Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 53 ... 109 Laatste
Acties:
  • 578.172 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martenjw
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 15-12-2020
Is er iemand die ervaring heeft met het uploaden van gegevens van een Goodwe omvormer naar pvoutput?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:05

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

migjes schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 12:51:
[...]

pittig prijsje (maar dat is altijd met essent, het zit hem vooral in de details ;)
het is wel all-in, en dat is netjes, dus word het lastig in je huis om het aan te sluiten, kan het voordelig zijn.
is het erg makkelijk, dan is het erg duur.)

verder een 255Wp poly, is dat nu echt A kwaliteit?
is wel zo een beetje het goedkoopste laagste Wp paneel wat je kunt scoren vandaag de dag.
om dat met het huidige spul nu A kwaliteit te noemen :?
dat was het wel een paar jaar geleden, maar nu is dat meer 270-290Wp ?

kijk eerst eens verder rond, en dan merk je het wel.
Toch is voor piet de particulier de 20 stuks aanbieding niet slecht, 5100Wp voor 5300,- ex op het dak gemonteerd.
Maar wat bij tegenslag, meerwerk, meterkast aanpassing, enz.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Prijs lijkt me OK voor volledig ontzorgd de goedkoopste poly's van vorig jaar op je dak.
Natuurlijk is er niets te vinden over details, dus de lokale partners mogen dit met hun eigen restpartijen invullen.
Wat je krijgt, de nacontrole en de logging zal complete willekeur zijn.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:20
Rol-Co schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 15:42:
[...]

Toch is voor piet de particulier de 20 stuks aanbieding niet slecht, 5100Wp voor 5300,- ex op het dak gemonteerd.
Maar wat bij tegenslag, meerwerk, meterkast aanpassing, enz.
prijsjes in de gaten houden die panelen zitten nu onder de 130€ ex BTW ;)
(en ik weet dat het nog iets goedkoper kan alleen niet precies hoeveel, dan moet ik ook emailen.)
dus +/- >2500€ aan panelen voor 20x.
geeft nog een +/- 2800€ voor omvormer + een beetje bevestiging materiaal.
en de installatie diversen. (+ een stukje BTW natuurlijk, een bedrijf hoeft niet alle BTW te betalen, intern schrijf je een stukje af natuurlijk.)

het zijn verder nette prijzen alleen het materiaal is een beetje bagger.
het is een beetje dumpen van goedkoop spul.
of anders gezegd: zo "goedkoop" mogelijk het oude spul verkopen.

[ Voor 6% gewijzigd door migjes op 25-10-2015 17:31 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

migjes schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 17:28:
[...]

prijsjes in de gaten houden die panelen zitten nu onder de 130€ ex BTW ;)
(en ik weet dat het nog iets goedkoper kan alleen niet precies hoeveel, dan moet ik ook emailen.)
dus +/- >2500€ aan panelen voor 20x.
geeft nog een +/- 2800€ voor omvormer + een beetje bevestiging materiaal.
en de installatie diversen. (+ een stukje BTW natuurlijk, een bedrijf hoeft niet alle BTW te betalen, intern schrijf je een stukje af natuurlijk.)

het zijn verder nette prijzen alleen het materiaal is een beetje bagger.
het is een beetje dumpen van goedkoop spul.
of anders gezegd: zo "goedkoop" mogelijk het oude spul verkopen.
Weet ik, ik heb al wel 21x255 mono gekocht voor nog geen 2k euro ;) maar voor de gemiddelde aanbieder incl installatie is het een nette prijs, ik zie de foldertjes door de deur ook en zijn tegen het dubbele aan, niet vergelijken met tweakers prijzen of handel.
Omvormer 7-800 minimaal, montage materiaal een 6-700 stap je makkelijk overheen, maar plat of schuin hoor ik hier niet over, plat is beduidend duurder voor 20 stuks.
Blijft er 1300,- over voor 20 stuks op een dak leggen en een aansluiting in/naar de meterkast, ik vind het redelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Rol-Co schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 17:39:
[...]

Weet ik, ik heb al wel 21x255 mono gekocht voor nog geen 2k euro ;) maar voor de gemiddelde aanbieder incl installatie is het een nette prijs, ik zie de foldertjes door de deur ook en zijn tegen het dubbele aan, niet vergelijken met tweakers prijzen of handel.
Omvormer 7-800 minimaal, montage materiaal een 6-700 stap je makkelijk overheen, maar plat of schuin hoor ik hier niet over, plat is beduidend duurder voor 20 stuks.
Blijft er 1300,- over voor 20 stuks op een dak leggen en een aansluiting in/naar de meterkast, ik vind het redelijk.
verwacht bij de 20x set maar geen 5kW omvormer.
eerder een 4,5kW zoals de GW4600-SS en die heb je voor >560€ ex.
montage voor minder als 450€ ex (flink minder heb niet zo snel een idee welk systeem ze gebruiken, en dit is een voorbeeld met relatief duur spul).
en verwacht maar een meer prijs bij een plat dak. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door migjes op 25-10-2015 17:57 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldersscheepje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07:53
MdO82 schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 13:06:
Iemand die toevallig nog een stukje (zeg 50cm) Clickfit montagerail heeft liggen en er niks meer mee doet ? :)

Verder ben ik heel benieuwd of mijn aardlek het gaat houden van de week >:)

Wasmachine + Droger en PV
We zullen zien 8)
Ja, Gouda...

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Laatst online: 09:12

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

AUijtdehaag schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 10:28:

Twee finder kwh meters (opwek en verbruik) in de meterkast met S0
waarom specifiek Finder en niet bv een Vekto?
https://www.vekto.nl/kwh-...fase-5-45a-met-puls/51502
scheelt de helft aan kosten, maar als ik straks toch een finder moet kopen, heeft t ook geen zin :)

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ligt eraan of je omvormer in ruststand ook stroom verbruikt.
Sommige (goedkope) kWh tellers tellen ook de verkeerde kant uit. Dat wordt dan ook als opbrengst gezien.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2

prein2

Kijk, dat was de info die ik zocht! ik neem aan dat elke omvormer stroom gebruikt in ruststand. Dan ga ik voor de finder!

Het lijkt erop dat de S0 connectie achter de 'cover' van de meterkast zit. Kan je zomaar een kabel naar buiten de meterkast brengen ergens doorheen of zijn hier nog NEN normen waar ik rekening mee moet houden?

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ala teun de beun, gewoon een gaatje boren in de zijkant, lijkt me het handigste.
Ik hou me niet aan de nen normen :+

Vaak zitten er bovenin een groepenkast ook gaatjes waar je doorheen kan.

[ Voor 36% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-10-2015 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

3 mm gaatje boren en draadje er door.
Koopman kWh telt ook niet achteruut. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-09 16:06
PClop schreef op zaterdag 24 oktober 2015 @ 23:49:
[...]

Liggen lekker voor de grijp. kom ze vannacht wel even halen, heb je ééntoer schroeven gebruikt ?
zo ja moet ik nog een akkuboor mee nemen, heb je een vaste slaap? wil je niet wakker maken vannacht.
>:)

Ziet er strak uit, complu. d:)b
Ik heb er niets van gemerkt, dus je was stil genoeg ;)
Zo weinig van gemerkt dat vandaag de eerste 7.75 kWh binnengeharkt is.
Xepos schreef op zaterdag 24 oktober 2015 @ 22:42:
[...]

Hey zoiets wou ik eigenlijk met mijn schuur doen maar het installatiebedrijf zei dat de invalshoek niet gunstig zou zijn in de winter en daarmee niet veel oplevert. Heb je daar verder onderzoek naar gedaan?

Ziet er verder top uit!
Invalshoek is 15 graden en dat lijkt toch wel een beetje het praktisch minimum te zijn.
Ik ben benieuwd hoeveel bladeren erop komen, maar voordeel is wel dat je dat er makkelijk af kunt halen.
En in de wintermaanden heb je sowieso vrij weinig opbrengst, maar goed er was elders geen fatsoenlijk beschikbare plek.
Dit wijst naar ZO, 15 graden tov. horizontaal. Dus Sunny Design geeft dit:
Total number of PV modules 15
Peak power 4.05 kWp
Number of inverters 1
Nominal AC power 3.68 kW
AC active power 3.68 kW
Active power ratio 90.9 %
Annual energy yield (approx.) 3,352.70 kWh
Energy usability factor 100 %
Performance ratio (approx.) 84.7 %
Spec. energy yield (approx.) 828 kWh/kWp

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-09 16:27

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

Heb op mijn nieuwe systeem een hoek van ca. 9 graden (schans), extreem plat volgens sommigen. Vanwege de afstand tot de rand van het dak en de windlast heb ik toch besloten om dit zo te doen.

Het staat pas een paar maanden, maar de bevindingen kloppen tot nu toe met de "Solarwet van Joepla":
Ik check dit vrijwel dagelijks op pvoutput.org met een systeem vlak bij mij in de buurt.
  • Platte opstelling presteert beter bij donker/geheel bewolkt weer
  • Deze opstelling doet het minder goed bij directe instraling (zonnig weer)
Hoe de praktijk is, dat gaan we zien op wat langere termijn, maar mijn gevoel zegt dat het een het ander aardig compenseert. Sowieso kun je met een lagere hoek over het algemeen meer panelen kwijt per dakoppervlak. Dus hoewel je efficiency minder is, is je uiteindelijke opbrengst toch hoger.

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Joepla schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 12:47:
Heb op mijn nieuwe systeem een hoek van ca. 9 graden (schans), extreem plat volgens sommigen. Vanwege de afstand tot de rand van het dak en de windlast heb ik toch besloten om dit zo te doen.

