Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 107 ... 109 Laatste
Acties:
  • 576.576 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janesh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 05-05 10:39

janesh

20xSF170S+8xTS-160C2

Waarom tikt mijn SE3000 dan wel geregeld 3800 en soms een dikke 4000 Watt aan?

Dit noem ik aftoppen.

BMW i3 2020, BMW 740e 2018, BMW IX 2022, pajero 3.2 DI-D 2006 LWB en 2008 SWB,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 05:57
Ik lees graag mee in dit topic. Interessant om te lezen wat veel tweakers doen met hun zonnepanelen. Sinds kort heb ik er ook 10 op mijn platte dak liggen. Ik heb nog een “oude” meter welke keurig terugdraait. Nu heb ik al veel gelezen over het wel of niet opgegeven van je zonnepanelen. Maar wat doen de meesten? Wat is het nadeel en wat is het voordeel wanneer je ze wel of niet opgeeft bij energieleveren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 05-05 13:21
chippie777 schreef op zondag 01 mei 2016 @ 11:17:
Ik lees graag mee in dit topic. Interessant om te lezen wat veel tweakers doen met hun zonnepanelen. Sinds kort heb ik er ook 10 op mijn platte dak liggen. Ik heb nog een “oude” meter welke keurig terugdraait. Nu heb ik al veel gelezen over het wel of niet opgegeven van je zonnepanelen. Maar wat doen de meesten? Wat is het nadeel en wat is het voordeel wanneer je ze wel of niet opgeeft bij energieleveren.nl
het voordeel?
geen idee, administratie daar is een rotzooitje en niet echt serieus te noemen.

het enige wat er gebeurd is dat je een brief krijgt dat je meter niet geschikt is.
en dat je een andere meter nodig hebt, en dat zonder dat ze weten wat voor meter je hebt. ;)
(komt een beetje intimiderend over, maar als je echt goed leest en nadenkt valt het wel mee.)

zelf heb ik me niet aangemeld, mijn meter draait perfect terug.
die brief mogen ze stoppen waar de zon niet schijnt ;)
en ze zitten daar ook niet echt op mij te wachten, ik verander bijna elk jaar mijn set wel.
en hun hebben geen zin om dat elk jaar weer te gaan aanpassen.

(dit kan in de toekomst wel eens gaan veranderen, maar dan word het niet registreren via energieleveren.nl.
maar waarschijnlijk Vertogas of Certiq, maar dat kan altijd nog op het moment dat je het nodig hebt.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

chippie777 schreef op zondag 01 mei 2016 @ 11:17:
Er zit volgens mij geen nadeel voor jouw aan het registreren op energieleveren.nl.
Je oude vertrouwde ferraris terugdraaimeter mag je houden.
(tenminste tot dat het type/bouwjaar op een gegeven moment afgekeurd is)
Voordeel? - Geld? - nada, anders? Geen idee.
Misschien als je overstapt kan je leverancier zien dat je een pv-installatie hebt.
Voor de rest doen de netbeheerders waarschijnlijk vroeger of later iets mee,
maar wat vertellen/weten? ze op dit moment nog niet.
(Hangt waarschijnlijk samen met de zgn. netwerkstabiliteit => lobbywerk bij de overheid)
In Duitsland zijn ze al verder - bijvoorbeeld begrenzing omvormervermogen op 70% Wp

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

dunklefaser schreef op zondag 01 mei 2016 @ 11:36:
[...]

Er zit volgens mij geen nadeel voor jouw aan het registreren op energieleveren.nl.
Je oude vertrouwde ferraris terugdraaimeter mag je houden.
(tenminste tot dat het type/bouwjaar op een gegeven moment afgekeurd is)
Voordeel? - Geld? - nada, anders? Geen idee.
Misschien als je overstapt kan je leverancier zien dat je een pv-installatie hebt.
Voor de rest doen de netbeheerders waarschijnlijk vroeger of later iets mee,
maar wat vertellen/weten? ze op dit moment nog niet.
(Hangt waarschijnlijk samen met de zgn. netwerkstabiliteit => lobbywerk bij de overheid)
In Duitsland zijn ze al verder - bijvoorbeeld begrenzing omvormervermogen op 70% Wp
Dus breed maken van je systeem kan daar goed helpen, de meesten proberen alles op zuid natuurlijk. Hoe vaak zal het gebeuren dat ze het vermogen reduceren?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Rol-Co schreef op zondag 01 mei 2016 @ 11:58:
[...]

Dus breed maken van je systeem kan daar goed helpen, de meesten proberen alles op zuid natuurlijk. Hoe vaak zal het gebeuren dat ze het vermogen reduceren?
Klopt - oost-west systemen hebben er bijna geen last van, maar bij super optimale zuidsystemen "verlies" je enkel procenten van je opbrengst, 5% tot 7% als ik me niet vergis. De regeling bestaat pas sinds 2013 dacht ik.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal_X
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11-01-2024
Ik ben bezig met het uitzoeken van panelen.
Nu kom ik aan bij de groepenkast. Deze is vorig jaar vervangen en heeft 8 groepen verdeeld over 2 aardlekschakelaars.

Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/9pf6jlm3h4o16ml/2016-05-01%2012.08.12.jpg?dl=1

Voor de zonnepanelen moet er een losse groep bij komen. Nu lees/hoor ik veel verschillende meningen of deze losse groep ook nog een eigen aardlekschakelaar moet hebben. Als er al een aardlekschakelaar geplaatst dient te worden, dan adviseren ze geen 30mA maar een zwaardere.

Wat is jullie advies??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-04 00:03
Er zijn ook schakelautomaten met aardlekschakelaar gecombineerd.
Wellicht interessant om naar te kijken, zou goedkoper kunnen zijn.
En je wilt er waarschijnlijk ook een losse kWh meter bij plaatsen voor het monitoren van de bruto opbrengst.
Dat laatste is een beetje afhankelijk van de te kiezen omvormer, of die zelf al kan communiceren met bijvoorbeeld PVoutput.org.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06:21
Pascal_X schreef op zondag 01 mei 2016 @ 12:28:
Ik ben bezig met het uitzoeken van panelen.
Nu kom ik aan bij de groepenkast. Deze is vorig jaar vervangen en heeft 8 groepen verdeeld over 2 aardlekschakelaars.

[afbeelding]

Voor de zonnepanelen moet er een losse groep bij komen. Nu lees/hoor ik veel verschillende meningen of deze losse groep ook nog een eigen aardlekschakelaar moet hebben. Als er al een aardlekschakelaar geplaatst dient te worden, dan adviseren ze geen 30mA maar een zwaardere.

Wat is jullie advies??
Het ligt er maar aan:
Hoe groot in kW wordt je PV en omvormer
Het is gebruikelijk volgens de NEN1010 niet meert dan 4 eindgroepen op 1 als te zetten, als je er nu al 8 in gebruik hebt zet je er een combi bij.
Nu wordt het moeilijker , afhangkelijk van het merk en type omvormer kun je een 30mA of 100 mA nemen dan heb nog de keuze tussen A en B. Uiteraard kun je ook een combi nemen met ALS e beveiligingsautomaat in 1.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal_X
  • Laatst online: 11-01-2024
habbekrats schreef op zondag 01 mei 2016 @ 13:00:
[...]

Het ligt er maar aan:
Hoe groot in kW wordt je PV en omvormer
Het is gebruikelijk volgens de NEN1010 niet meert dan 4 eindgroepen op 1 als te zetten, als je er nu al 8 in gebruik hebt zet je er een combi bij.
Nu wordt het moeilijker , afhangkelijk van het merk en type omvormer kun je een 30mA of 100 mA nemen dan heb nog de keuze tussen A en B. Uiteraard kun je ook een combi nemen met ALS e beveiligingsautomaat in 1.
Het zal een SMA Sunny Boy SB 2.5 1VL-40 worden met 1890 wp vermogen aan panelen. Wat zou dan het advies worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Pascal_X schreef op zondag 01 mei 2016 @ 13:07:
[...]

Het zal een SMA Sunny Boy SB 2.5 1VL-40 worden met 1890 wp vermogen aan panelen. Wat zou dan het advies worden?
SMA hanteert zelf het advies voor > 30 mA aardlekschakelaar voor omvormers > 3000 Wp, dus ik zou gewoon een standaard 16A schakelautomaat nemen met een 30 mA gecombineerde aardlek.
Of als je toch al meer groepen wilt aanleggen een losse aardlekschakelaar met een standaard 16A schakelautomaat.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Pascal_X schreef op zondag 01 mei 2016 @ 13:07:
[...]

Deze volgens de nieuwe nen1010 en oude ook, op een eigen groep. Aangezien de SunnyBoy zelf een aardlekdetectie voor DC heeft, kun je in je groepen kast een 16A alamat of andere merk combi Aardlek+installatieautomaat toepassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09-2024
janesh schreef op zondag 01 mei 2016 @ 11:09:
Waarom tikt mijn SE3000 dan wel geregeld 3800 en soms een dikke 4000 Watt aan?

Dit noem ik aftoppen.
In de datasheet van de SE3500 staat:

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/2m2zwgj.jpg

Waarom jouw SE3000 meer doet weet ik niet, maar het lijkt me niet meer dan normaal dat een datasheet redelijk klopt qua informatie. Heb je misschien een SE3600 gekregen?

