Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 102 ... 109 Laatste
Acties:
  • 578.110 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nhrf
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 29-04-2024
revolution-nl schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 13:31:
[...]

Marktplaats in de gaten houden ;)

[...]

gebruiktezonnepanelen.com had een partij binnen gekregen. Inmiddels is die batch al uitverkocht.

Deze pagina moet je in de gaten houden als je opzoekt bent naar goedkope nieuwe panelen
http://www.gebruiktezonne...ler=category#/staat-nieuw
revolution-nl schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 13:31:
[...]

Marktplaats in de gaten houden ;)

[...]

gebruiktezonnepanelen.com had een partij binnen gekregen. Inmiddels is die batch al uitverkocht.

Deze pagina moet je in de gaten houden als je opzoekt bent naar goedkope nieuwe panelen
http://www.gebruiktezonne...ler=category#/staat-nieuw
Er zit een groothandel in Halfweg welke via Marktplaats ook zijn magazijn opruiming doet. Hier heb ik mijn panelen gehaald.

Momenteel staan Boviet panelen erop voor 0,65/wp (255WP) incl. de BTW. Dit is echter de marktplaats prijs. Afhankelijk van de aantallen is er nog wat met de prijs te doen.

4275wp : 2750wp WZW, 1525wp ONO @ SolarEdge SE4000 [Live]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt voor het meedenken. interessante opmerkingen! Ik ga vanavond de precieze maten van het dak (breedte is 5,70), dakraam en pijpjes meten (heb gelukkig een dakraam) en kom er dan op terug.
Jullie geven vaak opties zonder installatie. Maar installeren jullie dan zelf, of zoeken jullie dan zelf een installateur?

En een ander vraagje. Ik heb ivm een inductiekookplaat krachtstroom laten aanleggen. 1x 35amp. Biedt dat nog mogelijkheden mbt zonnepanelen, dat je bijvoorbeeld andere types kunt gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17-09 17:20
Proton_ schreef op maandag 25 april 2016 @ 16:25:
[...]

Je hebt het over antonboonstra in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 4"
Het grafiekje daaronder is veel interessanter: als er 4 kW aan vermogen beschikbaar is, eindigt toch nog 2 kW op het net. Hierdoor zijn de verliezen maar 13% en niet een kwart (kolom van 50%).
De discussie volg ik niet geheel (sorry alvast voor een mogelijk al gemaakte opmerking... :) ),... in redelijk wat gevallen kunnen omvormers uiteraard (tijdelijk) meer eruit persen dan de specs aangeven.

Bijv: onze Hosola 3680 MTL zou 3680 Wac moeten kunnen leveren, maar doet voor pieken gerust >4000W (in elk geval gezien voor een 5-minutengemiddelde) of iets langere tijd >3750W.

Bijv: een Omnik 2KTL kan 2000W leveren, maar voor pieken van enige minuten in elk geval 2200W.

Dat maakt het bij veel omvormers nog minder ernstig, die piekverliezen. Ik vermoed dat we met de Hosola (op 4070 Wp) weinig of geen piekverliezen hebben gehad, maar de strings liggen dan ook niet heel gunstig en op verschillende windrichtingen.

There's nothing moister than an oyster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 14:16:
Bedankt voor het meedenken. interessante opmerkingen! Ik ga vanavond de precieze maten van het dak (breedte is 5,70), dakraam en pijpjes meten (heb gelukkig een dakraam) en kom er dan op terug.
Jullie geven vaak opties zonder installatie. Maar installeren jullie dan zelf, of zoeken jullie dan zelf een installateur?

En een ander vraagje. Ik heb ivm een inductiekookplaat krachtstroom laten aanleggen. 1x 35amp. Biedt dat nog mogelijkheden mbt zonnepanelen, dat je bijvoorbeeld andere types kunt gebruiken?
1x 35 amp valt niet onder krachtstroom. Je inductiekookplaat is denk is een gekoppelde 2x 16 amp zekering.
Is je hoofdzekering 3x 25 Amp of 1x 35 Amp? Dat maakt de keuze voor omvormer ook makkelijker.

Kijk eens naar de ECsolar 275 wp eventueel. Die zijn 1060 x 1580. Op 5400 breedte passen daar 5 stuks in portrait. Als je voldoende panelen kan plaatsen, kun je dat al opdelen in 2 strings. Deze panelen hebben een hogere stringspanning.
Is je schaduwprobleem (wat niet echt een probleem is) daarmee ook getakkeld min of meer.
De buren hebben 14x 275 wp ECsolar op een hosola 3680 mtl. Opgedeeld in 2 strings van 7 panelen.
Zie het plaatje onder in mijn sig. (linkerburen)

Maar eerst meten inderdaad. Waai niet van het dak af!

Ik spreek voor mezelf, ik installeer zelf (bij kennissen en vrienden en buren)
Maar als jij al een plannetje hebt voor de panelen en installatie, custom made, draag je dat gewoon aan een leverancier aan. Die doet de rest (zelf installeren is goedkoper)

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-04-2016 14:52 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AUijtdehaag schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 14:43:
[...]

1x 35 amp valt niet onder krachtstroom. Je inductiekookplaat is denk is een gekoppelde 2x 16 amp zekering.
Is je hoofdzekering 3x 25 Amp of 1x 35 Amp? Dat maakt de keuze voor omvormer ook makkelijker.

Kijk eens naar de ECsolar 275 wp eventueel. Die zijn 1060 x 1580. Op 5400 breedte passen daar 5 stuks in portrait. Als je voldoende panelen kan plaatsen, kun je dat al opdelen in 2 strings. Deze panelen hebben een hogere stringspanning.
Is je schaduwprobleem (wat niet echt een probleem is) daarmee ook getakkeld min of meer.
De buren hebben 14x 275 wp ECsolar op een hosola 3680 mtl. Opgedeeld in 2 strings van 7 panelen.
Zie het plaatje onder in mijn sig. (linkerburen)

Maar eerst meten inderdaad. Waai niet van het dak af!

Ik spreek voor mezelf, ik installeer zelf (bij kennissen en vrienden en buren)
Maar als jij al een plannetje hebt voor de panelen en installatie, custom made, draag je dat gewoon aan een leverancier aan. Die doet de rest (zelf installeren is goedkoper)
Hoofdzekering is 1x35amp. Heb een Bora Basic kookplaat (https://www.bora.com/nl/bora-producten/bora-basic/) en daar was ik 35amp voor nodig. Overigens topding!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:05
zeegerd schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 14:21:
[...]

De discussie volg ik niet geheel (sorry alvast voor een mogelijk al gemaakte opmerking... :) ),... in redelijk wat gevallen kunnen omvormers uiteraard (tijdelijk) meer eruit persen dan de specs aangeven.

Bijv: onze Hosola 3680 MTL zou 3680 Wac moeten kunnen leveren, maar doet voor pieken gerust >4000W (in elk geval gezien voor een 5-minutengemiddelde) of iets langere tijd >3750W.

Bijv: een Omnik 2KTL kan 2000W leveren, maar voor pieken van enige minuten in elk geval 2200W.

Dat maakt het bij veel omvormers nog minder ernstig, die piekverliezen. Ik vermoed dat we met de Hosola (op 4070 Wp) weinig of geen piekverliezen hebben gehad, maar de strings liggen dan ook niet heel gunstig en op verschillende windrichtingen.
Hmm, als ik dit zo lees denk ik dat men hier een te kleine omvormer gehangen heeft :?
Je geeft aan dat de Omnik 2TL 2200W kan leveren.
Dat is 10% extra, maar ik heb zelf 9 panelen van 250WP liggen (2250WP) dus ik denk dat er veel afgetopt gaat worden op lange zomerse dagen.

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:45

TFHfony

Professional Weirdo

MdO82 schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 15:05:
[...]

Hmm, als ik dit zo lees denk ik dat men hier een te kleine omvormer gehangen heeft :?
Dat is 10% extra, maar ik heb zelf 9 panelen van 250WP liggen (2250WP) dus ik denk dat er veel afgetopt gaat worden op lange zomerse dagen.
Zal wel meevallen hoor. Je zal eerder pieken in het voorjaar en najaar afgetopt zien dan de resultaten op lange zomerse dagen. Door de hoge temperaturen van de panelen zal je dan zelden de maximale Wp halen.
Ik zelf heb hier de boel ook aardig ondergedimensioneerd: 4560Wp op 4000W (4400 piek) aan micro omvormers, maar echt nog geen spijt ;-) Die pieken komen relatief zo weinig voor dat je een grotere investering qua omvormer niet snel terugverdiend.

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MdO82 schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 15:05:
[...]

Juist niet want door de warmte blijft piek weg

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nock372
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-09 12:13
Zoek de verschillen :)

Situatie voor:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/HxrBYrj.jpg?1
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/1enGmYL.jpg?1

Situatie na:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/vjWq26l.jpg?1
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/YwA5v1q.jpg?1

25,17kwp bij de ouders, 13,58kwp bij de zus, en 14,64kwp bij mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:45

TFHfony

Professional Weirdo

Zo, dat zijn een boel paneeltjes! Ziet er chique uit.
Zijn die foto's van vandaag? Ik zie namelijk een redelijk blauwe lucht bij jullie :) En wat zijn die onderste 2 "panelen" op het dak aan de achterkant?

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nock372
TFHfony schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 15:20:
Zo, dat zijn een boel paneeltjes! Ziet er chique uit.
Zijn die foto's van vandaag? Ik zie namelijk een redelijk blauwe lucht bij jullie :) En wat zijn die onderste 2 "panelen" op het dak aan de achterkant?
Nieuwe fotos zijn inderdaad van een uurtje geleden, ondertussen toch terug wolken :(
oude fotos zijn van ongeveer een jaar geleden. Nu nog een gepaste omvormer zoeken voor de nieuwe paneeltjes 8*195 oost + 3*195 west

Zijn de panelen van de warmtepomp-zonneboiler

Nu nog doorsparen voor een setje liefst SF voor op de garage :-)
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/hoscSjD.jpg?1

[ Voor 25% gewijzigd door Nock372 op 26-04-2016 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
TFHfony schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 15:10:
[...]

Zal wel meevallen hoor. Je zal eerder pieken in het voorjaar en najaar afgetopt zien dan de resultaten op lange zomerse dagen. Door de hoge temperaturen van de panelen zal je dan zelden de maximale Wp halen.
Ik zelf heb hier de boel ook aardig ondergedimensioneerd: 4560Wp op 4000W (4400 piek) aan micro omvormers, maar echt nog geen spijt ;-) Die pieken komen relatief zo weinig voor dat je een grotere investering qua omvormer niet snel terugverdiend.
reneeke1970 schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 15:10:
[...]

Juist niet want door de warmte blijft piek weg
Moet natuurlijk inderdaad rekening houden met de warmte :X
We werken zelf ook wat minder in de hitte ;)

@Nock372 ziet er netjes uit :) de panelen voor de zonneboiler had ik zo nog niet gezien

[ Voor 3% gewijzigd door MdO82 op 26-04-2016 15:37 ]

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:38

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Nock372 schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 15:34:
Zijn de panelen van de warmtepomp-zonneboiler

[afbeelding]
Dat ziet er uit alsof het niet heel erg veel weegt, misschien past dat nog wel op mijn vliering. Wat zijn de specs?

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nock372
zonoskar schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 15:44:
[...]

Dat ziet er uit alsof het niet heel erg veel weegt, misschien past dat nog wel op mijn vliering. Wat zijn de specs?
http://www.tisun.com/prod...ors/pfm-module-collector/
2x fm-w 4.82m2

Edit, de boiler is een Atlantic explorer 270l, denk dat dit toch snel een 400kg weegt gevuld

[ Voor 13% gewijzigd door Nock372 op 26-04-2016 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:48

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik denk dat hij de warmtepompboiler bedoelt O-)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Speedy-Andre schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 16:17:
Ik denk dat hij de warmtepompboiler bedoelt O-)
Ja, die had ik al gevonden met de juiste zoekterm. Maar hij is 1.6m hoog, dat past bij mij niet. Misschien dat ie nog liggend zou passen.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:12

dunklefaser

Point Of KnowReturn

zonoskar schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 17:29:
[...]

Ja, die had ik al gevonden met de juiste zoekterm. Maar hij is 1.6m hoog, dat past bij mij niet. Misschien dat ie nog liggend zou passen.
Passen ja, maar niet meer werken :?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

dunklefaser schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 17:33:
[...]

Passen ja, maar niet meer werken :?
Hmm, je hebt gelijk. In de handleiding leek een liggende plaatsing mogelijk, maar bij nader inzien lijkt het er op dat je hem zo mag vervoeren (maar dan alleen met het display naar boven). Maar de installatie moet rechtop zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door zonoskar op 26-04-2016 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:12

dunklefaser

Point Of KnowReturn

zonoskar schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 17:59:
[...]

Hmm, je hebt gelijk. In de handleiding leek een liggende plaatsing mogelijk, maar bij nader inzien lijkt het er op dat je hem zo mag vervoeren (maar dan alleen met het display naar boven). Maar de installatie moet rechtop zijn.
OT: Ja klopt - die spiraaltjes en de temperatuurgelaagdheid - heel gevoelig!
Zonnepanelen hebben er geen last van - gelukkig.

[ Voor 4% gewijzigd door dunklefaser op 26-04-2016 18:08 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gysman11
  • Niet online
Slecht nieuws: bij de bij mij geplaatste set gisteren klapt de 30 mA aardlekautomaat er vandaag al 5 keer uit. Dalt lijkt me niet goed. Contact gehad met installateur, hij wil de set controleren (alle contacten goed nalopen), en de aardlekschakelaar er tussenuit halen (vervangen door een normale groep).

Mijn zorg: dat ie een keer klapt, ok. Maar dat ie vandaag binnen 24 uur na oplevering 5x klapt, da's niet ok. Dit gebeurt door een oorzaak. De aardlekschakelaar wegnemen zorgt er niet voor dat het probleem weg is, het wordt alleen niet meer gedetecteerd.

In de handleiding van de solaredge staat:
"All SolarEdge inverters incorpratoe a certified internal Residual Current Device in order to protect against possible electrocution and fire hazard in case of a malfunction in the PV array."
"select an appropriate RCD to ensure proper orientation of the installation. A 30 mA RCD may still trip at 15mA. Goog quality RCD's will trip at higher value."

Er is een EMAT 16A 30mA alamat gebruikt. Niet echt de hoogste kwaliteit. Maakt dit echt uit? (Rest van de kast bevat allemaal ABB groepen en aardlekschakelaars)

Wat te doen?

Toevoeging:
Zie http://www.rechtopzon.nl/...Intech-commentaar-vdM.pdf :

<knip langverhaal>...Het in bepaalde situaties achterwege laten van aardlekschakelaars of toepassen van een onjuist
type aardlekschakelaar kan, in geval van een fout, leiden tot levensgevaarlijke situaties. </knip>

[ Voor 14% gewijzigd door gysman11 op 26-04-2016 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat kan aan de kwaliteit liggen van de aardlekautomaat/schakelaar...
Sma heeft er wel vaker last van geloof ik... (Met Solaredge hoor ik het hier op het forum eigenlijk nooit)
Hier draait de SMA ook al jaren zonder aardlek.
Of dat veilig is, laat ik aan jou over ;)

Tijdelijk even bij de andere groepen bijzetten op een andere aardlek (ABB) en kijken of het nog is?

[ Voor 51% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-04-2016 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gysman11
  • Niet online
Zie ook http://www.zonnefabriek.n...iliging-hoe-zit-het-toch/

Daar staat o.a.:

"Meer en meer omvormers zijn tegenwoordig zogenaamde TL modellen, waarbij TL staat voor ‘TransformatorLoos’. Deze zijn in het algemeen de stilste, lichtste en efficiëntste modellen die er zijn. Waar echter wèl op moet worden gelet, is dat een TransformatorLoze omvormer kan leiden tot een fenomeen dat bekend staat als ‘capacitieve lekstroom’: een geïnduceerde stroom van de panelen die lijkt op lekstroom en de aardlekschakelaar kan activeren, terwijl daar eigenlijk geen reden toe is.

