Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 52 ... 109 Laatste
Acties:
  • 578.173 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-09 19:40

paulv1973

16.730Wattpiek

drielp schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 21:47:
[...]

Ik ben van mening dat een professioneel installateur een installatie werkend achterlaat en daar hoort een metercontrole bij. Je hebt tegenwoordig veel gezamenlijke inkoopakties en die zijn perfect voor mensen die niet, of heel weinig, verstand van het fenomeen PV hebben. En dan hoor je als instalateur gewoon een compleet product te leveren. En toevallig zijn er juist veel ouderen die PV aanschaffen, de rente is erg laag en men wil iets doen voor het milieu.
Jip,

Ook ik veel 60 plussers die eraan beginnen...
Vaak met de opmerking: "tis ook een vorm van pensioen".
Met de bedoeling een lager voorschot te hebben per maand...

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23-09 21:08

JayPe

Ondertitel

Qua terugleverende meter ja/nee:

Verantwoording is zeker aanwezig bij de installateur om het uit te leggen, en of te wijzen op. De klant dient het echter zelf te regelen, net zoals de BTW. En het aanmelden is volgens mij wél verplicht; Als je een juiste meter hebt ( die terug kan tellen ) en je meld de installatie NIET aan, dan is je energie leverancier NIET tot salderen verplicht. Dat dit in de praktijk waarshcijnlijk niet zo snel voorkomt doet er niet toe: Het aanmelden is voor de energieleverancier namelijk óók het signaal om te controleren of de meter geschikt is.

IK kreeg enkele en alleen naar aanleiding van mijn aanmelding op die terugleveren.nl site een nieuwe meter, omdat mijn oude meter niet geschikt was.

Anyhoe: Dat de installateur het als service controleert, dat hij de mensen erop wijst, en dat het wel zo handig zou zijn dat ie er op aandringt: Ja, allemaal waar. Maar van de klant mag je ook iets verwachten; dat ie kijkt dat het werkt, dat ie opmerkt dat het niet klopt en dat ie informatie opvraag bij de leverancier hoe het zit als ie twijfelt. Verhalen van de 'schade'? Kom op zeg; waar is dan de eigen verantwoordelijkheid? Jijbakken kunnen we allemaal. Gemiste inkomsten komen toch echt voor eigen rekening. Ik zie het hooguit als een gemiste kans voor de installateur, omdat hij nu ongetwijfeld wordt afgeschilderd als incompetent, terwijl hij de boel gewoon prima en netjes heeft geinstalleerd tegen ook nog een concurrerende prijs etc etc.

Analogie naar de auto:
Koop en auto met trekhaak. Gaat de verkoper je dan expliciet aangeven wat het trekgewicht is? Ja. Gaat ie vragen wat je gaat trekken? Mogelijk. Is het de verantwoording om te controleren of je wel echt B+ E rijbewijs hebt? Nee, en kan je de boete verhalen bij de verkoper? Neen. Iedere Nederlander wordt geacht de wet te kennen.

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe

JayPe

Ondertitel

looyenss schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 10:40:
Een kennis van mij heeft een PV installatie maar een meter die niet terug draait. Daar is hij na een jaar achter gekomen.
Even terug gerijpen (want de discussie is nogal populair blijkt) naar de originele poster:

Hoe kwam het dat jou kennis er pas na een jaar achter komt dat z'n meter niet geschikt is?

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:24

franssie

Save the albatross

JayPe schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 22:07:
[...]

<>
Hoe kwam het dat jou kennis er pas na een jaar achter komt dat z'n meter niet geschikt is?
Omdat 98% van de mensen nooit op de meter kijkt. Slechts voor de afrekening en dan zich de standen van vorig jaar niet kan herinneren.
Een installateur die wel kijkt of de groep geschikt is, maar de meter vergeet is gewoon [ ]geschikt [X]ongeschikt want dan is die de groep ook vergeten.

Ik ben tweaker dus DHZ, maar als je voor de installatie betaald, ook al is het scherp, dan mag je wel wat verwachten.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ok wel leuk om te vertellen.... vrienden van me zijn gaan wonen op de evenaar in de stad van de zon, op een hoek.
kachel veel pv is daar de standaard, maar dan `echt heul veel` 4 froniussen op zolder.
de oude bewoner had nooit het teruglevertelwerk doorgegeven, want ze wisten niet dat ze dan op de iskra het juiste telwerk moesten selecteren en aflezen.(knopje)
72200kWh kado als nieuwe bewoner... lekker hoor.
had bouwfonds dat moeten uitleggen ? ik denk het wel, maar dit is ook wel grappig hoe stom nederland blijft op dit vlak.(en maar leuteren over geld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-09 16:06
Overmorgen gaan we de panelen op 't dak leggen en ik zit nog te dubben of ik nu 1 of 2 strings moet leggen.
Het gaat om 15 panelen van JASolar met op de sticker de volgende data:
JAM6(R)(BK)-60-270

Peak Power (Pmax) 270W
Open circuit Voltage (Voc) 38.71V
Max. Power voltage (Vmp) 31.08V
Short circuit current (Isc) 9.21A
Max power current (Imp) 8.69A
Dit alles komt op een SMA-3600TL-21, die 2 Mpp trackers heeft en per tracker een spanning aan kan van 175V-500V.
Max. ingangspanning van 750V.

Optie 1 is dus 1 string van 15 panelen. Dus een spanning van ruwweg 466V bij max. power en 570 V bij geen vermogen.
Dus allemaal netjes binnen de marges en misschien dat de Mpp tracker 'm op 500V afknijpt en dus bij minder licht iets minder efficiënt is?
En hoe zit dat bij situaties waarbij de omvormer aan z'n limiet van 3680Watt zit? Loopt de spanning dan te ver op voor de tracker?

Optie 2 is naar mijn idee minder praktisch, want 1 string van 7 en 1 van 8 panelen.
Dan zit je op 217V bij maximale stroom voor de string van 7 panelen en dus mogelijk op een latere start 's ochtends? (start-spanning zit op 125 of 150 V meen ik)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Verwijderd schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 22:18:
ok wel leuk om te vertellen.... vrienden van me zijn gaan wonen op de evenaar in de stad van de zon, op een hoek.
kachel veel pv is daar de standaard, maar dan `echt heul veel` 4 froniussen op zolder.
de oude bewoner had nooit het teruglevertelwerk doorgegeven, want ze wisten niet dat ze dan op de iskra het juiste telwerk moesten selecteren en aflezen.(knopje)
had bouwfonds dat moeten uitleggen ? ik denk het wel, maar dit is ook wel grappig hoe stom nederland blijft op dit vlak.(en maar leuteren over geld)
Wat had bouwfonds moeten uitleggen?
Dat ze de meterstanden juist moeten doorgeven??
Dat vind ik dan wel weer wat ver gaan.
Lijkt me toch dat als je zoveel (of minder) pv hebt dat je verbruik in ieder geval gereduceerd moet worden in een jaar tijd.
Ergens moet dan toch een lampje gaan branden lijkt me.... (hoop spaarlampje O-) )

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

TD-er schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 22:23:
Overmorgen gaan we de panelen op 't dak leggen en ik zit nog te dubben of ik nu 1 of 2 strings moet leggen.
Het gaat om 15 panelen van JASolar met op de sticker de volgende data:

[...]

Dit alles komt op een SMA-3600TL-21, die 2 Mpp trackers heeft en per tracker een spanning aan kan van 175V-500V.
Max. ingangspanning van 750V.

Optie 1 is dus 1 string van 15 panelen. Dus een spanning van ruwweg 466V bij max. power en 570 V bij geen vermogen.
Dus allemaal netjes binnen de marges en misschien dat de Mpp tracker 'm op 500V afknijpt en dus bij minder licht iets minder efficiënt is?
En hoe zit dat bij situaties waarbij de omvormer aan z'n limiet van 3680Watt zit? Loopt de spanning dan te ver op voor de tracker?

Optie 2 is naar mijn idee minder praktisch, want 1 string van 7 en 1 van 8 panelen.
Dan zit je op 217V bij maximale stroom voor de string van 7 panelen en dus mogelijk op een latere start 's ochtends? (start-spanning zit op 125 of 150 V meen ik)
Als je SMA SUNNY DESIGN invult zal deze de setup van 10+5 geven...
Zelf heb ik 15 panelen in serie op 1 tracker op een SMA SB4000TL-21...
Werkt prima.
De verdeling 7+8 zal ook prima functioneren.
Persoonlijk lijkt me bij geen schaduw end, 15 in serie het beste ...

Praktisch zou je het gewoon kunnen opdelen in 2 strings (7+8) en deze voor de omvormer even koppelen tot 1x15... Dan heb je altijd de mogelijkheid om makkelijk je setup te wijzigen.
Ik heb het opgedeeld in 10+5.
Maar dat is puur gedaan zodat ik andere omvormers kan aansluiten met verschillende "behoeftes".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe

JayPe

Ondertitel

franssie schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 22:10:
[...]

Omdat 98% van de mensen nooit op de meter kijkt. Slechts voor de afrekening en dan zich de standen van vorig jaar niet kan herinneren.
Een installateur die wel kijkt of de groep geschikt is, maar de meter vergeet is gewoon [ ]geschikt [X]ongeschikt want dan is die de groep ook vergeten.