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 05-05 18:57
Thx, maar ik ga voor een compleet systeem bij 1 aanbieder.

Is het nog slim om een omvormer met 3 mpp te nemen, daarbij 2 mpp voor de voorzijde op Zuidoost 51 SF panelen en 1 mpp vrij te laten voor de achterzijde voor de toekomst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

PolderPloer! schreef op zondag 01 mei 2016 @ 13:44:
[...]

Thx, maar ik ga voor een compleet systeem bij 1 aanbieder.

Is het nog slim om een omvormer met 3 mpp te nemen, daarbij 2 mpp voor de voorzijde op Zuidoost 51 SF panelen en 1 mpp vrij te laten voor de achterzijde voor de toekomst?
Zou ik niet doen, uit oogpunt van problemen of uitval gewoon 2 omvormers, passend voor de toekomstige set.

Ik snap dat je het bij 1 aanbieder haalt, ook die heeft wel ideeën hoor, waar je wel wat op moet letten dat de panelen rond de dakkapel op 1 of 2 strings komen zodat je minste last hebt van schaduw. Ook niet een te kleine omvormer met zoveel Sf, niet op een 8kW omvormer zetten maar minimaal een 9kW, die dingen pieken als een malle, het prijsverschil is vaak niets op die grootte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Laatst online: 11:25

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Meer MPPT's zijn altijd leuk, maar als het een paar jaar duurt is het handiger voor de NW set een nieuwe omvormer op te hangen (of dan de ZW omvormer inwisselen voor een ander exemplaar). Anders betaal je nu meer voor technologie die dan licht verouderd is.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skipper-93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04-05 12:52
Weet iemand een Nederlandse webwinkel waar je voor een fatsoenlijke prijs PV Zekeringen kunt bestellen?
Tien euro per zekering word ik niet heel blij van, aangezien ik 22 zekeringen wil vervangen voor zwaardere.

Het type dat nodig is: 10x38mm 1000V 15A

PVOutput / Wind Turbine Live Camera

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 05-05 21:35
Probleem, het lijkt of de SF set heel slecht presteert. Volgens kWh meter slechts 60% van wat ik zou mogen verwachten. Nu heb ik 3x kWh DIN-rail meter hangen. 1x van Toon (Eneco) en 2x aangesloten op een Netduino. De ZnShine set doet ruim 90% van het geinstalleerde Wp-vermogen en de SF set dus slechts 60%.
Ik ben al het dak opgeweest en 1 paneel aangesloten = slechts 80 Watt.

Nu geeft de Toon echter een veel hogere opwek aan dan beide kWh-meters bij elkaar opgeteld. Vooral als de opbrengst hoger is (meer zon) wordt het verschil tussen wat beide PV-kWh-meters bij elkaar opgeteld weergeven en wat de Toon-kWh-meter aangeeft steeds groter, tot ongeveer 150W.

Ik krijg dus het vermoeden dat er een kWh defect is. Is die te testen?

Apple | BYD | UniFi | 4.880wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Je zou een apparaat met bekend vermogen kunnen aansluiten op die meter en kijken of dat een beetje in de buurt komt.
Bijvoorbeeld een waterkoker.

Wat me waarschijnlijker lijkt, is dat je niet meet wat je denkt te meten.
Bijvoorbeeld dat eigen verbruik er al af is.
Of dat het aantal pulsen per kWh niet is wat je gebruikt.

[ Voor 9% gewijzigd door TD-er op 01-05-2016 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 05-05 21:35
TD-er schreef op zondag 01 mei 2016 @ 14:27:
Je zou een apparaat met bekend vermogen kunnen aansluiten op die meter en kijken of dat een beetje in de buurt komt.
Bijvoorbeeld een waterkoker.

Wat me waarschijnlijker lijkt, is dat je niet meet wat je denkt te meten.
Bijvoorbeeld dat eigen verbruik er al af is.
Of dat het aantal pulsen per kWh niet is wat je gebruikt.
Het verschil is zo'n 140W op dit moment.
De PV is op de volgende manier aangesloten:

SF ----------- kWh 1 -------\
-------- Toon kWh -------- eigen groep
ZnShine ---- kWh 2 -------/

Tussen kWh 1 en Toon kWh zitten geen verbruikers.

Apple | BYD | UniFi | 4.880wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Skipper-93 schreef op zondag 01 mei 2016 @ 14:14:
Weet iemand een Nederlandse webwinkel waar je voor een fatsoenlijke prijs PV Zekeringen kunt bestellen?
Tien euro per zekering word ik niet heel blij van, aangezien ik 22 zekeringen wil vervangen voor zwaardere.

Even gezocht voor je maar zijn behoorlijk exclusief, de meesten zitten in multimeters en kosten het zelfde of zijn 680V en dan een heel stuk goedkoper.
Diegene die jij zoekt kom ik niet lager dan 280,- voor 25 stuks.
http://nl.rs-online.com/web/p/cartridge-fuses/7124778/

Technische uni heb ik aardig korting maar kan ze daar niet eens vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

Per 10 stuks 15 euro, http://www.ebay.de/itm/10...80b45b:g:mkAAAOSwUV9WpJ4V geen idee of je zo iets kunt gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05-05 20:08

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

PClop schreef op zondag 01 mei 2016 @ 15:25:
[...]

Per 10 stuks 15 euro, http://www.ebay.de/itm/10...80b45b:g:mkAAAOSwUV9WpJ4V geen idee of je zo iets kunt gebruiken
Wat heb je dat snel gevonden voor em :)
Ik moet ook es vaker bij ebay.de kijken..

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

PClop schreef op zondag 01 mei 2016 @ 15:25:
[...]

Hmm moet toch beter zoeken :) had ook op ebay gekeken maar kwam ook niets uit.
Goed bezig , dat is tenminste een normale prijs.

Edit:
Zijn wel gebruikt en haal er niet uit of het prijs per stuk is, nog 9 beschikbaar staat er.

[ Voor 10% gewijzigd door Rol-Co op 01-05-2016 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

dubbel

[ Voor 97% gewijzigd door Rol-Co op 01-05-2016 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skipper-93
Ik ben bang dat diegene van de Duitse Ebay niet buiten Duitsland verzend.
Ik ga een gokje wagen met deze: http://www.ebay.nl/itm/10...a01159:g:Cw8AAOSwdpxUXIvg

Nu maar hopen dat er in de tussentijd niet teveel zekeringen springen. Het is ook de reden dat ik begonnen ben met loggen. Vorig jaar hebben 23 panelen niet meegedaan dankzij doorgebrande zekeringen :X

Bedankt voor jullie zoektochten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 11:08
Skipper-93 schreef op zondag 01 mei 2016 @ 17:42:
Ik ben bang dat diegene van de Duitse Ebay niet buiten Duitsland verzend.
Ik ga een gokje wagen met deze: http://www.ebay.nl/itm/10...a01159:g:Cw8AAOSwdpxUXIvg

Nu maar hopen dat er in de tussentijd niet teveel zekeringen springen. Het is ook de reden dat ik begonnen ben met loggen. Vorig jaar hebben 23 panelen niet meegedaan dankzij doorgebrande zekeringen :X

Bedankt voor jullie zoektochten!
Hoe krijg je dat voor elkaar?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Laatst online: 06:46

Milmoor

Footsteps and pictures.

Ik kan blijkbaar niet zoeken, want ik kan me niet voorstellen dat dit nog niet besproken is: standaard schuurtje (2-3 m) en zonnepanelen. Plat dak van bitumen, geen isolatie. Er is stroom. Zover ik kan vinden is dit vergunningplichtig, en kan je beter verbruik en opbrengst niet tegelijk op een groep doen. Klopt dit? En is dit de moeite waard? De lange zijde is noord-zuid.

[ Voor 5% gewijzigd door Milmoor op 01-05-2016 18:25 . Reden: Dak toegevoegd ]

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Laatst online: 30-03 22:46

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

paulv1973 schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 17:16:
[...]

En als ik dan een omvormer heb met 2 Mpp's
Sluit ik op de eerste 4x6aan en op de 2e 4x7.
Heb ik toch mooi 52 panelen...

Edit

5x6 en 3x7...
51 totaal...

Of mag dat niet??
Ben niet zo thuis in SF
Indien je meer dan 4 strings parallel gaat zetten moet je officieel een stringbox met zekeringen gebruiken, dan wel aparte MPP"s da wel een mpp met gezekerde ingangen.
Omdat de meeste panelen de stroom van 3 parallelle panelen kunnen hebben, mocht er een paneel kortsluiten en de stroom rond gaan lopen.
Sommige omvormers hebben meerdere ingangen aan de buitenkant per MPP maar zitten binnen in hard aan elkaar, andere zijn of kunnen voorzien zijn van zekeringen, O.a. bij een aantal type Fronius kun j er stalen pinnen in zetten of zekeringen (PV zekeringen van 1000V). dus ff goed naar de specs kijken.

[ Voor 19% gewijzigd door Andre1973 op 01-05-2016 18:50 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Milmoor schreef op zondag 01 mei 2016 @ 18:16:
Ik kan blijkbaar niet zoeken, want ik kan me niet voorstellen dat dit nog niet besproken is: standaard schuurtje (2-3 m) en zonnepanelen. Plat dak van bitumen, geen isolatie. Er is stroom. Zover ik kan vinden is dit vergunningplichtig, en kan je beter verbruik en opbrengst niet tegelijk op een groep doen. Klopt dit? En is dit de moeite waard? De lange zijde is noord-zuid.
Als je tien jaar terug verdienen niet te lang vind is het de moeite waard. Maar je hebt vast wel meer ruimte dan alleen schuurtje?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skipper-93
reneeke1970 schreef op zondag 01 mei 2016 @ 17:49:
[...]

Hoe krijg je dat voor elkaar?
Die zekeringen zitten aan de DC kant in de omvormer. Voor iedere string een 12 Ampère zekering. Dat zou volgens de maatstaaf genoeg moeten zijn, maar ze worden bepaald toch te warm.
Voor de rest krijg je dat voor elkaar, door gewoon een jaar niet naar de omvormers te kijken 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05-05 22:13

TFHfony

Professional Weirdo

Skipper-93 schreef op zondag 01 mei 2016 @ 19:53:
[...]
Voor de rest krijg je dat voor elkaar, door gewoon een jaar niet naar de omvormers te kijken 8)7
* TFHfony slaps Skipper-93 around a bit with a large trout...

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats

https://www.elektramat.nl...zekpv-10x38-1000v-dc-20a/

https://www.elektrobode.n...8-mm-1000v-dc-16a-lf316pv

[ Voor 9% gewijzigd door habbekrats op 01-05-2016 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

reneeke1970 schreef op zondag 01 mei 2016 @ 19:49:
[...]
Als je tien jaar terug verdienen niet te lang vind is het de moeite waard. Maar je hebt vast wel meer ruimte dan alleen schuurtje?
Jawel, ik ben degene met het platte dak van 5.90 x 10.20 waar jij een Oos-West opstelling adviseert. Maar ik wilde weten waar ik nog uitwijk had als het virus echt toeslaat, of indien de projectontwikkelaar moeilijk gaat doen i.v.m. de panelen die zij al gaan plaatsen. Die moeten zeer waarschijnlijk ook verplaatsen en zijn nodig voor hun EPC berekening (willen ze dat wel?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skipper-93
Dat is al beter dan 10 euro, maar ik blijf toch een Nederlander. Ik ga eerst die Chinese zekeringen proberen. Wanneer het mis gaat zal ik het eerlijk toegeven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Laatst online: 30-03 22:46

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Farnell, maar daar kan je alleen als bedrijf bestellen, maar wel maar E4,00 per stuk bij 1-9 stuks daarboven 3,70. zou ex. btw kunnen zijn.
Ik zie daar tot 12A staan, maar even bellen helpt vaak wel.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Milmoor schreef op zondag 01 mei 2016 @ 20:02:
[...]

Jawel, ik ben degene met het platte dak van 5.90 x 10.20 waar jij een Oos-West opstelling adviseert. Maar ik wilde weten waar ik nog uitwijk had als het virus echt toeslaat, of indien de projectontwikkelaar moeilijk gaat doen i.v.m. de panelen die zij al gaan plaatsen. Die moeten zeer waarschijnlijk ook verplaatsen en zijn nodig voor hun EPC berekening (willen ze dat wel?).
Oh ik dacht dat je iemand anders was haha.
Nou wat het virus betreft, met Oost west is het meeste te halen omdat iedere meter benut word. Dat is gewoon een feit.
Ja en die bouw normen, pff ben blij dat ik dat probleem niet heb

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Skipper-93 schreef op zondag 01 mei 2016 @ 20:24:
[...]

Dat is al beter dan 10 euro, maar ik blijf toch een Nederlander. Ik ga eerst die Chinese zekeringen proberen. Wanneer het mis gaat zal ik het eerlijk toegeven ;)
Grote kans dat je bij china zekeringen, ijzerdraad en ijzeren kapjes met een nep glimlaagje krijgt. Of ze goed werken kom je meestal te laat achter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Milmoor schreef op zondag 01 mei 2016 @ 18:16:
Ik kan blijkbaar niet zoeken, want ik kan me niet voorstellen dat dit nog niet besproken is: standaard schuurtje (2-3 m) en zonnepanelen.
De zoekterm is 'schuur' in dit subforum ;)
Dan vind je dit:
2 zonnepanelen op schuur plaatsen, advies gevraagd

Kort samengevat: onder de 2.25A invoeding (~500W) kan een omvormer met een stekker in een bestaand stopcontact. Als je het zelf doet kan dat best interessant zijn.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Proton_ schreef op zondag 01 mei 2016 @ 20:48:
[...]

De zoekterm is 'schuur' in dit subforum ;)
Dan vind je dit:
2 zonnepanelen op schuur plaatsen, advies gevraagd

Kort samengevat: onder de 2.25A invoeding (~500W) kan een omvormer met een stekker in een bestaand stopcontact. Als je het zelf doet kan dat best interessant zijn.
Thx, gebookmarked. Nu eerst afwachten wat de projectontwikkelaar mee komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skipper-93
habbekrats schreef op zondag 01 mei 2016 @ 20:42:
[...]

Grote kans dat je bij china zekeringen, ijzerdraad en ijzeren kapjes met een nep glimlaagje krijgt. Of ze goed werken kom je meestal te laat achter
Klopt het dat er normaal geen zekeringen toegepast worden, wanneer de maximale Short Circuit Current van de strings aan een MPPT, ver onder de maximale SCC van die MPPT ligt?

Edit: Ik heb de site van die Chinese zekeringen fabrikant opgezocht. De voorpagina ziet er aardig uit. De links werken alleen niet echt :z http://en.galaxyfuse.com/

[ Voor 41% gewijzigd door Skipper-93 op 01-05-2016 22:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Ik word nu toch wel benieuwd naar de omvormer en panelen. 22 strings?

Een zekering is inderdaad alleen nodig als de stroom te hoog kan worden, maar dat lijkt me eerder een teken van verkeerd gedimensioneerde omvormer.
Daarbij, je hebt nu 12A zekeringen, hoe weet je dat je die door 15A kan/mag vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skipper-93
Proton_ schreef op zondag 01 mei 2016 @ 22:01:
Ik word nu toch wel benieuwd naar de omvormer en panelen. 22 strings?

Een zekering is inderdaad alleen nodig als de stroom te hoog kan worden, maar dat lijkt me eerder een teken van verkeerd gedimensioneerde omvormer.
Daarbij, je hebt nu 12A zekeringen, hoe weet je dat je die door 15A kan/mag vervangen?
Die 22 strings zijn verdeeld over zes omvormers.
Twee met 2x10 & 2x9
Twee met 2x13 & 2x13
Twee 3x13 met aan elkaar gekoppelde MPPT's

Input zekeringen zijn om te voorkomen dat wanneer één paneel gaat kortsluiten, er niet teveel stroom kan gaan lopen vanuit de overige parallel strings. In de datasheet's van de panelen en omvormer staat 15A als max aangegeven.

[ Voor 15% gewijzigd door Skipper-93 op 01-05-2016 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Skipper-93 schreef op zondag 01 mei 2016 @ 22:07:
[...]

Die 22 strings zijn verdeeld over zes omvormers.
Twee met 2x10 & 2x9
Twee met 2x13 & 2x13
Twee 3x13 met aan elkaar gekoppelde MPPT's

Input zekeringen zijn om te voorkomen dat wanneer één paneel gaat kortsluiten, er niet teveel stroom kan gaan lopen vanuit de overige parallel strings. In de datasheet's van de panelen en omvormer staat 15A als max aangegeven.
Kun je daar niet beter string diodes voor gebruiken ipv zekeringen?
http://www.ebay.de/sch/i....er+Diodenstecker&_sacat=0
Die voorkomen ook dat je tegen ( retour ) stroom krijgt in de defecte string, met mogelijk brand als gevolg
daar van.

B.t.w. komt het ook nog in je op................ dat je al met defecte panelen te maken hebt.......... omdat
die zekeringen naar hun mallemoer gaan, zoek dat eerst ff uit. :? 8)7 8)7 8)7

[ Voor 10% gewijzigd door PClop op 01-05-2016 23:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Of ze liggen in 't open veld en na een lekkere onweersbui zijn ze stuk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skipper-93
PClop schreef op zondag 01 mei 2016 @ 23:43:
[...]

Kun je daar niet beter string diodes voor gebruiken ipv zekeringen?
http://www.ebay.de/sch/i....er+Diodenstecker&_sacat=0
Die voorkomen ook dat je tegen ( retour ) stroom krijgt in de defecte string, met mogelijk brand als gevolg
daar van.

B.t.w. komt het ook nog in je op................ dat je al met defecte panelen te maken hebt.......... omdat
die zekeringen naar hun mallemoer gaan, zoek dat eerst ff uit. :? 8)7 8)7 8)7
Met deze hoeveelheid parallel geschakelde strings ben ik daar niet zo bang voor.

Wanneer ik de betreffende zekering vervang produceert de string zoals het hoort. Ik denk dat het met name met de temperatuur in de omvormers te maken heeft. Er zit een ventilator in die de lucht laat circuleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Heeft iemand een verklaring, ik heb twee panelen waarvan ik dacht dat ze in een te donker hoekje gingen want opbrengst was belabberd, nu hebben ze een nieuw plekje, perfect naast elkaar, zelfde hoek en mooi in de zon in de morgen. Nu valt me op dat de ene gewoon uur later begint. De ene geeft al 150 watt en de andere slechts 15,na uurtje zie ik 25 ,35 en dan floep binnen drie min naar eveneens 150 watt. Heeft dit mogelijk iets met diode te maken?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 102195

Ik heb drie (technische) vragen. Wij hebben verschillende installateurs laten kijken naar ons dak. Wij willen zoveel mogelijk zonnepanelen plaatsen, wij verbruiken rond de 2700 kwh per jaar. De meeste installateurs zeggen dat er bij ons 9 tot 10 panelen geplaatst kunnen worden. Echter heb ik ook 1 installateur die aangeeft dat 12 ook passen (er zou dan 1 rij met tegels overblijven waardoor het water volgens hem nog net in de dakgoot loopt).

Nu vraag ik mij echter af of dit ook echt het geval is. Andere partijen durven dit niet aan. De partij is lid van de Stichting Garantie Fonds Zonnepanelen en ik vraag mij af of ik van de koop af kan als het toch problemen oplevert (zoals wateroverlast). Uiteraard heb ik alles "zwart op wit" dat ik geen "waterballet" wil, en dat het water gewoon in de afvoer dient te lopen. Hij wil 4 rijen onder elkaar met naast elkaar 3 panelen landscape. Daarnaast heb ik van verschillende installateurs gehoord dat landscape plaatsen niet goed voor het rendement zou zijn, ivm de cellstructeur van het zonnepanel. Is dit ook echt zo? Ik zie toch zeer geregeld landscape panelen liggen.

Een ander vraagje is het type zonnepanel. De verkoper gaf aan dat het om een "top paneeltje" zou gaan van Yingli. Dit staat ook in de offerte, maar als ik kleine letters goed lees zie ik dat het een paneel van Solarfields (powered by Yingli) betreft. Is dit hetzelfde of is dit iets anders? Op internet kan ik hier niet heel veel over vinden.

Ik hoop dat iemand mij hier iets meer over kan vertellen. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05-05 16:10

Barrycade

Through the...

Bij twijfel niet oversteken zou ik zeggen.

Maar met 10 panelen kan je toch prima break even zijn met een gebruik van 2700 kWh? Of ligt je dak niet gunstig genoeg?

Landscape of niet hangt een beetje van (mogelijk) schaduw. Volgens mij is bij een schaduwloze situatie en niet zo veel verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Barrycade schreef op maandag 02 mei 2016 @ 12:08:
Bij twijfel niet oversteken zou ik zeggen.

Maar met 10 panelen kan je toch prima break even zijn met een gebruik van 2700 kWh? Of ligt je dak niet gunstig genoeg?

Landscape of niet hangt een beetje van (mogelijk) schaduw. Volgens mij is bij een schaduwloze situatie en niet zo veel verschil.
Volgens de berekeningen kom ik net te kort met 10 panelen (overigens niet heel veel). Maar de verwachting is dat ik in de nabije toekomst meer energie ga verbruiken, dus vandaar wilde ik het liefst iets meer.

Mijn grootste twijfel zit nog wel in het feit dat hij Yingli noemt, maar in de offerte alleen Solarfield staat (powered by Yingli).... Vraag me af of dit B-panelen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 05-05 13:21
Anoniem: 102195 schreef op maandag 02 mei 2016 @ 11:40:
Ik heb drie (technische) vragen. Wij hebben verschillende installateurs laten kijken naar ons dak. Wij willen zoveel mogelijk zonnepanelen plaatsen, wij verbruiken rond de 2700 kwh per jaar. De meeste installateurs zeggen dat er bij ons 9 tot 10 panelen geplaatst kunnen worden. Echter heb ik ook 1 installateur die aangeeft dat 12 ook passen (er zou dan 1 rij met tegels overblijven waardoor het water volgens hem nog net in de dakgoot loopt).

Nu vraag ik mij echter af of dit ook echt het geval is. Andere partijen durven dit niet aan. De partij is lid van de Stichting Garantie Fonds Zonnepanelen en ik vraag mij af of ik van de koop af kan als het toch problemen oplevert (zoals wateroverlast). Uiteraard heb ik alles "zwart op wit" dat ik geen "waterballet" wil, en dat het water gewoon in de afvoer dient te lopen. Hij wil 4 rijen onder elkaar met naast elkaar 3 panelen landscape. Daarnaast heb ik van verschillende installateurs gehoord dat landscape plaatsen niet goed voor het rendement zou zijn, ivm de cellstructeur van het zonnepanel. Is dit ook echt zo? Ik zie toch zeer geregeld landscape panelen liggen.

Een ander vraagje is het type zonnepanel. De verkoper gaf aan dat het om een "top paneeltje" zou gaan van Yingli. Dit staat ook in de offerte, maar als ik kleine letters goed lees zie ik dat het een paneel van Solarfields (powered by Yingli) betreft. Is dit hetzelfde of is dit iets anders? Op internet kan ik hier niet heel veel over vinden.

Ik hoop dat iemand mij hier iets meer over kan vertellen. :*)
ach, er zijn nog veel installateurs die durven de panelen niet te dicht op elkaar te leggen.
maar hier weten we al jaren dat ze best dicht op elkaar kunnen.
(dan geven ze wel iets van schaduw, maar dat is altijd in de maanden dan het niet veel oplevert, dus verlies is beperkt.)

het is gewoon een keuze, je kunt of 12x +/-240Wp leggen of je doet er 9x315Wp en dan haal je de 2700kWh wel. ;)
natuurlijk is 12x315Wp wel leuker, maar ook duurder.
(dan heb je een lekker overschot, opmaken is makkelijker als opwekken. >:)
meer Wp is altijd beter. ;) )

normaal doen we standaard panelen op een plat dak niet portrait, omdat de diodes met een standaard paneel dan niet goed zitten.
en die diodes schakelen een stuk paneel uit als er schaduw is. ;)
(maar er zijn panelen die dit speciaal hier voor hebben omgedraaid.)

in de panelen wereld is het vrij normaal, dat b.v. de cellen door 1 fabriek worden gemaakt en een andere fabriek maakt daar weer panelen van.
(en voor de belasting in europa, worden ook cellen in china gemaakt en het frame.
maar het in elkaar zetten doen we dan even met robots in europa, om zo wat belasting te ontduiken. ;)
normale gang van zaken in de industrie, niet alleen voor pv zo. ;) )

het waterballet probleem, :?
daar durf ik niks over te zeggen, maar 99% van de gevallen is het geen enkel probleem om aardig naar de rand toe te werken.
alleen erg weinig gegevens om iets van te zeggen. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

migjes schreef op maandag 02 mei 2016 @ 12:15:
[...]

ach, er zijn nog veel installateurs die durven de panelen niet te dicht op elkaar te leggen.
maar hier weten we al jaren dat ze best dicht op elkaar kunnen.
(dan geven ze wel iets van schaduw, maar dat is altijd in de maanden dan het niet veel oplevert, dus verlies is beperkt.)

het is gewoon een keuze, je kunt of 12x +/-240Wp leggen of je doet er 9x315Wp en dan haal je de 2700kWh wel. ;)
natuurlijk is 12x315Wp wel leuker, maar ook duurder.
(dan heb je een lekker overschot, opmaken is makkelijker als opwekken. >:)
meer Wp is altijd beter. ;) )

normaal doen we standaard panelen op een plat dak niet portrait, omdat de diodes met een standaard paneel dan niet goed zitten.
en die diodes schakelen een stuk paneel uit als er schaduw is. ;)
(maar er zijn panelen die dit speciaal hier voor hebben omgedraaid.)

in de panelen wereld is het vrij normaal, dat b.v. de cellen door 1 fabriek worden gemaakt en een andere fabriek maakt daar weer panelen van.
(en voor de belasting in europa, worden ook cellen in china gemaakt en het frame.
maar het in elkaar zetten doen we dan even met robots in europa, om zo wat belasting te ontduiken. ;)
normale gang van zaken in de industrie.)

het waterballet probleem, :?
daar durf ik niks over te zeggen, maar 99% van de gevallen is het geen enkel probleem om aardig naar de rand toe te werken.
alleen erg weinig gegevens om iets van te zeggen. ;)
Bedankt voor je reactie migjes....

Wellicht zie ik ook te veel beren op de weg 8)7
Ik wil alleen dat mijn investering van een kleine 5000 euro goed is en klopt.... Net door nog is wat verder zoeken het antwoord gevonden. Solarfield is een Turks bedrijf en heeft de fabriek laten testen door Yingli. Ze hebben overigens geen aandelen in dit bedrijf. Ze bestaan nog maar een paar jaar, dus ik denk dat de degradatie nog slecht te voorspellen valt.. :'(

Ik dacht dat ik met Yingli wel goed zou zitten, totdat ik dit net las:

Persbureau Bloomberg: ‘Yingli op randje van afgrond’
02-05-2016
Persbureau Bloomberg meldt dat Yingli zich op het randje van de afgrond bevindt. Volgens Bloomberg lopen de gesprekken met schuldeisers moeizaam en stapelen de schulden zich op.

(foto: Yingli)
De voormalige marktleider moet over 2 weken een aantal leningen aflossen. Insiders zouden gemeld hebben dat Yingli zelfs 'substantiële twijfels heeft over de mogelijkheden om als bedrijf door te gaan'. De Amerikaanse beurstoezichthouder SEC is door Yingli inmiddels verzocht om uitstel te verschaffen bij de publicatie van de jaarcijfers over 2015.

Yingli heeft sinds 2011 geen enkel kwartaal meer zwarte cijfers kunnen voorleggen. Het is dan ook vooral te danken aan de China Development Bank dat het bedrijf nog leeft. Yingli heeft verklaard nog wel in gesprek te zijn met de crediteuren en te werken aan alternatieven zoals een nieuwe investeerder, uitbreiding van de kredietlijnen en de verkoop van een aantal activa.

Blijkbaar geeft een groot innoverend bedrijf ook geen garantie voor de toekomst :P .
Tsja, de twijfel slaat nu helemaal toe. Gewoon het onbekend merk accepteren, of toch voor een ander merk gaan? Ik kan namelijk nergens testrapporten vinden en één van de installateurs die langs kwam vertelde mij dat bij "goedkope" nieuwe merken vaak de laminering los kan laten, waardoor een paneel snel kan degradeerd.... Verkoopargument of een kern van waarheid ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBlond
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-05 14:08
Ik heb recent een huis gekocht. Op het dak van mijn garage liggen een aantal zonnepanelen die zijn aangesloten op het net dmb 4 Mastervolt Soladin 600 omvormers. Op dagen zonder felle zon werken alle omvormers goed maar op dagen met felle zon zoals deze knipperen 2 van de 4 omvormers 2x rood.

In de FAQ van Mastervolt lees ik dat dit betekent dit dat het voltage van de panelen te hoog is. Daarnaast heb ik een kabel gekocht om de omvormers uit te kunnen lezen. De foutmelding die ik dan krijg is Usol > Max.

De vorige eigenaar had helaas geen documentatie meer van de panelen, maar volgens mij zijn ze al vrij oud (tussen de 10 en 15 jaar oud). De omvormers zullen dus ook al aardig oud zijn. Ik wil graag mijn bestaande setup repareren / verbeteren maar weet niet zo goed wat deze melding nu concreet betekent. Zijn mijn panelen stuk? Ligt het aan de bekabeling of is gewoon de omvormer aan het einde van zijn levensduur? Kan iemand met meer ervaring mij helpen deze vragen te beantwoorden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
MrBlond schreef op maandag 02 mei 2016 @ 12:32:
Ik heb recent een huis gekocht. Op het dak van mijn garage liggen een aantal zonnepanelen die zijn aangesloten op het net dmb 4 Mastervolt Soladin 600 omvormers. Op dagen zonder felle zon werken alle omvormers goed maar op dagen met felle zon zoals deze knipperen 2 van de 4 omvormers 2x rood.

In de FAQ van Mastervolt lees ik dat dit betekent dit dat het voltage van de panelen te hoog is. Daarnaast heb ik een kabel gekocht om de omvormers uit te kunnen lezen. De foutmelding die ik dan krijg is Usol > Max.

De vorige eigenaar had helaas geen documentatie meer van de panelen, maar volgens mij zijn ze al vrij oud (tussen de 10 en 15 jaar oud). De omvormers zullen dus ook al aardig oud zijn. Ik wil graag mijn bestaande setup repareren / verbeteren maar weet niet zo goed wat deze melding nu concreet betekent. Zijn mijn panelen stuk? Ligt het aan de bekabeling of is gewoon de omvormer aan het einde van zijn levensduur? Kan iemand met meer ervaring mij helpen deze vragen te beantwoorden?
Die zijn hier zelfs aanwezig de ervaren mensen. Maar je moet even onder je paneel kijken, daar zit sticker met gegevens??

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBlond
reneeke1970 schreef op maandag 02 mei 2016 @ 13:01:
[...]

Die zijn hier zelfs aanwezig de ervaren mensen. Maar je moet even onder je paneel kijken, daar zit sticker met gegevens??
Ik snap je reactie niet zo goed. Wat heeft de sticker met gegevens op de panelen te maken met de foutmeldingen die ik krijg op mijn omvormers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

MrBlond schreef op maandag 02 mei 2016 @ 13:04:
[...]

Ik snap je reactie niet zo goed. Wat heeft de sticker met gegevens op de panelen te maken met de foutmeldingen die ik krijg op mijn omvormers?
Als wij weten wat voor panelen het zijn, kunnen we de specificaties opzoeken en kijken met wat voor Voltages ze werken e.d. Dan kunnen we beter inschatten wat er aan de hand is en wat je kan doen om het op te lossen.
Gewoon een kwestie van alle puzzelstukjes hebben voor je gaat puzzelen...

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBlond
TFHfony schreef op maandag 02 mei 2016 @ 13:08:
[...]

Als wij weten wat voor panelen het zijn, kunnen we de specificaties opzoeken en kijken met wat voor Voltages ze werken e.d. Dan kunnen we beter inschatten wat er aan de hand is en wat je kan doen om het op te lossen.
Gewoon een kwestie van alle puzzelstukjes hebben voor je gaat puzzelen...
Ok helder. Ik ben vrij nieuw op dit terrein dus weet nog niet zo goed waar ik op moet letten. Bedankt voor de uitleg, en je geduld. Ik zal even het dak opgaan om de panelen wat nader te bestuderen en zal mijn bevindingen hier weer plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

MrBlond schreef op maandag 02 mei 2016 @ 13:11:
[...]

Ok helder. Ik ben vrij nieuw op dit terrein dus weet nog niet zo goed waar ik op moet letten. Bedankt voor de uitleg, en je geduld. Ik zal even het dak opgaan om de panelen wat nader te bestuderen en zal mijn bevindingen hier weer plaatsen.
No problem. We zijn hier om elkaar te helpen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBlond
MrBlond schreef op maandag 02 mei 2016 @ 12:32:

Om de post iets vollediger te maken, het gaat om:

- 2x4 Shell solar IRS 95ACN, specificaties zijn moeilijk te vinden. Deze productsheet is het enige wat in de buurt komt.
- 2x3 Suntech STP210-18/Ud:

STP 210-18/Ud
STC Power Pmax (Wp)** 210
STC Nominal Voltage Umpp (V)** 26,4
STC Nominal Current Impp (A)** 7,95
STC Open circuit voltage Uoc (V)** 33,6
STC Short circuit current Isc (A)** 8,33
Tempcoeff Isc (%/°C) 0,05
Tempcoeff Uoc (mV/°C) -116
Tempcoeff Pmpp (%/°C)-0,5
Module Efficiency (%) 13,9
Max. System Voltage (V) 1000
Current value String fuse (A) 15

Het is zeer lastig te bepalen welke omvormers nu aangesloten zijn op welke panelen aangezien het 8 draden zijn die op 1 punt het dak ingaan en vervolgens ergens achter een schot weggefrommeld zijn alvorens ze de omvormers bereiken.

Hopelijk helpt deze informatie om ee wat duidelijker te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 03-05 18:30
MrBlond schreef op maandag 02 mei 2016 @ 14:22:
[...]

- 2x4 Shell solar IRS 95ACN, specificaties zijn moeilijk te vinden. Deze productsheet is het enige wat in de buurt komt.

STP 210-18/Ud
STC Power Pmax (Wp)** 210
STC Nominal Voltage Umpp (V)** 26,4
STC Nominal Current Impp (A)** 7,95
STC Open circuit voltage Uoc (V)** 33,6
STC Short circuit current Isc (A)** 8,33
Tempcoeff Isc (%/°C) 0,05
Tempcoeff Uoc (mV/°C) -116
Tempcoeff Pmpp (%/°C)-0,5
Module Efficiency (%) 13,9
Max. System Voltage (V) 1000
Current value String fuse (A) 15

Het is zeer lastig te bepalen welke omvormers nu aangesloten zijn op welke panelen aangezien het 8 draden zijn die op 1 punt het dak ingaan en vervolgens ergens achter een schot weggefrommeld zijn alvorens ze de omvormers bereiken.

Hopelijk helpt deze informatie om ee wat duidelijker te maken.
Klinkt als tijd om de boel door te meten met een Multimeter.
De volts van de panelen zouden zelf niet te hoog moeten zijn. Als ik moest gokken zou ik zeggen dat het tijd wordt de kabels na te lopen....

Mocht je in Gelderland wonen kom ik graag ff aanwaaien, maar dat zal wel niet....

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBlond
Lardman schreef op maandag 02 mei 2016 @ 14:53:
[...]

Klinkt als tijd om de boel door te meten met een Multimeter.
De volts van de panelen zouden zelf niet te hoog moeten zijn. Als ik moest gokken zou ik zeggen dat het tijd wordt de kabels na te lopen....

Mocht je in Gelderland wonen kom ik graag ff aanwaaien, maar dat zal wel niet....
Bedankt voor het aanbod, maar nee ik woon in het westen van het land.
Ik ga vanavond iig even de kabels verwisselen tussen een werkende en een niet werkende omvormer, om te kijken of dat nog iets veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
MrBlond schreef op maandag 02 mei 2016 @ 15:08:
[...]

