Met zoveel mitsen en maren bij de schuur zou ik voor het huis gaan. Ga je dan wel exact dezelfde panelen gebruiken, of komen er twee verschillende op? Nu heb je 240 en ik kan me voorstellen dat je nu misschien liever 270 of 290 wilt.Maasluip schreef op maandag 25 april 2016 @ 08:42:
Ik zit een beetje te dubben waar ik nog 8 panelen neer wil leggen.
Op het dak van mijn huis, waar ik al 1920 Wp heb liggen, opbrengst de laatste 4 jaar 930 kWh/kWp. Voordeel: bekende opbrengst, nadeel: installatiekosten (ik ga dat dak niet op)
Op mijn tuinhuisje, 80/260 graden oost-west met een helling van 23 graden in beide richtingen. Met in de winter veel schaduw van de huizen omdat de tuin aan de noordkant ligt.
Voordeel: geen installatiekosten, nadeel: onbekende opbrengst (theoretisch 83%, dan kom ik op zo'n 780 kWh/kWp uit).
Dak van het huis (met aangegeven waar volgens mij nog 8 panelen kunnen liggen, misschien moeten ze allemaal wat hoger komen):
[afbeelding]
Mijn tuinhuisje (sorry, met een aardappel geschoten): De boom en coniferen aan de linkerzijde zijn weg, 's avonds staat daar vol de zon op. Dit is een foto van 1 december om 11:50. De zon komt net langs het huis. Meer van die dag op http://www.maasluip.nl/tuin/
[afbeelding]
Als ik voor het tuinhuisje ga, wat kan ik dan het beste doen qua omvormer? Er past aan beide zijden 4 panelen op, dus 2x1040-1080 Wp. Ik begrijp natuurlijk migjes in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 4", maar hoeveel Wp zijn de panelen in die grafiek? Is het het beste om 1 omvormer van 2 kW te pakken met 2 MPP trackers (welke?) of 2 omvormers van 1 kW?
Je zou ook kunnen kijken of er rechtsonder de schoonsteen nog een paneel zou kunnen, of dat je daar de bestaande acht een paar centimeter naar rechts voor zou moeten verplaatsen.
16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric