Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 103 ... 109 Laatste
Acties:
  • 578.107 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Gasschuif schreef op woensdag 27 april 2016 @ 13:23:
[...]

Verschillende panelen vergelijken doe je het best op (jaarlijkse) kWh/€ of kWh/m². Wp is daar geen factor.
Toch zou ik wel eens een uitleg willen zien waarom Wp geen factor zou zijn. :) Er word toch regelmatig gerekend in € per Wp als het om systemen gaat.
De opbrengst van xxxx kWh per Wp of kWp is dan een goede vergelijking, beter dan de kWh/€ ieder geval.

kWh/m2 is alleen zaak bij daken waar het vermogen wat je zou willen niet past.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iemand dat zo paraat als 38graden het optimum is in voor- en najaar, wat is dan de optimale hellingshoek in de zomer ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat is eigenlijk de actuele opinie t.o.v. micro-omvormers in vergelijking met optimizers van b.v. SolarEdge of een regulier, in string geschakeld systeem?

Hoe veel duurder zijn micro-omvormers als je meeneemt dat de levensduur zo'n 20 a 25 jaar zou moeten bedragen? Een gewone omvormer gaat ongeveer half zo lang mee. Dat je de opbrengst van elk paneel afzonderlijk kunt volgen vind ik een leuk voordeel, maar dat je pakweg 25 jaar lang praktisch geen omkijken hebt naar je PV installatie (want garantie), dat lijkt me pas echt prettig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

reneeke1970 schreef op woensdag 27 april 2016 @ 13:36:
Een dagelijkse opbrengst is in kW, net zoals de rekening van essent ook in kW is
* Proton_ wacht geduldig tot reneeke1970 zijn rekening heeft opgeduikeld
Als alternatief kan je ook op je opbrengst/verbruiksmeter kijken. Mijn voorspelling: die geeft een totaal in kWh. Misschien is het een oude, dan geeft hij een totaal in kWu. Keur ik ook goed ;)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Speedy-Andre schreef op woensdag 27 april 2016 @ 13:23:
[...]

Dit idee laat me niet los 8)7
Regelmatig zie ik oude elektrische zonneschermen voor €100 op mp, ik heb er 2 nodig.
De opstelling in portrait kan, echter komt de hoge kant al op 60cm bij 20 graden en per 10 graden 30cm meer.
Als ik de lage kant beweeg wordt het puzzelen om het mechaniek onder de panelen te plaatsen zonder dat het laagste punt hoger. komt te liggen door de dikte van het mechaniek.
De charme van dit mechaniek is dat het over de hele breedte steun geeft en echt goed vast zit.
Een oplossing met luchtbedden heeft dat niet, dan moet je iets extra doen zoals cylinders die je bijvoorbeeld bij een achterklep van een auto ziet.
Voor je het dak op vliegt met een knoert van een 5 meter breed zonneknikscherm zou je dat natuurlijk
ook eerst op de begane grond met een kleintje van 2 meter, voor een paar tientjes kunnen gaan
oefenen, en even gaan zoeken naar een windsensor voor zonneschermen, deze bestaan ook
voor het automatisch inklappen van een zonnescherm bij storm/harde wind. ;)

( gaandeweg kom je er dan wel achter of er brood in zit, of niet ))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op woensdag 27 april 2016 @ 13:41:
Iemand dat zo paraat als 38graden het optimum is in voor- en najaar, wat is dan de optimale hellingshoek in de zomer ?
Denk eens goed na!
Als de zon hoog staat, wat voor hoek hebben de panelen dan om dat te vangen?

Reneeke1970

Is de H op je toetsenbord misschien defect? _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 27 april 2016 @ 13:42:
Wat is eigenlijk de actuele opinie t.o.v. micro-omvormers in vergelijking met optimizers van b.v. SolarEdge of een regulier, in string geschakeld systeem?

Hoe veel duurder zijn micro-omvormers als je meeneemt dat de levensduur zo'n 20 a 25 jaar zou moeten bedragen? Een gewone omvormer gaat ongeveer half zo lang mee. Dat je de opbrengst van elk paneel afzonderlijk kunt volgen vind ik een leuk voordeel, maar dat je pakweg 25 jaar lang praktisch geen omkijken hebt naar je PV installatie (want garantie), dat lijkt me pas echt prettig.
FWIW http://www.solaredge.com/...ystem-outperforms-2013-pr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:03

TFHfony

Professional Weirdo

Tja. Ik heb er Micro Omvormers aanhangen en ben er wel tevreden mee. Zowel qua prestaties, als het feit dat ik dus geen omvormer meer in huis kwijt hoef. Ook eventuele uitbreiding is doodsimpel te realiseren. Mijn set is uitgevoerd met 16 JA Solar Percium 285Wp panelen en 8 stuks APS YC500.
Over die 25 jaar... Tja... Dat is iets wat ik nog moet zien. Ze zijn wel ontworpen om 25 jaar zonder problemen te kunnen werken, maar 25 jaar is een lange tijd. Over een jaar of 20 kan ik je vertellen of het verstandig is ;-)

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 14:35
Proton_ schreef op woensdag 27 april 2016 @ 13:43:
[...]

* Proton_ wacht geduldig tot reneeke1970 zijn rekening heeft opgeduikeld
Als alternatief kan je ook op je opbrengst/verbruiksmeter kijken. Mijn voorspelling: die geeft een totaal in kWh. Misschien is het een oude, dan geeft hij een totaal in kWu. Keur ik ook goed ;)
Klopt maar in die gevallen is het altijd maal 1 uur omdat niet tijd gebonden is.
Als een installatie of apparaat maakt niet uit, uitgedrukt word in bv 10 kWh dan betekent dat als je het apparaat drie uur laat werken op volle kracht hij 3×10 is 30 kW verbruikt heeft. Of opgewekt.....
Dus mijn installatie heeft vandaag al 28 kW opgewekt, en niet 28 kWh geleverd want er staat geen tijd voor. Als ik stel dat dat gebeurt is ongeveer 7 uur tijd was dat gemiddeld 4 kWh

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:11

Nadeel is datje wel garantie hebt maar de volgende zaken in acht kunt nemen

1 bestaat firma x nog na 10 jaar
2 apparaten schijnen steeds minder lang mee te moeten gaan
3 als er 1 stuk is wie monteert de nieuwe op je dak ( of kun je er zelf makkelijk bij)
4 denk je de meer aanschafprijs er uit te kunnen halen.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

TFHfony schreef op woensdag 27 april 2016 @ 13:49:
[...]

Tja. Ik heb er Micro Omvormers aanhangen en ben er wel tevreden mee. Zowel qua prestaties, als het feit dat ik dus geen omvormer meer in huis kwijt hoef. Ook eventuele uitbreiding is doodsimpel te realiseren. Mijn set is uitgevoerd met 16 JA Solar Percium 285Wp panelen en 8 stuks APS YC500.
Over die 25 jaar... Tja... Dat is iets wat ik nog moet zien. Ze zijn wel ontworpen om 25 jaar zonder problemen te kunnen werken, maar 25 jaar is een lange tijd. Over een jaar of 20 kan ik je vertellen of het verstandig is ;-)
Nadeel is wel dat als je een defect hebt je het dak op kan, als ik ze zou gebruiken haalde ik ze wel naar binnen, dan maar iets meer kabel.
Bij een defecte omvormer ben ik in 10 min klaar en draait het weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Verwijderd schreef op woensdag 27 april 2016 @ 13:41:
Mocht je Android hebben zoek dan de app solar tilt maar op

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rol-Co schreef op woensdag 27 april 2016 @ 13:48:
[...]

Denk eens goed na!
Als de zon hoog staat, wat voor hoek hebben de panelen dan om dat te vangen?
Dit kon ik met goed nadenken niet bedenken, ben geen sterrenkundige. Dat jij dat kennelijk wel kunt, petje af.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/LmozUDRjTSOJf3h682NvXAia/full.png
T.o.v. horizontaal is het 28graden in de zomer en 52graden in voor- en najaar.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2016 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:06

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

PClop schreef op woensdag 27 april 2016 @ 13:47:
[...]

Voor je het dak op vliegt met een knoert van een 5 meter breed zonneknikscherm zou je dat natuurlijk
ook eerst op de begane grond met een kleintje van 2 meter, voor een paar tientjes kunnen gaan
oefenen, en even gaan zoeken naar een windsensor voor zonneschermen, deze bestaan ook
voor het automatisch inklappen van een zonnescherm bij storm/harde wind. ;)

( gaandeweg kom je er dan wel achter of er brood in zit, of niet ))
Ik heb al een zonnescherm met Somfy RTS hangen incl. een zon/windsensor.
Alleen is dat ding 6,5m breed met 3m uitval, iets teveel van het goede :o
Leuk van het RTS systeem is dat je een voorkeur positie kan instellen en o.a. met Domoticz kan ik dit aansturen.
Als ik er een koop dan zoek naar Somfy motors met RTS.
Alleen die 5m lengte, hoe vervoer je dat ...

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Rol-Co schreef op woensdag 27 april 2016 @ 13:40:
[...]
Toch zou ik wel eens een uitleg willen zien waarom Wp geen factor zou zijn.
Heel simpel: niemand koopt zonnepanelen voor het stickervermogen. Iedereen wil opbrengst zien.

