Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 105 ... 109 Laatste
Acties:
  • 578.082 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-09 14:22
NovapaX schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 09:05:
[...]

Of het eigenverbruik van de meter met de meterstanden verrekend wordt of niet weet ik niet.
Maar of je terugveert of niet maakt dan verver geen verschil of het voor rekening van de gebruiker of netbeheerder komt.
Als je meter het verbruik in het gemeten verbruik opneemt komt het altijd ten koste van de gebruiker (of je nu teruglevert of niet... -200 kWh + 17kWH = -183kWh, zo krijg je toch echt minder dan je geleverd hebt.)
Als het verbruik niet in de meterstanden is verrekent dan komt het dus altijd voor rekening van de netbeheerder. (de leverancier wordt volgens mij aangeslagen op basis van de meterstanden van haar afnemers, dus als daar het verbruik van de meters niet in zit dan valt het denk ik onder 'netverlies')
Als hij altijd bij verbruikstelwerk optelt heb jij gelijk. Maar volgens mij kan de meter maar 1 teller tegelijk aanpassen (je kunt immers niet tegelijk gebruik en teruglevering hebben op 1 fase). Als je teruglevert verrekent hij dan met de terugleverteller, en bij verbruik met de verbruiksteller.

edit:
Oh wacht ik maak een denkfout. Een digitale meter is natuurlijk gewoon een verbruiker die voor dan wel na het meetpunt zijn stroom afneemt. Bij een ferraris gaat mijn gedachtegang wel op, want daar is het de meting zelf die energie kost.

[ Voor 9% gewijzigd door T-MOB op 29-04-2016 09:22 ]

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo Allen,
Ik jaag waarschijnlijk gelijk wat mensen tegen me in het harnas met wat ik ga zeggen, maar probeer het toch maar.

Ik heb een huis met 2 dakkappelen van +-2.50 x 2.10 die op het zuidwesten liggen.
Hier worden aankomende zomer zoieso de dakpannen vanaf gehaald om te "herschikken" en ik zou dan gelijk zonnepanelen erop willen leggen.
1 vanwege de elektriciteits productie maar ook 2 omdat dit een extra isolatielaag genereert waardoor alles onder het dak wat koeler blijft.

Nu heb ik momenteel niet de intentie om mijzelf er heel erg te verdiepen in de gehele materie van zonnepanelen, maar dit lijkt wel te moeten.
Ik heb meerdere aanbieders bij mij uit de regio gecontacteerd, maar dit lijken mij tot nu toe allemaal uit de kluiten gewassen hobbyisten(niet negatief bedoeld want die weten vaak heel veel over de materie).
Van de 4 die ik gebeld heb is er geeneen die mij daadwerkelijk een aanbod heeft gedaan.
Ze konden mij allemaal erg veel vertellen over opbrengst, rendement, terugverdientijd, techniek etc. Maar er was er geen een die mij een advies kon geven met ik zou dit doen en dat kost dan dat.
Ik moest maar terug bellen als ik wist wat ik wilde.
Geen echt goede verkopers dus.

Dus nu mijn eigenlijke concrete echte vraag. kennen jullie installateurs met kennis van zaken in de regio rotterdam?
Of moet ik mijzelf eigenlijk gewoon echt gaan inlezen in fabrikanten van panelen converters etc?
Want in geval van het laatste heb ik dan eigenlijk het idee dat ik het net zo goed zelf kan doen.

sorry voor mijn pessimistische mailtje, maar ik heb 2 perfect liggende stukjes(niet al te groot) dak voor zonnepanelen en ik word er een beetje kriegel van dat er geen verkopers te vinden zijn die kunnen zeggen ik zou dit op je dak leggen WANT, en dat gaat dit kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:24
Verwijderd schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 10:01:
Hallo Allen,
Ik jaag waarschijnlijk gelijk wat mensen tegen me in het harnas met wat ik ga zeggen, maar probeer het toch maar.

Ik heb een huis met 2 dakkappelen van +-2.50 x 2.10 die op het zuidwesten liggen.
Hier worden aankomende zomer zoieso de dakpannen vanaf gehaald om te "herschikken" en ik zou dan gelijk zonnepanelen erop willen leggen.
1 vanwege de elektriciteits productie maar ook 2 omdat dit een extra isolatielaag genereert waardoor alles onder het dak wat koeler blijft.

Nu heb ik momenteel niet de intentie om mijzelf er heel erg te verdiepen in de gehele materie van zonnepanelen, maar dit lijkt wel te moeten.
Ik heb meerdere aanbieders bij mij uit de regio gecontacteerd, maar dit lijken mij tot nu toe allemaal uit de kluiten gewassen hobbyisten(niet negatief bedoeld want die weten vaak heel veel over de materie).
Van de 4 die ik gebeld heb is er geeneen die mij daadwerkelijk een aanbod heeft gedaan.
Ze konden mij allemaal erg veel vertellen over opbrengst, rendement, terugverdientijd, techniek etc. Maar er was er geen een die mij een advies kon geven met ik zou dit doen en dat kost dan dat.
Ik moest maar terug bellen als ik wist wat ik wilde.
Geen echt goede verkopers dus.

Dus nu mijn eigenlijke concrete echte vraag. kennen jullie installateurs met kennis van zaken in de regio rotterdam?
Of moet ik mijzelf eigenlijk gewoon echt gaan inlezen in fabrikanten van panelen converters etc?
Want in geval van het laatste heb ik dan eigenlijk het idee dat ik het net zo goed zelf kan doen.

sorry voor mijn pessimistische mailtje, maar ik heb 2 perfect liggende stukjes(niet al te groot) dak voor zonnepanelen en ik word er een beetje kriegel van dat er geen verkopers te vinden zijn die kunnen zeggen ik zou dit op je dak leggen WANT, en dat gaat dit kosten.
Per dakkapel past precies vier solarfrontier panelen, en die acht panelen passen precies op een 1.5 kW omvormer
Paneel 130 per stuk
30 euro materiaal per paneel
Omvormer 300
Installatie niks als je zelf doet, anders 750
Levert je minstens 1200 kWh per jaar op tegen saldeert prijs van momenteel slechts 16 cent
Want? Een sf paneel geeft 90 volt maal vier is 360 volt, perfect voor omvormer. Een mono paneel geeft te weinig voltage en moet je naar micro omvormer. En dat is duurder en minder rendement
Met mono kom je vanwege afmeting aan hetzelfde aantal wp maar een sf wekt gemiddeld acht procent meer op dus altijd beter. Ook is dit paneel beter voor eventueel schaduw, en is hij heel mooi, egaal zwart zonder strepen of zo

En inderdaad als je jezelf goed voorbereid en materiaal inkoopt is het weinig moeite voor die mannen even erbij te leggen als ze toch al met je dakpannen bezig zijn, steiger staat er dan al en dat soort dingen

Zo goed?

[ Voor 11% gewijzigd door reneeke1970 op 29-04-2016 10:49 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [BoSS]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:53

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

Verwijderd schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 10:01:
Heb goede ervaringen met Imholz Zonnepanelen (uit Zuidland, maar installeert in de hele regio). Geef Marco even een belletje en hij komt vast en zeker langs met een goed advies.

Bereid jezelf alvast wel voor door aan te geven wat je verbruik is, wat je over hebt voor zonnepanelen (maximale opbrengst is duurder, zeker als je ook schaduw hebt door de dakkapellen) en of je nog cosmetische eisen hebt mbt. de panelen (blauw, deels zwart, geheel zwart, met of zonder dwarslijnen, etc)

20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik heb slechte ervaringen met Imholz, samen met een paar anderen bij hem afgenomen, en niemand was echt tevreden. Haastwerk, afspraken niet nakomen, onveilig werken, niet alles beschikbaar bij installatie, achteraf erg slechte panelen aanbevolen gekregen etc. Hij nam wel alle tijd voor uitleg. Nee, is gewoon een dozenschuiver net als de meeste. Je conclusie klopt; je moet erg veel zelfonderzoek doen wil je eindigen met een goede installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Aikon schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 10:46:
Ik heb slechte ervaringen met Imholz, samen met een paar anderen bij hem afgenomen, en niemand was echt tevreden. Haastwerk, afspraken niet nakomen, onveilig werken, niet alles beschikbaar bij installatie, achteraf erg slechte panelen aanbevolen gekregen etc. Hij nam wel alle tijd voor uitleg. Nee, is gewoon een dozenschuiver net als de meeste. Je conclusie klopt; je moet erg veel zelfonderzoek doen wil je eindigen met een goede installatie.
Wat waren dan die "erg slechte panelen" ?
Haast werk, of gewoon handig?
Niet alles beschikbaar bij installatie, zoals?
Welke afspraken niet na gekomen?
Onveilig werken, hoe?
Je laatste stelling klopt als een bus. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Ik ga hier verder niet op in, dat is niet erg relevant hier. Feit is dat niemand tevreden was over hem of zelfs gewoon ontevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:29

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Lijkt mij dat dat wel relevant is. Je maakt nu iemand zwart zonder concreet aan te geven waarom.

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
Aikon schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 11:10:
Ik ga hier verder niet op in, dat is niet erg relevant hier. Feit is dat niemand tevreden was over hem of zelfs gewoon ontevreden.
Denk dat dat juist hier wel erg relevant is, dit is namelijk de plek om ervaringen ( met onderbouwing )
met elkaar uit te wisselen, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

reneeke1970 schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 10:09:
[...]

Per dakkapel past precies vier solarfrontier panelen, en die acht panelen passen precies op een 1.5 kW omvormer
Paneel 130 per stuk
30 euro materiaal per paneel
Omvormer 300
Installatie niks als je zelf doet, anders 750
Levert je minstens 1200 kWh per jaar op tegen saldeert prijs van momenteel slechts 16 cent
Want? Een sf paneel geeft 90 volt maal vier is 360 volt, perfect voor omvormer. Een mono paneel geeft te weinig voltage en moet je naar micro omvormer. En dat is duurder en minder rendement
Met mono kom je vanwege afmeting aan hetzelfde aantal wp maar een sf wekt gemiddeld acht procent meer op dus altijd beter. Ook is dit paneel beter voor eventueel schaduw, en is hij heel mooi, egaal zwart zonder strepen of zo

En inderdaad als je jezelf goed voorbereid en materiaal inkoopt is het weinig moeite voor die mannen even erbij te leggen als ze toch al met je dakpannen bezig zijn, steiger staat er dan al en dat soort dingen

Zo goed?
Ja best wel eigenlijk ;)
Ik heb op dit dak geen enkele last van schaduw val, dus de panelen zullen volgas kunnen produceren.
Maar ik vind van solar frontier alleen een paneel van 170Wp heeft dit met formaat te maken dat het paneel dit oplevert of is dat prijs qualiteit verhoudingsgewijs de beste keus?
Ik bedoel andere panelen hebben een bijna een dubbel zo hoge Wp met een 30 cm bredere oppervlakte.(ik snap dat dat bij mij niet past, maar ben nieuwschierig naar de keus)

En is Solar Frontier toevallig wat vroeger Masdar was?(off-topic)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:09

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Verwijderd schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 11:17:
Maar ik vind van solar frontier alleen een paneel van 170Wp heeft dit met formaat te maken dat het paneel dit oplevert of is dat prijs qualiteit verhoudingsgewijs de beste keus?
SF gebruikt een ander principe dan de andere panelen: Thinfilm versus mono- of polykristalijne silicon wafers. Dat eerste is minder efficiënt, dus haal je minder Wp per m2. Dat, gekoppeld aan een kleiner paneel zorgt voor minder Wp per paneel. Maar wel een hoger voltage dus.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
[...]

Ja best wel eigenlijk ;)
Ik heb op dit dak geen enkele last van schaduw val, dus de panelen zullen volgas kunnen produceren.
Ik bedoel andere panelen hebben een bijna een dubbel zo hoge Wp met een 30 cm bredere oppervlakte.(ik snap dat dat bij mij niet past, maar ben nieuwschierig naar de keus)

Bovenstaande zegt het ook al, hele andere techniek. Een gewone mono heeft meer capaciteit maar in jouw geval passen er maar twee op dakkapel (2×1m) (2×315wp) versus 4×170 sf want die zijn 97×125
Dus maakt het niet zoveel uit. Die mono is 36 volt er vier is 144 volt en dat werkt niet op omvormer. Wel micro omvormers maar die zijn aan de prijs

Een sf kan hoge pieken geven vooral als zon door wolken komt, 110 procent van vermogen is heel normaal. Dus zeker 1.5 kW of anders 2. Mogelijk nog meer plek op je huis? Gelijke groepen (string) van vier kun je gewoon parallel bij zetten zelfs andere wind richting maakt niet uit

[ Voor 12% gewijzigd door reneeke1970 op 29-04-2016 12:31 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:12
Mijn digitale meter verbruikt zijn eigen stroom voor de meter
Zet alle verbruikers uit en je meter geeft 0 Watt verbruik aan ( bij mij tenminste wel)

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 11:15
Aikon schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 11:10:
Beetje kort door de bocht, ik hoor juist positieve verhalen over Imholz. Een aantal collega's van mij hebben panelen van hun hangen.
En ik denk dat het zeker relevant is wat de problemen waren, je kan niet zomaar iets roepen, je maakt nu iemand zwart zonder nadere info.
En nee, ik heb niets met Imholz te maken. Ik koop het spul bij verschillende bedrijven en doe het gewoon zelf.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
[...]

Ja best wel eigenlijk ;)

voordeel van SF is ook nog dat het milieuvriendelijker geproduceerd wordt. dubbel winst dus.
ook in de toekomst wanneer de saldering verandert is SF een leukere keus, de pieken zijn minder hoog, maar produceert wel beter met schaduw, bewolking, 's avonds etc.

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Ik roep niet zomaar wat, ik geef aan wat mijn ervaringen zijn met Imholz en noem daarbij specifieke punten. Zal er toch één aangeven: onveilig werken, tijdens het gesprek aangeven dat meneer niet de laagste prijs kan bieden want hij werkt zo enorm veilig. Tijdens installatie is er windkracht 6-8 oid en zonder enige vorm van bescherming stuurt 'ie twee buitenlanders het dak op.

Als je aangeeft dat je positief bent treedt je toch ook niet verder in detail. Het lijkt wel alsof ik geen slechte ervaring mag hebben met hem? Doe ermee wat je wilt. Dit is een topic over elektriciteit opwekken met zonnepanelen en niet de plek om een uitgebreide review van een installateur te posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
Aikon schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 13:14:
Ik roep niet zomaar wat, ik geef aan wat mijn ervaringen zijn met Imholz en noem daarbij specifieke punten. Zal er toch één aangeven: onveilig werken, tijdens het gesprek aangeven dat meneer niet de laagste prijs kan bieden want hij werkt zo enorm veilig. Tijdens installatie is er windkracht 6-8 oid en zonder enige vorm van bescherming stuurt 'ie twee buitenlanders het dak op.

Als je aangeeft dat je positief bent treedt je toch ook niet verder in detail. Het lijkt wel alsof ik geen slechte ervaring mag hebben met hem? Doe ermee wat je wilt. Dit is een topic over elektriciteit opwekken met zonnepanelen en niet de plek om een uitgebreide review van een installateur te posten.
Als je nu nog even aangeeft wat voor slechte zonnepanelen het waren volgens jou, dan heb je het
weer een beetje beter uitgelegd. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-09 19:40

paulv1973

16.730Wattpiek

Over slechte ervaringen gesproken...

Ik ben nu al 4 weken bezig met MDZ om een defecte Hosola 5000MTL gerepareerd of vervangen te krijgen. Reageren op mails ho maar...
Net even gebeld met de beste medewerker...
Is heel normaal dat dat 4 weken duurt volgens hem... |:(

Ik weet dat ik bij SMA de telefoon koud op de haak heb liggen dat ik al een verzendbewijs in de mailbus heb liggen dat er iets vervangends onderweg is... Maar dat is SMA is het antwoordt....

Iemand nog meer ervaringen op het gebied van garantie afhandeling en termijnen??
Ben wel benieuwd geworden nu...

Edit:
AEG regelt het ook op tijd van een week...

[ Voor 4% gewijzigd door paulv1973 op 29-04-2016 14:13 ]

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-09 21:58

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Ik heb mijn installatie destijds bij solar-systems in Drachten gekocht.

http://www.solar-systemen.nl/

Na een krap jaar had ik het idee dat mijn 15 panelen niet opbrachten wat ze zouden moeten doen.
Ze zaten midden in hun verhuizing naar Drachten toen. Maar ik heb weken lang zeker 30 tot 40x moeten bellen, soms 3 a 4x per dag tot de juiste persoon aanwezig was om mijn klacht te behandelen.

Mijn klacht bleek meteen gegrond, toen heeft het nog zeker 5weken geduurd voor de nieuwe panelen geplaatst werden. Ik heb toen tegen een kleine meerprijs 1extra paneel laten plaatsen en alles door 250wp zorro allblack laten vervangen.

Plaatsing ging (in mijn ogen) aardig professioneel, veilig en er werd prima gewerkt.

Het lawaai/geluid/gesis dat mijn Omnik 4.0zou maken werd door hen erg weggewoven. Die kon prima op zolder in de algemene ruimte hangen zei men. Ik wilde deze echter op zolder in het kantoor (achter een dichte deur) hebben hangen. Er werd bij de plaatsing enigszins tegen gestribbeld. Achteraf zeer gelukkig dat ik m'n poot stijf heb gehouden, want het is aardig hoorbaar.

De offerte en de faktuur waren er echt héél snel :)

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Atomic2005 schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 14:29:
Ik heb mijn installatie destijds bij solar-systems in Drachten gekocht.

http://www.solar-systemen.nl/

Na een krap jaar had ik het idee dat mijn 15 panelen niet opbrachten wat ze zouden moeten doen.
Ze zaten midden in hun verhuizing naar Drachten toen. Maar ik heb weken lang zeker 30 tot 40x moeten bellen, soms 3 a 4x per dag tot de juiste persoon aanwezig was om mijn klacht te behandelen.

Mijn klacht bleek meteen gegrond, toen heeft het nog zeker 5weken geduurd voor de nieuwe panelen geplaatst werden. Ik heb toen tegen een kleine meerprijs 1extra paneel laten plaatsen en alles door 250wp zorro allblack laten vervangen.

Plaatsing ging (in mijn ogen) aardig professioneel, veilig en er werd prima gewerkt.

Het lawaai/geluid/gesis dat mijn Omnik 4.0zou maken werd door hen erg weggewoven. Die kon prima op zolder in de algemene ruimte hangen zei men. Ik wilde deze echter op zolder in het kantoor (achter een dichte deur) hebben hangen. Er werd bij de plaatsing enigszins tegen gestribbeld. Achteraf zeer gelukkig dat ik m'n poot stijf heb gehouden, want het is aardig hoorbaar.

De offerte en de faktuur waren er echt héél snel :)
Mijn omnik giert ook maar gelukkig niet in huis. Hosola is wel dood stil

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:47

TFHfony

Professional Weirdo

reneeke1970 schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 14:32:
[...]

Mijn Micro-omvormers hoor ik ook niet ;)

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fua
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:36

Fua

De offertes zijn binnen.
Uitgangspunten
- verbruik: 4800kWh
- beukmaat 5,4
- 7m daklengte (3 pannen per 1m)
- incl. montage
- 1 fase aansluiting.

De meeste offertes zijn op basis van mono's met een 1-fase omvormer. 1 offerte met een GoodWe GW5000DT(3-fase).
Daarnaast nog 2 offerte o.b.v. solar frontiers.

Nu ontlopen de oplossingen elkaar qua €/wp niet zoveel. Dan wordt het lastig kiezen voor voor mij.
Ik heb van de week in autocad de toekomstige dakkapel van mijn buren eens in autocad gemodelleerd. Het bijgevoegde plaatje is met 20 standaard panelen.

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/2js7t0.png

Hieronder de voor- en nadelen van de systemen.

mono's 18 x landscape of 20 portrait
voordelen:
- verbruik kan worden afgedekt
- dakopp max benut

nadelen:
- omslagpunt 3-fase (extra kosten voor aanpassen meterkast en aansluiting wijzigen van 1x35 naar 3x25A)
- Onderdimensioneren?
- schaduw toekomstige dakkapel van buren

Solar frontier
24 landscape of 25 portrait
voordelen:
- relatief goedkoop
- geen 3-fase omvormer nodig
- minder last van toekomstige schaduw
- wAF

nadelen:
- verbruik niet afgedekt
- stringverdeling?

Mijn eerste keuze ligt momenteel op 18 mono's op een 1 fase omvormer.
Zijn er nog zaken die ik over het hoofd zie of mee kan nemen in mijn afweging?

Fua

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

TFHfony schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 14:49:
[...]

Mijn Micro-omvormers hoor ik ook niet ;)
Wrijf het er maar in O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
Fua schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 15:01:
De offertes zijn binnen.
Uitgangspunten
- beukmaat 5,4
- incl. montage
- 1 fase aansluiting.

De meeste offertes zijn op basis van mono's met een 1-fase omvormer. 1 offerte met een GoodWe GW5000DT(3-fase).

Nu ontlopen de oplossingen elkaar qua €/wp niet zoveel. Dan wordt het lastig kiezen voor voor mij.
Ik heb van de week in autocad de toekomstige dakkapel van mijn buren eens in autocad gemodelleerd. Het bijgevoegde plaatje is met 20 standaard panelen.

[afbeelding]

voordelen:
- dakopp max benut

nadelen:
- omslagpunt 3-fase (extra kosten voor aanpassen meterkast en aansluiting wijzigen van 1x35 naar 3x25A)
- Onderdimensioneren?

Solar frontier
voordelen:
- relatief goedkoop
- wAF

nadelen:
- verbruik niet afgedekt
- stringverdeling?

Gewoon 20 x mono ( portret ) die liggen dan ook het meest gunstig als de buren hun dakkapel plaatsen
de schaduw loopt dan over de lange kant van de panelen en dat is gunstig voor het aanspreken van de
diodes in de panelen.
( SF wil weer liever de schaduw over de korte kant hebben, dus landschapstand )

Voor het totaal vermogen vergeet je om aan te geven om welke panelen ( mono ) het gaat, dus 250Wp
270Wp of 290Wp of zo, je hebt zat omvormers die op 1 fase 5400W kwijt kunnen, zeker met die
35A hoofd zekering die jij hebt.
( En voor de W.A.F. er zijn ook wel mooie diep zwarte mono panelen te krijgen. ;) )

[ Voor 4% gewijzigd door PClop op 29-04-2016 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
De offertes zijn binnen.
Uitgangspunten
- beukmaat 5,4
- incl. montage
- 1 fase aansluiting.

[afbeelding]

voordelen:
- dakopp max benut

nadelen:
- Onderdimensioneren?

Solar frontier
voordelen:
- relatief goedkoop
- wAF

nadelen:
- verbruik niet afgedekt
- stringverdeling?

Welke richting staat huis? Ik denk dat je schaduw onderschat, zult toch op zijn minst met goeie omvormer moeten komen om die schaduw beetje op te vangen, en die zijn stuk duurder. Dus voor maximale opbrengst heb je grotere investering nodig. Dus of dan sf nog steeds mindere keuze is???
Komen vast nog meer heldere blikken uit de lucht vallen....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De offertes zijn binnen.
Uitgangspunten
- beukmaat 5,4
- incl. montage
- 1 fase aansluiting.

Om schaduw op te vangen er zijn panelen welke voor 22,00 incl. BTW meerprijs een optimizer aan boord hebben.

[afbeelding]

voordelen:
- dakopp max benut

nadelen:
- Onderdimensioneren?

Solar frontier
voordelen:
- relatief goedkoop
- wAF

nadelen:
- verbruik niet afgedekt
- stringverdeling?

Mijn ongevraagde advies, 20 panelen portrait, ondergedimensioneerde omvormer die op 1 fase kan en max Wp, als de Wp/Euro klopt, anders 1 maatje Wp kleiner om de Wp/Euro te optimaliseren.
Ook al produceer je meer dan eigen behoefte, zal mits juist gekozen energie-leverancier dit 11cent per kWh opleveren terwijl je kostprijs per kWh rond de 5cent ligt. Geen lege/onbenutte m2 laten liggen en geen zonnestralen laten liggen welke je zou kunnen converteren, naar mijn idee.
Als voordeel van SF noem je relatief goedkoop, een paar pagina's terug heb ik voorgerekend dat ze 18% duurder zijn. Prijs per Wp is lager, maar je hebt meer montagemateriaal en montagetijd nodig, per saldo is het kostbaarder, je hebt goeie andere redenen nodig om voor SF te kiezen in mijn optiek.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2016 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Verwijderd schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 16:07:
[...]

Mijn ongevraagde advies, 20 panelen portrait, ondergedimensioneerde omvormer die op 1 fase kan en max Wp, als de Wp/Euro klopt, anders 1 maatje Wp kleiner om de Wp/Euro te optimaliseren.
Ook al produceer je meer dan eigen behoefte, zal mits juist gekozen energie-leverancier dit 11cent per kWh opleveren terwijl je kostprijs per kWh rond de 5cent ligt. Geen lege/onbenutte m2 laten liggen en geen zonnestralen laten liggen welke je zou kunnen converteren, naar mijn idee.
Idd, het pv-virus gaat toch toeslaan, dus doe het meteen goed. Je wilt hierna toch "meer" :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer

Lolhozer

Bij mij heeft het uitbreidingsvirus ook toegeslagen.

Ik heb een installatie van 7 Sunpower panelen, 327Wp, aangesloten op een Solaredge omvormer 2200, inclusief optimizers P405. De panelen liggen op zuid.

Nu heb ik nog 2 dakkapellen op het huis en wil deze toch ook nog gaan benutten. Ik zit alleen met een paar vragen:
  1. Aangezien mijn omvormer redelijk vol zit qua vermogen van de panelen, lijkt het mij verstandig om de nieuwe panelen via 2x een Oost/West opstelling aan te sluiten op de omvormer.
  2. Ik zat te denken de 2 oost-gerichte panelen op één optimizer aan te sluiten en de 2 west-gerichte panelen op een andere. Is dat een goed plan? Of juist een oost- en een westgericht paneel samen op 1 optimizer?
  3. Kan ik meerdere panelen parallel op zo'n optimizer P405 aansluiten? Mag dan het totale maximale vermogen dan wel boven de 405W uitkomen, of is dat een NoGo?
  4. De panelen die ik samen op een optimizer aansluit, dienen deze identiek te zijn?
  5. Gaat de omvormer automatisch de nieuwe optimizers met de aangesloten panelen herkennen, of moet ik ook nog wat instellingen?
Bedankt voor het meedenken :)

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Lolhozer schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 16:50:

Ik heb een installatie van 7 Sunpower panelen, 327Wp, aangesloten op een Solaredge omvormer 2200, inclusief optimizers P405. De panelen liggen op zuid.

Nu heb ik nog 2 dakkapellen op het huis en wil deze toch ook nog gaan benutten. Ik zit alleen met een paar vragen:
  1. Aangezien mijn omvormer redelijk vol zit qua vermogen van de panelen, lijkt het mij verstandig om de nieuwe panelen via 2x een Oost/West opstelling aan te sluiten op de omvormer.
  2. Ik zat te denken de 2 oost-gerichte panelen op één optimizer aan te sluiten en de 2 west-gerichte panelen op een andere. Is dat een goed plan? Of juist een oost- en een westgericht paneel samen op 1 optimizer?
  3. Kan ik meerdere panelen parallel op zo'n optimizer P405 aansluiten? Mag dan het totale maximale vermogen dan wel boven de 405W uitkomen, of is dat een NoGo?
  4. De panelen die ik samen op een optimizer aansluit, dienen deze identiek te zijn?
  5. Gaat de omvormer automatisch de nieuwe optimizers met de aangesloten panelen herkennen, of moet ik ook nog wat instellingen?
Wat je parallel zet moet identiek zijn. De maximale 400 watt overschrijden zal niet uitmaken maar je hebt kans dat je de grens eerder bereikt vanwege te hoog amperage.
Stel dat max tien ampère is en je paneel werkt met dertig volt zal er nooit meer dan 300 watt uit gaan komen, dus kies een paneel met hoog voltage en dus laag amper age. Verdere vragen weet ik geen antwoord op

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Laatst online: 14-09 22:26

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

1 hij gaat gewoon clippen waarschijnlijk.

2 2xO aan elkaar en 2 west aan elkaar is i.i.g. gebruikelijk je zou SF kunnen gebruiken op die P405

3 volgens mij mag je er niet overheen, maar weet ik niet zeker.

