Afgelopen weekend voor de 2de keer HOMM 3 het bordspel gespeeld. De eerste keer was meer een test met 2 personen, nu waren we met zijn 4-en en hebben een soort 'free-for-all' gespeeld (geen officeel scenario). 'win' conditie: grail die in het midden ligt die je na 3 bezochte obelisks naar je thuisstad moest brengen, of dragon utopia ook in het midden die je na het bezoeken van 4 obelisks mocht aanvallen.
Zoals al verwacht duurde het spel erg lang. Gelukkig waren we daar op voorbereid: we hebben 8 uur gespeeld, wat genoeg was.
Wat we allemaal vonden van het spel: enorm veel nostalgie, het bordspel heeft zoveel mogelijk van het computer spel gekopieerd, zowel plaatjes, als tekst, en natuurlijk de miniatuurtjes. Wat hielp was dat ik de muziek als achtergrond op had staan

.
Maar niet alleen het uiterlijk - ook hoe het speelde vonden we heel dicht bij het gevoel van het computerspel komen. Net als het spel maakte het bijvoorbeeld wel veel uit wat je op het begin vond als ability of artifact - bijvoorbeeld de estates ability hielp mij heel het spel enorm.
Verder de randomness, net als het spel, de keuze waar je je geld in stopt, de soms niet-nuttige spells of abilities... heel leuk gedaan.
Je zou dan misschien denken - zo dicht bij het computerspel blijven, daar kan geen heel leuk bordspel uit komen? Wij vonden het spel erg geslaagd, het deckbuilding mechanisme, wat natuurlijk al in andere bordspellen zit, is hier ook leuk in verwerkt. Het ontdekken van nieuwe gebieden, de randomness van nieuwe dingen die je krijgt maakt het wat ons betreft erg geslaagd.
Als ik dan toch wat mindere puntjes moet benoemen is dat ten eerste het rulebook, waar al veel mensen op de BGG site over klagen. En verder dat beurten erg lang kunnen duren - als een andere speler bezig is met een battle bijvoorbeeld.
all in all, geslaagd bordspel, een aanrader!