Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-06 21:09
Het is weer lente... en net als ieder jaar begint het dan te kriebelen om zonnepanelen op het schuurtje te leggen in de achtertuin. Ik heb ruimte voor 2 panelen in portrait stand op een betonnen dak. Geen idee of het ooit de terugverdien tijd haalt, maar ik zie het ook als een leuk hobby project.

Ik heb de schuur op het zuiden, maar rond een uur of 3 zal er schaduw op de schuur vallen van een boom van de buren. In de zomer staat ze vol in het blad en is dit op zijn ergst. In de lente is de boom kaal, hij begint nu (half april) net knoppen te krijgen.

Nou heb ik in eerste instantie zitten kijken naar setjes, maar die leveren allemaal een montage systeem waarbij de panelen horizontaal liggen.

En de complete setjes die ik vind, zijn duurder (vanaf €725) dan als ik hetzelfde zelf samen stel en hebben het verkeerde montage systeem. Ik kom zelf dus tot de onderstaande keuzes.

APS 500i micro inverter - €199
https://zaanzon.nl/shop/o...vormer-aps-500i-500-watt/
Alternatief is de soladin 600, maar ik begrijp dat die veel herrie maakt. Ook al staat het dan in de schuur, zit ik daar niet echt op te wachten als dit stiller en goedkoper is en ook i.v.m. schaduw efficienter.
De omvormer levert max 500AC en kan 2 panelen aan van max 310 Wp.

Montageset plat dak, 15 graden portrait - €79,95
https://www.zonnemarkt.nl...plete-montageset-plat-dak
Dit is tot nu toe het enige betaalbare portrait montage systeem dat ik ben tegengekomen. Gaat anders al snel naar de 180 euro toe. Is geschikt voor verschillende formaten panelen.

Panelen 2x ca. €200?
De schuur heeft een oppervlak van 286cm breed bij 170cm lang. Rekening houdend met een hoek van 15 graden is de max. lengte van een paneel dus 176cm. Daarbij past bij bovenstaande montage set de afmeting 165cm x 99cm, wat overeen komt met maximaal 2 panelen. (vandaar ook de keuze micro-inverter)

Nu begrijp ik dat poly beter is als je schaduwval hebt op panelen, maar dat mono geschikter is als je vol op zuid staat. 's ochtends vangt het paneel direct zon, Er valt geen schaduw vanaf het oosten.

Gezien de inverter max 500 watt kan leveren, maar max 2x 310 Wp aankan. Heeft het dan meerwaarde om de panelen over te dimensioneren? Ofwel, moet ik zoeken naar 2x 250 Wp panelen, of is 2x 275 een betere keuze? De panelen van 300 Wp worden al vrij snel een stuk duurder, dus voor mijn gevoel hebben die geen meerwaarde.

Waar kan ik nu het beste op letten bij uitzoeken van panelen? Hebben jullie iets om aan te raden?
Misschien zien jullie nog een andere mogelijkheid dan ik heb uitgedacht?

In totaal kom ik met bovenstaande op zo'n €680. Maar ik ben ook geheid nog wel iets vergeten.
Moet ik nog speciale bekabeling bijkopen? Er worden wel kabels meegeleverd met de inverter.

Beste antwoord (via FunFair op 03-05-2016 13:01)

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:57
Gewoon 2 x een 260Wp paneel met een APS 500. Dat is stekkerklaar en heeft twee MPPT's dus maximale opbrengst. Nieuwe spullen kopen en geen gebruikte dingen als je (nog) geen verstand van zaken hebt. Montagemateriaal kun je best zelf maken als je er even over nadenkt. Hout of aluminium hoekprofielen en popnagels oid.
https://www.greenybros.com/260-wp-zonnepaneel-denim/

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:44
Ik zou voor een dergelijk klein setje kijken naar wat gebruikt spul. Dan kan het een stuk goedkoper lijkt mij.

In Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 4 komen wel eens wat websites voorbij die gebruikt spul verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinustilburg
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 17:09
Deze ga ik ook volgen :).

Ik wil namelijk een zelfde soort set gaan kopen of samenstellen. Mijn beweegredenen voor een 'plug & play' set (dus rechtstreeks in het stopcontact te steken) zijn dat wij waarschijnlijk nog wel een keer gaan verhuizen (en ik daarom nu niet wil investeren in aanpassingen in de meterkast en het leggen van een leiding + kabel van de schuur naar de meterkast), ik nu geen budget heb voor een grote set van 10 panelen maar het wel leuk vind 'voor de hobby'. En daarnaast kan ik met 2 panelen op de schuur toch 15% besparen op de stroomrekening.

Volgens mijn berekeningen moet het in een jaar of 6-7 terug te verdienen zijn.
http://www.pkstore.nl/2-x...lusief-APS-Micro-Omvormer Deze set is ook goed betaalbaar. Al komen hier nog de aansluitset (€27,50) en steunen voor plat dak (2x €34,95) bij.
Op http://www.sun-solar.nl staan ook regelmatig goedkope complete sets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:51
Met de beschikbare ruimte kan je ook wat panelen met een afwijkende maat te zoeken. Panasonic heeft 245Wp panelen van 158 x 79.8. Niet goedkoop, maar daarvan kun je er wel 3 kwijt. Er bestaan ook 165Wp TSMC-panelen van 65X165, daar zou je er 4 van kwijt kunnen.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinuz___
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-06 10:04
Paar punten van aandacht:
Hoe gemakkelijk is je schuur te bereiken vanaf de openbare weg? En hoe is de buurt? Dit i.v.m. mogelijke diefstal van de panelen.
Ik neem aan dat je een elektra aansluiting hebt in je schuur? Anders heb je ook weer aardige meerkosten voor kabel aanleg.
Polykristallijne panelen hebben meestal een (veel) scherpere prijs per Wp, alleen daarom zou ik eerder voor Poly kiezen.
Ik zou het piekvermogen van de panelen niet te veel de rating van je inverter laten overstijgen, je gooit dan waarschijnlijk een deel van je opgewekte vermogen weg.
Als je richting west veel schaduw verwacht is het voor een optimale opbrengst wellicht verstandig je panelen een graad of 10 richting oost te draaien
Vergeet niet de BTW teruggave, is wel wat administratieve rompslomp maar scheelt je zo 1-2 jaar terugverdientijd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:19

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Er passen ook 3 Solar Frontier panelen op die schijnbaar beter om kunnen gaan met schaduw en diffus licht. Dus misschien in jouw geval een betere keuze. 10%-20% meer Wp aan je omvormer hangen is geen probleem, zeker niet als je veel last van schaduw hebt. Je zal dan in de lente wat aftopppen, maar dat is niet zo heel erg.

En wat Tinuz al zegt.

Verder kun je de meeste montagespullen zowel portait als landscape gebruiken. Of je neemt gewoon wat houten balken aangezien het maar om een paar panelen gaat (diefstal is dan wel weer een issue). Wacht, je schuur heeft natuurlijk een plat dak.

TSMC panelen is misschien leuk, maar die worden niet meer gemaakt, dus kan met garantie problemen geven (ik heb er toevallig 1 kapot en dat was lastig om een nieuwe te krijgen).

Over herrie van de Soladin heb ik nog niets gelezen. Lijkt me ook niet echt een issue.