Ik ben tweaker dus DHZ, maar als je voor de installatie betaald, ook al is het scherp, dan mag je wel wat verwachten.
98% van de mensen kijkt nooit op de meter? Het gaat bij waarschijnlijk 98% van de mensen in Nederland om, na de hypotheek of de huur, de duurste/hoogste woon/maandlast.

Zeker als je zonnepanelen neemt, dan zou je je toch minimaal bewust moeten zijn van je verbruik, hoe anders kies je voor zonnepanelen? Kom, ik knal 6000 kWp op het dak omdat "daarom"? Als je niet weet hoeveel je op jaar basis gebruikt, dan kan je ook niet kiezen voor een installatie die overeenkomt met jouw wensen. Hoe leg je 5000 euro op tafel, als je niet weet hoe hoog je energierekening is, en waar het verbruik in zit?

Dus, ja, je HOEFT niet op je meter te kijken, en van 98% van de mensen die niet nadenken over hun energieverbruik kan ik mij voorstellen dat ze d'r nooit naar kijken. Maar als je een PV installatie aanschaft, dan wéét je minimaal 'ongeveer' wat energie kost, of het rendeert, en hoeveel je nu verbruikt. Het gaat er bij mij niet in dat niet minimaal 98% van de mensen die een PV installatie hebben juist wél naar de meterstanden kijken, en van die resterende 2% niet minimaal één keer gekeken naar de terugdraaiende ferrarismeter.

But anyhoe: Als je zelf nooit naar de meter kijkt, dan wil dat uiteindelijk niet zeggen dat je dús de verantwoordelijkheid bij de installateur kunt leggen. Geld terugvragen aan de NUON kan/mag/is niet onverstandig, maar kans van slagen is denk ik gering. Je weet nooit hoe een koe een haas vangt. De verantwoordelijkheid zomaar afschuiven? Not so nice.

[ Voor 4% gewijzigd door JayPe op 22-10-2015 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

JayPe schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 22:39:
[...]

98% van de mensen kijkt nooit op de meter? Het gaat bij waarschijnlijk 98% van de mensen in Nederland om, na de hypotheek of de huur, de duurste/hoogste maandlast.

Zeker als je zonnepanelen neemt, dan zou je je toch minimaal bewust moeten zijn van je verbruik, hoe ander kies je voor zonnepanelen? Kom, ik knal er 6000 kWp omdat "daarom"? Als je niet weet hoeveel je op jaar basis gebruikt, dan kan je ook niet kiezen voor een installatie die overeenkomt met jouw wensen.

Dus, ja, je HOEFT niet op je meter te kijken, en van 98% van de mensen die niet nadenken over hun energieverbruik kan ik mij voorstellen dat ze d'r nooit naar kijken. Maar als je een PV installatie aanschaft, dan wéét je minimaal 'ongeveer' wat energie kost, of het rendeert, en hoeveel je nu verbruikt. Het gaat er bij mij niet in dat niet minimaal 98% van de mensen die een PV installatie hebben wél naar de meterstanden kijken, en van die resterende 2% niet eens hebben gekeken naar de terugdraaiende ferrarismeter.

But anyhoe: Als je zelf nooit naar de meter kijkt, dan wil dat uiteindelijk niet zeggen dat je dús de verantwoordelijkheid bij de installateur kunt leggen. Geld terugvragen aan de NUON kan/mag/is niet onverstandig, maar kans van slagen is denk ik gering. Je weet nooit hoe een koe een haas vangt. De verantwoordelijkheid zomaar afschuiven? Not so nice.
Tja,
En toch bestaan ze...
Mensen die zonnepanelen nemen omdat het kan en ze er iets mee besparen.
Omdat de buren ze ook hebben of omdat ze het ergens hebben gehoord in de kantine...
Precies mijn verhaal van de AEG omvormer die maar 200kWh opgewekt heeft.

Ach, ik zag een rood lampje knipperen maar de dag erna deed hij het weer.
Pffff... je zou toch verwachten dat zo iemand toch stiekem ook eens op het knopje drukt om te kijken wat hij nu opgewekt heeft!!?
Hij heeft daar gewoon nul interesse in.

Ze bestaan dus.... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe

JayPe

Ondertitel

paulv1973 schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 22:46:
[...]

Tja,
En toch bestaan ze...
Mensen die zonnepanelen nemen omdat het kan en ze er iets mee besparen.
Omdat de buren ze ook hebben of omdat ze het ergens hebben gehoord in de kantine...
Precies mijn verhaal van de AEG omvormer die maar 200kWh opgewekt heeft.

Ach, ik zag een rood lampje knipperen maar de dag erna deed hij het weer.
Pffff... je zou toch verwachten dat zo iemand toch stiekem ook eens op het knopje drukt om te kijken wat hij nu opgewekt heeft!!?
Hij heeft daar gewoon nul interesse in.

Ze bestaan dus.... 8)7
Tja,.. en die mensen, die het ze gewoon nul interesseert,. tja. moet de installateur dan bloeden of de NUON begrip hebben voor de desinteresse, maar wel met centen over de brug,.. ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

JayPe schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 23:07:
[...]

Tja,.. en die mensen, die het ze gewoon nul interesseert,. tja. moet de installateur dan bloeden of de NUON begrip hebben voor de desinteresse, maar wel met centen over de brug,.. ?
Ben ik 100% met je eens....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe

JayPe

Ondertitel

--

andere vraag:

Welke sites zijn er om een beetje betrouwbare prijzen te vinden van panelen? Ben door migjes een beetje geprikkelt om wellicht toch niet te gaan voor de gunstige Wp/Eur, maar wellicht toch voor 't zo hoog mogelijke Wp/Dak. Mijn ruimte is nu eenmaal beperkt en MEER panelen op t dak gaat nooit never niet meer lukken; dus NU aanschaffen = langere tvt, maar wel méér opbrengst..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

JayPe schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 23:09:
--

andere vraag:

Welke sites zijn er om een beetje betrouwbare prijzen te vinden van panelen? Ben door migjes een beetje geprikkelt om wellicht toch niet te gaan voor de gunstige Wp/Eur, maar wellicht toch voor 't zo hoog mogelijke Wp/Dak. Mijn ruimte is nu eenmaal beperkt en MEER panelen op t dak gaat nooit never niet meer lukken; dus NU aanschaffen = langere tvt, maar wel méér opbrengst..
Ik denk dat je straks hier de prijzen om de oren gaan vliegen.... _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06:13

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

--

andere vraag:

Ik ben al bezig met de voorbereidingen voor mijn 3 set op het platte dak sinds 2003.
Er is een hoop veranderd in de tijd, E koken, E douchen, 3 L/L WP's, E radiator op het toilet.
Need more kWh's

Pak de hoogste kWh/m2, of iets dicht daarbij.

Nu ietsje meer betalen, maar dat ben je over een paar maanden al weer vergeten.
Ga je nog jaren van genieten. :) Probeer de gas aansluiting er uit te werken.

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-08 22:16

Jack

MHz Matters

Sunsolar heeft 315Wp panelen voor 252 euro (omgerekend naar 250Wp = 200 euro), dus dat lijkt mij heel schappelijk en niet een premium prijs:
http://www.sun-solar.nl/i...anelen-252-euro-sunsolar/

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Jack schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 00:03:
[...]

Sunsolar heeft 315Wp panelen voor 252 euro (omgerekend naar 250Wp = 200 euro), dus dat lijkt mij heel schappelijk en niet een premium prijs:
Dat is niet het goede antwoord met alle respect.

Deze panelen heb ik zelf ook, en presteren 163 Wp/m2.
In deze tijd kun je voor "ietsje meer" dicht tegen de 200 Wp/m2 scoren, ook voor schappelijke prijzen.
(zoals de LG neon X van Migjes 300 Wp= 183 Wp/m2)
Dat is 12 % meer

(gaschuif loopt al een tijdje te lonken naar 190 Wp/m2, maar kost wel watt)

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09 22:26

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

reneeke1970 schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 11:57:
[...]

Je hebt wel gelijk maar als je het uitbesteed met installatie dan behoort ie toch ook wel te controleren of meter elektrisch in orde is naar mijn mening. Schade verhalen gaat wat ver maar is toch wel kwalijke zaak
Soms is de opbrengst maar heel laag op het moment van opleveren, en draait de meter niet terug, t is dan wel handig dat je de klant daar even over inlicht, er op laat letten.
soms staat dat tekentje er ook op, dan weet je dat ie niet terug telt. bij digitale meters is het lastiger vast te stellen, de meter moet dan 1 kWh terug hebben gelopen voor je wat ziet. t is natuurlijk pas iets wat je ziet als je helemaal klaar bent. en soms is het dan al bijna donker in deze tijd.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDog11
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-09 18:27
Ben zelf van mening dat iedereen standaard een kWh-meter zet op de groep van de zonnepanelen, alleen op deze manier heb je altijd een indicatie en bekende stroomopbrengst van de PV, deze meter te plaatsen in de meterkast is slechts een kleine meerprijs (+/- €25,00) op de totale installatie en is door de installateur goed te verdedigen richting klant en een goed verkooppunt om opbrengst te kunnen garanderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe

JayPe

Ondertitel

paulv1973 schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 23:11:
[...]
Ik denk dat je straks hier de prijzen om de oren gaan vliegen.... _/-\o_
Dat is dan weer net niet de bedoeling: ik wil gewoon zelf kunnen kijken/vergelijken; ik kom echter zoveel sites tegen met specificaties en 'bel voor een prijs' dat ik mij niet goed kan orienteren/kijken waar het optimum ligt.
Gasschuif schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 00:02:
[...]

