Board-, Card- & Tabletop games - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 150 ... 159 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dr. Strangelove schreef op maandag 22 april 2024 @ 15:25:
Het legacy aspect zelf beviel wel in onze groep. Denk dat we Ticket to Ride gaan kopen samen.
Als je My City leuk vond, dan is Ticket to Ride zeker een aanrader. Van alle Legacies die ik tot nu toe gedaan heb (Pandemic S1 en S2, Machi Koro, My City en TTR Legacy), vond ik My City de minste.

We hebben nog 2 potjes te gaan met TTR, maar het leuke daarvan in vergelijking met My City is dat de keuzes die je maakt niet alleen invloed hebben op jezelf, maar op iedereen, en dat maakt de interactie een stuk leuker. Daarbij vond ik My City wat simpeltjes. Prima als je daar van houdt, ik heb er ook genoeg plezier aan beleefde. Maar TTR vind ik echt stukken leuker.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Wachten... schreef op maandag 22 april 2024 @ 15:27:
[...]

Boob heb ik ook voorbij zien komen. en ga ik ook zeker op mijn lijst zetten.
Al ben ik ergens ook weer bang dat het net te weinig op tafel gaat komen. Wat het soms is kan ik niet uitleggen. Het ene tactische spel is toch net het andere niet. Waar hem dat dan is zit is slecht te definiëren. Want ook Boob is volgens mijn 100% tactiek.
Met boobs heb je veel geluk nodig. Maar als je eenmaal de juiste tactiek hebt gevonden vind mijn vriendin dit echt een aanrader :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HellPunk
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16-09 11:03
Dr. Strangelove schreef op maandag 22 april 2024 @ 15:25:
Het legacy aspect zelf beviel wel in onze groep. Denk dat we Ticket to Ride gaan kopen samen.
TTR kan ik ook aanraden, wij hebben net hoofdstuk 7 afgewerkt en we worden telkens opnieuw verrast! Ik sta ondertussen dik achter omdat mijn tegenstanders in dit hoofdstuk plots vooruit snelden, hopelijk kan ik dat volgende keer weer goedmaken :).

We hebben wel gemerkt dat het heel belangrijk is om de 'administratie' na elk spel echt stapsgewijs volgens de handleiding te doen, je slaat al snel iets over; maar ik vermoed dat dat met andere legacy-spellen niet anders is.

It's still magic even if you know how it's done. (Terry Pratchett, A Hat Full of Sky)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

HellPunk schreef op maandag 22 april 2024 @ 16:44:
[...]

TTR kan ik ook aanraden, wij hebben net hoofdstuk 7 afgewerkt en we worden telkens opnieuw verrast! Ik sta ondertussen dik achter omdat mijn tegenstanders in dit hoofdstuk plots vooruit snelden, hopelijk kan ik dat volgende keer weer goedmaken :).
Ik ben nu bij 10. Zonder te spoilen, er komen meer opties om punten te halen (ik weet niet precies welke delen van de map je nu al hebt natuurlijk). Je hebt immers ieder jaar meer treintjes (zoals je achterop het doosje kan zien). Dus met een beetje geluk kun je nog wel een leuke klapper maken in punten.

Wij spelen het met z'n 3en. Ik heb het gevoel dat we redelijk gelijk opgaan, maar ik heb nog geen idee hoe dingen zich nu vertalen naar punten. En gezien je alles in je kluis stopt, is het ook lastig om bij te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19-09 07:37
GRDavies75 schreef op maandag 22 april 2024 @ 08:28:
[...]

Wat beviel je niet aan Patchwork? Dat kan helpen om te bepalen of spellen in je lijstje ook dan weggestreept kan worden
Ik heb het even bekeken, maar het spel heeft toch een hoge geluksfactor, daarnaast doe je hoofdzakelijk je eigen ding en ben je niet echt met elkaar bezig, of kun je elkaar weinig irriteren/dwarsbomen (ook iets wat we leuk vinden).

Dat is dus de reden dat patchwork hier niet meer op tafel komt.

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik ga van de zomer een maandje backpacken met mijn gezin.

Ik ben aan het inventariseren welke spellen ik mee kan nemen die (heel) compact zijn.

Waar ik nu naar kijk (denk niet dat ik ze allemaal meeneem ;) ) zijn:
* Sushi Go
* Love letter
* Lost Cities
* Monopoly Deal
* Sprawlopolis
* Hanabi
* Arboretum
* Star realms
* Verboden Eiland
* 7 Wonders Duel
* Codenames (of Duel)
* Cascadia
* Azul
* Splendor
* Een tiny epic spel

Maar als mensen suggesties voor spellen die makkelijk mee te nemen zijn, hoor ik het graag.

Ik zoek ook graag een avontuur. Zat misschien te denken aan twee premade decks (voor mijn vrouw en ik) en een campaign van Arkham Horror mee te nemen, maar misschien is dat iets te.

Ik hoor graag jullie tips en/of ervaringen.

[ Voor 5% gewijzigd door anandus op 22-04-2024 20:14 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19-09 15:09
Wachten... schreef op maandag 22 april 2024 @ 19:00:
[...]

Ik heb het even bekeken, maar het spel heeft toch een hoge geluksfactor, daarnaast doe je hoofdzakelijk je eigen ding en ben je niet echt met elkaar bezig, of kun je elkaar weinig irriteren/dwarsbomen (ook iets wat we leuk vinden).

Dat is dus de reden dat patchwork hier niet meer op tafel komt.
Het enige geluk bij Patchwork is wie mag beginnen en welke opties diegene heeft. Verder is alle informatie helemaal open en voor beide spelers inzichtelijk. Dus je kunt veel stappen vooruit plannen en proberen te bedenken wat je tegenstander zou kunnen en willen doen. Er zit juist vrijwel geen geluk in, op de start na dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hatsa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18-09 20:37
anandus schreef op maandag 22 april 2024 @ 19:29:

Ik ben aan het inventariseren welke spellen ik mee kan nemen die (heel) compact zijn.

* Sushi Go
* Love letter
* Lost Cities
* Monopoly Deal
* Sprawlopolis
* Hanabi
* Arboretum
* Star realms
* Verboden Eiland
* 7 Wonders Duel
* Codenames (of Duel)
* Cascadia
* Azul
* Splendor
* Een tiny epic spel

Maar als mensen suggesties voor spellen die makkelijk mee te nemen zijn, hoor ik het graag.

Ik zoek ook graag een avontuur. Zat misschien te denken aan twee premade decks (voor mijn vrouw en ik) en een campaign.

Bij ons ging vorig jaar Origami mee op fietsvakantie. Erg leuk en lekker compact. Love letter is het jaar daarvoor meegegaan, maar dat gaat sneller vervelen.

Laatst op aanraden van de spellenwinkel Metrolijn meegenomen. Ik wilde iets roll&write-achtigs voor in de tent, wat wel een beetje nadenken is maar ook weer niet al te ingewikkeld, en hij vond dit een erg goede optie. We hebben nu een paar potjes gespeeld, en het gaat zeker mee op vakantie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Laatst online: 16:32

* Sushi Go
* Love letter
* Lost Cities
* Monopoly Deal
* Sprawlopolis
* Hanabi
* Arboretum
* Star realms
* Verboden Eiland
* 7 Wonders Duel
* Codenames (of Duel)
* Cascadia
* Azul
* Splendor
* Een tiny epic spel

Ik zoek ook graag een avontuur. Zat misschien te denken aan twee premade decks (voor mijn vrouw en ik) en een campaign.

Take 5, Regenwormen, Beverbende, Ohanami.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BeZaX
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09:36

* Sushi Go
* Love letter
* Lost Cities
* Monopoly Deal
* Sprawlopolis
* Hanabi
* Arboretum
* Star realms
* Verboden Eiland
* 7 Wonders Duel
* Codenames (of Duel)
* Cascadia
* Azul
* Splendor
* Een tiny epic spel

Ik zoek ook graag een avontuur. Zat misschien te denken aan twee premade decks (voor mijn vrouw en ik) en een campaign van Arkham Horror mee te nemen, maar misschien is dat iets te.