Voor veel TransformatorLoze omvormers geldt, dat ze beter niet achter een aardlekbeveiliging van 30 mA (milli-Ampère) kunnen worden gezet"

"Sommige installatiebedrijven kiezen ervoor om de omvormer dan maar helemaal niet achter een aardlekbeveiliging te zetten. Zij zien dan echter over het hoofd dat de kabel zelf ook moet worden beschermd tegen fouten. Hiervoor kàn een installatie-automaat afdoende zijn, echter alleen in het geval dat de zogenaamde lusimpedantie van de foutkring voldoende laag is. Als dat niet zeker is (en dat is het vaak niet in geval van zogenaamde TT-stelsels), dan moet toch een aardlekbeveiliging worden gebruikt, van ten hoogste 300 mA."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:49
Hoeveel Wp heb je liggen? Over het algemeen wordt idd aanbevolen om een hogere aardlek te nemen bij zwaardere installaties.

Afhankelijk van de omvormer heb je ook een type B nodig.

EMAT is natuurlijk wel het andere uiterste. Voor mij persoonlijk is dat een 'action automaat' en niet iets waar ik op zou bezuinigen. Bij mij komt echt geen emat in de kast.. Da's de sweex onder de automaten :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gysman11
  • Niet online
emat is inderdaad budget. Niet mijn keuze, maar die van de installateur. Totaal 4050 Wp. De EMAT is een EA16-32 B6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09 22:26

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Het komt vaker voor dat de 30 mA er vaak uitklapt zekre SMA heeft daar wel wat last van., Zit ie achter een 30mA ALS met meerdere groepen of alleen achter een 30 mA? Je kunt ook een B16/100mA plaatsen, dat zou voor 1 omvormer voldoende moeten zijn.
Is wel lastiger te verkrijgen, maar dan zit je wel safe, zomaar een ALS weglaten kan niet zonder enige kennis. Ik heb er hier vaker over geschreven met een uitleg, misschien kan je daarop zoeken.

[ Voor 11% gewijzigd door Andre1973 op 26-04-2016 19:39 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19:33

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

gysman11 schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 19:00:
Zie ook http://www.zonnefabriek.n...iliging-hoe-zit-het-toch/

Daar staat o.a.:

"Meer en meer omvormers zijn tegenwoordig zogenaamde TL modellen, waarbij TL staat voor ‘TransformatorLoos’. Deze zijn in het algemeen de stilste, lichtste en efficiëntste modellen die er zijn. Waar echter wèl op moet worden gelet, is dat een TransformatorLoze omvormer kan leiden tot een fenomeen dat bekend staat als ‘capacitieve lekstroom’: een geïnduceerde stroom van de panelen die lijkt op lekstroom en de aardlekschakelaar kan activeren, terwijl daar eigenlijk geen reden toe is.

Voor veel TransformatorLoze omvormers geldt, dat ze beter niet achter een aardlekbeveiliging van 30 mA (milli-Ampère) kunnen worden gezet"

"Sommige installatiebedrijven kiezen ervoor om de omvormer dan maar helemaal niet achter een aardlekbeveiliging te zetten. Zij zien dan echter over het hoofd dat de kabel zelf ook moet worden beschermd tegen fouten. Hiervoor kàn een installatie-automaat afdoende zijn, echter alleen in het geval dat de zogenaamde lusimpedantie van de foutkring voldoende laag is. Als dat niet zeker is (en dat is het vaak niet in geval van zogenaamde TT-stelsels), dan moet toch een aardlekbeveiliging worden gebruikt, van ten hoogste 300 mA."
Hier al dik een jaar een SE 4000 op een ABB B20 aardlekautomaat. 20 optimisers P 350 Is er nog nooit uitgegaan.

Wat AUijtdehaag al zegt, prik em ff over naar een ABB en proberen. Grote kans dat de EMAT niet goed werkt, Is niet de allerbeste kwaliteit.

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:31
Is EMAT echt zo dramatisch? Gehele meterkast (op de pv groep na) is hier EMAT... 11 groepen, kookgroep, drie aardleks en een hoofdschakelaar :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
nooberke schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 20:16:
Is EMAT echt zo dramatisch? Gehele meterkast (op de pv groep na) is hier EMAT... 11 groepen, kookgroep, drie aardleks en een hoofdschakelaar :X
Naja, dramatisch... 't heeft wel KEMA keur. Alleen heb ik persoonlijk gewoon de voorkeur voor A-merken in de meterkast. Dat is toch iets wat je veilig en kwalitatief goed wilt doen. Ik heb geen zin in een automaat wat met 3x eruit klappen al mechanisch dermate opdonders gehad heeft dat ie gaat 'storen'.

En kwa prijs hoef je het niet te laten. Goed spul is niet veel duurder als je het slim koopt. Ga je in de 'normale' handel kijken.. ja, dan scheelt het zo de helft in prijs en daarom zie je EMAT spul regelmatig.

Maar met ABB/Eaton/Holec enz zie je genoeg (scherper) geprijsde webshops.
Voor veel elektraspul is duitsland ook interessant: Busch Jaegler kost online in DLD bijvoorbeeld minder dan het huismerk van de Gamma :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gysman11
  • Niet online
Tja, hier vliegt ie (de EMAT) er 5x per dag uit, toen heb ik het maar opgegeven. Kan zover ik begrpen heb liggen aan:

- de grootte van het systeem (4050 Wp)
- eventuele slechte verbindingen
- de grootte van de aardlekschakelaar (30 mA)
- het merk van de aardlekschakelaar

Opties:
1) ABB aardlekschakelaar 30 mA (Rest van de kast ook ABB, makkelijk verkrijgbaar, maar ook slechts 30 mA)
2) 100 of 300 mA aardlekschakelaar (Niet of nauwelijks te vinden, of flink duurder. Onduidelijk of dit nu wel of niet mag. Installateur geeft aan van niet.
3) géén aardlekschakelaar ("dan klapt ie er ook niet uit") Ja dat begrijp ik.... Maar twijfel wel aan de juistheid van deze keuze

Probleem is natuurlijk ook een beetje dat ik de installateur eigenlijk het issue moet laten oplossen. Maar die stelt een oplossing voor die ik niet zo'n veilig idee vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
DJSmiley schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 20:24:
[...]

Naja, dramatisch... 't heeft wel KEMA keur. Alleen heb ik persoonlijk gewoon de voorkeur voor A-merken in de meterkast. Dat is toch iets wat je veilig en kwalitatief goed wilt doen. Ik heb geen zin in een automaat wat met 3x eruit klappen al mechanisch dermate opdonders gehad heeft dat ie gaat 'storen'.

En kwa prijs hoef je het niet te laten. Goed spul is niet veel duurder als je het slim koopt. Ga je in de 'normale' handel kijken.. ja, dan scheelt het zo de helft in prijs en daarom zie je EMAT spul regelmatig.

Maar met ABB/Eaton/Holec enz zie je genoeg (scherper) geprijsde webshops.
Voor veel elektraspul is duitsland ook interessant: Busch Jaegler kost online in DLD bijvoorbeeld minder dan het huismerk van de Gamma :X
Hier is door een installateur de gehele boel vervangen... Eaton omkasten met EMAT spul erin...zonde dat hij geen goed spul heeft gebruikt..

Zelf heb ik er echt geen kaas van gegeten... Nu ik dit zo hoor baal ik daar wel van als ik zie dat er flink voor betaald is
gysman11 schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 20:29:
Tja, hier vliegt ie (de EMAT) er 5x per dag uit, toen heb ik het maar opgegeven. Kan zover ik begrpen heb liggen aan:

Opties:
1) ABB aardlekschakelaar 30 mA (Rest van de kast ook ABB, makkelijk verkrijgbaar, maar ook slechts 30 mA)
2) 100 of 300 mA aardlekschakelaar (Niet of nauwelijks te vinden, of flink duurder. Onduidelijk of dit nu wel of niet mag. Installateur geeft aan van niet.
3) géén aardlekschakelaar ("dan klapt ie er ook niet uit") Ja dat begrijp ik.... Maar twijfel wel aan de juistheid van deze keuze

Probleem is natuurlijk ook een beetje dat ik de installateur eigenlijk het issue moet laten oplossen. Maar die stelt een oplossing voor die ik niet zo'n veilig idee vind.
16 ampère is toch ook veel te weinig voor die installatie? Of is mijn simpele rekensommetje van A*V niet voldoende?

