Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 108 109 Laatste
Acties:
  • 576.564 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 17:48
thido schreef op maandag 02 mei 2016 @ 22:31:
Zo, ben ook weer eens naar zonnepanelen aan het kijken (op ons vorige huis reeds een mooie set gehad).
Nu hebben we een plat dak. Na wat googlen voor montage opties ben ik betonvoeten tegengekomen, die lijken me wel wat (montage en balast in één). het meest ideale zou zijn wanneer de panelen in portrait gemonteerd kunnen worden (15 á 18 graden). Iemand ervaringen/tips/do's and don'ts?
Ook nog een shop zoeken waar ze te bestellen zijn.
Sun-solar.nl

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBlond
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-05 23:25
JayPe schreef op maandag 02 mei 2016 @ 19:06:
[...]

Ik zeg niet dat 't dezelfde zijn, maar 't zou kunnen dat ze vergelijkbaar zijn aan mijn Siemen/Shell Solars:
- Shell Siemens panelen, output spanning 43,5V (Uoc) 35,0 Volt Umpp

4 panelen van 43,5 V Uoc in serie maakt 174 V Uoc, en dat vind je Mastervolt dan dus niet leuk.
Dank, dat zou het zeker kunnen zijn. Theoretisch gesproken kan ik er dus eentje losmaken van de serie en dan zou het voltage weer laag genoeg moeten zijn om voor de mastervolt. Dat is nog wel iets om te proberen.

[ Voor 21% gewijzigd door MrBlond op 02-05-2016 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

thido schreef op maandag 02 mei 2016 @ 22:31:
Zo, ben ook weer eens naar zonnepanelen aan het kijken (op ons vorige huis reeds een mooie set gehad).
Nu hebben we een plat dak. Na wat googlen voor montage opties ben ik betonvoeten tegengekomen, die lijken me wel wat (montage en balast in één). het meest ideale zou zijn wanneer de panelen in portrait gemonteerd kunnen worden (15 á 18 graden). Iemand ervaringen/tips/do's and don'ts?
Ook nog een shop zoeken waar ze te bestellen zijn.
Of wat huisvlijt: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1685315

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBlond
Proton_ schreef op maandag 02 mei 2016 @ 19:54:
[...]

Het kan geen kwaad om de panelen om te stekkeren, maar de feiten zijn als ik je goed begrepen heb als volgt:
* Je hebt de set nog nooit goed zien werken, dus wanneer het probleem is opgetreden is onbekend
* Vergelijkbare panelen als de jouwe geven tussen de 40 V en 35 V per stuk af onder goede omstandigheden, een string van 4 is dus tussen de 140 en 160V
* De omvormer documentatie zegt dat hij stopt bij 155 V

Dat samen leidt mij tot de volgende conclusie: de set heeft vroeger met OK4tjes gewerkt, en toen die er mee stopten zijn de panelen simpel in serie op een Soladin600 gezet. Stekker erin, gele lampjes, klaar.
Met te korte kabels overigens, maar dat terzijde.
En elk jaar met koude lucht en felle zon gaat de omvormer in de beveiliging.
Op de jaaropbrengst zal je dit niet direct opvallen, want als het wat warmer wordt daalt de paneelspanning en lijkt er weer niets aan de hand.

Wat zijn je opties?
1. Vier splitters kopen en de strings van vier verdelen in 2x2. De spanning halveert, de stroom verdubbelt en komt zo wel goed in de Soladin range. Kosten: €50 en even het dak op.
2. De omvormer vervangen voor een Growatt 1000S. Beide strings aan elkaar knopen, de 2 Soladins op Marktplaats. Je hoeft niet het dak op en het levert ook nog eens ~6% rendementswinst en minder herrie op. Als de 8 panelen op het dak aan elkaar geknoopt worden heb je de kabels naar de schuur over, die kabels kan je weer aan elkaar koppelen en de overlengte gebruiken om de boel fatsoenlijk af te werken. Kosten: €339 - opbrengst Soladins. Met wat mazzel maakt je winst.
3. Zo laten en het opbrengstverlies voor lief nemen.
toon volledige bericht
Bedankt voor je heldere analyse! Iik ga het nameten om het zeker te weten, maar nav alle reacties lijkt het er op dat de 2x4 shell panelen de boosdoener zijn, niet de omvormers. Ik moet alleen even een voltmeter kopen om dat te kunnen meten.

Ik heb nog wel wat vragen over optie 1 en 2, ik hoop dat je me daarmee kan helpen.

Vraag voor optie 1, als ik me inlees over splitters betekent dat je de panelen niet meer in serie schakelt maar parallel, klopt dat? Zo ja, welke splitters raad jij dan aan? Ik zie bijvoorbeeld deze en die kosten maar 5,- per stuk. Kan dat wat zijn?

Ik neig nu naar optie 2 omdat ik de rendementswinst wel aanlokkelijk vind. Zeker omdat ik er eentje aan het bieden ben op marktplaats ;) Het enige lastige wat ik zie aan deze optie is dat de soladin stopcontact omvormers zijn en die Growat is dat zo te zien niet. Is dat goed zelf te doen om zo'n Growat te installeren of heb je daar wel wat technische kennis voor nodig?

Zou optie 4 ook niet kunnen zijn om (tijdelijk) een paneel per serie af te koppelen en dan met 6 van de 8 panelen verder te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-04 00:03
Los zittende connectoren kunnen ook tot pieken leiden.
Dus loop die ook even na.
Alleen als je het bij meerdere omvormers tegelijk ziet, zal dat niet waarschijnlijk zijn.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 266924

Even vraagje voor de rekenaars. Uitgangspunt 270Wp a 219,00 en bevestiging 35,00 p.st
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/tJTIu5EdINLMs35RzJ449fmd/full.png

[ Voor 110% gewijzigd door Anoniem: 266924 op 03-05-2016 00:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EgMaf
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-08-2024
Korte update over de situatie in Frankrijk: Ik heb met een locale installateur gesproken, en het werkt hier echt wel anders dan in Nederland (ik kan me vergissen in de eenheden, maar het idee is hopeljk wel duidelijk):
  • Vrijwel uitsluitend gebruik van Franse fabricaten
  • Terugverdientijd rond de 15 jaar, investering van ong 15.000 euro voor een 3000kWh installatie
  • kWh prijs voor verbruik van electriciteit geleverd door het net is rond de 12-15 cent, electriciteit geleverd aan het net levert zo'n 25ct per kWh op, als de installatie in het dak is ingebouwd. Bij een installatie op de dakpannen opgebouwd is de terugverdienprijs maar rond de 8ct per kWh!
  • []li]Bij een <=3000kWh installatie beta; je 10% BTW over de investering, bij >3000kWh 20% BTW.[/li]
  • Als particulier mag je tot 9000kWh gaan, maar als ik over de 6000kWh ga heb ik waarschijnlijk een zwaardere (3-fase) aansluiting nodig (momenteel heb ik een 12kVA, 60A monofase aansluiting)
Eind van de week krijg ik hopelijk de offerte die ik hier wel wil delen ter leering ende vermaeck.
Wellicht dat het interessant wordt om wat Hollanders langs te laten komen, maar die weten dan natuurlijk weer niet hoe de aanmelding bij EDF (Electricité de France) en de certificering (voor verzekeringen e.d.) geregeld moet worden.

Rare jongens die Fransen... Kortom, ik ben er nog niet uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 30-04 17:09

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

EgMaf schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 01:11:
Korte update over de situatie in Frankrijk: Ik heb met een locale installateur gesproken, en het werkt hier echt wel anders dan in Nederland (ik kan me vergissen in de eenheden, maar het idee is hopeljk wel duidelijk):
  • Vrijwel uitsluitend gebruik van Franse fabricaten
  • Terugverdientijd rond de 15 jaar, investering van ong 15.000 euro voor een 3000kWh installatie
  • kWh prijs voor verbruik van electriciteit geleverd door het net is rond de 12-15 cent, electriciteit geleverd aan het net levert zo'n 25ct per kWh op, als de installatie in het dak is ingebouwd. Bij een installatie op de dakpannen opgebouwd is de terugverdienprijs maar rond de 8ct per kWh!
  • []li]Bij een <=3000kWh installatie beta; je 10% BTW over de investering, bij >3000kWh 20% BTW.[/li]
  • Als particulier mag je tot 9000kWh gaan, maar als ik over de 6000kWh ga heb ik waarschijnlijk een zwaardere (3-fase) aansluiting nodig (momenteel heb ik een 12kVA, 60A monofase aansluiting)
Eind van de week krijg ik hopelijk de offerte die ik hier wel wil delen ter leering ende vermaeck.
Wellicht dat het interessant wordt om wat Hollanders langs te laten komen, maar die weten dan natuurlijk weer niet hoe de aanmelding bij EDF (Electricité de France) en de certificering (voor verzekeringen e.d.) geregeld moet worden.

Rare jongens die Fransen... Kortom, ik ben er nog niet uit :)
toon volledige bericht
Je kunt je franse woning ook bij een nederlandse verzekeraar verzekeren. Heb je dat probleem ook niet.
Installatie uit Nederland regelen, zelf inbouwen in je dak. Of OP je dak, en zorgen dat je met een aantal accu's zelf (iets) op kunt slaan, want 8cent is niet ideaal.

Benieuwd naar de offerte :)

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 02-05 16:41
EgMaf schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 01:11:
3000 Wp of zo ongeveer? Heb je niet een 1 te veel getypt? :| In NL zou zoiets best 5000 euro kunnen kosten all-in. Dan misschien beter hier inkopen en zo veel mogelijk zelf installeren?

6885 Wp + Daikin US 3.5 + Nibe MT-WH21 = gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
MrBlond schreef op maandag 02 mei 2016 @ 22:53:
[...]

Bedankt voor je heldere analyse! Iik ga het nameten om het zeker te weten, maar nav alle reacties lijkt het er op dat de 2x4 shell panelen de boosdoener zijn, niet de omvormers. Ik moet alleen even een voltmeter kopen om dat te kunnen meten.

Ik heb nog wel wat vragen over optie 1 en 2, ik hoop dat je me daarmee kan helpen.

Vraag voor optie 1, als ik me inlees over splitters betekent dat je de panelen niet meer in serie schakelt maar parallel, klopt dat? Zo ja, welke splitters raad jij dan aan? Ik zie bijvoorbeeld deze en die kosten maar 5,- per stuk. Kan dat wat zijn?