Ik weet niet of je er al aan gedacht hebt of zelf dit al doet, maar wij hebben een aantal jaren terug een opbergbak gekocht. Hierin stoppen wij puur de spelelementen die nodig zijn om het spel te kunnen spelen. Dan kun je best veel spellen meenemen, zonder veel ruimte kwijt te zijn. Stapel sheets, kaartendecks per spel in een ziplock, 6 pennen en uitwisbarestiften en unieke (dobbel)stenen.

Aantal spellen uit onze opbergpak die je nog niet in je lijstje hebt staan: Keer op Keer (+ variatie), Silver & Gold, Qwixx (+ variatie), Yathzee, Cartographers, Metrolijn, Sea Salt & Paper (+ Extra Salt uitbreiding), Grove (solo), Waypoints / Voyages / Aquamarine (Erg leuke PnP games) en Hive Pocket.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luuk84
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 15:09

* Sushi Go
* Love letter
* Lost Cities
* Monopoly Deal
* Sprawlopolis
* Hanabi
* Arboretum
* Star realms
* Verboden Eiland
* 7 Wonders Duel
* Codenames (of Duel)
* Cascadia
* Azul
* Splendor
* Een tiny epic spel

Lost expedition (in de doos kan je nog wel een andere spelletje kwijt).
Cartographers
Roam (ook hier ruimte in doos over)
De crew

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HellPunk
Ik ga van de zomer een maandje backpacken met mijn gezin. Ik ben aan het inventariseren welke spellen ik mee kan nemen die (heel) compact zijn.
Bij ons gaan Cahoots en Keer op Keer altijd mee, zeker die laatste neemt echt geen ruimte in als je alles in een zakje doet.

It's still magic even if you know how it's done. (Terry Pratchett, A Hat Full of Sky)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellPunk
TERW_DAN schreef op maandag 22 april 2024 @ 16:54:
[...]
Ik ben nu bij 10. Zonder te spoilen, er komen meer opties om punten te halen (ik weet niet precies welke delen van de map je nu al hebt natuurlijk). Je hebt immers ieder jaar meer treintjes (zoals je achterop het doosje kan zien). Dus met een beetje geluk kun je nog wel een leuke klapper maken in punten.

Wij spelen het met z'n 3en. Ik heb het gevoel dat we redelijk gelijk opgaan, maar ik heb nog geen idee hoe dingen zich nu vertalen naar punten. En gezien je alles in je kluis stopt, is het ook lastig om bij te houden.
Wij spelen ook met drie, ik denk dat bij ons één speler toch een redelijke voorsprong heeft vanwege één bepaald deel
spoiler:
de circustrein
, maar dat zit ook in de kluis en is dus idd afwachten.

Ik kreeg vrijdag ook weer de vraag of we zo nog iets anders konden spelen. Rekening houdend met wat we graag spelen kom ik dan uit bij Charterstone (niet meer te vinden) of Pandemic. Die laatste lijkt me wel wat, maar dan weet ik niet of we S0 of S2 moeten hebben. Enige ervaring? Andere suggesties ook welkom :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWayne
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 16:21

* Sushi Go
* Love letter
* Lost Cities
* Monopoly Deal
* Sprawlopolis
* Hanabi
* Arboretum
* Star realms
* Verboden Eiland
* 7 Wonders Duel
* Codenames (of Duel)
* Cascadia
* Azul
* Splendor
* Een tiny epic spel

Radlands is voor 2 personen wel stevig en compact.
Silver and Gold.
Wij hebben verder van een aantal dobbelspellen de kaartjes geplastificeerd. Dobbelstenen in verschillende kleuren mee met uitwisbare stift en we doen Clever, Qwix en Yahtzee met één setje stenen. (met de stiften die al bij Silver & Gold zitten).

Verder heb ik van Dominion altijd een 30-tal marktkaarten in 3 sleeves-doosjes mee, daarmee hebben we dan ook wat variatie.

[ Voor 4% gewijzigd door DaWayne op 23-04-2024 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

HellPunk schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 10:47:
[...]

Ik kreeg vrijdag ook weer de vraag of we zo nog iets anders konden spelen. Rekening houdend met wat we graag spelen kom ik dan uit bij Charterstone (niet meer te vinden) of Pandemic. Die laatste lijkt me wel wat, maar dan weet ik niet of we S0 of S2 moeten hebben. Enige ervaring? Andere suggesties ook welkom :)
Ik heb S1 en S2 gespeeld (S0 ligt nog in de doos, die gaan we na TTR spelen). Ik zou beginnen met S1, dat vond ik zelf de leukste van de 2. En zeker als je Pandemic al kent rol je daar vrij makkelijk in, en geeft het leuke vernieuwende dingen.

Verder heb ik dus alleen My City en Machi Koro Legacy gedaan. My City zou ik niet direct aanraden als je het niveau van TTR gewend bent, die is imho wat oppervlakkiger (maar voor 2 tientjes wel een leuke filler legacy). Machi Koro vond ik leuker. Die heeft wat meer random dingetjes erin, wat gewoon grappig wegspeelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toren
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 05-06-2024
Wachten... schreef op zondag 21 april 2024 @ 10:50:
Kunnen mensen mij nog wat tips geven over 2 speler spellen? (Lees hier hieronder even goed)

Wij hebben hier te veel complexe spellen, waar we echt even voor moeten zitten en/of opzet nodig hebben. Als ik en mijn partner dan even snel een spel willen doen, komt er meestal niks op tafel, omdat het veel tijd of opzet kost.

We zoeken spellen met:
  • Weinig tot geen geluk
  • Een enigsinds leuk of herkenbaar thema
  • Moet makkelijk op te zetten zijn
  • Niet langer duren dan 60 minuten
Welke lijken mij ons leuk?
  • Santorini
  • Quoridor
  • Great plains
  • Lost cities
  • Saibur
  • Targi
Patchwork hebben we bijvoorbeeld maar is niet echt ons ding.
7 Wonders duel
Dominion
Dice forge
Sagrada

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GRDavies75
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 05-09 14:46

GRDavies75

PSN-id: GRDavies

Wachten... schreef op maandag 22 april 2024 @ 15:25:
[...]

Het is even geleden, maar ik kan het slecht uitleggen, want volgens mij zit er weinig tot geen geluk in, echter een beetje tetris achtige vakjes neerleggen, op je eigen veld, voelt niet echt heel bijzonder ofzo.
Het gekke is alleen (nu dat ik het aan het typen ben) dat Azul een beetje hetzelfde is, echter vinden we dat dus wel heel erg leuk.

Maar nogmaals, Patchwork is lang geleden, dus misschien zit er wel een groot ander verschil in.
[...]

Agricola lijkt me dan het leukst als ik het zo zie.
Ik kan geen gedachten lezen, maar misschien is het een kwestie van dat Patchwork een relatief vrij smalle beslissingsboom heeft (en meer multiplayer-solitair), waar je met Azul ook nog rekening kan houden met wat wel of niet gunstig is voor de tegenstander. Misschien ook in combinatie van dat potjes Azul korter duurt (en/of lees dat Patchwork misschien langer duurt dan je lief is voor wat het brengt). Je neigt naar Agricola, ik ken de 2 spelers variant niet, maar met de grote broer heb je heel veel aspecten waar je over na kan denken (en maakt het interessanter). Maar ja allemaal speculatie van mijn kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellPunk
TERW_DAN schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 11:40:
[...]
Ik heb S1 en S2 gespeeld (S0 ligt nog in de doos, die gaan we na TTR spelen). Ik zou beginnen met S1, dat vond ik zelf de leukste van de 2. En zeker als je Pandemic al kent rol je daar vrij makkelijk in, en geeft het leuke vernieuwende dingen.
Pandemic is één van die klassiekers die wij nooit gespeeld hebben, dus voor ons is het helemaal nieuw. Is het dan aan te raden om eerst de 'gewone' Pandemic te spelen?