[ Voor 3% gewijzigd door zonoskar op 14-04-2016 15:26 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
Mijn schuur is wel goed bereikbaar vanaf de openbare weg... Wel een rustige wijk. De achterbuurman heeft 3 panelen van 100Wp icm een soladin liggen en die liggen er nog steeds na ca. 5 jaar. Ik kan ze wel verankeren aan het betonnen dak, maar een handige Harry haalt dat zo los natuurlijk.

Misschien dus niet in te dure panelen investeren? De micro inverter zit wel achter het paneel, misschien valt die met een langere kabel in de schuur te plaatsen.

De schuur heeft een eigen groep, dus die wil ik gebruiken.
En een constructie zelf maken van hout is misschien ook wel een idee. Moet goedkoper kunnen dan 80 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
T-MOB schreef op donderdag 14 april 2016 @ 15:08:
Met de beschikbare ruimte kan je ook wat panelen met een afwijkende maat te zoeken. Panasonic heeft 245Wp panelen van 158 x 79.8. Niet goedkoop, maar daarvan kun je er wel 3 kwijt. Er bestaan ook 165Wp TSMC-panelen van 65X165, daar zou je er 4 van kwijt kunnen.
3x 245Wp levert alleen teveel voor wat je ongestraft op een groep mag bijplaatsen. Dan zou ik een extra groep moeten maken en grondkabel leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-05 13:31

Jack

MHz Matters

FunFair schreef op donderdag 14 april 2016 @ 15:34:
3x 245Wp levert alleen teveel voor wat je ongestraft op een groep mag bijplaatsen. Dan zou ik een extra groep moeten maken en grondkabel leggen.
Niet als je het aansluit op een 500W omvormer. Deze zal aftoppen in de zomer en dan uiteraard maar max 500W doorgeven.

[Specs]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 18:48
FunFair schreef op donderdag 14 april 2016 @ 14:28:
Het is weer lente... en net als ieder jaar begint het dan te kriebelen om zonnepanelen op het schuurtje te leggen in de achtertuin. Ik heb ruimte voor 2 panelen in portrait stand op een betonnen dak. Geen idee of het ooit de terugverdien tijd haalt, maar ik zie het ook als een leuk hobby project.

Ik heb de schuur op het zuiden, maar rond een uur of 3 zal er schaduw op de schuur vallen van een boom van de buren. In de zomer staat ze vol in het blad en is dit op zijn ergst. In de lente is de boom kaal, hij begint nu (half april) net knoppen te krijgen.

Nou heb ik in eerste instantie zitten kijken naar setjes, maar die leveren allemaal een montage systeem waarbij de panelen horizontaal liggen.

En de complete setjes die ik vind, zijn duurder (vanaf €725) dan als ik hetzelfde zelf samen stel en hebben het verkeerde montage systeem. Ik kom zelf dus tot de onderstaande keuzes.

APS 500i micro inverter - €199
https://zaanzon.nl/shop/o...vormer-aps-500i-500-watt/
Alternatief is de soladin 600, maar ik begrijp dat die veel herrie maakt. Ook al staat het dan in de schuur, zit ik daar niet echt op te wachten als dit stiller en goedkoper is en ook i.v.m. schaduw efficienter.
De omvormer levert max 500AC en kan 2 panelen aan van max 310 Wp.

Montageset plat dak, 15 graden portrait - €79,95
https://www.zonnemarkt.nl...plete-montageset-plat-dak
Dit is tot nu toe het enige betaalbare portrait montage systeem dat ik ben tegengekomen. Gaat anders al snel naar de 180 euro toe. Is geschikt voor verschillende formaten panelen.

Panelen 2x ca. €200?
De schuur heeft een oppervlak van 286cm breed bij 170cm lang. Rekening houdend met een hoek van 15 graden is de max. lengte van een paneel dus 176cm. Daarbij past bij bovenstaande montage set de afmeting 165cm x 99cm, wat overeen komt met maximaal 2 panelen. (vandaar ook de keuze micro-inverter)

Nu begrijp ik dat poly beter is als je schaduwval hebt op panelen, maar dat mono geschikter is als je vol op zuid staat. 's ochtends vangt het paneel direct zon, Er valt geen schaduw vanaf het oosten.

Gezien de inverter max 500 watt kan leveren, maar max 2x 310 Wp aankan. Heeft het dan meerwaarde om de panelen over te dimensioneren? Ofwel, moet ik zoeken naar 2x 250 Wp panelen, of is 2x 275 een betere keuze? De panelen van 300 Wp worden al vrij snel een stuk duurder, dus voor mijn gevoel hebben die geen meerwaarde.

Waar kan ik nu het beste op letten bij uitzoeken van panelen? Hebben jullie iets om aan te raden?
Misschien zien jullie nog een andere mogelijkheid dan ik heb uitgedacht?

In totaal kom ik met bovenstaande op zo'n €680. Maar ik ben ook geheid nog wel iets vergeten.
Moet ik nog speciale bekabeling bijkopen? Er worden wel kabels meegeleverd met de inverter.
Ik denk persoonlijk dat het meest economisch is om te spelen met vier solarfrontier panelen(4×165wp), dan kom je wel op 2.5×2.0m ,dus mag het iets oversteken? Panelen zijn niet duur (heb er eentje te koop ) en hebben weinig last van schaduw. Dit zet je op een stecagrid 500 van marktplaats.
Een klein schansje maak je gewoon van geïmpregneerde balken, kost niet veel.
Denk dat je dit hele verhaal voor uiterlijk 700 hebt compleet (mogelijk ook 550)

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

445033

reneeke1970 schreef op donderdag 14 april 2016 @ 15:40:
[...]

Ik denk persoonlijk dat het meest economisch is om te spelen met vier solarfrontier panelen(4×165wp), dan kom je wel op 2.5×2.0m ,dus mag het iets oversteken? Panelen zijn niet duur (heb er eentje te koop ) en hebben weinig last van schaduw. Dit zet je op een stecagrid 500 van marktplaats.
Denk dat je dit hele verhaal voor uiterlijk 700 hebt compleet (mogelijk ook 550)
Oversteken kan je problemen met je gemeente krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
Ter aanvulling nog even een foto van de schuur met in rood aangegeven het oppervlak wat ik mag gebruiken (andere helft is van de buren, zou evt. wel iets vanaf kunnen snoepen, maar de lengte is het probleem niet :))

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/xM9VdE6.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
FunFair schreef op donderdag 14 april 2016 @ 15:34:
[...]

Je mag tegenwoordig, mits je de omvormer in de schuur vast ( niet via WCD ) aansluit
al tot 2000W ac invoeden op een bestaande groep
http://www.hollandsolar.n...ndgroep.html#.Vw-hFTGMP0E

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinustilburg
[...]

Maar waarom is dat economischer dan bijvoorbeeld de set die ik liet zien of een zelf samengestelde set? Komt ook op ongeveer 700 euro en dan heb je ook nog eens alles nieuw dus waarschijnlijk meer btw voordeel (dan wanneer je tweedehands koopt).
Je zit toch vast aan je max. van 500W dus 4x165wp biedt niet echt voordeel.

Is er nog een reden om bijvoorbeeld zo'n Stecagrid 500 te verkiezen boven een APS YC500?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
martijnemmerik schreef op donderdag 14 april 2016 @ 16:00:
[...]

Maar waarom is dat economischer dan bijvoorbeeld de set die ik liet zien of een zelf samengestelde set? Komt ook op ongeveer 700 euro en dan heb je ook nog eens alles nieuw dus waarschijnlijk meer btw voordeel (dan wanneer je tweedehands koopt).
Je zit toch vast aan je max. van 500W dus 4x165wp biedt niet echt voordeel.

Is er nog een reden om bijvoorbeeld zo'n Stecagrid 500 te verkiezen boven een APS YC500?
Steca is goedkoper en sf kan niet op aps door voltage
Omdat jij minder wp hebt, geen montage materiaal en schaduw gevoelige panelen.
De max van 500 is geen probleem want haalt ie toch zelden tot nooit

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/as5qh8jw1fgb5.jpg

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Zo simpel kan dat op hout

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/tp9tnw6n4t6sy.jpg

Meer is er niet voor nodig, paar rubber voetjes en lange schroeven met grote ringen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
FunFair schreef op donderdag 14 april 2016 @ 15:44:
Ter aanvulling nog even een foto van de schuur met in rood aangegeven het oppervlak wat ik mag gebruiken (andere helft is van de buren, zou evt. wel iets vanaf kunnen snoepen, maar de lengte is het probleem niet :))

[afbeelding]
Kunt beter samen doen met buurman en stroom delen, 8 panelen op 1kw omvormer haha

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
reneeke1970 schreef op donderdag 14 april 2016 @ 16:26:
[...]

Kunt beter samen doen met buurman en stroom delen, 8 panelen op 1kw omvormer haha
De buren hebben een huurhuis, die hebben totaal geen interesse in zo'n investering :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Als ze toch geen interesse hebben, misschien mag je hun dak dan ook vol leggen :)

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
[...]

4 SF panelen is ca. 2,5m x 2m.
Dus in de breedte past het makkelijk, 30cm over.
In de lengte zou ik kunnen oversteken, dat is op eigen terrein, dus heeft gemeente weinig mee te maken natuurlijk. Kan ook nog een stukje ruimte snoepen van het deel van de buren :)

Bedenk me nu alleen dat de glazenwasser met de ladder altijd over de schuur bij ons achter komt. Dus eigenlijk moet er wel loopruimte overblijven, of ik moet de glazenwasser opzeggen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
reneeke1970 schreef op donderdag 14 april 2016 @ 16:23:
[afbeelding]

Meer is er niet voor nodig, paar rubber voetjes en lange schroeven met grote ringen
wat doe je eigenlijk tegen wegwaaien met deze constructie? is het geheel zwaar genoeg om alles op de plaats te houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
FunFair schreef op donderdag 14 april 2016 @ 17:26:
[...]

wat doe je eigenlijk tegen wegwaaien met deze constructie? is het geheel zwaar genoeg om alles op de plaats te houden?
De balken zijn 12×6 dus wegen wel wat, met panelen erbij zeker 350 kilo, ik heb uit alle macht getrokken maar kreeg geen beweging in, net als de afgelopen storm vorige week. Moet wel zeggen dat achterkant afgeschermd word door schuin dak. Maar anders is een klein trottoir bandje van 100×5×15 zwaar zat als ballast (18kg)

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

445033

FunFair schreef op donderdag 14 april 2016 @ 17:22:
[...]

4 SF panelen is ca. 2,5m x 2m.
Dus in de breedte past het makkelijk, 30cm over.
In de lengte zou ik kunnen oversteken, dat is op eigen terrein, dus heeft gemeente weinig mee te maken natuurlijk. Kan ook nog een stukje ruimte snoepen van het deel van de buren :)

Bedenk me nu alleen dat de glazenwasser met de ladder altijd over de schuur bij ons achter komt. Dus eigenlijk moet er wel loopruimte overblijven, of ik moet de glazenwasser opzeggen :P
Oversteken mag niet, ook niet in je eigen ruimte. Sterker nog je moet zelfs een bepaalde maat uit de randen wegblijven.

Zie hier:

Het is van belang om te onderzoeken of er een vergunning nodig is voor het plaatsen van de zonnepanelen op het platte dak. Is het gebouw waarop de panelen geplaatst worden een Rijks-, provinciaal of gemeentelijk monument of ligt het gebouw in een Rijks beschermd stads- of dorpsgezicht, informeer dan bij uw gemeente of kijk op www.omgevingsloket.nl.

Wanneer dit niet het geval is, kan het zonnepaneel vergunningsvrij geplaatst worden indien het net zo ver verwijderd is van de dakrand als het paneel hoog is. Dus is het hoogste punt van het paneel 50 centimeter, dan moet de afstand tot de dakrand minimaal 50 centimeter zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01-06 21:33

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

445033 schreef op donderdag 14 april 2016 @ 18:34:
[...]

Oversteken mag niet, ook niet in je eigen ruimte. Sterker nog je moet zelfs een bepaalde maat uit de randen wegblijven.

Zie hier:

Het is van belang om te onderzoeken of er een vergunning nodig is voor het plaatsen van de zonnepanelen op het platte dak. Is het gebouw waarop de panelen geplaatst worden een Rijks-, provinciaal of gemeentelijk monument of ligt het gebouw in een Rijks beschermd stads- of dorpsgezicht, informeer dan bij uw gemeente of kijk op www.omgevingsloket.nl.

Wanneer dit niet het geval is, kan het zonnepaneel vergunningsvrij geplaatst worden indien het net zo ver verwijderd is van de dakrand als het paneel hoog is. Dus is het hoogste punt van het paneel 50 centimeter, dan moet de afstand tot de dakrand minimaal 50 centimeter zijn.
Bij een beschermd stadsgezicht is het meestal zo dat panelen niet zichtbaar mogen zijn vanaf de openbare weg.

Maar oversteken over je eigen grond lijkt me geen bezwaar. Zeker niet op een schuur die in je eigen achtertuin staat.. :?

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Atomic2005 schreef op donderdag 14 april 2016 @ 21:49:
[...]

Bij een beschermd stadsgezicht is het meestal zo dat panelen niet zichtbaar mogen zijn vanaf de openbare weg.

Maar oversteken over je eigen grond lijkt me geen bezwaar. Zeker niet op een schuur die in je eigen achtertuin staat.. :?
Zou een tafel maken van paneel ook niet mogen dan?
Of afdak maken boven houtstapel....
Pf moeten ze bij mij veel komen weghalen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:08
Ik heb zelf een setje van 3x mono 158x80 cm op een steca 500. Ideaal. Geen herrie van de omvormer en zeer voordelig te krijg.
Mijn panelen liggen al vanaf 2009 en zijn slechts 175 wp per stuk.
Voor jouw situatie: 3 van deze jongens:
http://www.sun-solar.nl/i...-prijs-172-euro-sunsolar/
En scoor een Steca 500 voor 125 euro op mp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

445033

Atomic2005 schreef op donderdag 14 april 2016 @ 21:49:
[...]

Is het wel want daarom liggen ze bij mij niet op het schuurdak na navraag bij mijn eigen gemeente. Gewone dak ligt bij mij gelukkig al wel vol, dus die 2 daar ga ik het risico niet mee lopen met een pennen likkende ambtenaar als buurman.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

445033

reneeke1970 schreef op donderdag 14 april 2016 @ 22:04:
[...]

