camperen schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 15:06:
het was mijn eerste en laatste printer. Het is alweer een aantal jaren geleden de naam was Cetus 3D. Het ding lijkt veel op de Prusa mini en de Bambu mini van nu. Was een een geheel met lineaire geleiders. Het was niet zo'n dure, hoewel ik toch wel een gok vond. De keuze werd aan de hand van reviews gedaan met youtubers, die er helemaal dol op waren. Ohw, wat was die toch goed. Een Prusa was mij te duur.
Ik kan mij voorstellen dat je een Prusa in eerste instantie een dure aankoop zou vinden, maar je hebt nu wel ondervonden waarom het uiteindelijk toch niet zo is. Die Cetus is, voor wat die kostte, qua features best een aardige printer.
Het onderwerp onderhoud was toendertijd niet actueel. Zo viel mij heel snel op dat de y- en z- assen heel slecht bleven zitten. Dat verliep nogal. Eerdat ik dat door had, al heel wat keren kort aangebonden geraakt; hoe kan dat nou dat de nozzle gister wel goed staat en nu niet? En nog veel meer van dat soort fratsen. Het 'onderhoud' bestond uit het ding werkende te houden. De vraag was eerder, blijft die het wel doen gedurende de print.
Ik denk dat je jezelf beter op de hoogte had moeten brengen. Onderhoud is altijd een onderwerp geweest. Vroeger werd ook aangenomen dat je van jezelf ook aardig wat kennis mee zou brengen over dit soort machines wanneer je er mee aan de slag ging. Bij het lezen van dit verhaal bekruipt mij, aan de manier waarop je onderhoud en gebruik beschrijft, het gevoel dat jij daar wat steken hebt laten vallen in het voorbereidend onderzoek omtrent het gebruik van printers.
Vergeet niet dat er intussen betere machines zijn, nog steeds niet goed genoeg voor mij, danwel te duur wat ik ermee wil doen en voor die paar onderdelen. Het idee van aanzetten en printen wat Bambu lab nu claimt, bestond nog niet. En bij de kreet van Bambu ben ik nogal sceptisch
Dat heette, en heet nog steeds, een Prusa.

(Hoewel er wel andere merken zijn die nu hetzelfde soort kwaliteit voor een redelijke prijs kunnen realiseren)
Het was, en is, zo dat je bij het aanschaffen van een goedkopere printer eigenlijk de kosten uitspreid over een langer traject en dat de uitslag uiteindelijk is dat je over het geheel waarschijnlijk meer zal betalen voor het op orde krijgen van een printer. Een goede printer kostte in 2020 €1000. In 2024 is het net iets goedkoper geworden: ca. €800. Goedkoper dan dat betekent bijna geheid dat je moet gaan stoeien met de printer om de printer op niveau te krijgen.
Heb van al die gekkigheden wel geleerd:
+dat youtuber reviews nergens op slaan, althans niet wat IK er mee wil doen. Al die figuren maken van die pruts dingen die voor het mooi zijn
+dat je eerst de vraag dient te stellen en te beantwoorden; waar ga ik dat ding voor gebruiken (voor mij bruikbaren onderdelen in kunststof). De vraag over de modellen had ik niet, die maakte ikzelf
+dat het ingezette materiaal niet zoveel uitmaakt, tenzij er specifieke eisen aan worden gesteld
+dat de laag aanhechting van de onderlinge lagen nogal te wensen overlaat. Mijn fout was dat te denken dat het 1 geheel zou versmelten. Het blijft een gok
+het uitbesteden van printen wordt het ook niet. En duur! En de meesten weten niet wat ze doen. Lezen hebben ze ook blijkbaar moeite mee: lees als dat er bepaalde eisen waren die niet opgevolgd werden als opgegeven printorientatie
+het maakt uit hoe de print orientatie is bij bepaalde belastingsgevallen
Punt 2. Dit zou eigenlijk punt één moeten zijn voordat je een printer gaat aanschaffen. (of een CNC machine, of wat dan ook qua complex gereedschap)
Punten 3, 4 en 6: Als je het voorbereidende onderzoek goed had uitgevoerd, was je daar toch redelijk rap achter gekomen.
Punt 5: daar valt over te twisten. Het verschilt natuurlijk per partij, en bij een hobbyist zal je inderdaad wat sneller tegen een kennisprobleem aanlopen, maar als jij iets laat maken en je hebt je voorbereiding goed gedaan, dan kan je in overleg best aardige resultaten bereiken.
Punt 1: Ik denk dat je vergeet dat deze lui heel veel shit zien en dat dit hun blik op de zaken wat anders maakt dan die van een leek. Alles bij elkaar genomen denk ik dat YouTubers als Thomas Sanladerer (Made With Layers), Angus Deveson (Makers Muse), Taylor Benoit (Nero3d / Canuck Creator) Stephan Hermann(CNC Kitchen) en Matthew <weet zijn achternaam niet> (Design Prototype Test) best een aardig beeld geven van de printers die zij reviewen, als ik kijk naar de ervaringen die ik zelf heb met de producten waar ik een review van op YouTube heb gezien. Maar dat is dan gecombineerd met een sloot aan eigen ervaring waardoor ik ook wel weet hoe ik hun woorden moet wegen. Gewoon meer studie doen voor je een printer aanschaft
En begrijp me alsjeblieft niet verkeerd. Op zich is het goed dat je dit ter sprake brengt in dit topic. Want alleen op deze manier kan iedereen inzien dat om baat te hebben van 3D-printen er toch ook echt een stukje (informeel) ingenieurschap vereist is. Zonder dat ga je waarschijnlijk een teleurstelling tegemoet, óók bij een Bambu.