Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 106 ... 109 Laatste
Acties:
  • 578.077 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!
FFF schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 15:09:
[...]

Geen idee wat de buurman haalt, kan het eens vragen. Hij heeft een SMA omvormer gekozen destijds omwille van kwaliteit. Toen was het resultaat boven verwachting maar we hebben het er al een tijd niet over gehad. Hij heeft trouwens minder panelen ivm andere dakvorm.

Ik ga verder rekenen met die EC-Solar 325 panelen.
Die omvormer lijkt me een goed apparaat en duitse garantie lijkt me ook prettig.
Maar ik zie dat hij zo'n 500~600 euro duurder is dan de chinese jongens en ook nog minder opties heeft.
Ik vraag me af of de halve tot hele procent rendement extra die meerprijs waard is.
Ook wat garantie betreft kan ik er bijna 2 voor kopen ipv 1?

Ik zie bijvoorbeeld de Hosola 4200 MTL, ( http://www.sun-solar.nl/w...-Brightserie-Sunsolar.pdf ) zou dat niets zijn? Die kost €750,- ipv €1100/1200 voor de Steca?
Als het renement in de sheet eerlijk is zit daar relatief weinig verschil.
Ook heeft de Hosola geen fan (dus stiller neem ik aan) en wifi.
Ik ben ook SMA fan, maar Steca steelt de troon qua efficiëntie en dus opwek.
Mijn buren hebben hosola's. Ook daar kan ik mee vergelijken met mijn neefje.
De opwek in kWh blijft 6-8 % achter. hosola vs steca.
Steca is ook muisstil.
Enig nadeel is de betaalde logging na 2 jaar gratis logging.
Maar in de meterkast is het ook goed loggen met een kWh meter en bijvoorbeeld een youless.
Met een PHP script is de steca ook uit te lezen en te uploaden naar PVoutput.

De "iets" lagere efficiëntie van hosola, is dat ik steca aanbeveel en niet hosola...
Hosola weer goedkoper dan steca. maar dus wel iets minder opbrengst.

Een sma zou interessanter zijn als je wilt gaan uitbreiden vanwege 2x mppt.
Nu is 13x 325 wp qua spanningen al hoog voor een SMA (en dan een enkelfase. voor 3-fase kan het wel)
ik zeg niet dat het niet kan, maar het "zit" niet lekker...Sma is ook een stukje duurder (nieuw)
Maar is ook wel goedkoper te krijgen 2e hands.

Deze meneer heeft het grootst aangepakt, maar ik denk niet dat dat je bedoeling is.
26x 315 wp ECsolar op zuid en 12x SF op west op een 3-fase SMA 10000-TL
http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=46282&sid=42216

Maar geloof me maar, steca 4200 is perfect voor deze combi... :)
En dat vind ik die paar 100 euro meer, wel waard...

[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-04-2016 15:23 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:00

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

paulv1973 schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 15:12:
[...]

Kijk.... Dat bedoel ik nu.
Dat is waar de klanten naar kijken...
CENTEN...

Heb jij niet meegelezen net.
Hohoho hosola kun je naar je garantie fluiten...
Lekker belangrijk dat je er 2 van kunt kopen.
Ik heb liever een systeem draaien wat draait. Ook als ik op vakantie ben 8)7
Lmao, _O-

Als je 3 fase hebt is een fronius symo ook een mooi apparaat, maarrr, ook niet goedkoop.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-09 19:40

paulv1973

16.730Wattpiek

Rol-Co schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 15:18:
[...]

Lmao, _O-

Als je 3 fase hebt is een fronius symo ook een mooi apparaat, maarrr, ook niet goedkoop.
Lmao ???

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFF
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11-09 06:30

FFF

paulv1973 schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 15:12:
[...]

Kijk.... Dat bedoel ik nu.
Dat is waar de klanten naar kijken...
CENTEN...

Heb jij niet meegelezen net.
Hohoho hosola kun je naar je garantie fluiten...
Lekker belangrijk dat je er 2 van kunt kopen.
Ik heb liever een systeem draaien wat draait. Ook als ik op vakantie ben 8)7
Ik snap deze opmerking niet.
Voor mij zijn zonnepanelen een investering.
Ik vind het geen verfraaiing van mijn huis (understatement) maar centen leveren op de bank een stuk minder op. Het maakt mij niet uit of mijn installatie 5 of 10k gaat kosten. Wat mij wel uitmaakt is hoe goed de investering is.

Ik kan €600,- extra investeren in een duurder apparaat maar dat is in mijn systeem bijna 1 jaar langere terugverdientijd.

Dan moet ik me afvragen of dat het waard is, want binnen de garantieperiode wordt het omslagpunt niet bereikt. Ik ben behoorlijk materialistisch en koop bijna altijd "kwaliteit". Helaas betekend dat niet altijd dat een product ook veel langer meegaat. los van de levensduur is reparatie en vervanging ook vaak veel duurder.
AUijtdehaag schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 15:15:
[...]

Bedankt voor je goede hulp. Ik ga eens een offerte aanvragen voor dit systeem.
Dan heb ik een goed beeld wat de uiteindelijke meerprijs is.

[ Voor 14% gewijzigd door FFF op 30-04-2016 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

https://nl.m.wiktionary.org/wiki/LMAO

Hierboven
Zonnepanelen is een investering inderdaad, dus die moet wel zo makkelijk mogelijk terug komen, met een hosola is dat dus een beetje onzeker, een soort russische roulette. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

FFF schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 15:21:
[...]

Ik snap deze opmerking niet.
Voor mij zijn zonnepanelen een investering.
Ik vind het geen verfraaiing van mijn huis (understatement) maar centen leveren op de bank een stuk minder op. Het maakt mij niet uit of mijn installatie 5 of 10k gaat kosten. Wat mij wel uitmaakt is hoe goed de investering is.

Ik kan €600,- extra investeren in een duurder apparaat maar dat is in mijn systeem bijna 1 jaar langere terugverdientijd.

Dan moet ik me afvragen of dat het waard is, want binnen de garantieperiode wordt het omslagpunt niet bereikt. Ik ben behoorlijk materialistisch en koop bijna altijd "kwaliteit". Helaas betekend dat niet altijd dat een product ook veel langer meegaat. los van de levensduur is reparatie en vervanging ook vaak veel duurder.

[...]

Bedankt voor je goede hulp. Ik ga eens een offerte aanvragen voor dit systeem.
Als ik jouw post hier zo lees zou het voor jou geen vraag moeten zijn welke omvormer je moet hangen...
In ieder geval geen Hosola...
Jij zou moeten kiezen tussen de SMA's, Steca's en andere topmerken.
Zeker als 5 of 10K jou niet uitmaakt.
Een investering van 600 minder die kwalitatief niet in orde is kost je op den duur meer dan die 600.
En geloof me...Ook heel veel van je geduld wordt er op de proef gesteld.

Geld op de bank breng geen z*k op inderdaad.
Maar om dan 15% rendement of 17% rendement te halen op mijn investering zou me qua prijs kwaliteit wel uitmaken....

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Rol-Co schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 15:24:
[...]

https://nl.m.wiktionary.org/wiki/LMAO

Hierboven
Zonnepanelen is een investering inderdaad, dus die moet wel zo makkelijk mogelijk terug komen, met een hosola is dat dus een beetje onzeker, een soort russische roulette. :)
Lmao it is.... _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rol-Co schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 15:04:
[...]

