen uit zien fikken door een te slecht contact.
Bij mijn JA-solar panelen had je niet heel veel over bij het doorlussen van 2 panelen in lengte-richting van elkaar. Een diagonaal zou je zeker niet halen.
Je moet namelijk ook nog de panelen even omhoog halen om de stekkers aan elkaar te klikken, wat ook lengte kost.
Vandaar ook mijn vraag ja, het liefst heb ik alleen 4 kabels (2 strings) die ik aansluit en verder alleen de connectors van de panelen zelf. Bij mijn panelen zijn de kabels 100cm, weet niet hoe lang zij bij JA Solar zijn maar allicht scheelt dat wat.
migjes schreef op zondag 01 november 2015 @ 23:11:
[...]

[...]

oeps, ik teken het ook allen even uit als het wat lastig te leggen is.
niet echt gelet op de polen van de panelen.
op dak heb je dat probleem niet, dan heb je 2 verschillende stekkers.
dan maak je die fout niet zo snel. ;)
Yes gelukkig wel, anders kan je later weer alles er af trekken om te kijken waar het mis gaat :p
Andre1973 schreef op maandag 02 november 2015 @ 00:55:
[...]

het beperkt houden van de oppervlakte van de (inductie) lus heeft te maken met onweer, en niets met de opgewekte of wisselspanning.
Dat was idd de context waarin ik het gelezen had vandaar mijn vraag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mattie112 schreef op maandag 02 november 2015 @ 10:04:
[...]
Haha np, maar ik snap je idee ;) Als dat inderdaad past is dat denk ik de beste oplossing. Ik hoor nu ook dat de panelen geplaatst mogen worden met de junction box naar beneden, allicht dat ik bovenste rij op die manier kan plaatsen.
het idee is duidelijk, en zo hoor je het te doen. (ex foutjes natuurlijk, maar dat past toch niet)

mijn idee is om de 10x de hoogste panelen te pakken.
de hoge panelen leveren meer op als de lage panelen en daar wil je dus een +/-perfecte V.
(vraag ook om de flash data van de panelen, dan kun je de beste panelen ook daar neer leggen)
verschil tussen lage en hoge panelen is niet zo heel veel, maar een 5kWh/kWp extra is toch lekker.

ik zou zelf gewoon de panelen rechtop neer zetten, dan komt de kabel lekker in de buurt van de stang uit en met een paar clipjes kun je hem vast maken. ;)

inductielus, tja niemand kan aan tonen dat het een echt probleem is en ook niemand kan het ontkrachten.
iemand die dat probeert te vertellen praat poep. ;)

van mij mag je ook alle middelste panelen gewoon een eigen kabel naar binnen geven.
dan kun je op zolder gewoon patchen naar string lengte die je belieft.
geen problemen mee, kun je gewoon doen.
(kabel verlies, zoveel is dat niet, nog problemen met lussen, nog de kosten.
komt wel goed zeg ik dan.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

migjes schreef op maandag 02 november 2015 @ 09:42:
[...]

ja hoor dat kan, maar wat je wil weten:
1m3 - +/- 8kWh als je gewoon elektrisch verwarmt.
gebruik je een airco (lucht/lucht warmte pomp) met verwarmings-functie dan:
1m3 = +/- 2,5 kWh.
ook kun je nog luxer gaan, en een lucht/water warmte pomp scoren.
of zelfs een water/water warmte pomp.
(zoek desbetreffende topics maar op in het forum, zijn er meerderen iedereen heeft zo zijn enigenmanier.
dit zijn maar richt getallen werkelijkheid is vaak nog mooier.)

zelf zou ik net zo heel snel elektrisch verwarmen met een simpele verwarming.
met maar 450m3 gas gebruik voor verwarming heb ik toch snel 3600kWh nodig en dat is ongeveer heel mijn opbrengst.
maar het idee om een simpele infrarood paneel boven de bank te hangen en dan de gas ketel gewoon een graadje lager te zetten is ook leuk. (word een knuffelzone genoemd ;) )
Ik gebruik nu rond de 750 m3 per jaar aan gas, dus dat valt ook wel mee. Dat is voor verwarming en warm water overigens.

Wat is het verschil tussen en airco en zo'n ding als ik poste dan? Verwarmen toch allebei met een elektrisch element of heb ik dat mis?

Een warmtepomp etc. is buiten budget en wil ik ook niet aan, wil het simpel houden. Denk dat ik nu rond de 500 kWh zal overhouden op jaarbasis, en kan nog van 12 naar 17 panelen uitbreiden.

Als zou ik maar 500-1000 kWh per jaar in elektrisch verwarmen stoppen, dan moet mijn gasverbruik toch zeker kunnen halveren.

Helemaal zonder gas hoeft van mij niet, maar iets omlaag is altijd goed ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-09 15:14

ATS

Verwijderd schreef op maandag 02 november 2015 @ 13:03:
[...]