Het staat pas een paar maanden, maar de bevindingen kloppen tot nu toe met de "Solarwet van Joepla":
Ik check dit vrijwel dagelijks op pvoutput.org met een systeem vlak bij mij in de buurt.
  • Platte opstelling presteert beter bij donker/geheel bewolkt weer
  • Deze opstelling doet het minder goed bij directe instraling (zonnig weer)
Hoe de praktijk is, dat gaan we zien op wat langere termijn, maar mijn gevoel zegt dat het een het ander aardig compenseert. Sowieso kun je met een lagere hoek over het algemeen meer panelen kwijt per dakoppervlak. Dus hoewel je efficiency minder is, is je uiteindelijke opbrengst toch hoger.
hoe platter de beter de jaar opbrengst. ja.
je trekt in de zomer meer uren uit de panelen. ;)
(met als bij stelling: dan moeten ze niet tegen een muur of laag op een garage staan dan valt dat nut wat weg)

en met bewolking werkt het ook zeker beter.
(hoewel mijn massieve hoeveelheid van 5.66kWp op een 3300W(2000W per mpp) het ook erg leuk doet met bewolking, lol)

alleen de platte panelen in mijn tuin hebben wel wat problemen, echt schoon spoelen doen ze niet. :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gasemans
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:08
Een vraag, is er ook ergens een database beschikbaar waar "alle" specs van de panelen in staan?
Ik ben opzoek naar een overzicht met panelen met de maten er bij.
Ik ben bezig met een koop woning.
aan de kant waar de panelen moeten komen zit aan 1 kant 2 pijpjes.
en aan de andere kant in het midden een dakraam.

Als ze de meest voorkomende panelen pakken dan past er naast dat dakraam geen paneel meer.
en kom ik op max 9 panelen uit.

In de buurt heb ik kleinere zwarte panelen gezien.
Helaas weet de eigenaar alleen het type paneel niet omdat hij het over heeft genomen bij het kopen van het huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
gasemans schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 13:04:
Een vraag, is er ook ergens een database beschikbaar waar "alle" specs van de panelen in staan?
Ik ben opzoek naar een overzicht met panelen met de maten er bij.
Ik ben bezig met een koop woning.
aan de kant waar de panelen moeten komen zit aan 1 kant 2 pijpjes.
en aan de andere kant in het midden een dakraam.

Als ze de meest voorkomende panelen pakken dan past er naast dat dakraam geen paneel meer.
en kom ik op max 9 panelen uit.

In de buurt heb ik kleinere zwarte panelen gezien.
Helaas weet de eigenaar alleen het type paneel niet omdat hij het over heeft genomen bij het kopen van het huis.
beste database (te minste ik heb het idee dat die wel het beste word bijgewerkt) is:
http://www.sunnydesignweb.com
maar daar staan er zoveel in die niet meer te leveren zijn.

en zoizo er zijn meestal maar een paar panelen echt leverbaar.
de rest is bestellen en dat is vaak een stukje duurder. :-(

maar geef meer gegevens, dan kunnen we misschien meer zeggen hier. ;)
(komen creatieve oplossingen langs soms.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gasemans
Het huis waar het om gaat is deze
http://www.funda.nl/koop/...orenbloemstraat-7/fotos/#
Zie foto 2

Breedte 5.87
lengte 5 meter (ongeveer)

Rechts staan 2 pijpjes.
En links zit een dakraampje.

Volgens mij zit daar net niet 1 meter ruimte tussen het raampje en de scheiding met de buren.

We hebben de sleutels nog niet maar ben me aan het voorbereiden.
Daarom ben ik dus opzoek naar mogelijkheden kwa panelen.
1 meter breede panelen zou net wel/ net niet kunnen.
Liefst blijf ik 15 tot 20 cm bij de buren vandaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
gasemans schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 13:21:
Het huis waar het om gaat is deze
http://www.funda.nl/koop/...orenbloemstraat-7/fotos/#
Zie foto 2

Breedte 5.87
lengte 5 meter (ongeveer)

Rechts staan 2 pijpjes.
En links zit een dakraampje.

Volgens mij zit daar net niet 1 meter ruimte tussen het raampje en de scheiding met de buren.

We hebben de sleutels nog niet maar ben me aan het voorbereiden.
Daarom ben ik dus opzoek naar mogelijkheden kwa panelen.
1 meter breede panelen zou net wel/ net niet kunnen.
Liefst blijf ik 15 tot 20 cm bij de buren vandaan.
het eerste wat je moet doen is het huis hebben >:)

en dan een kabel naar zolder aanleggen. (te minste ik denk dat je daar de omvormer wil?
en dan is het geen slaapkamer meer ;) )

verder ziet het dak er niet al te moeilijk uit, daar moet wel iets voor te verzinnen zijn.
je zou zelfs het dakraam gewoon kunnen verwijderen.
ruimte naar de buren is niet nodig, je kunt gewoon tot de 1/2 van de muur gaan. ;)
het pijpje? is dat een passieve ontluchting van de badkamer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla

Joepla

migjes schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 12:56:
[...]

hoe platter de beter de jaar opbrengst. ja.
je trekt in de zomer meer uren uit de panelen. ;)
Dit zou zowel 's zomers als 's winters zo moeten zijn. Het systeem maakt inderdaad meer uren per dag, maar wel met een lager maximaal vermogen. In feite is de oppervlakte onder de vermogens/tijdgrafiek je opgewekte energie: dat is op een onbewolkte dag een parabool-achtige grafiek. Die is bij een plat systeem duidelijk lager, maar breder. Bij een normale (35 gr. hoek) opstelling is die hoger, maar weer smaller. Je systeem 'piekt' dus minder.
Ik echter denk wel dat het je op jaarbasis wat energie kost. Je wijkt tenslotte af van de optimale hoek, die ooit bepaald is.
alleen de platte panelen in mijn tuin hebben wel wat problemen, echt schoon spoelen doen ze niet. :-(
Mijn installatie staat op 8 meter hoogte, dus niet veel last van bladeren e.d. Wel van vogelpoep, zoals ik in mijn eerdere post aangaf, maar daar wordt aan gewerkt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gasemans
migjes schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 13:32:
[...]

het eerste wat je moet doen is het huis hebben >:)

en dan een kabel naar zolder aanleggen. (te minste ik denk dat je daar de omvormer wil?
en dan is het geen slaapkamer meer ;) )

verder ziet het dak er niet al te moeilijk uit, daar moet wel iets voor te verzinnen zijn.
je zou zelfs het dakraam gewoon kunnen verwijderen.
ruimte naar de buren is niet nodig, je kunt gewoon tot de 1/2 van de muur gaan. ;)
het pijpje? is dat een passieve ontluchting van de badkamer?
Huis hebben is nu het wachten op de bewoners die weg moeten en dan tekenen/sleutel overdracht :D
Dus dat komt er aan.
Omvormer wil ik inderdaad boven hebben, en dan aan de rechter kant (daar waar ook de trap zit)
Er moeten hoe dan ook kabels naar boven voor netwerk en dus ook stroom.
Daar is al rekening mee gehouden.

Dakraam verwijderen heb ik wel aan gedacht maar zonlicht in de werkkamer is ook wel erg lekker.
Ben nog wel aan het kijken wat het kost om het raam te verwijderen en dicht te maken,
Nadeel is dan meteen weer de afwerking van die kamer die opnieuw mag.

Ik had altijd begrepen dat er een ruimte tussen jouw en de buren moest zitten.
Of is dat misschien alleen met dakkapelen zo en niet met zonnepanelen...

Ik vermoed dat het passieve ontluchting is van de douche. Maar dat weet ik momenteel niet helemaal zeker.
In de douche heb geen geen rooster ontdekt tot nu toe.
Mogelijk is het een dubbel plafond en zit het daar achter verstopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Joepla schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 13:34:
[...]

Dit zou zowel 's zomers als 's winters zo moeten zijn. Het systeem maakt inderdaad meer uren per dag, maar wel met een lager maximaal vermogen. In feite is de oppervlakte onder de vermogens/tijdgrafiek je opgewekte energie: dat is op een onbewolkte dag een parabool-achtige grafiek. Die is bij een plat systeem duidelijk lager, maar breder. Bij een normale (35 gr. hoek) opstelling is die hoger, maar weer smaller. Je systeem 'piekt' dus minder.
Ik echter denk wel dat het je op jaarbasis wat energie kost. Je wijkt tenslotte af van de optimale hoek, die ooit bepaald is.
in de zomer heb je dat de zon niet op komt in het oosten, maar meer naar noord toe ;)
(ongeveer 8 graden meer naar noord.
kijk maar eens hoe vroeg de zon al opkomt in de zomer. ;) )
en hoe platter de panelen de eerder die de eerste stralen opvangen.

die optimale hoek fabel, komt nog uit de tijd dat we dachten dat zon op de panelen moest schijnen.
en tegenwoordig weten we wel beter.
ook word er met die hoek geen rekening gehouden dat je in de zomer gewoon meer uren hebt en je dus beter daar op kunt richten dan op die paar uur uit de winter. ;)
maar de optimale hoek fabel is een sterke, die door beginners veel gebruikt word helaas.
je maakt eigenlijk alleen maar een hoek zodat het schoon spoelt.