No name panelen zoals mijn mono's op het dak, niets van bekend hoe en wat en hoeveel garantie je krijgt.

[...]

Ik ben niet zo van het reclame maken, ik heb er ook geen balng bij maar hij maakte een goede prijs.

http://www.stijlhoeve.nl/...ontier-panelen-pakket-318
Ik ken geen No Name zonnepanelen, welke bedoel je ?

Op die site vind ik het volgende a 1,49Wp/1,26Wp in/excl BTW, voor een geinstalleerd 7,9Wp pakket, wat zie ik over het hoofd ?
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/lyl7V6ZAzEXQfibK52zJ4Jg0/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 15:30:
[...]

Ik ken geen No Name zonnepanelen, welke bedoel je ?

Op die site vind ik het volgende a 1,49Wp/1,26Wp in/excl BTW, voor een geinstalleerd 7,9Wp pakket, wat zie ik over het hoofd ?
[afbeelding]
Klopt..... Maar ja, hij wil verkopen en ik koop :) of betaal jij overal de prijs die er op staat?
Het is ook iets anders aangezien het in mijn verhaal om 170-s ging met een fronius 8,2 incl plaatsen.
Mooie was ook dat ze met 3 man in de morgen begonnen en net even na de middag klaar waren met 48 panelen monteren op 2 daken incl aansluiten in de meterkast....chappeau !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFF
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11-09 06:30

FFF

paulv1973 schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 15:27:
[...]
Als ik jouw post hier zo lees zou het voor jou geen vraag moeten zijn welke omvormer je moet hangen...
In ieder geval geen Hosola...
Jij zou moeten kiezen tussen de SMA's, Steca's en andere topmerken.
Ik ben nieuw in deze wereld.
Je gaf aan dat het klanten om de centen gaat. Natuurlijk is dat in veel gevallen zo.
Maar leveranciers komen ook allemaal het liefst met een onbekend chinees product in hun offerte.

Van Steca had ik tot vandaag ook nog nooit gehoord dus ik probeer me wat in te lezen.
Ik heb geen idee wat goede merken zijn behalve van SMA had ik gehoord.

Anyway, ik ga voor een offerte met die Steca 4200. Ben benieuwd hoe die uit gaat pakken.

Zijn er nog andere leveranciers van zwarte panelen van ruim 300 Wp?
Of is EC solar de enige? (dat maakt de concurrentie op de offerte wat lastig...)
Ik zag wel BenQ en LG panelen maar die zijn niet volledig zwart :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AUijtdehaag schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 15:15:
[...]

Ik ben ook SMA fan, maar Steca steelt de troon qua efficiëntie en dus opwek.
Mijn buren hebben hosola's. Ook daar kan ik mee vergelijken met mijn neefje.
De opwek in kWh blijft 6-8 % achter. hosola vs steca.
Steca is ook muisstil.
Enig nadeel is de betaalde logging na 2 jaar gratis logging.
Maar in de meterkast is het ook goed loggen met een kWh meter en bijvoorbeeld een youless.
Met een PHP script is de steca ook uit te lezen en te uploaden naar PVoutput.

De "iets" lagere efficiëntie van hosola, is dat ik steca aanbeveel en niet hosola...
Hosola weer goedkoper dan steca. maar dus wel iets minder opbrengst.

Een sma zou interessanter zijn als je wilt gaan uitbreiden vanwege 2x mppt.
Nu is 13x 325 wp qua spanningen al hoog voor een SMA (en dan een enkelfase. voor 3-fase kan het wel)
ik zeg niet dat het niet kan, maar het "zit" niet lekker...Sma is ook een stukje duurder (nieuw)
Maar is ook wel goedkoper te krijgen 2e hands.

Deze meneer heeft het grootst aangepakt, maar ik denk niet dat dat je bedoeling is.
26x 315 wp ECsolar op zuid en 12x SF op west op een 3-fase SMA 10000-TL
http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=46282&sid=42216

In welke vergelijkende test kan ik lezen dat een hosola 6-8% achterblijft bij een steca ? Anekodotes van buren en neefjes is wel aardig maar verteld niet het hele verhaal natuurlijk. Als een omvormer 350-450 moet terugverdienen en dat lijkt me toch geen onredelijke vraag zal deze over zijn lifetime van 10-15jaar bij een kostprijs van de gehele set 5cent per opgewekte kWh, per jaar 400/12,5/0,05=640kWh extra op moeten wekken om het rendabel te krijgen. Met een set van 12x325Wp=3900kWh zou dat betekenen een meeropbrengst van 16,4%. Dat is dus veel meer dan de gesuggereerde 6-8% welke naar mijn idee ook al hoog is ingeschat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 15:52:
[...]

In welke vergelijkende test kan ik lezen dat een hosola 6-8% achterblijft bij een steca ? Anekodotes van buren en neefjes is wel aardig maar verteld niet het hele verhaal natuurlijk. Als een omvormer 350-450 moet terugverdienen en dat lijkt me toch geen onredelijke vraag zal deze over zijn lifetime van 10-15jaar bij een kostprijs van de gehele set 5cent per opgewekte kWh, per jaar 400/12,5/0,05=640kWh extra op moeten wekken om het rendabel te krijgen. Met een set van 12x325Wp=3900kWh zou dat betekenen een meeropbrengst van 16,4%. Dat is dus veel meer dan de gesuggereerde 6-8% welke naar mijn idee ook al hoog is ingeschat.
jij schopt ook graag overal tegen aan...
Maar geeft niet hoor...

Voila:
http://pvoutput.org/compa...&sid=36100&sid1=32790&t=d
Logging van de buren ligt er regelmatig uit, heeft niks met de omvormers te maken, meer met de personen die er niks aan willen "laten" doen.

Gezien FFF zijn hele verbruik er niet mee kan voorzien, lijkt het me wel belangrijk een zo hoog mogelijke opbrengst te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FFF schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 15:49:
[...]

Ik ben nieuw in deze wereld.
Je gaf aan dat het klanten om de centen gaat. Natuurlijk is dat in veel gevallen zo.
Maar leveranciers komen ook allemaal het liefst met een onbekend chinees product in hun offerte.

Van Steca had ik tot vandaag ook nog nooit gehoord dus ik probeer me wat in te lezen.
Ik heb geen idee wat goede merken zijn behalve van SMA had ik gehoord.

Anyway, ik ga voor een offerte met die Steca 4200. Ben benieuwd hoe die uit gaat pakken.

Of is EC solar de enige? (dat maakt de concurrentie op de offerte wat lastig...)
A-merken zijn de merken welke het langst de meest effectieve reclame hebben gevoerd aangevuld met anekdotes. Met bewijs van superieure technische kwaliteit en superieure service heeft het naar mijn idee niets te maken. Zo nu en dan komen er lijstjes voorbij van grootsten in een bepaalde branche en dan zie ik namen waar ik nog nooit van gehoord heb, we hebben hier maar zicht op een klein deel v.d. wereld v.w.b. merken. Beeldvorming vs Werkelijkheid voor zover die bestaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AUijtdehaag schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 15:56:
[...]

jij schopt ook graag overal tegen aan...
Maar geeft niet hoor...

