Toon posts:

Board-, Card- & Tabletop games - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 2 3 ... 139 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:01

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Mede-auteur:
  • HellPunk
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-03 10:50

HellPunk

Veel Tweakers gamen graag. Meestal gebeurt dat op een PC, console of handheld, maar veel mensen spelen ook graag analoog: bordspellen dus. In dit topic kan alles besproken worden dat te maken heeft met bordspellen, kaartspellen, RPG's enzovoorts.

Wie er allemaal speelt op GoT vind je op deze interactieve kaart. Je kan ook zelf op deze kaart je locatie aangeven.

Waar vind ik meer informatie?
In deze startpost geven we wat basisinfo, maar als je meteen in het diepe wilt duiken kan je nergens beter terecht dan op BoardGameGeek (BGG voor de kenners). Hier vind je voor elk spel een aparte pagina met een beschrijving, foto’s, video’s met speluitleg en fora waarop je vragen kunt stellen over het spel en allerlei topics die met spellen te maken hebben.

Om in contact te komen met spelers uit Nederland en België kun je Bordspelmania gebruiken. En natuurlijk kun je ook in dit eigenste topic terecht met vragen!

Wat voor soorten spellen zijn er dan?
Goede vraag! Spellen worden meestal ingedeeld volgens het spelmechanisme, maar dat is niet zo evident als het lijkt. Er zijn heel veel mechanismes en meestal maakt een spel gebruik van meerdere mechanismes of variaties erop. Op BGG vind je een hele waslijst, dit zijn de belangrijkste:

Area Control: De spelers proberen gebieden op het bord te controleren door er bijvoorbeeld units in te zetten. Een voorbeeld is El Grande, maar ook Risk gebruikt dit principe.

Auction/Bidding: Spelers bieden tegen elkaar op om bepaalde goederen in het spel te kopen. Een voorbeeld hiervan is Medici.

Card Drafting: Elke speler start met een hand kaarten waaruit hij er eentje kiest. De rest geeft hij door aan de speler naast hem. De gekozen kaart wordt uitgespeeld of bij gehouden om later in het spel te gebruiken. Voorbeelden zijn Sushi Go en Bunny Kingdom.

Co-op: Je speelt niet tegen elkaar, maar werkt samen om het spel te winnen. Meestal heeft elke speler een rol in het team waardoor hij dingen kan doen die de andere spelers niet kunnen. Overleg met anderen is dus belangrijk in dit soort spellen, al laten sommige spellen overleg net niét toe. Pandemic is het typevoorbeeld van co-ops.

Deck Building: Spelers starten het spel met enkele kaarten en gebruiken de acties op deze kaarten om sterkere kaarten te kopen waarmee dan weer andere kaarten gekocht kunnen worden. Dominion wordt gezien als de oervader van dit genre.

Hand Management: Dit soort spellen beloont spelers voor het spelen van bepaalde sets van kaarten. Zorgen dat de kaarten die je in je hand hebt bij de situatie in het spel passen is dus noodzakelijk. Terraforming Mars is een goed voorbeeld.

Legacy: In legacy-spellen verander je het spelbord terwijl je speelt. Meestal speel je in campagne-vorm met een aantal opdrachten. Tijdens deze opdrachten maak je bepaalde keuzes: je bouwt bijvoorbeeld gebouw A in plaats van gebouw B. Gebouw B verdwijnt dan definitief uit het spel, in sommige gevallen vernietig je zelfs definitief de kaart met dat gebouw erop. De meeste spellen hebben wel recharge packs waarmee je het spel kan herstarten. Voorbeelden zijn Charterstone en Pandemic Legacy.

Pick-up and Deliver: In dit soort spellen haal je items op van een bepaalde plek op het bord om ze op een andere plek weer af te leveren. Je zetten zorgvuldig plannen is dus erg belangrijk! Een voorbeeld is Istanbul.

Roll & Write / Flip & Write: Bij deze spellen wordt er (meestal) niet gespeeld op één centraal bord. Elke speler krijgt een eigen blaadje of bordje dat ze tijdens het spel invullen: het resultaat van een dobbelsteenrol of een getrokken kaart. Bekende titels zijn Qwixx, Keer op Keer en Welcome To.

Tile Placement: Tijdens deze spellen bouwen de spelers het bord op tijdens het spel door tegels aan te leggen, zoals in de klassieker Carcassonne. In sommige spellen gaat het er dan weer om om met de tegels je eigen bord zo goed mogelijk op te vullen. Vaak worden er dan Tetris-achtige vormen gebruikt zoals in Isle of Cats.

Worker Placement: In dit soort spellen kiezen spelers in hun beurt een van de beschikbare acties op het bord en plaatsen hier hun speelfiguur. Soms kan een actie zo per ronde maar door één speler gebruikt worden of moeten andere spelers betalen om de actie te gebruiken. Een bekend voorbeeld is Agricola. In sommige spellen gebruik je dobbelstenen als werkers, het getal op de dobbelsteen bepaalt dan wat je er precies mee kan doen (Marco Polo, Castles of Burgundy)

Abstract of thematisch
Een ander onderscheid dat wordt gemaakt is dat tussen abstracte en thematische spellen.

Abstracts zijn spellen waarin het bord en de stukken niets specifieks voorstellen buiten methodes om het spel te kunnen spelen. Als er toch een bepaalde naam aan de speelstukken gegeven wordt spreken we van een semi-abstract. Dammen, schaken, Go!, YINSH, Othello, Quarto, War Chest zijn allemaal (semi)-abstracts.

Thematische spellen zijn gebouwd rond een bepaald thema dat vaak ook mee de spelregels bepaalt. Tegenwoordig vind je wel rond elk denkbaar thema wel een spel. Fantasy en SF zijn misschien wel de meest gebruikte thema's (Small World, Roll Player, Roll for the Galaxy), samen met geschiedenis (Endeavor, Raiders of the North Sea, Trajan) en natuurthema's (Calico, Arboretum, Spring Meadow).

Euro games, Ameritrash en war games, WTF!?
Nog een manier om spellen in te delen is volgens designfilosofie. Hierbij worden in hoofdlijnen de volgende types onderscheiden:
  • Ameritrash:
  • De naam klinkt negatief, maar is zo niet bedoeld. Dit soort spellen, 'Amerikaanse stijl', draait om een diep uitgewerkt thema, karakters met elk hun eigen eigenschappen, een wat grotere geluksfactor en confrontatie tussen spelers. Een voorbeeld is [url="https://boardgamegeek.com/boardgame/233078/twilight-imperium-fourth-edition"]Twilight Imperium[/url].
  • Eurogames:
  • Dit soort spellen focust op gestroomlijnde regels, een gebalanceerd spelverloop en minder interactie tussen spelers. Het thema is daarbij meestal minder uitgewerkt en dient vooral om het spel mooi te verpakken, al zijn er ook veel spellen waarbij regels en thema sterker met elkaar verstrengeld zijn.[url="https://boardgamegeek.com/boardgame/13/catan"]Catan[/url] was het eerste spel dat dit deed, de meeste andere titels die in deze OP vernoemd worden zijn ook eurogames.
  • Wargames:
  • Deze focussen op een militaire actie, vaak in het verleden, maar ook wel in het heden of de toekomst. Deze spellen hebben doorgaans zeer gedetailleerde regels en een historisch correcte context. Daarom zijn ze vaak erg complex en vooral interessant voor mensen met een grote interesse in bepaalde gevechten. Bijvoorbeeld [url="https://boardgamegeek.com/boardgame/14105/commands-colors-ancients"]Commands & Colors[/url], [url="https://boardgamegeek.com/boardgame/2238/panzerblitz"]PanzerBlitz[/url].
Die spellen zijn best duur en er is zoveel keuze, hoe weet ik wat ik moet kopen?
Als er in je buurt een spellenspeciaalzaak zit, dan is die goed geplaatst om je advies te geven over welk spel geschikt is voor jou en je medespelers ligt. In veel winkels kun je ook demo-spellen proberen. In dit topic kun je vragen waar je het best terecht kan. Natuurlijk geven we hier ook graag zelf tips weg!

Op veel plaatsen heb je ook spellenclubs waarvan de leden op geregelde tijdstippen samen komen om spellen te spelen. Soms zijn dat verenigingen waar je lid moet worden, soms is het gewoon een Facebook-groep waarin een bepaalde locatie en datum wordt gepost zodat je kan aangeven of je ook komt.

Een andere manier om veel spellen te zien en te proberen zijn lokale spellenbeurzen. Zowel in Nederland als in Belgiê heb je er enkele bekende waarop uitgevers hun spellen tonen:
- Nederland: Zuiderspel (Eindhoven), Noorderspel (Gouda), Ducosim (Amersfoort), Spellenspektakel (Utrecht)
- België: Zomerspel (Gent), Brussels Game Festival (Brussel), Spel! (Antwerpen), Spellenfestival (Genk), Spelfabriek (Heusden-Zolder)

De moeder aller spellenbeurzen wordt elk jaar in Essen (Duitsland) gehouden: Spiel, een vierdaags evenement waarop honderden uitgevers van over de hele wereld hun nieuwe spellen presenteren. Verder vind je er alles wat van dichtbij en van ver met spellen te maken heeft: dobbelstenen, playmats, uitrusting voor role playing, ... . Als je wilt weten wat op dit moment ‘hot’ is in de spellenwereld, dan is dit dé plek.

Je moet er wel rekening mee houden dat Spiel eigenlijk een handelsbeurs is: hoewel de meeste spellen ook te spelen zijn ligt de nadruk op verkopen. Door het grote aantal bezoekers is het ook niet altijd mogelijk om net dat ene spel te spelen dat je graag wilt. Desalniettemin is een bezoek aan Spiel een leuk dagje uit, al gaan veel mensen minstens twee dagen – één dag is gewoon te weinig om alles te zien.

Als je weet welk spel je wilt kopen, dan er twee handige prijzenvergelijkingssites speciaal voor bordspellen:
Bordspellen vergelijken en Budgetspelen. Hier vergelijk je prijzen van bordspellen in (web)winkels in Nederland en België rekening houdende met verzendkosten.

Speelstijlen
Als je bij een spellenvereniging met anderen aan tafel komt te zitten of gewoon bij je thuis met familie een spelletje speelt, dan zal je snel merken dat veel mensen hun eigen manier hebben om een spelletje te spelen. Aangezien die verschillen vaak kunnen leiden tot discussies of vervelende situaties, hierbij een kort stukje erover.

Casual spelers spelen voor de lol. Het interesseert ze niet zo veel of ze winnen of verliezen, zo lang het maar leuk is. Ze proberen dan ook niet altijd het maximale uit hun zet te halen. Casual spelers zullen tegenstanders die het wat moeilijk hebben soms een break gunnen om het voor die speler ook leuk te houden.

Competitieve spelers houden ervan om een spel zo goed mogelijk te spelen. Deze spelers zullen vaak meer nadenken over strategieën en spelen om te winnen. Dit betekent niet dat competitieve spelers per se willen winnen, ze houden vooral van een uitdagende pot waarin het ze moeilijk gemaakt wordt. In extreme gevallen leidt dit tot AP, hetgeen de afkorting is van Analysis Paralysis: als je zo lang nadenkt over wat de allerbeste zet is dat je beurt minuten lang duurt.

Thematische spelers leven zich in in het spel. In een fantasy-spel wil dat bijvoorbeeld zeggen dat een speler die een dwerg speelt dat doet zoals dwergen in de meeste fantasyfilms: koppig, gierig en lichtgeraakt, maar ook moedig in de strijd en dol op feesten. Deze spelers stellen vaak voor zichzelf extra doelen in het spel en zien het als een overwinning als deze behaald worden.

Groepen met een mix van casual en competitieve spelers kunnen tot nare situaties leiden. De casual speler wordt platgewalst door iemand die koste wat 't kost moet winnen. De competitieve speler denkt minutenlang na over een serie optimale zetten en wordt vervolgens geconfronteerd met iemand die niet tegen zijn verlies kan of een casual die wil het spel sneller gaat. En de thematische speler zit in een groepje dat vindt dat je gewoon volgens de regels moet spelen en niet je eigen interpretatie eraan moet geven.

Drie manieren om naar dezelfde situatie te kijken. Houd rekening met elkaar, begrijp dat niet iedereen op dezelfde manier speelt en zorg dat het bespreekbaar is als er irritaties zijn. Tenslotte speel je voor je plezier!

[Voor 232% gewijzigd door HellPunk op 28-09-2020 14:22. Reden: Links naar spellen en spellenbeurzen toegevoegd.]

Ticking away, the moments that make up a dull day

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
TS is nog WiP :) Als iemand handig is met mooie tabelletjes enzo, laat me dan even wat weten, dan maak ik je mede-auteur.

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:54

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Het feit dat die in TL staat en er vanuit de mods een verzoek lag om een nieuw deel in AZ te maken. Zie ook de laatste pagina van dat topic.

• NESFreak
Wormaap schreef op donderdag 23 april 2015 @ 14:27:
[...]

Het feit dat die in TL staat en er vanuit de mods een verzoek lag om een nieuw deel in AZ te maken. Zie ook de laatste pagina van dat topic.
oh snap. Ik had idd beter moeten lezen 8)7 . Misschien handig het onderscheid met het andere topic + referentie naar dat topic in de TS te zetten.

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:24
Misschien wel handig om de spelerstabel + linkjes ook in de topicstart te plaatsen. Nu mist die nog.

En waarom de titelchange? Ik zou eerder zoeken op Board Games dan op table top.

[Voor 29% gewijzigd door MADG0BLIN op 23-04-2015 14:49]

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
De spelerstabel en linkjes wilde ik eerst nog even doorheenlopen. Ik denk niet dat er een hele serie links naar DIY-gamingsites nodig is, terwijl daar eigenlijk nooit in het topic over gesproken wordt. In de spelerstabel staan ongetwijfeld ook veel mensen die helemaal niet actief zijn. Ik zal'm erinzetten en later uitdunnen.

De titelchange is omdat de oude titel te lang was om er nog een 'Deel 2' achter kwijt te kunnen. Board Games dekt m.i. niet de volledige lading, aangezien RPG's en card games daar niet onder vallen.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik tabletopgames de lading beter vind dekken, zeker omdat de meest mensen die term gebruiken.

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 29-03 10:16
Mag ik ook in de TS?

Favoriete games:

Relic, Zombie 15

Zoetermeer :p

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

• HellPunk
Mooie TS, zal morgen nog even in detail nalezen :).

Nog iemand die in de KS voor Viceroy zit en de updates niet leest? Dan heb je een hoop drama gemist 8)7 , gelukkig nu alles weer in orde (hopelijk toch).

It's still magic even if you know how it's done. (Terry Pratchett, A Hat Full of Sky)

• corset
Zit het te lezen, wat the fuck.. Dus je betaald een X bedrag aan het bedrijf bij de KS. En dan "trolololol er komen nog meer kosten bij want we hebben gelogen!" (is waar het op neerkomt).

Nee, zo maak je jezelf niet populair :+

En de oplossing, leuk, maar imago schade is er nu al.

[Voor 11% gewijzigd door corset op 23-04-2015 19:06]

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

• tc982
  • Laatst online: 23:42
Mijn spellen die regelmatig gespeeld worden :

- Zombiecide
- Ticket To Ride
- Zombies!!!
- Pandemie ( na de aankoop :) )
- Munchkin

Computers make very fast, very accurate mistakes.

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:13
Is er ook iemand hier die wel eens Axis & Allies 1941 of een vergelijkbaar spel speelt? Zo ja, wat vind je er van? Ik ben stiekem al jaren reuze benieuwd maar heb niemand in mijn omgeving die ook interesse heeft om een spel van uren te spelen.