die poep lost wel weer op, lol ;)
gasemans schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 13:39:
[...]
Huis hebben is nu het wachten op de bewoners die weg moeten en dan tekenen/sleutel overdracht :D
Dus dat komt er aan.
Omvormer wil ik inderdaad boven hebben, en dan aan de rechter kant (daar waar ook de trap zit)
Er moeten hoe dan ook kabels naar boven voor netwerk en dus ook stroom.
Daar is al rekening mee gehouden.
oke
Dakraam verwijderen heb ik wel aan gedacht maar zonlicht in de werkkamer is ook wel erg lekker.
Ben nog wel aan het kijken wat het kost om het raam te verwijderen en dicht te maken,
Nadeel is dan meteen weer de afwerking van die kamer die opnieuw mag.
moet er ook weer niet te moeilijk over denken, een schattig plaatje er voor en je ziet het niet meer. ;)
Ik had altijd begrepen dat er een ruimte tussen jouw en de buren moest zitten.
Of is dat misschien alleen met dakkapelen zo en niet met zonnepanelen...
om heel precies te zijn, de hoogte van je panelen moeten de afstand zijn tot de buren.
je legt waarschijnlijk panelen van 4cm dik, dus 4 cm is oke als afstand van de buren.
(maar dit ziet niemand en je hebt altijd wat marge cm, dus plan gewoon van helft muur tot helft muur.)
Ik vermoed dat het passieve ontluchting is van de douche. Maar dat weet ik momenteel niet helemaal zeker.
In de douche heb geen geen rooster ontdekt tot nu toe.
Mogelijk is het een dubbel plafond en zit het daar achter verstopt.
maar je hebt wel het huis nodig anders word plannen erg lastig.
het gaat vast lukken als ik het zo zie, dus je hoeft je niet druk te maken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla

Joepla

migjes schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 13:49:
[...]
die optimale hoek fabel, komt nog uit de tijd dat we dachten dat zon op de panelen moest schijnen.
en tegenwoordig weten we wel beter.
ook word er met die hoek geen rekening gehouden dat je in de zomer gewoon meer uren hebt en je dus beter daar op kunt richten dan op die paar uur uit de winter. ;)
maar de optimale hoek fabel is een sterke, die door beginners veel gebruikt word helaas.
je maakt eigenlijk alleen maar een hoek zodat het schoon spoelt.
[...]
Dat ben ik niet met je eens (en ik ben niet bepaald beginner :P ): een paneel dat recht op de zon gericht staat, zal meer energie opwekken dan een paneel dat (extreem) 90 graden dwars op de zon staat. Er is dus zeker een optimale hoek, dat is ook waarom trackers zo goed kunnen werken. Ooit is er bepaald dat een bepaalde hoek gedurende het hele jaar de hoogste opbrengst heeft, dat zou zo rond de 35 gr. zijn. Dat is zowel 's zomers als 's winters niet optimaal, maar gemiddeld werkt dat het best.
Wijk je daarvan af, dan wek je gewoon minder op. Alleen denk ik dat we er achter gekomen zijn, dat dit verschil eigenlijk erg meevalt. Net als dat je niet zuid, maar een behoorlijk oost of west gericht bent: het levert minder op, maar werkt nog steeds acceptabel. Zeker met lage Wp prijzen, is het al snel interessant om PV te hebben.

Toen ik mijn panelen 15 jaar geleden kocht, wilde je vanwege de hoge prijs het absolute maximum eruit halen (EUR 5,50 / Wp :+ ). Nu is het interessant om meer panelen te installeren die weliswaar minder effectief, maar in totaal meer genereren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gasschuif schreef op zaterdag 24 oktober 2015 @ 11:35:
[...]

Wat denk je ervan, bij nog meer gaat de WAF ingrijpen 8)
Bij elkaar 1,5 kW op Enecsys. Draait tegen de 900 kWh op jaarbasis door schaduw
2keer 310WP 4keer 210 Wp EC solar
Leuk die EC plat tegen de muur, ben benieuwd naar de oriëntatie en opbrengst. Heb zelf ook zo'n soort muurtje over en over WAF hoef ik me voorlopig even niet meer druk te maken. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Joepla schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 14:33:
[...]

Dat ben ik niet met je eens (en ik ben niet bepaald beginner :P ): een paneel dat recht op de zon gericht staat, zal meer energie opwekken dan een paneel dat (extreem) 90 graden dwars op de zon staat. Er is dus zeker een optimale hoek, dat is ook waarom trackers zo goed kunnen werken. Ooit is er bepaald dat een bepaalde hoek gedurende het hele jaar de hoogste opbrengst heeft, dat zou zo rond de 35 gr. zijn. Dat is zowel 's zomers als 's winters niet optimaal, maar gemiddeld werkt dat het best.
Wijk je daarvan af, dan wek je gewoon minder op. Alleen denk ik dat we er achter gekomen zijn, dat dit verschil eigenlijk erg meevalt. Net als dat je niet zuid, maar een behoorlijk oost of west gericht bent: het levert minder op, maar werkt nog steeds acceptabel. Zeker met lage Wp prijzen, is het al snel interessant om PV te hebben.

Toen ik mijn panelen 15 jaar geleden kocht, wilde je vanwege de hoge prijs het absolute maximum eruit halen (EUR 5,50 / Wp :+ ). Nu is het interessant om meer panelen te installeren die weliswaar minder effectief, maar in totaal meer genereren.
nee, niet mee eens.
de 35 graden is wel een mooi gemiddelde tussen zomer en winter.
correct.

maar je moet de factor van >16 uur in de zomer en maar <8 uur zon in de winter mee nemen.
en dan is de hoek die platter is in het voordeel.
je hebt dan meer uren dat het licht recht* op de panelen schijnt. ;)

neem je daar na ook nog mee dat platter het beter doet met diffuse (bewolking) licht.
dan kun je nog platter gaan.

*) recht is dan alles wat binnen de 20 graden hoek valt.
je moet een gebied pakken, toevallig heb ik er 20 graden voor gepakt.
mag zelf minder of meer rekenen.

[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 26-10-2015 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:18
Joepla schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 14:33:
[...]
Toen ik mijn panelen 15 jaar geleden kocht...
Hmmm, dus jij bent inmiddels ervaringsdeskundige op het gebied van het wel/net dalen van de opbrengst als panelen oud worden? Niet dat dat heel veel zegt over recente panelen, maar ik ben wel benieuwd!

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 08:40
migjes schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 15:07:
[...]

*) recht is dan alles wat binnen de 20 graden hoek valt.
je moet een gebied pakken, toevallig heb ik er 20 graden voor gepakt.
mag zelf minder of meer rekenen.
Blijft interessant, gezien al die leuke schema's die zeggen dat uiteraard 35-40 gr beter is dan bijv 5-10 graden. Er zouden intussen toch ruimschoots genoeg theorie en praktijkcijfers bekend moeten zijn hierover, die deze tabellen etc. verbeteren/ontkrachten? Ik zie ze nog niet echt.

My 2 cents (ofwel steekproef met 2 gevallen): ons systeem (tot voor kort) 15 graden versus buren ca 45 graden. Verder vrijwel gelijk: Omnik inverter, zelfde windrichting, kristallijne panelen. Verschil: wij hebben iets meer schaduw. 2014 efficiënties: wij 935, zij 849 kWh/kWp. Jawel.

There's nothing moister than an oyster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 24-09 15:42

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

migjes schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 15:07:
[...]
nee, niet mee eens.
de 35 graden is wel een mooi gemiddelde tussen zomer en winter.
correct.
30-35 graden is niet een mooi gemiddelde, maar ook werkelijk de beste hoek voor maximale jaaropbrengst. Siderea heeft alleen wel aangetoond dat de hoek minder belangrijk is dan is weergegeven in het foutieve instralingsdiagram van Ecofys. Dus als je wat platter of steiler gaat, dan heeft dit geen dramatische gevolgen voor de jaaropbrengst. Wel zoals je al aangeeft op de opbrengstverdeling over het jaar.
http://www.siderea.nl/art...shoek2/hellingshoek2.html

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joepla

Joepla

sjimmie schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 15:07:
[...]

Hmmm, dus jij bent inmiddels ervaringsdeskundige op het gebied van het wel/net dalen van de opbrengst als panelen oud worden? Niet dat dat heel veel zegt over recente panelen, maar ik ben wel benieuwd!
Ja ervaring zat hier, vooral met inverters die bij bosjes kapot gingen (OK4E) waarbij de leverancier lang deed alsof zijn neus bloedde :( Uiteindelijk wel goed gekomen, maar heeft erg veel ergernis/energie gekost.
Dit waren een handvol Shell Solar (95 Wp) panelen. Overigens heb ik die lang geleden weggegeven, maar presteren nog steeds! (Met andere inverters overigens en geen logging beschikbaar.)

Mijn latere serieuze systeem betrof Kyocera panelen. Helaas heb ik alleen de laatste 2 jaar (ik ben toen van inverters gewisseld) daar monitoring opgehad, daarvoor hield ik wel eea bij op papier. Ik had sterk de indruk dat het systeem niet of vrijwel niet merkbaar minder ging presteren gedurende de jaren dat ik het in bedrijf had (2003 - 2015). Je zou verwachten dat na 12 jaar er zo'n 6% minder energie zou worden opgewekt, maar dat leek dus mee te vallen...

Overigens zijn alle panelen die ik ooit heb aangeschaft nog steeds 100% operationeel (niet meer bij mij, mijn dak is niet groot genoeg ;) ).
Qua inverters heb ik alleen problemen gehad met de eerdergenoemde OK4E (samen met rest van NL), wel ooit eea preventief vervangen icm met aantrekkelijke aanschafprijs. Heb nu nog een Fronius Mini die al 12 jaar in een garage hangt. Die wordt iedere dag getrakteerd op koude (ca. buitentemperatuur + 1 à 2 graden), 's zomers makkelijk 40 graden en sterk wisselende luchtvochtigheid (tot aan condensatie toe). Alleen een keer zelf wat kleine condensatortjes vervangen (reden hier) en sindsdien werkt 'ie weer als een tierelier.