My City valt af wegens iemand die allergisch is voor polyomino's >:) , Machi Koro viel hier ook niet zo in de smaak.

[ Voor 10% gewijzigd door HellPunk op 23-04-2024 13:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaulBloem
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:14
HellPunk schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 13:41:
[...]

Pandemic is één van die klassiekers die wij nooit gespeeld hebben, dus voor ons is het helemaal nieuw. Is het dan aan te raden om eerst de 'gewone' Pandemic te spelen?

My City valt af wegens iemand die allergisch is voor polyomino's >:) , Machi Koro viel hier ook niet zo in de smaak.
Niet nodig, Pandemic Legacy begint met een 1ste ‘oefenpotje’, dus je rolt er vanzelf in.
Zeker een aanrader (gespeeld met m’n vrouw en mijn moeder).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

PaulBloem schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 13:44:
[...]

Niet nodig, Pandemic Legacy begint met een 1ste ‘oefenpotje’, dus je rolt er vanzelf in.
Zeker een aanrader (gespeeld met m’n vrouw en mijn moeder).
Dat, en je zou zelfs het eerste potje nog een keer kunnen doen. Dus niets van de beloningen pakken, of stickers plakken. Dan speelt het heel erg als een gewone Pandemic.

Misschien sowieso handig als je 'm nooit gedaan hebt, dan weet je een beetje hoe de mechanics werken. En dan potje 2 gewoon voor het echt spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellPunk
@PaulBloem @TERW_DAN Bedankt, ik hou het in het achterhoofd! Eerst maar TTR uitspelen, eens kijken of het enthousiasme dan nog zo groot is :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Zijn er hier ook mensen bekend met Machiavelli Deluxe versie?

Wij hebben de standaard versie, echter zouden wij net even wat vernieuwing willen hebben in het spel.
Ik zie dat de ratings op BBG iets hoger zijn, echter zijn het ook veel minder ratings. Het zou zonde zijn als het onder de streek eigenlijk weinig uitmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:55
Gisteren op een game night voor het eerst Glow gespeeld. Dat is best een charmant spel met goede replay mogelijkheden. De kaart (voor de journey) is niet super spannend, maar leuk genoeg en bovendien dubbelzijdig.

https://studiobombyx.com/en/jeu/glow/

De art vond ik echt super. Normaal voor 2-4 spelers, maar ik zie dat er zelfs een solo handleiding is. Wel jammer dat 4 de max is.

https://www.tabletopgaming.co.uk/reviews/glow-review/

[ Voor 21% gewijzigd door Liegebeest op 24-04-2024 13:21 ]

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HellPunk
Ooh, nog meer nieuws over TTR: er komt eindelijk een nieuwe uitbreiding aan, Iberië en Zuid-Korea. Hopelijk komt er snel een foto van het bord!
Wachten... schreef op woensdag 24 april 2024 @ 12:49:
Zijn er hier ook mensen bekend met Machiavelli Deluxe versie?
Ik heb deze wel gehad, maar niet zo heel lang - we bleken geen Machiavelli-fans te zijn :). Ik kan ook niet vergelijken met de 'gewone' versie, maar er zaten best wel veel karakters in. Staat er op BGG geen lijst zodat je de abilities van de nieuwe karakters kunt bekijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Zijn er hier nog mensen die veel unmatched spelen?

Ik heb het spel niet, maar heb mijn twijfels of ik het leuk ga vinden. Ergens zegt mij iets dat je het spel snel zat bent, anderzijds heeft het wel wat, daar het wat anders is.

Ik hoorde echter ook van iemand dat het spel ongebalanceerd is (dat er characters zijn die echt wel overpowered zijn) is jullie ervaring ook zo? En zo ja gaat dit ook van het speelplezier af?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wirret
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 09:26
Voor wat betreft nog een idee voor 2 personen met taktiek, ik zou zeggen: combineer Azul, Cascadia, Calico in één spel en koop Harmonies. Krijgt een 8.4 op BGG en is net uit.

Voor wat betreft compacte spellen, ik blijf Sea, Salt & Paper aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Wirret schreef op donderdag 25 april 2024 @ 11:53:
Voor wat betreft nog een idee voor 2 personen met taktiek, ik zou zeggen: combineer Azul, Cascadia, Calico in één spel en koop Harmonies. Krijgt een 8.4 op BGG en is net uit.

Bedankt voor de tip. Ziet er leuk uit. ik ga zo even een video bekijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellPunk
Wirret schreef op donderdag 25 april 2024 @ 11:53:

Harmonies leek me op het eerste zicht eerder een Reef-clone, maar bij nader inzien zit er toch een stuk meer gameplay achter. Die mag dus op het voorlopige wenslijstje :)

Sea, Salt & Paper heb ik toevallig net gewonnen bij de math trade, samen met Kites. Verder ben ik weer meer spellen kwijt geraakt dan er binnenkomen, dus al bij al een goed resultaat :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 19-09 16:44

* Sushi Go
* Love letter
* Lost Cities
* Monopoly Deal
* Sprawlopolis
* Hanabi
* Arboretum
* Star realms
* Verboden Eiland
* 7 Wonders Duel
* Codenames (of Duel)
* Cascadia
* Azul
* Splendor
* Een tiny epic spel

Port Royal
Cahoot
The Game (extreme)
Lucky numbers

Life is what happens while you're busy making other plans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 19-09 16:44
Wij twijfelen heel erg over TTR Legacy, omdat wij voornamelijk met ons tweeën spelen.
En de gewone TTR is niet leuk meer met 2, alleen Nordic Countries is wel leuk om met 2 spelers te spelen.

Andere legacy spellen zijn ons goed bevallen (My City, Zombie teens, machi koro) maar bij deze twijfelen we dus erg... Zijn er meer die hem met 2 gespeeld hebben, en moet je de hele legacy met hetzelfde aantal spelers spelen?

Life is what happens while you're busy making other plans

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

frumper schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 11:08:
Andere legacy spellen zijn ons goed bevallen (My City, Zombie teens, machi koro) maar bij deze twijfelen we dus erg... Zijn er meer die hem met 2 gespeeld hebben, en moet je de hele legacy met hetzelfde aantal spelers spelen?
Wij spelen 'm met 3, en dat is denk ik precies goed, al denk ik dat met 4 leuker zou zijn. Met 2 denk ik niet dat ik 'm echt leuk zou vinden, omdat je dan of wint, of verliest ieder potje, en er zijn wat kleine dingen voor de speler die 2e wordt en die verliest. En dat zou dan dezelfde zijn.

Je kunt het spel trouwens spelen met een variabel speler aantal, in die zin dat als iemand een keer niet mee doet, die een standaard aantal punten krijgt ofzo. Maar dat zou ik zelf niet snel doen, een Legacy game (ongeacht welke) is juist leuk als je met z'n allen door het hele ding gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swaxie
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01-09 08:48
TERW_DAN schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 12:58:
[...]

Wij spelen 'm met 3, en dat is denk ik precies goed, al denk ik dat met 4 leuker zou zijn. Met 2 denk ik niet dat ik 'm echt leuk zou vinden, omdat je dan of wint, of verliest ieder potje, en er zijn wat kleine dingen voor de speler die 2e wordt en die verliest. En dat zou dan dezelfde zijn.

Je kunt het spel trouwens spelen met een variabel speler aantal, in die zin dat als iemand een keer niet mee doet, die een standaard aantal punten krijgt ofzo. Maar dat zou ik zelf niet snel doen, een Legacy game (ongeacht welke) is juist leuk als je met z'n allen door het hele ding gaat.
Hoe zit het met diegen die 2e word in een 2 speler spel.
vaak denken de makers er wel over na en krijgt diegene die 2e word in een 2 spelers spel niet dezelfde bonus als normaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Swaxie schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 15:52:
[...]

Hoe zit het met diegen die 2e word in een 2 speler spel.
vaak denken de makers er wel over na en krijgt diegene die 2e word in een 2 spelers spel niet dezelfde bonus als normaal.
Dat is in dat geval dus ook de verliezer.

Zonder teveel te spoilen, het gaat vooral om algemene bonussen, die op het bord gebeuren, niet per speler. En gezien die aan het einde van het spel komen weet je niet of je er volgende spel als speler profijt van hebt. Die speler kan dus een beetje de richting aangeven van het volgende spel, maar dat kan dus net zo goed voordelig zijn voor de andere speler(s) en niet alleen voor diegene.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wachten...
Wij hebben hier gisteren Cat in the box gespeeld met 4 personen en echt gelachen. We hebben het ook met 2 mensen gespeeld die best wel bekend zijn met slagen spelen, maar die flink verward waren (op een leuke manier) vanwege de regels.

Mocht iemand het gaan spelen is het alleen heel belangrijk dat je de regels echt een paar keer door neemt. Na potje 1 en 2 kwamen we er toch weer echter dat we bepaalde kleine dingen niet goed deden. Alhoewel de eerste potjes al leuk waren, werd het alleen maar leuker.

Kortom echt een aanrader als je het mij vraagd, er zitten best veel lagen in om rekening mee te houden.

[ Voor 9% gewijzigd door Wachten... op 27-04-2024 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevalric
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-09 11:57
Cat in the Box is zeker leuk met meer spelers. Met twee vond ik hem heel slecht, omdat het te gemakkelijk is om de andere speler te dwingen om bepaalde keuzes te maken en er zo voor te zorgen dat die eerder een paradox veroorzaakt. Met drie of vier spelers wordt dat gelijk een stuk lastiger.

Xbox Live: Chevalric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Chevalric schreef op maandag 29 april 2024 @ 13:12:
Cat in the Box is zeker leuk met meer spelers. Met twee vond ik hem heel slecht, omdat het te gemakkelijk is om de andere speler te dwingen om bepaalde keuzes te maken en er zo voor te zorgen dat die eerder een paradox veroorzaakt. Met drie of vier spelers wordt dat gelijk een stuk lastiger.
Ja dat lijkt mij ook. Heb het nu alleen nog maar met 4 spelers gespeeld.
Ik denk overigens dat hoe meer je het speelt, hoe tactischer je om kan gaan met de paradox.

Ik hoop alleen niet dat de paradox te random wordt (ondanks je het een aardig kan sturen).
Je wordt namelijk wel keihard gestraft als je slagen hebt en een paradox veroorzaakt. Ik hoop dus dat je het voor 80% van de tijd wel kan sturen of voorkomen, anders wordt het wel te random.

Echter moeten wij dus eerst meer potjes spelen om dit te ervaren!

Heeft iemand hier zelf ervaring mee? @HellPunk jij misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellPunk
Wachten... schreef op maandag 29 april 2024 @ 15:12:
[...]
Ik hoop alleen niet dat de paradox te random wordt (ondanks je het een aardig kan sturen).
Je wordt namelijk wel keihard gestraft als je slagen hebt en een paradox veroorzaakt. Ik hoop dus dat je het voor 80% van de tijd wel kan sturen of voorkomen, anders wordt het wel te random.

Echter moeten wij dus eerst meer potjes spelen om dit te ervaren!

Heeft iemand hier zelf ervaring mee? @HellPunk jij misschien?
Wij hebben Cat in the Box een keer of vier gespeeld, dus zeker niet genoeg om enige strategie te ontwikkelen ;) . Nu, daar zijn we ook niet soort speler naar: we proberen het wel, maar ergens keert onze strategie zich dan toch tegen ons :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wirret
Cat in the box ligt bij mij al een half jaar op de 'shelf of shame'. Ik denk dat het toch de nodige mensen afschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Wirret schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 13:21:
Cat in the box ligt bij mij al een half jaar op de 'shelf of shame'. Ik denk dat het toch de nodige mensen afschikt.
Maar heb je het al wel een keer gespeeld, of helemaal niet?

En wat denk je dan dat er afschrikt? De regels zijn eigenlijk heel simpel. De regels in het boekje zijn alleen een beetje gek omschreven, maar als 1 persoon de regels kent, dan is het binnen 10 min uitgelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toren
Haha wij hebben ook nog spellen in de kast die ons leuk lijken maar we nooit gedaan hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wirret
Wachten... schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 14:28:
[...]

Maar heb je het al wel een keer gespeeld, of helemaal niet?

En wat denk je dan dat er afschrikt? De regels zijn eigenlijk heel simpel. De regels in het boekje zijn alleen een beetje gek omschreven, maar als 1 persoon de regels kent, dan is het binnen 10 min uitgelegd.
Ik vraag mij af of mijn medespelers op de bijzondere regels zitten te wachten. En andere spellen zijn leuker. Zo zijn ze helemaal verliefd op Terrorscape. Wat een geweldig spel is dat. Koop wel met de uitbreidingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toren
Ja ik heb ook wel van die spellen liggen met een handleiding vol verwijzingen die eigenlijk lezen als een flowchart. Ik volg ze wel maar ben dan wel degene die het steeds moet uitleggen haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Wirret schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 23:04:
[...]

Ik vraag mij af of mijn medespelers op de bijzondere regels zitten te wachten. En andere spellen zijn leuker. Zo zijn ze helemaal verliefd op Terrorscape. Wat een geweldig spel is dat. Koop wel met de uitbreidingen.
Die staat ook hier op mijn lijst. Hoe is de herspeelbaarheid daarvan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arunia
  • Laatst online: 16:43
Met Koningsdag bij vrienden geweest en het spel Everdel opgepakt. Was een erg leuk spel en zij hebben ook nog wat uitbreidingen die nog in plastic zitten. Dus de volgende keer gaan we die ook proberen.

Mijn vrouw wil het spel wel hebben, maar denk dat het voor ons uiteindelijk te weinig gespeeld gaat worden omdat we dan te weinig mensen hebben met regelmaat. Dat vind ik voor de prijs erg zonde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toren
Ja ik vond Everdell wel heel duur eigenlijk dus maar laten staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tdv98
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 18-09 16:02
Ik heb inmiddels al ruim een jaar geleden Planet B aangeschaft met het idee om het veel te gaan spelen. Nu zijn we hier nog nooit aan toe gekomen. Is Planet B een spel om zo even te pakken en lekker te spelen of moeten we hiervoor even een middag voor vrij maken?

Ik had toen veel spellen op het oog en had het maar gekocht omdat het in de aanbieding was, verder geen idee meer wat mijn beweeg redenen waren. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cergorach
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:31
Arunia schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 08:53:
Mijn vrouw wil het spel wel hebben, maar denk dat het voor ons uiteindelijk te weinig gespeeld gaat worden omdat we dan te weinig mensen hebben met regelmaat. Dat vind ik voor de prijs erg zonde.
Als geld (of ruimte) een issue is, dan is Everdell is ook beschikbaar als app op iOS/Android/Windows/MacOS, je kan dan je Everdell fix hebben zonder dat je het volledige spel hoeft te kopen.

Ik gebruik dergelijk apps vaak (op iPad) om spellen uit te proberen voordat ik het koop of gewoon te leren als we het gaan spelen. Voor €5-€10 heb je over het algemeen een hele goede impressie of je het spel leuk vind of niet en of je het wil hebben of niet.

Wat ik me ben gaan realiseren is dat een spel hebben niet hetzelfde is als een spel spelen en als iemand in de kring waar je dat spel primair speelt al heeft dan is het nog een keer kopen in diezelfde kring zonde van het geld en/of ruimte. Als je echter ook in andere kringen speelt, dan is dat een heel ander verhaal.

Ik heb tegenwoordig drie spellen verzamelingen:
Eentje voor de vrienden gamers groep (primair engels)
Eentje voor familie (primair Nederlands)
Eentje voor nostalgie

Ik loop tegen een ruimte probleem aan en als ik iets koop dan doe ik het niet snel meer weg. Ik lijd erg aan collectoritus... ;)

Bron:
https://apps.apple.com/us/app/everdell/id1580626436

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
@Cergorach Digitaal had ik hem inderdaad voorbij zien komen, maar dat trekt dan toch minder dan in een groep fysiek spelen. De groep is eigenlijk die 2 vrienden en het houdt ons niet tegen om spellen voor onszelf te kopen, maar verwacht dat het met meer leuker is dan met 2. Denk dat onze dochter het wellicht leuk zal vinden a 10 jaar oud. En ze kan ook goed meekomen met Wingspan bijvoorbeeld. Maar toch. Ga er nog over dubben om het wel of niet te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cergorach
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:31
@Arunia 10+ zou te doen moeten zijn, mits er interesse is natuurlijk.

Blokker online heeft Everdell (NL) voor €60 (inc verzenden). Ik zie het ook op Marktplaats voorbij komen voor €45+.

Everdell is standaard 1-4 spelers, maar BGG geeft aan 'best with 3', dus ouders + kind zou wellicht de ideale situatie zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
@Cergorach Ah, goed om te weten. Waarschijnlijk gaat het spel er toch wel eens van komen. Het is dan de vraag of ze het vaker zou willen spelen. Meestal spelen we kortere spellen. Qwixx en noem al die variaties maar eens op. Het is wel leuk om grotere spellen te doen, maar krijg bij mijn vrouw een bordspel tafel er niet door. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toren
Oh wauw goede tip daar had ik nooit aan gedacht dankjewel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HellPunk
Arunia schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 08:53:
Met Koningsdag bij vrienden geweest en het spel Everdel opgepakt. Was een erg leuk spel en zij hebben ook nog wat uitbreidingen die nog in plastic zitten. Dus de volgende keer gaan we die ook proberen.

Komen jullie vaker bij die vrienden? Dan krijgen jullie je Everdell-fix daar wel en kun je zelf een ander spel kopen dat dan bij jullie thuis vaker op tafel gaat komen :).
Cergorach schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 13:03:
[...]
Ik loop tegen een ruimte probleem aan en als ik iets koop dan doe ik het niet snel meer weg. Ik lijd erg aan collectoritus... ;)
Daar ben ik ondertussen van genezen, al was ik ook een zwaar geval :P . De ruimte was nog niet meteen het probleem, wel dat er echt té veel kaf tussen het koren zat. Ik ben nog altijd het overschot aan het wegwerken, maar als ik nu naar de kasten kijk zie ik tenminste alleen maar spellen die ik graag zou willen spelen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
@HellPunk Wij komen daar over het algemeen 1 keer per maand. Binnenkort als het goed is weer en met Koningsdag dus. Op zich moet het wel lukken, maar het zijn ook de vrienden waar we Descent mee spelen. Dan doe je niet meer dan 1 spel op een avond.

We komen best wel wat spellen, maar het is natuurlijk ook zo net als wat @Cergorach aan geeft, op een gegeven moment heb je een ruimte probleem. Bij ons staan er op zolder hele stapels spellen. Uiteindelijk moet dat wel opgeruimd en netjes gemaakt worden. Wellicht met een kast waar het in kan staan. En spellen die we echt niet spelen kunnen dan gewoon weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
MADG0BLIN schreef op zondag 21 april 2024 @ 13:21:
[...]

Als ik je een tip mag geven, als je dobbelen en een engine bouwen leuk vindt zou ik eerder kijken naar Space Base. Machi Koro heb ik na een aantal keer spelen verkocht en nooit meer naar gekeken nadat ik Space Base heb gespeeld.
Is Space Base ook te spelen voor mensen die geen Engels kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeorgeMichael
  • Registratie: September 2014
  • Niet online
Wachten... schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 08:28:
[...]

Deze wil ik ook graag :P Ik kan 'm alleen helaas nergens vinden in de verkoop.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Findail
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07:50
Afgelopen weekend voor de 2de keer HOMM 3 het bordspel gespeeld. De eerste keer was meer een test met 2 personen, nu waren we met zijn 4-en en hebben een soort 'free-for-all' gespeeld (geen officeel scenario). 'win' conditie: grail die in het midden ligt die je na 3 bezochte obelisks naar je thuisstad moest brengen, of dragon utopia ook in het midden die je na het bezoeken van 4 obelisks mocht aanvallen.

Zoals al verwacht duurde het spel erg lang. Gelukkig waren we daar op voorbereid: we hebben 8 uur gespeeld, wat genoeg was.

Wat we allemaal vonden van het spel: enorm veel nostalgie, het bordspel heeft zoveel mogelijk van het computer spel gekopieerd, zowel plaatjes, als tekst, en natuurlijk de miniatuurtjes. Wat hielp was dat ik de muziek als achtergrond op had staan :) .
Maar niet alleen het uiterlijk - ook hoe het speelde vonden we heel dicht bij het gevoel van het computerspel komen. Net als het spel maakte het bijvoorbeeld wel veel uit wat je op het begin vond als ability of artifact - bijvoorbeeld de estates ability hielp mij heel het spel enorm.
Verder de randomness, net als het spel, de keuze waar je je geld in stopt, de soms niet-nuttige spells of abilities... heel leuk gedaan.

Je zou dan misschien denken - zo dicht bij het computerspel blijven, daar kan geen heel leuk bordspel uit komen? Wij vonden het spel erg geslaagd, het deckbuilding mechanisme, wat natuurlijk al in andere bordspellen zit, is hier ook leuk in verwerkt. Het ontdekken van nieuwe gebieden, de randomness van nieuwe dingen die je krijgt maakt het wat ons betreft erg geslaagd.

Als ik dan toch wat mindere puntjes moet benoemen is dat ten eerste het rulebook, waar al veel mensen op de BGG site over klagen. En verder dat beurten erg lang kunnen duren - als een andere speler bezig is met een battle bijvoorbeeld.

all in all, geslaagd bordspel, een aanrader!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bFFgZ4rG7fgVcjWAtj_Lmhavyl4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yuO795CSzTQMseFMjmzhSGrE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dG7bD-tGtaTVHs4sRbvlaGWh_rk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EfKUZnlKvFcIYNbQFXrP6UI4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m181087
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 15:42
Ik weet even niet meer of ik de link nu hier voorbij zag komen of alleen bij Pepper, maar White Goblin heeft in mei de Mega Mei Sale.
Anders hierbij ter reminder.

O.a. Terra Nova, Villagers, Calico, Tiny Towns: experts en De Verdwenen Ruïnes van Arnak zijn er in de aanbieding.

[ Voor 4% gewijzigd door m181087 op 02-05-2024 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toren
m181087 schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 14:13:
Ik weet even niet meer of ik de link nu hier voorbij zag komen of alleen bij Pepper, maar White Goblin heeft in mei de Mega Mei Sale.
Uh-oh, daar gaat mijn salaris alweer... :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wirret
Wachten... schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 08:28:
[...]

Als je ook de expansions aanschaft is het geweldig. Ook qua herspeelbaarheid. Je kan mappen en characters gewoon mixen. Iedereen geniet van het spel. We hebben denk ik wel 30+ potjes gespeeld al. Grote voordeel is dat een potje nu nog maar 30 minuten duurt omdat iedereen de regels kent. Je kan het met 2-5 spelers spelen. Dan zijn 2 personen de moordenaars. Maar zelfs dat werkt prima. Je voelt echt de spanning om te ontsnappen of om te killen.

Ook zonder expansion is het leuk hoor, maar als je de kans en het geld hebt. Dan zou ik die uitbreidingen zeker aanraden. Doordat je de kaarten schud weet je nooit of ze een toolbox of snel een sleutel tegenkomen.

Enige nadeel is dat sommige killers te sterk zijn, zoals de weerwolf. Maar dan kan je weer kaarten gebruiken om de survivors een voordeel te geven en het te balanceren. Ik heb hem ook laatst met 4 nieuwe spelers gedaan, uitleg was in 10 minuten gedaan. Ze wilden direct nog een potje doen en het aanschaffen. Dat laatste kan helaas nog lastig. Dus even wachten op een reprint of kijken of ice makes (fabrikant) het nog ergens aanbiedt.

[ Voor 33% gewijzigd door Wirret op 02-05-2024 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:38
Na hier te zijn genoemd op zoek gegaan naar Terrorscape. Want ben om. Maar natuurlijk nergens te vinden, ook niet 2nd hand

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MADG0BLIN
  • Laatst online: 19-09 20:11
anandus schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 11:05:
[...]

Is Space Base ook te spelen voor mensen die geen Engels kunnen?
Het is bijna compleet taal onafhankelijk afgezien van het regelboek. Er zijn een aantal kaarten waar tekst op staat maar dat is vrij gering naar mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennnn
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11:49
m181087 schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 14:13:

O.a. Terra Nova, Villagers, Calico, Tiny Towns: experts en De Verdwenen Ruïnes van Arnak zijn er in de aanbieding.
Valt me toch een beetje tegen. Vooral veel matige spellen en zooi in de sale.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toren
Ja dat was bij 999 games ook zag ik laatst. Op de rommelmarkt kon je nog betere deals scoren haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Lennnn schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 08:51:
[...]

Ze noemen het zelf dan ook outlet en geen sale ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toren
Haha ja lekkere marketing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Lennnn schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 08:51:
[...]

Hansa Teutonica Big Box voor €25 vond ik wel een leuke deal, eigenlijk.

Had hem eerder voorbij zien komen en had hem toen niet aangeschaft en had daar best spijt van, dus blij dat ik hem alsnog op kon pikken :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chevalric
Afgelopen zaterdag weer een spellendagje gehad met de groep in het dorp. Geheel in thema voor de dag begonnen we met Oranje Zal Overwinnen: een coöperatief spel over het Nederlands verzet. Het spel biedt vijf scenario’s, gebaseerd op echte gebeurtenissen uit de oorlog.
Het spel speelt op een bord met een fictieve kaart van een Nederlands landschap: de bovenste helft zijn zes locaties in de stad, de onderste helft biedt zes locaties op het platteland. Elke locatie biedt een bepaalde actie. Bijv. bij de bank kun je geld halen, bij de kerk kun je de moraal verhogen. Moraal is best belangrijk want die geeft je maximaal vijf extra acties om te verdelen tussen de spelers.
Tussen de locaties staan politieagenten en soldaten op wacht. Als je daar langs wilt, moet je een event afhandelen met een A/B keuze (in de categorie slecht/slechter).

Je speelt een van de vijf geleverde scenario’s, wij kozen voor het scenario waarbij we vijf onderduikers moesten redden. Dit betekende dat de onderduikers van de ene locatie naar een andere locatie gebracht moeten worden (en dan mag je niet langs de patrouilles) en dan moesten er nog tokens verzameld worden (geld, papieren, etc)

Elke speler heeft een setje van drie kaarten afhankelijk van het gekozen personage (allemaal echte verzetshelden). In je beurt speel je deze kaarten uit en gebruik je eventueel nog extra acties van de moraal track. Ten slotte is er nog een bezetterkaart waar je weer een keuze moet maken van welke ellende je overkomt.

Ik vond het een mooi en uitgebreid geproduceerd spel. Het speelde ook soepel en de regels zijn redelijk duidelijk. Wij speelden op de laagste difficulty en dan is het al best uitdagend. Er zijn vier niveaus, dus je kunt het behoorlijk pittig maken!
Als je van coop houdt en het thema spreekt je aan, dan kan ik dit spel zeker aanbevelen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HellPunk
Wij hebben dit weekend weer van 'cult of the new' gedaan met Harmonies. Met een omschrijving van 'Azul meets Cascadia meets Calico' waren de verwachtingen natuurlijk hooggespannen, al vonden wij dat Harmonies toch vooral een Calico-feel had. Je hebt bijvoorbeeld geen strategisch draften van tegels zoals in Azul en geen einde-speldoelen zoals in Cascadia. Daardoor voelde het ook wat lichter aan dan die twee titels, al doet de complexity rating op BGG anders vermoeden. Desalniettemin een aangenaam spel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMD007
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18-09 14:26
Chevalric schreef op maandag 6 mei 2024 @ 11:02:
Afgelopen zaterdag weer een spellendagje gehad met de groep in het dorp. Geheel in thema voor de dag begonnen we met Oranje Zal Overwinnen: een coöperatief spel over het Nederlands verzet. Het spel biedt vijf scenario’s, gebaseerd op echte gebeurtenissen uit de oorlog.
Het spel speelt op een bord met een fictieve kaart van een Nederlands landschap: de bovenste helft zijn zes locaties in de stad, de onderste helft biedt zes locaties op het platteland. Elke locatie biedt een bepaalde actie. Bijv. bij de bank kun je geld halen, bij de kerk kun je de moraal verhogen. Moraal is best belangrijk want die geeft je maximaal vijf extra acties om te verdelen tussen de spelers.
Tussen de locaties staan politieagenten en soldaten op wacht. Als je daar langs wilt, moet je een event afhandelen met een A/B keuze (in de categorie slecht/slechter).

Je speelt een van de vijf geleverde scenario’s, wij kozen voor het scenario waarbij we vijf onderduikers moesten redden. Dit betekende dat de onderduikers van de ene locatie naar een andere locatie gebracht moeten worden (en dan mag je niet langs de patrouilles) en dan moesten er nog tokens verzameld worden (geld, papieren, etc)

Elke speler heeft een setje van drie kaarten afhankelijk van het gekozen personage (allemaal echte verzetshelden). In je beurt speel je deze kaarten uit en gebruik je eventueel nog extra acties van de moraal track. Ten slotte is er nog een bezetterkaart waar je weer een keuze moet maken van welke ellende je overkomt.

Ik vond het een mooi en uitgebreid geproduceerd spel. Het speelde ook soepel en de regels zijn redelijk duidelijk. Wij speelden op de laagste difficulty en dan is het al best uitdagend. Er zijn vier niveaus, dus je kunt het behoorlijk pittig maken!
Als je van coop houdt en het thema spreekt je aan, dan kan ik dit spel zeker aanbevelen!
Dit klinkt als een wel heel leuk spel. Ik zag al dat je hem ook solo kan spelen vind ik altijd wel belangrijk gezien ik niet altijd iemand heb waarmee ik kan spelen. Vijf scenario's klinkt echter niet als heel veel en voor even snel zoeken zag ik een prijskaartje van rond de 60 euro. Vraag mij dan af is dat het waard?

Mijn PoE Shop Guild Leader van: Tweakers of Wraeclast ToW Guild regels Discord: https://discord.gg/ZjDh3yq

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Chevalric schreef op maandag 6 mei 2024 @ 11:02:
Ik heb deze op SPIEL een keer een rondje gedaan. De enige reden dat ik 'm nog niet heb is omdat ik de prijs van €60 net wat te stevig vindt, maar van wat ik ervan heb gezien is het wel een erg interessante coop.

Wat ik me vooral afvraag is hoe verschillend een scenario kan uitpakken. Want 5 klinkt niet per se als heel veel, maar als ik me bedenk dat Pandemic geen scenarios heeft, maar toch heel anders speelt iedere keer hoeft het niet echt een nadeel te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Afgelopen weekend diverse potjes Splendor gespeeld. Inderdaad erg leuk.

Het onderstaande is ons nog niet helemaal duidelijk en we kunnen het ook niet echt uit de spelregels halen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hRk6p0c_RyWEqcfvLgJeEj1hqXU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/w2l8KYYonxEUfMXK51HWkuXY.jpg?f=user_large

Heb je door de onderste kaart, 2 of 3 rode edelstenen in totaal?

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MADG0BLIN
streamnl schreef op maandag 6 mei 2024 @ 18:24:
Afgelopen weekend diverse potjes Splendid gespeeld. Inderdaad erg leuk.