Zou een tafel maken van paneel ook niet mogen dan?
Of afdak maken boven houtstapel....
Pf moeten ze bij mij veel komen weghalen
Een tafel staat laag in je tuin en een afdak boven hout is ook tot een maar een bepaalde hoogte toegestaan. Of dacht je in je achtertuin een afdak van 4 meter hoog te mogen maken? ;)

Maar je gaat je gang maar. Je bent gewaarschuwd en vraag het na bij je eigen gemeente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
445033 schreef op donderdag 14 april 2016 @ 23:03:
[...]

Een tafel staat laag in je tuin en een afdak boven hout is ook tot een maar een bepaalde hoogte toegestaan. Of dacht je in je achtertuin een afdak van 4 meter hoog te mogen maken? ;)

Maar je gaat je gang maar. Je bent gewaarschuwd en vraag het na bij je eigen gemeente.
Mijn prieel gaat aardig die kant op ja, en je moet niks vragen, als ze zeuren haal je die twee gewoon weg en klaar toch

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
wmeester schreef op donderdag 14 april 2016 @ 22:10:
Ik heb zelf een setje van 3x mono 158x80 cm op een steca 500. Ideaal. Geen herrie van de omvormer en zeer voordelig te krijg.
Mijn panelen liggen al vanaf 2009 en zijn slechts 175 wp per stuk.
Voor jouw situatie: 3 van deze jongens:
http://www.sun-solar.nl/i...-prijs-172-euro-sunsolar/
En scoor een Steca 500 voor 125 euro op mp.
Tnx, daar had ik nog niet over nagedacht. Is ook nog een prima optie. Ik dacht dat die 80cm panelen enkel in 100Wp variant waren.

Waarom zijn die Steca500 omvormers eigenlijk niet meer nieuw te koop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
Opties die ik nu in gedachten heb (prijzen zijn inschatting van eerste de beste webshop. excl. verzendkosten)

1) APS500 + 2x Yingli 275Wp = € 649 (kan €15-20 goedkoper met ander merk)
2) Setca500 + 3x Mono 210Wp = € 641
3) Steca500 + 4x SF 170 = €705

Optie 1, geeft minder Wp, maar geeft meer loopruimte op de schuur.
Optie 2, meer Wp, maar risico op garantie Steca en minder loopruimte.
Optie 3, hoewel valt voor mij af, omdat het teveel ruimte op de schuur kost.

Ofwel optie 1 versus optie 2. Maakt 550Wp versus 630Wp veel uit in de praktijk?
Optie 1 zou evt. ook kunnen met panelen van 290Wp voor €30 meer.

Het frame wil ik dan zelf bouwen met geimpregneerde balken. Past ook bij de overkapping die aan de schuur is gebouwd. Moet ik dan nog druk maken over uitzetten en krimp van het hout versus aluminium?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
FunFair schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 09:56:
Opties die ik nu in gedachten heb (prijzen zijn inschatting van eerste de beste webshop. excl. verzendkosten)

Het frame wil ik dan zelf bouwen met geimpregneerde balken. Past ook bij de overkapping die aan de schuur is gebouwd. Moet ik dan nog druk maken over uitzetten en krimp van het hout versus aluminium?
Optie één is ieder paneel apart dus minste last schaduw, optie twee als één paneel schaduw heeft gaan ze alle drie ten onder.
Optie drie heeft ook geen last van schaduw maar die viel al af.....
Uitzetten hout? Denk niet veel maar ik heb expres lange schroef met simpele carrosserie ring genomen omdat dat niet zo star is als de originele panelen klem beugels die daarvoor beschikbaar zijn
En steca is nog nieuw te krijgen, meen 230 euro maar weet niet zeker
Oh en loop ruimte, over solarfrontier kun je gewoon lopen, zeker als je alleen op aluminium rand gaat staan die volledig ondersteunt word door houten balk, doe ik ook om te poetsen namelijk

[ Voor 8% gewijzigd door reneeke1970 op 15-04-2016 11:27 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12:27
FunFair schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 09:56:

mijn keuze zou optie 2 zijn, meeste opbrengst met juiste panelen op juiste omvormer. ;)
andere opties zijn het hem net niet, kunnen wel maar is niet helemaal optimaal.

je mag ook de 3x210Wp vervangen voor 3x 245Wp panasonic, maar dat heeft een prijs. >:)

zelf zou ik niet zo snel hout gebruiken, maar:

pak een emmertje/wasbak etc etc etc.
steek daar een alu stang in en stort het vol met beton.
als het beton droog is haal je het uit de emmer en maak je de volgende.
beton smeer je in met een middeltje wat het water dicht maakt.
en klaar ben je met je voetjes voor de panelen, kost ook niet veel geld.
een beetje creatief nadenken hier over en je krijgt wel een leuke stellage voor elkaar. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
migjes schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 10:59:
[...]

mijn keuze zou optie 2 zijn, meeste opbrengst met juiste panelen op juiste omvormer. ;)

je mag ook de 3x210Wp vervangen voor 3x 245Wp panasonic, maar dat heeft een prijs. >:)

zelf zou ik niet zo snel hout gebruiken, maar:

pak een emmertje/wasbak etc etc etc.
steek daar een alu stang in en stort het vol met beton.
als het beton droog is haal je het uit de emmer en maak je de volgende.
beton smeer je in met een middeltje wat het water dicht maakt.
en klaar ben je met je voetjes voor de panelen, kost ook niet veel geld.
een beetje creatief nadenken hier over en je krijgt wel een leuke stellage voor elkaar. ;)
Je hebt gelijk, maar.... bij optie twee komen de panelen in serie op omvormer toch of ben ik abuis? En dat maakt het schaduw gevoelig, en hij heeft heel veel schaduw, dus denk jij dan dat dat ietsje betere combinatie nog steeds meerwaarde heeft?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
reneeke1970 schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 11:49:
[...]

Je hebt gelijk, maar.... bij optie twee komen de panelen in serie op omvormer toch of ben ik abuis? En dat maakt het schaduw gevoelig, en hij heeft heel veel schaduw, dus denk jij dan dat dat ietsje betere combinatie nog steeds meerwaarde heeft?
met een beetje snoeien val zijn schaduw erg mee. ;)
maar die hedra moet zoizo gesnoeid worden, die zit wel iets in de weg.
verder is er vrijwel open zicht op zuid.
en aangezien het een laag dakje is, moet je zoizo rekening houden met een iets mindere opbrengst.
(maar nog altijd genoeg)

verdere schaduw, laat de diodes in de panelen maar hun werk doen, komt wel goed met zo een klein setje. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Hmm nou oké, gelukkig mag hij zelf kiezen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
reneeke1970 schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 12:12:
Hmm nou oké, gelukkig mag hij zelf kiezen
ja... lastige keuze he...

Het is een beetje kiezen op gevoel i.p.v. dat er een duidelijke winnaar is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
Het is natuurlijk niet voor niets dat ik de opstelling aanhaal. Ik heb het hier al 7 jaar zo draaien;
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/Nuhpq1Q9Zi8kIEvPwv6uYamp/medium.jpg
Houten constructie van hout gemaakt wat ik overhad. Beetje knutselen is nog leuk ook.

Steca 500 zijn nog wel te koop maar op mp betaal je nog geeneens de helft. Ze werden vroeger ook onder de Philips psi 500 naa m verkocht

[ Voor 16% gewijzigd door wmeester op 15-04-2016 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
FunFair schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 13:07:
[...]

ja... lastige keuze he...

Het is een beetje kiezen op gevoel i.p.v. dat er een duidelijke winnaar is :P
moeilijk wel nee, jo.
alle 3 de opties werken, en zullen leuk opleveren.
geen probleem. ;)

ik zelf vind de aps niet een erg prettige omvormer voor een enkele aansluiting op een schuurtje.
dus liever de steca.
maar een steca wil eigenlijk gewoon 100Vmpp en 5A, en dat gaat dan weer beter met mono als met SF.

voor de schaduw, moet je op het dak van het schuurtje gaan liggen.
en dan rond kijken hoe de zon er over heen gaat. ;)
dan zul je zien dat het mee valt, je hebt wel schaduw, maar alleen op momenten dat de zon schuin op de panelen schijnt, en dan is de opbrengst ook niet hoog.

wil je niet te duur, dan scoor je gewoon 3x b.v. deze:
http://www.gebruiktezonne...ct=108&controller=product

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinustilburg
migjes schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 10:59:
[...]

Waar ik benieuwd naar ben is wat de argumenten zijn om voor optie B te gaan. Met mijn beperkte kennis denk ik dat je in alle gevallen gebonden bent aan het maximum van 500w (toch?) dus meer Wp biedt in dit geval geen voordelen(?).

Of is een Steca omvormer in dit geval beter dan zo'n APS micro omvormer? En waardoor is de een beter dan de ander?

Qua prijs maakt scheelt het in elk geval niet veel, buiten het feit dat de genoemde Steca in dit geval een tweedehandse is.

[ Voor 4% gewijzigd door tinustilburg op 15-04-2016 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
martijnemmerik schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 13:26:
[...]

Waar ik benieuwd naar ben is wat de argumenten zijn om voor optie B te gaan. Met mijn beperkte kennis denk ik dat je in alle gevallen gebonden bent aan het maximum van 500w (toch?) dus meer Wp biedt in dit geval geen voordelen(?).

Of is een omvormer beter dan zo'n APS micro omvormer?

Qua prijs maakt scheelt het in elk geval niet veel, buiten het feit dat de genoemde Steca in dit geval een tweedehandse is.
ik heb zelf nu 3000Wp op een omvormer hangen die maximaal 2000W doet per mpp.
top ik daar door regelmatig af, ja.
maar ik blijf wel de 2000W heel vaak halen, vaker als ik dat met 2000Wp zou doen.
en ook veel langer als met 2000Wp. ;)

maar begrijp goed, ik zeg niet dat dit verstandig is om te doen.
ik heb in totaal een 5,66kWp op mijn 3,3kW omvormer hangen. >:)
maar dat geeft mij wel een ruime 4000kWh per jaar. (hoeveel precies moet ik nog gaan ontdekken dit jaar.)
mijn oude oost-west had 3850Wp en deed +/- 2900kWh per jaar.
doe niet zoals ik doe zonder dat je weet wat je doet. ;)
antonboonstra in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)"

een steca is wel iets beter als een aps, maar om daar nu zoveel van te verwachten. :?
verschil met 500W setjes is zo klein, dat het eerder is wat je te pakken kunt krijgen belangrijker is. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Promo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:15
wmeester schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 13:08:
Het is natuurlijk niet voor niets dat ik de opstelling aanhaal. Ik heb het hier al 7 jaar zo draaien;
[afbeelding]
Houten constructie van hout gemaakt wat ik overhad. Beetje knutselen is nog leuk ook.

Steca 500 zijn nog wel te koop maar op mp betaal je nog geeneens de helft. Ze werden vroeger ook onder de Philips psi 500 naa m verkocht
Ziet er goed uit. Hoeveel brengt dat nu op in een jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
DJ-Promo schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 13:38:
[...]

anton heeft jaren gedraait met 2x een steca 500. ;)
http://www.antonboonstra.nl/energie/jaaropbrengst.php
http://www.antonboonstra.nl/energie/details_oud.php

gemiddeld voor de laag liggende steca een 886kWh/kWp
en de hoog liggende een een 950kWh/kWp.

een 400 tot 550kWh per jaar is dus wel te doen met een steca500.
maar altijd afhankelijk van je lokatie.

[ Voor 5% gewijzigd door migjes op 15-04-2016 13:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

migjes schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 13:24:
[...]

moeilijk wel nee, jo.
alle 3 de opties werken, en zullen leuk opleveren.
geen probleem. ;)

ik zelf vind de aps niet een erg prettige omvormer voor een enkele aansluiting op een schuurtje.
dus liever de steca.
maar een steca wil eigenlijk gewoon 100Vmpp en 5A, en dat gaat dan weer beter met mono als met SF.

voor de schaduw, moet je op het dak van het schuurtje gaan liggen.
en dan rond kijken hoe de zon er over heen gaat. ;)
dan zul je zien dat het mee valt, je hebt wel schaduw, maar alleen op momenten dat de zon schuin op de panelen schijnt, en dan is de opbrengst ook niet hoog.

wil je niet te duur, dan scoor je gewoon 3x b.v. deze:
http://www.gebruiktezonne...ct=108&controller=product
Let op met die Egings ivm garantie (gebruikt)
Zijn partijen geweest waar deel veel minder opbracht. Veel klachten mee geweest.
Mijn Egings zijn er vorig jaar allemaal afgehaald en vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

445033

reneeke1970 schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 08:30:
[...]

Mijn prieel gaat aardig die kant op ja, en je moet niks vragen, als ze zeuren haal je die twee gewoon weg en klaar toch
Ja goed idee. Investeren in een set en dan bij gezeur met verlies je handeltje moeten verkopen. Vriend van me had ze op zijn dakkapel gelegd (zonder te vragen ;) ) en heeft nu het grootste gezeur met onze gemeente. Je moet maar net een zeikerd in je omgeving hebben die het doorgeeft aan de gemeente en je bent klaar. Ik neem het risico niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

445033 schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 16:41:
[...]

Ja goed idee. Investeren in een set en dan bij gezeur met verlies je handeltje moeten verkopen. Vriend van me had ze op zijn dakkapel gelegd (zonder te vragen ;) ) en heeft nu het grootste gezeur met onze gemeente. Je moet maar net een zeikerd in je omgeving hebben die het doorgeeft aan de gemeente en je bent klaar. Ik neem het risico niet.
Wat voor gezeur kun je krijgen dan? Je zegt: "zonder te vragen" Aan wie had hij het moeten "vragen" dan? Je mag toch vergunningvrij je hele dag volleggen? Het is toch je eigen dak en dakkapel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
Atomic2005 schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 16:49:
[...]