Pak de hoogste kWh/m2, of iets dicht daarbij.

Nu ietsje meer betalen, maar dat ben je over een paar maanden al weer vergeten.
Ga je nog jaren van genieten. :) Probeer de gas aansluiting er uit te werken.
8 panelen op 't dak is het maximum. Gas eruit werken gaat niet gebeuren dus, maar gasverminderen wel. Gas (warmte) is ook voor mij nu nog een compleet ander hoofdstuk. Dubbel glas heb ik bijvoorbeeld niet eens. 3/4 van de energierekening zit m in het gas, en 1/4 in stroom. Toch pak ik ook de stroom aan; gemakkelijk te realiseren; energie (stroom) zuinig zijn en qua gas de boel steeds beter isoleren.
Jack schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 00:03:
[...]
Jammer maar helaas: ik zit aan de 160x100cm vast: Grotere kan ik niet kwijt,. ook de BENQ valt af, want 105cm breed: dat past NET niet ( want dan zijn 3 panelen naast elkaar nét een paar centimeter te breed.
Gasschuif schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 00:25:
[...]

In deze tijd kun je voor "ietsje meer" dicht tegen de 200 Wp/m2 scoren, ook voor schappelijke prijzen.
Dat is 12 % meer

(gaschuif loopt al een tijdje te lonken naar 190 Wp/m2, maar brengt wel watt)
FTFU :-)

Ik vind 't zo moelijk om voor 50 Wp extra een bijna dubbele prijs te betalen. Scheelt kleine 1600 euro om 400 Wp extra te installeren.

Migjes z'n LG's komen qua maat waarschijnlijk wel mooi uit.. Net een centimeter breder dan de Panda's

waar vind je 190 Wp/m2 mee halen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

JayPe schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 10:03:
[...]

Dat is dan weer net niet de bedoeling: ik wil gewoon zelf kunnen kijken/vergelijken; ik kom echter zoveel sites tegen met specificaties en 'bel voor een prijs' dat ik mij niet goed kan orienteren/kijken waar het optimum ligt.

[...]

8 panelen op 't dak is het maximum. Gas eruit werken gaat niet gebeuren dus, maar gasverminderen wel. Gas (warmte) is ook voor mij nu nog een compleet ander hoofdstuk. Dubbel glas heb ik bijvoorbeeld niet eens. 3/4 van de energierekening zit m in het gas, en 1/4 in stroom. Toch pak ik ook de stroom aan; gemakkelijk te realiseren; energie (stroom) zuinig zijn en qua gas de boel steeds beter isoleren.

[...]

Jammer maar helaas: ik zit aan de 160x100cm vast: Grotere kan ik niet kwijt,. ook de BENQ valt af, want 105cm breed: dat past NET niet ( want dan zijn 3 panelen naast elkaar nét een paar centimeter te breed.

[...]
FTFU :-)

Ik vind 't zo moelijk om voor 50 Wp extra een bijna dubbele prijs te betalen. Scheelt kleine 1600 euro om 400 Wp extra te installeren.

Migjes z'n LG's komen qua maat waarschijnlijk wel mooi uit.. Net een centimeter breder dan de Panda's

waar vind je 190 Wp/m2 mee halen dan?
Met de Panasonic HIT panelen.

http://shop.winkelman-zon...nic-hit-zonnepanelen.html

De 240 Wp versie is 0,798* 1,58 m en 70 cells. Die heb ik nu ook, maar dan King Sun 175 Wp, 20 stuks.
Dat wordt wel even aftikken, maar dan heb je ook watt. Met paneeltjes op het dak sinds 2002 is alles wat ik koop gratis, het is allang terugverdiend.
Ook staat hier het gas dicht, en kan ik met 3 WP's wel wat extra kWh's gebruiken.

Gun jezelf wat luxe :) Denk niet teveel in TVT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11:54
Zo ik heb ook weer even tijd om eea te beantwoorden/uit te zoeken
migjes schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 10:49:
[...]

lees even mee.
zelfde situatie.

[..]
Ha super, nu begrijp ik pas wat je precies bedoelde :) thx!
migjes schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 18:24:
[...]

dat is vast 1 fabel de wereld uit geholpen.
(theoreties kun je de stangen ook verticaal doen, maar in jouw geval is dat duurder, dus begin ik maar niet over.)
de 0,8mm voor tussen klem is vrij krap genomen voor clikfit, maar de 5cm eind klem heeft wel iets van ruimte. (maar niet echt veel)
Verticaal hoeft van mij niet, had alleen begrepen dat dat moest bij landscape maar als het even kan zet ik ze in portrait. Die 8mm is mij verteld door sun-solar (dat is ook geen clickfit). Wat kan ik daar beter voor nemen dan?
ik heb wel eens een foto gezien van PV panelen op een kerk.
ja een groot kruis ;)
https://www.nd.nl/nieuws/...s-getuigenis.342114.lynkx
Haha, wel leuk zo ;)

----------

Goed, dan ga ik nu even mijn berekeningen aanpassen (tussenruimte meenemen bij die 210/275wP combi) en in mijn excel de tussenruimte in de hoogte op 2mm zetten. Bedenk me nu dat ik ook eindklemmen berekend had voor de hoogte maar dat is dan ook niet nodig |:(

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 24-09 22:11
Iemand die toevallig nog een stukje (zeg 50cm) Clickfit montagerail heeft liggen en er niks meer mee doet ? :)

Verder ben ik heel benieuwd of mijn aardlek het gaat houden van de week >:)

Wasmachine + Droger en PV
We zullen zien 8)

[ Voor 36% gewijzigd door MdO82 op 23-10-2015 14:10 ]

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 22:18:
Wikipedia: Stad van de Zon
Het is dat ik je frutsels, na jaren wat beter leer lezen, maar krijg nog steeds fronsende trekjes op m,n snuit.

kachel veel pv _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
Ok, ik ga jullie weer lekker vervelen met een mooi stukje blablabla :)

Voor zover ik het nu zie heb ik eigenlijk 3 opties voor mijn dak (H: 5,30m B: 5,10m)

Optie A:
20x SF-170 (landscape 5H 4B) panelen goed voor 3400wP

Qua ruimte (alles wat ik noem is incl 8mm tussenruimte en 4cm eindklem) houd ik dan over
H: 30cm (tot aan de goot) + 4cm (tot aan de nok)
B: 7cm
(of evt portrait maar dan is er 25cm over in totaal in de hoogte)

Voordeel: kleine panelen (allicht makkelijker plaatsen), panelen komen goed uit de test bij zonnenpanelen.net

Nadeel: landscape (is dit een nadeel?)

---------------------
Optie B:
15x JA Solar 290wP (4350wP) (portrait 3H 5B)

Ruimte:
H: 30cm (goot) + 5cm (nok)

--------------------
Optie C:
Combi van EC Solar 275wP en 210wP (portrait 5B 3H)
2x 275wP 1x 210wP 2x 275wP == 3930wP

H: 30cm (goot) + 26cm (nok)
B: -6cm (eigenlijk 6cm te veel maar ik geloof dat dit kan)

(of indien die 6cm dus niet kan)
6x 210wP == 3780wP
B: 15cm

-----------------

Dus: wil ik voor max wP moet ik kiezen voor de JA Solar's (of anderen panelen met die maat ik pak deze soort even als voorbeeld). Ik zit echter (vooral) met de hoogte in mijn maag. Ik heb een helezooi websites afgezocht en 'gemiddeld' genomen raden ze aan 1 tot 2 pannen tot aan de dakgoot en variërend van "iets" tot 1 pan tot aan de nok. De 3e optie zou daarvoor beter zijn. Qua breedte kan ik dan "iets" meer doen door 1 rijtje 275wP panelen er tussen te leggen. Voor mijn gevoel is de 3e optie het beste, allicht niet qua opbrengst maar wel (eventuele)stress/wP puur omdat het net wat minder 'krap' is :9

Roept u maar? Sla ik echt ergens de plank mis als ik optie 3 kies? Ben ik echt een dikke idioot als ik niet (bijv) optie 2 pak? Mijn verbruik is ~3k kwh

Ik denk zal even alles samenvatten van wat ik de laatste tijd gepost had omdat ik zag dat er wat verwarring was over eea, hopelijk is het zo duidelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Mattie112 schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 14:23:
Ok, ik ga jullie weer lekker vervelen met een mooi stukje blablabla :)

Voor zover ik het nu zie heb ik eigenlijk 3 opties voor mijn dak (H: 5,30m B: 5,10m)

Optie A:
20x SF-170 (landscape 5H 4B) panelen goed voor 3400wP

Qua ruimte (alles wat ik noem is incl 8mm tussenruimte en 4cm eindklem) houd ik dan over
H: 30cm (tot aan de goot) + 4cm (tot aan de nok)
(of evt portrait maar dan is er 25cm over in totaal in de hoogte)

Voordeel: kleine panelen (allicht makkelijker plaatsen), panelen komen goed uit de test bij zonnenpanelen.net

Nadeel: landscape (is dit een nadeel?)