Bedankt voor het aanbod, maar nee ik woon in het westen van het land.
Ik ga vanavond iig even de kabels verwisselen tussen een werkende en een niet werkende omvormer, om te kijken of dat nog iets veranderd.
Pas op dat je niet meer sloopt, niet alles is zomaar te verwisselen, plaats anders wat foto, misschien zien wij de tip??

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05-05 16:43
Ik denk niet dat je moet gaan wisselen.
Zijn ht 8 losse draden of is het doorverbonden ?

Wat je wellicht zou kunnen doen is met 2 man werken.

1 op het dak en de andere binnen.
Dan voorzichtig kijken of je de draden kan bewegen om binnen te zien welke draad het is.

Maar ik weet niet of dit tot de mogelijkheden behoort.

Probeer anders eens foto's te plaatsen van de situatie :)

[ Voor 18% gewijzigd door MdO82 op 02-05-2016 16:00 ]

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Met zonnig weer, één voor één de panelen bedekken met een dekentje.
De omvormer die inkakt is de juiste (bij een Soladin makkelijk te zien met de statusledjes).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBlond
Hier een aantal foto's.

Zo komen de kabels de garage binnen vanaf het dak:

Afbeeldingslocatie: http://s32.postimg.org/vwveee13l/IMG_2619.jpg

Zo ziet het eruit in de garage:

Afbeeldingslocatie: http://s32.postimg.org/rnjs9lvrl/IMG_2620.jpg

En zo komt het bij de omvormers:

Afbeeldingslocatie: http://s32.postimg.org/v1gdf5n2p/IMG_2618.jpg

Er komen van elke set van 3 / 4 panelen elk twee kabels af. Dus acht kabels in totaal. Volgens mij is er niks doorgelust oid. Zou het dan kwaad kunnen om een set zonnepanelen aan een andere omvormer te hangen?

Ik heb een kabeltje om de omvormers mee uit te lezen, wellicht door te kijken naar hoeveel stroom er wordt opgewekt dat daarmee bepaald kan worden welke panelen het betreft? Alleen weet ik niet goed hoeveel ik kan / mag verwachten bij welke panelen. Zouden jullie daar wel een inschatting van kunnen maken?

[ Voor 23% gewijzigd door MrBlond op 02-05-2016 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:04

DjVe

Hatsaflats!

MrBlond schreef op maandag 02 mei 2016 @ 16:15:
Hier een aantal foto's.

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Er komen van elke set van 3 / 4 panelen elk twee kabels af. Dus acht kabels in totaal. Volgens mij is er niks doorgelust oid. Zou het dan kwaad kunnen om een set zonnepanelen aan een andere omvormer te hangen?

Ik heb een kabeltje om de omvormers mee uit te lezen, wellicht door te kijken naar hoeveel stroom er wordt opgewekt dat daarmee bepaald kan worden welke panelen het betreft? Alleen weet ik niet goed hoeveel ik kan / mag verwachten bij welke panelen. Zouden jullie daar wel een inschatting van kunnen maken?
Ik zie daar ook een aantal Mastervolt T120 omvormertjes hangen. Zijn die nog in gebruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBlond
DjVe schreef op maandag 02 mei 2016 @ 16:51:
[...]

Ik zie daar ook een aantal Mastervolt T120 omvormertjes hangen. Zijn die nog in gebruik?
Ja die zijn ook nog in gebruik. Er liggen ook nog 4 hele oude Shell Solar panelen op het dak die elk naar zo'n omvormertje terugleveren. Die heb ik niet genoemd omdat die niet verbonden zijn aan de Mastervolts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
MrBlond schreef op maandag 02 mei 2016 @ 17:02:
[...]

Ja die zijn ook nog in gebruik. Er liggen ook nog 4 hele oude Shell Solar panelen op het dak die elk naar zo'n omvormertje terugleveren. Die heb ik niet genoemd omdat die niet verbonden zijn aan de Mastervolts.
Die vier Shell irs95 panelen kunnen mogelijk het probleem zijn, kun je dat testen door deken overheen te leggen?
Kan ook niet vinden wat voltage is.....
Moet al veertig volt zijn om probleem te zijn, en dat lijkt me nogal veel

[ Voor 7% gewijzigd door reneeke1970 op 02-05-2016 17:24 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 551631

Na mijzelf iets meer ingelezen te hebben in de materie wil ik graag toch jullie meningen een keer horen.
Ik ben onder andere tegen gekomen dat zelfs panelen richting het noorden gericht rendabel kunnen zijn, mits goed aangepakt.

Goed mijn situatie:

Zoals een aantal pagina's eerder in dit forum vermeld heb ik 2 dakkapellen op het zuidewesten liggen van 2.50breed bij 2.20 lang.
Deze hebben een hoek van 18 graden en hier valt nooit schaduw op van een boom of ander gebouw oid.
Aan de andere zijde zit een lange dakkapel 7.00 breed en 2.30 lang met een hellingshoek van maar 10 graden.

De omvormers zullen ongeveer (kabelafstand) 10 a 15 meter van de panelen komen te hangen. dus wat is slim in mijn geval?

Het idee wat reneeke mij gaf? dus 8 SF panelen en dan die andere kant op een losse omvormer met een zo hoog mogelijke Wp per paneel?
Of is het misschien slimmer om de Strings langer te maken zodat het voltage omhoog gaat waardoor ik minder kabelverlies heb.

Uiteindelijke vind ik de terugverdientijd minder belangrijk dan de opbrengst.
En in het eventuele geval dat ik meer opwek dan ik verbruik zie ik ook nog wel toekomst muziek in het opslaan van de energie in mijn toekomstige elektrische auto.

Even nog een handkladje bijgevoegd om mijn situatie te verduidelijken
Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/2ezpet1.jpg.

Kortom wat zouden jullie hiermee doen.
(natuurlijk wel binnen de perken, ook ik moet werken voor mijn geld :P )

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 551631 op 02-05-2016 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Anoniem: 551631 schreef op maandag 02 mei 2016 @ 17:37:
Na mijzelf iets meer ingelezen te hebben in de materie wil ik graag toch jullie meningen een keer horen.
Ik ben onder andere tegen gekomen dat zelfs panelen richting het noorden gericht rendabel kunnen zijn, mits goed aangepakt.

Goed mijn situatie:

Zoals een aantal pagina's eerder in dit forum vermeld heb ik 2 dakkapellen op het zuidewesten liggen van 2.50breed bij 2.20 lang.
Deze hebben een hoek van 18 graden en hier valt nooit schaduw op van een boom of ander gebouw oid.
Aan de andere zijde zit een lange dakkapel 7.00 breed en 2.30 lang met een hellingshoek van maar 10 graden.

De omvormers zullen ongeveer (kabelafstand) 10 a 15 meter van de panelen komen te hangen. dus wat is slim in mijn geval?

Het idee wat reneeke mij gaf? dus 8 SF panelen en dan die andere kant op een losse omvormer met een zo hoog mogelijke Wp per paneel?
Of is het misschien slimmer om de Strings langer te maken zodat het voltage omhoog gaat waardoor ik minder kabelverlies heb.

En in het eventuele geval dat ik meer opwek dan ik verbruik zie ik ook nog wel toekomst muziek in het opslaan van de energie in mijn toekomstige elektrische auto.

[afbeelding].

kabel verlies kun je gemakkelijk elimineren door dikkere bv 6mm2 pv kabel te gebruiken. Is kwartjes werk per meter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Anoniem: 551631 schreef op maandag 02 mei 2016 @ 17:37:

Goed mijn situatie:

[afbeelding].

Kabel verlies is te verwaarlozen. Die grote dakkapel is op Noord?
Je kunt daar grote mono panelen(hoogste opbrengst ) leggen maar dan moet je omvormer vinden die twee aansluitingen heeft en de twee soorten panelen kan combineren. Makkelijker is twaalf sf op die grote dakkapel. Totaal dus twintig panelen wat in vijf string van vier panelen op heel veel omvormer makkelijk past. Er is hier iemand die ze ook zo op Noord heeft liggen en die weet opbrengst. Ik gok 65 procent omdat ze mooi plat liggen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

reneeke1970 schreef op maandag 02 mei 2016 @ 18:01:
[...]

Je kunt daar grote mono panelen(hoogste opbrengst ) leggen maar dan moet je omvormer vinden die twee aansluitingen heeft en de twee soorten panelen kan combineren. Makkelijker is twaalf sf op die grote dakkapel. Totaal dus twintig panelen wat in vijf string van vier panelen op heel veel omvormer makkelijk past. Er is hier iemand die ze ook zo op Noord heeft liggen en die weet opbrengst. Ik gok 65 procent omdat ze mooi plat liggen
Dan moet ie tussen de 20 en 30graden liggen om op 65% te komen.
Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/hu4yg6.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!
reneeke1970 schreef op maandag 02 mei 2016 @ 18:01:
[...]

Riep er iemand noord?

12 past niet toch? 10 wel.
5x 1257 = 6285.

