Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 104 ... 109 Laatste
Acties:
  • 578.405 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-10 22:51
MdO82 schreef op donderdag 28 april 2016 @ 00:32:
Wat ze onlangs bij ons gedaan hebben is de PV-installatie om de ALS heen gezet.
De installatie zit wel achter een 16A-schakelautomaat.

De reden is dat de PV-installatie eerst netjes achter een ALS zat, maar dat de ALS regelmatig eruit vloog.

Naast de PV-installatie zaten er ook andere gebruiksgroepen erachter
Dan zul je moeten controleren wat de waarde van je aardcircuit is voor je kunt oordelen of het wel veilig is, denk aan het huis in boxtel laatst. Iemand geelectrocuteerd onder de douch, dat soort risico loop je dan. Zolang je die contrle niet gedaan hebt loop je zulk soort risico ook al zit je badkamer wel achter een aardlek.

Johan

snameroc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:33
T-MOB schreef op donderdag 28 april 2016 @ 00:12:
[...]

Omvormers zijn doorgaans dubbel geisoleerd, toch. Bij mijn Steca is er intern ook helemaal geen verbinding met de aardedraad. Qua risico gaat het dus echt om het beschadigen van de kabel bij een onhandige (klus-)actie.

Verder ben ik naar aanleiding van opmerkingen in dit topic nog maar eens tot de conclusie gekomen dat het bizar is dat de NEN1010 niet gewoon kosteloos door de overheid verstrekt wordt. Nu ben je overgeleverd aan informatie uit tweede hand, en ga je dan af op advies van professionals dan kom je doodleuk tot de conclusie dat je bij een vaste installatie geen aardlekbeveiliging hoeft toe te passen.

Het verwarrende is uiteindelijk dat de regel niet is dat je de aardlek niet weg mag laten als je aardpen teveel weerstand heeft, maar dat het omgekeerd is: je mag een slechte aardgeleiding ondervangen met een aardlekbeveiliging. En omdat in woonhuizen praktisch alle groepen toch al achter een aardlek moeten worden geplaatst is er geen enkele reden om extra te investeren in betere aarding. In moderne huizen kun je daardoor in de praktijk zelden de situatie hebben dat je een groep zonder aardlekbeveiliging mag toepassen.
Wat dat betreft was het duidelijker geweest om in de norm op te nemen dat een ALS altijd verplicht is in woonhuizen, met eventueel een onderscheid tussen groepen met hoge kans op menselijk contact (30mA) en de (semi-)vaste aansluitingen met een lage kans (300mA).
Als je een omvormer met fase nul en aarde aan moet sluiten is deze per definitie niet dubbel geisoleerd.
Bij een 30 mA aardlek zou bij een 1666 ohm aardpen je installatie nog aanraak veilig zijn, aangezien deze weerstand met een breipen in de grond vaak te bereiken is maar verre van stabiel is is de minimale aardverspreidingsweerstand op 166 ohm gesteld. Voorwaarde is dan wel dat alle eindgroepen dan beveiligd worden door ALS.
Ik lees hier en op andere fora soms met verbazing wat mensen, niet gehinderd door enige vorm van kennis uitspoken of laten doen door zonnepaneel cowboys

Over het beschikbaar zijn van de NEN1010 zijn rechtszaken gevoerd door knooble. De uitspraak was negatief helaas. Echter je bent niet gehouden aan de NEN1010, je moet dan wel even je eigen norm maken welke een gelijk veiligheids nivo of beter op levert.

Als je een echte installateur in de arm neemt zit je al een heel stuk veiliger.

Maar even terzijde test jij je ALS 1 x per maand?

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:41
habbekrats schreef op donderdag 28 april 2016 @ 08:40:
[...]

Als je een omvormer met fase nul en aarde aan moet sluiten is deze per definitie niet dubbel geisoleerd.
Bij een 30 mA aardlek zou bij een 1666 ohm aardpen je installatie nog aanraak veilig zijn, aangezien deze weerstand met een breipen in de grond vaak te bereiken is maar verre van stabiel is is de minimale aardverspreidingsweerstand op 166 ohm gesteld. Voorwaarde is dan wel dat alle eindgroepen dan beveiligd worden door ALS.
In de handleiding (p27) stond duidelijk aangegeven dat:As the inverter is protection class II, the PE protective conductor has no function and need not be connected. Het is verder een aanname dat dit voor de meeste omvormers geldt, ik heb alleen mijn eigen aangesloten. Overigens hangt die ook achter een (300mA) alamat, verplicht of niet, voor die paar tientjes vond ik het [i[verstandig[/] om er een beveiliging in te hangen.
Maar even terzijde test jij je ALS 1 x per maand?
Natuurlijk niet. Ik denk dat ik met 1 x per jaar al een (positive) uitzondering ben.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
T-MOB schreef op donderdag 28 april 2016 @ 09:08:
[...]

In de handleiding (p27) stond duidelijk aangegeven dat:As the inverter is protection class II, the PE protective conductor has no function and need not be connected. Het is verder een aanname dat dit voor de meeste omvormers geldt, ik heb alleen mijn eigen aangesloten. Overigens hangt die ook achter een (300mA) alamat, verplicht of niet, voor die paar tientjes vond ik het [i[verstandig[/] om er een beveiliging in te hangen.

[...]

Natuurlijk niet. Ik denk dat ik met 1 x per jaar al een (positive) uitzondering ben.
Dat is raar, in NL mag een klasse 2 toestel ( die 2 vierkantjes) niet geaard worden en daar ook geen voorziening voor hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23-10 16:17

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

[...]

[...]

Even voor de duidelijkheid dit gaat om een dubbel geïsoleerde omvormer (herkenbaar aan het symbool met de 2 vierkantjes in elkaar), dat is een toestel waarbij er geen metaal aanraakbare delen aan de buitenkant van het toestel bevinden die doorlopen naar de binnenkant. O.a. Steca en mastervolt hebben dit soort omvormers in het assortiment. Maar de meeste SMA, Pico, fronius etc. hebben een metalen kast.

edit: habbekrats was me net voor.

@habbekrats: ik denk dat dat komt omdat deze stekker vaker word gebruikt in de elektrotechniek waar er aan 2 kanten een aanraak veilige situatie moet komen,en deze ook nog waterdicht moet zijn. En er daar gewoon denk ik niet zoveel van voor handen zijn. SMA gebruikte dit soort stekkers ook wel (helaas.. er zitten nl. hele kleine schroefjes in met een heel klein kruiskopje die je makkelijk wat stuk draait bij het stevig aandraaien.)

[ Voor 20% gewijzigd door Andre1973 op 28-04-2016 09:31 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nhrf
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 29-04-2024
T-MOB schreef op donderdag 28 april 2016 @ 00:12:
[...]

[...]

Wat hangen daar voor panelen achter? Op dagen dat er zon is haal ik met 4080Wp op een 4kW omvormer eigenlijk altijd wel een keer >4000W (AC-zijdig). Als het wisselend bewolkt / zonnig is ook nog wel min of meer "duurzaam": periodes van een kwartier boven de 3950W.
Je hoofdzekering zal verder niet zo snel knappen. Je hebt immers ook nog verbruikersgroepen. Het kan wel lekker warm worden in je meterkast als je de zekering langdurig richting max belast.
Op dit moment 2750wp ZW (Boviet), 1525wp NO (LG/Renesola). Temperatuur valt nu nog mee maar ik verwacht dat deze ook zal oplopen indien de zekering langdurige max belasting heeft.

Het vervangen van de 16A staat nog op mijn todo lijstje, maar nog niet aan toegekomen.

4275wp : 2750wp WZW, 1525wp ONO @ SolarEdge SE4000 [Live]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
habbekrats schreef op donderdag 28 april 2016 @ 09:17:
[...]
Dat is raar, in NL mag een klasse 2 toestel ( die 2 vierkantjes) niet geaard worden en daar ook geen voorziening voor hebben.
Tja, defnieer een "voorziening". Ze hebben in de stekker een plekje opgenomen waar je de aarderdraad kunt laten mocht die aanwezig zijn. Er staat duidelijk bij dat je niets aard door hem aan te sluiten.
nhrf schreef op donderdag 28 april 2016 @ 09:32:
[...]
Op dit moment 2750wp ZW (Boviet), 1525wp NO (LG/Renesola). Temperatuur valt nu nog mee maar ik verwacht dat deze ook zal oplopen indien de zekering langdurige max belasting heeft.

Het vervangen van de 16A staat nog op mijn todo lijstje, maar nog niet aan toegekomen.
Ah in zo'n constellatie is leveren de twee strings nooit tegelijk op piekvermogen. Ik denk dat je panelen bij moet plaatsen om aan de max van de omvormer te komen O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
een klasse 2 (daar heb je de NEN weer) mag geen voerziening hebben tot aarding
http://www.euronorm.net/content/template2.php?itemID=622

Dus eigenlijk moet je deze meteen 2 aderige kabel aansluiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Zojuist ontvangen;

Is dit het standaardbericht dat iedereen krijgt? Mijn meter draait heerlijk achteruit, een genot om naar te kijken. Lijkt mij prima geschikt :)

Geachte heer of mevrouw,

Uw aanmelding via Energieleveren.nl voor het adres*****hebben wij verwerkt in onze administratie. Graag geef ik u onderstaande informatie en heb ik een verzoek aan u.

