Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 101 ... 109 Laatste
Acties:
  • 578.117 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-09 21:58

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Maasluip schreef op maandag 25 april 2016 @ 08:42:
Ik zit een beetje te dubben waar ik nog 8 panelen neer wil leggen.
Op het dak van mijn huis, waar ik al 1920 Wp heb liggen, opbrengst de laatste 4 jaar 930 kWh/kWp. Voordeel: bekende opbrengst, nadeel: installatiekosten (ik ga dat dak niet op)
Op mijn tuinhuisje, 80/260 graden oost-west met een helling van 23 graden in beide richtingen. Met in de winter veel schaduw van de huizen omdat de tuin aan de noordkant ligt.
Voordeel: geen installatiekosten, nadeel: onbekende opbrengst (theoretisch 83%, dan kom ik op zo'n 780 kWh/kWp uit).

Dak van het huis (met aangegeven waar volgens mij nog 8 panelen kunnen liggen, misschien moeten ze allemaal wat hoger komen):
[afbeelding]

Mijn tuinhuisje (sorry, met een aardappel geschoten): De boom en coniferen aan de linkerzijde zijn weg, 's avonds staat daar vol de zon op. Dit is een foto van 1 december om 11:50. De zon komt net langs het huis. Meer van die dag op http://www.maasluip.nl/tuin/
[afbeelding]

Als ik voor het tuinhuisje ga, wat kan ik dan het beste doen qua omvormer? Er past aan beide zijden 4 panelen op, dus 2x1040-1080 Wp. Ik begrijp natuurlijk migjes in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 4", maar hoeveel Wp zijn de panelen in die grafiek? Is het het beste om 1 omvormer van 2 kW te pakken met 2 MPP trackers (welke?) of 2 omvormers van 1 kW?
Met zoveel mitsen en maren bij de schuur zou ik voor het huis gaan. Ga je dan wel exact dezelfde panelen gebruiken, of komen er twee verschillende op? Nu heb je 240 en ik kan me voorstellen dat je nu misschien liever 270 of 290 wilt.
Je zou ook kunnen kijken of er rechtsonder de schoonsteen nog een paneel zou kunnen, of dat je daar de bestaande acht een paar centimeter naar rechts voor zou moeten verplaatsen.

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Op het dak van mijn huis, waar ik al 1920 Wp heb liggen, opbrengst de laatste 4 jaar 930 kWh/kWp.
Welke windrichting ligt je dak van het huis?
Ik heb op beide kanten panelen liggen, check my signature... ;)
Vrij zicht op de hemel, werkt beter dan een beschaduwd tuinhuisje is mijn ervaring.

[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-04-2016 09:08 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:46

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Atomic2005 schreef op maandag 25 april 2016 @ 08:52:
[...]

Met zoveel mitsen en maren bij de schuur zou ik voor het huis gaan. Ga je dan wel exact dezelfde panelen gebruiken, of komen er twee verschillende op? Nu heb je 240 en ik kan me voorstellen dat je nu misschien liever 270 of 290 wilt.
Je zou ook kunnen kijken of er rechtsonder de schoonsteen nog een paneel zou kunnen, of dat je daar de bestaande acht een paar centimeter naar rechts voor zou moeten verplaatsen.
Het zullen dan sowieso nieuwe panelen worden, ik heb nu Senersun 240 Wp panelen, ik weet niet of die nog gemaakt worden. De vraag is dan ook of ik het beste een nieuwe omvormer van 4 kW kan gaan gebruiken of dat ik er beter een tweede naast zet. Ik heb nu een StecaGrid 2010+, die was indertijd uit te breiden met een slave-omvormer van 2kW, maar ook die zal wel niet meer leverbaar zijn. Nou ja, ik vind her hier eentje voor GBP 720. :N
De panelen naar rechts verplaatsen zal niet gaan, volgens mij liggen ze nu al een stukje op het dak van de buurman :X
AUijtdehaag schreef op maandag 25 april 2016 @ 09:07:
[...]

Welke windrichting ligt je dak van het huis?
Huis is 165 graden.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webjunkie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19:54
ik heb 8x 330wp panelen in bestelling en nu is mij opgevallen dat 's morgens een schoorsteenpijpje een kleine schaduw over 1 van m'n panelen gaat leggen.

heeft het zin om op dat paneel een optimizer te plaatsen? kan je uberhaupt wel 7 panelen zonder en 1 paneel met optimizer plaatsen? zal het veel zin hebben?

HTPC, Speeldoos | PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:39

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

voor zover ik weet is 1 optimizer niet mogelijk. Maar t zal wel meevallen hoor met dat pijpje. en anders lekker dat pijpje weghalen en ergens anders terugplaatsen :)

Zelf dacht ik dat ik dat nooit zou doen, maar er is inmiddels een oude schoorsteen weg en de rioolontluchting is ook naar noord verplaatst. Nu heb ik alleen nog een dakkapel op zuid, die verplaatsen wordt lastig :)

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maasluip schreef op maandag 25 april 2016 @ 09:19:
[...]

Het zullen dan sowieso nieuwe panelen worden, ik heb nu Senersun 240 Wp panelen, ik weet niet of die nog gemaakt worden. De vraag is dan ook of ik het beste een nieuwe omvormer van 4 kW kan gaan gebruiken of dat ik er beter een tweede naast zet. Ik heb nu een StecaGrid 2010+, die was indertijd uit te breiden met een slave-omvormer van 2kW, maar ook die zal wel niet meer leverbaar zijn. Nou ja, ik vind her hier eentje voor GBP 720. :N
De panelen naar rechts verplaatsen zal niet gaan, volgens mij liggen ze nu al een stukje op het dak van de buurman :X

[...]

Huis is 165 graden.
Ik heb de Senersun 245 wp ;)
Dan denk ik dat je ze destijds gekocht hebt bij SolarNRG met het geweldige dakhaken op dak schroefsysteem. :X
Ik heb 2jaar geleden 2 panelen bijgekocht. Dat was toen al een hele zoektocht. Gelukkig hadden ze in friesland nog 2 paneeltjes staan. Achteraf had Solarnrg er ook nog staan, maar ik kreeg pas na 3 weken een antwoord :O

Ik zit op 160 graden, vergelijkbaar dus. Mijn dakhelling is 33 graden, bij jou iets stijler (denk ik)
Ik zou zeggen, vervang ze en zoek een beter passend paneel uit (er is veel keuze tegenwoordig in maten)
Het ligt eraan wat je wilt opwekken.
Ik heb de noordkant volliggen met SF. Werkt ook uitstekend, maar verwacht niet meer dan 50% op jaarbasis in kWh dan er ligt in wp.
Alles op 1 SMA-5000 TL-21 (die in het schuurtje hangt, los van het huis, met 4x 23 mtr 6mm2 dc kabel ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Inderdaad van SolarNRG. Geen idee hoe ze bevestigd zijn.
Vervangen, als in deze panelen weg doen (verkopen) lijkt me nog meer werk en de kosten niet waard. Er zijn genoeg panelen met dezelfde afmetingen en als ik dan ook zwarte pak dan lijkt me dat helemaal niet zo'n probleem.
Ik verbruik nu nog zo'n 1100 kWh, maar als opstapje naar een warmtepomp lijkt het me ook niet zo'n probleem om tijdelijk wat "te veel" op het dak te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het zijn inderdaad gewoon zwarte met de standaard maat.
Ze zijn bevestigd met dakhaken die op het dakbeschot geschroefd zijn met multiplex stroken en extra panlatten. Dat was het systeem van solarnrg toen. Hoogte van nieuw bevestigingsmateriaal zal mogelijk ook anders zijn.
Neem je het bevestigingsmateriaal van Sun-solar, dan kan je spelen in hoogte.
Zo heb ik de panelen van de buren gelijk in hoogte laten lopen met de mijne.
Tegenwoordig zijn de panelen ook dunner.

Maar het gaat ook meer om de stringspanningen en dergelijke.
Wil je alle panelen op 1 omvormer op 1 mppt, dan moet je op zoek naar dezelfde specificaties.
Het is een afweging. (290 wp is al gangbaar, er is nu nog btw teruggave)
Hier liggen alle 14x 245 wp op 1 mppt en de noordpanelen SF op de andere mppt.

Je kan ze natuurlijk ook houden en op de noordkant (laten) leggen.
Al ben ik voor noord meer een fan van SF vanwege slechtere invalshoeken/schaduw/diffuus licht/korte strings...

[ Voor 47% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-04-2016 10:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Suntech mono 290Wp heeft hoogste opbrengst per m2 volgens mij. (178,2Wp per m2) Of heb ik nog niet goed (genoeg) gezocht?

@AUijtdehaag : ik herinner me dat je iets over "verslavend" zei..
Ik dacht nog : dat valt vast wel mee :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:21
Op het dak van mijn huis, waar ik al 1920 Wp heb liggen, opbrengst de laatste 4 jaar 930 kWh/kWp. Voordeel: bekende opbrengst, nadeel: installatiekosten (ik ga dat dak niet op)
Op mijn tuinhuisje, 80/260 graden oost-west met een helling van 23 graden in beide richtingen. Met in de winter veel schaduw van de huizen omdat de tuin aan de noordkant ligt.
Voordeel: geen installatiekosten, nadeel: onbekende opbrengst (theoretisch 83%, dan kom ik op zo'n 780 kWh/kWp uit).