[ Voor 194% gewijzigd door Joepla op 26-10-2015 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
antonboonstra schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 15:30:
[...]

30-35 graden is niet een mooi gemiddelde, maar ook werkelijk de beste hoek voor maximale jaaropbrengst. Siderea heeft alleen wel aangetoond dat de hoek minder belangrijk is dan is weergegeven in het foutieve instralingsdiagram van Ecofys. Dus als je wat platter of steiler gaat, dan heeft dit geen dramatische gevolgen voor de jaaropbrengst. Wel zoals je al aangeeft op de opbrengstverdeling over het jaar.
http://www.siderea.nl/art...shoek2/hellingshoek2.html
zo mag je het ook zien.
maar toch, als ik een random setje op 35 graden pak. (lol, random)
http://pvoutput.org/intra...078&sid=19023&dt=20150611
dan zie je toch dat het een paar uurtjes tussen 6:50pm en 9:50pm het in zijn eigen schaduw zit.
plattere setjes hebben dat niet. ;)
(heb je een vergelijkings-setje bij jouw in de buurt die platter is?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06:13

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Verwijderd schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 14:54:
[...]

Leuk die EC plat tegen de muur, ben benieuwd naar de oriëntatie en opbrengst. Heb zelf ook zo'n soort muurtje over en over WAF hoef ik me voorlopig even niet meer druk te maken. 8)
De muur kijkt naar ZW, en helaas kan ik de enesys 360 waar ie aan hangt niet meer loggen.
De hele set tezamen draait 800 kWh/kWp

Als ik op mijn gate way kijk zie ik 9 inverters, waarvan 4 van mij de rest van mijn directe buren. Ik heb de software van Ficher solar geïnstalleerd, maar dit draait bij mij helaas niet. Bij de buurman 200 meter verder draait het wel. Iemand tips?? (Software versie v 2.64)

[ Voor 23% gewijzigd door Gasschuif op 26-10-2015 16:21 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla

Joepla

@migjes: No offense, maar je perceptie is leuk en waarschijnlijk vaak ook best reëel, maar een wetenschappelijke test is a different cookie... Zoiets doe je niet even op je schuurdakje. Dat gaat alleen in liefst geconditioneerde omstandigheden, over langere tijd, controleerbaar/traceerbaar en dat soort geneuzel en pas dan kun je keiharde uitspraken doen in de trant van "de hoek maakt niet uit".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AUijtdehaag schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 21:10:
@Emielvanputten

Kijk ook eens naar de 275 wp ECsolar.
5400 is een erg lekkere breedtemaat voor 1580x1060 in portrait.
zie de linkerburen en rechterburen in dit plaatje.
In het midden mijn panelen van 1640 x 992. Jammer, anders was het 1 geheel geweest. (mwah 2 1/2 jaar geleden niet zo veel keus als nu)
even verder gekeken en gerekend.

16 panelen *216 euro 3456 euro
16 optimizers p500 x62 992 euro
clikfit bevestiging zwart 912 euro
omvormer SE5000-1-fase 1049 euro

is 6409 incl btw maakt een terug verdien tijd van 8 jaar.
na de btw terug gave is het 5296 euro maakt een terugverdientijd van 6.8 jaar.

6409/4400= 1.45 euro per wp
5296/4400= 1.20 euro per wp

dit is zonder montage. en de onderdelen overal vandaan, vermoedelijk kan de prijs nog wel beter worden wanneer alles bij 1 partij gehaald gaat worden.

Systeem is tevens klaar voor nog 2 panelen op de dakkapel. kosten daarvoor zouden 556 zijn incl optimizer. omvormer is zwaar genoeg om deze panelen er bij te krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vanwaar de keuze van een Solar Edge?
Dat maakt het erg duur. Heb je schaduw? Alles ligt toch in 1 vlak?
Met een simpele hosola ben je al 1000 euro goedkoper uit.

Die twee paneeltjes op de dakkapel kunnen ook wel op een app micro omvormer bijvoorbeeld.
Niet zo fancy, maar het kan.

[ Voor 24% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-10-2015 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SE. waarom

ja beetje van alles. ik monteer ze zelf op het dak. en bij eventuele defecten van een paneel heb ik dus geen bedrijf die daar verantwoordelijk voor is. maw ik zou zelf moeten gaan onderzoeken welk paneel er niet zo goed bezig is. Met een SE systeem is dat natuurlijk zo bekeken.

omdat ik niet denk dat het hier bij blijft. misschien zie ik nog een tuinhuis komen met een paneel of 6
en idd de 2 in een andere hoek. alles op 1 omvormer lekker makkelijk.

mixen van panelen is opeens mogelijk. dus dat eventuele tuin huis kan een heel ander paneel gaan krijgen. zelfde geld voor de veranda, daar nu panelen op leggen wordt te donker. maar misschien in de toekomst halve panelen ( zelfde maat maar met minder of kleiner cellen waardoor er meer licht langs komt)

maar wat vinden jullie een goede prijs per WP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 24-09 22:11
Er was mij iets opgevallen bij de informatie die ik doorstuur naar PVOutput
Als de omvormer bezig is genereerd deze een voltage van ongeveer 270v en ik had aan het eind een voltage van 299v.

Kan iemand hier iets zinnige over zeggen.
Ik vond het nogal hoge waardes, maar het kan best normaal zijn :)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toxict
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:32
MdO82 schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 20:26:
Er was mij iets opgevallen bij de informatie die ik doorstuur naar PVOutput
Als de omvormer bezig is genereerd deze een voltage van ongeveer 270v en ik had aan het eind een voltage van 299v.

Kan iemand hier iets zinnige over zeggen.
Ik vond het nogal hoge waardes, maar het kan best normaal zijn :)
Aan de DC (panelen) kant of aan de AC (meterkast) kant?
DC kant doet bij mij als het normaal weer is rond de 420V en als het echt goed koud is gaat ie richting de 500V.

http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?sid=31923

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
toxict schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 20:30:
[...]

Aan de DC (panelen) kant of aan de AC (meterkast) kant?
DC kant doet bij mij als het normaal weer is rond de 420V en als het echt goed koud is gaat ie richting de 500V.
Dat weet ik helaas niet :X
Maar omdat de gegevens vanuit de omvormer gehaald worden en naar PVOutput gestuurd worden gok ik dat het de DC kant is.

Geen idee hoe je dat anders kan meten :)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 24-09 19:59
MdO82 schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 20:48:
[...]

Dat weet ik helaas niet :X
Maar omdat de gegevens vanuit de omvormer gehaald worden en naar PVOutput gestuurd worden gok ik dat het de DC kant is.

Geen idee hoe je dat anders kan meten :)
Even naar je PVOutput gekeken. Dat is duidelijk DC voltage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kockkie
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 26-02 21:08
Hallo,

ik zie dat er genoeg kennis op dit forum zit, en ben benieuwd wat jullie van mijn gekregen offerte vinden,

Het gaat om 8panelen van Sharp zwart Mono 285WP met een Goodwe 2500NS NS+wifi omvormer
incl. alle montage en bekabeling.

Prijs is €4000,- incl BTW (€3305,79 ex btw)

Wat denken jullie ervan? Mijn dak ligging170*graden zuid met een helling van 40*graden
Alleenstaand met een verbruik van 2300KWh per jaar.

(meer panelen kan ik niet kwijt)

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polpol
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01-09 14:39
Proton_ schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 15:54:
Prijs lijkt me OK voor volledig ontzorgd de goedkoopste poly's van vorig jaar op je dak.
Natuurlijk is er niets te vinden over details, dus de lokale partners mogen dit met hun eigen restpartijen invullen.
Wat je krijgt, de nacontrole en de logging zal complete willekeur zijn.
Ik heb er geen verstand van en ben niet handig. Verbruik ongeveer 3100 kWh per jaar.

Ik kan 6 a 7 van die Essent panelen kwijt op mijn schuine dak (30 graden) pal op het zuiden.

Als dit m net niet is... Wat zou voor mij een andere goede deal zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2

prein2

AUijtdehaag schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 10:28:
Twee finder kwh meters (opwek en verbruik) in de meterkast met S0
Ik heb inmiddels een finder ingebouwd, zo'n sjieke waarbij je ook het voltage etc kunt zien, leuk! Handig ook dat achtergrondlichtje... Maar, kan dat ook uit? Wat mij betreft hoeft het lichtje enkel aan als ik op het knopje druk, en dan een minuut of zo..