Geschiktheid meter
Uw huidige meter is een draaischijfmeter zonder terugloopblokkering. Dit type meter is niet ontworpen en getoetst voor een juiste werking bij teruglevering aan het net. Dit houdt in dat er een afwijking in de verwerking van (terug)levering kan ontstaan. Agentschap Telecom (toezichthouder Metrologiewet) geeft aan, dat een analoge meter die wordt gebruikt voor het verwerken van teruglevering altijd moet worden vervangen, omdat deze in strijd met haar bestemming wordt gebruikt. Om deze reden bieden wij u kosteloos een vervanging van uw huidige meter voor een slimme digitale meter aan.

Slimme digitale meter
De slimme digitale meter registreert op aparte telwerken hoeveel energie u verbruikt of teruglevert. Wij lezen de meter 6 keer per jaar uit, of vaker indien u dit wilt en sturen dit naar uw energieleverancier. Regelmatig komen er apparaten op de markt die u op uw slimme digitale meter kunt aansluiten. Een overzicht hiervan vindt u op www.energieverbruiksmanagers.nl. Meer informatie over slimme meters vindt u op www.slimmemeters.nl.

U wilt uw meterstanden niet automatisch laten uitlezen?
Als u niet wilt dat uw meterstanden op afstand worden uitgelezen, zetten we deze functie uit. U blijft dan zelf de meterstanden doorgeven aan uw energieleverancier.
Als u geen slimme digitale meter geplaatst wilt hebben dan kunt u deze weigeren. In dat geval plaatst Enexis kosteloos een conventionele digitale meter. Dit type meter registreert op dezelfde wijze als de slimme digitale meter maar is niet op afstand uitleesbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 28-10 23:12

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

Daar gaat de terugverdientijd ;)
Ik geloof er persoonlijk niets van, maar opdat we het niet vergeten:

Bron

Netbeheerders en energiedeskundigen verwachten dat de stroomprijs in 2020 rond de 0 cent per kilowattuur zal liggen.
Dit meldt SolarPlaza. Bij het afsluiten van een stroomabonnement betalen consumenten alleen nog voor transport en opslag.

Deze visie wordt toegelicht tijdens de conferentie The Solar Future NL- Prepare for change, die plaatsvindt op 26 mei in de Jaarbeurs Utrecht.

Overheidsmaatregelen en subsidies

Rob van Leeuwen, eigenaar van Jules Energy, verwacht dat de kostprijs van stroom snel naar 0 cent per kilowattuur zal dalen, meldt SolarPlaza in een persbericht. Het tempo waarin dit gebeurt, hangt volgens hem af van overheidsmaatregelen en subsidies. ,,Je gaat straks alleen nog maar betalen voor transport en opslag. Daarvoor sluit je net als bij je telefoon een abonnement af of je koopt een prepaid stroomkaart bij de Albert Heijn,” aldus Van Leeuwen

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nhrf
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 29-04-2024
T-MOB schreef op donderdag 28 april 2016 @ 09:35:
[...]

Tja, defnieer een "voorziening". Ze hebben in de stekker een plekje opgenomen waar je de aarderdraad kunt laten mocht die aanwezig zijn. Er staat duidelijk bij dat je niets aard door hem aan te sluiten.

[...]

Ah in zo'n constellatie is leveren de twee strings nooit tegelijk op piekvermogen. Ik denk dat je panelen bij moet plaatsen om aan de max van de omvormer te komen O-)
Dat klopt :)

Heb de omvormer gekocht vanwege mogelijke uitbreiding. Het aantal WP zegt in deze orientaties niet zoveel :)

4275wp : 2750wp WZW, 1525wp ONO @ SolarEdge SE4000 [Live]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14:27
gysman11 schreef op donderdag 28 april 2016 @ 10:07:
Zojuist ontvangen;

Is dit het standaardbericht dat iedereen krijgt? Mijn meter draait heerlijk achteruit, een genot om naar te kijken. Lijkt mij prima geschikt :)
is een standaard bericht, krijgt iedereen.
(ik negeer zelfs die onzin, aanmelden is voor watjes. >:)
en daarbij, mijn set verandert toch wel elk jaar, worden ze niet blij van als ik dat elke keer ga melden. >:) )

even over de meter, je hebt gecheckt dat hij achter uit draait, en dat is cool.
maar check ook of hij niet alleen achter uit draait maar ook de tellers achter uit lopen.
(soms zit de achteruit loop rem op de tellers en niet de schijf. ;) )
maar pas op, je voert in voor de meter, dus als de ijskast aan staat gaat de stroom niet langs de meter maar meteen naar de ijskast. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla

Joepla

Zojuist ontvangen;

Die heb ik nooit gehad, wel adviseerde men mij destijds de meter te vervangen en dat is natuurlijk prima. Maar deze brief komt best intimiderend over. Je meter mag volgens mij gewoon blijven hangen. Even goed uitzoeken en evt. klacht richting het Agentschap sturen? Half Nederland gaat natuurlijk braaf in op dit soort onzinverzoeken.

Zou je eigen adres er wel even uitknutselen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

Inderdaad, gewoon voor kennisgeving aannemen.
Overigens: wat heeft het genoemde "Agentschap Telecom (toezichthouder Metrologiewet)" van doen met elektriciteitsmeters?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
noo schreef op donderdag 28 april 2016 @ 10:24:
Inderdaad, gewoon voor kennisgeving aannemen.
Overigens: wat heeft het genoemde "Agentschap Telecom (toezichthouder Metrologiewet)" van doen met elektriciteitsmeters?
Is sinds 1 jan 2016 https://www.agentschaptel...ch-kader-de-metrologiewet waarom ze nog agentschap telecom heten mag joost weten.

Daarvoor verispect zat volgens mij juridisch en europa technisch niet goed.

Dat ze in de brief erop wijzen dat die niet voor teruglevering gemaakt is en je dus terecht niet kunt klagen als deze een afwijking vertoont. Nu hoef je je daar niet zoveel zorgen over te maken want meestal wijken ze even veel af vooruit en achteruit

[ Voor 27% gewijzigd door habbekrats op 28-04-2016 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zojuist ontvangen;

Geachte heer of mevrouw,

Uw aanmelding via Energieleveren.nl voor het adres Galderseweg 67, 4855AE GALDER hebben wij verwerkt in onze administratie. Graag geef ik u onderstaande informatie en heb ik een verzoek aan u.

Geschiktheid meter
Uw huidige meter is een draaischijfmeter zonder terugloopblokkering. Dit type meter is niet ontworpen en getoetst voor een juiste werking bij teruglevering aan het net. Dit houdt in dat er een afwijking in de verwerking van (terug)levering kan ontstaan. Agentschap Telecom (toezichthouder Metrologiewet) geeft aan, dat een analoge meter die wordt gebruikt voor het verwerken van teruglevering altijd moet worden vervangen, omdat deze in strijd met haar bestemming wordt gebruikt. Om deze reden bieden wij u kosteloos een vervanging van uw huidige meter voor een slimme digitale meter aan.

Slimme digitale meter
De slimme digitale meter registreert op aparte telwerken hoeveel energie u verbruikt of teruglevert. Wij lezen de meter 6 keer per jaar uit, of vaker indien u dit wilt en sturen dit naar uw energieleverancier. Regelmatig komen er apparaten op de markt die u op uw slimme digitale meter kunt aansluiten. Een overzicht hiervan vindt u op www.energieverbruiksmanagers.nl. Meer informatie over slimme meters vindt u op www.slimmemeters.nl.

U wilt uw meterstanden niet automatisch laten uitlezen?
Als u niet wilt dat uw meterstanden op afstand worden uitgelezen, zetten we deze functie uit. U blijft dan zelf de meterstanden doorgeven aan uw energieleverancier.
Als u geen slimme digitale meter geplaatst wilt hebben dan kunt u deze weigeren. In dat geval plaatst Enexis kosteloos een conventionele digitale meter. Dit type meter registreert op dezelfde wijze als de slimme digitale meter maar is niet op afstand uitleesbaar.
Indertijd zo'n zelfde ontvangen, inlijsten en melden dat je niet geinteresseerd bent in omwisseling. Klaar, er staat nergens dat je verplcht bent de meter te wisselen, in mijn ogen een ernstige vorm van poging tot misleiding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Joepla schreef op donderdag 28 april 2016 @ 10:08:
Daar gaat de terugverdientijd ;)
Ik geloof er persoonlijk niets van, maar opdat we het niet vergeten:

Bron

Netbeheerders en energiedeskundigen verwachten dat de stroomprijs in 2020 rond de 0 cent per kilowattuur zal liggen.
Dit meldt SolarPlaza. Bij het afsluiten van een stroomabonnement betalen consumenten alleen nog voor transport en opslag.

Deze visie wordt toegelicht tijdens de conferentie The Solar Future NL- Prepare for change, die plaatsvindt op 26 mei in de Jaarbeurs Utrecht.

Overheidsmaatregelen en subsidies

Rob van Leeuwen, eigenaar van Jules Energy, verwacht dat de kostprijs van stroom snel naar 0 cent per kilowattuur zal dalen, meldt SolarPlaza in een persbericht. Het tempo waarin dit gebeurt, hangt volgens hem af van overheidsmaatregelen en subsidies. ,,Je gaat straks alleen nog maar betalen voor transport en opslag. Daarvoor sluit je net als bij je telefoon een abonnement af of je koopt een prepaid stroomkaart bij de Albert Heijn,” aldus Van Leeuwen
Met zo'n slimme meter krijg je waarschijnlijk het scenario van 0 cent overdag leveren/ontvangen en 's avonds voor de hoofdprijs weer afnemen. Tariefdifferentiatie, leve de vooruitgang. Ben benieuwd wat ze dan verzinnen vor de analoge meters, zal wel een gemiddelde prijs moeten worden naar ik aanneem. Lijkt het minst ongunstige scenario.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2016 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
Verwijderd schreef op donderdag 28 april 2016 @ 10:33:
[...]

Indertijd zo'n zelfde ontvangen, inlijsten en melden dat je niet geinteresseerd bent in omwisseling. Klaar, er staat nergens dat je verplcht bent de meter te wisselen, in mijn ogen een ernstige vorm van poging tot misleiding.
Er is gewoon een wettelijke basis voor wat daar staat hoor. Een meter dient gekeurd te zijn voor hetgeen hij meet. En zoals het agenstschap het zelf verwoordt:
Een analoge meter (meter met draaischijf) is per definitie niet geschikt voor de registratie van teruglevering. De meter is er niet voor ontworpen en nooit getoetst op een juiste werking. Sommige meters zijn om deze reden voorzien van een terugloopblokkering.
Een analoge meter die wordt gebruikt voor de registratie van teruggeleverde energie wordt in strijd met zijn bestemming gebruikt en moet altijd worden vervangen.

Er is dus weinig misleiding aan het bericht. Want dat een ferraris gedoogd wordt bij een paar eigenwijze flapdrollen wil verder niet zeggen dat het verder moet worden aangemoedigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Verwijderd schreef op donderdag 28 april 2016 @ 10:36:
[...]

Met zo'n slimme meter krijg je waarschijnlijk het scenario van 0 cent overdag leveren/ontvangen en 's avonds voor de hoofdprijs weer afnemen. Tariefdifferentiatie, leve de vooruitgang. Ben benieuwd wat ze dan verzinnen vor de analoge meters, zal wel een gemiddelde prijs moeten worden naar ik aanneem. Lijkt het minst ongunstige scenario.
Ik denk dat je met een analoge meter de hele dag de hoofdprijs gaat betalen. in principe kan dit alleen als elke verbruiker een digitale meter heeft, anders zou iemand via een advacaat/rechtszaak gelijkheids beginsel proberen af te dwingen. Als ze slimmer zijn geven ze op digitale meters korting.
Nu heb je nog hoog en laag tarief. Nacht is laag tarief zal wel omgedraaid worden en misschien nog wel meer tarieven. Kun je bv je wasmachine laten starten op 0 cent tarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Verwijderd schreef op donderdag 28 april 2016 @ 10:36:
[...]

toch vind ik dit een hele negatieve blik op de werkelijkheid.

als zon produceert is dat meestal in de middag.
huishoudens gebruiken dan weinig stroom, dat klopt.
maar die zijn maar goed voor 30% van de stroom vraag in het land.
en laat toevallig de industrie het hardste draaien in de middag en die doen de rest van de vraag.
dus in de middag is de hoogste vraag naar stroom, en hoge vraag geeft juist een hoge prijs.
dus het kan ook de andere kant op gaan met Tariefdifferentiatie. >:)

(maar ook ik weet dat het hele zaakje zo doorspekt is van allerlei politieke onzin en belangen groepen.
dat het alle kanten op kan gaan. ;)
zoals de industrie een flink stuk minder betaalt per kWh.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

T-MOB schreef op donderdag 28 april 2016 @ 10:48:
[...]

Er is gewoon een wettelijke basis voor wat daar staat hoor. Een meter dient gekeurd te zijn voor hetgeen hij meet. En zoals het agenstschap het zelf verwoordt:
Een analoge meter (meter met draaischijf) is per definitie niet geschikt voor de registratie van teruglevering. De meter is er niet voor ontworpen en nooit getoetst op een juiste werking. Sommige meters zijn om deze reden voorzien van een terugloopblokkering.
Een analoge meter die wordt gebruikt voor de registratie van teruggeleverde energie wordt in strijd met zijn bestemming gebruikt en moet altijd worden vervangen.

Er is dus weinig misleiding aan het bericht. Want dat een ferraris gedoogd wordt bij een paar eigenwijze flapdrollen wil verder niet zeggen dat het verder moet worden aangemoedigd.
Dat deze er niet voor ontworpen en getoetst is is correct, daarvoor hebben we wetgeving gekregen die salderen en weigeren van een wel getoetste meter mogelijk maakt. Hij MOET dus NIET vervangen worden, hij mag vervangen worden, er is geen enkele dwang. In die zin klinkt het in mijn oren misleidend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

migjes schreef op donderdag 28 april 2016 @ 10:51:
[...]

als zon produceert is dat meestal in de middag.
huishoudens gebruiken dan weinig stroom, dat klopt.
maar die zijn maar goed voor 30% van de stroom vraag in het land.
en laat toevallig de industrie het hardste draaien in de middag en die doen de rest van de vraag.
dus in de middag is de hoogste vraag naar stroom, en hoge vraag geeft juist een hoge prijs.
dus het kan ook de andere kant op gaan met Tariefdifferentiatie. >:)

(maar ook ik weet dat het hele zaakje zo doorspekt is van allerlei politieke onzin en belangen groepen.
dat het alle kanten op kan gaan. ;)
zoals de industrie een flink stuk minder betaalt per kWh.)
Ik ben al wat ouder/cynischer, dat verklaart het misschien. Jouw stelling van hoog verbruik en hoog tarief klopte toen er nog niet zoveel PV geinstalleerd was. Nu zijn de tarieven op de energie exchange het laagst, soms zelfs negatief als de PV productie het hoogst is, overdag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joepla

Joepla

T-MOB schreef op donderdag 28 april 2016 @ 10:48:
[...]
Nee gedogen is iets heel anders. Een Ferrarismeter MAG blijven hangen totdat blijkt dat deze vervangen moet worden (maar dat heeft dan te maken met onvoldoende nauwkeurigheid, hiervoor is een methode, maar dat wordt wel erg off topic). Dat is geen gunst, dat is simpelweg toegestaan. Iets anders beweren in een officiële brief, is misleiding.

Dat je de mensen die dat willen "flapdrollen" noemt, geeft aan dat er misschien wat ruimte voor je is om de voor- en nadelen van analoge meters te onderzoeken?

[ Voor 10% gewijzigd door Joepla op 28-04-2016 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

migjes schreef op donderdag 28 april 2016 @ 10:51:
[...]

Vraag je af waarom netbeheerders zo veel kosten maken om die slimme meters te installeren ? Wat is hun belang ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Ik denk dat ze straks bv 5€ per maand gaan vragen voor het verwerken van je analoge meter standen.

Ook kunnen ze naar het bv spaanse/amerikaanse model gaan. de meter hangt buiten je woning en je hebt geen zak te zeggen over hoe er gemeten word en waarmee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:04
Verwijderd schreef op donderdag 28 april 2016 @ 11:08:
[...]

Vraag je af waarom netbeheerders zo veel kosten maken om die slimme meters te installeren ? Wat is hun belang ?
Om jou en mij straks te naaien haha

Als ze maar van terug lever vergoeding afblijven, vind ik veel belangrijker

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
reneeke1970 schreef op donderdag 28 april 2016 @ 11:11:
[...]

Om jou en mij straks te naaien haha

Als ze maar van terug lever vergoeding afblijven, vind ik veel belangrijker
dat naaien doen ze nu toch al, met of zonder slimme meter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

habbekrats schreef op donderdag 28 april 2016 @ 11:14:
[...]

dat naaien doen ze nu toch al, met of zonder slimme meter
Zonder slimme meter valt er weinig te naaien, zit voor zover ik weet geen 'gat', niet aan de voor- of achterkant, in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Verwijderd schreef op donderdag 28 april 2016 @ 11:04:
[...]

Ik ben al wat ouder/cynischer, dat verklaart het misschien. Jouw stelling van hoog verbruik en hoog tarief klopte toen er nog niet zoveel PV geinstalleerd was. Nu zijn de tarieven op de energie exchange het laagst, soms zelfs negatief als de PV productie het hoogst is, overdag.
het is maar 14jaar, dus valt wel mee. ;)
nu hebben we de situatie eigenlijk dat er continu een over productie er is.
(we subsidiëren nog steeds kolen stroom 8)7
maar dat begint een onhoudbare situatie te worden.)
en daardoor hebben we lage prijzen, het gedeelte belasting daar in tegen is nog steeds het grootst.
zelfs met de 2ct verlaging sins januari. ;)
Verwijderd schreef op donderdag 28 april 2016 @ 11:08:
[...]

simpel, europa vond eigenlijk dat als je al 20 jaar de meter huurt, dat je hem dan wel hebt af betaalt en dan zou de 19,95€ weg vallen voor heel veel huishoudens.
(met 1 huishouden is het niet veel geld, maar reken dat voor heel Nederland dan is het als snel 50% van de meters en heb je het over miljoenen)
hier werden de gezamenlijke netbeheerders wel een beetje bang van, en het plan was dus onder het moto milieu en energie besparing, mensen meer inzicht te geven in hun energie verbruik, dus meter vervangen en weer 20jaar huur betalen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
Joepla schreef op donderdag 28 april 2016 @ 11:05:
[...]
Nee gedogen is iets heel anders. Een Ferrarismeter MAG blijven hangen totdat blijkt dat deze vervangen moet worden (maar dat heeft dan te maken met onvoldoende nauwkeurigheid, hiervoor is een methode, maar dat wordt wel erg off topic). Dat is geen gunst, dat is simpelweg toegestaan. Iets anders beweren in een officiële brief, is misleiding.
Volgens mij is de wet heel simpel. Een meter die wordt gebruikt voor afrekenen moet zijn gekeurd voor wat hij meet. Een ferrarismeter is dat niet als het gaat om teruglevering. Dat je hem desondanks mag laten hangen is precies de defintie van gedogen
Dat je de mensen die dat willen "flapdrollen" noemt, geeft aan dat er misschien wat ruimte voor je is om de voor- en nadelen van analoge meters te onderzoeken?
Met "eigenwijze flapdrol" bedoel ik niets onaardigs hoor. Die kwalificatie dicht ik mezelf ook gerust toe (de kern is ook het eigenwijze, niet het flapdrolschap :+ ). Verder ben ik wel benieuwd naar het voordeel van een analoge meter. Een digitale meter lijkt me namelijk veel preciezer, al is het maar omdat je dan teruglevering en verbruik apart kunt aflezen. Qua afrekenen heb je alleen voordeel van die meter als ie defect is. Wanneer de regels voor verrekenen veranderen krijg je namelijk direct een meter die voor de nieuwe afrekening geschikt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

migjes schreef op donderdag 28 april 2016 @ 11:19:
[...]

simpel, europa vond eigenlijk dat als je al 20 jaar de meter huurt, dat je hem dan wel hebt af betaalt en dan zou de 19,95€ weg vallen voor heel veel huishoudens.
(met 1 huishouden is het niet veel geld, maar reken dat voor heel Nederland dan is het als snel 50% van de meters en heb je het over miljoenen)
hier werden de gezamenlijke netbeheerders wel een beetje bang van, en het plan was dus onder het moto milieu en energie besparing, mensen meer inzicht te geven in hun energie verbruik, dus meter vervangen en weer 20jaar huur betalen. ;)
Samenvattend, althans ik hoop dat ik het correct doe, de politiek vindt dat de burger genoeg betaald heeft voor zijn meter en laat vervolgens het bedrijfsleven onder fraaie kretologie zijn gang gaan om de burger te blijven misbruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Rol-Co schreef op woensdag 27 april 2016 @ 23:16:
Andre1973
Bedankt voor de uitleg, maar ik vermoed dat in de meeste gevallen je fase aan aarde legt je zekering er keihard uit gaat, hier ieder geval wel.
Misschien ten overvloede, maar welk deel van 'woningen hebben soms een aardweerstand van 100 ohm' begrijp je niet?
Dit gaat niet over vermoedens, onder elk veiligheidsvoorschrift ligt een lijk.
In tegenstelling tot de selectiviteitsdiscussie gaat dit puur om veiligheid.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Met naaien digitaal of analoog bedoel ik dat de meeste energie leveranciers overdag stroom uit Duitsland importeren voor 36 euro/Mw. Ik zie daar niets van terug

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Verwijderd schreef op donderdag 28 april 2016 @ 11:24:
[...]

Samenvattend, althans ik hoop dat ik het correct doe, de politiek vindt dat de burger genoeg betaald heeft voor zijn meter en laat vervolgens het bedrijfsleven onder fraaie kretologie zijn gang gaan om de burger te blijven misbruiken.
d:)b
zoals altijd is een politicus ook maar een mens, en het systeem van het opbouwen van de energie prijs zo ongelooflijk ingewikkeld.
dat je ook die mensen met een paar mooie woorden wel omgepraat krijgt.
(over het algemeen is de kennis hier nog vrij hoog, maar ook hier hebben velen er nog moeite mee om het allemaal te begrijpen. ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

T-MOB schreef op donderdag 28 april 2016 @ 11:20:
[...]
Verder ben ik wel benieuwd naar het voordeel van een analoge meter. Een digitale meter lijkt me namelijk veel preciezer, al is het maar omdat je dan teruglevering en verbruik apart kunt aflezen. Qua afrekenen heb je alleen voordeel van die meter als ie defect is. Wanneer de regels voor verrekenen veranderen krijg je namelijk direct een meter die voor de nieuwe afrekening geschikt is.
Voordeel geen tarief-differentiatie. Productie PV kan ik wel aflezen op mijn omvormer. Nauwkeurigheid in een digitale meter kan/hoeft natuurlijk niet, software-matig gecalibreerd/aangepast worden, in wiens voor- of nadeel ?
We dienen dus partijen te kiezen welke het belang v.d. burger beter vertegenwoordigen dan die van het bedrijfsleven. Maar dat is tegelijk een lastige want de netbeheerders zijn in het bezit van provincies en gemeentes. Wat het zwaarst is moet het zwaarst wegen, geen idee wat voor hen het zwaarst is. Niets is wat het lijkt en alles is constant aan verandering onderhevig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
In mijn huis had ik de keus niet voor analoog of digitaal. Er hing een digitale oxxio van de vorige bewoner welke wel 4 tel werken had maar niet saldeerde op de 2 tellers die hier voor bedoeld waren.
Een ferraris krijg je dus niet meer, had ik best willen hebben.

Nu is vervanging kosteloos, over een paar jaar mogen ze schijnbaar ook nog kosten hiervoor in rekening brengen. Hoe ze dit bv bij verhuizing en de nieuwe bewoner denken op te lossen is ook interessant .

Ik weet wel van een woningbouw vereniging dat ze bij het leegkomen van het huis de woning aanmelden alvorens een nieuwe bewoner er in te laten.

[ Voor 13% gewijzigd door habbekrats op 28-04-2016 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

migjes schreef op donderdag 28 april 2016 @ 11:28:
[...]

het systeem van het opbouwen van de energie prijs zo ongelooflijk ingewikkeld.
dat je ook die mensen met een paar mooie woorden wel omgepraat krijgt.
Het is niet ingewikkeld, men vindt dat er belasting binnen dient te komen en degenen waar er de meesten van zijn en de zwakste/geen onderhandelingspositie hebben betalen. Voor die groep maken we het ogenschijnlijk ingewikkeld en ze weten dat de meesten niet kunnen/willen rekenen, bezuinigen op onderwijs, en het wordt toch automatisch afgeschreven vaak hebben mensen geen idee wat ze betalen, dus die groep betaald de belastingen, lekker praktisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla

Joepla

Een slimme meter heeft zeker voordelen. Die worden de afgelopen jaren veelvuldig en consequent gecommuniceerd. Voor de toekomst is het ook fijn om tarieven op ieder moment te kunnen aanpassen, zodat je het gedrag van mensen kunt beïnvloeden. Voorbeeld: bij weinig zon en wind, worden de tarieven hoog, zodat men de airco minder snel aanzet of een paar uurtjes wacht met het opladen van de auto. Voor een duurzame samenleving is dit prima, hoewel je je kunt afvragen hoe fijn het is om een (min of meer) onvoorspelbare rekening te gaan krijgen...

Er zijn echter ook nadelen: datacenters die zelf (veel) energie nodig hebben om alle data te verwerken, privacy-issues, gevaar voor hacken, etc.
Vooral deze aspecten worden zoveel mogelijk zorgvuldig uit de media gehouden. Ik merk ook dat het gros de slimme meter accepteert, het is gewoon een moderne en verbeterde versie van je oude meter. Net zoals je dikke TV heeft plaatsgemaakt voor de flatscreen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

habbekrats schreef op donderdag 28 april 2016 @ 11:35:

Ik weet wel van een woningbouw vereniging dat ze bij het leegkomen van het huis de woning aanmelden alvorens een nieuwe bewoner er in te laten.
Die woningbouwcorporatie zal wel zo nu en dan een 'gesprekje' hebben met e.o.a. netwerkbeheerder om op ander vlak dingetjes 'geregeld' te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
[...]

Lees dat dan nog maar een keer goed door, wat je aangeeft geld voor een twee fase net van 100 V/127 V
en voor ons net geld de bepaling in 19.2.( blz 85 ), en dan wordt die aarde draad wel gewoon aangesloten.
BTW, in een aantal landen werkt een ALS ook helemaal niet door die twee fasige netten maar daar hebben
ze er weer een fase verschil meting er tussen om te voorkomen dat er ongewenst stroom kan weg lekken
google daar maar eens op.
Weet je ook uit te leggen wat volgende notitie betekend ; Connect one of the two connected phases to PE at the inverter side. Make this connection inside the AC plug or use an external
junction box; see Figure 42. :P ( heeft te maken met die fase verschil beveiliging ( Amerikaans ) )
Heb je ook de aarding ( blz 20/21 ) van de SF panelen al eens door gelezen? >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Joepla schreef op donderdag 28 april 2016 @ 11:38:
Een slimme meter heeft zeker voordelen. Die worden de afgelopen jaren veelvuldig en consequent gecommuniceerd. Voor de toekomst is het ook fijn om tarieven op ieder moment te kunnen aanpassen, zodat je het gedrag van mensen kunt beïnvloeden.
Heb jij wat te kiezen bij die tarieven ? Take it or leave it ?
Wil jij dat mensen beinvloed worden in hun gedrag ? In N-Korea/China.... hebben ze dat al prima voor elkaar.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2016 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
Verwijderd schreef op donderdag 28 april 2016 @ 11:31:
[...]
Voordeel geen tarief-differentiatie.
Dat is geen voordeel van de meter, maar een voordeel van de regeling.
PClop schreef op donderdag 28 april 2016 @ 11:42:
[...]
Lees dat dan nog maar een keer goed door, wat je aangeeft geld voor een twee fase net van 100 V/127 V
Ik heb nu gewoon gelinkt naar wat ik online kon vinden aan handleiding. Dat de aarde intern niet verbonden is stond gewoon in de geprinte handleiding in het Nederlands (gaat trouwens om 3 fasen). Zal het vanavond wel even opscharrelen.
Heb je ook de aarding ( blz 20/21 ) van de SF panelen al eens door gelezen? >:)
Ja, ik heb ook overwogen om een aardpen te slaan en alle panelen te aarden. Belangrijkste vond ik daarbij om te weten of de panelen last kunnen hebben van elektrische corrosie (antwoord: nee). Bij blikseminslag heb ik heel andere zorgen. Bij werkzaamheden op het dak moet er maar gemeten worden of er wat op staat. Dat zou ik als ik monteur was sowieso doen in Nederland, aangezien 99% van de installaties hier niet geaard wordt. Als ik het me goed herinner hebben de panelen overigens een isolerende coating op het frame, maar met 600V gelijkstroom kun je beter geen risico nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla

Joepla

Verwijderd schreef op donderdag 28 april 2016 @ 11:44:
[...]
Heb jij wat te kiezen bij die tarieven ? Take it or leave it ?
Wil jij dat mensen beinvloed worden in hun gedrag ? In N-Korea/China.... hebben ze dat al prima voor elkaar.
Als je zou snappen hoe een smart grid werkt en je draagt duurzame energie een warm hart toe, dan snap je ook dat het wenselijk is om de energievraag beter te kunnen sturen. Zeker zolang we niet in staat zijn om elektriciteit massaal en rendabel op te slaan. De keuze die je hebt, is om energie af te nemen of niet op een bepaald moment. De tarieven worden bepaald door de vraag en aanbod op dat moment.
Ik zeg niet dat ik zo'n systeem wil hebben (ik heb ook nog steeds mijn Ferraris!), maar dat het voordelen heeft is zeker. De nadelen van de slimme meter (die ik opnoem, maar die je negeert), liegen er echter ook niet om.

Een dergelijk "stuur"-systeem was er trouwens allang: het normaal- en laagtarief weet je nog? Dit motiveerde mensen om hun vaatwasser e.d. te starten op momenten dat er een stroomoverschot was. Wat is daar mis mee? Ook de AH doet dagelijks dit met 50% korting op producten die dicht tegen hun datum aanzitten. Zijn dat dan meteen ook N-Koreaanse praktijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla

Joepla

T-MOB schreef op donderdag 28 april 2016 @ 11:20:
[...]

Volgens mij is de wet heel simpel. Een meter die wordt gebruikt voor afrekenen moet zijn gekeurd voor wat hij meet. Een ferrarismeter is dat niet als het gaat om teruglevering. Dat je hem desondanks mag laten hangen is precies de defintie van gedogen
Ok, maar welke wet heb jij het dan over? Waar staat dat mijn oude meter vervangen MOET worden?
Met "eigenwijze flapdrol" bedoel ik niets onaardigs hoor. Die kwalificatie dicht ik mezelf ook gerust toe (de kern is ook het eigenwijze, niet het flapdrolschap :+ ). Verder ben ik wel benieuwd naar het voordeel van een analoge meter. Een digitale meter lijkt me namelijk veel preciezer, al is het maar omdat je dan teruglevering en verbruik apart kunt aflezen. Qua afrekenen heb je alleen voordeel van die meter als ie defect is. Wanneer de regels voor verrekenen veranderen krijg je namelijk direct een meter die voor de nieuwe afrekening geschikt is.
Ik voelde me ook niet heel erg beledigd ;)
Juist het mooie van de Ferrarismeter is dat -wat er ook veranderd aan de regels- terugleveren tegen dezelfde vergoeding gebeurd als afnemen. Je hebt dus als PV bezitter een zekere mate van zekerheid voor de toekomst.
Totdat men besluit dat er andere regels gaan gelden en pas dan moeten we de meter gaan wisselen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
T-MOB schreef op donderdag 28 april 2016 @ 12:05:
[...]

[...]

Ik heb nu gewoon gelinkt naar wat ik online kon vinden aan handleiding. Dat de aarde intern niet verbonden is stond gewoon in de geprinte handleiding in het Nederlands (gaat trouwens om 3 fasen). Zal het vanavond wel even opscharrelen.

[...]

Ja, ik heb ook overwogen om een aardpen te slaan en alle panelen te aarden. Belangrijkste vond ik daarbij om te weten of de panelen last kunnen hebben van elektrische corrosie (antwoord: nee). Bij blikseminslag heb ik heel andere zorgen. Bij werkzaamheden op het dak moet er maar gemeten worden of er wat op staat. Dat zou ik als ik monteur was sowieso doen in Nederland, aangezien 99% van de installaties hier niet geaard wordt. Als ik het me goed herinner hebben de panelen overigens een isolerende coating op het frame, maar met 600V gelijkstroom kun je beter geen risico nemen.
Die coating zou ik niet te serieus nemen, als je er naar kijkt krast het er al vanaf....
Maar het paneel hangt toch in rubber of kit in het frame?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

De meter kan het niet, een voordeel van de meter lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Joepla schreef op donderdag 28 april 2016 @ 12:08:
[...]

Als je zou snappen hoe een smart grid werkt en je draagt duurzame energie een warm hart toe, dan snap je ook dat het wenselijk is om de energievraag beter te kunnen sturen. Zeker zolang we niet in staat zijn om elektriciteit massaal en rendabel op te slaan. De keuze die je hebt, is om energie af te nemen of niet op een bepaald moment. De tarieven worden bepaald door de vraag en aanbod op dat moment.
Ik draag duurzame energie een zeer warm hart toe, ik hoop binnen een jaar compleet zelfvoorziendend, nulopdemeter, te zijn en ik denk te begrijpen hoe een smart-grid werkt. We zijn best in staat om energie op te slaan, het is alleen een kwestie of we de prijs die daar aan hangt willen betalen. Die plannen hoe dat te doen bestaan al 30-40 jaar.
Energievraag is nauwelijks te plannen in zodanige hoeveelheden dat het zoden aan de dijk zet. Ik kan mijn was en vaatwasser plannen, maar als het donker is wil ik graag licht, een kop koffie als ik er aan toe ben etc. en mijn koelkast wil ik ook graag op temperatuur houden.
De tarieven worden op een markt bepaald waar ik als burger geen partij ben.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2016 12:37 . Reden: Aanvulling NulOpDeMeter ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla

Joepla

Maar je begrijpt toch wel dat het niet handig is om over 10...20 jaar 90% van alle elektrische auto's om 17:30 uur bijna tegelijk te laten (snel-)laden?? Dat kun je beter gefaseerd doen anders moeten we nog steeds al die kolencentrales laten draaien. Het confortverlies is minimaal: de volgende ochtend om 08:00 uur staat de kar volledig klaar voor gebruik. Duurzaam dankzij smart grid.

Denk jij dat mensen zich netjes aan de regeltjes houden als daar geen enkele vorm van beloning of pijn tegenover staat? Bij de Appie pak jij toch ook niet de melk met uiterste houdbaarheidsdatum van vandaag terwijl je voor dezelfde prijs het pak nog een week goed kan houden?

Energie rendabel opslaan is op dit moment zowel technisch als financieel erg lastig. Mocht jij de oplossing hebben, dan moet je die vooral niet voor jezelf houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 28-10 20:03

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Joepla schreef op donderdag 28 april 2016 @ 12:18:
[...]

Ok, maar welke wet heb jij het dan over? Waar staat dat mijn oude meter vervangen MOET worden?

[...]

Ik voelde me ook niet heel erg beledigd ;)
Juist het mooie van de Ferrarismeter is dat -wat er ook veranderd aan de regels- terugleveren tegen dezelfde vergoeding gebeurd als afnemen. Je hebt dus als PV bezitter een zekere mate van zekerheid voor de toekomst.
Totdat men besluit dat er andere regels gaan gelden en pas dan moeten we de meter gaan wisselen :(
Ik geloof eigenlijk nooit dat er een periode komt dat mensen met een nieuwe meter ineens in het nadeel zijn.
Dat zou heel erg oneerlijk zijn. Lijkt mij sterk dat zo'n situatie toegestaan wordt met het hoge percentage wat nog een oude meter heeft.

Maarja, dat is natuurlijk puur een gok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Psycho_Mantis schreef op donderdag 28 april 2016 @ 12:41:
[...]

Ik geloof eigenlijk nooit dat er een periode komt dat mensen met een nieuwe meter ineens in het nadeel zijn.
Dat zou heel erg oneerlijk zijn. Lijkt mij sterk dat zo'n situatie toegestaan wordt met het hoge percentage wat nog een oude meter heeft.

Nu kun je als PV bezitter in het nadeel zijn met een nieuwe meter, als je meer dan het toegestane saldeerd binnen je eigen verbruik, weet niet of de energiebedrijven dar nu een probleem van maken. Met een ferarris zie je dat niet met een digitale meter wel.
Daarnaast is het dat je i.i.g. tot voor kort apart de retour telwerken moest doorgeven dat dat niet makkelijk online kon tijdens het invullen van de jaarlijkse meterstanden. du meer gedoe.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 27-10 11:27
Kunnen we de meter discussies verplaatsen naar de "Salderen en terugleververgoedingen"

En het hier weer hebben over Zonnepanelen enzo :)

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
WoudseHoeve schreef op donderdag 28 april 2016 @ 12:59:
Kunnen we de meter discussies verplaatsen naar de "Salderen en terugleververgoedingen"

goed plan.

straks gaan ze het ook nog hebben over de GvO's. ;)
en dan word de zaak wel heel ingewikkeld. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Laatst online: 14-10 09:07
WoudseHoeve schreef op donderdag 28 april 2016 @ 12:59:

Goed plan,

Vandaag twee van de vier 200 Wp panelen, die al anderhalf jaar in de kelder stonden,aangesloten. Nu nog aan de andere kant de laatste twee panelen ophangen. Dan is het dak echt vol op het deel waar het pijpje van de CV uitkomt na. (De CV blijft nog wel even hangen als back-up voor echt koude tijden.)

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/2hewuia.jpg

Totaal krijgt de Omnik 3k TL dan 4085 Wp te verwerken en zal best zo nu en dan aftoppen en het voor- en najaar. Maar dat is niet zo erg, daar kan ik inmiddels aardig mee omgaan.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Een CV kan eigenlijk niet meer :)
Pellet kachel voor koude tijden ?

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
[...]

[...]

[...]

In de handleiding voor europa vind ik niets terug over het niet aansluiten van de PE leider.
https://www.greenybros.co...installation-guide-nl.pdf
daar wordt het gewoon aangesloten ( intern ) fase/nul 230V, als L, N, PE en driefase 400V,
als L1, L2, L3, N, PE.
Ik moet er al overheen lezen ( ben ook maar een mens ) dat het zonder een aarde aansluiting mag, kan of moet. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
WoudseHoeve schreef op donderdag 28 april 2016 @ 13:37:
Een CV kan eigenlijk niet meer :)
Pellet kachel voor koude tijden ?
Is ook alleen als back-up, gaat 1x per week even aan om het apparaat in leven te houden. Houtkachel zorgt heel het stookseizoen voor warmte en de e-boiler maakt het warme water.
Ik zit nu te wachten op nog wat montage materiaal op de laatste twee op te hangen, de rails gaan zo het dak op. De regen is weg en het ziet er vanmiddag veelbelovend uit.

De omvormer gaat lekker, max is 3 kW en dat gaat nu wat langer door. Ben wel benieuwd naar de opbrengst in de zomer.

Totaal ligt hier dan 6165 Wp, de PV verslaving heeft er aardig ingehakt :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 28-10 00:21

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

drielp schreef op donderdag 28 april 2016 @ 13:48:
[...]

Is ook alleen als back-up, gaat 1x per week even aan om het apparaat in leven te houden. Houtkachel zorgt heel het stookseizoen voor warmte en de e-boiler maakt het warme water.
Ik zit nu te wachten op nog wat montage materiaal op de laatste twee op te hangen, de rails gaan zo het dak op. De regen is weg en het ziet er vanmiddag veelbelovend uit.

De omvormer gaat lekker, max is 3 kW en dat gaat nu wat langer door. Ben wel benieuwd naar de opbrengst in de zomer.

Totaal ligt hier dan 6165 Wp, de PV verslaving heeft er aardig ingehakt :) .
De e-boiler maakt het warm water zeg je. Voor zowel je keuken, als voor douchen??

edit : verkeerde topic, maar wil wel graag antwoord :X

[ Voor 3% gewijzigd door Atomic2005 op 28-04-2016 14:14 ]

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Atomic2005 schreef op donderdag 28 april 2016 @ 13:59:
[...]

De e-boiler maakt het warm water zeg je. Voor zowel je keuken, als voor douchen??
Oh jee,verkeerde topic haha

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Joepla schreef op donderdag 28 april 2016 @ 12:39:
Maar je begrijpt toch wel dat het niet handig is om over 10...20 jaar 90% van alle elektrische auto's om 17:30 uur bijna tegelijk te laten (snel-)laden?? Dat kun je beter gefaseerd doen anders moeten we nog steeds al die kolencentrales laten draaien. Het confortverlies is minimaal: de volgende ochtend om 08:00 uur staat de kar volledig klaar voor gebruik. Duurzaam dankzij smart grid.

Denk jij dat mensen zich netjes aan de regeltjes houden als daar geen enkele vorm van beloning of pijn tegenover staat? Bij de Appie pak jij toch ook niet de melk met uiterste houdbaarheidsdatum van vandaag terwijl je voor dezelfde prijs het pak nog een week goed kan houden?

Energie rendabel opslaan is op dit moment zowel technisch als financieel erg lastig. Mocht jij de oplossing hebben, dan moet je die vooral niet voor jezelf houden.
Bijladen op het werk, middels een in de auto ingebouwd simpel apparaatje welke random de 'dag/nacht-laadtijd' instelt. Heb je geen externe prikkels voor nodig.
Ik pak bij Appie de melk met de uiterste houdbaarheidsdatum van vandaag, ik weet dat de houdbaarheidsdatum een zeer ruime marge heeft en voorkom op die manier dat het weggegooid wordt. Overigens drink ik geen melk. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
PClop schreef op donderdag 28 april 2016 @ 13:45:
[...]

In de handleiding voor europa vind ik niets terug over het niet aansluiten van de PE leider.
https://www.greenybros.co...installation-guide-nl.pdf
daar wordt het gewoon aangesloten ( intern ) fase/nul 230V, als L, N, PE en driefase 400V,
als L1, L2, L3, N, PE.
Ik moet er al overheen lezen ( ben ook maar een mens ) dat het zonder een aarde aansluiting mag, kan of moet. :?
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/4VtLqjRHe95nvCvHLDboM6oQ/full.jpg

edit: Maar jij linkt naar SolarEdge. Ik heb Solar Frontier / Steca...

[ Voor 5% gewijzigd door T-MOB op 28-04-2016 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Psycho_Mantis schreef op donderdag 28 april 2016 @ 12:41:
[...]

De wereld is helaas niet eerlijk. Wat is er eerlijk aan het feit dat burgers relatief veel meer belasting op energie betalen dan bedrijven ? Gokken is dokken heb ik hier op het forum geleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:29
Misschien een domme vraag, maar kan het kwaad als ik gaten boor (3mm) in het aluminium frame van een zonnepaneel?

Ik wil ze op deze manier bevestigen aan een haak die op hout geschroeft zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
FunFair schreef op donderdag 28 april 2016 @ 14:52:
Misschien een domme vraag, maar kan het kwaad als ik gaten boor (3mm) in het aluminium frame van een zonnepaneel?

Ik wil ze op deze manier bevestigen aan een haak die op hout geschroeft zit.
de domste vraag is de vraag die je niet stelt. ;)

zolang je maar een beetje van het glas en de achter plaat afblijft kan het allemaal zonder problemen.
(je wil hem wel water dicht houden, natuurlijk)

maar een haak klinkt wel een beetje vreemd?
uiteindelijk wil je niet dat hij gaat trillen door de wind. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
migjes schreef op donderdag 28 april 2016 @ 14:55:
[...]

de domste vraag is de vraag die je niet stelt. ;)

zolang je maar een beetje van het glas en de achter plaat afblijft kan het allemaal zonder problemen.
(je wil hem wel water dicht houden, natuurlijk)

maar een haak klinkt wel een beetje vreemd?
uiteindelijk wil je niet dat hij gaat trillen door de wind. :?
Dank!

Hoekbeugel bedoelde ik :)

Ik wil zonnepanelen op het schuurtje plaatsen en op deze manier bevestigen (met de moer aan de binnenkant) leek me een uitstekende manier om 'even snel loskoppelen' (diefstal) te voorkomen als dat ding op meerdere plekken klote zit gemonteerd met bouten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Als je gaat boren even een stukje hout tussen glas en aluminium rand :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
WoudseHoeve schreef op donderdag 28 april 2016 @ 15:02:
Slim, dank voor de tip!
Vanmiddag even mooie RVS ringetjes en boutjes kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:12
FunFair schreef op donderdag 28 april 2016 @ 14:58:
[...]

Dank!

Hoekbeugel bedoelde ik :)

Ik wil zonnepanelen op het schuurtje plaatsen en op deze manier bevestigen (met de moer aan de binnenkant) leek me een uitstekende manier om 'even snel loskoppelen' (diefstal) te voorkomen als dat ding op meerdere plekken klote zit gemonteerd met bouten.
Inderdaad een slim idee.
Ze zullen niet even met een steeksleutel o.i.d. langskomen ;)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
FunFair schreef op donderdag 28 april 2016 @ 15:05:
[...]

Slim, dank voor de tip!
Ik heb gewoon de onderkant gebruikt met de gaten die er al in zitten, m8 bout erdoor en klaar. van tevoren bevestigen, als hij dan ligt kun je daar haast niet bij

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Atomic2005 schreef op donderdag 28 april 2016 @ 13:59:
[...]

edit : verkeerde topic, maar wil wel graag antwoord :X
Jawel, staat hiero E-boiler tussen DWTW en CV-ketel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
WoudseHoeve schreef op donderdag 28 april 2016 @ 15:02:
En ff vastzetten met een (hout)klem tegen het wegschieten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FunFair schreef op donderdag 28 april 2016 @ 15:05:
[...]

Slim, dank voor de tip!
RVS en Aluminium reageert niet toevallig op elkaar ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Verwijderd schreef op donderdag 28 april 2016 @ 15:12:
[...]

Het was anti diefstal dus alleen maar handig als ie vast roest hi

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
spain
MdO82 schreef op donderdag 28 april 2016 @ 15:09:
[...]

Inderdaad een slim idee.
Ze zullen niet even met een steeksleutel o.i.d. langskomen ;)
8x een klein rotboutje losmaken op een schuur voor 1 paneel, vanuit een rotpositie is toch een stuk minder aantrekkelijk dan een paar schroeven die het paneel met een ring op het houten frame klemmen leek me zo. Hoe langer ze bezig zijn, hoe groter de kans dat ze het laten zitten.

De hoekbeugel komt met de onderzijde onder het paneel terecht, dus die schroeven kun je niet zomaar verwijderen.
[...]

Hm... niet over nagedacht... Misschien maar even nylon ringetjes gebruiken om het contact te minimaliseren.

[ Voor 4% gewijzigd door FunFair op 28-04-2016 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
FunFair schreef op donderdag 28 april 2016 @ 15:21:
spain
[...]

8x een klein rotboutje losmaken op een schuur voor 1 paneel, vanuit een rotpositie is toch een stuk minder aantrekkelijk dan een paar schroeven die het paneel met een ring op het houten frame klemmen leek me zo. Hoe langer ze bezig zijn, hoe groter de kans dat ze het laten zitten.

De hoekbeugel komt met de onderzijde onder het paneel terecht, dus die schroeven kun je niet zomaar verwijderen.

[...]

Hm... niet over nagedacht... Misschien maar even nylon ringetjes gebruiken om het contact te minimaliseren.
Gegalvaniseerde carrosserie ring is beter denk

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crazyharrie
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-11-2023

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

[...]

nylon ringetje en een lik vet ertussen... opgelost.

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
reneeke1970 schreef op donderdag 28 april 2016 @ 15:23:
[...]

Gegalvaniseerde carrosserie ring is beter denk
Dan breng je RVS, Zink en Aluminium met elkaar in contact. Nog een element erbij. Wie vreet dan wie op? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
FunFair schreef op donderdag 28 april 2016 @ 15:25:
[...]

Dan breng je RVS, Zink en Aluminium met elkaar in contact. Nog een element erbij. Wie vreet dan wie op? :P
Rvs weg laten, weet niet wat dat kost zeker?
Ik zie bij mij nog niks na bijna jaar

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-11-2023

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

reneeke1970 schreef op donderdag 28 april 2016 @ 15:27:
[...]

Wat is nou 1 jaar? Het ligt voor veel langer, en voor een beetje meerprijs loop je geen risico.
https://www.rvspaleis.nl/ Valt ook wel mee die prijzen.

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
reneeke1970 schreef op donderdag 28 april 2016 @ 15:27:
[...]

Voor panelen worden best goede legeringen gebruikt, hoe moet anders de aarde klem vast?
Iemand al eens aangetast zonnepaneel gezien?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
T-MOB schreef op donderdag 28 april 2016 @ 14:33:
[...]

[afbeelding]

Sorry, ja, je hebt gelijk. ;)
Maar als ik wel de juiste pak, staat daar in het duits ook dat gewoon alle aders moeten worden aangesloten.
Ook bij drie fase gebruik.

[ Voor 17% gewijzigd door PClop op 28-04-2016 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
crazyharrie schreef op donderdag 28 april 2016 @ 15:30:
[...]

Wat is nou 1 jaar? Het ligt voor veel langer, en voor een beetje meerprijs loop je geen risico.
https://www.rvspaleis.nl/ Valt ook wel mee die prijzen.
De reactie zie je binnen paar maanden, als het jaren duurt is het gewoon roesten van het aluminium

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

RVS en allu gaat goed hoor. Clickfit heeft ophangsetjes voor de panelen en dat gaat ook met een RVS boutje door het paneel heen. En ook de stokschroeven van meerdere systemen zijn van RVS en die zitten uiteindelijk ook aan een allu rail, en clickfit en anderen gebruiken ook RVS bouten m de klemplaatjes mee vast te zetten. Genoeg RVS-allu overgangen in de PV dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Ik zal eens lezen! dank voor de link. Zie soms door de bomen het bos niet meer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Atomic2005 schreef op donderdag 28 april 2016 @ 16:03:
[...]

Ik zal eens lezen! dank voor de link. Zie soms door de bomen het bos niet meer :)
Dan heb je wel erg veel hout op voorraad liggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

WoudseHoeve schreef op donderdag 28 april 2016 @ 16:07:
[...]

Dan heb je wel erg veel hout op voorraad liggen :)
Staan nog 70+zakken houtpellets klaar voor de kachel. Dus dat klopt wel ja haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Zojuist ontvangen;

Geachte heer of mevrouw,

Uw aanmelding via Energieleveren.nl voor het adres*****hebben wij verwerkt in onze administratie.[...]
Je hebt dan ook de fout gemaakt om je aan te melden...
Zolang mogelijk alle wijzigingen in je meterkast weigeren.
Op een adres waar ik het heb geregeld verwachten ze al een paar jaar een nul-verbruik, veel beter O-)

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
crazyharrie schreef op donderdag 28 april 2016 @ 15:24:
[...]

nylon ringetje en een lik vet ertussen... opgelost.
Nylon ringetje gaat na een aantal jaar kapot, gewoon rvs/galvano ringetjes gebruiken.

Best mooi weer vandaag, de laatste twee paneeltje liggen nu ook op het dak. Beide strings geven nu rond de 400 volt aan. Helaas is de zon weggedraaid, morgen eens kijken hoe het gaat, 4065 4085 Wp op een 3k TL omvormer

[ Voor 29% gewijzigd door drielp op 28-04-2016 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:37

ATS

Spuit 11

[ Voor 93% gewijzigd door ATS op 28-04-2016 17:58 ]

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20-10 20:06

paulv1973

16.730Wattpiek

T-MOB schreef op donderdag 28 april 2016 @ 14:33:
[...]

[afbeelding]

Uit ervaring...
Als je de PE niet aansluit bij een SMA omvormer doettie het niet... :'(

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!
paulv1973 schreef op donderdag 28 april 2016 @ 18:51:
[...]

Uit ervaring...
Als je de PE niet aansluit bij een SMA omvormer doettie het niet... :'(
En als je de PE aan N legt?
:X

Probeer eens? >:)

Edit: laat maar. (gekke 5 minuten)

[ Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-04-2016 19:06 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

AUijtdehaag schreef op donderdag 28 april 2016 @ 19:05:
[...]

En als je de PE aan N legt?
:X

Probeer eens? >:)
Zo staat het niet in de handleiding... O-)
Hoe meet je trouwens je aardweerstand?
Binnen komende aardkabel gaat naar de rail in de meterkast... en dan?

Ohm meter tussen de aardrail en ???

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

paulv1973 schreef op donderdag 28 april 2016 @ 19:07:
[...]

Zo staat het niet in de handleiding... O-)
Hoe meet je trouwens je aardweerstand?
Binnen komende aardkabel gaat naar de rail in de meterkast... en dan?

Ohm meter tussen de aardrail en ???
Google maar eens, is best een kunstje,je moet een meet opstelling bouwen om de aardpen heen, is een heel verhaal om uit te leggen.

[ Voor 6% gewijzigd door Andre1973 op 28-04-2016 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-10 15:50
Andre1973 schreef op donderdag 28 april 2016 @ 19:21:
[...]

Google maar eens, is best een kunstje,je moet een meet opstelling bouwen om de aardpen heen, is een heel verhaal om uit te leggen.
Heel kort door de bocht is het toch niet veel meer dan een weerstand tussen de fase en de aardpen plaatsen, met een voltmeter eroverheen?
Niet zelf zo doen, maar elektrisch gezien zit ik er dan toch niet ver naast?

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21-10 13:54

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

TD-er schreef op donderdag 28 april 2016 @ 19:55:
[...]

Heel kort door de bocht is het toch niet veel meer dan een weerstand tussen de fase en de aardpen plaatsen, met een voltmeter eroverheen?
Niet zelf zo doen, maar elektrisch gezien zit ik er dan toch niet ver naast?
Je bedoelt waarschijnlijk een ampère meter in serie ?? :)

Een goede weerstand bepaling van de aard elektrode is niet eenvoudig

[ Voor 9% gewijzigd door Gasschuif op 28-04-2016 20:02 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-10 15:50
Gasschuif schreef op donderdag 28 april 2016 @ 19:58:
[...]

Je bedoelt waarschijnlijk een ampère meter in serie ?? :)

Een goede weerstand bepaling van de aard elektrode is niet eenvoudig
Tsja. een stroom meter is eigenlijk niet veel meer dan een weerstand met een voltmeter erover. Echter wil je dan wel een weerstand in serie hebben daarmee, want een stroom meter heeft normaal gesproken een zo laag mogelijke weerstand en dat is een beetje link bij fase naar ground leggen :)

En dat het niet zo simpel is als ik stelde, wil ik graag aannemen.

Had nog een nog-te-reagere-tabje open staan:
Joepla schreef op donderdag 28 april 2016 @ 11:38:
[...]
Er zijn echter ook nadelen: datacenters die zelf (veel) energie nodig hebben om alle data te verwerken, privacy-issues, gevaar voor hacken, etc.
[...]
Volgens mij gebruiken al die 'slimme meters' bij elkaar meer dan wat je aan rekenkracht in een datacentrum nodig hebt om alle verbruikers te administreren (incl. netwerken tussen klant en datacenter)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

TFHfony

Professional Weirdo

TD-er schreef op donderdag 28 april 2016 @ 20:05:
[...]
Volgens mij gebruiken al die 'slimme meters' bij elkaar meer dan wat je aan rekenkracht in een datacentrum nodig hebt om alle verbruikers te administreren (incl. netwerken tussen klant en datacenter)
Ik ben wel eens op zoek gegaan naar de cijfers hier voor, maar helaas niet zo 1,2,3 iets gevonden. Al denk ik dat het mee kan vallen hoor. Eenvoudige SBC's geschikt voor dit soort taken gebruiken vaak maar iets van 5V, 20mA. Modem gaat in principe maar 1 keer per maand aan. Display is een simpele LCD zonder backlight en gebruikt ook bijna niets.
Maar toch zou ik wel benieuwd zijn naar de cijfers... En of het effectief wel of niet bij onze energierekening wordt meegeteld of niet ;)

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

TFHfony schreef op donderdag 28 april 2016 @ 20:12:
[...]

Ik ben wel eens op zoek gegaan naar de cijfers hier voor, maar helaas niet zo 1,2,3 iets gevonden. Al denk ik dat het mee kan vallen hoor. Eenvoudige SBC's geschikt voor dit soort taken gebruiken vaak maar iets van 5V, 20mA. Modem gaat in principe maar 1 keer per maand aan. Display is een simpele LCD zonder backlight en gebruikt ook bijna niets.
Maar toch zou ik wel benieuwd zijn naar de cijfers... En of het effectief wel of niet bij onze energierekening wordt meegeteld of niet ;)
Ga er maar vanuit dat IEMAND het betaald...
En die IEMAND... Dat benne wij... ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
Bij mij hangt een kamstrup 382. Die gebruikt volgens de spec sheet 0.2W of .45W per fase (ik weet niet wat een "breaker" is, en of die er in zit). Bij een ferraris is het opgegeven eigen verbruik van een wilekeurige Landys Gyr 0.1-0.3 W voor het "current circuit" en 1W voor het "voltage circuit". Gezien de mechanische aard lijkt het verbruik van een ferraris me afhankelijk van wat je afneemt. Maar als je dit allemaal naar boven afrond op 2W verbruik dan heb je het over een 17kWh per jaar aan meterverbruik. Tegen consumententarief dus een euro of 3.5, in producententarief "pinda's".

Ik kan me niet voorstellen dat een meter zijn eigen verbruik er bij op mag tellen. Als ie dat inderdaad niet doet komen de kosten voor rekening van de leverancier van de stroom. Op het moment dat je teruglevert dus voor jou. Zet de meter wel zijn eigen verbruik er bij op, dan zijn de kosten voor de afnemer. Op het moment dat je teruglevert dus voor de energiemaatschappij. Alles wat voor rekening komt van de netbeheerder wordt natuurlijk gewoon verrekend in het tarief van de netbeheerder.

Het extra energieverbruik van het datacentrum valt verder in het niet bij het energieverbruik van een meteropnemer die bij de mensen thuis moet komen. Om over de kosten maar te zwijgen... Voor 1 modaal salaris huur je een verzameling cloud servers met totaal 1000 cores, 18TB storage een een terabyte geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20:41

mb1

TFHfony schreef op donderdag 28 april 2016 @ 20:12:
[...]

Ik had vannacht (jullie tijd) een heel verhaal geschreven over het hoe en wat maar dat heb ik vanwege de brakke verbinding alhier twee keer proberen te uploaden maar helaas....
Ik ga het niet nog een keer typen maar nu genieten van de overvloedige zon hier.
Maar in het kort komt het er opneer dat alle verbruik van de meetinrichting vóór de meter zit!
Uiteindelijk betaal je middels alle vaste kosten echt wel voor dit soort zaken aan de leverancier maar in kWh komen ze niet op het telwerk terecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:43
T-MOB schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 08:25:
Bij mij hangt een kamstrup 382. Die gebruikt volgens de spec sheet 0.2W of .45W per fase (ik weet niet wat een "breaker" is, en of die er in zit). Bij een ferraris is het opgegeven eigen verbruik van een wilekeurige Landys Gyr 0.1-0.3 W voor het "current circuit" en 1W voor het "voltage circuit". Gezien de mechanische aard lijkt het verbruik van een ferraris me afhankelijk van wat je afneemt. Maar als je dit allemaal naar boven afrond op 2W verbruik dan heb je het over een 17kWh per jaar aan meterverbruik. Tegen consumententarief dus een euro of 3.5, in producententarief "pinda's".

Ik kan me niet voorstellen dat een meter zijn eigen verbruik er bij op mag tellen. Als ie dat inderdaad niet doet komen de kosten voor rekening van de leverancier van de stroom. Op het moment dat je teruglevert dus voor jou. Zet de meter wel zijn eigen verbruik er bij op, dan zijn de kosten voor de afnemer. Op het moment dat je teruglevert dus voor de energiemaatschappij. Alles wat voor rekening komt van de netbeheerder wordt natuurlijk gewoon verrekend in het tarief van de netbeheerder.

Het extra energieverbruik van het datacentrum valt verder in het niet bij het energieverbruik van een meteropnemer die bij de mensen thuis moet komen. Om over de kosten maar te zwijgen... Voor 1 modaal salaris huur je een verzameling cloud servers met totaal 1000 cores, 18TB storage een een terabyte geheugen.
Of het eigenverbruik van de meter met de meterstanden verrekend wordt of niet weet ik niet.
Maar of je terugveert of niet maakt dan verver geen verschil of het voor rekening van de gebruiker of netbeheerder komt.
Als je meter het verbruik in het gemeten verbruik opneemt komt het altijd ten koste van de gebruiker (of je nu teruglevert of niet... -200 kWh + 17kWH = -183kWh, zo krijg je toch echt minder dan je geleverd hebt.)
Als het verbruik niet in de meterstanden is verrekent dan komt het dus altijd voor rekening van de netbeheerder. (de leverancier wordt volgens mij aangeslagen op basis van de meterstanden van haar afnemers, dus als daar het verbruik van de meters niet in zit dan valt het denk ik onder 'netverlies')

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Pagina: 1 ... 104 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Losse aankoopadviezen of het bespreken van offertes horen in een eigen topic.