Dezelfde panelen kan je prima zinvol onderling op stickervermogen vergelijken (afhankelijk van het doel van de vergelijking), maar dezelfde panelen kan je net zo goed op oppervlakte vergelijken: die is immers per paneel hetzelfde dus een eventuele systeemgrootteverschil deel je daar ook mee uit.
Dat SF meer kWh/kWp haalt dan silicium onder dezelfde omstandigheden onderschrijf ik, maar ik deel niet de conclusie dat dat de panelen beter maakt. Ze zijn gewoon anders. Hierdoor heb je minder Wp nodig om de gewenste opbrengst te realiseren, wat gunstig is voor de kWh/€. Door de lagere module-efficientie heb je wel minder kWh/m². Afhankelijk van de randvoorwaarden is het één of het ander belangrijk.

Voor welk doel is stickervermogen volgens jou belangrijk?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Rol-Co schreef op woensdag 27 april 2016 @ 13:53:
[...]

Nadeel is wel dat als je een defect hebt je het dak op kan, als ik ze zou gebruiken haalde ik ze wel naar binnen, dan maar iets meer kabel.
Bij een defecte omvormer ben ik in 10 min klaar en draait het weer.
Ik heb een plat dak en kan er dus zo bij. Geen enkel probleem :) En zo'n ding los schroeven, nieuwe vast schroeven en kabeltjes omklikken is inderdaad nog geen 5 minuten werk.
Voordeel is wel als je een defect hebt, is dat de rest doorwerkt Bij een defecte omvormer lig je gelijk helemaal plat.

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

TFHfony schreef op woensdag 27 april 2016 @ 13:55:
[...]

Ik heb een plat dak en kan er dus zo bij. Geen enkel probleem :) En zo'n ding los schroeven, nieuwe vast schroeven en kabeltjes omklikken is inderdaad nog geen 5 minuten werk.
Voordeel is wel als je een defect hebt, is dat de rest doorwerkt Bij een defecte omvormer lig je gelijk helemaal plat.
Als je een setje van 10-micro-omvormers hebt, heb je ook 10 keer zo veel kans dat er 1 stuk gaat. elk voordeel heb z'n nadeel Johan Cruijff

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

reneeke1970 schreef op woensdag 27 april 2016 @ 13:52:
[...]
Klopt maar in die gevallen is het altijd maal 1 uur omdat niet tijd gebonden is.
Als een installatie of apparaat maakt niet uit, uitgedrukt word in bv 10 kWh dan betekent dat als je het apparaat drie uur laat werken op volle kracht hij 3×10 is 30 kW verbruikt heeft. Of opgewekt.....
Dus mijn installatie heeft vandaag al 28 kW opgewekt, en niet 28 kWh geleverd want er staat geen tijd voor. Als ik stel dat dat gebeurt is ongeveer 7 uur tijd was dat gemiddeld 4 kWh
Je hebt het, werkelijk waar, precies verkeerd om :P.
Het ontbreekt me aan de inspiratie om het nog eens op een andere manier uit te leggen. Misschien dat iemand anders tot je doordringt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07:41
Misschien dat deze meneer het duidelijk kan uitleggen:

(EDIT: had eerst dit filmpje erin staan, is ook wel een mooie maar focust meer op omrekenen tussen Wh en Joules.)

Ik heb inmiddels wel begrepen dat je stickervermogen van panelen met een flinke korrel zout moet nemen. Het best presterende paneel hier heeft 265 Wp op zijn sticker staan. Op het slechtste paneel staat 270 Wp. En het verschil tussenbeide is minstens 5%.

[ Voor 49% gewijzigd door Jerrythafast op 27-04-2016 14:09 . Reden: Ander filmpje ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Verwijderd schreef op woensdag 27 april 2016 @ 13:58:
[...]

Als je een setje van 10-micro-omvormers hebt, heb je ook 10 keer zo veel kans dat er 1 stuk gaat. elk voordeel heb z'n nadeel Johan Cruijff
Oei... Appels met peren aan het vergelijken? ;-) Die uitspraak gaat op bij 1 of 10 dezelfde apparaten. Maar jij gaat nu de levensduur van 1 apparaat vergelijken met 10 hele anderen welke op basis van andere componenten, topologie en werkomstandigheden in elkaar zijn gezet? Daarnaast enig idee hoe zaken zoals levensduur en MTBF werken?
Het is alsof je zegt dat je met 10 TV's een tien keer zo'n grote kans hebt op defecten dan 1 iPhone in dezelfde periode.
Kortom: Slaat redelijk als een tang op een varken... Veel te kort door de bocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Sticker vermogen is best wel handig. Bij mijnsf-170s panelen staat in de datasheet uitgelegd hoe en wanneer dit gehaald wordt. Ook kun je er in vinden dat naa bv een hagelbui en koud weer bij volle zon instraling je bv 220watt uit komt.

Ik ben het echter met mijn voorgangers eens dat het niet alles zegt, het is de combi met opstelling nwzo, hellingshoek en schaduw die uiteinelijk een groot deel van je opbrengst bepalen. Ik weet een woning welke met nam subsidie panelen op oost , onder de bomen heeft liggen. Die leveren denk ik nog geen 25% t.o.v. een ideale opstelling van dezelfde panelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
TFHfony schreef op woensdag 27 april 2016 @ 14:03:
[...]

Oei... Appels met peren aan het vergelijken? ;-) Die uitspraak gaat op bij 1 of 10 dezelfde apparaten. Maar jij gaat nu de levensduur van 1 apparaat vergelijken met 10 hele anderen welke op basis van andere componenten, topologie en werkomstandigheden in elkaar zijn gezet? Daarnaast enig idee hoe zaken zoals levensduur en MTBF werken?
Het is alsof je zegt dat je met 10 TV's een tien keer zo'n grote kans hebt op defecten dan 1 iPhone in dezelfde periode.
Kortom: Slaat redelijk als een tang op een varken... Veel te kort door de bocht.
De kans is ook dat de het systeem met 1 omvormer stuk gaat de kosten misschien wel x zo hoog zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

habbekrats schreef op woensdag 27 april 2016 @ 14:09:
De kans is ook dat de het systeem met 1 omvormer stuk gaat de kosten misschien wel x zo hoog zijn
Of lager. Je hoeft immers niet het dak op...
Levensduur is vervelend te voorspellen, zeker vooraf ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Proton_ schreef op woensdag 27 april 2016 @ 13:54:
[...]

Heel simpel: niemand koopt zonnepanelen voor het stickervermogen. Iedereen wil opbrengst zien.

Dezelfde panelen kan je prima zinvol onderling op stickervermogen vergelijken (afhankelijk van het doel van de vergelijking), maar dezelfde panelen kan je net zo goed op oppervlakte vergelijken: die is immers per paneel hetzelfde dus een eventuele systeemgrootteverschil deel je daar ook mee uit.
Dat SF meer kWh/kWp haalt dan silicium onder dezelfde omstandigheden onderschrijf ik, maar ik deel niet de conclusie dat dat de panelen beter maakt. Ze zijn gewoon anders. Hierdoor heb je minder Wp nodig om de gewenste opbrengst te realiseren, wat gunstig is voor de kWh/€. Door de lagere module-efficientie heb je wel minder kWh/m². Afhankelijk van de randvoorwaarden is het één of het ander belangrijk.

Voor welk doel is stickervermogen volgens jou belangrijk?
Als ik (bijv) €1,- per Wp betaal voor een systeem van 3400Wp kost me dat voor een 3400Wp mono als voor een 3400Wp CIS het zelfde, (zelfs in het voordeel voor de CIS panelen) en dan brengen de CIS panelen 10%+ meer op.
Dan is dat toch belangrijk? Efficientie hangt toch aan opbrengst? Of dat nou per jaar is of per maand.

Ik vind het systeem van solarxx wel een goed voorbeeld, die koopt een power set, past gewoon op dak, niets passen en meten, dekt zijn verbruik omdat er gerekend word met +/- 1000kWh/kWp maar uiteindelijk doet dat systeem 3550 kWh op jaarbasis.
Nu had hij ook 3060Wp aan mono kunnen leggen, zelfde werk, zelfde kosten, maar had hij dan ook die 3550kWh gehaald?
Misschien wel als:
Hij premium mono panelen had gekocht
Hij 1 of 2 panelen meer had gemonteerd
Beide opties geven meer kosten.

Het geeft veel bang voor buck, en dan laat ik de andere voordelen nog weg. Persoonlijk vind ik het beter in de buurt komen zoals zonnepanelen bedoeld zijn of horen te zijn, en dan doel ik op het terug vallen van het vermogen naar 2/3 van de sticker op een zonnige warme dag in de zomer, dan kan je er op zetten wat je wilt maar dat vind niemand leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jerrythafast schreef op woensdag 27 april 2016 @ 14:00:
Ik heb inmiddels wel begrepen dat je stickervermogen van panelen met een flinke korrel zout moet nemen. Het best presterende paneel hier heeft 265 Wp op zijn sticker staan. Op het slechtste paneel staat 270 Wp. En het verschil tussenbeide is minstens 5%.
De kolom opbrengst en dan het onderste staatje welke over 2e helft 2015 gaat, geeft onder gelijke omstandigheden in Nederland denk ik een redelijk goede indruk. Wp is slechts een deel van het verhaal, de ene fabrikant kiest de gegarandeerde, veilige weg, de ander een andere. https://www.zonnepanelen....hillende-merken/prestatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TFHfony schreef op woensdag 27 april 2016 @ 14:03:
[...]

