Nivea voor de gevoelige huid werkt hier prima. kruidvat en altijd in de 1+1 actie halen.Apollyon schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 15:28:
[...]
De aluin ben ik helemaal vergeten in mijn routine. Aftershave balesem moet ik nog kopen.
Aftershave balsem na een scheerbeurt is goed voor de algemene verzorging van de huid. Het hersteld de huid na een scheerbeurt.Apollyon schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 15:30:
[...]
Balsem ga ik kopen. Mijn huid voelt niet geïriteerd. De Dovo mesjes zijn al bijna op. Wikinson Sword Classic is next.
Er zijn veel merken aftershave balsems.
Nivea is een goede keus en wordt op scheerforums hoog gewaardeerd.
Je heb de Nivea aftershave balsem sensitive zonder alcohol en de Nivea aftershave balsem met alcohol. Ik gebruik ze allebei heb er goede ervaring mee.
De Nivea is inderdaad een allemans vriend, goedkoop, werkt prima, nagenoeg geen geur zodat een EdT of EdP er na prima tot zijn recht komt.
Ik gebruik altijd de sensitive versies van verschillende merken. (gevoelige huid hè
)
Ik gebruik altijd de sensitive versies van verschillende merken. (gevoelige huid hè
@Lampuhkap Kolere, die "Resh Cut" trek ik niet. Moest echt ff zoeken naar de missende letter.
- knip -
Voor op reis de Merkur travel krabber gekocht, lekker licht en compact als ie in het meegeleverde leren etuitje zit.
Na de eerste keer scheren heb ik wel ontdekt dat je hem niet helemaal strak aan moet draaien, anders valt er voor geen meter “glad” mee te scheren… het mesje zit dan strak tegen de tanden aan. Steel een heel klein stukje losser draaien en het mesje staat een stuk “agressiever”, en dan lukt het ineens wel
was wel ff spannend, met een feather erin, je moet dan een stuk voorzichtiger zijn.
Na de eerste keer scheren heb ik wel ontdekt dat je hem niet helemaal strak aan moet draaien, anders valt er voor geen meter “glad” mee te scheren… het mesje zit dan strak tegen de tanden aan. Steel een heel klein stukje losser draaien en het mesje staat een stuk “agressiever”, en dan lukt het ineens wel
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
Ik draai die feather juist zo strak mogelijk. Anders vind ik ze iets te agressief aanvoelen.Chiron schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 16:49:
Voor op reis de Merkur travel krabber gekocht, lekker licht en compact als ie in het meegeleverde leren etuitje zit.
Na de eerste keer scheren heb ik wel ontdekt dat je hem niet helemaal strak aan moet draaien, anders valt er voor geen meter “glad” mee te scheren… het mesje zit dan strak tegen de tanden aan. Steel een heel klein stukje losser draaien en het mesje staat een stuk “agressiever”, en dan lukt het ineens welwas wel ff spannend, met een feather erin, je moet dan een stuk voorzichtiger zijn.
HENG HENG
Ik denk dat het ook afhangt van welk model krabber je hebt. En hoe agressief iets aanvoelt zal ook heel persoonlijk zijn. Maar ik was verrast dat er dus nog een mate van 'verstelbaarheid' is. Het is ook echt maar een fractie dat ie los gedraaid wordt hoor, tussen max 1/4e en 1/8e in.Spacecowboy schreef op maandag 29 januari 2024 @ 10:55:
[...]
Ik draai die feather juist zo strak mogelijk. Anders vind ik ze iets te agressief aanvoelen.
M'n merkur 38c bijvoorbeeld is van zichzelf al iets agressiever dan mn merkur traveler, voorzover je van 'agressief' kan spreken. 38c is echt enorm vergevingsgezind. Maar ook daar heb ik inmiddels ontdekt dat door het 'veren' van het scheermesje, er iets aan verstelbaarheid in zit.
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
Ik heb zelf de Henson safety razor 2.0 Mild. Als ik die goed aandraai icm de Feather is het resultaat goed. Eerste paar keer had ik 'm denk ik wat te los zitten en haalde ik elk oneffenheidje in m'n keel open. Net geschoren met iets meer pr'e shavegel aangebracht, en goed strak aangedraaid zo glad als een spiegel. Ook van te voren goed gewassen met zeep, heb het idee dat dat ook uitmaakt.Chiron schreef op maandag 29 januari 2024 @ 11:44:
[...]
Ik denk dat het ook afhangt van welk model krabber je hebt. En hoe agressief iets aanvoelt zal ook heel persoonlijk zijn. Maar ik was verrast dat er dus nog een mate van 'verstelbaarheid' is. Het is ook echt maar een fractie dat ie los gedraaid wordt hoor, tussen max 1/4e en 1/8e in.
M'n merkur 38c bijvoorbeeld is van zichzelf al iets agressiever dan mn merkur traveler, voorzover je van 'agressief' kan spreken. 38c is echt enorm vergevingsgezind. Maar ook daar heb ik inmiddels ontdekt dat door het 'veren' van het scheermesje, er iets aan verstelbaarheid in zit.
Om eens te testen heb ik de Pro-Raso face scrub gekocht. Eens kijken hoe dat bevalt.
HENG HENG
Ok, ik ben nu sinds ongeveer 8 maanden overgestap naar DE scheren. Het opkloppen van het schuim deed ik in een desertschaaltje. Ging eigenlijk prima. Toch maar besloten een scheerkom te kopen:

Maar die bevalt absoluut niet! Veel te smal voor mijn gevoel. Wie kan er nog een goede scheerkom aanbevelen?

Maar die bevalt absoluut niet! Veel te smal voor mijn gevoel. Wie kan er nog een goede scheerkom aanbevelen?
"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.
Kijk eens naar die van HC&C:
https://www.anticatura.co...-straight-wall-shave-bowl
helaas uitverkocht op dit moment maar dit zijn echte lather raketjes
Maar ook deze:
https://www.mijnbaard.nl/...owl-blauw-wit.html?v=4505
of
https://www.mijnbaard.nl/...heerkom-zwart.html?v=5023
zijn prima scheerkommen.
Zelf een anti schrokbak voor honden/katten ala dit:
https://www.bol.com/nl/nl...et-klip/9200000123519981/
werkt prima
https://www.anticatura.co...-straight-wall-shave-bowl
helaas uitverkocht op dit moment maar dit zijn echte lather raketjes
Maar ook deze:
https://www.mijnbaard.nl/...owl-blauw-wit.html?v=4505
of
https://www.mijnbaard.nl/...heerkom-zwart.html?v=5023
zijn prima scheerkommen.
Zelf een anti schrokbak voor honden/katten ala dit:
https://www.bol.com/nl/nl...et-klip/9200000123519981/
werkt prima
[ Voor 53% gewijzigd door Magic666 op 29-01-2024 13:06 ]
Ik heb deze: https://fineaccoutrements.com/fine-lather-bowl/
Erg fijn ding, wel van karamiek dus niet laten vallen
Edit: oeps @Magic666 was me net voor
Erg fijn ding, wel van karamiek dus niet laten vallen
Edit: oeps @Magic666 was me net voor
[ Voor 15% gewijzigd door koesie op 29-01-2024 13:17 ]
Ik klop het ook op in een desert kom, als je dan opeens terug gaat in format naar een echte scheerkom was dat voor mij ook te klein (en het handvat brak al snel af
) Vorig jaar met pasen bij de AH een plastic kom voor iets van 2 euro gekocht zoiets:

Ik heb niet het idee dat de lichte ribbeltjes zorgen voor een beter schuim, naar hij is wel lekker vrolijk

Ik heb niet het idee dat de lichte ribbeltjes zorgen voor een beter schuim, naar hij is wel lekker vrolijk
Ik geloof best dat die ribbeltjes ervoor zorgen dat die stukjes zeep blijven hangen waardoor je kwast er beter overheen gaat. Ipv dat het stukje zeep mee blijft draaien in het kommetje. Maar 20-30 euro voor een kommetje... Ik begin er niet aan. Desert/soep/borrel schaaltje werkt mij best
Edit. Bij onze Chinese vrienden iets goeikoper en best snel in huis: https://a.aliexpress.com/_EIqhYId
Edit. Bij onze Chinese vrienden iets goeikoper en best snel in huis: https://a.aliexpress.com/_EIqhYId
[ Voor 15% gewijzigd door Millie-ano op 29-01-2024 13:27 ]
ik gebruik een hondenschaaltje om schrokken te voorkomen. Daar zitten van die puntjes in waar het schuim mooi dik van wordt. https://www.amazon.com/HR...-Expandable/dp/B07SNF9BJD
Snap ik helemaal, moest er ook even over denken om hem te kopen.Millie-ano schreef op maandag 29 januari 2024 @ 13:22:
Ik geloof best dat die ribbeltjes ervoor zorgen dat die stukjes zeep blijven hangen waardoor je kwast er beter overheen gaat. Ipv dat het stukje zeep mee blijft draaien in het kommetje. Maar 20-30 euro voor een kommetje... Ik begin er niet aan. Desert/soep/borrel schaaltje werkt mij best
Is wel al een aantal jaar geleden toen was er wat minder aanbod.
Ik zie ook houten scheerkommetjes. Hoe lang blijft dat goed met dat vocht? Ik scheer me vaak onder douche, dus die scheerkom wordt ook gewoon meegedouched.
HENG HENG
Ik gebruik ook al sinds het begin een Ikea kinderbakje, destijds zo gekomen omdat ik niets beters voor handen had. Wel een keer een Proraso mok gekocht, maar die was te hoog en te smal en werkte dus niet.
Misschien dat ik in een opwelling nog wel een keer een "echte" koop voor 20 á 30eu, maar kan mij daar nog niet zo toe zetten.
Gek eigenlijk, want als ik de uitgaven aan scheerspul sinds de start op tel is die 20eu maar peanuts
Misschien dat ik in een opwelling nog wel een keer een "echte" koop voor 20 á 30eu, maar kan mij daar nog niet zo toe zetten.
Gek eigenlijk, want als ik de uitgaven aan scheerspul sinds de start op tel is die 20eu maar peanuts

Hier ook zo.PinusRigida schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 15:28:
[...]
In het begin deed ik m'n hoofd ook elektrisch maar 1: het staat sneller weer op ongewenste lengte en 2: ik kreeg het maar niet per-fect egaal, ik was wellicht een beetje obsessief want je zag er niks mis mee, alleen voelde ik stukken van ongelijke lengte als ik er met m'n hand over ging en ik was dat beu, dus = scheermes + scheerschuim.
Het zal misschien klinken als vloeken in de kerk in dit topic maar ik doe niks speciaals: m'n ouwe Mach 3 of zelfs van die plastic wegwerpmesjes + scheerschuim eens per week en klaar is ...ehm... PinusRigida...m'n hoofd heeft geen speciale zorgen nodig blijkbaar... toen ik m'n kin en kaken en hals nog gladschoor had ik ook steeds een verzachtende balsem nodig, zéker voor m'n hals...
M'n hoofdhuid daarentegen: lijkt wel rubber.hoef je niet te pamperen en doet niet moeilijk, met wat geluk is het bij jou hetzelfde.
...Waarmee ik -4 the record- niet zeg dat een voedende of vochtinbrengende balsem niet goéd kan zijn voor je huid he, zeker op de lange termijn zal dat wel nut hebben vermoed ik... alleen is het niet iets dat ik doe maar als dat je ding is: go 4 it...
Ik scheer mijn hoofd elke 3-4 dagen met een mach 3 met wat scheergel en warm water. Geen spiegel nodig en in 10 minuten klaar.
De enige keer dat mijn huid was minder prettig aanvoelt naderhand is als ik het te kort op elkaar heb gedaan (dus na 2 dagen), ik denk dat het komt omdat de stoppels dan nog heel kort zijn en ik tegen de haarrichting in scheer).
Louzy#2475
Ik heb het DE scheren nog niet onder de knie. Na een scheerbeurt voelt het alsof ik een facelift heb gehad. De huid voelt super strakgetrokken.
Ik heb ook moeite om onder de bovenste snorharen direct onder de neus te scheren. De Mühle 89 kop is zo dik dat het niet lukt om de juiste hoek met het mesje te kunnen komen. Er is dus een blindspot die niet goed geschoren wordt. Hoe doet jullie dat?
Ik heb ook moeite om onder de bovenste snorharen direct onder de neus te scheren. De Mühle 89 kop is zo dik dat het niet lukt om de juiste hoek met het mesje te kunnen komen. Er is dus een blindspot die niet goed geschoren wordt. Hoe doet jullie dat?
Disclaimer: bovenstaande auteur lijdt aan dyslexie
Millie-ano schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 15:35:
Nivea voor de gevoelige huid werkt hier prima. kruidvat en altijd in de 1+1 actie halen.
IBMM schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 08:53:
Nivea is een goede keus en wordt op scheerforums hoog gewaardeerd.
Je heb de Nivea aftershave balsem sensitive zonder alcohol en de Nivea aftershave balsem met alcohol. Ik gebruik ze allebei heb er goede ervaring mee.
Ik wil die Nivea proberen. Is het deze?Magic666 schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 08:57:
De Nivea is inderdaad een allemans vriend, goedkoop, werkt prima, nagenoeg geen geur zodat een EdT of EdP er na prima tot zijn recht komt.
Ik gebruik altijd de sensitive versies van verschillende merken. (gevoelige huid hè)
Nu in de aanbieding 1+1 gratis!
De grootste vooruitgang die je kunt maken draait slechts om één ding, en één ding alleen, GEEN DRUK, laat het gewicht van de krabber tegen je huid zijn werk doen, en zet 0 extra druk, behalve als je een aluminium of kunststof krabber gebruikt. Het is echt het moeilijkste af te leren als je al lang cartridge scheren gewoon bent, daar haal je het beste resultaat met flink wat druk, DE straft elke extra druk zwaar af.Apollyon schreef op maandag 29 januari 2024 @ 15:27:
Ik heb het DE scheren nog niet onder de knie. Na een scheerbeurt voelt het alsof ik een facelift heb gehad. De huid voelt super strakgetrokken.
Vooral geen druk zetten, gebruik scherpe mesjes, die moeten het werk doen. En eerste pass met de grain mee bewegen voordat je across/against-the-grain gaat.
Wat ook wil helpen is dat je je huid met de hand 'strak' trekt, en dat je korte langzame bewegingen maakt, iets meer 'schuin' beweegt zodat je trapeziums krijgt in het schuim ipv rechte banen als je de haartjes 'loodrecht' pakt.
Hier gebruik ik momenteel een leeg bakje van de Taylor of Bond scheerschuim, als kommetje.
Wat ook wil helpen is dat je je huid met de hand 'strak' trekt, en dat je korte langzame bewegingen maakt, iets meer 'schuin' beweegt zodat je trapeziums krijgt in het schuim ipv rechte banen als je de haartjes 'loodrecht' pakt.
Hier gebruik ik momenteel een leeg bakje van de Taylor of Bond scheerschuim, als kommetje.
@Apollyon
"De huid voelt super strakgetrokken."
Een after-shave balsem ontspant de huid na het scheren.
Het kan natuurlijk ook aan andere variabelen liggen, b.v aan het mesje.
En natuurlijk wat al hierboven is geschreven: geen druk uitoefenen! Het gewicht van het scheermes moet het scheerwerk doen.
============
"ik heb ook moeite om onder de bovenste snorharen direct onder de neus te scheren. De Mühle 89 kop is zo dik dat het niet lukt om de juiste hoek met het mesje te kunnen komen. Er is dus een blindspot die niet goed geschoren wordt. Hoe doet jullie dat?"
Ik til het puntje van mijn neus een beetje naar boven/opzij; dan kan ik goed onder de rand van de neus scheren.
============
"Ik wil die Nivea proberen. Is het deze?"
Ja dat is de Nivea zonder alcohol.
"De huid voelt super strakgetrokken."
Een after-shave balsem ontspant de huid na het scheren.
Het kan natuurlijk ook aan andere variabelen liggen, b.v aan het mesje.
En natuurlijk wat al hierboven is geschreven: geen druk uitoefenen! Het gewicht van het scheermes moet het scheerwerk doen.
============
"ik heb ook moeite om onder de bovenste snorharen direct onder de neus te scheren. De Mühle 89 kop is zo dik dat het niet lukt om de juiste hoek met het mesje te kunnen komen. Er is dus een blindspot die niet goed geschoren wordt. Hoe doet jullie dat?"
Ik til het puntje van mijn neus een beetje naar boven/opzij; dan kan ik goed onder de rand van de neus scheren.
============
"Ik wil die Nivea proberen. Is het deze?"
Ja dat is de Nivea zonder alcohol.
Ja het is die.Apollyon schreef op maandag 29 januari 2024 @ 15:31:
[...]
[...]
[...]
Ik wil die Nivea proberen. Is het deze?
Nu in de aanbieding 1+1 gratis!
Ik zeg niks meer
1+1, ik moet dus even langs het Kruidvat!
1+1, ik moet dus even langs het Kruidvat!
Ben ik de enige hier die een Schick Krona krabber gebruikt?
Ik vraag me altijd af waarom niet meer fabrikanten het model van die scheerkop hebben opgepakt. Ik vind het ideaal met die afgeschuinde zijkant.
Bovendien vind ik het lange en geribbelde handvat prettig.
Ik vraag me altijd af waarom niet meer fabrikanten het model van die scheerkop hebben opgepakt. Ik vind het ideaal met die afgeschuinde zijkant.
Bovendien vind ik het lange en geribbelde handvat prettig.
[ Voor 13% gewijzigd door johanth op 29-01-2024 23:41 ]
Sinds kort een Tatara Masamune en voor mij niks anders meer.
Die krabber, met zijn negatieve blade exposure en milde bladegap, is een genot!
Die ken ik niet (maar er is heel veel wat ik niet ken).Magic666 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 07:50:
Sinds kort een Tatara Masamune en voor mij niks anders meer.
Ik gebruik nu zo’n twintig jaar de Schick Krona krabber (ik heb er twee, want ze worden niet meer gemaakt). Een milde krabber met een handvat dat makkelijk vast te houden is.
Daarvoor had ik een Gillette krabber die er wel op leek. Maar die is jaren geleden eens gesneuveld (gevallen en geplet bij een van mijn vroegere verhuizingen).
Ik heb ook weleens zo’n kunststoffen Feather Popular krabber geprobeerd, omdat die erg op de Krona zou lijken. Maar dat was het niet; veel te mild en weinig effectief voor mij.
Idd, ik herinner me helemaal in het begin deed ik er een pak langer over en ontdekte ik dat ik achteraan of achter de oren nog haar vergeten was, nu ook klaar in 10 minuutjes >> muscle memory speelt ook wel een rol vermoed ik.louzy82 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 15:10:
[...]
Hier ook zo.
Ik scheer mijn hoofd elke 3-4 dagen met een mach 3 met wat scheergel en warm water. Geen spiegel nodig en in 10 minuten klaar.
De enige keer dat mijn huid was minder prettig aanvoelt naderhand is als ik het te kort op elkaar heb gedaan (dus na 2 dagen), ik denk dat het komt omdat de stoppels dan nog heel kort zijn en ik tegen de haarrichting in scheer).
Ook geen last van irritatie als ik het kort op elkaar scheer, gebeurt weliswaar zelden, meestal laat ik ook een kleine week tussen.
2 zomers geleden wel mijn hoofd verbrand aan de zon, eerste keer van m'n leven.

Ja. "'K heb 'm zelf ook" na aanraden van een aantal mensen hier. Erg prettige balsem. Geen overdadige geur.Apollyon schreef op maandag 29 januari 2024 @ 15:27:
HENG HENG
Tegen de vleug in.Apollyon schreef op maandag 29 januari 2024 @ 15:27:
De Mühle 89 kop is zo dik dat het niet lukt om de juiste hoek met het mesje te kunnen komen. Er is dus een blindspot die niet goed geschoren wordt. Hoe doet jullie dat?
Geen idee of dit het juiste topic hiervoor is, maar ik zag zo 1,2, 3 geen dedicated parfumtopic.
Ik ben op zoek naar een lekker lentegeurtje. Ik draag veel Dior (Sauvage, Sauvage Elixir, Homme) maar wil eens een keer wat anders.
Op dit moment vind ik alleen Lost Cherry van Tom Ford richting een lekker lentegeurtje gaan, iemand anders nog aanraders?
Ik ben op zoek naar een lekker lentegeurtje. Ik draag veel Dior (Sauvage, Sauvage Elixir, Homme) maar wil eens een keer wat anders.
Op dit moment vind ik alleen Lost Cherry van Tom Ford richting een lekker lentegeurtje gaan, iemand anders nog aanraders?
Mijn el-cheapo luchtje is Davidoff Adventure. Fris, Kruidig en Hout. ~ €20-25 euro een wat duurder fris luchtje Baxter of California Pacific Cannabis €100,-wErudite schreef op maandag 5 februari 2024 @ 11:32:
Geen idee of dit het juiste topic hiervoor is, maar ik zag zo 1,2, 3 geen dedicated parfumtopic.
Probeer van de Zotte eenswErudite schreef op maandag 5 februari 2024 @ 11:32:
Het DE scheren gaat mij nog niet zo goed af. Het gaat wel beter dan de eerste 2 weken. Onder de neus krijg ik nu eindelijk glad geschoren. Vandaag ook bijna geen wondjes.
Vandaag een 4,5 dagen baardje geschoren met:
Bij de mondhoeken blijft nog enkele haartjes staan. Bij voelen tijdens het scheren valt het niet op. De haartjes zijn zacht en glibberig. Een uur na het scheren als de balsem is ingetrokken voel ik enkele kleine weerhaakjes als ik tegen de grain in veeg.
Het Dovo DE scheermesje was niet scherp meer toen ik op 3/4 van de scheerbeurt zat. In het begin werkte het mesje goed maar later niet meer. In het begin vliegt het haar er af. Ik voel dat het mesje glijdt en de haartjes doorsnijd. Gedurende het scheren voel ik voel dat het mesje dan over de huid en haartjes glijd. De haartjes die geschoren worden zijn minder kort afgeschoren en er blijven zelfs na enkele passes kleine haartjes achter. Is dit normaal voor een Dovo DE mesje of maak ik een andere fout?
Vandaag een 4,5 dagen baardje geschoren met:
- Gezicht wassen met douchegel onder douche voor scheren
- Mühle D89
- Dovo DE scheermesje
- Prossaro blauw scheerzeep
- Aluin
- Nivea aftershave balsem
Bij de mondhoeken blijft nog enkele haartjes staan. Bij voelen tijdens het scheren valt het niet op. De haartjes zijn zacht en glibberig. Een uur na het scheren als de balsem is ingetrokken voel ik enkele kleine weerhaakjes als ik tegen de grain in veeg.
Het Dovo DE scheermesje was niet scherp meer toen ik op 3/4 van de scheerbeurt zat. In het begin werkte het mesje goed maar later niet meer. In het begin vliegt het haar er af. Ik voel dat het mesje glijdt en de haartjes doorsnijd. Gedurende het scheren voel ik voel dat het mesje dan over de huid en haartjes glijd. De haartjes die geschoren worden zijn minder kort afgeschoren en er blijven zelfs na enkele passes kleine haartjes achter. Is dit normaal voor een Dovo DE mesje of maak ik een andere fout?
@Apollyon Na een paar weken DE scheren lijkt m'n huid ook veel minder geirriteerd na het scheren. Ik neem er ook iets meer de tijd voor.
Proces wat ik volg:
- Gezicht wassen met scrub van Proraso
- Insmeren met scheerolie
- Inzepen met of Taylor of old bond Sandalwood/Noble Otter Rawr/Taylor of old bond Jermyn Street Sensitive scheerzeep
- Scheren met Henson Safety Razor 2.0 & Feather mesjes met de grain mee. Geen druk zetten, mesje z'n werk laten doen.
- Opnieuw inzepen
- Scheren met Henson Safety Razor 2.0 & Feather mesjes tegen de grain in. Ook hier weer, geen druk zetten.
- Afspoelen met koud water
- Aluin. Even laten inwerken.
- Afspoelen
- Nivea aftershave balm
- Aftershave
Op deze manier heb ik (bijna) geen irritatie. Ik scheer me meestal om de 3 tot 4 dagen.
Proces wat ik volg:
- Gezicht wassen met scrub van Proraso
- Insmeren met scheerolie
- Inzepen met of Taylor of old bond Sandalwood/Noble Otter Rawr/Taylor of old bond Jermyn Street Sensitive scheerzeep
- Scheren met Henson Safety Razor 2.0 & Feather mesjes met de grain mee. Geen druk zetten, mesje z'n werk laten doen.
- Opnieuw inzepen
- Scheren met Henson Safety Razor 2.0 & Feather mesjes tegen de grain in. Ook hier weer, geen druk zetten.
- Afspoelen met koud water
- Aluin. Even laten inwerken.
- Afspoelen
- Nivea aftershave balm
- Aftershave
Op deze manier heb ik (bijna) geen irritatie. Ik scheer me meestal om de 3 tot 4 dagen.
HENG HENG
@Apollyon :
dat scheerzeep opdroogt zou een teken kunnen zijn dat je te weinig water gebruikt heb.
Ik ben fan de Proraso blauw maar eigenlijk nog nooit meegemaakt dat ie opdroogt tijdens een beurt.
Probeer anders eens een andere zeep. De rode TFS is geen dure zeep en lekker amandel geurtje.
Moet wel zeggen dat zepen uit het hogere segment ook echt beter zijn.
Ik zeep iig gezicht en hals in, en na elke pass een nieuw laagje zeep
Geen ervaring met de Dovo mesjes hier maar ik zie een schaal van 3 qua scherpte, dat is middenmoot.
Wat ik onder de douche doe (als laatste stap) de baardharen inzepen met een 2in1 shampoo. Daar zit conditioner in die de haren al zachter maken.
Daarna:
baardharen voorzien van een preshave: ik heb die van Martin De Candre en neem geen andere meer.
Niet de goedkoopste maar zeer zuinig in gebruik en qua werking het beste van wat ik tot nu toe gehad heb.
Als de preshave aan het intrekken is: de zeep opkloppen. Niet teveel water in 1x maar rustig aan wat druppels toevoegen totdat je een mooie romige schuim hebt. (en dat verschilt van zeep tot zeep)
Zodra je een mooie dikke sliert omhoog trekt is dat meestal een teken dat je goed zit.
Dan een eerste laag erop zodat die verder kan gaan met de baardharen zacht maken. Als die laag zijn ding doet pak ik de krabber en voorzie die van een mesje. Daarna een verse laag zeep erop en lekker schrobben met de kwast. Dan scheren: WTG, zeeplaagje, XTG, zeeplaagje, ATG.
Daarna afspoelen met koud water en gezicht droogdeppen (niet wrijven) met de handdoek. Dan aluin (nat maken en over je gezicht wrijven) of een AS. Die laat ik even intrekken en maak ondertussen alles schoon.
Al laatste stap dan de ASB. Ben weer terug bij de sensitive van Nivea.
Probeer anders eens andere mesjes: mijn huid vind de Mühle's en Tatara's verreweg het fijnst.
Beide mesjes zijn in de Tatara Masamune een genot!
Sinds ik die krabber heb, heeft een negatieve blade exposure en een milde blade gap, is scheren om de 2 dagen echt een genot!
dat scheerzeep opdroogt zou een teken kunnen zijn dat je te weinig water gebruikt heb.
Ik ben fan de Proraso blauw maar eigenlijk nog nooit meegemaakt dat ie opdroogt tijdens een beurt.
Probeer anders eens een andere zeep. De rode TFS is geen dure zeep en lekker amandel geurtje.
Geen ervaring met de Dovo mesjes hier maar ik zie een schaal van 3 qua scherpte, dat is middenmoot.
Wat ik onder de douche doe (als laatste stap) de baardharen inzepen met een 2in1 shampoo. Daar zit conditioner in die de haren al zachter maken.
Daarna:
baardharen voorzien van een preshave: ik heb die van Martin De Candre en neem geen andere meer.
Niet de goedkoopste maar zeer zuinig in gebruik en qua werking het beste van wat ik tot nu toe gehad heb.
Als de preshave aan het intrekken is: de zeep opkloppen. Niet teveel water in 1x maar rustig aan wat druppels toevoegen totdat je een mooie romige schuim hebt. (en dat verschilt van zeep tot zeep)
Zodra je een mooie dikke sliert omhoog trekt is dat meestal een teken dat je goed zit.
Dan een eerste laag erop zodat die verder kan gaan met de baardharen zacht maken. Als die laag zijn ding doet pak ik de krabber en voorzie die van een mesje. Daarna een verse laag zeep erop en lekker schrobben met de kwast. Dan scheren: WTG, zeeplaagje, XTG, zeeplaagje, ATG.
Daarna afspoelen met koud water en gezicht droogdeppen (niet wrijven) met de handdoek. Dan aluin (nat maken en over je gezicht wrijven) of een AS. Die laat ik even intrekken en maak ondertussen alles schoon.
Probeer anders eens andere mesjes: mijn huid vind de Mühle's en Tatara's verreweg het fijnst.
Sinds ik die krabber heb, heeft een negatieve blade exposure en een milde blade gap, is scheren om de 2 dagen echt een genot!
Ik gebruik aparte conditioner voor m'n haar. Nog nooit bij stilgestaan dat dat natuurlijk ook in je baardhaar kan. Van de week eens proberen.Magic666 schreef op zondag 11 februari 2024 @ 12:10:
@Apollyon :
Daarna:
HENG HENG
Het aluin wel na ongeveer 30 seconden of een minuut afspoelen voordat je de aftershave balsem gebruikt.Apollyon schreef op zondag 11 februari 2024 @ 11:04:
Het DE scheren gaat mij nog niet zo goed af. Het gaat wel beter dan de eerste 2 weken. Onder de neus krijg ik nu eindelijk glad geschoren. Vandaag ook bijna geen wondjes.
Vandaag een 4,5 dagen baardje geschoren met:De scheerzeep droogt op voordat ik op de helft van mijn scheerbeurt bent. Zepen jullie het gezicht en de hals helemaal in voor het scheren?
- Mühle D89
- Dovo DE scheermesje
- Aluin
Zoals hierboven al is gezegd moet je voldoende water met de zeep vermengen. Bij te weinig water droogt de zeep snel op en is het minder glad. Maar sommige zepen drogen sneller dan anderen. Mocht meer water ook niet helpen dan kan je een scheercreme gebruiken. Dat werkt over het algemeen makkelijker. Je zou de Nivea scheercreme kunnen proberen. Die kost paar euro.
https://www.etos.nl/produ...eme-100-ml-120058258.html
Je kan ook andere scheermesjes proberen.
Tijdens het scheren kan je met de andere hand ook de huid spannen. Zo krijg je een beter resultaat. Zie onderstaande video.
YouTube: How to Shave with a Safety Razor (MÜHLE Shaving tutorial)
Zondag heb ik voor het eerst de zeep in een kom aangemaakt. Ik dacht te veel water te gebruiken. Volgende keer zal ik nog meet water gebruiken tot ik de slierten heb die jij beschrijft.Magic666 schreef op zondag 11 februari 2024 @ 12:10:
@Apollyon :
Tussendoor weer opnieuw inzepen dus. Ga ik doen.Ik zeep iig gezicht en hals in, en na elke pass een nieuw laagje zeep
Waar heb je dat gevonden? Ik kon Dovo niet vinden in de tabellen die hier eerder genoemd zijn.Geen ervaring met de Dovo mesjes hier maar ik zie een schaal van 3 qua scherpte, dat is middenmoot.
Zou het kunnen dat het Dovo mesje de scherpte al verloren is voor de scheerbeurt voorbij is?
Waarom moet de aluin afspoelen na ongeveer 30 of 60 seconden?IBMM schreef op zondag 11 februari 2024 @ 19:52:
Het aluin wel na ongeveer 30 seconden of een minuut afspoelen voordat je de aftershave balsem gebruikt.
Ik ga volgende keer nog meer water gebruiken. En niet meer 5 dagen wachten op de volgende scheerbeurt want dat is problemen vragen.Zoals hierboven al is gezegd moet je voldoende water met de zeep vermengen. Bij te weinig water droogt de zeep snel op en is het minder glad. Maar sommige zepen drogen sneller dan anderen.
Dank je. Ik wordt zo langzaam een graag geziene gast bij het kruitvat.Mocht meer water ook niet helpen dan kan je een scheercreme gebruiken. Dat werkt over het algemeen makkelijker. Je zou de Nivea scheercreme kunnen proberen. Die kost paar euro.
https://www.etos.nl/produ...eme-100-ml-120058258.html
Dank je voor de goede video! De video legt ook de andere beginner fouten uit die ik nog maakte. Babyhaartjes in de mondhoeken word simpel uitgelegd.Tijdens het scheren kan je met de andere hand ook de huid spannen. Zo krijg je een beter resultaat. Zie onderstaande video.
YouTube: How to Shave with a Safety Razor (MÜHLE Shaving tutorial)
Hoeveelheid water is wel iets om goed uit te proberen.
Ik kwam er pas onlangs achter dat ik soms echt te weinig water gebruikte. Mijn motto was altijd: water kan er altijd nog bij, weer uit je scheerkom halen is lastiger.
Zeep schuimde niet goed op, duurder soms best lang maar uiteindelijk had ik wel een lekker dik schuim.
Vervolgens merkte ik na het scheren dat het uitspoelen van de kwast soms lastig ging, omdat de zeep zo dik/stroef/stroperig was.
Toen een volgende keer voor mijn gevoel veel te veel water toegevoegd en warempel. Ik had veel sneller schuim, nog steeds voldoende dik en was ook beter schoon te maken. Qua scheren ging beide overigens prima.
Kortom, beetje trial & error maar dat is het toch altijd een beetje bij deze manier van scheren
Ik kwam er pas onlangs achter dat ik soms echt te weinig water gebruikte. Mijn motto was altijd: water kan er altijd nog bij, weer uit je scheerkom halen is lastiger.
Zeep schuimde niet goed op, duurder soms best lang maar uiteindelijk had ik wel een lekker dik schuim.
Vervolgens merkte ik na het scheren dat het uitspoelen van de kwast soms lastig ging, omdat de zeep zo dik/stroef/stroperig was.
Toen een volgende keer voor mijn gevoel veel te veel water toegevoegd en warempel. Ik had veel sneller schuim, nog steeds voldoende dik en was ook beter schoon te maken. Qua scheren ging beide overigens prima.
Kortom, beetje trial & error maar dat is het toch altijd een beetje bij deze manier van scheren
"Waarom moet de aluin afspoelen na ongeveer 30 of 60 seconden?"Apollyon schreef op maandag 12 februari 2024 @ 16:24:
[...]
Zondag heb ik voor het eerst de zeep in een kom aangemaakt. Ik dacht te veel water te gebruiken. Volgende keer zal ik nog meet water gebruiken tot ik de slierten heb die jij beschrijft.
[...]
Tussendoor weer opnieuw inzepen dus. Ga ik doen.
[...]
Waar heb je dat gevonden? Ik kon Dovo niet vinden in de tabellen die hier eerder genoemd zijn.
Zou het kunnen dat het Dovo mesje de scherpte al verloren is voor de scheerbeurt voorbij is?
De onderstaande richtlijn voor het gebruik van Aluin:
Hoe een aluinblok te gebruiken
Zelfs als je nog nooit van een aluinblok hebt gehoord, is het gebruik ervan verrassend eenvoudig.
Nadat u klaar bent met scheren, spoelt u het gebied af met koud water. Zorg ervoor dat er geen zeep of scheerschuim op de huid achterblijft.
Maak je aluinblok nat met koud water. Dit is een belangrijke stap. Sommige mensen kiezen er zelfs voor om hun aluinblok in koud water te laten weken voordat ze het gebruiken.
Laat het natte aluinblok voorzichtig over de huid glijden. U kunt een tintelend, stekend of branderig gevoel ervaren, vooral als u snijwonden of scheerirritatie heeft door een bot mes.
Laat de aluinresten 15 tot 20 seconden op uw huid zitten. Hierdoor kunnen de kristallen de poriën verkleinen en de huid reinigen.
Spoel het residu na 15 tot 20 seconden af met koud
water.
Breng een vochtinbrengende crème of aftershave aan.
Nadat u het aluinblok hebt gebruikt, dept u het blok volledig af met een droge handdoek voordat u het opbergt. Als je je blok hebt geweekt voordat je het gebruikt, overweeg dan om het op een veilige ondergrond te laten liggen om het volledig te laten drogen voor het volgende gebruik.
https://www.healthline.com/health/alum-block
========
"Dank je voor de goede video! De video legt ook de andere beginner fouten uit die ik nog maakte. Babyhaartjes in de mondhoeken word simpel uitgelegd."
Muhle heeft meer video's betreffende het scheren , het gebruik van zeep , etc.
YouTube: How to Lather with a Soap, Cream or Shaving Stick (MÜHLE Shaving tut...
SCHEERZEEP OPSCHUIMEN MET SCHEERKOM
YouTube: SCHEERZEEP OPSCHUIMEN MET SCHEERKOM
@Apollyon : een vers laagje na elke pass is een must...!
Dat van de scherpte had ik hier gevonden:
https://www.scheersalon.n...er-platinum-dovo-deb-dovo
boven in de text staat 3 maar onderin zelfs een 2..... heb ooit dat soort mesjes gehad maar nooit meer!
boven in de text staat 3 maar onderin zelfs een 2..... heb ooit dat soort mesjes gehad maar nooit meer!
Trial en error. Ga ik doen.B-Real schreef op maandag 12 februari 2024 @ 16:31:
Dank je voor de linkjes @IBMM.IBMM schreef op maandag 12 februari 2024 @ 17:32:
De onderstaande richtlijn voor het gebruik van Aluin:
[...]
https://www.healthline.com/health/alum-block
Ik vind de schaal verwarrend. Andere tabel is een laag cijfer scherper. Hier is de schaal 1 tot 5 en een hoger cijfer scherper? De Dovo is dus matig scherp? In de omschrijving lees ik juist dat het mesje lang scherp blijft. In mijn ervaring werd het mesje tijdens de scheerbeurt al stomp. Doe ik dan iets verkeerd?Magic666 schreef op maandag 12 februari 2024 @ 18:12:
@Apollyon : een vers laagje na elke pass is een must...!
Apollyon
"Ik vind de schaal verwarrend. Andere tabel is een laag cijfer scherper. Hier is de schaal 1 tot 5 en een hoger cijfer scherper? De Dovo is dus matig scherp? In de omschrijving lees ik juist dat het mesje lang scherp blijft. In mijn ervaring werd het mesje tijdens de scheerbeurt al stomp. Doe ik dan iets verkeerd?"
Er zijn algemene richtlijnen maar zoals met veel dingen in het scheren is het zeer persoonlijk . De ene persoon zweert bij een mesje , de ander vind hetzelfde mesje niet goed. De ene persoon vind een scheermes geweldig , een ander kan er niet goed meer scheren. Hetzelfde met zepen, scheerkwasten enz.
Daarom is het belangrijk dingen uit te proberen en er achter te komen wat bij jou goed werkt.
Algemene richtlijn is dat als een mesje niet meer goed scheert het mesje weggooien. De ene persoon kan dat ervaren na 2x scheren met een bepaald merk mesje , de ander pas na 5 keer. Omdat de huid, haar, etc anders is per persoon. Er zijn veel variabelen die hierbij een rol spelen.
"Ik vind de schaal verwarrend. Andere tabel is een laag cijfer scherper. Hier is de schaal 1 tot 5 en een hoger cijfer scherper? De Dovo is dus matig scherp? In de omschrijving lees ik juist dat het mesje lang scherp blijft. In mijn ervaring werd het mesje tijdens de scheerbeurt al stomp. Doe ik dan iets verkeerd?"
Er zijn algemene richtlijnen maar zoals met veel dingen in het scheren is het zeer persoonlijk . De ene persoon zweert bij een mesje , de ander vind hetzelfde mesje niet goed. De ene persoon vind een scheermes geweldig , een ander kan er niet goed meer scheren. Hetzelfde met zepen, scheerkwasten enz.
Daarom is het belangrijk dingen uit te proberen en er achter te komen wat bij jou goed werkt.
Algemene richtlijn is dat als een mesje niet meer goed scheert het mesje weggooien. De ene persoon kan dat ervaren na 2x scheren met een bepaald merk mesje , de ander pas na 5 keer. Omdat de huid, haar, etc anders is per persoon. Er zijn veel variabelen die hierbij een rol spelen.
[ Voor 40% gewijzigd door IBMM op 13-02-2024 02:18 ]
Ik ken eerlijk gezegd alleen de 1 t/m 5 schaal waarbij 5 het scherpst is.Apollyon schreef op maandag 12 februari 2024 @ 21:06:
[...]
Ik vind de schaal verwarrend. Andere tabel is een laag cijfer scherper. Hier is de schaal 1 tot 5 en een hoger cijfer scherper? De Dovo is dus matig scherp? In de omschrijving lees ik juist dat het mesje lang scherp blijft. In mijn ervaring werd het mesje tijdens de scheerbeurt al stomp. Doe ik dan iets verkeerd?
Op die schaal is de Dovo dus idd matig scherp.
Jij doet niks verkeerd, hoe mesjes snijden of aanvoelen verschilt per persoon.
Interessante video over het gebruik van aluin.
Wel of geen aluin gebruiken als standaard handeling na iedere scheerbeurt of aluin alleen gebruiken wanneer het echt nodig is ; dus alleen bij scheerwondjes?
YouTube: ALAUN-STEIN (Aluminium-Sulfat) ║ Fluch oder Segen? / Rasierhobel / N...
Wel of geen aluin gebruiken als standaard handeling na iedere scheerbeurt of aluin alleen gebruiken wanneer het echt nodig is ; dus alleen bij scheerwondjes?
YouTube: ALAUN-STEIN (Aluminium-Sulfat) ║ Fluch oder Segen? / Rasierhobel / N...
Mijn Duits is niet heel erg goed. Hij zegt dat Aluin kankerverwekkend is? Hij zegt dat je het beter zo weinig mogelijk gebruikt toch?IBMM schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 08:16:
Interessante video over het gebruik van aluin.
Ik wist niet dat Aluin en deodorant met Aluin of Ziververbindingen kankerverwekkend waren. Het wordt gewoon verkocht in de winkels.
Het is niet kankerverwekkend, er is geen bewijs voor.
https://mens-en-gezondhei...-en-anti-transpirant.html
https://mens-en-gezondhei...-en-anti-transpirant.html
Op youtube kan je de vertaling gebruiken via de instellingen ; dus b.v naar Nederlands of Engels.Apollyon schreef op zondag 18 februari 2024 @ 14:24:
[...]
Mijn Duits is niet heel erg goed. Hij zegt dat Aluin kankerverwekkend is? Hij zegt dat je het beter zo weinig mogelijk gebruikt toch?
Ik wist niet dat Aluin en deodorant met Aluin of Ziververbindingen kankerverwekkend waren. Het wordt gewoon verkocht in de winkels.
De één beweert dit de ander weer iets anders. Instanties spreken elkaar tegen en weten het kennelijk ook niet met zekerheid. Als uit onderzoek was gebleken dat met 100% zekerheid blijkt dat aluin schadelijk is dan was aluin al van de markt verdwenen.
Het gaat dus om de opname van aluminium in het lichaam uit aluin.
In de video word gezegd dat er jaren terug een waarschuwing voor aluin is gegeven die jaren daarna ( na nieuw onderzoek) weer is ingetrokken hoewel bepaalde instanties wel blijven waarschuwen tegen het gebruik van aluin.
Verder word in de video gezegd dat bij een huid zonder beschadiging aluin niet schadelijk is ( er word dan weinig aluminium opgenomen door het lichaam) ; wel na het scheren omdat bij scheren er microscopische beschadigingen ontstaan in de huid waardoor het aluminium het lichaam kan binnendringen.
Wel blijven sommige instanties adviseren het gebruik van aluin als deodorant te beperken.( één instantie adviseert niet meer dan twee keer per week) en geen gebruik te maken van aluin na het scheren.
Misschien is het verstandig om spaarzaam om te gaan met aluin totdat verder onderzoek van aluin meer duidelijke resultaten geeft en voorlopig iets als Witch Hazel of een splash te gebruiken. Aluin is ook niet echt nodig na iedere scheerbeurt en ook niet ieder die scheert gebruikt aluin.
Sorry, maar dat is nonsense.. Op de vraag of aluin schadelijk kan zijn komt dit antwoord:
Daar kunnen we heel kort over zijn: nee, aluin is niet giftig. Sterker nog; het is het hoofdbestanddeel van bakpoeder! Maar je komt het ook tegen in je favoriete tafelzuren, mondverzorgingsproducten en broden. Ook werkt aluin heel goed als wondstelpend middel, vooral in aftershaves
Wie zegt dit?RoosW schreef op zondag 18 februari 2024 @ 16:30:
Sorry, maar dat is nonsense.. Op de vraag of aluin schadelijk kan zijn komt dit antwoord:
[...]
Ik gebruik trouwens alleen aluin bij een wondje
Ah ja, een stuk tekst zonder bronvermelding is prima bewijsRoosW schreef op zondag 18 februari 2024 @ 16:30:
[...]
Volgens mij krijg je er ook Alzheimer van dacht ik. Heb ik ergens gelezen maar weet niet meer zeker.
Het DE scheren ging vandaag veel beter dan de voorgaande weken.
Vandaag een 5 dagen baardje geschoren met:
Het Dovo mesje heb ik omgeruild voor Wilkinson Sword Classic. De Wilkinson Sword sneed vanaf het begin beter. Het mesje bleef ook scherp. De hele scheerbeurt heb ik met 1 snijzijde geschoren. De Dovo was halverwege het scheren al niet meer scherp genoeg.
Dankzij de Muhle youtube instuctie video heb ik geen baby haartjes meer in de mondhoeken.
Vanwege het Aluin youtube filmpje en de reacties heb ik vandaag geen aluin gebruikt. Het is vast wel veilig maar ik ga er toch voorzichtig mee zijn.
Ik ben tevreden over het resultaat. Bijna helemaal glad!
Vandaag een 5 dagen baardje geschoren met:
- Mühle D89
- Dovo DE scheermesje Wilkinson Sword Classic DE scheermesje
- Aluin
Het Dovo mesje heb ik omgeruild voor Wilkinson Sword Classic. De Wilkinson Sword sneed vanaf het begin beter. Het mesje bleef ook scherp. De hele scheerbeurt heb ik met 1 snijzijde geschoren. De Dovo was halverwege het scheren al niet meer scherp genoeg.
Dankzij de Muhle youtube instuctie video heb ik geen baby haartjes meer in de mondhoeken.
Vanwege het Aluin youtube filmpje en de reacties heb ik vandaag geen aluin gebruikt. Het is vast wel veilig maar ik ga er toch voorzichtig mee zijn.
Bekijk deze site eens voor het vergelijken van de verschillen qua scherpte en zo van verschillende DE mesjes:Apollyon schreef op zondag 18 februari 2024 @ 19:16:
Vandaag een 5 dagen baardje geschoren met:Ik heb meer water gebruikt voor de zeep. De zeep drogode niet zo snel uit als vorige keer.
- Mühle D89
- Aluin
https://www.refinedshave.com/razor-blade-sharpness-summary/
Opel Ampera-e, Zappi V2 1F32A, 10x250Wp Solar, SMA 2100TL, Remeha Calenta 40C CW5
Een ander merk scheermesjes kan echt een verschil maken. Verschillende merken mesjes dus uitproberen.Apollyon schreef op zondag 18 februari 2024 @ 19:16:
Vandaag een 5 dagen baardje geschoren met:Ik heb meer water gebruikt voor de zeep. De zeep drogode niet zo snel uit als vorige keer.
- Mühle D89
- Aluin
Als je klaar bent met scheren kan je het gezicht met koud water besprenkelen. Dus eerst met warm water de zeepresten afspoelen en daarna je gezicht besprenkelen met koud water.
Gillette geeft de volgende tips:
"Gebruik warm water op je gezicht en hals om de resterende haartjes gemakkelijk weg te wassen. Check of je geen plekjes hebt overgeslagen en ga dan verder met de volgende stap.
Laat het water weer koud worden en besprenkel je gezicht met koud water. Dit dient verschillende doelen. Ten eerste sluiten je poriën, waardoor het moeilijker wordt voor overtollig talg, vuil en bacteriën om de huid van je gezicht te verstoppen. Ten tweede helpt het om eventuele snijwondjes of geïrriteerde plekjes te verzachten. En tot slot voel je je er een stuk wakkerder door!"
https://gillette.nl/nl-nl...scheertips/na-het-scheren
@RoosW Bakpoeder = natriumbicarbonaat (natriumwaterstofcarbonaat). Aluin = kaliumaluminiumsulfaat. Dat is iig niet hetzelfde.
Natriumbicarbonaat wordt gemaakt door Co2 te laten reageren met natriumhydroxide, dus afaik komt er geen aluin bij kijken. Als je de natrium(hydroxide) vervangt met kalium(hydroxide) heb je een zout-arme (natriumarme) vervanger voor bakpoeder en/of een maagzuurremmer. Wellicht dat die webshophouder daar een link heeft gelegd, who knows.
@Millie-ano Aluin bevat een aluminiumverbinding, geen idee hoe en of dat afbreekt maar dat aluminium inname een significante rol speelt bij Alzheimer is niet bewezen. De Nederlandse stichting heeft daar onderzoek naar gedaan, net zoals vele anderen de afgelopen jaren.
KWF heeft ook een stukje over deodorant en (borst)kanker. Het gaat dan wel over een hele andere vorm van aluminium die bij opname hormonale issues kan geven, bij normaal gebruik van deodorant wordt er dus niet voldoende opgenomen om dat een issue te laten zijn. (er is o.a. een Elsevier publicatie te vinden)
Dikke kans dat je meer aluminium binnen krijgt bij het drinken van het kopje koffie, thee of glaasje water na het scheren.
De ontzettend trekkende huid is voor mij voldoende motivatie om enkel naar aluin te grijpen als ik bloed zie of ruik tijdens/na het scheren. Voor ontsmetten gebruik ik liever een alcoholhoudend product zoals after-shave, daarvan weet ik tenminste zeker dat het niet ideaal is voor de huid. Een shiny aloe vera laagje werkt beter maar is niets voor mij.
Natriumbicarbonaat wordt gemaakt door Co2 te laten reageren met natriumhydroxide, dus afaik komt er geen aluin bij kijken. Als je de natrium(hydroxide) vervangt met kalium(hydroxide) heb je een zout-arme (natriumarme) vervanger voor bakpoeder en/of een maagzuurremmer. Wellicht dat die webshophouder daar een link heeft gelegd, who knows.
@Millie-ano Aluin bevat een aluminiumverbinding, geen idee hoe en of dat afbreekt maar dat aluminium inname een significante rol speelt bij Alzheimer is niet bewezen. De Nederlandse stichting heeft daar onderzoek naar gedaan, net zoals vele anderen de afgelopen jaren.
KWF heeft ook een stukje over deodorant en (borst)kanker. Het gaat dan wel over een hele andere vorm van aluminium die bij opname hormonale issues kan geven, bij normaal gebruik van deodorant wordt er dus niet voldoende opgenomen om dat een issue te laten zijn. (er is o.a. een Elsevier publicatie te vinden)
Dikke kans dat je meer aluminium binnen krijgt bij het drinken van het kopje koffie, thee of glaasje water na het scheren.
De ontzettend trekkende huid is voor mij voldoende motivatie om enkel naar aluin te grijpen als ik bloed zie of ruik tijdens/na het scheren. Voor ontsmetten gebruik ik liever een alcoholhoudend product zoals after-shave, daarvan weet ik tenminste zeker dat het niet ideaal is voor de huid. Een shiny aloe vera laagje werkt beter maar is niets voor mij.
[ Voor 3% gewijzigd door Raymond P op 18-02-2024 22:50 ]
- knip -
@Raymond P geloof niet dat je het grapje begreep. Maar bedankt voor de uitleg.
@Apollyon over die douchegel op je gezicht...
https://www.wellnessacade...je-gelaatshuid-verpesten/
Edit: gebruik dan een echte gezichtszeep, zoiets als dit bijvoorbeeld:
https://www.zepig.nl/prod...e/solid-face-wash-for-men
Ik lees dat je nog geen preshave gebruikt? Dat kun je ook eens proberen:
https://www.mijnbaard.nl/...ve-cream-blue-100-ml.html
is niet de duurste en het proberen waard.
Zelf gebruik ik deze:
https://www.mannenzaak.nl...e-camomille-and-citr.html
is duurder maar verreweg de beste die ik geprobeerd heb, een blijvertje.
Edit: gebruik dan een echte gezichtszeep, zoiets als dit bijvoorbeeld:
Zelf gebruik ik deze:
[ Voor 68% gewijzigd door Magic666 op 19-02-2024 07:52 ]
Dank je voor de waarschuwing. Elke dag leer ik in dit topic weer iets nieuws over scheren en verzorging.Magic666 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 06:18:
@Apollyon over die douchegel op je gezicht...
Ik ga de douchegel routine verangen door een beter alternatief. Het DE scheren wordt toch duurder dan ik dacht. Gilette Mach3 mesjes + scheerschuim is niet zo veel duurder dan al die producten samen voor DE scheren.Edit: gebruik dan een echte gezichtszeep, zoiets als dit bijvoorbeeld:
Zelf gebruik ik deze:
[ Voor 7% gewijzigd door Apollyon op 19-02-2024 08:50 ]
@Apollyon Yep, fatsoenlijke producten zijn niet altijd super goedkoop in aanschaf. Het nadeel is dat je met meerdere factoren rekening gaat houden wat veel verder gaat dan haartjes verwijderen maar het wel daarmee blijft vergelijken.
Als je straks een poos bezig bent met het verzorgen van je huid dan ga je het resultaat ook wel bij anderen herkennen en vice-versa. Uiteindelijk zal je ook wel merken dat een fatsoenlijke blok zeep, mesjes, kwasten en andere meuk veel langer mee gaat dan cartridge scheerspul.
Ik gebruik graag gerijpte Aleppo zeep (met een hoger percentage laulierbesolie) voor m'n gezicht.
Als je straks een poos bezig bent met het verzorgen van je huid dan ga je het resultaat ook wel bij anderen herkennen en vice-versa. Uiteindelijk zal je ook wel merken dat een fatsoenlijke blok zeep, mesjes, kwasten en andere meuk veel langer mee gaat dan cartridge scheerspul.
Ik gebruik graag gerijpte Aleppo zeep (met een hoger percentage laulierbesolie) voor m'n gezicht.
- knip -
@Apollyon vooropgesteld: je hoeft niet altijd je gezicht te wassen natuurlijk!
Qua prijs is DE scheren toch echt goedkoper
(zeker op de lange termijn)
Om de pre-shave als voorbeeld te nemen: die van MdC is een soort was die vloeibaar wordt als het warm is.
Je hebt dus vrij weinig nodig, denk aan doperwt grootte, om je hele gezicht (+hals) te voorzien van die preshave. Ergo: je doet erg lang met zo'n potje.
Dat geldt ook voor de zeep en mesjes.
Qua prijs is DE scheren toch echt goedkoper
Om de pre-shave als voorbeeld te nemen: die van MdC is een soort was die vloeibaar wordt als het warm is.
Je hebt dus vrij weinig nodig, denk aan doperwt grootte, om je hele gezicht (+hals) te voorzien van die preshave. Ergo: je doet erg lang met zo'n potje.
Dat geldt ook voor de zeep en mesjes.
Ik merk dat scheren beter af gaat als ik de baardharen met douchegeld zacht maar in de douche. Goed voor scheren maar slecht voor mijn face. Ik ga een ander middel proberen om de baarharen zacht te maken.
Zoals gezegd: preshave 
probeer de blauwe van Proraso eens, die is qua prijs prima te doen.
Mocht dat bevallen kun je altijd aan de MdC gaan denken.
Of probeer een conditionerbar, die zijn gemaakt om haren zacht te maken.
probeer de blauwe van Proraso eens, die is qua prijs prima te doen.
Mocht dat bevallen kun je altijd aan de MdC gaan denken.
Of probeer een conditionerbar, die zijn gemaakt om haren zacht te maken.
Ah dit topic ga ik ook eens volgen..
Hier eigenlijk altijd gewoon alles laten staan en met een tondeuse bijgewerkt maar was het nu een beetje zat aangezien mijn baard niet zo vol is en 2 kale plekjes.
Omdat ik nogal van de eenvoud ben voor nu maar eens zo'n Philips OneBlade aangeschaft en voor nu bevalt me dat eigenlijk wel prima.
Die Martin de Candre Huile Végétale van @Magic666 ga ik ook eens proberen!
Verder nog iemand die iets van een scrub/wash kan aanraden voor het gezicht? Ik heb nogal snel last van een droog voorhoofd en acne op de kaaklijn namelijk en heb nog niet echt iets kunnen vinden wat goed werkt.
Hier eigenlijk altijd gewoon alles laten staan en met een tondeuse bijgewerkt maar was het nu een beetje zat aangezien mijn baard niet zo vol is en 2 kale plekjes.
Omdat ik nogal van de eenvoud ben voor nu maar eens zo'n Philips OneBlade aangeschaft en voor nu bevalt me dat eigenlijk wel prima.
Verder nog iemand die iets van een scrub/wash kan aanraden voor het gezicht? Ik heb nogal snel last van een droog voorhoofd en acne op de kaaklijn namelijk en heb nog niet echt iets kunnen vinden wat goed werkt.
'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie
Als scrub heb ik deze:
https://www.zepig.nl/prod...nsitive-skin-floral-blend
die scrubt, door de koffie, echt mega! En daarna is je huid echt boterzacht.
Gebruik ik daarom ook maar 1x in de week.
Die MdC is echt goed, duurder dan andere, maar zuinig en goed. (ik heb de Proraso's geprobeerd, die van truefitt&hill en die van noxzema) Allemaal goede preshave's hoor maar die MdC is verreweg de beste. (voor mij dan
)
https://www.zepig.nl/prod...nsitive-skin-floral-blend
die scrubt, door de koffie, echt mega! En daarna is je huid echt boterzacht.
Gebruik ik daarom ook maar 1x in de week.
Die MdC is echt goed, duurder dan andere, maar zuinig en goed. (ik heb de Proraso's geprobeerd, die van truefitt&hill en die van noxzema) Allemaal goede preshave's hoor maar die MdC is verreweg de beste. (voor mij dan
Misschien is werfzeep een optie. Hoge kwaliteit zeep van Nederlandse bodem. Werfzeep is een ambachtelijke biologische zeepziederij in Utrecht. Ze hebben een uitgebreide collectie zepen.Zepen voor de gevoelige huid. douchezepen , enzCsotranme schreef op maandag 19 februari 2024 @ 11:18:
Ah dit topic ga ik ook eens volgen..
https://www.werfzeep.nl/nl/
Glycerine: het zachte zeepgeheim
https://www.werfzeep.blog...ine-het-zachtezeepgeheim/
[ Voor 8% gewijzigd door IBMM op 20-02-2024 21:46 ]
Van Werfzeep heb ik de Comfrey en de Vetiver (voor de huid): topzepen met lekkere geuren.
Voor mijn gezicht heb ik deze ook wel eens gehad:
https://www.zepig.nl/prod...ea/duindoorn-gezichtszeep
ook een topmerk met prima zepen.
Voor mijn gezicht heb ik deze ook wel eens gehad:
https://www.zepig.nl/prod...ea/duindoorn-gezichtszeep
ook een topmerk met prima zepen.
Ook ik ben waarschijnlijk om.
Ik heb jarenlang cartridge messen gebruikt, waarbij ik vrijwel altijd scheeruitslag had in mijn nek. Daardoor kreeg ik gewoon een hekel aan scheren want het zag er niet uit. Om die reden ben ik een paar jaar geleden overgestapt naar (durf ik dat hier te zeggen??) OneBlade. Het feit dat het absoluut geen BBS gaf was ondergeschikt aan het voordeel van geen scheeruitslag meer.
Om een of andere reden heb ik een safety razor nooit overwogen. Ik vond het maar eng
Tot mijn vrouw er met een thuis kwam van de Huishoudbeurs. Ook zij was de scheeruitslag beu. Nadat ze na haar eerste scheerbeurt niet hevig bloedend op zoek moest naar de verbandtrommel werd mijn interesse gewekt.
Eerst gelezen hoe je met zo'n apparaat moet scheren en daarna ik ging zelf ook aan de slag. Ik gebruik al sinds lange tijd Proraso scheerzeep omdat ik merkte dat dat in ieder geval verlichting gaf van de uitslag. Dus ook die nu weer gebruikt. Nieuw mesje in de roségouden krabber en gaan met die banaan. En warempel, na een paar halen leefde ik zowaar nog!
Uiteindelijk twee passes gedaan: eerste met de haargroei mee en de tweede, aangemoedigd door het feit dat ik nog nergens bloedde, tegen de haargroei in. Tussentijds wel opnieuw inzepen.
Hoewel het nog wel wat oefening vergt was ik onder de indruk van het resultaat. Koud afgespoeld en daarna met de tanden op elkaar de Proraso aftershave aangebracht. Dat tandenbijten bleek achteraf niet nodig want het brandde nauwelijk.
Lange intro, maar nu dus aan het oriënteren op een eigen krabber om al snel bij dit topic uit te komen en compleet overweldigd te worden door alle merken, soorten, types, gewichten en ga zo maar door. Ik heb een mooie krabber gezien maar die heb ik puur op de looks uitgekozen. Zou het wat zijn, of kan ik beter naar de aanbevelingen in dit topic kijken, zoals de Merkur 34C, Muhle R89 of de Edwin Jagger DE89?
Qua mesjes wil ik ergens een proefpakket bestellen.
Ik heb jarenlang cartridge messen gebruikt, waarbij ik vrijwel altijd scheeruitslag had in mijn nek. Daardoor kreeg ik gewoon een hekel aan scheren want het zag er niet uit. Om die reden ben ik een paar jaar geleden overgestapt naar (durf ik dat hier te zeggen??) OneBlade. Het feit dat het absoluut geen BBS gaf was ondergeschikt aan het voordeel van geen scheeruitslag meer.
Om een of andere reden heb ik een safety razor nooit overwogen. Ik vond het maar eng

Eerst gelezen hoe je met zo'n apparaat moet scheren en daarna ik ging zelf ook aan de slag. Ik gebruik al sinds lange tijd Proraso scheerzeep omdat ik merkte dat dat in ieder geval verlichting gaf van de uitslag. Dus ook die nu weer gebruikt. Nieuw mesje in de roségouden krabber en gaan met die banaan. En warempel, na een paar halen leefde ik zowaar nog!
Uiteindelijk twee passes gedaan: eerste met de haargroei mee en de tweede, aangemoedigd door het feit dat ik nog nergens bloedde, tegen de haargroei in. Tussentijds wel opnieuw inzepen.
Hoewel het nog wel wat oefening vergt was ik onder de indruk van het resultaat. Koud afgespoeld en daarna met de tanden op elkaar de Proraso aftershave aangebracht. Dat tandenbijten bleek achteraf niet nodig want het brandde nauwelijk.
Lange intro, maar nu dus aan het oriënteren op een eigen krabber om al snel bij dit topic uit te komen en compleet overweldigd te worden door alle merken, soorten, types, gewichten en ga zo maar door. Ik heb een mooie krabber gezien maar die heb ik puur op de looks uitgekozen. Zou het wat zijn, of kan ik beter naar de aanbevelingen in dit topic kijken, zoals de Merkur 34C, Muhle R89 of de Edwin Jagger DE89?
Qua mesjes wil ik ergens een proefpakket bestellen.
Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...
Leuk om te lezen dat je overweegt om met een krabber te gaan scheren.
Ik ben zelf begonnen met een DE89, Scheert goed en is vergevingsgezind. Een proefpakket mesjes is een goede keuze. Zo kom je er achter wat bij je past. Waar de één gek is op een bepaald merk, is dat voor de ander een drama.
Persoonlijk zou ik de scheerschuim aan de kant gooien en gaan voor een kwast en scheerzeep.
Beide zijn voor niet al te veel te koop.
Zo hou je het wel binnen de perken in het begin. Je zal tevens merken dat als deze wijze van scheren je bevalt, een verdieping op dit onderwerp en bijbehorende koopdrift toe zal slaan
Succes met je zoektocht
Ik ben zelf begonnen met een DE89, Scheert goed en is vergevingsgezind. Een proefpakket mesjes is een goede keuze. Zo kom je er achter wat bij je past. Waar de één gek is op een bepaald merk, is dat voor de ander een drama.
Persoonlijk zou ik de scheerschuim aan de kant gooien en gaan voor een kwast en scheerzeep.
Beide zijn voor niet al te veel te koop.
Zo hou je het wel binnen de perken in het begin. Je zal tevens merken dat als deze wijze van scheren je bevalt, een verdieping op dit onderwerp en bijbehorende koopdrift toe zal slaan
Succes met je zoektocht
Als de roségouden krabber het resultaat geeft wat je wenst, waarom nog verder zoeken?
Even uitzoeken welk merk/type dat is en die ook voor jezelf kopen lijkt mij.
De houders zorgen imho voor meer variatie dan de mesjes, als je er een koopt met andere eigenschappen kan je ook een ander resultaat verwachten.
Even uitzoeken welk merk/type dat is en die ook voor jezelf kopen lijkt mij.
De houders zorgen imho voor meer variatie dan de mesjes, als je er een koopt met andere eigenschappen kan je ook een ander resultaat verwachten.
- knip -
Nee, maar 1 keer scheren zegt je meer dan 100 posts online.
Heb je last van uitslag of irritaties?
Heb je last van uitslag of irritaties?
- knip -
Ik gebruik hier momenteel wegwerp Gillette blue3 (doe er lang mee, krijg ze maar niet bod, scheer al een jaar lang met twee stuks) wel met kwast, goede scheerzeep (daar ben ik wel meer geld mee kwijt) en een aftershave balsem. Gewoon gebruiken wat het fijnste is.Apollyon schreef op maandag 19 februari 2024 @ 08:48:
[...]
Dank je voor de waarschuwing. Elke dag leer ik in dit topic weer iets nieuws over scheren en verzorging.
[...]
Ik ga de douchegel routine verangen door een beter alternatief. Het DE scheren wordt toch duurder dan ik dacht. Gilette Mach3 mesjes + scheerschuim is niet zo veel duurder dan al die producten samen voor DE scheren.
Vandaag een proefpakket mesjes binnen gekregen (van ieder 2):
Overigens was de tweede scheerbeurt afgelopen week wel iets bloederiger. Dit wijt ik volledig aan mijn techniek. Na afspoelen met koud water ook vrijwel direct weer dicht en ondanks de wondjes toch nog steeds zo goed als vrij van irritatie.
- Wilkinson
- Treet Platinum
- Vidyut Supermax
- Shark
- Personna Platinum Chrome
- Gillette Platinum
- Gillette Silver Blue
- Merkur Super Platinum
- Dorco
- Derby Extra
- Bolzano Superinox
- Astra Superior
- Astra Superior Platinum
- BIC
- Feather
Overigens was de tweede scheerbeurt afgelopen week wel iets bloederiger. Dit wijt ik volledig aan mijn techniek. Na afspoelen met koud water ook vrijwel direct weer dicht en ondanks de wondjes toch nog steeds zo goed als vrij van irritatie.
[ Voor 3% gewijzigd door RvL op 02-03-2024 23:57 ]
Nu de dekens nog...
Vandaag maar eens begonnen aan mijn eerste scheerontdekkingsreis. Ik hoop niet dat jullie mijn regelmatige verslagen vervelend vinden, dan hoor ik dat graag
Nieuwsgierig als ik ben heb ik ook een andere krabber gekocht, de Merkur 34C. Daarnaast leek het me, n.a.v. mijn vorige scheerbeurt, misschien niet het beste idee om meteen met een redelijk scherp mes te beginnen. Dus een Derby Extra er in gedaan.
De scheerervaring met de Merkur en Derby Extra is compleet anders dan met de onbekende krabber en de (onbekende?) Cosmeau mesjes. De Merkur/Derby Extra leek meer te verzoeken of de haren en aub van af wilde gaan, zeker WTG. De vorige combinatie was toch wat minder subtiel zo af en toe.
Niet iedere haar heeft echter gehoor gegeven aan het verzoek van het mes aangezien na 2 passes (WTG/ATG) het net geen BBS was. Vooral rond de kin en kaaklijn niet. Misschien toch het gebrek aan scherpte van de Derby?
Ook qua techniek nog wel wat te verbeteren want toch weer wat scheerwondjes. Sowieso moet ik eens aanleren om niet zonder scheerzeep te scheren om 'nog even dat ene haartje' weg te halen.
Gebruiken jullie eigenlijk nog iets tussen scheerbeurten door? Ik heb geen hele baardgroei. Voorheen scheerde ik 2 keer in de week: voordat ik muziek moest maken (blaasinstrument) want dat is gewoon vervelend met baard/stoppels. Dus dan heb je best wat dagen tussen scheerbeurten in
Nieuwsgierig als ik ben heb ik ook een andere krabber gekocht, de Merkur 34C. Daarnaast leek het me, n.a.v. mijn vorige scheerbeurt, misschien niet het beste idee om meteen met een redelijk scherp mes te beginnen. Dus een Derby Extra er in gedaan.
De scheerervaring met de Merkur en Derby Extra is compleet anders dan met de onbekende krabber en de (onbekende?) Cosmeau mesjes. De Merkur/Derby Extra leek meer te verzoeken of de haren en aub van af wilde gaan, zeker WTG. De vorige combinatie was toch wat minder subtiel zo af en toe.
Niet iedere haar heeft echter gehoor gegeven aan het verzoek van het mes aangezien na 2 passes (WTG/ATG) het net geen BBS was. Vooral rond de kin en kaaklijn niet. Misschien toch het gebrek aan scherpte van de Derby?
Ook qua techniek nog wel wat te verbeteren want toch weer wat scheerwondjes. Sowieso moet ik eens aanleren om niet zonder scheerzeep te scheren om 'nog even dat ene haartje' weg te halen.
Gebruiken jullie eigenlijk nog iets tussen scheerbeurten door? Ik heb geen hele baardgroei. Voorheen scheerde ik 2 keer in de week: voordat ik muziek moest maken (blaasinstrument) want dat is gewoon vervelend met baard/stoppels. Dus dan heb je best wat dagen tussen scheerbeurten in
Nu de dekens nog...
Weet niet of het de Derby is maar mijn vermoeden is dat de techniek de belangrijkste reden is. Ik heb nu veel verschillende merken en soorten mesjes gehad maar betwijfel of ik echt een groot verschil merk tussen de mesjes wanneer ze nieuw zijn. Mijn ervaring is meer het gevoel bij de mesjes na de 2de/3de beurt. Het ene mesjes gaat net wat langer mee dan het andere, maar dit is ook weer afhankelijk van de momenten tussen de scheerbeurten door (lengte/ dikte haren) dus ook daar heb ik voor mij zelf geen uitsluitsel over wat nu het perfecte mesje is.RvL schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 11:15:
Vandaag maar eens begonnen aan mijn eerste scheerontdekkingsreis. Ik hoop niet dat jullie mijn regelmatige verslagen vervelend vinden, dan hoor ik dat graag
Belangrijkste is denk ik de druk en de hoek welke wel anders is per gebied op je gezicht. Ook merk ik meer verschil tussen de zeep dan tussen de mesjes. Proraso geeft, na mijn ervaring, net wat minder lekker schuim dan bijv TGS waardoor dat net wat minder glijdt en scheert.
Maar zoals bij alles in dit topic dit is mijn ervaring....
Zelfs met dezelfde zeep kun je en ander resultaat krijgen omdat sommige zepen erg afhankelijk zijn van de hoeveelheid water die je toevoegt. Ik heb soms met de Tabac ook nog gewoon ruzie dat het net even niet lekkker gaat (ik ben een kopsopper dus is de hoeveelheid water net even wat lastiger).
Wil je een zeep waarbij het bijna niet mis kan gaan naar mijn idee moet toch eens een Martin de Candre proberen, kost wat maar is echt een hele makkelijke zeep.
Mesjes is echt heel erg persoonlijk. Ik scheer me nu met een GameChanger en Feather mesjes, bevalt mijn prima een ander vindt het misschien niets.
@RvL kin en kaaklijn vergt echt wel even oefening, dat komt vanzelf wel. Wat vooral belangrijk is (zoals @RoosW alrijd zegt
):Geen druk!!!!
Wil je een zeep waarbij het bijna niet mis kan gaan naar mijn idee moet toch eens een Martin de Candre proberen, kost wat maar is echt een hele makkelijke zeep.
Mesjes is echt heel erg persoonlijk. Ik scheer me nu met een GameChanger en Feather mesjes, bevalt mijn prima een ander vindt het misschien niets.
@RvL kin en kaaklijn vergt echt wel even oefening, dat komt vanzelf wel. Wat vooral belangrijk is (zoals @RoosW alrijd zegt
Gewoon spullen
Als je een makkelijk schuimend zeep wil: kijk ook eens naar Scheermonnik.
Nederlandse makelij, zuinig, goeie geuren en prima post shave. (m.i.
)
Nederlandse makelij, zuinig, goeie geuren en prima post shave. (m.i.
Na de vorige 'discussie' over een shavebowl/zeepmok heb ik mij laten verleiden tot de aanschaf van deze; mok van Ali (anders dan mijn vorige quote)Millie-ano schreef op maandag 29 januari 2024 @ 13:22:
Voor die paar euro kon ik het nog wel proberen. Was met 5! dagen in huis via ChoiceDay. Vanaf 10.- gratis verzenden (dus heb het gecombineerd met andere producten van Choiceday.
De kom is van een stevig plastic materiaal, eentje die via een 3D printer te kopieren is, zo niet al gemaakt is.
Ik heb de baardgroei van een naakte molrat, dus duurt ff voordat ik het kan laten zien met schuim.
Heb meerdere bowls gehad maar die waren vrij snel uit de running:
de houten kom van TGS: binnen no time bladerde de clearcoat van de buitenkant af.
de anti schrok opvouwbare bowl (Amazon): niet echt kwast vriendelijk...
De "dure" bowl van HC&C heeft voor mij als voordeel: gemaakt van RVS dus gaat niet stuk of roesten.
en als bijkomend voordeel: licht en warmtegeleidend: ik laat de wasbak vol lopen met warm water, waarna de bowl met opgeklopt schuim blijft drijven. Lekkere warme lather dus
de houten kom van TGS: binnen no time bladerde de clearcoat van de buitenkant af.
de anti schrok opvouwbare bowl (Amazon): niet echt kwast vriendelijk...
De "dure" bowl van HC&C heeft voor mij als voordeel: gemaakt van RVS dus gaat niet stuk of roesten.
en als bijkomend voordeel: licht en warmtegeleidend: ik laat de wasbak vol lopen met warm water, waarna de bowl met opgeklopt schuim blijft drijven. Lekkere warme lather dus
Millie-ano schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 08:59:
[...]
Na de vorige 'discussie' over een shavebowl/zeepmok heb ik mij laten verleiden tot de aanschaf van deze; mok van Ali (anders dan mijn vorige quote)
Voor die paar euro kon ik het nog wel proberen. Was met 5! dagen in huis via ChoiceDay. Vanaf 10.- gratis verzenden (dus heb het gecombineerd met andere producten van Choiceday.
De kom is van een stevig plastic materiaal, eentje die via een 3D printer te kopieren is, zo niet al gemaakt is.
Ik heb de baardgroei van een naakte molrat, dus duurt ff voordat ik het kan laten zien met schuim.
![]() | ![]() |
Terugkomend op het gebruik van de scheermok. Ik kom van een glad yogurt schaaltje. Ik merk dat het sneller schuift en dat het stukje zeep blijft hangen achter de ribbels. En door de andere ribbels klop ik wel makkelijker schuim.
Zeker geen gadget waar ik meer dan 10 euro voor zou willen uitgeven. Maar zoals eerder gezegd, met mijn baardgroei scheer ik ongeveer 100x per jaar (2x per week) dus maak er ook niet echt veel gebruik van.
Zo maar een vraag van een beginnend krabber-gebruiker 
Ik scheer me nu al een aantal scheerbeurten met de Merkur 34C. Momenteel met een Treet Platinum mesje. Nu zijn mijn verwachtingen wellicht te hoog, dus vandaar de vraag: hoe glad is het bij jullie na een eerste pass WTG?
Ik scheer me doorgaans om de paar dagen. Afgelopen week bijvoorbeeld op zondag en daarna weer op woensdag. Mijn baard groeit niet zo heel hard; na een paar dagen heb ik flinke stoppels. Wat me opvalt bij de eerste pass WTG is dat het nog niet in de buurt van glad komt. De stoppels zijn naar mijn gevoel alleen ingekort. Ze zijn ook nog duidelijk zichtbaar en ik voel ze ook nog als ik WTG over mijn gezicht wrijf.
Ook na de 2e pass XTG ben ik nog niet glad genoeg naar m'n zin. Ik voel de stoppels nog steeds. Ik heb echt een 3e pass ATG nodig om tot een glad resultaat te komen. Gelukkig gaat dat redelijk goed met mijn huid (al moet ik in m'n hals voorzichtig zijn), maar ik ben nieuwsgierig hoe jullie dat ervaren.
Komt het door de redelijk milde 34C? Is het de combinatie met het mes? Of veel waarschijnlijker, ligt het aan de persoon die dat geheel hanteert?
Ik scheer me nu al een aantal scheerbeurten met de Merkur 34C. Momenteel met een Treet Platinum mesje. Nu zijn mijn verwachtingen wellicht te hoog, dus vandaar de vraag: hoe glad is het bij jullie na een eerste pass WTG?
Ik scheer me doorgaans om de paar dagen. Afgelopen week bijvoorbeeld op zondag en daarna weer op woensdag. Mijn baard groeit niet zo heel hard; na een paar dagen heb ik flinke stoppels. Wat me opvalt bij de eerste pass WTG is dat het nog niet in de buurt van glad komt. De stoppels zijn naar mijn gevoel alleen ingekort. Ze zijn ook nog duidelijk zichtbaar en ik voel ze ook nog als ik WTG over mijn gezicht wrijf.
Ook na de 2e pass XTG ben ik nog niet glad genoeg naar m'n zin. Ik voel de stoppels nog steeds. Ik heb echt een 3e pass ATG nodig om tot een glad resultaat te komen. Gelukkig gaat dat redelijk goed met mijn huid (al moet ik in m'n hals voorzichtig zijn), maar ik ben nieuwsgierig hoe jullie dat ervaren.
Komt het door de redelijk milde 34C? Is het de combinatie met het mes? Of veel waarschijnlijker, ligt het aan de persoon die dat geheel hanteert?
Nu de dekens nog...
Combinatie van de 3 waarschijnlijk.RvL schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 12:09:
Met een Muhle R41 en zelfde mesje, zal het al veel gladder zijn (en misschien ook bloediger
Met je 34C en bijvb. een feather mesje ook.
Gelijk de meesten in dit topic, komt het er op neer om een beetje te experimenteren met mesjes en/of krabbers.
Uiteindelijk vind je dan wel 1 of meerdere combinaties die voor je werken.
Daarnaast moet je ook rekening houden met de richting waarin je baardharen groeien.
Als ik 2 beurten doe (WTG + ATG), dan weet ik dat er nog 1 plekje is waar ik wat lichte stoppels voel.
Daar moet ik dan nog even over in een ietswat schuine hoek.
Als aanvulling wat hierboven al is gezegd door wiemelen kan je de Merkur 34c een beetje efficiënter maken met Shims.RvL schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 12:09:
Zo maar een vraag van een beginnend krabber-gebruiker
Dat is een goedkope en makkelijk manier om je scheermes een beetje meer efficiënter te maken. Met Shims maak je de blade gap van het scheermes iets groter waardoor het scheermes efficienter word. Wat je dus in essentie ook met een verstelbaar scheermes doet. (uiteraard werkt het met een verstelbaar scheermes allemaal wat beter en gemakkelijker)
De Merkur 34c is een populair en fijn scheermes om mee te scheren die je op deze manier wat efficienter kan maken.
Hieronder een video hoe je de Merkur efficiënter kan maken.
YouTube: Shim and Shave! Will Your Razor Shave Closer?
[ Voor 5% gewijzigd door IBMM op 17-03-2024 10:20 ]
Bijna hele leven met een safety razor geschoren en scheerschuim maar was de kosten en ophalen van de huid wel erg zat. Tegenwoordig scheer ik met een accu scheerapparaat een goedkope maar heb nog wel een branderige gevoel. Ik gebruik een soort van gel uit een pot van aloevera met menthol.
Nog tips?
Nog tips?
Baard laten groeien? 😁🤔Vaevictis_ schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 18:36:
Bijna hele leven met een safety razor geschoren en scheerschuim maar was de kosten en ophalen van de huid wel erg zat. Tegenwoordig scheer ik met een accu scheerapparaat een goedkope maar heb nog wel een branderige gevoel. Ik gebruik een soort van gel uit een pot van aloevera met menthol.
Nog tips?
Terug naar DE scheren en ipv scheerschuim (ik neem aan uit een bus?) kijken naar echte scheerzeep/crème.Vaevictis_ schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 18:36:
Nog tips?
Ophalen van de huid: kijk naar een milde krabber, ik heb bv de Masamune van Tatara. Die krabber heeft een negatieve blade exposure en milde blade gap. En toch scheert dat ding bizar effectief.
2 passes is eigenlijk al zat voor een brandloze scheerervaring.
Deze ga ik onthouden. Ik heb nog wel een aantal mesjes in het proefpakket te gaan, waaronder een Personna blue, Feather en BIC om maar wat scherpe messen te noemen.IBMM schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 18:10:
[...]
Als aanvulling wat hierboven al is gezegd door wiemelen kan je de Merkur 34c een beetje meer effectief maken met Shims.
Dat is een goedkope en makkelijk manier om je scheermes een beetje meer effectief te maken. Met Shims maak je de blade gap van het scheermes iets groter waardoor het scheermes meer effectief word. Wat je dus in essentie ook met een verstelbaar scheermes doet. (uiteraard werkt het met een verstelbaar scheermes allemaal wat beter en gemakkelijker)
De Merkur 34c is een populair en fijn scheermes om mee te scheren die je op deze manier wat effectiever kan maken.
Hieronder een video hoe je de Merkur meer effectief kan maken.
YouTube: Shim and Shave! Will Your Razor Shave Closer?
Als ik daar eenmaal doorheen ben de balans maar eens opmaken
Nu de dekens nog...
Goed plan om daarna de balans op te maken. Scheer me dagelijks met de 34c en duurde even voordat ik een, voor mij, fijn mesje had gevonden.RvL schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 21:41:
[...]
Deze ga ik onthouden. Ik heb nog wel een aantal mesjes in het proefpakket te gaan, waaronder een Personna blue, Feather en BIC om maar wat scherpe messen te noemen.
Als ik daar eenmaal doorheen ben de balans maar eens opmaken
Op een ander forum staat een index met waardering van mesjes, misschien daar even kijken voor inspiratie