Bing
“De wereld is een pijpkaneel, elk zuigt eraan en neemt zijn deel”
Telefoons worden ook al doorgeshroven nou aan mij hadden ze een verkeerde ik wil ook een nieuwe
Daarom ben ik niet met jou getrouwd...Roos79 schreef op zondag 17 september 2017 @ 15:10:
Wat hebben die mannen een mazzel dat die vrouwen niet nieuw willen eigenlijk![]()
Telefoons worden ook al doorgeshroven nou aan mij hadden ze een verkeerde ik wil ook een nieuwe
Bing
Bedoel je niet nylon?pdavie2311 schreef op zondag 17 september 2017 @ 14:22:
Originele vinyl van Apple is al binnen! Daar straalt de kwaliteit wel vanaf hoor!
Via Ali moet je een beetje mazzel hebben, maar die rubberen bandjes zijn altijd wel prima. Mijn sportbandje slijt inderdaad wel sneller dan de originele rubberen Apple, maar ach €8 is iets heel anders dan €59...
youtube.com/@hisrep
Jawel de elektronische simkaart in de watch moet gekoppeld worden aan jouw account en natuurlijk ook met internet kunnen verbinden als je telefoon niet in de buurt is. Diverse providers rekenen gewoon kosten voor deze service. Niet per MB voor zover ik weet, maar wel een vast bedrag per maand voor de extra connectie.Vedrano schreef op zondag 17 september 2017 @ 15:18:
Ik zie veel gepraat over cellular kosten bij de Watch 3. Als je onbeperkt bellen en data op je telefoon hebt, dan kan de Watch 3 toch geen extra kosten maken bij cellular gebruik?
Maar goed in Nederland moeten we hier voorlopig nog op wachten. En belangrijker, in elk land heeft de elektronische simkaart weer andere instellingen dus een serieus nadeel in Europa zal zijn dat je met de Duitse Apple Watch geen bereik zal hebben in het Verenigd Koninkrijk. Ook als het straks naar Nederland komt zitten we in Europa met het nadeel dat je dus op vakantie je Apple Watch functionaliteit verliest. Correct me if i'm wrong trouwens want dit is zoals ik de feiten die er nu zijn interepreteer.
[ Voor 29% gewijzigd door DeNachtwacht op 17-09-2017 15:23 ]
youtube.com/@hisrep
Als je het horloge net als ik puur voor de notificaties wilt gebruiken, zou ik ook even verder kijken. Ik heb zelf een paar weken met een Series 2 gelopen. Werkt op zich prima, maar het uiterlijk ging me op een gegeven moment tegenstaan. Het ziet er nou niet uit als een echt robuust horloge ofzo. Ik heb de Apple Watch inmiddels verkocht en nu heb ik de Gear S3 Frontier in gebruik en die voelt een stuk beter en ziet er ook echt uit als een echt horloge. Je kan er ook mee bellen en opnemen en notificaties op bekijken. Ook je agenda kun je inkijken. De bediening werkt heel intuïtief door middel van de roterende bezel.Alexknl schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 16:26:
Ik ben erg geïnteresseerd in de Apple Watch. Dat was ik vorig jaar al, maar heb het toen even laten rusten. Nu zit ik eraan te denken om de Series 3 (zonder LTE uiteraard) te halen. Maar ik gebruik niet alle apps van Apple zelf. Zo gebruik ik meestal Gmail/Spotify/Buienradar/Whatsapp en Google Agenda voor school (puur voor het lesrooster). Voor werk en privé gebruik ik Easy Calendar die wel gelinkt is met de Apple kalender.
Mij lijkt het super fijn om niet altijd mijn grote iPhone 6S+ uit mijn broek te moeten halen, wat ik overigens een perfect formaat vind, alleen soms onhandig. Bijvoorbeeld als je zit, om hem dan uit een strakke broek te halen kan soms wat lastig zijn. Dan zou het echt fijn zijn (wanneer een melding binnen komt, of als ik gebeld wordt) als ik op mijn pols kan zien wat het voor melding is. Ik hoef niet te reageren via mijn watch, als ik maar weet wat voor melding het is, zodat ik dan op dat moment kan beslissen of ik mijn telefoon uit mijn broek haal of dat het kan wachten.
Om maar iets te noemen, in de auto bijvoorbeeld tijdens het rijden, ik wordt gebeld, dan kan ik even op mijn watch kijken of ik langs de weg stop en opneem/terugbel of dat het ook over een uurtje kan als ik op de bestemming gearriveerd ben. Zelfde met whatsapp.
Of op het werk zonder de telefoon uit de broek te halen al even kijken of het belangrijk is of niet, dus telefoon uithalen of negeren.
Wat ik me wel afvraag is het volgende. Je gaat met zo een Watch natuurlijk meer naar je 'horloge' kijken, dan lijkt het toch heel vaak alsof je naar de tijd aan het kijken bent? Dat lijkt me dan wel even wennen of vergt misschien wat aanpassing, dat je niet te vaak op dat ding moet kijken want dan lijkt het alsof je niet geïnteresseerd bent als je bijvoorbeeld in een gesprek bent met mensen of in een groep zit te werken.
Had vandaag even in de winkel gespeeld met de Series 2, dit lijkt me bijvoorbeeld al erg handig om meteen als eerste informatie te zien:
[afbeelding]
Maar ook puur en alleen een simplistische klok ziet er ook goed uit.
Ik ben wel gek op elektronica/gadgets dus het zou wel bij mij passen denk ik, twijfel alleen nog of ik er 400 euro voor over heb
Maar hoe is de synchronisatie en koppeling met een iPhone? Ik denk toch niet dat het hetzelfde is. En mocht straks iets als Apple Pay beschikbaar komen hier dan is dat sowieso ook niet beschikbaar. Ik zelf zou met een iPhone toch voor een Apple Watch gaan; zou ik een Android telefoon hebben dan zou ik idd ook een S3 nemen.bram1984 schreef op zondag 17 september 2017 @ 15:26:
Ik heb zelf een paar weken met een Series 2 gelopen. Werkt op zich prima, maar het uiterlijk ging me op een gegeven moment tegenstaan. Het ziet er nou niet uit als een echt robuust horloge ofzo. Ik heb de Apple Watch inmiddels verkocht en nu heb ik de Gear S3 Frontier in gebruik en die voelt een stuk beter en ziet er ook echt uit als een echt horloge.
youtube.com/@hisrep
Werkt gewoon via bluetooth en gaat verder prima.DeNachtwacht schreef op zondag 17 september 2017 @ 15:31:
[...]
Maar hoe is de synchronisatie en koppeling met een iPhone? Ik denk toch niet dat het hetzelfde is. En mocht straks iets als Apple Pay beschikbaar komen hier dan is dat sowieso ook niet beschikbaar. Ik zelf zou met een iPhone toch voor een Apple Watch gaan; zou ik een Android telefoon hebben dan zou ik idd ook een S3 nemen.
Er zitten uiteraard dingen niet op die je wel met een Watch hebt, maar als het je puur om de notificaties gaat, werkt het uitstekend.
Ook de sport app van Samsung werkt echt uitstekend en is heel overzichtelijk.
Ik geloof wel dat een smartwatch voor mij meer kan betekenen dan alleen een notificatie display.
[ Voor 22% gewijzigd door Alexknl op 17-09-2017 15:58 ]
Dat kan natuurlijk, echter is de Gear S3 geen Android watch, maar draait er Tizen op. Dat werkt een stuk beter dan Android i.c.m. iPhone.Alexknl schreef op zondag 17 september 2017 @ 15:53:
Persoonlijk vind ik die Android watches allemaal lelijk of 'n beetje goedkoop uitzien. Dan heb ik liever een normaal horloge. Die Gear S3 laat me denken aan een G-shock horloge. De Apple Watch is gewoon lekker strak en inderdaad de integratie met iPhone is ook stukken beter.
Ik geloof wel dat een smartwatch voor mij meer kan betekenen dan alleen een notificatie display.
Ik heb dus precies het tegenovergestelde. ik vind de Apple Watch er juist goedkoop en speelgoed-achtig uitzien. Het lijkt ook niet op een horloge.
Klopt! My bad! 8,- ? Zeg maar 6,-...;-)!DeNachtwacht schreef op zondag 17 september 2017 @ 15:14:
[...]
Bedoel je niet nylon?
Via Ali moet je een beetje mazzel hebben, maar die rubberen bandjes zijn altijd wel prima. Mijn sportbandje slijt inderdaad wel sneller dan de originele rubberen Apple, maar ach €8 is iets heel anders dan €59...
Mocht hij met een half jaar weer stuk gaan, bestellen we weer een nieuwe..Misschien kan ik ook wel sporten met het nylon bandje? Ademt ook wel denk ik en met douchen blijft hij mooi schoon!
youtube.com/@hisrep
Verwijderd
Hier dus:DeNachtwacht schreef op zondag 17 september 2017 @ 17:08:
Maar helaas is er geen beta profile voor watchOS te downloaden tenzij je voor €99 per jaar lid bent van het developer program en dat gaat me dan weer wat ver...
https://www.igeeksblog.co...ithout-developer-account/
Gisteren op mijn uurwerk gezet.
Top! Ik ben van oudsher gewend de Gold Master (GM) op mijn device te installeren. GM is in 95 van de 100 gevallen de final release (tenzij ze nog heel serieuze bugs vinden) en je hebt met downloaden nog geen last van een langzame server omdat heel de wereld wil downloaden. Tegenwoordig is dat eigenlijk niet echt meer een issue sinds de cloud, maar het is stiekem toch altijd weer leuk voor de grote massa uit te zijnVerwijderd schreef op zondag 17 september 2017 @ 17:21:
[...]
Hier dus:
https://www.igeeksblog.co...ithout-developer-account/
Gisteren op mijn uurwerk gezet.
youtube.com/@hisrep
Verwijderd
Lees forumposts en je weet hetJustin_ schreef op zondag 17 september 2017 @ 19:47:
Gaat een US cellular versie hier ook werken?
Interessant! Ik vind de s3 er ook mooier uitzien dan de AW puur omdat het meer op een horloge lijkt. Ik had echter ook overal gelezen dat de sync met iOS matig was en je niet alle functies kon gebruiken. Daarnaast scheen er maar een handje vol apps te kunnen installeren te zijn via iOS Samsung app market in tegenstelling tot de Android Samsung app market. Heb je daar geen last van?bram1984 schreef op zondag 17 september 2017 @ 16:03:
[...]
Dat kan natuurlijk, echter is de Gear S3 geen Android watch, maar draait er Tizen op. Dat werkt een stuk beter dan Android i.c.m. iPhone.
Ik heb dus precies het tegenovergestelde. ik vind de Apple Watch er juist goedkoop en speelgoed-achtig uitzien. Het lijkt ook niet op een horloge.
Anderzijds geven de meeste mensen hier aan ook geen third party apps te gebruiken op AW
De S3 aan iOS werkt opzich oke maar is meer als een pebble, je hebt notificaties, kunt muziek bedienen en ziet beperkt je agenda. Het gaat absoluut niet zo ver als een watch kwa synchronisatie. Of je dat nodig hebt is natuurlijk een tweede.The Inquisitor schreef op zondag 17 september 2017 @ 19:48:
[...]
Interessant! Ik vind de s3 er ook mooier uitzien dan de AW puur omdat het meer op een horloge lijkt. Ik had echter ook overal gelezen dat de sync met iOS matig was en je niet alle functies kon gebruiken. Daarnaast scheen er maar een handje vol apps te kunnen installeren te zijn via iOS Samsung app market in tegenstelling tot de Android Samsung app market. Heb je daar geen last van?
Anderzijds geven de meeste mensen hier aan ook geen third party apps te gebruiken op AW
Ik had een half jaar een S3 en was opzich wel tevreden, het scherm is mooi maar de afwerking van de kast haalt het niet bij een watch naar mijn mening. Na 4 maanden begon mijn ring wat los te zitten en werd het standaard bandje wat lelijk.
Wel kreeg ik over de S3 best wat complimenten, terwijl ik dat met mijn watch SS met Link bracelet nooit kreeg. Mensen vind het een mooi ding, misschien niet bekangrijk in gebruik maar als je echt opzoek bent naar een klokje wat eruit ziet als een horloge wel een mooie bevestiging.
My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans
De belangrijkste nieuwe functie in watchcOS4 voor mij is het kunnen bundelen van Workouts.Alexknl schreef op zondag 17 september 2017 @ 18:02:
Nieuwe/aangepaste functies/uiterlijk in WatchOS 4 zien er goed uit! Sommige zijn echt beter zoals duidelijkere menu's bijvoorbeeld. Begin wel warm te worden voor een Apple Watch
Kan nu tijdens het fitnessen diverse workouts starten die als één grote workout tellen. Ideaal.
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
youtube.com/@hisrep
De sync is echt prima. Gewoon via bluetooth connecten en in de Samsung app laten verbinden en je hebt er geen omkijken meer naar.The Inquisitor schreef op zondag 17 september 2017 @ 19:48:
[...]
Interessant! Ik vind de s3 er ook mooier uitzien dan de AW puur omdat het meer op een horloge lijkt. Ik had echter ook overal gelezen dat de sync met iOS matig was en je niet alle functies kon gebruiken. Daarnaast scheen er maar een handje vol apps te kunnen installeren te zijn via iOS Samsung app market in tegenstelling tot de Android Samsung app market. Heb je daar geen last van?
Bepaalde apps zijn er inderdaad niet, maar anderen weer wel. Zo is er geen mail app (maar die mis ik persoonlijk ook niet echt), maar er is bijvoorbeeld wel weer een Nu.nl app.
Ook hoe ze widgets hebben gedaan werkt veel beter dan in watchOS, vind ik. Je kunt gewoon de bezel naar rechts draaien en komt dan in je widgets terecht, waarbij je 4 apps per pagina kwijt kan, inclusief snelbellen naar favoriete contacten.
@Donstil In hoeverre vind je de agenda van de Gear beperkt? Wellicht heb ik iets over het hoofd gezien, maar mijn Apple Watch agenda ging maar 6/7 dagen vooruit? De Gear gaat 2 weken vooruit en vind ik bovendien overzichtelijker om in te kijken.
Standaard bandje heb ik overigens meteen vervangen voor een lederen blauwe band (merk Samsung voor maar € 29,95).
nee, ondersteunt niet alle LTE frequenties.Justin_ schreef op zondag 17 september 2017 @ 19:47:
Gaat een US cellular versie hier ook werken?
En wordt hier ook nog eens bevestigd voor zover ik het juist heb.boosterbosch schreef op maandag 18 september 2017 @ 10:57:
[...]
nee, ondersteunt niet alle LTE frequenties.
inderdaad. Dat de watch niet kan roamen vind ik wel jammer persoonlijkJelliuz schreef op maandag 18 september 2017 @ 16:45:
[...]
En wordt hier ook nog eens bevestigd voor zover ik het juist heb.
Ik heb m'n eerste (smart)Watch 3 besteld en wordt aanstaande vrijdag geleverd. Ik vermoed dat ik wel kan roamen via m'n iPhone?boosterbosch schreef op maandag 18 september 2017 @ 17:01:
[...]
inderdaad. Dat de watch niet kan roamen vind ik wel jammer persoonlijk
De Duitse versie zal wel werken zodra er ondersteuning vanuit de providers komt.Dnc1n schreef op maandag 18 september 2017 @ 17:06:
Maar zou de duitse LTE versie ook niet in de toekomst gebruikt kunnen worden met een esim uit nederland? Want kwa 4g frequenties is het in Nederland hetzelfde. Ik vind het persoonlijk jammer dat de LTE loze versie geen keramische onderkant heeft en geen 16GB geheugen heeft. Opzich is het prijsverschil van 80 euro wel te overzien maar om dan nooit LTE te kunnen gebruiken een beetje jammer.
Ufff, bedankt voor deze info! Dit is toch wel jammer; waarschijnlijk om de prijs te drukken. Ik vond het zo'n goede move dat ze de Series 2 across the board een keramische back hadden gegeven. Nu ga ik sowieso voor een LTE model gaan zodra die hier (BE) beschikbaar zijn.Dnc1n schreef op maandag 18 september 2017 @ 17:06:
Ik vind het persoonlijk jammer dat de LTE loze versie geen keramische onderkant heeft en geen 16GB geheugen heeft.
N.b.: Had vorig jaar een Series 2 besteld maar teruggestuurd omdat ik na een paar dagen dragen merkte dat het niets voor mij was. Ondertussen ben ik een fervent loper geworden en zie ik de waarde van een sportgeoriënteerd horloge wel in. En daar ik al diep in het ecosysteem van Apple zit én hun spullen graag gebruik is de Apple Watch mijn enige serieuze kandidaat. Anyway, ben benieuwd!!
Dat is mooi! Heb je daar ook een bron van?MelvinW schreef op maandag 18 september 2017 @ 17:17:
[...]
De Duitse versie zal wel werken zodra er ondersteuning vanuit de providers komt.
Ik heb quotes van Apple voorbij zien komen waarin expliciet gezegd wordt dat het niet kan. Dus ff goed checken of klantenservice bellen zou ik zeker aanraden voor iedereen die dit overweegt.MelvinW schreef op maandag 18 september 2017 @ 17:17:
[...]
De Duitse versie zal wel werken zodra er ondersteuning vanuit de providers komt.
youtube.com/@hisrep
Nee want in NL komt de cellulair nog niet.Jelliuz schreef op maandag 18 september 2017 @ 17:03:
[...]
Ik heb m'n eerste (smart)Watch 3 besteld en wordt aanstaande vrijdag geleverd. Ik vermoed dat ik wel kan roamen via m'n iPhone?
Hij maakt natuurlijk contact met je iPhone maar ermee bellen en de sim kaart van je telefoon gebruiken nee dat nog niet.
Het staat er een beetje krom dus weet niet precies wat je bedoelt maar bellen kan gewoon wel. Alleen bellen zonder iPhone dat kan niet. Zolang een iPhone in de buurt blijft is de ervaring hetzelfde (Al is data misschien iets sneller op de 4g versie)Roos79 schreef op maandag 18 september 2017 @ 19:16:
Hij maakt natuurlijk contact met je iPhone maar ermee bellen en de sim kaart van je telefoon gebruiken nee dat nog niet.
met lucht & diepte meters
[ Voor 20% gewijzigd door Njay op 18-09-2017 19:32 ]
PSN: NjayNL | Star Citizen Referal code | Oculus Quest
Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD
De frequenties die in Nederland worden gebruikt worden ondersteund door de Apple Watch. Dat is het enige wat belangrijk is. Het is aan de providers om verdere ondersteuning te bieden.Dnc1n schreef op maandag 18 september 2017 @ 19:06:
[...]
Dat is mooi! Heb je daar ook een bron van?
Om 4G op de Apple Watch te kunnen gebruiken heb je alleen een telefoonabonnement met eSIM-ondersteuning nodig. Daarbij wordt de SIM in je iPhone gekloond op de Apple Watch en heb je dus ook hetzelfde telefoonnummer. Geen enkele provider in Nederland ondersteunt dit nog.
Het is niet mogelijk om een Duits abonnement te nemen om het vervolgens in Nederland te gaan gebruiken. De Apple Watch ondersteunt namelijk geen roaming. Het is wel mogelijk om een Duitse Apple Watch mee te nemen naar bijvoorbeeld Frankrijk, waar er wel providers zijn met eSIM ondersteuning. Je moet dan echter wel een Frans abonnement afsluiten. De Apple Watch is dus overal te gebruiken, maar voor 4G heb je een lokaal abonnement nodig.
Zodra de providers in Nederland de Apple Watch omarmen zal Apple exact hetzelfde model als in andere Europese landen gaan verkopen. Als je dan al een Duits model hebt is het een kwestie van je abonnement koppelen en klaar.
Als je de eerste zin meepakt Nee we krijgen nog geen cellulair dan is het toch duidelijker.Donstil schreef op maandag 18 september 2017 @ 19:21:
[...]
Het staat er een beetje krom dus weet niet precies wat je bedoelt maar bellen kan gewoon wel. Alleen bellen zonder iPhone dat kan niet. Zolang een iPhone in de buurt blijft is de ervaring hetzelfde (Al is data misschien iets sneller op de 4g versie)
Maar je kan de Apple watch in nl nog niet als stand alone gebruiken.
Zo beter?
Zou een mooie duikcomputer zijn wellicht een beetje een klein scherm maar als je zou kunnen swipen onderwater top !winwiz schreef op maandag 18 september 2017 @ 19:37:
Misschien werkt het ook wel onderwater. Zodra hij voelt dat hij onder water is dat dan de schaal verdeling zich aanpast. 10M is 1 atm. Verbinding met de buitenlucht/waterdruk is er immers toch al en hij is ontworpen tot 50 meter onder water dus die sensor moet er tegen kunnen.
PSN: NjayNL | Star Citizen Referal code | Oculus Quest
Verder vind ik de, maak een foto met je iPhone, door op de watch op een knopje te drukken, best geinig. Ik wist niet dat dat kon toen ik em kocht. Ik gebruik em ook op de Apple Tv en als ik muziek heb opstaan via n bluetooth boxje. Even pauzeren, volgende aflevering etc. Zonder dat je de afstandsbediening moet zoeken of je telefoon.
En heel handig; 1 druk op de knop en je iPhone begint te piepen. Bepaard een hoop tijd als je 3 keer per dag je telefoon kwijt bent.
MacBook Pro Retina 2015 | iPhone XR | iPad 2018 | Time Capsule | Apple TV 4th gen | Apple Watch Series 2 | AirPods
Net zo groot scherm als je iPhone SEiPhoneSE schreef op maandag 18 september 2017 @ 22:28:
Ik heb me ook weer laten verleiden, vrijdag komt hij binnen: Apple Watch Series 3 42MM spacegrijs aluminium, zwart sportbandje.
Verwijderd
Denk persoonlijk niet dat het verschil in prijs heel groot gaat worden tussen die 2 watches.Sbakker1982 schreef op maandag 18 september 2017 @ 23:30:
Is de 3 het waard als je de 4g funcs niet hoeft? Of kan ik dan beter op een prijsdrop van de 2 wachten?
Voor de rest is het persoonlijk denk ik, pratende siri vind ik zelf niet zo boeiend, maar de mogelijkheid om draadloos te laden icm iPhone 8 of iPhone X is dan wel weer handig.
Ik zou zeker weten voor de 3 gaan, of het de moeite waard is om te upgraden van 2 naar 3 is een ander verhaal. Al ga ik het wel doen
Nice, daar ga je imo geen spijt van krijgeniPhoneSE schreef op maandag 18 september 2017 @ 22:28:
Ik heb me ook weer laten verleiden, vrijdag komt hij binnen: Apple Watch Series 3 42MM spacegrijs aluminium, zwart sportbandje.
[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 18-09-2017 23:38 ]
Dus...bedankt Roos voor de reactie. Maar met 'roaming' bedoel ik internet/mobiele data in het buitenland. Ik woon in België. Als ik Nederland bezoek (regelmatig) vroeg ik me af of ik via mijn iPhone (die dan gaat roaming) ook een dataverbinding zal blijven hebben op m'n iWatch 3. Niet stand-alone weliswaar, maar via de iPhone.Roos79 schreef op maandag 18 september 2017 @ 20:18:
[...]
Als je de eerste zin meepakt Nee we krijgen nog geen cellulair dan is het toch duidelijker.
Maar je kan de Apple watch in nl nog niet als stand alone gebruiken.
Zo beter?
1.Gebruik je Siri bewust in het Engels of kan de Nederlandstalige Siri nog niet om met boodschappenlijstjes?AppleFangirl schreef op maandag 18 september 2017 @ 21:54:
Ik zelf gebruik de Apple Watch ook als n soort van persoonlijke assistent. Ik vind het niet raar om opdrachten aan de watch te geven. Terwijl ik daar voorheen mn iPhone niet voor ging pakken. Dus ik gebruik veel 'remind me of blabla', 'set a timer for ... minutes'. Maar ook 'add milk to my list of groceries'. Ik bedoel, als ik in de koelkast kijk en ik zie dat de eieren op zijn, ga ik niet naar mn telefoon lopen en zeggen, hey siri etc. Maar dat horloge heb je altijd om, en dan doe ik dat dus wel.
Verder vind ik de, maak een foto met je iPhone, door op de watch op een knopje te drukken, best geinig. Ik wist niet dat dat kon toen ik em kocht. Ik gebruik em ook op de Apple Tv en als ik muziek heb opstaan via n bluetooth boxje. Even pauzeren, volgende aflevering etc. Zonder dat je de afstandsbediening moet zoeken of je telefoon.
En heel handig; 1 druk op de knop en je iPhone begint te piepen. Bepaard een hoop tijd als je 3 keer per dag je telefoon kwijt bent.
2. Het gebruik op de Apple TV, hoe werkt dat dan? Kan je je Watch volledig als remote gebruiken, dus ook tijdens het gebruik van bv. Netflix of Spotify?
Sorry - eerste Watch gekocht en ben me de mogelijkheden aan het proberen voorstellen wat ik er mee zou kunnen doen
De watch heeft gewoon een volledige Remote app voor Apple TV inderdaad. Systeem breed ongeacht de app, swipen, tappen, etc.Jelliuz schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 08:23:
[...]
1.Gebruik je Siri bewust in het Engels of kan de Nederlandstalige Siri nog niet om met boodschappenlijstjes?
2. Het gebruik op de Apple TV, hoe werkt dat dan? Kan je je Watch volledig als remote gebruiken, dus ook tijdens het gebruik van bv. Netflix of Spotify?
Sorry - eerste Watch gekocht en ben me de mogelijkheden aan het proberen voorstellen wat ik er mee zou kunnen doen
Ik ook leg hem te vaak weer ergens neer en dat ik later denk waar ligt dat ding nou toch.AppleFangirl schreef op maandag 18 september 2017 @ 21:54:
En natuurlijk ook zonder watch had ik hem heus gevonden maar lang niet zo snel
Dat is andere roaming dan ik dachtJelliuz schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 08:13:
[...]
Dus...bedankt Roos voor de reactie. Maar met 'roaming' bedoel ik internet/mobiele data in het buitenland. Ik woon in België. Als ik Nederland bezoek (regelmatig) vroeg ik me af of ik via mijn iPhone (die dan gaat roaming) ook een dataverbinding zal blijven hebben op m'n iWatch 3. Niet stand-alone weliswaar, maar via de iPhone.
Maar dat kan wel je blijft de weer app ed gewoon up to date zien en ook berichtjes ed komen gewoon binnen.
Excuus
Fotonerd
Hier had ik niet eens over na gedacht, maar dat klinkt als een mooie feature. Zeker aangezien ik van plan ben om een aTV (4) te kopen.xoniq schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 08:42:
[...]
De watch heeft gewoon een volledige Remote app voor Apple TV inderdaad. Systeem breed ongeacht de app, swipen, tappen, etc.
Word de remote automatisch geïnstalleerd? Want heb een Apple tv 4 en watch series 0, maar de remote app staat wel op mijn iPhone naar niet op de watch (ook niet in de lijst waarbij ik ben nog kan installeren)xoniq schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 08:42:
[...]
De watch heeft gewoon een volledige Remote app voor Apple TV inderdaad. Systeem breed ongeacht de app, swipen, tappen, etc.
Hmm vreemd, volgens mij is het gewoon een verlengstuk van de iPhone 'Remote'-app. Hier draait ie ook op een series 0.Tinusvolkel schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 09:43:
[...]
Word de remote automatisch geïnstalleerd? Want heb een Apple tv 4 en watch series 0, maar de remote app staat wel op mijn iPhone naar niet op de watch (ook niet in de lijst waarbij ik ben nog kan installeren)
dat lukt inderdaad wel, enkel stand-alone zal niet werken. Nu denk ik persoonlijk dat dit momenteel enkel softwarematig is gedaan zodat mensen uit bvb Nederland en België er geen gaan kopen in Duitsland en het dan zo gebruiken.Jelliuz schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 08:13:
[...]
Dus...bedankt Roos voor de reactie. Maar met 'roaming' bedoel ik internet/mobiele data in het buitenland. Ik woon in België. Als ik Nederland bezoek (regelmatig) vroeg ik me af of ik via mijn iPhone (die dan gaat roaming) ook een dataverbinding zal blijven hebben op m'n iWatch 3. Niet stand-alone weliswaar, maar via de iPhone.
Zou het persoonlijk fijn vinden moest ik op vakantie in Spanje mijn iPhone gewoon in de safe kon laten liggen en dan enkel mijn watch aan kon houden aan het zwembad.
Wat is de beste protector die ook tijdens zwemmen blijft zitten?
Ultimate Shield! By Far! Komt uit de UK volgens mij, ook al eentje weer besteld die vanaf dag 1 op mijn series 3 gaat.Motjes schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 11:55:
Ik heb een vraag over screen protectors:
Wat is de beste protector die ook tijdens zwemmen blijft zitten?
Momenteel staat de watch nog te koop van 469,00 euro.
Op de vraag wat de verwachte verkoopprijs wordt van de series 2 na release van de series 3 aankomende vrijdag. Hij dacht dat de prijs van een nieuwe series 2 ongeveer op 325 zal uitkomen.
Ik twijfel dus momenteel of ik voor een nieuwe 3 ga of een nieuwe 2. Los van de processor, hoogtemeter en de helderheid zijn er niet echt noemenswaardige verschillen toch?
Moeilijk moeilijk wat een luxe probleem
Gadgets fan
De weg naar 400 euro is een stuk kleiner. Persoonlijk zou ik niet eens twijfelen om gewoon de series 3 te halen (heb ik in dit geval ook gedaan). Kan natuurlijk niet bij iedereen in de portemonnee kijken.johanm3 schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 12:05:
Van de week bij mediamarkt gevraagd naar de verkoopprijs van de series 2 die momenteel nog gehanteerd wordt.
Op de vraag wat de verwachte verkoopprijs wordt van de series 2 na release van de series 3 aankomende vrijdag. Hij dacht dat de prijs van een nieuwe series 2 ongeveer op 325 zal uitkomen.
Ik twijfel dus momenteel of ik voor een nieuwe 3 ga of een nieuwe 2. Los van de processor, hoogtemeter en de helderheid zijn er niet echt noemenswaardige verschillen toch?
Verwijderd
Draadloos opladen is ook nog een feature van de 3. Wel leuk icm nieuwe iPhonejohanm3 schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 12:05:
Van de week bij mediamarkt gevraagd naar de verkoopprijs van de series 2 die momenteel nog gehanteerd wordt.
Voor de rest is dat het wel zo een beetje, oh ja en pratende siri volgens mij is ook nog een verschilletje.
Oja, siri die terugpraat is er nu bijgekomen. Via je watch/siri opdrachten geven was al een mogelijkheid toch?Verwijderd schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 12:07:
[...]
Draadloos opladen is ook nog een feature van de 3. Wel leuk icm nieuwe iPhone
Voor de rest is dat het wel zo een beetje, oh ja en pratende siri volgens mij is ook nog een verschilletje.
En dat draadloos opladen is toch altijd al een functie geweest van de watch?
Verschil is niet heel groot met series 3 qua prijs, mits dat ongeveer de nieuwe prijs wordt van de series 2.
Misschien toch maar gewoon de 3 bestellen...;). Paar baco's minder bestellen voor een maandje...
[ Voor 17% gewijzigd door johanm3 op 19-09-2017 12:10 ]
Gadgets fan
Verwijderd
Je kan al wel siri opdrachten geven d.m.v. van je watch, het antwoord staat dan op je scherm. Met de series 3 praat siri nu terug. En ja, het draadloos opladen is al een functie van de watch, maar is nu veranderd naar Qi, zoals de nieuwe iPhone 8 en X. conclussie: Je kan zo een Qi lader aanschaffen en daar je iPhone + watch tegelijkertijd laden.johanm3 schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 12:09:
[...]
Oja, siri die terugpraat is er nu bijgekomen. Via je watch/siri opdrachten geven was al een mogelijkheid toch?
En dat draadloos opladen is toch altijd al een functie geweest van de watch?
Draadloos opladen doen ze allemaal, vanaf Serie 0Verwijderd schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 12:07:
[...]
Draadloos opladen is ook nog een feature van de 3. Wel leuk icm nieuwe iPhone
Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD
Verwijderd
Niet met Qi. Probeer je watch 2 maar eens op te laden icm iPhone 8/iPhone Xwinwiz schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 12:22:
[...]
Draadloos opladen doen ze allemaal, vanaf Serie 0
Dat was de stelling niet, er stond dat het voordeel van Series 3 draadloos opladen is. Dat is dus niet zo, elke Apple Watch kan draadloos opladen.Verwijderd schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 12:22:
[...]
Niet met Qi. Probeer je watch 2 maar eens op te laden icm iPhone 8/iPhone X
Verwijderd
Oke, je had ook me post daarna kunnen lezen:winwiz schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 12:25:
[...]
Dat was de stelling niet, er stond dat het voordeel van Series 3 draadloos opladen is. Dat is dus niet zo, elke Apple Watch kan draadloos opladen.
Verwijderd schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 12:10:
[...]
Je kan al wel siri opdrachten geven d.m.v. van je watch, het antwoord staat dan op je scherm. Met de series 3 praat siri nu terug. En ja, het draadloos opladen is al een functie van de watch, maar is nu veranderd naar Qi, zoals de nieuwe iPhone 8 en X. conclussie: Je kan zo een Qi lader aanschaffen en daar je iPhone + watch tegelijkertijd laden.
Geldt dat ook voor Apple's nieuwe Airpower mat?Verwijderd schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 12:25:
[...]
Oke, je had ook me post daarna kunnen lezen:
[...]
Het is weer bijna September 2026 :)
Verwijderd
wablief?Jaymone schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 14:26:
[...]
Geldt dat ook voor Apple's nieuwe Airpower mat?
Kreeg de indruk dat alle watches op Apple's Eigen Airpower mat wel werkt namelijk
Verwijderd
Was dat maar waarJaymone schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 14:39:
[...]
Kreeg de indruk dat alle watches op Apple's Eigen Airpower mat wel werkt namelijk
Ik zit eraan te denken om mijn watch series 2 weg te geven aan me vriendin, zodat ik toch kan upgraden naar de 3. Draadloos laden is namelijk wel super chill voor luie mensen zoals ik. Gewoon alles op 1 mat/pad/lader/whatever en klaar.
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 19-09-2017 14:43 ]
https://www.macworld.com/...ures-specs-price-faq.htmlVerwijderd schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 14:43:
[...]
Was dat maar waar![]()
Ik zit eraan te denken om mijn watch series 2 weg te geven aan me vriendin, zodat ik toch kan upgraden naar de 3. Draadloos laden is namelijk wel super chill voor luie mensen zoals ik. Gewoon alles op 1 mat/pad/lader/whatever en klaar.
Verwijderd
Huh, dat is vreemd. Ik meen verschillende malen gelezen te hebben, en ja ook hier, dat dit niet werkt op de watch series II. Als dit wel werkt, ben ik echt super blij.
https://www.reddit.com/r/...w1av/qi_charging_w_watch/
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 19-09-2017 14:57 ]
Hier ook! Al bijna een uur bezig. iOS11 was in 3 minuten binnen...Sinus_rhythm schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 20:32:
Wat duurt WatchOS4 lang om te downloaden zeg..
Ik heb dat vorige week met de GM lekker 's nachts laten doen. De Watch updaten is sowieso een verschrikkelijk traag proces. Dat is het grote probleem. Alles moet via Bluetooth overgepompt worden.Sinus_rhythm schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 20:32:
Wat duurt WatchOS4 lang om te downloaden zeg..
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Tenzij je je iPhone (en dus Watch) tijdelijk aan een 2.4GHz netwerk hangt. Snel is dan nog steeds anders, maar vlotter loopt het hier nu wel.Rivanov schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 20:50:
[...]
Ik heb dat vorige week met de GM lekker 's nachts laten doen. De Watch updaten is sowieso een verschrikkelijk traag proces. Dat is het grote probleem. Alles moet via Bluetooth overgepompt worden.
Nee Siri kan gewoon in het Nederlands hoor. Maar ik vind zelf Engels makkelijker. Dat is denk ik een persoonlijk dingetje. Mn MacBook staat ook op Engels ipv Nederlands. Ik spreek veel Engels zowel werk als privé. En sommige 'opdrachten' weet ik ook niet zo handig in het Nederlands.Jelliuz schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 08:23:
[...]
1.Gebruik je Siri bewust in het Engels of kan de Nederlandstalige Siri nog niet om met boodschappenlijstjes?
Tweede vraag. Op de Apple Watch kun je de remote app voor de Apple TV zetten. Heel handig is het niet maar voor dingen als pauzeren, volgende, terug etc gaat dat prima. Ik gebruik het best vaak.
Idem voor muziek luisteren op Apple Music.
MacBook Pro Retina 2015 | iPhone XR | iPad 2018 | Time Capsule | Apple TV 4th gen | Apple Watch Series 2 | AirPods
De series 2 en 1 laden toch ook draadloos op, of bedoel je wat anders? Die mooie visualisaties leken me meer een software dingetje. Of heb ik iets gemist?Verwijderd schreef op maandag 18 september 2017 @ 23:34:
[...]
Denk persoonlijk niet dat het verschil in prijs heel groot gaat worden tussen die 2 watches.
Voor de rest is het persoonlijk denk ik, pratende siri vind ik zelf niet zo boeiend, maar de mogelijkheid om draadloos te laden icm iPhone 8 of iPhone X is dan wel weer handig.
Verwijderd
Dit gaat om QiAppleFangirl schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 21:49:
[...]
De series 2 en 1 laden toch ook draadloos op, of bedoel je wat anders? Die mooie visualisaties leken me meer een software dingetje. Of heb ik iets gemist?
Vroegah ging ik dan Mn iPad pakken. Maar dan duurt het ook nog best even voor ie alles gevonden heeft via 'find my iPhone'. (Siri vragen waar je telefoon is gaat wel vlotter.) Dus dit gaat wel sneller. Laatst was ik trouwens Mn watch kwijt, ook handig dat je die kan zoeken.Roos79 schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 08:46:
[...]
Ik ook leg hem te vaak weer ergens neer en dat ik later denk waar ligt dat ding nou toch.
En natuurlijk ook zonder watch had ik hem heus gevonden maar lang niet zo snel.
Maar toen ik een keer mn ereader kwijt was dacht ik echt....ja....hmm..., die moet ik echt gaan zoeken... Kortom; dag later pas terug gevonden toen ik het al soort van opgegeven had.
En, dit zal wel echt een vrouwending zijn. Ik kijk regelmatig op de Apple Watch of ik mn telefoon wel mee neem. Want dan staat er netjes 'connected'. Laatst had ik mn iPhone ergens laten liggen. Toen ik thuis kwam dacht ik ineens, heb ik nou mn telefoon wel meegenomen? Keek op de Watch, daar stond 'connected' met daarnaast een iCloud wolkje. Sja....connected via WiFi, dus ik wist genoeg.
Als je iPhone niet in de buurt is kan je dat ook zien bovenin door dat rode iPhone icoontje met een streep er door. Ik had laatst mn telefoon bij mn ouders laten liggen aan de lader, en stond voor een gesloten deur, zonder bel, terwijl ze boven wonen. Dus ik zo dicht mogelijk tegen de deur staan tot m'n watch verbinding maakte met mijn iPhone die daar binnen was, en toen gebeld via m'n watch :-P (tsja je moet toch wat zonder GSM verbinding).AppleFangirl schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 22:17:
[...]
Vroegah ging ik dan Mn iPad pakken. Maar dan duurt het ook nog best even voor ie alles gevonden heeft via 'find my iPhone'. (Siri vragen waar je telefoon is gaat wel vlotter.) Dus dit gaat wel sneller. Laatst was ik trouwens Mn watch kwijt, ook handig dat je die kan zoeken.
Maar toen ik een keer mn ereader kwijt was dacht ik echt....ja....hmm..., die moet ik echt gaan zoeken... Kortom; dag later pas terug gevonden toen ik het al soort van opgegeven had.
En, dit zal wel echt een vrouwending zijn. Ik kijk regelmatig op de Apple Watch of ik mn telefoon wel mee neem. Want dan staat er netjes 'connected'. Laatst had ik mn iPhone ergens laten liggen. Toen ik thuis kwam dacht ik ineens, heb ik nou mn telefoon wel meegenomen? Keek op de Watch, daar stond 'connected' met daarnaast een iCloud wolkje. Sja....connected via WiFi, dus ik wist genoeg.
Ja precies, die bedoel ik dus. Soms stap ik in de auto en denk ik, 'Heb ik nou mn telefoon wel bij me..?'. Ipv dan mn tas te gaan door graaien, kijk ik dan op mn Watch. Of laat em 1 keer 'pingen'. Als ik dan dat groene telefoon icoontje zie, dan weet ik dat mn telefoon in de buurt is.xoniq schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 22:31:
[...]
Als je iPhone niet in de buurt is kan je dat ook zien bovenin door dat rode iPhone icoontje met een streep er door. Ik had laatst mn telefoon bij mn ouders laten liggen aan de lader, en stond voor een gesloten deur, zonder bel, terwijl ze boven wonen. Dus ik zo dicht mogelijk tegen de deur staan tot m'n watch verbinding maakte met mijn iPhone die daar binnen was, en toen gebeld via m'n watch :-P (tsja je moet toch wat zonder GSM verbinding).
Leuk voorbeeld trouwens.
KIA EV3 GT-Line LR iPhone 17 Pro MacBook Air M4 iMac M4 iPad mini 6 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Pro 2 & Max
Ja hier half uurtje a 45 minuten ofzo.THE_BASE schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 22:55:
Zo. Na 3 uur is installeren van watchOS 4 gelukt. Dat moet toch sneller kunnen...
Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)
Zit qi in de watch?
Nergens gezien, die airpower die txt komt heeft vast de bestaande oplossing van de watch in zich...
Verwijderd
https://www.iculture.nl/apple-accessoires/airpower/
Neen, ook de airpower mat werkt niet met de apple watch 2
Verwijderd
Je hebt gelijk inderdaad. Wat vreemd, ik was er van overtuigd dat hij met Qi werkte omdat hij met de Airpower. Excuusboefje79 schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 22:58:
[...]
Zit qi in de watch?
Nergens gezien, die airpower die txt komt heeft vast de bestaande oplossing van de watch in zich...
Ik lees het idd..jammer maar niets aan te doenVerwijderd schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 23:58:
[...]
https://www.iculture.nl/apple-accessoires/airpower/
Neen, ook de airpower mat werkt niet met de apple watch 2
Verwijderd
Vind het wel zonde om m'n watch te upgraden naar de 3 voor alleen dit. Oh, en die mat gaat ook nog flink wat kostenJaymone schreef op woensdag 20 september 2017 @ 10:07:
[...]
Ik lees het idd..jammer maar niets aan te doen
Die mat is niet direct verplicht. Je kan ook bijv. bij de IKEA een Qi lader halen die je in je bureau kunt inbouwen. Dan kan je daar gewoon je horloge op leggen. Het gaat erom als het de Qi-standaard ondersteund, dan kan het overweg met alle draadloze laders. Watch 0, 1 en 2 hebben niet de Qi-standaard, maar een eigen implementatie van Apple.Verwijderd schreef op woensdag 20 september 2017 @ 10:08:
[...]
Vind het wel zonde om m'n watch te upgraden naar de 3 voor alleen dit. Oh, en die mat gaat ook nog flink wat kostenEen overweging voor in de toekomst.
Om alleen daarom up te graden vind ik ook zonde, als je de series 2 hebtVerwijderd schreef op woensdag 20 september 2017 @ 10:08:
[...]
Vind het wel zonde om m'n watch te upgraden naar de 3 voor alleen dit. Oh, en die mat gaat ook nog flink wat kostenEen overweging voor in de toekomst.
Verwijderd
Klopt helemaal, excuseer, ik bedoelde meer dat het mij handig lijkt om alles op 1 mat te hebben, maar aangezien de Watch II dat niet ondersteund heeft het voor mij nu nog geen nut om zo een ding te bestellen.xoniq schreef op woensdag 20 september 2017 @ 10:28:
[...]
Die mat is niet direct verplicht. Je kan ook bijv. bij de IKEA een Qi lader halen die je in je bureau kunt inbouwen. Dan kan je daar gewoon je horloge op leggen. Het gaat erom als het de Qi-standaard ondersteund, dan kan het overweg met alle draadloze laders. Watch 0, 1 en 2 hebben niet de Qi-standaard, maar een eigen implementatie van Apple.
Ik heb zelf de Watch 0, en zelfs ik heb nog geen reden om te upgraden, werkt nog prima. Wie weet over een tijdje eens kijken.Verwijderd schreef op woensdag 20 september 2017 @ 10:30:
[...]
Klopt helemaal, excuseer, ik bedoelde meer dat het mij handig lijkt om alles op 1 mat te hebben, maar aangezien de Watch II dat niet ondersteund heeft het voor mij nu nog geen nut om zo een ding te bestellen.
Verwijderd
Is ook niet nodig imo, ik kijk nog even en anders hou ik mijn huidige, is niks mis meexoniq schreef op woensdag 20 september 2017 @ 10:34:
[...]
Ik heb zelf de Watch 0, en zelfs ik heb nog geen reden om te upgraden, werkt nog prima. Wie weet over een tijdje eens kijken.
Verwijderd
Ik ga er vanuit dat de series 2 nog wel een prijsdaling krijgt. Maar zelf dan zou ik nog voor de 3 gaan.BP14 schreef op woensdag 20 september 2017 @ 12:33:
Ik weet niet of de prijzen al langer bekend zijn, maar verschil tussen de serie 2 en 3 = 50 euro. Verschil is behoorlijk klein dus de meeste mensen zullen toch wel voor de serie 3 gaan?
9to5Mac: https://9to5mac.com/2017/09/20/review-apple-watch-series-3/
TheVerge: https://www.theverge.com/...-new-features-review-2017
TechCrunch: https://techcrunch.com/20...is-still-the-one-to-beat/
CNet: https://www.cnet.com/uk/p...le-watch-series-3/review/
Dit topic is gesloten.
![]()
Let op dit topic gaat over ervaringen met en discussie over de Apple Watch, voor levertijden, beschikbaarheid en importeren is:
[Apple Watch] Levertijden en Beschikbaarheid
Voor hoesjes, cases, bandjes en andere accessoires is:
[Apple Watch] Hoesjes / Cases / Accessoires
Voor WatchOS 7:
[watchOS 7] - Ervaringen en discussie
En verder specifiek voor de nieuwe modellen:
[Apple Watch SE] - Ervaringen en discussie
[Apple Watch Series 6] - Ervaringen en discussie