OK, de verschillen zijn string-omvormer vs. micro-omvormers, lijken toch een beetje op elkaar, althans meer dan een TV op een iPhone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
Verwijderd schreef op woensdag 27 april 2016 @ 14:16:
[...]

De kolom opbrengst en dan het onderste staatje welke over 2e helft 2015 gaat, geeft onder gelijke omstandigheden in Nederland denk ik een redelijk goede indruk. Wp is slechts een deel van het verhaal, de ene fabrikant kiest de gegarandeerde, veilige weg, de ander een andere. https://www.zonnepanelen....hillende-merken/prestatie
De panelen waar ik het over had liggen hier op het dak. Zelfde dak, zelfde oriëntatie, zelfde weer, zelfde schaduwval (geen), zelfde fabrikant, zelfde typenummer*, alleen het Wp cijfertje is anders. En het lagere cijfer doet het een stuk beter |:(

*De cellen zijn trouwens wel degelijk anders, 3 busbars voor 265 Wp en 4 voor 270 Wp

[ Voor 6% gewijzigd door Jerrythafast op 27-04-2016 14:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Rol-Co schreef op woensdag 27 april 2016 @ 14:15:
[...]
Als ik (bijv) €1,- per Wp...
Aha, het gaat om euro's.
... maar uiteindelijk doet dat systeem 3550 kWh op jaarbasis.
Nu had hij ook 3060Wp aan mono kunnen leggen, zelfde werk, zelfde kosten, maar had hij dan ook die 3550kWh gehaald?
Aha, het gaat om opbrengst in kWh.

En je conclusie is dat met de aanname dat áls de €/Wp prijs hetzelfde is, kWh/kWp vertelt welk paneel je meer kWh/€ geeft. Dat klopt, daarom is direct naar kWh/€ kijken handiger, dan kan je ook panelen met een andere €/Wp makkelijk vergelijken ;)

Dus wat is de rol van het stickervermogen en het kWh/Wp/jaar getal? Alleen bepalen hoeveel panelen je nodig hebt voor een gewenste opbrengst. En dat is dus voor verschillende types paneel anders. Daarna is het niet boeiend meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
Proton_ schreef op woensdag 27 april 2016 @ 14:23:
[...]

Aha, het gaat om euro's.

[...]

En je conclusie is dat met de aanname dat áls de €/Wp prijs hetzelfde is, kWh/kWp vertelt welk paneel je meer kWh/€ geeft. Dat klopt, daarom is direct naar kWh/€ kijken handiger, dan kan je ook panelen met een andere €/Wp makkelijk vergelijken ;)

Dus wat is de rol van het stickervermogen en het kWh/Wp/jaar getal? Alleen bepalen hoeveel panelen je nodig hebt voor een gewenste opbrengst. En dat is dus voor verschillende types paneel anders. Daarna is het niet boeiend meer.
Helemaal eens met bovenstaande. Het enige probleem wat ik zie met rekenen in kWh/€ voor de efficiency is dat die € bij verschillende systemen sterk kan variëren door het wel of niet zelf te leggen. Uitgedrukt in kWh/€ gaat zelfbouw met grote afstand winnen :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rol-Co schreef op woensdag 27 april 2016 @ 14:15:
[...]

Als ik (bijv) €1,- per Wp betaal voor een systeem van 3400Wp kost me dat voor een 3400Wp mono als voor een 3400Wp CIS het zelfde, (zelfs in het voordeel voor de CIS panelen) en dan brengen de CIS panelen 10%+ meer op.
Dan is dat toch belangrijk? Efficientie hangt toch aan opbrengst? Of dat nou per jaar is of per maand.

Ik vind het systeem van solarxx wel een goed voorbeeld, die koopt een power set, past gewoon op dak, niets passen en meten, dekt zijn verbruik omdat er gerekend word met +/- 1000kWh/kWp maar uiteindelijk doet dat systeem 3550 kWh op jaarbasis.
Ik heb even hiervoor voor je uitgerekend dat SF panelen met montagemateriaal en montage kosten aanmerkelijk duurder zijn omdat je voor dezelfde opbrengst meer panelen nodig bent.
[
Het geeft veel bang voor buck, en dan laat ik de andere voordelen nog weg. Persoonlijk vind ik het beter in de buurt komen zoals zonnepanelen bedoeld zijn of horen te zijn, en dan doel ik op het terug vallen van het vermogen naar 2/3 van de sticker op een zonnige warme dag in de zomer, dan kan je er op zetten wat je wilt maar dat vind niemand leuk.
Nergens op PV-output of waar dan ook blijkt dat de opbrengst hoger is op jaarbasis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jerrythafast schreef op woensdag 27 april 2016 @ 14:26:
[...]

Helemaal eens met bovenstaande. Het enige probleem wat ik zie met rekenen in kWh/€ voor de efficiency is dat die € bij verschillende systemen sterk kan variëren door het wel of niet zelf te leggen. Uitgedrukt in kWh/€ gaat zelfbouw met grote afstand winnen :Y
Appels met appels en peren met peren, niet zo moeilijk toch ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Proton_ schreef op woensdag 27 april 2016 @ 13:59:
[...]

Je hebt het, werkelijk waar, precies verkeerd om :P.
Het ontbreekt me aan de inspiratie om het nog eens op een andere manier uit te leggen. Misschien dat iemand anders tot je doordringt :)
Nou span je vooral niet in op deze vrije dag, je hebt gelijk hoor

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jerrythafast schreef op woensdag 27 april 2016 @ 14:22:
[...]

De panelen waar ik het over had liggen hier op het dak. Zelfde dak, zelfde oriëntatie, zelfde weer, zelfde schaduwval (geen), zelfde fabrikant, zelfde typenummer*, alleen het Wp cijfertje is anders. En het lagere cijfer doet het een stuk beter |:(

*De cellen zijn trouwens wel degelijk anders, 3 busbars voor 265 Wp en 4 voor 270 Wp
Ik heb hier 8 panelen op hetzelfde dak liggen, exact identiek en gelijktijdig gekocht allemaal op de zelfde omvormer, kijk ik op dit moment zie ik grote verschillen > 10%, gemiddeld over een aantal dagen vallen die verschillen weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
Verwijderd schreef op woensdag 27 april 2016 @ 14:28:
[...]

Appels met appels en peren met peren, niet zo moeilijk toch ?
Klopt, maar vervolgens krijg je nog de vraag of je de appels van de Lidl of van de Albert Heijn neemt. Lees: verschillende installateurs rekenen ook nogal uiteenlopende bedragen voor hun spullen. Vergelijken met kWh/€ werkt mijns inziens alleen voor zelfbouw en heel misschien nog voor systemen die door echte prijsvechters tegen nauwelijks meer dan de kostprijs zijn gelegd. Anders wordt de variatie in installatiekosten al snel te groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Proton_ schreef op woensdag 27 april 2016 @ 14:23:
[...]

Aha, het gaat om euro's.

[...]

Juist! Dan zijn we het eens. :)
Is overigens geen aanname, alleen niet idereen neemt de moeite om een goede prijs te vinden, of vind lokaal en garantie belangrijk wat allemaal zijn prijs heeft.
En niemand zegt dat ie een foute deal heeft, zeker niet op een forum, nou het kan alle kanten op kan ik je vertellen, ik kocht eens 5355Wp voor 1680,- ....maar ook 2550Wp voor 1725,- ....tja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Zo mijn op de kop getikte mastervolt en kostak piko even getest en hoera ze doen het. Heeft iemand toevallig zo een link bij de hand voor handleiding kostal piko ,data sheet heb ik al...

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jerrythafast schreef op woensdag 27 april 2016 @ 14:31:
[...]

Klopt, maar vervolgens krijg je nog de vraag of je de appels van de Lidl of van de Albert Heijn neemt. Lees: verschillende installateurs rekenen ook nogal uiteenlopende bedragen voor hun spullen. Vergelijken met kWh/€ werkt mijns inziens alleen voor zelfbouw en heel misschien nog voor systemen die door echte prijsvechters tegen nauwelijks meer dan de kostprijs zijn gelegd. Anders wordt de variatie in installatiekosten al snel te groot.
Dan moet je proberen de installatiekosten er uit te filteren om het objectief te krijgen. Ik vraag om die reden ook altijd een gespecificeerde offerte of zoek de losse prijs van de onderdelen elders op zodat ik weet wat er voor installatie gerekend wordt.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2016 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
Verwijderd schreef op woensdag 27 april 2016 @ 14:31:
[...]

Ik heb hier 8 panelen op hetzelfde dak liggen, exact identiek en gelijktijdig gekocht allemaal op de zelfde omvormer, kijk ik op dit moment zie ik grote verschillen > 10%, gemiddeld over een aantal dagen vallen die verschillen weg.
Hier zijn de verschillen tussen de panelen ook groter bij lage opbrengst zoals vandaag en de afgelopen dagen, maar ook op echt zonnige dagen is het verschil nog behoorlijk goed te zien. Het is elke dag weer hetzelfde paneel dat het minste heeft opgewekt en hetzelfde paneel dat het meeste heeft opgewekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

reneeke1970 schreef op woensdag 27 april 2016 @ 14:32:
Zo mijn op de kop getikte mastervolt en kostak piko even getest en hoera ze doen het. Heeft iemand toevallig zo een link bij de hand voor handleiding kostal piko ,data sheet heb ik al...
http://www.kostal-solar-e...144fd48b0b8557c4249cb35fd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op woensdag 27 april 2016 @ 14:26:
[...]

