Ik denk hetzelfde als bij elk spel: als je gemakkelijk engels praat/leest en je weet precies wat er met de verschillende terminologie bedoeld wordt in beide talen dat het dan wel prima kan, maar anders irritant wordt.
Sea, salt & paper is zo eenvoudig dat de taal niet uit maakt. Op de kaarten staat geen tekst. Ik zou zeggen, kijk 1 video met uitleg van 10 minuten en je kan het spelen.
Argh. Ik zou geen spellen meer kopen, heb nog genoeg shelf of shame.
Maar ik zag Odin langskomen voor €61 en had er positieve dingen over gelezen, dus kocht ik het, want mooie prijs, kon het niet laten liggen
Al heb ik geen flauw idee wat voor spel het is (nouja, soort workerplacement gebeuren, maar dat is alles dat ik weet), dus ik ben benieuwd
Stomme impulsaankopen altijd
Ik zeg zo vaak: Eerst de shelf of shame wegwerken en dán pas een nieuw spel kopen. Maarja, houd ik mezelf eraan?
Maar ik zag Odin langskomen voor €61 en had er positieve dingen over gelezen, dus kocht ik het, want mooie prijs, kon het niet laten liggen
Al heb ik geen flauw idee wat voor spel het is (nouja, soort workerplacement gebeuren, maar dat is alles dat ik weet), dus ik ben benieuwd
Stomme impulsaankopen altijd
Ik zeg zo vaak: Eerst de shelf of shame wegwerken en dán pas een nieuw spel kopen. Maarja, houd ik mezelf eraan?

[ Voor 18% gewijzigd door anandus op 14-05-2024 21:31 ]
"Always remember to quick save" - Sun Tzu
Met Odin heb je naar mijn bescheiden mening een topspel te pakken. Zeker als je slechts 61 euro daarvoor hebt betaald. Laat je niet afschrikken door het gigantische actiebord en de gigantische hoeveelheid acties. Op een enkele actie na zijn de meeste actie heel eenvoudig. Het is ook te hopen dat je tetris-skills in orde zijn
Er komt dit jaar ook een reprint van Odin bij WGG. Dus hopelijk is ie dan weer beter beschikbaar.
Niet shelf of shame. Pile of opportunityanandus schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 15:53:
Eerst de shelf of shame wegwerken en dán pas een nieuw spel kopen. Maarja, houd ik mezelf eraan?
Ik zie het meer als voorraad aanleggen voor de toekomst. 
Je weet maar nooit wat er gaat gebeuren. (ik heb helemaal geen last van fomo, nee hoor)
Je weet maar nooit wat er gaat gebeuren. (ik heb helemaal geen last van fomo, nee hoor)
De versie van WGG is al beschikbaar. Hij staat tenminste gewoon bij de goblins in de webshop.MADG0BLIN schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 10:34:
Er komt dit jaar ook een reprint van Odin bij WGG. Dus hopelijk is ie dan weer beter beschikbaar.
Ah, ik dacht dat ie pas later dit jaar weer kwam. Helemaal niet gezien.Geerius schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 12:52:
[...]
De versie van WGG is al beschikbaar. Hij staat tenminste gewoon bij de goblins in de webshop.
Vandaag is de releasedatum van serie 4 van Lorcana. Waarbij ze ook een 2 speler coop hebben uitgebracht als los kaartspel tegen Ursula de zeeheks. Deze hebben we er ook meteen bij besteld. Ben benieuwd. Maar ben bang dat ze als het loopt dit blijven doen.
Hoe bedoel je dat, dat je bang bent dat ze dit blijven doen? Zie je dit als iets negatiefs? Zou het met dit soort releases niet juist meer mensen aantrekken?Arunia schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 08:21:
Vandaag is de releasedatum van serie 4 van Lorcana. Waarbij ze ook een 2 speler coop hebben uitgebracht als los kaartspel tegen Ursula de zeeheks. Deze hebben we er ook meteen bij besteld. Ben benieuwd. Maar ben bang dat ze als het loopt dit blijven doen.
Ik ben gedurende S1 vrij snel afgehaakt omdat ik het geld er niet voor over had om competitief te kunnen blijven. Een coop variant tegen het spel lijkt mij best interessant/leuk.
Ik ben van mening dat elke 3 maanden een set eruit spugen best veel is. En ja, ik realiseer me dat MtG en Pokemon dit ook doen. Maar ik ben daar dan ook best een lange tijd mee gestopt.Cannoli schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 14:54:
[...]
Hoe bedoel je dat, dat je bang bent dat ze dit blijven doen? Zie je dit als iets negatiefs? Zou het met dit soort releases niet juist meer mensen aantrekken?
Ik ben gedurende S1 vrij snel afgehaakt omdat ik het geld er niet voor over had om competitief te kunnen blijven. Een coop variant tegen het spel lijkt mij best interessant/leuk.
En als ze iedere release zo'n set uitbrengen, wordt dat ook best prijzig.
We hadden hiervoor de basis deck en wat pakjes.
Bij 4 heb ik een box gekocht gewoon om dat een keer te doen. Mijn vrouw heeft de trove en eergisteren heb ik dan die 2 speler set besteld.
Ach, we zien het wel. Drukt de pret in ieder geval niet. Het is super leuk, maar inderdaad kost het klauwen met geld. Alhoewel mijn vrouw wat van die potjes met losse pakjes doet in de winkel en wat ruilt met de mensen die boxen kopen. Maar ze wilde er zelf ook mee stoppen na deze.
Koop zelf wel Villainous iedere keer.
Heeft er iemand de Alpine-uitbreiding van Forest Shuffle (NL)? Blijkbaar is er een kleurverschil met één bepaalde print run van het basisspel en volgens de gegevens heb ik een andere uitgave, maar het zou leuk zijn als iemand dat kon bevestigen
.
It's still magic even if you know how it's done. (Terry Pratchett, A Hat Full of Sky)
Ik heb de kleur verschillen. Probleem lijkt te zitten in versies die niet Engels zijn.HellPunk schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 10:51:
Heeft er iemand de Alpine-uitbreiding van Forest Shuffle (NL)? Blijkbaar is er een kleurverschil met één bepaalde print run van het basisspel en volgens de gegevens heb ik een andere uitgave, maar het zou leuk zijn als iemand dat kon bevestigen.
Het is vervelend, maar niet onspeelbaar. En eigenlijk is de Alpine uitbreiding een must vind ik.
Wij hebben de nederlandse uitgave en wij zien geen kleurverschillen.HellPunk schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 10:51:
Heeft er iemand de Alpine-uitbreiding van Forest Shuffle (NL)? Blijkbaar is er een kleurverschil met één bepaalde print run van het basisspel en volgens de gegevens heb ik een andere uitgave, maar het zou leuk zijn als iemand dat kon bevestigen.
:strip_exif()/f/image/tXQ55d49J2dmMoJdBDE13MSc.jpg?f=fotoalbum_large)
Het gaat om kleurverschillen tussen de kaarten van het basisspel en de uitbreiding. Heb je die ook gecontroleerd? Praktisch iedereen met een NL uitgave heeft dit als ik het online zo lees.portie schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 11:22:
[...]
Wij hebben de nederlandse uitgave en wij zien geen kleurverschillen.
[Afbeelding]
Zoals ik het begrijp is het één bepaalde print run van het basisspel (die van maart met serienummer 175B24) en is het verschil in de Nederlandstalige uitgave zeer groot. Ik heb serienummer 175B23, dus ik zou safe moeten zitten, maar je weet het natuurlijk graag zekerMADG0BLIN schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 11:54:
[...]
Het gaat om kleurverschillen tussen de kaarten van het basisspel en de uitbreiding. Heb je die ook gecontroleerd? Praktisch iedereen met een NL uitgave heeft dit als ik het online zo lees.
It's still magic even if you know how it's done. (Terry Pratchett, A Hat Full of Sky)
Ah ok. Ik dacht dat alle NL prints van afgelopen keer getroffen waren. Waar heb je dat gevonden van die serienummers?HellPunk schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 14:31:
[...]
Zoals ik het begrijp is het één bepaalde print run van het basisspel (die van maart met serienummer 175B24) en is het verschil in de Nederlandstalige uitgave zeer groot. Ik heb serienummer 175B23, dus ik zou safe moeten zitten, maar je weet het natuurlijk graag zeker
[ Voor 4% gewijzigd door MADG0BLIN op 23-05-2024 16:34 ]
Deze post op BGGMADG0BLIN schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 16:31:
[...]
Ah ok. Ik dacht dat alle NL prints van afgelopen keer getroffen waren. Waar heb je dat gevonden van die serienummers?
Dit waren drie uitbreidingskaarten en de rest basis. Gemixed, wij kunnen het niet achterhalen welke kaarten nieuwer zijn.MADG0BLIN schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 11:54:
[...]
Het gaat om kleurverschillen tussen de kaarten van het basisspel en de uitbreiding. Heb je die ook gecontroleerd? Praktisch iedereen met een NL uitgave heeft dit als ik het online zo lees.
Afgelopen weekend voor een 2de keer een poging gewaagd aan scenario 21 uit Frosthaven. Echt op het randje weer niet gehaald. Dit moet wel het moeilijkste scenario uit het spel zijn. Zal er niets over spoilen voor de mensen die dit ook nog moeten spelen, maar zeg alleen bereid je goed voor en houd dus rekening mee dat dit een scenario is waar je meerdere pogingen nodig hebt.
We hebben besloten eerst maar even wat andere scenario's nu aan te pakken en later terug te komen bij deze.
Ondanks dat we dus voor de 2de keer verloren wel super veel fun mee gehad. Vind ook wel leuk dat ondanks dat je een scenario verliest je toch je verzamelde XP en loot mee kan nemen dan kom je toch niet helemaal met lege handen weer terug in Frosthaven town.
We hebben besloten eerst maar even wat andere scenario's nu aan te pakken en later terug te komen bij deze.
Ondanks dat we dus voor de 2de keer verloren wel super veel fun mee gehad. Vind ook wel leuk dat ondanks dat je een scenario verliest je toch je verzamelde XP en loot mee kan nemen dan kom je toch niet helemaal met lege handen weer terug in Frosthaven town.
Mijn PoE Shop Guild Leader van: Tweakers of Wraeclast ToW Guild regels Discord: https://discord.gg/ZjDh3yq
Heb je de moeijlijkheidsgraad al een tandje omlaag gedaan? Dat kan ook helpen, om daarna weer 'gewoon' verder te gaan. Het gaat er om dat je er lol in blijft houden. Aangezien je aangeeft dat het wel leuk was ga ik er van uit dat er nog een volgende poging volgt.
We gaan zeker nog een poging wagen! We hebben besloten gewoon eerst wat levels te pakken nog we zijn nu allemaal level 4 en dat voelde gewoon te laag aan voor dit scenario. Wij zetten in principe de moeilijkheid nooit omlaag we houden wel van de uitdaging we zetten deze soms zelfs nog standje hoger als we het idee hebben dat het een "easy" scenario is.
Mochten we nu bij 3de keer straks weer niet halen zullen we het overwegen de moeilijkheid een standje lager te zetten, maar ik verwacht dat 3de keer gewoon scheepsrecht gaat zijn.
Mochten we nu bij 3de keer straks weer niet halen zullen we het overwegen de moeilijkheid een standje lager te zetten, maar ik verwacht dat 3de keer gewoon scheepsrecht gaat zijn.
Mijn PoE Shop Guild Leader van: Tweakers of Wraeclast ToW Guild regels Discord: https://discord.gg/ZjDh3yq
Vinden jullie het ook weleens jammer dat veel leuke bordspellen niet in het Nederlands te verkrijgen zijn? Ik speel met een gezelschap welke het vervelend vind om Engelstalige spellen te spelen en ik vind het jammer dat ik om die reden soms bepaalde spellen links moet laten liggen.
Trans-life! :::: Nintendo ID: Zeror_rk / SW-6670-3316-6323 :::: BattleTag: Zerora#21213 :: Twitch: ZERORAh
Ik vind het eerder andersom jammer, dat titels in het Engels lastig aan te komen zijn als er een Nederlandse versie is. Lang niet altijd is de vertaling even lekker, en is het lastiger om bijv internationaal te shoppen voor een uitbreiding.
Ik vind het vooral jammer dat er geen Nederlandstalige spellen vergelijkbaar met HeroQuest meer bestaan. Vroeger had ik zo'n spel geweldig gevonden, maar tegenwoordig zijn alle spellen met meer dan een handjevol miniaturen vrijwel altijd in het Engels. Daarnaast zijn die spellen vaak ook nog nodeloos gecompliceerd, maar dat is een ander verhaal.Zeror schreef op maandag 27 mei 2024 @ 13:23:
Vinden jullie ook weleens jammer dat veel leuke bordspellen niet in het Nederlands te verkrijgen zijn? Ik speel met een gezelschap welke het vervelend vind om Engelstalige spellen te spelen en ik vind het jammer dat ik om die reden soms bepaalde spellen links moet laten liggen.
Ik heb nog niet zo lang Dungeon Saga Origins binnen vanuit Kickstarter, dat is een soort HeroQuest, maar dan volgens mij wat simpeler. Wel inderdaad Engels. En veel mooie miniaturesErikT738 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 14:02:
[...]
Ik vind het vooral jammer dat er geen Nederlandstalige spellen vergelijkbaar met HeroQuest meer bestaan. Vroeger had ik zo'n spel geweldig gevonden, maar tegenwoordig zijn alle spellen met meer dan een handjevol miniaturen vrijwel altijd in het Engels. Daarnaast zijn die spellen vaak ook nog nodeloos gecompliceerd, maar dat is een ander verhaal.
Gisteren de F1 op de achtergrond want dat is toch een grote saaie optocht en Pandemic Legacy S1 weer op tafel gelegd. Mijn vrouw en ik hadden een tijd geleden al september alsnog gewoon gehaald. Oktober ook in 2x gehaald. En moesten alleen nog november en december. Nog nooit zo'n comfortabele potjes gespeeld als deze 2 maanden. Op een gegeven moment hadden we 1ste potje in december alle medicijnen en alle ziektes uitgeroeid.Turralyon schreef op maandag 15 april 2024 @ 11:37:
Afgelopen weekend Pandemic Legacy s1 september gespeeld. En ik zit nog in shock van de gevolgen van dat potje. Tot nu toe 2x een potje verloren 1x juni en 1x augustus. En nu dus ook 1x september. En denk ook dat september voor 2de keer verloren gaat worden. Maar ik wil box 8 het liefst niet openen. (al ben ik dan wel weer benieuwd wat daar weer in zit)
spoiler:
en dan is het een stuk makkelijker om alle verbleekte steden een vaccin te geven. Om vervolgens in spel 2 december volledig te focussen op het vinden van de coda supply in Atlanta.
Uiteindelijk een eindscore van 857. Waar ik echt trots op ben, want er waren echt momenten in het spel dat ik dacht dat we box 8 of team bravo nodig gingen hebben
Uiteindelijk een eindscore van 857. Waar ik echt trots op ben, want er waren echt momenten in het spel dat ik dacht dat we box 8 of team bravo nodig gingen hebben
Season 2 en 0 liggen nog op de shelf of shame, en daar zullen ze ook nog wel even blijven liggen. Toch wel een comitment om deze te gaan spelen, waardoor andere spellen te lang in de kast blijven liggen.
Wat is volgens jullie leuker om met mijn zwager en schoonzus te gaan spelen. TTR Legends of the west of Pandemic legacy S2 of S0. Vooral mijn schoonzus is nogal een dominant persoon die haar mening doorduwt, daarom neig naar TTR.
Dit heb ik meestal ook, toch ben ik er wel achter dat NL soms toch voordelen heeft. Met name bij Wingspan en Ark Nova zeggen de Engelse namen van dieren me een stuk mninder dan de Nederlandse. Maar dat zijn 2 voorbeelden uit veel.TERW_DAN schreef op maandag 27 mei 2024 @ 14:02:
Ik vind het eerder andersom jammer, dat titels in het Engels lastig aan te komen zijn als er een Nederlandse versie is. Lang niet altijd is de vertaling even lekker, en is het lastiger om bijv internationaal te shoppen voor een uitbreiding.
S0 heb ik nog niet gespeeld, maar ik zou gaan voor TTR. Dan kun je zelf je keuzes maken, terwijl je bij Pandemic wel erg aan het overleggen bent, en dat is niet leuk als iemand dan zijn/haar zin door blijft drukken. Dan kun je net zo goed die coop in je eentje gaan doen.Turralyon schreef op maandag 27 mei 2024 @ 15:10:
Wat is volgens jullie leuker om met mijn zwager en schoonzus te gaan spelen. TTR Legends of the west of Pandemic legacy S2 of S0. Vooral mijn schoonzus is nogal een dominant persoon die haar mening doorduwt, daarom neig naar TTR.
Bij TTR is het vooral een kwestie van je eigen optimalisatie er zo goed mogelijk doorheen jagen, en flink inzetten op bepaalde dingen om punten binnen te harken. Wij hebben 'm vorige week uitgespeeld, met z'n 3en. Waarbij we 1306, 1340 en 1360 punten hadden. Dus in ons geval balanceerde die in ieder geval lekker uit.
En het einde had ook nog wel een leuke verrassing, maar daar kom je vanzelf achter als je 'm uitspeelt.
Ik koop meestal Engelstalig, tenzij de Nederlandstalige versie veel goedkoper is of als het spel ook voor mijn moeder bestemd is. Er zijn nu gelukkig meer BE/NL uitgeverijen buiten WGG en 999, maar soms is het wel wachten op de Nederlandstalige uitgaves. Helaas word je van de vertalingen niet altijd gelukkig, in Diced Veggies zitten ook weer een paar fouten die in België onder de noemer 'kemel' zouden vallenZeror schreef op maandag 27 mei 2024 @ 13:23:
Vinden jullie het ook weleens jammer dat veel leuke bordspellen niet in het Nederlands te verkrijgen zijn? Ik speel met een gezelschap welke het vervelend vind om Engelstalige spellen te spelen en ik vind het jammer dat ik om die reden soms bepaalde spellen links moet laten liggen.
Ik ben benieuwd, wij spelen normaal gezien vrijdag de laatste sessie. De laatste twee hadden ook al leuke dingen in petto! Wij vonden tot nu toe alle modules wel leuk, alleen persoonlijk had ik het wat minder op deTERW_DAN schreef op maandag 27 mei 2024 @ 15:33:
[...]
Bij TTR is het vooral een kwestie van je eigen optimalisatie er zo goed mogelijk doorheen jagen, en flink inzetten op bepaalde dingen om punten binnen te harken. Wij hebben 'm vorige week uitgespeeld, met z'n 3en. Waarbij we 1306, 1340 en 1360 punten hadden. Dus in ons geval balanceerde die in ieder geval lekker uit.
En het einde had ook nog wel een leuke verrassing, maar daar kom je vanzelf achter als je 'm uitspeelt.
spoiler: title
zoektocht naar goud op het kaartdeel helemaal linksonder. Ik verzamelde alleen maar dubbele schatkaarten waardoor ik hier veel meer tijd en geld moest in investeren dan de andere twee spelers.
Afgelopen week heb ik weer ons jaarlijkse bordspelweekend gehad met vrienden.
De afgelopen 3 jaar is het bij mij thuis met een man of 10. Door kids en soms andere verplichtingen zijn sommige mensen er bijvoorbeeld alleen op zaterdag, maar over het algemeen zijn we met minimaal 8 man, dus genoeg om veel mee te spelen.
We spelen dan van vrijdagochtend met een aantal mensen en gedurende de vrijdag verschijnen de meeste mensen en spelen dan tot zondagmiddag een uur of 3.
Veel nieuwe titels dit jaar voor mij en genoeg oudere toffe titels. Zelf onderstaande lijst gespeeld, niet gek voor een weekendje.
Wel wat slaap in te halen.
Nieuwe titels die bij mij op tafel kwamen.
Inventions: Evolution of Ideas, de nieuwste Lacerda titel.
Dikke brainburner weer, maar erg leuk. Sowieso vond ik hem leuker dan de vorige titel Weather Machine. Wel vrij droog, dat vond ik bij Escape Plan en The Gallerist stukken beter.
Dune: War for Arrakis
Hier was ik erg benieuwd naar. Een 2 speler spel naar mijn mening alhoewel het ook met 4 kan. Je speelt 2 facties tegen elkaar die compleet anders spelen, beetje Star Wars: Rebellion vibes. Erg tof!
Skyrise
De nieuwe titel van Roxley games. Fantastisch mooie productie en table presence. Een biedingen spel waar je op verschillende manieren punten kan scoren en toffe gebouwen op het bord plaatst. Erg leuk en kwam ook vaak op tafel dit weekend met verschillende mensen.
Dune: Imperium - Uprising
De eerste versie is een van mijn favoriete spellen, deze voegt zeker nieuwe dingen toe. Vond het absoluut tof, maar moet hem nog eens spelen om er wat meer over te zeggen.
La Famiglia: The Great Mafia War
Je speelt 2 tegen 2 als teams tegen elkaar. Je controleert allemaal een Mafia familie en probeert Sicilie onder controle te krijgen. Veel nadenken, overleggen en inschatten wat de andere partij doet.
Ook was dit de marathon van het weekend voor mij. We hebben 1 iemand met AP die mee deed. 4 uur later waren we nog niet klaar. Echt een heel tof spel, maar dat deed echt wat af aan mijn eerste ervaring.
Oudere titels die ik al kende maar altijd graag speel die langs kwamen. Van wat party games waar mijn kids nog mee deden zoals Perudo, Dixit en Sheriff of Nottingham. Daarnaast wat grotere titels.
Beyond the Sun
Tidal Blades: Heroes of the Reef
Forest Shuffle, meest gespeelde spel van het weekend. 5x
Apiary
Dwellings of Eldervale
Comet
Yu-Ca-Tan
Captain Sonarr
Hard to get
Al met al weer een top weekend en genoeg gespeeld.
De afgelopen 3 jaar is het bij mij thuis met een man of 10. Door kids en soms andere verplichtingen zijn sommige mensen er bijvoorbeeld alleen op zaterdag, maar over het algemeen zijn we met minimaal 8 man, dus genoeg om veel mee te spelen.
We spelen dan van vrijdagochtend met een aantal mensen en gedurende de vrijdag verschijnen de meeste mensen en spelen dan tot zondagmiddag een uur of 3.
Veel nieuwe titels dit jaar voor mij en genoeg oudere toffe titels. Zelf onderstaande lijst gespeeld, niet gek voor een weekendje.

Nieuwe titels die bij mij op tafel kwamen.
Inventions: Evolution of Ideas, de nieuwste Lacerda titel.
Dikke brainburner weer, maar erg leuk. Sowieso vond ik hem leuker dan de vorige titel Weather Machine. Wel vrij droog, dat vond ik bij Escape Plan en The Gallerist stukken beter.
Dune: War for Arrakis
Hier was ik erg benieuwd naar. Een 2 speler spel naar mijn mening alhoewel het ook met 4 kan. Je speelt 2 facties tegen elkaar die compleet anders spelen, beetje Star Wars: Rebellion vibes. Erg tof!
Skyrise
De nieuwe titel van Roxley games. Fantastisch mooie productie en table presence. Een biedingen spel waar je op verschillende manieren punten kan scoren en toffe gebouwen op het bord plaatst. Erg leuk en kwam ook vaak op tafel dit weekend met verschillende mensen.
Dune: Imperium - Uprising
De eerste versie is een van mijn favoriete spellen, deze voegt zeker nieuwe dingen toe. Vond het absoluut tof, maar moet hem nog eens spelen om er wat meer over te zeggen.
La Famiglia: The Great Mafia War
Je speelt 2 tegen 2 als teams tegen elkaar. Je controleert allemaal een Mafia familie en probeert Sicilie onder controle te krijgen. Veel nadenken, overleggen en inschatten wat de andere partij doet.
Ook was dit de marathon van het weekend voor mij. We hebben 1 iemand met AP die mee deed. 4 uur later waren we nog niet klaar. Echt een heel tof spel, maar dat deed echt wat af aan mijn eerste ervaring.
Oudere titels die ik al kende maar altijd graag speel die langs kwamen. Van wat party games waar mijn kids nog mee deden zoals Perudo, Dixit en Sheriff of Nottingham. Daarnaast wat grotere titels.
Beyond the Sun
Tidal Blades: Heroes of the Reef
Forest Shuffle, meest gespeelde spel van het weekend. 5x
Apiary
Dwellings of Eldervale
Comet
Yu-Ca-Tan
Captain Sonarr
Hard to get
Al met al weer een top weekend en genoeg gespeeld.
Daar ging ik best lekker op, al had ik daar ook meerdere pogingen nodig om daar punten te halen. Maar het was de moeite.HellPunk schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 11:03:
[...]
spoiler: titlezoektocht naar goud op het kaartdeel helemaal linksonder. Ik verzamelde alleen maar dubbele schatkaarten waardoor ik hier veel meer tijd en geld moest in investeren dan de andere twee spelers.
Ik lees hierboven al dat Forest Shuffle vaak was gespeeld. Lijkt zeker interessant. Zat daarnaast ook naar Harmonies te kijken.
Gevoelsmatig lijken ze dicht bij elkaar te liggen, wellicht gewoon vanwege het thema.
Iemand al beide gespeeld en daar wat conclusies aan gebonden? Beide goed voor in de collectie of toch wel een favoriet?
Gevoelsmatig lijken ze dicht bij elkaar te liggen, wellicht gewoon vanwege het thema.
Iemand al beide gespeeld en daar wat conclusies aan gebonden? Beide goed voor in de collectie of toch wel een favoriet?
Ik zie wel hoe ze gevoelsmatig wat op mekaar lijken: in Forest Shuffle vis je naar kaarten, in Harmonies naar de juiste stenen. De truc zit erin om zo lang mogelijk veel opties open te laten zodat je niet afhankelijk bent van net die ene kaart of combinatie van stenen. In de praktijk spelen ze toch allebei anders. Forest Shuffle is opener, met vaak veel keuzes om te overwegen. Harmonies gaat een stuk sneller, de beslissingen zijn meestal eenvoudiger.PaulBloem schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 19:50:
Ik lees hierboven al dat Forest Shuffle vaak was gespeeld. Lijkt zeker interessant. Zat daarnaast ook naar Harmonies te kijken.
Gisteren wilde ik even snel Cascadia spelen, maar kwam ik erachter dat ik 1 wild life kaart mis, namelijk de roofvogelkaart C. Alles afgezocht, maar ik vind het nergens. Iemand een idee hoe ik aan een vervangkaart kan komen? (behalve het spel opnieuw kopen
)
Mailtje sturen naar de uitgever. Heb je een Nederlands exemplaar of de Engelse?Turralyon schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 10:06:
Gisteren wilde ik even snel Cascadia spelen, maar kwam ik erachter dat ik 1 wild life kaart mis, namelijk de roofvogelkaart C. Alles afgezocht, maar ik vind het nergens. Iemand een idee hoe ik aan een vervangkaart kan komen? (behalve het spel opnieuw kopen)
[ Voor 70% gewijzigd door MADG0BLIN op 29-05-2024 10:17 ]
Een Duitse. Die heb ik tijdens een mooie aanbieding stuk goedkoper gekocht in vergelijking met de Nederlandse versie. Omdat die toch vrij taalofhankelijk is, maakt het me niet uit dat ik nu Lachs en Fuchs kaarten heb
Wat doen jullie met spellen die je niet (meer) speelt? Ik heb nog 7th continent liggen. Ben ooit dichtbij oplossing voor de eerste curse geweest, maar het spel klikt totaal niet met mij. Dus vandaar de vraag. Verkopen jullie deze spellen? Zo ja waar of laat je ze gewoon op je shelf of shame liggen?
Ik heb er flink wat verkocht via Marktplaats, maar heb er nog een flinke stapel boven liggen.SMD007 schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 12:18:
Wat doen jullie met spellen die je niet (meer) speelt? Ik heb nog 7th continent liggen. Ben ooit dichtbij oplossing voor de eerste curse geweest, maar het spel klikt totaal niet met mij. Dus vandaar de vraag. Verkopen jullie deze spellen? Zo ja waar of laat je ze gewoon op je shelf of shame liggen?
Het nadeel is als het wat onbekende titels zijn, dan is de kans dat je ze kwijtrijkt bijzonder klein. Ik heb een stapel kickstarters liggen waar ik vanaf wil, maar daar komt heel weinig reactie op.
Dus vooralsnog staan ze op zolder, en hoop ik dat er nog een keer wat reactie komt op de +- 30 spellen die hier liggen.
Als in mijn omgeving niemand het spel wilt hebben dan gooi ik het gewoon weg. Ik heb zelf te weinig ruimte om ze te bewaren. En het is precies zoals TERW_DAN zegt, zeker onbekende titels krijg je niet verkocht.
Is er geen mod/admin die dit topic kan vrijwaren van marktplaats links van users in dit topic? Of desnoods te linken naar het V&A forumdraadje ?
Lijkt me soms wel interessant.
@Turralyon .. zonde, kringloop dan geen optie?
Ik ben nu ook wel benieuwd ja (al heb ik mezelf voorgenomen even niks meer te kopen..).Millie-ano schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 14:52:
Is er geen mod/admin die dit topic kan vrijwaren van marktplaats links van users in dit topic? Of desnoods te linken naar het V&A forumdraadje ?
@Turralyon Dat is wel erg zonde natuurlijk. Een kringloop neemt het echt wel aan, en wellicht hebben de mensen uit dit topic interesse (geen idee wat de regels m.b.t. het gratis weggeven van spullen zijn).
Ik heb nog wel eens 2e hands gekocht via bgg market (bijvoorbeeld 7th continent...), ook internationaal (België, Duitsland). Dat is voor dat soort titels denk ik best een goed kanaal. Tot nu toe nog geen behoefte gehad om iets te verkopen maar de speciale gevallen zou ik denk ik eerder daar zetten dan op marktplaats
[ Voor 26% gewijzigd door smeaggie op 29-05-2024 15:22 ]
Verwijderd
Ik heb echt vrijwel al mijn bordspellen gekocht en verkocht via MP. Maar, ik heb geen hele bijzondere KS uitgaven.
Ik merkte dat ik dingen als Munchkin vrij snel kwijt was, dat zijn nog redelijk gangbare namen.
Maar dingen als Lucidity, Starving Artists, Assault on Doomrock en Nova Cry zijn echt minder gangbare titels, die worden überhaupt alleen gezien als je ze aanbied samen met andere spellen, en dan nog wil niemand ze hebben waarschijnlijk.
De kringloop is altijd nog een optie als ik er echt vanaf wil.
Maar dingen als Lucidity, Starving Artists, Assault on Doomrock en Nova Cry zijn echt minder gangbare titels, die worden überhaupt alleen gezien als je ze aanbied samen met andere spellen, en dan nog wil niemand ze hebben waarschijnlijk.
De kringloop is altijd nog een optie als ik er echt vanaf wil.
[ Voor 8% gewijzigd door TERW_DAN op 29-05-2024 19:52 ]
Ik post soms in een paar Facebook-groepen, heb ook een lokale chatgroep waar ik soms wat in kwijt geraak. Af en toe gaat er ook wel wat naar de kringwinkel, de school van mijn kinderen of een ander goed doel dat spellen kan gebruiken.SMD007 schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 12:18:
Dat gezegd zijnde, het meeste raak ik kwijt via trades op BGG en ook de Benelux Math Trade. Ik bied graag hele pakketten aan en ik probeer zoveel mogelijk trades tegen geld te krijgen, zo zit ik dit jaar toch al aan een negatief spellensaldo ondanks de Kickstarters die nog binnenkomen van vorig jaar
Wat gaat iedereen dit weekend spelen?
Hier gaan we weer verder in ons Frosthaven avontuur. We hadden toevallig allebei woensdag vrij dus toen ook even een scenario gedaan en gelukkig ook gewonnen, nadat we afgelopen zondag weer zwaar ingemaakt waren in een scenario en dat 3 losses achter elkaar betekende. Wel ander scenario gedaan dan die bossfight, maar ook dat scenario was teveel van het goede. Gelukkig dus woensdag nog weer ander scenario gedaan die we wel gewonnen hadden. Hierdoor ook nog weer een retirement gehaald dus flinke progress al in al. Helaas was het mijn favoriete character en ondanks dat we ook 2 nieuwe characters unlocked hadden heb ik ervoor gekozen om gewoon weer dit character opnieuw te spelen. Er zijn nog genoeg scenario's en retirements volgen elkaar redelijk vlot op dus genoeg tijd nog om later de andere classes te proberen (hopelijk!
) Nu dus komend weekend weer verder spelen.
We hebben ook het puzzelbook unlocked maar na 1 blik op de eerste puzzel en onze drama herinneringen aan Gloomhaven puzzels hebben we besloten dit gewoon te skippen en de oplossingen online op te zoeken. Puzzelen en dan met name het soort puzzels dat bij Gloom en Frosthaven zitten zijn totaal niet onze stijl.
Hier gaan we weer verder in ons Frosthaven avontuur. We hadden toevallig allebei woensdag vrij dus toen ook even een scenario gedaan en gelukkig ook gewonnen, nadat we afgelopen zondag weer zwaar ingemaakt waren in een scenario en dat 3 losses achter elkaar betekende. Wel ander scenario gedaan dan die bossfight, maar ook dat scenario was teveel van het goede. Gelukkig dus woensdag nog weer ander scenario gedaan die we wel gewonnen hadden. Hierdoor ook nog weer een retirement gehaald dus flinke progress al in al. Helaas was het mijn favoriete character en ondanks dat we ook 2 nieuwe characters unlocked hadden heb ik ervoor gekozen om gewoon weer dit character opnieuw te spelen. Er zijn nog genoeg scenario's en retirements volgen elkaar redelijk vlot op dus genoeg tijd nog om later de andere classes te proberen (hopelijk!
We hebben ook het puzzelbook unlocked maar na 1 blik op de eerste puzzel en onze drama herinneringen aan Gloomhaven puzzels hebben we besloten dit gewoon te skippen en de oplossingen online op te zoeken. Puzzelen en dan met name het soort puzzels dat bij Gloom en Frosthaven zitten zijn totaal niet onze stijl.
Van het weekend voor het eerst grote-mensen Catan gespeeld met mijn kinderen van 6 en 8. Om de lieve vrede te bewaren zonder de struikrover gespeeld ('bij 7 mag je nog een keer gooien'). Ze vonden het heel erg leuk, meteen een tweede potje gedaan. Dit weekend weer op tafel met de struikrover erbij, vooral voor mijn zoontje wordt dat een uitdaging, mannetje is de laatste maanden nogal licht ontvlambaar
These are my principles. If you don't like them, I have others.
Super leuk, ik kan niet wachten tot die van mij oud genoeg zijn. We zitten nu nog in de fase uno, kwartet en boomgaardDr. Strangelove schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 10:44:
Van het weekend voor het eerst grote-mensen Catan gespeeld met mijn kinderen van 6 en 8. Om de lieve vrede te bewaren zonder de struikrover gespeeld ('bij 7 mag je nog een keer gooien'). Ze vonden het heel erg leuk, meteen een tweede potje gedaan. Dit weekend weer op tafel met de struikrover erbij, vooral voor mijn zoontje wordt dat een uitdaging, mannetje is de laatste maanden nogal licht ontvlambaar
Na het weekend weer terug van vakantie en dan gaan de vrouw en ik beginnen aan the 7th citadel!
Kwartet, memory en boomgaard inderdaad. Maar zijn nu ook bezig met Betoverde doolhof (normale variant) ook leuk. Volgende stap is dammen (5,5j)smeaggie schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 12:57:
[...]
Super leuk, ik kan niet wachten tot die van mij oud genoeg zijn. We zitten nu nog in de fase uno, kwartet en boomgaard
Na het weekend weer terug van vakantie en dan gaan de vrouw en ik beginnen aan the 7th citadel!
Leuk, die van mijn spelen steeds minder helaas, maar af en toe komt er nog iets op tafel.Dr. Strangelove schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 10:44:
Kan me nog wel wat sessies van Survive: Escape from Atlantis herinneren, dat moesten we ook niet spelen als ze moe waren.
Zelf gisteren Scholars of the South Tigris voor de tweede keer gespeeld. Gaat aardig in de lijn van de eerdere spellen verder alleen ben je hier bezig met dobbelstenen manipuleren. Ik vind hem best leuk, maar een aardige brainburner. Hopelijk binnenkort Ezra & Nehemiah van dezelfde ontwerpers op tafel.
Ik speel momenteel Gaslands met ze. 11 en 7 jaar. Paar oude matchbox auto's, met plakband wat geweren op geplakt en gas erop. Ook echt een aanrader!
Baal ik nu dat ik al mijn matchbox speelgoed auto's weg heb gedaan! man dit ziet er leuk uit!!JulesvH schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 15:13:
Ik speel momenteel Gaslands met ze. 11 en 7 jaar. Paar oude matchbox auto's, met plakband wat geweren op geplakt en gas erop. Ook echt een aanrader!
Final Girl deze week aangeschaft . ( core box met 1 film)SMD007 schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 10:39:
Zin in !
Hier Heat uitpakken en spelen met vrouw en kinderen.
Ben erg benieuwd met alle positieve recensies moet het wel echt wat leuks zijn
Ik heb hem ook, maar pakt me niet. Gaat dus weer wegOdysseus87 schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 07:42:
[...]
Final Girl deze week aangeschaft . ( core box met 1 film)
Zin in !
Ah welke film box had je erbij gehaald? Hier die camp happy trails die iedereen aanraad als 1e box.maartend schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 09:24:
[...]
Ik heb hem ook, maar pakt me niet. Gaat dus weer weg
Ja, superleuke game! Hier is een tip die ik de eerste paar spellen over het hoofd zag:DaWayne schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 08:02:
Hier Heat uitpakken en spelen met vrouw en kinderen.
Je hoeft de heat-kaarten die je af moet leggen vanwege te hoge snelheid in de bochten pas tijdens stap 7 van de ronde af te leggen. Als je dus door afkoeling heat-kaarten vanuit je hand terug op de motor kunt leggen in de stap ervoor, kun je soms toch sneller door de bocht gaan dan je oorspronkelijk dacht.
Wanneer je niet genoeg heat hebt liggen maar wel in je hand hebt kun je het risico nemen om sneller te gaan, omdat je tijdens de afkoelingsfase heat terug op de motor kunt leggen.
Voor heat geldt: No guts, no glory!
Veel plezier!
Verwijderd
Volgens mij wordt het een mooie zonnige dag dus of ik überhaupt een spel ga spelen valt nog te bezien. Maar ik denk dat het iets als 7 Wonders wordt en ik heb ook veel zin om weer eens Agricola te doen. Wie weet.SMD007 schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 10:39:
Die heb ik dusOdysseus87 schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 14:33:
[...]
Ah welke film box had je erbij gehaald? Hier die camp happy trails die iedereen aanraad als 1e box.
Afgelopen weekend Subdivision, T'zolkin en Burgle Bros gespeeld (en Star Realms en Trainmaker als opvullers).SMD007 schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 10:39:
Ik probeer de laatste tijd wat vaker dingen wat willekeurig uit de kast te trekken, om er vervolgens achter te komen dat ik het nog steeds hele leuke spellen vind.
En als het mee zit staat voor volgend weekend Pandemic Legacy 0 op het programma.
Wij hebben vrijdag voor het eerst Rolling Heights met de spellengroep gedaan. Omdat ik het tevoren alleen solo had gespeeld was ik erg verrast door de spelduur: we zaten (met drie spelers) op zowat 2.5 uur, wel met uitleg erbij. Nu moest er af en toe wel wat opgezocht worden en hebben we ook één regeltje fout gespeeld (je mag per beurt maar één bouwplan kopen), maar ik hoop toch dat dat volgende keer wat vlotter kan
.
Is ook gewoon heel erg lui zijn hier bij. Geen zin om het er naar toe te brengen. Of het gedoe van kopers dat er een kaartje wat bol staat ofzo. Mijn collectie is niet zo heel groot 50 spellen. Waar ik eventueel een paar van weg zou kunnen doen, omdat die echt nooit meer op tafel komen.ErikT738 schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 15:04:
@Turralyon Dat is wel erg zonde natuurlijk. Een kringloop neemt het echt wel aan, en wellicht hebben de mensen uit dit topic interesse (geen idee wat de regels m.b.t. het gratis weggeven van spullen zijn).
Exploding Kittens (eerste wat ik ooit gekocht heb, maar ik vind er echt helemaal niks aan)
Oude meesters van Parijs
Century: Een nieuwe wereld
Century: Oosterse Rijkdom
Meadow
Afgelopen week is Ticket to Ride Legacy: Legendes uit het Westen binnengekomen. Daar gaan mijn vrouw en ik samen met mijn zwager en schoonzus later deze maand mee beginnen. De bedoeling is dan om elke maand dit te gaan spelen. Benieuwd of ze dit volhouden. Want het zijn altijd volle agenda's.
En afgelopen weekend Heat gespeeld voor het eerst met de module weer en wegomstandigheden. Maakt het spel net weer wat tactischer, maar als je de module niet zou hebben mis je ook niks. Benieuwd wat de laatste module aan gameplay veranderd.
Ik zag de Legendary Edition op Marktplaats langskomen en heb 'm gekocht! Nu nog even tijd en mensen vinden om het te spelen.Findail schreef op maandag 27 mei 2024 @ 14:14:
[...]
Ik heb nog niet zo lang Dungeon Saga Origins binnen vanuit Kickstarter, dat is een soort HeroQuest, maar dan volgens mij wat simpeler. Wel inderdaad Engels. En veel mooie miniatures
Leuk, succes! Ik ben vandaag bezig om de miniatures te schilderen, voor nog iets meer immersie:)ErikT738 schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 13:18:
[...]
Ik zag de Legendary Edition op Marktplaats langskomen en heb 'm gekocht! Nu nog even tijd en mensen vinden om het te spelen.
Post vooral je resultaten, hier of in het wargaming topic.Findail schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 17:33:
[...]
Leuk, succes! Ik ben vandaag bezig om de miniatures te schilderen, voor nog iets meer immersie:)
Toen ik op vaderdag Barcelona aan mijn spellenkast kon toevoegen was mijn wishlist wel leeg, maar ik checkte gisteren Reef Project en dat zit wel precies in ons straatje: weinig regels en toch veel gameplay. Naar welke spellen kijken jullie nog uit?
Dit weekend speelden we ook voor het eerst White Castle, dat beviel ons ook uitermate. We hadden spijtig genoeg geen tijd voor een tweede spelletje, dat is iets voor volgende zondag
Dit weekend speelden we ook voor het eerst White Castle, dat beviel ons ook uitermate. We hadden spijtig genoeg geen tijd voor een tweede spelletje, dat is iets voor volgende zondag
[ Voor 34% gewijzigd door HellPunk op 19-06-2024 08:55 ]
Mocht iemand nog op zoek zijn naar Spirit Island (NL versie), hij is nu €36,51(!) bij Bol
"Always remember to quick save" - Sun Tzu
stond totaal niet op de lijst, maar voor deze prijs toch maar besteld. Merci!anandus schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 10:33:
Mocht iemand nog op zoek zijn naar Spirit Island (NL versie), hij is nu €36,51(!) bij Bol
Hi Ha Hopjesvla
Momenteel weer volop bezig met Marvel Champions. Het is zeker niet zo goed als Arkham Horror LCG, maar het blijft toch wel een tof spelletje. Het is ook makkelijker op tafel te krijgen voor een korte sessie dan AHLCG.
Bedankt voor de tip! Ik had liever de Engelse versie gewild, maar voor deze prijs is dit de betere optie.anandus schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 10:33:
Ik twijfelde van de week nog toen die voor rond de 45 euro ging, Maar voor deze prijs kan ik het niet laten liggenanandus schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 10:33:
Hier ook besteld, bedankt!anandus schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 10:33:
Ik ben bang dat hij te complex is en daardoor niet gespeeld gaat worden. Spirit island zit toch wel boven de 4 op BGG. Is dat een correcte aanname?
Hij is lastig onder de knie te krijgen als ik dat zo bekijk, maar ik hou van dat soort spellen. Ik speel zelf Gloomhaven, Frosthaven, Kinfire Chronicles en heb nog Oathsworn en Isofarian Guard op de plank liggen.Wirret schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 14:26:
Ik ben bang dat hij te complex is en daardoor niet gespeeld gaat worden. Spirit island zit toch wel boven de 4 op BGG. Is dat een correcte aanname?
Hij is vrij complex, en dat blijft die ook wel naarmate je 'm meer speelt, omdat de verschillende spirits ieder apart spelen, en de kaarten die erbij zitten ook allemaal op een andere manier werken.Wirret schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 14:26:
Het is niet extreem moelijk, maar er zit gewoon veel in. Als dat je aanspreekt is het een prima spel.
Ik heb m al ruim een jaar in de kast liggen, maar na 1 mislukte poging tot spelen niet nogmaals geprobeerd, juist omdat het allemaal wat veel is om te leren.
Heb gister Slay the Spire besteld, kwam erachter dat ie op 25 juli uitkomt in de winkel en na duizenden uren in de game kan ie natuurlijk niet missen in mijn kleine collectie.
Heb gister Slay the Spire besteld, kwam erachter dat ie op 25 juli uitkomt in de winkel en na duizenden uren in de game kan ie natuurlijk niet missen in mijn kleine collectie.
Mijn muziek : http://soundcloud.com/nyx_1978
Ik had hem gisteren ook al even bekeken. Ik sta er nogal dubbel in. Uit alles blijkt dat het project ze compleet boven het hoofd is gegroeid en dat ze dit succes niet hadden verwacht. Ze zijn veel te soft richting de leverancier volgens mij en de communicatie is natuurlijk ook vreselijk beroerd richting de backers. Dat is echt niet goed te praten.anandus schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 10:30:
[YouTube: Adventures in Neverland: hoe wij tonnen van een crowdfunding vonden in de zak van CEO | BOOS S11E7]
BOOS gaat achter een Kickstarter aan.
Echter de manier waarop Tim dit aanpakt zit me ook niet helemaal lekker, er zijn maar weinig mensen in dit programma die zoveel openheid geven in cijfers en wat er gebeurt volgens mij.
Hij blijft maar doorgaan over die 5k, terwijl dat volgens mij wat ik zo lees een standaard bedrag is wat je moet overmaken vanuit de BV. Die 5k staat voor het grootste gedeelte ook nog op de rekening. Hij betaalt zichzelf 2k. Nog erg veel natuurlijk voor hetgeen ze doen tot op heden, maar het meeste geld is er gewoon nog en hopelijk genoeg voor de productie.
Vertraging is natuurlijk super vervelend en al helemaal op de manier waarop het in deze KS gebeurt, maar ik heb het idee dat het spel er nog wel gaat komen.
leerzaam, maar inderdaad wat te dramatisch en ondoordacht gemaakt.
ik hoop dat ze nog gaan opleveren.
Het is ook wel echt een grote en complexe productie. Wat ik zag was de maker van 'Oranje Zal Overwinnen' ook HEEL lang en intensief aan het werk. Is pittig. Zeker met productie ver weg en taal/cultuurverschillen.
ik hoop dat ze nog gaan opleveren.
Het is ook wel echt een grote en complexe productie. Wat ik zag was de maker van 'Oranje Zal Overwinnen' ook HEEL lang en intensief aan het werk. Is pittig. Zeker met productie ver weg en taal/cultuurverschillen.
Je moet als BV ong 48k per jaar betalen. Dat is 4k per maand, geen 5. En verder betaal je een beetje naar rato, nu werkt hij aar 2 dagen voor BBA, dus da is het al helemaal een achterijk hoog bedrag. En je mag minder betalen als het moet en aantoonbaar is. En gezien dit geld is van een kickstarter, als ivestment, heb ik er zo een beetje mijn vraag bij of het uberhaub wel die 4k hoeft te zij.MADG0BLIN schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 10:41:
[...]
Ik had hem gisteren ook al even bekeken. Ik sta er nogal dubbel in. Uit alles blijkt dat het project ze compleet boven het hoofd is gegroeid en dat ze dit succes niet hadden verwacht. Ze zijn veel te soft richting de leverancier volgens mij en de communicatie is natuurlijk ook vreselijk beroerd richting de backers. Dat is echt niet goed te praten.
Echter de manier waarop Tim dit aanpakt zit me ook niet helemaal lekker, er zijn maar weinig mensen in dit programma die zoveel openheid geven in cijfers en wat er gebeurt volgens mij.
Hij blijft maar doorgaan over die 5k, terwijl dat volgens mij wat ik zo lees een standaard bedrag is wat je moet overmaken vanuit de BV. Die 5k staat voor het grootste gedeelte ook nog op de rekening. Hij betaalt zichzelf 2k. Nog erg veel natuurlijk voor hetgeen ze doen tot op heden, maar het meeste geld is er gewoon nog en hopelijk genoeg voor de productie.
Vertraging is natuurlijk super vervelend en al helemaal op de manier waarop het in deze KS gebeurt, maar ik heb het idee dat het spel er nog wel gaat komen.
En verder is het een management fee, etrwijl het volslagen mismanagement is.
Wat vee mensen zeggen is ; het is legaal wat daar gebeurt. Dat klopt. Maar dat wil niet zeggen dat het ok is. En daar gaat boos over. Wa daar gebeurt is gewoon niet ok.
En wat je verder ziet gebeuren daar is het volgede ; Tim verwacht een beetje dat het geld op is en vervolgens komt hij er achter dat de heren van dat KS bedrag 5.8k per maand (elke maand) naar hun eigen BV's doorsluizen. En hij stelt nog de vraag ; denk je dat je backers dit weten? Uhhm, nee.
En dat klopt, hij heeft dit nooit maar dan ook nooit gecommuniceert. TEvens nooit echt duidelijk gemaakt dat het spel wel klaar is, maar enkel digitaal. Er bestaat nog niks fysieks.
Dus ja, het kan wel boven je hoofd groeien, maar dan draag je over. Aan iemdan die dit wel kan managen. En blijf je niet doorhobbelen till the end of time.
[ Voor 15% gewijzigd door maartend op 21-06-2024 22:17 ]
Ach, ach die Tim. Met 2 benen gestrekt erin terwijl de beste man volledig meewerkt. Die geluidsman doet ook al zo overdreven. Aanspreken met "chef", "ouwe"... ik kreeg er plaatsvervangende schaamte van. Natuurlijk zijn er dingen niet netjes gegaan, maar kom op...anandus schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 10:30:
[YouTube: Adventures in Neverland: hoe wij tonnen van een crowdfunding vonden in de zak van CEO | BOOS S11E7]
BOOS gaat achter een Kickstarter aan.
Over Tim zijn stijl kan je discussiëren, ik vond het niet heel gek dat Bas verantwoordelijk werd gehouden op deze manier gezien hij voor de rest al 4 jaar over tijd is en tot dusver geen antwoorden heeft gegeven of verantwoording heeft afgelegd. Het gaat ten slotte om een hoop geld en er is een hoop misgegaan en Bas komt niet met hele sterke antwoorden/uitleg en weet sommige dingen simpelweg niet als "CEO" zijnde.Daftz schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 10:23:
[...]
Ach, ach die Tim. Met 2 benen gestrekt erin terwijl de beste man volledig meewerkt. Die geluidsman doet ook al zo overdreven. Aanspreken met "chef", "ouwe"... ik kreeg er plaatsvervangende schaamte van. Natuurlijk zijn er dingen niet netjes gegaan, maar kom op...
Dan betreft "volledig meewerken", Bas werkt gedurende het interview mee en lijkt ook overrompelt, laat Tim door zijn mobiel gaan en mailt vervolgens 4 jaar administratie. Echter belangrijke zaken die zij afspreken om na het interview te leveren communicatie met de fabriek en inzicht in zijn personal holding, komt hij niet mee over de brug. Dus volledige openheid zeker niet.
Belangrijkste voor de backers is die communicatie met de fabriek en de echte actuele status van wat er klaar is (met bewijs) en wat er nog moet met een evt. projectplanning.
Ten tweede hij noemt de personal holding als een noodzakelijk constructie, Maarten hierboven schreef ook al het e.e.a. over. Echter noemt hij ook dat dit geld terug kan vloeien naar Adventures in Neverland indien noodzakelijk, echter spreekt hij dit gedurende het interview al tegen. In totaal is er 235K overgemaakt en hij geeft ook aan dat hij vanuit de personal holding ongeveer €2.000 p/maand aan zichzelf heeft betaald als salaris. Dan resteert er nog ~€135K, maar ik aangezien hij geen openheid van zaken twijfel ik of dit het geval is...
Als laatste ik was betrokken bij de uitzending van #BOOS en vind ook dat zij niet het volledige verhaal hebben verteld, aangezien de management-fee beter uitgelegd had kunnen worden. Er bestaat immers een wettelijke verplichting om jezelf te betalen vanuit een B.V. dit hebben zij niet benoemd. En zij sparren wel met dat er accountants door de boeken van BBA zijn gegaan. Dit heb ik dan ook nog nagevraagd of zij hiervan niet op de hoogte waren ten tijde van de uitzending (wat mij vreemd lijkt als je samenwerkt met accountants) of dat ze dit bewust niet genoemd hebben. Heb hier nog geen feedback op ontvangen van de redactie.
Anyway op BGG loopt ook een draadje en er is vanuit Keep Exploring games (Martin Looij) hulp aangeboden aan BBA. Ik hoop dan ook dat de boos uitzending een wake-up call is geweest om dit project serieus en anders te benaderen want anders zal er voorlopig nog niet geleverd worden.
Het feit dat bas wederom Dec/Oct noemt lijkt me volslagen onrealistisch, met zijn staat van het dienst, en als de laatste updates kloppen. De playmat is momenteel in productie en hierna moeten alle papieren componenten nog en alles geassembleerd en verscheept worden. Tevens start hij niet met de papieren componenten voordat de playmat af is?!
Bas werkt mee omdat hij idd overrompeld is. Van alle toezeggingen die voor later worden gemaakt is niks nagekomen.Daftz schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 10:23:
[...]
Ach, ach die Tim. Met 2 benen gestrekt erin terwijl de beste man volledig meewerkt. Die geluidsman doet ook al zo overdreven. Aanspreken met "chef", "ouwe"... ik kreeg er plaatsvervangende schaamte van. Natuurlijk zijn er dingen niet netjes gegaan, maar kom op...
Dingen niet netjes? Totale mismanagement maar wel goed voor mezelf zorgen. Want ja, dat zegt de accountant.
Alsjeblieft zeg
Ik heb vandaag Spirit Island proberen te spelen. Maar er is niet doorheen te komen. Denk dat ik de komende 4-5 potjes met het de handleiding erbijDementii schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 14:34:
[...]
Hij is lastig onder de knie te krijgen als ik dat zo bekijk, maar ik hou van dat soort spellen. Ik speel zelf Gloomhaven, Frosthaven, Kinfire Chronicles en heb nog Oathsworn en Isofarian Guard op de plank liggen.
Kijk vooral ook een aantal video's,Turralyon schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 16:01:
[...]
Ik heb vandaag Spirit Island proberen te spelen. Maar er is niet doorheen te komen. Denk dat ik de komende 4-5 potjes met het de handleiding erbij
Jon Gets Games vind ik goede uitleg en playthroughs maken: uitleg en review, full playthrough.
Ook Gaming Rules doet goede dingen vind ik: playthrough
Volgens mij heeft de Spirit Island app een tutorial. Dat gedeelte is nog gratis meen ik
Ik moest de eerste paar keer ook erg wennen aan de methodes die je nodig hebt om te winnen. Eerst wat incasseren en strategisch proberen te plaatsen van kolonisten, niet proberen ze allemaal weg te vagen. Dan ondertussen je spirit goed uitbouwen naar fatsoenlijke sterkte. Vanaf beurt 3-4 wordt het dan meestal interessanter.
Ik vond de strategy guides per spirit op BGG ook erg fijn. Zie hier (en vanaf hier links naar andere spirits): https://boardgamegeek.com...hadows-flicker-like-flame
Ik vond de strategy guides per spirit op BGG ook erg fijn. Zie hier (en vanaf hier links naar andere spirits): https://boardgamegeek.com...hadows-flicker-like-flame
Een week of twee geleden heb ik op AnimeCon alweer m'n zevende TCG leren spelen: Grand Archive.
https://www.gatcg.com
Schijnbaar een paar jaar geleden begonnen als Kick Starter en het heeft toch wel enige following opgebouwd. Beter dan Shadow Era indertijd. In Nederland zijn er in elk geval twee LGS die toernooien en game nights organiseren: Den Haag en regio Tilburg. Maar volgens mij worden het langzaam meer winkels!
De art-style is wat mij aantrok. Haast vanzelfsprekend op AnimeCon: alles heeft een coherente manga/anime tekenstijl.
De mechanics doen me denken aan verschillende TCG's die ik eerder heb gespeeld.
Wat wel een leercurve geeft is dat de starters echt hele verschillende decks zijn, dus als je't net leert dan zie je of steeds kaarten die je kent (want je speelt tegen hetzelfde karakter), of kaarten die je nog nooit in je leven hebt gezien en waar je de mechanics ook weer van moet leren.
Sprekend van: wat een zee aan keywords gebruikt Grand Archive.
https://www.gatcg.com
Schijnbaar een paar jaar geleden begonnen als Kick Starter en het heeft toch wel enige following opgebouwd. Beter dan Shadow Era indertijd. In Nederland zijn er in elk geval twee LGS die toernooien en game nights organiseren: Den Haag en regio Tilburg. Maar volgens mij worden het langzaam meer winkels!
De art-style is wat mij aantrok. Haast vanzelfsprekend op AnimeCon: alles heeft een coherente manga/anime tekenstijl.
De mechanics doen me denken aan verschillende TCG's die ik eerder heb gespeeld.
- Je speelt met twee decks: de ene exact 12 kaarten (materia), de ander minimaal 60 (het speeldeck)
- De spelers zijn vertegenwoordigd op het veld door een hero karakter.
- De hero's kan je door de beurten heen levellen waarmee ze extra abilities en health krijgen.
- Je kan de hero's wapens en andere equipment geven. Waar de wapens durability hebben, dus na een paar keer gebruik weg gaan.
- Doel is om de hero van je tegenstander op 0 leven te krijgen.
- In jouw beurt bepaal jij wie het doel is van jouw aanvallen, zowel met allies, de hero als magie.
- De karakters komen in verschillende klassen, waarbij veel kaarten goedkoper zijn of een bonus hebben wanneer er een klassen-overeenkomst is.
Wat wel een leercurve geeft is dat de starters echt hele verschillende decks zijn, dus als je't net leert dan zie je of steeds kaarten die je kent (want je speelt tegen hetzelfde karakter), of kaarten die je nog nooit in je leven hebt gezien en waar je de mechanics ook weer van moet leren.
Sprekend van: wat een zee aan keywords gebruikt Grand Archive.
[ Voor 11% gewijzigd door Liegebeest op 23-06-2024 10:27 ]
Liege, liege, liegebeest!
Het gedoe rond Adventures in Neverland vind ik vooral erg voor Vicky Swers, de ontwerper. Het moet geen pretje zijn om je geesteskind zo door de mangel gehaald zien te worden. Ik sprak haar af en toe bij spellenwinkel Spelhuis, maar sinds die locatie opgedoekt is heb ik haar niet meer gezien.
Tim/Boos is alleen leuk als ze achter echte boeven aan gaan. Vaak zijn het gewoon mensen met de beste bedoelingen.MADG0BLIN schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 10:41:
Waar ik tegen aan loop. Zeker als ik wat langere/ingewikkelde spellen speel. Is dat mijn rug het gewoon niet meer aankan om door te spelen. We zitten aan de eetkamertafel met simpele eetkamerstoelen
(Deze stijl) Lang tafelen met kerst ofzo is geen probleem met deze stoelen, omdat je dan toch meer de rugleuning gebruikt. Maar ik merk als ik langer dan 2-3 uur speel dan begin ik echt last van mijn rug te krijgen. Ook omdat je toch veel voorovergebogen zit. Dit terwijl ik en mijn gezelschap, toch nog wel eventjes door wil.
Op wat voor stoelen zitten jullie eigenlijk?

[ Voor 10% gewijzigd door Turralyon op 24-06-2024 12:00 ]
Op ongeveer dat, maar ik wissel staan en zitten af als ik solo speel. Dan nog is dat niet ideaal want de tafel is laag voor staan, maar het helpt wat. Een andere stoel zou niks oplossen want het voorover zitten is het issue.Turralyon schreef op maandag 24 juni 2024 @ 11:59:
Gisteren eindelijk begonnen aan Pandemic Legacy Season 0. Stond al een aardig tijd in de kast, maar daar kwam Ticket to Ride Legacy eerst nog tussendoor.
Het eerste intro spel speelde lekker door, maar mijn vermoeden is dat het nog een stuk moeilijker gaat worden. De setting van spionage in de koude oorlog klinkt in ieder geval als de basis voor een interessant spel.
Het eerste intro spel speelde lekker door, maar mijn vermoeden is dat het nog een stuk moeilijker gaat worden. De setting van spionage in de koude oorlog klinkt in ieder geval als de basis voor een interessant spel.
Spelen doen we altijd in de keuken, dan gebruiken we dus gewoon de keukenstoelen, die zijn stevig en breed. Nu spelen we zelden uren na mekaar door en ik sta sowieso regelmatig op - dat is wel een voordeeltje als je vrouw AP heeft, dan kun je rustig even naar het toilet, boodschappen uitpakken, avondeten voorbereiden of wat je ook maar wilt doenTurralyon schreef op maandag 24 juni 2024 @ 11:59:
Waar ik tegen aan loop. Zeker als ik wat langere/ingewikkelde spellen speel. Is dat mijn rug het gewoon niet meer aankan om door te spelen. We zitten aan de eetkamertafel met simpele eetkamerstoelen
Solospellen doe ik in de spellenkamer, daar heb ik een Norraker-stoel van Ikea. Die wordt nu niet meer gemaakt, is een kruising tussen de huidige Pinntorp en de Skansnas. Maar ook hier geldt dat ik nooit langer dan een half uur op die stoel zit, misschien is dat minstens even belangrijk dan de 'juiste' stoel vinden...
Ook gewoon de eetkamerstoelen. Maar in de zoektocht naar de juiste stoelen, kwamen we er wel achter dat naast looks het wel erg belangrijk is om echt op verschillende zitposities te testen. Inderdaad wat meer leunen na het eten, tijdens borrelen etc. Of wat actiever voor spelletjes of tijdens het eten. Dat resulteerde dan weer in effectief gezien 4 benodigde zitposities (2 posities x 2 personen) waarin een stoel fijn moet zitten. Er is een hoop afgevallen en het duurde even voor we voor ons fijne stoelen hadden gevonden die er ook goed uit zagen. En uiteraard kun je nog steeds niet testen op meerdere uren zitten.Turralyon schreef op maandag 24 juni 2024 @ 11:59: