Nog meer mensen die The Witcher: Legacy hebben gebacked via gamefound? Ik kijk er enorm naar uit. 2 jaar voorpret kan beginnen
Die bring&buy was goed geregeld inderdaad. Voor een commissie van 10% is alles prima geregeld. Best wat spellen kwijtgeraakt die al een tijdje op Marktplaats stonden, maar waar ik gewoon niet vanaf kwam die daar weggingen voor een leuk bedrag. Vaak scheelt het dat mensen er spontaan tegenaan kunnen lopen, waardoor ook de wat vagere titels verkocht kunnen worden.heuveltje schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 12:59:
Mocht het handig zijn, Midden maart is Zuiderspel in veldhoven.
Daar zit een "breng en verkoop" gedeelte bij, enkele mensen uit mijn omgeving hebben daar afgelopen jaar aan meegedaan, en dat beviel over het algemeen goed !
Volgend jaar breng ik er ook weer een aantal naar toe denk ik.
Ja ik. Ik kijk er ook naar uit, maar het zal nog wel even duren. Vooral met 25.000 backersWalterv91 schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 22:19:
Nog meer mensen die The Witcher: Legacy hebben gebacked via gamefound? Ik kijk er enorm naar uit. 2 jaar voorpret kan beginnen
Ik krijg morgen als het goed is ook wat leuks binnen 🤓
De niet te vinden/ out of print uitbreiding van The Loop, Fauxzilla! (Nieuw in folie, Engelstalig). De rest had ik al.
Nu had ik al een Franstalige versie gekocht en met stickers vertalingen gemaakt (incl. handleiding), maar goed… voor €67 incl. Verzendkosten wil ik hem toch graag origineel 😅
De niet te vinden/ out of print uitbreiding van The Loop, Fauxzilla! (Nieuw in folie, Engelstalig). De rest had ik al.
Nu had ik al een Franstalige versie gekocht en met stickers vertalingen gemaakt (incl. handleiding), maar goed… voor €67 incl. Verzendkosten wil ik hem toch graag origineel 😅
[ Voor 7% gewijzigd door Thalaron op 17-12-2025 12:26 ]
SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW
Yep, all in Deluxe dus dat wordt een duur geintjeWalterv91 schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 22:19:
Ha, ik heb nog een crowdfunding lopen, de meest gewaagde tot nu toe. Het is een lokale crowdfundingsactie in Vietnam, die beweert internationaal te verschepen. Het eerste euro-style bordspel ontworpen en geproduceerd lokaal in Vietnam, met een lokaal cultureel thema. Ik vind het leuk om iets bijzonders in de kast te hebben en deze euro heeft dan ook nog een paar van mijn favoriete euro-mechanics: rondels, worker placement, area control, tech upgrades. Ik ben heel benieuwd.HellPunk schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 09:34:
Is het nog te vroeg om al uit te kijken naar het spellenjaar 2026?
https://crowdfunding.comi...d-game-phuc-dung/?lang=en
Ps ze hebben al aangegeven dat als er internationaal licenties worden afgegeven dat de titel anders wordt, omdat de uitspraak van de Vietnamese titel in het Engels nogal wat anders kan worden. Dus buiten Vietnam zal je de originele Vietnamese versie sowieso niet veel tegen gaan komen.
Als ze zich echt op het buitenland willen richten hadden ze wel ff wat meer mogen vertalensmeaggie schreef op donderdag 18 december 2025 @ 11:04:
[...]
Ha, ik heb nog een crowdfunding lopen, de meest gewaagde tot nu toe. Het is een lokale crowdfundingsactie in Vietnam, die beweert internationaal te verschepen. Het eerste euro-style bordspel ontworpen en geproduceerd lokaal in Vietnam, met een lokaal cultureel thema. Ik vind het leuk om iets bijzonders in de kast te hebben en deze euro heeft dan ook nog een paar van mijn favoriete euro-mechanics: rondels, worker placement, area control, tech upgrades. Ik ben heel benieuwd.
https://crowdfunding.comi...d-game-phuc-dung/?lang=en
Ps ze hebben al aangegeven dat als er internationaal licenties worden afgegeven dat de titel anders wordt, omdat de uitspraak van de Vietnamese titel in het Engels nogal wat anders kan worden. Dus buiten Vietnam zal je de originele Vietnamese versie sowieso niet veel tegen gaan komen.
Bijvoorbeeld:
Hier heb je de planning <wat jaartallen met vervolgens een hoop Vietnamees erachter>.
Dat maakt het echt veeeeel duidelijker ja 😂
Daarom, de meest gewaagde crowdfunding dit jaar. Ik kan ook geen Vietnamees
maar ze zijn Engelstalig actief op BGG, dat scheelt iets. Overigens was het inclusief verzendkosten nog maar iets van 60 euro. Geen idee of dat het waard is, maar een gemiddelde Kickstarter is dat al snel zonder verzendkosten en dan krijg je soms ook gewoon een slecht, niet goed getest spel. Misschien wordt ik positief verrast, misschien ook niet. Wacht op de vervolg post volgend jaar
Gisteren Come Together voor het eerst gespeeld. Die zat in 1 van de mysteryboxes die ik op Spiel had gehaald, dus die was gekocht zonder enige vorm van vooronderzoek. Ik denk ook niet dat het thema van een hippiefestival me direct aangesproken had, maar na 1 keer gespeeld te hebben vind ik 'm echt al best leuk.
Het is een workerplacement waarbij je werkers inzet, soms een directe beloning krijgt, maar je werkers en de beloning pas krijgt op het moment dat die track geactiveerd wordt (dat is 1 van de acties die je al speler kan doen). Hoe meer spelers er op de track staan, hoe interessanter de bonussen zijn, dus het loont de moeite niet als een gek alles te proberen te activeren waar je een werkertje hebt staan.
Er zitten wat publiciteitstracks in die je bij moet houden, die je acties geven als je een bepaalde progressie hebt gemaakt. Want wat is een hippie muziekfestival nou dat niemand kent? Het thema is leuk gedaan, maar ook al geef je daar weinig om, maakt het nog steeds een leuke game.
Zover 9 van de 11 spellen uit de mysteryboxes gespeeld, waarvan er een wat simpel was (Grail cup), maar de rest (Fjords, House of Cats, Hibachi, Okko, Stockpile, Brigands, Room25) vond ik allemaal wel de moeite waard. Nu alleen Mezo en Rankster nog op het lijstje staan. Waarvan ik verwacht Rankster met de feestdagen nog wel te spelen, die is immers vrij klein en snel (en verwacht ik ook niet al teveel van).
Het is een workerplacement waarbij je werkers inzet, soms een directe beloning krijgt, maar je werkers en de beloning pas krijgt op het moment dat die track geactiveerd wordt (dat is 1 van de acties die je al speler kan doen). Hoe meer spelers er op de track staan, hoe interessanter de bonussen zijn, dus het loont de moeite niet als een gek alles te proberen te activeren waar je een werkertje hebt staan.
Er zitten wat publiciteitstracks in die je bij moet houden, die je acties geven als je een bepaalde progressie hebt gemaakt. Want wat is een hippie muziekfestival nou dat niemand kent? Het thema is leuk gedaan, maar ook al geef je daar weinig om, maakt het nog steeds een leuke game.
Zover 9 van de 11 spellen uit de mysteryboxes gespeeld, waarvan er een wat simpel was (Grail cup), maar de rest (Fjords, House of Cats, Hibachi, Okko, Stockpile, Brigands, Room25) vond ik allemaal wel de moeite waard. Nu alleen Mezo en Rankster nog op het lijstje staan. Waarvan ik verwacht Rankster met de feestdagen nog wel te spelen, die is immers vrij klein en snel (en verwacht ik ook niet al teveel van).
Klinkt als een spicy game voor 2 volwassenenTERW_DAN schreef op donderdag 18 december 2025 @ 16:34:
Gisteren Come Together voor het eerst gespeeld.
Ik heb onlangs Nuns on the Run gekocht. Op spellenspektakel was ik er best enthousiast van geworden. Nog geen tijd gehad om te spelen, maar dat gaat binnenkort wel gebeuren. Heb er zin in.
Verder nog een vraagje: Paleo vind ik zelf een erg leuke co-op spel. Is er zoiets ook in een medieval fantasy thema?
Verder nog een vraagje: Paleo vind ik zelf een erg leuke co-op spel. Is er zoiets ook in een medieval fantasy thema?
Trans-life! :::: "All things change, whether from inside out or the outside in. That is what magic is. And we are magic too."
Hoi! Ben met mijn zoon langzaam de bordspellen aan het verkennen. Hij neigt toch erg naar verhalende thematische spellen.