Dak van het huis (met aangegeven waar volgens mij nog 8 panelen kunnen liggen, misschien moeten ze allemaal wat hoger komen):
[afbeelding]

Mijn tuinhuisje (sorry, met een aardappel geschoten): De boom en coniferen aan de linkerzijde zijn weg, 's avonds staat daar vol de zon op. Dit is een foto van 1 december om 11:50. De zon komt net langs het huis. Meer van die dag op http://www.maasluip.nl/tuin/
[afbeelding]

Als ik voor het tuinhuisje ga, wat kan ik dan het beste doen qua omvormer? Er past aan beide zijden 4 panelen op, dus 2x1040-1080 Wp. Ik begrijp natuurlijk migjes in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 4", maar hoeveel Wp zijn de panelen in die grafiek? Is het het beste om 1 omvormer van 2 kW te pakken met 2 MPP trackers (welke?) of 2 omvormers van 1 kW?
Ik persoonlijk zou 8 panelen nemen met dezelfde spanning en parallel over de andere zetten gewoon op je huidige omvormer. En dan zou ik een extra houten afdak erbij maken waar die 8 dan op passen onder dezelfde hoek .
De kosten ervan wegen niet op tegen de hoge kosten van een bedrijf het dak op sturen. Het verlies in de winter neem je gewoon voor lief want de opbrengst is dan toch slecht

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01:21
Atomic2005 schreef op maandag 25 april 2016 @ 09:41:
Suntech mono 290Wp heeft hoogste opbrengst per m2 volgens mij. (178,2Wp per m2) Of heb ik nog niet goed (genoeg) gezocht?

@AUijtdehaag : ik herinner me dat je iets over "verslavend" zei..
Ik dacht nog : dat valt vast wel mee :P
Panasonic HIT-N285 SJ40 285Wp zit op 185Wp/m2. Die hebben een afwijkende maat. In de standaardmaat heb je het nog LG NeON 2's van 315Wp, die zitten op 192 per m2. Je betaalt wel de hoofdprijs.

edit: LG zou ook een 320Wp paneel moeten leveren als ik het internet mag geloven. Dan kom je zelfs aan 195Wp/m2.

[ Voor 18% gewijzigd door T-MOB op 25-04-2016 09:58 ]

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

T-MOB schreef op maandag 25 april 2016 @ 09:53:
[...]

Panasonic HIT-N285 SJ40 285Wp zit op 185Wp/m2. Die hebben een afwijkende maat. In de standaardmaat heb je het nog LG NeON 2's van 315Wp, die zitten op 192 per m2. Je betaalt wel de hoofdprijs.
Ja, alles boven de 90cent per Wp had ik overgeslagen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-08 14:13
T-MOB schreef op maandag 25 april 2016 @ 09:53:
[...]

LG NeON 2 320 Wp zijn 195 per m2 en de Panansonic 325/330 Wp op 194/197, daarnaast heb je ook nog BENQ met 333 Wp en nog enkele andere

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Roobje schreef op maandag 25 april 2016 @ 10:00:
[...]

LG NeON 2 320 Wp zijn 195 per m2 en de Panansonic 325/330 Wp op 194/197, daarnaast heb je ook nog BENQ met 333 Wp en nog enkele andere
Klopt, maar dan zit je ook boven de euro1,10 per Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-08 14:13
Atomic2005 schreef op maandag 25 april 2016 @ 10:04:
[...]

Klopt, maar dan zit je ook boven de euro1,10 per Wp.
Okay, ja klopt. Wat zijn de prijzen dan van de JA Solar of SolarWorld 290 Perc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Roobje schreef op maandag 25 april 2016 @ 10:13:
[...]

Okay, ja klopt. Wat zijn de prijzen dan van de JA Solar of SolarWorld 290 Perc?
Ja Solars waren voirge week 211euro voor de 265Wp en 237euro voor de 290Wp (ongeveer 80 en 82cent per Wp)

edit: inc btw 8)

[ Voor 3% gewijzigd door Atomic2005 op 25-04-2016 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Atomic2005 schreef op maandag 25 april 2016 @ 10:51:
[...]

Ja Solars waren voirge week 211euro voor de 265Wp en 237euro voor de 290Wp (ongeveer 80 en 82cent per Wp)
Sharp komt over 2 weken met een 295wp full black en LG met een 280wp ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Atomic2005 schreef op maandag 25 april 2016 @ 10:51:
[...]

Hier gaat de BTW nog af naar ik aanneem ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

reneeke1970 schreef op maandag 25 april 2016 @ 09:47:
[...]

Ik persoonlijk zou 8 panelen nemen met dezelfde spanning en parallel over de andere zetten gewoon op je huidige omvormer. En dan zou ik een extra houten afdak erbij maken waar die 8 dan op passen onder dezelfde hoek .
De kosten ervan wegen niet op tegen de hoge kosten van een bedrijf het dak op sturen. Het verlies in de winter neem je gewoon voor lief want de opbrengst is dan toch slecht
Ik begrijp je antwoord niet?
Hoezo nieuwe panelen parellel aan de bestaande op de huidige omvormer? Als dat al een optie zou zijn (ik heb er nog nooit van gehoord), dan ga ik ver over het maximale vermogen van mijn omvormer (2kW op nu 1920 Wp).
En een houten afdak erbij, waar? Op het dak passen ze zonder meer, op het tuinhuisje ook. Uit de laatste alinea lees ik dat je voorstelt op het tuinhuisje te leggen, maar daar is nog geen omvormer waar ik panelen parallel aan zou kunnen aansluiten, en waarom zou ik daar een extra houten afdak maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20-09 09:42
Maasluip schreef op maandag 25 april 2016 @ 11:05:
[...]

Ik begrijp je antwoord niet?
Hoezo nieuwe panelen parellel aan de bestaande op de huidige omvormer? Als dat al een optie zou zijn (ik heb er nog nooit van gehoord), dan ga ik ver over het maximale vermogen van mijn omvormer (2kW op nu 1920 Wp).
En een houten afdak erbij, waar? Op het dak passen ze zonder meer, op het tuinhuisje ook. Uit de laatste alinea lees ik dat je voorstelt op het tuinhuisje te leggen, maar daar is nog geen omvormer waar ik panelen parallel aan zou kunnen aansluiten, en waarom zou ik daar een extra houten afdak maken?
ik heb nu een 3kWp op een 2kW mpp hangen van mijn omvormer.
geen probleem. (als ik zou maxen dan is zelfs 3,8kW mogelijk, daar boven is het pas oppassen of het nog wel kan als je 6" cellen gebruikt op een tl omvormer. ;)
ik had helaas niet meer ruimte als de 3kWp die ik nu heb.)

de 3kWp hangt nu(11:00) in de schaduw(west), maar door de dunne bewolking doen ze nu toch een 1kW leveren.
en dat maakt heel veel verlies van de 3kWp op 2kW mpp goed. ;)
(het is wel niet leuk om te zien dat er regelmatig word afgetopt, maar jaar/maand opbrengsten schieten nog steeds omhoog.)

een lange DC kabel is geen aanrader, maar verliezen zijn klein dus het kan wel. ;)

je moet er dan wel de plek voor hebben, natuurlijk.
maar kunnen is het probleem niet. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op maandag 25 april 2016 @ 10:58:
[...]

Sharp komt over 2 weken met een 295wp full black en LG met een 280wp ;)
Wat kosten die?
Hier maar EUR 0.65 - 0.7 / Wp voor een sharp.
http://es100361031.trustp...in_europe_full_black.html
Moet je wel een paar pallets afnemen geloof ik. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

migjes schreef op maandag 25 april 2016 @ 11:16:
[...]

ik heb nu een 3kWp op een 2kW mpp hangen van mijn omvormer.
geen probleem. (als ik zou maxen dan is zelfs 3,8kW mogelijk, daar boven is het pas oppassen of het nog wel kan . ;)
ik had helaas niet meer ruimte als de 3kWp die ik nu heb.)

de 3kWp hangt nu in de schaduw(west), maar door de dunne bewolking doen ze nu toch een 1kW leveren.
en dat maakt heel veel verlies van de 3kWp op 2kW mpp goed. ;)
(het is wel niet leuk om te zien dat er regelmatig word afgetopt, maar jaar/maand opbrengsten schieten nog steeds omhoog.)
Ja maar goed, dan heb ik op mijn dak op het zuiden 4000 Wp op een omvormer van 2kW. Dat gaat heel erg vaak heel erg veel aftoppen.

Dus daar heb ik heel weinig aan. Ik zou misschien 1 of 2 panelen extra op de bestaande omvormer kunnen zetten, die piekt nu tot maximaal 1800 Watt. Maar dan moet ik er dus nog wel twee vinden.

Ik ben trouwens gaan zoeken naar een 2kW omvomer met 2 MPP trackers, maar ik kan er nog maar één vinden, de Hosola Bright Series 2000MTL.
Tijd voor een PW voor omvomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AUijtdehaag schreef op maandag 25 april 2016 @ 11:28:
[...]

Wat kosten die?
Het gaat in die link over de 260Wp versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op maandag 25 april 2016 @ 11:41:
[...]

Het gaat in die link over de 260Wp versie.
Dat weet ik, maar het is wel een sharp!
Ik was alleen benieuwd naar het prijsverschil. En ik denk dat dat niet in verhouding staat met een 295 wp voor 35 wp meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Maasluip schreef op maandag 25 april 2016 @ 11:37:
[...]