Wat voor gezeur kun je krijgen dan? Je zegt: "zonder te vragen" Aan wie had hij het moeten "vragen" dan? Je mag toch vergunningvrij je hele dag volleggen? Het is toch je eigen dak en dakkapel?
Gaat lekker offtopic zo, maar je mag niet zomaar alles doen met je eigen huis... Kijk maar eens op omgevingsloket.nl . zelfs een paal hoger dan 2 meter heb je al een vergunning voor nodig...

Dakkapel is al redelijk hoog, maar moet 0,5m onder de nok blijven. Als je daar panelen op zet, kom je daarboven en heb je dus vergunning nodig denk ik.

En dat allemaal om ervoor te zorgen dat de huizen in het straatbeeld blijven passen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

FunFair schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 16:55:
[...]

Gaat lekker offtopic zo, maar je mag niet zomaar alles doen met je eigen huis... Kijk maar eens op omgevingsloket.nl . zelfs een paal hoger dan 2 meter heb je al een vergunning voor nodig...

Dakkapel is al redelijk hoog, maar moet 0,5m onder de nok blijven. Als je daar panelen op zet, kom je daarboven en heb je dus vergunning nodig denk ik.

En dat allemaal om ervoor te zorgen dat de huizen in het straatbeeld blijven passen...
Beetje offtopic, maar wel leerzaam ;)
Mijn panelen (en van vele met mij) beginnen dichter dan 50cm bij de nok van het huis. Dat zou officieel niet mogen zeg je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
Atomic2005 schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 16:58:
[...]

Beetje offtopic, maar wel leerzaam ;)
Mijn panelen (en van vele met mij) beginnen dichter dan 50cm bij de nok van het huis. Dat zou officieel niet mogen zeg je?
Misschien, kijk maar eens op het omgevingsloket :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
DJ-Promo schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 13:38:
[...]

Zo'n 750 kwh/kwp. Komt door schaduw van de buren, de relatief lage hellingshoek en huizen staan redelijk dichtbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

445033

Atomic2005 schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 16:49:
[...]

Lezen is ook een kunst. Ik heb hier de regels voor platten daken toch echt gepost. Maar leg het gerust lekker tot aan de dakrand of erover heen. Succes.... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

445033 schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 17:47:
[...]

Lezen is ook een kunst. Ik heb hier de regels voor platten daken toch echt gepost. Maar leg het gerust lekker tot aan de dakrand of erover heen. Succes.... 8)7
Dit ging over een "gewoon" schuin dak. En idd, lezen is ook een kunst. Ik probeer hier alle dagen bij te leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

445033

FunFair schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 16:55:
[...]

Niks offtopic aan. Er zijn gewoon regels voor plaatsen op platte daken. Tja, we leven nu eenmaal in NL, land van regeltjes. Dakkapel is platdak, deze lag ook nog eens aan de voorkant en het stak over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

445033

Atomic2005 schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 17:50:
[...]

Dit ging over een "gewoon" schuin dak. En idd, lezen is ook een kunst. Ik probeer hier alle dagen bij te leren.
Nee, ging over een plat dak. Scroll maar eens terug.

At your service:

Zie hier:

Het is van belang om te onderzoeken of er een vergunning nodig is voor het plaatsen van de zonnepanelen op het PLATTE dak. Is het gebouw waarop de panelen geplaatst worden een Rijks-, provinciaal of gemeentelijk monument of ligt het gebouw in een Rijks beschermd stads- of dorpsgezicht, informeer dan bij uw gemeente of kijk op www.omgevingsloket.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

445033 schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 17:53:
[...]

Nee, ging over een plat dak. Scroll maar eens terug.

At your service:

Zie hier:

Het is van belang om te onderzoeken of er een vergunning nodig is voor het plaatsen van de zonnepanelen op het PLATTE dak. Is het gebouw waarop de panelen geplaatst worden een Rijks-, provinciaal of gemeentelijk monument of ligt het gebouw in een Rijks beschermd stads- of dorpsgezicht, informeer dan bij uw gemeente of kijk op www.omgevingsloket.nl.

Bij een dakkapel met een paneel erop ging ik uit van zo'n schuine dakkapel met pannen erop, die onder een hoek meegaat met je gewone pannendak (rotzin, niet goed NL, maar hoop dat je me snapt :+ )

Maar hieruit maak ik idd ook op dat mijn eigen panelen op mn privé dak ook verkeerd liggen. Wel bijzonder, want we hebben het met 3 buren gedaan, alle 3 door een andere installateur. En alle 3 hebben we ze minder dan 50cm van de nok af liggen.
Dan zijn de installateurs ook niet goed (genoeg) op de hoogte van de regelgeving. Of ze negeren die iig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

445033

Atomic2005 schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 17:57:
[...]

Bij een dakkapel met een paneel erop ging ik uit van zo'n schuine dakkapel met pannen erop, die onder een hoek meegaat met je gewone pannendak (rotzin, niet goed NL, maar hoop dat je me snapt :+ )

Maar hieruit maak ik idd ook op dat mijn eigen panelen op mn privé dak ook verkeerd liggen. Wel bijzonder, want we hebben het met 3 buren gedaan, alle 3 door een andere installateur. En alle 3 hebben we ze minder dan 50cm van de nok af liggen.
Dan zijn de installateurs ook niet goed (genoeg) op de hoogte van de regelgeving. Of ze negeren die iig..
Als ze maar verkopen.

Maar ik heb mijn punt gemaakt en het is aan jullie wat je ermee doet. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordzaza
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01-10-2024
over platdak, betekent dat dat je panelen bijv. 30 cm uit de rand moet houden indien je de panelen onder een flauwe hoek legt? Stel panelen van 1,60 x 1,0, portrait met een hoek van 5 graden. Dit geeft een zeer beperkte hoogte vanaf het dak. Is dat de hoogte die bedoeld wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06-06 16:55
Sorry dat ik dit topic gebruik, maar mijn interesse gaat ook uit naar 2-4 panelen op het schuurtje. Ben een complete leek op dit gebied en zou graag willen weten wat zo'n paneel nou oplevert bij een normale lentedag bijvoorbeeld. Het liefste gewoon in watts, zodat ik een idee heb. Gaat me niet om een high end installatie maar gewoon van die goedkope instappanelen.

Uiteindelijke doel is om het continuverbruik van de modem/router en andere standbye apparaten te compenseren. Op dit moment is dat ongeveer 35-50w. Is dit reeel met een schuuropstelling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:28

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

50 watt? Dat ga je wel redden :)
Een 260Wp instappaneel van 165cm x 99cm kost inclusief montage minder dan €200.
Op een normale lentedag haal je onder slechte omstandigheden de 3Wh/Wp wel, wat met 2 panelen van 260Wp neerkomt op een daggemiddelde van 1,56 kWh => 65 watt gemiddeld over de hele dag.
Als alles mee zit haal je 7 Wh/Wp op een dag en heb je dus ruim het dubbele.

Anders bekeken: 50 watt sluipverbruik kost je 440 kWh per jaar.
Dit wordt opgewekt door ~ 480 Wp aan goed opgestelde panelen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
Lordzaza schreef op zaterdag 16 april 2016 @ 14:45:
over platdak, betekent dat dat je panelen bijv. 30 cm uit de rand moet houden indien je de panelen onder een flauwe hoek legt? Stel panelen van 1,60 x 1,0, portrait met een hoek van 5 graden. Dit geeft een zeer beperkte hoogte vanaf het dak. Is dat de hoogte die bedoeld wordt?
Panelen op 50cm hoog = 50cm uit de dakrand wegblijven volgens de regels.
Ik ga ze 70cm hoog leggen, maar blijf straks 30cm uit de dakrand aan eigen zijde. En vanaf de straatkant 70cm.

[ Voor 10% gewijzigd door FunFair op 22-04-2016 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06-06 16:55
Proton_ schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 15:59:
50 watt? Dat ga je wel redden :)
Een 260Wp instappaneel van 165cm x 99cm kost inclusief montage minder dan €200.
Op een normale lentedag haal je onder slechte omstandigheden de 3Wh/Wp wel, wat met 2 panelen van 260Wp neerkomt op een daggemiddelde van 1,56 kWh => 65 watt gemiddeld over de hele dag.
Als alles mee zit haal je 7 Wh/Wp op een dag en heb je dus ruim het dubbele.

Anders bekeken: 50 watt sluipverbruik kost je 440 kWh per jaar.
Dit wordt opgewekt door ~ 480 Wp aan goed opgestelde panelen.
Thanks dit is het soort informatie waar een leek wat mee kan :-)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:57
Gewoon 2 x een 260Wp paneel met een APS 500. Dat is stekkerklaar en heeft twee MPPT's dus maximale opbrengst. Nieuwe spullen kopen en geen gebruikte dingen als je (nog) geen verstand van zaken hebt. Montagemateriaal kun je best zelf maken als je er even over nadenkt. Hout of aluminium hoekprofielen en popnagels oid.
https://www.greenybros.com/260-wp-zonnepaneel-denim/

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal Saul
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-06 00:18
Of je gaat van 3x EC Solar 210 Wp + Steca 500 naar 8x SF170-S + Hosola 1000TL

Logging: http://pvoutput.org/list.jsp?id=34018&sid=44518

Voor:
Afbeeldingslocatie: http://www.saul.nu/images/schuuroud.jpg

Na:
Afbeeldingslocatie: http://www.saul.nu/images/schuur.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 677207

Ik blaas even nieuw leven in dit topic.
Ik ben iets vergelijkbaars van plan met mijn schuur, op de schuur zit nog geen elektriciteit, dus leek me het een leuk idee om daar een paar zonnepanelen op te plaatsen.

Maar dan had ik nog wel een paar vragen, hoe zit het met de stroomopslag?
Als er ineens om een of andere reden schaduw over de panelen komt, en dus geen stroom meer opwekken, valt dan alles in een keer uit? Of wordt nog ergens opgeslagen?
Zou het dan een goed idee zijn om de schuur toch aan te sluiten om het elektriciteitsnet van het huis?
En hoe kan ik er dan voor zorgen dat alleen de stroom vanaf het huis wordt gebruikt als de panelen onvoldoende of geen stroom opwekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Anoniem: 677207 schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 21:06:
Ik blaas even nieuw leven in dit topic.
Ik ben iets vergelijkbaars van plan met mijn schuur, op de schuur zit nog geen elektriciteit, dus leek me het een leuk idee om daar een paar zonnepanelen op te plaatsen.

Maar dan had ik nog wel een paar vragen, hoe zit het met de stroomopslag?
Als er ineens om een of andere reden schaduw over de panelen komt, en dus geen stroom meer opwekken, valt dan alles in een keer uit? Of wordt nog ergens opgeslagen?
Zou het dan een goed idee zijn om de schuur toch aan te sluiten om het elektriciteitsnet van het huis?
En hoe kan ik er dan voor zorgen dat alleen de stroom vanaf het huis wordt gebruikt als de panelen onvoldoende of geen stroom opwekken?
Wat jij wil gebeurt allemaal automatisch doordat we kunnen salderen. Dus de geleverde stroom kun je op een ander tijdstip (min of meer) gratis weer gebruiken, ook als het donker is bijv. Maar dan moet de schuur wel aangesloten zijn op het huis, anders is het inderdaad dat alles uitvalt als er geen zon is. Stroom wordt ook niet opgeslagen in de panelen, als je niet aangesloten bent op het net en je verbruikt de stroom niet, dan is het foetsie. Dit zou je op kunnen lossen dmv accu's, maar dat is altijd duurder dan een aansluiting maken en salderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Het kan wel off-grid.
Off-Grid - Is 12V de betere optie? Een experiment.

Maar net-gebonden biedt zo zijn voordelen ;-)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _starbuck_
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:01
wat voor hoek heb je daar?
heb je nog meer fotos?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 77264

Het dak van mijn tuinhuis bestaat uit een 20 graden hellend vlak van 6m bij 1,7m richting WNW. Vanaf 11 uur ’s ochtend schijnt hierop de zon uitbundig zonder hinder van schaduw. Het andere vlak met 20 graden helling van 6m bij 1,7m op het OZO krijgt zon vanaf 9 tot 17 uur.

De tuin en garage zitten samen op een elektriciteitsgroep. Op deze groep wordt overdag incidenteel stroom verbruikt door de sectionaal poort en/of gereedschap, en ’s avonds door led verlichting.

Normaal gesproken wordt aanbevolen om slechts 500W aan zonnepanelen toe te voegen aan een bestaande elektriciteitsgroep. Is het in mijn geval wellicht mogelijk om meer dan 500W aan te sluiten? Wat zal het rendement zijn van zonnepanelen op het OZO dak?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hors0125
  • Laatst online: 04-06-2023

hors0125

Riding an Zero DS

In het verlengde van dit topic en omdat ik nog meerdere SF165's over had van een andere project en ook nog een garagedak heb waar nog niets op lag heb ik dit vorig weekend inelkaar geschroefd. Dank @reneeke1970 voor het idee van een houten schansje. Totaal €85 aan hout, paar betonnen bandjes, rubbervoetjes en RVS schroeven. De buitenste schoeven zijn inmiddles vervangen door flatfix eindklemmen.
Ze hangen nu met z'n 6-en parallel op een Steca 500 van MP die wel flink zal gaan aftoppen in de zomer. Dit omdat er veel bomen in de omgeving staan en zo veel schaduw plekken op de garage vallen. Mischien overstappen op een Hosola 1000TL of zo of iets anders wat rond de 90V opstart. Misschien heeft iemand nog een suggestie?

En natuurlijk worden de draadjes nog verder weggewerkt ;) Nu nog de logging regelen icm een LS120

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/XmPwHu1KzXO3qtgfxeirIfVX/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/tXC3fqOgfMI1XvzjM84m0yi8/full.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door hors0125 op 17-11-2017 09:50 ]

3300Wp no | 2475Wp zo | SMA5000TL21 | 990Wp zzo garage | Steca 500 | | PVoutput SMA + Steca | Zero DS electric bike

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
Kleine tip, voordat de draad de schuur in gaat even een lusje leggen,zodat het vocht daar van de kabel drupt en niet je schuur in loopt. Ziet er overigens netjes uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hors0125
  • Laatst online: 04-06-2023

hors0125

Riding an Zero DS

Tuurlijk, die kabels zie je straks niet meer. Ik ga een dakdoorvoer maken onder de schans. Maar dan moet ik eerst weer wat werk doen in de schuur.. Stapje voor stapje :-)

3300Wp no | 2475Wp zo | SMA5000TL21 | 990Wp zzo garage | Steca 500 | | PVoutput SMA + Steca | Zero DS electric bike

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireSheep
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:26
Pascal Saul schreef op zondag 1 mei 2016 @ 21:10:
Of je gaat van 3x EC Solar 210 Wp + Steca 500 naar 8x SF170-S + Hosola 1000TL

Logging: http://pvoutput.org/list.jsp?id=34018&sid=44518

Voor:
[afbeelding]

Na:
[afbeelding]
erg hebberig neergelegd gast, het hangt toch duidelijk over de buurman zijn erfgrens aan de linkerkant terwijl er toch echt een strook open ligt. beetje landjepik(legale diefstal,ja dat bestaat voor mensen die dat nog niet beseffen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemd13
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 06-06 20:45
FireSheep schreef op zondag 18 maart 2018 @ 16:57:
[...]

erg hebberig neergelegd gast, het hangt toch duidelijk over de buurman zijn erfgrens aan de linkerkant terwijl er toch echt een strook open ligt. beetje landjepik(legale diefstal,ja dat bestaat voor mensen die dat nog niet beseffen).
Misschien wel met goedkeuring van de buren neergelegd? Ik snap je reactie niet helemaal, je weet toch niks over de context?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireSheep
Jochemd13 schreef op zondag 18 maart 2018 @ 17:04:
[...]

Misschien wel met goedkeuring van de buren neergelegd? Ik snap je reactie niet helemaal, je weet toch niks over de context?
toch krijg je rare constructies bij verhuizing van de buren bijv. als iedereen nou zijn spullen op eigen grond legt. tevens zit er nog zat ruimte in het midden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemd13
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 06-06 20:45
FireSheep schreef op zondag 18 maart 2018 @ 17:29:
[...]

toch krijg je rare constructies bij verhuizing van de buren bijv. als iedereen nou zijn spullen op eigen grond legt. tevens zit er nog zat ruimte in het midden.
Tja dit zie je vaak in dat soort buurten met veel rijtjeshuizen, omdat er gewoon weinig ruimte is gaat alles heel krap op elkaar, en dus ook krap op de regels. Hoewel het inderdaad vaak wel beter kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pascal Saul
FireSheep schreef op zondag 18 maart 2018 @ 17:29:
[...]

Alles ligt exact tot op de mm op eigen land (en daarnaast is het ook in overleg met de buren geweest).

De schutting staat op de erfgrens en die goot hangt er dus exact boven. Daarnaast moest ik natuurlijk een afdak hebben die de alles zou bedekken dus de staanders zitten aan de betonnen schuttingpalen aan mijn kant. Daar een horizontale ligger zodat de panelen nagenoeg gelijk met die ligger ligt. Daar heb ik ze ook aan bevestigd met een hoekbeugel.

Toevallig is het huis net verkocht en de overdracht is binnenkort. Ik zal het wel horen van de nieuwe buurvrouw ;)

De foto is diagonaal genomen en dat vertekend het beeld. Ik wilde voorkomen dat op het tweede vlak schaduw zou komen van het eerste vlak dus maximaal mogelijk tussenruimte genomen (binnen de erfgrensen).

Afbeeldingslocatie: https://duurzamehuizenroute.nl/sites/default/files/styles/groot_733_x_733/public/locatie/img_20160408_165001.jpg?itok=LCIDiyL0

[ Voor 83% gewijzigd door Pascal Saul op 18-03-2018 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireSheep
bij een erfgrens dien je altijd minimaal een aantal cm vrij te houden wat hier dus niet het geval is.

''Het is een gewone scheidsmuur. Staat de muur precies op de erfgrens, dan is er sprake van mandeligheid. Jij en buren zijn allebei voor de helft eigenaar van de muur. Je mag dan tot de helft van de dikte van de muur balken en ankers aanbrengen of vervangen, mits dit de muur geen schade toebrengt. Je mag ook tot op de helft van de muur een goot leggen, zolang je het water maar op je eigen erf loost.''

zoals hier het geval is zit je dus over de volledige schutting
;) dus nu al het regenwater lekker naar de buren:p tevens wat als buurman hetzelfde maakt past het dan ook nog of zit jou afdakje dan in de weg:p

[ Voor 66% gewijzigd door FireSheep op 18-03-2018 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal Saul
FireSheep schreef op zondag 18 maart 2018 @ 21:00:
bij een erfgrens dien je altijd minimaal een aantal cm vrij te houden wat hier dus niet het geval is.

''Het is een gewone scheidsmuur. Staat de muur precies op de erfgrens, dan is er sprake van mandeligheid. Jij en buren zijn allebei voor de helft eigenaar van de muur. Je mag dan tot de helft van de dikte van de muur balken en ankers aanbrengen of vervangen, mits dit de muur geen schade toebrengt. Je mag ook tot op de helft van de muur een goot leggen, zolang je het water maar op je eigen erf loost.''

zoals hier het geval is zit je dus over de volledige schutting
;) dus nu al het regenwater lekker naar de buren:p tevens wat als buurman hetzelfde maakt past het dan ook nog of zit jou afdakje dan in de weg:p
Ze kunnen exact hetzelfde maken als ze willen en dan hoeven ze ook geen goot aan te brengen maar dankbaar gebruiken van de door mij geplaatste ;). Zolang ze hoek de hoek maar 180 graden anders doen anders krijg ik daar schaduw van _o- De betonnenpalen zijn 10 cm dik dus de panelen zelf zitten nog zon 3 cm van de erfgrens. De goot zit precies in het midden van de T waar beide poorten weer samenkomen heel toevallig. Maar hier is alles in goed overleg gegaan en samen de schutting betaald :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eindhovenfinest
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 03-06 19:40
Zit nu ook te kijken om twee zonnepanelen om mijn schuurtje te plaatsen. Ga ook voor dezelfde set, microinverter plus twee zonnepanelen.

Echter bij het checken van de inboedelverzekering kwam ik erachter dat e.e.a. nagelvast gemonteerd moet worden. Heeft er iemand al ervaring met (bitumen) dakankers en wat een goed bijpassen frame is voor de zonnepanelen?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Eindhovenfinest
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 03-06 19:40
proefopstelling PV

Zo, alle spullen aangeschaft. Twee paneeltjes met een APS500, flatfix eronder. Als het plat dak droog is gaat deze het dak op.

Update 27/04 : Zijn nu een jaar verder en heb er 550Kwh mee opgewekt. Scheelt me een 1/3 van het jaarlijkse electra verbruik.

Update 30/08/2022 1800+ op de teller, met de huidige tarieven heeft de installatie zich nu terugbetaald en is elke Kwh winst :)

[ Voor 36% gewijzigd door Eindhovenfinest op 30-08-2022 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ganss
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 24-04 17:15
Nieuw op dit forum en weet niet of mijn vraag in het goede topic staat.

Ik wil 3 landscape panelen, 25 cm voorbij de nok van een 45 graden bitumen schuurdak laten steken.
De uitvoering van het geheel weet ik al, alleen wat voor ellende kan ik me op de nek halen met wind/storm etc. de oriëntatie van het dak is zuid (173 graden) iemand ervaring hiermee?
Pagina: 1