Inmiddels gespeeld:
Hogwarts Battle
Legenden van Andor.
LotR Journeys in Middle Earth
Nog met hem te spelen (is wel al in huis):
Arkham Horror
Spirit Island
Mysterium
Paleo
Dominion
Echter, ik wil wat onder de kerstboom leggen.
Nu twijfel ik om een van de volgende spellen te kopen.
Wil graag weten welke jullie het meest kunnen bekoren. En waarom. Of eventueel andere suggesties.
Gloomhaven
Mansions of Madness
Frosthaven
Gloomhaven Jaws of the Lion
Ik begrijp dat dit wel “zware” spellen zijn. Maar ik introduceer hem stapsgewijs in het type game.
Inmiddels gespeeld:
Hogwarts Battle
Legenden van Andor.
Arkham Horror
Spirit Island
Mysterium
Paleo
Dominion
Wil graag weten welke jullie het meest kunnen bekoren. En waarom. Of eventueel andere suggesties.
Gloomhaven
Mansions of Madness
Frosthaven
Ik begrijp dat dit wel “zware” spellen zijn. Maar ik introduceer hem stapsgewijs in het type game.
Gloomhaven is wel een spel waar je je wel op toe moet leggen. Ik speel het met iedere keer dezelfde groep, en ook met enige regelmaat (minimaal 1 keer in de maand). Je begint met een karakter en dat ontwikkelt zich in de loop van de scenario's. Je speelt dus niet even 1 spelletje, het zijn er vele tientallen achter elkaar als je 'm uit wil spelen.
Mansion of Madness is dan misschien een leukere, gezien je een scenario kan pakken, en daar in een paar uur doorheen speelt. En de volgende keer pak je weer een ander karakter. En zeker als je de Valkyrie app erbij pakt heb je bakken met scenario's die je kunt spelen. En hij is ook wat goedkoper dan Gloomhaven (tot je de uitbreidingen gaat halen
).
Jaws of the Lion en Frosthaven heb ik (nog) niet gedaan. Dus daar kan ik niet echt een oordeel over vellen.
Als je van verhalend houdt, en het zombiethema je ligt, is Dead of Winter ook altijd nog een leuke (speel die wel altijd volledig coop, met traitor is toch minder leuk).
Andere die ik ook altijd wel gaaf vindt is Western Legends, compleet ander thema, en echt een sandbox, maar met de storymode zit er wel een verhaal in (al is het niet zo scenario gebaseerd als bovenstaande spellen, daar is de nieuwe versie waarschijnlijk meer voor geschikt, als die volgend jaar een keer uitkomt).
En als laatste, wat ik een gave vindt met verhalende scenario's is Robinson Crusoe, Adventures on the Cursed Island. Wel ontzettend pittig.
Mansion of Madness is dan misschien een leukere, gezien je een scenario kan pakken, en daar in een paar uur doorheen speelt. En de volgende keer pak je weer een ander karakter. En zeker als je de Valkyrie app erbij pakt heb je bakken met scenario's die je kunt spelen. En hij is ook wat goedkoper dan Gloomhaven (tot je de uitbreidingen gaat halen
Jaws of the Lion en Frosthaven heb ik (nog) niet gedaan. Dus daar kan ik niet echt een oordeel over vellen.
Als je van verhalend houdt, en het zombiethema je ligt, is Dead of Winter ook altijd nog een leuke (speel die wel altijd volledig coop, met traitor is toch minder leuk).
Andere die ik ook altijd wel gaaf vindt is Western Legends, compleet ander thema, en echt een sandbox, maar met de storymode zit er wel een verhaal in (al is het niet zo scenario gebaseerd als bovenstaande spellen, daar is de nieuwe versie waarschijnlijk meer voor geschikt, als die volgend jaar een keer uitkomt).
En als laatste, wat ik een gave vindt met verhalende scenario's is Robinson Crusoe, Adventures on the Cursed Island. Wel ontzettend pittig.
Als je Gloomhave wilt introduceren aan je zoon zou ik voor Jaws of the Lion gaan. Als dat bevalt kun je altijd de grote broers aanschaffen, maar JotL zorgt ervoor dat je echt goed het spel leert zonder een enorme stijle leercurve. Overigens erg aan te raden als je van dit soort spellen houdt. Ik vind ze allemaal fantastisch.Sosua schreef op donderdag 18 december 2025 @ 19:32:
Hoi! Ben met mijn zoon langzaam de bordspellen aan het verkennen. Hij neigt toch erg naar verhalende thematische spellen.
Inmiddels gespeeld:
Hogwarts Battle
Legenden van Andor.
Arkham Horror
Spirit Island
Mysterium
Paleo
Dominion
Gloomhaven
Mansions of Madness
Frosthaven
Hij kan zelfs met 6 personenpirke schreef op donderdag 18 december 2025 @ 17:51:
[...]
Klinkt als een spicy game voor 2 volwassenen
Die staat dus al op mijn radar sinds ik met bordspellen begon (de eerste editie dateert van 2010). We hebben heel lang Letters from Whitechapel gespeeld en dat zit voor een heel groot deel op dezelfde lijn als Nuns on the Run, dus ik twijfel 15 jaar later nog altijd om deze nieuwe uitgave te kopen.Zerora schreef op donderdag 18 december 2025 @ 18:48:
Ik heb onlangs Nuns on the Run gekocht. Op spellenspektakel was ik er best enthousiast van geworden. Nog geen tijd gehad om te spelen, maar dat gaat binnenkort wel gebeuren. Heb er zin in.
It's still magic even if you know how it's done. (Terry Pratchett, A Hat Full of Sky)
Specifiek Medival Fantasy is wat lastig, dan kan je denken aan:Zerora schreef op donderdag 18 december 2025 @ 18:48:
Shadows over Camelot
Castle Panic
Oltree
Chronicles of Crime 1400
Wil je coop met fantasy dan zijn deze titels misschien interessant. Wel even goed kijken naar de moeilijkheidsgraad, meeste zijn een wat complexer dan Paleo, op Legenden van Andor na, maar stuk voor stuk toffe titels.
Spirit Island
Mansions of Madness 2nd edition
Sleeping Gods
Legenden van Andor
Arydia: The Paths We Dare Tread
The Lord of the Rings: Fate of the Fellowship
Vantage
Return to Dark Tower
Onlangs gespeeld en ik vond em niks.HellPunk schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 09:02:
[...]
Die staat dus al op mijn radar sinds ik met bordspellen begon (de eerste editie dateert van 2010). We hebben heel lang Letters from Whitechapel gespeeld en dat zit voor een heel groot deel op dezelfde lijn als Nuns on the Run, dus ik twijfel 15 jaar later nog altijd om deze nieuwe uitgave te kopen.
Als je in het begin toevallig aan de verkeerde kant staat (waar de 2 nuns heen gaan) zit je 'vast' en kan de rest vol gas rondrennen zonder dat iemand ze hoort. Dan sta je al zo enorm ver achter dat je echt enorm veel geluk moet hebben wil je nog een kans hebben.
Bij Whitechapel heb je het tenminste zelf in de hand en niet omdat iemand anders vlak bij je toevallig heel slecht speelt.
Zonder twijfel: Oathsworn.Sosua schreef op donderdag 18 december 2025 @ 19:32:
Inmiddels gespeeld:
Hogwarts Battle
Legenden van Andor.
Arkham Horror
Spirit Island
Mysterium
Paleo
Dominion
Gloomhaven
Mansions of Madness
Frosthaven
Erg gaaf verhaal wat ook nog eens verteld wordt via een app, toch leuker dan zelf (op)lezen.
Leuke gevechten, diverse characters (die je niet verplicht hoeft te wisselen zoals bv bij Frosthaven).
Voor mij echt de topper in het genre.
Dus deze is ook wel leuk met z'n tweëen?TERW_DAN schreef op donderdag 18 december 2025 @ 19:59:
Heb er een keer naaar gekeken, maar ging ervanuit dat je minimaal met drie zou moeten spelen, dus maar laten liggen.
"Always remember to quick save" - Sun Tzu
Hij kan met 2 als je volledig coop speelt. En verborgen doelen laat je dan lekker achterwege (die voegen niet zo heel veel toe, zeker met de wat moeilijkere scenario's is het al pittig zat). Je zou zelfs nog kunnen kiezen om beide als 2 spelers te spelen.anandus schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 11:51:
[...]
Dus deze is ook wel leuk met z'n tweëen?
Heb er een keer naaar gekeken, maar ging ervanuit dat je minimaal met drie zou moeten spelen, dus maar laten liggen.
Wil je 'm met een verrader spelen, dan is vanaf 4 toch wel echt beter, maar wij hebben met z'n 3en er vaak genoeg lol aan om 'm coop te doen.
Ik zie niet echt plekken waar hij goed te koop is? Of mis ik iets?toolkist schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 10:29:
[...]
Zonder twijfel: Oathsworn.
Erg gaaf verhaal wat ook nog eens verteld wordt via een app, toch leuker dan zelf (op)lezen.
Leuke gevechten, diverse characters (die je niet verplicht hoeft te wisselen zoals bv bij Frosthaven).
Voor mij echt de topper in het genre.
@Sosua https://www.shadowborne-games.com/pages/shop of bijvoorbeeld Marktplaats. Ik heb meerdere keren getwijfeld om hem aan te schaffen, maar campaign games wil ik mij niet aan wagen. Boardgamevrienden hebben hem al gespeeld dus zal vermoedelijk solo worden dan… heb nog teveel op mijn todo list staan om dat te verantwoorden. En heb al aardig wat ik solo kan en nog wil spelen. Maar het was echt heel close 😑
SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW
ik heb em besteld bij de link die @Thalaron gepost heeft.Sosua schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 21:38:
[...]
Ik zie niet echt plekken waar hij goed te koop is? Of mis ik iets?
Toevallig eerder deze week nog een bestelling geplaatst voor de 3d terrain pack die ze in januari weer beschikbaar gaan hebben.
Oathsworn zelf was best snel binnen (ergens in mei dit jaar).
Support is ook prima, ze reageerden snel toen ik van 1 mini een arm met wapen kwijt geraakt was (die kun je los halen en evt wisselen voor een ander wapen, mocht je de armory pack ook kopen) en stuurden gratis een compleet nieuwe mini.
Gewoon doen, ook solo echt heel gaaf.Thalaron schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 22:41:
@Sosua https://www.shadowborne-games.com/pages/shop of bijvoorbeeld Marktplaats. Ik heb meerdere keren getwijfeld om hem aan te schaffen, maar campaign games wil ik mij niet aan wagen. Boardgamevrienden hebben hem al gespeeld dus zal vermoedelijk solo worden dan… heb nog teveel op mijn todo list staan om dat te verantwoorden. En heb al aardig wat ik solo kan en nog wil spelen. Maar het was echt heel close 😑
@toolkist ik ga eerst eens kijken of vrienden hem nog hebben/ opnieuw willen doen ofzo. €330-500+ uitgeven is (helaas) niet iets dat ik wekelijks kan doen 🫣
Afgelopen kwartaal was al extreem… Nintendo Switch 2, iPad Air (voor Return to Dark Tower en Graphic Novels), 2e Crokinole bord (5-hole), Uprising: Curse of the Last Emperor all-in, Return to Dark Tower nieuwe expansion en missende onderdelen, Elements of Truth, 20 Strong met alles erop en eraan en nog wat klein grut…
Ergens hoop ik de all-in van Oathsworn ergens goedkoop te kunnen overnemen of beter nog, met een vriend die hem heeft (her)spelen
Afgelopen kwartaal was al extreem… Nintendo Switch 2, iPad Air (voor Return to Dark Tower en Graphic Novels), 2e Crokinole bord (5-hole), Uprising: Curse of the Last Emperor all-in, Return to Dark Tower nieuwe expansion en missende onderdelen, Elements of Truth, 20 Strong met alles erop en eraan en nog wat klein grut…
Ergens hoop ik de all-in van Oathsworn ergens goedkoop te kunnen overnemen of beter nog, met een vriend die hem heeft (her)spelen
Ik heb na een week overwegen net toch maar Elder Scrolls Betrayal of the Second Era besteld.
Too Many Bones stond lang op de verlanglijst en dit lijkt mij nóg leuker.
Too Many Bones stond lang op de verlanglijst en dit lijkt mij nóg leuker.
Mijn muziek : http://soundcloud.com/nyx_1978
Afgelopen avond weer een pot Uprising: Curse of the Last Emperor gespeeld. Was een zware bevalling zeg maar. Iets voor de helft had ik een fikse tegenvaller waarbij ik vrijwel volledig van de kaart gevaagd werd.
:strip_exif()/f/image/NDbo6Z8vFgYA18hPCpO81dFf.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/LpMTdrni1L1pG7Ze95NyyhFZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn dikste roll ooit in dit spel! 10 damage en 1 bliksem (druid power naar keuze). Legion (de baddy) deed 12… damage. 1 damage is 1 unit van de max 5 dood. Dus tsja… gelukkig had ik 1 unit die ik kon opofferen die ALLE skulls van de tegenstander ongedaan maakte.
:strip_exif()/f/image/WADK0Y1VijpTmUgkvsCJ4f05.jpg?f=fotoalbum_large)
Helaas nét niet voldoende punten om te winnen (we moesten dan beide meer punten hebben dan de 2 tegenstanders (geel (Horde) en paars (Legion)). Het was close…
Evengoed blijf ik het een mega vette game vinden! Gelukkig maar 🫣🤣
:strip_exif()/f/image/NDbo6Z8vFgYA18hPCpO81dFf.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/LpMTdrni1L1pG7Ze95NyyhFZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn dikste roll ooit in dit spel! 10 damage en 1 bliksem (druid power naar keuze). Legion (de baddy) deed 12… damage. 1 damage is 1 unit van de max 5 dood. Dus tsja… gelukkig had ik 1 unit die ik kon opofferen die ALLE skulls van de tegenstander ongedaan maakte.
:strip_exif()/f/image/WADK0Y1VijpTmUgkvsCJ4f05.jpg?f=fotoalbum_large)
Helaas nét niet voldoende punten om te winnen (we moesten dan beide meer punten hebben dan de 2 tegenstanders (geel (Horde) en paars (Legion)). Het was close…
Evengoed blijf ik het een mega vette game vinden! Gelukkig maar 🫣🤣
Tijd voor de Boardgame Wrapped 2025:
262 plays, waarvan 80 solo. Een stuk minder gespeeld dan vorige jaren, maar onze weekends zijn tegenwoordig ook een stuk anders ingevuld. Dat zie ik ook aan het soort spellen dat we gespeeld hebben: behalve een keertje Barcelona en Reef Project kwam er vooral lichtere kost op tafel. De top 5:
262 plays, waarvan 80 solo. Een stuk minder gespeeld dan vorige jaren, maar onze weekends zijn tegenwoordig ook een stuk anders ingevuld. Dat zie ik ook aan het soort spellen dat we gespeeld hebben: behalve een keertje Barcelona en Reef Project kwam er vooral lichtere kost op tafel. De top 5:
- Encore!: 16 (dankzij de co-op-versie in de Deluxe)
- Qwixx: 13
- Cascadia: 8 (wat solo-scenario's gespeeld)
- Faraway: 7 (was thuis een instant hit)
- Sagrada: 5
It's still magic even if you know how it's done. (Terry Pratchett, A Hat Full of Sky)
Vorige week het spel Nyctophobia binnen gekregen. 1 speelt een moordenaar en de andere minimaal 2 personen moeten zien te ontsnappen. Maar de slachtoffers hebben een blinde bril op.
Moet het nog gaan spelen, maar ziet er erg leuk uit.
Moet het nog gaan spelen, maar ziet er erg leuk uit.
Thanks. Ik vond het ook gedoe.Thalaron schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 22:41:
En inderdaad de backlog was ook niet gering. Ik heb vandaag onze lokale spellenwinkel gesteund.
Nieuwe aanwinsten:
Mansions of madness.
https://www.despellenhoor...s-of-madness-2nd-edition/
El Dorado
En forest shuffle
https://www.despellenhoorn.nl/product/forest-shuffle-nl/
Laatste mij nog niet zo bekend, maar schijnt goed te zijn.
MoM! blijft toch een van mijn all time favourites. Have fun!Sosua schreef op maandag 22 december 2025 @ 18:30:
[...]
Thanks. Ik vond het ook gedoe.
En inderdaad de backlog was ook niet gering. Ik heb vandaag onze lokale spellenwinkel gesteund.
Nieuwe aanwinsten:
Mansions of madness.
El Dorado
En forest shuffle
Hi Ha Hopjesvla
Forest Shuffle was hier denk ik wel een van de favorieten van het afgelopen jaar. Heel veel mogelijke strategieën en je moet echt keuzes maken, waarna je allemaal net de verkeerde kaarten pakt.Sosua schreef op maandag 22 december 2025 @ 18:30:
[...]
Thanks. Ik vond het ook gedoe.
Nieuwe aanwinsten:
Mansions of madness.
El Dorado
En forest shuffle
El Dorado komt wel eens op tafel als we zin hebben in iets niet al te ingewikkelds. Het is een leuk spel maar meestal eindigen we binnen één of twee beurten van elkaar dus het lijkt alsof strategie maar matig bepalend is.
Heb The Elder Scrolls net binnen, wát een doos joh haha.
Eerste Kerstdag heb ik geen verplichtingen, dus dan maar eens voorzichtig openmaken en kijken of ik een begin kan maken.
Eerste Kerstdag heb ik geen verplichtingen, dus dan maar eens voorzichtig openmaken en kijken of ik een begin kan maken.
Mijn muziek : http://soundcloud.com/nyx_1978
Ik kom uit op (tot nu toe) 436 plays, waarvan 48 solo. De top 5HellPunk schreef op maandag 22 december 2025 @ 15:53:
Tijd voor de Boardgame Wrapped 2025:
- Captain Flip: 30
- Terraforming Mars: 13 (waarvan 10 solo)
- Gloomhaven: 12
- Mansions of Madness: 11
- Star Realms: 10
Waar halen jullie de tijd vandaan??
Zeker nog student... Eenmaal kinderen en een baan en 1 potje per week is al een hele achievement
Naast de wekelijkse D&D avond, dat dan wel.
Zeker nog student... Eenmaal kinderen en een baan en 1 potje per week is al een hele achievement
Student? 25 jaar geleden ofzo ja.pirke schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 12:01:
Tijdens 1 avondje D&D kun je heel wat andere spellen spelen, die kinderen gaan waarschijnlijk een stuk eerder naar bed dan jij, je kunt ook spellen spelen met je kinderen/partner, en er zijn genoeg spellen die nog geen half uur duren.
Een vriend van mij (met kinderen) zit op 400+ dit jaar. Dat red ik zelf ook niet haha.
Iets met hoeveel tijd wil je opofferen/ andere hobby’s? Partner die het ook mee doet of niet. En inderdaad zijn er ook kinderen die het leuk vinden (beetje leeftijdsafhankelijk).
Iets met hoeveel tijd wil je opofferen/ andere hobby’s? Partner die het ook mee doet of niet. En inderdaad zijn er ook kinderen die het leuk vinden (beetje leeftijdsafhankelijk).
Student ben ik al heel lang niet meer. En kinderen komen hier ook niet, dus daar hoeft geen tijd naar toe.pirke schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 12:01:
2 tot 3 boardgame-avonden in de week red ik gemiddeld wel. Soms maar 1 spelletje (zeker met Gloomhaven of Mansions of Maddness), vaak ook een stuk of 5. En het scheelt dat ik wat verschillende groepjes/mensen heb om mee te spelen. Dus niet maar 1 vast clubje.
Je vergeet de andere optie - kinderen al het huis uitpirke schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 12:01:
Juist je kinderen een beetje kennis laten maken met alle spellen. Probeer voorzichtig te onboarden met alle type spellen. Beter dan avonden lang arc raiders of fortnite.
Deze huisvader met 2 jonge kinderen noteert 286 tot nu toe dit jaar. Bij elk bakje koffie met mn vrouw spelen we een klein spelletje, dat waren er ongeveer 140. De rest zijn grotere spellen die ik met twee verschillende groepen speel en thuis met mn vrouw als we 's avonds nog wat tijd over hebben.
En dan speel ik overdag ook nog wat met de kinderen maar die tel ik helemaal niet, ik schat dat er dan nog ongeveer 100 bij komen.
En dan speel ik overdag ook nog wat met de kinderen maar die tel ik helemaal niet, ik schat dat er dan nog ongeveer 100 bij komen.
Hier vooral solo, vaak ook digitaal: Ark Nova, Terraforming Mars en Dune Imperium met stip bovenaan. In de categorie fysiek veel Marvel Champions, wat Frostpunk (blijft tof). Met anderen was 't veelal meer Ark Nova of Spirit Island, of een roll&write filler. Geen idee van t aantal maar zeker geen honderden
Deze vader met jonge kids komt uit op 104 plays.
Meest gespeeld:
1. Hitster
2. Sea salt and paper
3. Dune Imperium (iPad)
4. Dice Throne
5. Long shot the dice game
Meest gespeeld heavy
1 Nemesis (my GOAT)
2. Great Western Trail
3. Castles of Burgundy (inmiddels verkocht)
4. Obsession (inmiddels verkocht)
5. Arcs (inmiddels verkocht)
Nog op de plank voor volgend jaar:
Inis big box (origineel was lang mijn favoriet)
Cosmic Encounter
Dwellings of Eldervale
Mice and Mystics (voor met de kids)
En er komen nog twee kickstarters binnen:
- Deckers
- Dice Throne expansion
Meest gespeeld:
1. Hitster
2. Sea salt and paper
3. Dune Imperium (iPad)
4. Dice Throne
Meest gespeeld heavy
1 Nemesis (my GOAT)
2. Great Western Trail
Cosmic Encounter
Dwellings of Eldervale
- Deckers
- Dice Throne expansion
[ Voor 3% gewijzigd door TTHEEBO1 op 24-12-2025 07:17 ]
psn: jagermeistertim
via wat verkoop je de spellen? Gewoon mp?TTHEEBO1 schreef op woensdag 24 december 2025 @ 07:16:
Meest gespeeld:
1. Hitster
2. Sea salt and paper
3. Dune Imperium (iPad)
4. Dice Throne
Meest gespeeld heavy
1 Nemesis (my GOAT)
2. Great Western Trail
Cosmic Encounter
Dwellings of Eldervale
- Deckers
- Dice Throne expansion
Ik ga, als ik niet via een bgg trade werk ook naar Vinted. En dan gewoon geduld hebbentoolkist schreef op woensdag 24 december 2025 @ 10:19:
[...]
In onze bordspellengroep hoor ik vooral Vinted veel voorbij komen als verkoopkanaal.
Welke spellen speel je dan bij de koffie als ik vragen mag. Ik ben op deze getallen jaloers haha. Ik red er echt niet zoveel.smeaggie schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 16:06:
Deze huisvader met 2 jonge kinderen noteert 286 tot nu toe dit jaar. Bij elk bakje koffie met mn vrouw spelen we een klein spelletje, dat waren er ongeveer 140. De rest zijn grotere spellen die ik met twee verschillende groepen speel en thuis met mn vrouw als we 's avonds nog wat tijd over hebben.
De meest gespeelde is nu railroad ink challenge, we hebben alle versies en uitbreidingen op 1 na, dus genoeg variatie. Andere roll & write die we sinds kort hebben is the hobbit, there and back again. We hebben ook nog een flip & write citytrip Brugge. Mijn vrouw houdt van dit soort spellen, en ik moet zeggen dat zeker railroad ink een leuke puzzel is en altijd anders. Als we zin hebben in co-op spelen we take time, bable of hanabi. Als we wat meer tijd hebben voor de koffie kunnen we calico of factory funner erbij pakken. Oh en dan hebben we nog sea salt & paper en andere, oudere kleine spelletjes die niet echt meer op tafel komen (ff zonder linkjes: boonanza dobbelspel, ohanami, de crew 2 versies, clever 4 versies, qwixx, ....)Daniel. schreef op donderdag 25 december 2025 @ 04:14:
[...]
Welke spellen speel je dan bij de koffie als ik vragen mag. Ik ben op deze getallen jaloers haha. Ik red er echt niet zoveel.
Misschien nenen wij ook gewoon veel tijd voor onze bakjes koffie
Niet allemaal de meest inspirerende spellen maar het moet nog bij een bakje koffie kunnen, we zijn dan niet op zoek naar cut-throat competitief of brain burners waarbij er geen gesprek gevoerd kan worden...
[ Voor 5% gewijzigd door smeaggie op 25-12-2025 07:51 ]
Meestal via MP, een enkele keer via BBG.
Vinted nog nooit gebruikt.
Sea salt en paper is echt een goede vermaken ik en m’n partner ons ook echt goed mee. Hive is ook zo een leuk spel in dezelfde categorie. Zijn ook spellen die je na een tijdje niet gespeeld te hebben zo weer hebt opgepakt en waar je zo 2 of 3 potjes van achter elkaar kan spelen.smeaggie schreef op donderdag 25 december 2025 @ 07:49:
[...]
De meest gespeelde is nu railroad ink challenge, we hebben alle versies en uitbreidingen op 1 na, dus genoeg variatie. Andere roll & write die we sinds kort hebben is the hobbit, there and back again. We hebben ook nog een flip & write citytrip Brugge. Mijn vrouw houdt van dit soort spellen, en ik moet zeggen dat zeker railroad ink een leuke puzzel is en altijd anders. Als we zin hebben in co-op spelen we take time, bable of hanabi. Als we wat meer tijd hebben voor de koffie kunnen we calico of factory funner erbij pakken. Oh en dan hebben we nog sea salt & paper en andere, oudere kleine spelletjes die niet echt meer op tafel komen (ff zonder linkjes: boonanza dobbelspel, ohanami, de crew 2 versies, clever 4 versies, qwixx, ....)
Misschien nenen wij ook gewoon veel tijd voor onze bakjes koffie
Niet allemaal de meest inspirerende spellen maar het moet nog bij een bakje koffie kunnen, we zijn dan niet op zoek naar cut-throat competitief of brain burners waarbij er geen gesprek gevoerd kan worden...
Hier zijn het dit jaar vooral de crew, dominion en Dice throne geweest dit jaar.
Voornamelijk met de Kids van 15 en 11.
Dice throne hebben we inmiddels ook outcasts van ontvangen, dus we zijn weer compleet.
Ik denk dat de oudste met zijn vrienden hier al zo'n 150 uur aan besteedt heeft afgelopen jaar. Vrijwel wekelijks gaan er hele middagen tegen elkaar, of juist met elkaar, doorheen. Af en toe mag ik dan meespelen
Voornamelijk met de Kids van 15 en 11.
Dice throne hebben we inmiddels ook outcasts van ontvangen, dus we zijn weer compleet.
Ik denk dat de oudste met zijn vrienden hier al zo'n 150 uur aan besteedt heeft afgelopen jaar. Vrijwel wekelijks gaan er hele middagen tegen elkaar, of juist met elkaar, doorheen. Af en toe mag ik dan meespelen
In de afgelopen weken heb ik meerdere keren Eclipse gespeeld met ons gezin, maar de jongste moeten we toch nog best wat helpen bij strategische keuzes. Nog steeds erg leuk om te spelen, het is zeker beter dan geen Eclipse spelen
maar vandaag heb ik voor het eerst een potje met 4 volwassenen gedaan, dat gaat er toch wel wat harder aan toe
Ik had de eerste backstab in beurt 6 gedaan, in beurt 8 kwamen nog twee backstabs bij anderen. Scores lagen best dicht bij elkaar, zonder die backstabs in ronde 8 was de scorelijst compleet anders geweest. Er kwam in dit potje ook verrassend veel diplomatie bij kijken: vooral vaak elkaar overtuigen om de ander aan te vallen, dreigen met retaliatie, en hier en daar wat valse beloftes doen, zogenaamde non agression pacts zonder ambassadeurs te ruilen omdat er geen plek vrij was waardoor het breken ervan ook geen consequenties had...
Echt een top spel. Heb de twee uitbreidingen ook maar meteen besteld, ik kan er geen genoeg van krijgen.
Ik had het kaartspel Super Boss Monster op Kickstarter gebacked, en tijd geleden kreeg ik het geleverd. Gisteren voor het eerst gespeeld, maar was erg vermakelijk. Ik heb alleen de basis set, met de uitbreiding naar zes spelers (en zit grotere opbergdoos bij, en mat voor town square).
Voor degenen die het niet kennen: Je bent een Boss Monster, en door verschillende kaarten te spelen, probeer je souls van adventurers te krijgen. Kaarten bestaan uit Spells en Rooms; spells kunnen invloed hebben op jouw dungeon, of die van je tegenstanders, soms zijn de spells vooral aggressie (denk aan damage doen of adventurers buffen die bij tegenstander de dungeon ingaan), maar ook tijdens build phase kunnen sommige spells nuttig zijn, zoals extra rooms maken, of spells terug krijgen uit discard.
Adventurers verzamelen telkens in town, verdeeld over gebruikelijke archetypes; fighter, mage, rogue, cleric. Met specifieke iconen op je rooms en je Boss lok je specifieke adventurers naar je toe.
Eerste keer spelen was erg vermakelijk, was wel maar met twee spelers. Lijkt me nog leuker met meer spelers, en t/m max 6 is best handig om te hebben met m'n vriendengroep. Moet ook maar 's kijken wat de verschillende uitbreidingen zijn en welke aanraders of must-haves zijn. Mochten mensen tips hebben, hoor ik het graag!
Voor degenen die het niet kennen: Je bent een Boss Monster, en door verschillende kaarten te spelen, probeer je souls van adventurers te krijgen. Kaarten bestaan uit Spells en Rooms; spells kunnen invloed hebben op jouw dungeon, of die van je tegenstanders, soms zijn de spells vooral aggressie (denk aan damage doen of adventurers buffen die bij tegenstander de dungeon ingaan), maar ook tijdens build phase kunnen sommige spells nuttig zijn, zoals extra rooms maken, of spells terug krijgen uit discard.
Adventurers verzamelen telkens in town, verdeeld over gebruikelijke archetypes; fighter, mage, rogue, cleric. Met specifieke iconen op je rooms en je Boss lok je specifieke adventurers naar je toe.
Eerste keer spelen was erg vermakelijk, was wel maar met twee spelers. Lijkt me nog leuker met meer spelers, en t/m max 6 is best handig om te hebben met m'n vriendengroep. Moet ook maar 's kijken wat de verschillende uitbreidingen zijn en welke aanraders of must-haves zijn. Mochten mensen tips hebben, hoor ik het graag!
Hier voeren ook de kortere spellen de lijst aan...
1. Exit adventkalender 24x (duh...)
2. Sea, Salt & Paper (incl, uitbreidingen) 22x
3. Agent Avenue 20x
4. That's not a hat 17x
5. Pixies 18x
totaal: 558 plays
19 unieke spelers
172 unieke spellen
44 nieuwe spellen
iets meer dan vorig jaar zo te zien
1. Exit adventkalender 24x (duh...)
2. Sea, Salt & Paper (incl, uitbreidingen) 22x
3. Agent Avenue 20x
4. That's not a hat 17x
5. Pixies 18x
totaal: 558 plays
19 unieke spelers
172 unieke spellen
44 nieuwe spellen
iets meer dan vorig jaar zo te zien
Life is what happens while you're busy making other plans
Ik heb er ook een zooi van, inclusief de oude versies. Leuke gameVindictae schreef op maandag 29 december 2025 @ 16:07:
Ik had het kaartspel Super Boss Monster op Kickstarter gebacked, en tijd geleden kreeg ik het geleverd. Gisteren voor het eerst gespeeld, maar was erg vermakelijk. Ik heb alleen de basis set, met de uitbreiding naar zes spelers (en zit grotere opbergdoos bij, en mat voor town square).
Ik krijg morgen eindelijk Terrorscape binnen met alle uitbreidingen 🙌🙌
Ben echt zo benieuwd naar het spel.
Mocht iemand een Nederlands speluitleg hebben geknutseld dan houdt ik me aanbevolen. Ik speel namelijk ook wel eens met wat mensen die niet zo goed zijn in Engels helaas.
Ben echt zo benieuwd naar het spel.
Mocht iemand een Nederlands speluitleg hebben geknutseld dan houdt ik me aanbevolen. Ik speel namelijk ook wel eens met wat mensen die niet zo goed zijn in Engels helaas.
Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!
Gezin met twee kinderen hier.pirke schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 12:01:
Hier ook een wekelijks/tweewekelijks avondje D&D.
Verder één á twee keer in de week een bordspel met mijn vrouw als de kinderen naar bed zijn (zijn wel beperkt tot één á anderhalf uur ivm tijd). Veel 2-player (7 Wonders Duel, Patchwork, Brood & Bier, Watergate, etc, ook campaignspellen (Sleeping Gods, Pandemic Legacy, etc), Arkham-spellen (Arkham Horror Card Game, Mansions of Madness) en wat 'moeilijkere' spellen die we niet met onze zoon kunnen spelen (Ark Nova, Spiriti Island, etc)
Verder nog paar keer per week bordspellen met mijn zoon van acht erbij (dochterlief van elf vindt bordspelen maar niets).
Gelukkig heeft-ie al veel spelervaring nu, dus ondanks z'n leeftijd zijn er weinig spellen die niet te spelen zijn met hem. Forest Shuffle, Cascadia, Calico, TtR, Heat, Wingspan, Kwakzalvers, Azul, Splendor, Carcassonne, Sagrada, Berenpark, Akropolis, Machi Koro, Draftosaurus, Stenen Tijdperk, El Dorado, Everdell, Taveernen, Patchwork, Pandemic en dat soort 'simpelere' spellen zijn prima te doen met hem.
Dus, tja, wel druk, wel gezin, maar wordt toch aardig wat gespeeld hier.
Overigens, over kinderen, je kan vanaf een jaartje of drie al aan de slag met Haba-spellen, vanaf vijf á zes spellen als Patchwork, Verboden Eiland, Flashpoint, Berenpark, Carcassonne en veel spellen kan je altijd nog versimpelen met huisregels.
En als ze kunnen lezen kan er helemaal een hoop!
"Always remember to quick save" - Sun Tzu
Gisteravond nog een keer Nemesis Retaliation gespeeld. Het ging erg goed, tot ik besloot gebied C te ontdekken…
Het escaleerde vrij rap in area C, waarbij ik het meest kansloze event trok net nadat in het nest moest passen. Ik be nog uit die positie kunnen komen maar… attack kaart nummer 2 liet een intruder met mij mee laten lopen.. dat was er toch net een teveel 😅
:strip_exif()/f/image/z3AYRRMA7PHYiELsZD7sRxpt.jpg?f=fotoalbum_large)
Verder afgelopen week ook nog Roll for Adventure gespeeld. Niet al te moeilijke maar toch pittige coöperatieve game!
:strip_exif()/f/image/rtDcgj4N4Z6hBcKx8dBfughV.jpg?f=fotoalbum_large)
Vanavond mogelijk nog wat leuks op tafel met mij vrouw samen.
En tot slot; Prettige jaarwisseling gewenst!
Het escaleerde vrij rap in area C, waarbij ik het meest kansloze event trok net nadat in het nest moest passen. Ik be nog uit die positie kunnen komen maar… attack kaart nummer 2 liet een intruder met mij mee laten lopen.. dat was er toch net een teveel 😅
:strip_exif()/f/image/z3AYRRMA7PHYiELsZD7sRxpt.jpg?f=fotoalbum_large)
Verder afgelopen week ook nog Roll for Adventure gespeeld. Niet al te moeilijke maar toch pittige coöperatieve game!
:strip_exif()/f/image/rtDcgj4N4Z6hBcKx8dBfughV.jpg?f=fotoalbum_large)
Vanavond mogelijk nog wat leuks op tafel met mij vrouw samen.
En tot slot; Prettige jaarwisseling gewenst!
Het spel dat hier aan de top staat voor dit jaar is Bevergang (exclusief voor Kruidvat en familie van Beverbende/-clan).
Trans-life! :::: "All things change, whether from inside out or the outside in. That is what magic is. And we are magic too."
Afgelopen week eerste scenario van Mansions of Madness gespeeld. Wel even wat uitzoekwerk qua “test dit”, horror, damage etc. Maar, zeer sfeervol spel. Voelde aan het begin wat overpowered, werd aan het eind genadeloos gestraft. Benieuwd naar de volgende verhalen. Ondertussen maar gelijk wat inserts aan het printen voor alle losse kaarten en tokens.
![]() | ![]() | ![]() |
raak aan dat afstraffen maar gewendSosua schreef op woensdag 31 december 2025 @ 20:00:
Afgelopen week eerste scenario van Mansions of Madness gespeeld. Wel even wat uitzoekwerk qua “test dit”, horror, damage etc. Maar, zeer sfeervol spel. Voelde aan het begin wat overpowered, werd aan het eind genadeloos gestraft. Benieuwd naar de volgende verhalen. Ondertussen maar gelijk wat inserts aan het printen voor alle losse kaarten en tokens.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
De zwarte houders voor de monsters heb ik trouwens vervangen door doorzichtige perspex schijfjes van Ali:
Hi Ha Hopjesvla
Hier onlangs eindelijk begonnen aan Frosthaven en meteen 'verslaafd', in een week tijd meteen elke dag minimaal 1 scenario gespeeld.
En als je de rest van de scenario's hebt gespeeld, neem hier eens een kijkjeSosua schreef op woensdag 31 december 2025 @ 20:00:
https://npbruce.github.io/valkyrie/
Enkele tientallen scenario's die de moeite waard zijn (homebrew, maar sommige met echt goede voice-overs en alles).
Dat had ik met de mijne ook gedaan inderdaad. Kan zo snel m'n foto ervan niet meer vinden. Maar inderdaad van die schijfjes, klein gaatje in boren in dat plaatje, en de meeste van die monstertjes passen er dan prima in.Hopjesvla79 schreef op woensdag 31 december 2025 @ 21:32:
De zwarte houders voor de monsters heb ik trouwens vervangen door doorzichtige perspex schijfjes van Ali:
En de grotere heb ik gewoon met secondelijm vastgezet.
[ Voor 26% gewijzigd door TERW_DAN op 01-01-2026 01:30 ]
Is het zo “zwaar” als de meeste mensen zeggen? Moet je bijvoorbeeld eerst jaws of the lion gespeeld hebben? Die stond nog op m’n lijst.toolkist schreef op woensdag 31 december 2025 @ 23:51:
Hier onlangs eindelijk begonnen aan Frosthaven en meteen 'verslaafd', in een week tijd meteen elke dag minimaal 1 scenario gespeeld.
Ik zou altijd eerst Gloomhaven doen voordat je doorgaat naar Frosthaven. Jaws of the Lion zou een mooie zijn voordat je Gloomhaven oppakt.Sosua schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 12:21:
[...]
Is het zo “zwaar” als de meeste mensen zeggen? Moet je bijvoorbeeld eerst jaws of the lion gespeeld hebben? Die stond nog op m’n lijst.
Zijn er hier mensen in de omgeving van Alphen aan den Rijn die bekend zijn met het schilderen van miniaturen?
Ik zou mijn Terrorscape miniaturen graag willen schilderen, maar nog nooit zoiets gedaan. Ik zou graag eens mee willen kijken/wat tips willen hierover.
Ik zou mijn Terrorscape miniaturen graag willen schilderen, maar nog nooit zoiets gedaan. Ik zou graag eens mee willen kijken/wat tips willen hierover.
Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!
Sosua schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 12:21:
[...]
Is het zo “zwaar” als de meeste mensen zeggen? Moet je bijvoorbeeld eerst jaws of the lion gespeeld hebben? Die stond nog op m’n lijst.
Het kostte zeker wat tijd om erin te komen, in totaal bijna 2uur aan officiele tutorial op youtubepirke schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 13:24:
[...]
Ik zou altijd eerst Gloomhaven doen voordat je doorgaat naar Frosthaven. Jaws of the Lion zou een mooie zijn voordat je Gloomhaven oppakt.
Vantevoren geen Gloomhaven/Jaws of the Lion gedaan overigens. Wel over getwijfeld.
Morgen ga ik voor het eerst Twilight Imperium spelen, ik word gelijk in het diepe gegooid want het is meteen met twee uitbreidingen erbij. De andere 3 spelers zijn wel ervaren en zullen me waar nodig bijstaan.
Ben benieuwd, de dag staat gepland van 09:00 tot 21:00
Ik speel als Federation of Sol, zou voor een beginner in ieder geval prettig moeten zijn.
Ben benieuwd, de dag staat gepland van 09:00 tot 21:00
Ik speel als Federation of Sol, zou voor een beginner in ieder geval prettig moeten zijn.
Beeromaniac
Federation of Sol is een mooi ras om mee te beginnen.Thompson schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 21:17:
Morgen ga ik voor het eerst Twilight Imperium spelen, ik word gelijk in het diepe gegooid want het is meteen met twee uitbreidingen erbij. De andere 3 spelers zijn wel ervaren en zullen me waar nodig bijstaan.
Ben benieuwd, de dag staat gepland van 09:00 tot 21:00![]()
Tip, kijk sowieso deze even van tevoren, die legt het vrij goed uit.
YouTube: Twilight Imperium (4th Edition) in 32 minutes
Hij heeft er ook een voor de eerste uitbreiding, de tweede weet ik zo niet. Die moet ik zelf nog spelen.
Het is overigens niet eens super ingewikkeld, het is vooral vrij veel.
Andere tip, focus op punten scoren. Het lijkt leuk om veel te gaan vechten, maar je verzwakt alleen jezelf en dan wordt het juist moeilijker om punten te scoren. Vecht vooral waar nodig.
En vooral veel plezier! Het is een super tof spel, ik speel hem ook erg graag.
Na veel wikken en wegen, en na meerdere keren mijn keutel ingetrokken te hebben, net toch maar de Dice Throne X-Men Battle Chest (+ acrylic tokens) besteld voor omgerekend zo'n €200... Had Deadpool Deluxe een tijd geleden gehaald maar tja... in de hoop dat er bij de meest recente Kickstarter nog wat na te bestellen zou zijn, helaas...
Gezien ze nu lijken over te stappen naar een ander format + dat ik her en der lees dat de Marvel licentie binnenkort zou kunnen verlopen... EN gelet op dat de Marvel Editie nu als uitverkocht staat op de officiële shop en ik niet zoveel zin heb om de normale retail versie te halen
Anyways... Battle Chest onderweg. X-Men sprak mij verreweg het meeste aan. En niet geheel onbelangrijk denk ik dat dit ook de versie is die ik het meest eenvoudig op tafel zal kunnen krijgen met mijn vrienden/ familie. Missions heb ik over zitten twijfelen, maar ik zocht voornamelijk iets dat niet te moeilijk was en met 2 gespeeld kan worden.
Gezien ze nu lijken over te stappen naar een ander format + dat ik her en der lees dat de Marvel licentie binnenkort zou kunnen verlopen... EN gelet op dat de Marvel Editie nu als uitverkocht staat op de officiële shop en ik niet zoveel zin heb om de normale retail versie te halen
Anyways... Battle Chest onderweg. X-Men sprak mij verreweg het meeste aan. En niet geheel onbelangrijk denk ik dat dit ook de versie is die ik het meest eenvoudig op tafel zal kunnen krijgen met mijn vrienden/ familie. Missions heb ik over zitten twijfelen, maar ik zocht voornamelijk iets dat niet te moeilijk was en met 2 gespeeld kan worden.
Hier zijn het er 129 plays geworden, met dank aan november/december waar zowat de helft gespeeld is :-)
Ook wel vooral lichtere kost, waarbij je op een avond wel door een paar spelletjes heen gaat. Dat #plays zegt uiteindelijk niet zoveel. Aangezien we alles van onze collectie minstens 1 keer proberen spelen, zijn het dus vooral heel veel verschillende spellen. Meest gespeelde spel is No thanks met 4 plays. Clank catacombs, just one en mlem allemaal 3 keer. De rest haalt hoogstens een 2 play.
De zwaarste zijn 1 play van nemesis, ark nova, terraforming mars, wonderland's war, en de iets lichtere lotr lcg en white castle denk ik.
Ook wel vooral lichtere kost, waarbij je op een avond wel door een paar spelletjes heen gaat. Dat #plays zegt uiteindelijk niet zoveel. Aangezien we alles van onze collectie minstens 1 keer proberen spelen, zijn het dus vooral heel veel verschillende spellen. Meest gespeelde spel is No thanks met 4 plays. Clank catacombs, just one en mlem allemaal 3 keer. De rest haalt hoogstens een 2 play.
De zwaarste zijn 1 play van nemesis, ark nova, terraforming mars, wonderland's war, en de iets lichtere lotr lcg en white castle denk ik.
Missions zou ook wel kunnen zo heel complex is het niet, maar daar kan je natuurlijk ook later voor gaan. Alles van DiceThrone is zeer vermakelijk en over 2 weken krijgen we een nieuwe hero The Alchemist.Thalaron schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 22:10:
Na veel wikken en wegen, en na meerdere keren mijn keutel ingetrokken te hebben, net toch maar de Dice Throne X-Men Battle Chest (+ acrylic tokens) besteld voor omgerekend zo'n €200... Had Deadpool Deluxe een tijd geleden gehaald maar tja... in de hoop dat er bij de meest recente Kickstarter nog wat na te bestellen zou zijn, helaas...
Poehee. Ik dacht laat ik Spirit Island even leren. “Even” is blijkbaar wat onderschat. Ik zie dat er ook een app van is op iOS. Wellicht helpt dat een beetje.
Is geen eenvoudig spel om te leren, maar zodra je hem doorhebt speelt het erg leuk.Sosua schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 16:11:
Poehee. Ik dacht laat ik Spirit Island even leren. “Even” is blijkbaar wat onderschat. Ik zie dat er ook een app van is op iOS. Wellicht helpt dat een beetje.
Er zijn wel goede instructie videos online te vinden overigens.
Heb je Echoes of Time al kunnen spelen?G-Meister schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 17:34:
Aankomende zaterdag ga ik naar Spiel, altijd wel een tripje waar ik naar uitkijkOok al een spel gekocht die ik kan ophalen daar, namelijk Echoes of Time.
Afgelopen vrijdag bij DSV Cafe uitleg gehad van het spel Forestry. Daarna het spel ook gespeeld en vond het best een leuke game. Vooral de hoeveelheid verschillende acties die je kan uitvoeren tijdens een beurt maakt het interessant.
Ik heb hem gekregen en nog geen tijd gehad om te spelen maar op basis van de reviews en de inhoud van de doos wel zin om snel eens te proberen.
Makkelijkste lijkt mij het spel spelen met iemand die hem al kent en kan uitleggen. Maar dat is wellicht niet altijd even eenvoudig…Sosua schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 16:11:
Ik heb ook nog een coöperatief spel liggen dat ik moet leren… helaas te weinig tijd/ energie om dat voor vanavond te doen;
:strip_exif()/f/image/8gIGuyRyYHeggadElta9KxZC.jpg?f=fotoalbum_large)
En ja! Ik heb ook de2 uitbreidingen in de doos zitten 🤓
Helaas nog nietCompuchip87 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 16:38:
[...]
Heb je Echoes of Time al kunnen spelen?
Tijd voor een vraagje...
Wij (meer ik) zitten te kijken naar het spel Clank!, dit lijkt me wel wat maar nu vraag ik me af of ik Clank! catacombs ga aanschaffen of is het beter om gewoon met de "standaard" Clank! te gaan beginnen?
Wij (meer ik) zitten te kijken naar het spel Clank!, dit lijkt me wel wat maar nu vraag ik me af of ik Clank! catacombs ga aanschaffen of is het beter om gewoon met de "standaard" Clank! te gaan beginnen?
Clank Catacombs is hier in huis één van de favoriete spellen. Ik zou niet inzien waarom je met de normale zou "moeten" starten.akatar schreef op maandag 5 januari 2026 @ 15:23:
Tijd voor een vraagje...
Is snel, toegankelijk en leuk om te spelen. Bovendien genoeg afwisseling zodat je niet snel in herhaling valt.
De gewone Clank heeft een vaste indeling, Catacombs is geheel variabel. De laatste is bij ons in de spellengroep daarom dus veruit favoriet. Maar je moet dan dus wel van de onvoorspelbaarheid houden.akatar schreef op maandag 5 januari 2026 @ 15:23:
Tijd voor een vraagje...
Vorige week heb ik eindelijk BGStats geïnstalleerd en ik vraag me nu al af waarom ik daar zo lang mee gewacht heb
. Elke cent waard 
. Wel kinderen, maar die zijn al 15 en 19, dus daar heb je minder omkijken naar. We hebben onze wekelijkse spellenavond waarop we meestal twee of drie spellen spelen en in het weekend komt er ook meestal wel wat op tafel. Verder is mijn vrouw twee avonden per week weg voor het werk, dus genoeg gelegenheid om dan iets solo te spelen. Zo tikt het wel snel aan
.
Student, I wishpirke schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 12:01:
Ik zou ook catacombs aanraden. Qua complexiteit scheelt het weinig. Catacombs heeft iets meer extra's maar is vooral meer herspeelbaar omdat het bord niet telkens hetzelfde is. Bij gewone clank merk je dat veel spelers gewoon telkens weer exact dezelfde route proberen nemen.
Een kleine minderheid vindt de hogere geluksfactor irritant, omdat je pech kan hebben met de nieuwe tegels die je moet omdraaien. Maar het is niet dat gewone clank zonder geluk is. Enkel het bord ken je van in het begin.
Ook thematisch vind ik catacombs iets logischer. Je gaat op zoek naar schatten en dergelijke, het is dus logisch dat je niet de exacte routes op voorhand kent :-)
Een kleine minderheid vindt de hogere geluksfactor irritant, omdat je pech kan hebben met de nieuwe tegels die je moet omdraaien. Maar het is niet dat gewone clank zonder geluk is. Enkel het bord ken je van in het begin.
Ook thematisch vind ik catacombs iets logischer. Je gaat op zoek naar schatten en dergelijke, het is dus logisch dat je niet de exacte routes op voorhand kent :-)
Mijn favoriete spel! Hoe was het? meteen PoK en die andere expansions erbij lijkt me heeeeeeeeeel heftig.Thompson schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 21:17:
Ben benieuwd, de dag staat gepland van 09:00 tot 21:00![]()
Meestal verkopen mensen spellen die ze niet spelen, maar jij verkoopt er 3 uit je top 5? ARCs lijkt me nou niet iets dat snel gaat vervelen? Ben nieuwsgierig waarom?TTHEEBO1 schreef op woensdag 24 december 2025 @ 07:16:
Meest gespeeld heavy
1 Nemesis (my GOAT)
2. Great Western Trail
Lang niet hier gereageerd; wel meegelezenMADG0BLIN schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 15:54:
Hierbij de statistieken van afgelopen jaar. Veel gespeeld weer. Vooral veel nieuwe en verschillende titels.
Voordeel van oudere kinderen en een vrouw die ook van spelletjes houden.
[Afbeelding]
Kijken wat komend jaar gaat brengen.
Mijn kids zijn nu 4, 6 en 8 en ik merk dat de jongste van 4 altijd wil meedoen als er spellen op tafel komen. Maar de spellen die de 8-jarige leuk vinden, zijn voor de 4-jarige te moeilijk. En andersom ook weer.....
Maar ik wil wel meer spellen doen samen met 4 of 5. Zijn er wat titels die je zo te binnen schieten die goed zouden passen bij deze 3?
Ik heb de kids variant van Stenen Tijdperk, Catan, TTR, maar dat is nog soms te lastig voor de jongste. En bijvoorbeeld Azul, Keer op Keer, maar dat is voor de jongste ook nog wat te lastig.
Precies dat, heel heftig. Maar wel gaaf! We hebben met een uitgebreide lunch en diner pauze uiteindelijk van ~09:30 tot 23:00 gespeeld_Anvil_ schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 13:03:
[...]
Mijn favoriete spel! Hoe was het? meteen PoK en die andere expansions erbij lijkt me heeeeeeeeeel heftig.
Ik zat regelmatig
Voor een eerste keer is het gewoon echt ontieglijk veel om tot je te nemen. Action cards, heroes, combat/movement (restricties), agenda phase, strategy card keuzes, technologies, relics etc. Mijn medespelers hielpen me gelukkig goed maar naarmate het spel vordert en zij ook voor zichzelf goed op moeten letten werd het soms wel teveel. Soms vergat ik dus simpelweg dat ik een nuttige actie-kaart had of om mijn faction agent/commander te gebruiken. De agenda phase liet ik me vaak dan ook maar redelijk makkelijk overtuigen een bepaalde richting in zonder echt diep na te denken wat voor mij gunstig is.
Volgende keer dus echt nog meer huiswerk doen en voor mezelf een cheat-sheet maken van wat mijn factie wil. Dan wil ik niet weer als Sol spelen, dus ik ga rustig aan al weer wat meer lezen en hopelijk over een paar weken een volgende game.
Beeromaniac
Voordeel van een tweede keer dezelfde factie spelen is dat je daar minder op hoeft te letten omdat je hem al beter kent.Thompson schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 14:02:
[...]
Precies dat, heel heftig. Maar wel gaaf! We hebben met een uitgebreide lunch en diner pauze uiteindelijk van ~09:30 tot 23:00 gespeeldDat was dan een 4P game tot 12 punten, waarbij we elke ronde 2 facties "met de dobbelsteen" activeerden en 2 niet.
Ik zat regelmatigwat moet ik nu dan doen? Niet zozeer dat de game-mechanics lastig zijn maar dat ik geen idee had wat verstandig was. Naar wat ik begreep van mijn medespelers hadden we ook wel érg moeilijke objectives, d.w.z. bijna niet te behalen zonder heftig in combat met anderen te gaan. Daarnaast was TE al vroeg unlocked, had ik daar vervolgens 2 planeten met relics gescoord maar waren die ook nog eens vrij ingewikkeld.
Voor een eerste keer is het gewoon echt ontieglijk veel om tot je te nemen. Action cards, heroes, combat/movement (restricties), agenda phase, strategy card keuzes, technologies, relics etc. Mijn medespelers hielpen me gelukkig goed maar naarmate het spel vordert en zij ook voor zichzelf goed op moeten letten werd het soms wel teveel. Soms vergat ik dus simpelweg dat ik een nuttige actie-kaart had of om mijn faction agent/commander te gebruiken. De agenda phase liet ik me vaak dan ook maar redelijk makkelijk overtuigen een bepaalde richting in zonder echt diep na te denken wat voor mij gunstig is.
Volgende keer dus echt nog meer huiswerk doen en voor mezelf een cheat-sheet maken van wat mijn factie wil. Dan wil ik niet weer als Sol spelen, dus ik ga rustig aan al weer wat meer lezen en hopelijk over een paar weken een volgende game.
Ik ben hier ook wel nieuwsgierig naar… wellicht om ruimte te creëren forceren eens wat anders te doen? Of erop uitgekeken zijn. Ik zou zo 123 geen andere reden weten._Anvil_ schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 13:03:
[...]
Meestal verkopen mensen spellen die ze niet spelen, maar jij verkoopt er 3 uit je top 5? ARCs lijkt me nou niet iets dat snel gaat vervelen? Ben nieuwsgierig waarom?
Of nou ja.. eigenlijk is alleen Nemesis al genoeg toch… toch?🤣
Terechte vraag. Mijn top 5 geeft een beetje een vertekend beeld, want ik heb geen van die spellen meer dan 4 keer gespeeld._Anvil_ schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 13:03:
Meestal verkopen mensen spellen die ze niet spelen, maar jij verkoopt er 3 uit je top 5? ARCs lijkt me nou niet iets dat snel gaat vervelen? Ben nieuwsgierig waarom?
Na 2/3 keer spelen kunnen wij wel bepalen of iets vaker op tafel gaat komen bij ons. Zo niet gaat het weer op MP (ik koop bijna alles ook tweedehands, dus verlies is meestal zeer beperkt)
Arcs vond ik zelf heel tof, maar mijn vaste medespelers niet, dus dan houdt het op voor mij helaas......
En idd... als ik maar 1 heavy spel zou mogen houden zou het Nemesis zijn
[ Voor 6% gewijzigd door TTHEEBO1 op 07-01-2026 12:46 ]
volkomen logisch dat het de eerste keer allemaal te veel is om te overzien. Most important thing is to have funThompson schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 14:02:
[...]
Ik vind alleen PoK expansion erbij al flink pittig voor een nieuwkomer. Huiswerk vooraf en een goeie coach aan tafel is dan het antwoord. Of vooraf wat oefenen op tabeltop simulator. via discord zijn er ook beginners games.
Helder, ik heb gelukkig een grote vaste groep (of 3 subgroepen), dus voor elk spel wel passend publiek. Klinkt als een slimme strategie inderdaad, 2e hands koop en doorverkoop. . Ik koop ook het meeste 2e hands en zorg dat ik het spel eerst uit probeer, dus verkoop eigenlijk nooit iets door. Kickstarters etc. doe ik niet aan, War room 2.0 daargelaten.TTHEEBO1 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 12:45:
[...]
Terechte vraag. Mijn top 5 geeft een beetje een vertekend beeld, want ik heb geen van die spellen meer dan 4 keer gespeeld.
Na 2/3 keer spelen kunnen wij wel bepalen of iets vaker op tafel gaat komen bij ons. Zo niet gaat het weer op MP (ik koop bijna alles ook tweedehands, dus verlies is meestal zeer beperkt)
Arcs vond ik zelf heel tof, maar mijn vaste medespelers niet, dus dan houdt het op voor mij helaas......
En idd... als ik maar 1 heavy spel zou mogen houden zou het Nemesis zijn
ARCs heb ik zelf gekocht nadat ik het bij een vriend deed. Er zijn inderdaad ook spelers in onze groep die er meteen klaar mee waren, het vergt ervaring om slechte spelsituaties te fixen.
eind van de maand moet de nieuwe Americas Expansion van Wingspan uitkomen:
https://stonemaiergames.c...ngspan-americas-expansion

Ben benieuwd!
https://stonemaiergames.c...ngspan-americas-expansion

Ben benieuwd!
Hi Ha Hopjesvla
Zijn er hier mensen die Dragon Ball kaarten verzamelen?
@Hopjesvla79 leuk zo’n toren, maar is er dan niet enorm veel dat onnodig voor niets meegezeult wordt? Of is het ook een beetje voor de show/ leuk om zoveel keus te hebben?
zeker, maar iedereen neemt iets mee, en zo hebben we in ieder geval genoeg keuze :-)Thalaron schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 11:19:
@Hopjesvla79 leuk zo’n toren, maar is er dan niet enorm veel dat onnodig voor niets meegezeult wordt? Of is het ook een beetje voor de show/ leuk om zoveel keus te hebben?
Hi Ha Hopjesvla
Ik heb een keer een poging gedaan tot met de aanschaf van 5 of 6 boxen. Ik doe er nu niks meer mee.HansAnders07 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 20:10:
Zijn er hier mensen die Dragon Ball kaarten verzamelen?
7800X3D, RTX 4090, 32GB DDR5
:strip_exif()/f/image/NhiQNOrlywAixCJsTcVyhben.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/hP9Wr4oLngrBEQm7ljJa6Bue.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/COqKJdaktxSKkmBpZYjOONdT.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/44lTwaX2P9EBAPcblx9Td9OS.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/lhTgZCiH3Vu0I0rAZzFBwQ8r.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/A00jfntLayUtlUExsY1vZtCN.jpg?f=fotoalbum_large)