Ja maar goed, dan heb ik op mijn dak op het zuiden 4000 Wp op een omvormer van 2kW. Dat gaat heel erg vaak heel erg veel aftoppen.

Dus daar heb ik heel weinig aan. Ik zou misschien 1 of 2 panelen extra op de bestaande omvormer kunnen zetten, die piekt nu tot maximaal 1800 Watt. Maar dan moet ik er dus nog wel twee vinden.

Ik ben trouwens gaan zoeken naar een 2kW omvomer met 2 MPP trackers, maar ik kan er nog maar één vinden, de Hosola Bright Series 2000MTL.
maar elke Wp extra die je op de omvormer gehangen krijgt levert per jaar meer kWh op.
het loopt alleen op een gegeven moment niet meer lineair mee omhoog. ;)
(grof geschreven, een 30% meer levert amper verlies.)

ik heb de power-one PVI 3.0, totaal een 3kW maar gaat nog net even door naar de +/-3,3kW.
en per mpp een 2kW.
heb er nu een 5,66kWp aanhangen (wel oost-west, dat scheelt wel iets, beide strings produceren toch niet max te gelijke tijd. ).
loopt lekker nu met het waterige zonnetje, 1,9kW out op het moment.
dat haalde ik niet met mijn oude 3,8kWp. ;)

ik vind het ook verstandiger om een zwaardere omvormer te nemen, zodat je niet af topt. ;)
zo duur is een omvormer ook weer niet, maar als je niet te veel wil uit geven, is eerst investeren in Wp en dan pas omvormer niet dom.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AUijtdehaag schreef op maandag 25 april 2016 @ 11:28:
[...]

Wat kosten die?
De Sharp 295wp komt in Juni voor 88cent ex btw
En de LG 280wp begin Juni voor 87cent

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Maasluip schreef op maandag 25 april 2016 @ 11:37:
[...]

Migjes legt het goed uit, eerst investeren in panelen, als je vind dat teveel aftopt kun je altijd nog splitsen voor tweede omvormer.
En de uitbreiding voor afdak heb je nodig om één vlak te creëeren waar die acht panelen op passen met dezelfde hoek. Enige voorwaarde is zelfde spanning krijgen zodat parallel gezet kan worden. Lange DC kabel heeft minder verlies dan AC kabel uit schuur naar huis trekken. Veilig ingraven en geen probleem. Ik heb 35m tussen zitten

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik vind bovenstaand advies een beetje raar ook... 4000 wp op 2000 watt omvormer?
En dan maar kijken of het gaat? Dat gaat dus niet, dat weet je van tevoren. Moet je weer een extra groep trekken voor een 2e omvormer.
No offence...

De 8 panelen die maasluip nu heeft "verhuizen" naar de noordkant of naar een nieuwe gebruiker.
Op de zuidkant gewoon wat nieuws, met een (eventueel 2e hands of nieuwe) omvormer met 2x mppt lijkt me beter.
Dan hou je alles op 1 omvormer en niks aftoppen.
Trek de ac bedrading 3x 2,5 mm2 voor de huidige omvormer eruit en trek meteen 3x 4mm2 erin.

Doe het gewoon in 1 keer goed, dan al die halve oplossingen...
(ik kan niet in de portomonee kijken natuurlijk)

[ Voor 26% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-04-2016 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
AUijtdehaag schreef op maandag 25 april 2016 @ 12:31:
Ik vind bovenstaand advies een beetje raar ook... 4000 wp op 2000 watt omvormer?
En dan maar kijken of het gaat? Dat gaat dus niet, dat weet je van tevoren. Moet je weer een extra groep trekken voor een 2e omvormer.
No offence...

De 8 panelen die maasluip nu heeft "verhuizen" naar de noordkant of naar een nieuwe gebruiker.
Op de zuidkant gewoon wat nieuws, met een (eventueel 2e hands of nieuwe) omvormer met 2x mppt lijkt me beter.

het is ook liever 4kWp op een 2kW omvormer als 3kWp op 2 of 1 omvormer(s). ;)
kosten komen dan vrij dicht bij elkaar.
en opbrengst in kWh ontlopen elkaar dan niet. ;)

later kan dat nog wel opgelost worden met een extra of andere omvormer, als er weer meer budget is.
(maar de juiste oplossing is erg persoonlijk en maar net wat past en wens is.
je moet plannen voor de lange termijn. ;) )

[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 25-04-2016 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
AUijtdehaag schreef op maandag 25 april 2016 @ 12:31:
No offence...

Trek de ac bedrading 3x 2,5 mm2 voor de huidige omvormer eruit en trek meteen 3x 4mm2 erin.

Die halve oplossing zoals jij hem zo mooi noemt word gegeven omdat hij zelf al aangaf niet het dak op te willen gaan. En uitbesteden had hij zelf ook al door loopt erg hoog in de kosten. Setje erbij en setje verleggen is zomaar duizend euro natuurlijk.
Kun je toch beter iets maar half doen maar wat je wel zelf kunt lijkt mij.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
Ik vind het ook overdreven. Als je het plaatje van antoonboonstra erbij pakt:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/wDLK4xxAgcsofE0fbVvopOq2/full.png?2
Dan kun je optellen dat je ongeveer 18% van de tijd boven de 50% Wp opwekt, Dat lijkt misschien niet zoveel, maar maak je een schatting van de opwek in die 18% van de tijd. Dan zie je dat ongeveer 48% van de opgewekte energie in die 18% wordt opgewekt. Als je 100% overdimensioneert gooi je dus ongeveer een kwart van de opbrengst van je panelen weg.

In geval van Maasluip is 3kW op een geschikte omvormer dus even effectief als 2kW aan panelen bijplaatsen op de huidige. Qua kosten lijkt panelen plaatsen me veel ongunstiger dan de omvormer vervangen. Bij de panelen komen allemaal dure installatiematerialen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
reneeke1970 schreef op maandag 25 april 2016 @ 12:56:
[...]

Die halve oplossing zoals jij hem zo mooi noemt word gegeven omdat hij zelf al aangaf niet het dak op te willen gaan. En uitbesteden had hij zelf ook al door loopt erg hoog in de kosten. Setje erbij en setje verleggen is zomaar duizend euro natuurlijk.
Kun je toch beter iets maar half doen maar wat je wel zelf kunt lijkt mij.....
Mijn excuses dan... Soms reageer ik te makkelijk op dit forum, omdat ik het te vanzelfsprekend vind om het zelf te doen en niet echt rekening ermee houdt dat anderen dat niet aandurven of kunnen of in de mogelijkheid zijn van.
En in maasluip zijn geval spiegel ik zijn situatie direkt op mijn situatie af.
Met een beetje fantasie (en werkelijkheid) is alles mogelijk natuurlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
AUijtdehaag schreef op maandag 25 april 2016 @ 13:06:
[...]

Mijn excuses dan... Soms reageer ik te makkelijk op dit forum, omdat ik het te vanzelfsprekend vind om het zelf te doen en niet echt rekening ermee houdt dat anderen dat niet aandurven of kunnen of in de mogelijkheid zijn van.
En in maasluip zijn geval spiegel ik zijn situatie direkt op mijn situatie af.
Met een beetje fantasie (en werkelijkheid) is alles mogelijk natuurlijk...
Excuses hoeft nou ook weer niet hoor.
Maar als hij het zelf zou doen zie je het wel goed. Maar iedereen ziet 4000 op 2000 omvormer, maar hetgeen hij er bij legt kan hij onder iets andere hoek en richting leggen dus die piek komt niet zo heel hoog denk ik persoonlijk

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Noord en zuid doen het prima op een druilerige dag als deze.
Nu houd ik er over op.... meer werk te doen aan verbouwingen hier in huis nog.... ;)

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/24315z9.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

migjes schreef op maandag 25 april 2016 @ 11:49:
[...]

maar elke Wp extra die je op de omvormer gehangen krijgt levert per jaar meer kWh op.
het loopt alleen op een gegeven moment niet meer lineair mee omhoog. ;)
(grof geschreven, een 30% meer levert amper verlies.)
Ik begrijp wat je zegt, en daar kan natuurlijk aan gerekend worden.
Steca 2010+ heeft een maximale uitput van 2000 Watt, dus hoeveel panelen je er ook aan hangt, meer dan 2000 Watt ga je nooit krijgen. Ik heb de opbrengst van mijn panelen per 10 minuten, als ik dat schaal naar 4000 Wp (door simpel elke 10 minuten-opbrengst *4000/1920 te doen), dat op 2000 limiteer en dan optel, dan zou ik met 2080Wp (8*260) extra 1592 kWh extra opwekken.

Als ik een pakket van 2080Wp met Omnik 2.0 voor € 2.351,90 zie en een Omnik 2.0 € 499 kost (inclusief BTW), en installatiekosten van € 600 (ex BTW) reken dan kost het:
met omvormer € 2543,72 / (2080 * 0.93) = € 1,31 /Wp
zonder omvormer € 2131,32 / 1592 = € 1,34 /Wp

Dus dan is het beter om met omvormer te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjuppie
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-08 14:20
En volgens mij met de nieuwe norm dat je ruim 9A tegenwoordig mag terugleveren op een bestaande groep (alleen met een vaste verbinding, dus geen stekker), is een gedeelte van installatie (van de omvormer dan) misschien ook nog wel zelf te doen? En dan is het ineens best voordelig om het 'dakwerk' aan iemand anders over te laten.

