Na de Apple Watch (Nike+ Space Grey met Cool Grey band) meer dan een dag in het bezit te hebben kan ik een betere indruk geven over hoe de watch mij bevalt.
Ik draag al jaren een horloge (rvs + rvs schakelband) en ben erg te spreken over het comfort van de Apple Watch. Het horloge is qua grootte vergelijkbaar met mijn vorige horloge en het siliconenbandje zit erg fijn. Ook de dikte (toch wel paar mm dikker dan mijn vorige horloge) zijn absoluut niet storend.
Qua vorm is het wel nog enigszins wennen. Ik ben al die tijd een rond horloge gewend en het vierkante/rechthoekige is toch even wennen. Wel is de watch in het echt stukken mooier dan op foto's en filmpjes. Waar ik eerst het rechthoekige design niet zo kon waarderen, kan ik dit inmiddels wel.
Qua gebruik ben ik positief verrast. Ik merk dat ik de afgelopen 24 uur aanzienlijk minder vaak mijn telefoon heb gepakt. Het is fijn om op je horloge te kijken of het de moeite waard is om je telefoon te pakken. Wat ik wel onhandig vind is dat je niet meerdere notificaties meteen tegelijk kan wissen. Je kunt dit wel doen op je telefoon, waarna ze ook op je watch weg zijn. Doe je dit echter op je watch dan mag je ze 1 voor 1 verwijderen.
Vanmorgen ben ik een stukje gaan hardlopen, waarbij ik gebruik maak van het welbekende couch to 5k trainingsschema. De app die ik hiervoor gebruik (Couch to 5K) werkt prima icm de watch en zorgt ervoor dat ik mooi op het horloge kan kijken hoe lang ik nog moet rennen en wanneer ik de volgende interval (lopen/rennen) kan verwachten. Dit alles wordt nog eens extra duidelijk aangegeven middels de taptic-engine. Daarnaast gebruik ik runtastic die ook alle relevante zaken (snelheid, afstand, hartslag, etc.) prima weergeeft. Op dat gebied is de meerwaarde echt gigantisch. Tijdens het rennen ga je niet je telefoon pakken om e.e.a. te bekijken. Nu is het een kwestie van even op je pols kijken om de relevante data te zien. Vergelijkingsmateriaal met een hartslagmeter of andere sportwatches heb ik niet. De hartslagmeter lijkt op 1 meting na (50 bpm hoger dan de andere metingen) correct.
De batterijduur valt me ook in positieve zin op. Toen ik de watch gisteren (14.00 uur) voor de eerste keer omdeed was hij 49% geladen. Ik heb de gehele dag verder zitten spelen en dingen uitproberen en op het einde van mijn dag (01.00 uur) afdeed was er nog 10% resterend. Ik heb ook enkele telefoongesprekken met de watch gevoerd. Nu ik deze post typ heb ik het horloge sinds 10.00 uur om en is hij nog voor 80% geladen. Vandaag heb ik iets minder met het horloge gespeeld maar wel volop notificaties gekregen en gesport (zonder GPS vanuit de watch).
Tevens heb ik vanmorgen 2 3rd party bandjes besteld. Een lederen en een milanese loop. Wanneer ik deze heb zal ik een aantal foto's plaatsen in het accessoires topic.
Qua waterdichtheid, zwemmen, etc. kan ik nog niets vertellen aangezien ik dit nog niet getest heb. Ook heb ik weinig tot geen ervaring met andere bandjes waardoor ik niet kan zeggen of de nike sport band fijner is. De grootste reden voor mij om voor de nike versie te gaan waren:
- beter leverbaar (alhoewel de space grey met zwarte sport band ook op voorraad was)
- unieke watchfaces en de kleur "volt"
Daarbij vind ik persoonlijk het geperforeerde bandje net wat mooier dat de normale sportbandjes. In eerste aanleg heb ik getwijfeld om de Volt versie te pakken (ben werkzaam bij de politie en de kleur van de strepen van het uniform komt 100% overeen met die kleur

) echter gaat die kleur wel erg lastig samen met normale (lees: geen uniform of sportkleding) casual kleding. Laat staan de wat nettere kleding.
Al bij al dus behoorlijk tevreden en ben 'm na 24-uur eigenlijk meer gaan waarderen dan ik in eerste aanleg gedacht had...