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
reneeke1970 schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 15:39:
Ik heb wel eens gelezen dat west beter is want in loop van dag trekt het met slecht weer meestal open, dan heb je nog wat aan avond uren, is beter dan ochtend mist haha
Motrax schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 15:30:
Ik heb net nagelezen dat Oost "fijner" is ivm lagere temperatuur 's ochtends. Maar verder niet veel kunnen vinden of er statistisch meer of minder zon uren 's ochtends of 's middags zijn. Of dat het elkaar niet zoveel ontloopt.
oke, ik heb het even opgezocht (bedacht ineens dat ik niet alleen het totaal maar ook per kant log).
http://pvoutput.org/compa...=30227&sid1=30228&c=0&t=m
Oost is dus 102% ten opzichte van west. :)
In het voorjaar doet west het iets beter maar voor de rest wint oost.
Ze hebben helaas beide geen zuiver vrije horizon maar dat zal zeer marginaal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:59

databeestje

Von PrutsHausen

Even ter waarschuwing voor de mensen die deel hebben genomen aan het Zonnegrond project onder de postcode regeling.

http://www.noordhollandsd...or-gedupeerden-Zonnegrond

Acties:
  • 0 Henk 'm!
prein2 schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 08:30:
[...]
Ik heb inmiddels een finder ingebouwd, zo'n sjieke waarbij je ook het voltage etc kunt zien, leuk! Handig ook dat achtergrondlichtje... Maar, kan dat ook uit? Wat mij betreft hoeft het lichtje enkel aan als ik op het knopje druk, en dan een minuut of zo..
Gaat alleen uit als je de spanning eraf haalt, maar dat kan niet de bedoeling zijn lijkt me :+
Mooi toch, licht in de meterkast? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5-o-clock-shade
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 21-09 07:44
op dit moment lees ik 800 watt momentaan opwek af van mijn zonnepanelen (aan de AC kant) , terwijl de zoninstraling 248 watt is per m2. Ik heb 1590 wp verdeeld over 6 panelen (1x1,65) , goed voor 9,9 m2.

Bereken ik het nu juist dat mijn rendement 32,5% is? (248 watt x 9,9 = 2455,2 watt, 800 watt = 32,5% )

het lijkt mij zo hoog vergeleken met de NOCT en STC waarden.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
5-o-clock-shade schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 10:26:
op dit moment lees ik 800 watt momentaan opwek af van mijn zonnepanelen (aan de AC kant) , terwijl de zoninstraling 248 watt is per m2. Ik heb 1590 wp verdeeld over 6 panelen (1x1,65) , goed voor 9,9 m2.

Bereken ik het nu juist dat mijn rendement 32,5% is? (248 watt x 9,9 = 2455,2 watt, 800 watt = 32,5% )

het lijkt mij zo hoog vergeleken met de NOCT en STC waarden.....
Ongehinderd door enige kennis van deze materie vermoed ik dat die 248W/m2 is gebaseerd op een horizontaal oppervlak. Jouw panelen liggen waarschijnlijk optimaler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5-o-clock-shade
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 21-09 07:44
sjimmie schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 10:52:
[...]

Ongehinderd door enige kennis van deze materie vermoed ik dat die 248W/m2 is gebaseerd op een horizontaal oppervlak. Jouw panelen liggen waarschijnlijk optimaler.
Dat zou het kunnen zijn! Mijn panelen staan inderdaad niet horizontaal, maar in een hoek van 35 graden, vrijwel pal op het zuiden. Dus mogelijk heb ik in dit jaargetijde een bijna perfecte hoek tov de zon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 24-09 22:21
Goed, ik heb inmiddels "besloten" (moet het nog bestellen maargoed)

Het gaat worden:
18x 210wP EC Solar panelen :D

Waarom? Tja omdat al het andere niet (naar mijn zin paste :p) de grap is, die combi van 210wP en 275wP gaat het dus ook niet worden. Mijn pa had toen de de maten opgenomen en hij had het telkens over "ja 500cm" en "breedte van je kamer binnen + ~20cm". Blijkt dat die 515cm dus al incl die 20cm extra was :p Kwam ik dus achter toen in binnen nog even mijn meetlint erbij gepakt had :p Binnen 485 (dus buiten 505cm) achja :)

Met die 210wP panelen kan ik dan mooi 6 rijen van 3 hoog neerleggen. Dat komt neer op 4948mm (4mm tussenruimte en 40mm voor de eindklem) past precies dus! Qua hoogte 4740mm dus zowel voor de nok en voor de goot 1 pan 'over' (excl tussenruimte voorzover je die hebt in de hoogte).

Gaat een mooie 3780wP opleveren, aangeraden is de Hosola Bright 3680MTL en ik zie eigenlijk geen reden om hiervanaf te wijken :)

Met een beetje geluk kan ik ze dan over een week of 2 plaatsen. Zit alleen nog even met de groepenkast, die wil ik gaan vervangen maar dan moet ik de stroom er af kunnen halen. Ik heb nog zo'n mooie oude smelt(hoofd)zekering die verzegeld is. Aangezien dit ook 'maar' 1x25A is wil ik hem laten verzwaren naar 1x35A (gratis). Heeft iemand hier ervaring mee? Plaatsen ze meteen een mooie automaat :) Zo ja dan laat ik dat eerst doen en anders verbreek ik eerst de verzegeling zodat er niet 2x iemand hoeft te komen...

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Mattie112 schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 11:57:

Het gaat worden:

Waarom? Tja omdat al het andere niet (naar mijn zin paste :p) de grap is, die combi van 210wP en 275wP gaat het dus ook niet worden. Mijn pa had toen de de maten opgenomen en hij had het telkens over "ja 500cm" en "breedte van je kamer binnen + ~20cm". Blijkt dat die 515cm dus al incl die 20cm extra was :p Kwam ik dus achter toen in binnen nog even mijn meetlint erbij gepakt had :p Binnen 485 (dus buiten 505cm) achja :)

Met die 210wP panelen kan ik dan mooi 6 rijen van 3 hoog neerleggen. Dat komt neer op 4948mm (4mm tussenruimte en 40mm voor de eindklem) past precies dus! Qua hoogte 4740mm dus zowel voor de nok en voor de goot 1 pan 'over' (excl tussenruimte voorzover je die hebt in de hoogte).

Gaat een mooie 3780wP opleveren, aangeraden is de Hosola Bright 3680MTL en ik zie eigenlijk geen reden om hiervanaf te wijken :)
cool, niks mis mee.

omvormer:
Hosola Bright 3680MTL no prob, werkt.
een Hosola smart 3000, zou ook nog kunnen, dan doe je wel een aardig ruim binnen de marges onderdimensionering en geeft niet veel verlies. (ik vind zelf het prijsverschil in omvormer de onderdimensionering niet waard. persoonlijk.)

en om je een beetje te pesten ;) :
kunt ook nog kiezen voor een SMA3600tl-21 of een power-one PVI 3.6.
dan kun je nu 2x 9 op zuid hangen, en later over gaan naar 2x9 op 1 mpp en dan nog wat panelen op noord hangen. >:)
(gewoon omdat het ook op noord kan, en het PV virus te kunnen voeden. lol)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-09 19:40

paulv1973

16.730Wattpiek

Het gaat worden:

Met een beetje geluk kan ik ze dan over een week of 2 plaatsen. Zit alleen nog even met de groepenkast, die wil ik gaan vervangen maar dan moet ik de stroom er af kunnen halen. Ik heb nog zo'n mooie oude smelt(hoofd)zekering die verzegeld is. Aangezien dit ook 'maar' 1x25A is wil ik hem laten verzwaren naar 1x35A (gratis). Heeft iemand hier ervaring mee? Plaatsen ze meteen een mooie automaat :) Zo ja dan laat ik dat eerst doen en anders verbreek ik eerst de verzegeling zodat er niet 2x iemand hoeft te komen...
Ik moet je een beetje teleurstellen.
Ik heb ook een hoofdzekering laten plaatsen van 35A.
Dan draaien ze de 25A eruit en een 35A erin...
Dus gewoon weer een smeltzekering....

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 10:17
.

[ Voor 99% gewijzigd door Snarfie31 op 27-10-2015 13:03 ]

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!
migjes schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 12:41:
[...]

cool, niks mis mee.

omvormer:
een Hosola smart 3000, zou ook nog kunnen, dan doe je wel een aardig ruim binnen de marges onderdimensionering en geeft niet veel verlies. (ik vind zelf het prijsverschil in omvormer de onderdimensionering niet waard. persoonlijk.)

dan kun je nu 2x 9 op zuid hangen, en later over gaan naar 2x9 op 1 mpp en dan nog wat panelen op noord hangen. >:)
Is ook een mogelijkheid (voor in de toekomst bij te leggen) >:)
Ruimte houden voor nog meer panelen.
Ook op noord , komt nu helaas maar 100 watt uit 1700 wp SF >:) met mijn sma 4000 TL
Ik moet weer even een paar maanden geduld hebben, voor die mooie lange zomeravonden...
Maar de koelkast draait weer op enkel op noord en zuid gaat het net in ;)

@Mattie112
Kun je de zekeringwissel niet combineren met de meterkast vervanging?
Je zorgt dat wanneer de persoon komt, dat je, je oude kast er zo af kan halen en wanneer hij bezig is met de zekering, plaats je een mooie nieuwe kast met een hoofdzekering erin. 4 schroeven voor de nieuwe kast en even de hoofdzekering aansluiten? De rest kan later.

AUijtdehaag is niet bang voor een beetje werken onder spanning en pakt gewoon tijdelijk een grote kroonsteen tegen aanrakingsgevaar. Of dat verstandig is, is een tweede..

[ Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-10-2015 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
Graag jullie meningen / ervaringen over

- kristallijne panelen met optimizers (of micro-inverters)
versus
- dunnelaagpanelen zoals SF, etc.... (eventueel in meerdere strings, gaat al snel ivm hoge V) op gewone omvormer

Welke keuze gaat het beste om met schaduwsituaties? Verdere overwegingen?

Een buurvrouw vroeg me nl eens te kijken naar hun dak. Schaduwfeestje dus. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door zeegerd op 27-10-2015 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Laatst online: 18-09 15:14

ATS

Het gaat worden:
Ik werd vandaag nog gewezen op deze. 240/245Wp in dezelfde vormfactor... Maar of dat de meerprijs waard is betwijfel ik.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 09:25
[quote]zeegerd schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 13:17:

versus
- dunnelaagpanelen zoals SF, etc.... (eventueel in meerdere strings, gaat al snel ivm hoge V) op gewone omvormer

Mijn tigo doet het perfect, heeft alleen als nadeel dat alles wat hij moet corrigeren een string spanning verlaging betekend, dus als dat laag uit valt en je hebt gevoelige omvormer.....

