HarmoniousVibe schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 16:33:
Een tijd geleden ben ik begonnen met het natscheren dmv van de welbekende Muhle R89 (twist) en de Edwin Jagger DE89.
Het bevalt nog steeds erg goed, beter dan cartridge en elektrisch, maar ik moet toch vaak meerdere keren over de wat moeilijkere plekken heen om het echt glad te krijgen. Vooral de kaaklijn en de kin/nek/keel. Denken jullie dat het me zou kunnen helpen om een wat agressievere krabber te kopen? Zijn er logische vervolgstappen?
Ik lees over het algemeen positieve verhalen over de stapsgewijze instelbare Rockwell 6C (of misschien 6S). Deze zou vaan zeer mild naar medium agressief moeten kunnen. Het feit dat hij juist niet traploos is, geeft me een goed gevoel omdat je dmv de verschillende backplates (of hoe dat dan ook heet) gewoon vast kunt houden aan de standaardconstructie van een krabber en er op termijn dus ook minder kans is op defecten. Zeker als ik voor de dure 6S zou gaan is dat wel een overweging.
Ik lees over het algemeen erg positieve verhalen over de Rockwell 6, alhoewel deze volgens de profs niet agressief genoeg is, maar daar maar ik me in dit stadium niet echt druk over. Het kunnen opschalen van de agressiviteit lijkt me wel handig. Zeker omdat je dit per situatie kunt variëren.
Is dit wel een solide redenering, volgens jullie?
De Muhle 89 en Jagger 89 hebben ongeveer dezelfde kop. Dus ze scheren ongeveer hetzelfde. Het zijn beide milde scheermessen.
Als je dagelijkse scheert ( met het voor jou het juiste mesje en juiste scheerzeep bereiding) dan kunnen deze scheermessen voldoende zijn voor een goede scheerbeurt.
De Rockwell 6c heeft 3 platen in oplopende effectiviteit. ( dus je hebt eigenlijk 6 scheermessen in oplopende affectiviteit in één scheermes. )
Dus als je iedere dag scheert kan plaat 3 of 4 voldoende zijn ( dat moet je uitproberen) Als je om de paar dagen scheert kan je een meer agressieve plaat nemen . B.v plaat 5 of 6. Je kan dus het scheermes aanpassen aan de situatie.
Uit eigen ervaring ( ik heb de Rockwell 6c gehad) weet ik dat de Rockwell 6 een fijn scheermes is omdat het door de aparte geometrie prettig (comfortabel) scheert.
Op scheerforums lees ik dat de (goedkopere) 6c iets prettiger scheert dan de dure 6S. (hoewel anderen weer zeggen dat het niets uitmaakt) De afwerking van de 6S is parelgestraald. 6C is glanzend chroom. Dus er is meer wrijving voor de 6S word gezegd. Uiteraard is dat persoonlijk en kan het zijn dat bij jou de 6S prettiger scheert.
Een belangrijk element voor een "close shave" is hoe de scheerzeep/crème bereid. Dat word vaak over het hoofd gezien.
Je moet vooral bij scheerzeep veel water toevoegen ( natuurlijk afhankelijk van het merk scheerzeep) om een juiste gladheid van de scheerzeep te krijgen.
Bij te weinig water droogt de scheerzeep te snel op en heeft te weinig gladheid waardoor het scheren niet prettig aanvoelt en je hebt sneller sneetjes.
Wat scheermesjes betreft is dat zeer persoonlijk. Door veel merken mesjes uit te proberen ( in combinatie met een bepaald scheermes) kun je voor jou huid een prettig scheermesje vinden.
Probeer eens Arko; een zeer goedkope scheerstick ( rond de 2 euro). Wel heel veel water toevoegen bij het opschuimen van de scheerzeep. Bij te wering water voelt Arko droog aan. Maar bij voldoende water geeft deze scheerzeep een zeer gladde laag op het scheervlak.
En natuurlijk is de techniek belangrijk. Al doende leert men. Plaatsen op je gezicht die nu moeilijk scheren kun je gemakkelijker scheren als je techniek beter word. B.v als je bij je kin niet glad scheert dan moet je een beetje trekken aan je huid om het strakker te maken. Dan kun je meer "close" scheren.