Ik neig nu naar optie 2 omdat ik de rendementswinst wel aanlokkelijk vind. Zeker omdat ik er eentje aan het bieden ben op marktplaats ;) Het enige lastige wat ik zie aan deze optie is dat de soladin stopcontact omvormers zijn en die Growat is dat zo te zien niet. Is dat goed zelf te doen om zo'n Growat te installeren of heb je daar wel wat technische kennis voor nodig?

Zou optie 4 ook niet kunnen zijn om (tijdelijk) een paneel per serie af te koppelen en dan met 6 van de 8 panelen verder te gaan?
toon volledige bericht
Als je op gemak andere omvormer zoekt is het handigst als je inderdaad één paneel afkoppelt,dan doet de rest nog wat. Voor deze installatie te behouden heb je die stekkers nodig inderdaad, op marktplaats staan ze voor 8 euro per setje.
Voor nieuwe omvormer moet je even rustig aan doen, je gaat nog onbezonder te werk dan ik toen ik net begon haha. Eerst goed in kaart brengen wat voor panelen je hebt, ook die vier die je nu buiten beeld hebt gelaten. Dan kun je bepalen welke omvormer je kunt gebruiken. Voorwaarde voor alles wat in serie komt is dat ze allemaal zelfde kant op kijken onder zelfde helling hoek, is dat bij jou?? Foto van dak eventueel? Dus even stapje terug voor je dadelijk iets hebt wat je niet kunt gebruiken

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBlond
reneeke1970 schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 08:46:
[...]

Als je op gemak andere omvormer zoekt is het handigst als je inderdaad één paneel afkoppelt,dan doet de rest nog wat. Voor deze installatie te behouden heb je die stekkers nodig inderdaad, op marktplaats staan ze voor 8 euro per setje.
Voor nieuwe omvormer moet je even rustig aan doen, je gaat nog onbezonder te werk dan ik toen ik net begon haha. Eerst goed in kaart brengen wat voor panelen je hebt, ook die vier die je nu buiten beeld hebt gelaten. Dan kun je bepalen welke omvormer je kunt gebruiken. Voorwaarde voor alles wat in serie komt is dat ze allemaal zelfde kant op kijken onder zelfde helling hoek, is dat bij jou?? Foto van dak eventueel? Dus even stapje terug voor je dadelijk iets hebt wat je niet kunt gebruiken
Haha ik was zo blij dat ik eindelijk panelen had, nu blijkt het toch allemaal niet zo goed te werken als ik had gehoopt. Mijn handen jeuken om het te verbeteren, maar je hebt gelijk, niet te hard van stapel lopen. Volgens mij zijn al die Shell panelen zo oud, dat het beter is om die op termijn te vervangen. Zeker dat setje van 4 dat ieder nog een aparte omvormer heeft, volgens mij zijn die al bijna 15 jaar oud.

Hier een foto van het dak waar de panelen opliggen. Ze liggen allemaal op een plat dak richting het zuiden:

Afbeeldingslocatie: http://s32.postimg.org/8kh96q235/40885768.jpg

De 6 suntech's liggen helemaal vooraan. De 4 Shell panelen op aparte omvormers in het midden en de 8 Shell IRS 95 AC panelen helemaal achteraan.

[ Voor 4% gewijzigd door MrBlond op 03-05-2016 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:51
MrBlond schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 08:55:
[...]

Haha ik was zo blij dat ik eindelijk panelen had, nu blijkt het toch allemaal niet zo goed te werken als ik had gehoopt. Mijn handen jeuken om het te verbeteren, maar je hebt gelijk, niet te hard van stapel lopen. Volgens mij zijn al die Shell panelen zo oud, dat het beter is om die op termijn te vervangen. Zeker dat setje van 4 dat ieder nog een aparte omvormer heeft, volgens mij zijn die al bijna 15 jaar oud.

Hier een foto van het dak waar de panelen opliggen. Ze liggen allemaal op een plat dak richting het zuiden:

[afbeelding]

De 6 suntech's liggen helemaal vooraan. De 4 Shell panelen op aparte omvormers in het midden en de 8 Shell IRS 95 AC panelen helemaal achteraan.
die shell panelen is niks mis mee, vroeger ook 1 gehad.
en 15 jaar is nog jong en niks mis mee.
die kan nog wel 15 jaar of meer mee. ;)
enige probleem kan zijn om daar nog een geschikte omvormer voor te vinden.
of te wel heb je er genoeg, of niet te veel voor de huidige omvormers.

maar loop zeker niet te hard van stapel, denk rustig een systeem uit en maakt er iets leuks van.
(er zijn ook omvormers met 2x een mpp, kun je een string met de oude panelen maken en een string met de nieuwe. b.v.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
Anoniem: 102195 schreef op maandag 02 mei 2016 @ 12:28:
[...]

Bedankt voor je reactie migjes....

Wellicht zie ik ook te veel beren op de weg 8)7
Ik wil alleen dat mijn investering van een kleine 5000 euro goed is en klopt.... Net door nog is wat verder zoeken het antwoord gevonden. Solarfield is een Turks bedrijf en heeft de fabriek laten testen door Yingli. Ze hebben overigens geen aandelen in dit bedrijf. Ze bestaan nog maar een paar jaar, dus ik denk dat de degradatie nog slecht te voorspellen valt.. :'(

Ik dacht dat ik met Yingli wel goed zou zitten, totdat ik dit net las:

Persbureau Bloomberg: ‘Yingli op randje van afgrond’
02-05-2016
Persbureau Bloomberg meldt dat Yingli zich op het randje van de afgrond bevindt. Volgens Bloomberg lopen de gesprekken met schuldeisers moeizaam en stapelen de schulden zich op.

(foto: Yingli)
De voormalige marktleider moet over 2 weken een aantal leningen aflossen. Insiders zouden gemeld hebben dat Yingli zelfs 'substantiële twijfels heeft over de mogelijkheden om als bedrijf door te gaan'. De Amerikaanse beurstoezichthouder SEC is door Yingli inmiddels verzocht om uitstel te verschaffen bij de publicatie van de jaarcijfers over 2015.

Yingli heeft sinds 2011 geen enkel kwartaal meer zwarte cijfers kunnen voorleggen. Het is dan ook vooral te danken aan de China Development Bank dat het bedrijf nog leeft. Yingli heeft verklaard nog wel in gesprek te zijn met de crediteuren en te werken aan alternatieven zoals een nieuwe investeerder, uitbreiding van de kredietlijnen en de verkoop van een aantal activa.

Blijkbaar geeft een groot innoverend bedrijf ook geen garantie voor de toekomst :P .
Tsja, de twijfel slaat nu helemaal toe. Gewoon het onbekend merk accepteren, of toch voor een ander merk gaan? Ik kan namelijk nergens testrapporten vinden en één van de installateurs die langs kwam vertelde mij dat bij "goedkope" nieuwe merken vaak de laminering los kan laten, waardoor een paneel snel kan degradeerd.... Verkoopargument of een kern van waarheid ?
toon volledige bericht
een paneel degradeert niet, het is alleen de garantie die degradeert. ;)

niet helemaal 100% waar, panelen doen de eerste 2 tot 3 maanden het vaak net iets beter als de rest van hun leven.
hoe oud ze kunnen worden weten we niet, maar langzaam aan beginnen er steeds meer oude setjes te komen die het nog steeds goed doen.
alleen de omvormers willen vaak wat minder oud worden, maar dan spreken we nog steeds over een 10 jaar of meer. ;)
(hoewel de huidige omvormers een stuk beter zijn als wat je een 15 jaar geleden kon krijgen.)

dus ja er zijn altijd beren op de weg, maar ja niks doen is ook geen oplossing en dat blijft ook geld kosten. ;)
en ja het doet pijn die 5000€(die zal vast iets lager zal uit vallen), maar met 2700kWh ben je ook een 500€ per jaar kwijt, dus het valt allemaal wel mee.

gewoon iets leuks leggen op dak.
maar plan rustig aan, geen haast: "haastige spoed is zelden goed".

edit:
heb trouwen ook geen idee wat ik van Solarfield moet denken. :?
is hier nog maar weinig ervaring mee, dus ik weet het gewoon weg niet.
ik verwacht trouwens geen enken probleem met die panelen, de kennis van het spul is nu zo hoog, dat ze bijna geen fouten meer kunnen maken. (echt fouten beginnen langzaam maar zeker zeldzaam aan het worden.)

[ Voor 5% gewijzigd door migjes op 03-05-2016 09:21 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
MrBlond schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 08:55:
[...]

[afbeelding]

Ik weet het zo snel niet maar dit spul is nog best goed wat migjes ook zegt. Mijn gevoel zegt dat jij in het bezit bent van 6 of 8 beginners sets waar best vraag naar is. Als je dit verkoopt en iets moois terug zet houd je bijna geld over en zeker meer opbrengst uit je dak want dat bied echt mogelijkheden

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
reneeke1970 schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 09:20:
[...]

Ik weet het zo snel niet maar dit spul is nog best goed wat migjes ook zegt. Mijn gevoel zegt dat jij in het bezit bent van 6 of 8 beginners sets waar best vraag naar is. Als je dit verkoopt en iets moois terug zet houd je bijna geld over en zeker meer opbrengst uit je dak want dat bied echt mogelijkheden
ik heb het idee dat het spul wel wat ouder is, jep.
en dan kan het wel eens uit een 1 of andere vreemde subsidie regeling kunnen komen.

vroeger kon je een paneel af +/-4 kopen met wat subsidie, en het lijkt wel of deze persoon dat gewoon elk jaar en 4 jaar lang dat heeft gedaan. ;)

dan rest de vraag, kunnen we dit op een 1 of andere manier bij elkaar knopen op een nieuwe omvormer.
(liefst met 2x mpp, zodat er een leuke uitbreiding bij kan)
die soladins zijn nog erg leuk om los te verkopen, dat dekt een deftige omvormer wel weer. ;)

maar ik zou zeker niet de panelen zomaar verkopen, is best leuk spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10:04

JayPe

Ondertitel

Ik heb vergelijkbaar spul liggen op m'n garagedakje Is inmiddels ook zo rond de 15 jaar oud.
In totaal 4 omvormertjes, met per omvormer 2 panelen.