Het onderstaande is ons nog niet helemaal duidelijk en we kunnen het ook niet echt uit de spelregels halen.
[Afbeelding]

Heb je door de onderste kaart, 2 of 3 rode edelstenen in totaal?
Splendor. ;)

Maar je hebt er nu 3. Die kaart leg je op een andere kaart van een kleur en deze kaart neemt dan de kleur van die kaart aan. Je mag deze niet meer verplaatsen.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• kaanmijo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:17

kaanmijo

Picobello B.V.

Afgelopen zondag met 5 personen voor het eerst Wingspan gespeeld en wat meteen opviel was dat die bakjes die erbij zaten toch echt niet super handig werken voor de eieren en munten. Gisteren maar even een bakje geprint (+deksel) die perfect in de doos past en alles netjes bij elkaar houdt :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4uTSwwBUAEe7hMTsJ0L7Io6n67c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Sptlwiunq35fCuyTn4raxuLF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toren
Vet!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:30
Toren schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 09:49:
Ja ik vond Everdell wel heel duur eigenlijk dus maar laten staan
Inderdaad een dure game. Wel erg mooi en leuk om te spelen. We kochten die game nagenoeg blind, omdat mn vrouw het er zo leuk uit vond zien.

Laatst weer Dominion gespeeld en dat blijft toch wel één van mn favoriete games. Ik zit te kijken naar uitbreidingen. Die zijn best prijzig en ik vind het lastig om te beoordelen welke nu echt een musthave is als aanvulling. Tips?

[ Voor 27% gewijzigd door Hulleman op 07-05-2024 11:18 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toren
Wij hebben Intrige, dat voegt ook wat meer interactie toe en is daardoor wel leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
MADG0BLIN schreef op maandag 6 mei 2024 @ 23:11:
[...]

Splendor. ;)

Maar je hebt er nu 3. Die kaart leg je op een andere kaart van een kleur en deze kaart neemt dan de kleur van die kaart aan. Je mag deze niet meer verplaatsen.
Splendor idd. (t9 :( )
Bedankt voor de bevestiging. Wijzelf dachten ook dat het op deze manier logisch zou zijn maar we twijfelde.

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
kaanmijo schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 10:03:
Afgelopen zondag met 5 personen voor het eerst Wingspan gespeeld en wat meteen opviel was dat die bakjes die erbij zaten toch echt niet super handig werken voor de eieren en munten. Gisteren maar even een bakje geprint (+deksel) die perfect in de doos past en alles netjes bij elkaar houdt :)

[Afbeelding]
Gaaf, zelf bedacht of van één van die sites vandaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MADG0BLIN
Voor de liefhebber, Lucky Duck heeft wat aardige aanbiedingen momenteel:
https://luckyduckgames.com/memorial-day-big-board-games-sale

Zelf net wat dingen met mijn spellengroep besteld.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kaanmijo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:17

kaanmijo

Picobello B.V.

Arunia schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 12:09:
[...]

Gaaf, zelf bedacht of van één van die sites vandaan?
Het is de PLA versie van de Wingspan Food & Egg Box op Makerworld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-09 18:06
kaanmijo schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 10:03:

[Afbeelding]
Die bakjes zijn inderdaad verschrikkelijk. Misschien moet ik dit ook maar eens maken zodra er geen fel oranje filament in mijn printer zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toren
Misschien moet ik toch maar eens een 3D printer aanschaffen...
Iemand goede tips voor een 3D printer met een prijs die de gemiddelde echtgenote niet afschrikt en waar je wel leuk zulke inlays mee kunt printen?

[ Voor 54% gewijzigd door Toren op 07-05-2024 13:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MADG0BLIN
Toren schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 13:42:
Misschien moet ik toch maar eens een 3D printer aanschaffen...
Iemand goede tips voor een 3D printer met een prijs die de gemiddelde echtgenote niet afschrikt en waar je wel leuk zulke inlays mee kunt printen?
Ik denk niet dat het hier helemaal hoort, maar ik heb zelf tegenwoordig een Bambulab A1 met een AMS. Die AMS heb ik later gekocht en is zeker niet nodig, maar wel handig.

Voor meer info zou ik hier even kijken. :Y)

[3D printen] Beginnersvragen
Bambu Lab 3D Printers

Ik print zelf vaak inserts die ik van Thingiverse of soortgelijke plekken download. Zijn er vreselijk veel te vinden. Ik heb er met deze inmiddels een stuk of 40 geprint. Kan praktisch alles printen qua inserts wat je nodig hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Off-Topic maar wel aanvullende informatie…

Ik heb op mijn werk al enkele jaren beschikking over een aantal 3D printers, merk Ultimaker (type 3 en 2S).

Op een andere afdeling hebben ze sinds een half jaar (?) een bambulab. Ik weet niet welke type, dat zou ik morgen kunnen navragen.

Maar als ik naar de eindresultaten kijk… dan wint de bambulab. En helemaal qua snelheid.

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19-09 15:09
Voor Wingspan + Europa ben ik ook erg content met de insert van Folded Space. Alles past in de doos en het spel is in een paar minuutjes opgezet. Vooral het schudden van de vogelkaarten neemt nog het meeste tijd in beslag nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chevalric
SMD007 schreef op maandag 6 mei 2024 @ 12:19:
[...]

Dit klinkt als een wel heel leuk spel. Ik zag al dat je hem ook solo kan spelen vind ik altijd wel belangrijk gezien ik niet altijd iemand heb waarmee ik kan spelen. Vijf scenario's klinkt echter niet als heel veel en voor even snel zoeken zag ik een prijskaartje van rond de 60 euro. Vraag mij dan af is dat het waard?
TERW_DAN schreef op maandag 6 mei 2024 @ 13:34:
[...]

Ik heb deze op SPIEL een keer een rondje gedaan. De enige reden dat ik 'm nog niet heb is omdat ik de prijs van €60 net wat te stevig vindt, maar van wat ik ervan heb gezien is het wel een erg interessante coop.

Wat ik me vooral afvraag is hoe verschillend een scenario kan uitpakken. Want 5 klinkt niet per se als heel veel, maar als ik me bedenk dat Pandemic geen scenarios heeft, maar toch heel anders speelt iedere keer hoeft het niet echt een nadeel te zijn.
De prijs is inderdaad relatief hoog, maar ik denk dat het komt doordat het toch een redelijk beperkte oplage is en er best wel wat componenten in de doos zitten. Er is niet één oplossing voor elk scenario, afhankelijk van je gekozen verzetshelden, de volgorde van je objectives, etc, zal elk potje toch wel anders zijn. Daarnaast waren wij met drie spelers toch zeker zo'n 2,5 uur zoet met het gespeelde scenario, dus je hebt dan toch minstens zo'n 12 uur speeltijd van die 5 scenario's.

Er is nu trouwens net een Kickstarter gestart: https://www.kickstarter.c...nce-expansion-and-reprint voor een reprint, en daarin zitten 6 scenario's. En er is een uitbreiding met nog 2 extra scenario's (onder andere), waardoor het totaal op 8 komt (natuurlijk wel tegen een nog hogere prijs).

Als ik niet iemand in mijn vriendenkring had met het spel zou ik het na die eerste keer wel aanschaffen, ik vind het een goede co-op. Maar ik ben ook niet iemand die spellen 20x speelt, dus het beperkt aantal scenario's vind ik niet zo problematisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Chevalric schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 13:31:
[...]

[...]

De prijs is inderdaad relatief hoog, maar ik denk dat het komt doordat het toch een redelijk beperkte oplage is en er best wel wat componenten in de doos zitten. Er is niet één oplossing voor elk scenario, afhankelijk van je gekozen verzetshelden, de volgorde van je objectives, etc, zal elk potje toch wel anders zijn.
Dat klinkt goed voor de herspeelbaarheid. zou zomaar kunnen dat ik 'm dan een keertje oppik op SPIEL ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zeror
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:40

Zeror

Ik Henk 'm!

999 games heeft vanwege Songfestival alle Wingspan spellen in de aanbieding gezet. 30% korting op alle Wingspan dit weekend vanaf vandaag.

https://www.999games.nl/acties/europapa

Trans-life! :::: Nintendo ID: Zeror_rk / SW-6670-3316-6323 :::: BattleTag: Zerora#21213 :: Twitch: ZERORAh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:55
Hulleman schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 11:08:
[...]
Laatst weer Dominion gespeeld en dat blijft toch wel één van mn favoriete games. Ik zit te kijken naar uitbreidingen. Die zijn best prijzig en ik vind het lastig om te beoordelen welke nu echt een musthave is als aanvulling. Tips?
Zoals @Toren zei is Intrige leuk. Sterker nog, het is niet alleen een uitbreiding, het is een base set. Dus je kan ook alleen Intrige spelen, of die combineren met andere uitbreidingen.

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMD007
Dit weekend weer 2 potjes Frosthaven gedaan.
Onze characters waren level 2 dus speelden we normaal op difficulty 2, maar ik zag dat op level 3 de boss alleen maar "iets" meer HP had. De slimme beslissing dus gemaakt om dan maar op lvl 3 te proberen, want die 2 extra XP die scenario reward dan geeft lonkte wel gezien voor alle characters level 3 wel inzicht was.
1ste scenario was een bossfight. Deze echt met de hakken over de sloot gehaald. 2 char exhausted geraakt. Boss moest nog 5 dmg en dan was hij dood, wordt er door character 3 een miss getrokken... kwam het dus op het laatste character aan. Ik deed een attack van 3 en trok een +1. Gelukkig had de boss ook poison op hem dus 5 dmg boss dood!
Was echt enorme opluchting dat het gelukt was.

2de scenario was gelukkig een stuk makkelijker en deze met veel gemak gehaald scheelde dan ook dat 3 van de 4 characters ondertussen door het succes op de boss ook level 3 zijn. Extra perk en betere kaarten helpen echt gigantisch.

Moet zeggen aan het begin had ik niet de hype met Frosthaven die ik wel met Gloomhaven had, maar Frosthaven begint nu ook te groeien bij mij als 1 van mijn favoriete games.

Mijn PoE Shop Guild Leader van: Tweakers of Wraeclast ToW Guild regels Discord: https://discord.gg/ZjDh3yq

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toren
Is Frosthaven nu echt een meerwaarden als je Jaws of the Lion en basic Gloomhaven al kent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMD007
Toren schreef op maandag 13 mei 2024 @ 10:05:
Is Frosthaven nu echt een meerwaarden als je Jaws of the Lion en basic Gloomhaven al kent?
Ja vind zeker van wel. Als je Jaws en Gloomhaven ook heel leuk vond dan raad ik ook zeker aan om Frosthaven te spelen. Persoonlijk vind ik het leukste nog wel dat je ook de characters van de games kan wisselen dus Frosthaven characters in Gloomhaven gebruiken en andersom en ook de Jaws characters werken in die andere 2 games. Ook leuk is dat wanneer je Gloomhaven hebt een aantal items etc kan gebruiken in Frosthaven.
Jaws heb ik zelf nooit gespeeld ik ben direct met Gloomhaven ingestapt. De scenario's in Frosthaven zijn wel iets meer uitgebreid een stuk minder scenario's zijn simpel kill all. Dat was in Gloomhaven voornamelijk wel zo. in Frosthaven zitten deze scenario's ook wel, maar zijn ze vaak aangevuld met extra regels. Zo was scenario objective in het 2de scenario dat we hier gisteren gedaan hebben ook, overleef minstens 12 rondes. en elke zoveel rondes moest je een stukje lezen waarbij weer van alles gebeurd van vallend puin dat hazardous terrainn creëerde tot monster spawns.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toren
Oh da's wel tof ja. Meestal komt het toch wel neer op sla alles wat beweegt (en/of een hartslag heeft :P ) aan gort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dementii
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11-09 21:10
Ik vind dat ze in Frosthaven ook meer aandacht besteed hebben aan het verhaal en andere spelonderdelen. Er is een hoofdverhaal, maar ook diverse zij-verhalen. Voordeel daarvan is dat er vaker nieuwe karakters vrijgespeeld worden. En je hebt nu de outpost-fase, waar je aan het opbouwen en verdedigen van de outpost werkt. Dit levert ook weer voordelen op zoals shops waar je dingen kunt kopen of maken. Materialen looten is dus nog veel belangrijker geworden in de scenario's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Laatst online: 16:32
Van de week Meadow voor het eerst gespeeld. Erg leuk spel moet ik zeggen, gebruikt een mechanic die ik niet echt kende. Het spel beeldt een wandeling door de natuur uit en je verzamelt dieren en memento's die punten opleveren. De mechanic is dat je uit een grid met kaarten mag pakken en deze in je eigen meadow neer mag leggen zolang ze matchen op verschillende wijzes met kaarten die daar reeds liggen. Moeilijkere combo's leveren natuurlijk meer punten op. Het aantal variaties is eindeloos wat het spel hopelijk wat longevity geeft.

Ook leuk vind ik het solitair-met-zijn-allen aspect, dus dat je tegen elkaar speelt zonder dat je elkaar actief in de weg zit. Net als in spellen als Castles of Burgundy of Orleans bump je zo nu en dan wel tegen elkaar maar het is geen competitie voor elke kaart. Dit is een vereiste voor de goede sfeer rond de tafel bij ons thuis dus ik denk dat deze bij de directie goed in de smaak gaat vallen. De leuke en veelal unieke kaarten zullen de kinderen hopelijk ook aanspreken.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMD007
Dementii schreef op maandag 13 mei 2024 @ 12:29:
Ik vind dat ze in Frosthaven ook meer aandacht besteed hebben aan het verhaal en andere spelonderdelen. Er is een hoofdverhaal, maar ook diverse zij-verhalen. Voordeel daarvan is dat er vaker nieuwe karakters vrijgespeeld worden. En je hebt nu de outpost-fase, waar je aan het opbouwen en verdedigen van de outpost werkt. Dit levert ook weer voordelen op zoals shops waar je dingen kunt kopen of maken. Materialen looten is dus nog veel belangrijker geworden in de scenario's.
Ja dat vind ik ook wel een grote plus. Kleine kanttekening is wel dat je al die lappen tekst ook iedere keer moet lezen en als je zoals mij iets van 1 tot 2 scenario's per week doet en je dan eens 10 weken verder bent geen idee meer hebt waarom een bepaald deel van het verhaal zich zo afspeelt.
Outpost is ook erg leuke toevoeging het idee dat je echt een outpost aan het opbouwen en onderhouden bent is leuk gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toren
Uh oh, dat klinkt alsof er weer de portemonnee getrokken moet worden haha

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HellPunk
Dr. Strangelove schreef op maandag 13 mei 2024 @ 13:06:
Van de week Meadow voor het eerst gespeeld. Erg leuk spel moet ik zeggen, gebruikt een mechanic die ik niet echt kende. Het spel beeldt een wandeling door de natuur uit en je verzamelt dieren en memento's die punten opleveren. De mechanic is dat je uit een grid met kaarten mag pakken en deze in je eigen meadow neer mag leggen zolang ze matchen op verschillende wijzes met kaarten die daar reeds liggen. Moeilijkere combo's leveren natuurlijk meer punten op. Het aantal variaties is eindeloos wat het spel hopelijk wat longevity geeft.
Ik speel deze ook graag. Mijn vrouw is wat minder fan van spellen waarin je naar kaarten moet 'vissen' (zie ook: Earth, Terraforming Mars), maar Meadow vindt ze nog wel te pruimen. Gelukkig is hij solo ook erg leuk :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cannoli
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online
Vraagje aan de mensen die Sea, Salt & Paper + de uitbreiding hebben: Hoe belangrijk is de taal bij de uitbreiding? Ik wil het spel plus de uitbreiding aan gaan schaffen maar volgens mij is er geen NL-versie van Extra Salt uitgebracht.

Vroeg mij af hoe storend het is als je het basisspel in het Nederlands koopt en de uitbreiding in het Engels.

[ Voor 6% gewijzigd door Cannoli op 14-05-2024 13:53 ]

Pagina: 1 ... 150 ... 159 Laatste