4240 Wp ZZW PVOutput Sjuppie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bamboe48
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 12-09 21:50
Op 11 April was het een wolkenloze dag en merkte ik dat mijn 2de systeem, wat produceert sinds 1 November vorig jaar, niet foutloos funcioneerde. Dit tweede systeem ligt op mijn tuinhuis en de omvormer hangt ook daar, verbonden met een gronkabel van ca 25 meter met de meterkast, aderdikt 6 mm2.
Na veel gepruts en gepeins heb ik de omvormer van mijn eerste, identieke systeem tijdelijk op het tweede systeem gehangen. Deze functioneerde OK.
De omvormer met kuren is een Delt Solivia 5.0 TR, de omvormer die het goed doet op dezelfde plek is een Delta Solivia 3.3 TR.
De kwaal van de 5.0 is dat hij ermee kapt op het moment dat de AC-spanning die de omvormer aan het net levert, de 240 Volt te boven gaat. Kort zie ik dan : PV Voltage too low in het display verschijnen. Direct daarna start hij weer op en als het zonnetje schijnt, kapt ie er na een seconde weer mee.
De 3.3 tuft vrolijk door, ook als er 241 Volt geleverd wordt.
Beide omvormers heb ik nieuw in de doos voor relatief lage bedragen kunnen kopen, zonder garantie.
Nu weet ik niet goed wat te doen, ik heb de conclusie getrokken dat de 5.0 kaduuk is en laten repareren ligt voor de hand. Dit kan ik laten doen door Delta, of door een aanbieder van reparaties van Marktplaat.
Aan de andere kant knaagt er ook een gevoel dat het gedrag van de omvormer wel eens aan de instellingen kan liggen. Ik denk dat ik de landeninstelling van de 5.0 op Belgie heb gezet ( groter voltage-bereik) net als de 3.3, maar deze instelling van de 5.0 komt niet meer voorbij als ik door het Setup-menu loop, bij de 3.3 is nog wel te zien dat het BE is trouwens. Volgens de handleing kan de landinstelling maar 1 x gedaan worden.
Wie kan mij van een advies voorzien?

[ Voor 0% gewijzigd door Bamboe48 op 25-04-2016 15:50 . Reden: tikfout ]

7695 Wp: 30xAuria115 & Delta Solivia 3.3 TR / 36xAuria120 & Delta Solivia 5.0 TR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:05

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

T-MOB schreef op maandag 25 april 2016 @ 13:04:
Ik vind het ook overdreven. Als je het plaatje van antoonboonstra erbij pakt:
[afbeelding]
Dan kun je optellen dat je ongeveer 18% van de tijd boven de 50% Wp opwekt, Dat lijkt misschien niet zoveel, maar maak je een schatting van de opwek in die 18% van de tijd. Dan zie je dat ongeveer 48% van de opgewekte energie in die 18% wordt opgewekt. Als je 100% overdimensioneert gooi je dus ongeveer een kwart van de opbrengst van je panelen weg.
Je hebt het over antonboonstra in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 4"
Het grafiekje daaronder is veel interessanter: als er 4 kW aan vermogen beschikbaar is, eindigt toch nog 2 kW op het net. Hierdoor zijn de verliezen maar 13% en niet een kwart (kolom van 50%).

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
Bamboe48 schreef op maandag 25 april 2016 @ 15:49:
Op 11 April was het een wolkenloze dag en merkte ik dat mijn 2de systeem, wat produceert sinds 1 November vorig jaar, niet foutloos funcioneerde. Dit tweede systeem ligt op mijn tuinhuis en de omvormer hangt ook daar, verbonden met een gronkabel van ca 25 meter met de meterkast, aderdikt 6 mm2.
Na veel gepruts en gepeins heb ik de omvormer van mijn eerste, identieke systeem tijdelijk op het tweede systeem gehangen. Deze functioneerde OK.
De omvormer met kuren is een Delt Solivia 5.0 TR, de omvormer die het goed doet op dezelfde plek is een Delta Solivia 3.3 TR.
De kwaal van de 5.0 is dat hij ermee kapt op het moment dat de AC-spanning die de omvormer aan het net levert, de 240 Volt te boven gaat. Kort zie ik dan : PV Voltage too low in het display verschijnen. Direct daarna start hij weer op en als het zonnetje schijnt, kapt ie er na een seconde weer mee.
Beide omvormers heb ik nieuw in de doos voor relatief lage bedragen kunnen kopen, zonder garantie.
Nu weet ik niet goed wat te doen, ik heb de conclusie getrokken dat de 5.0 kaduuk is en laten repareren ligt voor de hand. Dit kan ik laten doen door Delta, of door een aanbieder van reparaties van Marktplaat.
Aan de andere kant knaagt er ook een gevoel dat het gedrag van de omvormer wel eens aan de instellingen kan liggen. Ik denk dat ik de landeninstelling van de 5.0 op Belgie heb gezet ( groter voltage-bereik) net als de 3.3, maar deze instelling van de 5.0 komt niet meer voorbij als ik door het Setup-menu loop, bij de 3.3 is nog wel te zien dat het BE is trouwens. Volgens de handleing kan de landinstelling maar 1 x gedaan worden.
Wat voor een panelen hangen er aan de omvormer, en in welke configuratie. De melding "PV voltage too low" doet namelijk vermoeden dat je buiten het werkzame bereik van de omvormer komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Bamboe48 schreef op maandag 25 april 2016 @ 15:49:
Pv voltage te laag betekent gewoon nog te laag, hij wacht dan even totdat spanning niet meer te laag is en gaat dan weer proberen te starten. Dat is een ander probleem dan AC boven 240 volt, dan moet hij aardig duwen om vermogen het net in te krijgen, maar zonder vermogen komt dat niet voor. Tenzij je buurman de netspanning omhoog jaagt? Heb je al gemeten zonder omvormer wat je spanning is? Als die gewoon 226 of zo is dan is geen probleem. Gaat daarna omvormer gelijk omhoog naar 240 heb je ergens slecht contact of kabel breuk of iets in die geest

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
Proton_ schreef op maandag 25 april 2016 @ 16:25:
[...]

Je hebt het over antonboonstra in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 4"
Het grafiekje daaronder is veel interessanter: als er 4 kW aan vermogen beschikbaar is, eindigt toch nog 2 kW op het net. Hierdoor zijn de verliezen maar 13% en niet een kwart (kolom van 50%).
Aha, die had ik niet gezien. Ik had geschat door het midden van schijven op de x-as te vermenigvuldigen met het aandeel in tijd. Die grafiek die jij aanhaalt is natuurlijk precieser omdat met echte waarden wordt gewerkt. Dat betekent vooral dat opbrengst binnen de staven ongelijk is verdeeld: in de 0-10% range zal meer tegen de 10% aan zitten dan tegen de 0. In de 80-90-range meer tegen 80 dan tegen 90. Mijn conclusie was dus onjuist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
T-MOB schreef op maandag 25 april 2016 @ 16:43:
[...]

Aha, die had ik niet gezien. Ik had geschat door het midden van schijven op de x-as te vermenigvuldigen met het aandeel in tijd. Die grafiek die jij aanhaalt is natuurlijk precieser omdat met echte waarden wordt gewerkt. Dat betekent vooral dat opbrengst binnen de staven ongelijk is verdeeld: in de 0-10% range zal meer tegen de 10% aan zitten dan tegen de 0. In de 80-90-range meer tegen 80 dan tegen 90. Mijn conclusie was dus onjuist.
Oftewel 13 procent van 4000wp is 500 kW per jaar, is ongeveer 80 euro per jaar, dus niet echt de moeite om extra omvormer voor te kopen. Wachten tot oude kapot is en dan pas nieuwe.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

reneeke1970 schreef op maandag 25 april 2016 @ 17:43:
[...]

Oftewel 13 procent van 4000wp is 500 kW per jaar, is ongeveer 80 euro per jaar, dus niet echt de moeite om extra omvormer voor te kopen. Wachten tot oude kapot is en dan pas nieuwe.....
Toch een wintermaand stroom incl warmtepomp, ik zou het teveel vinden. Ik heb mijn omvormer voor minder gewisseld en hoeft ook niet veel te kosten omdat het alleen het verschil is in prijs.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Rol-Co schreef op maandag 25 april 2016 @ 17:57:
[...]

Toch een wintermaand stroom incl warmtepomp, ik zou het teveel vinden. Ik heb mijn omvormer voor minder gewisseld en hoeft ook niet veel te kosten omdat het alleen het verschil is in prijs.
Ja oké, denk dat voor iedereen verschillend is, maar hij gaf aan maar een gat te hebben van 1100 kW, dus zolang die warmtepomp er niet is..... maar maakt niet uit, hij was al setjes aan het zoeken met omvormer dus hij heeft zijn keuze al gemaakt

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bamboe48
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 12-09 21:50
T-MOB schreef op maandag 25 april 2016 @ 16:26:
[...]

Wat voor een panelen hangen er aan de omvormer, en in welke configuratie. De melding "PV voltage too low" doet namelijk vermoeden dat je buiten het werkzame bereik van de omvormer komt.
Bij de 5.0 30 stuks Auria 120 dunne film, 10 strings van 3 panelen.
Bij de 3.3 30 stuks Auria 115 dunne film, 10 strings van 3 panelen.
beide omvormers :
spanningsbereik 125...540 V
MPP werkgebied 150 ...450 V
Max. vermogensgebied 150...450 V
Ik heb de kleine omvormer (3.3) als test op de plek van de grote gehangen en die deed het OK, vandaar mijn conclusie dat het niet aan de externe factoren ligt en dus aan de omvormer. Het zou niet de eerste keer zijn trouwens dat ik vanwege een denkfout een verkeerde beslissing neem, vandaar mijn vraag om advies.

7695 Wp: 30xAuria115 & Delta Solivia 3.3 TR / 36xAuria120 & Delta Solivia 5.0 TR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

reneeke1970 schreef op maandag 25 april 2016 @ 18:07:
[...]

Ja oké, denk dat voor iedereen verschillend is, maar hij gaf aan maar een gat te hebben van 1100 kW, dus zolang die warmtepomp er niet is..... maar maakt niet uit, hij was al setjes aan het zoeken met omvormer dus hij heeft zijn keuze al gemaakt
Zoals je zag koste met omvormer bijna het zelfde, wil je dan minder kwijt kan je de omvormer ook verkopen, of beide en 1 grote aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlizzarD
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

Wat zouden jullie neerleggen op mijn dak? Ik wil zonnepanelen neer gaan leggen om het verbruik van +/- 2.300 à 2.400 kWh per jaar af te dekken. Het is een dak die op 20 graden noord/noord-oost ligt, maar gezien het feit dat het een lessenaars dak is wel redelijk vlak ligt met 20 graden helling (afbeelding). Alleen 's ochtens heb ik last van wat schaduw van het dakkapel van de buren en de 'schoorsteen' van mijn eigen dak.

Ik heb diverse offertes opgevraagd die nu ook langzaam terug komen, maar de één zegt 20x Solar Frontier met 7 optimizers (6x3 en 1x2) en de ander zegt dat ik dat ook moet kunnen afdekken met 16x Solar Frontier zonder optimizers.

Wat is volgens jullie wijsheid? Solar Frontier lijkt me wel een goede keuze vanwege de ligging en tijdelijke schaduwval?

iStockphoto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
BlizzarD schreef op maandag 25 april 2016 @ 19:15:
Wat zouden jullie neerleggen op mijn dak? Ik wil zonnepanelen neer gaan leggen om het verbruik van +/- 2.300 à 2.400 kWh per jaar af te dekken. Het is een dak die op 20 graden noord/noord-oost ligt, maar gezien het feit dat het een lessenaars dak is wel redelijk vlak ligt met 20 graden helling (afbeelding). Alleen 's ochtens heb ik last van wat schaduw van het dakkapel van de buren en de 'schoorsteen' van mijn eigen dak.

Ik heb diverse offertes opgevraagd die nu ook langzaam terug komen, maar de één zegt 20x Solar Frontier met 7 optimizers (6x3 en 1x2) en de ander zegt dat ik dat ook moet kunnen afdekken met 16x Solar Frontier zonder optimizers.

Wat is volgens jullie wijsheid? Solar Frontier lijkt me wel een goede keuze vanwege de ligging en tijdelijke schaduwval?
Ik denk dat zelfs twintig niet genoeg is, maar er zijn hier mensen die sf op Noord hebben dus komen zo meer reacties. Maar ik gok op rendement van 60/65 procent.
Optimiser moet je achterwege laten met sf

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Rol-Co schreef op maandag 25 april 2016 @ 19:11:
[...]

Zoals je zag koste met omvormer bijna het zelfde, wil je dan minder kwijt kan je de omvormer ook verkopen, of beide en 1 grote aanschaffen.
Ja dat zag ik, maar ik kon geen wijs uit die cijfers, eigenlijk nog nooit een aanbieding gezien met gratis omvormer(dan panelen gewoon duurder ), anders mogen ze het bij mij ook wel komen doen haha

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Afbeeldingslocatie: http://www.tec-institut.de/images/tec/Speicherakkus/Abbildung%201.jpg

60-70% op jaarbasis. Met laagstaande zon in de koudere maanden praktisch niks...vanaf de maanden april t/m augustus, wordt het weer leuk..Vooral met (lichte) wolken en veel diffuus licht.
Niet echt saldeer afschaffings bestendig dus, maar leuk voor "erbij"
Maar 20 graden is al stukken beter dan mijn 33 graden..
Ik zou voor 2400 kWh per jaar dus gaan voor minimaal 20 panelen SF-170S. (5 panelen in een string past op bijna iedere omvormer, 435 Vmpp, 4 panelen in een string kan ook, maar vaak adviseert men bij >4 stringen een diodebox, of natuurlijk een omvormer met 2x mppt ingang)

Kan je niks aan de muur hangen op het zuiden? Of op een terrasoverkapping?
http://www.mijnenergiefab...onnepanelen-glas-en-gevel

Of een afdakje tegen je gevel op je dakterras combineren met de noord panelen?
Als dezelfde aantal in een string zitten kan dat ook mooi...

[ Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-04-2016 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:05

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Verwijderd schreef op woensdag 20 april 2016 @ 21:54:
[...]

Ik lees wat er staat, maar kan me er nog geen voorstelling bij maken wat je bedoeld. Wat is/betekent COTS ? Common Of The Shelf, zal wel niet. Ik heb er trouwens een paar besteld, ben benieuwd hoe het met OW-WipWap-opstelling bijv. zou kunnen werken.
Ik bedoelde inderdaad een werkende kleine tracker van de plank (ebay) pakken en op het dak monteren, zodat je niet zelf hoeft te solderen/programmeren aan het zon-volggedeelte. Vervolgens de beweging op een nader te bepalen elektromechanische manier van het kleine paneel overnemen naar de luchtpompen en grote array.
Denk bijvoorbeeld aan stuurbekrachtiging.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlizzarD
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

AUijtdehaag schreef op maandag 25 april 2016 @ 19:42:
[...]

[afbeelding]

60-70% op jaarbasis. Met laagstaande zon in de koudere maanden praktisch niks...vanaf de maanden april t/m augustus, wordt het weer leuk..Vooral met (lichte) wolken en veel diffuus licht.
Niet echt saldeer afschaffings bestendig dus, maar leuk voor "erbij"
Maar 20 graden is al stukken beter dan mijn 33 graden..
Ik zou voor 2400 kWh per jaar dus gaan voor minimaal 20 panelen SF-170S. (5 panelen in een string past op bijna iedere omvormer, 435 Vmpp, 4 panelen in een string kan ook, maar vaak adviseert men bij >4 stringen een diodebox, of natuurlijk een omvormer met 2x mppt ingang)

Kan je niks aan de muur hangen op het zuiden? Of op een terrasoverkapping?
http://www.mijnenergiefab...onnepanelen-glas-en-gevel
Heb gelukkig nog een 'oude' meter dus het overschot in de zomermaanden moeten de wintermaanden compenseren. Zuid is helaas geen optie. Heb jij optimizers op de noordzijde?

iStockphoto

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BlizzarD schreef op maandag 25 april 2016 @ 20:14:
[...]

Heb gelukkig nog een 'oude' meter dus het overschot in de zomermaanden moeten de wintermaanden compenseren. Zuid is helaas geen optie. Heb jij optimizers op de noordzijde?
Nee geen optimizers, wel schaduw van dakkapel buren (zowel op zuid en noord), bomen in de verte (noord), en mijn eigen schoorsteen (noord en zuid).
Ik heb monopanelen op zuid en SF op noord op 1 sma-5000 TL-21 omvormer.
Die heeft optitrac, werkt ook voortreffelijk. Hierbij is 435 Vmpp, 5 panelen in een string beter dan 4, optitrac verlaagd de dc spanning (soms) om meer stroom te creeren.

De kortere strings van SF tov monopanelen werkt natuurlijk ook goed mee. Optimizers met SF is ook vaak dubbelop en onnodig. Maar enig schaduwmanagement kan nooit kwaad. Ik heb het echter wel nodig voor zuid met de monopanelen.

[ Voor 25% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-04-2016 20:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Hoera! Sinds vandaag ook lid van de club. 15x Ja Solar 270Wp met geintegreerde optimizers, en een SE4000-16 omvormer. Plaatje van de installatie:

Afbeeldingslocatie: http://nijeholt.com/images/solargys.jpg

Sinds ongeveer 15:00 staat ie aan, en op deze zeer bewolkte en natte dag toch nog 1,8 kWh meegepikt. De eerste 34 cent van de afbetaling aan mijzelf zijn binnen! :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Past mooi, heb je ook een foto toen het klaar was en de andere helft er ook op lag. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gysman11
  • Niet online
Whahaha :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:09
Rol-Co schreef op maandag 25 april 2016 @ 20:48:
Past mooi, heb je ook een foto toen het klaar was en de andere helft er ook op lag. ;)
Die gaat ie nu verdienen :P

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Zonder dollen, zo te zien houd je rekening met uitbreiding in de toekomst? Wel vraag ik mij af waarom er niet gekozen is voor boven aan het dak bij de nok van links naar rechts en dan 2 rijen.
Dat ziet er iets minder "nog niet af" uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rol-Co schreef op maandag 25 april 2016 @ 20:54:
[...]

Zonder dollen, zo te zien houd je rekening met uitbreiding in de toekomst? Wel vraag ik mij af waarom er niet gekozen is voor boven aan het dak bij de nok van links naar rechts en dan 2 rijen.
Dat ziet er iets minder "nog niet af" uit.
Ik denk gezinsuitbreiding. ;)
Er komt nog een dakkapel dakraam ;) had ik begrepen...

Maar ziet er weer prima uit Gijs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gysman11
  • Niet online
rechterkant van het huis valt schaduw op. Zo werd het een vierkantje. Wel een groot vierkant :) Uitbreiding voorlopig niet nodig, electroauto komt er nooit.De foto vertekent een beetje. Net nog even buiten gekeken, absoluut niet storend.

AUijtdehaag heeft goed opgelet de laatste maanden. Er komt inderdaad ook nog een dakraam op het rechtergedeelte van het huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind het er puik uit zien, Gijs.

Niet te geloven dat je zo ff 30 (of 27) panelen kwijt kan op je dak, ik kan er maar 10 leggen op Zuid. Bah.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

gysman11 schreef op maandag 25 april 2016 @ 21:01:
rechterkant van het huis valt schaduw op. Zo werd het een vierkantje. Wel een groot vierkant :) Uitbreiding voorlopig niet nodig, electroauto komt er nooit.De foto vertekent een beetje. Net nog even buiten gekeken, absoluut niet storend.

AUijtdehaag heeft goed opgelet de laatste maanden. Er komt inderdaad ook nog een dakraam op het rechtergedeelte van het huis.
Schaduw is funest, met een raam had nog gegaan, 15 stuks is geen 2 rijen over de hele breedte.

Maar duidelijk, er is overigens nog ruimte zat voor meer, op de garage kan ook nog wel wat als het moet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Top! Welkom bij de club haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-09 13:33

Milmoor

Footsteps and pictures.

Het platte dak van onze nieuwbouwwoning is 5,9 m breed (hoekwoning) en 10,2 m diep. Oriëntatie ZZO, geen schaduw. De projectontwikkelaar plaatst daar al wat panelen op. Zover ik kan nagaan, van een niet hiervoor bedoeld plaatje, zijn deze zo'n 1,65 m breed en waarschijnlijk dus 1 m diep. Ik verwacht gezien hetzelfde plaatje vijf stuks (2, 2, 1). Ik heb gevraagd om specificaties, onze contactpersoon heeft deze nog niet. Ik wil zeer waarschijnlijk gelijk uitbreiden en probeert een beeld te krijgen hoeveel dan zou passen en een inschatting te maken van de huidige opbrengst. Ik wil graag een enigsinds onderbouwde stelpost voor onze begroting voor de uitbreiding opstellen.

We gebruiken nu zo'n 4500 kWh per jaar (computers, droger). We gaan inductie koken, 3 fasen, nu nog gas.

Durft er iemand aan de hand van deze beperkte gegevens een schatting te doen van het al geleverd en nog gewenst vermogen en/of type zodat ik het zelf kan uitzoeken?

offtopic:
Hoe zoek ik in een topic op 5,7? Aanhalingstekens worden omgezet naar HTML codering.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Milmoor schreef op maandag 25 april 2016 @ 22:43:
Het platte dak van onze nieuwbouwwoning is 5,9 m breed (hoekwoning) en 10,2 m diep. Oriëntatie ZZO, geen schaduw. De projectontwikkelaar plaatst daar al wat panelen op. Zover ik kan nagaan, van een niet hiervoor bedoeld plaatje, zijn deze zo'n 1,65 m breed en waarschijnlijk dus 1 m diep. Ik verwacht gezien hetzelfde plaatje vijf stuks (2, 2, 1). Ik heb gevraagd om specificaties, onze contactpersoon heeft deze nog niet. Ik wil zeer waarschijnlijk gelijk uitbreiden en probeert een beeld te krijgen hoeveel dan zou passen en een inschatting te maken van de huidige opbrengst. Ik wil graag een enigsinds onderbouwde stelpost voor onze begroting voor de uitbreiding opstellen.

We gebruiken nu zo'n 4500 kWh per jaar (computers, droger). We gaan inductie koken, 3 fasen, nu nog gas.

Durft er iemand aan de hand van deze beperkte gegevens een schatting te doen van het al geleverd en nog gewenst vermogen en/of type zodat ik het zelf kan uitzoeken?

offtopic:
Hoe zoek ik in een topic op 5,7? Aanhalingstekens worden omgezet naar HTML codering.
Als je uitgangspunt is max opbrengst per m2 dakoppervlak, veel panelen met iets lagere opbrengst per paneel kun je hier de meer/minderopbrengst zien. http://www.tec-institut.d...erakkus/Abbildung%201.jpg
En hier https://www.zonnepanelen....nelen-berekenen-plat-dak/ kun je zien hoeveel lege ruimte je moet aanhouden om geen schaduwwerking te krijgen. Bij 20graden heb je al minstens zo veel 'lege' ruimte als bezet met panelen. Richting 0graden geeft 87% opbrengst en minimaal/geen ruimteverlies. Bij 'plat' kan je in principe ook dicht aan de randen leggen, hoogte=randafstand. In theorie, geen schoorstenen/luchtkanalen ed., zou je zelfs 5*6=30 panelen * 270 * 83%=6723kWh kunnen behalen.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 25-04-2016 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

offtopic:
5 panelen? ~1000kWh per jaar?
Ik zou het dak oost-west volleggen voor een zo hoog mogelijke opbrengst. +/- 5x4=20 panelen.
Ik denk dat dat je 4500kWh ongeveer dekt. Plat dak zelf doen. ~€5000. Laten doen ~€7500.
Met nauwkeuriger data betere schatting.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:50

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

5,9m breed, dan kan je rijen van 3 panelen kwijt, het hangt ook af van hoe de dakranden eruit zien.
Ik heb 4 rijen op 7,2m, met 10m is 5 rijen wel haalbaar denk ik.
Waar je op moet letten is de onderlinge schaduw, hoe groter de tilt hoe meer last je hebt.
Als je 300Wp panelen zou hebben met de maat van 1,65x1m dan kom je aardig bij je verbruik uit.
Met 3 fasen is 1 grote omvormer geen probleem.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

offtopic:
Kijk eerst of je die 5 stuks ook af kunt zeggen. Dan kun je zelf de plaatsing regelen van een nieuwe set panelen, alles gelijk op 1 grote omvormer.
Kijk dan ook even wat je per Wp terugkrijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco88
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-06-2021
Beste zonnevrienden,

Net als velen ben ik aan het oriënteren. Dit is nieuw terrein voor mij, elk beetje advies/hulp wordt gewaardeerd.

Feiten:
- Ik woon in mijn eentje en verstookte vorig jaar ±1850 kWh.
- 2 verdiepingen tussenwoning met plat dak. Op mijn eigen schoorsteen na geen schaduw.
- Grote kans dat mijn vriendin volgend jaar bij mij komt inwonen. Wellicht ooit een kind?

Foto's
Het dak, foto genomen richting zuiden: http://imgur.com/60Tjplz
Satelliet foto: http://imgur.com/rGpoEet

Ik heb nu 2 offertes binnen (incl. montage)
7 x SolarWorld 285wp + Growatt 2000S = 3596 incl BTW
7 x TrinaSolar 260wp + Omniksol 2.0 TL2 = 3228 incl BTW

Wat zeggen jullie gedachtes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lijkt me best prijzig. Begin vorig jaar betaalde ik 3600 euro incl. BTW voor 2200 Wp met als extra een garantie op de omvormer van 15 jaar t.w.v. 300 euro ofzo. De prijzen zijn sindsdien verder gezakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Marco88 schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 01:46:
Beste zonnevrienden,

Net als velen ben ik aan het oriënteren. Dit is nieuw terrein voor mij, elk beetje advies/hulp wordt gewaardeerd.

Feiten:
- Ik woon in mijn eentje en verstookte vorig jaar ±1850 kWh.
- 2 verdiepingen tussenwoning met plat dak. Op mijn eigen schoorsteen na geen schaduw.
- Grote kans dat mijn vriendin volgend jaar bij mij komt inwonen. Wellicht ooit een kind?

Foto's
Het dak, foto genomen richting zuiden: http://imgur.com/60Tjplz
Satelliet foto: http://imgur.com/rGpoEet

Ik heb nu 2 offertes binnen (incl. montage)
7 x SolarWorld 285wp + Growatt 2000S = 3596 incl BTW
7 x TrinaSolar 260wp + Omniksol 2.0 TL2 = 3228 incl BTW

Wat zeggen jullie gedachtes?
Beide (te) duur.
Ik zou zelf het legwerk doen, en het installatie gedeelte laten doen.
En ik zou meer Wp (meer panelen) nemen. Want je vriendin komt bij je wonen, en dan zal je verbruik ook omhoog gaan. Kijk ook even hoe de installateur het zou willen doen. Aansluitining op je wasmachine groep, die misschien boven staat vlak onder je platte dak. Of een nieuwe groep trekken vanaf de meterkast.

Je breedte is +/- 6meter. Daar kun je landscape (liggend) zeker 3panelen naast elkaar kwijt.
Twee schansen achter elkaar tot de schoorsteen, die zijn dan naar de zuid/zuidoost katn gericht als ik het goed zie. En daarachter nog een rij.
zoiets:
http://www.sun-solar.nl/i...f-15-graden-hellingshoek/

Of over de hele lengte van je woning van voor naar achter 2 oost/west schansen maken.
zoiets:
http://www.jenm-zonnepane...usion-sets-oost-west.html

Ter info: voor 3200euro heb je bijvoorbeeld al 2700Wp ex installatie.

http://www.jenm-zonnepane...kket-2700wp-full-bla.html

[ Voor 10% gewijzigd door Atomic2005 op 27-04-2016 15:15 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970

offtopic:
Je dak is dertig cm smaller dan het mijne, het maximale haal je uit een Oost west opstelling, heel strak zou er 36×260=9360wp op kunnen maal rendement 80 procent is 7488kW per jaar. Dus je eigen gebruik haal je altijd
Met minder panelen op zuid haal je meer rendement, maar mocht je later toch weer meer willen moet je toch alles ombouwen.
Ik had zelfde probleem.......

Bovenstaande op 7kw drie fase omvormer met 36 volt panelen ×18=650 volt (2parallel ×18serie ) en je hebt goedkope installatie met maximale opbrengst

[ Voor 9% gewijzigd door reneeke1970 op 26-04-2016 09:06 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18-09 14:14
.

[ Voor 99% gewijzigd door Snarfie31 op 26-04-2016 09:21 . Reden: mag verwijderd worden niet relevant ]

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlizzarD
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

AUijtdehaag schreef op maandag 25 april 2016 @ 20:22:
[...]

Nee geen optimizers, wel schaduw van dakkapel buren (zowel op zuid en noord), bomen in de verte (noord), en mijn eigen schoorsteen (noord en zuid).
Ik heb monopanelen op zuid en SF op noord op 1 sma-5000 TL-21 omvormer.
Die heeft optitrac, werkt ook voortreffelijk. Hierbij is 435 Vmpp, 5 panelen in een string beter dan 4, optitrac verlaagd de dc spanning (soms) om meer stroom te creeren.

De kortere strings van SF tov monopanelen werkt natuurlijk ook goed mee. Optimizers met SF is ook vaak dubbelop en onnodig. Maar enig schaduwmanagement kan nooit kwaad. Ik heb het echter wel nodig voor zuid met de monopanelen.
Helder. Bij mij is het voornamelijk vroeg in de ochtend dat er schaduw over een deel van het dak valt, vanaf een uurtje of 11 tot laat in de avond zal er nauwelijks schaduw op vallen (zomers) of schijnt de zon sowieso niet op het dak vanwege de dakligging (winters). Ik vraag me af of optimizers hier echt zo'n groot verschil in gaan maken. Enig voordeel is wel dat je logging per X panelen kunt zien, maar of dat de bijna € 400 meerprijs nou echt waard is?

Nog meer mensen die hier iets over kunnen zeggen?

iStockphoto

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Optimizers gewoon achterwege laten met SF.
Is dit geen idee?

Beste van 2 werelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
BlizzarD schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 09:35:
[...]

Helder. Bij mij is het voornamelijk vroeg in de ochtend dat er schaduw over een deel van het dak valt, vanaf een uurtje of 11 tot laat in de avond zal er nauwelijks schaduw op vallen (zomers) of schijnt de zon sowieso niet op het dak vanwege de dakligging (winters). Ik vraag me af of optimizers hier echt zo'n groot verschil in gaan maken. Enig voordeel is wel dat je logging per X panelen kunt zien, maar of dat de bijna € 400 meerprijs nou echt waard is?

[...]

Nog meer mensen die hier iets over kunnen zeggen?
AUijtdehaag zegt al goede dingen, niet veel op aan te merken.
maar het plan om een afdakje te maken op zuid achtig, is niet stom.
die mag je verder uit werken. ;)

als ik het zo zie (met de beperkte gegevens die ik nu heb.)
zou ik eens kijken of je niet zo iets kunt gebruiken op dak.
http://zonneveranda.nl/
of een ander merk panelen. (het idee is het punt, niet de leverancier.)
dan heb je een lekker half schaduw plekje daar boven, en kun je er wat vaker gaan zitten.

die panelen kun je combineren met een omvormer met 2x een mpp.
zodat je noord en zuid kunt combineren zonder dat het duur word.

je kunt dan al snel meer opwekken als je nu nodig hebt. (ik gok even snel een +3500kWh per jaar)
dat is niet erg, want je kunt dan ook een warmte pomp kopen(lucht/water, welke is weer iets afhankelijk van je eisen), en zo ook geen gas rekening hebben.
of te wel je kunt je hele energie rekening naar 0 terug brengen, als je maar met een toekomst visie plant.
(niet alles hoeft in 1x te worden uit gevoerd, maar als je start, scoor dan meteen de juiste omvormer met 2x mpp.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben wel benieuwd naar jullie mening over de Ja Solar zonnepanelen 270wp Mono Jam6-60/270 (SE) BK.
Heb een offerte liggen voor 9 stuks, maar dan zonder optimizers. Deze heeft een ingebouwde optimizer. Aangezien ik twijfel over 1 extra paneel die tot 11 uur 's ochtends last heeft van 3 pijpen op het dak.
Ze kosten 22 euro extra, extra kosten dus 220 +241 voor extra paneel. Is dit de moeite waard?

En welke omvormer raden jullie aan. de Hosola Smart 2500TL,de Omniksol-2.0k-TL of de SolarEdge SE3000 omvormer (die staan in de 3 offertes die ik nu heb liggen)

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2016 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Volgens mij haal je wat dingen door elkaar.
Optimizers met een jasolar paneel, los of ingebouwd = Solaredge.
Met 9 stuks is dat dus 9x 22 euro meer.
Je neemt alle panelen dus met ingebouwde optimizers of alle panelen met losse optimizers in geval van SE.

Dit staat los van hosola of omniksol. Die werken niet met de opimizers van Solaredge.

Een plaatje van je dak en meer info, maakt het wat duidelijker om een advies te geven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AUijtdehaag schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 11:27:
Volgens mij haal je wat dingen door elkaar.
Optimizers met een jasolar paneel, los of ingebouwd = Solaredge.
Met 9 stuks is dat dus 9x 22 euro meer.
Je neemt alle panelen dus met ingebouwde optimizers of alle panelen met losse optimizers in geval van SE.

Dit staat los van hosola of omniksol. Die werken niet met de opimizers van Solaredge.

Een plaatje van je dak en meer info, maakt het wat duidelijker om een advies te geven
Ik heb het over 2 verschillende offertes. Ik heb er 1 liggen zonder ingebouwde optimizers, maar ook 1 met ingebouwde optimizers. Hier een plaatje van mijn dak; (rechts is mijn dak)

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/fbc7ed.png

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2016 11:35 . Reden: link ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Verwijderd schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 11:33:
[...]

Ik heb het over 2 verschillende offertes. Ik heb er 1 liggen zonder ingebouwde optimizers, maar ook 1 met ingebouwde optimizers. Hier een plaatje van mijn dak; (rechts is mijn dak)

[afbeelding]
Als de foto in juiste wind richting staat zou ik of eerder in avond over schaduw dakkapel zorgen maken

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 11:33:
[...]

[afbeelding]
Als ik even kritisch mag zijn, ïs er veel meer plaats dan die paar paneeltjes die er nu op liggen.
Hoe hoger de panelen ook liggen, hoe meer opbrengst.

Heb je al gekeken naar andere maatvoeringen dan de "standaard" panelen?
Wat zijn de afmetingen van het dak?
Wat is het noorden op het plaatje?
Kun je met SF niet beter je dak vullen (kleiner paneel)? Heb je ook geen optimizers nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@reneeke1970: Foto staat in juiste richting
@Auijtdehaag: Kritisch is zeer welkom, ik ben nog een leek op dit gebied. Heb me derhalve laten adviseren door mijn energieleverancier en heb online 2 andere offertes opgevraagd. Maar als jullie een beter alternatief hebben, dan hoor ik dit graag!

Heb de offertes even uigeschreven dit heb ik liggen:
Offerte 1
9x 290wp JaSolar mono black (geschat jaaropbrengst 2296)
Omniksol-2,5k-TL-2-S
Incl montage
Totaalprijs €4480

Offerte 2
9x 290wp JaSolar Percium (geschat jaaropbrengst 2350)
Hosola Smart 2500Tl

Incl montage
Totaalprijs €4000

Offerte 3 ivm optimizer 1 extra op het dak
10x 270wp SE (geschat jaaropbrengst nog onbekend)
Solaredge 3000
Incl Montage
Totaalprijs €5000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:34

timovd

Voorsprong door techniek

Ga voor optimizers! Die pijpjes uit jouw dak en de dakkapel van de buren gaan voor flink wat schaduw en verlies over jouw hele string zorgen. Passen er echt niet meer panelen op? Bijvoorbeeld drie boven elkaar in portrait.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 11:43:
@Auijtdehaag: Kritisch is zeer welkom, ik ben nog een leek op dit gebied. Heb me derhalve laten adviseren door mijn energieleverancier en heb online 2 andere offertes opgevraagd. Maar als jullie een beter alternatief hebben, dan hoor ik dit graag!

Offerte 1
Omniksol-2,5k-TL-2-S
Incl montage
Totaalprijs €4480

Offerte 2
Hosola Smart 2500Tl

Incl montage
Totaalprijs €4000

Solaredge 3000
Incl Montage
Totaalprijs €5000
10 JA Solar 270w met Omniksol-2,5k-TL-2-S 3198,00 incl. BTW incl. bevestigingsmateriaal excl. montage.
10 JA Solar 270W SE en SE2200 3685,00 incl. BTW incl. bevestigingsmateriaal excl. montage.
Meerprijs SE3000 102,00 incl. BTW.
Kunt je afvragen of de montage voor 5.000 - 3787 = 1213,00 niet wat veel geld is voor zo'n klusje.
Geschatte jaaropbrengst 2430kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Verwijderd schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 11:43:

Offerte 1
Omniksol-2,5k-TL-2-S
Incl montage
Totaalprijs €4480

Offerte 2
Hosola Smart 2500Tl

Incl montage
Totaalprijs €4000

Solaredge 3000
Incl Montage
Totaalprijs €5000
Dit moet je niet online opvragen, is te lastig. Dakkapel geeft in avond schaduw, die schoorstenen maakt niet uit. Exacte afmetingen zijn belangrijk zoals auitdenhaag ook al zei. Mogelijk rechts boven vier solarfrontier ,rechts onder en dan richting dakkapel nog vier, als ruimte is nog vier, maar alles rechts voor zo min mogelijk schaduw. En als ik goed zie heb je grote schuur voor nog acht sf panelen. Telkens vier panelen in serie zetten, en dan per vier weer parallel op hosola of omnik maakt niet uit

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
timovd schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 11:53:
Ga voor optimizers! Die pijpjes uit jouw dak en de dakkapel van de buren gaan voor flink wat schaduw en verlies over jouw hele string zorgen. Passen er echt niet meer panelen op? Bijvoorbeeld drie boven elkaar in portrait.
Meen je dat nou echt?
Die pijpjes zorgen niet eens voor schaduw en de dakkapel laat in de avond.
Is de meerprijs niet waard van optimizers.

ik zou eerder kiezen voor grotere panelen 2x 1 mtr (ECsolar 315 wp) met een sma (marktplaats)
of helemaal volgooien leggen met SF met elke willekeurige omvormer.
Maar ach, ik weet nog steeds geen maten van het dak...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AUijtdehaag schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 11:57:
[...]

Meen je dat nou echt?
Meerprijs voor 10 stuks slechts 220,00 incl. BTW en dat op 4.000 - 4480 = 5%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Verwijderd schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 12:00:
[...]

Meerprijs voor 10 stuks slechts 220,00 incl. BTW en dat op 4.000 - 4480 = 5%
Wij kijken eerst hoe het ontworpen moet worden en dan naar prijs. En jij kletst ook hoe de wind waait, ene moment stelt 220 euro niks voor en ander moment ga je tien euro bezuinigen om met luchtbed onder paneel te spelen, jonge jonge haha

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

reneeke1970 schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 12:16:
[...]

Wij kijken eerst hoe het ontworpen moet worden en dan naar prijs. En jij kletst ook hoe de wind waait, ene moment stelt 220 euro niks voor en ander moment ga je tien euro bezuinigen om met luchtbed onder paneel te spelen, jonge jonge haha
Wat ben je weer uitzonderlijk complimenteus, verder alles goed ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Verwijderd schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 12:24:
[...]

Wat ben je weer uitzonderlijk complimenteus, verder alles goed ?
Ja hoor, heb alleen wat last van koude vingers, type er wel eens naast....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20-09 11:10

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

AUijtdehaag schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 11:57:
[...]

Meen je dat nou echt?

ik zou eerder kiezen voor grotere panelen 2x 1 mtr (ECsolar 315 wp) met een sma (marktplaats)
of helemaal volgooien leggen met SF met elke willekeurige omvormer.
Maar ach, ik weet nog steeds geen maten van het dak...
Ik ben inderdaad ook van mening dat men wel heel snel naar dure optimizer of micro-inverter oplossing kijkt.

Het platte dak van mijn ouders heeft ook flink wat pijpjes. Maar toch presteert de set met SMA Opti-track gelijk of soms iets beter als een gelijkwaardige setup in de buurt met micro-inverters.

De all-in prijs van de set was ex btw teruggave was overigens 84ct / wp. Doe dat maar na met een optimizer of micro-inverter setup

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!
revolution-nl schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 12:46:
[...]

Ik ben inderdaad ook van mening dat men wel heel snel naar dure optimizer of micro-inverter oplossing kijkt.

Het platte dak van mijn ouders heeft ook flink wat pijpjes. Maar toch presteert de set met SMA Opti-track gelijk of soms iets beter als een gelijkwaardige setup in de buurt met micro-inverters.

De all-in prijs van de set was ex btw teruggave was overigens 84ct / wp. Doe dat maar na met een optimizer of micro-inverter setup
Nou ja, SMA is ook niet bepaald goedkoop.
Het is een afweging natuurlijk. Heb je echt een heel moeilijk dak met veel schaduw op de dag, kun je voor solaredge kiezen.
SMA (of power one) kies je voor een incidentele schaduw.

De rest, voor geen schaduw ;)

Maar valt me op dat heel veel aanbieders snel naar solar edge grijpen.
Zal wel een flink marketing apparaat achter zitten denk ik dan.
Je perst nooit meer uit een paneel in de schaduw met een optimizer. Over de gehele installatie wordt dat een ander verhaal, maar dat kan net zo goed met een power one of sma.
Ik weet het, ik doe weer uitspraken waar het sommige niet mee eens zullen zijn.
Maar ik spreek ook uit mijn eigen straatje natuurlijk. (zoals de meesten)

[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-04-2016 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

AUijtdehaag schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 12:54:
[...]

Nou ja, SMA is ook niet bepaald goedkoop.
Het is een afweging natuurlijk. Heb je echt een heel moeilijk dak met veel schaduw op de dag, kun je voor solaredge kiezen.
SMA (of power one) kies je voor een incidentele schaduw.

De rest, voor geen schaduw ;)

Maar valt me op dat heel veel aanbieders snel naar solar edge grijpen.
Zal wel een flink marketing apparaat achter zitten denk ik dan.
Je perst nooit meer uit een paneel in de schaduw met een optimizer. Over de gehele installatie wordt dat een ander verhaal, maar dat kan net zo goed met een power one of sma.
Voor een paar honderd euro heb je echt hele mooie jong gebruikte omvormers :*)
Half jaar terug heb ik nog een mooie SMA 2500TLST21 gekocht voor 325.-

De 0.84ct / WP set van mijn ouders was overigens allemaal a-merk spul.
Overjarige (nieuw) Yingli panelen , een gebruikte SMA 2500HF30 en nieuwe montage van zonnemarkt.

Leuke tvt waar ik stiekem wel een beetje jaloers op was :X

Afbeeldingslocatie: https://2xwnqq.bn1301.livefilestore.com/y3pmbBLksMMzSGpOkr22zymJAGaTEz3OaEjTWdYdkMctcGzcCgkL1mz2V-LqRVgleb6ab10798nu5yXo7DLYQAXiYcYG0Kfj6OnobRo-aZSzmEfMG_TM9V567vQjFI5luDw4IYCAw9uVLFeMM1TJu48qGIWFbP8pyfDil7uEi-koe8/photo_2016-03-06_19-48-30.jpg?psid=1

[ Voor 70% gewijzigd door revolution-nl op 26-04-2016 13:05 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:09
revolution-nl schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 12:57:
[...]

Voor een paar honderd euro heb je echt hele mooie jong gebruikte omvormers :*)
Half jaar terug heb ik nog een mooie SMA 2500TLST21 gekocht voor 325.-
Dat is niet veel :)
Waar had je deze gevonden ?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Link waar ik voor dat geld all-in excl. BTW kan kopen, ben zeer geinteresseerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

MdO82 schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 13:16:
[...]

Dat is niet veel :)
Waar had je deze gevonden ?
Marktplaats in de gaten houden ;)
Verwijderd schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 13:17:
[...]

Link waar ik voor dat geld all-in excl. BTW kan kopen, ben zeer geinteresseerd
gebruiktezonnepanelen.com had een partij binnen gekregen. Inmiddels is die batch al uitverkocht.

Deze pagina moet je in de gaten houden als je opzoekt bent naar goedkope nieuwe panelen
http://www.gebruiktezonne...ler=category#/staat-nieuw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Bij 10 panelen heeft men het al gauw over 1.000 installatie-kosten + 350 voor installatie materiaal, als die panelen 2700kWh presteren is dat 1.350/2700=50ct/Wp. Welke aanname van mij slaat hier de plank volkomen mis ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Verwijderd schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 13:33:
[...]

Bij 10 panelen heeft men het al gauw over 1.000 installatie-kosten + 350 voor installatie materiaal, als die panelen 2700kWh presteren is dat 1.350/2700=50ct/Wp. Welke aanname van mij slaat hier de plank volkomen mis ?
Excl. installatie, dit hebben we zelf gedaan :). Het zijn overigens 13 panelen, omvormer is iets ondergedimensioneerd ivm kleine hoek en voor een lekkere hoge V voor een optimale werking van de schaduwmanagement.

[ Voor 18% gewijzigd door revolution-nl op 26-04-2016 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

revolution-nl schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 13:31:
[...]

Marktplaats in de gaten houden ;)

[...]

gebruiktezonnepanelen.com had een partij binnen gekregen. Inmiddels is die batch al uitverkocht.

Deze pagina moet je in de gaten houden als je opzoekt bent naar goedkope nieuwe panelen
http://www.gebruiktezonne...ler=category#/staat-nieuw
Kort door de bocht 50ct/Wp. Zelfs 2e hands is 84ctWp volgens mij niet realistisch, of je moet het zelf installeren, dan wordt het een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

revolution-nl schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 13:35:
[...]

Excl. installatie ivm dhz en het zijn 13 panelen.
Ja dat verklaart alles, all-in zet me op het verkeerde been, all-in excl montage.
Pagina: 1 ... 101 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Losse aankoopadviezen of het bespreken van offertes horen in een eigen topic.