2x 2 Shell/Siemens ( met hoog voltage ) 110Wp ( 440Wp totaal)
2x 2 Kyocera (met lager voltage ) 125Wp ( 500 Wp totaal )

Die shell panelen kan je nu aan zien dat er 'oxidatie' of 'roest' of 'iets' aan de hand is met sommige stukjes van de cellen. Misschien komt enkel de plaklaag achter t glas los, of misschien gaan ze nu echt langzaam achteruit,

Máár: Voorlopig doen ze 't nog steeds prima!

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
migjes schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 09:27:
[...]

ik heb het idee dat het spul wel wat ouder is, jep.
en dan kan het wel eens uit een 1 of andere vreemde subsidie regeling kunnen komen.

vroeger kon je een paneel af +/-4 kopen met wat subsidie, en het lijkt wel of deze persoon dat gewoon elk jaar en 4 jaar lang dat heeft gedaan. ;)

dan rest de vraag, kunnen we dit op een 1 of andere manier bij elkaar knopen op een nieuwe omvormer.
(liefst met 2x mpp, zodat er een leuke uitbreiding bij kan)
die soladins zijn nog erg leuk om los te verkopen, dat dekt een deftige omvormer wel weer. ;)

maar ik zou zeker niet de panelen zomaar verkopen, is best leuk spul.
Dat is het zeker, en ik verbaas mij waar dat op marktplaats voor verkocht word. Ik vermoed dat hij 3000 euro heb liggen, kun je veel voor kopen. Maar als hij betere gegevens heeft, en de omvormers zijn inderdaad te vervangen door eentje dan is dat al heel leuk. Jammere is dat deze panelen alleen niet verkopen, wel als setje.
Eigenlijk heeft ie goud in handen maar weet ie dat nog niet

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFF
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-12-2024

FFF

Om het formaat van het systeem te bepalen heb ik een vraag over de energie belasting.

Er is een vermindering energiebelasting (heffingskorting) van € 376,08 per jaar.
Maar dit kan alleen in mindering gebracht worden op de belasting per kWh volgens mij?

Waarom ik het vraag, stel mijn verbruik is 5000 kWh per jaar.
Als ik dan 5000 kWh opwek betaal ik nog steeds de vaste kosten en heb ik geen voordeel van de heffingskorting?

Als de heffingskorting alleen per ingekochte kWh berekend wordt betekend dat je zo'n beetje 1000 kWh "belastingvrij" kunt kopen. Dan is het bij een verbruik van 5000 kWh misschien helemaal niet zo gek een installatie met een opbrengst van 4000 kWh te gebruiken? Als je puur naar het financiële plaatje kijkt is dan de terugverdientijd het kortst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
FFF schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 10:45:
Om het formaat van het systeem te bepalen heb ik een vraag over de energie belasting.

Er is een vermindering energiebelasting (heffingskorting) van € 376,08 per jaar.
Maar dit kan alleen in mindering gebracht worden op de belasting per kWh volgens mij?

Als ik dan 5000 kWh opwek betaal ik nog steeds de vaste kosten en heb ik geen voordeel van de heffingskorting?

Als de heffingskorting alleen per ingekochte kWh berekend wordt betekend dat je zo'n beetje 1000 kWh "belastingvrij" kunt kopen. Dan is het bij een verbruik van 5000 kWh misschien helemaal niet zo gek een installatie met een opbrengst van 4000 kWh te gebruiken? Als je puur naar het financiële plaatje kijkt is dan de terugverdientijd het kortst?
Nee heffing korting krijg je altijd uitgekeerd, eigenlijk krijg je geld om alleen al maar een elektriciteit aansluiting te hebben in je huis

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFF
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-12-2024

FFF

reneeke1970 schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 10:54:
[...]

Nee heffing korting krijg je altijd uitgekeerd, eigenlijk krijg je geld om alleen al maar een elektriciteit aansluiting te hebben in je huis
Bedankt voor je reactie.
Dus als ik mijn volledige verbruik zelf opwek gaat de heffingskorting van de vaste kosten af en kan het zomaar zijn dat ik geen kosten (of zelfs een negatief bedrag) heb als energie nota?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
FFF schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 10:45:

ongeacht of jij 5000kWh per jaar gebruikt of 5000kWh gebruikt +5000kWh opwekt.
krijg jij de heffings-korting op je elektriciteit rekening. *O*

dus ja je elektra rekening komt dan zelfs met het vast recht onder de 0€ *O*
restant word dan verder van je gas rekening afgetrokken.

heb je geen gas, dan moeten ze het zelfs uitbetalen, en moet je even oppassen dat ze het doen inc BTW!!!!
(willen de boefjes (leveranciers) wel eens per ongeluk vergeten. ;) )

dus gewoon voor de volle 100% gaan.
(of nog slimmer, meer opwekken als nodig ;)
hoe groter de set, de goedkoper hij word in €/Wp en dan word zelfs kolen fooi interessant. ;) )
FFF schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 10:59:
[...]

Bedankt voor je reactie.
Dus als ik mijn volledige verbruik zelf opwek gaat de heffingskorting van de vaste kosten af en kan het zomaar zijn dat ik geen kosten (of zelfs een negatief bedrag) heb als energie nota?
jep, zo het is.
zie voor het gas verhaal boven. ;)

[ Voor 11% gewijzigd door migjes op 03-05-2016 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Laatst online: 02-04 20:12

mux

99% efficient!

Dit weekend hebben we een grote berk weggehaald die onze zonnepanelen beschaduwde rond het middaguur.

Vóór:
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/jOyY6o9AIeKQHRO2w8bUzm2O/full.png

Na:
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/LLc8g049R4mJ8Hw4HHKA23Kk/full.png

De 'hap' tussen 10:30 en 12:30 is helemaal weg. Scheelt toch weer een goede 1,5kWh/dag op zonnige dagen :)

(edit: ohja, youless en draaischijfmeter, dus ik zie geen verschil tussen terugleveren en verbruik; die pieken zijn de waterkoker en inductie-kooktoestel)

[ Voor 27% gewijzigd door mux op 03-05-2016 11:06 ]

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-05 12:41
mux schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 11:04:
Dit weekend hebben we een grote berk weggehaald die onze zonnepanelen beschaduwde rond het middaguur.

Vóór:
[afbeelding]

Na:
[afbeelding]

De 'hap' tussen 10:30 en 12:30 is helemaal weg. Scheelt toch weer een goede 1,5kWh/dag op zonnige dagen :)

(edit: ohja, youless en draaischijfmeter, dus ik zie geen verschil tussen terugleveren en verbruik; die pieken zijn de waterkoker en inductie-kooktoestel)
Heb je wel ergens anders een nieuwe Berk geplant? Anders ben je niet echt groen bezig natuurlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBlond
reneeke1970 schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 09:33:
[...]

Dat is het zeker, en ik verbaas mij waar dat op marktplaats voor verkocht word. Ik vermoed dat hij 3000 euro heb liggen, kun je veel voor kopen. Maar als hij betere gegevens heeft, en de omvormers zijn inderdaad te vervangen door eentje dan is dat al heel leuk. Jammere is dat deze panelen alleen niet verkopen, wel als setje.
Eigenlijk heeft ie goud in handen maar weet ie dat nog niet
Fijn om te horen dat het nog best ok is allemaal :) Dus jullie zouden zelfs die 4 oude shell panelen die elk een aparte omvormer hebben nog laten liggen?

Ik wil wel graag dat het volledige potentieel van mijn panelen wordt benut want nu zit ik op zonnige dagen tegen 2 rood knipperende omvormers aan te kijken :|

Wat raden jullie mij aan om nu te doen als volgende stap?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
MrBlond schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 11:24:
[...]

Fijn om te horen dat het nog best ok is allemaal :) Dus jullie zouden zelfs die 4 oude shell panelen die elk een aparte omvormer hebben nog laten liggen?

Ik wil wel graag dat het volledige potentieel van mijn panelen wordt benut want nu zit ik op zonnige dagen tegen 2 rood knipperende omvormers aan te kijken :|

volgende stap?
geen idee, post eens een bericht met alle gegevens bij elkaar. ;)
(ik moet nu erg gaan puzzelen om alle gegevens bij elkaar te krijgen, en ik ben liever lui als moe. ;) )

kunnen we eens uit zoeken welke panelen misschien in 1 string te zetten zijn. ;)
en graag een foto van het huis, zodat we ook een idee hebben of je er niet een leuke oost of west set bij kunt doen. ;)

wil je trouwens het zelf gaan doen?
(is niet moeilijk, maar als je het voor de eerste keer wil gaan doen kunnen mensen er wel tegen op zien.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10:04

JayPe

Ondertitel

Belangrijkste is om de shell panelen te duiden.. Dus méér dan die code die je nu hebt..

Staat er echt niets meer op? Een foto van het stickertje aan de achterkant kan misschien al zoveel helpen..

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:27

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Na ruim een jaar en dik 10k aan berichten zijn we toe aan een nieuw deel.

Who would be so kind? :)

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:15

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

MrBlond schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 11:24:
[...]

1: heel duidelijk krijgen welke panelen op welke omvormer zijn aangesloten. Ik verwacht 2 omvormers met 4 Shell's en 2 omvormers met 3 Suntechs, maar is dat ook zo? Als dat zo is dan is overspanning namelijk onwaarschijnlijk. Krijg ook duidelijk bij welke panelen de omvormers in storing gaan, zijn dit de Shell's of de Suntech's (als ze op die manier aangesloten zijn)?
2: meet de spanning als de omvormers in storing gaan. De stekkers van de zonnepanelen eruit halen en de spanning meten. Dan heb je misschien wat afwijking omdat er geen omvormer aan hangt, je kunt ook dubbele stekkers krijgen (twee input van PV, één output naar omvormer) waar je dan op de ongebruikte ingang de multimeter op kunt aansluiten.

Iig zou ik de panelen laten liggen. Goedkopere stroom krijg je niet.

Oh ja, en 3: meet en registreer de opbrengst. Per omvormer apart het liefst maar als dat onmogelijk is dan gecombineerd. Dan weet je iig je opbrengst en of er iets grondig mis is (misschien leveren ze wel helemaal niks op?)

[ Voor 8% gewijzigd door Maasluip op 03-05-2016 12:06 ]

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EgMaf
  • Laatst online: 11-08-2024
Atomic2005 schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 07:53:
[...]