Nu nog een geschikte omvormer met 2x mppt.
(Tip:Neem een SMA SBxxxx TL-21 van marktplaats
Zoek een webconnect module, als die er al niet in zit, van marktplaats
-> logging pvoutput: Ras.PI + SBFspot + Domoticz :) )
Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/vxkkdd.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-05-2016 19:24 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
AUijtdehaag schreef op maandag 02 mei 2016 @ 18:11:
[...]

Riep er iemand noord?

5x 1257 = 6285.

(Tip:Neem een SMA van marktplaats)
[afbeelding]
Ben blij dat er in den haag nog iemand wakker is, en mooi kan intekenen. Mooi ontwerp

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
reneeke1970 schreef op maandag 02 mei 2016 @ 18:14:
[...]

Ben blij dat er in den haag nog iemand wakker is, en mooi kan intekenen. Mooi ontwerp
Den haag slaapt (de komende jaren hoop ik dan toch)

Maar brabant is wel wakker >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Atomic2005 schreef op maandag 02 mei 2016 @ 18:07:
[...]

Dan moet ie tussen de 20 en 30graden liggen om op 65% te komen.
[afbeelding]
Onder tien graden, 79 procent dus, top

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

reneeke1970 schreef op maandag 02 mei 2016 @ 18:17:
[...]

Onder tien graden, 79 procent dus, top
Baal dat mijn dak rond de noord/noordwest rond de 40graden is.
Maar het schijnt dat een TL21 van SMA daar heel goed mee overweg kan :X O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Atomic2005 schreef op maandag 02 mei 2016 @ 18:26:
[...]

Baal dat mijn dak rond de noord/noordwest rond de 40graden is.
Maar het schijnt dat een TL21 van SMA daar heel goed mee overweg kan :X O-)
Kunnen ze allemaal mee overweg, maar blijft veertig graden helaas,goed blijven kijken op marktplaats, als maar goedkoop genoeg is dan is zelfs 50 procent toch mee genomen. Ik heb ook 3000wp tegen zijgevel hangen, zal ook maar hooguit 60 procent doen

[ Voor 21% gewijzigd door reneeke1970 op 02-05-2016 18:35 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:12
Ik heb in Duitsland op stallen ook wel panelen gezien op de noordkant die dan met een frame richting zuid worden gekanteld. Dus niet evenwijdig aan het dak, maar met een hoek. Niet heel fraai, zeker niet op een woonhuis, maar wel goed voor je opbrengst.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBlond
reneeke1970 schreef op maandag 02 mei 2016 @ 17:19:
[...]

Die vier Shell irs95 panelen kunnen mogelijk het probleem zijn, kun je dat testen door deken overheen te leggen?
Kan ook niet vinden wat voltage is.....
Moet al veertig volt zijn om probleem te zijn, en dat lijkt me nogal veel
Kan je uitleggen hoe dat gerelateerd is, waarom die het probleem zouden kunnen zijn? Die zitten op een heel ander stopcontact aangesloten.

Zou ik het ook kunnen verhelpen door 's nachts die omvormers uit het stopcontact te halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
MrBlond schreef op maandag 02 mei 2016 @ 18:43:
[...]

Kan je uitleggen hoe dat gerelateerd is, waarom die het probleem zouden kunnen zijn? Die zitten op een heel ander stopcontact aangesloten.

Zou ik het ook kunnen verhelpen door 's nachts die omvormers uit het stopcontact te halen?
Een omvormer heeft een maximale spanning, voor de soladin 600 is dat 155 volt. Die suntech is 33 volt keer drie panelen in serie is 99 volt. Dat is binnen bereik. Als die onbekende rond de veertig zitten, keer vier is 160 en dan stopt hij omdat buiten bereik is. De spanning varieert een beetje op temperatuur dus misschien daarom net wel of net niet over limiet

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 04-05 10:04

JayPe

Ondertitel

MrBlond schreef op maandag 02 mei 2016 @ 14:22:
[...]

Ik zeg niet dat 't dezelfde zijn, maar 't zou kunnen dat ze vergelijkbaar zijn aan mijn Siemen/Shell Solars:
- Shell Siemens panelen, output spanning 43,5V (Uoc) 35,0 Volt Umpp

4 panelen van 43,5 V Uoc in serie maakt 174 V Uoc, en dat vind je Mastervolt dan dus niet leuk.

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Met de zon mee draaiende zonnepanelen zou ideaal zijn, maar in de praktijk niet zo practisch. Zou een kantelende Oost-West opstelling niet makkelijker te realiseren zijn? Alsof het een hele brede wip is. Dan vang je wel ochtend- en avondzon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Ik kom er even niet uit met het tabel of ik zit te moeilijk te denken 8)7
Als je panelen op het noordoosten hebt liggen onder een hoek van 10 graden heb je dan een opbrengst van 79% ?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:12
Volgens mij zelfs 81%. Dat percentage is gerelateerd aan de optimale positie van ongeveer 30 graden op pal zuid.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
euh correctie ik heb het over NNO als ik de compas pak zit ik op 20 - 22 graden.

Zelf duidelijk omschrijven is soms zelfs lastig ;)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 05-05 22:22

paulv1973

16.730Wattpiek

Hier een aantal foto's.

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Lijkt me niet zo een moeilijk verhaal om uit te zoeken welke panelen aan welke omvormer hangen...
Klim je dak op...
Bepaal welke panelen samen in serie.of parallel zijn verbonden.
Bepaal welke rode en zwarte kabel daarbij hoort en trek dan die kabel op het dak uit...

Binnen kijken welke omvormer ermee ophoudt en voila...
Dan effe een multimetertje boven op het dak aan de plus en de min houden en weer voila.

Zo kun je een voor een elimineren.
En weet je ook de juiste spanning vn elke set.

Wat ik echter vreemder vind is dat de 2 omvormers het bij slecht weer gewoon goed doen en bij mooi weer ermee ophouden...
De spanning lijkt mij bij mooi weer (warmere panelen) net te moeten zakken.

Maar goed.... meten die handel.

Lijkt me ook stug dat jij 4 aparte groepen in de garage hebt voor de 4 Soladins...
Daarnaast nog eens die 2 T120 omvormers....

[ Voor 12% gewijzigd door paulv1973 op 02-05-2016 19:40 ]

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Valt me nog mee dat niemand struikelt over hoe die kabels naar binnen zijn weggewerkt. Dat ziet er toch niet uit. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Hier een aantal foto's.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

Het kan geen kwaad om de panelen om te stekkeren, maar de feiten zijn als ik je goed begrepen heb als volgt:
* Je hebt de set nog nooit goed zien werken, dus wanneer het probleem is opgetreden is onbekend
* Vergelijkbare panelen als de jouwe geven tussen de 40 V en 35 V per stuk af onder goede omstandigheden, een string van 4 is dus tussen de 140 en 160V
* De omvormer documentatie zegt dat hij stopt bij 155 V

Dat samen leidt mij tot de volgende conclusie: de set heeft vroeger met OK4tjes gewerkt, en toen die er mee stopten zijn de panelen simpel in serie op een Soladin600 gezet. Stekker erin, gele lampjes, klaar.
Met te korte kabels overigens, maar dat terzijde.
En elk jaar met koude lucht en felle zon gaat de omvormer in de beveiliging.
Op de jaaropbrengst zal je dit niet direct opvallen, want als het wat warmer wordt daalt de paneelspanning en lijkt er weer niets aan de hand.

Wat zijn je opties?
1. Vier splitters kopen en de strings van vier verdelen in 2x2. De spanning halveert, de stroom verdubbelt en komt zo wel goed in de Soladin range. Kosten: €50 en even het dak op.
2. De omvormer vervangen voor een Growatt 1000S. Beide strings aan elkaar knopen, de 2 Soladins op Marktplaats. Je hoeft niet het dak op en het levert ook nog eens ~6% rendementswinst en minder herrie op. Als de 8 panelen op het dak aan elkaar geknoopt worden heb je de kabels naar de schuur over, die kabels kan je weer aan elkaar koppelen en de overlengte gebruiken om de boel fatsoenlijk af te werken. Kosten: €339 - opbrengst Soladins. Met wat mazzel maakt je winst.
3. Zo laten en het opbrengstverlies voor lief nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 11:11
MdO82 schreef op maandag 02 mei 2016 @ 19:35:
euh correctie ik heb het over NNO als ik de compas pak zit ik op 20 - 22 graden.

Zelf duidelijk omschrijven is soms zelfs lastig ;)
Dat is ook niet zo raar hoor. Ik moet ook twee keer nadenken...

De hele wereld beschouwd Noord als 0° en Zuid als 180°. Wat doen de meeste zonnepaneel"boeren" (niet denigrerend bedoelt)...? Ja hoor... Zuid is 0°... 8)7 8)7 8)7 ;( .

Lang leve de standaardisatie!

[ Voor 3% gewijzigd door Aegle op 02-05-2016 20:20 ]

33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

AUijtdehaag schreef op maandag 02 mei 2016 @ 18:11:
[...]

Riep er iemand noord?

5x 1257 = 6285.

(Tip:Neem een SMA SBxxxx TL-21 van marktplaats
Zoek een webconnect module, als die er al niet in zit, van marktplaats
-> logging pvoutput: Ras.PI + SBFspot + Domoticz :) )
[afbeelding]
Wauw wat een reactie's hier heb Ik echt veel aan. dankjullie.