4 ze moeten i.i.g. dezelfde spanning leveren en zelfde temp. karakteristiek hebben. vermogen maakt minder uit.

5) Nee hij gaat ze niet gelijk herkennen je moet ze pairen.Je zet eerst de omvormer uit, dan de string loshalen en verlengen met die zelfde type optimizers (nieuwe serie mag wel als ze maar P405 heten) dan even meten, per optimizer moet je 1 tot 1.1 V meten. (wel doen als er zon op valt) dan als dat klopt je hebt dan 9 tot 9,9 volt staan op de string als je er 2 hebt toegevoegd, bij die 7, dan aansluiten, weer de omvormer aan zetten en 10 seconden op het groene knopje drukken onderop, na 5 seconden zegt ie dat je m nog 4 seconden moet vasthouden terwijl ie aftelt, vast houden dus. daarna gaat ie er een tijdje (ik dacht 190 sec) over nadenken, en gaat ie ze zoeken. dan krijg je in beeld: 1/1 oke en oplopend totdat je 9/9 oke hebt staan. dat kan tot 20 minuten duren! geduldig zijn dus ondertussen gaat ie vaak al produceren. daarna i t klaar.

[ Voor 6% gewijzigd door Andre1973 op 29-04-2016 22:26 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18:43

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

@Lolhozer

SE adviseert nooit meer Wp aan een optimiser te hangen als zijn nominale vermogen
Als je weer 4 Sunpowers 327 Wp pakt dan een paneel P405 per optimiser.
Bij Sunpower 327 Wp wordt vaak de 405 toegepast omdat ze hoog in spanning kunnen gaan.

Met SF 170 S kun je er wel twee parallel toepassen op een P 405. De 405 kun je niet tegelijk met alle andere optimisers toepassen in een string

[ Voor 11% gewijzigd door Gasschuif op 29-04-2016 19:04 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17:14
Zie ook de datasheet van de optimizers.

Maximaal 125 Volt (Voc bij lage temperatuur) en maximaal 10,1 Ampère input. Of je ze beter parallel of in serie kunt zetten verschilt per paneel; als je ze in serie aansluit moet je wel goed op de spanning letten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer

Lolhozer

Andre1973 schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 17:01:
[...]

1 hij gaat gewoon clippen waarschijnlijk.
Wat bedoel je met clippen? Aftoppen of gaat hij in storing?

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFF
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11-09 06:30

FFF

Mijn vraag is te algemeen voor een eigen topic denk ik, daarom maar hier.
Ik ben me aan het oriënteren op een systeem van 13x 270~330 Wp panelen.
Maar bij elke aanbieder kom ik andere merken tegen...

Vandaag een offerte gehad van 365 zon, gebruikt JA-Solar panelen die volgens mij wel goed bekend zijn.
Op de offerte staat echter een Goodwe omvormer waar ik nog nooit van gehoord heb.

Ik was ook aan het kijken bij sunsolar, die gebruiken EC-Solar panelen en omvormers van Hosola.

Iemand enige tips hoe ik die merken kan traceren? Ik verwacht dat sommige producten wel gewoon van goede kwaliteit zijn maar hier een eigen naar opgeplakt wordt. Heeft het zin om de bekende merken er uit te pikken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
Lolhozer schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 21:50:
[...]

Wat bedoel je met clippen? Aftoppen of gaat hij in storing?
Hij zal gaan aftoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Laatst online: 16-09 11:15
FFF schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 22:03:

Vandaag een offerte gehad van 365 zon, gebruikt JA-Solar panelen die volgens mij wel goed bekend zijn.
Op de offerte staat echter een Goodwe omvormer waar ik nog nooit van gehoord heb.

Ik was ook aan het kijken bij sunsolar, die gebruiken EC-Solar panelen en omvormers van Hosola.

Iemand enige tips hoe ik die merken kan traceren? Ik verwacht dat sommige producten wel gewoon van goede kwaliteit zijn maar hier een eigen naar opgeplakt wordt. Heeft het zin om de bekende merken er uit te pikken?
Ik denk dat je eerst moet bepalen hoeveel je nodig hebt, de plek waar de panelen moeten komen en je budget. Dan kan je gericht zoeken naar een leuk systeem. Ik zou me niet blind staren op bekende merken, die gaan ook gewoon failliet of hebben gebreken.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Laatst online: 18:09

Crazy-

Best life ever

Topicstarter

1. Je kan tot ongeveer 2950Wp aansluiten op de 2200; dit is 135%. Ofwel nog 700Wp.
Je hebt reeds zuid panelen en gaat oost/west toevoegen, dan is dit geen probleem.

2. Per optimizer altijd gelijke ligging/vermogen. De P405 kan je alleen combineren met de P404; maar kost net zoveel als de P405.

3. Nooit meer dan Pxxx aansluiten. Dus 405= max 405Watt. deze is geschikt voor max 125Vdc.
2x dunne film 170Wp kan perfect parallel. 2x 200Wp kristal in serie (grof 2x 40Vdc max)

4. Zie 2 & 3

5. Na aansluiten even pairen (zie post hierboven)

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast

Goodwe en Hosola zijn "Chinese A-merken" EDIT: Hosola is meer een B-merk volgens paulv1973. Dus niet het beste van het beste, maar gewoon prima kwaliteit voor een prima prijs. Op dezelfde manier zijn ook JA Solar en EC Solar Chinese merken met prima kwaliteit.

Voorbeelden van topmerken omvormers zijn bijvoorbeeld SMA, AEG, APS en SolarEdge. Bij topmerken panelen denk ik aan LG, Panasonic, Sunpower, BenQ, ...

Maar zoals hierboven gezegd wordt: bepaal eerst hoeveel je nodig hebt en wat het mag kosten. Ga vervolgens kijken wat voor spul daar het beste bij past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Je ziet hier heel veel verschillende configuraties langskomen. Dat is ook moeilijk te onderscheiden soms...
Wat veel belangrijker is, wat is je situatie?
Schaduw, deelschaduw, oost/west, zuid/noord >:) Of nog mooier, zuid EN oost/west?

De keuze in type panelen en omvormer hangt af van die situatie.
Ook, of je wilt maximaal opwekken, of dat je gedurende een langere tijd wilt opwekken over de dag heen (dat is meer toekomst gericht)
Daarbij spelen de kosten van een installatie ook een belangrijke rol.
Je kan tegenwoordig heel goedkoop (creatief shoppen) een installatie wegleggen.
Maar is dat wat je wilt? Moet je uit gaan dat het > 10 jaar (zal moeten) liggen?

Vaak adviseer ik SF. Niet altijd, want het hangt af van je specifieke dakoppervlak, schaduwproblemen, wat wil je opwekken, wat wil je spenderen.
Ik vind prijs van de installatie vaak belangrijker dan maximale opbrengst. Simpelweg, omdat over 5 jaar je installatie (in mijn ogen) al hopeloos verouderd is, in prestatie (niet dat dat achteruitgaat), dan wat er dan te krijgen is.
Maar leg weg wat het best dakvullend is, met een schappelijke prijs...

Nogmaals, erg afhankelijk van wat je huidige situatie/wens is...

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFF

FFF

Bedankt voor de reacties.
Mijn dak ligt op het zuiden, zonder schaduw dus ik vermoed een heel goede opbrengst.
Ik kan 13 panelen plaatsen van max 200x105cm.
Het is alleen keuze maken voor prijs, of goedkoop duurkoop is.

Ik zal eens kijken of ik in een shop een prijsvergelijk kan maken met de aanbevolen "echte" a merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
FFF schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 23:23:
Bedankt voor de reacties.
Mijn dak ligt op het zuiden, zonder schaduw dus ik vermoed een heel goede opbrengst.
Ik kan 13 panelen plaatsen van max 200x105cm.
Het is alleen keuze maken voor prijs, of goedkoop duurkoop is.

Ik zal eens kijken of ik in een shop een prijsvergelijk kan maken met de aanbevolen "echte" a merken.
Heel mooi.
Maar dan heb je ook een noord...
Wat wil je opwekken? Is je dak groot genoeg?
Kan je eenvoudig uitbreiden op noord met je huidige setup? (als je dat zou willen)
Soms kan je verder kijken.... Let op: verslavend.

Fototje van het dak met eventueel maten, doet het hier erg goed. ;)

Opmerking:
2mtr x 1 mtr panelen, 13 stuks op zuid, kan ik van harte een steca omvormer aanbevelen...
Mits dit ECsolar 315 wp betreft. ;) Geeft een net wat hogere opbrengst dan een hosola
(Maar dat weet ik dus niet, dus kan niet ermee rekenen)

[ Voor 15% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-04-2016 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:44

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Niet teveel waarde hechten aan merk panelen, de onbekende hebben hier en daar ook bewezen dat het prima gaat, ik heb zelf al 4 jaar panelen van ebay. :)
Kijk bij een omvormer wel een beetje naar de gangbare merken, die moet het geweld allemaal omzetten namelijk.
Tvt is niet het belangrijkste maar houd het wel binnen de perken, 7 jaar en minder is prima.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFF

FFF

AUijtdehaag schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 23:25:
[...]
Heel mooi.
Maar dan heb je ook een noord...
Wat wil je opwekken? Is je dak groot genoeg?
Kan je eenvoudig uitbreiden op noord met je huidige setup? (als je dat zou willen)
Zo ver niet eens gekeken...
Noord zou ik 15 grote panelen kwijt kunnen maar daar heb ik niet over nagedacht ivm zichtzijde en ik verwachte een te laag rendement. Ik verbruikte ruim 7300 kWh, na een aantal apparaten te hebben uitgezet/vervangen nog 5300 kWh afgelopen jaar. Ik wil liefst 5000kWh opwekken. Ik heb ook nog een stuk platdak op het zuiden bedenk ik me nu >:) Daar zouden 5 panelen in portrait kunnen of 3 landscape.

Ik ben alleen allergisch voor kabels... Dat is eigenlijk nog het grootste obstakel. Ik zit in een nieuwbouw huis en heb helaas geen loze leidingen... Kan de kabel naar de meterkast voor een reguliere elektrapijp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wees iets specifiekers?

Weet dat het lastig is omdat je nog geen keuze in panelen heb gemaakt.
13x 315 Wp? = 4095 wp op zuid (zonder schaduw) (ik zie net dat ze geupgrade zijn naar 325 wp, nice)
Dat is dus 13 x 325 wp = 4225 wp = 13x 37,4 Vmpp = 486 Vmpp
Dat kan op een steca 4200, past perfect.
Mijn neefje heeft 12x 310 wp (was toen verkrijgbaar) ECsolar op zuid op een steca 3600.
Die combinatie werkt fantastisch. Hoog rendement.
Vergeleken met mijn buren, zelfde dakhelling en richting, net wat beter dan met een hosola. (7-8 %)

Maar ook op bijvoorbeeld een SMA-5000 TL-21 zou kunnen.
Dan hou je nog wat ruimte over voor de 2e ingang voor nog wat uitbreiding op het platdak.
Dat kan bijvoorbeeld in klein aantal met SF-panelen, vanwege hoger voltage, of eventeel met ecsolar 275 wp, hebben ook een iets hoger voltage. (vanaf 4 stuks)
Net wat het beste uitkomt.

Dus geef me eerst wat meer info aub.

Heb je 3 fase aansluiting?

Noord kan ook, maar levert, afhankelijk van je dak helling, maar een 50-60% tov zuid.
Heb zelf SF-170S op noord liggen, mono op zuid.

De kabel van zolder naar meterkast, moet je goed bekijken.
Eventueel gebruik maken van een wasmachine groep.
Gezien de grootte is 3x 4mm2 wel aan te bevelen.

Ikzelf heb de omvormer verplaatst van zolder naar schuurtje, maar dat was ook een flinke aanpassing.

[ Voor 99% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-04-2016 00:21 . Reden: Aangepast, verkeerd geinterperteerd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19:40
Ik ben toe aan mijn volgende project en dat zijn natuurlijk zonnepanelen! Na het bouwen van mijn huis, inclusief W/W warmtepomp wordt het nu dus tijd iets aan de stroomkosten te doen. Ik ben nog niet toegekomen om offertes op te vragen, want ik heb 1 probleem. Ik heb niet genoeg geld :D

Mijn bedoeling is om heel mijn voordak (Zuidoost) vol te gooien, zodat ik richting de 7000 kWh of zo ga. Dakgrootte is ~12 meter breed bij ~6 meter op 45 graden.

Echter het gaat me hier nog niet om de ideale situatie. Ik wil graag van jullie weten hoe om te gaan met het feit dat ik elke maand geld overhou (500+), maar momenteel niet genoeg geld heb om daadwerkelijk een hele installatie aan te schaffen. Is het slim om te wachten (en dus het seizoen te missen) zodat ik einde van het jaar wellicht wel genoeg geld heb voor alles, of zal ik nu met mijn resterende geld (~5000) alvast een deel leggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
PolderPloer! schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 23:55:
Ik ben toe aan mijn volgende project en dat zijn natuurlijk zonnepanelen! Na het bouwen van mijn huis, inclusief W/W warmtepomp wordt het nu dus tijd iets aan de stroomkosten te doen. Ik ben nog niet toegekomen om offertes op te vragen, want ik heb 1 probleem. Ik heb niet genoeg geld :D

Mijn bedoeling is om heel mijn voordak (Zuidoost) vol te gooien, zodat ik richting de 7000 kWh of zo ga. Dakgrootte is ~12 meter breed bij ~6 meter op 45 graden.

Echter het gaat me hier nog niet om de ideale situatie. Ik wil graag van jullie weten hoe om te gaan met het feit dat ik elke maand geld overhou (500+), maar momenteel niet genoeg geld heb om daadwerkelijk een hele installatie aan te schaffen. Is het slim om te wachten (en dus het seizoen te missen) zodat ik einde van het jaar wellicht wel genoeg geld heb voor alles, of zal ik nu met mijn resterende geld (~5000) alvast een deel leggen?
Ligt eraan... als je het zelf wilt gaan leggen valt er misschien wel een weg te vinden om op een handige manier eerst de helft te leggen en dan te sparen voor een uitbreiding. Als je het door een bedrijf wilt laten installeren ga je extra betalen voor het feit dat ze twee keer bij je moeten komen installeren. Dan is het denk ik verstandiger om je centjes te parkeren op de bank (à 0,9% rente :X ) en alles in één keer te laten plaatsen. Heb je ook nog wat tijd om jezelf in te lezen als je dat nog niet had gedaan. En je geeft de panelenfabrikanten de tijd om hun Wp/m² op te schroeven. Er komen elk jaar weer iets betere panelen op de markt :9 (Al gaat dat zo traag dat dat op zichzelf geen reden is om op te gaan wachten.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Je zou de helft kunnen leggen aan panelen, zaak is wel dat je nu een omvormer koopt die groot genoeg is voor je eindresultaat en op het dak ook rekening mee houd dat er nog een keer het zelfde bij past.
Wel is het iets duurder aan het eind, maar zal peanuts zijn als je afspreekt met de installateur.

Enige gevaarlijke is dat als het lang duurt voor het 2e gedeelte dat je dezelfde panelen niet meer kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op http://www.solarshop.net/berechnung/solaranlage.html kun je relatief makkelijk plannen, 35 stuks 7x5 landscape gaan er prachtig op. Bij een geinstalleerde Wp prijs van 1,25 - 1,35 en een budget van 5.000 kun je alvast 4.000Wp - 3.700Wp leggen. Een paneel met een gunstige Wp/Euro verhouding is een 270Wp paneel. Daarvan zou je er alvast 13 - 15 kunnen plaatsen, waarbij je dus nog heel veel uitbreidingsmogelijkheden overhoud. Super prettig zo'n royaal/koninklijk formaat dak. Een seizoen missen kost je meer dan een mogelijke prijsdaling in de toekomst.
Dit kost 7000kWh
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/k1oFCR3nCSdQV2auMorlv7sM/full.png
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/oOyJZhwIyepg1DgUM6H8Bwgr/full.png
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/5SUYwUj8ZMUOLdNxSl1ksfeh/full.png
Sparen en uitstellen lijkt me niet zo'n handige beslissing.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 30-04-2016 00:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 00:08:
[...]

Op http://www.solarshop.net/berechnung/solaranlage.html kun je relatief makkelijk plannen, 35 stuks 7x5 landscape gaan er prachtig op. Bij een geinstalleerde Wp prijs van 1,25 - 1,35 en een budget van 5.000 kun je alvast 4.000Wp - 3.700Wp leggen. Een paneel met een gunstige Wp/Euro verhouding is een 270Wp paneel. Daarvan zou je er alvast 13 - 15 kunnen plaatsen, waarbij je dus nog heel veel uitbreidingsmogelijkheden overhoud. Super prettig zo'n royaal/koninklijk formaat dak. Een seizoen missen kost je meer dan een mogelijke prijsdaling in de toekomst.
4 rijen van 12 stuks SF (1m25 x 0,97m) portrait op een fronius symo 8,2 past ook mooi, zwarte paneeltjes en volgend jaar nog te krijgen als je er eerst 24 koopt.
:)
Maar 1-2 of 3 rijen van 12 met 250-290Wp mono kan ook....je hebt ieder geval geen ruimtegebrek. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dakgrootte is ~12 meter breed bij ~6 meter op 45 graden.
Let op: lenen kost geld.

Heb je al eens gekeken naar een duurzaamheidslening?

325 wp ECsolar is nu (vanaf 25 mei) beschikbaar zag ik, bij sun-solar.
Dat past mooi met 2x1 mtr panelen.
36 panelen x 325 wp = 11700 wp.... >:)
Damn... wat een ruimte...

[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-04-2016 00:34 . Reden: Doe iets minder panelen en hou wat zonneboiler/collector ruimte over, 2 x 1 mtr ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rol-Co schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 00:18:
[...]

4 rijen van 12 stuks SF (1m25 x 0,97m) portrait op een fronius symo 8,2 past ook mooi, zwarte paneeltjes en volgend jaar nog te krijgen als je er eerst 24 koopt.
:)
Deze keuze maakt het wel 18% duurder, vanwege extra installatiemateriaal en extra installiatetijd omdat je meer panelen met plaatsen omdat de opbrengst per paneel lager is. Tevens is de mogelijke totaalopbrengst van het gehele dak lager vanwege de lagere Wp per m2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
mmm ik had niet gedacht zo snel zoveel reacties te krijgen, die ook nog eens inhoudelijk ingaan op mijn dak. Echter ik heb mijn dak niet helemaal volledig beschreven, zie plaatje:

foto huis

Boven het puntje zitten 8 dakpannen hoog, ik heb er 3 in de gang gemeten en dan kom ik uit op 40 cm per pan. Dus zeker 3 meter over de gehele breedte, en natuurlijk naast het puntje, hoewel ik niet te kort aan het puntje wil ivm schaduw. Ik wil ook per se zwarte panelen.

Huisaansluiting is 3x25A

Krachtstroomaansluiting via aparte groep heb ik al naar zolder gebracht, dus die kosten heb ik niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met dit formaat panelen kun je in principe 20% aan installatiemateriaalkosten en installatietijd besparen, alleen moet je wel redelijk krachtige/handige installateurs hebben, 24kg per stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PolderPloer! schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 00:36:
mmm ik had niet gedacht zo snel zoveel reacties te krijgen, die ook nog eens inhoudelijk ingaan op mijn dak. Echter ik heb mijn dak niet helemaal volledig beschreven, zie plaatje:

[afbeelding]

Boven het puntje zitten 8 dakpannen hoog, ik heb er 3 in de gang gemeten en dan kom ik uit op 40 cm per pan. Dus zeker 3 meter over de gehele breedte, en natuurlijk naast het puntje, hoewel ik niet te kort aan het puntje wil ivm schaduw. Ik wil ook per se zwarte panelen.

Huisaansluiting is 3x25A

Krachtstroomaansluiting via aparte groep heb ik al naar zolder gebracht, dus die kosten heb ik niet meer.
Leg gewoon met het puntje mee, met de 325 wp ECsolar. 2x 1 mtr.
Op een 3-fase omvormer en dan verdelen over 2x mppt ivm met schaduw.
(Het liefst iets met schaduwmanagement)
Sma optitrac. Staan er nog op marktplaats (maar niet echt heel veel goedkoper dan nieuw)
Weet niet hoe goed Kostal Piko omgaat met schaduw. Wel mooie prijs voor die omvormers.
Fronius Symo, ook leuk... (weet ook niks van dat schaduwmanagement af)

[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-04-2016 00:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
PolderPloer! schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 00:36:

[afbeelding]

Huisaansluiting is 3x25A

Staat dat huis in dorst? Die ken ik

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 00:29:
[...]

Deze keuze maakt het wel 18% duurder, vanwege extra installatiemateriaal en extra installiatetijd omdat je meer panelen met plaatsen omdat de opbrengst per paneel lager is. Tevens is de mogelijke totaalopbrengst van het gehele dak lager vanwege de lagere Wp per m2.
Hoeft niet, en waar vergelijk je dan mee? Wappiejappie panelen met china's goedkoopste omvormer?
Deze set kan gewoon voor 1,06 /Wp incl montage,....ik vind het wel meevallen, jij?

Maar er zit een puntje /dakkapel op, dus dan past het waarschijnlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
reneeke1970 schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 04:56:
[...]

Staat dat huis in dorst? Die ken ik
Nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer

Lolhozer

Bedankt voor alle antwoorden.

Zijn er nog favoriete voordelige lichtgewicht (of weinig ballast benodigd) constructies voor een Oost-West opstelling voor twee zonnepanelen?

Bijv. Click-fit lijkt bijna net zo duur te zijn als een los paneel.

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Lolhozer schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 10:43:

Zijn er nog favoriete voordelige lichtgewicht (of weinig ballast benodigd) constructies voor een Oost-West opstelling voor twee zonnepanelen?

zoiets :
http://www.aluminiumshop....el-landschap#.VyHLo3pQJaQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Van hout maken, betonvoeten storten, flatfix eco, mogelijkheden zat voor plat dak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Jerrythafast schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 22:27:
[...]

Goodwe en Hosola zijn "Chinese A-merken". Dus niet het beste van het beste, maar gewoon prima kwaliteit voor een prima prijs. Op dezelfde manier zijn ook JA Solar en EC Solar Chinese merken met prima kwaliteit.

Voorbeelden van topmerken omvormers zijn bijvoorbeeld SMA, AEG, APS en SolarEdge. Bij topmerken panelen denk ik aan LG, Panasonic, Sunpower, BenQ, ...

Maar zoals hierboven gezegd wordt: bepaal eerst hoeveel je nodig hebt en wat het mag kosten. Ga vervolgens kijken wat voor spul daar het beste bij past.
Hosola chinees A merk??

Ja zolang ze werken wel ja. en dan met 10 jaar garantie.
Ik heb nu een gevalletje Hosola 5000MTL met 1 defecte MPP ingang.

Hosola geeft niet thuis. Sta ik mooi met 10 jaar garantie...
reageren nog niet eens op mijn mails... :?

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Rol-Co schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 11:23:
[...]

Van hout maken, betonvoeten storten, flatfix eco, mogelijkheden zat voor plat dak.
Flat fix eco kost 30 euro per paneel....
Ik heb ook nog gebruikte 15 graden Lightboxen liggen als je interesse hebt.
Misschien is de hoek wel iets te laag..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Ken je iemand die bij de TU kan bestellen voor je? daar hebben ze ook Fusion op voorraad.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Andre1973 schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 12:11:
[...]

Ken je iemand die bij de TU kan bestellen voor je? daar hebben ze ook Fusion op voorraad.
Moet je wel weten wat je nodig hebt denk ik, of is dat niet zo moeilijk?

Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1604/165654/aPkNHDRu.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

is i.d.d. niet zo moeilijk als je even de handleiding van fusion erbij pakt die kan je gewoon downloaden bij Esdec.. voor 2 SF panelen in O-W:
uit mijn hoofd:
2x hoog element,
4x laag element
8 x daksteun (je plaats er 2 per hoog element als er een ballast bak komt op die steun)
4x basisprofiel 94 cm
1x balasthouder maar wel een kleinere, iets van 130 cm lang.
1x stabilisator ook die lengte
8x eindklem van de paneel dikte (35 mm volgen mij voor SF)
8x schroef 63mm
2x schroef 19 mm lang
en dan nog 2x links en 2x rechts wind deflector noemen ze dad geloof ik. is om de zijkant dicht te maken. dus een driehoekige plaat.

vanwege de windplaten en omdat t een rijtje van 1 is gebruik je wel relatief veel materiaal, maar dat is bij bijna elk systeem zo denk ik.
en zelf ergens ballast regelen. stenen van 20cm lang gaan het handigst, maar je kan er ook 2 van die stenen plaatsen (is anders open) en de rest volgooien met puin / grind.

[ Voor 16% gewijzigd door Andre1973 op 30-04-2016 12:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lolhozer

Lolhozer

Andre1973 schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 12:33:
is i.d.d. niet zo moeilijk als je even de handleiding van fusion erbij pakt die kan je gewoon downloaden bij Esdec.. voor 2 SF panelen in O-W:
uit mijn hoofd:
2x hoog element,
4x laag element
8 x daksteun (je plaats er 2 per hoog element als er een ballast bak komt op die steun)
4x basisprofiel 94 cm
1x balasthouder maar wel een kleinere, iets van 130 cm lang.
1x stabilisator ook die lengte
8x eindklem van de paneel dikte (35 mm volgen mij voor SF)
8x schroef 63mm
2x schroef 19 mm lang
en dan nog 2x links en 2x rechts wind deflector noemen ze dad geloof ik. is om de zijkant dicht te maken. dus een driehoekige plaat.

vanwege de windplaten en omdat t een rijtje van 1 is gebruik je wel relatief veel materiaal, maar dat is bij bijna elk systeem zo denk ik.
en zelf ergens ballast regelen. stenen van 20cm lang gaan het handigst, maar je kan er ook 2 van die stenen plaatsen (is anders open) en de rest volgooien met puin / grind.
Bedankt voor het boodschappenlijstje :)

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:59
reneeke1970 schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 14:32:
[...]

Gelukkig is mijn omnik onder garantie vervangen Door een TL2 model. Fluisterstil nu...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

paulv1973 schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 12:01:
[...]

Hosola chinees A merk??

Ja zolang ze werken wel ja. en dan met 10 jaar garantie.
Ik heb nu een gevalletje Hosola 5000MTL met 1 defecte MPP ingang.

Hosola geeft niet thuis. Sta ik mooi met 10 jaar garantie...
reageren nog niet eens op mijn mails... :?
Wie reageert niet? MDZ of Hosola?

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Iemand een Steca 500 liggen, die ligt onder te stoffen?
Heb een zielig ongebruikt SF paneeltje op zolder staan.
Mag via PM...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

klump4u schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 13:02:
[...]

Wie reageert niet? MDZ of Hosola?
In eerste instantie beide...
Nu, 4 weken na garantie melding heb ik met MDZ geregeld dat ik een vervangende Omnik 5.0K TL2 krijg.
MDZ komt bij Hosola ook niet door...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony
  • Laatst online: 22:47

TFHfony

Professional Weirdo

En het gaat natuurlijk maar door, dat PV virus. Dus vandaag na hard werken een enorme uitbreiding met 6 panelen!!! Nou ja... Euh... Enorm... Euh... Panelen...

Zon 1

Zon 2

Kwam vrouwlief net mee thuis van de Action: 1,49 euro per stuk. Waarschijnlijk na een jaar zo dood als ik weet niet wat, maar voor het geld wel leuk ;-) Batterij en montage materiaal zit er bij ;-)

[ Voor 4% gewijzigd door TFHfony op 30-04-2016 13:22 ]

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skipper-93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-09 11:14
TFHfony schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 13:21:
En het gaat natuurlijk maar door, dat PV virus. Dus vandaag na hard werken een enorme uitbreiding met 6 panelen!!! Nou ja... Euh... Enorm... Euh... Panelen...

[afbeelding]

[afbeelding]

Kwam vrouwlief net mee thuis van de Action: 1,49 euro per stuk. Waarschijnlijk na een jaar zo dood als ik weet niet wat, maar voor het geld wel leuk ;-) Batterij en montage materiaal zit er bij ;-)
Wanneer ga je de opbrengstmeters met s0 uitgang monteren? :9

PVOutput / Wind Turbine Live Camera

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Heb je die panelen aangemeld bij energieleveren.nl?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFF

FFF

Ik heb een beetje de afmetingen in kaart gebracht.
De afmetingen kloppen niet exact, want ik heb de dakpannen gemeten en deze vermenigvuldigd.
De belangrijke getallen heb ik voor de veiligheid wat naar beneden afgerond.
Er zit een dakraam in het dak en links boven de afvoer van de mechanische ventilatie.