Je kunt je franse woning ook bij een nederlandse verzekeraar verzekeren. Heb je dat probleem ook niet.
Installatie uit Nederland regelen, zelf inbouwen in je dak. Of OP je dak, en zorgen dat je met een aantal accu's zelf (iets) op kunt slaan, want 8cent is niet ideaal.

Benieuwd naar de offerte :)
Ik dacht dat een Franse woning alleen bij een Nederlandse verzekeraar verzekerd kan worden, als ik zelf ook in Nederland gevestigd ben. Dat is in mijn geval niet zo, ik ben (permanent) verhuisd naar Frankrijk, en het gaat dus om mijn eigen (en enige) woning.

Een andere rare Franse regel is dat je als particulier geen aansluiting op het lichtnet mag hebben als je accus gebruikt. Ik vraag me af hoe dat dan met electrische auto's gaat, maar ik heb de afgelopen jaren wel geleerd om de Franse regels maar gewoon voor waar aan te nemen, hoe onlogisch (of gewoon dom) ze soms ook zijn :)

Nog een paar nachtjes slapen voor de offerte.
zeegerd schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 08:19:
[...]

3000 Wp of zo ongeveer? Heb je niet een 1 te veel getypt? :| In NL zou zoiets best 5000 euro kunnen kosten all-in. Dan misschien beter hier inkopen en zo veel mogelijk zelf installeren?
Het verhaal van de installateur was mondeling en in het Frans, vandaar dat ik schreef dat ik me best vergist kan hebben in de eenheden (Wp, kWh..), maar het ging wel degelijk om 3000 - 6000 - 9000. Zodra ik de offerte op papier heb, weten we meer. Hij wilt geen dingen installeren die hij niet kent, en in Frankrijk kent men vrijwel alleen Franse producten. Dus eigen import heeft alleen zin als ik tegelijk ook de kennis importeer en de verzekering/certificering/garantie op kan lossen. Arbeid (als in: bouwvakkers zonder kennis van electriciteit) kan ik hier ter plekke wel regelen.

Mijn jaarverbruik in 2015 was overigens 23000kWh, voor de maand Juli (laagste) was het 800kWh, Januari (hoogste) 3200kWh (1/3 daluren, 2/3 piekuren, vrijstaand huis met alles (incl warm water en verwarming) electrisch, geen elec. auto / scooter), dus veel zal ik vast niet terugleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
EgMaf schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 12:11:
[...]

Ik dacht dat een Franse woning alleen bij een Nederlandse verzekeraar verzekerd kan worden, als ik zelf ook in Nederland gevestigd ben. Dat is in mijn geval niet zo, ik ben (permanent) verhuisd naar Frankrijk, en het gaat dus om mijn eigen (en enige) woning.

Een andere rare Franse regel is dat je als particulier geen aansluiting op het lichtnet mag hebben als je accus gebruikt. Ik vraag me af hoe dat dan met electrische auto's gaat, maar ik heb de afgelopen jaren wel geleerd om de Franse regels maar gewoon voor waar aan te nemen, hoe onlogisch (of gewoon dom) ze soms ook zijn :)

Nog een paar nachtjes slapen voor de offerte.

[...]

Het verhaal van de installateur was mondeling en in het Frans, vandaar dat ik schreef dat ik me best vergist kan hebben in de eenheden (Wp, kWh..), maar het ging wel degelijk om 3000 - 6000 - 9000. Zodra ik de offerte op papier heb, weten we meer. Hij wilt geen dingen installeren die hij niet kent, en in Frankrijk kent men vrijwel alleen Franse producten. Dus eigen import heeft alleen zin als ik tegelijk ook de kennis importeer en de verzekering/certificering/garantie op kan lossen. Arbeid (als in: bouwvakkers zonder kennis van electriciteit) kan ik hier ter plekke wel regelen.

Mijn jaarverbruik in 2015 was overigens 23000kWh, voor de maand Juli (laagste) was het 800kWh, Januari (hoogste) 3200kWh (1/3 daluren, 2/3 piekuren, vrijstaand huis met alles (incl warm water en verwarming) electrisch, geen elec. auto / scooter), dus veel zal ik vast niet terugleveren.
toon volledige bericht
in principe heb je alleen maar een Franse omvormer nodig. (zijn vrijwel het zelfde als een Nederlandse(Benelux), maar kleine details kunnen grote fouten maken.)
en een Franse meter, die volgens hun wetgeving gaat.
en die kun je laten aanleggen.

de panelen die je aansluit op de omvormer zijn gewoon internationaal. ;)

en in Frankrijk worden de regels in Parijs gemaakt, maar op het platte land vind men vaak Parijs ver weg ;)

maar alles elektrisch. (tja Frankrijk heeft daar flink op ingezet.)
is een warmte pomp geen idee?
je kunt voor een +/-1000 tot 2500€ al een leuke airco(lucht/lucht warmtepomp) die ook kan verwarmen krijgen.
dan heb je een factor 3 tot 4 minder stroom nodig als puur elektrisch verwarmen. ;)

(vaak is het verstandig om eerst eens te kijken waar je dus onnodig stroom verspilt dan het probleem op te lossen met wat pv. ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:02

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

23000 kWh... zelfs als ik ons gasverbruik zou omrekenen naar elektrische kWh'en, dan kom ik nog niet op de helft.

Behalve opwekken is het misschien ook nuttig om je verbruik in kaart te brengen en zo wellicht al fors te besparen?

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Joepla schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 12:22:
23000 kWh... zelfs als ik ons gasverbruik zou omrekenen naar elektrische kWh'en, dan kom ik nog niet op de helft.

Behalve opwekken is het misschien ook nuttig om je verbruik in kaart te brengen en zo wellicht al fors te besparen?
lol, zelfs als ik mijn elektra(inc werk) + gas + benzine (auto) + voedsel (voedsel productie kost ook energie).
kom ik maar met moeite aan die hoeveelheid. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
migjes schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 12:27:
[...]

lol, zelfs als ik mijn elektra(inc werk) + gas + benzine (auto) + voedsel (voedsel productie kost ook energie).
kom ik maar met moeite aan die hoeveelheid. >:)
Misschien slechte thermostaat net als mijn buren, tien dagen op vakantie en continu rook uit cv pijp haha

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Zonnige dag zeggen ze op nieuws, ik zie online alleen maar hartslag meters....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Laatst online: 19:04

Milmoor

Footsteps and pictures.

We weten inmiddels wat we van de projectontwikkelaar "krijgen" (nodig voor de EPC, geen meerprijs):
5 zonnepanelen, Trina Solar type 270WP Full Black, op een Mastervolt Soladin 1500 Web.
Is dit ok? En is het interessant hun te vragen meer te installeren, of kan ik beter zelf op zoek gaan naar wat anders? Ik wil naar zo'n 3000-5000 kWh (afhankelijk van beschikbaar budget, wat weer afhankelijk is van nog wat openstaande meeroptie aanvragen).
Milmoor schreef op maandag 02 mei 2016 @ 19:11:
Met de zon mee draaiende zonnepanelen zou ideaal zijn, maar in de praktijk niet zo practisch. Zou een kantelende Oost-West opstelling niet makkelijker te realiseren zijn? Alsof het een hele brede wip is. Dan vang je wel ochtend- en avondzon.
Iemand nog commentaar op het wip idee?

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Milmoor schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 12:40:
We weten inmiddels wat we van de projectontwikkelaar "krijgen" (nodig voor de EPC, geen meerprijs):
5 zonnepanelen, Trina Solar type 270WP Full Black, op een Mastervolt Soladin 1500 Web.
Is dit ok? En is het interessant hun te vragen meer te installeren, of kan ik beter zelf op zoek gaan naar wat anders? Ik wil naar zo'n 3000-5000 kWh (afhankelijk van beschikbaar budget, wat weer afhankelijk is van nog wat openstaande meeroptie aanvragen).
nice, trina, jammer van de omvormer.
de web serie is niet fout, maar eigenlijk wel een beetje oude techniek en niet optimaal.

de panelen zijn wel leuk te gebruiken op een nieuwe omvormer met b.v. 2x een mpp.
en dan kun je nog panelen bij hangen.

(mijn ervaring met extra laten bij leggen door een bouw bedrijf is dat het vaak te duur word.
je hebt gewoon geen onder handelings-positie en dat word misbruikt. ;)
ik ben bang dat je het beste de epc panelen moet gaan slikken, en maar hopen op een uitbreiding later te doen, maar ik hoop voor je dat ik er naast zit. ;) )
Iemand nog commentaar op het wip idee?
totaal zinloos/kansloos, heb het al 10talle keren voorbij zien komen en eigenlijk iedereen zien falen. :-(
(hoewel PCIop nu wel een stelling heeft waar ik wel iets van vertrouwen in heb. maar dat is wel een heel bijzondere uitzondering)
panelen oost en west plaatsen, kan niet slijten en kapot gaan, en is velen malen goedkoper als wat dan ook. ;)
ik zou er niet aan beginnen, is gewoon te lastig te realiseren. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 03-05-2016 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Laatst online: 19:04

Milmoor

Footsteps and pictures.

migjes schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 12:48:
[...]

nice, trina, jammer van de omvormer.
de web serie is niet fout, maar eigenlijk wel een beetje oude techniek en niet optimaal.

de panelen zijn wel leuk te gebruiken op een nieuwe omvormer met b.v. 2x een mpp.
en dan kun je nog panelen bij hangen.

(mijn ervaring met extra laten bij leggen door een bouw bedrijf is dat het vaak te duur word.
je hebt gewoon geen onder handelings-positie en dat word misbruikt. ;)
ik ben bang dat je het beste de epc panelen moet gaan slikken, en maar hopen op een uitbreiding later te doen, maar ik hoop voor je dat ik er naast zit. ;) )
Thanks, de omvormer vervangen kan ik prima meenemen als ik onze uitbreiding t.o.v. deze basis realiseer. Heb ik iets voor Marktplaats of voor als ik mijn berging vol panelen leg ;).

De huidige set panelen heb ik te accepteren, ik twijfel alleen over of ik de discussie over de oriëntatie wil starten. Zij plannen nu pal zuid, maar dan heb ik krap ruimte voor mijn eigen uitbreiding. Zij moeten verbonden met het huis opleveren, dus ze zitten vast op het dak. Later eventjes verplaatsen is dus niet zo makkelijk.

Qua meerprijs heb je waarschijnlijk gelijk, maar niet gevraagd is altijd mis.
[...]
totaal zinloos/kansloos, heb het al 10talle keren voorbij zien komen en eigenlijk iedereen zien falen. :-(
panelen oost en west plaatsen, kan niet slijten en kapot gaan, en is velen malen goedkoper als wat dan ook. ;)
ik zou er niet aan beginnen, is gewoon te lastig te realiseren. ;)
Dacht ik al, maar nooit gevraagd is altijd mis. Het leek me robuuster en eenvoudiger dan de panelen laten draaien. Het ging trouwens om een wip t.b.v. een oost-west regeling. Moet je wel opeens rekening gaan houden met schaduw.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Milmoor schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 12:58:
[...]

Thanks, de omvormer vervangen kan ik prima meenemen als ik onze uitbreiding t.o.v. deze basis realiseer. Heb ik iets voor Marktplaats of voor als ik mijn berging vol panelen leg ;).

De huidige set panelen heb ik te accepteren, ik twijfel alleen over of ik de discussie over de oriëntatie wil starten. Zij plannen nu pal zuid, maar dan heb ik krap ruimte voor mijn eigen uitbreiding. Zij moeten verbonden met het huis opleveren, dus ze zitten vast op het dak. Later eventjes verplaatsen is dus niet zo makkelijk.

Qua meerprijs heb je waarschijnlijk gelijk, maar niet gevraagd is altijd mis.
probeer het en deel het hier.
het zou erg mooi zijn als je 12X een trina voorelkaar kunt krijgen.

dat is een optimum voor een TL omvormer, en knalt lekker in de opbrengst. ;)
ander voordeel is dat je dan mischien een TL omvormer met 2x een mpp kunt krijgen, en dat kun je dan weer leuk uitbreiden, zeker als het dan een sma is. ;)
(5x trina kan ook net, is wel heel erg op het grensje van een tl omvormer, liever een 6x tot 12x)

maar laat het maar weten, wat ze dan willen doen ;)
Dacht ik al, maar nooit gevraagd is altijd mis. Het leek me robuuster en eenvoudiger dan de panelen laten draaien. Het ging trouwens om een wip t.b.v. een oost-west regeling. Moet je wel opeens rekening gaan houden met schaduw.
een wip-wap opstelling is erg effectief gezien de opbrengst.
word ook wel een enkel as tracker genoemd.
je ziet ze veel in Griekenland (maar goed de opbrengst daar is ook veel meer als hier)
maar daar is het ook niet iets wat door particulieren word gedaan zoals hier, maar daar gebeurd het gewoon door de energie bedrijven zelf.
en gewoon op de grond, dat is niet voor niks zit een flinke fundering onder. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siepie77
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 25-08-2023
Ik ben momenteel bezig met de aanschaf van zonnepanelen op mijn dak (zuidwest georienteerd en nauwelijks schaduw) en heb de keus uit 26 JA Solar all black 270 met SolarEdge omvormer en optimizer of 41 SolarFrontier 170s panelen met Solar Edge omvormer en optimizers. Welke set zouden jullie adviseren en waarom? Qua vermogen en prijs maakt het niet of nauwelijks uit.

[ Voor 6% gewijzigd door siepie77 op 03-05-2016 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 02-05 16:41
EgMaf schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 12:11:
[...]

8)7

Wat migjes ook al zei, denk aan een lucht/lucht-warmtepomp. In Spanje/Frankrijk leveren ze die juist goedkoper dan in NL. Aangenomen dat je in Frankrijk gemiddeld warmere winters hebt, zul je nog zuiniger kunnen verwarmen ermee dan in NL.

Voor iets meer dan 1000 euro (excl installatie) heb je al een met A+++ verwarmingslabel. SCOP > 5 ofwel, als je nu 5 kWh uitgeeft om te verwarmen, doet deze warmtepomp hetzelfde maar kost het je 1 kWh (=gemiddeld over het jaar in gematigd klimaat).

Bijv: https://www.instaladorate...-electric-msz-fh35ve.html

Kan nog voordeliger maar dan heb je een model met wat minder efficiëntie.

En o ja, isolatie, natuurlijk...? :)

6885 Wp + Daikin US 3.5 + Nibe MT-WH21 = gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@siepie77

Wat wil je optimaliseren? De opbrengst per m2 of de opbrengst per geinvesteerde euro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siepie77
Ik neig naar opbrengst per geinvesteerde euro. Ik heb namelijk een nieuw huis gekocht waar veel verbouwd moet worden (hoge kosten) en ik niet weet hoeveel ik ga verbruiken (komt ook een warmtepomp in). In de toekomst kan ik altijd nog wat panelen bijplaatsen als dit nodig blijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal Saul
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-04 19:29
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/XMiLsAr.png

http://pvoutput.org/intra...018&sid=32065&dt=20160503 (extended data)

Mijn Hosola 2000MTL is er ook meegekapt vadaag... Device Fault / Pac = 0W.

Die code is niet terug te vinden in de handleiding noch in SolarMAN al dan niet via een alert :(

Even AC/DC loos gemaakt en opnieuw opgestart om het te fiksen.

[ Voor 7% gewijzigd door Pascal Saul op 03-05-2016 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjuppie
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-03 11:09
Pascal Saul schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 14:05:
[afbeelding]

http://pvoutput.org/intra...018&sid=32065&dt=20160503 (extended data)

Mijn Hosola 2000MTL is er ook meegekapt vadaag... Device Fault / Pac = 0W.

Die code is niet terug te vinden in de handleiding noch in SolarMAN al dan niet via een alert :(

Even AC/DC loos gemaakt en opnieuw opgestart om het te fiksen.
Pac lijkt me er op te wijzen dat er even helemaal geen stroom is geconverteerd van DC naar AC door de omvormer? daarom ook 0 W... misschien dat er even helemaal geen stroom vanuit meterkast aanwezig was op de omvormer?

[ Voor 10% gewijzigd door Sjuppie op 03-05-2016 14:10 ]

4240 Wp ZZW PVOutput Sjuppie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
siepie77 schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 13:55:
Ik ben momenteel bezig met de aanschaf van zonnepanelen op mijn dak (zuidwest georienteerd en nauwelijks schaduw) en heb de keus uit 26 JA Solar all black 270 met SolarEdge omvormer en optimizer of 41 SolarFrontier 170s panelen met Solar Edge omvormer en optimizers. Welke set zouden jullie adviseren en waarom? Qua vermogen en prijs maakt het niet of nauwelijks uit.
Je zegt het zelf al, nauwelijks schaduw!!!!
Wat doe je dan in hemelsnaam met solaredge???? Loggen per paneel leuk voor 1000/1500 euro teveel

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
siepie77 schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 14:03:
Ik neig naar opbrengst per geinvesteerde euro. Ik heb namelijk een nieuw huis gekocht waar veel verbouwd moet worden (hoge kosten) en ik niet weet hoeveel ik ga verbruiken (komt ook een warmtepomp in). In de toekomst kan ik altijd nog wat panelen bijplaatsen als dit nodig blijkt.
als je wil optimaliseren voor de meeste opbrengst per geinvesteerde euro.
moet je geen solaredge gebruiken, zeker met weinig schaduw >:)

zoizo solarfontier + solaredge is al helemaal dubbel op, en zou ik al helemaal niet doen. ;)

beste kun je het in 1x goed doen, bijplaatsen is nooit kosten effectief.
of je moet wel een heel goed plan maken, wat je gefaseerd kunt uit rollen.
b.v.: een omvormer met 2x een mpp, kun je nu 1x een mpp vullen, en na een jaar kun je waarschijnlijk toch niet de zelfde panelen meer krijgen, maar dan heb je de andere mpp nog en daar kun je een ander type paneel aan hangen. ;)
maar of dat mooi is, is altijd een 2de.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siepie77
Thnx! Ik wil het liefst ook alles in 1 keer goed doen, maar ik weet simpelweg niet wat mijn verbruik gaat zijn en mijn best guess op dit moment is rond de 7000kWh per jaar.
Ik ga morgen kijken bij het huis of het inderdaad zo weinig schaduw heeft als ik nu denk, maar waar ligt het omslagpunt van veel of weinig....De Solar Frontier kan hier beter mee omgaan dan de JA Solar.
Welke omvormer met 2x een mpp raden jullie aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
siepie77 schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 14:26:
Thnx! Ik wil het liefst ook alles in 1 keer goed doen, maar ik weet simpelweg niet wat mijn verbruik gaat zijn en mijn best guess op dit moment is rond de 7000kWh per jaar.
Ik ga morgen kijken bij het huis of het inderdaad zo weinig schaduw heeft als ik nu denk, maar waar ligt het omslagpunt van veel of weinig....De Solar Frontier kan hier beter mee omgaan dan de JA Solar.
De ligging op google earth zegt al veel, mits bomen niet gegroeid zijn....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
ik kan geen omvormer aanraden met 2x een mpp zonder te weten wat er aan moet hangen, sorry dat word te veel gokken. ;)

maar met 7000kWh word het wel een 3fase omvormer. (grote kans, maar ook een gokje.)

omslagpunt?
mmm. lastig.
mijn panelen liggen oost-west.
west heeft schaduw tot 11:00 uur.
en oost heeft schaduw vanaf 16:00 uur.
dus ik heb 50% van de dag schaduw en hier totaal geen solaredge voor nodig ;)

(solaredge of tigo, dat doe je pas als je veel verschillende richtingen en hoeken nodig hebt.
een voor beeld is een dak met een paar dak kapellen die in de weg zitten.
maar een fatsoenlijke omvormer met iets van mppscanning/optitrack/pvsweep kan dit ook oplossen. ;) )

edit:
heb je niet een schuurtje of iets dergelijks.
kun je vrij simpel een soladin 600 of steca500 ophangen.
levert maar een 400-500kWh op maar is niet duur en heb je wat ervaring voordat je aan het grote dak begint. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door migjes op 03-05-2016 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siepie77
Mijn dak heeft inderdaad wel een dakkapel van ongeveer 1 bij 1 bij 1 op het dak. Totale oppervlakte is ongeveer 12 bij 5meter. Hoe hoog de bomen van de buren zijn en of ze in de weg staan ga ik van de week bekijken.

[ Voor 78% gewijzigd door siepie77 op 03-05-2016 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal Saul
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-04 19:29
Sjuppie schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 14:09:
[...]