Hier waren met een vergelijkbare installatie qua omvang nog twee lege 16A groepen van EMAT vrij maar iedereen adviseerde een zwaardere (PV zit nu op 20 hier)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gysman11
  • Niet online
De omvormer is "begrensd" op 16A, is een speciaal daarvoor bestemde SE4000. Zal dus een paar keer per jaar aftoppen. Maakt voor de totale opbrengst nauwelijks uit. Wilde in mijn meterkast voor de omvormer geen 20A groep.

http://www.solaredge.com/...6a-inverter-datasheet.pdf

[ Voor 18% gewijzigd door gysman11 op 26-04-2016 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Opties:

Als geen aardlek wel zou mogen dan denk ik dat 300ma ook wel mag.....
Ik had de mijne voor veertig euro dacht ik .... zou ik op moeten zoeken. Btw aftrekken en Poe Poe wat een kosten post. Bij google even vragen en kijken waar minste verzend kosten zijn, dat scheelt nogal.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gysman11
  • Niet online
Nou reneeke, ik hou me aanbevolen voor een link.
B karakteristiek, 16 A, 300mA. Ik kon hem niet vinden. No offence.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Laatst online: 16:34

Milmoor

Footsteps and pictures.

Zo, wat een flow heeft dit topic.
Bedankt voor de interessante links, ga ik bekijken. Ik ga ervan uit dat mijn dak groot genoeg is om ons volledig gebruik te compenseren, tenzij heel onhandig ingedeeld. De reacties van andere bevestigen dat.
Bedankt voor de prijsindicatie, dat helpt.
Er moeten zonnepanelen op ivm de EPC norm. Ik betaal er ook niet los voor, ik heb effectief een fixed price, waarbij zij aan dit soort randvoorwaarden moeten voldoen. Ik heb gevraagd wat het kost om het uit te breiden. Is dat erg duur, dan kan ik het nog altijd de andere kant op doen: minder prijs met de afspraak dat ik zelf leg. Maar ik denk dat men daar wat moeite mee heeft.
Oost-West levert meer op omdat er minder ruimte verloren gaat? Want zuid levert over het jaar heen meer. Voor na het einde van het salderen is oost-west wel handiger.
Mooie referentie voor de mogelijkheden.

Iedereen bedankt, ik weet een stuk meer.

[ Voor 7% gewijzigd door Milmoor op 26-04-2016 21:06 . Reden: Bijna snelle andre vergeten. ]

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Milmoor schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 21:02:
Zo, wat een flow heeft dit topic.

[...]

Bedankt voor de interessante links, ga ik bekijken. Ik ga ervan uit dat mijn dak groot genoeg is om ons volledig gebruik te compenseren, tenzij heel onhandig ingedeeld. De reacties van andere bevestigen dat.

[...]

Bedankt voor de prijsindicatie, dat helpt.

[...]

Er moeten zonnepanelen op ivm de EPC norm. Ik betaal er ook niet los voor, ik heb effectief een fixed price, waarbij zij aan dit soort randvoorwaarden moeten voldoen. Ik heb gevraagd wat het kost om het uit te breiden. Is dat erg duur, dan kan ik het nog altijd de andere kant op doen: minder prijs met de afspraak dat ik zelf leg. Maar ik denk dat men daar wat moeite mee heeft.

[...]

Oost-West levert meer op omdat er minder ruimte verloren gaat? Want zuid levert over het jaar heen meer. Voor na het einde van het salderen is oost-west wel handiger.
Inderdaad minder ruimte verloren omdat er geen schaduw komt van panelen onderling, zet je ze richting zuid moet je meter tussenruimte houden (hangt van hoogte paneel af ).met Oost west kun je iedere vierkante meter gebruiken, heeft echter slechts 80 procent rendement. Voordeel is ook meer spreiding over de dag en er komt geen echte middag piek omdat beide helften nooit tegelijk de zon recht op schijnt, dus je kunt kleinere omvormer nemen. Oost west onder 15 graden heeft een piek schat ik van 70 procent van de wp van de panelen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
gysman11 schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 21:02:
Nou reneeke, ik hou me aanbevolen voor een link.
B karakteristiek, 16 A, 300mA. Ik kon hem niet vinden. No offence.
Je had toch een lege automaat? Ik heb het namelijk alleen over aardlek.
En misschien klets ik nu maar zonnepanelen moeten c karakter hebben toch? b is gewone huis groepen?

Even gekeken ik heb toch b ,automaat 25 en aardlek 35 bij vekto.nl

[ Voor 7% gewijzigd door reneeke1970 op 26-04-2016 21:17 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
gysman11 schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 20:44:
De omvormer is "begrensd" op 16A, is een speciaal daarvoor bestemde SE4000. Zal dus een paar keer per jaar aftoppen. Maakt voor de totale opbrengst nauwelijks uit. Wilde in mijn meterkast voor de omvormer geen 20A groep.

Waarom zou je geen 20A groep willen hebben? Pure nieuwsgierigheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Laatst online: 16-09 19:18
Ik heb hier de SMA3600TL-21 (16A, 3680 Watt max) op een 30 mA aardlek zitten van GE en die is er nog nooit uit geklapt.
Ik heb in mijn groepenkast 3 van die aardlek-schakelaars zitten en voor de zekerheid heb ik de 2 buiten-groepen (waaronder de omvormer) en de oven op dezelfde aardlek zitten. Mocht de PV-omvormer eruit klappen, dan is het niet zo kritisch voor de rest van het huishouden en ook omgekeerd, mocht er een wasmachine problemen geven, kost het geen zonnestroomopwek :)

Het gebeurt ook wel vaker dat apparaten in huis op de een of andere manier toch al wel een beetje lekstroom hebben, maar net niet genoeg om de aardlekschakelaar te activeren. Een omvormer kan dan net genoeg zijn.
Dus de omvormer op een eigen aardlek kan ook al schelen.

Je mag max. 30 mA aardlek hebben op groepen waarbij gewone gebruikers apparaten in een stopcontact kunnen steken. Als alleen maar apparaten rechtstreeks zijn aangesloten, zoals bij omvormers van > 10A gebruikelijk is, dan kun je ook 100 of 300 mA gebruiken. Maar let wel, dat is dus alleen voor groepen waar gewone gebruikers niet aan kunnen zitten.

[ Voor 4% gewijzigd door TD-er op 26-04-2016 21:43 ]

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gysman11
  • Niet online
Thanks, die had ik inmiddels ook gezien. Gacia valt echter in dezelfde categorie als EMAT :) Maar deze is in ieder geval wel 300 mA.

Ook de ABB inmiddels gevonden: http://www.bengshop.nl/de...3+&shop=5&art_id=13346327

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Op hun site vermelden ze zelf dat de C-karakteristiek voor de zonnepanelen meer geschikt zijn.

Alleen hoe vaak klapt een B-karakteristiek er nu uit met PV?

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:02
TD-er schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 21:55:
[...]

Op hun site vermelden ze zelf dat de C-karakteristiek voor de zonnepanelen meer geschikt zijn.

Alleen hoe vaak klapt een B-karakteristiek er nu uit met PV?
Dat is flauwekul, PV installaties hebben geen hoge inschakelstromen. C is vooral in de industrie om wat zwaar inschakelende apparaten te starten. Overigens is die automaat ook alleen bedoeld om je kabel en installatie te beveiligen. Je PV omvormer heeft zijn eigen beveiligingen intern.

[ Voor 12% gewijzigd door habbekrats op 26-04-2016 22:07 ]

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
habbekrats schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 22:05:
[...]

Dat is flauwekul, PV installaties hebben geen hoge inschakelstromen. C is vooral in de industrie om wat zwaar inschakelende apparaten te starten. Overigens is die automaat ook alleen bedoeld om je kabel en installatie te beveiligen. Je PV omvormer heeft zijn eigen beveiligingen intern.
Het gaat toch niet alleen om de inschakelstromen?
Maar ook om hoe lang 'ie rond de max. nominaalstroom kan verwerken?
Tenminste dat haal uit uit het grafiekje rechtsonder op Wikipedia
Andere plaatjes over B/C karakteristiek schetsen een ander beeld, namelijk dat het tot 3x nominaal stroom niet uitmaakt of je B of C karakteristiek hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Nee, B/C/D heeft dezelfde thermische curve. Wikipedia is wat anders dan het productblad van de fabrikant. C-karakteristiek is flauwekul.

Trail and error vervangen van de aardlekschakelaar lijkt me niet de juiste aanpak. Installatietester erop en beproeven bij welke stroom en tijd deze aanspreekt. Elke handige Harrie elektro-installateur behoort zo'n tester te hebben. Kan die gelijk de isolatiewaarde controleren onder vochtige omstandigheden.

Aardlekschakelaar behoort tussen de 15 en 30 mA aan te spreken. 15 mA lekstroom lijkt me best veel, maar daar heb ik geen ervaring mee.

[Edit]
If an external RCD is required by local regulations, check which type of RCD is required for the relevant electric code. SolarEdge recommends using a type-A RCD. The recommended RCD value is 100mA or 300mA unless a lower value is required by the specific local electric codes.

[ Voor 28% gewijzigd door Dre op 26-04-2016 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nhrf
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 29-04-2024
gysman11 schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 20:44:

Denk dat er toch iets niet helemaal lekker zit.

Hier een SE4000 (gewone versie) met 4275wp op een hager 16a b-kar alamat. Nog nooit eruit geklapt.

Het kan inderdaad ook een slechte alamat zijn. Of er zit iets niet goed aangesloten.

4275wp : 2750wp WZW, 1525wp ONO @ SolarEdge SE4000 [Live]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
http://www.schaapbliksem.nl/aarding/info/info_automaten.htm

een 16A kun je 1,13x belasten zonder uitval = 18,08A = 4158W bij 230v

een C automaat kan slechtc heel kort (<1sec) tot 10xIn verdragen een B 5xIn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
TD-er schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 22:15:
[...]

Het gaat toch niet alleen om de inschakelstromen?
Maar ook om hoe lang 'ie rond de max. nominaalstroom kan verwerken?
Tenminste dat haal uit uit het grafiekje rechtsonder op Wikipedia
Andere plaatjes over B/C karakteristiek schetsen een ander beeld, namelijk dat het tot 3x nominaal stroom niet uitmaakt of je B of C karakteristiek hebt.
Het verhaal gaat ook niet over een A, B, of C karakteristiek van de overstroombeveiliging, maar over
de methode van uitschakelen ( karakteristiek ) van een aardlekbeveiliging A of B, B+ en Bfq
Hier een uitleg daar over ; http://www.eaton.nl/neder...laars/RCCBTypeB/index.htm |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
PClop schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 23:23:
[...]

Het verhaal gaat ook niet over een A, B, of C karakteristiek van de overstroombeveiliging, maar over
de methode van uitschakelen ( karakteristiek ) van een aardlekbeveiliging A of B, B+ en Bfq
Hier een uitleg daar over ; http://www.eaton.nl/neder...laars/RCCBTypeB/index.htm |:(
Alleen hadden de geplaatste linkjes wel betrekking op de karakteristieken bij overbelasting, niet over het aardlekdeel.
Maar idd, afhankelijk van de gebruikte omvormer heb je een type B aardlekautomaat nodig. Dat zijn de 'dure' jongens. De andere types reageren bv niet op DC en dat is dus net het punt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07:41
De SE3000 hangt hier gewoon aan een B16 automaat achter een B16 smeltzekering. Geen aardlek. Moet ik me nu zorgen maken?
Maasluip schreef op maandag 25 april 2016 @ 11:37:
Tijd voor een PW voor omvomers.
Ja, en liefst ook één voor panelen.

Ik meen dit trouwens serieus, dit zou echt enorm handig zijn voor velen hier in DED. Al is het alleen maar om de technische specificaties te kunnen vergelijken en producten op V&A te kunnen koppelen. Ik weet niet of er aangesloten webshops zijn die deze dingen verkopen. If so, dan kunnen we ook het prijsverloop bekijken en zo. Ik zie alleen maar voordelen. Doen!
Atomic2005 schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 07:37:
Je breedte is +/- 6meter. Daar kun je portrait (liggend) zeker 3panelen naast elkaar kwijt.
Portrait is staand, landscape is liggend.

[ Voor 7% gewijzigd door Jerrythafast op 26-04-2016 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09 22:26

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Opties:

100 en 300 mA mag (100 zou voldoende moeten zijn) .30 is verplicht indien er achter die ALS WCD of licht hangt op een van de aangesloten eindgroepen, anders niet.
100 is minder verkocht dus minder gangelijk dus duurder, rond de E100 voor n knap exemplaar.
geen ALS mag alleen als de aardpen onder de 1 Ohm weerstand naar aarde heeft. Een aanwijzing daarvoor is dat er reeds eindgroepen zijn die niet achter aarde zaten bij aanleg van de woning, dan wel een mededeling van netbeheerder in de mk (hele jonge woningen). Echter bij oudere woningen kan het nog wel eens zijn dat de kwaliteit van de aarde verslechterd is door veranderingen hier of daar aan. dus met ALS is altijd beter.

wat nog wel eens word gedaan door de wat mindere merken is de automaat laten afslaan bij een veel lagere aardlekstroom dan staat vermeld, hij MOET bij 30 mA afslaan, maar eerder is niet echt een probleem, veel oudere exemplaren schijnen daar ook nog wel eens last van te kunnen hebben.

[ Voor 9% gewijzigd door Andre1973 op 27-04-2016 00:35 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AUijtdehaag schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 11:40:
[...]

Kun je met SF niet beter je dak vullen (kleiner paneel)? Heb je ook geen optimizers nodig.
Maak ik hier een reken-/denkfout ? Ik probeer de efficiency per Wp en de benodigde m2 te berekenen.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/HOzOEFh4beSJCUpfg33tl7e5/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

100 of 300 zou ik nooit doen, dan is het nut van de aardlek weg en kan je net zo goed vast aansluiten met alleen een automaat.
Het is al een eigen groep, als die vast aan de omvormer zit zonder stekken oid kan/mag dat gewoon.

Ik heb 2 setjes en in het verleden met andere omvormers wilde de aardlek er ook wel uit komen als ze beide starten in de morgen, die tijd heb ik er 1 van de aardlek af gehaald, die in de schuur hangt en gestekkerd zit natuurlijk niet.
Wel huis en pv gescheiden, als er in huis een aardlek uit gaat om wat voor reden dan ook gaat de pv door, en andersom ook.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op woensdag 27 april 2016 @ 09:29:
[...]

Maak ik hier een reken-/denkfout ? Ik probeer de efficiency per Wp en de benodigde m2 te berekenen.

[afbeelding]
Wat probeer je hiermee te bewijzen?

Kan ik met een kleiner paneel, wat beter uitkomt, mijn dak voller leggen dan met een groter paneel?
Niet ieder dak heeft een mooi vierkant leg oppervlak.

In mijn ogen maakt het niet uit welk paneel je pakt.
Hoe voller het dak, des te meer opbrengst. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:42
Rol-Co schreef op woensdag 27 april 2016 @ 09:33:
100 of 300 zou ik nooit doen, dan is het nut van de aardlek weg en kan je net zo goed vast aansluiten met alleen een automaat.
Het is al een eigen groep, als die vast aan de omvormer zit zonder stekken oid kan/mag dat gewoon.
Een 300mA beschermt niet tegen elektrocutie, maar wel tegen brand. Helemaal nutteloos is het dus niet. Verder klopt het dat het niet verplicht is bij een vast aangesloten appraat.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AUijtdehaag schreef op woensdag 27 april 2016 @ 09:49:
[...]

Wat probeer je hiermee te bewijzen?

Kan ik met een kleiner paneel, wat beter uitkomt, mijn dak voller leggen dan met een groter paneel?
Niet ieder dak heeft een mooi vierkant leg oppervlak.

In mijn ogen maakt het niet uit welk paneel je pakt.
Hoe voller het dak, des te meer opbrengst. ;)
Ik vraag alleen of ik een reken-/denkfout maak, niet meer niet minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op woensdag 27 april 2016 @ 10:04:
[...]

Ik vraag alleen of ik een reken-/denkfout maak, niet meer niet minder.
Een reken fout maak je niet, staat tenslotte ook zo in tabel.
Maar als je denkt dat dat het enigste is wat belangrijk is voor een paneel keuze maak je wel een grote denk fout ja

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

reneeke1970 schreef op woensdag 27 april 2016 @ 10:07:
[...]

Een reken fout maak je niet, staat tenslotte ook zo in tabel.
Maar als je denkt dat dat het enigste is wat belangrijk is voor een paneel keuze maak je wel een grote denk fout ja
Graag uitleg, ik leer graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

T-MOB schreef op woensdag 27 april 2016 @ 10:04:
[...]

Een 300mA beschermt niet tegen elektrocutie, maar wel tegen brand. Helemaal nutteloos is het dus niet. Verder klopt het dat het niet verplicht is bij een vast aangesloten appraat.
Precies! Dat het 30 mA is is puur omdat het voor een mens al dodelijk kan zijn bij 40 mA , het is eigenlijk ook meer in het leven geroepen voor natte ruimten enz.
In een huishoud omgeving is het zeker wel goed aangezien sommigen aardig kunnen knoeien met lampen draden, stekkerblokjes in stekkerblokjes enz.
Maar een omvormer met eigen groep en vast aangesloten (of zelfs met een eigen cee form stekker durf ik ook goed aan) lijkt me geen probleem zonder aardlek, bij sluiting/overbelasting komt toch de automaat er wel uit en verminderd de kans op brand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op woensdag 27 april 2016 @ 10:08:
[...]

Niet moeilijk toch?
http://i63.tinypic.com/23pg2f.jpg

Daar ga ik geen jasolar 270 wp op leggen...
Met een tetris dak, past er nog meer SF op.
Dat gaan we maar niet doen...

[ Voor 26% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-04-2016 10:40 . Reden: groot plaatje weggehaald ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op woensdag 27 april 2016 @ 10:08:
[...]

Vaak passen ze door de kleine afmeting beter op een dak, dus kun je meer vierkante meters gebruiken dus meer winst. Ook presteren ze 5 als 10 procent beter dan reguliere panelen. Door de hoge voltage eenvoudig kleine string te maken voor omvormer(handig voor schuur, afdak ). Minder last van schaduw door veel kleine string parallel, er valt tenslotte maar één van de... uit, en niet alle twaalf (optimale reguliere panelen)
Sowiso is sf minder gevoelig.voor schaduw omdat maar één cel is en niet 3,4 of 6 diode heeft. als diode inschakeld heeft hele string beperking
Hoek van zon is minder belangrijk, paneel komt veel eerder aan zijn vermogen, sterker nog, gaat makkelijk naar 110 procent toe, zelfs als ze bijna plat liggen.

Ik heb hier beide soorten liggen en binnenkort weet rekenmachine welke zijn geld meer waard is......
Maar mocht je er honderd hebben voor vrienden prijs kom ik ze heel snel halen want dat ze beter zijn weet ik zeker, alleen nog niet hoeveel

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AUijtdehaag schreef op woensdag 27 april 2016 @ 10:32:
[...]

Niet moeilijk toch?
http://i63.tinypic.com/23pg2f.jpg

Daar ga ik geen jasolar 270 wp op leggen...
SF 16 stuks
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/GXoJQJ3yaxDEdUs4PWUhxU0l/full.png
JA Solar 10 stuks, ik weet niet of het moeilijk is
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/gYXxiCG1hftLNbQY92ZEyrcK/full.png

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2016 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
haha, eindeloze discussie dit.
SF wint het... met 10%.
Kijk voor de gein is in de top 10 van tweakers PVoutputlijst...
(en dan niet op zo een but dag als vandaag, waar verschillen in weeromstandigheden groot zijn)

[ Voor 28% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-04-2016 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Oh en sf is goedkoper dan de betere presterende reguliere panelen en niet te vergeten is de temperatuur coëfficiënt van sf veel lager. Dus zodra ze 80 graden zijn geven ze net zoveel vermogen als een regulier 250 wp paneel van 80 graden.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AUijtdehaag schreef op woensdag 27 april 2016 @ 10:45:
SF wint het... met 10%.
(en dan niet op zo een but dag als vandaag, waar verschillen in weeromstandigheden groot zijn)
Waar maak ik foute aannames ?
Waar kan ik die top 10 lijst vinden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:42
reneeke1970 schreef op woensdag 27 april 2016 @ 10:51:
Oh en sf is goedkoper dan de betere presterende reguliere panelen en niet te vergeten is de temperatuur coëfficiënt van sf veel lager. Dus zodra ze 80 graden zijn geven ze net zoveel vermogen als een regulier 250 wp paneel van 80 graden.
En dan vergeet je nog dat de milieuimpact van een SF-paneel een fractie is van die van een regulier paneel. En dat ze veel mooier zijn. /me T-MOB is ook fan.

Qua goedkoper moet je wel in acht nemen dat je met SF meer panelen legt en daarmee meer installatiekosten hebt. Zeker als je laat leggen is dat een factor.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!
AUijtdehaag schreef op woensdag 27 april 2016 @ 10:45:
SF wint het... met 10%.
Zelfs op but dag, 25 procent wat op dak ligt is sf bij mij. Zulke dagen geeft sf 28 procent van opbrengst en met flinke zon 32 procent. Ondanks dat ze maar onder vijf graden liggen....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
T-MOB schreef op woensdag 27 april 2016 @ 10:56:
[...]

En dan vergeet je nog dat de milieuimpact van een SF-paneel een fractie is van die van een regulier paneel. En dat ze veel mooier zijn. /me T-MOB is ook fan.

Qua goedkoper moet je wel in acht nemen dat je met SF meer panelen legt en daarmee meer installatiekosten hebt. Zeker als je laat leggen is dat een factor.
Oh ja mooier ook haha, zeg maar de mooiste....
En inderdaad wat extra klemmen en y stekkers Enzo

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Hier kan je dat ook mooi zien, beide setjes op dezelfde plek en SF met 2 verschillende hoeken en 3 verschillende oriëntaties.
Toch "wint" SF het nu al van de mono's op zuid, om over juni dan maar niet te spreken gok ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

reneeke1970 schreef op woensdag 27 april 2016 @ 10:57:
[...]

Zelfs op but dag, 25 procent wat op dak ligt is sf bij mij. Zulke dagen geeft sf 28 procent van opbrengst en met flinke zon 32 procent. Ondanks dat ze maar onder vijf graden liggen....
Kan ik dat op pvoutput.org ergens zien ? Daar zouden de SF panelen er uit moeten springen volgens de fans. Alleen but-dagen is wat anders dan een jaargemiddelde, tenminste lijkt me een redelijke aanname.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2016 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op woensdag 27 april 2016 @ 11:01:
[...]

Kan ik dat op pvoutput.org ergens zien ? Daar zouden de SF panelen er uit moeten springen volgens de fans. Alleen but-dagen is wat anders dan een jaargemiddelde, tenminste lijkt me een redelijke aanname.
http://pvoutput.org/liveteam.jsp?tid=62

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 17:26
SF doet het goed in de kWh/kWp lijstjes, zoals op PVoutput, maar per m2 blijven ze vooralsnog wel degelijk achter bij de kristallijne panelen. Het enige wat daar tegenop zou kunnen wegen is of je met de kleinere maat van SF misschien je dak voller kan leggen (meer m2 benutten), zoals boven werd aangevoerd; dat zou het dan (deels) kunnen compenseren.

Bij ons bleek destijds het dak juist het beste te vullen met panelen van 1*2 meter. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja als er alleen maar SF-panelen staan kun je natuurlijk niet vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Als SF zo goed is, hoe kom ik dan steeds in de top-10 terecht met m`n oude poly`s?
Voorbeeld met slechts 4 SF setjes in de top-10 :P

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Speedy-Andre schreef op woensdag 27 april 2016 @ 11:21:
Als SF zo goed is, hoe kom ik dan steeds in de top-10 terecht met m`n oude poly`s?
Volgens mij heb je voor het SF verhaal een speciale bril nodig, die hebben wij niet. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

En dan zit ik niet eens aan de kust met hogere instraling en mijn omvormer staat qua prestaties onderin in een lijst van 100 _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Speedy-Andre schreef op woensdag 27 april 2016 @ 11:21:
Optimistische logging? ;) hahaha,
Het gaat ook niet om 1 dag of week, gemiddeld doen ze het beter, al veranderd het beeld omdat SF nu vaak op schaduw / probleem gevallen word ingezet.

Tuurlijk zijn er ook uitschieters in mono en poly, zoals jouw set in de zomer, op jaarbasis is hij gemiddeld waarschijnlijk. De percium panelen van een aantal tweakers hier doen het ook erg goed, maar dat zijn maar een paar setjes op een hele grote groep.
Doe morgen een vol zonnige dag en kijken wat er in de top 10 staat, dan kan je niet ontkennen dat de sf gewoon wat beter scoort in efficientie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Ik zit een aantal dagen mij systeem te vergelijken met een soortgelijk systeem.
Het enige verschil is de hellingskoek (35 graden vs 40 graden) en dat systeem is gericht op Oost en mijne op ZZW.

Maar heel veel ontloopt het volgens mij niet als ik het zo mag geloven :)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rol-Co schreef op woensdag 27 april 2016 @ 11:33:
[...]

Het gaat ook niet om 1 dag of week, gemiddeld doen ze het beter, al veranderd het beeld omdat SF nu vaak op schaduw / probleem gevallen word ingezet.

Tuurlijk zijn er ook uitschieters in mono en poly, zoals jouw set in de zomer, op jaarbasis is hij gemiddeld waarschijnlijk. De percium panelen van een aantal tweakers hier doen het ook erg goed, maar dat zijn maar een paar setjes op een hele grote groep.
Doe morgen een vol zonnige dag en kijken wat er in de top 10 staat, dan kan je niet ontkennen dat de sf gewoon wat beter scoort in efficientie.
Die efficiency gegevens zijn toch geen momentopnames, maar over een langere of gehele periode dat er gelogd is naar ik aanneem ?
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/GOkiFzOtjiFHvvMarj3aVheO/full.png
Bijna identieke installaties, de een produceert ongeveer 7% meer, maar de minder producerende heeft een 4 a 5% hogere efficiency, dat is toch raar ? Of ligt dat aan mij ? Ik denk het te begrijpen, de meer producerende heeft 9% meer dagen, dus per dag ligt zijn productie iets lager.
Ik heb het al vaker gevraagd maar nooit duidelijk antwoord op gekregen, hoe wordt die efficiency kWh/kW in vredesnaam berekend?

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2016 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

MdO82 schreef op woensdag 27 april 2016 @ 11:36:
Ik zit een aantal dagen mij systeem te vergelijken met een soortgelijk systeem.
Het enige verschil is de hellingskoek (35 graden vs 40 graden) en dat systeem is gericht op Oost en mijne op ZZW.

Maar heel veel ontloopt het volgens mij niet als ik het zo mag geloven :)
Het is maar hoe je het bekijkt, maart vind ik een groot verschil. Kijk, 2x zo veel of weinig word het nooit he, daarom is pvoutput zo mooi om te vergelijken, dan kan je de kleine verschillen er uit vissen. Wel een kleine marge daar gelaten omdat er nog veel variabelen zijn in logging, hoek, schaduw, vrij hemelzicht, enz enz.

Maar alles boven 5% op jaarbasis vind ik al veel voor pv.
Verwijderd schreef op woensdag 27 april 2016 @ 11:39:
[...]

Die efficiency gegevens zijn toch geen momentopnames, maar over een langere of gehele periode dat er gelogd is naar ik aanneem ?
Efficientie gegevens kunnen zowel over een dag, als uur, als jaar zijn. Dutchandre van speedy-andre bijv is op jaarbasis "gewoon" , in de zomer maanden iets boven gemiddeld. :)
http://pvoutput.org/compa...=9982&sid1=14419&c=-1&t=y

SF daarintegen... Koraalzeewolde
http://pvoutput.org/compa...=9982&sid1=17739&c=-1&t=y
[...]

Ik heb het al vaker gevraagd maar nooit duidelijk antwoord op gekregen, hoe wordt die efficiency kWh/kW in vredesnaam berekend?
Zoals er staat, de hoeveelheid kWh delen door kWp van de set.

[ Voor 34% gewijzigd door Rol-Co op 27-04-2016 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Rol-Co schreef op woensdag 27 april 2016 @ 11:33:
[...]

Nou nee, vanwege problemen met resets in het verleden loopt er een kWh-teller mee die het bevestigt.
Hij geeft elke dag 100Wh lager aan door het verlies van 12m kabel, eigen verbruik en afronding op 0,1.
Maar het blijft leuk dat het gebeurt ondanks steeds meer moderne techniek van anderen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

[afbeelding]
Bijna identieke installaties, de een produceert ongeveer 7% meer, maar de minder producerende heeft een 4 a 5% hogere efficiency, dat is toch raar ? Of ligt dat aan mij ? Ik denk het te begrijpen, de meer producerende heeft 9% meer dagen, dus per dag ligt zijn productie iets lager.
Inderdaad al die cijfers is maar theorie en afhankelijk hoe iemand logt of opgeeft. Mijn vergelijk is niet online te zien. Zie ik zelf iedere dag. Einde van maand krijg ik maand opbrengst van tigo en dan zal ik het eens berekenen, ben zelf ook benieuwd.
Maar ze zijn gewoon beter, zie ik op omvormer aan vermogen per aansluiting. Maar wel veel verschil met zon of regen of wat voor weer dan ook. Maar straks een maand zal goed gemiddelde geven denk ik. Als een opbrengst van 1200 kW dat niet doet dan weet ik het niet meer....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
[...]

[afbeelding]
In jouw plaatje:
24,214 kWh / 10,920 kWp = 2,217 Wh/Wp.
24,780 kWh / 10,780 kWp = 2,299 Wh/Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jerrythafast schreef op woensdag 27 april 2016 @ 12:18:
[...]

In jouw plaatje:
Zal aan mij liggen maar een opbrengst is in kW niet kWh, jij zegt dat het eerste systeem 24214 watt heeft geleverd gedurende één uur lang

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Echt kicken, vroeger was ik zendamateur en pompte ik energie de lucht in tot 1500 watt toe, nu sta ik naast een gierende omvormer die 11300 uit de lucht trekt, hoezo verslavend....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
T-MOB schreef op woensdag 27 april 2016 @ 10:04:
[...]

Nee, dat mag je niet zeggen. Als je de aardlek weg lat dien je eerst je aardelectrode weerstand te weten, laten meten. Bij een vast aangesloten toestel zonder als dien de aardcircuit weerstand 25/In te zijn. Bij 16A dus 1,6 Ohm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jerrythafast schreef op woensdag 27 april 2016 @ 12:18:
[...]

In jouw plaatje:
Was een beetje dom wat ik plaatste.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2016 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op woensdag 27 april 2016 @ 12:42:
[...]

Maar hoe komt dit dan tot stand?
[afbeelding]
Dat is een dag
Dus 17,755 gedeeld door 2,35

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rol-Co schreef op woensdag 27 april 2016 @ 12:45:
[...]

Dat is een dag
2350wp kan geen 7555 watt leveren.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rol-Co schreef op woensdag 27 april 2016 @ 12:45:
[...]

Dat is een dag
Dus over de gehele periode geproduceerd gedeeld door de capaciteit v.d. installatie ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

reneeke1970 schreef op woensdag 27 april 2016 @ 12:48:
[...]

Ja kan wel, 192 minuten en 54 secondes volle zon, dus max vermogen.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2016 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:25

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Rol-Co schreef op woensdag 27 april 2016 @ 11:44:
[...]
Efficientie gegevens kunnen zowel over een dag, als uur, als jaar zijn.
[...]
Zoals er staat, de hoeveelheid kWh delen door kWp van de set.
Precies, daarom is het zo'n goede vraag van hajeetje.
Het cijfer van PVoutput is de gemiddelde dagelijkse kWh/kWp. Opbrengst in kWh gedeeld door opgesteld Wp gedeeld door het aantal dagen sinds aanmelding.