Ik heb even hiervoor voor je uitgerekend dat SF panelen met montagemateriaal en montage kosten aanmerkelijk duurder zijn omdat je voor dezelfde opbrengst meer panelen nodig bent
Nee
Niet voor dezelfde opbrengst, voor het zelfde aantal Wp heb je meer panelen te monteren maar hoeft overigens niet altijd duurder te zijn aangezien rails per lengte gaan en afhankelijk zijn van hoe het op dak moet.
Met een beetje onderhandelen en de goede partijen voor SF te contacteren kom je het zelfde uit, de omvormer maakt een groter verschil als je bijvoorbeeld persé SMA wilt.
Nergens op PV-output of waar dan ook blijkt dat de opbrengst hoger is op jaarbasis.
Even gauw op pvoutput kijken haal jij dat er niet uit nee, houd een aantal systemen maar eens in de gaten voor een jaar, dan zal je zien dat het echt verschil maakt.
Bijv
http://pvoutput.org/compa...?sid=14419&sid1=17739&t=y

En nog 1 van mezelf, zie wat er gebeurd, en dit jaargetijde is in het voordeel van de 3100Wp met zijn 45 graden dak hoek maar de SF is uit de schaduw gekomen.

http://pvoutput.org/compa...&c=0&gs=0&age=0&ps=15&s=1

[ Voor 10% gewijzigd door Rol-Co op 27-04-2016 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Verwijderd schreef op woensdag 27 april 2016 @ 14:18:
[...]

OK, de verschillen zijn string-omvormer vs. micro-omvormers, lijken toch een beetje op elkaar, althans meer dan een TV op een iPhone.
Met compleet verschillende vermogens, locatie qua plaatsing, behuizing en componenten. Nee, sorry... Het is een vergelijk die totaal niet op gaat.

En zelfs bij eenzelfde soort product, kan componentkeuze en zelfs lay-out van de PCB zo'n verschil in levensduur maken, dat dan 1 op 1 vergelijken vaak zinloos is.

[ Voor 17% gewijzigd door TFHfony op 27-04-2016 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Ik heb voor mijn installatie 1,55 €/wp betaald, na belasting blijft er 1,32 €/Wp over.
Als de voorspelling van 3800 kwh uit komt zit ik op 1,18 €/Kw.
Als ik allews sladeer tegen 0,23€/kw heb ik dus 874€ per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09 22:26

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Het is erg gevaarlijk om zomaar te stellen dat een 100 of 300 mA ALS nergens op slaat en zomaar weggelaten kan worden.
stel je hebt een huis uit de tachtiger jaren met een aardcircuit van 100 Ohm (moet minder dan 166 zijn, dus prima), en er ontstaat een sluiting tussen de fase en de kast, dan gaat daar als het een volle sluiting is 2,3 Ampère lopen. genoeg om te signaleren dat er iets fout gaat door de ALS, maar de gewone zekering kan er jaren in blijven zitten.

Er zijn huizen (bouw sinds 1975) waar ALLES wat aangesloten zit op de meterkast MOET worden gevoed via een ALS. (punt)
Er ZIJN ook huizen (voor 1975) waar het AAN TE BEVELEN is om zoveel mogelijk achter een ALS te plaatsen, maar niet verplicht. Dit zijn de MINIMUM eisen die de NEN1010 stelt aan een huis installatie en het gaat hier om de VEILIGHEID van de bewoners die daar doorgaans minstens 1/4 van de de liggen te SLAPEN. En juist als er brand ontstaat terwijl er iemand ligt te slapen kan het goed mis gaan. Mensen met een elektrotechnische achtergrond worden hiervan goed doordrongen in hun opleiding.

Het gaat bij een ALS om een fout zowel in het toestel als in de kabel (alles wat er achter de automaat hangt zodra die de mk verlaat). En ook die kabel wil in een huisinstallatie nog wel eens hier en daar tussen door getrokken worden langs scherpe randen / hete buizen etc. En na installatie kan het wel eens zijn dat er een schroef / spijker / nietje oid door de kabel word gejaagd.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo, heb het dak opgemeten en uitgetekend.
Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/23vxils.jpg
Heb een dakraam en rechts daarvan 3 pijpen (oa CV)

de buren links van mij hebben een dakkapel. Voorstel van GEAS was om het zo te doen
Wat zouden jullie doen om het dak zo vol mogelijk te leggen?

(noord is boven)
Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/fbc7ed.png

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2016 15:43 . Reden: foto edit ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Na de discussies van vandaag, durf ik niks meer aan te bevelen.
Maar ik ga eens rekenen met SF >:)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AUijtdehaag schreef op woensdag 27 april 2016 @ 15:42:
heb het ook gelezen, ik ga ook SF is bekijken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Andre1973 schreef op woensdag 27 april 2016 @ 15:29:
Het is erg gevaarlijk om zomaar te stellen dat een 100 of 300 mA ALS nergens op slaat en zomaar weggelaten kan worden.
stel je hebt een huis uit de tachtiger jaren met een aardcircuit van 100 Ohm (moet minder dan 166 zijn, dus prima), en er ontstaat een sluiting tussen de fase en de kast, dan gaat daar als het een volle sluiting is 2,3 Ampère lopen. genoeg om te signaleren dat er iets fout gaat door de ALS, maar de gewone zekering kan er jaren in blijven zitten.

Er zijn huizen (bouw sinds 1975) waar ALLES wat aangesloten zit op de meterkast MOET worden gevoed via een ALS. (punt)
Er ZIJN ook huizen (voor 1975) waar het AAN TE BEVELEN is om zoveel mogelijk achter een ALS te plaatsen, maar niet verplicht. Dit zijn de MINIMUM eisen die de NEN1010 stelt aan een huis installatie en het gaat hier om de VEILIGHEID van de bewoners die daar doorgaans minstens 1/4 van de de liggen te SLAPEN. En juist als er brand ontstaat terwijl er iemand ligt te slapen kan het goed mis gaan. Mensen met een elektrotechnische achtergrond worden hiervan goed doordrongen in hun opleiding.

Het gaat bij een ALS om een fout zowel in het toestel als in de kabel (alles wat er achter de automaat hangt zodra die de mk verlaat). En ook die kabel wil in een huisinstallatie nog wel eens hier en daar tussen door getrokken worden langs scherpe randen / hete buizen etc. En na installatie kan het wel eens zijn dat er een schroef / spijker / nietje oid door de kabel word gejaagd.
Volle sluiting van fase naar aarde is geen 2,3A en gaat de zekering er gewoon uit, een ALS meet het verschil tussen fase en de nul en is voor de veiligheid van de mensen inderdaad.
Sluit je de omvormer vast aan is dat geheel volgens de norm NEN 1010 om dat zonder ALS te doen, een 100 of 300 mA niet, ze zijn niet voor niets zo slecht verkrijgbaar.
Schroef of spijker door de kabel kan altijd maar geeft ook (meestal) volle sluiting en gaat de automaat of zekering er uit.
Begrijp me niet verkeerd, een ALS is zeker goed, maar geen verplichting in probleemgevallen, een 100 of 300 mA is voor de bewoners alvast geen beveiliging.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• habbekrats
Rol-Co schreef op woensdag 27 april 2016 @ 15:47:
[...]

Volle sluiting van fase naar aarde is geen 2,3A en gaat de zekering er gewoon uit, een ALS meet het verschil tussen fase en de nul en is voor de veiligheid van de mensen inderdaad.
Sluit je de omvormer vast aan is dat geheel volgens de norm NEN 1010 om dat zonder ALS te doen, een 100 of 300 mA niet, ze zijn niet voor niets zo slecht verkrijgbaar.
Schroef of spijker door de kabel kan altijd maar geeft ook (meestal) volle sluiting en gaat de automaat of zekering er uit.
Begrijp me niet verkeerd, een ALS is zeker goed, maar geen verplichting in probleemgevallen, een 100 of 300 mA is voor de bewoners alvast geen beveiliging.
Neeeeeeeeeeeee
Als jou aardpen geslagen is voor een aardlek beveiliging en bv 166 ohm is gaat de zkering dus niet stuk bij een aardsluiting

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• snameroc
  • Laatst online: 16:15
Er zullen hier altijd mensen blijven die het niet snappen wat circuitweerstand is en beweren dat een aardlek niet hoeft. Dat er dan de kans bestaat dat je in een levensgevaarlijke situatie kunt komen snappen ze al helemaal niet. Het wordt tijd dat de Mod hier eens voor ingrijpt die hebben ook een verandwoording.

Johan

snameroc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

AUijtdehaag schreef op woensdag 27 april 2016 @ 15:42:
:)
20x SF op dat dak
6 aan de nok portrait
2 rechts naast de pijpjes portrait
6 onder het raam portrait
6 daar weer onder portrait

Links naast het raam niets, de dakkapel geeft daar een punt schaduw en al vrij vroeg, op mijn 180 pal zuid begint dat om 15:15 al. Hij staat meer west maar zal alsnog om een uur of 4 half 5 beginnen, nu flink wat later door de lege ruimte en een raam speling.
De punt van een dakkapel gaat in de late middag/avond toch wel 50% over dat stuk dak onder het raam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

snameroc schreef op woensdag 27 april 2016 @ 15:54:
Er zullen hier altijd mensen blijven die het niet snappen wat circuitweerstand is en beweren dat een aardlek niet hoeft. Dat er dan de kans bestaat dat je in een levensgevaarlijke situatie kunt komen snappen ze al helemaal niet. Het wordt tijd dat de Mod hier eens voor ingrijpt die hebben ook een verandwoording.