[ Voor 14% gewijzigd door reneeke1970 op 27-10-2015 14:43 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argusb79
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-07 09:13
zeegerd schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 13:17:

versus

Welke keuze gaat het beste om met schaduwsituaties? Verdere overwegingen?

Een buurvrouw vroeg me nl eens te kijken naar hun dak. Schaduwfeestje dus. ;)
Hier ben ik ook benieuwd naar, we hebben zelf een (schuin) dak op zzw. Er staan echter een paar hoge bomen in onze tuin en die van de buren. Die geven in ieder geval in deze tijd van het jaar een hoop schaduw op ons dak :/. Inmiddels zie ik door de opties het bos niet meer.

Heb ongeveer 5,5(breedte)x4,4(hoogte) beschikbaar voor panelen.

PVoutput 3.3kWp Bauer mono, SB3000-TL21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
migjes schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 12:41:
cool, niks mis mee.

omvormer:

Yes, ben nu al happy :) Heb een nieuwe offerte met precies die combi aangevraagd en zodra die binnen is ga ik die accepteren (als het klopt natuurlijk :p) Op de andere kant van mijn dak zal ik niet zo snel iets hangen maar een mooi schuurtje in de tuin (zuid-west) is een reële optie!
Maargoed eerst weer even een jaartje sparen :p
paulv1973 schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 12:49:
Yes daar ben ik inmiddels ook achter, zag dat ze op twitter zagen dus vraag is snel gesteld. Heb ze nu maar even een mail gestuurd met dat ik 1) mijn groepenkast wil vervangen (dus stroom er af) 2) een slimme meter wil/moet 3) 1x35A wil met de vraag of eea te combineren is.
AUijtdehaag schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 13:11:
Is ook een mogelijkheid (voor in de toekomst bij te leggen) >:)
Ruimte houden voor nog meer panelen.
Ook op noord , komt nu helaas maar 100 watt uit 1700 wp SF >:) met mijn sma 4000 TL
Ik moet weer even een paar maanden geduld hebben, voor die mooie lange zomeravonden...
Maar de koelkast draait weer op enkel op noord en zuid gaat het net in ;)

@Mattie112
Kun je de zekeringwissel niet combineren met de meterkast vervanging?
Je zorgt dat wanneer de persoon komt, dat je, je oude kast er zo af kan halen en wanneer hij bezig is met de zekering, plaats je een mooie nieuwe kast met een hoofdzekering erin. 4 schroeven voor de nieuwe kast en even de hoofdzekering aansluiten? De rest kan later.

AUijtdehaag is niet bang voor een beetje werken onder spanning en pakt gewoon tijdelijk een grote kroonsteen tegen aanrakingsgevaar. Of dat verstandig is, is een tweede..
Hm ja dat is ook nog een idee, puur de hoofdschakelaar aansluiten als de monteur bezig is, thx zal eens kijken of dat een optie is. En tja er zijn meer manieren om de stroom er af te krijgen maar als ze toch zo'n automaat plaatsen dan is dat mooi meegenomen :p
ATS schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 13:30:
[...]

Ik werd vandaag nog gewezen op deze. 240/245Wp in dezelfde vormfactor... Maar of dat de meerprijs waard is betwijfel ik.
Ja die was ik ook al tegengekomen, is wel een erg hoge meerprijs voor die paar wP meer :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26
paulv1973 schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 12:49:
[...]
Vervangen van smeltzekering door automa(a)t(en) kost 375 euro.
Kan je zo maar 2 tot 3 paneeltjes voor kopen :)

Of 200 euro voor upgrade van 1 naar 3 fasen. Zullen dan vast wel automaten worden.

[ Voor 9% gewijzigd door WoudseHoeve op 27-10-2015 14:48 . Reden: 3-fase ]

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mattie112 schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 14:44:
[...]
..
2) een slimme meter wil/moet
...
Pardon?
Je moet niks hoor. Wil geen discussie opstarten, maar je doet jezelf pijn.
Mattie112 schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 14:44:
[...]
Hm ja dat is ook nog een idee, puur de hoofdschakelaar aansluiten als de monteur bezig is, thx zal eens kijken of dat een optie is. En tja er zijn meer manieren om de stroom er af te krijgen maar als ze toch zo'n automaat plaatsen dan is dat mooi meegenomen :p
Ik druk me ongelukkig uit. Je nieuwe metergroepenkast is verplicht een hoofd schakelaar te hebben. Die kan je uit laten staan en wel aansluiten alvast.
De energieleverancier draait er alleen maar een grotere zekering in.

[ Voor 54% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-10-2015 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
WoudseHoeve schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 14:46:
[...]

Of 200 euro voor upgrade van 1 naar 3 fasen. Zullen dan vast wel automaten worden.
Bij mijn ouders hebben ze laatst (preventief? in elk geval vanuit Liander) de boel vervangen. Er is geen slimme meter geplaatst maar geloof wel dat ze de kabels in de grond vervangen hebben. En dus de oude zekeringen door een mooie automaat ;)

En 3 fase ga ik wel "voorbereid" op zijn (3fase groepenkast) echter heb ik daar nu de 200 euro nog niet voor over :p 1x25A->1x35A is gratis dus dat is wel handig.
AUijtdehaag schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 15:00:
[...]

Pardon?
Je moet niks hoor. Wil geen discussie opstarten, maar je doet jezelf pijn.
Omdat ik graag mijn energieverbruik monitor (heb atm een Toon hangen) en zodra die panelen gaan terugleveren wordt dit geteld als "verbruik" dus dat is eigenlijk het moeten deel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mattie112 schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 15:03:
[...]

Omdat ik graag mijn energieverbruik monitor (heb atm een Toon hangen) en zodra die panelen gaan terugleveren wordt dit geteld als "verbruik" dus dat is eigenlijk het moeten deel :)
Vind het allemaal prima, maar met zoveel opwek, wil je graag overstappen naar vandebron ;)
Kan toon de vuilnisbak in(?) en je bespaart de kosten van een onnodig abonnement.
Slimme meter is ook anders uit te lezen. Of twee losse kWh meters met een ferraris :9 En geen gedoe met de afrekening. (ferraris saldeert automagisch)
Maar mooie paneeltjes heb je straks wel in ieder geval ;)

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-10-2015 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
Het staat zeker niet vast welke energieboer ik blijf :p Moet alleen wel nog een half jaartje bij Eneco blijven anders moet ik de toon betalen :) Daarna betaald de volgende tent de overstap boete wel weer. En voor de panelen zelf ga ik idd een losse kWh meter plaatsen (evt icm Toon Zon waar ze dat sowieso al doen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-09 19:40

paulv1973

16.730Wattpiek

Mattie112 schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 15:03:
[...]

Bij mijn ouders hebben ze laatst (preventief? in elk geval vanuit Liander) de boel vervangen. Er is geen slimme meter geplaatst maar geloof wel dat ze de kabels in de grond vervangen hebben. En dus de oude zekeringen door een mooie automaat ;)

En 3 fase ga ik wel "voorbereid" op zijn (3fase groepenkast) echter heb ik daar nu de 200 euro nog niet voor over :p 1x25A->1x35A is gratis dus dat is wel handig.

[...]

Lijkt me dat je simpelweg door een E-monteur de groepenkast laat vervangen.
Hij zal zelf de hoofdzekering (25A) trekken en na montage van de kast (met hoofdschakelaar erin) de 25A hoofdzekering weer terug plaatsen.
Bel je dan je netwerkbeheerder op om de hoofdzekering te komen verzwaren... En opnieuw te laten verzegelen...
Wel zo makkelijk...

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
Ja dat is op dit moment het idee inderdaad, ik moet nog even kijken of ik dit zelf doe (+hulp van iemand met voldoende maar niet officieel NEN) kennis of dat ik het laat doen. Groepenkast koop ik wel kant-en-klaar bedraad dus dat scheelt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Mattie112 schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 16:18:
Ja dat is op dit moment het idee inderdaad, ik moet nog even kijken of ik dit zelf doe (+hulp van iemand met voldoende maar niet officieel NEN) kennis of dat ik het laat doen. Groepenkast koop ik wel kant-en-klaar bedraad dus dat scheelt ;)
Weet je zeker dat je geen ouderwetse dikke ALS ( 300 of 500mA ) tussen de meter en de verdeelkast
( zekeringkast ) heb zitten, deze kun je nl ook als HS gebruiken, dan kun je alvast de nieuwe verdeelkast
monteren, wel even meten of de spanning ook daadwerkelijk weg is na afschakelen van de hoofd ALS
dit zijn meestal al wat oudere beestjes en er zou een kontakt kunnen blijven hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

polpol schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 23:02:
Ik heb er geen verstand van en ben niet handig. Verbruik ongeveer 3100 kWh per jaar.
Ik kan 6 a 7 van die Essent panelen kwijt op mijn schuine dak (30 graden) pal op het zuiden.
Als dit m net niet is... Wat zou voor mij een andere goede deal zijn?
Neem contact op met een aantal lokale installateurs (bijvoorbeeld die ook met Essent zaken doet).
Grote kans dat je een vergelijkbare deal krijgt.
In ieder geval krijg je dan maatwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2

prein2

AUijtdehaag schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 09:33:
[...]

Gaat alleen uit als je de spanning eraf haalt, maar dat kan niet de bedoeling zijn lijkt me :+
Mooi toch, licht in de meterkast? :)
Ik ben om, prachtig!

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09 22:26

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

WoudseHoeve schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 14:46:
[...]

Ik ben bang dat als ik van 1 naar 3 fasen ga (denk dat im dat ook ga doen ivm o.a. warmte pomp die moet gaan komen en koken op inductie) dat er dan gewoon 3 smeltzekeringen in komen, de hulsen zitten er al en zijn aan de net kant ook al aangesloten, en als het nog aan de regels voldoet, dan zullen ze heus niet meer gaan uitgeven ben ik bang.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 01-02 12:19

Cass

24JA SolarPercium 290Wp SE5000

Sinds vanmiddag (namiddag) de zonnepanelen actief op het dak!
Het zijn er 24 geworden, 6 achter, 16 zijkant en 2 voorkant woning.(zie vorige posts)
JA Solar Percium 290 Wp Solaredge SE-5000 3 fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09:16
Andre1973 schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 23:06:
[...]

Ik ben bang dat als ik van 1 naar 3 fasen ga (denk dat im dat ook ga doen ivm o.a. warmte pomp die moet gaan komen en koken op inductie) dat er dan gewoon 3 smeltzekeringen in komen, de hulsen zitten er al en zijn aan de net kant ook al aangesloten, en als het nog aan de regels voldoet, dan zullen ze heus niet meer gaan uitgeven ben ik bang.
Mijn kast was 1 fase (25a). Jaartje of 8 geleden preventief laten vervangen door 35a. Kwestie van sekering vervangen (gratis, de rest was al geschikt voor 35a).
Vorig jaar 3x25 laten plaatsen. Toen hebben ze gewoon 3x25a smeltpatroon geplaatst. Mijn invoer was al 3 fasen, waarvan 1 voorzien was van een zekering tbv mijn installatie.

Nu met 3 fasen dus nog steeds (helaas) smeltpatronen onder de verzegeling. Alleen de meter is logischerwijs vervangen door een 3fasen exemplaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass

Cass

Heeft iemand hier toevallig ervaring met de centrale btw teruggave ?
www.btw-zonnepanelen.nl
Is dat handiger , via een dergelijke organisatie? of zelf doen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Cass schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 23:34:
Sinds vanmiddag (namiddag) de zonnepanelen actief op het dak!
Het zijn er 24 geworden, 6 achter, 16 zijkant en 2 voorkant woning.(zie vorige posts)
JA Solar Percium 290 Wp Solaredge SE-5000 3 fase
Morgen de foto's ?
Zijn we hier gek mee, ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• toxict
  • Laatst online: 09:32
Cass schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 00:34:
Heeft iemand hier toevallig ervaring met de centrale btw teruggave ?
www.btw-zonnepanelen.nl
Is dat handiger , via een dergelijke organisatie? of zelf doen ?
Als ik even wat mag zeggen...

"DE TERING!!!!"

Ze durfen wel wat te vragen zeg....€181,44 incl. BTW maar liefst.

En dat voor een paar minuten werk.

Ben je lid van "Vereniging Eigen Huis"?
Zo ja, dan kun je gebruik maken van hun formulier en stappenplan, waardoor je het helemaal zelf kunt.
Enige waar je op moet letten, is dat je de data waarop je je aangiftes moet doen goed in de gaten houdt.

https://www.eigenhuis.nl/tools/btw-tool-intro/

En anders zijn er zat How To's te vinden, waardoor je het zelf kunt.

Moet je je voorstellen dat ik op mijn setprijs van €5500,- ongeveer €750,- BTW terug kreeg.
Als ik daar nog eens €181.44 vanaf moet halen, dan blijft er niet veel meer over.
Zeker als je setprijs stukken lager is dan mijn €550,-

Ik zou het zelf doen.....maar je moet natuurlijk zelf beslissen.

Hier een volledige uitleg hoe je BTW terug te krijgen:

https://www.zonnepanelen.net/btw-zonnepanelen-stappen/

(Heb nu toch wel een paar "Thumbs Up" verdient niet?

[ Voor 22% gewijzigd door toxict op 28-10-2015 01:10 ]

http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?sid=31923

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sewer
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
Heb laatst ook zelf BTW teruggevraagd, tis echt heel simpel en in totaal een paar minuten werk.

Ik heb deze twee links doorgelezen: http://www.milieucentraal...-zonnepanelen-terugvragen en http://www.wouda.nl/conte...en/bi_btw_stappenplan.pdf

Die laatste pdf geeft precies aan in welke vakjes je wat moet invullen. Het stappenplan is:
1) Vul die opgaaf startende ondernemer in zoals het in die pdf beschreven is
2) Schrijf een brief voor ontheffing vergelijkbaar met bijlage 3 van dat document

Stuur dat samen in een envelop naar het belastingkantoor van jouw regio

Je krijgt dan een brief met inloggegevens, later nog een brief met een wachtwoord en nog een brief dat je na het kwartaal waar je die btw-opgave moet doen ontheffing hebt.

Als je kwartaal ingaat, dan ga je naar inloggen ondernemers, dit staat ook in de brief uitgelegd, daar log je in met je usernaam/wachtwoord en je vult dan digitaal dat formuliertje in zoals beschrijven in bijlage 2 van die pdf. Dat zijn echt maar een vakje of vijf die je hoeft in te vullen. Weekje of twee later stond het op mijn rekening :)

Het bedrag dat je kan terugvragen is trouwens het btw bedrag van de installatie + montagekosten samen, maar daar gaat nog een forfait af in de orde van grootte van 60 of 80 euro meestal (afhankelijk van hoeveel stroom je gaat opwekken). Je krijgt dus niet helemaal alle btw terug, maar zo'n 90-95%.

[ Voor 10% gewijzigd door sewer op 28-10-2015 07:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:25

Nicap

Tsssk....

Nog een tip voor mensen die ooit eerder een BTW nummer hebben gehad bij de belastingdienst, maar dit al meer dan 18 maanden niet meer gebruiken.
Als je het opnieuw aanvraagt, krijg je wel de brief waar je BTW over moet afdragen, maar geen inloggegevens.
Ik maak dit nu dus mee en kan daar problemen mee ondervinden.
Ik had namelijk wel de brief gekregen waarover ik BTW moest afdragen en zat te wachten op de inloggegevens. De panelen waren op 2 september geinstalleerd en heb een week daarna de brief verstuurd naar de belastingdienst. Begin oktober kreeg ik de brief met antwoord terug. Omdat ik in oktober dus aangifte moest doen maar midden oktober nog geen inloggegevens had gehad, maar eens gebeld met de belastingdienst. Daar bleek dus dat mijn inloggegevens geblokkeerd waren. Ze sturen nieuwe inloggegevens op per post, maar dit kan tot 10 werkdagen duren. Kan dus zijn dat ik dan oktober als tijdvak niet ga redden en een boete krijg.
Nou gaf de dame aan de belastingtelefoon wel aan de ze de eerste keer coulant zijn en het nog 7 dagen langer mag duren. Dan hoop ik maar dat ze dit wel als eerste keer gaan zien.

Dus hou er rekening mee dat als je ooit als bedrijf een btw nummer hebt gehad en al jaren geen aangifte doet je inloggegevens geblokkeerd kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan die BTW discussie niet beter in het BTW topic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
PClop schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 18:39:
[...]

Weet je zeker dat je geen ouderwetse dikke ALS ( 300 of 500mA ) tussen de meter en de verdeelkast
( zekeringkast ) heb zitten, deze kun je nl ook als HS gebruiken, dan kun je alvast de nieuwe verdeelkast
monteren, wel even meten of de spanning ook daadwerkelijk weg is na afschakelen van de hoofd ALS
dit zijn meestal al wat oudere beestjes en er zou een kontakt kunnen blijven hangen.
Helaas weet ik dat zeker :(
http://upload.mattie-syst...6-2015-10-27_22.17.15.jpg

edit:
Offerte ondertekend en op de mail gezet :D

[ Voor 4% gewijzigd door Mattie112 op 28-10-2015 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass

Cass

Eerste productiedag geen zon gezien, maar toch 2,99 kWh....uit een donker bewolkte lucht....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Cass schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 18:55:
Eerste productiedag geen zon gezien, maar toch 2,99 kWh....uit een donker bewolkte lucht....
Leuk he, ikke 5....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-09 16:06
Cass schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 18:55:
Mazzelaar!
Hier (provincie Groningen) is het al 2 dagen mistig.
Opbrengst gisteren was krap 0.4 kWh/kWp en vandaag 0.3 kWh/kWp.
En dat terwijl ik afgelopen zaterdag (mijn eerste productiedag) tegen de 2 kWh/kWp aan zat.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Ook leuk om te zien als er een wolkenband binnen trekt

1500W --> 200W _O- ;)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerrythafast
Mijns inziens is het leuker als die wolkenband weer opsodemietert ;)

200W --> 1500W O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Jerrythafast schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 22:02:
Mijns inziens is het leuker als die wolkenband weer opsodemietert ;)

200W --> 1500W O+
Er werdt niet geluisterd }:| :D

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kockkie schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 21:22:
Hallo,

ik zie dat er genoeg kennis op dit forum zit, en ben benieuwd wat jullie van mijn gekregen offerte vinden,

Het gaat om 8panelen van Sharp zwart Mono 285WP met een Goodwe 2500NS NS+wifi omvormer

Wat denken jullie ervan? Mijn dak ligging170*graden zuid met een helling van 40*graden

Alvast bedankt
Dat is een nette prijs voor Sharp, en je heb een goede fabrieksgarantie.
De omvormer komt in de testen zeer goed naar voren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
Kockkie schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 21:22:
Hallo,

Alvast bedankt
- Sharp is een redelijk prijzig en waarschijnlijk goed (a-)merk. Je hoeft niet per se een a-merk te kiezen natuurlijk, veel wat voordeliger spul is ook prima. Goodwe is ook geen a-merk maar doet z'n ding prima. Aan de andere kant, als geld je minder uitmaakt, zou je juist nog duurdere panelen kunnen proberen (bijv BenQ 330 Wp).

- Zie ter vergelijking ook sites met openbare prijzen. Hier meestal genoemd: http://shop.winkelman-zon...complete-pv-systemen.html en http://www.sun-solar.nl/
Praktisch bijv deze prima set, redelijk vergelijkbaar, http://shop.winkelman-zon...c-30b---omnik-2-0tl2.html en tel daar montagemateriaal + installatie bij op.
Daaruit zul je concluderen dat het wat voordeliger kan. Eventueel laat je zo'n indicatie zien aan de bieder van deze offerte en/of ga je naar een andere leverancier. Sowieso wat meer offertes opvragen kan geen kwaad natuurlijk, al lijkt het zo goed te gaan in deze branche dat we vaak lezen dat je laat of zelfs geen antwoord krijgt. :-(

- Mocht je zelf iets kunnen doen aan installatie, dan scheelt dit al snel een slok op een borrel (~1000 euro).

- Voor de rest zeg je niets over schaduw, daarvan kan het verhaal anders worden. Bijv kiezen voor optimizers of een duurdere omvormer (zoals SMA) die beter met schaduw omgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23-09 21:08

JayPe

Ondertitel

Vanmiddag Installateur 2 op bezoek gehad voor offerte.

8 stuks BenQ 275 Wp
1 Growatt
Montage:
6 stuks op schuindak
2 stuks op platdak

Meterkast is reeds voorbereid, incluus bekabeling naar zolder, dus puur installatie op t dak, kabeltje naar binnen voeren, omvormer ophangen, klaar.
De BTW teruggave wordt door de installateur grateloos afgehandeld.

Exclusief BTW 3000,- ( dus na teruggaaf minus forfait komt t uit op 3060 eur. )

Ik twijfel, vooral omdat de Growatt niet met optimizers werkt, en de panelen in verschillende hoeken liggen. Een Solar Edge was echter niet nodig volgens deze installateur, wat ik zelf betwijfel, en het prijs verschil zou zo'n 700 (!) euro zijn t.o.v. een SolarEdge + optimizers. Nu kost een Solar Edge volgens mij ongeveer 700 euro, dus dan zou de prijs van één Growatt gelijk zijn aan8 optimizers?

----

Los van de oplossing met de Growatt ipv Solar Edge, wringt de schoen ook een beetje mbt de LG NeON2 ( 315 Wp ), aangestoken door migjes en auitdenhage: t scheelt 320Wp en dat is misschien het verschil tussen net wel Nul op de Elektra Rekening of net niet

[ Voor 14% gewijzigd door JayPe op 29-10-2015 17:04 ]

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
JayPe schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 17:01:
Vanmiddag Installateur 2 op bezoek gehad voor offerte.

8 stuks BenQ 275 Wp
1 Growatt
Montage:
6 stuks op schuindak
2 stuks op platdak

Meterkast is reeds voorbereid, incluus bekabeling naar zolder, dus puur installatie op t dak, kabeltje naar binnen voeren, omvormer ophangen, klaar.
De BTW teruggave wordt door de installateur grateloos afgehandeld.

Exclusief BTW 3000,- ( dus na teruggaaf minus forfait komt t uit op 3060 eur. )

Ik twijfel, vooral omdat de Growatt niet met optimizers werkt, en de panelen in verschillende hoeken liggen. Een Solar Edge was echter niet nodig volgens deze installateur, wat ik zelf betwijfel, en het prijs verschil zou zo'n 700 (!) euro zijn t.o.v. een SolarEdge + optimizers. Nu kost een Solar Edge volgens mij ongeveer 700 euro, dus dan zou de prijs van één Growatt gelijk zijn aan8 optimizers?

----

Los van de oplossing met de Growatt ipv Solar Edge, wringt de schoen ook een beetje mbt de LG NeON2 ( 315 Wp ), aangestoken door migjes en auitdenhage: t scheelt 320Wp en dat is misschien het verschil tussen net wel Nul op de Elektra Rekening of net niet
Prijsverschil klopt wel, omvormer is twee of drie honderd duurder en acht optimiser van ongeveer vijftig euro. Twee panelen op plat dak kun je beter micro omvormers geven, is goedkoper dan se denk ik

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10:26
Voor een 5-5kw installatie zou het beste zijn omvormer bij de zonnepanelen dus AC kabel naar de zekeringskast.
Of opteren voor DC kabel tot onder te trekken en zo kort mogelijk bij de zekeringskast het te plaatsen?

gelijkvloers tot zolder plafond is 9meter, dus daar moet ik toch nog een 3-4 meter bewegingsruimte voor boven.

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Icekiller2k6 schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 18:36:
Voor een 5-5kw installatie zou het beste zijn omvormer bij de zonnepanelen dus AC kabel naar de zekeringskast.
Of opteren voor DC kabel tot onder te trekken en zo kort mogelijk bij de zekeringskast het te plaatsen?

gelijkvloers tot zolder plafond is 9meter, dus daar moet ik toch nog een 3-4 meter bewegingsruimte voor boven.
Verschillen zijn niet zo groot op die paar meter, maar beveiligen kabel is lastig, dus omvormer bij panelen is veiligst ,dan is je ac kabel vanzelf beveiligd door omvormer of aardlek of automaat

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10:26
reneeke1970 schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 18:49:
[...]

Verschillen zijn niet zo groot op die paar meter, maar beveiligen kabel is lastig, dus omvormer bij panelen is veiligst ,dan is je ac kabel vanzelf beveiligd door omvormer of aardlek of automaat
En welke dikte van kabel van omvormer tot zekeringskast?

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Icekiller2k6 schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 18:56:
[...]

En welke dikte van kabel van omvormer tot zekeringskast?
Hangt van vermogen van omvormer af?
Maar liefst 4 kwadraat meeste gevallen, ik heb zes kwadraat, maar dat gaat over twintig ampère en 40 meter afstand

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass

Cass

Plaatje van de 2e productiedag
https://www.dropbox.com/s...5/zonnepanelen_W.png?dl=0
Totaal was vandaag 9 kWh. Van tevoren was bekend dat onderste rij naast kap van de buren in de winter (lage stand) geringe opbrengsten zou hebben in de zomer komt de zon wel over de kap heen. (vandaar ook landscape).

[ Voor 4% gewijzigd door Cass op 29-10-2015 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23-09 21:08

JayPe

Ondertitel

Cass schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 19:31:
Plaatje van de 2e productiedag
https://www.dropbox.com/s...5/zonnepanelen_W.png?dl=0
Totaal was vandaag 9 kWh. Van tevoren was bekend dat onderste rij naast kap van de buren in de winter (lage stand) geringe opbrengsten zou hebben in de zomer komt de zon wel over de kap heen. (vandaar ook landscape).
Hoi Cass,

Wil je eventueel je onderschrift voorzien van de grootte van de installatie?

Bijvoorbeeld:
24 x JA Solar Percium 290 Wp - 6960Wp totaal - Solaredge SE-5000

Of anders je opbrengt delen op het aantal kWp? ( dus 9kWh/6,69kWp = 1,29 kWh/kWp ), dat geeft namelijk voor iedereen een veel beter beeld van wat er nu precies gebeurd bij jou thuis. Ik zou namelijk met 9kWh op een dag zoals vandaag een gat in de luchtspringen (ik heb maar 0.9kWp geinstalleerd liggen), terwijl het voor iemand met 20kWp opgesteld vermogen een teleurstelling zou zijn..

Anyhoe: ben wel erg jaloers op je opgestelde vermogen. Ik met mijn kleine hoekwoninkje kom dakruimte te kort om boven de 3000Wp uit te komen, en jij knalt er even ruim 2x zoveel op! Wauw.

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [BoSS]
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

Iemand deze al gelezen? Eindelijk eens een tegengeluid mbt. het wel of niet afschaffen/afbouwen van de salderingsregeling.

20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
[BoSS] schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 21:56:
Iemand deze al gelezen? Eindelijk eens een tegengeluid mbt. het wel of niet afschaffen/afbouwen van de salderingsregeling.
Ha, cool, dat is een stageproject van iemand van de UU. Da's vast een goed cijfer geworden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass

Cass

JayPe schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 21:30:
[...]

Hoi Cass,

Wil je eventueel je onderschrift voorzien van de grootte van de installatie?

Bijvoorbeeld:
24 x JA Solar Percium 290 Wp - 6960Wp totaal - Solaredge SE-5000
Goede tip!
even testen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

lol, dat is je ondertitel, ook goed :)

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taan
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-09 16:19
Joepie, kogel door de kerk.
Binnenkort 22x SF170 op het platte dak in een Oost-West opstelling.

Ik ben erg benieuwd wat de opbrengst gaat zijn. De beloftes zijn gunstiger dan de theorie.
Aan de andere kant, als het te weinig blijkt heb ik een goede motivatie (richting de RvB) om mijn verbruik nog wat te reduceren.
Pagina: 1 ... 53 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Losse aankoopadviezen of het bespreken van offertes horen in een eigen topic.