Ik gebruik nu rond de 750 m3 per jaar aan gas, dus dat valt ook wel mee. Dat is voor verwarming en warm water overigens.

Wat is het verschil tussen en airco en zo'n ding als ik poste dan? Verwarmen toch allebei met een elektrisch element of heb ik dat mis?

Een warmtepomp etc. is buiten budget en wil ik ook niet aan, wil het simpel houden.
Een airco is een warmtepomp. Als een airco koelt dan pompt hij warmte van binnen naar buiten. Gebruik je hem als verwarming, dan werkt hij andersom. Het is veel efficiënter dan verwarmen met een weerstand-element.
Denk dat ik nu rond de 500 kWh zal overhouden op jaarbasis, en kan nog van 12 naar 17 panelen uitbreiden.

Als zou ik maar 500-1000 kWh per jaar in elektrisch verwarmen stoppen, dan moet mijn gasverbruik toch zeker kunnen halveren.

Dat lijkt me optimistisch, zeker zonder warmtepomp. Een m^3 gas bevat iets minder dan 10kWh. Stel dat je verwarming 50% efficiënt is en je elektrische verwarming 100%, dan 325m^3 gas toch nog altijd 3.250kWh. Dat ga je dus lang niet redden. Met een warmtepomp met een CoP van 3 (1W energie zorgt voor 3W warmte binnen) kom je met die 1000kW nog een beetje in de buurt...

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Een warmtepomp etc. is buiten budget en wil ik ook niet aan, wil het simpel houden. Denk dat ik nu rond de 500 kWh zal overhouden op jaarbasis, en kan nog van 12 naar 17 panelen uitbreiden.

een airco is een duur woord voor een warmte pomp.
(net zo als een ijskast, dat is ook een wamte pomp. ;) )

waar een warmte pomp warmte van buiten naar binnen pompt.
en kou van binnen naar buiten pompt.
gaat het een stuk effectiever als alleen verwarmen.
(ja ook als het -10 graden buiten is spreekt men van warmte, pas bij de -272 graden is warmte vrijwel weg.
het gaat om warmte in de natuurkundige zin, niet in de menselijke zin.)

ik neem even voor het voorbeeld 1000kWh.
met de unit die jij aan geeft is het ongeveer 1000/8= 125m3 gas besparing.
als je een simpele elektra verwarming gebruikt.

met een warmte pomp word het ongeveer:
1000/2.5 = 400m3 besparing.

een simpele lucht/lucht (airco) heb je al installeert en wel voor rond de 1000€.
stop je er een +/- 1500kWh in dan heb je 0m3 voor verwarming nodig ;)
(je houd dan +/- 175m3 voor koken en douchen over)

ik gebruik wat getallen die wat in het negatief zijn voor de warmte pomp.
moet de dingen iets preciezer opzoeken als je het echt wil weten.
in desbetreffende fora worden betere getallen gehaald als ik nu zeg.
(het verhaal is ook wat ingewikkelder als ik zo snel hier offtopic wil vertellen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

[...]

er is een ander draadje op deze site die gaat over het opstoken van PV overschot dan wel met E-kachel dan wel met warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldermalsen
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01:42
Wat zijn jullie meningen over onderstaande set.

https://www.zonnepanelen....en-systeem-3250-watt.html

Of kan ik beter losse componenten kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Thx migjes en ATS. Helemaal duidelijk!

Ging mij even om het globale idee :) Sowieso moet de boel eerst maar eens een jaar draaien om een en ander inzichtelijk te krijgen. Maar ben nogal breed geïnteresseerd altijd en leer ook graag iets :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26
[...]

WoudseHoeve in "Lucht/water warmtepomp om te verwarmen of koelen"

Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp

[ Voor 4% gewijzigd door WoudseHoeve op 02-11-2015 15:39 ]

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-09 16:27

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

Wees je er wel van bewust dat verwarmen van een ruimte met een airco niet helemaal hetzelfde aanvoelt als bv. met radiatoren. Ik heb dat zelf een tijdje gedaan om een overschot af te fakkelen, maar doordat de lucht ook nogal circuleert, vindt niet iedereen dat een prettige warmte.
Daarbij moet een airco bij lage buitentemperaturen ook geregeld de buitenunit ontdooien, waarbij hij de cyclus even omkeert. Je krijgt dan even koude lucht binnen.

En hou er rekening mee dat zowel de capaciteit alsook de COP afneemt naarmate het verschil in binnen- en buitentemperatuur toeneemt. Als het echt koud is heb je dus minder capaciteit beschikbaar en stook je ook een stuk minder efficiënt dan je zou willen.

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
Trouwens nog even een vraagje:

sluit je de omvormer 'direct' aan op de groepenkast of is het handig hier nog even een (geschikte) schakelaar naast te monteren en vervolgens die aan de omvormer te koppelen? De omvormer heeft al een DC schakelaar dus die is los in elk geval niet nodig.

Pagina: 1 ... 54 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Losse aankoopadviezen of het bespreken van offertes horen in een eigen topic.