migjes schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 11:28:
[...]
volgende stap?
geen idee, post eens een bericht met alle gegevens bij elkaar.
(ik moet nu erg gaan puzzelen om alle gegevens bij elkaar te krijgen, en ik ben liever lui als moe.

)
kunnen we eens uit zoeken welke panelen misschien in 1 string te zetten zijn.
en graag een foto van het huis, zodat we ook een idee hebben of je er niet een leuke oost of west set bij kunt doen.
wil je trouwens het zelf gaan doen?
(is niet moeilijk, maar als je het voor de eerste keer wil gaan doen kunnen mensen er wel tegen op zien.)
Hierbij een poging alles bij elkaar te zetten.
-2*3 Suntech 210wp series op 2 soladin omvormers. Deze werken goed.
-2*4 Shell IRS 95ACN series op 2 soladin omvormers. Deze schieten in foutmelding
-2*2 Shell solar op 4 soladin120 omvormers. Hier heb ik geen idee van of deze werken. Ik zie geen rode lampjes dus neem aan van wel.
Ik ben vanavond even het dak opgegaan en heb beide Suntech strings een voor een afgekoppeld. Daaruit bleek dat de Suntech's zijn aangesloten op de omvormers die het doen. Het probleem zit hem dus in de omvormers in combinatie met de 8 Shell IRS 95 ACN panelen (Die het vandaag trouwens wel weer deden).
Die panelen kan ik trouwens ook niet makkelijk afkoppelen of in parallel schakelen omdat er simpelweg geen stekkers opzitten. Alles zit doorgelust via dozen achterop de panelen.
Ik heb ook nog een foto kunnen maken van een andere sticker op de IRS 95 ACN panelen:
Ook heb ik op de 4 hele oude panelen nog een serie nummer gevonden:
Ik weet niet of dit helpt om de identiteit van de panelen te achterhalen. Google acties leverden bij mij iig niets op.
Ook heb ik voordat de zon definitief onderging nog even 1 omvormer uit kunnen lezen. Ik neem dat de data van vandaag niet goed is weggeschreven doordat ik de panelen (ongeveer 1.5 uur daarvoor) heb losgekoppeld. Ik heb nog niet zo goed door hoe ik de sunprofit software kan gebruiken om die data uit de omvormer te exporteren maar heb wel een screenshot gemaakt van de opbrengst van de afgelopen 10 dagen met de originele mastervolt software (mastervolt kan niet verder terug kijken):
Zijn dit een beetje redelijke dagopbrengsten voor 3 210 wp panelen?
Om op de vraag in te gaan of er nog ruimte is voor andere setjes, ik heb in principe mijn schuine daken nog vrij. Hier mijn voorkant (linkerhuis), dit dak ligt op west:
Dit is een foto van de achterkant, dit dak ligt op oost. Daar is iets minder ruimte door de dakkapel en daar weer boven zit ook al een zonneboiler:
Wil ik het zelf doen? Ja zeker, in principe wil ik zoveel mogelijk zelf (leren) doen. Leuk om me in te verdiepen

Alleen zelf groepen aanleggen of zonnepanelen op een schuin dak installeren, dat lijkt mij nou niet heel erg makkelijk. Maar ik laat me graag overtuigen dat dat prima zelf te doen is