Overigens is dat getal volstrekt onbruikbaar om verschillen in panelen te beoordelen. Het is wel heel nuttig om een set op te dimensioneren en om achteraf een schatting van schaduwverliezen te maken.
Verschillende panelen vergelijken doe je het best op (jaarlijkse) kWh/€ of kWh/m². Wp is daar geen factor.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Mijn eff.per week
ZonneBatterij 3.400kW Compare: Tips
Period▼ Generated▼ Efficiency▼ Exported▼ Consumption Imported E vs G E vs C Credit Debit Balance
24/04/16 - 27/04/16 53.130kWh 3.906kWh/kW 53.130kWh 0.000kWh - 100% - €12,22 €0,00 €12,22▲
17/04/16 - 23/04/16 123.640kWh 5.195kWh/kW 123.640kWh 0.000kWh - 100% - €28,44 €0,00 €28,44▲
10/04/16 - 16/04/16 95.980kWh 4.033kWh/kW 95.980kWh 0.000kWh - 100% - €22,08 €0,00 €22,08▲
03/04/16 - 09/04/16 73.360kWh 3.082kWh/kW 73.360kWh 0.000kWh - 100% - €16,87 €0,00 €16,87▲
27/03/16 - 02/04/16 94.990kWh 3.991kWh/kW 94.990kWh 0.000kWh - 100% - €21,85 €0,00 €21,85▲
20/03/16 - 26/03/16 48.660kWh 2.044kWh/kW 48.660kWh 0.000kWh - 100% - €11,19 €0,00 €11,19▲
13/03/16 - 19/03/16 92.730kWh 3.896kWh/kW 92.730kWh 0.000kWh - 100% - €21,33 €0,00 €21,33▲
06/03/16 - 12/03/16 106.310kWh 4.467kWh/kW 106.310kWh 0.000kWh - 100% - €24,45 €0,00 €24,45▲
28/02/16 - 05/03/16 63.880kWh 2.684kWh/kW 63.880kWh 0.000kWh - 100% - €14,69 €0,00 €14,69▲
21/02/16 - 27/02/16 79.290kWh 3.332kWh/kW 79.290kWh 0.000kWh - 100% - €18,24 €0,00 €18,24▲
14/02/16 - 20/02/16 64.770kWh 2.721kWh/kW 64.770kWh 0.000kWh - 100% - €14,90 €0,00 €14,90▲
07/02/16 - 13/02/16 44.390kWh 1.865kWh/kW 44.390kWh 0.000kWh - 100% - €10,21 €0,00 €10,21▲

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:25

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

reneeke1970 schreef op woensdag 27 april 2016 @ 12:30:
[...]

Zal aan mij liggen maar een opbrengst is in kW niet kWh, jij zegt dat het eerste systeem 24214 watt heeft geleverd gedurende één uur lang
Verwijderd schreef op woensdag 27 april 2016 @ 12:50:
[...]
Ja kan wel, 192 minuten en 54 secondes volle zon, dus max vermogen.
Aarg. Wp, watt en wattuur worden weer lekker door elkaar gehaald :)
Jongens, opbrengst is energie en geen vermogen. Energie doen we in joules of (kilo)wattuur. Niet watt of watt per uur.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

reneeke1970 schreef op woensdag 27 april 2016 @ 12:48:
[...]

Ik ben je kwijt, die 7,555 is zijn efficientie van de dag, die 17,755 kWh gedeeld door 2,35 kWp is namelijk 7,555 kWh/kWp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kan er geen touw aan vast knopen, hellup !
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/zM7rT6DJ3oE1OGwNr3rOZ0dr/full.png

Hierboven staat dat er 17.755kWh geproduceerd is.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/0mAtkxEDdO5C24wk9ADqGZ4H/full.png

Dit is zijn productie. RaRa hoe kan dat?

[ Voor 74% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2016 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19:33

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Verwijderd schreef op woensdag 27 april 2016 @ 13:18:
Wikipedia: Wattpiek

Hier staat het redelijk beschreven.

Mono versus SF, Migjes heeft het er ook al vaak over gehad. Wil er niet te veel over zeggen. 8)

Ik citeer Proton even:

Verschillende panelen vergelijken doe je het best op (jaarlijkse) kWh/€ of kWh/m². Wp is daar geen factor.

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

PClop schreef op donderdag 21 april 2016 @ 00:21:
[...]

Kijk, ik had enkel een bediening nodig voor één zonnepaneel maar voor dat ik het zo had als nu
in je filmpje, zijn er bij mij op de tekentafel veel meer mogelijkheden langs gekomen.........
http://www.marktplaats.nl...6db858f31&previousPage=lr
als je het doek er gewoon afsloopt heb je aan geweldig mooie hef installatie voor een rij van 5m breed
met één motor.
Je zou dan het beste je installatie kunnen ombouwen naar 2 rijen van 5 panelen in portret
je kunt dan met een paar maximaalschakelaars ( eindschakelaars ) het mooi afstellen, en je houd
dan ook nog wel ruimte over voor een rij van twee a drie panelen in landscape er voor ;)
Dit idee laat me niet los 8)7
Regelmatig zie ik oude elektrische zonneschermen voor €100 op mp, ik heb er 2 nodig.
De opstelling in portrait kan, echter komt de hoge kant al op 60cm bij 20 graden en per 10 graden 30cm meer.
Als ik de lage kant beweeg wordt het puzzelen om het mechaniek onder de panelen te plaatsen zonder dat het laagste punt hoger. komt te liggen door de dikte van het mechaniek.
De charme van dit mechaniek is dat het over de hele breedte steun geeft en echt goed vast zit.
Een oplossing met luchtbedden heeft dat niet, dan moet je iets extra doen zoals cylinders die je bijvoorbeeld bij een achterklep van een auto ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gasschuif schreef op woensdag 27 april 2016 @ 13:23:
[...]

Wikipedia: Wattpiek

Hier staat het redelijk beschreven.

Mono versus SF, Migjes heeft het er ook al vaak over gehad. Wil er niet te veel over zeggen. 8)

Ik citeer Proton even:

Ik lees niets wat ik al niet wist, ik ben niet de snuggerste maar dat wist ik nog wel. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Proton_ schreef op woensdag 27 april 2016 @ 12:56:
[...]

[...]

[...]

Aarg. Wp, watt en wattuur worden weer lekker door elkaar gehaald :)
Jongens, opbrengst is energie en geen vermogen. Energie doen we in joules of (kilo)wattuur. Niet watt of watt per uur.
Een dagelijkse opbrengst is in kW, net zoals de rekening van essent ook in kW is

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
reneeke1970 schreef op woensdag 27 april 2016 @ 12:30:
[...]

Ligt aan jou inderdaad >:) Opbrengst (per dag/week/jaar/whatever) wordt uitgedrukt in (k)Wh, oftewel (kilo)Wattuur. Het vermogen wat een systeem op een bepaald moment produceert wordt uitgedrukt in Watt. Het vermogen wat een systeem produceert bij Standaard Test Condities (STC) wordt aangeduid als 'Watt-piek' (Wp).

En die komma stond daar niet voor niets; ik zei dat het systeem vierentwintig komma twee één vier kilowattuur (oftewel 24214, vierentwintigduizend tweehonderdveertien Wattuur) heeft geproduceerd. En dat getal slaat op één dag, niet op één uur.
Verwijderd schreef op woensdag 27 april 2016 @ 13:18:
[afbeelding]

Hierboven staat dat er 17.755kWh geproduceerd is.

[afbeelding]

Dit is zijn productie. RaRa hoe kan dat?
Er is gisteren 17,755kWh geproduceerd door dat systeem (let op: PVOutput gebruikt punten in plaats van komma's, het is dus niet 17 duizend en nogwat maar 17 komma nogwat!). Over de gehele leeftijd van het systeem is het iets meer dan 7,5 MWh.
reneeke1970 schreef op woensdag 27 april 2016 @ 13:36:
[...]

Een dagelijkse opbrengst is in kW, net zoals de rekening van essent ook in kW is
In kWh. De rekening van Essent is in kWh. :X

[ Voor 7% gewijzigd door Jerrythafast op 27-04-2016 13:46 ]

Pagina: 1 ... 102 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Losse aankoopadviezen of het bespreken van offertes horen in een eigen topic.