Mijn Situatie:
https://afbeelding.im/CTQgfDUy[
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/tbbwmzku5zxoz.png

Mijn huidige idee is om voor 13 grote panelen te gaan. Ik zag de nieuwe EC Solar 325 n.a.v. dit topic en die zijn bijna 2x1m. Als ik dat globaal inteken kom ik zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/dcxawc8a9uvrh.png

Met dit systeem kom ik op 4225 Wp wat me niet onaardig lijkt. Iemand suggesties voor de indeling?
Zijn er bijvoorbeeld betere merken of een andere maat panelen met een kortere terugverdientijd?

[ Voor 8% gewijzigd door FFF op 30-04-2016 13:29 . Reden: Plaatjes zichtbaar gemaakt, helaas heeft server ze gecompromeerd, daardoor uit verhouding ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

paulv1973 schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 13:19:
[...]

In eerste instantie beide...
Nu, 4 weken na garantie melding heb ik met MDZ geregeld dat ik een vervangende Omnik 5.0K TL2 krijg.
MDZ komt bij Hosola ook niet door...
Is inderdaad niet zoals het hoort.
Bij mijn Delta Solivia was het binnen 1 dag geregeld, na een telefoontje naar Nederlands nummer met Duitstalige medewerker direct een RMA aangevraagd op de site van Delta en de morgen erna al bericht dat de omvormer verstuurd was.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

klump4u schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 13:36:
[...]

Is inderdaad niet zoals het hoort.
Bij mijn Delta Solivia was het binnen 1 dag geregeld, na een telefoontje naar Nederlands nummer met Duitstalige medewerker direct een RMA aangevraagd op de site van Delta en de morgen erna al bericht dat de omvormer verstuurd was.
Zo hoort het te gaan ja.
En als het binnen een week is geregeld vind ik dat al netjes.

Alleen de medewerker van MDZ vertelde mij dat 4 weken heeeeeeel normaal was... 8)7

Als ik een mail binnen krijg van een klant beantwoordt ik die per direct of dezelfde dag.
Ik kan je vertellen dat MDZ 1 op de 5 beantwoordt als je geluk hebt. :X

edit:
Misschien ben ik wel een heeel lastige klant... :? O-)

[ Voor 16% gewijzigd door paulv1973 op 30-04-2016 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
FFF schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 13:25:
De afmetingen kloppen niet exact, want ik heb de dakpannen gemeten en deze vermenigvuldigd.
Er zit een dakraam in het dak en links boven de afvoer van de mechanische ventilatie.

Mijn Situatie:
[afbeelding]

Mijn huidige idee is om voor 13 grote panelen te gaan. Ik zag de nieuwe EC Solar 325 n.a.v. dit topic en die zijn bijna 2x1m. Als ik dat globaal inteken kom ik zo uit:

[afbeelding]

Met dit systeem kom ik op 4225 Wp wat me niet onaardig lijkt. Iemand suggesties voor de indeling?
Zijn er bijvoorbeeld betere merken of een andere maat panelen met een kortere terugverdientijd?
Lijkt me al prima.

13 x 325 wp = 4225 wp = 13x 37,4 Vmpp = 486 Vmpp
Voorbeeld
Sun-solar kan die ook wel leveren... (weet ik uit het verleden)

Wil je gaan uitbreiden op je platdak of Noord heb je een grotere omvormer nodig met 2x mppt.
Of weer een losse omvormer bij kopen.

Jammer van die 1m20 rechts van het dakraam.
Daarmee valt SF af met 1257 in landscape.
Maar met 325 wp panelen levert het meer op denk ik nu.

Iemand anders nog ideeen?

Edit: Ventilatiepijpje nog vervangen voor een ventilatiepan?

[ Voor 13% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-04-2016 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Maar goed.
dus 10 jaar garantie is leuk en aardig allemaal...
Probeer die maar eens te claimen.
Ik heb mijn lesje wel weer geleerd op dat gebied.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pascal Saul
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-07 17:03
Lolhozer schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 12:40:
[...]

Bedankt voor het boodschappenlijstje :)
100-7010 8 Daksteun
100-7020 4 Basiselement laag
100-7030 2 Basiselement hoog
100-7040 2 Kabelklip
100-7555 2 Winddeflector links zwart
100-7556 2 Winddeflector rechts zwart
100-7061 1 Ballasthouder 1200
100-7071 1 Stabilisator 1200
100-7194 4 Basisprofiel 940mm
100-7501 8 Aardingsring
100-6519 2 Montageschroef 6,5x19
100-6563 8 Montageschroef 6,5x63
100-6500 8 Kleurkap zwart
100-4935 8 Eindklem zwart 35mm

Vanuit de calculator in het zwart, geaard en je moet er 24kg ballast inleggen ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Pascal Saul op 30-04-2016 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:12
FFF schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 13:25:

Mijn Situatie:
[afbeelding]

[afbeelding]

zijn dit de totale maten ? Zit je dan niet veel te dicht op de dakranden

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

paulv1973 schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 13:51:
Maar goed.
dus 10 jaar garantie is leuk en aardig allemaal...
Probeer die maar eens te claimen.
Ik heb mijn lesje wel weer geleerd op dat gebied.
Dat is bij de meesten een wassen neus, geen geld voor over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFF

FFF

habbekrats schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 14:00:
[...]

zijn dit de totale maten ? Zit je dn niet veel te dicht op de dakranden
Dit zijn globaal de maten van de dakpannen, de nok komt er nog bij.
Mijn buurman heeft toevallig ook de panelen van EC-Solar. Nog de 300 Wp versie maar die zijn (volgens mij) net zo groot en dat gaat prima.
AUijtdehaag schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 13:50:
[...]

Lijkt me al prima.

13 x 325 wp = 4225 wp = 13x 37,4 Vmpp = 486 Vmpp
Voorbeeld
Sun-solar kan die ook wel leveren... (weet ik uit het verleden)

Wil je gaan uitbreiden op je platdak of Noord heb je een grotere omvormer nodig met 2x mppt.
Of weer een losse omvormer bij kopen.

Jammer van die 1m20 rechts van het dakraam.
Daarmee valt SF af met 1257 in landscape.
Maar met 325 wp panelen levert het meer op denk ik nu.

Iemand anders nog ideeen?

Edit: Ventilatiepijpje nog vervangen voor een ventilatiepan?
Dank je, ventilatiepijpje vervangen is misschien wel een optie als ik die ruimte echt nodig heb.
Je post betreft de SF panelen zette me ook aan het denken.
Zoals gezegd zijn de maten globaal en voorzichtig bepaald.
Als ik voor de SF 170 panelen zou gaan kan ik er misschien 22 plaatsen (moet dan even goed gaan meten).

maar dan kom ik maar tot 3740Wp?

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/fvvh34q3w73d0.png

[ Voor 65% gewijzigd door FFF op 30-04-2016 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
paulv1973 schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 13:25:
Heb je die panelen aangemeld bij energieleveren.nl?
Dat hoeft toch alleen gedaan te worden als ze aan het grid hangen? Anders moet ik er hier ook nog een paar aanmelden! :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Rol-Co schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 14:16:
[...]

Dat is bij de meesten een wassen neus, geen geld voor over.
Dat mag wel zijn...
Maar ze geven het wel.
Dus voor de consument die bij een winkel in Nederland koopt maakt het weinig uit.
Want die claimt de garantie bij de winkel.
Alleen die kan met die claim nergens terecht en heeft hem aan zijn broek hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Jerrythafast schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 14:18:
[...]

Dat hoeft toch alleen gedaan te worden als ze aan het grid hangen? Anders moet ik er hier ook nog een paar aanmelden! :X
Ja maar.... Die hangen toch zeker aan de meterkast...
Anders heb je een hoop energie die verloren gaat.
Het acuutje van die lampjes is zo vol. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!
FFF schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 14:16:
[...]

Mijn buurman heeft toevallig ook de panelen van EC-Solar. Nog de 300 Wp versie maar die zijn (volgens mij) net zo groot en dat gaat prima.

[...]

Dank je, ventilatiepijpje vervangen is misschien wel een optie als ik die ruimte echt nodig heb.
Als ik voor de SF 170 panelen zou gaan kan ik er misschien 22 plaatsen (moet dan even goed gaan meten).

[/iMG]https://www.mupload.nl/img/fvvh34q3w73d0.png[/IMG]
Als er 22 passen is dat geen lekker getal...voor de string indeling. (en dan ga ik weer uit van een Steca met hoog rendement)
En minder wp erop... Dus 13x ECsolar 325 wp is dan beter... Met een steca 4200... mooie combi.
(ze pieken wel wat meer die sf's ;) )

Mijn neefje heeft over 15 dagen, een heel jaar 12x 310 wp ECsolar liggen met een steca 3600.
Hij zit met 3720 wp, nu op 3707 kWh, met nog een 15 dagen te gaan dus. (er zijn ook nog wat dagen geweest dat er iets mis ging met de youless logging in de meterkast, dus dat zit er nog niet bij gerekend ;) )

Dak op het zuiden, 33 graden, bijna geen schaduw (alleen 's winters smorgens vroeg)
Prima keuze dus met in jouw geval 13x 325 wp panelen en steca 4200

Wat haalt je buurman en welke combi?

[ Voor 27% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-04-2016 14:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerrythafast
paulv1973 schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 14:19:
[...]

Dat mag wel zijn...
Maar ze geven het wel.
Dus voor de consument die bij een winkel in Nederland koopt maakt het weinig uit.
Alleen die kan met die claim nergens terecht en heeft hem aan zijn broek hangen.
Dan is het aan de winkel om dat merk gewoon niet meer te leveren. Kunnen ze d'r ook geen gezeik meer mee krijgen. Als er eenmaal één of twee winkels een bepaald merk in de ban doen vanwege gedoe met garantie kan dat de rest best over de streep trekken om het ook niet meer te leveren. Dan kan zo'n merk inpakken (of zijn leven beteren, maar dat vertrouwen is niet zomaar teruggewonnen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

paulv1973 schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 14:19:
[...]

Dat mag wel zijn...
Maar ze geven het wel.
Tja en als er dan serieus iets fout gaat klapt de BV en hebben allen de eerste die zich meldden geluk en de rest het nakijken. Is niet de eerste keer.
Daarom verbaas ik mij erover dat mensen zo "hoe heet dat netjes" zijn op die 10 jaar garantie i.p.v, een degelijk product. en dus niet voor iets als SMA kiezen omdat die "maar" 5 jaar garantie geven.

[ Voor 5% gewijzigd door Andre1973 op 30-04-2016 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Andre1973 schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 14:23:
[...]

Tja en als er dan serieus iets fout gaat klapt de BV en hebben allen de eerste die zich meldden geluk en de rest het nakijken. Is niet de eerste keer.
Daarom verbaas ik mij erover dat mensen zo "hoe heet dat netjes" zijn op die 10 jaar garantie i.p.v, een degelijk product. en dus niet voor iets als SMA kiezen omdat die "maar" 5 jaar garantie geven.
Mensen kijken naar wat het kost.
Maar meer en meer probeer ik het duidelijk te maken dat ik de voorkeur aan SMA geef...
Heb er nu ook een paar over de streep weten te trekken vanwege dit garantie gezeik met Hoho Hosola

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Enige nadeel van de SMA is toch de Wifi...
Sjonge jonge... Dat is wel een beetje ouderwets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
FFF schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 14:16:
[...]

[...]

maar dan kom ik maar tot 3740Wp?

[afbeelding]
20sf zou kunnen. 5x4 panelen. alsnog 3750w ongeveer. eerste jaren nog iets meer. 20x170+10%
mocht er iets van schaduw zijn dan is het interessant anders zijn die 300w nog goedkoper denk ik?

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

paulv1973 schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 14:28:
Enige nadeel van de SMA is toch de Wifi...
Sjonge jonge... Dat is wel een beetje ouderwets.
Ouderwets degelijk >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Kan me niet voorstellen dat SMA die TL21 serie gaat updaten naar een TL22 serie met Wifi erop.
Geldt trouwens ook voor de STP serie.
De enige SMA's met Wifi zijn de nieuwste 1,5V en 2,5V. En die hebben dan weer geen display...
Wat toch ook best wel handig is vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Er zijn meer merken die de garantie goed regelen maar toch langer garantie geven, power set's van steca/sf bijv, kostal doet het ook netjes.
Growat heb ik zelf aan de hand gehad en ging ook fantastisch via een winkel in nl, effekta heb ik nooit wat geks van gehoord.

Het beste is gewoon niet kapot gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

paulv1973 schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 14:44:
[...]

Kan me niet voorstellen dat SMA die TL21 serie gaat updaten naar een TL22 serie met Wifi erop.
Geldt trouwens ook voor de STP serie.
De enige SMA's met Wifi zijn de nieuwste 1,5V en 2,5V. En die hebben dan weer geen display...
Wat toch ook best wel handig is vind ik.
Dat is bij fronius symo weer mooi geregeld, push melding rechtstreeks naar pvoutput, niets nodig verder. Mag hij toch een 200-300 meer kosten dan de sma en ben je nog goedkoper uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Rol-Co schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 14:44:
Er zijn meer merken die de garantie goed regelen maar toch langer garantie geven, power set's van steca/sf bijv, kostal doet het ook netjes.
Growat heb ik zelf aan de hand gehad en ging ook fantastisch via een winkel in nl, effekta heb ik nooit wat geks van gehoord.

Het beste is gewoon niet kapot gaan :)
Zeker dat meer merken het goed geregeld hebben...
Ik geef alleen aan Hosola...
En ik vergelijk met SMA omdat ik daar ook ervaring mee heb _/-\o_

[ Voor 6% gewijzigd door paulv1973 op 30-04-2016 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rol-Co schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 07:43:
[...]

Hoeft niet, en waar vergelijk je dan mee? Wappiejappie panelen met china's goedkoopste omvormer?
Deze set kan gewoon voor 1,06 /Wp incl montage,....ik vind het wel meevallen, jij?

Maar er zit een puntje /dakkapel op, dus dan past het waarschijnlijk niet.
Kun je me uitleggen wat Wappiejappie panelen zijn ?
Kun je me een link geven waar ik die set voor 1,06Wp incl. montage kan krijgen, heb altijd interesse voor efficiente oplossingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 14:53:
[...]

Kun je me uitleggen wat Wappiejappie panelen zijn ?
No name panelen zoals mijn mono's op het dak, niets van bekend hoe en wat en hoeveel garantie je krijgt.
Kun je me een link geven waar ik die set voor 1,06Wp incl. montage kan krijgen, heb altijd interesse voor efficiente oplossingen.
Ik ben niet zo van het reclame maken, ik heb er ook geen balng bij maar hij maakte een goede prijs.

http://www.stijlhoeve.nl/...ontier-panelen-pakket-318

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFF

FFF

AUijtdehaag schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 14:22:
[...]

Als er 22 passen is dat geen lekker getal...voor de string indeling. (en dan ga ik weer uit van een Steca met hoog rendement)
En minder wp erop... Dus 13x ECsolar 325 wp is dan beter... Met een steca 4200... mooie combi.
(ze pieken wel wat meer die sf's ;) )

Mijn neefje heeft over 15 dagen, een heel jaar 12x 310 wp ECsolar liggen met een steca 3600.
Hij zit met 3720 wp, nu op 3707 kWh, met nog een 15 dagen te gaan dus. (er zijn ook nog wat dagen geweest dat er iets mis ging met de youless logging in de meterkast, dus dat zit er nog niet bij gerekend ;) )

Dak op het zuiden, 33 graden, bijna geen schaduw (alleen 's winters smorgens vroeg)
Prima keuze dus met in jouw geval 13x 325 wp panelen en steca 4200

Wat haalt je buurman en welke combi?
Geen idee wat de buurman haalt, kan het eens vragen. Hij heeft een SMA omvormer gekozen destijds omwille van kwaliteit. Toen was het resultaat boven verwachting maar we hebben het er al een tijd niet over gehad. Hij heeft trouwens minder panelen ivm andere dakvorm.

Ik ga verder rekenen met die EC-Solar 325 panelen.
Die omvormer lijkt me een goed apparaat en duitse garantie lijkt me ook prettig.
Maar ik zie dat hij zo'n 500~600 euro duurder is dan de chinese jongens en ook nog minder opties heeft.
Ik vraag me af of de halve tot hele procent rendement extra die meerprijs waard is.
Ook wat garantie betreft kan ik er bijna 2 voor kopen ipv 1?

Ik zie bijvoorbeeld de Hosola 4200 MTL, ( http://www.sun-solar.nl/w...-Brightserie-Sunsolar.pdf ) zou dat niets zijn? Die kost €750,- ipv €1100/1200 voor de Steca?
Als het renement in de sheet eerlijk is zit daar relatief weinig verschil.
Ook heeft de Hosola geen fan (dus stiller neem ik aan) en wifi.

Het maakt me niet uit wat meer te betalen, maar ik denk dat de duurdere omvormer alleen maar zorgt voor een langere terugverdientijd in dit geval?

[ Voor 3% gewijzigd door FFF op 30-04-2016 15:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

FFF schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 15:09:
[...]

Geen idee wat de buurman haalt, kan het eens vragen. Hij heeft een SMA omvormer gekozen destijds omwille van kwaliteit. Toen was het resultaat boven verwachting maar we hebben het er al een tijd niet over gehad. Hij heeft trouwens minder panelen ivm andere dakvorm.

Ik ga verder rekenen met die EC-Solar 325 panelen.
Die omvormer lijkt me een goed apparaat en duitse garantie lijkt me ook prettig.
Maar ik zie dat hij zo'n 500~600 euro duurder is dan de chinese jongens en ook nog minder opties heeft.
Ik vraag me af of de halve tot hele procent rendement extra die meerprijs waard is.
Ook wat garantie betreft kan ik er bijna 2 voor kopen ipv 1?

Ik zie bijvoorbeeld de Hosola 4200 MTL, ( http://www.sun-solar.nl/w...-Brightserie-Sunsolar.pdf ) zou dat niets zijn? Die kost €750,- ipv €1100/1200 voor de Steca?
Als het renement in de sheet eerlijk is zit daar relatief weinig verschil.
Ook heeft de Hosola geen fan (dus stiller neem ik aan) en wifi.
Kijk.... Dat bedoel ik nu.
Dat is waar de klanten naar kijken...
CENTEN...

Heb jij niet meegelezen net.
Hohoho hosola kun je naar je garantie fluiten...
Lekker belangrijk dat je er 2 van kunt kopen.
Ik heb liever een systeem draaien wat draait. Ook als ik op vakantie ben 8)7

Pagina: 1 ... 105 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Losse aankoopadviezen of het bespreken van offertes horen in een eigen topic.