Ik ben ook SMA fan, maar Steca steelt de troon qua efficiëntie en dus opwek.FFF schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 15:09:
[...]
Geen idee wat de buurman haalt, kan het eens vragen. Hij heeft een SMA omvormer gekozen destijds omwille van kwaliteit. Toen was het resultaat boven verwachting maar we hebben het er al een tijd niet over gehad. Hij heeft trouwens minder panelen ivm andere dakvorm.
Ik ga verder rekenen met die EC-Solar 325 panelen.
Die omvormer lijkt me een goed apparaat en duitse garantie lijkt me ook prettig.
Maar ik zie dat hij zo'n 500~600 euro duurder is dan de chinese jongens en ook nog minder opties heeft.
Ik vraag me af of de halve tot hele procent rendement extra die meerprijs waard is.
Ook wat garantie betreft kan ik er bijna 2 voor kopen ipv 1?
Ik zie bijvoorbeeld de Hosola 4200 MTL, ( http://www.sun-solar.nl/w...-Brightserie-Sunsolar.pdf ) zou dat niets zijn? Die kost €750,- ipv €1100/1200 voor de Steca?
Als het renement in de sheet eerlijk is zit daar relatief weinig verschil.
Ook heeft de Hosola geen fan (dus stiller neem ik aan) en wifi.
Mijn buren hebben hosola's. Ook daar kan ik mee vergelijken met mijn neefje.
De opwek in kWh blijft 6-8 % achter. hosola vs steca.
Steca is ook muisstil.
Enig nadeel is de betaalde logging na 2 jaar gratis logging.
Maar in de meterkast is het ook goed loggen met een kWh meter en bijvoorbeeld een youless.
Met een PHP script is de steca ook uit te lezen en te uploaden naar PVoutput.
De "iets" lagere efficiëntie van hosola, is dat ik steca aanbeveel en niet hosola...
Hosola weer goedkoper dan steca. maar dus wel iets minder opbrengst.
Een sma zou interessanter zijn als je wilt gaan uitbreiden vanwege 2x mppt.
Nu is 13x 325 wp qua spanningen al hoog voor een SMA (en dan een enkelfase. voor 3-fase kan het wel)
ik zeg niet dat het niet kan, maar het "zit" niet lekker...Sma is ook een stukje duurder (nieuw)
Maar is ook wel goedkoper te krijgen 2e hands.
Deze meneer heeft het grootst aangepakt, maar ik denk niet dat dat je bedoeling is.
26x 315 wp ECsolar op zuid en 12x SF op west op een 3-fase SMA 10000-TL
http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=46282&sid=42216
Maar geloof me maar, steca 4200 is perfect voor deze combi...
En dat vind ik die paar 100 euro meer, wel waard...
[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-04-2016 15:23 ]