Voila:
Logging van de buren ligt er regelmatig uit, heeft niks met de omvormers te maken, meer met de personen die er niks aan willen "laten" doen.

Gezien FFF zijn hele verbruik er niet mee kan voorzien, lijkt het me wel belangrijk een zo hoog mogelijke opbrengst te hebben.
Onderzoeken, niets aannemen, dat noem jij tegen aan schoppen. Ik stel vragen om de feiten, en niet de meningen, te weten te komen.
Hoog mogelijke opbrengst lijkt me vanzelfsprekend, waarom zou je met minder genoegen nemen, lijkt me een beetje dom als je dat niet zou wilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AUijtdehaag schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 15:56:
[...]
Voila:
Het ontgaat me wat ik met die link zou kunnen doen. De vraag was waar uit zou blijken dat een hosola 6-8% slechter zou presteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 16:04:
[...]

Het ontgaat me wat ik met die link zou kunnen doen. De vraag was waar uit zou blijken dat een hosola 6-8% slechter zou presteren.
Sorry, ik heb gelogen het is eerder 10%
Daar staat toch duidelijk een vergelijking in opbrengst niet?
En voordat er meer vragen komen: De logging is op exact dezelfde manier uitgevoerd.
Finder Mid gecertificeerd met youless.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal Saul
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-07 17:03
AUijtdehaag schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 16:07:
[...]

En voordat er meer vragen komen: De logging is op exact dezelfde manier uitgevoerd.
Er ontbreekt wel heel veel data... om er echt iets over te zeggen.

Ik kijk liever naar zoiets: https://www.zonnepanelen....hillende-merken/prestatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rol-Co schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 15:38:
[...]

Klopt..... Maar ja, hij wil verkopen en ik koop :) of betaal jij overal de prijs die er op staat?
Het is ook iets anders aangezien het in mijn verhaal om 170-s ging met een fronius 8,2 incl plaatsen.
Mooie was ook dat ze met 3 man in de morgen begonnen en net even na de middag klaar waren met 48 panelen monteren op 2 daken incl aansluiten in de meterkast....chappeau !
Het is telkens weer anders, de suggestie wordt gewekt dat er voor 1,09 gekocht kan worden, vervolgens gaat het over een andere set qua samenstelling en een 'deal' welke niet te controleren valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 16:10:
[...]

Het is telkens weer anders, de suggestie wordt gewekt dat er voor 1,09 gekocht kan worden, vervolgens gaat het over een andere set qua samenstelling en een 'deal' welke niet te controleren valt.
Stuur eens een dm :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Pascal Saul schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 16:10:
[...]

Er ontbreekt wel heel veel data... om er echt iets over te zeggen.

Ik kijk liever naar zoiets: https://www.zonnepanelen....hillende-merken/prestatie
Dat klopt wel, maar iedere dag is het dezelfde winst voor de steca...
Je kan wat bladeren.

Ik kan het ook niet mooier maken.
Sommige mensen zijn erg laks. Hoewel het maar 1 deur verder is voor mij, om het te verhelpen.

Ik ga liever uit van mijn eigen "real-life" ervaringen, dan zo een website ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AUijtdehaag schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 16:07:
[...]

Vooropgesteld, vergelijkend onderzoek vereist een voldoende grote onderzochte groep, 2 in dit geval is totaal onbetrouwbaar, maar buiten dat.
Panelen zijn verschillend 14x270 vs 12x310
Orientatie verschilt 160 om 180graden zuid
Het lijkt me om die reden niet van toepassing om te stellen dat het verschil verklaard kan worden door 2 verschillende merken omvormers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik voer de discussie graag in het openbaar, zodat iedereen er van kan leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 16:21:
[...]

Nou succes met je discussies en twijfels.
Ik hoef mezelf niet verder te bewijzen... i rest my case.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal Saul
Verwijderd schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 16:20:
[...]

Vooropgesteld, vergelijkend onderzoek vereist een voldoende grote onderzochte groep, 2 in dit geval is totaal onbetrouwbaar, maar buiten dat.
Panelen zijn verschillend 14x270 vs 12x310
Orientatie verschilt 160 om 180graden zuid
Het lijkt me om die reden niet van toepassing om te stellen dat het verschil verklaard kan worden door 2 verschillende merken omvormers.
Zo dan ;)

http://pvoutput.org/compare.jsp?sid=44518&sid1=23285

Even mijn eigen systeem gepakt als referentie.

Verschillen: hellingshoek, paneel model, omvormer, afstand tussen de systemen, schaduw?

Dit is meer indicatief vergeljiken en ik kijk alleen naar efficiëntie.

[ Voor 4% gewijzigd door Pascal Saul op 30-04-2016 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

AUijtdehaag schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 16:22:
[...]

Nou succes met je discussies en twijfels.
Ik hoef mezelf niet verder te bewijzen... i rest my case.
Adem in adem uit Auitdehaag....
Soms kun je niet meer doen voor een patient en ontglipt hij aan je kundigheid....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Pascal Saul schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 16:24:
[...]

Zo dan ;)

Verschillen: hellingshoek, paneel model, omvormer, afstand tussen de systemen

Nou is de steca 500 weer niet te vergelijken met zijn grotere broertjes lijkt me...

@paul
Je hebt gelijk...
Maar ik kan me tijd wel beter besteden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Verwijderd schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 15:58:
[...]

A-merken zijn de merken welke het langst de meest effectieve reclame hebben gevoerd aangevuld met anekdotes. Met bewijs van superieure technische kwaliteit en superieure service heeft het naar mijn idee niets te maken. Zo nu en dan komen er lijstjes voorbij van grootsten in een bepaalde branche en dan zie ik namen waar ik nog nooit van gehoord heb, we hebben hier maar zicht op een klein deel v.d. wereld v.w.b. merken. Beeldvorming vs Werkelijkheid voor zover die bestaat.
Dit klopt inderdaad grotendeels...
Wanneer werd Yingli bekend??

Juist. Na het WK in Zuid Afrika.
Werd meteen een AAA paneel. Puur door reclame.

Toch drijven de juiste A merken wel naar boven door het chinees geweld.
En bij Omnik heb ik nu ook nog wel een redelijk gevoel... Zeker met de TL2 versie.

Maar toch.
Onderzoek is goed.
Je koopt ook niet zomaar een auto om de prijs om van a naar b te rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

AUijtdehaag schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 16:27:
[...]

Nou is de steca 500 weer niet te vergelijken met zijn grotere broertjes lijkt me...

@paul
Je hebt gelijk...
Maar ik kan me tijd wel beter besteden...
Ik weet...
Hier ook..
En maandag gaat er hier toch weer lekker een SMA de deur uit.
Weer een verstandige klant zeg ik dan maar...
O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Uit vergelijkend onderzoek door photon.org:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/oCtooYAzFB34O06yRw2ECbah/full.png
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/0VTMNtxuR66s5NPaDImhPr5b/full.png
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/IubJisHFRbCDbXFTD772s6wb/full.png
Grappig dat de Hosola het kennelijk beter doet dan de SMA. ;)

[ Voor 83% gewijzigd door Verwijderd op 30-04-2016 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 16:21:
[...]

Geen discussie, maar dit wil ik niet online zetten en jij wilt bewijs. :)
Maar goed, je kijkt maar, niets verplicht, ik kan er ook niets aan veranderen dat je spijt hebt van je keuze en blijkbaar slecht kan onderhandelen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rol-Co schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 16:31:
[...]

Geen discussie, maar dit wil ik niet online zetten en jij wilt bewijs. :)
Maar goed, je kijkt maar, niets verplicht, ik kan er ook niets aan veranderen dat je spijt hebt van je keuze en blijkbaar slecht kan onderhandelen. :+
Waar uit concludeer je dat ik ergens spijt van zou hebben ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kende het artikel niet, overigens gaat het over 2007.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 12:04
Is het broed tijd of zo?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Hoezo??

Lijkt meer op een paringsdans...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Vanaf morgen ja ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 10:10
Ok, ik ben een stapje verder sinds gisteren. Ik heb de SF-170 op het oog, en deze wil ik staand (51 stuks) of liggend (44 stuks) plaatsen. Zelf heb ik een lichte voorkeur voor liggend, want op die manier lijkt het huis breder. Staand lijkt het huis hoger en het huis is al zo hoog (11,3 meter). Uiteraard zal alles tzt precies ingemeten moeten worden voor exacte bepaling. Ik zal straks nog even alle dakpannen tellen, daar valt ook al een hoop maatvoering uit te halen.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/3MIkWJ2PRqsL30m8Fgb4eqt4/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/UwtoQkRZBUExPRNPIqdtX2xn/thumb.jpg

Wat zouden jullie adviseren? En welke omvormer bij zulke aantallen? Dak is op zuidoost, dus vroeg in de ochtend heeft de linkerkant een beetje schaduw van de uitbouw. Tegen de middag zal de rechterkant in de winter misschien heel iets schaduw hebben, maar normaliter staat de zon dan wel hoog genoeg om erover heen te schijnen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

PolderPloer! schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 16:58:
Ok, ik ben een stapje verder sinds gisteren. Ik heb de SF-170 op het oog, en deze wil ik staand (51 stuks) of liggend (44 stuks) plaatsen. Zelf heb ik een lichte voorkeur voor liggend, want op die manier lijkt het huis breder. Staand lijkt het huis hoger en het huis is al zo hoog (11,3 meter). Uiteraard zal alles tzt precies ingemeten moeten worden voor exacte bepaling. Ik zal straks nog even alle dakpannen tellen, daar valt ook al een hoop maatvoering uit te halen.

[afbeelding]

[afbeelding]

Wat zouden jullie adviseren? En welke omvormer bij zulke aantallen? Dak is op zuidoost, dus vroeg in de ochtend heeft de linkerkant een beetje schaduw van de uitbouw. Tegen de middag zal de rechterkant in de winter misschien heel iets schaduw hebben, maar normaliter staat de zon dan wel hoog genoeg om erover heen te schijnen denk ik.
Ik zou horizontale strepen op je huis schilderen... Dat kleedt af heb ik me door mijn vriendin laten vertellen.... O-)

Ff serieues... Ga voor Portrait. Das goedkoper in bevestigingsmateriaal...
Daarbij meer panelen op het dak dus een voller dak.

Omvormer waag ik me niet meer aan... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Hooog voltage omvormer iedergeval ivm de vele strings die je krijgt, zorg ook dat je aantal deelbaar blijft door 6 of 7 en dat het uit komt op je dak.
6 in een string kom je dus op 48 of 54, er tussen kan niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
paulv1973 schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 17:03:
[...]

Ik zou horizontale strepen op je huis schilderen... Dat kleedt af heb ik me door mijn vriendin laten vertellen.... O-)

Ff serieues... Ga voor Portrait. Das goedkoper in bevestigingsmateriaal...
Daarbij meer panelen op het dak dus een voller dak.

Omvormer waag ik me niet meer aan... 8)7
Die heb ik al :)

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/dYDqaPewdmEwoAF33Qt6ylw3/thumb.jpg
Rol-Co schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 17:09:
Hooog voltage omvormer iedergeval ivm de vele strings die je krijgt, zorg ook dat je aantal deelbaar blijft door 6 of 7 en dat het uit komt op je dak.
48 staand ziet er zo uit: let op mijn uitbouw zit niet precies in het midden, vandaar dat het voor het dak een beetje vertekend. Ik heb 3 panelen aan de linkerkant weggedaan, daar zit vermoedelijk het meeste schaduw ivm de ochtendzon die laag is.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/zoaCQlKx7ZJOLAtSuJN5iT0T/thumb.jpg

[ Voor 38% gewijzigd door PolderPloer! op 30-04-2016 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

PolderPloer! schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 17:09:
[...]

[afbeelding]

[...]

48 staand ziet er zo uit: let op mijn uitbouw zit niet precies in het midden, vandaar dat het voor het dak een beetje vertekend. Ik heb 3 panelen aan de linkerkant weggedaan, daar zit vermoedelijk het meeste schaduw ivm de ochtendzon die laag is.

[afbeelding]
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

PolderPloer! schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 17:09:
[...]

[afbeelding]

[...]

[afbeelding]
En als ik dan een omvormer heb met 2 Mpp's
Sluit ik op de eerste 4x6aan en op de 2e 4x7.
Heb ik toch mooi 52 panelen...

Edit

5x6 en 3x7...
51 totaal...

Of mag dat niet??
Ben niet zo thuis in SF

[ Voor 5% gewijzigd door paulv1973 op 30-04-2016 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:57
Of 3*7 en 5*6, dan heb je er 51. In de tekening vond ik dat ook het mooiste ogen omdat het aardig uitlijnt met de aanbouw.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

T-MOB schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 17:22:
Of 3*7 en 5*6, dan heb je er 51. In de tekening vond ik dat ook het mooiste ogen omdat het aardig uitlijnt met de aanbouw.
hmmm.
Ik vind 5x6 en 3x7 mooier... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal Saul
Ben ik gek maar ik zie maar 48 panelen getekend en aangegeven en niet 51 :P

Met de bovenste rijen heb je al 4 blokken van 6 en dan eronder ook nog eens een 2x 2 blokken van 6.

Dan heb je acht strings van 6 met een VOC van ~750V en een VDC van zeg ~550.

Lijken mij mooie waarden voor een 3 fase omvormer gezien de 3 fasen aansluiting zoals een Sunny Tripower
8000TL?

[ Voor 5% gewijzigd door Pascal Saul op 30-04-2016 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ik vermoed dat 4 string parallel wel het maximale is, hoewel ik bij familie ook 30 op 1 mpp zie. Waarschijnlijk ook 5x6.
Dan is 51 wel mooier op het dak inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Rol-Co schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 17:58:
Ik vermoed dat 4 string parallel wel het maximale is, hoewel ik bij familie ook 30 op 1 mpp zie. Waarschijnlijk ook 5x6.
Dan is 51 wel mooier op het dak inderdaad.
Waarom is 4 het maximale?
Wordt toch bepaald door de Iac? en wat de omvormer mag/wil hebben?
Wat levert een SF? gloof 2,5A?
Dan is 5 toch niet zo een probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06:31
6 * 8 dan maar op een omnik 8k tl2, roep ik ook eens wat

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:51

DjVe

Hatsaflats!

paulv1973 schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 18:00:
[...]

Proton legt het hier perfect uit: Proton_ in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 4"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
paulv1973 schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 18:00:
[...]

1.93a
Max 4 string en ach een diode is niet zo duur.
Hoe is een kostal piko met sf ?
Een 8.2 voor ruim 900 euro is mooi bedrag.... moet je wel drie fase in huis hebben

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Juist, die bedoelde ik.
Ook een omnik kan max 4 volgens de handleiding.
Misschien is 2 x 4200 W omvormer wel een betere optie met totaal 4 mppt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Rol-Co schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 18:32:
[...]

Juist, die bedoelde ik.
Ook een omnik kan max 4 volgens de handleiding.
Misschien is 2 x 4200 W omvormer wel een betere optie met totaal 4 mppt.
Ik begrijp uit de uitleg dat niet zozeer de omvormer bepalend is maar ook de max stroom in het paneel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Rol-co
Ik heb eens even naar je ouput gekeken en geprobeerd te begrijpen waarom in 2015 de totaal-output stijgt, maar je oost-west daalt. Zuid stijgt meer dan de daling van OostWest. Heeft dat te maken met de onderdimensionering v.d. omvormer ? of heb je een andere verklaring ?
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/dv43hsRVupsgdt15Na5apK9S/full.png

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 30-04-2016 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
Ok, 51 wordt dus mooier geacht, dan wordt dat hem. Voor de volledigheid nog even het plaatje erbij, iedereen kan zien dat het wel degelijk 51 is.

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/UwtoQkRZBUExPRNPIqdtX2xn/medium.jpg

Dan wordt het tijd voor de omvormer. Ik begrijp dat ik dus een 2 MPPT nodig heb. Wat zijn daarin de opties, anders gezegd: hoe kom ik tot een goede keuze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

PolderPloer! schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 18:53:
Ok, 51 wordt dus mooier geacht, dan wordt dat hem. Voor de volledigheid nog even het plaatje erbij, iedereen kan zien dat het wel degelijk 51 is.

[afbeelding]

Dan wordt het tijd voor de omvormer. Ik begrijp dat ik dus een 2 MPPT nodig heb. Wat zijn daarin de opties, anders gezegd: hoe kom ik tot een goede keuze?
2mppt is nog niet zo belangrijk...
Gaat nu meer om het aantal strings die je parallel mag aansluiten met SF.
Daaruit volgt het aantal ingangen die je nodig hebt op een omvormer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Ik gooi het eens in de SMA Sunny Design...
Kijken wat die zegt

SF170.... Toch??

[ Voor 13% gewijzigd door paulv1973 op 30-04-2016 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Komtie....

SMA Sunny Design geeft aan:
SMA STP8 of 9000TL20

Aansluiten middels:
String A: 7x7 panelen
String B: 1x2 panelen

Denk dat SMA hier een steekje laat vallen dan!!???

Persoonlijk denk ik dat 5x6 en 3x7 niet zo een probleem zou zijn voor de SMA

[ Voor 17% gewijzigd door paulv1973 op 30-04-2016 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
paulv1973 schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 19:10:
Komtie....

SMA STP8 of 9000TL20

Aansluiten middels:

Doe gewoon een omnik haha, mijne heb 2mpp en zes aansluitingen, geen diode nodig

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Sunny Design geeft ook als derde keus aan:
2x SMA SB3600TL21 of 4000TL21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

reneeke1970 schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 19:16:
[...]

Doe gewoon een omnik haha, mijne heb 2mpp en zes aansluitingen, geen diode nodig
Dan heb je dus per tracker 3 aansluitinge op je omvormer...
Maakt verder niet uit of je ze nu buiten de omvormer al parallel koppelt of middels de aansluitingen op de omvormer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
paulv1973 schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 19:21:
[...]

Dan heb je dus per tracker 3 aansluitinge op je omvormer...
Maakt verder niet uit of je ze nu buiten de omvormer al parallel koppelt of middels de aansluitingen op de omvormer...
Klopt, dus je kunt drie keer vier is twaalf string parallel zonder diode te gebruiken

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

reneeke1970 schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 19:24:
[...]

Klopt, dus je kunt drie keer vier is twaalf string parallel zonder diode te gebruiken
Is er dan daadwerkelijk een verschil tussen parallel middels de aansluitingen op de omvormer of parallel koppelen middels een Y splitter buiten de omvormer??
SMA heeft nl ook 2 ingangen per MPP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 12:13
Rol-Co schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 17:09:
Voltage daalt als je meerdere strings maakt ;)

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
paulv1973 schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 19:28:
[...]

Is er dan daadwerkelijk een verschil tussen parallel middels de aansluitingen op de omvormer of parallel koppelen middels een Y splitter buiten de omvormer??
SMA heeft nl ook 2 ingangen per MPP
voordeel is als je de connecties bij de omvormer hebt, ipv y stukjes op het dak je er makkelijker bij kunt om te meten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

reneeke1970 schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 19:24:
[...]

jij sluit op deze manier inderdaad 12 stings parallel aan op 1 string van de omvormer....
Oftewel 12 x2A is 24A.
Ik weet niet of de omvormer dat leuk vind

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

habbekrats schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 19:33:
[...]

voordeel is als je de connecties bij de omvormer hebt, ipv y stukjes op het dak je er makkelijker bij kunt om te meten
..

klopt
Daarom zou ik de verbindingen ook vlak onder de omvormer pas maken.
Dus alle aparte strings naar binnen voeren...

Alhoewel.... Worden er wel veel natuurlijk

[ Voor 5% gewijzigd door paulv1973 op 30-04-2016 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
paulv1973 schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 19:35:
[...]

jij sluit op deze manier inderdaad 12 stings parallel aan op 1 string van de omvormer....
Oftewel 12 x2A is 24A.
omnik8ktl2 geeft op 14A per string

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

habbekrats schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 19:39:
[...]

omnik8ktl2 geeft op 14A per string
Dus....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 28 april 2016 @ 12:31:
[...]
Ik draag duurzame energie een zeer warm hart toe, ik hoop binnen een jaar compleet zelfvoorziendend, nulopdemeter, te zijn en ik denk te begrijpen hoe een smart-grid werkt. We zijn best in staat om energie op te slaan, het is alleen een kwestie of we de prijs die daar aan hangt willen betalen. Die plannen hoe dat te doen bestaan al 30-40 jaar.
Energievraag is nauwelijks te plannen in zodanige hoeveelheden dat het zoden aan de dijk zet. Ik kan mijn was en vaatwasser plannen, maar als het donker is wil ik graag licht, een kop koffie als ik er aan toe ben etc. en mijn koelkast wil ik ook graag op temperatuur houden.
De tarieven worden op een markt bepaald waar ik als burger geen partij ben.
Koelkast kan koeler en vriezer kan kouder, boiler kan heter etc bij lage electra prijs. Je koffie water is al heet...
En die vraag valt dan dus weg op momenten dat er minder electra is. Dan dus minder verbruik...

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

@ Polderploer....

Ga je zelf instaleren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 12:13
Pascal Saul schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 16:24:
[...]

Zo dan ;)

Verschillen: hellingshoek, paneel model, omvormer, afstand tussen de systemen, schaduw?

Je pakt mijn berging setje. Dat setje ligt nou niet echt bepaald ideaal.

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 18:53:
@Rol-co
Ik heb eens even naar je ouput gekeken en geprobeerd te begrijpen waarom in 2015 de totaal-output stijgt, maar je oost-west daalt. Zuid stijgt meer dan de daling van OostWest. Heeft dat te maken met de onderdimensionering v.d. omvormer ? of heb je een andere verklaring ?
[afbeelding]
Moet er een verklaring zijn? 2015 was gewoon een zonnig jaar voor de meesten, dus ook voor mijn zuid wappiejappie panelen. Ik heb ze dat jaar niet veranderd.

Dat oost west zakt is vrij logisch, die is al 3x veranderd voordat in juli de solar frontiers begonnen. :)
Eerst 1650Wp poly
tijdje niks
Dan 9-10-11-12 mono 255Wp voor een tijdje tot september 2014
Weer niks tot eind juni 2015 dan 1700Wp sf en paar weken later 850Wp zuid er bij aan.
De 1700 Wp loopt begin sept in de schaduw en komt er halverwege april weer uit, dus wintermaanden is het 850Wp op zuid met een beetje reflectie op de oost-west.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

onetime schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 19:40:
[...]

Koelkast kan koeler en vriezer kan kouder, boiler kan heter etc bij lage electra prijs. Je koffie water is al heet...
En die vraag valt dan dus weg op momenten dat er minder electra is. Dan dus minder verbruik...
Ik vroeg: in zodanige hoeveelheden dat het zoden aan de dijk zet.
Een kale kWh prijs, rest is belasting en transport, op dit moment is volgens mij bij greenchoice, 0,036 ook al gaat er bijv. 30% af, dan gaat het over 0,012. Het zet naar mijn idee geen zoden aan de dijk.
En daarbij laat de thermostaat van mijn apparaten zelf maar op een zogenaamde domme manier bepalen wat 'ik' wil en niet een zogenaamde slimme 3e laten bepalen wat goed voor mij zou zijn. KeepItSimpleStupid.
En wat denk je dat er in de omgekeerde situatie gebeurd, schaarste een hogere prijs, waar je niets te kiezen hebt, zelfs niet kunt controleren of dat inderdaad zo is. Prijsdifferentiatie wat met dat smart-gedoe mogelijk is, is er niet voor de burger, die burger is er alleen maar om .......

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 30-04-2016 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

MichielFRL schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 19:28:
[...]

Voltage daalt als je meerdere strings maakt ;)
Ja maar vast niet zoveel dat je er 10 in een string kan doen ;)
Het zijn veel panelen, het moet ergens aan.

De symo van familie heeft (weet niet zeker maar lijkt me de enige manier) 3x6 op oost, 5x6 op west op een symo, die heeft 2x mpp zover ik kan zien.
Alles 1 kant op kwa panelen is misschien een kostal piko met 3mpp wel iets, was dat geen 10kW ? Heeft hij lekker de ruimte om te pieken met 51x sf. Al kan een symo van rond de 10kW misschien ook wel 3 mpp hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rol-Co schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 20:03:
[...]

Moet er een verklaring zijn? 2015 was gewoon een zonnig jaar voor de meesten, dus ook voor mijn zuid wappiejappie panelen. Ik heb ze dat jaar niet veranderd.

Dat oost west zakt is vrij logisch, die is al 3x veranderd voordat in juli de solar frontiers begonnen. :)
Eerst 1650Wp poly
tijdje niks
Dan 9-10-11-12 mono 255Wp voor een tijdje tot september 2014
Weer niks tot eind juni 2015 dan 1700Wp sf en paar weken later 850Wp zuid er bij aan.
De 1700 Wp loopt begin sept in de schaduw en komt er halverwege april weer uit, dus wintermaanden is het 850Wp op zuid met een beetje reflectie op de oost-west.
Ik probeer te begrijpen, dus vandaar mijn vraag, niet meer, niet minder, ik heb er geen oordeel over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:56

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

paulv1973 schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 19:10:
Komtie....

SMA STP8 of 9000TL20

Aansluiten middels:

Jouw optie lijkt me ook beter dan een string van 2 panelen :)
Overigens is een fatsoenlijke stringbox (met diodes waar nodig) te prefereren boven een kerstboompje van y-splitters maken.
reneeke1970 schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 19:16:
[...]
In de omvormer zitten de aansluitingen gewoon hard aan elkaar, wel handig met aansluiten maar voor de max reverse current maakt het niet uit. Als je het netjes wil doen blijven diodes nodig. Voor het geld hoef je het in ieder geval niet te laten :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Hier een leuke site met instalatie automaten met 100mA aardlek ...
Niet gek....

https://superflink.nl/pv-inverter-ac-zijde-aansluiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 20:13:
[...]

Ik probeer te begrijpen, dus vandaar mijn vraag, niet meer, niet minder, ik heb er geen oordeel over.
Geen probleem, tot nu toe word het elk jaar beter, 2013 panelen verhuisd, 2014 andere omvormer om ook de pieken te vangen, 2015 niks gedaan, het is goed zo.
Kleine beetjes maar ja, alles helpt en december mijn geld terug, 5 mnd eerder dan begroot.
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
paulv1973 schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 19:35:
[...]

Oftewel 12 x2A is 24A.
Ik heb zoveel panelen niet haha maar anders zou ik het doen, max 22 a op aansluiting a ,b is helft 11a .
Is mij vertelt dat inwendig een scheiding door diode aanwezig is..... en als niet zo is ook prima, heb maar drie string

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

(sorry, ben even aan het bijlezen :))
FFF schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 15:49:
[...]
BenQ en LG 300 Wp panelen zijn veel kleiner. Als dat mooi op je dak past (en het is je de €s waard) haal je de 5000 kWh wel :)
Maar zo te zien komt dat niet lekker uit (hoewel, landscape...)
PolderPloer! schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 16:58:
Ok, ik ben een stapje verder sinds gisteren. Ik heb de SF-170 op het oog, en deze wil ik staand (51 stuks) of liggend (44 stuks) plaatsen.
[..]
Wat zouden jullie adviseren? En welke omvormer bij zulke aantallen?
Je gaat met zo'n vermogen sowieso voor een 3fase omvormer (een 5kW éénfase omvormer is alleen een theoretische mogelijkheid die je niet wil).
Een moderne driefasen omvormer zoals de Fronius Symo of SMA lust tot 1 kV dus mag je strings maken van 8 SF170 lang.
44 en 51 hebben allebei een omvormer met 2 MPPTs nodig, maar dat zijn de meesten.
44 wordt 3*8 + 4*5
51 wordt 2*8 + 5*7

Omvormerkeuze doe je op basis van waar je installateur ervaring mee heeft; voor garantie is hij het aanspreekpunt dus als je nu Hosola kiest en die doen bij een eventuele RMA moeilijk, kan/moet je installateur gewoon wat anders regelen.
Maar: logging (natuurlijk opbrengst, maar ook de stroom/spanning van de strings) is superbelangrijk en daar onderscheiden merken zich wel mee. Ook daar kan je installateur je goed mee voorlichten: bekijk de voorbeeldsites/apps etc.
Ook als je DHZ het dak op gaat kan je vast wel rondvragen hoe dat bij de verschillende merken geregeld is, vaak is er een demoversie van de software te krijgen.
Verder is er in het kader van futureproofing nog een verschil in toegevoegde features: zo heeft Fronius een aantal programmeerbare uitgangen waarmee je grootverbruikers kan schakelen bij een bepaald opgewekt vermogen en ook communicatie met een hoofdmeter om juist de uitgang te beperken als de stroom je hoofdzekeringen zou overstijgen (bij jou niet van toepassing neem ik aan).

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richardt
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-03 21:09
Wij doen hier op dit moment iets soortgelijks. 48x Solar Frontier op oost, eventueel gevolgd door later 48x Solar Frontier op west. Dat alles op een Fronius Symo 12.5 met strings van 8. Er liggen nu 40 panelen, voorlopig 2x8 op MPPT1 en 3x8 op MPPT2. Zodoende zijn er (nu) nog geen string diode's nodig. Pas bij meer dan 4 strings parallel wordt dat belangrijk.

Ondanks zijn hoge prijs is de Symo echt een juweeltje, de degelijkheid en het installatiegemak is opmerkelijk, zelfs vergeleken met mijn SolarEdge systeem. Desalniettemin is er een bij deze serie(s) een probleem dat de ventilator nogal luidruchtig is. Hij gaat snel aan (en ook snel weer uit), maar maakt een flinke herrie. Schijnt een vaker voorkomend probleem te zijn. We kijken het hier nog even aan, de omvormer hangt hier in de schuur. Maar als het storend is, dan kijken we of er een stiller exemplaar in kan.

Rond deze tijd van het jaar is het genieten met deze combi van (nu) 6800Wp. Ik zie pieken van 8700 Watt voorbijkomen, en dat onder een hoek van 45 graden op oost....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

richardt schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 21:11:
Wij doen hier op dit moment iets soortgelijks. 48x Solar Frontier op oost, eventueel gevolgd door later 48x Solar Frontier op west. Dat alles op een Fronius Symo 12.5 met strings van 8. Er liggen nu 40 panelen, voorlopig 2x8 op MPPT1 en 3x8 op MPPT2. Zodoende zijn er (nu) nog geen string diode's nodig. Pas bij meer dan 4 strings parallel wordt dat belangrijk.

Ondanks zijn hoge prijs is de Symo echt een juweeltje, de degelijkheid en het installatiegemak is opmerkelijk, zelfs vergeleken met mijn SolarEdge systeem. Desalniettemin is er een bij deze serie(s) een probleem dat de ventilator nogal luidruchtig is. Hij gaat snel aan (en ook snel weer uit), maar maakt een flinke herrie. Schijnt een vaker voorkomend probleem te zijn. We kijken het hier nog even aan, de omvormer hangt hier in de schuur. Maar als het storend is, dan kijken we of er een stiller exemplaar in kan.

Rond deze tijd van het jaar is het genieten met deze combi van (nu) 6800Wp. Ik zie pieken van 8700 Watt voorbijkomen, en dat onder een hoek van 45 graden op oost....
Log je hem al naar pvoutput?
Kan heel simpel met fronius push, werkt goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richardt
Rol-Co schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 21:58:
[...]

Log je hem al naar pvoutput?
Kan heel simpel met fronius push, werkt goed.
Ja, sinds gisteren even ingesteld. Ik heb alleen bijzonder weinig WIFI bereik (afstand te groot) waardoor Fronius Push er blijkbaar mee stopt... Op de Fronius Portal komt de data wel druppelsgewijs binnen, dus als er bereik is, dan wordt de alle data verstuurd. De push service van de Fronius omvormer doet dat nog niet....

Hier een stukje van de logging van gisteren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 22:04
richardt schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 22:05:
[...]

Ja, sinds gisteren even ingesteld. Ik heb alleen bijzonder weinig WIFI bereik (afstand te groot) waardoor Fronius Push er blijkbaar mee stopt... Op de Fronius Portal komt de data wel druppelsgewijs binnen, dus als er bereik is, dan wordt de alle data verstuurd. De push service van de Fronius omvormer doet dat nog niet....

Eventueel kan je kijken of je iets kunt doen met een accesspoint om je WiFi te versterken

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fua
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:12

Fua

Heren, bedankt voor jullie input. Dit geeft me in ieder geval het idee, dat ik redelijk op de goede weg zit.
PClop schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 15:17:
[...]

Gewoon 20 x mono ( portret ) die liggen dan ook het meest gunstig als de buren hun dakkapel plaatsen
de schaduw loopt dan over de lange kant van de panelen en dat is gunstig voor het aanspreken van de
diodes in de panelen.
( SF wil weer liever de schaduw over de korte kant hebben, dus landschapstand )

Voor het totaal vermogen vergeet je om aan te geven om welke panelen ( mono ) het gaat, dus 250Wp
270Wp of 290Wp of zo, je hebt zat omvormers die op 1 fase 5400W kwijt kunnen, zeker met die
35A hoofd zekering die jij hebt.
( En voor de W.A.F. er zijn ook wel mooie diep zwarte mono panelen te krijgen. ;) )
Dus 20 mono's in portrait.
reneeke1970 schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 15:48:
[...]

Welke richting staat huis? Ik denk dat je schaduw onderschat, zult toch op zijn minst met goeie omvormer moeten komen om die schaduw beetje op te vangen, en die zijn stuk duurder. Dus voor maximale opbrengst heb je grotere investering nodig. Dus of dan sf nog steeds mindere keuze is???
Komen vast nog meer heldere blikken uit de lucht vallen....
Huis staat pal op het zuiden.
Omvormer dus met schaduwmanagement (bijv. SMA 5000TL21 )
Verwijderd schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 16:07:
[...]

Mijn ongevraagde advies, 20 panelen portrait, ondergedimensioneerde omvormer die op 1 fase kan en max Wp, als de Wp/Euro klopt, anders 1 maatje Wp kleiner om de Wp/Euro te optimaliseren.
Ook al produceer je meer dan eigen behoefte, zal mits juist gekozen energie-leverancier dit 11cent per kWh opleveren terwijl je kostprijs per kWh rond de 5cent ligt. Geen lege/onbenutte m2 laten liggen en geen zonnestralen laten liggen welke je zou kunnen converteren, naar mijn idee.
Als voordeel van SF noem je relatief goedkoop, een paar pagina's terug heb ik voorgerekend dat ze 18% duurder zijn. Prijs per Wp is lager, maar je hebt meer montagemateriaal en montagetijd nodig, per saldo is het kostbaarder, je hebt goeie andere redenen nodig om voor SF te kiezen in mijn optiek.
Je ongevraagd advies wordt gewaardeerd. :) Zit toch wel aan 270 a 285Wp panelen te denken. Dat is dan 5400 a 5700Wp. Dat is volgens mij aardig ondergedimensioneerd. Ik zit nog te dubben om toch voor 3 fase gaan. De meerkosten zitten me alleen niet lekker. Echter .., zie ik op mijn schuurtje nog plek en kan ik op noord nog wat kwijt... Het schijnt namelijk verslavend te zijn. :o
Atomic2005 schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 16:13:
[...]
Idd, het pv-virus gaat toch toeslaan, dus doe het meteen goed. Je wilt hierna toch "meer" :+
Het dak loopt flink door. Alleen vinden de buren dat niet zo leuk, denk ik zo.
Zijn er nog andere omvormers met iets van schaduwmanagement? In de datasheets kan ik het niet zo terugvinden.

Fua

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

richardt schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 22:05:
[...]

Ah dat is jammer inderdaad, je zal je wifi punt wat dichtebij moeten zetten, of een extra wifi router/ap in je netwerk die dichter bij staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-09 19:18
En ethernet over powerline is geen optie?
Die kabel loopt er toch al.

Nu is het met SMA in elk geval dat niet elke powerline adapter ermee samen werkt, maar kan best zijn dat andere omvormers wat minder kritisch zijn.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
paulv1973 schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 19:42:
@ Polderploer....

Ga je zelf instaleren?
Nee, acht mezelf wel capabel, maar ik doe al zoveel zelf aan mijn huis. Enige wat ik zelf gedaan heb is een krachtstroomgroep naar zolder gebracht. Rest besteed ik uit.

Gezien de discussie, die ik eerlijk gezegd nog niet helemaal volg, over strings en zo heb ik nog niet het idee dat de juiste omvormer bestaat voor mijn situatie 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richardt
Rol-Co schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 22:38:
[...]

Ah dat is jammer inderdaad, je zal je wifi punt wat dichtebij moeten zetten, of een extra wifi router/ap in je netwerk die dichter bij staat.
Ja, dat is stapje #3 om dit een beetje stabiel te krijgen. Eerst kijken wat firmware V3.4.2-1 in petto heeft ten opzichte van 3.3.6-13 ("Verbesserte Fehlerbehandlung und verbesserte WLAN-Stabilität", klinkt hoopvol). Anders een SMA kabeltje om de WLAN antenne iets beter te plaatsen, en anders een WIFI repeater/accesspoint ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

richardt schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 22:42:
[...]

Ja, dat is stapje #3 om dit een beetje stabiel te krijgen. Eerst kijken wat firmware V3.4.2-1 in petto heeft ten opzichte van 3.3.6-13 ("Verbesserte Fehlerbehandlung und verbesserte WLAN-Stabilität", klinkt hoopvol). Anders een SMA kabeltje om de WLAN antenne iets beter te plaatsen, en anders een WIFI repeater/accesspoint ....
Hoe ver hangt hij van de wifi, mijn zwager heeft de laatste firmware en een 10-12 meter door 2 vloeren van de wifi af, tot nu toe nog geen overslaan gezien.

http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=46546&sid=44011

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richardt
Rol-Co schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 22:47:
[...]

Hoe ver hangt hij van de wifi, mijn zwager heeft de laatste firmware en een 10-12 meter door 2 vloeren van de wifi af, tot nu toe nog geen overslaan gezien.

http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=46546&sid=44011
Ok, klinkt goed! Hier ook wel zo'n twaalf meter verwijderd. Moet door 2 muren, en er is wel iets bereik, maar het houdt dus niet over...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fua schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 22:36:

Omvormer dus met schaduwmanagement (bijv. SMA 5000TL21 )

Je ongevraagd advies wordt gewaardeerd. :) Zit toch wel aan 270 a 285Wp panelen te denken. Dat is dan 5400 a 5700Wp. Dat is volgens mij aardig ondergedimensioneerd. Ik zit nog te dubben om toch voor 3 fase gaan. De meerkosten zitten me alleen niet lekker.

Zijn er nog andere omvormers met iets van schaduwmanagement? In de datasheets kan ik het niet zo terugvinden.
Ja zeker, wellicht zelfs .. overweeg 20 st. JA Solar met geintegreerde SolarEdge optimizers en Enkelfase SE 5000. incl. BTW en incl. montage materiaal voor 6731.05 http://www.jenm-zonnepane...ml?id=37230288&quantity=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fua
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:12

Fua

Verwijderd schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 23:08:
[...]

Ja zeker, wellicht zelfs .. overweeg 20 st. JA Solar met geintegreerde SolarEdge optimizers en Enkelfase SE 5000. incl. BTW en incl. montage materiaal voor 6731.05 http://www.jenm-zonnepane...ml?id=37230288&quantity=1
Logging per paneel voor die prijs is zeker interessant.

Fua

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fua schreef op zondag 01 mei 2016 @ 00:35:
[...]

Logging per paneel voor die prijs is zeker interessant.
Je ziet het als je het door hebt. Johan Cruijff

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomN87
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 16-09 21:49
nhrf schreef op woensdag 27 april 2016 @ 20:49:
[...]

Heb je een SE3500 of een SE3500-16?

De SE3500-16 heeft een Maximum Continuous Output Current van 16A en een Max AC output van 3500VA.

De SE3500 heeft een Maximum Continuous Output Current van 19,5A en een Max AC output van 3500VA.

Ik weet niet of onderstaande juist is maar als ik van deze waardes uitga kom ik op :

Op basis van een voltage van 227.1V (mijn max vandaag):

SE3500-16 = 227.1x16 = 3633,6W
SE3500 = 227.1 x 19,5 = 4428,45W

Als iemand dit kan bevestigen dan hoor ik het graag :) (Het is niet mijn vakgebied)
Heb het nog even nagekeken maar het houdt echt op bij 3700W. Wel jammer maar ik ben over het algemeen zeer tevreden over mijn opbrengsten. Zijn zo een 20% hoger dan werd aangegeven door de installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

PolderPloer! schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 22:41:
[...]
Gezien de discussie, die ik eerlijk gezegd nog niet helemaal volg, over strings en zo heb ik nog niet het idee dat de juiste omvormer bestaat voor mijn situatie 8)7
Elke 8 kW+ omvormer met 2 MPPTs voldoet.
Dat is de meerderheid :)
SMA Tripower, Fronius Symo, Hosola Sunrays MTL, Omnik 8.0kTL2... alleen Steca valt af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-09 22:22

TFHfony

Professional Weirdo

TomN87 schreef op zondag 01 mei 2016 @ 08:22:
[...]

Heb het nog even nagekeken maar het houdt echt op bij 3700W. Wel jammer maar ik ben over het algemeen zeer tevreden over mijn opbrengsten. Zijn zo een 20% hoger dan werd aangegeven door de installateur.
Uiteindelijk is de totale opbrengst ook waar het om gaat. En als die hoger ligt dan belooft is het goed!
Jammer van het aftoppen..

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Proton_ schreef op zondag 01 mei 2016 @ 09:21:
[...]

Elke 8 kW+ omvormer met 2 MPPTs voldoet.
Dat is de meerderheid :)
SMA Tripower, Fronius Symo, Hosola Sunrays MTL, Omnik 8.0kTL2... alleen Steca valt af.
Niet goedkoop naar wel heel mooi is
http://www.ebay.de/itm/Fr...d26424:g:KagAAOSwl9BWNNDz

Of met 3 mpp
http://www.ebay.de/itm/Ef...cb5d5e:g:4YQAAOSwVFlUKaxc

[ Voor 12% gewijzigd door Rol-Co op 01-05-2016 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 11:15
TomN87 schreef op zondag 01 mei 2016 @ 08:22:
[...]

Als je meer wilt, dan ontkom je niet aan een grotere omvormer, een output van 3500 Watt is wat het is.

Mijn Omnik 3k doet max 3000 Watt. Met de uitbreiding van afgelopen week wordt dat ook gewoon aftoppen. Dat is niet anders als je meer Wp op het dak hebt liggen dan je omvormer kan verwerken. Dat het aftoppen vandaag al voor 10 uur zou beginnen had ik eigenlijk niet verwacht, het wordt een mooie testdag vandaag.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Pagina: 1 ... 106 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Losse aankoopadviezen of het bespreken van offertes horen in een eigen topic.