[Voor 6% gewijzigd door PLAE op 24-04-2015 09:40]

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Gisteren is Star Realms binnengekomen. Bij mijn ouders laten bezorgen en meteen twee potjes met mijn broer gespeeld (fanatiek MtG'er). Erg leuk! Het is niet direct duidelijk wat de beste strategie is, maar dat cyclen en deck thinning zinnig zijn spreekt natuurlijk voor zich. En toch leuker op de tafel dan op de laptop of telefoon :)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

PLAE schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 09:40:
Is er ook iemand hier die wel eens Axis & Allies 1941 of een vergelijkbaar spel speelt? Zo ja, wat vind je er van? Ik ben stiekem al jaren reuze benieuwd maar heb niemand in mijn omgeving die ook interesse heeft om een spel van uren te spelen.
1 keer een potje gedaan, dat duurde toen ook wel erg lang moet ik zeggen. Misschien ook omdat ik de regels nog niet zo lekker kende dat het wat minder soepel liep. Ben op zich wel voorstander om het nog eens te proberen.
lanerios schreef op donderdag 23 april 2015 @ 19:05:
Zit het te lezen, wat the fuck.. Dus je betaald een X bedrag aan het bedrijf bij de KS. En dan "trolololol er komen nog meer kosten bij want we hebben gelogen!" (is waar het op neerkomt).

Dat is altijd wel een beetje zuur bij kickstarters als dat gebeurd. Vooralsnog is het bij degene die ik heb gebacked nog niet dramatisch fout gegaan voor zover ik weet.
Galaxy of Trian verwacht ik ergens binnen nu en een paar weken ook het tweede deel van binnen te hebben, en Monster Mansion heeft wel wat vertraging opgelopen, maar zou verder wel gewoon in productie moeten zijn.
We gaan het zien, als de planningen kloppen dan is het vanaf nu iedere maand zo dat er hier een game binnen moet komen. Dus ik wacht geduldig af.

[Voor 45% gewijzigd door TERW_DAN op 24-04-2015 09:57]

• HellPunk
lanerios schreef op donderdag 23 april 2015 @ 19:05:

Nu, het moet voor een Amerikaan ook wel vreemd zijn. Je hebt een EU met een min of meer eengemaakt systeem voor pakjes van buiten de EU, maar in de praktijk heeft elk land toch zijn eigen regels en lijkt de douane dan ook nog 'ns willekeurig met die regels om te springen. Ik kan me dus wel inbeelden dat ze bij Mayday dachten dat ze wel vanuit China konden verzenden zo lang ze kosten onder een bepaald bedrag hielden, helaas is de praktijk vaak net even anders.
We gaan het zien, als de planningen kloppen dan is het vanaf nu iedere maand zo dat er hier een game binnen moet komen. Dus ik wacht geduldig af.
Die van mij zijn allemaal wat uitgeschoven. Ik denk dat ik de meeste ondertussen als verjaardagscadeau kan beschouwen, want ik verwacht ze niet vóór juli.
- Mob Town is klaar en zit bij de producent, maar omdat de designer failliet is laat verzending nog even op zich wachten. Zou in juni allemaal geregeld moeten zijn, maar het is een moeizaam proces, dus daar reken ik niet op. In de gegeven omstandigheden ben ik echter al blij dat ik überhaupt een spel krijg :X
- Van Migration is net het pre-productie-exemplaar bij de ontwerper aangekomen. Alles lijkt er goed uit te zijn, maar met vijf weken productie + vier weken voor shipping zit je ook al snel eind juni.
- Compounded zit nog in pre-productie, hopelijk komt er snel nog een update.

En dan is er Viceroy, dat wordt minstens augustus dus.

Als ik dat zo overlees ben je toch gek dat je 't doet, dat hele Kickstarter :+

[Voor 42% gewijzigd door HellPunk op 24-04-2015 10:21]

It's still magic even if you know how it's done. (Terry Pratchett, A Hat Full of Sky)

• corset
HellPunk schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 10:08:
[...]

Nu, het moet voor een Amerikaan ook wel vreemd zijn. Je hebt een EU met een min of meer eengemaakt systeem voor pakjes van buiten de EU, maar in de praktijk heeft elk land toch zijn eigen regels en lijkt de douane dan ook nog 'ns willekeurig met die regels om te springen. Ik kan me dus wel inbeelden dat ze bij Mayday dachten dat ze wel vanuit China konden verzenden zo lang ze kosten onder een bepaald bedrag hielden, helaas is de praktijk vaak net even anders.
Dat is research doen, ik vind het zelf zeer slordig en slecht aangepakt 8)

• arie_papa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15-01 21:09

arie_papa

Running on Ubuntu

PLAE schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 09:40:
Het spel ligt echt al een jaar of 18 bij mij op zolder. Nooit echt iemand kunnen vinden die het wilde spelen. Gelukkig ook jaren terug de CD-rom van dat spel kunnen scoren, dus uiteindelijk me toch aardig vermaakt met de AI. 2 spelers werkte trouwens ook aardig goed achter 1 pc.

Verder heb ik in het verleden ook heel wat potjes Bloodbowl gespeeld. Erg vet spel waar je ook een competitie mee kan opzetten. Helaas sinds het overlijden van mijn beste vriend in 2004 niet meer gespeeld.

En verder grote fan van Carcassonne. Balans tussen geluk en tactiek en duur van het spel vind ik erg goed.

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

• HellPunk
lanerios schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 10:13:
[...]
Dat is research doen, ik vind het zelf zeer slordig en slecht aangepakt 8)
Mjah, wat mij vooral stoorde was de neerbuigende communicatie van die Suzy van support. Seth Hiatt heeft een paar dure lessen damage control gehad :)

[Voor 40% gewijzigd door HellPunk op 24-04-2015 10:27]

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:38
Ticket to Ride wil ik nog wel graag kopen. Ik hoor daar veel goede verhalen over!

4620 Wp PV ZZO 52° | Hyundai IONIQ5 73kWh Connect

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:11
Zlef 2 games op de wachtlijst via KS-
Trickerion
Mistfall.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

HellPunk schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 10:08:
Als ik dat zo overlees ben je toch gek dat je 't doet, dat hele Kickstarter :+
Ergens wel, maar er zitten ook wel vette projecten bij. Ik ga nu proberen mezelf even in te houden met nog meer te backen tot ik in elk geval de nodige games binnen heb (en een huis heb met dedicated spelletjeszolder/kelder).
LuPo schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 10:35:
Ticket to Ride wil ik nog wel graag kopen. Ik hoor daar veel goede verhalen over!
Zeker een aanrader.
Ticket to Ride Europe vind ik zelf een van de leukste om mee te beginnen eigenlijk.

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Ticket to Ride staat bij mij ook op de lijst :) De PC- en iPhoneversies zijn in ieder geval erg leuk!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Wormaap schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 10:37:
Ticket to Ride staat bij mij ook op de lijst :) De PC- en iPhoneversies zijn in ieder geval erg leuk!
En het echt spel is nog veel leuker :D, omdat het allemaal wat soepeler speelt.

• maartend
En zo heb ik dus weer helemaal nix met TTR.

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
TERW_DAN schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 10:38:
[...]

En het echt spel is nog veel leuker :D, omdat het allemaal wat soepeler speelt.
Dat vermoeden had ik al. Als ik'm digitaal speel ben ik vooral heel erg bezig met mijn eigen spel. Ik verwacht dat ik door het betere overzicht van een fysieke versie wat tactischer zal gaan spelen :)
maartend schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 10:38:
En zo heb ik dus weer helemaal nix met TTR.
Stel je voor dat we allemaal het zelfde leuk zouden vinden :P

[Voor 21% gewijzigd door Wormaap op 24-04-2015 10:40]

• maartend
Oja, voor de TS.

Mijn BGG naam ; maartend
Mijn fav-games ; DnD mag weg, zo ook warhammer. Kom daar niet meer aan toe.
Wat er wel mag staan ; Mage Knight, Assault on Doomrock, Descent 2nd, Mysterium,

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Wormaap schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 10:39:
[...]

Dat vermoeden had ik al. Als ik'm digitaal speel ben ik vooral heel erg bezig met mijn eigen spel. Ik verwacht dat ik door het betere overzicht van een fysieke versie wat tactischer zal gaan spelen :)
Dat vind ik juist het leuke van TTR. Afhankelijk van hoe je het speelt kan het een heel ander spel worden. Ooit eens een potje gespeeld met iemand die alle locomotieven aan het horden was, en vervolgens in z'n hand hield, waardoor de game heel anders speelde, omdat je in TTR:Europe gewoon die dingen nodig hebt voor bepaalde routes.
En als je met 2 man speelt dan heb je sneller dat de routes gewoon vrij zijn, iets dat je met 5 man weer helemaal niet hebt, dan ligt het snel vol, en zul je tactischer routes moeten kiezen, ipv gewoon heel veel lange routes maken.

vanavond staat een potje TTR Marklín op de planning.
Dit weekend het hele weekend spelletjesweekend, dus grote kans dat TTR ook daar nog wel eens voorij zal komen.

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
maartend schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 10:44:
Oja, voor de TS.

Mijn BGG naam ; maartend
Mijn fav-games ; DnD mag weg, zo ook warhammer. Kom daar niet meer aan toe.
Wat er wel mag staan ; Mage Knight, Assault on Doomrock, Descent 2nd, Mysterium,
Zou je misschien even linkjes naar je profiel en de games erbij kunnen gooien? Als ik die voor iedereen moet opzoeken kost dat stiekem best veel tijd :P
TERW_DAN schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 10:44:
[...]

Dat vind ik juist het leuke van TTR. Afhankelijk van hoe je het speelt kan het een heel ander spel worden. Ooit eens een potje gespeeld met iemand die alle locomotieven aan het horden was, en vervolgens in z'n hand hield, waardoor de game heel anders speelde, omdat je in TTR:Europe gewoon die dingen nodig hebt voor bepaalde routes.
En als je met 2 man speelt dan heb je sneller dat de routes gewoon vrij zijn, iets dat je met 5 man weer helemaal niet hebt, dan ligt het snel vol, en zul je tactischer routes moeten kiezen, ipv gewoon heel veel lange routes maken.

vanavond staat een potje TTR Marklín op de planning.
Dit weekend het hele weekend spelletjesweekend, dus grote kans dat TTR ook daar nog wel eens voorij zal komen.
Tot dusver heb ik alleen maar tweespelerpotjes gespeeld. Ik kan me voorstellen dat'ie met meer spelers inderdaad helemaal anders wordt :)

[Voor 51% gewijzigd door Wormaap op 24-04-2015 10:48]

• maartend
Wormaap schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 10:46:
[...]

Zou je misschien even linkjes naar je profiel en de games erbij kunnen gooien? Als ik die voor iedereen moet opzoeken kost dat stiekem best veel tijd :P
Sorry. Zal ik doen.

Nickname ; https://boardgamegeek.com/user/maartend
Descent 2nd ; https://boardgamegeek.com...rneys-dark-second-edition
Mysterium ; https://boardgamegeek.com/boardgame/113997/mysterium
Assault on Doomrock ; https://boardgamegeek.com/boardgame/149241/assault-doomrock
King of Tokyo ; https://boardgamegeek.com/boardgame/70323/king-tokyo
Mage Knight ; https://boardgamegeek.com...48/mage-knight-board-game

[Voor 43% gewijzigd door maartend op 24-04-2015 10:51]

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Thanks, ik gooi je erin wijzig je entry :)

Warhammer en D&D zijn hier trouwens ook een beetje vervlogen materiaal. Héél af en toe speel ik het nog eens, maar voor de rest ontbreekt de tijd nogal. Of meer: de behoefte om er tijd voor te maken. Ik speel liever een middag bordspellen dan dat ik Warhammer mini's zit te schilderen. En commitment afgeven om elke x tijd D&D te spelen met een groep zie ik al helemaal niet meer zitten.

[Voor 109% gewijzigd door Wormaap op 24-04-2015 10:57]

• HellPunk
Tot dusver heb ik alleen maar tweespelerpotjes gespeeld. Ik kan me voorstellen dat'ie met meer spelers inderdaad helemaal anders wordt :)
Met twee of drie spelers is TTR Switzerland erg leuk. Erg krappe map met heel veel korte routes (1 of 2 treinen) waarbij tickets bijnemen de sleutel is om te winnen. Wij spelen nu wel met de regel dat je een ticket niet kan scoren als je hetzelfde ticket ook in de omgekeerde richting hebt. Zonder die regel is geluk bij het trekken van tickets veel te belangrijk.

Van maps gesproken: ik snap niet dat er nog geen officiële versies zijn van borden met België en de UK, zeker die laatste was toch een pionier in de bouw van spoorwegen (als ik me mijn geschiedenislessen toch goed herinner :z ).

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

TTR UK. Dat lijkt me inderdaad wel een hele gave mappack. Momenteel zit er alleen een stukje in TTR Europe, dat is van London naar het vasteland van Europa en van London naar Edinburgh. Niet heel spannend dus.

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
De pijn van Star Realms sleeven, en één kaart over hebben als je sleeves op zijn :')
Gelukkig een kaart uit een expansion, dus dan gebruik ik die wel niet totdat ik weer bij de gamestore ben geweest :P

• psychoclown
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 28-03 09:52

psychoclown

Back in black

NESFreak schreef op donderdag 23 april 2015 @ 14:33:
[...]

oh snap. Ik had idd beter moeten lezen 8)7 . Misschien handig het onderscheid met het andere topic + referentie naar dat topic in de TS te zetten.
Daarvoor hebben we topicreeksen ;)

Laten we de verzoeken voor plaatsing in de spelerstabel via DM verlopen zoals in de TS ook duidelijk vermeld staat.

WoT Profile | Noobmeter - kyozu | Youtube channel | Livestream

• Christiano007
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:09

Christiano007

Ich bin der champion

Ah hier moet ik dus weer zijn :P

Ter land, ter zee en in de kroeg

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:21

Tarin

Just plain weird.

Ha leuk, bordspelletjes :). Mijn vrouw en in zijn afhankelijk van het spel casual tot licht serieuze spelers, spelen graag Carcassonne, Ticket to Ride, Dominion en Agricola. Ook ieder-voor-zich spellen met minder directe interactie als Uluru en Ubongo spelen we graag.
Een tijdje geleden Pandemic en Betrayal at the House on the Hill, als team spelen beviel ook erg goed.
Ik kijk en luister de laatste tijd wat d&d-podcasts (Aquisitions Incorporated), zoiets lijkt me ook leuk, maar daar hebben we helaas te weinig geinteresseerden voor in onze vriendengroep.

Hebben jullie Tabletop Deathmatch gekeken? Is een soort wedstrijdje georganiseerd door de lui achter Cards Against Humanity (wat niet helemaal ons stijl spel is), waar ze op zoek gaan naar een nieuw spel wat dan op hun kosten uitgebracht wordt. Er zijn inmiddels 2 seizoenen gemaakt, en het is leuk om een glimp op te vangen van het werk achter het maken van een spel.
http://www.cardsagainsthumanity.com/deathmatch/
Ik ben best benieuwd naar The Shadow over Westminster (http://boardgamegeek.com/...5/shadow-over-westminster) en Bad Detectives (https://boardgamegeek.com/boardgame/176115/bad-detectives).

[Voor 9% gewijzigd door Tarin op 24-04-2015 23:02]

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

• maartend
Zo. Vanavond Space Hulk, Death Star aan het leren spelen. Heerlijk voor op vakantie en als ik alleen weg ben.

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Hihi. Ik ging vanavond naar een salsa-dansavond, en kreeg daar van een vriend een uitbreiding voor Neuroshima Hex!
Namelijk 'The Dancer'. Vonden ze wel toepasselijk omdat ik vrij fanatiek dans :+ Binnenkort maar eens proberen :)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Vanavond een potje Pandemic The Cure gedaan. Hoewel de setting een beetje lijkt op de boardgame is het dobbelspel toch echt heel anders, leuk genoeg om een beetje af te wisselen tussen die 2.

Dit keer helaas verloren, omdat we de pech hadden ineens heel veel dobbelstenen te moeten rollen, en daarna snel een heel serie outbreaks te hebben.

Verder ook nog een potje Red November gedaan. Hoewel die langzaam op gang komt en best lang duurt (in elk geval de eerste keer) vond ik 'm best leuk. Met wat gnomes een onderzeeer zien te redden waar continu van alles mis gaat. De balans is best leuk tussen events en wat je er tegen kunt doen.

Komend weekend een heel weekend lang gamen op een clubhuis. Dus hopelijk kan ik daar de rest van m'n nieuwe games ook eens spelen.
Assault on Doomrock staat nog steeds op de planning (al is dat er wel eentje waarvan ik de regels nog steeds niet goed snap), net als Pandemic on the Brink, Fatal Rendezvous, Ticket to Ride Marklin en Shadows over Camelot.

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
En hier vandaag ook een flinke boardgamedag :) En alles dat ik meegenomen heb is op tafel gekomen *O*
In totaal bijna tien uur vrijwel non-stop gespeeld :)
Eerst King of Tokyo om erin te komen. Daarna een potje Small World dat eindigde met drie van de vier spelers binnen vijf punten van elkaar. Een pot Love Letter die eindigde in 3-3-3-4, een spelletje Tongiaki (erg leuk, maar vrij onbekend. Goede balans tussen geluk en strategie). Twee potjes Lunch Money (écht niet mijn ding), twee potjes Tiny Epic Kingdoms (viel een heel stuk beter in de groep dan ik had verwacht :) ), een pot Munchkin (ik weet weer waarom ik dat spel normaal niet speel) en als afsluiter omdat de twee dames moe waren en de andere gast Dominion cool vindt en vroeger ook MtG heeft gespeeld een potje Star Realms. En nu ben ik moe :P

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Zo'n beetje het hele weekend zitten gamen.

Met als nieuwe games Shadows over Camelot en What's he building in there.
De eerste heb ik van de week binnengekeregen als verjaardagskado en die vond ik erg leuk. Niet alleen omdat ik de Traitor was als King Arthur, maar ook zonder traitor is het al een best pittige game.

What's he building in there is een leuke workerplacement, maar wel eentje die naar mijn gevoel net iets te weinig mogelijkheden biedt in een beurt om een beetje vaart te maken. Maar misschien komt dat ook wel doordat 't de eerste keer was dat ik 'm speelde en misschien niet direct op de juiste tracks inzette.

Helaas nog steeds niet aan Assault on Doomrock toegekomen. Misschien toch maar eens kijken of er iemand is die die regels snapt, of de tijd heeft om 't uit te vogelen :D

• HellPunk
Dit weekend ben ik voor het eerst sinds een maand of zes nog 'ns in mijn FLGS terecht gekomen. Ik was eigenlijk gegaan voor The Duke, maar dat was niet op voorraad. Gelukkig is mijn FLGS goed gestockeerd, dus ik ben niet met lege handen naar huis gegaan: twee booster packs voor Munchkin (Tricky Treats en Princesses), de uitbreidingsborden van Qin en last but not least Roborally.

Bij thuiskoms meteen Roborally uitgeprobeerd. Was best leuk, zeker met drie of vier robots kan het erg chaotisch worden en daar zit net een groot deel van de lol in: de ene robot gaat linksaf terwijl hij naar rechts wilde? de andere wordt in een gat gedonderd waar hij net langs dacht te kunnen, ... . Door die chaos duren sommige spelletjes net iets té lang: op een gegeven moment wil je toch naar dat vlagje en dan is het maar hopen dat het lukt. Maar zeker een aanrader, als je tenminste speelt met mensen die niet constant drie zetten vooruit willen plannen, want dat zit er niet in :P

De winkel zat trouwens gezellig vol en er werd volop gekocht, deze FLGS lijkt in ieder geval geen last te hebben van de crisis of concurrentie van OLGS'en. Nog even met de uitbater gepraat en ze hadden vooral problemen door de hoge dollarkoers, spellen uit de USA werden daardoor tot tien procent duurder.
TERW_DAN schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 12:20:
TTR UK. Dat lijkt me inderdaad wel een hele gave mappack. Momenteel zit er alleen een stukje in TTR Europe, dat is van London naar het vasteland van Europa en van London naar Edinburgh. Niet heel spannend dus.
Ik was net aan het bedenken wat de speciale features voor die maps kunnen zijn. Uiteindelijk was dat niet zo moeilijk: peperdure tickets voor de UK en stakingen voor België >:) . Komaan DoW, daar moet toch wat mee te doen zijn :+
Een spel over Londen wekt altijd mijn interesse, helaas liggen deze twee wat minder in lijn van wat wij graag spelen. De dingen waar ik naar uitkijk op dit moment zijn Trambahn en Lighthouse Run, ook allebei wat lichtere games.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Wat is een FLGS en OLGS?

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:56

ToolkiT

brit-tweaker

TERW_DAN schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 12:20:
als je er vanaf wil heb ik wel interesse. We hebben net eindelijk de kans gehad om TTR europe voor het eerst te spelen, maar een UK map vind ik altijd wel leuk :)

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

TTR is een van de games die m'n collectie nooit gaat verlaten denk ik :P Ik speel 'm vrij vaak, met wat custom regels om 'm nog wat spannender te maken :P

Van het weekend ook Ticket To Ride Märklin gespeeld. En het toevoegen van de passagiers geeft wel weer een aparte manier van spelen. Sowieso altijd wel tof om weer een andere kaart te hebben.

• ToolkiT

ToolkiT

brit-tweaker

TERW_DAN schreef op maandag 27 april 2015 @ 10:59:
TTR is een van de games die m'n collectie nooit gaat verlaten denk ik :P Ik speel 'm vrij vaak, met wat custom regels om 'm nog wat spannender te maken :P

Van het weekend ook Ticket To Ride Märklin gespeeld. En het toevoegen van de passagiers geeft wel weer een aparte manier van spelen. Sowieso altijd wel tof om weer een andere kaart te hebben.
Ik heb duidelijk nog geen koffie op, ik dacht dat je een TTR UK map had maar die niks vond..
|:(

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Was 't maar :P
Helaas niet, ik hoop dat ze er nog wel een keertje mee komen. De TTRserie is volgens mij meer dan populair genoeg ervoor.

• ToolkiT

ToolkiT

brit-tweaker

TERW_DAN schreef op maandag 27 april 2015 @ 11:07:
Was 't maar :P
Helaas niet, ik hoop dat ze er nog wel een keertje mee komen. De TTRserie is volgens mij meer dan populair genoeg ervoor.
Er zijn wel unofficial boards zie ik nu:
http://www.davidmillard.org/2009/01/ticket-to-ride-uk-map/
https://ttrboards.wordpre...t-to-ride-uk-version-2-1/

Maar die zijn niet goedkoop...

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Friendly local game store en Online game store :)

• HellPunk
Ik heb ooit ook 'ns een map van België gezien, maar ik heb helaas niet de middelen om die op A1-formaat geprint en gemount te krijgen :)

• corset
zo! rommel markt was een succes

1 euro voor +- 150 kaarten van Ice Age en eerder. Heerlijk, zitten weer genoeg kaarten tussen om mijn MTG deck uit te breiden <3

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Nice find! :)
Hier viel de vrijmarkt tegen. Ik had gehoopt misschien een afgeragde Catan tegen te komen ofzo, maar verder dan heel veel Ganzenbord, Zeeslag en '50 in één' spellendozen kwam het niet :P

Wel nog een potje King of Tokyo gespeeld. Qua gameplay vind ik het een beetje beperkt, maar hij blijft leuk, vooral met een groep die zich flink inleeft :)

[Voor 28% gewijzigd door Wormaap op 28-04-2015 09:55]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Net 'The Manhatten Project' binnengekregen. Van de week maar eens kijken wanneer ik die eens kan spelen.

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Hebben jullie trouwens nog spellen die jullie niet leuk vinden, terwijl ze wel populair zijn? Iemand noemde hier al Ticket to Ride, bijvoorbeeld. Zelf ben ik geen fan van Pandemic en Munchkin, om maar eens iets te noemen :)
Klassieke games als Ganzenbord en Monopoly zullen de meesten hier wel niet heel geweldig vinden lijkt me?

• corset
Risk en Monopoly voor mijn vrouw

voor mij:

Mens erger je niet (nou, dat doe ik dus wel :+ )
Dammen
Triviant (Wie won de tour de france in 1220 in de eenbenige race zonder blinddoek)
en alle raad spelletjes :+
Weerwolven
Maffia

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Wormaap schreef op dinsdag 28 april 2015 @ 12:47:
Hebben jullie trouwens nog spellen die jullie niet leuk vinden, terwijl ze wel populair zijn? Iemand noemde hier al Ticket to Ride, bijvoorbeeld. Zelf ben ik geen fan van Pandemic en Munchkin, om maar eens iets te noemen :)
Klassieke games als Ganzenbord en Monopoly zullen de meesten hier wel niet heel geweldig vinden lijkt me?
Een potje Monopoly op z'n tijd vind ik eigenlijk nog best leuk.

Zelf heb ik een hekel aan Magic, en van de boardgames vind ik Battlestar Galactica niet echt de moeite, terwijl veel mensen die wel erg interessant vinden.

Verder zijn er niet heel veel dingen die ik niet speel eigenlijk.

• Chevalric
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-03 11:21
Inderdaad, de klassiekers hoef je voor mij niet uit de kast te halen. Ook geen Risk of Stratego dus.

Verder krijg ik enorm jeuk van Agricola, continu weer die familie moeten voeden, zo irritant. Vooral als je het speelt met mensen die het spel wel helemaal onder de knie hebben. Agricola: All Creatures Big and Small (de twee speler variant) vind ik dan wel weer tof.

Regenwormen vind ik ook zwaar vervelend, omdat ik altijd sterk start, maar aan het eind van het spel zonder tegels overblijf.

En ten slotte mag Set (en alle andere reactiespellen) van mij ook zo de open haard in.

Maar verder houd ik wel van spelletjes, hoor :+

Xbox Live: Chevalric

• Christiano007

Christiano007

Ich bin der champion

Persoonlijk lijkt me TTR geen kloten aan, beetje treintje leggen.

Monopoly vond ik altijd wel erg leuk, zo snel mogelijk alles kopen en er hotels op dumpen. Niet echt speciaal maar wel fun (persoonlijk)

Zo vond ik Catan wel geinig om te spelen, maar begon me elk potje meer te ergeren. Paar dingen op rare getallen en je kunt bijna niets.

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:11
Chevalric schreef op dinsdag 28 april 2015 @ 14:26:Vooral als je het speelt met mensen die het spel wel helemaal onder de knie hebben.
Als incidenteel speler is niets irritanter dan een spelletje spellen met van die lui die in dit soort topics rondhangen ;)

Het is niet leuk als het spel teveel van kans afhangt, want dat dan kun je zomaar veel pech hebben, en je zit in feite naar een randomgenerator te kijken. Daarentegen heeft ervaring alleen nut als het spel meer op tactieken/kennis aankomt. Ook zijn teveel regeltjes om de regeltjes niet leuk, is ook weer meer in het voordeel van de ervaren speler.

Daarom vind ik het het leukst als een spel niet teveel mogelijkheden heeft om anderen dwars te zitten, om het voor iedereen leuk te houden. Catan vind ik een leuk spel, maar bij 7 krijgt iedereen een gratis grondstof ipv die vervelende ridder. Zo kan de minder goed geplaatste speler of pechvogel met dobbelen toch aan die grondstof komen om iets te doen ipv min of meer een heel potje te nietsen.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• HellPunk
Takenoko. Wordt op BGG de hemel ingeprezen als hét familiespel, maar bij ons vond niemand er wat aan.

Die klassieke gezins- en kinderspellen zijn thuis ook niet populair: ofwel zijn ze gebaseerd op puur geluk (zoals roll 'n move), ofwel steunen ze op een bepaalde gimmick die na twee keer niet meer leuk is, ofwel allebei. Kinderen vinden het ook wel leuk om een zekere uitdaging in een spel te hebben en de spellen die dat bieden zijn meteen ook interessanter voor de ouders om te spelen.

Alles natuurlijk IMHO - wie graag Plop Dobbel, Mens-erger-je niet of iets dergelijk wil spelen moet dat vooral niet laten 8)

• Chevalric
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-03 11:21
Gisteren maar weer m'n zelfbeheersing laten varen en B-Sieged gebackt op Kickstarter. Nu ik mini's schilderen als hobby heb opgepakt, wil ik er ook gewoon veel hebben :D. En de mini's van CoolMiniOrNot zijn erg gedetailleerd en van goede kwaliteit.

Het spel zelf is een Castle Panic variant, dus niet zo heel heftig. Door het gebruik van dobbelstenen is het ook wel heel geluk-gevoelig, wat volgens mij bij een co-op game niet heel fijn is. Maar ach, de mini's zijn leuk om te schilderen :P.

Xbox Live: Chevalric

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Gisteren met autopech langs de weg wachten op de ANWB. Wat doe je dan? Een potje Star Realms pass'n play op je telefoon met vriendinlief die naast je zit natuurlijk :)
(Bougiekabel van de bobine losgeschoten, als ik het had gezien hadden we dat potje thuis op de tafel gespeeld, maarja. Wel nog twee spelletjes Quarto gedaan :))

Acties:
  • 0Henk 'm!

• NESFreak
Wormaap schreef op donderdag 30 april 2015 @ 11:53:
Gisteren met autopech langs de weg wachten op de ANWB. Wat doe je dan? Een potje Star Realms pass'n play op je telefoon met vriendinlief die naast je zit natuurlijk :)
(Bougiekabel van de bobine losgeschoten, als ik het had gezien hadden we dat potje thuis op de tafel gespeeld, maarja. Wel nog twee spelletjes Quarto gedaan :))
Via een humblebundle een tijd geleden de android versie van ticket to ride gescored. Is het vloeken in de kerk als ik hier zeg dat ik die met pass'n play fijner vind dan het bordspel? Ik heb het idee dat het veel sneller speelt (en ook een hoop boekhouding scheelt). Iets waar ik me al helemaal aan erger bij een game als bijv. magic (hearthstone doet de boekhouding voor mij).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Het speelt absoluut sneller, maar met potjes met 4 of 5 players in online play... dan vind ik het vaak weer traag en log aanvoelen, hoewel de duur van een potje dan alsnog sneller is dan een bordspel (al is het maar omdat kaarten schudden niet meer gedaan hoeft te worden en tickets gehighlight worden, om nog maar te zwijgen over de realtime score).

Maar toch, als ik moet kiezen. Dan ga ik echt voor de analoge versie.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Mobile versies vind ik vaak een beetje onoverzichtelijk. Daar merk ik ook dat ik veel minder oplet wat mijn tegenstander doet en meer mijn eigen spelletje speel. Small World met mijn vriendin op de laptop vind ik juist ideaal. Een potje duurt ineens 20 minuten in plaats van drie kwartier, en we kennen allebei het spel goed genoeg om fatsoenlijk te spelen :)
Maar analoog blijft ook gewoon leuker, naar mijn mening.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• maartend
tempting ; https://www.kickstarter.c...rypha-adventure-card-game

Van co-designer of the Pathfinder Adventure Card Game, Lords of Vegas, Betrayal at House on the Hill, Unspeakable Words, and many other games. Voor iets meer dan 100 dollar (of euro, is nu hetzelfde) dik 1000 kaarten en vette gameplay.

Maar ja, ik heb LotR LCG al.

keuzes,keuzes,keuzes.

[Voor 19% gewijzigd door maartend op 01-05-2015 11:09]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Klinkt best cool. Ik heb'm opgeslagen en zie later wel of ik nog enthousiast ben :)

Wat doen jullie trouwens met kaarten die gesleeved niet meer in de doos passen? Voor Star Realms heb ik twee deck boxen gekocht, maar de kaarten van bijvoorbeeld King of Tokyo passen met sleeves ook niet meer in de doos. Niet sleeven? Nieuwe box insert maken?

En hoe vervoeren jullie grote spellen? Small World past bijvoorbeeld niet plat in een grote boodschappentas, maar als ik'm op zijn kant vervoer vliegt alles door de doos. Nu stop ik ze meestal plat in plastic zakken die ik dan in mijn handen draag in plaats van aan de hengsels. Maar als ik een game of zes meeneem wordt dat ook snel onhandig.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• maartend
Ik maak zelf box-inserts. Heb ze voor KoT, Descent, LotR LCG, Assault on Doomrock Moet nu nog voor Mage Knight maken. Voor sommige games levert het geen ruimtebesparing op, maar is het gewoon om sneller op te zetten.

Oja, en ik sleeve alles.

[Voor 6% gewijzigd door maartend op 01-05-2015 11:37]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• NESFreak
Wormaap schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 11:27:
En hoe vervoeren jullie grote spellen? Small World past bijvoorbeeld niet plat in een grote boodschappentas, maar als ik'm op zijn kant vervoer vliegt alles door de doos. Nu stop ik ze meestal plat in plastic zakken die ik dan in mijn handen draag in plaats van aan de hengsels. Maar als ik een game of zes meeneem wordt dat ook snel onhandig.
Ik was laatst aangenaam verrast dat ik bij het stenen tijdperk een stapel met van die hersluitbare plastic zakjes kreeg. Door alles een beetje logisch te bundelen in een zakje voor het in de doos gaat, kom je al een heel eind.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Wormaap schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 11:27:
Klinkt best cool. Ik heb'm opgeslagen en zie later wel of ik nog enthousiast ben :)

Wat doen jullie trouwens met kaarten die gesleeved niet meer in de doos passen? Voor Star Realms heb ik twee deck boxen gekocht, maar de kaarten van bijvoorbeeld King of Tokyo passen met sleeves ook niet meer in de doos. Niet sleeven? Nieuwe box insert maken?

Boodschappenkratten werken daarvoor ook prima, daar kunnen vaak best grote spellen in, en het is nog enigszins makkelijk te dragen.
Daarbij gaan er elastiekjes om alle decks kaarten. Zodat als ze eruit vallen, ze nooit helemaal door elkaar gaan liggen.
NESFreak schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 11:36:
[...]

Ik was laatst aangenaam verrast dat ik bij het stenen tijdperk een stapel met van die hersluitbare plastic zakjes kreeg. Door alles een beetje logisch te bundelen in een zakje voor het in de doos gaat, kom je al een heel eind.
gelukkig doen veel grote games dat, bij Euphoria, Terra Mystica en Ticket to Ride is dat goed geregeld.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Snappie88
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-03 15:10

Snappie88

Mr. Hollywood

Lol! Liep daarnet onze Inkoop afdeling op om wat te bespreken, en zit met die persoon daar te praten. Valt mijn oog op een kartonnen doos met op de zijkant "White Goblin Games". Dus vraag waar die vandaan komt, blijkt dat we mogelijk zaken met die partij gaan doen en we een doos vol bordspellen ontvangen hebben! Dus maar meteen even doorheen gegraven, en geopperd dat als er geen bestemmingsplan voor is ik mij aanbevolen houd! Jammer alleen dat er niet heel spannende spellen tussen zaten. Maar toch :P

Surfin' paradise!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Christiano007

Christiano007

Ich bin der champion

999 games geeft 25% korting op een aantal spellen t/m 30 juni

http://www.999games.nl/pa...-voorjaarsspellen-207.php

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Medjai
Net eergisteren Agricola besteld bij Bol.com, lever datum is 7 mei. Eens kijken of ik met die actie mee kan doen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MADG0BLIN
Medjai schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 16:19:
[...]

Net eergisteren Agricola besteld bij Bol.com, lever datum is 7 mei. Eens kijken of ik met die actie mee kan doen.
Alleen de 2 speler variant staat tussen de kortingsactie. En waarom nu Agricola nog kopen als ook Caverna er is. De agricola 2.0. :P

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Medjai
Dat is nou net de variant die ik besteld heb.
Caverna had ik nog niet van gehoord, ik zal eens kijken. Ik had veel positieve reacties over Agricola 2 spelers gelezen, is Caverna echt beter/leuker?
kan de bestelling altijd nog annuleren natuurlijk.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MADG0BLIN
Caverna is de "opvolger" van Agricola.
Agricola voor 2 spelers is wel anders dan Caverna en de gewone agricola, maar als je voor de gewone agricola gaat zou ik nu voor Caverna gaan.
Zie ook hier:
http://www.999games.nl/spel/Caverna
https://boardgamegeek.com...2794/caverna-cave-farmers

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Medjai
Ik had bewust voor de 2 speler variant van Agricola gekozen (incl. uitbreiding) omdat het gewone Agricola spel me wat te complex. Puerto Rico heb ik ook en daarbij vinden we het ook onoverzichtelijk. We spelen voornamelijk met zijn tweeën, maar niet heel erg vaak.
We spelen voornamelijk het kaartspel van kolonisten van catan met uitbreidingen.

Lijkt Caverna dan beter geschikt dan Argicola 2 spelers?

[Voor 10% gewijzigd door Medjai op 01-05-2015 16:49]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MADG0BLIN
Het is een totaal ander spel, maar wel leuk om met twee man te spelen.

Zie ook hier voor ervaringen van anderen: https://boardgamegeek.com/thread/1067072/how-good-2-players

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Nog maar een vraag dan, we moeten het topic wel leuk houden natuurlijk :)
Mijn vriendin en ik spelen vaak met zijn tweeën, en we hebben best wat leuke spellen voor twee spelers. Maar waar ik er meer van zou willen zijn spellen die met twee even leuk zijn als met meer spelers, want we spelen ook vaak met groepen. Small World vind ik met twee spelers eigenlijk het leukst, maar is met meer ook helemaal prima. Neuroshima Hex schaalt wat mij betreft perfect naar verschillende groottes. Maar King of Tokyo vind ik bijvoorbeeld niet zo leuk met zijn tweeën. En Tiny Epic Kingdoms geeft met twee spelers heel veel ruimte om dominant te worden als je vroeg een beetje voor komt te liggen. Tweespelerspellen als Quarto of Star Realms spelen we ook graag, maar het is weer zo jammer om dan ons enthousiasme niet met de groep te kunnen delen. Tips van harte welkom :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MADG0BLIN
Brugge met uitbreiding is leuk met twee spelers en nog leuker met meer spelers. 😊

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Christiano007

Christiano007

Ich bin der champion

Wormaap schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 18:22:
Mijn vriendin en ik spelen vaak met zijn tweeën, en we hebben best wat leuke spellen voor twee spelers. Maar waar ik er meer van zou willen zijn spellen die met twee even leuk zijn als met meer spelers, want we spelen ook vaak met groepen. Small World vind ik met twee spelers eigenlijk het leukst, maar is met meer ook helemaal prima. Neuroshima Hex schaalt wat mij betreft perfect naar verschillende groottes. Maar King of Tokyo vind ik bijvoorbeeld niet zo leuk met zijn tweeën. En Tiny Epic Kingdoms geeft met twee spelers heel veel ruimte om dominant te worden als je vroeg een beetje voor komt te liggen. Tweespelerspellen als Quarto of Star Realms spelen we ook graag, maar het is weer zo jammer om dan ons enthousiasme niet met de groep te kunnen delen. Tips van harte welkom :)
Hoe lang duurt een potje Small world met 2 ?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• maartend
Christiano007 schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 20:05:
[...]

En welke SM is het leuxt?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Christiano007 schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 20:05:
[...]

20 á 30 minuten, ook afhankelijk van hoe snel je de setup doet. Op de laptop zijn we meestal in 15 á 20 minuten klaar.
maartend schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 20:12:
[...]

En welke SM is het leuxt?
Geen idee. Ik heb alleen het basisspel, en op de laptop hebben we de uitbreidingen nog nauwelijks gespeeld.

[Voor 30% gewijzigd door Wormaap op 01-05-2015 20:46]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Christiano007

Christiano007

Ich bin der champion

Wormaap schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 20:45:
[...]

20 á 30 minuten, ook afhankelijk van hoe snel je de setup doet. Op de laptop zijn we meestal in 15 á 20 minuten klaar.

[...]

Geen idee. Ik heb alleen het basisspel, en op de laptop hebben we de uitbreidingen nog nauwelijks gespeeld.
Heb wat reviews gezien en het lijkt mij best leuk. Nadeel, ik heb nog zoveel spellen die ik of nog niet gespeeld heb of maar 1 keer uit de doos gehaald heb.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• psychoclown

psychoclown

Back in black

Dat heb ik ook, en ook teveel spellen die ik nog graag zou willen hebben. Helaas is de zak met geld als student nog enigszins beperkt (en genoeg andere (dure) hobbies) ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Dat is hier ook bekend. Ik heb nog 10+ spellen die ik nog niet gespeeld heb :X
Een deel daarvan is wel fillers en klein grut dat ik voor minder dan een tientje heb opgepikt in Essen :P

Acties:
  • 0Henk 'm!

• maartend
Gen het.
Heb nog Chaos of the Old World hier staan en dan zijn Mistfall en Trickerion nog gebacked op KS. En dan heb ik gisteren Patgfinder ACG met wat uitbreidingen gekocht. En dan komt nu plots dit op KS ;
https://www.kickstarter.c...rypha-adventure-card-game

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Gisteren m'n eerste potje Manhattan Project gespeeld, en dat is echt een workerplacement naar mijn smaak. Leuke setting ook, ik denk dat ik die nog de nodige keren ga spelen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• psychoclown

psychoclown

Back in black

maartend schreef op zaterdag 02 mei 2015 @ 15:47:
Gen het.
Heb nog Chaos of the Old World hier staan en dan zijn Mistfall en Trickerion nog gebacked op KS. En dan heb ik gisteren Patgfinder ACG met wat uitbreidingen gekocht. En dan komt nu plots dit op KS ;
https://www.kickstarter.c...rypha-adventure-card-game
Damn you! Dat ziet er interessant uit!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• maartend
psychoclown schreef op zondag 03 mei 2015 @ 13:09:
[...]

Damn you! Dat ziet er interessant uit!
Maar of het nou een meerwaarde heeft boven Pathfinder? Maar het temped wel heel erg. Er is op Bordspelmania de mogelijkheid om mee te doen met een pledge, betalen we maar 1 maal verzending.

Toch niet helemaal ;
We've been asked about shipping costs for multiple copies a lot, so we figured we'd better have an answer for it. Our new rule for shipping multiple copies is this: Add up the shipping costs for all your copies individually and then divide the total by two.

So:

In the EU or Canada: 1 or 2 = $25 shipping, 6 copies = $75 shipping.

[Voor 34% gewijzigd door maartend op 03-05-2015 13:17]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Hihi. Zojuist een 5-player potje Small World gespeeld en met één punt verschil naar de nummer twee gewonnen :) Diplomaat trollen in een paar bergregio's zorgde ervoor dat er op het eind van het spel nog zes van de zeven lagen. Daarna met rijke elven het vervallen ras van de sterkste tegenstander opgegeten en de metagame met de ander drie spelers gespeeld. Two-player vind ik nog steeds leuker, maar dit was ook erg de moeite waard :D

Acties:
  • 0Henk 'm!

• psychoclown

psychoclown

Back in black

maartend schreef op zondag 03 mei 2015 @ 13:12:
[...]

Maar of het nou een meerwaarde heeft boven Pathfinder? Maar het temped wel heel erg.
Ik heb geen Pathfinder dus voor mij is het sowieso een interessant concept :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• HellPunk
Hmm, leuke tip, misschien van de gelegenheid gebruik maken om Agricola voor 2 mee te pikken. Straks 'ns een filmpje bekijken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• HellPunk
Wormaap schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 18:22:
Mijn vriendin en ik spelen vaak met zijn tweeën, en we hebben best wat leuke spellen voor twee spelers. Maar waar ik er meer van zou willen zijn spellen die met twee even leuk zijn als met meer spelers, want we spelen ook vaak met groepen.
Letters from Whitechapel kan ik dan wel aanraden: erg leuk met twee en (met de juiste groep) ook prima met meer te spelen.

De meeste Feld-spellen schalen ook goed: Castles of Burgundy, Macao, Brugge werd ook al genoemd.

De nieuwe versie van Medina heeft een bord speciaal voor twee spelers. Vind ik zelf een heel leuk spel, is wel moeilijker dan het eruit ziet!
De tassen van Ikea zijn groot genoeg om ook grote speldozen in te vervoeren, de hengsels snijden ook niet in je handen bij 't dragen. Zelf geef ik wel de voorkeur aan een degelijke plastic bak.

[Voor 26% gewijzigd door HellPunk op 04-05-2015 12:50]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:50
Wormaap schreef op zondag 03 mei 2015 @ 16:31:
Hihi. Zojuist een 5-player potje Small World gespeeld en met één punt verschil naar de nummer twee gewonnen :) Diplomaat trollen in een paar bergregio's zorgde ervoor dat er op het eind van het spel nog zes van de zeven lagen. Daarna met rijke elven het vervallen ras van de sterkste tegenstander opgegeten en de metagame met de ander drie spelers gespeeld. Two-player vind ik nog steeds leuker, maar dit was ook erg de moeite waard :D
Met drie of meer spelers moet je ook heel erg politiek drijven, wil je kunnen winnen. De kaart is relatief klein dus je moet je tegenstanders er vooral van overtuigen dat ze andere gebieden dan jouw gebied moeten aanvallen. Daarnaast veel roepen dat tegenstander X net wel een hele mooie slag heeft geslagen en veel punten heeft gepakt, werkt vaak ook wel in het voordeel. :D

Laatst voor het eerst een vijf speler potje gespeeld. Liep echt voor geen meter bij mij en kreeg telkens waardeloze rassen voor mijn neus geschoteld dus het was allemaal behelpen. Twee man gingen er in mijn ogen echt heel erg goed. Aan het einde waren er drie laatste geworden met 62 punten en nummer 1 en 2 lagen maar iets van 10 of 15 punten voor. Dus dat viel erg mee.

Letters from Whitechapel, na het lezen van de omschrijving, klinkt heel erg als Scotland Yard? Of lijkt dat maar zo?

[Voor 4% gewijzigd door Robkazoe op 04-05-2015 15:54]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Letters from Whitechapel is inderdaad heel gelijkend op Scotland Yard.
Nu heb ik SY nooit echt gespeeld (of ik kan het me echt niet meer herinneren :P), maar Letters from Whitechapel is imho wel de moeite waard (al vind ik Desperados wat vlotter spelen en is ook leuker met meer spelers, terwijl ik Letters from Whitechapel het leukst vind met 2).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Christiano007

Christiano007

Ich bin der champion

Zag de Small World Deluxe versie...een hele kist vol met Small World houten dingen , grotere kaart, metalen coins enz enz. Zag er heel tof uit bij Thedicetower.com

Heeft iemand ervaring met Tabletop Simulator ? Zijn alle spellen daar gratis verkrijgbaar of moet je weer mods gaan kopen voor een spel?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• denyos
  • Laatst online: 19:46
Een vriend van me heeft die small world deluxe versie. Hele bijzondere uitgave maar echt lomp groot. De kist past niet fatsoenlijk in zijn kast waardoor die nu al 3 maanden standaard op de eettafel staat....
Het is leuk om hem een keer in die uitgave te spelen maar uiteindelijk blijft het gewoon small world en is $400,- wel erg veel geld voor een speciale uitgave.

Strava

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Christiano007

Christiano007

Ich bin der champion

denyos schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 19:47:
Een vriend van me heeft die small world deluxe versie. Hele bijzondere uitgave maar echt lomp groot. De kist past niet fatsoenlijk in zijn kast waardoor die nu al 3 maanden standaard op de eettafel staat....
Het is leuk om hem een keer in die uitgave te spelen maar uiteindelijk blijft het gewoon small world en is $400,- wel erg veel geld voor een speciale uitgave.
Wilt hij hem niet verkopen? :9

Pagina: 1 2 3 ... 139 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee