Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Board-, Card- & Tabletop games - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 2 3 4 5
Acties:

Onderwerpen

• Wormaap
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 23:49

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter

Veel Tweakers gamen graag. Veelal gebeurt dat op een PC, console of handheld, maar een grote groep mensen speelt ook graag analoog. Bordspellen dus. In dit topic kan alles besproken worden dat te maken heeft met bordspellen, kaartspellen, RPG's enzovoorts.

Maar wat voor soort spellen zijn er dan?
Goede vraag! Er zijn ontelbaar veel soorten spellen, en ze opdelen en in een hokje stoppen is vaak niet zo evident als het lijkt. Om toch een poging te doen zullen we beginnen met de fysieke vorm waarin het spel komt.

Fysieke vorm
  • Board game: Een bordspel zoals het in iedereens hoofd zit. Denk hierbij aan Monopoly, Risk, Catan, Ticket to Ride enzovoorts. Het spel heeft een bord en zaken voor op het bord.
  • Miniatures game: Een spel dat hoofdzakelijk bestaat uit miniaturen en (soms) gemodelleerd terrein. Dit betreft veelal war games. Voorbeelden zijn Warhammer en X-Wing.
  • Card game: Een spel dat voornamelijk bestaat uit kaarten. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan CCGs (collectible card games) als Magic: The Gathering. Maar ook LGCs (living card games) als Android: Netrunner, of spellen waarbij het verzamelen van kaarten geen rol speelt, zoals Love Letter.
  • Pen & Paper game: Een spel waarbij weinig of geen fysieke zaken nodig zijn. Galgje zou hieronder vallen, maar ook D&D, Pathfinder en talloze andere tabletop RPGs (role playing games) vallen hier onder.
Hoewel de fysieke vorm van een spel voor een deel een idee geeft van hoe een spel gespeeld wordt, wordt het daadwerkelijke spelverloop hier niet door bepaald. Dit vinden we in de game mechanics.

Game mechanics
Voor een redelijk volledige lijst van game mechanics verwijs ik graag naar Board Game Geek, maar een aantal bekende danwel veelvoorkomende zijn:
  • Action Point Allowance System: Elke speler krijgt een aantal actiepunten waarmee hij gedurende de beurt acties kan ondernemen. Een voorbeeld hiervan is Pandemic.
  • Area Control: In dit soort spellen proberen spelers gebieden te controleren, door er bijvoorbeeld units in te zetten. Een voorbeeld is El Grande.
  • Auction/Bidding: Spelers bieden tegen elkaar op om bepaalde goederen in het spel te kopen. Een voorbeeld hiervan is Power Grid.
  • Card Drafting: Spelers kiezen kaarten uit een set dat beschikbaar is, om hier meteen of later voordeel van te hebben. Een voorbeeld is Ticket to Ride.
  • Deck Building: Spelers gebruiken een deck met kaarten om acties uit te voeren, en hebben de mogelijkheid om in-game kaarten voor hun deck te kopen om zo sterker te worden. Dominion wordt gezien als de oervader van dit genre.
  • Hand Management: Dit soort spellen beloont spelers voor het spelen van bepaalde groepen of series van kaarten. Zorgen dat de kaarten die je in je hand hebt bij de situatie in het spel passen is dus noodzakelijk. Ook hier is Ticket to Ride een voorbeeld.
  • Pick-up and Deliver: Spelers moeten een item ophalen van een plek op het bord, en vervolgens afleveren op een andere plek. Een voorbeeld is Empire Builder.
  • Storytelling: De spelers krijgen van het spel concepten, letters, plaatjes enzovoorts, die gebruikt dienen te worden om een verhaal te vertellen. Een voorbeeld hiervan is Winter Tales.
  • Tile Placement: Spelers krijgen tegels die geplaatst worden. Punten worden veelal gescoord aan de hand van de plaatsing van de tegel, aangrenzende gebieden enz. Een voorbeeld is Carcassonne.
  • Voting: In spellen met deze mechanic stemmen spelers om het resultaat van een situatie te bepalen. Een voorbeeld is Weerwolven van Wakkerdam.
  • Worker Placement: In dit soort spellen kiezen spelers acties uit een set die beschikbaar is. Meestal kan elke actie maar een beperkt aantal keren per ronde gebruikt worden. Het is dus mogelijk om acties voor andere spelers te blokkeren. Een bekend voorbeeld is Agricola.
Abstract of thematisch
Een ander onderscheid dat wordt gemaakt is dat tussen abstracte en thematische spellen.
  • Abstract: Dammen, YINSH, Othello, Quarto!, Ignis. Abstracts zijn spellen waarin het bord en de stukken niets voorstellen, anders dan methodes om het spel te kunnen spelen.
  • Thematisch: Thematische spellen zijn, zoals de naam al impliceert, waarin een thema een rol speelt. De regels van het spel zijn vaak deels naar het thema geschreven. Denk aan Small World, 7 Wonders, Risk, Descent.
Euro, Ameritrash, Wargames, WTF!?
Nog een manier om spellen in te delen is op designfilosofie. Hierbij worden in hoofdlijnen de volgende types onderscheiden:
  • Ameritrash: De naam klinkt negatief, maar is zo niet bedoeld. Dit soort spellen, 'Amerikaanse stijl', draait om een diep uitgewerkt thema, karakters met elk hun eigen eigenschappen, vaak wat geluk. Een voorbeeld is Arkham Horror.
  • Eurogames: Veelal Europese spellen, waar vaak de naam van de designer prominent op de doos staat. Dit soort spellen focust voor een belangrijk deel op gestroomlijnde regels en gebalanceerd spelverloop. Het thema is daarbij vaak minder uitgewerkt dan bij Ameritrash games. Voorbeelden zijn Puerto Rico, El Grande, Catan, Carcassonne.
  • Wargames: Een aparte categorie. Wargames focussen op een militaire actie, vaak in het verleden, maar ook wel in het heden of de toekomst. Wargames hebben doorgaans een niveau van detail op regelgebied dat ze interessant maakt voor mensen die geïnteresseerd zijn in de context. Ze zijn vaak complexer dan andere spellen, en hebben doorgaans meer tijd nodig om gespeeld te worden. Bijvoorbeeld PanzerBlitz.

Speelstijlen
Er zijn verschillende manieren en insteken om spellen te spelen. Aangezien een verschil in insteek vaak kan leiden tot discussies of vervelende situaties, hierbij een kort stukje erover.
  • Casual: Casual spelers spelen voor de lol. Het interesseert ze niet zo veel of ze winnen of verliezen, zolang het maar leuk is. Casual spelers zullen een speler die achter ligt een break gunnen, om het voor die speler ook leuk te houden.
  • Competitief: Competitieve spelers houden ervan om een spel zo goed mogelijk te spelen. Deze spelers zullen vaak meer nadenken over strategieën en spelen om te winnen. Dit betekent niet dat competitieve spelers per se willen winnen, ze houden vooral van een uitdagende pot waarin het ze moeilijk gemaakt wordt.
  • Thematisch: Thematische spelers leven zich in in het spel. Als een thematische speler met dwergen speelt, zal hij koppig en xenofoob zijn. Deze spelers hebben vaak voor zichzelf extra doelen in het spel, en zien het als een overwinning als deze behaald worden.
Groepen met casual en competitieve spelers kunnen tot nare situaties leiden. De casual speler wordt platgewalst door iemand die koste wat't kost moet winnen. De competitieve speler maakt een serie optimale zetten en wordt vervolgens geconfronteerd met iemand die niet tegen zijn verlies kan. Twee manieren om naar dezelfde situatie te kijken. Houd rekening met elkaar en zorg dat het bespreekbaar is als er irritaties zijn. Bovenal: begrijp dat niet iedereen op dezelfde manier speelt!

OK, en wie spelen er dan allemaal?
Voor wie er allemaal spelen is er een lijst. Wil je er ook in, stuur de TS van dit topic dan een DM.

GoT UsernameBGG UsernameFavoriete GamesLocatie
Jk_WJk_WDominion | HiveUtrecht
hellknighthellknightD&D 3.5 | Carcassonne |
Memoir '44
Roosendaal
dommerickN/ADominion | CatanHilversum
Nick_SN/ADominion | Agricola | Dungeon Lords | A Game of Thrones | D&D 3.5Bodegraven
GeckooN/ADominion | Magic: The Gathering | Catan | Risk | AlhambraWijk en Aalburg
DIkkiedikdikN/AHeel breed :) Vooral bordspellen.Harlingen
MADG0BLINMADG0BLINAgricola | Puerto Rico | 7 Wonders | Dominion | War of the RingEmmeloord
magicstarN/AD&D 4th | Carcassonne | Ticket to RideDelft
Cartman!N/ACatan | CarcassonneHilversum
lexN/ACatan | Carcassonne | MunchkinUtrecht
-ko-CommissarBasD&D 4th | Pathfinder | Vampire the MasqueradeBergen op Zoom
maartendmaartendCatan | Descent 2nd edition | Mysterium | Assault on Doomrock | King of Tokyo | Mage Knight |
Weerwolven | War of the Ring
Terneuzen
RenquinN/ACatan | Carcassonne | Risk |
Monopoly | Olie voor de Wereld
Rotterdam
frumperN/ACatan | Meeste 999 gamesAlmere
Awaken1N/ACatan | Carcassonne | Risk |
Monopoly | Cluedo
Venray
ViNcEthe_vinmanLords of Waterdeep | Love LetterArnhem
laneriosN/ARelic | Zombie 15'Zoetermeer
LoondijkeLoonensCastles of Burgundy | Fresco | Dead of WinterMade
ShitHappensN/ACatan | Carcassonne | Monopoly | Ticket to Ride
MvdbeldMvdbeldGame of Thrones - Second Edition | Scythe | Western LegendsHeemstede

Een kaart met de locaties van alle GoT gamers kan hier worden gevonden. Je kan ook zelf op deze kaart je locatie aangeven.

Wormaap wijzigde deze reactie 21-01-2019 23:05 (190%)

Ticking away, the moments that make up a dull day.

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
TS is nog WiP :) Als iemand handig is met mooie tabelletjes enzo, laat me dan even wat weten, dan maak ik je mede-auteur.

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
quote:
Het feit dat die in TL staat en er vanuit de mods een verzoek lag om een nieuw deel in AZ te maken. Zie ook de laatste pagina van dat topic.

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
De spelerstabel en linkjes wilde ik eerst nog even doorheenlopen. Ik denk niet dat er een hele serie links naar DIY-gamingsites nodig is, terwijl daar eigenlijk nooit in het topic over gesproken wordt. In de spelerstabel staan ongetwijfeld ook veel mensen die helemaal niet actief zijn. Ik zal'm erinzetten en later uitdunnen.

De titelchange is omdat de oude titel te lang was om er nog een 'Deel 2' achter kwijt te kunnen. Board Games dekt m.i. niet de volledige lading, aangezien RPG's en card games daar niet onder vallen.

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Gisteren is Star Realms binnengekomen. Bij mijn ouders laten bezorgen en meteen twee potjes met mijn broer gespeeld (fanatiek MtG'er). Erg leuk! Het is niet direct duidelijk wat de beste strategie is, maar dat cyclen en deck thinning zinnig zijn spreekt natuurlijk voor zich. En toch leuker op de tafel dan op de laptop of telefoon :)

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Ticket to Ride staat bij mij ook op de lijst :) De PC- en iPhoneversies zijn in ieder geval erg leuk!

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
quote:
TERW_DAN schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 10:38:
[...]

En het echt spel is nog veel leuker :D, omdat het allemaal wat soepeler speelt.
Dat vermoeden had ik al. Als ik'm digitaal speel ben ik vooral heel erg bezig met mijn eigen spel. Ik verwacht dat ik door het betere overzicht van een fysieke versie wat tactischer zal gaan spelen :)
quote:
maartend schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 10:38:
En zo heb ik dus weer helemaal nix met TTR.
Stel je voor dat we allemaal het zelfde leuk zouden vinden :P

Wormaap wijzigde deze reactie 24-04-2015 10:40 (21%)

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
quote:
maartend schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 10:44:
Oja, voor de TS.

Mijn BGG naam ; maartend
Mijn fav-games ; DnD mag weg, zo ook warhammer. Kom daar niet meer aan toe.
Wat er wel mag staan ; Mage Knight, Assault on Doomrock, Descent 2nd, Mysterium,
Zou je misschien even linkjes naar je profiel en de games erbij kunnen gooien? Als ik die voor iedereen moet opzoeken kost dat stiekem best veel tijd :P
quote:
TERW_DAN schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 10:44:
[...]

Dat vind ik juist het leuke van TTR. Afhankelijk van hoe je het speelt kan het een heel ander spel worden. Ooit eens een potje gespeeld met iemand die alle locomotieven aan het horden was, en vervolgens in z'n hand hield, waardoor de game heel anders speelde, omdat je in TTR:Europe gewoon die dingen nodig hebt voor bepaalde routes.
En als je met 2 man speelt dan heb je sneller dat de routes gewoon vrij zijn, iets dat je met 5 man weer helemaal niet hebt, dan ligt het snel vol, en zul je tactischer routes moeten kiezen, ipv gewoon heel veel lange routes maken.

vanavond staat een potje TTR Marklín op de planning.
Dit weekend het hele weekend spelletjesweekend, dus grote kans dat TTR ook daar nog wel eens voorij zal komen.
Tot dusver heb ik alleen maar tweespelerpotjes gespeeld. Ik kan me voorstellen dat'ie met meer spelers inderdaad helemaal anders wordt :)

Wormaap wijzigde deze reactie 24-04-2015 10:48 (51%)

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Thanks, ik gooi je erin wijzig je entry :)

Warhammer en D&D zijn hier trouwens ook een beetje vervlogen materiaal. Héél af en toe speel ik het nog eens, maar voor de rest ontbreekt de tijd nogal. Of meer: de behoefte om er tijd voor te maken. Ik speel liever een middag bordspellen dan dat ik Warhammer mini's zit te schilderen. En commitment afgeven om elke x tijd D&D te spelen met een groep zie ik al helemaal niet meer zitten.

Wormaap wijzigde deze reactie 24-04-2015 10:57 (109%)

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
De pijn van Star Realms sleeven, en één kaart over hebben als je sleeves op zijn :')
Gelukkig een kaart uit een expansion, dus dan gebruik ik die wel niet totdat ik weer bij de gamestore ben geweest :P

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Hihi. Ik ging vanavond naar een salsa-dansavond, en kreeg daar van een vriend een uitbreiding voor Neuroshima Hex!
Namelijk 'The Dancer'. Vonden ze wel toepasselijk omdat ik vrij fanatiek dans :+ Binnenkort maar eens proberen :)

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
En hier vandaag ook een flinke boardgamedag :) En alles dat ik meegenomen heb is op tafel gekomen *O*
In totaal bijna tien uur vrijwel non-stop gespeeld :)
Eerst King of Tokyo om erin te komen. Daarna een potje Small World dat eindigde met drie van de vier spelers binnen vijf punten van elkaar. Een pot Love Letter die eindigde in 3-3-3-4, een spelletje Tongiaki (erg leuk, maar vrij onbekend. Goede balans tussen geluk en strategie). Twee potjes Lunch Money (écht niet mijn ding), twee potjes Tiny Epic Kingdoms (viel een heel stuk beter in de groep dan ik had verwacht :) ), een pot Munchkin (ik weet weer waarom ik dat spel normaal niet speel) en als afsluiter omdat de twee dames moe waren en de andere gast Dominion cool vindt en vroeger ook MtG heeft gespeeld een potje Star Realms. En nu ben ik moe :P

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
quote:
Friendly local game store en Online game store :)

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Nice find! :)
Hier viel de vrijmarkt tegen. Ik had gehoopt misschien een afgeragde Catan tegen te komen ofzo, maar verder dan heel veel Ganzenbord, Zeeslag en '50 in één' spellendozen kwam het niet :P

Wel nog een potje King of Tokyo gespeeld. Qua gameplay vind ik het een beetje beperkt, maar hij blijft leuk, vooral met een groep die zich flink inleeft :)

Wormaap wijzigde deze reactie 28-04-2015 09:55 (28%)

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Hebben jullie trouwens nog spellen die jullie niet leuk vinden, terwijl ze wel populair zijn? Iemand noemde hier al Ticket to Ride, bijvoorbeeld. Zelf ben ik geen fan van Pandemic en Munchkin, om maar eens iets te noemen :)
Klassieke games als Ganzenbord en Monopoly zullen de meesten hier wel niet heel geweldig vinden lijkt me?

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Gisteren met autopech langs de weg wachten op de ANWB. Wat doe je dan? Een potje Star Realms pass'n play op je telefoon met vriendinlief die naast je zit natuurlijk :)
(Bougiekabel van de bobine losgeschoten, als ik het had gezien hadden we dat potje thuis op de tafel gespeeld, maarja. Wel nog twee spelletjes Quarto gedaan :))

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Mobile versies vind ik vaak een beetje onoverzichtelijk. Daar merk ik ook dat ik veel minder oplet wat mijn tegenstander doet en meer mijn eigen spelletje speel. Small World met mijn vriendin op de laptop vind ik juist ideaal. Een potje duurt ineens 20 minuten in plaats van drie kwartier, en we kennen allebei het spel goed genoeg om fatsoenlijk te spelen :)
Maar analoog blijft ook gewoon leuker, naar mijn mening.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Klinkt best cool. Ik heb'm opgeslagen en zie later wel of ik nog enthousiast ben :)

Wat doen jullie trouwens met kaarten die gesleeved niet meer in de doos passen? Voor Star Realms heb ik twee deck boxen gekocht, maar de kaarten van bijvoorbeeld King of Tokyo passen met sleeves ook niet meer in de doos. Niet sleeven? Nieuwe box insert maken?

En hoe vervoeren jullie grote spellen? Small World past bijvoorbeeld niet plat in een grote boodschappentas, maar als ik'm op zijn kant vervoer vliegt alles door de doos. Nu stop ik ze meestal plat in plastic zakken die ik dan in mijn handen draag in plaats van aan de hengsels. Maar als ik een game of zes meeneem wordt dat ook snel onhandig.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Nog maar een vraag dan, we moeten het topic wel leuk houden natuurlijk :)
Mijn vriendin en ik spelen vaak met zijn tweeën, en we hebben best wat leuke spellen voor twee spelers. Maar waar ik er meer van zou willen zijn spellen die met twee even leuk zijn als met meer spelers, want we spelen ook vaak met groepen. Small World vind ik met twee spelers eigenlijk het leukst, maar is met meer ook helemaal prima. Neuroshima Hex schaalt wat mij betreft perfect naar verschillende groottes. Maar King of Tokyo vind ik bijvoorbeeld niet zo leuk met zijn tweeën. En Tiny Epic Kingdoms geeft met twee spelers heel veel ruimte om dominant te worden als je vroeg een beetje voor komt te liggen. Tweespelerspellen als Quarto of Star Realms spelen we ook graag, maar het is weer zo jammer om dan ons enthousiasme niet met de groep te kunnen delen. Tips van harte welkom :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
quote:
Christiano007 schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 20:05:
[...]

Hoe lang duurt een potje Small world met 2 ?
20 á 30 minuten, ook afhankelijk van hoe snel je de setup doet. Op de laptop zijn we meestal in 15 á 20 minuten klaar.
quote:
maartend schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 20:12:
[...]

En welke SM is het leuxt?
Geen idee. Ik heb alleen het basisspel, en op de laptop hebben we de uitbreidingen nog nauwelijks gespeeld.

Wormaap wijzigde deze reactie 01-05-2015 20:46 (30%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Dat is hier ook bekend. Ik heb nog 10+ spellen die ik nog niet gespeeld heb :X
Een deel daarvan is wel fillers en klein grut dat ik voor minder dan een tientje heb opgepikt in Essen :P

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Hihi. Zojuist een 5-player potje Small World gespeeld en met één punt verschil naar de nummer twee gewonnen :) Diplomaat trollen in een paar bergregio's zorgde ervoor dat er op het eind van het spel nog zes van de zeven lagen. Daarna met rijke elven het vervallen ras van de sterkste tegenstander opgegeten en de metagame met de ander drie spelers gespeeld. Two-player vind ik nog steeds leuker, maar dit was ook erg de moeite waard :D

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Helaas weer allemaal NL versies. En met verzendkosten erbij komt Eight Minute Empire duurder uit dan mijn lokale spellenwinkel. Hopelijk hebben anderen meer succes :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Dus... Toen ik mijn eerste Star Realms base game kocht had ik een stuk of wat kaarten waarvan de achterkant een andere kleur had dan de rest:

Bij de nevel in de linkerbovenhoek van de kaart is het duidelijk te zien. De slechte kaart is groenig, terwijl de goede kaart paarsig is.
Daar heb ik toen contact over gehad met het SR support team, waar ik doorverwezen werd naar de verkoper. Die heeft de kaarten vervangen. Die zijn vandaag bij mijn ouders binnengekomen, dus ik heb nog niet gezien of die wel goed zijn.

Fast forward naar vandaag. Om ook leuk met meer spelers te kunnen spelen heb ik een tweede base game set gekocht, bij een andere winkel. En tot mijn grote schrik en verbazing zitten ook hier 16 kaarten in met het zelfde probleem. Wat ook interessant is, is dat het niet allemaal dezelfde zijn, maar wel deels. Een snelle zoektocht op BoardGameGeek leert me dat ik verre van de enige ben die dit probleem heeft. Daarnaast lees ik ook dat SR support hier vaak érg slecht mee omgaat. Ik heb de winkel en SR support gemaild. Ik ben benieuwd wat ik er deze keer op terug ga krijgen.
Na jaren M:tG gespeeld te hebben moet ik zeggen dat ik erg teleurgesteld ben dat een bedrijf dat card games maakt blijkbaar te weinig interesse heeft in hun product om te zorgen dat ze geen gemarkeerde kaarten de wereld in sturen.

Edit: Binnen acht minuten(!) een mail terug van SR support met excuses en als goedmakertje een code voor de expansion voor de digitale game. Da's dan wel weer netjes :)

Wormaap wijzigde deze reactie 09-05-2015 17:58 (5%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
De naam begon als 'Table top games', en is hierin veranderd omdat dat inderdaad duidelijker is voor de niet-kenners. 'Other' er nog tussen maakt de titel m.i. nodeloos lang en wellicht correcter, maar minder duidelijk. Ik zou ook zo snel niet weten hoe lang een titel op GoT mag zijn, de titel van het vorige topic aanvullen met 'Deel 2' pastte in ieder geval niet.
Na even opzoeken blijkt 'tabletop' als één woord inderdaad correct te zijn, ik zal een TR aanmaken om dat aan te passen.

Miniatures heb ik toegevoegd, dank voor de aanvulling :)

Vandaag heb ik Patchwork ook aangeschaft. Ik ben benieuwd! De regels zien er in ieder geval afdoende simpel uit om snel bezig te zijn. En volgens mij wordt het door het ruimtelijke element op het bord een stuk lastiger dan het op het eerste gezicht lijkt :)

En eigenlijk was ik in de spellenwinkel om mijn verkleurde kaarten uit Star Realms om te laten wisselen. Maar het setje dat de eigenaar opentrok om dat te doen had ook verkleurde kaarten. Hij komt er dus later op terug.
Gelukkig heb ik twee base games, anders begon dit lichtelijk irritant te worden :X

Wormaap wijzigde deze reactie 12-05-2015 17:46 (15%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
quote:
Christiano007 schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 18:22:
Wat een gemiereneuk :P

Small World met de vriendin gespeeld, en het was een geslaagde pot. Ze vond het leuk dus dan doen we het vaker :)
Hij is leuk hè? :)
Gisteravond ook nog een potje met mijn vriendin gedaan. 113 tegen 56 gewonnen, dat was wel weer een beetje jammer. Hopelijk is de volgende keer weer wat spannender :)

Wat betreft de titel van het topic: De mensen in mijn gamegroepen gebruiken juist allemaal de Engelse termen, dus dat variëert blijkbaar. Voor de rest vind ik dat onderwerp eigenlijk niet interessant genoeg om verder lang over te discussiëren. Laten we het weer over de inhoud hebben :)

Wormaap wijzigde deze reactie 12-05-2015 19:24 (24%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
De meeste mensen op BGG houserulen de diplomaat weg bij 2p potjes. Die is een beetje overpowered dan :)

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
quote:
Robkazoe schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 14:14:
In een 4+ player ronde is ie zo goed als waardeloos omdat iedereen je praktisch altijd kan aanvallen op één speler na. Leuk om soms een beetje te cockblokken maar vaak totaal niet zinvol. Maar kan mij goed bedenken dat in een twee speler potje het erg sterk is. Vooral als veel van de gebieden van jou zijn.
In 5p heb ik hem wel eens gebruikt om in de eerste paar rondes een tegenstander naar iemand anders te forceren. Door aan een kant zijn gebieden in te sluiten met die van mij en dan de diplomaatkracht op hem te gebruiken kon hij weinig anders dan een andere tegenstander aanvallen :) Aan mijn andere kant had ik nog lege ruimte waardoor ik mijn trolletjes prima kon positioneren om z.s.m. in verval te gaan.
quote:
denyos schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 14:33:
Het werkt ook alleen als je de ander zijn actieve ras niet heeft aangevallen. Dus dat beperkt de kracht natuurlijk ook wel. Gewoon lekker elkaars inactieve ras uitmoorden totdat de ander niet anders kan dan jouw actieve ras aanvallen.

edit: al zit ik nu online even de regels terug te lezen en het zou best kunnen dat wij de regels altijd fout hebben gespeeld :z
Wat had je dan fout gespeeld? Je omschrijving klinkt goed.

Wormaap wijzigde deze reactie 13-05-2015 14:42 (24%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Vandaag onze eerste twee potjes Patchwork gespeeld. Hij is inderdaad érg leuk :) Ik was alleen het eerste potje vergeten dat je puntenaftrek krijgt voor lege vakjes, dus toen vriendinlief me daar fijntjes op wees en ik nog welgeteld één punt overhad, had ik best hard verloren :P

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Essen is gigantisch groot. Daarnaast zijn er veel nieuwe releases en inderdaad vaak goede kortingen. Engelstalige spellen genoeg. Het is hét evenement van het jaar in Europa, ook voor de uitgevers.

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Vandaag jarig, en twee spellen op mijn wish list gekregen :)

Net de regels van Twilight Struggle eens doorgelezen, en volgens mij gaat dat zijn nummer 1 positie op BGG wel waarmaken :) Heel veel mogelijkheden en verschillende balletjes die hooggehouden moeten worden als ik het zo zie.

Hive kende ik al, en wilde ik graag ook zelf hebben :)

Wormaap wijzigde deze reactie 23-05-2015 15:02 (6%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Gisteravond hebben mijn vriendin en ik ons eerste potje Twilight Struggle gespeeld. Omdat het spel ferm op nummer 1 staat in de BGG top 76000, waren met name mijn verwachtingen hooggespannen. Vriendinlief was een beetje bang dat het wellicht een superzwaar spel zou zijn, maar ook wel benieuwd. Nou, dat superzware valt reuze mee. Ja, er zijn wat regels te lezen (nadat ik het regelboekje twee keer door heb gelezen ben ik een half uurtje bezig geweest met regeluitleg, deels natuurlijk gehinderd doordat ik het spel zelf nog nooit gespeeld had), maar het spel zit vol met reminders, en nadat we het een béétje doorhadden hebben we eigenlijk nauwelijks naar het boekje hoeven grijpen, ook door de uitstekende player reference kaarten :)
Het spel zelf is vooral enorm zenuwachtig. Je speelt binnen een beurt om en om acties d.m.v. kaarten. Hierbij ontkom je er niet aan om dingen te doen die sterke positieve effecten hebben voor je tegenstander. Het is dus constant afwegen hoe je jezelf in een goede positie brengt zonder je tegenstander teveel te helpen. Daarnaast worden gebieden bevochten omdat iemand ze belangrijk maakt. Mijn vriendin was ineens veel invloed naar Azië aan het verplaatsen. Waarom!?!?!? Heeft ze een scorekaart voor Azië en moet ik zorgen dat ik daar ook invloed krijg, of versterk ik mijn positie in Europa omdat ik die scorekaart zelf in mijn hand heb. Het is onmogelijk om alles goed te doen, en alles dat jij en de tegenstander doen heeft behoorlijke invloed op de situatie. Zo ging Europa in één beurt van USSR 'domination' (spelterm) naar VS domination. Dat maakt het een ontzettend leuk spel tot dusver :) We hebben uiteindelijk maar drie beurten gespeeld, omdat het laat werd. Donderdag gaat'ie weer op tafel en dan gaan we hopelijk een hele pot spelen :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Vanavond hebben mijn vriendin en ik ons eerste 'echte' potje Twilight Struggle gespeeld. En het is écht een heel gaaf spel :) We hebben ergens tussen de twee en drie uur gespeeld, maar ik had totaal niet door dat we al zo lang bezig waren omdat het spel constant interessant blijft. Ik heb maar een of twee keer het regelboekje nodig gehad, en dat was meer om te dubbelchecken dan wat anders :) Het spel kan heel snel omslaan als iemand een paar goede zetten doet, dus een achterstand hoeft niet allesbepalend te zijn. Deze wil ik zeker nog heel vaak gaan spelen! (En ik heb gewonnen, altijd leuk :P)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Patchwork, Small World, Twilight Struggle, Hive, Quarto, Star Realms. Ik vergeet vast nog wat, maar die vind ik stuk voor stuk erg leuk met zijn tweeën :)

Vandaag heb ik voor het eerst Theseus: The Dark Orbit gespeeld. Ook enorm de moeite waard. Je rent constant achter elkaar aan, wat het best een zenuwachtig gevoel geeft. En dat past wel bij aliens en marines op een ruimtestation :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Van de spellen die ik heb genoemd zijn alleen Small World en Theseus überhaupt met meer dan twee spelers te spelen. Small World vind ik dan zelf op zijn best (maar daar zijn de meningen over verdeeld). Theseus is een two-player spel dat ook met meer dan twee gespeeld kan worden. De rest is allemaal two-player only.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
TTR Europe is hier waarschijnlijk ook onderweg. (Waarschijnlijk, bijna zeker. Vrienden hadden het over mijn verjaardagscadeau dat nog aan moest komen, omdat ik per ongeluk Legendary Encounters: An Alien Deckbuilding game had gekocht, terwijl die op de BGG Wishlist die ik ze door heb gestuurd stond, en ik hoorde er een TTR Europe en Letters from Whitechapel noemen :) )

En zojuist maar 1000 sleeves besteld. LE:aADG heeft er alweer 500+ nodig. 55€ shipped voor 1000 Ultra Pro Standard sleeves is best OK denk ik :) Vind ik toch fijner dan die enorm dunne van een tientje per 1000. Ik had er ook nog wat nodig om al mijn Star Realms sets weer te sleeven (heb wat sleeves erafgehaald toen ik er niet genoeg had voor Twilight Struggle, en heb sowieso nog wat niet-gesleevede kaarten, weet zelf nieteens meer hoe en wat 8)7 ).
En dan heb ik er nog een paar honderd over voor toekomstige games, ook altijd fijn :)

Jammer dat TTR: Europe en Sushi Go! weer kleinere (56 x 87mm) kaartjes hebben, dus daar moet ik er ook nog 300 van gaan bestellen :')

Wormaap wijzigde deze reactie 01-06-2015 19:44 (6%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
quote:
TERW_DAN schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 11:27:
Jeej, net de laatste charactersheets voor Galaxy of Trian binnengekregen :)
Weer eentje die ik af kan vinken op m'n kickstarterlijst.
Dan komen mijn mini's e.d. waarschijnlijk ook binnenkort aan. Eindelijk :)

En Legendary Encounters: An Alien Deckbuilding Game en Sushi Go! zijn binnen :) Helaas pas donderdag tijd om langs mijn ouders te rijden, dus ik kan mijn grijpgrage vingertjes er nog niet op loslaten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
quote:
TERW_DAN schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 13:47:
[...]

Ja, heeft effe geduurd :P
Maar ik ga sowieso uit bij Kickstarters dat die deadline toch niet hard gehaald wordt. Ergens vind ik dat ook helemaal niet zo erg. Ik wacht liever een maandje op een goed afgewerkt spel, dan dat het vlug geleverd wordt en het nog niet helemaal af is.
Mja, dat is wel waar. Ik heb wel nog wat gezeur gehad omdat ze mijn betaling voor de add-ons niet verwerkt hadden, me een reminder stuurden en vervolgens anderhalve maand niet reageerden op diverse mails, Kickstarter PMs en een comment met info over mijn reeds gemaakte betaling. Daardoor was mijn vertrouwen nogal gedaald. Uiteindelijk toch bevestiging gekregen dat ze mijn betaling binnen hadden (drie maanden voor de reminder al gemaakt...) en dat alles opgestuurd wordt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Een Kickstarter voelt verder wel een beetje als een cadeautje voor je toekomstige zelf :) Tegen de tijd dat'ie geleverd wordt ben ik meestal alweer half vergeten dat ik gebackt heb. Zo moeten Norsaga, Exploding Kittens en Blood Rage ook nog geleverd worden :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
quote:
Darkfreak schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 15:07:
[...]

Exploding Kittens :D! Ik ben ook met smacht aan het wachten op mijn doos. Benieuwd wat die super secret gift gaat inhouden :') (een plushie kitten, GIEF!)

Uiteindelijk weet ik bijna zeker dat de game enorm overhyped is. Maar ik twijfel er niet aan dat ik er wel wat leuke gamemomenten uit ga krijgen ^^
Natuurlijk is die game overhyped :P En als The Oatmeal hem niet had geïllustreerd had niemand ernaar omgekeken. Maar een volslagen debiele filler die je niet te serieus moet nemen gaat inderdaad vast voor leuke momenten zorgen. Ik kan nu al niet wachten om heel had NOPE! te schreeuwen :)

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Mijn Galaxy of Trian-spul is ook binnen. Van het weekend maar eens kijken of ik nu alles heb waarvoor ik gebackt heb, want dat blijkt dus nog niet helemaal zeker te zijn als ik het zo lees.

Aangezien er hier ook nog wel wat fans van Small World zitten, Days of Wonder neemt vanaf/op 9 juni orders aan voor de Small World Designer Edition.
Voor 450$ laat ik hem aan me voorbij gaan, maar misschien is er hier iemand zo gek fanatiek :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
quote:
ViNcE schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 12:32:
Gisteren twee nieuwe spelletjes gespeeld:
- Seasons was erg leuk met z'n tweeen, maar er is wel veel bij te houden. Puntje van jou gaat naar mij, eind van het rondje krijg ik nog een puntje, behalve als het einde seizoen is, ... Dat moet je wel erg goed in de gaten houden. Maar het was simpel uit te leggen en speelde best vlot.
- One Zero One was een kickstarter, maar ik speel zelden twee speler spellen. Dit was veel leuker dan ik had verwacht. Micro game met een programmeer thema dat echt ontzettend goed in elkaar zat. We hebben het drie keer gespeeld en erg veel lol gehad. Voor even tussendoor zeker een aanrader.
One Zero One is leuk inderdaad. Daar heb ik met een vriend een paar potjes van de PnP van gespeeld. Sinds de 'echte' versie binnen is gekomen heb ik'm nog niet uit het doosje gehad, toch maar eens doen :)

Zelf gisteravond weer een potje Twilight Struggle gespeeld met mijn vriendin. Deze keer speelde ik met de USSR. Vriendin werd in beurt drie een beetje overvallen door een hand met drie scoring cards (Europe, Asia én Middle-East, alles dat je op dat punt kan hebben). Die kreeg ze niet echt lekker weggewerkt, dus tegen het einde van beurt vier kon ik de win op VP pakken.
Na drie potjes kan ik hem nog steeds enorm aanraden. We weten ondertussen redelijk wat er in early war aan kaarten voorbij gaat komen, en daardoor wordt het spel daar een stuk tactischer.

Van het weekend gaat Legendary Encounters: An Alien Deck Building Game voor het eerst op tafel komen. Eerst nog checken, ordenen en sleeven, maar ik heb er zin in! :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
En vanavond Legendary Encounters voor het eerst gespeeld :)
Eerst twee uur bezig geweest met sleeven, sorteren en controleren of alles in de doos zat. Daarna de eerste twee potjes gedaan.

Conclusie: Top! Het deck building gebeuren voelt wat trager dan bijvoorbeeld Star Realms of Dominion, maar dat is vooral omdat er meer gebeurt tussen je beurten. Doordat de vijanden op je af komen zonder dat je ziet wat het is geeft het best een spannend gevoel. En dood is dood, waardoor de dreiging een stuk echter voelt dan bij spellen waar player elimination niet voorkomt. Tijdens ons eerste potje kreeg ik vroeg een Face Hugger in mijn gezicht die we niet stuk kregen. Dan wordt er een Chest Burster-kaart in je discard pile gegooid die bij je volgende reshuffle meegaat. Raap je die, ben je dood. Daardoor werd elke beurt het kaarten rapen al spannend, terwijl ik mijn stinkende best deed om nog zoveel mogelijk te betekenen voor mijn vriendin. Uiteindelijk ging ik dood en heeft zij het nog redelijk uitgehouden, om uiteindelijk toch verslagen te worden door drie Aliens tegelijk.
Tweede potje wat tactischer gespeeld, en uiteindelijk gewonnen. Toch voelde het nog spannend omdat we een aantal keer redelijk in de penarie zaten.
De kwaliteit van de playmat is top. De kaartjes zijn wat minder, dus sleeven is wel aan te raden.

Morgen gaat'ie met een andere groep op tafel, eens kijken of'ie daar net zo goed bevalt :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
quote:
HellPunk schreef op zondag 07 juni 2015 @ 11:10:
Zit er nog iemand in de KS van Samara? Ik was deze eigenlijk nog nergens tegengekomen, maar ziet er wel de moeite uit. Een Nederlands product overigens, van Corné van Moorsel van Cwali, een uitgever die zijn strepen al verdiend heeft. Woont hier net over de grens in Maastricht, vind het wel leuk dat hij pickup bij hem thuis aanbiedt :) .
Ook gebackt, ziet er leuk uit :)
En als jij in de buurt van Maastricht zit, stuur me dan eens een DM. Mijn vriendin woont in Maastricht en ik ben daar bijna altijd, dus misschien kunnen we dan eens een keer iets spelen :)

Zelf vandaag weer een game day gehad. Twee potjes Legendary Encounters, een potje 4p Star Realms en een potje Sushi Go! gespeeld. Die laatste is nog wat sneller dan op het doosje staat. Het doosje zegt 15 minuten, maar we waren in 15 minuten klaar inclusief speluitleg :) En nog leuk ook. Lekker licht, dus een hartstikke prima filler!

Wormaap wijzigde deze reactie 07-06-2015 19:28 (17%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Ook hier één keer gespeeld en niet zo'n fan. Het heeft een hoop mini's, en dat heeft inderdaad appeal op Kickstarter. Qua game heeft het een zooi onlogische regels (waarom raak ik per definitie mijn teamgenoot als eerste als ik schiet op een square waar een teamgenoot en een zombie staan?) en vond ik het niet zo interessant.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
quote:
Chevalric schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 10:43:
[...]

Die regel is er bij Black Plague uit gehaald.

De aantrekkingskracht zit 'm (volgens mij) in:
1. mini's
2. leuke referenties naar pop culture in de heroes
3. co-op
4. campaign

Het is hardcore ameritrash, dus veel thema en weinig strategische diepgang. Als je dus vooral van spellen houdt waarbij je met blokjes mag schuiven en een spreadsheet nodig hebt om keuzes te maken (oftewel een hardcore euro game liefhebber bent), dan is dit geen spel voor jou :+.
Haha, dat is waar :) Niks mis met Ameritrash games in het algemeen. Ik kan Descent en Arkham Horror bijvoorbeeld best waarderen, maar Zombiecide is me wat te ver doorgeschoten die kant uit.
Maar ik ben inderdaad vooral geïnteresseerd in Eurogames.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Yep, CMoN weet precies wat de Kickstarter-crowd wil.
En laat ik eerlijk zijn: Ik heb Blood Rage ook hoofdzakelijk gebackt vanwege de doos vol coole mini's. Dat ik dan achteraf lees dat Eric Lang een gerespecteerd gamedesigner is en de game dus waarschijnlijk ook nog gaaf is, is mooi meegenomen :+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Ugh. Mini's schilderen ben ik wel klaar mee. * Wormaap heeft jarenlang Warhammer en Warhammer: 40.000 gespeeld :X

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
quote:
corset schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 09:01:
En hey, per bordspel kunnen ze een nieuw huis kopen :+ Dus inderdaad, waarom niet. Ze verdienen stukken meer dan elke andere boardgame maker (behalve misschien FFG)
Games Workshop zal ook nog wel meer verdienen. En dan hebben we het nog niet over Hasbro, MB en de andere fabrikanten van de 'klassieke' bordspellen. Binnen moderne bordspellen zit je er inderdaad niet ver naast denk ik :P

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
quote:
HellPunk schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 13:25:
Ik heb bij mezelf gemerkt dat Kickstarter grotendeels los staat van mijn aankopen bij de FLGS. Ik back meestal spellen waarvan ik verwacht dat ik ze in mijn FLGS nooit ga zien, de spellen op mijn reguliere wishlist komen nog gewoon van bij de FLGS vandaan.

De grootste concurrent van de FLGS is voor mij de OLGS, maar als je de verzendingskosten erbij rekent is het verschil vaak peanuts en dan vind ik het toch leuker om meteen met de doos naar buiten te kunnen lopen. Het helpt wel dat mijn FLGS meestal erg redelijk is in zijn prijzen en goede service levert - dure winkels die niets voor hun klanten willen doen moeten er niet van opkijken dat de winkelbel niet rinkelt :)
Naar welke FLGS ga jij? Ik ga normaal in Maastricht naar Vlieg-er-uit, maar ik vind het jammer dat die vooral Nederlandse vertalingen van spellen heeft liggen. Hij kan wel Engelse versies bestellen, maar meestal veel (20 tot 30%) duurder dan de NL-versies. Verder wel altijd topservice, als er iets mis is wordt het netjes opgelost. Maar van de andere kant heeft de eigenaar zelf niet zoveel met spellen (hij is meer van de vliegers die'ie ook verkoopt), dus een 'wat heb je nog binnengekregen dat je denkt dat ik leuk vind?' gaat niet gebeuren.
Vanwege het prijsverschil met Engelstalige spellen koop ik toch het meeste online. Dan haal ik de verzendkosten er meestal toch ruim uit.
quote:
corset schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 09:40:
GW = geen bordspel maker :p dat ze ze hebben is puur toeval :+
GW weet zelf amper wat ze zijn :+ Kritiek op regels wordt vaak afgedaan met 'We're a miniatures company'. Maar ondertussen worden die mini's toch echt verkocht door het spel dat ermee gespeeld wordt. En dan zijn er ook nog andere bordspelfabrikanten die GW-IP in licentie hebben. Bijvoorbeeld FFG met Relic, dat zich in het 40k-universum afspeelt.
Maar ik vond GW wel deels vergelijkbaar met CMoN, aangezien bij beiden de mini's en de games onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Was verder ook maar een snelle vergelijking, hecht er niet teveel waarde aan :+

In other news: gisteren twee verlate verjaardagscadeaus gekregen van mijn vriendengroep. Ik mag me nu ook eindelijk bij de TtR-familie voegen :) En ik ben onder de indruk van de kwaliteit van de spellen. Met Small World erbij heb ik nu drie Days of Wonder-games, en in alledrie de gevallen zijn de doos en componenten ontzettend goed :)

Wormaap wijzigde deze reactie 10-06-2015 13:49 (27%)

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Pathfinder is een prima systeem (jaren gespeeld), maar als het issue met (A)D&D is dat je niet gebonden wil zijn aan vaste classes en alignments, dan ga je met Pathfinder ook niet ver komen.
Geen persoonlijke ervaring, maar ik heb gehoord dat Dungeon World veel vrijheid geeft, mede door een kleine regelset. Maar als ik even snel zoek heeft die ook vaste classes.

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Dus... Gisteravond op game night het eerste potje TtR met de groep gespeeld (ik had de digitale versie al wat keren gedaan). En het viel mij nogal tegen. Gelukkig is de reden daarvoor makkelijk te verhelpen. Er was namelijk een speler die het spel al een behoorlijk aantal keren had gespeeld, en erop stond dat we VPs voor geclaimde routes niet bijhielden tijdens het spel 'want het is veel makkelijker om die op het eind te tellen want iedereen vergeet altijd zijn score bij te werken'. Makkelijk was het zeker. Maar het niet weten wie waar staat verandert het spel wel in een multiplayer solitaire-fest. De enige interactie kwam van spelers die elkaar per ongeluk blokkeerden, er werd totaal niet tegen elkaar gespeeld. Niet vreemd, als je niet weet wie er voor ligt. Volgende keer sta ik erop dat de scores tijdens het spel bijgewerkt worden, want kom op, in alle andere spellen waar we VPs scoren tijdens het spel kunnen mensen het wel bijhouden, maar hier is het ineens te moeilijk?

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
quote:
ViNcE schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 15:00:
[...]

Hmm, zo spelen wij het ook altijd. We vergaten ook regelmatig de punten erbij te tellen, dus dat doen we nu aan het eind. Je hebt altijd wel een idee wie er voor staat, maar ik speel nooit zo op de punten. En dan is het aan het eind juist spannend.
Voor mijn gevoel maakt het het verschil tussen met z'n allen een beetje casual treintje bouwen en op het eind zien wie daar wat leuks mee heeft gedaan, en competitief spelen, inschatten waar mensen staan en met een plan spelen om te winnen. Natuurlijk weet je nooit iemands volledige score, maar iemand die drie tickets in zijn hand heeft zal daar nooit meer dan een punt of 40 op scoren, dus je hebt wel een idee. Als de tickets én de score van de routes onbekend zijn ben je alleen maar voor jezelf aan het spelen.
Althans, dat is hoe ik het ervaar :)
In een beurt waarin je een route claimt doe je daadwerkelijk maar twee dingen: route claimen, punten opschuiven. Iemand die de capaciteiten heeft om de regels van het spel te begrijpen moet dat ook kunnen. Anders kan ik Twilight Struggle, Theseus, Small World, Patchwork en elk ander spel waarin VP's tijdens het spel worden berekend ook de deur uitdoen.

Wormaap wijzigde deze reactie 12-06-2015 15:17 (16%)

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
quote:
ViNcE schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 15:31:
[...]

Ik speel vooral casual. Ik speel wel om te winnen, maar ik zou nooit in de eerste rondes al iemand blokken omdat ik weet welke routes ze hebben. Wat dat betreft heb ik wel de Rahdo mentaliteit. Ik probeer hier ook aan te werken. Binnenkort wil ik Cosmic Encounter kopen om wat meer 'take that' games te spelen :) .Het ligt er ook aan met wie je speelt denk ik. Ik heb een keer op een spellenavond Tsuro gespeeld. Ik kon bij de eerste of tweede kaart al iemand er uit spelen. Toen vroeg ik of ze allemaal voor de gezelligheid speelden of voor de 'kill'. Ze gingen voor het laatste, dus boem die lag er meteen uit.

Misschien zijn mijn vrienden wel juist allemaal watjes dat we zo soft spelen
Haha, dat scheelt wel natuurlijk :) Ik ben een voorzichtige poging aan het doen om mijn moeder geïnteresseerd te krijgen in boardgames. Niet dat ik heel vaak met haar zal spelen, maar ze ziet steeds dingen voorbijkomen (mijn pakketjes worden bij mijn ouders bezorgd omdat die vaker thuis zijn dan ik), en heeft het idee dat het allemaal maar ingewikkeld is. Haar zou ik nooit keihard blokkeren voordat ze het zelf gaat doen.
Maar in de groepen waarmee ik regelmatig speel wordt er altijd competitief gespeeld. Iedereen probeert optimaal te spelen, en als dat betekent dat je je medespelers keihard raakt, dan is dat eerder mooi meegenomen dan jammer. Daar pakken mensen een sashimi-kaart in Sushi Go! waar ze niets mee kunnen omdat een tegenstander'm nodig heeft. Of pakt iemand al haar tokens op in Small World omdat ze toch niet meer kan winnen en op die manier iemand harder terug kan pakken voor een eerdere actie. En is het in de metagame om de tafel enorm belangrijk om iedereen te overtuigen dat iemand anders voorligt omdat iemand die te ver voor dreigt te komen altijd teruggehaald wordt. Ik kan ontzettend genieten van het feit dat spelletjes op het scherpst van de snede me aan het denken zitten, en gelukkig zitten de meeste mensen in mijn groepen er vergelijkbaar in :)

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Vandaag een potje TtR gespeeld met mijn moeder en mijn vriendin, en deze keer wel score bijgehouden. En zoals een aantal mensen al zeiden: het viel reuze mee qua fiddlyness. Meestal dachten we er zelf aan, en als iemand het vergat herinnerde iemand die persoon eraan. En degene die bij de marker komt verplaatst hem. En mijn moeders 'Ooooh, maar ik lag zo ver voor!' toen ik de Stockholm - Petrograd tunnel pakte voor 21 punten maakte het al de moeite waard :)
Iedereen moet natuurlijk zelf weten hoe'ie het spel wil spelen(!). Ik blijf echter wel bij mijn eerdere statement dat ik het vreemd vind dat mensen het opschuiven van een marker teveel tijd vinden kosten.

Dat potje TtR: Europe was overigens onderdeel van een poging om mijn moeder te laten zien dat mijn spellen niet altijd moeilijk of superlang hoeven te zijn. Omdat ik al mijn pakketjes bij mijn ouders laat bezorgen ziet ze nogal wat voorbij komen, en baseert haar beeld daarop. Dus ik heb haar gevraagd of ik in ieder geval een poging mag doen om het tegendeel te bewijzen. En daar stond ze, enigszins skeptisch, wel voor open.
Dus we zijn begonnen met twee potjes Sushi Go! Lekker simpel, lekker snel. Tijdens het tweede potje had ze het aardig door en heeft ze gewonnen. Daarmee was ze ook wel in de stemming :)
Daarna dus een potje TtR: Europe. Ik heb de uitleg in twee delen geknipt. Eerst het bouwen van routes en het pakken van kaartjes, daarna een paar beurten spelen met alleen die twee dingen. Zodra dat er redelijk in zat heb ik de tickets, stations en het speleinde uitgelegd. Ik vind het vaak prettig om uitleg op die manier in delen te doen, omdat er vaak dingen zijn die veel makkelijker uit te leggen zijn als mensen mechanics waar die dingen op leunen doorhebben. Bij Small World speel ik bijvoorbeeld bij voorkeur een paar beurten zonder speciale krachten. Iedereen krijgt een handvol tokens en gaat gebieden overnemen en VP's scoren. Zodra mensen dat doorhebben kunnen ze zich een veel beter beeld vormen bij wat de krachten nou eigenlijk doen. Want ik heb gemerkt dat alle krachten van de combo's die op tafel liggen vaak toch wat veel is om tegelijk met de basisregels uitgelegd te krijgen. Die aanpak werkt tot dusver goed, dus wellicht hebben mensen er hier nog wat aan :)
Na dat potje TtR heb ik Patchwork nog tevoorschijn getrokken, terwijl mijn vriendin even wat studiewerk ging doen. Lapjes en knoopjes leggen viel ook wel in de smaak, zelfs als het uiteindelijk voor ons beiden best een slecht potje was, en ik met -3 tegen haar -9 heb gewonnen :+
Toen ik weg ging zei ze dat ik dat soort spelletjes wel vaker mee mag nemen, dus ik ben in mijn opzet geslaagd :) Als binnenkort Hey, That's My Fish! binnenkomt denk ik dat ik haar nog eens uitdaag. Dat spel ziet er schattig uit, maar is enorm cut-throat en supergemeen. Maar omdat het supersnel speelt maakt het niet zoveel uit als je eruit ligt, over vijf minuten mag je weer meedoen :) En zelfs als je eruit ligt kun je toch nog gewonnen hebben.
quote:
ViNcE schreef op zaterdag 13 juni 2015 @ 16:50:
Zo hebben we ook huisregels voor Catan. Misschien zijn er andere mensen die ook huisregels hebben bij spelletjes?
Tot dusver is de enige huisregel die ik gebruik dat we de VP's bij Small World gewoon open leggen in plaats van verborgen. Het is helemaal niet moeilijk om bij te houden op hoeveel punten mensen staan als je een beetje handig bent met getallen. Dus dat is puur om de bètamensen in de groep geen voordeeltje te geven.

Wormaap wijzigde deze reactie 13-06-2015 18:04 (72%)

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
quote:
HellPunk schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 18:47:
@ Wormaap: Oberonn in Hasselt viert z'n tiende verjaardag en doet daarom wat acties. Ik ben er gisteren geweest en het ging vooral om kaartspellen. In de opruimhoek is het ook drie halen, twee betalen, maar er stond niets naar mijn gading. Ik zag wel een doos van Bora Bora en Memoir 44, dus misschien kun jij er wel je voordeel mee doen. In de reguliere spellenafdeling waren er helaas geen zaken te doen.
Geen idee of ik tijd heb om langs te gaan, maar in ieder geval bedankt voor de tip!

Heeft iemand hier trouwens zijn missende rassen van Galaxy of Trian al ontvangen? Ik zit nog steeds te wachten :|

Dan wat Kickstarterpret van een project dat wél heeft gedaan wat het belooft: Er komt een uitbreiding voor One Zero One.
De mensen die de base game indertijd hebben gebackt hebben een mailtje gekregen, maar voor wie dat niet heeft gedaan kan die er ook bij besteld worden.

Ohja, en Hive is onderdeel van de sale op Steam :)

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Zelf heb ik de 59$ versie van Galaxy of Trian, omdat ik de mini's cool uit vond zien. Ik heb nu ook een speelbare 4-player versie, met wat uitbreidingsmeuk. Het jammere is dat de uitbreidingsmeuk die ik al heb bedoeld is om met meer dan vier te spelen, en ik de extra rassen dus nog niet heb. Ik zal ze nog maar eens mailen dan.

De andere Kickstarters die ik heb gebackt zijn wél goed gegaan. One Zero One en Tiny Epic Kingdoms zijn geleverd en gespeeld :) Wat ik verder nog open heb staan heb ik wel redelijk vertrouwen in. Exploding Kittens is al gedrukt (ze hebben een filmpje gestuurd waarin je de doosjes voorbij zag komen :) ), Blood Rage is van Cool Mini or Not, die al een stuk of wat vergelijkbare projecten hebben uitgeleverd. Samara is van een gewone publisher en was, gezien de verwachte leverdatum, meer een preorder dan een echte Kickstarter. Dan blijft Norsaga nog over, maar dat is een kaartspelletje dat niet met het soort issues zit als Galaxy of Trian.
Dus mijn vertrouwen in Kickstarter als systeem is niet geschaad. Maar ik ga misschien wel iets voorzichtiger zijn. En Creativemaker zal niet snel nog een keer mijn steun krijgen, al moet ik zeggen dat de productiewaarde van het spul dat geleverd is wel écht hoog is.

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Gisteren heb ik TtR: India & Switzerland binnengekregen :)
Gelukkig past'ie nét op mijn keukentafeltje, aangezien een grote eettafel voorlopig niet gaat lukken omdat mijn woonkamer in verbouwing is.

Hier na ons eerste potje. Vriendinlief met drie punten verschil verslagen :)
De kaarten liggen in twee blinde stapels waarvan we om en om trekken of omdraaien zodat eventuele setjes die door slecht schudden op elkaar zijn blijven liggen niet helemáál achter elkaar tevoorschijn komen.

Wormaap wijzigde deze reactie 20-06-2015 19:02 (37%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Zelf kreeg ik vandaag een mail met de mededeling dat mijn missing stuff 28 mei verzonden is, en dat ze het opnieuw sturen als ik het eind volgende week nog niet binnen heb. Ik ben benieuwd :) Morgen ga ik het spel eens solo spelen om de regels wat beter door te krijgen. Ik denk dat ik het wel redelijk begrijp, maar ik vind een solo-playthrough toch altijd fijn om wat meer grip erop te krijgen, en bij het uitleggen wat meer een idee te hebben welke volgorde handig is :)

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
quote:
hellknight schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 09:55:
extra rassen, mini's, etc, voor 5/6 spelers Galaxy of Trian zat er meteen bij in mijn versie, aleen de regels voor 5/6 spelers ontbreken
Bij mij zijn de mini's wel gewoon geleverd. Die zaten in de grote zak met 'spul dat later zou komen' die ik later opgestuurd kreeg. Maar de extra tokens, raskaarten en score-trackers heb ik nog niet.

Gisteravond heb ik een solo-playthrough van het spel gedaan. Tijdens het lezen vond ik de regels niet altijd even duidelijk, ook door het hier en daar dubieuze Engels. Maar tijdens de playthrough kwam er al snel vaart in. Ik heb het spel gestopt terwijl ik nog 30 tiles te plaatsen had omdat tegen jezelf spelen gewoon niet zo heel leuk is, maar ik denk dat'ie best wel eens erg leuk zou kunnen zijn :)

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Haha, ja, die planetaire systemen leveren best veel punten op bij endgame scoring. Tijdens mijn solopotje had mijn 'blauwe speler' een stuk of vijf Emissaries van mijn 'gele speler' opgesloten in een systeem door het te sluiten terwijl geel in controle was. Dan zijn er ineens een stuk minder opties (want nog maar een hand vol Emissaries), maar op het eind van het spel was dat systeem daardoor ineens 48 punten waard, waardoor geel toch voorop eindigde. Allemaal redelijk onbelangrijk aangezien ik beide facties bestuurde, maar toch grappig om te zien dat een zet die halverwege het spel goed lijkt later toch op zo'n manier terug kan komen :)

Carcassonne heb ik nooit gespeeld, dus dit genre is nieuw voor mij :)

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
quote:
corset schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 09:58:
[...]

Gratz! echt mijn favoriete expansion van TTR *O*
Thanks, hij is inderdaad erg leuk :)
quote:
Iooryz schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 10:35:
Ik heb gisteren nog even snel Patchwork en Habemus Papam meebesteld bij Bol om verzendkosten te besparen op een boek. Ze stonden toch nog op de lijst om aan te schaffen. Normaal loop ik bij de lokale spellenwinkel binnen, maar nu heeft bol een actie, 2 spellen voor 20 euro op veel kleine spellen voor tussendoor.
Patchwork *O*
Heb je een linkje naar die actie? Klinkt interessant :)

Wormaap wijzigde deze reactie 24-06-2015 10:49 (54%)

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Hier ook maar een paar spelletjes besteld :)
Machiavelli, Boonanza, Quorridors en Guillotine.

Klein trivia-dingetje voor wie het toevallig niet wist. Boonanza is ontworpen door Uwe Rosenberg, die ook Patchwork op zijn naam heeft staan. Dat terwijl de beste man juist bekend is voor relatief zware Euros als Agricola, Caverna en Glass Road.

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
quote:
TERW_DAN schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 10:15:
Jeej, net weer een pakketje uit Polen gekregen, nu is Galaxy of Trian wel compleet :)
Nu heb ik wel 2 playerboards dubbel... maarja, dat is beter dan dat 't niet compleet is :D
Dan hoop ik dat'ie bij mij binnenkort ook aankomt :)

Also: Yay, vanavond weer een potje Twilight Struggle op de planning staan met mijn vriendin. Ze heeft even wat rust tussen haar tentamens, dus we kunnen er weer eens een avond voor inplannen :)

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Op Boardgamegeek is ergens een comment van de designer te vinden die zegt dat degene die de prinses op die manier aflegt afgewezen wordt.

Wormaap wijzigde deze reactie 29-06-2015 17:12 (6%)

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Nu heb ik zin om Love Letter te spelen :+

Voor de rest heb ik afgelopen week voor het eerst sinds best een tijd best weinig gespeeld! Donderdagavond een potje Twilight Struggle met mijn vriendin. Vooruit, dat duurde wel dik drie uur (met een pauze) :) Wat blijft dat toch een waanzinnig spel! We zijn langzaam wat strategischer erin aan het worden, dus deze keer stond de VP-track tegen beurt 5 nog volop in het midden. Beurt 7 stond ik op +12 (de track gaat van 20 punten voor de USSR via 0 naar 20 punten voor de US) en kreeg ik:
spoiler:
Wargames, een kaart die zegt 'Beëindig het spel, je tegenstander krijgt 6 VPs en wie dan voor staat wint'.

Van de ene kant een beetje een jammere manier om te winnen, van de andere kant weten we nu dat'ie er is en betekent dat dat we heerlijk paranoïde kunnen worden in endgame :+

Vrijdag hadden we een bevriend stel op bezoek en hebben we een potje Sushi Go! en een potje TtR: Europe gespeeld :)

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
quote:
ViNcE schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 09:36:
[...]

Terra Mystica is wat meer 'Euro' dan de spellen die je normaal speelt. Het heeft echt wat minder thema dan bijvoorbeeld Dead of Winter. Dat vind ik een heel leuk spel en het lijkt een beetje op BSG. Nog niet uit (maar bijna) is bijvoorbeeld Dark Moon. Dit spel heette vroeger BSG Express en krijgt al goede reviews. Als je met een grote groep bent, kan je ook eens kijken naar social deduction games: The Resistance of One Night Ultimate Werewolf bijvoorbeeld. In een grote groep kan dit echt heel leuk zijn. Ik wel zelf heel graag Cosmic Encounter kopen. Mijn groep moet maar eens leren om wat 'gemener' te zijn.
Cosmic Encounter heb ik zelf ook op mijn 'overwegings'-lijstje staan. Een aantal mensen in de groep zijn weg van Munchkin, maar daar heb ik zelf een hekel aan. Cosmic Encounter schijnt een beetje dezelfde dynamiek te hebben, maar dan met minder potentiëel om uren te duren.
Dat is trouwens ook een sidenote die ik bij The Resistance zou willen plaatsen. Van de ene kant is het heel leuk dat ze de player elimination uit Weerwolven hebben gehaald, maar van de andere kant kan dat er wel voor zorgen dat het spel eindeloos lang duurt. Want iedereen wil graag zijn zegje doen, iedereen wil deduceren. Toen'ie bij ons laatst op tafel kwam was het eerste potje leuk, en in een kwartier voorbij. 'Nog een keer, nog een keer!' werd er geroepen. Het tweede potje duurde een uur, en wat mij betreft hoef ik dat spel nooit meer te spelen. Want een uur is gewoon veel en veel te lang voor een spel dat eigenlijk helemaal geen gameplay heeft :P

Arkham Horror gaat inderdaad wat sneller als iedereen het spel kent. Maar ook met een ervaren groep kan het zomaar zijn dat je acht uur bezig bent met een potje :)

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
quote:
ViNcE schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 13:43:
[...]

Dan wordt het tijd voor een zandloper. :)
Dat werkt trouwens heel erg goed bij ONUW, daar heb je een gratis app die je precies door het hele verhaal loodst incl. timer.
Dat hebben we uiteindelijk inderdaad gedaan. Het begon echt vervelend te worden, dus toen hebben we iedere Mission Leader 2 minuten gegeven om een keuze te maken. Als je dan alsnog anderhalf keer de tafel rond gaat omdat een team steeds afgekeurd wordt duurt het alsnog lang.
Maar er zijn ook mensen die een potje The Resistance van 2.5 uur een van hun beste spelerervaringen ooit noemen, dus het blijft persoonlijk :)

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Je hebt helemaal gelijk. Ik heb het spel niet zelf, dus de regels zijn me uitgelegd. Blijkbaar slecht want de regel die je noemt is prima te vinden. Het is dan ook een ontzettend complex spel :+

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
quote:
SndBastard schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 15:44:
Om even te schetsen hoe complex (en doordacht) sommige spellen zijn: Wij hebben met 3-en een oefenpotje Arkham Horror gedaan, er vervolgens een week op gestudeerd en toen nog ging het met de regels nog niet helemaal lekker (met 5+ spelers is een gate spawn twee monsters). Uiteindelijk zijn dat soort spellen wel zéér de moeite waard als iedereen in je groep op dezelfde lijn zit. Bij ons is dat gelukkig zo, maar dat is ook wel eens anders geweest. Vroeger toch menig potje Catan afgebroken met "die zal wel winnen, nevermind".

Anyway, nu erg benieuwd naar Dead of Winter :D
Houd er wel rekening mee dat complexiteit en diepgang niet altijd hand in hand hoeven te gaan. Arkham Horror heeft veel meer regels dan Schaak of Go, maar er zullen weinig mensen zijn die AH meer diepgang toedichten.
Dat is ook een van de grootste verschillen tussen Euro- en Ameritrash games: Ameritrash (algemeen geaccepteerde term, geen belediging :+) heeft vaak complexere regelsets om meer details van het thema uit te werken. Eurogames hebben vaak minder regels en staan daardoor vaak wat verder van het thema. Die zoeken de diepgang in strategieën en dergelijke. Allebei de soorten hebben toppers, en ik kan van beiden genieten. En er is natuurlijk ook een enorme overlap :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Hier zojuist Takenoko besteld. Vriendin is gek op panda's, dus als zij Twilight Struggle met me speelt, kan ik ook best eens een spel dat haar tof lijkt scoren :)

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Deze week hier tot dusver helemaal niets gespeeld! Vriendin is aan het voorbereiden om te gaan verhuizen. Voordeel is dat de verhuizing naar mij toe is, dus dan hebben we ineens alle mogelijkheid om te spelen :) Ik heb alleen een grotere tafel nodig, want een hoop past domweg niet op mijn keukentafeltje :)

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
quote:
SndBastard schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 14:52:
Soms valt dat nog mee. Wij hebben vorige zomer mijn 140cm x 90cm tafel weggedaan. Dat was een perfect formaat voor veel boardgames, maar stond giga in de weg in mijn mini woonkamer. Nu een 72cmx72cm bistro formaat staan en daar kan ik een hoop spellen met 3 man goed op stelen. Ja, Arkham doet het niet, maar Stenen Tijdperk met 3 man is geen probleem.

Ik denk nog wel aan een grote uitklap tafel die in de berging kan, en een paar premium klapstoelen. Dat kan het met wat verbouwen eventueel nog een keer mocht het echt bij niemand anders uit de groep kunnen :P
Ticket to Ride past bij mij net, maar Twilight Struggle gaat een probleem worden. En die laatste speel ik erg graag :)
Maar een hoop werkt inderdaad ook gewoon prima. Maar ik heb in principe gewoon de ruimte, alleen is de kamer waar ruimte is nog in verbouwing :X

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Klinkt leuk, HellPunk!
Hier hebben we vanavond Takenoko geprobeerd. Wat een supergestroomlijnd spel! Speelt echt heel lekker weg :) Die gaat zeker vaker op tafel komen. Daarna een potje Legendary Encounters dat we op het einde gruwelijk hard verloren hebben. Mag ik trouwens nog een keer roepen hoe blij ik met mijn vriendin ben? Ik vroeg haar of ze na Takenoko nog een spel wilde spelen, en niet alleen wilde ze, ze stelde LE voor :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Zes is inderdaad een lastig aantal. Vanaf zeven ben ik er meteen voor om te splitsen, maar met zes willen veel mensen dat vaak nog niet. Ik vind spellen zelf met meer dan vier vaak heel snel achteruit gaan, omdat het dan vaak willekeurig wordt wie wie gaat helpen of tegenwerken, en co-ops vaak ontzettend langzaam worden.

Van de andere kant heb ik vanavond Camel Up met twee spelers gedaan, en dat is toch ook niet geweldig. Dat spel schreeuwt juist om meer spelers, omdat willekeur daar juist leuk is :)

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Shadows over Camelot is ook leuk inderdaad. Al heb ik die tot dusver alleen solo gespeeld :+
Small World kan heel leuk zijn met grotere groepen, maar als je een paar spelers aan tafel hebt die het spel niet zo goed kennen kan het heel lang duren. Het is een van mijn favoriete spellen, maar een potje van drie uur met vijf mensen is toch best lang. Als je meestal met de zelfde mensen speelt wordt dat natuurlijk sneller. Voor de rest gebeurt hier vaak het zelfde als bij Terw_Dan: er komen vaak laagdrempelige spellen op tafel. Op zich heel leuk natuurlijk, maar ik vind het dan wel vaak jammer dat de wat uitgebreidere spellen niet zoveel speeltijd krijgen. Maar ook dat kan natuurlijk beter worden als je vaker de zelfde spellen met de zelfde mensen speelt. Onze groep bestaat uit een man of 20 waarvan er steeds tussen de 5 en 10 komen opdagen, dus op de 'kerngroep' van een man of 4, 5 na spelen de meeste niet zo vaak, en dat betekent spellen uitleggen en potentiëel lange beurten.

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
quote:
Snappie88 schreef op maandag 13 juli 2015 @ 11:01:
Zes spelers lastig? Man, het grootste gedeelte van mijn spellenkast is voor zes spelers.
Voor mij is de vraag niet zozeer of het met zes gespeeld kan worden, maar of het met zes leuk is. Een voorbeeld daarvan vind ik King of Tokyo (om maar iets uit jouw collectie te noemen). Met zes spelers wordt die een stuk langer en wordt de downtime tussen beurten dusdanig lang dat ik het niet meer geweldig vind. Met vier spelers is het juist een rap spelend spel waarvan je even snel een potje tussendoor doet. Het zelfde probleem hebben veel spellen trouwens ook als je ze met twee speelt, maar dan juist omgedraaid.

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
quote:
Snappie88 schreef op maandag 13 juli 2015 @ 16:39:
[...]

Tja, smaken verschillen. De downtime vind ik bij King of Tokyo meevallen, omdat je gewoon in vijftien seconden je acties kan maken. Ik erken dat in sommige spelersgroepen beurten langer duren, en je zodoende langer met een spel bezig bent (één van mijn vrienden rekent ook alles uit en neemt uitgebreid zijn tijd ervoor, vreselijk irritant :P). Desondanks vind ik met zes of meer man spelen van toegevoegde waarde. Twee speler spellen zijn over het algemeen niets voor mij. Was vroeger op de Playstation ook al zo, dus ik had een multitap in huis voor de party games :)
Haha, het is ook zeker niet zo dat ik spellen met zes of meer niet kan waarderen. En een hoop hangt natuurlijk af van je smaak en je groep. Ik hou juist enorm van tweespelerspellen. Het prettige daarvan vind ik dat alles meestal behoorlijk zero-sum wordt. Als ik mijn tegenstander dwars kan zitten, is dat in een tweespelerspel net zo praktisch als mezelf helpen. In een meerspelerspel komt er toch vaak wat meer willekeur bij kijken. Ook dat sociale spelletje is leuk, maar anders leuk, net waar je zin in hebt :)

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Hier bijna een week zonder daadwerkelijk spellen te spelen gehad! Wel heel wat potjes Star Realms, Splendor en Wabash Cannonball op mijn telefoon gespeeld, maar tegen de A.I. is toch minder leuk. Toen ik dat gisteravond om half 12 tegen mijn vriendin zei riep ze dat we nog wel een kort spelletje konden doen, de schat :+
Dus nog even vlug een potje Hey, That's My Fish! gespeeld voor het slapengaan :)

BSG wil ik nog steeds graag proberen, maar moet maar even wachten :)

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
quote:
Daniel_Elessar schreef op maandag 20 juli 2015 @ 20:34:
Ticket to ride blijft ook tof om te spelen! enkel nadeel, je kent de lange routes op ten duur uit je hoofd waardoor je weet wat mensen andere aan het leggen zijn of je moet het wel heel sneaky doen.
Dat is natuurlijk ook een deel van de strategie :)
En anders gewoon een uitbreiding erbij. TtR: India heeft geen lange routes, en je krijgt er de Zwitserland-map bij. Wel allebei bedoeld voor wat lagere speleraantallen.

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Hier ook wat dingen die eraan zitten te komen :)
Blood Rage is klaar om op de boot te gaan. Dat duurt dus nog wel even, maargoed.
Samara staat gepland voor september, Norsaga is in pre-production, Exploding Kittens ook onderweg.
101.1 gaat nog even duren, Tiny Epic Kingdoms - Heroes' Call nog wat langer.

...

En ondertussen is het laatste spul dat voor Galaxy of Trian moet binnenkomen er nog steeds niet.

Oh, en Epic ook nog. Die stond niet in mijn KS-lijst omdat ik met een vriend samen gebackt heb :)

Wormaap wijzigde deze reactie 21-07-2015 10:57 (10%)

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Het gaat hier de laatste tijd een beetje hard met de aankopen :X
Deze week binnengekomen zijn:
Camel Up
Chicago Express
Small World: Cursed!
Small World: A Spider's Web

En dan nog besteld en hopelijk ook deze week nog binnen:
Eclipse
Race for the Galaxy
Small World: Necromancer Island
Wir sind das Volk!

Dus... :+
Chicago Express trok me helemáál niet aan, het thema lijkt nogal droog met treinen en aandelen en geld verdienen enzo. Maar nadat ik de iOS-app voor een euro geprobeerd had blijkt'ie stiekem toch wel heel leuk te zijn.
Camel Up was niet duur en kon mee met de free shipping op Chicago Express. Ik vind het een leuk spel, en had'm zelf nog niet :)
Small World heb ik zo bijna compleet (alleen Realms, Underground en het 6-player board nog. Realms en Underground heb ik niet zo heel veel interesse in, en er is mij verteld dat het 6-player board een reprint krijgt).
Wir sind das Volk! heb ik semi-impulsief besteld omdat op BGG een aantal mensen het een waanzinnig goed spel vinden. Dus ik ben benieuwd :)

Gelukkig is er ook nog tijd om te spelen. Maandag heb ik met mijn vriendin een Takenoko, Patchwork en Guillotine gespeeld. Dinsdag Evolution: The Origin of Species, en gisteren Small World en drie potjes Star Realms :) Zaterdag een gameday met een bevriend koppel, en dan heb ik nog twee gamedays met een grotere groep in de planning staan :)

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Star Realms, Sushi Go, Hive, Quarto, Quoridor, Tiny Epic Kingdoms en Love Letter zijn de kleine spellen die ik in de kast heb staan die wij erg graag spelen :)

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
quote:
Christiano007 schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 10:15:
Zijn er mensen die ervaring hebben met sushi go als 2 speler spel?
Yes. Het is wel OK, maar als je het alleen met z'n tweeën wil gaan spelen zou ik'm links laten liggen. Hij is echt duidelijk leuker met 3 of 4. Met 5 vind ik het weer iets minder, omdat je niet elke hand op z'n minst twee keer krijgt, en dus veel minder kan plannen. Maar dan nog is'ie leuk :)

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
quote:
maartend schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 19:35:
[...]

Dit spreekt me zo gigantisch niet aan. Maar enkel door de vormgeving.
Blijkbaar een jeugdtrauma.
Als je je over de vormgeving heen kan zetten is het echt een ontzettend goed en leuk spel. En voor die paar euro kan je ook bijna niet de mist ingaan :)
Doe alsof het Tetris is in plaats van een lappendeken anders :+

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
quote:
maartend schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 19:49:
[...]

En waar zo goedkoop. En wat is het meer dan Blokus?
Zelf had ik'm voor 14 euro bij mijn FLGS. Blokus heb ik nooit gespeeld, maar als ik de beschrijving op BGG zo doorlees is het vooral een totaal ander spel.

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Vandaag heb ik met mijn broer en mijn vriendin onze eerste pot Eclipse gespeeld. En hij beviel érg goed :) We zijn all-in-all vier en een half uur bezig geweest, maar voor een eerste pot is dat acceptabel. Opzetten duurde even, daarna moest ik de regels nog uitleggen. Gelukkig had ik Rahdo's run through en extended play gekeken voordat ik het regelboek doorlas, want het allemaal al een keer in actie gezien hebben helpt toch wel enorm :)
Maar wát een enorm gestroomlijnd spel! Het lijkt intimiderend, je kan veel doen, je hebt gigantisch veel componenten en de player boards zijn gigantisch. Maar alles dat je kan doen is zó intuïtief, smooth en logisch opgezet dat het volledig pijnloos is, helemaal voor een spel van deze schaal. Wat wel een béétje jammer was, was dat het spel voorbij was toen we net een beetje op gang waren aan het komen. Dat is natuurlijk ook een beetje inherent aan een eerste potje van een spel met deze schaal en een vast aantal beurten. Ik heb wel nét gewonnen (gelijk aantal VPs als mijn broer, maar ik had veel meer resources gespaard, en dat is de tiebreaker :) )

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
quote:
Christiano007 schreef op zondag 02 augustus 2015 @ 08:35:
Ik vind small world heel leuk om te spelen met 2
Als je het mij vraagt is SW het leukst met zijn tweeën. Met meer wordt het chaotischer en is 'doen alsof je achterligt' een belangrijke skill. Met twee wordt het juist erg strategisch en telt elk puntje, en dat bevalt mij een stuk meer :)

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
quote:
Christiano007 schreef op zondag 02 augustus 2015 @ 20:25:
Bij Patchwork, als je als speler op gelijke hoogte staat met een ander (dus pionnen op dezelfde plek) en je kunt niets kopen. Wat moet je dan doen?
Één stapje naar voren zetten en een knoopje pakken :)

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
quote:
Misschien heeft corset iets aan je mening als je hem onderbouwt.

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
quote:
SndBastard schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 13:03:
Ik heb small world nooit op karton gespeeld, maar de versie op de computer is leuk met z'n tweeën. Dead of Winter zou ik niet direct zien zitten als twee-player game. Het zal waarschijnlijk wel werken, maar je mist het betrayer element dan lijkt me.
Mijn vriendin en ik spelen SW met enige regelmaat op de computer of op karton. Karton is wat socialer, maar vanzelfsprekend duurt het ook wat langer. Allebei prima, maar mijn voorkeur gaat toch uit naar karton :)

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Ouh, dan zal'ie er bij mij ook wel binnenkort zijn. Dit is een van de weinige keren dat het me niet zo veel uitmaakt of het spel ook daadwerkelijk goed is. Een doos vol met Oatmealillustraties is het geld al waard :+

Wormaap wijzigde deze reactie 05-08-2015 10:31 (5%)

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Mijn Kittens zijn ook binnen. En de special surprise is awesome!
spoiler:
Nope!

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Zojuist in de opheffingsuitverkoop bij bordenkaartspellen.nl Battlestar Galactica en Tokaido voor de laagste prijzen die ik online kan vinden gekocht :)
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Tokaido heb ik gisteren als verjaardagscadeau aan een vriendin gegeven. Meteen een potje gespeeld, en het is echt een heel ontspannen spel. Dus ik wilde hem zelf ook hebben :)
BSG stond al langer op de wishlist, maar vond ik meestal wat duur.

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Haha, da's jammer! Ah well :)
Morgen heb ik een gameday met een groep vrienden georganiseerd. Ze houden allemaal van bordspellen, maar hebben er geen of weinig. Dus ik ben redelijk verantwoordelijk om alles mee te nemen. Keuzes, keuzes...!

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Natuurlijk is dat de surprise. Ik vind'm te gek :+
Volgens de DHL-site is de bezorger onderweg met BSG en Tokaido. Ondanks dat ik ondertussen best een acceptabele collectie heb ben ik toch nog zo enthousiast als een klein kind :D

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Tot dusver heb ik ze bewaard en, waar het past, in de doos van de base game gestopt. Als de kast serieus te klein wordt zie ik wel weer wat ik ermee doe :) Ik vind het toch wel leuk om de doosjes te bewaren, niet alleen met het oog op verkoop.
quote:
HellPunk schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 17:31:
[...]

Houden zo, sommigen moeten al een nieuwe auto kopen of een minnares nemen om nog iets te hebben om naar uit te kijken :+ . Dan is een bordspel toch een veel goedkopere en handigere manier :D .
Helemaal waar :) Ze zijn binnen, en de gamekast begint toch aardig vol te raken :X

Wormaap wijzigde deze reactie 07-08-2015 20:33 (49%)

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Oh, er is nog wel ruimte voor meer kast. En anders ga ik er gewoon weer bovenop stapelen :)

Een grotere tafel moet er hier zeker ook nog een keer komen. Spelen aan een Ikea 'Norden' van 74x74cm is niet ideaal. We hebben nog een Lack gekocht om ernaast te zetten zodat player aides, VP-tokens en meer van dat soort spul niet op de tafel zelf liggen. Hier op de foto nog zonder extra tafeltje:

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Gisteren heb ik een gameday gehad met een paar vrienden en mijn vriendin. Omdat we na een hoop gemail en wat afzeggingen uiteindelijk maar met zijn vieren waren, en de mensen die er waren niet bang zijn voor een wat zwaarder spel, zijn we begonnen met Eclipse. Vijf of zes uur later waren we klaar en vroeg iedereen zich af waar de tijd heen was gegaan. Wát een ontzettend gaaf spel is dat toch :) Ik had een hele stapel spellen meegenomen, maar uiteindelijk hebben we daarna alleen nog een potje Tokaido gespeeld voordat de dag om was. Maar drie of vier andere spellen in de tijd die dat ene potje Eclipse heeft ingenomen hadden zeker niet voor meer entertainment gezorgd :)

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
quote:
MrVegeta schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 20:35:
Eclipse is inderdaad ook een favoriet van mij. Hoe doen jullie het me passen? Wij gebruiken een systeem dat je kan passen op volgorde. Dus degene die als eerst past is als eerst aan de beurt, enzoveert.
Dat is toch het systeem dat in de regels staat? De eerste die past is de volgende ronde als eerste aan de beurt. Daardoor wordt vroeg passen ook nuttig, want dan ben je de eerste die kan researchen als er nieuwe techs zijn verschenen :)
Die '30 minuten per speler' die op de doos staan zijn trouwens wel érg krap ingeschat. Misschien dat het met spelers die het spel door en door kennen te halen is, maar met een groep die het nog niet of nog niet vaak heeft gespeeld lijkt me dat echt niet te doen.

Pagina: 1 2 3 4 5

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrische auto

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True