Ik quoute alleen even AUijtdehaag omdat het er anders teveel worden.
Maar even om het duidelijk te maken,mijn grote kapel aan de achterzijde ligt op noord-noord oost ongeveer. en de hellingshoek is 10° dus volgens dat tabelletje zou ik nog steeds rond de 80% uitkomen. dat is wel heel netjes, omdat er vanwege de flauwe hoek ook nog bijna de hele dag volledig zon op staat.
Ik had ook al zitten denken om een zonvolgende "wip" te maken, maar dat word niet rendabel als de efficientie toch al zo hoog ligt.daarbij kost dat op en neer gaan ook weer stroom.

Wat betreft omvormer en panelen, voor mij is dit gedeelte nog steeds een hoop jibberish.
Moet ik mijzelf nu niet zo blindstaren op die wattpiek? want bijvoorbeeld ook op zonnepanelen.net staat de Solarfrontier hoog in de lijst. of heeft het uiteindelijk met prijs/kwaliteit verhouding te maken.
Bijvoorbeeld een LG LG305N1C-B3 zit boven de 300Wp maar kost dan wel weer +-400 euro het paneel.

Nog iets anders, ik dacht dat 1 string op een ingang van een omvormer gaat. maar als ik het goed begrijp maak je meerdere strings die je parallel aansluit op een ingang.
dus daarom zou ik 2 MPPT moeten hebben zodat de voorzijde niet lijdt onder de wanprestaties van de
achterzijde en vice versa, toch? of zit ik er compleet naast.

De raspberry hangt al klaar op de plek waar de omvormer komt te hangen. 8) Daar draait nu domoticz als slave op om mijn cv mee uit te lezen en aan te sturen.

Zoals in mijn eerdere posts al gemeld is het hele pv nieuw voor mij en ik zal dus nog vaak stomme dingen vragen, maar dank nogmaals voor jullie vele reactie's met uiteenlopende info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SF past gewoon perfect op je dak. (nou ja, 2x 1257 = geen 2500, maar 2514)
Ik zou niet verder zoeken.
Andere panelen (minder aantal, want groter) geven een lagere spanning.
Gezien je geen schaduw hebt, hoef je ook niet aan Solaredge te denken met optimizers.

Combineer de SF op een SMA-3000 TL-21 of een SMA-3600 TL-21 en het klopt allemaal.

Je krijgt dus 2 strings van 4 panelen parallel op mppt1
en 2 strings van 5 panelen parallel op mppt 2.
Deze moet je scheiden want de spanningen zijn anders, dus vandaar 2x mpp

SMA, webconnect, Pi, sbfspot, pvoutput, domoticz en alles wat je kan verzinnen om daar iets mee te doen.
(e-boiler aansturen op pv, e-auto laden op pv, l/w wp schakelen op pv)

Wat je wel straks gaat krijgen met zo een lage dakhelling, is stukken lagere opbrengst in de winter en hogere opbrengsten in de zomer.

Ik geloof niet dat het toegestaan is in nederland om op een woonhuis met zichtbaar dakvlak af te wijken... met hellingshoek.
Dus geen luchtkussens of fietsbanden of cylinders eronder...
Een niet zichtbaar dakvlak is een ander verhaal

[ Voor 33% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-05-2016 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Anoniem: 551631 schreef op maandag 02 mei 2016 @ 20:41:
[...]

Wauw wat een reactie's hier heb Ik echt veel aan. dankjullie.

Ik quoute alleen even AUijtdehaag omdat het er anders teveel worden.
Maar even om het duidelijk te maken,mijn grote kapel aan de achterzijde ligt op noord-noord oost ongeveer. en de hellingshoek is 10° dus volgens dat tabelletje zou ik nog steeds rond de 80% uitkomen. dat is wel heel netjes, omdat er vanwege de flauwe hoek ook nog bijna de hele dag volledig zon op staat.
Ik had ook al zitten denken om een zonvolgende "wip" te maken, maar dat word niet rendabel als de efficientie toch al zo hoog ligt.daarbij kost dat op en neer gaan ook weer stroom.

Wat betreft omvormer en panelen, voor mij is dit gedeelte nog steeds een hoop jibberish.
Moet ik mijzelf nu niet zo blindstaren op die wattpiek? want bijvoorbeeld ook op zonnepanelen.net staat de Solarfrontier hoog in de lijst. of heeft het uiteindelijk met prijs/kwaliteit verhouding te maken.
Bijvoorbeeld een LG LG305N1C-B3 zit boven de 300Wp maar kost dan wel weer +-400 euro het paneel.

Nog iets anders, ik dacht dat 1 string op een ingang van een omvormer gaat. maar als ik het goed begrijp maak je meerdere strings die je parallel aansluit op een ingang.
dus daarom zou ik 2 MPPT moeten hebben zodat de voorzijde niet lijdt onder de wanprestaties van de
achterzijde en vice versa, toch? of zit ik er compleet naast.

De raspberry hangt al klaar op de plek waar de omvormer komt te hangen. 8) Daar draait nu domoticz als slave op om mijn cv mee uit te lezen en aan te sturen.

Zoals in mijn eerdere posts al gemeld is het hele pv nieuw voor mij en ik zal dus nog vaak stomme dingen vragen, maar dank nogmaals voor jullie vele reactie's met uiteenlopende info.
Nee niet wan prestatie want iets wat gelijk is kan parallel staan ongeacht de richting of hoek. Maar het gelijk zijn is probleem, kleine dakkapel is 2×4 op één mpp en grote kapel is 2×5 op andere mpp . Een string van vier en vijf kunnen niet parallel vanwege de spanning van panelen bij elkaar geteld. De stroom maakt niet uit want die verwerkt omvormer, mits spanning gelijk is

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Hier boven zegt iemand hetzelfde haha

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Beter 2x goed zeggen dan 1x verkeerd toch ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
AUijtdehaag schreef op maandag 02 mei 2016 @ 20:50:
Beter 2x goed zeggen dan 1x verkeerd toch ;-)
Zo is dat, hij moet wel een 3600 nemen want voor je het weet bouwt ie een hout hok voor vier panelen, of carport.... of hij komt er achter dat er op zijn schuurtje ook paar passen ook al staat die onder de bomen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

reneeke1970 schreef op maandag 02 mei 2016 @ 21:19:
[...]

Zo is dat, hij moet wel een 3600 nemen want voor je het weet bouwt ie een hout hok voor vier panelen, of carport.... of hij komt er achter dat er op zijn schuurtje ook paar passen ook al staat die onder de bomen
Ik begrijp het:) deels....
voor mijn inzicht, schaduwval heeft alleen invloed op 1 string of op alles wat er op die ingang zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Anoniem: 551631 schreef op maandag 02 mei 2016 @ 21:33:
[...]

Ik begrijp het:) deels....
voor mijn inzicht, schaduwval heeft alleen invloed op 1 string of op alles wat er op die ingang zit?
Enkel die string, daarom is het zo fijn om veel kleine string te hebben. De stroom staat parallel, gaat niet door de schaduw string heen, daarom loopt de andere stroom van andere stringen gewoon door (de omvormer in )

Je moet het vergelijken dat stroomsterkte water is, en een paneel of veelvoud ervan een waterslang. Koppel je er twee in serie, achter elkaar, en je knijpt er eentje dicht (schaduw) dan stopt de achterliggende ook, koppel je beide uiteinden met een t stuk aan elkaar (parallel) en je knijpt er dan eentje dicht dan loopt andere slang gewoon door.
En dat is de reden dat meeste zeggen dat je bij slechts beetje schaduw geen solar edge moet gebruiken (heel duur) maar gewoon sf panelen (mits slim toegepast )

[ Voor 35% gewijzigd door reneeke1970 op 02-05-2016 22:33 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:19

thido

Tilburg

Zo, ben ook weer eens naar zonnepanelen aan het kijken (op ons vorige huis reeds een mooie set gehad).
Nu hebben we een plat dak. Na wat googlen voor montage opties ben ik betonvoeten tegengekomen, die lijken me wel wat (montage en balast in één). het meest ideale zou zijn wanneer de panelen in portrait gemonteerd kunnen worden (15 á 18 graden). Iemand ervaringen/tips/do's and don'ts?
Ook nog een shop zoeken waar ze te bestellen zijn.

All electric! 8500Wp / LG l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBlond
reneeke1970 schreef op maandag 02 mei 2016 @ 18:47:
[...]

Een omvormer heeft een maximale spanning, voor de soladin 600 is dat 155 volt. Die suntech is 33 volt keer drie panelen in serie is 99 volt. Dat is binnen bereik. Als die onbekende rond de veertig zitten, keer vier is 160 en dan stopt hij omdat buiten bereik is. De spanning varieert een beetje op temperatuur dus misschien daarom net wel of net niet over limiet
Ah dank, helder. Ik had je vorige post verkeerd gelezen. Ik dacht dat je zei dat er een relatie was tussen die kleine omvormers en de foutmelding op de soladin.

Deze setup heeft (schijnbaar) jaren probleemloos gedraaid, kan het zo zijn dat door verouderen van de panelen het voltage toeneemt?
Pagina: 1 ... 107 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Losse aankoopadviezen of het bespreken van offertes horen in een eigen topic.