Johan
Vast aangesloten hoeft dat ook niet, beweerd niemand, dat zegt de norm en kan je elke installateur vragen.
Of het beter is is dat een 2e.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rol-Co schreef op woensdag 27 april 2016 @ 15:55:
[...]

20x SF op dat dak
6 aan de nok portrait

Links naast het raam niets, de dakkapel geeft daar een punt schaduw en al vrij vroeg, op mijn 180 pal zuid begint dat om 15:15 al. Hij staat meer west maar zal alsnog om een uur of 4 half 5 beginnen, nu flink wat later door de lege ruimte en een raam speling.
De punt van een dakkapel gaat in de late middag/avond toch wel 50% over dat stuk dak onder het raam.
Zoiets?
Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/2j2x54p.jpg

Je zal wat moeten spelen met de ruimte rond je dakraam.
Paneel is 1257 (x977) , dakraam 1300

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-04-2016 17:43 . Reden: Plaatje aangepast ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rol-Co schreef op woensdag 27 april 2016 @ 15:55:
[...]

20x SF op dat dak
6 aan de nok portrait

Welke SF zou je dan doen, als ik de SF170S neem kom ik op een breedte van 598.2 uit. Weliswaar binnen de 600, maar ik kreeg het advies om 30cm uit de rand te blijven. Wat is jouw mening daarover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Op 6 meter rail past 6x SF-170 S

Ik heb 5 meter rail en daar past 5 SF op. Hou ik een cm of 5 per kant over voor de hoekbeugel

Alles ligt muurvast, ik zou niet bang zijn voor een beetje wind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AUijtdehaag schreef op woensdag 27 april 2016 @ 16:05:
[...]

Zoiets?
[afbeelding]

Verhoudingen van de maten in de tekening kloppen niet, dus maakt het lastig.
Je zal wat moeten spelen met de ruimte rond je dakraam.
Paneel is 1257 , dakraam 1300
klopt, zag het. Heb foto ge-edit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Laatst online: 16:15
Vast aangesloten MOET er ook een aardlek zijn als de circuitweerstand niet voldoende lsag is. Er is een zogenaamd kapstok artikel waar in staat dat er ALTIJD een veilige afschakeling moet plaatsvinden bij aardsluiting, dat kan een zekering cq automaat voor je doen als de kortsluitstroom groot genoeg is. En daarvoor heb je een lage aardcicuitweerstand nodig van ongeveer 0'5 tot 1 ohm. Als je dat niet snapt moet je er niet over praten en andere niet op het verkeerde been zetten.

Johan

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op woensdag 27 april 2016 @ 16:08:
[...]

klopt, zag het. Heb foto ge-edit
Als je het bovenste pijpje kan verwijderen past er een powerset op met 21 panelen.
http://shop.winkelman-zon...---turbo-1p-omvormer.html

Met 20 panelen deze:

Of 20 panelen met iedere willekeurige omvormer.

Er staat op markplaats wellicht nog een leuke SMA.
Ik weet nog een SMA 5000 TL-21...
Dan kun je, je noord dak ook nog volleggen... >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op woensdag 27 april 2016 @ 16:06:
[...]

Welke SF zou je dan doen, als ik de SF170S neem kom ik op een breedte van 598.2 uit. Weliswaar binnen de 600, maar ik kreeg het advies om 30cm uit de rand te blijven. Wat is jouw mening daarover?
6x is 5m82 dacht ik, cm of 8 voor bevestiging is 5m90 , dus past mooi, je kan gewoon naar de rand hoor, al zou ik wel aan die kant wat extra dakhaken plaatsen als de wind er erg op staat.

Auijdehaag

Er kunnen er toch ook 6 boven aan de nok? En dan die ene links weg. Of past dat niet met de pijpjes?
Daar is misschien nog een mouw aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rol-Co schreef op woensdag 27 april 2016 @ 16:14:
[...]

6x is 5m82 dacht ik, cm of 8 voor bevestiging is 5m90 , dus past mooi, je kan gewoon naar de rand hoor, al zou ik wel aan die kant wat extra dakhaken plaatsen als de wind er erg op staat.

Auijdehaag

Er kunnen er toch ook 6 boven aan de nok? En dan die ene links weg. Of past dat niet met de pijpjes?
Daar is misschien nog een mouw aan te passen.
Past niet met het pijpje, dan zou ik die moeten verplaatsen.
Bij 20 stuks, hoeveel is de verwachte opbrengst dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik verwacht met een steca (heeft hoog rendement) erbij zeker 3400 kWh.
Laten we het wat voorzichtiger gokken, met late schaduw 3200 kWh per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op woensdag 27 april 2016 @ 16:24:
[...]

Past niet met het pijpje, dan zou ik die moeten verplaatsen.
Bij 20 stuks, hoeveel is de verwachte opbrengst dan?
Tussen de 3400 en 3740 kWh per jaar zo even geschat, je hebt wel wat last van de dakkapel maar minder dan ik heb en die haalde al 1070 kWh/kWp afgelopen jaar plus dat het mono's zijn.
De power set zoals Auijtdenhaag beschrijft met 21 kan ook maar dan krijg je 3 string van 7, wat weer meer last gaat krijgen van die schaduw.
20 stuks krijg je 4 string van 5 wat zo'n beetje een maximale hoeveelheid is op een omvormer met 1 mppt die wat hoger voltage aan kan, bijv stecagrid 3600 en ook SMA heeft wat versie.

Dan heb je echt wel een mooi systeem. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomN87
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 18-09 20:44
Vraagje: Ik heb het volgende Systeem:

Nu valt me op dat mijn omvormer maximaal 3700W output heeft. Is dit normaal? Ik heb toch echt een systeem gekocht van 4200Wp. Heb in overleg met de leverancier een aardlekautomaat geplaatst van 20A dit juist om die 4200 Wp output te kunnen beveiligen. Echter als de output max. 3700 watt is had dit ook met een 16A aardlekautomaat gekunnen. :?

Is het normaal dat als je een 4200 Wp installatie koopt er maar maximaal 3700Wp geleverd kan worden door de omvormer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

TomN87 schreef op woensdag 27 april 2016 @ 16:58:

Nu valt me op dat mijn omvormer maximaal 3700W output heeft. Is dit normaal? Ik heb toch echt een systeem gekocht van 4200Wp. Heb in overleg met de leverancier een aardlekautomaat geplaatst van 20A dit juist om die 4200 Wp output te kunnen beveiligen. Echter als de output max. 3700 watt is had dit ook met een 16A aardlekautomaat gekunnen. :?

Is het normaal dat als je een 4200 Wp installatie koopt er maar maximaal 3700Wp geleverd kan worden door de omvormer?
Ik zou de instellingen van de SE350 eens door moeten lopen. Dat ding zou toch echt wat meer moeten kunnen leveren. Hier op het forum had iemand laats hetzelfde. Het ding stond zo ingesteld dat hij maximaal 70% kon leveren. De instelling hier voor was precies omgekeerd aan wat je zou verwachten. Je moest hem dus op 70% zetten om te zorgen dat hij 100% kon leveren.
Ik zal eens even terug zoeken....

/edit/

Yup, hier dus:

zonoskar in "Het grote "jouw productie" topic - Deel 2"

Check deze instelling eens. Op 70% zetten loste het op voor Zonoskar. Sindsdien kon hij meer vermogen leveren.

[ Voor 30% gewijzigd door TFHfony op 27-04-2016 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertalizer
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17-09 13:02
We zijn sinds enkele weken verhuisd naar onze nieuwe woning.

We hebben onze PV installatie van 2012 meegenomen.
Het gaat om 15 Sharp ND250 panelen en een PowerOne Aurora omvormer 3.6.

Op onze oude woning lagen de panelen op alu profiel driehoeken die op zware lintelen waren bevestigd. Deze hadden een aanzienlijke hoogte (zag er ongeveer zo uit). Voor onze nieuwe woning zijn we nu op zoek naar iets meer "low profile", zeker aan de straatkant.

Orientatie is op 206°, Zuid zuid west dus.

Hier een album met 2 foto's van het dak waarop de panelen moeten komen en een sketchup render met afmetingen naar de "obstakels".

De buizen van de ventilatie staan er op dit moment voorlopig op (ik moet de ventilatie-unit nog plaatsen). Ik denk dat ik de hoogte van die "opbouw" inclusief buizen moet kunnen beperken tot rond de 65 cm. De "opbouw" waar de buizen uitkomen is 30 cm hoog. De in en uitlaat moeten trouwens 2m uit elkaar staan maar dat zou ik bekijken als ik weet hoe ik de panelen ga plaatsen.

Ik heb alles behalve de lintelen meeverhuisd. Ik heb dus de driehoek alu dragers en 4 montagerails (clickfit?) van 6,15m en 2 van 3,10m met klembeugels e.d. Misschien kan ik daarmee nog het een en het ander fabriceren.

Ik heb in sketchup wat zitten puzzelen en weet het nog niet zo goed. De omvormer kan 2 strings aan. Ik zou het dus per dakdeel wat uniform willen houden.

Hier een album met snelle ideetjes.
Eerste foto is een schans per dakdeel. Dit zal aan de straatkant heel zichtbaar zijn. Verschillende personen zullen me hier waarschijnlijk willen voor lynchen, zeker de architect.
Tweede foto is op het voorste dakdeel modules op 10° in landscape. Op het eerste zicht lukt dat net wel of net niet.
Derde foto is op het voorste dakdeel modules in portrait op 10° en een schans op het andere.

Wat denken jullie? Andere ideeën?

Wat ik zeker weet is dat ik ze zo snel mogelijk weer op het dak wil!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-09 19:40

paulv1973

16.730Wattpiek

AUijtdehaag schreef op woensdag 27 april 2016 @ 16:13:
[...]

Als je het bovenste pijpje kan verwijderen past er een powerset op met 21 panelen.

Met 20 panelen deze:

Of 20 panelen met iedere willekeurige omvormer.

Er staat op markplaats wellicht nog een leuke SMA.
Ik weet nog een SMA 5000 TL-21...
Dan kun je, je noord dak ook nog volleggen... >:)
Nou nou....

Ik heb een daagje niet meegelezen....
Bom ontploft hier.

eeeeuh... Auitdehaag... Mis ik ergens een 5000TL21 aanbieding??

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!
paulv1973 schreef op woensdag 27 april 2016 @ 17:42:
[...]

Nou nou....

Ik heb een daagje niet meegelezen....
Bom ontploft hier.

eeeeuh... Auitdehaag... Mis ik ergens een 5000TL21 aanbieding??
Wil je hem terug dan? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

hahaha...
Ligt aan de prijs natuurlijk :? 8)7

ik wist niet dat je hem aan het verkopen was...

[ Voor 11% gewijzigd door paulv1973 op 27-04-2016 17:45 ]

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!
paulv1973 schreef op woensdag 27 april 2016 @ 17:45:
[...]

hahaha...
Ligt aan de prijs natuurlijk :? 8)7

ik wist niet dat je hem aan het verkopen was...
Nee ligt weer als reserve stof te happen...
Volgens mij heb je nog volle dozen genoeg staan >:)

[ Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-04-2016 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

AUijtdehaag schreef op woensdag 27 april 2016 @ 17:47:
[...]

Nee ligt weer als reserve stof te happen...
Volgens mij heb je nog volle dozen genoeg staan >:)
Wie zeg dat die vol zijn?
Bakstenen kan natuurlijk ook.... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

3855 W als gemiddelde van 15 min
http://pvoutput.org/intra...2989&dt=20160423&gs=0&m=1

Dus wel degelijk pieken van 4000 plus vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Ik weet drie sma te liggen, stuk of acht effekta (nieuwe ) en nog een stuk of vijf van ander merk wat ik vergeten ben. Mooi om te zien liggen op drie pallets....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Deze is ook redelijk van prijs denk ik.
https://www.greenybros.co...sma-sunny-boy-3000-tl-20/
Misschien kan er nog wat "gerommeld" worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

reneeke1970 schreef op woensdag 27 april 2016 @ 17:53:
Ik weet drie sma te liggen, stuk of acht effekta (nieuwe ) en nog een stuk of vijf van ander merk wat ik vergeten ben. Mooi om te zien liggen op drie pallets....
Ik weet nog wel eeen stuk of 25 SMA's te liggen... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Rol-Co schreef op woensdag 27 april 2016 @ 18:09:
Deze is ook redelijk van prijs denk ik.
https://www.greenybros.co...sma-sunny-boy-3000-tl-20/
Misschien kan er nog wat "gerommeld" worden.
Alleen de Technische info wat erbij staat hoort bij een TL20... 8)7
Maar de prijs is idd niet verkeerd.
Jammer van de 1,5 jaar garantie

[ Voor 9% gewijzigd door paulv1973 op 27-04-2016 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
paulv1973 schreef op woensdag 27 april 2016 @ 18:40:
[...]

Ik weet nog wel eeen stuk of 25 SMA's te liggen... :X
Sssst.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomN87
Rol-Co schreef op woensdag 27 april 2016 @ 17:53:
[...]

3855 W als gemiddelde van 15 min
http://pvoutput.org/intra...2989&dt=20160423&gs=0&m=1

Dus wel degelijk pieken van 4000 plus vermoed ik.
Klopt, ik heb echter op de omvormer zelf zitten kijken maar je zit hem gewoon terug regelen naar 3700 watt. Binnen enkele seconden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomN87
TFHfony schreef op woensdag 27 april 2016 @ 17:01:
[...]

Ik zou de instellingen van de SE350 eens door moeten lopen. Dat ding zou toch echt wat meer moeten kunnen leveren. Hier op het forum had iemand laats hetzelfde. Het ding stond zo ingesteld dat hij maximaal 70% kon leveren. De instelling hier voor was precies omgekeerd aan wat je zou verwachten. Je moest hem dus op 70% zetten om te zorgen dat hij 100% kon leveren.
Ik zal eens even terug zoeken....

/edit/

Yup, hier dus:

zonoskar in "Het grote "jouw productie" topic - Deel 2"

Check deze instelling eens. Op 70% zetten loste het op voor Zonoskar. Sindsdien kon hij meer vermogen leveren.
Hartstikke bedankt! :) ik ga het lezen en laat je weten hoe het afloopt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11:14

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

[...]

Foutje, je bedoelt een sluiting ergens tussen fase en nul mag ik hopen.

[ Voor 12% gewijzigd door Gasschuif op 27-04-2016 19:41 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:42
TomN87 schreef op woensdag 27 april 2016 @ 19:23:
[...]
Hartstikke bedankt! :) ik ga het lezen en laat je weten hoe het afloopt!
Volgens de specs is een se3500 toch gewoon een 3500W omvormer. Die zal best heel tijdelijk iets hoger kunnen pieken. Maar veel meer dan 3700 zou ik niet verwachten. Voor je totale opbrengst zal het niet superveel uitmaken dat ie wat ondergedimensioneers is. Maar als je graag 4200W pieken wil zien moet je volgens mij een se4000 neerhangen.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

T-MOB schreef op woensdag 27 april 2016 @ 20:12:
[...]

Volgens de specs is een se3500 toch gewoon een 3500W omvormer. Die zal best heel tijdelijk iets hoger kunnen pieken. Maar veel meer dan 3700 zou ik niet verwachten. Voor je totale opbrengst zal het niet superveel uitmaken dat ie wat ondergedimensioneers is. Maar als je graag 4200W pieken wil zien moet je volgens mij een se4000 neerhangen.
Lijkt mij ook...
Ik heb pasgeleden een SE5K gehangen. (5000 3 fasen)
Die piekt regelmatig tegen de 5400Wh aan.
Hij lijkt dat ook wel een tijdje vast te houden.
Hoger gaat hij gewoon niet.
Er hangt 24x250Wp aan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Een SE3500 had inderdaad achter een 16A automaat gekund.
Het is normaal dat een 3500 W omvormer geen 4200 W levert :)
De omvormer is prima voor je set, de meerwaarde van een maatje omvormer groter is kleiner dan zijn meerprijs.
Maar ik begrijp dat de huidige situatie slecht voor je bloeddruk is >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nhrf
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 29-04-2024
TomN87 schreef op woensdag 27 april 2016 @ 19:22:
[...]

Klopt, ik heb echter op de omvormer zelf zitten kijken maar je zit hem gewoon terug regelen naar 3700 watt. Binnen enkele seconden.
Heb je een SE3500 of een SE3500-16?

De SE3500-16 heeft een Maximum Continuous Output Current van 16A en een Max AC output van 3500VA.

De SE3500 heeft een Maximum Continuous Output Current van 19,5A en een Max AC output van 3500VA.

Ik weet niet of onderstaande juist is maar als ik van deze waardes uitga kom ik op :

Op basis van een voltage van 227.1V (mijn max vandaag):

SE3500-16 = 227.1x16 = 3633,6W
SE3500 = 227.1 x 19,5 = 4428,45W

Als iemand dit kan bevestigen dan hoor ik het graag :) (Het is niet mijn vakgebied)

4275wp : 2750wp WZW, 1525wp ONO @ SolarEdge SE4000 [Live]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-09 21:58

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

bertalizer schreef op woensdag 27 april 2016 @ 17:08:
We zijn sinds enkele weken verhuisd naar onze nieuwe woning.

We hebben onze PV installatie van 2012 meegenomen.
Het gaat om 15 Sharp ND250 panelen en een PowerOne Aurora omvormer 3.6.

Op onze oude woning lagen de panelen op alu profiel driehoeken die op zware lintelen waren bevestigd. Deze hadden een aanzienlijke hoogte (zag er ongeveer zo uit). Voor onze nieuwe woning zijn we nu op zoek naar iets meer "low profile", zeker aan de straatkant.

Orientatie is op 206°, Zuid zuid west dus.

Hier een album met 2 foto's van het dak waarop de panelen moeten komen en een sketchup render met afmetingen naar de "obstakels".

De buizen van de ventilatie staan er op dit moment voorlopig op (ik moet de ventilatie-unit nog plaatsen). Ik denk dat ik de hoogte van die "opbouw" inclusief buizen moet kunnen beperken tot rond de 65 cm. De "opbouw" waar de buizen uitkomen is 30 cm hoog. De in en uitlaat moeten trouwens 2m uit elkaar staan maar dat zou ik bekijken als ik weet hoe ik de panelen ga plaatsen.

Ik heb alles behalve de lintelen meeverhuisd. Ik heb dus de driehoek alu dragers en 4 montagerails (clickfit?) van 6,15m en 2 van 3,10m met klembeugels e.d. Misschien kan ik daarmee nog het een en het ander fabriceren.

Ik heb in sketchup wat zitten puzzelen en weet het nog niet zo goed. De omvormer kan 2 strings aan. Ik zou het dus per dakdeel wat uniform willen houden.

Hier een album met snelle ideetjes.
Eerste foto is een schans per dakdeel. Dit zal aan de straatkant heel zichtbaar zijn. Verschillende personen zullen me hier waarschijnlijk willen voor lynchen, zeker de architect.
Tweede foto is op het voorste dakdeel modules op 10° in landscape. Op het eerste zicht lukt dat net wel of net niet.
Derde foto is op het voorste dakdeel modules in portrait op 10° en een schans op het andere.

Wat denken jullie? Andere ideeën?

Wat ik zeker weet is dat ik ze zo snel mogelijk weer op het dak wil!
Als het laag moet/wilt blijven kun je ze ook in oost/west leggen ipv op zuid. Dan kun je er eventueel nog een paar panelen bij leggen, en heb je ook meer opbrengst, op dezelfde omvormer en meer verspreid over de dag.

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertalizer
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17-09 13:02
Atomic2005 schreef op woensdag 27 april 2016 @ 20:56:
[...]

Als het laag moet/wilt blijven kun je ze ook in oost/west leggen ipv op zuid. Dan kun je er eventueel nog een paar panelen bij leggen, en heb je ook meer opbrengst, op dezelfde omvormer en meer verspreid over de dag.
Bedankt voor je antwoord.
Ik ben nog iets vergeten vermelden. Ik woon in België... en om mijn groenestroomcertificaten niet te verliezen dien ik de installatie ongewijzigd terug in gebruik te nemen op de nieuwe locatie. Dus omvormer, panelen en de groenestroommeter mogen niet wijzigen. Meer panelen leggen zit er dus (volgens mij) niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

bertalizer schreef op woensdag 27 april 2016 @ 21:39:
[...]

Bedankt voor je antwoord.
Ik ben nog iets vergeten vermelden. Ik woon in België... en om mijn groenestroomcertificaten niet te verliezen dien ik de installatie ongewijzigd terug in gebruik te nemen op de nieuwe locatie. Dus omvormer, panelen en de groenestroommeter mogen niet wijzigen. Meer panelen leggen zit er dus (volgens mij) niet in.
En deze zelfde combi op een vlakkere schans van 4,5 graad ofzo leggen? Is optisch mooier vanaf de straat. Kun je toch nog een micro-omvormer erbij hangen met een paar losse panelen? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 18-09 23:11
Eerst mijzelf maar eens quoten..:
Aegle schreef op donderdag 21 april 2016 @ 23:49:
Het virus....

De situatie:
Huis: twee-onder-een-kap. Voorzijde ligt op 158° azimuth. Dit is dus ZZO. Hoek dak is 45°. Sinds juni 2014 ligt de voorzijde al vol met 10 x Yingli Panda 260Wp panelen met SolarEdge OP300 optimizers en SE3000 omvormer.
Vorig jaar hebben wij over de geheel breedte van het huis aan de achterzijde op de eerste verdieping een dakkapel laten plaatsen. Ons dak achter loopt namelijk door tot aan de begane grond. Die wijst dus naar 338°, NNW.
Het bruikbare dakoppervlak is 4,97 x 2,10 meter. Tijdens de bouw heeft de aannemer de draagbalken al wat dichter bij elkaar gelegd om extra ballast te kunnen dragen ;) .

Hoe kan ik dit dakje nou het slimste aanpakken? Gezien de schaduw wil ik hiervoor extra optimizers gebruiken en koppelen aan de bestaande omvormer. De huidige omvormer is momenteel ruim overbemeten. Zie ook de foto, genomen tijdens de afbouw. Het gaat om de linker dakkapel.

[afbeelding]
Een aantal mensen hebben Solar Frontier geadviseerd. Prima, maar de opbrengst per m2 is lager (max 170Wp) dan de gewone mono's. De afmetingen zouden, denk ik, wel beter passen. Er zouden twee extra panelen bij kunnen.

Ik heb ter verduidelijking ( :? ) een redumentair schetsje gemaakt als praat platje. In combinatie met de foto is denk ik wel duidelijk hoe het er uit ziet. Ik neig naar een "oost-west" opstelling, maar volgens de SolarEdge Site Designer brengt een "west" opstelling per jaar meer op.

Wat denken jullie..?

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/Rt58z8btcDhF1thBRRav5MP5/full.jpg

33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
nhrf schreef op woensdag 27 april 2016 @ 20:49:
[...]

Heb je een SE3500 of een SE3500-16?

De SE3500-16 heeft een Maximum Continuous Output Current van 16A en een Max AC output van 3500VA.

De SE3500 heeft een Maximum Continuous Output Current van 19,5A en een Max AC output van 3500VA.

Ik weet niet of onderstaande juist is maar als ik van deze waardes uitga kom ik op :

Op basis van een voltage van 227.1V (mijn max vandaag):

SE3500-16 = 227.1x16 = 3633,6W
SE3500 = 227.1 x 19,5 = 4428,45W

Als iemand dit kan bevestigen dan hoor ik het graag :) (Het is niet mijn vakgebied)
Lijkt mij een wat laag voltage bij jou :? Mijn minimum voltage is vandaag 231,1 V geweest. Dan kom ik in mijn geval op:
SE3500-16 = 231,1x16 = 3697,6 W
SE3500 = 231,1 x 19,5 = 4506,45 W

Maar mijn max vandaag was 239,1 V. Dat was tijdens de hoogste piek die mijn omvormer tot nu toe heeft gegeven (3474 W uit een SE3000). Dan wordt het:
SE3500-16 = 239,1x16 = 3825,6W
SE3500 = 239,1 x 19,5 = 4662,45W

Mijn omvormer heeft trouwens een maximum continuous output current van 16,5 A. Maar hij is wel 16A afgezekerd :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Aegle schreef op woensdag 27 april 2016 @ 22:07:

[...]

Een aantal mensen hebben Solar Frontier geadviseerd. Prima, maar de opbrengst per m2 is lager (max 170Wp) dan de gewone mono's. De afmetingen zouden, denk ik, wel beter passen. Er zouden twee extra panelen bij kunnen.

Ik heb ter verduidelijking ( :? ) een redumentair schetsje gemaakt als praat platje. In combinatie met de foto is denk ik wel duidelijk hoe het er uit ziet. Ik neig naar een "oost-west" opstelling, maar volgens de SolarEdge Site Designer brengt een "west" opstelling per jaar meer op.

Wat denken jullie..?

[afbeelding]
past nog een plat paneel naast..? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Wat denken jullie..?

[afbeelding]
Als ik jou was, maar ji bent mij niet, zou ik er 3 x 2 standaard monopanelen plat neerleggen. 4.95x2 past precies. Opbrengst 83% van 6xWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Verwijderd schreef op woensdag 27 april 2016 @ 22:16:
[...]

Als ik jou was, maar ji bent mij niet, zou ik er 3 x 2 standaard monopanelen plat neerleggen. 4.95x2 past precies. Opbrengst 83% van 6xWp
Optisch ook het mooist en ook het makkelijkst idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op woensdag 27 april 2016 @ 22:16:
[...]

Niet plat, maar 1 helft west) als schans.

Zo
Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1604/161624/tfCnJpNS.jpeg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09 22:26

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

[...]

euhm, I=U/R
230V / 100 Ohm = 2,3A bij mij. en dat is een volle sluiting.
het kan ook erger:
50V (hierboven begint bij AC de voor mens en dier onveilige spanning) / 166 Ohm (maximale aardcircuit weerstand)= 0,301 A (waar kennen we die waarde van).

De bescherming bestaat eruit dat de ALS nadat de fout optreed binnen 200 mS (er zijn tabellen voor de maximale afschakeltijden, maar mijn ALS tester geeft meestal 12 mS aan) de spanning doet afslaan, en daarmee een veilige situatie laat ontstaan.
En in de meeste gevallen zul je dat toestel dan niet vasthouden. Dus bemerk je op een gegeven moment dat je omvormer uit staat, en de de automaat eruit ligt.
En bij i.i.g. een aantal merken (o.a. ABB) kun je dan aan de automaat zien dat hij is afgeschakeld vanwege een ALS fout, i.p.v. een overstroom fout.
Niet alleen de stroom is maatgevend voor het letsel die kan optreden, maar ook de duur.
De 100mA en de 300mA versie mogen maar beperkt (niet in combi met licht / WCD) ingezet worden, maar zijn er juist voor probleem situaties zoals o.a. bij "natte groepen" om sabotage (overbruggen) van het beveiligingssysteem te voorkomen als de ALS te vaak afslaat.

het verwarrende is dat bij woonhuizen van voor 1975 een aardpen moest worden aangebracht met een waarde van minder dan 1Ohm, wat nog best wat tijd en ook een boel geld kost, afgezet tegen de kostprijs van een ALS. En 1 Ohm met 50V geeft 50A, daar schakelt die smeltpatroon van 16A wel rap van door.
Daarnaast is het slaan van een aardpen en de meting daarvan bij huizen een eenmalige zaak in NL.

Dus dat kan in de loop der jaren best niet goed meer zijn zonder dat je er wat van merkt.
De verbinding kan makkelijk minder goed worden, en dat geeft dan meteen een hoop ander gezeur (de douche prikt; situatie bij mijn ouders thuis met een huis uit 1956) als er een fout optreed, omdat een hoop andere delen van het huis ook met die aarde zijn verbonden die dan geen (afdoende) aarde meer is.

Edit: het nare is dat een hoop PV word geplaatst door handige jongens die niet noodzakelijk heel veel elektra kennis hebben (je hoeft sinds 2007 ook niet meer erkend installateur oid te zijn, als je maar de NEN1010 aanhoud), en dat de markt in NL nogal prijs gedreven is. Dus een zo goedkoop mogelijke offerte aanbieden.
Daarbij komt dat ze dan veelal van de werkgever / opdrachtgever een (heul goedkoop) B16 automaatje mee krijgen en daar dan, als ze door vragen, maar even moeten kijken in de meterkast of dat mag en kan en eventueel met de klant moeten overleggen dat die klant een ALS moet kopen (en daar een meerprijs voor moet gaan betalen) als het niet mag. Tot zover de theorie.

In de praktijk ga je meestal eerst buiten aan de slag, en soms begint er één tegelijk binnen bij de omvormer (dat is makkelijk meteen gaatje voor de solarkabel naar buiten boren, omvormer ophangen en dan langzaam richting mk werken) en komt de mk pas als laatste aan de beurt, op het moment dat iedereen moe is en naar huis wil. 3x raden wat er gebeurd als je dan nog met de klant in discussie moet gaan over extra bijkomende kosten. Juist: automaatje erin, en gaan met die banaan.

[ Voor 17% gewijzigd door Andre1973 op 27-04-2016 23:04 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal Saul
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-07 17:03
Atomic2005 schreef op woensdag 27 april 2016 @ 22:21:
[...]

Optisch ook het mooist en ook het makkelijkst idd.
4x Betonvoet (10 graden hellingshoek) €57,00
6x EC Solar Mono 275Wp € 219
1x HoSola Smart 1600 TL met wifi €440,00

Totaal: ~€ 2000 = 1650Wp = ~ € 1,21 per Wp

Net zoals dit: Afbeeldingslocatie: http://www.sun-solar.nl/wp-content/uploads/2015/05/20150506_12x-250W-zwart-in-Oss.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 18-09 23:11
Rol-Co schreef op woensdag 27 april 2016 @ 22:22:
[...]

Niet plat, maar 1 helft west) als schans.

Zo
[afbeelding]
Wat versta jij onder "een helft west als schans"? Vier panelen richting west (nou ja, in mijn geval NNW)?
Hoe steiler hoe hoger de opbrengst, toch? Met name die NWW hoek maakt dat de zon al relatief laag staat en je dus eigenlijk de panelen onde een zo groot mogelijk hoek wilt plaatsen. In mij tekening staat een hoek van 15°, maar 30° zou beter zijn.

Waar het mij om gaat is welke opstelling het meeste opbrengt.

Die lege ruimte kan inderdaad nog gevuld worden. Maar ik wil ook nog een beetje loopruimte over houden.

33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ja de hoogte kan/mag je zelf bepalen maar sommige opperde hier plat, dat is niet slim ivm afwateren en vuil.
Maar 4 achter elkaar zoals in de foto's kan prima.
SF is dan weer minder gevoelig voor de hoek, maar door je beperkte ruimte misschien beter om mono te pakken.... Keuze keuze. :)

Andre1973
Bedankt voor de uitleg, maar ik vermoed dat in de meeste gevallen je fase aan aarde legt je zekering er keihard uit gaat, hier ieder geval wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nhrf
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 29-04-2024
Jerrythafast schreef op woensdag 27 april 2016 @ 22:10:
[...]

Lijkt mij een wat laag voltage bij jou :? Mijn minimum voltage is vandaag 231,1 V geweest. Dan kom ik in mijn geval op:
SE3500-16 = 231,1x16 = 3697,6 W
SE3500 = 231,1 x 19,5 = 4506,45 W

Maar mijn max vandaag was 239,1 V. Dat was tijdens de hoogste piek die mijn omvormer tot nu toe heeft gegeven (3474 W uit een SE3000). Dan wordt het:
SE3500-16 = 239,1x16 = 3825,6W
SE3500 = 239,1 x 19,5 = 4662,45W

Mijn omvormer heeft trouwens een maximum continuous output current van 16,5 A. Maar hij is wel 16A afgezekerd :9
Voltage hier is niet zo hoog. Mijn max voltage is 231.69 geweest. Mijn min staat op 217.01. (sinds januari 2016, meting elke 15 sec)

Mijn omvormer is ook nog niet juist afgezekerd. Heb een SE4000 draaien maar ook op een 16A groep. Mijn hoofdzekering is ook nog eens 25A. Echter het verzwaren van de zekering brengt mij ook een slimme(of domme) meter, welke ik nog even niet wil hebben. Er is nog niets geklapt :9

Mijn max wattage is tot nu toe 3828.6W.

Het blijft lastige materie :)

4275wp : 2750wp WZW, 1525wp ONO @ SolarEdge SE4000 [Live]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:42
Andre1973 schreef op woensdag 27 april 2016 @ 22:41:
[...]
euhm, I=U/R
230V / 100 Ohm = 2,3A bij mij. en dat is een volle sluiting.
het kan ook erger:
50V (hierboven begint bij AC de voor mens en dier onveilige spanning) / 166 Ohm (maximale aardcircuit weerstand)= 0,301 A (waar kennen we die waarde van).

De bescherming bestaat eruit dat de ALS nadat de fout optreed binnen 200 mS (er zijn tabellen voor de maximale afschakeltijden, maar mijn ALS tester geeft meestal 12 mS aan) de spanning doet afslaan, en daarmee een veilige situatie laat ontstaan.
En in de meeste gevallen zul je dat toestel dan niet vasthouden. Dus bemerk je op een gegeven moment dat je omvormer uit staat, en de de automaat eruit ligt.
Omvormers zijn doorgaans dubbel geisoleerd, toch. Bij mijn Steca is er intern ook helemaal geen verbinding met de aardedraad. Qua risico gaat het dus echt om het beschadigen van de kabel bij een onhandige (klus-)actie.

Verder ben ik naar aanleiding van opmerkingen in dit topic nog maar eens tot de conclusie gekomen dat het bizar is dat de NEN1010 niet gewoon kosteloos door de overheid verstrekt wordt. Nu ben je overgeleverd aan informatie uit tweede hand, en ga je dan af op advies van professionals dan kom je doodleuk tot de conclusie dat je bij een vaste installatie geen aardlekbeveiliging hoeft toe te passen.

Het verwarrende is uiteindelijk dat de regel niet is dat je de aardlek niet weg mag laten als je aardpen teveel weerstand heeft, maar dat het omgekeerd is: je mag een slechte aardgeleiding ondervangen met een aardlekbeveiliging. En omdat in woonhuizen praktisch alle groepen toch al achter een aardlek moeten worden geplaatst is er geen enkele reden om extra te investeren in betere aarding. In moderne huizen kun je daardoor in de praktijk zelden de situatie hebben dat je een groep zonder aardlekbeveiliging mag toepassen.
Wat dat betreft was het duidelijker geweest om in de norm op te nemen dat een ALS altijd verplicht is in woonhuizen, met eventueel een onderscheid tussen groepen met hoge kans op menselijk contact (30mA) en de (semi-)vaste aansluitingen met een lage kans (300mA).
nhrf schreef op woensdag 27 april 2016 @ 23:18:
[...]
Mijn omvormer is ook nog niet juist afgezekerd. Heb een SE4000 draaien maar ook op een 16A groep. Mijn hoofdzekering is ook nog eens 25A. Echter het verzwaren van de zekering brengt mij ook een slimme(of domme) meter, welke ik nog even niet wil hebben. Er is nog niets geklapt :9

Mijn max wattage is tot nu toe 3828.6W.
Wat hangen daar voor panelen achter? Op dagen dat er zon is haal ik met 4080Wp op een 4kW omvormer eigenlijk altijd wel een keer >4000W (AC-zijdig). Als het wisselend bewolkt / zonnig is ook nog wel min of meer "duurzaam": periodes van een kwartier boven de 3950W.
Je hoofdzekering zal verder niet zo snel knappen. Je hebt immers ook nog verbruikersgroepen. Het kan wel lekker warm worden in je meterkast als je de zekering langdurig richting max belast.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:05
Wat ze onlangs bij ons gedaan hebben is de PV-installatie om de ALS heen gezet.
De installatie zit wel achter een 16A-schakelautomaat.

De reden is dat de PV-installatie eerst netjes achter een ALS zat, maar dat de ALS regelmatig eruit vloog.

Naast de PV-installatie zaten er ook andere gebruiksgroepen erachter

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970

[...]

Wat denken jullie..?

[afbeelding]
5×2m passen 8 sf precies op, heb ik hier ook,één schans van maken onder vijf of tien graden richting zuid. Kun je er net langs lopen maar er over kan ook, wel voorzichtig aan zijkant
Maar vier of vijf mono panelen van 2×1 past ook goed. Is ook gunstiger voor je optimisers ,maar 8 sf kun je ook eigen omvormer geven van 1.5 kW, misschien wel goedkoper.....

[ Voor 15% gewijzigd door reneeke1970 op 28-04-2016 07:29 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Pagina: 1 ... 103 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Losse aankoopadviezen of het bespreken van offertes horen in een eigen topic.