En in de OP wordt ook genoemd dat 100 Rapira mesjes 10 euro zouden kosten, maar die kan ik nergens vinden. Zijn er goede websites waar ik (in grotere partij) nu goede mesjes kan halen?
De reviews van deze post: Scheermesjes beschrijving door Harkos - Dubbelzijdige mesjes - Shaving Society komen uit 2016, dus ik weet niet of dat nog heel betrouwbaar is.
Ik verwissel ze om de scheerbeurt.ViezeVis schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 17:02:
Ben ik weer, met een scheervraag. Is het met DE-mesjes ook zo dat wanneer deze wat beginnen te trekken, je ze moet vervangen? Of zijn er andere goede trucjes om erachter te komen wanneer ze vervangen moeten worden. In de OP stond iets over 4-8 scheerbeurten.
En in de OP wordt ook genoemd dat 100 Rapira mesjes 10 euro zouden kosten, maar die kan ik nergens vinden. Zijn er goede websites waar ik (in grotere partij) nu goede mesjes kan halen?
De reviews van deze post: Scheermesjes beschrijving door Harkos - Dubbelzijdige mesjes - Shaving Society komen uit 2016, dus ik weet niet of dat nog heel betrouwbaar is.
Op ebay valt er veel te vinden
Eerst even de SOTD eruit 🤩
En weer met een Timeless van @RoosW , dit keer de open comb
Heb jij nou een speciale kast waarin je al deze spullen hebt staan?Lampuhkap schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 17:14:
Ik zal zo ff wat Rapira linkjes dumpen hoor.
Eerst even de SOTD eruit 🤩
En weer met een Timeless van @RoosW , dit keer de open comb [Afbeelding]
Jazeker, meerdere 😁ViezeVis schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 17:15:
[...]
Heb jij nou een speciale kast waarin je al deze spullen hebt staan?
https://barbieredifigaro.nl/index.php?route=journal2/quickview&pid=460ViezeVis schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 17:02:
Ben ik weer, met een scheervraag. Is het met DE-mesjes ook zo dat wanneer deze wat beginnen te trekken, je ze moet vervangen? Of zijn er andere goede trucjes om erachter te komen wanneer ze vervangen moeten worden. In de OP stond iets over 4-8 scheerbeurten.
iets meer dan een tientje per 100, maar ze zijn er nog!
Zijn deze mesjes qua prijs-kwaliteit nog altijd top? Zelf had ik ook deze nog gevonden (en goedkoper).Lampuhkap schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 17:53:
[...]
https://barbieredifigaro.nl/index.php?route=journal2/quickview&pid=460
iets meer dan een tientje per 100, maar ze zijn er nog!
Astra Superior Platinum Double Edge Blades – The Alpha Men
Gillette double edge scheermesjes 7 O'Clock Permasharp Stainless 100 stuks | bol
Astras zijn gewisseld van fabriek, tot zover ik weet en ja, dat merk je wel. Oude lichting vs nieuwe lichting, is de niewue lichting minder.
de Permasharps, geen ervaring van oud naar nieuwe lichting.
Geen overduidelijke winnaar hoor ik. Ik denk dat ik gewoon 'iets' probeer, jammere is alleen dat je ze gelijk voor 100 koopt. En de prijs per 5 is absoluut niet gunstig.Lampuhkap schreef op zondag 7 juni 2026 @ 16:30:
de Rapira's zijn, naar mijn weten allemaal nog voor de Russische fabrikaat blokkade.
Astras zijn gewisseld van fabriek, tot zover ik weet en ja, dat merk je wel. Oude lichting vs nieuwe lichting, is de niewue lichting minder.
de Permasharps, geen ervaring van oud naar nieuwe lichting.
En weer 1 met een @RoosW krabber. The Fatip Slant maar niet open comb! Scheert werkelijkwaar fantastisch! Voor een slant, echt soepeltjes!
https://thirstybadger.ca/shaving-fragrance-homage/
Deze lijst doorspitten
Enjoy
Mag niet naar het buitenland verzonden worden helaas.Lampuhkap schreef op zondag 14 juni 2026 @ 14:03:
En voor de mensen hier die wel eens EdT's of parfums dragen en zich afvragen, zijn hier scheerzepen van?
https://thirstybadger.ca/shaving-fragrance-homage/
Deze lijst doorspittenGeurtjes, Artisans, naam van de scheerzeep/aftershave sets.
Enjoy
Oh jawel hoorArjantje72 schreef op zondag 14 juni 2026 @ 14:39:
[...]
Mag niet naar het buitenland verzonden worden helaas.
Vanuit de USA, via Shipito bijv. kan gewoon verzonden worden, daar kan je via DHL verzenden met de license die het mogelijk maakt de alcohol te verzenden. Kost uiteraard extra (ik meen 50 euro per license, per zending naar bijv Nederland) tot 500ml per fles/30 kg totaal limit. Moet je voor details maar even op de website rondneuzen
https://www.shipito.com/en/help/tutorials/prohibited-items
[ Voor 10% gewijzigd door Lampuhkap op 14-06-2026 14:59 ]
https://www.dumpert.nl/item/100154501_9ddb0599
met een reis krabber van @RoosW en voor de verandering weer 1 van de Mojo Handcrafts Mojo Baby brushes.
Zo, mijn Mojo kwastje maar eens inwerken. Weer geschoren met de krabber van @RoosW Man, wat scheert dat ding lekker!
Deze heb ik ookLampuhkap schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 10:19:
[Afbeelding] Zo, mijn Mojo kwastje maar eens inwerken. Weer geschoren met de krabber van @RoosW
Man, wat scheert dat ding lekker!
Maar wat is dat doorzichtige flesje? Ik heb die niet, maar wel een aftershave crème (en de gewone aftershave)
de tube is de balm de fles is de aftershave splash, de parfum heb ik hier ook, staat dan weer niet op de fotoArjantje72 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 17:06:
[...]
Deze heb ik ook![]()
Maar wat is dat doorzichtige flesje? Ik heb die niet, maar wel een aftershave crème (en de gewone aftershave)
@RoosW krijgt weer de credit voor deze Merkur, duidelijk een oudje, want de afwerking van deze is zo veel beter dan het nieuwe spul!
Een goede Bay Rum,zeker met wat warmer weer is
Met een klassiek slantje van @RoosW en een 30mm Rich Man Shaving Ultralux das, kan niet beter zo toch op de zondagochtend?
En het slantje van @RoosW gaat weer een rondje mee! Dit keer met een zeer bijzondere kwast erbij. Mojo Handcrafts x Rich Man Shaving Cave Collab #01!
Super fijn dingetje ondanks het dunne handvat eh? 😃Lampuhkap schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 12:18:
[Afbeelding]
En het slantje van @RoosW gaat weer een rondje mee! Dit keer met een zeer bijzondere kwast erbij. Mojo Handcrafts x Rich Man Shaving Cave Collab #01!
Dat dunne handvatje wen je best snel aan, maar dat ding scheert echt heerlijk! Zit echt geen bijzonder mesje in (Derby groen), maar het is echt een verrassend soepel dingetje!RoosW schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 18:27:
[...]
Super fijn dingetje ondanks het dunne handvat eh? 😃
Ik zit er aan te denken om gewoon een cartridge mee te nemen. Deze heb ik inmiddels al jaren niet gebruikt
Of, mooi excuus om een scheerwinkel op locatie te zoeken en een krabber op locatie te kopen en mee terug naar huis te nemen
Op die manier neem ik ze altijd mee, maar dit jaar heb ik drie vluchten en drie verschillende bestemmingen. Ook geen ruimbagage deze keer
[ Voor 33% gewijzigd door koesie op 14-07-2026 06:49 ]
Waar ik deze gekocht had was dit het verder niets.
Ben ook niet van plan om mij te scheren deze vakantie, dus het gaat terug als souvenir 😀
Gisteren naar de lokale barbier geweest en die heeft me geschoren met een open mes en Proraso producten. Ik was al langer geinteresseerd in nat scheren maar het gevoel wat ik had nadat ik echt goed geschoren was deed mij de knoop doorhakken: dit wil ik ook.
Ik heb al het e.e.a. ingelezen (ook voor gisteren) en wil graag een relatief simpel startsetje kopen. Ik zat te denken aan een Muhle R89, een preshave, scheerschuim zelf natuurlijk en uiteraard een aantal DE mesjes van diverse merken.
Nu heb ik de halve ochtend gespendeerd aan zoeken op internet maar ik lijk geen webshop te kunnen vinden waar je dit soort setjes kunt kopen, of ik heb mijn Google-fu verloren. Heeft iemand hier een tip voor een goede webshop waar ik dit soort dingen kan kopen? Lokaal is helaas geen goede winkel te vinden die dit verkoopt.
Alvast dank!
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Als safety razor gebruik ik een Edwin Jagger DEL89, werd omschreven als een apparaat voor de beginnende scheerder met dit systeem. Bevalt me goed tot zover, kost alleen wel meer tijd dan het vorige systeem (van die 5+1 mesjes in een plastic kop). Scheerzeep en kwast had ik al vele jaren in gebruik.
DE89/R89 same same. Idd super milde scheerders waar je heel weinig verkeerd mee kan doen
[ Voor 6% gewijzigd door Oyster op 25-07-2026 08:34 ]
Is dit de enige plek waar ik dit kan kopen? Ik heb niet per se het merk Dickinson nodig.https://nl.iherb.com/pr/dickinson-brands-witch-hazel-for-face-body-16-fl-oz-473-ml/41446
Als je witch hazel als aftershave gebruikt, waar heb je het dan gekocht?
de Dickinsons staat gewoon op bol.com
https://www.bol.com/nl/nl/p/t-n-dickinson-s-alcoholvrije-witch-hazel-gezichtslotion-100-natuurlijke-toverhazelaar-hydraterend-voor-gezicht-lichaam-473-ml/9300000331156985/?cid=1785309455833-7667743629154
De Humpfreys heb ik geen ervaring mee, maar is ook via bol te koop
https://www.bol.com/nl/nl/p/humphreys-witch-hazel-100-all-natural-witch-hazel-since-1854/9300000168256881/?cid=1785309465599-9896001798673
En uiteraard op Amazon zijn er verschillende varianten te vinden:
https://www.amazon.nl/-/en/Thayers-Facial-Witch-Alcohol-Unscented/dp/B07KY2BQCJ/ref=sr_1_6?sr=8-6
Jeetje, die prijzen!
Wat heb ik gemist? Ik heb iig nog 1,5 fles staan :)Lampuhkap schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 09:22:
Witch Hazel, ik ben zelf altijd groot voorstander geweest van Thayers, maar ook daar is wat geneuzel om geweest meen ik.
Spul gaat niet op zo lijkt het.
Ja, je hebt maar weinig van dat spul nodig om goed werk te doen en met die flessen van 400ml ofzo duurt het dan wel evenMagic666 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 13:24:
[...]
Wat heb ik gemist? Ik heb iig nog 1,5 fles staan :)
Spul gaat niet op zo lijkt het.
https://nl.loccitane.com/cade-scheerzeep-20SB100H20.html
Prachtig spul , the good old days
Ik heb mijn baard laten staan ;-)yesjohn schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 18:37:
Over een paar weken ga ik op vakantie en ik kan deze keer helaas niet mijn krabber meenemen. Hoe lossen jullie dit meestal op?
Zoveel voldoening om die er daarna weer af te halen met mijn 7/8 Koraat
Ik scheer nu om de dag en werk het soms bij met de elektrische Braun. Ik heb ergens gelezen dat je huid er aan moet wennen en dus het beste de eerste weken WTG kunt doen voordat je XTG of zelfs ATG gaat doen. Weet niet of dat klopt maar we doen het voorlopig maar even zo.
Mijn Niveau aftershave balsem voor gevoelige huid is echter op aan het raken, wat zijn hier de meningen over aftershave balsem? Wat is "goed" en wat moet je vermijden? Tips?
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Ik vind zelf de Vergulde Hand aftershave balsem fijn. In de winkel verkrijgbaar en niet duur. Trekt snel in, smeert makkelijk uit, subtiele geur. .Arfman schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 23:58:
Mijn Niveau aftershave balsem voor gevoelige huid is echter op aan het raken, wat zijn hier de meningen over aftershave balsem? Wat is "goed" en wat moet je vermijden? Tips?
Eerder had ik dat los gekregen en schoonmaken en smeren maar het blijft terug komen. Herkennen jullie dit?
Ik twijfel nu tussen een nieuwe krabber (ook geen ramp) of gewoon een keer écht helemaal schoon maken en de schroefdraad beschermen. Maar het feit dat de steel ineens in twee delen lijkt te kunnen draaien zint me ook niet zo.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Dan kan je je handvatje nog wel blijven gebruiken, mocht je daar aan gehecht zijn.
https://manandshaving.nl/en/products/muhle-shaving-head-closed-comb-for-double-edge-safety-razor?_pos=31&_sid=72ff2352e&_ss=r
Maar nieuwe krabbers zijn nooit vervelend
[ Voor 17% gewijzigd door Lampuhkap op 13-08-2026 19:39 ]
Wauw, een sig!
Het meeste spul haal ik:
https://www.barbieredifigaro.nl/ (die hebben wel zeker in de begintijd de meeste parels geleverd, dus die zal ik altijd benoemen)
https://www.rasoigoodfellas.com/ voor vrijwel al het overige
https://manandshaving.nl/ ook absoluut de moeite waard voor sommige merken
https://soulobjects.de/ ook de moeite, hebben soms nog oud spul wat je verder nergens anders meer tegenkomt
Of via artisans direct, uit de US bijv. Het enige wat je daarbij wel voor lief moet nemen, zijn de verzendkosten, importkosten en in het geval van aftershaves, de juiste verzenders gebruiken die het mogelijk maken legaal de alcohols over de grens te krijgen
Kwasten direct bij de artisans vandaan, knots voor de kwasten, komen bij mij iig vrijwel allemaal via Oumo zelf.
345 Soap Co 50% off Sat Aug 15 - Aug 17, wink wink
[ Voor 39% gewijzigd door Lampuhkap op 15-08-2026 17:27 ]
Ik heb nog wel wat Proraso en Taylor staan, maar dat vind ik toch een stuk minder fijn scheren.
Rasiogoodfellas heeft nog wat PAA staan meen ik, maar dat zijn de laatste restjes van de EU gecertificeerde dingen. As far as i know, komt er geen nieuwe EU restock aan op korte termijn.rescla schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 13:12:
Iemand nog tips voor een scheerzeep die PAA CK6 kan vervangen, bij voorkeur iets dat wel in de EU te koop is? Ik ben inmiddels bijna door m'n voorraad heen
Ik heb nog wel wat Proraso en Taylor staan, maar dat vind ik toch een stuk minder fijn scheren.
A&E is een goed alternatief voor een vergelijkbaar hoogstaande zeepbasis, EU gecertificeerd en zeer breed verkrijgbaar hier in de EU.
Heb nu een oude Philips, die is op.
Ik wil hem vervangen door deze; Wahl Cordless Super Taper Hair Clipper.
Mijn vrouw scheert er alleen mijn hoofd mee.
Mijn vraag is; op de oude Philips zit een standenregelaar waarmee je de opzetkam in hoogte kunt verstellen, die staat standaard op stand 8.
Bij de nieuwe tondeuse zag ik dat er 4 opzetkammen meegeleverd worden, 3, 6, 10 en 13 mm. Het snijmes is ook te verstellen van 1-3 mm.
Betekent dit dat ik met die opzetkammen alle tussenliggende maten ook kan bereiken?
Iemand die dit ding heeft die mij kan adviseren?
Als tondeuse gebruiker voor mijn hoofd en borsthaar heb ik zelf laatst de Philips HC3530 aangeschaft. Juist om af te zijn van die verschillende opzetstukken. Deze gaat van 1-23 mm in stapjes van 2.
Ander voordelen van deze voor mij zijn de mogelijkheid om zowel draadloos als met draad te kunnen gebruiken en de kop is heel makkelijk te openen ivm schoonmaken. Mijn vorige tondeuse had dat allebei niet.
[ Voor 30% gewijzigd door Snowmiss op 18-08-2026 09:12 ]
Of ik heb natuurlijk iet helemaal goed begrepen….
Gewoon spullen
https://www.amazon.nl/s?k=double+edge+razor+blades
Opgelost
Gewoon met mesjes, alles in bulk verpakking als t even kan. 100 stuks doe je ongeveer een jaar mee.
[ Voor 23% gewijzigd door Lampuhkap op 19-08-2026 17:50 ]
Goed om te weten. Maar het is feitelijk meer dat handvatje wat op is denk ik. De greep zelf draait ten opzichte van het bovenste stukje waar je het kopje in schroeft.Lampuhkap schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 19:38:
Muhle verkoopt gewoon vervangende kopjes![]()
Dan kan je je handvatje nog wel blijven gebruiken, mocht je daar aan gehecht zijn.
https://manandshaving.nl/en/products/muhle-shaving-head-closed-comb-for-double-edge-safety-razor?_pos=31&_sid=72ff2352e&_ss=r
Maar nieuwe krabbers zijn nooit vervelend
Ik wist niet eens dat de steel uit twee delen bestond maar blijkbaar wel.
Een nieuwe is om niet per se vervelend inderdaad alleen is het nu een setje met kwast. Dus als rechtgeaarde neuroot moet het dan een bijpassende nieuwe krabber zijn of gewoon een nieuw setje.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ahh, zo een heerlijk scheermonster (als je de juiste hoek aanhoud) blij dat je hem waarderen kan 😊Lampuhkap schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 11:30:
[Afbeelding] @RoosW de 39c mag weer een rondje meedoen
- Met warm water en washandje gezicht nat maken
- Proraso preshave creme inmasseren
- Proraso shaving cream met kwast in kom opkloppen
- Mühle met open kam en Wiklinson Sword DE mesjes voorspoelen met warm water
- Gezicht met borstel inzepen
- Scheren WTG
- Opnieuw gezicht inzepen
- Scheren AOTP
- Zeep wegspoelen met koud water
- Optioneel: aluin
- Aftershave balsem
- Schoonmaken en opruimen
Maar ik ben niet tevreden. Ik heb vooral meoite mooi glad te scheren bij de rondingen zoals kin en kaaklijn. En ik heb bijna elke keer twee of drie kleine bleodplekjes.
Normaal of niet? Ik heb wel door dat ik nog vele jaren moet scheren dus zou het beter willen doen.
Disclaimer: bovenstaande auteur lijdt aan dyslexie
Geen druk zetten, weten hoe de baardgroei is: dat kan n.l. ernstig verschillen per plek.
Voor de rest niks mis met die routine.
Welke Mühle heb je? De R41...?
Merk/scherpte mesje eens bekijken: probeer eens een mesje die 1 stap minder scherp is b.v.
[ Voor 22% gewijzigd door Magic666 op 26-08-2026 17:04 ]
Ik had R89 maar ben naar open kam R41 gegaan.Magic666 schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 17:01:
Welke Mühle heb je? De R41...?
Ik heb nog 100+ Wilkinson Sword Classic DE mesjes. Na een aantal scheerbeurten wordt het DE mesje ook minder scherp. Zou dat helpen denk je?Merk/scherpte mesje eens bekijken: probeer eens een mesje die 1 stap minder scherp is b.v.
Met 100 mesjes, doe je ongeveer een jaar mee
Zoals Lampuhkap al stelt: na 3 tot 5 beurten mesje weg doen!
Maar een keer een proefpakket kopen met verschillende scherptes kan geen kwaad.
En qua techniek: tja... de R41 is een bakbeest
Oefening baart kunst zeg maar.
Heb je nog meer krabbers liggen? (anders dan de R89)
En dan is de moderne R41 nog de milde variant (2014 tot heden)Magic666 schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 18:04:
De R41 is wel een bakbeest... kans op bloedplekjes haast gegarandeerd...
Zoals Lampuhkap al stelt: na 3 tot 5 beurten mesje weg doen!
Maar een keer een proefpakket kopen met verschillende scherptes kan geen kwaad.
En qua techniek: tja... de R41 is een bakbeest![]()
Oefening baart kunst zeg maar.
Heb je nog meer krabbers liggen? (anders dan de R89)
Ik bedeolde eigenlijk als reactie op minder scherpe mesjes proberen. Zou het helpen om het mesje vaker te gebruiken zodat het minder scherp wordt. Of zou dat de kans op wondjes niet verminderen? Ik doe nu hooguit 2 tot 3 scheerbeurten met een DE mesje.Lampuhkap schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 17:52:
Om de 3 a 5 scheerbeurten mesjes wisselen is wel een beetje het standaard advies.
Wat bedoel je dat het een bakbeest is? Waarom zijn bloedplekjes gegarandeerd?Magic666 schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 18:04:
De R41 is wel een bakbeest... kans op bloedplekjes haast gegarandeerd...
Nee ik heb 1 Mühle krabber met 2 koppen. Ik heb ook een Mach3 krabber maar dat bedoelde je denk ik neit.Heb je nog meer krabbers liggen? (anders dan de R89)
R41 review of hier: nog een review
aangezien Mühle je enige merk is kun je voor de gein ook eens kijken naar een mildere krabber.
Aardige text en uitleg
Ik had in het begin ook een R89 (mild) en ben daarna voor een R41 gegaan (zijn niet de duurste op de markt dus dan kan dat
Dat was een avontuur zeg maar!
Ik heb een gevoelige huid dus een agressieve krabber met een scherp mesje (zeg Feathers) is voor mij echt een no-go!
Leuk artikel over scherpte en mesjes
Na veel probeersels ben ik terecht gekomen bij 2 krabbers die mild zijn: de Masamune van Tatara en de Twig van Leaf.
Op dit moment heeft de Twig de voorkeur! Beide krabbers gebruik ik met de mesjes van Tatara zelf. (voordeel van de Twig is dat je een half mesje gebruikt dus erg zuinig)
Ondanks dat ze mild zijn scheren die dingen prima glad in 2 passes!
Maar: zoveel gezichten, zoveel krabbers, zoveel mesjes.... Wat voor mij werkt, hoeft voor jou niet te werken! YMMV zoals wij plegen te zeggen!
:strip_exif()/f/image/P3o3HimutmUeRZIaYtuctQP0.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/9XZhrYIB2SKFKAV7MEFRitmI.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/9Xxc3neDreian05eMAiD9w8C.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/i1OMMvua85QhIvRXunGqpDjF.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/mn8qEpE6H1kT6LqIho346UGJ.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/qPOCw9HYKipbFyAxkP44JCEp.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/QMCUlfHCjriYb5YlzJs6qgQp.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/I2q2nmTTgB9V6Oczl2yzA3Fa.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ZpZxHvWqBbBszO24Gjeg92OY.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Eqm3HOdY0lhbP325y5kbPe4a.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/veMLzJWGHUrPpAuGzxY02B07.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/51v2wZemqOt50OcvNy2prDCJ.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/BS8QfzHVHrvuLyXA4IuGkyVQ.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/yPVkoFiHlfDbmGqNjEXJ0R6U.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/4U7LVPaoO2KQmquNFg4tuMya.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/Ky2GowSKPtmBpRbOBQAyAgMy.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/hTuOnQOSi3E6pmFwYNWVRwaT.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/FZUARHbArd00ANnysYx92PrT.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/VfAHAcMe5Nc33wqBy7DJGRur.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/yQgJfWJDNTFPRyNpUkxQ8Xls.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/BONE6LOHEdIdYiE7K1C4tVkz.png?f=fotoalbum_large)