Een goeie week geleden mijn derde game Twilight Imperium (4th edition met PoK en TE) gespeeld.
Het blijft een bijzonder en gaaf spel, hoe je gewoon een hele dag met 1 bordspel bezig kan zijn; heerlijk!
Ondanks dat het zo uitgebreid is en lang duurt begint het nu toch eigenlijk al wel te voelen als easy to learn, hard to master. Ja het is ontiegelijk veel informatie die je tot je kunt nemen en je kunt tot in de treure proberen te plannen en vooruit denken, maar dat hoeft absoluut niet om het spel lekker te spelen en zelfs niet om kans te maken op de overwinning. Het kan dus wel analysis paralysis gevoelig zijn!
Eerste game was Federation of Sol; vooral het spel leren kennen. Tweede game was Naaz-Rokha Alliance; wat focus op de relic decks. En nu als Yssaril Tribes; volop in de actiekaarten dus.
Vermakelijke game weer, ik had de legendary planet Emelpar in mijn home-slice "You may exhaust this card at the end of your turn to ready another component that isn't a strategy card." En dat was een hele sterke combo met mijn faction-tech Mageon Implants waarmee ik actiekaarten van andere mensen kon stelen. Door een matige economy kwam ik wat traag op gang, maar met 10+ actiekaarten in hand was ik toch een gevaarlijke speler die mensen niet zomaar wouden aanvallen.
Tot het doemscenario zich voltrok, in de agenda phase kwam "Elect player - Public execution". Die ging natuurlijk met volle overtuiging op mij, waardoor ik mijn volledige hand actiekaarten weg moest doen. Vanaf dat moment had ik geen kans meer om in de top te eindigen, pure pech. Wel daarna nog een Sabotage weten te bemachtigen die ik precies op het juiste moment kon benutten, dus toch een beetje kunnen proeven van de kracht van action cards en dus Ysarril Tribes.
Nu al zin in de volgende game, als het goed is hebben we er in de komened 2~3 maanden nog 2 gepland staan. Tips voor welke factie ik zeker als volgende moet proberen zijn welkom. Ik had zelf al een shortlist gemaakt waarvan ik hoop dat ze in de volgende milty-draft zitten;
Barony of Letnev - Gewoon sterke fleet opbouwen en eens wat actiever/meer oorlog te voeren
Embers of Muaat - Eigenlijk dezelfde reden, ik heb de vorige 3 games geen warsuns gehad en dat wordt toch wel eens tijd
Last Bastion - Lijkt me gewoon interessant
Holy F* die gast lult ook echt over álles he? Iedereen die wel wat uurtjes op Youtube besteed herkent hem wel. Vaak inhoudelijk best interessante videos maar ik kan zijn stem/intonatie echt niet uitstaan, zonde.
[
Voor 9% gewijzigd door
Thompson op 20-03-2026 08:43
]