Ze zijn er weer!
VAREN IS BACK!
(toch een beetje Neerlands scheertrots op internationaal toneel)
https://www.stirlingsoap.com/collections/all/products/varen-shave-soap

Nog steeds een hele fijn zeep. Geur moet je van houden, is nog al sterk (ik houd er vanLampuhkap schreef op maandag 2 februari 2026 @ 20:13:
[Afbeelding]
Ze zijn er weer!
VAREN IS BACK!
Gewoon spullen
Ik heb die King Gillete nu ook sinds de kerst, nog niet hun mesjes geprobeerd maar hij scheert best goed. Ik houd wel van mild, hiervoor scheerde ik met de Feather Popular en heb dan nog wat andere krabbers liggen, maar de agressievere krabbers gebruik ik bijna nooit.kendo schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 11:12:
Na weer een hele tijd elektrisch scheren met de Philips S9987, weer eens een setje gekocht van King C. Gillette. Een simpel krabbertje met wat reserve mesjes. Daarnaast een Proraso eucalyptus/menthol zeepje en een Proraso aftershave balsem voor de gevoelige huid. Ik had nog een aliexpress kwast, die ik ooit eens, op aanraden van @RoosW heb gekocht. 👍Deze kwast voelt nog steeds erg prettig. Soepel en zacht, verliest geen haartjes.
De Proraso scheerzeep voelt erg prettig aan en geeft meteen een verkoelend effect door de menthol. De balsem geeft, voor mijn huid, net voldoende voeding en voelt niet vettig aan. En het grootste voordeel van de balsem, is dat ik geen witte pukkeltjes meer krijg, een dag na het scheren. Dat was 1 van de grootste redenen dat ik steeds weer stopte met het scheren met een mes.
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
In Nederland nog niet gevonden helaasLampuhkap schreef op maandag 2 februari 2026 @ 20:13:
[Afbeelding]
Ze zijn er weer!
VAREN IS BACK!
Ik weet ook niet of ze naar de grote retailers komen in EU (Rasiogoodfellas)
M’n laatste twee sessies met de Astra SP (green) geschoren. Ik kon letterlijk iedere hoek van m’n gezicht aanvallen met deze combinatie en 0,0 haperingen of gevoel gehad dat ik moest oppassen. Misschien wordt m’n techniek beter en houd ik mij nog in met een Feather mesje maar de combi AS-D2/Astra laat me nog meer ontspannen scheren in ieder geval.D-Ed schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 16:27:
Prima ding die Feather AS-D2SMisschien nog extra voorzichtig aangepakt ivm de verhalen van de scherpte van de mesjes online te lezen maar viel gelukkig alleszins mee. Ik begrijp nu wat men bedoelt met ‘laat het gewicht van het mes het werk doen’. Het is inderdaad een redelijk zwaar mes tov de Edwin Jagger. Gewoon een top ding, zeker met het houdertje erbij.
Vanmorgen voor het eerst in gebruik genomen. Meteen daarna m’n DE89 een complete schoonmaakbeurt gegeven en terug gestopt in de verpakking. Die gaat voorlopig de la in en ik zal mijn scheer avontuur verder voortzetten met de Feather.
Dat was de afspraak heLampuhkap schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 12:53:
Zo leuk om te lezen dat je er goed plezier in hebt en dat het goed gaat! De Feather is een goede scheerder, heel milde krabber, maar gaat met vrijwel alle mesjes heel lekker!
Geniet ervan, en keep the updates coming!
Volgens mij is voor jouw baardgroei de AS-D2 niet de beste krabber aangezien die (volgens de kenners) erg mild is. Er zijn ook krabbers waarin je he mesje in verschillende standen kunt zetten, zo krijg je dus de meest optimale hoek voor je specifieke wens/eis.Arjantje72 schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 00:20:
@Lampuhkap Welk krabber vind je het fijnst om te scheren?
Ik heb nu jaaaaren de RazoRock Game Changer 0.84 en wil iets anders proberen.
Ik gebruik het liefste Feathers of Gilette Nacet mesjes. Ik heb een zware baardgroei, zou me eigenlijk elke dag moeten scheren(3passes).
Hierboven las ik al over de Feather AS-D2S van @D-Ed , die is een tikje duurder. Wat niet uitmaakt, helaas kun je geen krabbers proberen![]()
@RoosW Welke voorkeur heeft u voor een goede krabber?
Ooof, dat is lastig. Ik heb er al best veel mogen proberen en ik blijf helaas toch de simpele jongens (hetzij in wat betere materialen) het beste vinden. De krabbers waar ik mee in de hobby kwam (de Merkur 34C) is nog steeds mijn alltime favoriet. Zowel in chroom, goud als nu de RVS. Hufterproof, prima voor daily shavers, effectief en goed geprijst. Nou moet ik wel zeggen, de Razorock GOAT (34c copy) is ook ERG fijn!Arjantje72 schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 00:20:
Ik gebruik het liefste Feathers of Gilette Nacet mesjes. Ik heb een zware baardgroei, zou me eigenlijk elke dag moeten scheren(3passes).
Hierboven las ik al over de Feather AS-D2S van @D-Ed , die is een tikje duurder. Wat niet uitmaakt, helaas kun je geen krabbers proberen![]()
Mijn favoriet. Razorock Gamechanger .84, de perfecte combi van smooth en scherp zonder te happen.. Zelfs de Feather mesjes gedragen zich netjes in deze krabber. Ik scheer mijzelf hier 95% van de tijd mee. Soms gebruik ik een Fatip OC.Arjantje72 schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 00:20:
Deze gebruik ik ook regelmatig, fijn zeepje en geur
Ik snuffel hier zo af en toe nog wel eens, maar deze kon ik niet aan me voorbij laten gaan… dacht écht even dat het Paturain was namelijkLampuhkap schreef op maandag 2 februari 2026 @ 20:13:
[Afbeelding]
Ze zijn er weer!
VAREN IS BACK!
Het is een hele diepe fougere. Groen, in allerlei verschillende lagen.Kapotlood schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 19:41:
[...]
Ik snuffel hier zo af en toe nog wel eens, maar deze kon ik niet aan me voorbij laten gaan… dacht écht even dat het Paturain was namelijk![]()
Hoe of wat is Varen eigenlijk? Ik zie dit voor het eerst… is het ergens mee te vergelijken qua geur e.d.?
Erg fijn inderdaad, gebruik deze ook alweer 7 jaar. Top ding! Gebruik ze zelf met Astra Superior Platinum mesjes. Super tevreden over!RoosW schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 14:47:
[...]
Mijn favoriet. Razorock Gamechanger .84, de perfecte combi van smooth en scherp zonder te happen.. Zelfs de Feather mesjes gedragen zich netjes in deze krabber. Ik scheer mijzelf hier 95% van de tijd mee. Soms gebruik ik een Fatip OC.
[ Voor 7% gewijzigd door ViezeVis op 10-05-2026 18:05 ]
Ik heb dit spul (Sensitive scheerschuim) nog staan (dat deel ik met de partner). Dat is in principe 'kant en klaar'. Dat kan ik voor nu wel gebruiken, toch?Lampuhkap schreef op zondag 10 mei 2026 @ 18:40:
Bij de keuze King C Gillette vs Wilkinson, easy, King C Gillette.
Water en de scheren is wel een must ja.
Zonder water, geen schuim en geen schuim is geen glijmiddel zeg maar.
Dankjewel! De boel besteld, wordt vervolgLampuhkap schreef op zondag 10 mei 2026 @ 21:03:
Mijn aan te raden route zou zijn, zoek een scheerzeep/creme uit waar je blij van word.
Oefen ermee met je huidige scheersetup en gebruik ze gewoon side by side en dan zal je vanzelf de uitfaseer route bewandelen met de Nivea die je prettig vind
Ik heb nu bij de Etos een King C scheermes met 5 mesjes + 10 reservemesjes besteld tegen '50% (eigenlijk 1+1) korting' om te proberen. Kan ik gelijk even vooruit en weet ik ook of het wat is.B-Real schreef op maandag 11 mei 2026 @ 08:46:
De King C was mijn eerste eigen scheermes, prima ding! Voelt zwaar en degelijk aan, maar juist het gewicht is wel even wennen.
Toevallig in de meivakantie een weekje weggeweest en na maanden de King C gepakt om mee te nemen. Helaas mesjes vergeten dus bij het Kruidvat gezocht naar mesjes en ook de Wilkinson zien hangen. Ziet er toch een stuk minder degelijk uit, maar zal het ook wel mee lukken.
Qua scheerzeep, de Nederlandse drogisterij ketens hebben niet zoveel aanbod én zijn best prijzig. Zoek online eens naar Proraso. Ze hebben zowel zeep als crème, ik vooral die laatste pak ik met regelmaat voor het gemak. Qua prijs/kwaliteit onverslaanbaar denk ik.
Er zijn zeker nog fijnere en betere zepen, maar die kosten ook al snel een veelvoud daar van.
Qua scheermesjes, de standaard Gilette dual edge mesjes zijn prima maar wederom erg prijzig bij de drogist. Bij het Kruidvat 10 stuks voor 8eu kwam ik achter...
Voor dat geld kun je er ook 40 kopen.
Heb je ook al een kwast? Ik begon met de Vergulde Hand zeep (ook prima!) en de kwast. De kwast vond ik te klein.
Heb vlak daarna de Omega scheerkwast Roma Colosseo gekocht. Die is een heel stuk groter, maar vind ik persoonlijk prettiger. Is wel even een investering van 25eu, maar gaat ook jarenlang mee.
[ Voor 49% gewijzigd door groxgrox op 16-05-2026 16:41 ]
http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=918192
Muhle mesjes, geen goede ervaring meegroxgrox schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 16:13:
Na altijd geschoren te hebben met een Gillette (momenteel de Gillette Labs) ben ik me ook aan het oriënteren op een razor. Ik heb alleen écht geen idee waar te beginnen en lees al even mee in dit forum.
Eisen die ik stel aan een razor:
- Belangrijkste eis; met de Labs scheer ik me (voor één dag) goed glad, maar in de avond/ochtend voel ik de stoppels al vrij snel weer. De razor/mes/schuim moet echt goed glad kunnen scheren.
- Moet gemakkelijk en snel gaan (ik weet dat dit lastig is maar ik scheer in de ochtend voor het douchen voor het werk)
- Ik heb een gevoelige huid en zou zo min mogelijk irritatie willen.
Hebben jullie, of kan ik ergens, beginnerstips lezen en welke (razor, kwast, mesjes, schuim, etc) adviseren jullie? Ben niet zo van het kopen, proberen en weer wegdoen en zou graag een goede set ineens aanschaffen. Qua scheerschuim gebruik ik nu de Kruidvat eigen merk (...)
na enkele reviews gelezen te hebben kwam ik deze tegen, zou dit een goede beginset zijn ter vervanging van mijn Gillette Labs?
Merkur 38C:
https://www.mannenzaak.nl/products/merkur-38c-double-edge-safety-razor-chroom
Prosaro White sensitive scheercreme:
https://www.mannenzaak.nl/products/proraso-white-sensitive-scheercreme-150-ml
Om mesjes te testen wil ik deze 2 soorten bestellen:
Derby Premium:
https://www.mannenzaak.nl/products/derby-premium-double-edge-scheermesjes-5-stuks
Muhle DE mesjes:
https://www.mannenzaak.nl/products/muhle-double-edge-scheermesjes-10-stuks
http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=918192
Bang zijn, niet nodig. Zolang je in je hoofd houd dat het een leerproces is en de scheertechniek van een Mach 3 anders is als een DE, zeg ik gewoon doen! Go for it! Je hebt niets te verliezen dan een keer met een schrale bakkes rondlopen omdat je een mindere scheerbeurt gehad hebt, klein deukje in t ego hoort erbij. It will buff outtiswat schreef op zondag 17 mei 2026 @ 18:22:
Ik ga het ook maar eens proberen met de King C Gillette, kom van de standaard Mach 3 af. Die gebruik ik nu pakweg 3 jaar. Fijn dat de kop meebeweegt maar scheerresultaat is niet altijd goed.
Moet zeggen dat ik het wel spannend vind, scherper en bang om mij te snijden. Gebeurt bij de Mach 3 namelijk nooit.
Gewoon proberen, zoals al vaker gezegd geen druk zetten.tiswat schreef op zondag 17 mei 2026 @ 18:22:
Ik ga het ook maar eens proberen met de King C Gillette, kom van de standaard Mach 3 af. Die gebruik ik nu pakweg 3 jaar. Fijn dat de kop meebeweegt maar scheerresultaat is niet altijd goed.
Moet zeggen dat ik het wel spannend vind, scherper en bang om mij te snijden. Gebeurt bij de Mach 3 namelijk nooit.
:strip_exif()/f/image/4wff9DpMKqcc6E2TSMFMCuOw.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/0Gi4lFWA92izLkRJ1VdLLo9W.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/7xodtwYbzo99B7quO5D2HG2K.jpg?f=user_large)
En de Edmonton versie, dat is grappige kleurcombo ook!Tommy The Cat schreef op zondag 24 mei 2026 @ 13:00:
Na jaren van sluimering is het zover. Het scheervirus steekt weer de kop op. Verdorie.
Goed. Mijn RazoRock Lupo is een fijn stukje gereedschap, maar ik wil toch uit mijn comfort zone treden en mijn horizon verbreden om nieuwe hoogten te ontdekken.
Onlangs een Karve Bison Edmonton ontvangen en ik ben redelijk onder de indruk van de bouwkwaliteit en hoe goed het mesje is beschermd, maar voor mij werkt deze krabber niet. Ik moet eerlijk toegeven dat de Bison ook niet een echte kans heeft gehad, want na vier scheerbeurten ben ik gestopt. De coating op het materiaal maakt dat de krabber stroef over mijn huid loopt. Alsof je met koud water scheert. Vreselijk vind ik dat. En ja, mijn scheerzeep is goed. (DM bij interesse)
De ss Bison vind ik dan weer te duur, én te zwaar.
Mijn oog is nu gevallen op de Game Changer 1.05, met een titanium handvat. Geduld is vereist.. Echter ik vind de RazoRock handvaten weinig inspirerend, dus ik zoek nog naar iets anders exotisch. Nee niet te gek.
Hier nog leuke tips voor titanium handvaten die geaccepteerd worden door de Game Changer?
:strip_exif()/f/image/w7NdWTOKjDPV7hYervQ0l8Sf.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 55% gewijzigd door Lampuhkap op 28-05-2026 08:12 ]
Mooie dingen!Tommy The Cat schreef op zondag 24 mei 2026 @ 18:56:
Ah de Stando’s had ik nog niet gezien. Ja titanium is wel de voorkeur ivm gewicht. Aluminium lijkt mij dan weer te licht op een ss, en ik vraag mij af of dat aluminium na verloop van tijd gaat slijten.
De mooiste titanium collectie die ik tot nu gevonden heb komt van een Russische maker; Tibam.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Maar nog los van mijn persoonlijke overwegingen, is deze maker sinds de oorlog uit de lucht.
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
Ik verwissel ze om de scheerbeurt.ViezeVis schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 17:02:
Ben ik weer, met een scheervraag. Is het met DE-mesjes ook zo dat wanneer deze wat beginnen te trekken, je ze moet vervangen? Of zijn er andere goede trucjes om erachter te komen wanneer ze vervangen moeten worden. In de OP stond iets over 4-8 scheerbeurten.
En in de OP wordt ook genoemd dat 100 Rapira mesjes 10 euro zouden kosten, maar die kan ik nergens vinden. Zijn er goede websites waar ik (in grotere partij) nu goede mesjes kan halen?
De reviews van deze post: Scheermesjes beschrijving door Harkos - Dubbelzijdige mesjes - Shaving Society komen uit 2016, dus ik weet niet of dat nog heel betrouwbaar is.
Heb jij nou een speciale kast waarin je al deze spullen hebt staan?Lampuhkap schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 17:14:
Ik zal zo ff wat Rapira linkjes dumpen hoor.
Eerst even de SOTD eruit 🤩
En weer met een Timeless van @RoosW , dit keer de open comb [Afbeelding]
Jazeker, meerdere 😁ViezeVis schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 17:15:
[...]
Heb jij nou een speciale kast waarin je al deze spullen hebt staan?
https://barbieredifigaro.nl/index.php?route=journal2/quickview&pid=460ViezeVis schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 17:02:
Ben ik weer, met een scheervraag. Is het met DE-mesjes ook zo dat wanneer deze wat beginnen te trekken, je ze moet vervangen? Of zijn er andere goede trucjes om erachter te komen wanneer ze vervangen moeten worden. In de OP stond iets over 4-8 scheerbeurten.
En in de OP wordt ook genoemd dat 100 Rapira mesjes 10 euro zouden kosten, maar die kan ik nergens vinden. Zijn er goede websites waar ik (in grotere partij) nu goede mesjes kan halen?
De reviews van deze post: Scheermesjes beschrijving door Harkos - Dubbelzijdige mesjes - Shaving Society komen uit 2016, dus ik weet niet of dat nog heel betrouwbaar is.
Zijn deze mesjes qua prijs-kwaliteit nog altijd top? Zelf had ik ook deze nog gevonden (en goedkoper).Lampuhkap schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 17:53:
[...]
https://barbieredifigaro.nl/index.php?route=journal2/quickview&pid=460
iets meer dan een tientje per 100, maar ze zijn er nog!
Geen overduidelijke winnaar hoor ik. Ik denk dat ik gewoon 'iets' probeer, jammere is alleen dat je ze gelijk voor 100 koopt. En de prijs per 5 is absoluut niet gunstig.Lampuhkap schreef op zondag 7 juni 2026 @ 16:30:
de Rapira's zijn, naar mijn weten allemaal nog voor de Russische fabrikaat blokkade.
Astras zijn gewisseld van fabriek, tot zover ik weet en ja, dat merk je wel. Oude lichting vs nieuwe lichting, is de niewue lichting minder.
de Permasharps, geen ervaring van oud naar nieuwe lichting.
En weer 1 met een @RoosW krabber. The Fatip Slant maar niet open comb! Scheert werkelijkwaar fantastisch! Voor een slant, echt soepeltjes!
Mag niet naar het buitenland verzonden worden helaas.Lampuhkap schreef op zondag 14 juni 2026 @ 14:03:
En voor de mensen hier die wel eens EdT's of parfums dragen en zich afvragen, zijn hier scheerzepen van?
https://thirstybadger.ca/shaving-fragrance-homage/
Deze lijst doorspittenGeurtjes, Artisans, naam van de scheerzeep/aftershave sets.
Enjoy
Oh jawel hoorArjantje72 schreef op zondag 14 juni 2026 @ 14:39:
[...]
Mag niet naar het buitenland verzonden worden helaas.
[ Voor 10% gewijzigd door Lampuhkap op 14-06-2026 14:59 ]
met een reis krabber van @RoosW en voor de verandering weer 1 van de Mojo Handcrafts Mojo Baby brushes.
Zo, mijn Mojo kwastje maar eens inwerken. Weer geschoren met de krabber van @RoosW Deze heb ik ookLampuhkap schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 10:19:
[Afbeelding] Zo, mijn Mojo kwastje maar eens inwerken. Weer geschoren met de krabber van @RoosW
Man, wat scheert dat ding lekker!
de tube is de balm de fles is de aftershave splash, de parfum heb ik hier ook, staat dan weer niet op de fotoArjantje72 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 17:06:
[...]
Deze heb ik ook![]()
Maar wat is dat doorzichtige flesje? Ik heb die niet, maar wel een aftershave crème (en de gewone aftershave)
@RoosW krijgt weer de credit voor deze Merkur, duidelijk een oudje, want de afwerking van deze is zo veel beter dan het nieuwe spul!