---------------------
Optie B:
15x JA Solar 290wP (4350wP) (portrait 3H 5B)

Ruimte:
H: 30cm (goot) + 5cm (nok)

--------------------
Optie C:

6x 210wP == 3780wP

-----------------

Dus: wil ik voor max wP moet ik kiezen voor de JA Solar's (of anderen panelen met die maat ik pak deze soort even als voorbeeld). Ik zit echter (vooral) met de hoogte in mijn maag. Ik heb een helezooi websites afgezocht en 'gemiddeld' genomen raden ze aan 1 tot 2 pannen tot aan de dakgoot en variërend van "iets" tot 1 pan tot aan de nok. De 3e optie zou daarvoor beter zijn. Qua breedte kan ik dan "iets" meer doen door 1 rijtje 275wP panelen er tussen te leggen. Voor mijn gevoel is de 3e optie het beste, allicht niet qua opbrengst maar wel (eventuele)stress/wP puur omdat het net wat minder 'krap' is :9

Roept u maar? Sla ik echt ergens de plank mis als ik optie 3 kies? Ben ik echt een dikke idioot als ik niet (bijv) optie 2 pak? Mijn verbruik is ~3k kwh

Ik denk zal even alles samenvatten van wat ik de laatste tijd gepost had omdat ik zag dat er wat verwarring was over eea, hopelijk is het zo duidelijk :)
Om antwoord te geven op het landscape (wat ik vet heb gemaakt) is dat volgens mij geen probleem.
Het enige wat een probleem zou kunnen zijn is het als je schaduw hebt.

(Kan er ook naast zitten ;))

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
Naja hoorde van de een dat het "lastiger" zou zijn om de panelen netjes te krijgen, en de ander vond het weer geen probleem dus vandaar mijn vraagteken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 12:09
Mattie112 schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 14:47:
Naja hoorde van de een dat het "lastiger" zou zijn om de panelen netjes te krijgen, en de ander vond het weer geen probleem dus vandaar mijn vraagteken :)
Sf is bijna vierkant hi

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 24-09 19:59
--

andere vraag:

De enige leveranciers die prijzen publiceren en die ik heb kunnen vinden zijn de volgende:
www.solarnrg.nl
www.zonnemarkt.nl
www.bespaarbazaar.nl
www.sun-solar.nl
www.winkelman-zonnepanelen.nl

Ik heb geen flauw idee of dat goede prijzen zijn. Migjes linkt vaak naar die laatste, maar wel met de mededeling "kan elders wel goedkoper hoor" :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-09 16:27

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

Goedkoper (marginaal of B keuze oid) kan soms wel, maar veel leveranciers haken af als je zelf wilt installeren. Of mixen abusievelijk ex. BTW in de lijst, zodat je daar weer achteraan kan...

Eén mailde me zelfs dat hij totaal geen interesse had als er niet geïnstalleerd mocht worden en werd boos over de prijzen van laatstgenoemde. Dat kon absoluut niet en was zelfs nog onder zijn inkoopsprijs. Als ik maar niet dacht dat het daarvoor kon! Dat ik wel >60 panelen (à EUR 210,-), een berg installatiemateriaal en kabelgeneuzel in 1x kocht en volledig vooraf betaalde, was ook niet interessant genoeg blijkbaar.

Het ligt in inmiddels alweer een tijdje op mijn dak, lekker te werken. Het kon dus wel :)
Heb persoonlijk geen zin in gezeur voor een paar euro, liever een leverancier die meedenkt, zonder problemen de offerte meerdere keren aanpast en achteraf kosteloos een stekkertje nastuurt dat ik zelf gemold had.

Joepla wacht nu in spanning op de BTW teruggave...

[ Voor 5% gewijzigd door Joepla op 23-10-2015 16:42 ]

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
Nou zeker, geld eigenlijk voor alles. Je kan wel voor een dubbeltje op de eerste rang zitten maar service is ook wat waard!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

MdO82 schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 13:06:
Iemand die toevallig nog een stukje (zeg 50cm) Clickfit montagerail heeft liggen en er niks meer mee doet ? :)

Verder ben ik heel benieuwd of mijn aardlek het gaat houden van de week >:)

Wasmachine + Droger en PV
We zullen zien 8)
heb ik wel. Is in Uitgeest N-H. is het om een keer te bekijken of ergens nodig?

[ Voor 5% gewijzigd door Andre1973 op 23-10-2015 18:00 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gasschuif schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 00:25:
[...]
Dat is niet het goede antwoord met alle respect.

Deze panelen heb ik zelf ook, en presteren 163 Wp/m2.
Dat is 12 % meer

(gaschuif loopt al een tijdje te lonken naar 190 Wp/m2, maar kost wel watt)
Hoe bereken je dat eigenlijk, met real life cijfers?
Deze als voorbeeld?
http://pvoutput.org/list.jsp?id=39522&sid=36100

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

AUijtdehaag schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 17:53:
[...]

Hoe bereken je dat eigenlijk, met real life cijfers?
Deze als voorbeeld?
Dat zijn ECS 310M72 panelen?

Maat is 1,956*0,992m Dat is 1,94 m2

310/1,1,94=160 Wp/m2

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik had het over real life cijfers, geen berekening uit een boekje.
Deze draaien op een steca 3600 en doen het vrij goed. Dus ik was benieuwd.
Edit: Laat ook maar. Een efficiëntie record bij deze installatie van 7.196kWh/kW zegt mij genoeg.
Ik begrijp heel die verheerlijking tussen "budget" panelen en "premium" panelen niet zo goed.
Het gaat om de juiste situatie/schaduw/omvormer. Niet elk premium paneel presteert beter dan de budget.

[ Voor 62% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-10-2015 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
SF-vrienden en SF-bezitters,

Ik ben al een paar avonden bezig op m'n PV kennis weer up2date te brengen.

Situatie:
- Het garage dak op zuid ligt inmiddels vol. Totaal 2.400 kWp.
- Met de teruggaaf 2015 en een kleine investering liggen te wachten op investeren in PV :)
- Het dak op Oost levert in de wijk goede resultaten op.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/603847/pv/2015-10-07%2008.04.00.jpg
Betreft het linkerdeel van het dak, 6 meter breed.

Uitgangspunten:
- Ik wil eigenlijk wel met de SF170 panelen aan de slag. Ze zien er in zwart erg mooi uit en het rendement spreekt me er gaan.
- Ik wil eerst 1 rij plaatsen (bovenste) om er vervolgens (b.v. over 2 jaar) nog een rij onder te kunnen plaatsen.
- Als je alleen naar de SF170 kijkt passen er 6 op een rij.
- Zes panelen leveren een Vmpp van 525 vanuit de panelen (87,5V per paneel; Voc = 112V)

Vragen:
- wat is in jullie ervaring (liefst SF ervaring) de meest passende omvormer?
- wensen van mij:
- A-merk
- logging naar PVoutput zonder extra apparatuur (b.v. stecagrid met script van anton of zoals ik nu met een php script logging ophaal van de Enecsys omvormers)

Met een stukje onderzoek kwam ik zelf op de Solar Frontier Turbo 1p (Stecagrid 3000, dank Anton). Deze kan met de hoge spanning en het mpp bereik uit de voeten. Voordeel zou zijn dat ik er eenvoudig een 2e string parallel bij kan zetten en evt. in de toekomst ook een string (6 panelen) op west.

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

AUijtdehaag schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 18:03:
Edit: Laat ook maar. Een efficiëntie record bij deze installatie van 7.196kWh/kW zegt mij genoeg.
OK een misverstand.

Zelf gebruik ik al een tijdje de "compare" funcie in PV output, zeer handig

Selecteer een postcode kring, zoek de sterke panelen en ongeveer gelijke hellingshoek en orientatie.
Dan zie je al snel de verschillen. Compenseer bij langere afstand met de onderstaande link en je hebt een goed beeld.

http://www.zonurencalculator.nl/

De 190 W/m2 panelen (by the way Panasonic Hit 240) die ik op het oog heb scoren toch een dikke 10 % meer, voor zover ik schaduw goed kan inschatten

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sorry, ben in een pessimistische bui.
ECsolar 210 wp : 167 euro
Hit 240: 289 euro.
Zelfde maat, bijna.

Je betaalt dus liever 289 - 167 = 122 euro meer voor 30 wp erbij?
Ik nog niet helemaal snap..Tijd voor een biertje...

[ Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-10-2015 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

AUijtdehaag schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 18:34:
Sorry, ben in een pessimistische bui.
ECsolar 210 wp : 167 euro
http://shop.winkelman-zon...N240%20SJ25%20240Wp.html: 289 euro.

Je betaalt dus liever 289 - 167 = 122 euro meer voor 30 wp erbij?
Ik nog niet helemaal snap..
Nou, je weet niet alles. Gasschuif is meestal wel zeer optimistisch. :)

Hier 20 keer 175 Wp 70 cell, kan naar 240 Wp plus 10 %
Dat is minimaal 1300 Wp erbij. Panelen al sinds 2002, aanschaf nieuwe panelen heb ik allang terugverdiend. Dit is ook al de 3e upgrade gepland. Het gas staat dicht hier, extra kWh's nodig voor mijn 3 WP's, E koken etc.

Mijn dak is helaas beperkt in fysieke omvang so to speak :)

Heb er trouwens net een opengetrokken Herfstbokje, proost :+

[ Voor 3% gewijzigd door Gasschuif op 23-10-2015 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-09 15:14

ATS

Heeft iemand ervaring met of kennis over met het installeren van een 2e hands solaredge systeem? Heb je geen speciale keys, codes of accounts nodig om dit aan de praat te krijgen?

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gasschuif schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 18:43:
[...]
Nou, je weet niet alles. Mijn dak is helaas beperkt in fysieke omvang so to speak :)
...
Zelfde schuitje hoor, ben begonnen aan het noorddak, waar de zon nooit schijnt.
Over kosten gesproken ;)

Proost!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
AUijtdehaag schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 19:01:
[...]

Zelfde schuitje hoor, ben begonnen aan het noorddak, waar de zon nooit schijnt.
Over kosten gesproken ;)

Proost!
ik heb dak zat, plek voor 14kw,maar geen geld, zullen we stukje ruilen haha

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Andre1973 schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 17:47:
[...]

heb ik wel. Is in Uitgeest N-H. is het om een keer te bekijken of ergens nodig?
Mijn schoonvader kon nog wel een stuk gebruiken.
Wilde ermee iets maken voor het vissen (geen idee wat :P)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Niet online
twixx schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 18:22:

Situatie:
- Met de teruggaaf 2015 en een kleine investering liggen te wachten op investeren in PV :)

[afbeelding]

Uitgangspunten:
- Ik wil eigenlijk wel met de SF170 panelen aan de slag. Ze zien er in zwart erg mooi uit en het rendement spreekt me er gaan.
- Ik wil eerst 1 rij plaatsen (bovenste) om er vervolgens (b.v. over 2 jaar) nog een rij onder te kunnen plaatsen.
- Zes panelen leveren een Vmpp van 525 vanuit de panelen (87,5V per paneel; Voc = 112V)

Vragen:
- wensen van mij:
- A-merk
- logging naar PVoutput zonder extra apparatuur (b.v. stecagrid met script van anton of zoals ik nu met een php script logging ophaal van de Enecsys omvormers)

Met een stukje onderzoek kwam ik zelf op de Solar Frontier Turbo 1p (Stecagrid 3000, dank Anton). Deze kan met de hoge spanning en het mpp bereik uit de voeten. Voordeel zou zijn dat ik er eenvoudig een 2e string parallel bij kan zetten en evt. in de toekomst ook een string (6 panelen) op west.
Zelf nog even verder gepuzzeld. Misschien kan ik m'n SMA 1300 TL herinzetten. (ik wil op zuid toch alles op micro's hebben ivm schaduw)

2x 3 panelen =
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/603847/pv/Schermafbeelding%202015-10-23%20om%2020.02.51.png

Dan alleen nog even een paar Enecsys Duo's op de kop tikken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Situatie:

[afbeelding]

Uitgangspunten:

Vragen:
- wensen van mij:
- A-merk

6x sf past beter op een 3600, die heeft het ideale punt op 450V dus haal je een hoger rendement.
ATS schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 18:55:
Heeft iemand ervaring met of kennis over met het installeren van een 2e hands solaredge systeem? Heb je geen speciale keys, codes of accounts nodig om dit aan de praat te krijgen?
Je hebt de sd kaart nodig in de omvormer en de inlog van de oude eigenaar op de SE website voor logging, of hij moet een nieuwe aanmaken voor jouw zodat jij kan inloggen en die van hem verwijderen.
Maar SE zelf kan het ook voor je regelen als de oude eigenaar het niet meer weet of niet bekend is. Je moet ze dan alleen bellen of mailen.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1
  • Laatst online: 24-09 11:46

mb1

Met een stukje onderzoek kwam ik zelf op de Solar Frontier Turbo 1p (Stecagrid 3000, dank Anton).
Rol-Co schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 23:15:
[...]

6x sf past beter op een 3600, die heeft het ideale punt op 450V dus haal je een hoger rendement.
Heren, de SF Turbo's die ik heb gezien waren allemaal de 4200 uitvoering van Steca!
Volgens mij wordt deze standaard geleverd vanaf de kleinste powerset (2.0) deze bestaat uit 12 panelen en een Steca 4200.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

mb1 schreef op zaterdag 24 oktober 2015 @ 00:09:
[...]

[...]

Heren, de SF Turbo's die ik heb gezien waren allemaal de 4200 uitvoering van Steca!
Volgens mij wordt deze standaard geleverd vanaf de kleinste powerset (2.0) deze bestaat uit 12 panelen en een Steca 4200.
Ik heb het verder niet over een power set, maar het zou vreemd zijn als er overal een 4200 bij zit. Mij ging het er om dat 6 stuks in serie beter op een 3600 "past".
5 in serie of een veelvoud daar van op een 3000
6 in serie of een veelvoud daar van op een 3600
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

AUijtdehaag schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 18:03:
Ik begrijp heel die verheerlijking tussen "budget" panelen en "premium" panelen niet zo goed.
Het gaat om de juiste situatie/schaduw/omvormer. Niet elk premium paneel presteert beter dan de budget.
Right!
Het is vaak de combi van omvormer en panelen en ligging. tuurlijk! Alles wekt stroom op en altijd meer dan dakpannen ;) maar voor de optimale combi is het toch meestal testen.
Of die hoge W/m2 waarde van de hit panelen echt op weegt tegen de kosten........1000,- meer per 10 stuks, kan je toch weer heel wat vermogen voor kopen met budget panelen.
Gasschuif schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 18:43:
[...]

Nou, je weet niet alles. Gasschuif is meestal wel zeer optimistisch. :)

Hier 20 keer 175 Wp 70 cell, kan naar 240 Wp plus 10 %
Dat is minimaal 1300 Wp erbij. Panelen al sinds 2002, aanschaf nieuwe panelen heb ik allang terugverdiend. Dit is ook al de 3e upgrade gepland. Het gas staat dicht hier, extra kWh's nodig voor mijn 3 WP's, E koken etc.

Mijn dak is helaas beperkt in fysieke omvang so to speak :)

In 2002 was het vast ook niet goedkoop, dus langere tvt, heb je die set terug verdiend denk je ? En reken je dan de SE al mee?
Ik zou eerder die meerprijs van hit in een oplossing steken waardoor je meer panelen kwijt kan. :) een paar ideeën
Aanbouw
Veranda (hoge WAF)
Blokhut in de tuin
Dak op een garage
Carport
Berg schuur voor tuin meubelen
Enz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Rol-Co schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 23:15
Je hebt de sd kaart nodig in de omvormer en de inlog van de oude eigenaar op de SE website voor logging, of hij moet een nieuwe aanmaken voor jouw zodat jij kan inloggen en die van hem verwijderen.
Maar SE zelf kan het ook voor je regelen als de oude eigenaar het niet meer weet of niet bekend is. Je moet ze dan alleen bellen of mailen.
En dat is voldoende om ook nieuwe optimizers aan te melden en de layout aan te passen enzo? Die sd kaart zit normaal gesproken in het apparaat (en wordt niet weer meegenomen door de installateur ofzo?)

Dat zou beteken dat ik zonder veel risico dat ding zou kunnen overnemen. Ik wil niet in de situatie komen dat ik een duur apparaat koop en ik hem vervolgens niet aan de praat kan krijgen...

[ Voor 13% gewijzigd door ATS op 24-10-2015 09:57 . Reden: Quotefix ]

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

ATS schreef op zaterdag 24 oktober 2015 @ 09:54:
[...]

En dat is voldoende om ook nieuwe optimizers aan te melden en de layout aan te passen enzo? Die sd kaart zit normaal gesproken in het apparaat (en wordt niet weer meegenomen door de installateur ofzo?)

Dat zou beteken dat ik zonder veel risico dat ding zou kunnen overnemen. Ik wil niet in de situatie komen dat ik een duur apparaat koop en ik hem vervolgens niet aan de praat kan krijgen...
Werken doet hij zo ie zo wel hoor, alleen de logging gaat het hier om. Sd kaart zit in de omvormer.

Afbeeldingslocatie: http://uploadenfoto.nl/pictures/b7d26fe3c566a7ffc066f235d5ef25a5.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door Rol-Co op 24-10-2015 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
Hmm, interessant. Wat staat er op die SD-kaart dan? :? Inloggegevens voor de logging API van SolarEdge.com of zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
Mattie112 schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 14:23:
[...]

Optie C:

6x 210wP == 3780wP

[...]
Even mezelf quoten puur ter referentie. Ben even bezig geweest om wat meer te weten te komen van die EC Solar panelen maar tot mijn verbazing is er echt bizar weinig over te vinden! Zelfs op photon.info zie ik niet de 210D (72 cells) en de 275-D96 (96 cells) die ik nu op het oog heb. Sterker nog als ik puur googel naar "EC Solar" kom ik bizar weinig tegen wat ook daadwerkelijk over EC Solar gaat, hier in dit topic vind ik ook maar 2 pagina's met resultaten.

Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen? Voor zover ik het begrijp is het niet zo'n 'nieuw' bedrijf dat er niks over bekend is, maar waarom is er dan zo weinig over te vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Jerrythafast schreef op zaterdag 24 oktober 2015 @ 11:12:
Hmm, interessant. Wat staat er op die SD-kaart dan? :? Inloggegevens voor de logging API van SolarEdge.com of zo?
Die sd draait een script om te activeren, je hebt hem dus echt nodig.

Zie pagina 30

http://www.solaredge.com/...allation-guide.pdf#page30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Rol-Co schreef op zaterdag 24 oktober 2015 @ 08:18:
[...]

Right!
Het is vaak de combi van omvormer en panelen en ligging. tuurlijk! Alles wekt stroom op en altijd meer dan dakpannen ;) maar voor de optimale combi is het toch meestal testen.
Of die hoge W/m2 waarde van de hit panelen echt op weegt tegen de kosten........1000,- meer per 10 stuks, kan je toch weer heel wat vermogen voor kopen met budget panelen.

[...]

In 2002 was het vast ook niet goedkoop, dus langere tvt, heb je die set terug verdiend denk je ? En reken je dan de SE al mee?
Ik zou eerder die meerprijs van hit in een oplossing steken waardoor je meer panelen kwijt kan. :) een paar ideeën
Aanbouw
Veranda (hoge WAF)
Blokhut in de tuin
Dak op een garage
Carport
Berg schuur voor tuin meubelen
Enz
Wat denk je ervan, bij nog meer gaat de WAF ingrijpen 8)
Bij elkaar 1,5 kW op Enecsys. Draait tegen de 900 kWh op jaarbasis door schaduw
2keer 310WP 4keer 210 Wp EC solar

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/CACLkJfl.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/ruXgSdMl.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

I rest my case :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Mijn eerste set koste ongeveer 5000 euro geloof ik. Heb ik 4500 Euro subsidie op gekregen
(weet de bedragen niet precies meer)

In 2009 deze set goed kunnen verkopen. (lees dikke winst) En mijn huidige set redelijk goedkoop kunnen scoren. Het woord TVT wil ik dus niet meer horen :)

Voor de Panasonic HIT ga ik ook niet de prijs betalen van b.v. Winkelman, ben nog in onderhandeling. 8)

[ Voor 15% gewijzigd door Gasschuif op 24-10-2015 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
Gasschuif schreef op zaterdag 24 oktober 2015 @ 11:35:
[...]

Wat denk je ervan, bij nog meer gaat de WAF ingrijpen 8)
Bij elkaar 1,5 kW op Enecsys. Draait tegen de 900 kWh op jaarbasis door schaduw
2keer 310WP 4keer 210 Wp EC solar

[afbeelding]
[afbeelding]
Zijn dat deze panelen? Die heb ik ook op het oog (zie een paar berichten terug) maar kan weinig over de prestaties vinden. Begrijp dat ze het daar in elk geval goed doen?

[ Voor 0% gewijzigd door Mattie112 op 24-10-2015 12:06 . Reden: link ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Mattie112 schreef op zaterdag 24 oktober 2015 @ 11:59:
[...]

Zijn dat panelen? Die heb ik ook op het oog (zie een paar berichten terug) maar kan weinig over de prestaties vinden. Begrijp dat ze het daar in elk geval goed doen?
Als de zon er op staat doen ze het prima, maar helaas toch wel wat schaduw gedurende de dag.
Daarom staan ze ook op micro's Enecsys 360
Is een bewuste keuze geweest, het platte dak draait veel beter, over de 1000 kWh/kWp, wellicht nog wat meer, dat weet ik pas eind maart, dankzij de nieuwe SE 4000 omvormer. Perfecte combi met twee schoorstenen en de Eik van de buurman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
Sorry, mijn vraag was:

Zijn dat deze panelen?

maar het woordje "deze" miste dus de link was niet zichtbaar :)

Vind het zo vreemd dat er geen drol te vinden is over ECSolar panelen

[ Voor 14% gewijzigd door Mattie112 op 24-10-2015 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Rol-Co schreef op zaterdag 24 oktober 2015 @ 10:28:
[...]

Werken doet hij zo ie zo wel hoor, alleen de logging gaat het hier om. Sd kaart zit in de omvormer.

[afbeelding]
Cool, dank!

Sd kaart erbij krijgen dus. Check!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Mattie112 schreef op zaterdag 24 oktober 2015 @ 12:08:
Sorry, mijn vraag was:

Zijn dat deze panelen?

maar het woordje "deze" miste dus de link was niet zichtbaar :)

Vind het zo vreemd dat er geen drol te vinden is over ECSolar panelen
Yes! Op het grote houthok liggen er 4 De andere zijn de 310 Wp versie, ook EC solar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
Gasschuif schreef op zaterdag 24 oktober 2015 @ 12:11:
[...]

Yes! Op het grote houthok liggen er 4 De andere zij den 310 Wp versie, ook EC solar
Nou blij dat jij in elk geval tevreden ben :) Ik ga waarschijnlijk voor 4x 3x 210wP en 1x 3x 275wP maarja recensies zijn schaars :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mattie112 schreef op zaterdag 24 oktober 2015 @ 11:59:
[...]

Zijn dat deze panelen? Die heb ik ook op het oog (zie een paar berichten terug) maar kan weinig over de prestaties vinden. Begrijp dat ze het daar in elk geval goed doen?
Genoeg "real-life" te vinden hoor.
Stuur joenevd eens een berichtje over zijn 210 ECsolar en je weet het:
joenevd in "Zonnepanelen: Welke offerte?"
http://www.solarmanpv.com...spx?come=Public&pid=12512

Verder kan je gluren bij mijn buren 270 wp Ecsolar (nu 275 wP verkrijgbaar)
http://pvoutput.org/list.jsp?id=34460&sid=31559
http://pvoutput.org/list.jsp?id=35835&sid=32790

En dan de 310 wp Ecsolar (nu 315 wp verkrijgbaar)

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-10-2015 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
Ah, thx die had ik nog niet gevonden. Ik weet idd dat er wel wat opbrengst info te vinden is maar het valt me gewoon op dat er zeer weinig over het bedrijf zelf te vinden is op het internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Gasschuif schreef op zaterdag 24 oktober 2015 @ 11:47:
Mijn eerste set koste ongeveer 5000 euro geloof ik. Heb ik 4500 Euro subsidie op gekregen
(weet de bedragen niet precies meer)

In 2009 deze set goed kunnen verkopen. (lees dikke winst) En mijn huidige set redelijk goedkoop kunnen scoren. Het woord TVT wil ik dus niet meer horen :)

Voor de Panasonic HIT ga ik ook niet de prijs betalen van b.v. Winkelman, ben nog in onderhandeling. 8)
Ja ok, dan reken je met verkoop en zo er bij, tja dan kost het hier ook al heel lang helemaal niets meer. :)
Maar zo reken ik niet, wel gewoon x 21 cent vermeden stroom.
Maar dan nog kocht ik geen hit , het hoeft niet perse op 0, er zit nog een 120,- tussen met salderen en voor de toekomst is een beetje in de plus beter gok ik.
Bijv 1000 kWh af rekenen per jaar is toch ook om je krom te lachen, ik zou me er niet druk om maken. Nu kost je systeem niet veel meer dus tikt de winst heerlijk door met grote stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mattie112 schreef op zaterdag 24 oktober 2015 @ 12:17:
Ah, thx die had ik nog niet gevonden. Ik weet idd dat er wel wat opbrengst info te vinden is maar het valt me gewoon op dat er zeer weinig over het bedrijf zelf te vinden is op het internet.
Hoe is je chinees? :+
http://www.enfsolar.com/directory/panel/4384/ecsolar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
Haha, zal eens kijken wat googel translate er van bakt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Mattie112 schreef op zaterdag 24 oktober 2015 @ 12:12:
[...]

Nou blij dat jij in elk geval tevreden ben :) Ik ga waarschijnlijk voor 4x 3x 210wP en 1x 3x 275wP maarja recensies zijn schaars :p
Misschien focus je teveel op de panelen, grote verschillen zijn er niet. Het is ook een beetje net als met een versterker / speaker combinatie, je kan een super versterker hebben maar het geluid moet uiteindelijk uit de speakers komen.
Just a thought ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wow, hier zit echt wel een diepere gedachte achter. ;)
Idd, gewoon volgooien dat dak, en over 10 jaar weer nieuwe, dan heb je ze al ruim 2x terugverdiend.

[ Voor 14% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-10-2015 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
Rol-Co schreef op zaterdag 24 oktober 2015 @ 12:36:
[...]

Misschien focus je teveel op de panelen, grote verschillen zijn er niet. Het is ook een beetje net als met een versterker / speaker combinatie, je kan een super versterker hebben maar het geluid moet uiteindelijk uit de speakers komen.
Just a thought ;)
Mja allicht wel maargoed allicht ben ik wat verwend qua hardware daar heb je altijd 1000 recenties :p Ah well laat ik maar even van die EC Solar panelen uitgaan, ga ik even kijken welke omvormer handig is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Rol-Co schreef op zaterdag 24 oktober 2015 @ 12:24:
[...]

Ja ok, dan reken je met verkoop en zo er bij, tja dan kost het hier ook al heel lang helemaal niets meer. :)
Maar zo reken ik niet, wel gewoon x 21 cent vermeden stroom.
Maar dan nog kocht ik geen hit , het hoeft niet perse op 0, er zit nog een 120,- tussen met salderen en voor de toekomst is een beetje in de plus beter gok ik.
Bijv 1000 kWh af rekenen per jaar is toch ook om je krom te lachen, ik zou me er niet druk om maken. Nu kost je systeem niet veel meer dus tikt de winst heerlijk door met grote stappen.
Hier heb je zeker een punt, ik twijfel nog wel een beetje.
Er zijn 2 zaken behoorlijk veranderd, Onze Esdoorn moest door het HH Dellftland wijken (15 meter hoog), dus dat levert in de winter wat extra, de SE 4000 draait ook c.a. 10 beter als de oude steca's.
In het vroege voorjaar bekijk ik de meterstanden, en besluit dan wat ik doe.
Maar ja zwarte panelen is wel heel mooi, ons boeiboard is ook zwart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Heeft iemand toevallig nog een klein stukje clickfit rail liggen? Ik wil graag eens goed zien hoe dat nu in elkaar zit en wat nu precies de maten zijn. Een dakhaak of zo'n voetje e.d. onderdelen zijn ook welkom. Gewoon om te kunnen puzzelen hoe ik het beste rails kan bevestigen voor mijn toekomstige panelen.

Edit: voorzien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
ATS schreef op zaterdag 24 oktober 2015 @ 13:46:
Heeft iemand toevallig nog een klein stukje clickfit rail liggen? Ik wil graag eens goed zien hoe dat nu in elkaar zit en wat nu precies de maten zijn. Een dakhaak of zo'n voetje e.d. onderdelen zijn ook welkom. Gewoon om te kunnen puzzelen hoe ik het beste rails kan bevestigen voor mijn toekomstige panelen.
Op YouTube staat een filmpje met closeup,misschien heb je daar wat aan

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

reneeke1970 schreef op zaterdag 24 oktober 2015 @ 13:52:
[...]

Op YouTube staat een filmpje met closeup,misschien heb je daar wat aan
Vast wel (ik ga even zoeken), maar ik heb het ook graag gewoon even in handen. Op de site kan ik wel foto's vinden, maar geen maten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Fraude met Chinese zonnepanelen in Nederland en Duitsland.

https://www.rijksoverheid...-met-chinese-zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Niet online
Rol-Co schreef op zaterdag 24 oktober 2015 @ 07:49:
[...]

Ik heb het verder niet over een power set, maar het zou vreemd zijn als er overal een 4200 bij zit. Mij ging het er om dat 6 stuks in serie beter op een 3600 "past".
5 in serie of een veelvoud daar van op een 3000
6 in serie of een veelvoud daar van op een 3600
Als je naar het MPP bereik kijkt en input voltages zou de 3000 ook prima passen toch? Alleen als je kijkt naar de rated efficiency kom je op de genoemde getallen. Vind je ze daarom beter passen?

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/603847/pv/Schermafbeelding%202015-10-24%20om%2014.13.25.png

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/603847/pv/Schermafbeelding%202015-10-24%20om%2014.14.27.png

Ik denk trouwens dat ik probeer om m'n SMA 1300 TL opnieuw in te zetten door 2 strings te maken van 3 panelen. Prima idee als ik de SMA 'over' heb?
Gek eigenlijk, als je het snel leest lijkt het net of die import heffing niet van toepassing is als het niet uit China komt?
Door in een (vrij)haven van bijvoorbeeld Taiwan of Japan de panelen over te laden in een nieuwe container en te voorzien van nieuwe -maar dus ook valse- stickers, vrachtbrieven, facturen en oorsprongs-certificaten wordt bij invoer in de EU de schijn gewekt dat de zonnepanelen zijn geproduceerd in landen zoals Taiwan of Japan.

[ Voor 30% gewijzigd door twixx op 24-10-2015 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

twixx schreef op zaterdag 24 oktober 2015 @ 14:16:
[...]

Als je naar het MPP bereik kijkt en input voltages zou de 3000 ook prima passen toch? Alleen als je kijkt naar de rated efficiency kom je op de genoemde getallen. Vind je ze daarom beter passen?

[afbeelding]

[afbeelding]

Ik denk trouwens dat ik probeer om m'n SMA 1300 TL opnieuw in te zetten door 2 strings te maken van 3 panelen. Prima idee als ik de SMA 'over' heb?

[...]

Gek eigenlijk, als je het snel leest lijkt het net of die import heffing niet van toepassing is als het niet uit China komt?

[...]
Klopt! Kan beide maar 3600 is efficienter.

Sma kan ook, die heb je liggen dus goedkoop, alleen maar 1300Wp dus een paneel of 6. En wat als je er 12 legt?

Is ook alleen china, dus komen ze nu via japan oid.
Konden ze verwachten, teveel geld mee gemoeid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 16:23:
Een jaar of 2a3 was ik hier al mee bezig.
door omstandigheden is er verder niks mee gedaan. nu ben ik van plan dit projectje weer op te pakken en ergens in het voorjaar te plaatsen.

omdat ik mij vandaag en gisteren een beetje aan het vervelen was.

Even een opzet gemaakt van mijn ''toekomstige'' zonnepaneel project..

[afbeelding]

Huidige situatie.

Deel A (boven de dakkapel) A 540x440 nadat het dakraam is verplaatst naar noordnoordoost
Deel B (onder de dakkapel) B 540x100 Geen aanpassingen nodig.
Deel C (dak veranda) C 540*250 Nog niet van toepassing
Afbeeldingslocatie: http://imagizer.imageshack.us/v2/800x600q90/538/HlS6Ai.jpg

ik ben verliefd, en dat is een verdomd slechte raadgever.
in mijn pv wereld ben ik blijven hangen bij micro omvormers.

Maar de afgelopen tijd op aanraden van jullie gaan inlezen wat betreft de specs voor solar edge.
En ik moet zeggen dat ik het tot nu toe een super systeem vind.

Veel data, veel data per paneel. en aangezien ik het zelf ga leggen is dat wel handig.
Wanneer er dus een paneel stuk is of slecht werkt, hoef ik niet te gokken dan weet ik welk paneel het exact is. Vind ik wel een handig iets als er geen montage bedrijf aan te pas komt om de verantwoordelijkheid op af te schuiven

Even een reactie per persoon

Btcaelum, Jep je hebt compleet gelijk. ook qwa panelen. ga komende week eens verder puzzelen

AUijtdehaag zijn idd lekkere maat voeringen. uitgaan van SE zelfs 18 panelen. Enige is dat jou eerste paneel niet op een p300 kan maar op een p500 moet ivm 96 cellen. (denk ik)

Bye the way. gisteren het dak op geweest, en ik heb ongeveer 440cm van onder naar de nokpan.
Gelukkig heb ik gespijkerde nokpannen. dus ze kunnen even weg om de haak te plaatsen.

op basis van SE zou ik dus 18 panelen zonder problemen kunnen hebben
18 x bv 275 geeft 4900. op zich een mooie opbrengst/mogelijke opbrengst
mijn verbruik over 4 jaar is trouwens 4300 gemiddeld. dat is met 2 onzuinige koelkasten en een antieke droger.
Wel wil ik komende zomer genieten van AC in de slaapkamer. dus op zal de elektra wel gaan.

Maar goed. ik ga weer eens rekenen en zoeken. kom zo snel ik het heb met een nieuw lijsten.
Ik zal extra denken aan ''normale'' panelen.

Bye the way2 bestaat er trouwens een programma waar je gewoon de maten van je dak in toetst en dat het programma in een database van panelen naar de beste maat voering gaat zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
Verwijderd schreef op zaterdag 24 oktober 2015 @ 17:08:
Bye the way2 bestaat er trouwens een programma waar je gewoon de maten van je dak in toetst en dat het programma in een database van panelen naar de beste maat voering gaat zoeken?
Als je zelf de afmetingen van de panelen opzoekt (tip: ik heb er aantal verschillende bestaande afmetingen verzameld op deze pagina) zou je wellicht het Python scriptje dat ik vorige week postte kunnen gebruiken om (voor iedere maat afzonderlijk) het hoogst mogelijke vermogen (Wp) te vinden dat esthetisch verantwoord op je dak past. (Bijna helemaal onderaan kun je je dakmaat en de afmetingen van de panelen invullen.)

Als je geen Python op je PC hebt kun je 't script ook in Skulpt plakken en op Run drukken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TD-er
Eindelijk PV op 't dak

Vandaag om 12u lagen de panelen erop en daarna moest ik nog de oel in de meterkast aansluiten, kabels aansluiten op de omvormer, etc. en toen had ik nog net de laatste minuten licht gehad.
Dus ik heb de omvormer nog op zo'n 50Watt zien staan en de EnergyLink van de HomeWizard heeft het ook geregistreerd.

Dus na een klein decennium hier op Tweakers meelezen en -praten over PV, heb ik nu ook eindelijk zelf PV liggen. :)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Niet online
TD-er schreef op zaterdag 24 oktober 2015 @ 21:25:
[afbeelding]

Vandaag om 12u lagen de panelen erop en daarna moest ik nog de oel in de meterkast aansluiten, kabels aansluiten op de omvormer, etc. en toen had ik nog net de laatste minuten licht gehad.
Dus ik heb de omvormer nog op zo'n 50Watt zien staan en de EnergyLink van de HomeWizard heeft het ook geregistreerd.

Dus na een klein decennium hier op Tweakers meelezen en -praten over PV, heb ik nu ook eindelijk zelf PV liggen. :)
Welkom bij de club!

Wat een MOOI vlak panelen. Nu je monitoring naar PVOutput nog :

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
twixx schreef op zaterdag 24 oktober 2015 @ 21:27:
[...]

Welkom bij de club!

Wat een MOOI vlak panelen. Nu je monitoring naar PVOutput nog :
Mooi TD :) (nu nog wat zon ;)) En hopelijk heb jij minder moeite met PVoutput als je dat gaat gebruiken ;)

[ Voor 3% gewijzigd door MdO82 op 24-10-2015 21:28 ]

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Ik heb nog een Youless en daar gaat inderdaad morgen een nieuwe firmware op voor PVoutput :)
Zometeen nog even kijken hoe de SMA omvormer op de laptop verbonden kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xepos
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23-09 23:00
TD-er schreef op zaterdag 24 oktober 2015 @ 21:25:
[afbeelding]

Hey zoiets wou ik eigenlijk met mijn schuur doen maar het installatiebedrijf zei dat de invalshoek niet gunstig zou zijn in de winter en daarmee niet veel oplevert. Heb je daar verder onderzoek naar gedaan?

Ziet er verder top uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 08:33
Ik ben bezig met de bouw van een nieuwe woning en wil daar uiteraard zonnepanelen op (laten) leggen. Is het dan slim om nu al (net voordat de pannen gelegd worden) de supports te monteren? Ik ben er nog niet uit hoeveel panelen ik wil en van welk merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
TD-er schreef op zaterdag 24 oktober 2015 @ 21:33:
Ik heb nog een Youless en daar gaat inderdaad morgen een nieuwe firmware op voor PVoutput :)
Zometeen nog even kijken hoe de SMA omvormer op de laptop verbonden kan worden.
Liggen lekker voor de grijp. kom ze vannacht wel even halen, heb je ééntoer schroeven gebruikt ?
zo ja moet ik nog een akkuboor mee nemen, heb je een vaste slaap? wil je niet wakker maken vannacht.
>:)

Ziet er strak uit, complu. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
PClop schreef op zaterdag 24 oktober 2015 @ 23:49:
[...]

Liggen lekker voor de grijp. kom ze vannacht wel even halen, heb je ééntoer schroeven gebruikt ?
zo ja moet ik nog een akkuboor mee nemen, heb je een vaste slaap? wil je niet wakker maken vannacht.
>:)

Ziet er strak uit, complu. d:)b
Als het goed is heeft hij daar rekening mee gehouden, getuige deze post van een tijdje terug en de reacties daarop :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toxict
  • Laatst online: 10:45
Jerrythafast schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 00:20:
[...]

Als het goed is heeft hij daar rekening mee gehouden, getuige deze post van een tijdje terug en de reacties daarop :P
Handgranaat tussen een paneel en het dak plaatsen zonder pin. ;-)
Paneel eraf en "verrassing!!!" ;-)

(toxict - heeft teveel films gezien)

http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?sid=31923

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
PolderPloer! schreef op zaterdag 24 oktober 2015 @ 22:58:
Ik ben bezig met de bouw van een nieuwe woning en wil daar uiteraard zonnepanelen op (laten) leggen. Is het dan slim om nu al (net voordat de pannen gelegd worden) de supports te monteren? Ik ben er nog niet uit hoeveel panelen ik wil en van welk merk.
Zou kunnen, maar alle solateur/ installateurs hebben ruime ervaring om dat op een bestaand dak
goed aan te leggen.

Wel handig zou zijn als je goed plant waar de omvormer geplaatst kan worden incl de leidingen
er na toe, ook kun je eventueel al een mantelleiding mee plannen van de dakzijde ( binnen ) naar de
omvormer voor de kabels va de zonnepanelen, kan dan mooi uit het zicht worden weggewerkt.
toxict schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 01:06:
[...]

Handgranaat tussen een paneel en het dak plaatsen zonder pin. ;-)
Paneel eraf en "verrassing!!!" ;-)

(toxict - heeft teveel films gezien)
PClop is vroeger zelf soldaat geweest, heb ervaring met het plaatsen cq opruimen van Tricky Sneaky Booby Traps. >:) :Y

[ Voor 20% gewijzigd door PClop op 25-10-2015 01:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RAFA
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23-09 06:51
Even voortbordurend op het loggen naar PV-output;

Heb een Fluksometer gehad maar kreeg daar de boel niet mee aan de gang; deze is dus de deur weer uit (uitlezen via P1 poort). Op de een of andere manier veel problemen met sensor weergave op Fluksonet -> Geen succes.

Kan nu wel loggen naar de Safer's Sun site (Steca) en PV-Log maar wil eigenlijk ook loggen naar PVOutput. Heb hier een Synology NAS staan. Steca3600 en NAS staan op hetzelfde netwerk. Is het voor een leek te doen om het loggen naar PVOutput via de NAS in te stellen (weinig kaas gegeten van programmeren....)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Is dit iets?
roderickvd in "PVOutput info en discussie of opmerkingen topic"

En voor het simpelere:
Twee finder kwh meters (opwek en verbruik) in de meterkast met S0
1x Arduino (solarmeter) of 2x Youless naar pvoutput
Domoticz op de nas (= optie, leest de youlessen weer uit)

[ Voor 90% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-10-2015 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Met de flukso kon hij ook van een kWh meter rechtstreeks naar pvoutput.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PolderPloer! schreef op zaterdag 24 oktober 2015 @ 22:58:
wat je kan doen is je huis zo bouwen dat een deel pal oost(90graden) en pal west(270graden) met een punt dak(niet al te scherpe punt) opstelling zo heb je een breed bereik.(persoonlijk zou ik voor 'n Solar edge omvormer gaan) ook is misschien de mogelijkheid tot offgrid misschien handig, ikzelf heb een Goal zero Yeti 400 aardig duur ding maar wel handig bij stroomuitval(maar dit zou ik later pas doen maar wel alvast rekening meehouden lees ruimte bij of in de buurt van de meterkast) ook is teveel pv overschot geen ramp en absoluut geen luxe(ivm elektrisch rijden)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 25-10-2015 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Hoe zit het eigenlijk met lekkages op een dakkapel.

Bij mijn schoonouders zou het eventueel ook op het dakkapel kunnen, maar mijn schoonvader vraagt zich af als je de steunen vastzet op het dakkapel dat je dan kans hebt op lekkage.

Hoe lossen jullie dat op ?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:57

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

De steunen niet vastschroeven aan de dakkapel? :)
Die dingen blijven staan door balast (vaak stoeptegels), niet doordat je wat schroeven in je platte dak schroeft.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
MdO82 schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 11:18:

Bij mijn schoonouders zou het eventueel ook op het dakkapel kunnen, maar mijn schoonvader vraagt zich af als je de steunen vastzet op het dakkapel dat je dan kans hebt op lekkage.

Slim is wel om als de dakbedekking er al een jaar of 20 a 25 op ligt, deze eerst te vernieuwen
voordat de panelen worden geplaatst op de manier zoals hier boven al is aangegeven, met verzwaring
en niet ( soms wel ) met schroeven door het dakbeschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

MdO82 schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 11:18:

leg niet te veel ballast op een dakkapel, daar kan het op de lange duur niet tegen, of er moet bij de bouw al rekening mee gehouden zijn. oplossing kan zijn om het met fusion O-W te leggen dat heeft niet zoveel ballast nodig .

Maar niet in het dak schroeven. en als de bitumen al wat ouder is dan is vernieuwen voor de pv uit zeker een goede tip.

[ Voor 9% gewijzigd door Andre1973 op 25-10-2015 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElGrandoNeuso
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06:50
Voor ruim EUR 2100,- 6 panelen - geplaatst en al. Actie vanuit Mediamarkt / Essent.

http://www.mediamarkt.nl/nl/shop/essentactie.html

Het lijkt een goed aanbod. Toch?

[ Voor 21% gewijzigd door ElGrandoNeuso op 25-10-2015 12:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:20
ElGrandoNeuso schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 12:45:
Voor ruim EUR 2100,- 6 panelen - geplaatst en al. Actie vanuit Mediamarkt / Essent.

pittig prijsje (maar dat is altijd met essent, het zit hem vooral in de details ;)
het is wel all-in, en dat is netjes, dus word het lastig in je huis om het aan te sluiten, kan het voordelig zijn.
is het erg makkelijk, dan is het erg duur.)

verder een 255Wp poly, is dat nu echt A kwaliteit?
is wel zo een beetje het goedkoopste laagste Wp paneel wat je kunt scoren vandaag de dag.
om dat met het huidige spul nu A kwaliteit te noemen :?
dat was het wel een paar jaar geleden, maar nu is dat meer 270-290Wp ?

kijk eerst eens verder rond, en dan merk je het wel.

[ Voor 31% gewijzigd door migjes op 25-10-2015 13:04 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
ElGrandoNeuso schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 12:45:

Prijs is exclusief en na btw aftrek

1 PVoutput . Dongen NB

Pagina: 1 ... 52 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Losse aankoopadviezen of het bespreken van offertes horen in een eigen topic.