Pac lijkt me er op te wijzen dat er even helemaal geen stroom is geconverteerd van DC naar AC door de omvormer? daarom ook 0 W... misschien dat er even helemaal geen stroom vanuit meterkast aanwezig was op de omvormer?
Dan zou de server ook gereboot moeten zijn en de andere omvormer ook dit euvel moeten hebben...

user@monitor:~$ uptime
14:47:50 up 5 days, 10 min, 1 user, load average: 0.00, 0.01, 0.05

[ Voor 4% gewijzigd door Pascal Saul op 03-05-2016 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siepie77
edit:
heb je niet een schuurtje of iets dergelijks.
kun je vrij simpel een soladin 600 of steca500 ophangen.
levert maar een 400-500kWh op maar is niet duur en heb je wat ervaring voordat je aan het grote dak begint. ;)
[/quote]

Ben inderdaad een newbie op zonnepanelengebied maar wil het toch proberen om in 1 keer goed te doen, dan in plaats van eerst wat uitproberen op kleine schaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:48
Hoe zit het eigenlijk met de omvormer als het schuurtje iets vochtig is ?
Bij ons is het namelijk zo dat ze bij de buren de grond hebben opgehoogd waardoor onze schuur nu wat vochtiger is in de Herfst/Winter kan dit kwaad voor de omvormer ?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
siepie77 schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 14:49:
Ben inderdaad een newbie op zonnepanelengebied maar wil het toch proberen om in 1 keer goed te doen, dan in plaats van eerst wat uitproberen op kleine schaal.
ach, de meeste zijn newbie, geen ramp, en is normaal. ;)

en ach als je een schuurtje hebt, dan kun je het vaak ook met gemak zelf doen.
(is niet zo hoog op dak, niet iedereen gaat graag het dak op ;)
ik wel, ik zat er gister middag heerlijk in het zonnetje, mijn grind er af te scheppen voor de volgende setup.)
ook de kosten breekt de bank niet.
(en met verbouwen is het heel erg prettig om wat centen op de achterhand te hebben voor mogenlijke problemen die je tegen kunt komen.)
iets heel simpels b.v:
http://www.sun-solar.nl/i...set-prijs-e-670-incl-btw/

dan kun je alvast genieten van iets van opbrengst ;)
MdO82 schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 14:52:
Hoe zit het eigenlijk met de omvormer als het schuurtje iets vochtig is ?
Bij ons is het namelijk zo dat ze bij de buren de grond hebben opgehoogd waardoor onze schuur nu wat vochtiger is in de Herfst/Winter kan dit kwaad voor de omvormer ?
elektronica en vocht gaan niet goed samen.
maar, de omvormer word regelmatig wat warmer als de omgeving dus wees niet te bang.
het lukt vaak zonder problemen.
gewoon doen dus. ;)
(wil je wat groter gaan als 500W, dan zijn er desnoods ook omvormers die zelfs buiten kunnen hangen. ;) )

[ Voor 27% gewijzigd door migjes op 03-05-2016 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Laatst online: 02-04 20:12

mux

99% efficient!

FunFair schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 11:23:
Heb je wel ergens anders een nieuwe Berk geplant? Anders ben je niet echt groen bezig natuurlijk ;)
Dat niet, maar we produceren dit jaar minstens evenveel groente uit eigen tuin als de extra biomassa van die boom ;)

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 24-04 19:32
Voor de actieve koeling liefhebbers de laatste week:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/R5UyfA7.png
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/PjXL8Uz.jpg

[ Voor 19% gewijzigd door Snarfie31 op 03-05-2016 15:39 ]

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Snarfie31 schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 15:38:
[afbeelding]
[afbeelding]
Waarom piekt dat zo op en neer?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
reneeke1970 schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 16:01:
[...]

Waarom piekt dat zo op en neer?
Ziet er een beetje gecomprimeerd uit hebben wel veel pieken en dalen meegemaakt de laatste 2 dagen.
1 Mei was een perfecte parabool dus ook weinig pieken en dalen.

[ Voor 11% gewijzigd door Snarfie31 op 03-05-2016 16:11 ]

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

migjes schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 13:07:
[...]

een wip-wap opstelling is erg effectief gezien de opbrengst.
word ook wel een enkel as tracker genoemd.
je ziet ze veel in Griekenland (maar goed de opbrengst daar is ook veel meer als hier)
maar daar is het ook niet iets wat door particulieren word gedaan zoals hier, maar daar gebeurd het gewoon door de energie bedrijven zelf.
en gewoon op de grond, dat is niet voor niks zit een flinke fundering onder. >:)
Meer zon, meer ervaring in het optimaal oogsten, professionals, misschien toch niet zo'n gek idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik zou als het geld en opbrengst min of meer identiek zijn, kiezen voor dat wat het minste ruimte in beslag neemt, dan kun je als je dat wilt uitbreiden, als het allemaal gevuld is, ben je je vrijheid wat dat betreft kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

reneeke1970 schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 14:15:
[...]

Je zegt het zelf al, nauwelijks schaduw!!!!
Wat doe je dan in hemelsnaam met solaredge???? Loggen per paneel leuk voor 1000/1500 euro teveel
26 maal 18,18excl. BTW=472,73 meerprijs. Dan kun je individuele panelen controleren op de goede werking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siepie77
qua ruimte maakt het niet heel veel uit of ik 26 of 41 panelen plaats. Zit er een kwalitatief verschil tussen beide panelen? Als ik ga bijplaatsen wordt dat op een plat dak en/of op het schuurtje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Voordeel van SolarEdge is dat je niet na hoeft te denken over het aantal MPPS en wat je in de toekomst gaat doen, elk paneel beschikt over zijn eigen MPP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Snarfie31 schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 16:04:
[...]

Ziet er een beetje gecomprimeerd uit hebben wel veel pieken en dalen meegemaakt de laatste 2 dagen.
1 Mei was een perfecte parabool dus ook weinig pieken en dalen.
Dat is mooiste inderdaad, dus de andere dagen die tien graden omhoog omlaag is eigenlijk vermogen verschil omvormer dus? Oké.... mijne schommelt minder maar komt door groter oppervlak waarschijnlijk

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

siepie77 schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 16:17:
qua ruimte maakt het niet heel veel uit of ik 26 of 41 panelen plaats. Zit er een kwalitatief verschil tussen beide panelen? Als ik ga bijplaatsen wordt dat op een plat dak en/of op het schuurtje.
Je hebt ruim 18% meer m2 nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
siepie77 schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 16:17:
De fans van sf zullen zeggen dat dat makkelijker is, neem veertig stuks, vijf string van acht, past op bijna iedere drie fase omvormer, en als je later op schuur gaat leggen hoeft hij maar groot genoeg te zijn voor weer acht stuks, parallel erbij en klaar. Kwaliteit moet nog bewezen worden want sf is er pas paar jaar. Maar ze zijn niet zo duur dus mocht tien jaar garantie toch problemen geven ach.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siepie77
Klopt maar volgens enkele opgaven moeten beide setups passen op mijn dak. Kennelijk kunnen de SF's efficienter gelegd worden door de kleinere oppervlaktes
Anoniem: 266924 schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 16:23:
[...]

Je hebt ruim 18% meer m2 nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
[afbeelding]
[afbeelding]
Ik heb het topic even snel doorgenomen maar je had toch ook neergezet wat je allemaal gebruikt hebt om deze cooling voor elkaar te krijgen ?

ik kan het zo gauw even niet vinden

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 30-03 22:46

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

siepie77 schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 16:39:
Klopt maar volgens enkele opgaven moeten beide setups passen op mijn dak. Kennelijk kunnen de SF's efficienter gelegd worden door de kleinere oppervlaktes

[...]
Ik zou lekker die SF 170 plaatsen, geven meer opbrengst en als het goed is houden die op de lange termijn beter hun opbrengst.

Ik ben eerlijk gezegd wel een SF fan geworden de laatste jaren. Wij plaatsen de eerste in NL precies 3 jaar terug.

[ Voor 12% gewijzigd door Andre1973 op 03-05-2016 17:03 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
MdO82 schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 16:49:
[...]

Ik heb het topic even snel doorgenomen maar je had toch ook neergezet wat je allemaal gebruikt hebt om deze cooling voor elkaar te krijgen ?

ik kan het zo gauw even niet vinden
Ja wat ik gebruikt heb heb ik vorige keer aangegeven was niet zo spannend pc fan met behuizing en een temp controller => http://www.banggood.com/D...-Controller-p-979313.html

Vervolgens vroeg men mij om af en toe wat geintresseerde op de hoogte te houden. Denk volgende keer ergens in juni of juli als de temperatuur lekker oploopt. Je kan nu ook je eigen week temp naast die van mij leggen dan zie je al wat het effect is. Zo'n vergelijking is dan wel afhankelijk hoe warm of koel je converter staat. Een kouwe kelder of buiten in een fris windje t.o.v. een warme zolder is natuurlijk al een behoorlijk verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Ik zal er eens voor gaan zitten.
Bedankt tot nu toe :)

Zag dat die van mij nu lekker 50 graden is :D

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
MdO82 schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 17:27:
Ik zal er eens voor gaan zitten.
Bedankt tot nu toe :)

Zag dat die van mij nu lekker 50 graden is :D
Normale werk temperatuur, blijft ie droog van......

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
reneeke1970 schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 17:53:
[...]

Normale werk temperatuur, blijft ie droog van......
Zal hem af en toe een drankje geven.

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 17:16
Wie een mooie efficiëntie wil zien :X O-) http://pvoutput.org/intra...3285&dt=20160502&gs=1&m=1

Apple | BYD | UniFi | 4.880wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
En voor wie een egeltje wil zien. ;)

Afbeeldingslocatie: https://sv650s.home.xs4all.nl/YouLess/ScreenShot007.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
PClop schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 19:58:
[...]

[afbeelding]
Zoiets had ik ook, maar omdat de pieken tussen de wolken best hoog zijn toch meer opwek dan gisteren met stralende zon!!

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

PClop schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 19:58:
[...]

[afbeelding]
Die zie ik bijna iedere dag.......... op mn Omnik portal :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Laatst online: 29-04 00:03
reneeke1970 schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 20:36:
[...]

Zoiets had ik ook, maar omdat de pieken tussen de wolken best hoog zijn toch meer opwek dan gisteren met stralende zon!!
Hier ook, alleen zijn ze nogal afgetopt op 3614 Watt. Oftewel 3680 Watt limit van de omvormer, plus 66 Watt verlies in de kabels naar huis toe.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBlond
migjes schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 11:28:
[...]

volgende stap?
geen idee, post eens een bericht met alle gegevens bij elkaar. ;)
(ik moet nu erg gaan puzzelen om alle gegevens bij elkaar te krijgen, en ik ben liever lui als moe. ;) )

kunnen we eens uit zoeken welke panelen misschien in 1 string te zetten zijn. ;)
en graag een foto van het huis, zodat we ook een idee hebben of je er niet een leuke oost of west set bij kunt doen. ;)

wil je trouwens het zelf gaan doen?
(is niet moeilijk, maar als je het voor de eerste keer wil gaan doen kunnen mensen er wel tegen op zien.)
Hierbij een poging alles bij elkaar te zetten.

-2*3 Suntech 210wp series op 2 soladin omvormers. Deze werken goed.
-2*4 Shell IRS 95ACN series op 2 soladin omvormers. Deze schieten in foutmelding
-2*2 Shell solar op 4 soladin120 omvormers. Hier heb ik geen idee van of deze werken. Ik zie geen rode lampjes dus neem aan van wel.

Ik ben vanavond even het dak opgegaan en heb beide Suntech strings een voor een afgekoppeld. Daaruit bleek dat de Suntech's zijn aangesloten op de omvormers die het doen. Het probleem zit hem dus in de omvormers in combinatie met de 8 Shell IRS 95 ACN panelen (Die het vandaag trouwens wel weer deden).

Die panelen kan ik trouwens ook niet makkelijk afkoppelen of in parallel schakelen omdat er simpelweg geen stekkers opzitten. Alles zit doorgelust via dozen achterop de panelen.

Ik heb ook nog een foto kunnen maken van een andere sticker op de IRS 95 ACN panelen:

Afbeeldingslocatie: http://s32.postimg.org/vd04he3j5/image2.jpg

Ook heb ik op de 4 hele oude panelen nog een serie nummer gevonden:

Afbeeldingslocatie: http://s32.postimg.org/gvijk4c4h/image1.jpg

Ik weet niet of dit helpt om de identiteit van de panelen te achterhalen. Google acties leverden bij mij iig niets op.

Ook heb ik voordat de zon definitief onderging nog even 1 omvormer uit kunnen lezen. Ik neem dat de data van vandaag niet goed is weggeschreven doordat ik de panelen (ongeveer 1.5 uur daarvoor) heb losgekoppeld. Ik heb nog niet zo goed door hoe ik de sunprofit software kan gebruiken om die data uit de omvormer te exporteren maar heb wel een screenshot gemaakt van de opbrengst van de afgelopen 10 dagen met de originele mastervolt software (mastervolt kan niet verder terug kijken):

Afbeeldingslocatie: http://s32.postimg.org/pg4m0ds9t/rechtsonder.jpg

Zijn dit een beetje redelijke dagopbrengsten voor 3 210 wp panelen?

Om op de vraag in te gaan of er nog ruimte is voor andere setjes, ik heb in principe mijn schuine daken nog vrij. Hier mijn voorkant (linkerhuis), dit dak ligt op west:

Afbeeldingslocatie: http://s32.postimg.org/i4h4hyz4x/40885786.jpg

Dit is een foto van de achterkant, dit dak ligt op oost. Daar is iets minder ruimte door de dakkapel en daar weer boven zit ook al een zonneboiler:

Afbeeldingslocatie: http://s32.postimg.org/v3g6cqq8x/40885783.jpg

Wil ik het zelf doen? Ja zeker, in principe wil ik zoveel mogelijk zelf (leren) doen. Leuk om me in te verdiepen :) Alleen zelf groepen aanleggen of zonnepanelen op een schuin dak installeren, dat lijkt mij nou niet heel erg makkelijk. Maar ik laat me graag overtuigen dat dat prima zelf te doen is 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
[afbeelding]
[afbeelding]
MdO82 schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 17:27:
[...] Zag dat die van mij nu lekker 50 graden is :D
reneeke1970 schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 17:53:
[...]Normale werk temperatuur, blijft ie droog van......
Voor wie de temperatuur van zijn omvormer(s) niet belangrijk vind:
enphaseenergy.com - Proprietary and Confidential - 4 Electrolytic capacitor technology 4.1 Useful Life: "[...] The capacitor lifetime is very sensitive to temperature as its useful life doubles for every 10°C temperature drop." Nu kan iedereen iets van die strekking bedenken, maar goed, dit geloven mensen mischien meer.

Bij de installatie die ik beheer gaat op een mooie dag de ventilator aan.
Nu nog een thermostaat regelaar, nog iets wat ik af moet maken...

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
MrBlond schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 21:43:
[...]

-2*4 Shell IRS 95ACN series op 2 soladin omvormers. Deze schieten in foutmelding
-2*2 Shell solar op 4 soladin120 omvormers. Hier heb ik geen idee van of deze werken. Ik zie geen rode lampjes dus neem aan van wel.

Ik ben vanavond even het dak opgegaan en heb beide Suntech strings een voor een afgekoppeld. Daaruit bleek dat de Suntech's zijn aangesloten op de omvormers die het doen. Het probleem zit hem dus in de omvormers in combinatie met de 8 Shell IRS 95 ACN panelen (Die het vandaag trouwens wel weer deden).

Die panelen kan ik trouwens ook niet makkelijk afkoppelen of in parallel schakelen omdat er simpelweg geen stekkers opzitten. Alles zit doorgelust via dozen achterop de panelen.

Ik heb ook nog een foto kunnen maken van een andere sticker op de IRS 95 ACN panelen:

[afbeelding]

Ook heb ik op de 4 hele oude panelen nog een serie nummer gevonden:

[afbeelding]

Ik weet niet of dit helpt om de identiteit van de panelen te achterhalen. Google acties leverden bij mij iig niets op.

Ook heb ik voordat de zon definitief onderging nog even 1 omvormer uit kunnen lezen. Ik neem dat de data van vandaag niet goed is weggeschreven doordat ik de panelen (ongeveer 1.5 uur daarvoor) heb losgekoppeld. Ik heb nog niet zo goed door hoe ik de sunprofit software kan gebruiken om die data uit de omvormer te exporteren maar heb wel een screenshot gemaakt van de opbrengst van de afgelopen 10 dagen met de originele mastervolt software (mastervolt kan niet verder terug kijken):

[afbeelding]

Om op de vraag in te gaan of er nog ruimte is voor andere setjes, ik heb in principe mijn schuine daken nog vrij. Hier mijn voorkant (linkerhuis), dit dak ligt op west:

[afbeelding]

Dit is een foto van de achterkant, dit dak ligt op oost. Daar is iets minder ruimte door de dakkapel en daar weer boven zit ook al een zonneboiler:

[afbeelding]

Wil ik het zelf doen? Ja zeker, in principe wil ik zoveel mogelijk zelf (leren) doen. Leuk om me in te verdiepen :) Alleen zelf groepen aanleggen of zonnepanelen op een schuin dak installeren, dat lijkt mij nou niet heel erg makkelijk. Maar ik laat me graag overtuigen dat dat prima zelf te doen is 8)
toon volledige bericht
Die opbrengst is helemaal niet onaardig. Om de parallel schakeling te maken heb je dus ook een kniptang nodig haha en een paar losse mc4 stekkers met tang om aan te knijpen. Voor de panelen is niet zozeer type nodig maar gaat om de V en de A ,staat die er echt niet op?
Je moet eens goed bedenken wat je doel is voor toekomst want je hebt gewoon drie mooie daken waar je met relatief kleine omvormer ook iets moois nieuws kunt leggen, maar de oude laten liggen en zoeken wat er bij past op zelfde omvormer kan ook heel goed. Migjes is daarin een hele goeie puzzelaar, maar dan moeten er wel elektrische gegevens zijn

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
onetime schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 21:47:
[...]

[...]

[...]

enphaseenergy.com - Proprietary and Confidential - 4 Electrolytic capacitor technology 4.1 Useful Life: "[...] The capacitor lifetime is very sensitive to temperature as its useful life doubles for every 10°C temperature drop." Nu kan iedereen iets van die strekking bedenken, maar goed, dit geloven mensen mischien meer.

toon volledige bericht
Waarom niet een continu ventilator? Kan toch geen kwaad? Voor paar euro 12v zonnepaneel en draait mee zodra zon schijnt? Kost geen extra stroom en adapter en thermostaat....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:14
onetime schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 21:47:
[...]

[...]

[...]

toon volledige bericht
Ik werk al jaren met vermogens electronica, een constante liefst ~30-40 graden temperatuur is het mooiste. Ook de kwaliteit van de condensatoren (kun je zelf niet veel aan veranderen) speelt een grote rol.

Ik heb op mijn omnik habbekrats in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 4" regelaar zitten

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-11-2023

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

Iemand nog een adresje voor 8 TSMC C2 paneeltjes voor een leuke prijs? vermogen vanaf 145W
Ik wil er nog 8 bijleggen op de schuur, dan is het vol bij mij.

Het moeten ivm maatgeving en aanzicht wel TSMC C2 zijn, die liggen ook al op de aanbouw op West, deze gaan op oost gesitueerd dan hun werk doen.

Suggesties voor een leuke prijs welkom.

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Anoniem: 266924 schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 20:09:
[...]
Ik vroeg: in zodanige hoeveelheden dat het zoden aan de dijk zet.
Een kale kWh prijs, rest is belasting en transport, op dit moment is volgens mij bij greenchoice, 0,036 ook al gaat er bijv. 30% af, dan gaat het over 0,012. Het zet naar mijn idee geen zoden aan de dijk.
En daarbij laat de thermostaat van mijn apparaten zelf maar op een zogenaamde domme manier bepalen wat 'ik' wil en niet een zogenaamde slimme 3e laten bepalen wat goed voor mij zou zijn. KeepItSimpleStupid.
En wat denk je dat er in de omgekeerde situatie gebeurd, schaarste een hogere prijs, waar je niets te kiezen hebt, zelfs niet kunt controleren of dat inderdaad zo is. Prijsdifferentiatie wat met dat smart-gedoe mogelijk is, is er niet voor de burger, die burger is er alleen maar om .......
Als "iedereen meedoet" reken maar dat dat zoden aan de dijk zet. (Ik heb het over vraagsturing voor net stabilisatie) Zeker grote koel / vries huizen. Die mogen vaak best wat kouder als het goedkoop is omdat ze dan minder hoeven te koelen als het duur is. Vraag verschuiving. Daar is de kale stroomprijs ook een groter deel van de totale kosten.
En ik zou het met je eens zijn dat een derde niet dingen voor mij gaat bepalen. Maar binnen de door mij gestelde grenzen vind ik wel acceptabel. Ik probeer ook al het eigen verbruik van de zonnestroom te verhogen. De boiler draaid momenteel op 200W 24/365. Vol-continu. Weet jij een vriendelijker manier?

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

onetime schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 00:25:
[...]

Als "iedereen meedoet" reken maar dat dat zoden aan de dijk zet. (Ik heb het over vraagsturing voor net stabilisatie) Zeker grote koel / vries huizen. Die mogen vaak best wat kouder als het goedkoop is omdat ze dan minder hoeven te koelen als het duur is. Vraag verschuiving. Daar is de kale stroomprijs ook een groter deel van de totale kosten.
En ik zou het met je eens zijn dat een derde niet dingen voor mij gaat bepalen. Maar binnen de door mij gestelde grenzen vind ik wel acceptabel. Ik probeer ook al het eigen verbruik van de zonnestroom te verhogen. De boiler draaid momenteel op 200W 24/365. Vol-continu. Weet jij een vriendelijker manier?
Ik zie het probleem van net-instabiliteit niet, heb het nog nooit zien uitvallen, lijkt mij iets voor de netbeheerder mocht het een issue zijn. Ik heb een aantal jaarverslagen van een v.d. netbeheerders bestudeert, wat constant genoemd wordt is dat investeringen vermeden dienen te worden, cq. elders neergelegd, om hun netto winst na belastingen van tussen de 200.000.000 en 250.000.000 veilig te stellen. Dit zijn bedragen welke voor alle grote netbeheerders in Nederland gelden, totaal ongeveer 1miljard netto na belastingen. Lijkt me een mooie taak voor hen, daar betalen wij onze 'te hoge' transportkosten voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert888
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22-06-2018
Pas daarom op met Chinese spelers.
Weg garantie.

https://solarmagazine.nl/...gli-op-randje-van-afgrond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-01 08:26

ATS

Je denkt dat Europose spelers niet om kunnen vallen? :F

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:15

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

MrBlond schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 21:43:
[...]

Dat blijft een beetje vreemd. De Soladin zou 155 V aan moeten kunnen, dan zouden deze panelen 38,75 V leveren. En dat is best veel, vooral voor een paneel met zo weinig vermogen.
Niet verkeerd. Je hebt in die tijd 31,7 kWh/kWp gedaan, ik heb maar 29,7 gehaald.

Je zou de opbrengsten van de Shells met de Suntechs moeten vergelijken (en dus genormeerd naar kWh/kWp), en dan dagen dat het goed gaat vergelijken met dagen dat de omvormers met de Shells in storing gaan. Dan heb je een indicatie hoeveel dat uitmaakt in opbrengst.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
reneeke1970 schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 22:05:
[...]

Waarom niet een continu ventilator? Kan toch geen kwaad? Voor paar euro 12v zonnepaneel en draait mee zodra zon schijnt? Kost geen extra stroom en adapter en thermostaat....
Eventueel geluid op tijden dat het niet nodig (< 30 graden) Hij staat vanaf 1/2 october tm maart bij mij uit.

[ Voor 4% gewijzigd door Snarfie31 op 04-05-2016 08:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carbon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-02 15:08

Carbon

4800Wp + 5400Wp

Gisteren is de laatste fase van mijn zonnepanelen project afgerond.

18x LG Neon2 fullblack (300Wp) op zuid.

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/jmmDSYCtl6KY6jSViJTKcPZ0/medium.jpg

Totaal ligt er nu 10400Wp, voldoende overschot voor het volgende project: de LW warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Carbon schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 08:29:
Gisteren is de laatste fase van mijn zonnepanelen project afgerond.

18x LG Neon2 fullblack (300Wp) op zuid.

[afbeelding]

Totaal ligt er nu 10400Wp, voldoende overschot voor het volgende project: de LW warmtepomp.
Heel mooi en strak 8)
Als dit dak op zuid ligt, waar ligt de rest van je Wp dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carbon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-02 15:08

Carbon

4800Wp + 5400Wp

Atomic2005 schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 08:36:
[...]

Heel mooi en strak 8)
Als dit dak op zuid ligt, waar ligt de rest van je Wp dan?
De rest is verdeelt over 3 andere dakvlakken (zuid,oost en west) en dat werkt fantastisch met een SolarEdge optimizers.

Zuid (met een klein beetje schaduw)
PV

Oost (Er is nog ruimte voor 4 panelen :) )
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/FyX1cmPx95iMGgajmjQToePW/medium.jpg

West
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/NHfR8o2MsKCoI8z9P5LrtHvg/medium.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Carbon op 04-05-2016 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
Tot nu hebben alle grote chinese spelers als oa suntech een overheids bailout gekregen is ook te verwachten omdat vaak meerderheid van aandelen direct of indirect inhanden is van de overheid soort van fusies volgen dan dit in tegen stelling tot westerse pv bedrijven die gaan meteen failliet reken ook dat die balansen van die chinese bedrijven na zo'n reorganisatie een stuk gezonder is dan die van bestaande westerse pv bedrijven. Simpel gezegd de chinese overheid heeft letterlijk triljoenen dollars aan overschotten en een langdurige missie (meer jarenplan) mbt plaatsewn van PV. Westerse landen hebben triljoenen aan tekorten. Denk dus eerder dat je beter westerse pv bedrijven in de gaten moet houden.

[ Voor 7% gewijzigd door Snarfie31 op 04-05-2016 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:20

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

MrBlond schreef op maandag 02 mei 2016 @ 22:53:
[...]

Zo'n splitter heb je nodig inderdaad. 1x voor de plus en 1x zijn tegenhanger voor de min.
Met zulke oude panelen is er wel kans dat er geen MC4 stekker maar iets anders aan zit, maar daar kom je dan snel achter :)
Ik vind het niet moeilijk, het is niet lastiger dan wat kroonsteentjes aandraaien :)
Een complicerende factor in de huidige opstelling kan zijn dat er geen specifieke meterkastgroep is voor de panelen, dat moet je even controleren.
Volgens de regels der kunst mag je op een groep waar ook verbruikers zitten (stopcontacten, lampen) maar 500W invoeden met een stekker. Waarschijnlijk voldoet jouw installatie daar nu niet aan, de omvormers zitten allemaal op dezelfde groep?
Dat netjes oplossen is misschien wel een eigen topic waard.
Ook een goede optie.
Ik raad aan het losgekoppelde paneel kort te sluiten (zijn stekkers in elkaar klikken) om de stekkers en contacten schoon en droog te houden. Het paneel kan daar tegen.

Maar de eerste stap is de aannames controleren. Meten dus ;)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjuppie
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-03 11:09
Proton_ schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 08:55:
[...]

Volgens de regels der kunst mag je op een groep waar ook verbruikers zitten (stopcontacten, lampen) maar 500W invoeden met een stekker. Waarschijnlijk voldoet jouw installatie daar nu niet aan, de omvormers zitten allemaal op dezelfde groep?
Dat netjes oplossen is misschien wel een eigen topic waard.
En dit is nu net aangepast, je kunt een omvormer tot ong. 2000W nu ook aansluiten op een groep met gebruikers (je mag dan echter niet dmv van stekker in stopcontact en moet je even een 'vaste' aansluiting maken). Uiteraard verzeker je jezelf er wel van dat de kabels in je huis voldoende stroom kunnen verdragen!

4240 Wp ZZW PVOutput Sjuppie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18:39

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Inderdaad, de NEN 10 10 is (recent) aangepast op dit punt

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/3ADyAPJl.png
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/9iP3zBol.png
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/BGI5xaIl.png

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:20

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Sjuppie schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 09:06:
[...]
En dit is nu net aangepast, je kunt een omvormer tot ong. 2000W nu ook aansluiten op een groep met gebruikers (je mag dan echter niet dmv van stekker in stopcontact en moet je even een 'vaste' aansluiting maken). Uiteraard verzeker je jezelf er wel van dat de kabels in je huis voldoende stroom kunnen verdragen!
... en dat is niet in tegenspraak met mijn opmerking :)
Om MrBlond's installatie aan de NEN1010 te laten voldoen moet er dus wat gebeuren, er is nu ~2500 W aan omvormers met stekkers ingeprikt.
Daarvan 1000W vast aansluiten, bijvoorbeeld met genoemde Growatt, maakt het nog niet helemaal OK.
Om dit niet in de ruis hier te laten verdwijnen is een eigen topic handig.
Dan gaan we hier niet nog harder over de 10k posts ;)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert888
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22-06-2018
Dus bij Sharp, LG, AEG, BenQ , Panasonic en Sunpower loop je volgens jou meer Risico dan bij Yinli wat nu voor de 2e keer omvalt!

uote]Snarfie31 schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 08:52:
[...]

Tot nu hebben alle grote chinese spelers als oa suntech een overheids bailout gekregen is ook te verwachten omdat vaak meerderheid van aandelen direct of indirect inhanden is van de overheid soort van fusies volgen dan dit in tegen stelling tot westerse pv bedrijven die gaan meteen failliet reken ook dat die balansen van die chinese bedrijven na zo'n reorganisatie een stuk gezonder is dan die van bestaande westerse pv bedrijven. Simpel gezegd de chinese overheid heeft letterlijk triljoenen dollars aan overschotten en westerse hebben triljoenen aan tekorten en een langdurige missie (meer jarenplan) mbt plaatsewn van PV. Denk dus eerder dat je beter westerse pv bedrijven in de gaten moet houden.
[/quote]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Is er ergens een topic waar Verschillende mogelijkheden tot opmaken overschot besproken word. ben op zoek naar een methode die financieel rendabel is maar ik blijf telkens steken....

1 PVoutput . Dongen NB

Pagina: 1 ... 108 109 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Losse aankoopadviezen of het bespreken van offertes horen in een eigen topic.