[3D printen] Beginnersvragen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trab_78
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 27-04 15:05
Hoi!

Ik wil beginnen met 3D-printen en ik heb nogal wat vragen. Hopelijk zijn er hier mensen die me verder kunnen helpen... Ik begin even met deze twee vragen:

1. Printer
Een belangrijke vraag is natuurlijk welke printer te kiezen. Ik wil sowieso voor een filament-printer gaan. Op meerdere sites (zoals deze) wordt de Prusa Mini (+) genoemd als een goede printer voor beginners. Elders werd ook de Bambu Lab A1 mini genoemd. Behalve dat die laatste wat goedkoper lijkt (als je de 1-kleuren versie neemt), weet ik niet zo goed waarop te letten als ik ze wil vergelijken. Heeft iemand ervaring met een van deze printers (of beiden) op basis waarvan je hem zou aan- of afraden? Of zou iemand juist een andere printer dan een van deze twee aanraden om mee te beginnen?

2. Gebruikte printer
Ik zag dat er op Marktplaats gebruikte printers worden aangeboden die 2 tot 3 jaar oud zijn. Bijvoorbeeld de Prusa Mini wordt daar redelijk vaak aangeboden. Is er veel slijtage bij een 3D-printer, of kan je hem rustig tweedehands kopen? Wat zijn dingen om op te letten bij een gebruikte printer? (Ik zou hem sowieso zelf gaan ophalen, dus kan hem beoordelen voordat ik hem meeneem.)

Alvast bedankt voor jullie ervaringen/tips/etc!

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15:05
Ligt ook aan je budget en je wensen.

Een Creality Ender is een prima instap printer (ook kwa prijs).
Maar verwacht wel een hoop "tinkering" aan de printer.
Instellen / afstellen / bijstellen / calibreren...
Aan de andere kant, hierdoor leer je ook een heleboel omtrent alle problematiek rondom 3D printen.

Zo'n Bambu Labs is een stuk meer "kant-en-klaar", maar daarmee ook een stuk duurder dan een Ender.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:13
Ik had een Ender 5 Pro sinds vorig jaar. Hele tijd goed mee geprint, maar veel opnieuw instellen, handmatig levellen, heeft een hoop tijd gekost.
Afgelopen week een Bamba A1 binnen gekregen.
Direct in elkaar gezet, firmware geupdate en direct probleemloos als een trein kunnen printen. Echt een heel mooi apparaat.

Beste aankoop van het jaar. :P Zonder gekheid, ben echt heel blij mee dat ik mijn Ender vervangen heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:17
Haal inderdaad gewoon een BambuLab. Sinds ik mijn P1S heb heb ik alle andere printers de deur uit gedaan.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mard0
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12-05 12:18
Om beide vragen te kunnen beantwoorden is het wel handig om te weten wat je doel is van de 3d printer. Is primair het doel om dingen te maken en moet de printer een tool zijn die je aanzet en niet verder naar omkijkt dan zou ik inderdaad een printer van Prusa of Bambulabs aanraden.

Vind je het leuk om (te leren) een printer te (ver)bouwen, print profielen te maken en te tunen dan ligt het er een beetje aan wat je budget is en hoeveel je zelf wilt doen.

HandsomePotato

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roald98
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 04-05 22:08
3d printers kan je vrij goed 2de hands halen. het grote nadeel is als er iets mis mee is dat je er dan weinig support op krijgt bij veel merken. mocht je een er aan durven te wagen en wil je wel support kunnen krijgen dan raad ik een prusa mk3(S) aan. die zijn regelmatig 2de hands te vinden voor een goede prijs. alle onderdelen zijn goed te krijgen en de officele support die denk nogsteeds met je mee. alles is ook erg goed gedocumenteerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trab_78
@mard0 Het gaat mij om het ontwerpen en printen, de printer zelf is voor mij geen hobby-object. Dus ik denk inderdaad aan een Prusa of BambuLabs. Hierboven stonden een aantal enthousiaste reacties over BambuLabs. Iemand ervaring met Prusa?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roald98
@trab_78 wat 1 van de belangrijkste onderdelen blijft is je budget, maar ook welk formaat wil je printen.
als je nieuw wilt gaan zou ik een bambulab p1p aanraden of een prusa mk3/4. mocht je open staan voor 2de hands dan een prusa mk3(s), alles is er goed van gedocumenteerd en prusa levert dan nogsteeds support voor problemen erbij. aangezien de printer ook groot deel open source is zijn reserve onderdelen ook ruimschoots te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trab_78
@roald98 Ik wil er in eerste instantie niet al te veel aan uitgeven, laten we zeggen niet meer dan ongeveer €500. Wat is de reden dat je van Prusa en BambuLabs niet de instapmodellen aanraadt? Mijn idee is om het eerst een tijdje te proberen met een instapmodelletje. Mocht ik het echt heel erg leuk vinden, dan kan ik later eventueel upgraden naar iets beters. Dan weet ik waarschijnlijk ook beter wat ik belangrijk vind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roald98
@trab_78 voor mij is dat vooral dat je buildplate een stuk kleiner is. ook als je met wat meer exotische materialen wilt printen dan pla petg en tpu ga je ook problemen krijgen. zelf bij petg heb ik al twijfels aangezien ik meestal mij bed daarvoor tussen de 80 en 90 graden heb, afhankelijk van het merk filament. mocht je van te voren weten dat je binnen de grenzen kan blijven dan is een instap model een goede keuze. en dan is het wil je graag met petg printen zou ik eerder naar prusa gaan, blijf je voornamelijk bij pla dan zou ik naar bambu gaan zodat je als je dat ooit wilt naar meer kleuren kan upgraden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:52

TTLCrazy

Listen to Frankie

De A1 mini lijkt mij echt de beste instap printer van dit moment. Hij werkt gewoon goed, is snel, goedkoop en prima kwaliteit. Bijna alle printen die je wilt hebben passsen op een 180x180x180. En anders neem je de gewone A1 met 256x256x256. A1 mini = €325, gewone A1 = €436,-. Buitengewoon veel waar voor je geld.

Prusa is zeker goed en op vlakken beter dan de BambuLab maar ze zijn momenteel gewoon te duur imo.

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:50
GarBaGe schreef op maandag 15 januari 2024 @ 12:04:
Aan de andere kant, hierdoor leer je ook een heleboel omtrent alle problematiek rondom 3D printen.
Die problematiek is volledig optioneel en inbegrepen bij budgetmodellen uit china.

Twee aspecten waar je op moet letten:
- Stabiel hardwareplatform, je hebt er niets aan als de printer mechanisch zo slap is als een ouwe krant. Dat krijg je nooit lekker en zijn een van de dingen waar mensen met een ender 3 dan ook als eerste geld aan uitgeve. Lineare lagers. Dan ben je het prijsvoordeel al kwijt.

- Software, in de basis zijn de printers erg dom. Ze denken weinig na en voeren slechts uit welke commando's er in de gcode staan. Echter zijn er ingebouwde functies zoals diagnose wizards, pid autoptuning of input-shaping* die kunnen ontbreken op budget modellen.
Hoe goed de software (slicer) om kan gaan met de eigenschappen van jouw model is afhankelijk van de populariteit.

Op basis van mijn ervaring met de Creality Ender serie is dat beide hardware en software niet ideaal zijn. Veel mensen upgraden hem direct met lagers ipv de zachte wieltjes en bouwen dan eigenlijk hun eigen prusa mk3s. Daarnaast is het ook "gebruikelijk" om hem te upgraden naar andere firmware, klipper of mrisoc. Ik kan dat eigenlijk niet begrijpen, koop dan gewoon iets goeds.

Zelf heb ik de prusa mk3s en mk4, beide betrouwebare units, aardig aan de prijs en dat zit in het "open" systeem en made-in-europe. Je kunt zelf onderdelen maken, vervangen of aanpassen. En ze besteden veel aan hun eigen open source slicer. Dat heeft zeker in het begin de hele industrie goed geholpen.

Bambulab brengt de hele industrie naar een nieuwe niveau dat een 3D printer geen gereedschap meer is, maar een "appliance". Ze zijn erg efficient gemaakt en voor grote volume geoptimaliseerd en de software lijkt uitstekend. De A1 moet zich nog bewijzen maar de reviews, en de variant van een collega, lijken veelbelovend.
Echter, ze zijn volledig closed en slecht te modden, reparatie is (nu) volledig afhankelijk van Bambulab

Beide Prusa Mini en Bambulab A1 hebben input-shaping en zijn moderne printers.
Ik kan nu beide aanbevelen, waar de A1 op de features beter scoort dan de (prusa) mini.
Groter, sneller, stiller**, meerkleurig, nozzle cleaning. En door zijn lage prijs concurreert hij goed dus zal hij snel populair worden.

edit: Maar, als je kunt ook prima een tweedehands mk3s scoren. In het allerslechtste geval heb je extruder assembly nodig van 80 euro. De mk3 is heel lang de beste geweest, dat is niet overnacht verdwenen.

*Recenter is input shaping een niewer feature waardoor de snelheid vaak ruim verdubbelt enkel door slimmere aansturing van de stappenmotoren.
**bambulab heeft een tuning functie voor het geluid wat de motoren maken te dempen

[ Voor 3% gewijzigd door jeroen3 op 15-01-2024 18:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trab_78
Bedankt voor je uitgebreide reactie, @jeroen3 ! Zeer verhelderend, al maakt het de keuze niet per se makkelijker ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ouweklimgeit
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
Ooit begonnen met een Ender 3 Pro en zoals hier in het topic al wordt benoemd; je bent alleen maar aan het klungelen om ooit 1x een goede print te krijgen. Dan klopt de bed leveling weer niet, dan werkt de extruder niet goed, dan zit er een bug in de firmware, dan loopt je filament vast, ga zo maar door.

Sinds vorig jaar een Bambu X1 Carbon met AMS en er is een wereld voor me open gegaan. Het apparaat werkt gewoon, nooit gezeik met hardware of software, gewoon slicen en printen. Vorige week ook de Bambu Mini besteld, kan niet wachten tot ze naast elkaar aan het printen zijn 😙

Waarom ik de Bambu mini en niet de Prusa heb besteld; de AMS. Het is onwaarschijnlijk prettig om gewoon de 4 meestgebruikte filaments altijd op de rol te hebben zitten. Via Bambustudio kun je per onderdeel aangeven welke kleur/filament hij moet krijgen en de printer regelt de rest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mehmeeeh
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17:57
Heb zelf nu ook al een tijdje de A1 mini met AMS Lite. Kan bevestigen dat dit ding echt werkt als een trein. Gewoon focussen op het slicen en dan print drukken!

FYI, ik heb ook al veel geprint van makerworld.com. Dit is de 'thingiverse' van Bambulab, maar dan met als extra feature dat de modellen ook al gesliced worden in de cloud. Hierdoor wordt het dus echt een one-button-print als je een model ziet wat je graag wilt printen.

[ Voor 4% gewijzigd door Mehmeeeh op 19-01-2024 10:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13-05 10:55

lasharor

7 december 2004

Ik heb vrij recent gekozen voor een Creality K1:
  • Vroeger een Anet A8 gehad en daarna een Ender 3. Daarbij was het tweak gehalte inderdaad behoorlijk hoog
  • De Bambulab printers zijn in het algemeen vrij duur en closed source.Dit spreekt mij niet direct aan. Bij de Ender 3 was het grote voordeel wel dat je hem vrij makkelijk kan moderniseren. Ik denk dat dit in de toekomst bij de Bambulab printers moeilijk gaat worden. Terwijl er nu al projectjes lopen met de K1 printers.
  • De AMS van Bambulab maakt printen duur en langzaam
  • De goedkopere Bambulab printers hebben geen enclosure. Dus geen materialen als ABS te gebruiken
Minpunt natuurlijk is wel dat de K1 wat probleempjes heeft gehad in het begin, maar goed; dat was volgens mij ook het geval bij de Bambu printers.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PikachuNL
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 16-04 19:35
Om een klein beetje tegengeluid te bieden: Heb zelf ook een Ender 3, weliswaar met wat upgrades erop (BL Touch, siliconen spacers ipv veren onder het bed, direct drive). Was inderdaad flink tinkeren, zeker in het begin, maar daar leer je (zoals anderen terecht zeggen) erg veel van. Nu het zooitje eenmaal staat is het stabiel als wat, en hoef ik eigenlijk geen tuning meer te doen tussen printjes.
- Kleine oneffenheden in het bed of een iets schuine afstelling worden opgevangen met de BL Touch.
- De siliconen spacers zorgen ervoor dat het bed veel beter "recht" blijft zitten, zelfs nadat je bruut je printjes eraf trekt.
- Direct drive was voor de leuk :)

Ben nu zelf van plan om in de toekomst een Voron 2.4 te bouwen, ook een enorme klus, maar wel leuk!
Moreel van het verhaal: als je een beetje wilt tinkeren, niks mis met een goedkopere zelfbouw optie. Hij zal echt niet constant uit calibratie raken tenzij je iets mis doet.
Voordeel van Bambu Lab & co is dat het direct uit de doos werkt. Nadeel is proprietary onderdelen & vastzitten aan hun cloud.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 18:07
Mogelijk heb je al een printer besteld, maar mocht dat niet het geval zijn: de Sovol SV06 plus is ook een optie. Dit is een kopie van de Prusa MK3 met een aantal verbeteringen en een groter bed (300x300 en 340 hoog).
Prijs ligt nu ruim onder de 300 euro. Sovol heeft op Github alles als open source neergezet; je kunt dus zelf onderdelen achteraf ervoor printen.
Ik heb er zelf een raspberry pi bijgezet (met een aangepast firmware in de printer zelf), waardoor deze sneller print en op afstand te monitoren is. Voor 100 euro biedt Sovol echter zelf een ander scherm met minicomputerthe erin, wat de setup en het gebruik nog wat simpeler maken.

Zoals hierboven aangegeven zijn de Bambulab printers makkelijker in gebruik, maar is het onderhoud op lange termijn wel een vraagteken. De A1 (mini) is een mooie printer, maar je kunt er niet makkelijk mee in een koude tochtige ruimte in printen. Ik heb mijn Sovol printer in de kelder staan in een behuizing met wat verwarming erin. Een Bambulab P1s is in zo'n 'kelder meer beschikt.

[ Voor 23% gewijzigd door Frij5fd op 31-01-2024 22:33 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15:38

Fordox

00101010

Als je iets wil hebben dat 'gewoon werkt' moet je een BambuLab kopen.
Al het anderen is hobbyistisch, dan ben je altijd een beetje aan het tunen met je printer om alles goed te krijgen.

Zie BambuLab als de Apple van mobiele telefoons, of de DJI van drones, de GoPro van actioncams. Het is een super makkelijk go-to apparaat waarmee je geheid uit de voeten kan. Het klopt dat niet alles open-source is, voor een aantal dingen betaal je een premium prijs en dingen zijn niet zomaar te repareren, maar het scheelt je veel kopzorgen, mislukte prints en manuren.

Kwaliteit gaat 2 kanten op:
1. Iets werkt soepel maar is moeilijk te repareren
2. Iets werkt minder soepel maar is makkelijker te fixen.

Wij hebben op de werkplaats, waar meerdere engineers rondlopen, ook bambulab printers. Puur omdat we dingen willen printen. Niet perse omdat we de printer een leuk apparaat vinden om mee te werken.

Dus gaat het je om de techniek achter de printer, of om de designs die je wil printen? Dat is de hamvraag.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R20141016
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 09:08
Mijn zoon (bijna 10 jaar) wilt ook aan de 3d printer.
Ik zie op internet positieve dingen voorbij komen over de Creality 3D Ender 3 V3 KE.

Iemand op tweakers ook ervaring mee?

[ Voor 19% gewijzigd door R20141016 op 01-02-2024 13:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roald98
R20141016 schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 13:23:
Mijn zoon (bijna 10 jaar) wilt ook aan de 3d printer.
Ik zie op internet positieve dingen voorbij komen over de Creality 3D Ender 3 V3 KE.

Iemand op tweakers ook ervaring mee?
De ender 3 is een mooie start.
een ender 3 is nog niet het meest betrouwbaar uit de box en zal best wel veel aan getweakt moeten worden, wat best overwelmend kan zijn voor die leeftijd. je kan wel het gebruiken om het samen te doen en er samen veel tijd in stoppen om een betrouwbare printer er van te maken. er is veel te vinden over de ender 3 en ook upgrades die mensen hebben gedaan zijn makelijk te vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R20141016
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 09:08
roald98 schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 13:34:
[...]

De ender 3 is een mooie start.
een ender 3 is nog niet het meest betrouwbaar uit de box en zal best wel veel aan getweakt moeten worden, wat best overwelmend kan zijn voor die leeftijd. je kan wel het gebruiken om het samen te doen en er samen veel tijd in stoppen om een betrouwbare printer er van te maken. er is veel te vinden over de ender 3 en ook upgrades die mensen hebben gedaan zijn makelijk te vinden
Ik begrijp dat de Ender 3 V3 wel out-of-de-box goed werkt.
Ik ben nog echt een n00b op 3d print gebied.
Lijkt me wel allemaal erg interessant, maar tijd is meestal de ontbrekende factor.

Heb thuis gewoon een Epson inktjet printertje staan. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:17
R20141016 schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 13:44:
[...]

Ik begrijp dat de Ender 3 V3 wel out-of-de-box goed werkt.
Ik ben nog echt een n00b op 3d print gebied.
Lijkt me wel allemaal erg interessant, maar tijd is meestal de ontbrekende factor.

Heb thuis gewoon een Epson inktjet printertje staan. :+
Koop een Bambulab A1 mini voor dat geld. Ik hoor de mensen hier boven wel over de Enders enzo maar geloof me, ik heb 6 Creality's gehad en ga nooit meer terug na mijn bambu.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 17:01
Ik ben zelf een aantal jaar geleden begonnen met een Ender 3 Pro. Prima ding om mee te beginnen. Ik wou zelf niet al te veel geld uitgeven en ik vond het fijn om de basis te leren door middel van wat tweaken aan het apparaat zelf. In de loop van de jaren wat upgrades uitgevoerd (andere hot-end, BLtouch etc) en ben nu over gestapt op een groter apparaat (Bambulab X1) omdat ik het vaker en sneller wil gebruiken.

Het ligt er een beetje aan wat je zelf wilt, wil je gelijk een eind product waar je niks meer aan hoeft te doen? Dan zijn je opties van Bambulab of Prusa (voorkeur gaat van mij uit naar Bambu) prima keuzes, aan beide zul je veel plezier beleven! Vind je het niet erg om eventueel wat te tweaken en daardoor een goedkopere instap te hebben, begin met een Ender.

Zucht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Ender 3 v3 se/ke is een hitt/miss aanschaf
Bij mij printen hij redelijk en na prints en andere issues is hij nu terug gestuurd.

als hij out-of-the-box goed werkt, heb je geluk eigenlijk

@trab_78 een nieuwe printer = garantie hebben, 2de hands heb je dat niet .. extra verzekering kopen voor wat extra service of minder gezeur is wellicht iets wat je erbij moet rekenen.

Denk dat je beter kan afvragen is hoeveel "tweak" gehalte wil je met je 3d printer doen, goedkoper = meer tweaken .

hoewel het lastig is, teaching tech (youtube) en printer calibratie bekijken is een goeie start, wil je verschillende materialen en/of kleuren is een enclosed printer met (bambu met AMS) wellicht beter dan een ender.

kijk eens op printables.com maak wat collecties aan wat je zou willen printen als je er 1 zou hebben.

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richard89
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13-05 09:30
Ik stap zelf nu over van een Creality CR6-SE naar een Bambu Lab P1s.

Mijn huidige printer print perfect, daar is niks mis mee.. maar de snelheid is mij uiteindelijk wat tegen gaan staan, vooral na het zien van wat een bambu lab nu kan.

Dus ook zeker een overweging die je moet maken in je keuze, vind je het niet erg wat langer te wachten op je printjes.

Ik heb mijn nieuwe printer nog niet ontvangen, maar ik merkte dat ik minder snel wat grotere prints maakte, omdat het zo lang duurt.

Daarom zou ik als het financieel kan, kiezen voor een nieuwere/snellere printer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trab_78
Bedankt voor jullie reacties allemaal! Ik denk dat ik voor de Bambu Lab A1 mini ga. Op basis van de reacties lijkt me dat de optie waarbij ik het meest kan concentreren op het ontwerpen en printen zelf, en me niet zo druk hoef te maken over de printer. En de A1 mini is, zeker als je de AMS weglaat, ook nog een van de goedkoopste opties. Perfect om mee te beginnen, lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard89
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13-05 09:30
Aangezien de titel, ben ik eigenlijk wel benieuwd waar jullie je stil files allemaal vandaan halen 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Richard89 schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 18:12:
Aangezien de titel, ben ik eigenlijk wel benieuwd waar jullie je stil files allemaal vandaan halen 😊
printables.com/thingiverse.com

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Via Printables of Thingiverse, soms na wat zoeken op yeggi.
Maar de zoektocht naar onderdelen is vaak niet succesvol, dus de nummer één bron voor mijn step-, amf- en 3mf-files (stl is zoooo 2016) is mijn eigen bolletje, gemedieerd via FreeCAD ;)

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frost_Azimov
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 01:14
Update Bambu las A1: https://www.theverge.com/...call-heatbed-cable-damage

en: nieuws: Bambu Lab roept A1-3d-printers terug vanwege mogelijke veiligheidsris...

Even lezen als je 'm hebt of wil kopen.

[ Voor 48% gewijzigd door Frost_Azimov op 05-02-2024 14:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:13

_Eend_

🌻🇺🇦

Printables, Thingiverse, stlfinder.com, Cults3d.com en natuurlijk [3D Printen] Deel je nuttige/functionele prints :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Nu online
Ik heb een aantal 3D printers. Meerdere Creality printers een Velleman Vertex en meer recent ook een Bambulab X1 Carbon. Laatstgenoemde -werkt- gewoon, altijd. Dat is echt gewoon aanzetten, slicen, printen. En binnen niet al te lange tijd heb je gewoon een perfecte 3d print. Maar mijn Bambulab was letterlijk 10X zo duur als mijn Ender3 en met de Ender kunnen ook nog steeds mooie prints worden gemaakt.

Mijn Creality printers werken ook goed, maar dat heeft wel wat meer voeten in de aarde gehad voordat ze precies deden wat ik wilde. Ik heb er bijvoorbeeld van alles aan veranderd, beide printers zijn niet meer origineel. Voor mij is dat laatste ook hobby en kijken hoe ver ik de print kwaliteit kan opkrikken. Maar als je dat niet ziet zitten om in je vrije tijd de printers ook (deels) uit elkaar te halen en eraan te sleutelen zou ik er minder snel voor gaan. Wat hier ook speelde is dat ik de printers niet onbeheerd wil laten printen. Dus grotere prints maken is wel een ding, de Bambulab is zoveel sneller dat dit probleem grotendeel is opgelost voor mij. Alleen als je met meerdere kleuren wil gaan printen dan kun je alsnog een lange printtijd verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clumsy Smurf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-05 13:28
Ik ben me ook aan het orienteren op een 3D printer.
Wat mij opvalt is dat de meeste printers tot een grote van rond de 25cm kunnen printen.
Nu begrijp ik dat veel groter niet heel vaak voorkomt.
Maar als ik bijvoorbeeld iets wil maken voor mijn tablet aan de muur, is 25cm te klein en moet ik naar 30cm.
Kijk ik hier verkeerd naar of kan ik als beginner beter kijken naar een normale afmeting?

Ook twijfel ik of ik beter in 1 keer een goeie kan kopen of dat ik beter eerst wat ervaring kan opdoen en dan pas een goeie moet kopen, met de gedachten dat het misschien in de toekomst de prijs wat gaat dalen.
Al denk ik ook weer als ik een budget koop, of het resultaat dan wel naar behoren is.

Met andere woorden volgens mij zoek ik een printer die 30cmx25x25 of meer kan printen.
En een kwalitatief goede printer.

[ Voor 8% gewijzigd door Clumsy Smurf op 13-04-2024 14:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14:52
Ik hen nu een paar weken deze in huis.
https://qidi3d.com/products/q1-pro-3d-printer

Mijn eerste printer maar was wel bekend met het 3dprinten en zelf dingen designen met Fusion 360.
Ik moet zeggen de reviews zijn erg goed.
Ben er zelf ook enorm tevreden mee.
Stekker erin en gaan.
Je hoeft niks in te stellen dat doet hij allemaal zelf.
En print snel en kwaliteit is fantastisch.
Ik kan hem iedereen beginner en gevorderden aanraden.

Een printer is vooral handig als je zelf je eigen dingen kan tekenen want wat anderen bedenken is leuk maar niet altijd voor jouw van toepassing kwa formaat en specs

[ Voor 15% gewijzigd door 3dmazter op 13-04-2024 14:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OverTheTop
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
Clumsy Smurf schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 14:17:
Met andere woorden volgens mij zoek ik een printer die 30cmx25x25 of meer kan printen.
Je kunt ook prima grotere onderdelen opbouwen uit kleine delen. Je kunt bv de linker en rechterhelft apart printen, en als een soort puzzelstukje aan elkaar klikken (moet je natuurlijk wel zo ontwerpen)
Hoe groter het volume is van de printer hoe langer ook het af drukken van het grote volume duurt. Je kunt namelijk maar een beperkte hoeveelheid kunststof per minuut printen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Clumsy Smurf schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 14:17:
Ik ben me ook aan het orienteren op een 3D printer.
Wat mij opvalt is dat de meeste printers tot een grote van rond de 25cm kunnen printen.
Nu begrijp ik dat veel groter niet heel vaak voorkomt.
Maar als ik bijvoorbeeld iets wil maken voor mijn tablet aan de muur, is 25cm te klein en moet ik naar 30cm.
Kijk ik hier verkeerd naar of kan ik als beginner beter kijken naar een normale afmeting?

Ook twijfel ik of ik beter in 1 keer een goeie kan kopen of dat ik beter eerst wat ervaring kan opdoen en dan pas een goeie moet kopen, met de gedachten dat het misschien in de toekomst de prijs wat gaat dalen.
Al denk ik ook weer als ik een budget koop, of het resultaat dan wel naar behoren is.

En een kwalitatief goede printer.
Er zijn genoeg 3D-printers die 30cm x 30cm kunnen printen. Je moet dus gewoon even goed zoeken, maar dan vind je ze wel. Prijs is ook nog een dingetje. Grotere 3D-printers zijn over het algemeen duurder in de aanschaf, maar ook in het gebruik. De goedkoopste is de Creality Ender 5 Plus. Maar ik moet toegeven dat het geen topprinter is. Bij Creality duurt maandagmorgen bij wijze van spreken ergens tussen de één en drie etmalen. Als je een zorgeloze ervaring wil, dan is een Prusa XL wellicht een goede optie. Een middenweg is wellicht de Creality K1 Max. In de basis een redelijke 3D-printer, maar toch ook weer een Creality. Ik zou bij een printvolume van die omvang een bed slinger afraden, dan duren je prints al snel heel lang.

Als je opschaalt naar 50cm x 50cm, dan dunt dat de selectie inderdaad aardig uit. Dan ga je beginnen bij €1200 voor een beslinger en als je een CoreXY wil ben je al snel het dubbele kwijt. Maar het kan wel.

Echter zou ik een grotere printer niet snel aanraden. De investering is relatief groot en de utiliteitswaarde van een grote 3D-printer is er eigenlijk alleen als je het niet in stukken kan knippen met de slicer, bijvoorbeeld omdat de vorm te complex is. Als je gaat beginnen zou ik mij eerst eens richten op kleinere objecten. Daar kan je veel mee stoeien voor weinig geld, zowel in de aanschaf als bij het gebruik. Je leert dan precies wat je met een 3D-printer kan doen. Je kan al beginnen met experimenteren zonder een 3D-printer te kopen door bijvoorbeeld met een CAD pakket een object te tekenen, dit te exporteren in STEP formaat en dan in Prusaslicer te kijken op welke manieren dit kan worden opgedeeld. Ik noem hier ook expliciet Prusaslicer omdat deze de tools voor het opdelen het meest toegankelijk heeft gemaakt. Het kan overigens ook in de meeste CAD pakketten zelf. (zie dit filmpje van Thomas Sanladerer) En voor veel dingen die groter zijn is het ook mogelijk om goedkopere alternatieven te bedenken door het ontwerp aan te passen zodat je niet alles hoeft te printen. Bijvoorbeeld het gebruik van buizen om zaken te verbinden of het gebruik maken van stukken hout in plaats van grote plastic oppervlakken. Overigens moet je de benodigde omvang van de ruimte die zo'n 3D-printer inneemt ook niet onderschatten. De benodigde ruimte is vaak al snel 1¼ à 1½ keer groter dan het printvolume in elke richting.
Als laatste: bedenk dat de printtijd een FDM printer min of meer lineair schaalt met het te printen volume. Een print die het volume van een grote 3D-printer goed benut is zo een paar dagen bezig. Ter illustratie: zelfs of een Prusa MK3 ben ik al bijna 2 dagen bezig met printen, en dat was voor relatief holle objecten zoals een mandje voor het bestek in mijn vaatwasser of een 12cm filterinstallatie voor de kast van mijn 3D-printer. Al die tijd zal de 3D-printer energie gebruiken en moet je ook nog zo af en toe naar de print kijken of alles goed gaat. Op zich allemaal te overzien, maar wel iets om rekening mee te houden als je voor groter kiest.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clumsy Smurf
OverTheTop schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 18:52:
[...]

Je kunt ook prima grotere onderdelen opbouwen uit kleine delen. Je kunt bv de linker en rechterhelft apart printen, en als een soort puzzelstukje aan elkaar klikken (moet je natuurlijk wel zo ontwerpen)
Hoe groter het volume is van de printer hoe langer ook het af drukken van het grote volume duurt. Je kunt namelijk maar een beperkte hoeveelheid kunststof per minuut printen.
Daar had ik eigenlijk niet eens aan gedacht, dan denk ik inderdaad dat een standaard afmetig van 25 wel genoeg moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clumsy Smurf
@ocf81
Omdat jouw voorganger @OverTheTop ook al aangaf dat je natuurlijk ook de onderdelen als puzzels aan elkaar kunt maken (waar ik zelf nog niet direct aan dacht).
En omdat ook jij dit afraad heb ik besloten om niet meer de zoektocht te focussen op een grote printer, maar is een standaard formaat prima.

Ik ga dus mijn zoektocht verplaatsen naar een goeie printer van normale afmeting.

Dank je voor de tips over het opdelen van de delen, ik ga hier zeker ook naar kijken.
En mocht het printen hierbij ook mislopen gaat er ook minder verloren omdat de onderdelen kleiner zijn ipv 1 groot deel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Clumsy Smurf
Ik kwam deze 2 artiekelen nog tegen, misschien niet helemaal meer up-to-date, maar wel interessant voor een beginnen als mij.

How-to 3d-printen Deel 1: printers en filamenten december 2020

How-to 3d-printen Deel 2 Van voorbereiding tot en met nabewerking januari 2021

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Ik zou gewoon kijken naar een 2e-hands Ender 3 met upgrades zoals automatische bed uitlijning kijken, dat is waarschijnlijk de goedkoopste manier om het uit te proberen. Als je er dan achter komt dat je toch een andere printer wil, dan kan je door wat je aan kennis hebt opgedaan ook beter inschatten wat je nu precies nodig hebt. En misschien blijkt dat dan toch een printer met een groter printvolume te zijn, maar dan kan je dat onderbouwen.

Eerlijk gezegd is ca. 60% van de tijd een oppervlak van 15cm x 15cm voor mij groot genoeg. Voor 90% van wat ik wil maken is de 21cm x 25cm van de MK3 ook groot genoeg. En ik ben nu bezig met een printer die 30cm x 20cm aankan, en daarmee verwacht ik 98% van wat ik wil printen wel zelf te kunnen. Maar iedereen heeft natuurlijk zijn eigen behoeften ;)

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:09
Clumsy Smurf schreef op zondag 14 april 2024 @ 19:45:
Ik kwam deze 2 artiekelen nog tegen, misschien niet helemaal meer up-to-date, maar wel interessant voor een beginnen als mij.

How-to 3d-printen Deel 1: printers en filamenten december 2020

How-to 3d-printen Deel 2 Van voorbereiding tot en met nabewerking januari 2021
Best wel een goede intro. Ben al een paar dagen bezig met een tweedehands ender 3 pro en met het lezen van dit artikel snap ik ineens een heel groot aantal zaken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
  • Laatst online: 15-02 10:35
Zit ook te kijken voor een 3d printer. Bambulabs mini lijkt me wel een leuke beginnersprinter.
Maar een vraagje. Ik zou er 1/6 dingen mee willen printen. Nu vond ik online een gescande schoen. En met polycam kon ik zelf ook wel zoiets maken. In Bambulab Studio is dit ook wel te openen. Maar met wat voor (liefst gratis) software haal je die stukken aan de onderkant eraf en pas je hem aan zodat je een dichte schoen overhoudt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hgNkGxqkf7SjP9xETBorW0YF-9o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ImrejIpxE4wr37h6pakJBOVw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trab_78
matthijst schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 18:01:
Zit ook te kijken voor een 3d printer. Bambulabs mini lijkt me wel een leuke beginnersprinter.
Maar een vraagje. Ik zou er 1/6 dingen mee willen printen. Nu vond ik online een gescande schoen. En met polycam kon ik zelf ook wel zoiets maken. In Bambulab Studio is dit ook wel te openen. Maar met wat voor (liefst gratis) software haal je die stukken aan de onderkant eraf en pas je hem aan zodat je een dichte schoen overhoudt?

[Afbeelding]
Ik heb de Bambu Lab A1 mini aangeschaft. Een geweldig ding! Zeer geschikt voor beginners.

Over die schoen: ik weet niet of ik je daar mee kan helpen. Ik gebruik TinkerCad als ik zelf iets wil ontwerpen of een bestaand ontwerp wil aanpassen. Het is een relatief eenvoudig programma, maar je kan er toch best veel mee. Er zijn ook veel uitgebreidere programma’s. Maar die hebben ook een langere leercurve natuurlijk. Daarom ben ik met TinkerCad begonnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
  • Laatst online: 15-02 10:35
Mini besteld :)
Eens kijken of het wat is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

matthijst schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 18:01:

[Afbeelding]
Als ik het goed begrijp is dit een point cloud. Voor 3D printen moet je een mesh hebben. Je moet je point cloud dus omzetten naar een mesh. Ik zou eens zoeken naar de filmpjes van Thomas Sanladerer (Made with Layers) Hij heeft in het verleden wel eens een filmpje gemaakt van het omzetten van een point cloud naar een mesh model.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• camperen
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 27-02 15:59
heb ooit jaren geleden een printer gehad. Mijn ervaringen zijn nogal teleurstellend. De eerste vraag die je jezelf kan stellen is, is het voor hobby of wordt het meer proffesioneel. Vooral dat laatste om bruikbare onderdelen te maken, viel erg tegen. De onderdelen ontwierp ikzelf.
Na verloop van tijd deed mijn printer het steeds slechter. Daar werd ik steeds korter van aangebonden. Uiteindelijk dat ding gesloopt en weggemikt.

Mijn ervaringen in materaal keuze was, dat het materiaal of niet geschikt was voor hogere temperaturen, of te bros was en/of vaak dat de onderlinge lagen onvoldoende hechtten. De eerste 2 worden bepaald door materiaal keuze, het onderlinge hechten is de printer de schuldige. Al mijn geprintte modellen, al dan niet uitbesteed, hebben een uitzonderlijk korte in bedrijfsduur gekend: van 1 seconde tot anderhalf jaar

Met een van mijn modellen bleek vooral de print orientatie uit te maken. En later bij het uitbesteden van de print, weer de onderlinge lagen hechting. Uiteraard heb ik gezien dat 'ontlaten' de hechting kan verbeteren. Maar dan was de vormvastheid weer een dingetje.

Al met al ben ik het zo zat, dat een 3D printer niet geschikt is voor mij. Misschien zijn de dure machine, of beter gezegd daar de print opdracht te laten plaats vinden, een betere optie. Maar ja, dan is het maken van 1 onderdeel ook niet echt goedkoop. Dan kan ik net zo goed een nieuw onderdeel aanschaffen. Of een frutsel in metaal maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

@camperen Ik ben wel benieuwd:
Wat waren je verwachtingen vooraf?
Over wat voor een soort printer hebben we het dan?
Hoe veel onderhoud heb je aan de printer verricht?

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• camperen
het was mijn eerste en laatste printer. Het is alweer een aantal jaren geleden de naam was Cetus 3D. Het ding lijkt veel op de Prusa mini en de Bambu mini van nu. Was een een geheel met lineaire geleiders. Het was niet zo'n dure, hoewel ik toch wel een gok vond. De keuze werd aan de hand van reviews gedaan met youtubers, die er helemaal dol op waren. Ohw, wat was die toch goed. Een Prusa was mij te duur.
Het onderwerp onderhoud was toendertijd niet actueel. Zo viel mij heel snel op dat de y- en z- assen heel slecht bleven zitten. Dat verliep nogal. Eerdat ik dat door had, al heel wat keren kort aangebonden geraakt; hoe kan dat nou dat de nozzle gister wel goed staat en nu niet? En nog veel meer van dat soort fratsen. Het 'onderhoud' bestond uit het ding werkende te houden. De vraag was eerder, blijft die het wel doen gedurende de print.
Vergeet niet dat er intussen betere machines zijn, nog steeds niet goed genoeg voor mij, danwel te duur wat ik ermee wil doen en voor die paar onderdelen. Het idee van aanzetten en printen wat Bambu lab nu claimt, bestond nog niet. En bij de kreet van Bambu ben ik nogal sceptisch

Heb van al die gekkigheden wel geleerd:

+dat youtuber reviews nergens op slaan, althans niet wat IK er mee wil doen. Al die figuren maken van die pruts dingen die voor het mooi zijn
+dat je eerst de vraag dient te stellen en te beantwoorden; waar ga ik dat ding voor gebruiken (voor mij bruikbaren onderdelen in kunststof). De vraag over de modellen had ik niet, die maakte ikzelf
+dat het ingezette materiaal niet zoveel uitmaakt, tenzij er specifieke eisen aan worden gesteld
+dat de laag aanhechting van de onderlinge lagen nogal te wensen overlaat. Mijn fout was dat te denken dat het 1 geheel zou versmelten. Het blijft een gok
+het uitbesteden van printen wordt het ook niet. En duur! En de meesten weten niet wat ze doen. Lezen hebben ze ook blijkbaar moeite mee: lees als dat er bepaalde eisen waren die niet opgevolgd werden als opgegeven printorientatie
+het maakt uit hoe de print orientatie is bij bepaalde belastingsgevallen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

camperen schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 15:06:
het was mijn eerste en laatste printer. Het is alweer een aantal jaren geleden de naam was Cetus 3D. Het ding lijkt veel op de Prusa mini en de Bambu mini van nu. Was een een geheel met lineaire geleiders. Het was niet zo'n dure, hoewel ik toch wel een gok vond. De keuze werd aan de hand van reviews gedaan met youtubers, die er helemaal dol op waren. Ohw, wat was die toch goed. Een Prusa was mij te duur.
Ik kan mij voorstellen dat je een Prusa in eerste instantie een dure aankoop zou vinden, maar je hebt nu wel ondervonden waarom het uiteindelijk toch niet zo is. Die Cetus is, voor wat die kostte, qua features best een aardige printer.
Het onderwerp onderhoud was toendertijd niet actueel. Zo viel mij heel snel op dat de y- en z- assen heel slecht bleven zitten. Dat verliep nogal. Eerdat ik dat door had, al heel wat keren kort aangebonden geraakt; hoe kan dat nou dat de nozzle gister wel goed staat en nu niet? En nog veel meer van dat soort fratsen. Het 'onderhoud' bestond uit het ding werkende te houden. De vraag was eerder, blijft die het wel doen gedurende de print.
Ik denk dat je jezelf beter op de hoogte had moeten brengen. Onderhoud is altijd een onderwerp geweest. Vroeger werd ook aangenomen dat je van jezelf ook aardig wat kennis mee zou brengen over dit soort machines wanneer je er mee aan de slag ging. Bij het lezen van dit verhaal bekruipt mij, aan de manier waarop je onderhoud en gebruik beschrijft, het gevoel dat jij daar wat steken hebt laten vallen in het voorbereidend onderzoek omtrent het gebruik van printers.
Vergeet niet dat er intussen betere machines zijn, nog steeds niet goed genoeg voor mij, danwel te duur wat ik ermee wil doen en voor die paar onderdelen. Het idee van aanzetten en printen wat Bambu lab nu claimt, bestond nog niet. En bij de kreet van Bambu ben ik nogal sceptisch
Dat heette, en heet nog steeds, een Prusa. ;) (Hoewel er wel andere merken zijn die nu hetzelfde soort kwaliteit voor een redelijke prijs kunnen realiseren)
Het was, en is, zo dat je bij het aanschaffen van een goedkopere printer eigenlijk de kosten uitspreid over een langer traject en dat de uitslag uiteindelijk is dat je over het geheel waarschijnlijk meer zal betalen voor het op orde krijgen van een printer. Een goede printer kostte in 2020 €1000. In 2024 is het net iets goedkoper geworden: ca. €800. Goedkoper dan dat betekent bijna geheid dat je moet gaan stoeien met de printer om de printer op niveau te krijgen.
Heb van al die gekkigheden wel geleerd:

+dat youtuber reviews nergens op slaan, althans niet wat IK er mee wil doen. Al die figuren maken van die pruts dingen die voor het mooi zijn
+dat je eerst de vraag dient te stellen en te beantwoorden; waar ga ik dat ding voor gebruiken (voor mij bruikbaren onderdelen in kunststof). De vraag over de modellen had ik niet, die maakte ikzelf
+dat het ingezette materiaal niet zoveel uitmaakt, tenzij er specifieke eisen aan worden gesteld
+dat de laag aanhechting van de onderlinge lagen nogal te wensen overlaat. Mijn fout was dat te denken dat het 1 geheel zou versmelten. Het blijft een gok
+het uitbesteden van printen wordt het ook niet. En duur! En de meesten weten niet wat ze doen. Lezen hebben ze ook blijkbaar moeite mee: lees als dat er bepaalde eisen waren die niet opgevolgd werden als opgegeven printorientatie
+het maakt uit hoe de print orientatie is bij bepaalde belastingsgevallen
Punt 2. Dit zou eigenlijk punt één moeten zijn voordat je een printer gaat aanschaffen. (of een CNC machine, of wat dan ook qua complex gereedschap)
Punten 3, 4 en 6: Als je het voorbereidende onderzoek goed had uitgevoerd, was je daar toch redelijk rap achter gekomen.
Punt 5: daar valt over te twisten. Het verschilt natuurlijk per partij, en bij een hobbyist zal je inderdaad wat sneller tegen een kennisprobleem aanlopen, maar als jij iets laat maken en je hebt je voorbereiding goed gedaan, dan kan je in overleg best aardige resultaten bereiken.
Punt 1: Ik denk dat je vergeet dat deze lui heel veel shit zien en dat dit hun blik op de zaken wat anders maakt dan die van een leek. Alles bij elkaar genomen denk ik dat YouTubers als Thomas Sanladerer (Made With Layers), Angus Deveson (Makers Muse), Taylor Benoit (Nero3d / Canuck Creator) Stephan Hermann(CNC Kitchen) en Matthew <weet zijn achternaam niet> (Design Prototype Test) best een aardig beeld geven van de printers die zij reviewen, als ik kijk naar de ervaringen die ik zelf heb met de producten waar ik een review van op YouTube heb gezien. Maar dat is dan gecombineerd met een sloot aan eigen ervaring waardoor ik ook wel weet hoe ik hun woorden moet wegen. Gewoon meer studie doen voor je een printer aanschaft ;)

En begrijp me alsjeblieft niet verkeerd. Op zich is het goed dat je dit ter sprake brengt in dit topic. Want alleen op deze manier kan iedereen inzien dat om baat te hebben van 3D-printen er toch ook echt een stukje (informeel) ingenieurschap vereist is. Zonder dat ga je waarschijnlijk een teleurstelling tegemoet, óók bij een Bambu.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• camperen
voordat ik de printer kocht, heb ik heel wat reviews bekeken. Vooral Angus was heel erg enthousiast over de Cetus en nog iemand, een Duitser was dat ook. Twee mensen die wisten waar ze het over hadden. Thomas en Stephan volgde ik ook. Toen de Bambu uitkwam en ik de reviews bekeek, werd ik weer enthousiast. Maar omdat ik het geld er niet voor had, liet ik het voorwat het was
Vooral Stephan sprak mijn taal als werktuigbouwkundige en vulde de 'gaatjes' in mijn kennis over materiaalkunde.
Dus, vele reviews bekeken en daarna de vraag hobby/professioneel beantwoord.

Van het uitbesteden ging ik vanuit dat de mensen wel wisten welke instellingen nodig zijn voor mijn specifieke wensen. Daar heb ik me zo erg in vergist en mee geleerd. Het laatste deel van je bericht is voor mij niet het ingenieurschap een issue, maar het niet lang willen prutsen aan iets wat gewoon werken moet. Zo van hier heb je het model en print dat. Ik heb er zo de scheurft over in dat gisteren het gewoon zo ging en vandaag ik door allerlei hoepels moet! springen om het weer werkend te krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Ik heb het idee dat jij over een jaar of vijf nog eens naar een printer moet kijken. Jouw insteek vereist toch een stapje meer van de foutherkenning in een printer en die is er nog niet, maar komt er nu wel zo langzamerhand aan. Maar bepaalde zaken zijn gewoon écht weten hoe een printer werkt en daar op in kunnen spelen.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• isman
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10-04 10:30
Hallo allen,

Ik weet nou niet of het door de nieuwe update komt van bambu lab studio. maar sinds ik die update heb gedaan (gisterenavond laat net voor bedtijd) gaat het laden van een STL file maar tot 30% dit gaat eeuwen door, het afsluiten/cancelen van STL model gaat normaal, studio blijft niet hangen ofzo.

Ik heb mijn pc opnieuw opgestart de printers herstart.

Heeft iemand dezelfde ervaring als ik?

Het gebeurt op mijn printers A1 mini en P1S bijde printers lopen op de laaste versie.

Alvast bedankt.

Correct me if iam wrong, don't just me with the name NoOb

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Ik heb geen Bambu Lab printer, dus ik kan het niet bevestigen. Heb je ook al meerdere modellen geprobeerd?

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• isman
ocf81 schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 13:10:
Ik heb geen Bambu Lab printer, dus ik kan het niet bevestigen. Heb je ook al meerdere modellen geprobeerd?
Nee heb geen andere printers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

isman schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 15:03:
[...]

Nee heb geen andere printers.
Ik bedoelde met modellen STL bestanden, niet typen printers.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• isman
ocf81 schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 15:39:
[...]

Ik bedoelde met modellen STL bestanden, niet typen printers.
Ja ook geprobeerd, zometeen maar proberen als ik thuis ben

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wally1987
  • Laatst online: 24-04 19:03
isman schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 15:47:
[...]

Ja ook geprobeerd, zometeen maar proberen als ik thuis ben
Slicer verwijderen, opnieuw opstarten en daarna een schone installatie doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Vergeet in dat geval ook niet de temp files etc te verwijderen, om configuratiebestanden ook te wissen.

[ Voor 5% gewijzigd door ocf81 op 15-05-2024 16:10 ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• isman
Heren en dames,

bedankt voor het antwoorden. ik ben nu aan het printen, hij bleef bijna weer hangen op die 30%.
Wat heb ik gedaan op P1S... heb maar nog 1 ding kunnen bedenken mijn micro sd erin en eruit gedaan, of dat heeft geholpen weet ik niet.

Maar bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roald98
isman schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 16:43:
Heren en dames,

bedankt voor het antwoorden. ik ben nu aan het printen, hij bleef bijna weer hangen op die 30%.
Wat heb ik gedaan op P1S... heb maar nog 1 ding kunnen bedenken mijn micro sd erin en eruit gedaan, of dat heeft geholpen weet ik niet.

Maar bedankt voor het meedenken!
je kan ook nog een andere micro sd proberen, heb het ooit gehad dat de sd niet goed meer was en maar halve prints leverde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• isman
roald98 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 09:05:
[...]

je kan ook nog een andere micro sd proberen, heb het ooit gehad dat de sd niet goed meer was en maar halve prints leverde
Kan ik eens proberen.

Pagina: 1