Financiële onafhankelijkheid - Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 62 ... 123 Laatste
Acties:
  • 1.365.331 views

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

rube schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 11:28:
[...]

Hangt natuurlijk enorm veel af van je spaarquote (en andere factoren).
En bij "kost veel meer" hint je (denk ik) op je aanvullende pensioen opbouw. Dat is voor sommige al niet van toepassing (voor mij is dat iets wat ik wel op een overzicht houd, maar geen rekening mee hou).
Ik bedoeld niet speciaal de aanvullende pensioen opbouw. Maar het totaal aan uitgaven en inkomsten. Het maakt me weinig uit waar je het geld onderbrengt. Sparen, banksparen, pensioenverzekering, aandelen of wat dan ook
Als je 5 jaar korter inlegt in wat dan ook heb je gewoon minder geld. Wat je spaarquote ook is. En omdat je 5 jaar eerder bent gestopt rendeert het ook 5 jaar korter. Maar omdat je op een 5 jaar jonger leeftijd bent begonnen moet je er ook nog eens 5 jaar langer mee doen. Al die effecten zijn te overzien, maar samen hakken ze er heel erg in

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:39
Xanaroth schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 11:31:
[...]

Denk dat de echte vraag moet zijn - wie van degene die nu die wens hebben, zullen straks ook nog die wens hebben?

Ik zie FO beetje als MMM, gaat om geluk - kan prima zijn dat ik over 30 jaar anders in het leven sta (KAN nog niet eens 30 jaar terug kijken ivm leeftijd, en in die tijd is er aardig wat gebeurt O-) ) en besluit om de inkomsten of zelfs het vermogen anders in te zetten.
Ik wilde precies hetzelfde zeggen in die post, maar dacht nahh eerst dit. Maar zeker 100% mee eens met bovenstaande.

Mag het gezegd worden dat je het leven belangrijker vind na je 50ste? Omdat je nu een flinke financiële opoffering doet, om over >=25 jaar FO te zijn.

Mijn plan is om te stoppen als ik 60 ben, en mijn vrouw zal hoogswaarschijnlijk eind 206 al stoppen. Ze is dan 35. We hebben nu 2 zoontjes. 4 jaar en 1.5 maand oud.

Als ik 60 ben is de helft van het huis afbetaald. En hebben we 100K+ op de bank staan.
Over 20 jaar hebben we dit huis met de ruimte niet meer nodig. Van de overwaarde kopen we een 3kamer huisje van buiten de randstad.

En elke winter overwinteren in azie.

Pension...bestaat dat dan nog?? Nobody knows, maar met huidige inkomen zal dat 2500 netto pm zijn.

Maar tijden veranderen en economie beweegt. Misschien in ons huis over 20 jaar nog maar de helft waard van wat hij gekost heeft?? Dan hebben we "pech" als de renten hoog zijn :( Wordt het huis 10% meer waard dan meevallertje.
Ortep schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 11:11:
[...]

Het valt zeker niet mee maar je komt een heel eind als je maar vroeg begint. k was al 40 toen ik er voor het eerst over nadacht en met wat mensen ben gaan praten over hoe dat moest worden geregeld. Een financieel adviseur stelde toen dat in een ambitieus plan moest maken. Ik stelde: Met 50 wil ik alles kunnen loslaten. Hij heeft een tijdje gerekend en kwam met de mededeling dat ik dat pas kon als ik 55 was. Tenzij ik 10 jaar lang op een 2e hands fiets wilde rijden en antikraak of zoiets wilde gaan wonen. Het kost namelijk extreem veel om 5 jaar eerder te gaan. Je bouwt immers 5 jaar minder lang op, je hebt 5 jaar minder rendement en je moet er 5 jaar langer mee doen.
De praktijk was dat het 57 werd. Niet echt een slecht resultaat. Het is dus haalbaar als je met 30 begint
17 jaar vind ik extreem kort. Erg netjes dus. Heb je daar veel voor moeten laten?
Ortep schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 11:26:
[...]

Ik heb daar zeker rekening mee gehouden.
Natuurlijk halveert de waarde van je vermogen in 30 jaar. Maar aan de andere kant brengt het eerst ingelegde geld 30 jaar rendement op. En het geld wat je aan het einde inlegt kan gewoon veel meer zijn juist vanwege de inflatie.
Daar komt nog bij dat er een ander effect is waar hier net een hele discussie over ging. Heb je als 60-70 jarige wel even veel geld nodig als een 30-40 jarige.
Nee dus, de kinderen zijn het huis uit. Bij een koophuis heb je het al afbetaald, het hele huis is al ingericht en dat hoeft als je ouder bent heus niet iedere 5 jaar opnieuw. De keuken doet het heus nog wel en de badkamer ook. Mode doet je waarschijnlijk minder. Je kan op vakantie in het laag seizoen. Dat je dan vaker gaat weegt ruimschoots op tegen de lagere kosten. Ik ben bv een keer week naar de sneeuw geweest voor 130 euro. Toen ik er was kon ik het volgende weekend er nog aanplakken voor 10 euro per dag. Natuurlijk kwam er nog wat voor eten en brandstof van de auto bij. Maar ik bespaarde in het koudste deel van het jaar ook de stookkosten thuis. En buiten het seizoen een dag of 10 naar Bali gaan kost minder dan een huisje op de Veluwe in de bouwvak
En lang niet iedere 50+ heeft hoge zorgkosten. Ik kom nu ook nog niet aan mijn eigen risico en mijn vrouw ook niet. We hebben een volkomen uitgeklede polis en geen aanvullende verzekeringen. Natuurlijk kan je pech hebben. Maar dat is waarschijnlijk pas iets dat bij 80+ gaat spelen.
Als ik kijk naar mijn opa en oma. Dan zeg ik nee, zoveel geld is niet nodig. Ze zijn bijna 80 en kern gezond, en doen van alles. Ze rijden geen BMW meer en hebben de boot verkocht. Woonlasten zijn erg minimaal 150e pm.en hebben 3 verdieping huis hartje jordaan.
Gezondheid is het rijkste wat je kan hebben.

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:33

zomertje

Barisax knorretje

Unknown Alien schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 10:35:
Hoeveel van degene hier die de wens hebben om FO te zijn bij ~50 of jonger, zullen dat ook echt zijn straks?

Time will tell :)
Ik ben al 46, dus ga dat niet halen. Maar ik spaar ook om minder afhankelijk te zijn van een maandelijks inkomen uit een kantoorbaan :) Mijn planning is met 55 een deel van mn inkomsten uit een eigen zaak te halen en de rest uit mn FO potje.

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:33
Ortep schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 11:34:
[...]
Als je 5 jaar korter inlegt in wat dan ook heb je gewoon minder geld. Wat je spaarquote ook is. En omdat je 5 jaar eerder bent gestopt rendeert het ook 5 jaar korter. Maar omdat je op een 5 jaar jonger leeftijd bent begonnen moet je er ook nog eens 5 jaar langer mee doen. Al die effecten zijn te overzien, maar samen hakken ze er heel erg in
Volgens mij kijken we vanuit onze eigen blik / aanpak naar FO en verschilt dit daarom:

Jouw situatie 1) langere tijd om FO te worden, rendement is belangrijker. 2) Geld mag op (of in ieder geval minder zijn) aan het einde.

Bij ons is 1) de spaartquote dusdanig hoog dat het sparen voor onze vermogensopbouw veel belangrijker is als rendement op vermogen. Het "inleggen" is dus niet zo belangrijk, wel het sparen (en ja, ieder jaar extra is natuurlijk extra geld gespaard = spaarquote) en 2) ik ga uit van rendement uit vermogen wat in principe eindeloos doorgaat en voldoende is om onze uitgaven te dekken (dus "niet 5 jaar langer" er mee hoeft te doen).

Onze spaarquote is al geruime tijd circa 2/3 en gaat nu richting of over 70%. In 10 jaar tijd sparen wij dus (excl. rendement) al zo'n 20 jaar uitgaven bij elkaar. Als we dan in die 10 jaar tijd iets rendement halen en nog iets langer doorwerken en sparen hebben we al zo'n 25-30 jaar uitgaven bij elkaar gespaard, wat met 3.3-4% netto rendement voldoende is om FO te zijn

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19:30
Xanaroth schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 18:58:
[...]

Het grootste deel van besparen als je ouder wordt is ook niet zichtbaar.

Mijn ouders gaan nu 5x/jaar op vakantie ipv 2x/jaar. Toch goedkoper onder de streep, want er hoeven geen kinderen meer mee, en ze kunnen in de goedkopere periodes gaan, en het is niet meer 'en en en' (uitjes, auto huren, etc etc) maar 'of of' (gewoon lekker aan het strand zitten, of weekje met de auto erop uit).
Zichtbaar is dat ze vaker weg gaan en in totaal langer weg zijn. De kortingen etc vallen totaal niet op. Om nog maar te zwijgen over lagere kosten in bepaalde landen zoals azie, waardoor je zomaar minder kwijt kunt zijn voor een vakantie dan als je in nederland was gebleven.

Net zoals dat sport/recreatie/hobby best meer kan kosten, maar die 50-100 euro benzinekosten per maand samen met lagere onderhoudskosten en een langere afschrijving (minder km's, geen noodzaak meer voor nieuw) zie je weer niet. Valt pas op wanneer er wel een andere auto staat, en je zegt 'goh, die vorige had je ook al 8 jaar he. das best lang, het was toch altijd 4-5 jaar'.

Om nog maar te zwijgen van de afbetaalde hypotheek, wat zo 400-600 euro netto per maand aan ruimte oplevert. Kassa.

Dus je kan wel het gevoel hebben dat er meer uitgegeven wordt, de echte vraag is of dat ook echt in harde euro's uit te drukken is. Wordt er over de gehele periode (jan-dec) inderdaad meer uitgeven dan toen ze zeg 45-50 waren?

Als ik mezelf er eens bijpak. Kosten zijn nu 1688,27 euro per maand. Echter huur van 779,54/maand. Dat wordt straks een hypotheek (nog even huis vinden), en verandert er eigenlijk weinig. Savingsrate is nu 30%, blijft 30%. FO over +/- 24 jaar, hypotheek 30 jaar. Valt nog wel wat aan te sleutelen, maar zijn grof gezegd beiden op hetzelfde kritisch pad.

Is die hypotheek afbetaald, heb ik ineens 908/maand nodig, ook al ben ik FO op basis van 1688/maand. Gooi daar wat extra's bij zoals minder gebruik van de auto, en van 850/maand ben ik al rond. Kan ik ineens bijna het dubbele gaan uitgeven ('stijgende kosten') zonder daadwerkelijk meer te gaan betalen of buiten de SWR te vallen.
Natuurlijk leeft niet iedereen volgens onze FO levensstijl, maar met echte getallen geeft het misschien een beter plaatje over wat er kan gebeuren op latere leeftijd in de financiële huishouding.
Het hele punt was: UItgaven in de maanden voor FO zijn, en je dus nog werkt. Tegenover de maanden nadat je FO bent.

Er zijn mensen die denken dat ze minder geld uitgeven als ze stoppen met werken en meer vrije tijd hebben. Dat is het hele punt waar het over gaat. Niet over met pensioen gaan, wel/geen kinderen meer op vakantie, geen hypotheek meer, etc.

Puur het punt: Als ik FO ben, geef ik minder uit dan de laatste paar maanden voordat ik FO ben. Daar begon het over, en daar geloof ik absoluut niet in

• Unknown Alien
rube schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 12:04:
[...]

Volgens mij kijken we vanuit onze eigen blik / aanpak naar FO en verschilt dit daarom:

Jou situatie 1) langere tijd om FO te worden, rendement is belangrijker. 2) Geld mag op (of in ieder geval minder zijn) aan het einde.

Bij ons is 1) de spaartquote dusdanig hoog dat het sparen voor onze vermogensopbouw veel belangrijker is als rendement op vermogen. Het "inleggen" is dus niet zo belangrijk, wel het sparen (en ja, ieder jaar extra is natuurlijk extra geld gespaard = spaarquote) en 2) ik ga uit van rendement uit vermogen wat in principe eindeloos doorgaat en voldoende is om onze uitgaven te dekken (dus "niet 5 jaar langer" er mee hoeft te doen).

Onze spaarquote is al geruime tijd circa 2/3 en gaat nu richting of over 70%. In 10 jaar tijd sparen wij dus (excl. rendement) al zo'n 20 jaar uitgaven bij elkaar. Als we dan in die 10 jaar tijd iets rendement halen en nog iets langer doorwerken en sparen hebben we al zo'n 25-30 jaar uitgaven bij elkaar gespaard, wat met 3.3-4% netto rendement voldoende is om FO te zijn
70% van je inkomen sparen ...of jullie hebben een knetter dik inkomen of je geeft bizar weinig uit... ok zal er vast tussen zitten.

Ik moet weer gaan zitten om in en uitgaven op een rijtje te hebben, maar 70% sparen gaat hier niet lukken.

Ik 4750 bruto + leasewagen
Zij 3000 bruto pm

Hypotheek is nu nog maar 873 bruto pm. Dat is onze hoogste kostenpost. We sparen tot eind 2016 € 2400 pm. 2017 gaat daar 1200 vanaf ivm vrouw stopt met werken.

Ben nu aan het kijken naar investeren ipv sparen.

Verwijderd

Hier in 2010 begonnen met aflossen van het aflossingsvrije hypotheekdeel. Gewoon, omdat het kon. Dat ben ik blijven doen waardoor er nu nog 'maar' 32k over is.

In de afgelopen 2 jr ben ik me gaan verdiepen in hoe ik eerder zou kunnen stoppen met werken. Inmiddels ben ik 42 (&single) en ben ik ook bezig bij te storten in het hypotheek spaardeel (werd erg tegengewerkt door rabobank) om zowel premie te verlagen als met en met de hypo 10 jaar naar voren te halen. Mijn doel is om na 20 jr hypotheek, hypotheekvrij te zijn. Dan ben ik 52. Zolang dat financieel mogelijk is los ik ongeveer 1k per maand extra af.

Ik heb extraatjes zoals promoties altijd in potjes gestopt en kan daardoor goed karig leven. Ik heb in het verleden (en toekomst :-) ) wel veel uitgegeven aan reizen en dat is het mooiste wat er is. Daar bezuinig ik niet op al doe ik altijd mijn best zo goedkoop mogelijk te reizen (bijv slapen bij airbnb, een fiets of wandelreis, ongeorganiseerd reizen in verre landen of gewoon goed vergelijken en onderhandelen)

Sinds een jaar of 5 ben ik bezig met crowdfunding. Alles wat ik na de potjes overhad werd daar aan besteed. Inmiddels herinvesteer ik alleen hetgeen weer terugkomt. Dat is inmiddels een aardig bedrag geworden dat jaarlijks groeit. Destijds, toen we nog rentes van 4-5% hadden heb ik wat bankspaardeposito's afgesloten. Ik heb geen aandelen want ik geloof niet zo meer in de beurs. Een tijd ben ik me aan het verdiepen in ETFs maar ik ben nog steeds niet overtuigd.

Ik probeer mijn vaste lasten zo laag mogelijk te houden. Dus onderhandelen met energieleveranciers, lage telefoonrekening, moestuin, eigen huis goed isoleren, weinig de verwarming aan, vers koken en bij supermarkten koopjes jagen en vlees met 30% sticker. ik vind het leuk om dat allemaal uit te zoeken.

Mijn kleding is tweedehands-nee je ziet het niet, en ik heb er een sport van gemaakt om wat te handelen met 2e handskleding.

Volgend jaar wil ik een proef doen met kamer verhuur. Eerst eens proberen via airbnb en dan mss voor het eggie. Ik zou evt nog meer kamers kunnen verhuren maar zie op tegen de mindere privacy. Al heb ik daar wel wat oplossingen voor gevonden.

Inmiddels lees ik ook mmm, hypotheekvrij, rich dad poor dad, 4 urige werkweek nomorewaffles, dit forum :-), consuminderblogs ed en ik vind het een geweldig onderwerp. Doe nu alles wat ik kan om FO te worden maar ik heb geen datum. Als alles lekker blijft lopen is mijn doel met 60, maar mogelijk zou het al eerder kunnen. Zeker met meerdere mensen op kamers en zelf tzt in een stacaravan of zoiets. Ik heb beslist geen hekel aan werken en maak me graag nuttig. Maar het gevoel van vrijheid dat lonkt is het allerbelangrijkst. Waarschijnlijk ga ik tzt toch allemaal dingen oppakken (doe nu ook verschillende vrijwilligerswerk)

Het lijkt me zo heerlijk om vrij te zijn. Ik heb dat al eens mogen ervaren op een wereldreis en zou het graag altijd willen

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Unknown Alien schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 11:45:
17 jaar vind ik extreem kort. Erg netjes dus. Heb je daar veel voor moeten laten?
Dat viel eigenlijk reuze mee. Blijkbaar deed ik al veel dingen die ik moest doen. Ik ben pas op mijn 40ste gaan nadenken over of het bereiken wel kon. En toen was ik al een eind. Na het gesprek met de adviseur heb ik verder nog wat dingen geoptimaliseerd wat sparen, beleggen en uitgaven betreft. Daarna ging het wat sneller
Wat ik eigenlijk gedaan heb is het maximaliseren van het volgende:
Als je 2000 euro per maand inkomen hebt en je geeft er structureel 2050 uit, dan eindig je in de shit. En je geeft dus maar 2.5% te veel uit. Als je 1950 euro uitgeeft neemt je vermogen toe. Totaal scheelt het maar 5% en het is het verschil tussen na een tijdje je huis uit moeten of een buffer hebben.
Ik kocht een huis dat eigenlijk beneden mijn 'stand' was, gezien het salaris dat ik had. Niet echt slecht, maar een stapje minder. Ik kon het ook betalen zonder dat ik de HRA nodig had. Daarvan werd in 1980 al verteld dat die zou worden afgeschaft. De HRA gebruikte ik dus om extra af te lossen. Waardoor ik het jaar er op minder woonlasten had en ik gebruikte ook dan de HRA weer samen met het uitgespaarde geld om weer af te lossen.
Ik reed ook auto's die een stapje minder waren. C segment zou bij me passen (wat salaris betref) en ik reed een B segment. En dan zocht ik niet een leuke auto uit met heerlijk veel emotie, maar eentje die het altijd doet en weinig onderhoudt nodig heeft. Als je dan ook nog eens je rechtervoet onder controle houd scheelt dat honderden euro's per jaar in brandstofkosten, banden slijtage, remblokken en verzekeringspremies en natuurlijk bekeuringen ;). Oh ja en NOOIT op afbetaling kopen. Dat is uiteindelijk véél duurder. Als de wasmachine kapot is eerst op marktplaats kijken als je het geld niet op de bank hebt. En dan niet zeggen ik moet een Miele 9999 XYZ. Maar een Candy van 50 euro doet het ook wel een tijdje terwijl je spaart
Ik heb mijn eerste auto te leen gekregen van mijn schoonmoeder. Een oude citroen Diane. Daar heb ik een jaar of 4 in gereden. En ondertussen het geld dat ik anders zou uitgeven aan aflossing gewoon op de bank zetten. Dan betaal je geen rente, dan krijg je het. Daarna heb ik ergens eind december van een jaar een Kadett gekocht. Hij stond al op kenteken en was alleen in de kleur roestbruin te krijgen. Niemand wilde hem hebben. Er zaten geen hoofdsteunen in en zelfs geen achteruitrij lampen. Maar hij was wel nieuw. De dealer wilde hem perse kwijt. Dat leverde een doodsaaie auto op, maar wel goedkoop. Die lampjes heb ik er zelf ingedraaid ;) Ik heb er een jaar of 9 in gereden. Toen kon ik makkelijk een nieuwe betalen die ik wel leuk vond. En dat ben ik blijven doen. Natuurlijk zou het goedkoper zijn als ik steeds een 2-3 jarige auto kocht. De eerste afschrijving is echt een klap. Maar als je dat over 8-10 jaar uitsmeert maakt het weinig uit.
En al die tijd ben ik ook gewoon over de wereld blijven reizen ook toen dat nog ongewoon was.
Heb ik er iets voor gelaten? Voor mijn gevoel niet. Maar als je bv een autofanaat bent gruw je er van. Maar voor mij heeft een auto even veel emotionele waarde als een staafmixer. De een is mooier dan de ander. Maar allemaal doen ze min of meer hun werk.

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Pfoeh, als ik dit zo lees heb ik nog wel even te gaan...
Niet dat ik de ambitie heb om FO te worden op korte of middellange termijn (ben nu 30), maar ooit zal er wel een dag zijn dat ik het wel wil zijn. Want doorwerken tot mijn 71e (en 3 maanden) zie ik ook niet zitten, ondanks dat ik nu nog een erg leuke job heb! Maar dit nog 41 jaar "moeten" doen, nee liever niet!

Maar als ik dit topic zo lees (alleen page 245 gelezen btw), zie ik dat mensen 70% van het inkomen sparen of 2,4k per maand sparen... Geen idee hoe jullie het doen, maar chapeau! Hopelijk genieten jullie nu ook van het leven en laten jullie nu niet alles om straks FO te zijn.

Zelf sparen wij nu niet extreem veel, maar dat komt mede door hoge kosten aan KDV (werken levert gelukkig meer op dan thuis zitten), nu nog hoge hypotheek (ondanks dat we al een kleine 30k hebben afgelost in 3 jaar tijd) en letten we niet heel extreem op de aanbiedingen.

Waar ik wel met name bewust mee bezig ben, is om alle kosten (hypotheek en KDV) gewoon bruto te betalen. HRA hebben we niet nodig om de hypotheeklasten te kunnen betalen. Zo sparen we ieder jaar toch weer een potje van 3-5k per jaar, welke direct weer richting de aflossing kan gaan. KDV toeslag krijgen we wel maandelijks deels gestort, maar hebben we wel naar beneden bijgesteld (gewoon door bij toeslagen.nl een veel hoger salaris op te geven, waardoor de toeslag naar beneden gaat). Helemaal uitzetten durven we niet goed, omdat we niet zeker weten of je dan nog aanspraak erop maakt. Zeker ook vanwege de waarschuwing dat je binnen 3 maanden een aanvraag gedaan moet hebben en als je te laat bent dit niet met terugwerkende kracht aangevraagd kan worden (ivm fraude). En voor ons werkt dit op zich ook gewoon prima.

Maar straks als de kleintjes wat groter zijn, hoop ik toch wel wat meer te kunnen gaan sparen. Vrouwlief werkt nu part time, maar gaat als de kids op school zitten ook weer full time werken (dus meer inkomen) en de kosten KDV vallen weg. Natuurlijk komen er dan andere kosten bij kijken, maar die zullen hopelijk toch niet zo hoog zijn als de kosten voor het KDV.

Zal het topic zo nu en dan nog eens lekker doornemen om te kijken of ik nog handige tips terug zie die ik kan toepassen

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20:45
Wat ons nog in de weg staat om goed bezig te kunnen zijn qua FO zijn vervoerskosten. Op dit moment wonen we in een huis waarop de hypotheek gelijk staat aan 2x het gezinsinkomen, en de verwachting is dat we deze binnen 20 jaar afgelost hebben.

Vervoer is wel een dingetje. Destijds een eindje verderop gaan werken omdat er erg weinig werkgelegenheid lokaal was. Qua werk heb ik het er prima naar mijn zin, maar er is geen haar op mijn hoofd die vrijwillig in de randstad wil gaan wonen. Lokaal werken is wel iets wat ik op middelkorte termijn ambieer.

• netfast
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Ontzettend gaaf om al die ervaringen te lezen...!
Mooi om te zien hoe iedereen een eigen weg neemt en de verschillende motivaties.

Zelf ben ik nu een jaar of 2 bewust van mijn financiele situatie en wensen. Alleen al de gedachte dat ik niet HOEF te werken om lekker de dag door te komen en de rekeningen te betalen. _/-\o_

Zelf ben ik sinds 2004 min of meer zelfstandig (50-50 loondienst en ZZP) sinds 2008 100% zzp. Zeker in de eerste jaren allemaal maar op het randje qua inkomsten. Ben developer, geen echte ondernemer. Had ook echt geen enkel idee waar ik aan begon toen. Eenmanszaakje en gaan. Zat toen in een huurflatje van iets van 300 euro kale huur per maand. Had niet veel nodig om rond te komen toen.
Langzaam aan krijg je meer feeling voor wat hoort en kan en durf je ook hogere bedragen te vragen.

Eind 2009 huisje gekocht (266k hypotheek ING, 2x 10k familiebank = 286k totaal), redelijk tegen de max van wat we konden lenen, want ja, het kon. Hadden toen ook 3 auto's voor de deur. (1 meestal kapot, echt een sleutel wagen) 2x GTi en een klein ander autootje. Alleen aan wegenbelasting en verzekeringen iets van 300 euro per maand kwijt. Nog los van het benzine verbruik (± 1 op 8 ). Geld vloog eruit dus.

In 2010 werd het wat lastig ineens, heb ik denk ik zo'n 6 maanden zonder klus gezeten... Dat was wel een erg spannende tijd. Hypotheek, auto's en alle andere zooi die iedereen verzameld. Dat is een beetje mijn omslagpunt geweest. Toen ben ik me pas bewust geworden hoeveel een hypotheek eigenlijk is. 1 auto (die meestal kapot was) verkocht en alle verzekeringen etc. doorgelopen/aangepast/opgezegd. Die periode was echt kiele kiele. Heb regelmatig de handoek willen gooien en weer een loondienst baan zoeken. In april 2010 heb ik een webservice gemaakt voor het versturen van SMS. omdat ik een aantal sms sites draaide en daar steeds dezelfde zaken moest aanpassen (bij alle verschillende sites steeds hetzelfde). Die webservice heb ik vervolgens ook opengesteld voor klanten. (kom ik later op terug)

Gelukkig kreeg ik een hele fijne opdracht in het derde kwartaal van 2010 en heb ik nooit in loondienst hoeven gaan.

Studieschuld/Autoschuld/etc heb ik niet, wat dat betreft daar gelukkig nooit mijn vingers aan gebrand.

Fast forward naar 2016.
Inmiddels een kleine van 2 jaar en een beetje. December 2015 een ander huis gekocht (383k ING, 80k familiebank). En dit huis gaat er nog heel wat jaartjes zijn... Wat dat betreft echt het huis waar we altijd van hebben gedroomd. Qua prijs totaal niet in de FO gedachte, qua mogelijkheden wel degelijk. Lekker grote tuin, genoeg ruimte in het huis en in een rustige buurt letterlijk aan de rand van Tilburg.
Inmiddels is mijn eenmanszaakje overgegaan in een 3-tal BV's. 2 werk BV's en een holding. in 1 BV Freelance ik 3 dagen in de week en in de andere BV zit mijn SMS gateway (inmiddels 6 jaar oud). Met de huidige winsten van de SMS BV kan ik prima leven zonder 1 uur te hoeven programmeren en kan ik met minder dan opgeteld 1 dagje werk mn rekeningen betalen.

Die droom van nooit meer hoeven werken is ineens heel reeel geworden. Ik zou zo mijn freelance werk kunnen stoppen, maar dat voelt toch wel een beetje gek. Iets in mijn hoofd laat me toch doorgaan, het is toch lekker verdienen voor 3 dagen werk in de week. En de SMS inkomsten kunnen ook ineens inzakken (wie weet bestaat het helemaal niet meer over 3 jaartjes...)

De volgende dingen heb ik reeds gedaan om echt FO te kunnen worden, zonder dat onrustige gevoel.
- Dit jaar iets van 20k afgelost op de ING hypotheek. Begint echt een sport te worden om het steeds lager te krijgen.
- Studieschuld van mijn vriendin afgelost. (±2.000 euro) en we zijn nu ECHT schuldenvrij (muv de hypotheek dan)
- Uitgaven en inkomsten helemaal helder voor ons samen, vriendin wil ook echt meehelpen om alles goed geregeld te hebben (Fijn!!)
- Testamenten geregeld, geregistreerd partnerschap (onder "huwelijkse" voorwaarden, ivm BV's)
- Beleggingsrekening bij BND voor de kleine met wat geld erop. Kan lekker groeien de komende 18jaar (alvast voor de studie oid).

Korte termijn:
- Uitzoeken of beleggen wat is voor mij en hoe/waar/wie/etc. Heb inmiddels al een meesman rekening.
- Uitzoeken of ik meer kan met het geld uit mijn BV
- Wil graag een studentenhuis kopen om te verhuren. Vriend van me heeft dat ook en heeft daar redelijk goede ervaringen mee.

Lange termijn (±10 jaar):
- alle niet-spaar delen van de hypotheek overnemen van de ING in de BV. Dus rente betalen aan mijzelf is fijner dan aan de bank.

Wellicht ooit:
- Zonnepanelen. Heb een groot plat dak, dus veel potentie (evt in combinatie met BV?)

Grote probleem nu is eigenlijk dat het niet snel genoeg gaat. Zou het liefst mijn hele salaris in de hypotheek storten, maar dat gaat natuurlijk niet echt... :z

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 05-11 14:55
We zijn hier relatief blij met onze spaarquote, niet dat dat nu extreem hoog is (ongeveer 34% per maand per persoon). Voor ons was het redelijk makkelijk te behalen ondanks dat we twee auto's nodig hebben, vanwege de relatief lage hypotheek. Onze hypotheek rust op één inkomen, wat natuurlijk behoorlijk veel helpt. Maar zodra de verhuizing en verbouwing klaar is willen we snel eens kijken naar dingen zoals isolatie en zonnepanelen, om de maandlasten wat omlaag te kunnen schroeven.

En daarna jaarlijks een x-bedrag aan aflossing aan de hypotheek... en dan op die voet verder gaan wanneer en zoveel als comfortabel mogelijk zodat we jaarlijks net even wat meer kunnen (be)sparen. In de eerste jaren zal 't vooral een investering zijn, maar op de langere termijn moet het veel meer gaan opleveren :)

Verwijderd

Idd leuk om ieders persoonlijke verhaal te lezen :-)

Ik heb trouwens ook zonnepanelen en omdat ik behoorlijk 'zunig' met elektra omga, breng ik meer op dan dat het kost. Nu ben ik daarom aan het proberen om mijn gas nog meer naar beneden te brengen.

Een klein beetje jaloers (positief bedoeld!) ben ik op developers. Heb zelfs de laatste maanden onderzocht wat er voor nodig is om om te laten scholen; er is een groot tekort aan en je kunt het -voor zo ver ik weet- over heel de wereld uitvoeren. Dat SMS gateway bedrijf klinkt fantastisch, daar droomt iedereen van. toch ben ik tot de conclusie gekomen dat het niet past bij mij mbt interesses en vaardigheden.

Ook geloof ik erg in alternatieve valuta. Niet direct perse de bitcoin, maar ook andere netwerken waarin de omlooptijd van alternatief geld veel korter is en je als lid "rijker' kunt worden omdat het binnen het netwerk blijft ipv naar grote buitenlandse corporates. Je koopt immers bij elkaar. Ook geloof ik in ruilhandel en barters. Met veel interesse volg ik de ontwikkelingen rondom basisloon. Vanuit mijn werk heb ik veel te maken met robotisering en ik denk dat veel mensenwerk overbodig wordt. Is al gaande.

Hoe kijken jullie aan tegen zelfvoorzienendheid? Daar bedoel ik geen financiele onafhankelijkheid mee, maar eerder bijvoorbeeld initiatieven of gemeenschappen die zelfvoorzienend leven. Zoals in een tiny huis met compost wc en zonnepanelen. Eten van je loslopende kipjes en moestuin en dat ruilen met de buurvrouw die goed truien kan breien.

*ik ben overigen geen zweverig geitenwollensokken type * :-)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 25-08-2016 17:38 ]

• merauder
Zelfvoorzienendheid ambieer ikzelf niet. Ik sta daarvoor als persoon toch te ver van de natuur af. Off the grid zie ik op termijn dan wel weer als een mogelijkheid.

Verwijderd

Op het moment ben ik 22, en lees al een tijd dit topic. Vind het echt fascinerend! Sinds het lezen hiervan ben ik me steeds meer bewust van wat ik allemaal met mijn geld kan. Ondanks dat ik het studentenleven niet helemaal aan mij voorbij wil laten gaan, wil ik ook wel verstandig stappen zet als voorbereiding richting financiele onafhankelijkheid. Dus probeer mijn uitgaven wat te verlagen en meer te sparen. Echter lees ik veel hier over huizen met hypotheken die afgelost moeten worden. Ik woon nu in een huurhuis met mijn broer samen wat het echt goedkoop maakt, ben 220 euro per maand kwijt aan de vaste lasten. Maar wat ga ik nou doen om meer financieel onafhankelijk te worden? Mensen waarmee ik spreek denken vooral dat het maar een opwelling is om nooit te hoeven werken, wat helemaal geen doel is. Maar wil toch wel beginnen met passief inkomen opbouwen. Op het moment spaar ik 500 euro per maand, en focus mij op me persoonlijke ontwikkeling op mijn werk en school. Heeft iemand een idee wat ik kan doen om mij meer richting FO voor te bereiden?

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
Verwijderd schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 23:07:
Op het moment ben ik 22, en lees al een tijd dit topic. Vind het echt fascinerend! Sinds het lezen hiervan ben ik me steeds meer bewust van wat ik allemaal met mijn geld kan. Ondanks dat ik het studentenleven niet helemaal aan mij voorbij wil laten gaan, wil ik ook wel verstandig stappen zet als voorbereiding richting financiele onafhankelijkheid. Dus probeer mijn uitgaven wat te verlagen en meer te sparen. Echter lees ik veel hier over huizen met hypotheken die afgelost moeten worden. Ik woon nu in een huurhuis met mijn broer samen wat het echt goedkoop maakt, ben 220 euro per maand kwijt aan de vaste lasten. Maar wat ga ik nou doen om meer financieel onafhankelijk te worden? Mensen waarmee ik spreek denken vooral dat het maar een opwelling is om nooit te hoeven werken, wat helemaal geen doel is. Maar wil toch wel beginnen met passief inkomen opbouwen. Op het moment spaar ik 500 euro per maand, en focus mij op me persoonlijke ontwikkeling op mijn werk en school. Heeft iemand een idee wat ik kan doen om mij meer richting FO voor te bereiden?
Focus je nu niet op het maximaliseren van spaarquota of je total spaargeld oid, je moet een gezonde buffer opbouwen en geld niet over de balk smijten, maar:
Het is juist nu belangijk om te leren hoe de wereld in elkaar zit, hoe dingen werken en niet werken.
Onderdeel daarvan is heel bewust met geld omgaan, het is in mijn ogen dan ook helemaal niet erg als je 'slechts' 10% van je inkomen spaart gedurende je studententijd; als je dat maar bewust doet.

Veel zorgwekkender is het om 20% van je inkomen te sparen terwijl je eigenlijk berekend had dat dit 35% zou zijn!

Oftewel: focus je op vaardigheden en ervaringen die je veel opleveren in je leven, dat betekent ook gewoon meedoen met dingen die jij leuk vindt: doorzakken in de kroeg, op vakantie, casino, grote TV kopen, auto huren of whatever.
Bewust een maand goedkoop stappen om te sparen voor die nieuwe nodige wasmachine is in dat opzicht leerzamer dan nooit gaan stappen terwijl je dat wel leuk vindt.

Wat nu veel geld lijkt, kan makkelijk een goedkope investering zijn in je levenservaring en vaardigheden.
Nu onderhandel je misschien voor een paar tientjes op marktplaats, of koop je heel bewust je eten in de aanbieding: Top!
Daartegenover staat (imo) niet dat je veel geld hebt aan het eind van je studie, maar dat je dat luxe restaurant of die lekker dure wijn/whiskey best eens kunt veroorloven om je horizon te verbreden één keer in de zoveel tijd.

Dus vooral: wees bewust bezig met wat je uitgeeft, leer met geld omgaan en goed te berekenen waar het naartoe is gegaan, en gaat.

Ctrl+k

• Pater
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:11

Pater

Terry Tate

Ik hád de mogelijkheid om over een jaar of 8 volledig FO te zijn. Maar nu mijn vriendin haar ambitie heeft gezet meer in de culturele sector actief te zijn (wat weinig geld oplevert, maar wel heel leuk is), schuif ik dat voorlopig even op de lange baan. Ach, ik verwacht wel dat ik mijn beleggingspanden snel afgelost te hebben. Op dit moment voorlopig nog geen andere pandjes op het oog, die zijn allemaal te hoog geprijsd.

Wat ik extreem belangrijk vind is dat je niet gaat leven als een Dagobert Duck. Ik ken iemand die dat wel doet (salaris over de ton, heeft tonnen aan vermogen, maar draagt kleding uit de jaren '90 en vindt het heel moeilijk om te betalen en spullen weg te gooien). Dan ben je wellicht FO, maar leef je niet.

If we are all God's children, what makes Jesus so special?

Battle.net tag

Verwijderd

Wat goed dat je je nu al bewust hiervan bent!!!

• Sandyman538
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:23

Sandyman538

SandstorM [148839]

Pater schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 04:16:
Wat ik extreem belangrijk vind is dat je niet gaat leven als een Dagobert Duck. Ik ken iemand die dat wel doet (salaris over de ton, heeft tonnen aan vermogen, maar draagt kleding uit de jaren '90 en vindt het heel moeilijk om te betalen en spullen weg te gooien). Dan ben je wellicht FO, maar leef je niet.
Wat een totale onzin. Dat deze levensstijl niks voor jou is, prima, maar om dan als feit aan te geven dat je niet leeft is belachelijk.

Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
Sandyman538 schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 07:35:
[...]

Wat een totale onzin. Dat deze levensstijl niks voor jou is, prima, maar om dan als feit aan te geven dat je niet leeft is belachelijk.
Om als feit aan te geven dat iets belachelijk is, is in mijn ogen belachelijk...
Hij zegt toch netjes in het begin van zijn post van 4 regels: 'Wat ik ... vind'. Dus het is iedereen duidelijk dat het een mening betreft.
Nog iets nuttigs toe te voegen verder?

Ctrl+k

• Sandyman538

Sandyman538

SandstorM [148839]

Sibylle schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 07:41:
[...]

Om als feit aan te geven dat iets belachelijk is, is in mijn ogen belachelijk...
Hij zegt toch netjes in het begin van zijn post van 4 regels: 'Wat ik ... vind'. Dus het is iedereen duidelijk dat het een mening betreft.
Nog iets nuttigs toe te voegen verder?
Nee dit was het wel zo ongeveer.

Iemand wegzetten als iemand die 'niet leeft' omdat zo iemand andere keuzes maakt vind ik inderdaad belachelijk. Laat iedereen lekker zijn eigen keuzes maken. Je ziet hier in het topic mensen die tot de tandjes bewapend een extreme vorm van leven er op nahouden om zsm FO te willen zijn en mensen die het kalm aan doen, wat op de centen letten en hopen uiteindelijk het wat kalmer aan te kunnen doen op werkgebied en alles wat er tussenin zit. Hoe iedereen die keuze maakt moet een ieder toch lekker zelf weten.

• vickypollard
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:53
Sandyman538 schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 07:48:
[...]

Iemand wegzetten als iemand die 'niet leeft' omdat zo iemand andere keuzes maakt vind ik inderdaad belachelijk. Laat iedereen lekker zijn eigen keuzes maken. Je ziet hier in het topic mensen die tot de tandjes bewapend een extreme vorm van leven er op nahouden om zsm FO te willen zijn en mensen die het kalm aan doen, wat op de centen letten en hopen uiteindelijk het wat kalmer aan te kunnen doen op werkgebied en alles wat er tussenin zit. Hoe iedereen die keuze maakt moet een ieder toch lekker zelf weten.
Mee eens dat iedereen dat lekker zelf moet weten. Maar ook iedereen moet daar zijn mening over kunnen geven, vooral als die mening betreft waarom die persoon zelf wel of niet iets doet. Ik ben het er wel een beetje mee eens dat je 'niet leeft' als je de extreme vorm hanteert in Nederland. Lonen in Nederland zijn laag en lasten zijn hoog. Wat je bespaart door echt heel erg op de kleinste kleintjes te gaan letten (of door in kleding van 20 jaar oud te lopen), is nihil. Het kan in ieder geval niet een spetterend bedrag zijn en de bijdrage aan FO zal dan ook maar klein zijn. Wat je dan wel hebt, is dat je jezelf beperkt in alles en dat geld uitgeven haast een doodzonde wordt. Daarnaast kan ik me goed voorstellen dat de beslissingen die je dan neemt een negatievbe invloed hebben op je sociale leven. Ik weet al met al niet of je dan nog wel 'leeft'... Het lijkt me in Nederland in ieder geval niet van toegevoegde waarde om een extreme vorm te hanteren :)

• Sandyman538

Sandyman538

SandstorM [148839]

vickypollard schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 08:14:
[...]

Mee eens dat iedereen dat lekker zelf moet weten. Maar ook iedereen moet daar zijn mening over kunnen geven, vooral als die mening betreft waarom die persoon zelf wel of niet iets doet. Ik ben het er wel een beetje mee eens dat je 'niet leeft' als je de extreme vorm hanteert in Nederland. Lonen in Nederland zijn laag en lasten zijn hoog. Wat je bespaart door echt heel erg op de kleinste kleintjes te gaan letten (of door in kleding van 20 jaar oud te lopen), is nihil. Het kan in ieder geval niet een spetterend bedrag zijn en de bijdrage aan FO zal dan ook maar klein zijn. Wat je dan wel hebt, is dat je jezelf beperkt in alles en dat geld uitgeven haast een doodzonde wordt. Daarnaast kan ik me goed voorstellen dat de beslissingen die je dan neemt een negatievbe invloed hebben op je sociale leven. Ik weet al met al niet of je dan nog wel 'leeft'... Het lijkt me in Nederland in ieder geval niet van toegevoegde waarde om een extreme vorm te hanteren :)
Zo zit ik er ook in hoor. Ik heb wel een milde FO mindset in mijn achterhoofd, maar het is zeker geen dagelijkse bezigheid. Ook geef ik geld aan zaken uit die niet in het snelle FO plaatje passen, maar ik vind bepaalde spullen/luxe/vakantie prettig en daar geniet ik nu van. Dus ik snap de achterliggende gedachte wel dat iemand van iemand anders vindt 'dat hij niet leeft', maar zoals gezegd, laat iedereen lekker zelf die keuze maken.

• Unknown Alien
Zolang je hart klopt leef je.

Ik deel de mening van Pater, omdat ik het ook belangrijk vind om wat ik mooie kleding vind te dragen. Mooie vakanties maken met mijn gezin, een race motor, home theatre te hebben. De materiële dingen maken me niet gelukkiger, maar vind het erg fijn.

De vakanties met mijn gezin en samen zijn maakt me wel gelukkig en daar zal FO wel aan kunnen bijdragen, omdat je niet VERPLICHT bent de deur uit te gaan om te gaan werken. Als loonslaaf of zelfstandige.

De motor zelf niet, maar een weekend weg met me vrienden weer wel.

Dat zijn dingen die niet veel geld hoeven te kosten. Dara ben je zelf bij. Ik heb bv nu mijn 3e motor en ze zijn allemaal 10 jaar of ouder. En dan kost het niet veel vergeleken met een van 5 jaar uiteraard :+

Zoals ik al eerder vroeg. Wat wil je nu opofferen of later misschien FO te kunnen zijn?

Ik zag 70% van het inkomen opzij zetten. Bij 4K bruto loon zit je op 2500e netto?? Dat is 1750e opzij zetten en hou je zelf 750e over voor vaste lasten. Woonlasten, verzekeringen en boodschappen. En dan nog leuke dingen doen.
Hoe hou je dat 20 jaar vol??

• rube
Door de ERE strategie te volgen. En daarmee ontzeg je jezelf dus niets, zoals jullie dat wel zien. Maar dat is wellicht een paar wheaton levels te ver als je totaal onbekend met het echte ERE concept.

Overigens, ik gaf dat aan van de 70%, maar ons inkomen ligt wel een stuk hoger. Ik volg dus ook niet echt de ERE methode, maar kan desondanks 70% sparen (en dan geven we zelfs nog iets meer uit als een gezin wat van 1 modaal inkomen moet rondkomen).

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20:12
Prima hoor.

👉🏻 Blog 👈🏻

• Milmoor
  • Laatst online: 19:20

Milmoor

Footsteps and pictures.

Voor de beginnende FO-er, een geactualiseerde versie van een eerdere post elders:
  1. Een financiele buffer van een maandloon opbouwen. Maak een begroting, en boek automatisch de rest naar de spaarrekening. Verhoog dit bedrag zodra mogelijk.
  2. Alle eventuele kort lopende schulden aflossen, geld lenen kost geld.
  3. De financiële buffers opgebouwen: genoeg geld op de bank sparen om alle normale risico's op te kunnen vangen, zo'n drie maandsalarissen.
  4. Je bent nu "veilig", vanaf nu het geld naar smaak verdelen over onderstaande posten. Spreid de risico's, stop niet alles in een potje:
  5. [list]
  6. de buffers uitbouwen tot een jaarloon
  7. geld in een indexfonds zoals Meesman stoppen
  8. groen sparen ivm de vermogensbelasting
  9. lang lopende schulden aflossen
  10. [/list]
Stap 4 (je bent veilig) komt pas nadat je 1, 2 en 3 af hebt. Er is geen magische "geef mij veilig meer geld" knop, anders dan een baan. Iedereen die anders beweerd is zelf ook aan het gokken of wil een deel van jouw geld hebben. Waar zit jij nu qua stappen?
Huiswerk voor gevorderden: wat zijn stap 5 en 6? Graag net zo generiek.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 05-11 21:49
Unknown Alien schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 08:51:
...
Nou, lees het forum eens voor wat inspiratie...

You're either part of the solution or you're part of the problem

Verwijderd

knip..
Op het moment spaar ik 500 euro per maand, en focus mij op me persoonlijke ontwikkeling op mijn werk en school. Heeft iemand een idee wat ik kan doen om mij meer richting FO voor te bereiden?
Het klinkt alsof je je erg bewust bent van de uitgavenkant van het verhaal, ik zou je aanraden om te gaan onderzoeken hoe je de inkomstenkant op de rit kan krijgen. Een maandelijks spaarbedrag van e500 is substantieel, kan je een mooi begin maken met het genereren van passief inkomen. Uiteraard slechts met het deel wat je echt echt kan missen.

Edit: verder erg met Sybille eens. Nu kan je (in absolute bedragen) 'goedkoop' erachter komen hoe dingen werken.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 26-08-2016 09:33 . Reden: toevoeging ]

• vickypollard
Verwijderd schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 09:28:
[...]

Edit: verder erg met Sybille eens. Nu kan je (in absolute bedragen) 'goedkoop' erachter komen hoe dingen werken.
Niet alleen in absolute bedragen, maar vooral ook zonder grote gevolgen. Veel beslissingen neem je niet meer als je eenmaal aan het 'echte' leven begonnen bent.

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Unknown Alien schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 08:51:

Ik deel de mening van Pater, omdat ik het ook belangrijk vind om wat ik mooie kleding vind te dragen. Mooie vakanties maken met mijn gezin, een race motor, home theatre te hebben. De materiële dingen maken me niet gelukkiger, maar vind het erg fijn.

De vakanties met mijn gezin en samen zijn maakt me wel gelukkig en daar zal FO wel aan kunnen bijdragen, omdat je niet VERPLICHT bent de deur uit te gaan om te gaan werken. Als loonslaaf of zelfstandige.

De motor zelf niet, maar een weekend weg met me vrienden weer wel.

Dat zijn dingen die niet veel geld hoeven te kosten. Dara ben je zelf bij. Ik heb bv nu mijn 3e motor en ze zijn allemaal 10 jaar of ouder. En dan kost het niet veel vergeleken met een van 5 jaar uiteraard :+

Zoals ik al eerder vroeg. Wat wil je nu opofferen of later misschien FO te kunnen zijn?

Ik zag 70% van het inkomen opzij zetten. Bij 4K bruto loon zit je op 2500e netto?? Dat is 1750e opzij zetten en hou je zelf 750e over voor vaste lasten. Woonlasten, verzekeringen en boodschappen. En dan nog leuke dingen doen.
De truc tot volhouden is door alles te doen wat jij zegt, gewoon bewuste keuzes maken. Waaraan ben je wel/niet bereid geld uit te geven als eerste, dat scheelt al snel een 3-cijferig getal per maand aan onzin die je toch doet. Dat zijn de bekende 'kleintjes' zoals starbucks of lunch op het bedrijf, wat toch veel meer kost dan je denkt.
Vervolgens waar je wel geld aan uitgeeft eens goed achter je oren krabben. De standaard zaken als verzekeringen en dergelijke zoals elektra (niet alleen leverancier, ook verbruik zoals overstap op LED lampen) kan erg rap gaan.

Dan kun je de dingen die je wel doet ook gaan beinvloeden. Je kunt nu de nieuwe spijkerbroek halen voor 110 euro, of het model van vorig jaar voor 70% (en 2e voor helft van de prijs) waardoor je voor hetzelfde geld 2 broeken meekrijgt.
Of als je weekendje centerparcs doet, kan er ook zomaar 100-200 euro verschil zitten in je keuze voor park of welk exacte weekend, terwijl het voor je gezin er niet minder leuk om wordt.

Dat alles stapelt op elkaar, en zo kun je zonder echt iets op te offeren op kwalitatief vlak ineens aanzienlijke bedragen over gaan houden. Als je dat geld dan aan het werk zet (spaarrente, deposito, obligaties, aandelen..) krijg je een stapeleffect wat als een sneeuwbal van spaargeld nog meer geld maakt.

Dus lees eens hier rond, doe telkens 1 stapje, en onthoud dat 20 jaar inderdaad een lange periode is. Een marathon, geen sprint - dus het gaat niet om hoe snel en goed je begint, maar om het bereiken van de finish.

[ Voor 14% gewijzigd door Xanaroth op 26-08-2016 10:40 ]

• Unknown Alien
Dat is erg handig. Dan ben je ook snellrr FO, omdat je al met zo weinig onnodige uitgaven gelukkig kan leven d:)b
poehee schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 09:19:
[...]

Nou, lees het forum eens voor wat inspiratie...
Was meer een verbazing dan een vraagstelling.

Ik krijg 3k netto pm. Zou dan betekenen dat 2k direct weggaat.Blijft bizar weinig over, om dingen te doen die ik leuk vind. voorbeeldje. circuit racen met de motor op Assen. Kost al snel 500e all in. Zo,n dag is optimaal genieten <3

Dat is het mooie. iedereen is gelukkig met andere eisen. Ik ben wel overtuigd hoe minder eisen je hebt en hoe meer je accepteert, hoe gelukkiger je kan zijn.
Xanaroth schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 10:34:
[...]

De truc tot volhouden is door alles te doen wat jij zegt, gewoon bewuste keuzes maken. Waaraan ben je wel/niet bereid geld uit te geven als eerste, dat scheelt al snel een 3-cijferig getal per maand aan onzin die je toch doet. Dat zijn de bekende 'kleintjes' zoals starbucks of lunch op het bedrijf, wat toch veel meer kost dan je denkt.
Vervolgens waar je wel geld aan uitgeeft eens goed achter je oren krabben. De standaard zaken als verzekeringen en dergelijke zoals elektra (niet alleen leverancier, ook verbruik zoals overstap op LED lampen) kan erg rap gaan.

Dan kun je de dingen die je wel doet ook gaan beinvloeden. Je kunt nu de nieuwe spijkerbroek halen voor 110 euro, of het model van vorig jaar voor 70% (en 2e voor helft van de prijs) waardoor je voor hetzelfde geld 2 broeken meekrijgt.
Of als je weekendje centerparcs doet, kan er ook zomaar 100-200 euro verschil zitten in je keuze voor park of welk exacte weekend, terwijl het voor je gezin er niet minder leuk om wordt.

Dat alles stapelt op elkaar, en zo kun je zonder echt iets op te offeren ineens enorme bedragen over gaan houden.
Ik ben bewust van de kleine bedragen. Wie het kleine niet eert ;)

Keuze winkel voor de boodschappen scheelt ons al 150e pm. Serieus geld en we leveren NIET in op de kwaliteit.
Kleding gaan we niet meer zoals voorheen naar Parijs, maar naar Lelystad of die outlet in Roermond. Scheelt idd een hoop...4 cijfers zeg maar, en broek zit bijna net zo goed.

Gas en licht is bij ons al top.
2-1 kap 150m2 en we betalen 115e pm.
Weekendje weg, zolang het kan buiten school vakanties, scheelt de helft of meer.

Vinden wij meer dan prima om te doen, maar ga niet het vel van me neus trekken, want dan is de lol er voor mij ook snel af.

[ Voor 51% gewijzigd door Unknown Alien op 26-08-2016 10:42 ]

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Unknown Alien schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 10:37:

Ik krijg 3k netto pm. Zou dan betekenen dat 2k direct weggaat.Blijft bizar weinig over, om dingen te doen die ik leuk vind. voorbeeldje. circuit racen met de motor op Assen. Kost al snel 500e all in. Zo,n dag is optimaal genieten <3

Dat is het mooie. iedereen is gelukkig met andere eisen. Ik ben wel overtuigd hoe minder eisen je hebt en hoe meer je accepteert, hoe gelukkiger je kan zijn.
Dus je gaat elke maand naar Assen? Dan kun je je inderdaad afvragen of FO iets voor jou is, met dergelijk prijzige hobby's. Zo niet:

Iedereen hier heeft zn guilty pleasure, en als je geniet met mate (pun intended) wordt het een stuk behapbaarder. Stel je gaat 2x/jaar racen, dan heb je het over 80/maand. Als je dat voor jezelf in je boekhouding goed verwerkt, kun je dus met je 3k inkomen prima aanzienlijke bedragen sparen elke maand en toch jezelf op dat soort zaken blijven trakteren zonder probleem.

• vickypollard
[...]

Dat is erg handig. Dan ben je ook snellrr FO, omdat je al met zo weinig onnodige uitgaven gelukkig kan leven d:)b

[...]

Was meer een verbazing dan een vraagstelling.

[...]

Ik ben bewust van de kleine bedragen. Wie het kleine niet eert ;)

Keuze winkel voor de boodschappen scheelt ons al 150e pm. Serieus geld en we leveren NIET in op de kwaliteit.
Kleding gaan we niet meer zoals voorheen naar Parijs, maar naar Lelystad of die outlet in Roermond. Scheelt idd een hoop...4 cijfers zeg maar, en broek zit bijna net zo goed.

Gas en licht is bij ons al top.
2-1 kap 150m2 en we betalen 115e pm.
Weekendje weg, zolang het kan buiten school vakanties, scheelt de helft of meer.

Vinden wij meer dan prima om te doen, maar ga niet het vel van me neus trekken, want dan is de lol er voor mij ook snel af.
Ik denk dat 70% sparen ook nauwelijks haalbaar is voor onze Nederlandse 'hongerloontjes'. Met een Amerikaans salaris kan je simpelweg een hogere savings rate halen, want je salaris is hoger, maar de kosten zijn niet per se hoger.

• Lointje
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 05-11 08:05
Ja iedereen moet zelf beslissen wat voor hem belangrijk is, dat is uiteindelijk het FO idee. Geld besparen op de onbelangrijke dingen om zo een financiele buffer te bouwen. Bij de een zal dat sneller gaan dan bij de andere door inkomen, uitgaven, ...

Ik had vorig weekend eens de balans gemaakt en het kwam er op neer dat ik dit jaar momenteel op "slechts" 19% spaarquota sta van mijn loon, wat ik jammer vond. Maar als ik dan even doordacht, en zag dat ik 4500€ kosten heb gehad aan het begin van het jaar (nieuwe condensatieketel, nieuwe banden, ...), ik een mooie vakantie heb gemaakt, ... is het eigenlijk totaal te begrijpen en logisch. Zo zie je maar dat het allemaal relatief is ^^ Negentien is nog altijd een mooie spaarquota en dit zal nog wel stijgen naar het einde van het jaar toe als er niets groots meer kapot gaat.

@DFVonkerman Heel goede mindset al. Je staat echter nog aan het begin met nog een groot aantal stappen te gaan dus je moet zelf even zien wat je korte termijn doelen zijn. Het heeft naar mijn mening bijvoorbeeld weinig zin om de aandelenmarkt al op te zoeken als je binnen 5 jaar een huis wil kopen, dan zou ik het eerder op een (bedroevende) spaarrekening zetten en het geld gebruiken om een betere rente voor je hypotheek te verkrijgen. Verder inkomen verhogen, kritisch zijn op je uitgaven, kijken waar je kan besparen op dingen die je levensstijl en geluk niet/amper aanpassen (in de negatieve zin).

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:47

BCC

https://www.evivanlanschot.nl/vermogensbeheer Hebben mensen hier ervaring mee? Is dit slim om naast bijvoorbeeld een Meesman te zetten?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19:39
Milmoor schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 09:18:
Voor de beginnende FO-er, een geactualiseerde versie van een eerdere post elders:
  1. Een financiele buffer van een maandloon opbouwen. Maak een begroting, en boek automatisch de rest naar de spaarrekening. Verhoog dit bedrag zodra mogelijk.
  2. Alle eventuele kort lopende schulden aflossen, geld lenen kost geld.
  3. De financiële buffers opgebouwen: genoeg geld op de bank sparen om alle normale risico's op te kunnen vangen, zo'n drie maandsalarissen.
  4. Je bent nu "veilig", vanaf nu het geld naar smaak verdelen over onderstaande posten. Spreid de risico's, stop niet alles in een potje:
  5. [list]
  6. de buffers uitbouwen tot een jaarloon
  7. geld in een indexfonds zoals Meesman stoppen
  8. groen sparen ivm de vermogensbelasting
  9. lang lopende schulden aflossen
  10. [/list]
Stap 4 komt pas nadat je 1, 2 en 3 af hebt. Er is geen magische "geef mij veilig meer geld" knop, anders dan een baan. Iedereen die anders beweerd is zelf ook aan het gokken of wil een deel van jouw geld hebben. Waar zit jij nu qua stappen?
Mooi stappenplan. Ik schat zo in dat stap 5 richting serieus vermogensbeheer gaat, inclusief risicomanagement. Een grens is niet aan te geven, maar denk bijvoorbeeld aan (minimaal) meer dan een ton aan vrij vermogen. Of in risicotermen: een halvering van je vermogen, bijvoorbeeld door een aandelencrash, heb je niet zo maar weer bij gespaard en is een serieuze bedreiging voor je einddoel. Sommigen in dit topic zie je - vaak naast ander vermogen - huizen kopen en verhuren. Anderen kiezen een pure dividend strategie met aandelen. Meer wegen leiden naar Rome, gemene deler is dat behoud van vermogen (en/of inkomstenstroom) belangrijker is dan maximaal rendement.

Maar volgens mij is stap 0: maximaliseer je inkomen! En nee, dat is niet zo tastbaar als spaarquotes. Dat zit in kansen zien en proberen te pakken, hard werken, studeren en bijleren naar vermogen, eventueel gaan ondernemen, netwerken opbouwen, etc. En nee, je kan niet op al die onderdelen uitblinken, maar er een paar kunnen aanpakken, kan heel wat geld opleveren!

• Mr_Blobby
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09:33
BCC schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 11:34:
https://www.evivanlanschot.nl/vermogensbeheer Hebben mensen hier ervaring mee? Is dit slim om naast bijvoorbeeld een Meesman te zetten?
1,1% jaarlijkse kosten bij Evi vs 0,5% bij Meesman.
Ik zou het wel weten...

en zij zagen niet hoe spot in mij worstelde met verdriet

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
vickypollard schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 11:07:
[...]
Ik denk dat 70% sparen ook nauwelijks haalbaar is voor onze Nederlandse 'hongerloontjes'. Met een Amerikaans salaris kan je simpelweg een hogere savings rate halen, want je salaris is hoger, maar de kosten zijn niet per se hoger.
Het is prima te halen. Als je huis afbetaald is, en dus zodra je stap 4 uit onderstaande lijst hebt afgevinkt.
  • de buffers uitbouwen tot een jaarloon
  • geld in een indexfonds zoals Meesman stoppen
  • groen sparen ivm de vermogensbelasting
  • lang lopende schulden aflossen
Stap 4 komt pas nadat je 1, 2 en 3 af hebt. Er is geen magische "geef mij veilig meer geld" knop, anders dan een baan. Iedereen die anders beweerd is zelf ook aan het gokken of wil een deel van jouw geld hebben. Waar zit jij nu qua stappen?
Onze volgorde is: stap 1, 4, 2 en dan 3. Waarbij stap 4 & 2 gecombineerd kunnen worden met prioriteit aan stap 4. Stap 3 is voorlopig nog (lang) niet in zicht. Onze savings rate zit nu op maandelijks 30% (gemiddeld over een jaar bijna 40% ivm vakantiegeld & belastingteruggaaf) en zal geleidelijk hoger worden ivm lineair aflossen en salarisstijgingen. Als wij beiden nog werken tegen de tijd dat het huis is afbetaald halen we de 70% wel, maar dat is niet onze planning.

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Magpie schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 12:07:
[...]
Mooi stappenplan. Ik schat zo in dat stap 5 richting serieus vermogensbeheer gaat, inclusief risicomanagement. Een grens is niet aan te geven, maar denk bijvoorbeeld aan (minimaal) meer dan een ton aan vrij vermogen. Of in risicotermen: een halvering van je vermogen, bijvoorbeeld door een aandelencrash, heb je niet zo maar weer bij gespaard en is een serieuze bedreiging voor je einddoel. Sommigen in dit topic zie je - vaak naast ander vermogen - huizen kopen en verhuren. Anderen kiezen een pure dividend strategie met aandelen. Meer wegen leiden naar Rome, gemene deler is dat behoud van vermogen (en/of inkomstenstroom) belangrijker is dan maximaal rendement.
Mee eens. Geen domme dingen doen is veel belangrijker dan het het missen van een "kans". Die hebben altijd kleine lettertjes.
Maar volgens mij is stap 0: maximaliseer je inkomen! En nee, dat is niet zo tastbaar als spaarquotes. Dat zit in kansen zien en proberen te pakken, hard werken, studeren en bijleren naar vermogen, eventueel gaan ondernemen, netwerken opbouwen, etc. En nee, je kan niet op al die onderdelen uitblinken, maar er een paar kunnen aanpakken, kan heel wat geld opleveren!
Goed punt, maar ik zou dit parallel aan stap 2 t/m 5 oppakken. Risico is anders dat je wacht op de baan met de chauffeur en niet echt aan de slag gaat.
Ik snap hem even niet. Een lening voor een huis is een lang lopende lening, ook indien de rente variabel is. Als je nog kort lopende leningen hebt (stap 2) en al wel met stap 4 begonnen, dan klopt er ergens iets niet: je geeft geld weg (kijk naar de rentepercentages) of je neemt lange termijn risico's met korte termijn geleend geld.

[ Voor 13% gewijzigd door Milmoor op 26-08-2016 12:40 ]

• remcoboy1479
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07:49
groen sparen ivm de vermogensbelasting
Volgens mij is dit niet mogelijk momenteel? Enkele banken bieden groensparen, maar zonder groencertificaat die voor de IB-vrijstelling verplicht is.

• One-eye864
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:46
remcoboy1479 schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 12:55:
[...]

Volgens mij is dit niet mogelijk momenteel? Enkele banken bieden groensparen, maar zonder groencertificaat die voor de IB-vrijstelling verplicht is.
Kan wel hoor zie:

Rabobank:
https://www.rabobank.nl/p...rente/rabo-groendeposito/
ING Bank:
https://www.ing.nl/partic...-spaardeposito/index.html

• Monga
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
"Het is momenteel niet mogelijk een Groen Spaardeposito te openen"
"U kunt tijdelijk geen Rabo GroenDeposito aanvragen. "

;)

• One-eye864
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:46
Monga schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 13:00:
[...]

"Het is momenteel niet mogelijk een Groen Spaardeposito te openen"
"U kunt tijdelijk geen Rabo GroenDeposito aanvragen. "

;)
Whoops...... foutje 8)7

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:13

Tazzios

..

Milmoor schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 12:30:

[...]
Ik snap hem even niet. Een lening voor een huis is een lang lopende lening, ook indien de rente variabel is. Als je nog kort lopende leningen hebt (stap 2) en al wel met stap 4 begonnen, dan klopt er ergens iets niet: je geeft geld weg (kijk naar de rentepercentages) of je neemt lange termijn risico's met korte termijn geleend geld.
Ga je er van uit dat er op de kort lopende leningen de meeste rente wordt betaald? Dit hoeft namelijk niet altijd zo te zijn.
remcoboy1479 schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 12:55:
[...]

groencertificaat Groenfondsen:
http://www.belastingdiens...gen_met_belastingvoordeel

Ik heb zelf wat bij Regionaal Duurzaam (Meewind) staan.

• JURIST
  • Registratie: September 2014
  • Nu online
vickypollard schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 11:07:
[...]

Dat kan dus in NL wel zo blijkt bij bijvoorbeeld @rube. Nederland is egalitair in vergelijking met de VS, maar ook hier zijn er behoorlijke inkomensverschillen.
Met 'hongerloontjes' bedoel je waarschijnlijk modaal en dat wordt het lastig, maar vanaf twee keer modaal wordt het al een stuk beter haalbaar.
Begrijp me overigens niet verkeerd; ik ben ook voor een gezonde balans tussen nu leven en 'bouwen' voor de toekomst. Voor mij is 70% met de voor mij/ons passende leefwijze voorlopig niet haalbaar, maar het kan wel zonder ongelukkig te zijn.

Overigens hier is al eerder gepost over de berekening van de spaarquote. Naarmate je verder bent met FO maken je inkomsten uit vermogen echt verschil. Mijn totale spaarquote ligt inmiddels 10%-punt hoger dan mijn zuivere spaarquote uit arbeid door stijgende inkomsten uit vermogen blijft de spaarquote toenemen (uitgaande van gelijkblijvende overige omstandigheden).

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Tazzios schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 13:19:
[...]
Ga je er van uit dat er op de kort lopende leningen de meeste rente wordt betaald? Dit hoeft namelijk niet altijd zo te zijn.
Dat hoeft inderdaad niet, maar is wel gebruikelijk. Mijn stukje is bedoelt voor eerste stappen, niet voor de experts. Lange termijn geld behoefte dekken met korte termijn financiering is gemiddeld gesproken een slecht idee.
groencertificaat Groenfondsen:
http://www.belastingdiens...gen_met_belastingvoordeel

Ik heb zelf wat bij Regionaal Duurzaam (Meewind) staan.
Ik bij http://www.asnbank.nl/par...-groenprojectenfonds.html. Deze sluit aan het eind van het jaar vaak een tijdje voor nieuwe beleggingen om het bekladding technisch gunstig parkeren van geld te voorkomen.

• Blik1984
JURIST schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 13:27:
[...]

Dat kan dus in NL wel zo blijkt bij bijvoorbeeld @rube. Nederland is egalitair in vergelijking met de VS, maar ook hier zijn er behoorlijke inkomensverschillen.
Met 'hongerloontjes' bedoel je waarschijnlijk modaal en dat wordt het lastig, maar vanaf twee keer modaal wordt het al een stuk beter haalbaar.
Begrijp me overigens niet verkeerd; ik ben ook voor een gezonde balans tussen nu leven en 'bouwen' voor de toekomst. Voor mij is 70% met de voor mij/ons passende leefwijze voorlopig niet haalbaar, maar het kan wel zonder ongelukkig te zijn.

Overigens hier is al eerder gepost over de berekening van de spaarquote. Naarmate je verder bent met FO maken je inkomsten uit vermogen echt verschil. Mijn totale spaarquote ligt inmiddels 10%-punt hoger dan mijn zuivere spaarquote uit arbeid door stijgende inkomsten uit vermogen blijft de spaarquote toenemen (uitgaande van gelijkblijvende overige omstandigheden).
Hij zegt ook nauwelijks, niet dat het onmogelijk is. En Rube heeft ondertussen al 2 huizen die flink bijdragen aan de spaarquote, is ook al iets anders dan dat je het alleen uit salaris moet doen.

Wat overigens veel mensen nog wel vergeten bij de spaarquote mee te nemen is de inleg in pensioenfondsen en ook bijvoorbeeld AOW. De laatste kan ik nog wel begrijpen, de algemene gedachte is dat je daar niet op moet rekenen over 40 jaar. Maar inleg in het pensioenfonds is wel degelijk een forse hoeveelheid per jaar wat je ongemerkt spaart. Bij Amerikanen is dat allemaal wat makkelijker mee te nemen omdat het in een aparte rekening staat waar je zelfs onder voorwaarden geld van kan opnemen. Bij ons is dat natuurlijk niet het geval

• rube
Blik1984 schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 15:01:
[...]
Hij zegt ook nauwelijks, niet dat het onmogelijk is. En Rube heeft ondertussen al 2 huizen die flink bijdragen aan de spaarquote, is ook al iets anders dan dat je het alleen uit salaris moet doen.
Inkomsten uit huur draagt "slechts" voor 6% bij aan de spaarquote.
Ruim 60% komt echt gewoon uit sparen van salaris (bij een werkgever). Dus het helpt zeker wel (wat), maar verkijk je er niet op. Inkomen en hard sparen is echt key. In ieder geval om snel FO te kunnen worden. Een spaarquote van 10% tikt echt niet aan (zoek de grafieken maar op, zijn hier eerder gepost of bij MMM).
Wat overigens veel mensen nog wel vergeten bij de spaarquote mee te nemen is de inleg in pensioenfondsen en ook bijvoorbeeld AOW. De laatste kan ik nog wel begrijpen, de algemene gedachte is dat je daar niet op moet rekenen over 40 jaar. Maar inleg in het pensioenfonds is wel degelijk een forse hoeveelheid per jaar wat je ongemerkt spaart. Bij Amerikanen is dat allemaal wat makkelijker mee te nemen omdat het in een aparte rekening staat waar je zelfs onder voorwaarden geld van kan opnemen. Bij ons is dat natuurlijk niet het geval
Dat neem ik dus (allebei) niet mee met mijn spaarquote en NW berekeningen omdat ik het te onzeker vind / te ver weg is. Ik zie dit meer als een mooie meevaller als het zover is en/of hopelijk een kleine "verzekering" voor als het echt nodig is.

• Blik1984
rube schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 15:11:
[...]

Inkomsten uit huur draagt "slechts" voor 6% bij aan de spaarquote.
Ruim 60% komt echt gewoon uit sparen van salaris (bij een werkgever). Dus het helpt zeker wel (wat), maar verkijk je er niet op. Inkomen en hard sparen is echt key. In ieder geval om snel FO te kunnen worden. Een spaarquote van 10% tikt echt niet aan (zoek de grafieken maar op, zijn hier eerder gepost of bij MMM
Ik zou het niet kunnen, 60% sparen met mijn huidige salaris. Ik denk wel dat het alleen mogelijk is als je een leuk salaris verdient (met 2 personen). Want als 1-verdiener met 2 kleine kinderen gaat dat niet lukken

Ik vind pensioen overigens niet een onzeker iets. Ik heb gewoon een 'persoonlijke' spaarpot en van dat potje wordt bij pensioen een uitkering ingekocht. De hoogte kan natuurlijk wel tegenvallen uiteindelijk

[ Voor 12% gewijzigd door Blik1984 op 26-08-2016 15:17 ]

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14:19
Waarom zou je je pensioen niet meerekenen? Ik kan op mijnpensioen.nl zien hoeveel mijn pensioenpotjes mij gaan uitkeren (onder aanname van een paar parameters). De grootste onzekerheid is misschien nog wel hoe lang ik bij een werkgever blijf.

Ook een leuke overweging: hoe hou je rekening met erfenissen? Ik wil zelf zelfstandig zijn om niet "o jee, de erfenis" in mijn achterhoofd te hebben in mijn relaties met ouders. Aan de andere kant is het ook wat overdreven om je heel veel te ontzeggen tussen je 40e-60e om het ergens daarna opeens heel riant te hebben.

• rube
Blik1984 schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 15:15:
[...]
Ik zou het niet kunnen, 60% sparen met mijn huidige salaris. Ik denk wel dat het alleen mogelijk is als je een leuk salaris verdient (met 2 personen). Want als 1-verdiener met 2 kleine kinderen gaat dat niet lukken
Nee, we hebben ook 2 inkomens (wel ook 2 kinderen trouwens).
Met 1 inkomen, tenzij het extreem goed is, zal lastiger zijn om echt heel veel te sparen met een gezin.
Ik vind pensioen overigens niet een onzeker iets. Ik heb gewoon een 'persoonlijke' spaarpot en van dat potje wordt bij pensioen een uitkering ingekocht. De hoogte kan natuurlijk wel tegenvallen uiteindelijk
Ik ook, maar het is nog zo ver weg (en in verhouding weinig) dat ik dat nog niet heb meegenomen.

Vraag: Kun je een persoonlijk pensioenspaarpot op elke leeftijd uit gaan laten keren? Ik dacht dat dat alleen kon richting de "normale" pensioenleeftijd en/of tegen hele hoge boetes?

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Blik1984 schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 15:15:
[...]

Hij zegt niet dat hij 60% van z'n inkomen spaart, hij zegt dat 60% van wat hij spaart van (het inkomen van) z'n werkgever komt. Toch?

Ik heb ook eens gekeken naar dit percentage. Maar wat is de gangbare berekening precies? Ik spaar 32%. Maar dat is dan 32% van mijn totale jaarinkomen van alle bronnen minus alle vaste lasten (incl vakantie/kleding/onderhoud huis & motor/vrije tijd uitgaven). Dus tenzij ik eens uit de ban spring met meerdere michelin-sterren of rondreis Azië hou ik jaarlijks netto 32% over van m'n netto inkomen. Ben ik zelf erg tevreden over.
Je ziet wat ze nu denken uit te keren. Maar wat je in de praktijk gaat krijgen kan heel anders uitpakken vanwege regels etc. die 'elk' moment kunnen veranderen. Maar om het pensioen helemaal niet mee te wegen zou ook niet realistisch zijn.

• Sandyman538

Sandyman538

SandstorM [148839]

Aikon schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 15:38:
Maar wat is de gangbare berekening precies? Ik spaar 32%. Maar dat is dan 32% van mijn totale jaarinkomen van alle bronnen minus alle vaste lasten (incl vakantie/kleding/onderhoud huis & motor/vrije tijd uitgaven). Dus tenzij ik eens uit de ban spring met meerdere michelin-sterren of rondreis Azië hou ik jaarlijks netto 32% over van m'n netto inkomen. Ben ik zelf erg tevreden over.
Er is niet 1 'berekening' goed, maar vrij simpel gezegd heb je 68% van je salaris nodig om te leven, dus grofweg 2 jaar sparen levert 1 jaar eerder stoppen met werken op.

• Pater
  • Registratie: Oktober 2001

Pater

Terry Tate

Sandyman538 schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 07:48:
[...]

Iemand wegzetten als iemand die 'niet leeft' omdat zo iemand andere keuzes maakt vind ik inderdaad belachelijk.
'It's now very common to hear people say, 'I'm rather offended by that.' As if that gives them certain rights. It's actually nothing more... than a whine. 'I find that offensive.' It has no meaning; it has no purpose; it has no reason to be respected as a phrase. 'I am offended by that.' Well, so fucking what." - Stephen Fry

Boehoe. Wat dan. Uiteindelijk moet je je gelukkig voelen bij je levensstijl. Als je optimaal geniet van een avond doorzakken met je vrienden, maar dat laat vanwege je doel om FO te zijn, dan vind ik dat inderdaad jammer. Het doel heiligt niet de middelen. We hebben het in Nederland goed geregeld dat je tijdens je werkende leven en na je pensioen daarvan kunt genieten.

Ik zeg: geniet er vooral van! Als je de keuze hebt om alles te doen en met 50 met pensioen te gaan of alles te laten en met 45 met pensioen te gaan, dan is wat mij betreft de keuze in ieder geval snel gemaakt. In ieder geval ander werk zoeken! :)

If we are all God's children, what makes Jesus so special?

Battle.net tag

• rube
Aikon schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 15:38:
[...]
Hij zegt niet dat hij 60% van z'n inkomen spaart, hij zegt dat 60% van wat hij spaart van (het inkomen van) z'n werkgever komt. Toch?
Niet helemaal, dit is wat ik bedoelde:
Onze spaarquote is nu circa 70%: (inkomsten - uitgaven=) sparen / inkomsten * 100% = 70%

Stel: 70 sparen / 100 inkomsten *100% = 70%

Stel dat we de huurinkomsten niet haden gehad, dan was ons spaarbedrag lager geweest, maar ook onze inkomsten. Stel dat de huurinkomsten "20" is, dan komt dat op:

(70-20=) 50 sparen / (100-20 =) 80 inkomsten * 100% = 63%

Dan hadden we dus 50 gespaard (uit inkomen) versus 70 (uit inkomen en huurinkomsten).

50/70 * 100% = 71% van wat we sparen komt dus uit loon.

Cijfers zijn niet volledig correct, maar dit geeft wel een indruk.
Mijn punt is, ja de huizen helpen wel, maar het ruime merendeel komt nog steeds uit inkomsten uit loon.
Ik heb ook eens gekeken naar dit percentage. Maar wat is de gangbare berekening precies? Ik spaar 32%. Maar dat is dan 32% van mijn totale jaarinkomen van alle bronnen minus alle vaste lasten (incl vakantie/kleding/onderhoud huis & motor/vrije tijd uitgaven). Dus tenzij ik eens uit de ban spring met meerdere michelin-sterren of rondreis Azië hou ik jaarlijks netto 32% over van m'n netto inkomen. Ben ik zelf erg tevreden over.
Is ook erg netjes!
Pater schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 15:53:
[...]
Ik zeg: geniet er vooral van! Als je de keuze hebt om alles te doen en met 50 met pensioen te gaan of alles te laten en met 45 met pensioen te gaan, dan is wat mij betreft de keuze in ieder geval snel gemaakt. In ieder geval ander werk zoeken! :)
:P

• Aikon
  • Niet online
rube schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 15:59:
[...]

[cijfertjes]
Mijn punt is, ja de huizen helpen wel, maar het ruime merendeel komt nog steeds uit inkomsten uit loon
Ik snap het. Maar daarnaast heb je ook nog het vastgoed zelf wat je kan gaan verkopen ten tijde van je pensionering. Zelf verhuur ik ook vastgoed (een garage :+), die is al afbetaald dus dat is nog een appeltje voor de dorst zeg maar.

Daarnaast kan ik eind volgende week hopelijk 39% sparen i.v.m. promotie :)

• Blauwschaap
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-11 20:22
Tellen jullie extra aflossingen op de hypotheek ook mee als "sparen" om je spaarquote te berekenen?

• Aikon
  • Niet online
Ja, want dat zou van m'n spaarrekening afkomen en is zodoende al gespaard zeg maar.

Ik tel extra aflossingen ook op bij m'n vermogen als aparte categorie (en de hypotheekschuld dan weer niet). Want anders kan ik wel extra aflossen maar zie ik dat geld alleen maar verdwijnen uit m'n excel-sheetjes. :P

• Blauwschaap
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-11 20:22
Aikon schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 16:28:
Ja, want dat zou van m'n spaarrekening afkomen en is zodoende al gespaard zeg maar.

Ik tel extra aflossingen ook op bij m'n vermogen als aparte categorie (en de hypotheekschuld dan weer niet). Want anders kan ik wel extra aflossen maar zie ik dat geld alleen maar verdwijnen uit m'n excel-sheetjes. :P
Ik wil mijn spaarquote maandelijks gaan berekenen aan de hand van begin- en eindsaldi van mijn bankrekeningen + inleg beleggingsrekening (expres niet het saldo, anders gaan fluctuerende aandelenkoersen plotseling invloed hebben op mijn spaarquote).

Dus stel:

Inkomsten: 2000 euro

Bankrekening A:

Saldo 1-8: 1000 euro
Saldo 31-8: 1200 euro

Bankrekening B:

Saldo 1-8: 500 euro
Saldo 31-8: 1000 euro

Inleg beleggingen: 300 euro

Spaarquote wordt dan: ((1200-1000)+(1000-500)+300) / 2000 *100 = 50%

Maar stel dat ik nu deze maand ook nog eens 200 euro extra aflos op de hypotheek en dat geld wordt afgeschreven van rekening A. Dan wordt de spaarquote plotseling maar: ((1000-1000)+(1000-500)+300) / 2000 *100 = 40%

Terwijl ik dit geld uiteraard niet echt heb uitgegeven. Ik zit dus nog even te dubben hoe ik dit het beste kan verwerken in mijn berekening. Makkelijkste manier lijkt mij om die 200 euro apart bij het spaarbedrag op te tellen. Dan zou de spaarquote weer netjes op 50% uitkomen. Of zie ik nu iets over het hoofd?

• JURIST
  • Nu online
Blik1984 schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 15:01:
[...]

Het hebben van inkomsten uit vermogen maakt verschil, maar inderdaad komt de hoofdmoot uit inkomsten uit arbeid wat terecht wordt gezegd en dit blijft zo (anders zou je al tegen FO aan zitten).

Pensioen meetellen in de spaarquote doe ik niet en heb ik nooit bij stil gestaan. Werkgever betaalt vaak ook substantieel mee, dan zou je dat ook in je spaarquote meetellen?

Als meerdere mensen hier hebben wij nog steeds te maken met hoge kosten van kinderopvang. Als dat straks minder wordt is dat wel een spaarquoteversneller.

Grote voordeel van een substantiële spaarquote is natuurlijk dat je FO-horizon heel overzichtelijk wordt. Als ik nu de lijn doortrek dan moet het lukken voor mijn 50e

• -AzErTy-
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12-08 15:23
Blauwschaap schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 16:41:
[...]

Ik wil mijn spaarquote maandelijks gaan berekenen aan de hand van begin- en eindsaldi van mijn bankrekeningen + inleg beleggingsrekening (expres niet het saldo, anders gaan fluctuerende aandelenkoersen plotseling invloed hebben op mijn spaarquote).

Dus stel:

Inkomsten: 2000 euro

Bankrekening A:

Saldo 1-8: 1000 euro
Saldo 31-8: 1200 euro

Bankrekening B:

Saldo 1-8: 500 euro
Saldo 31-8: 1000 euro

Inleg beleggingen: 300 euro

Spaarquote wordt dan: ((1200-1000)+(1000-500)+300) / 2000 *100 = 50%

Maar stel dat ik nu deze maand ook nog eens 200 euro extra aflos op de hypotheek en dat geld wordt afgeschreven van rekening A. Dan wordt de spaarquote plotseling maar: ((1000-1000)+(1000-500)+300) / 2000 *100 = 40%

Terwijl ik dit geld uiteraard niet echt heb uitgegeven. Ik zit dus nog even te dubben hoe ik dit het beste kan verwerken in mijn berekening. Makkelijkste manier lijkt mij om die 200 euro apart bij het spaarbedrag op te tellen. Dan zou de spaarquote weer netjes op 50% uitkomen. Of zie ik nu iets over het hoofd?
Zelf gebruik ik liever de formule 1-totale uitgaven / totale inkomsten of (totale inkomsten - totale uitgaven) / totale inkomsten om een spaarquote te berekenen. Hiermee zou ik voor jou op 65% komen.

Die hypotheek aflossing zou ik niet zien als een uitgave en blijft dan budget neutraal voor je spaarquote.

[ Voor 3% gewijzigd door -AzErTy- op 26-08-2016 17:50 ]

God does not play dice

• Sandyman538

Sandyman538

SandstorM [148839]

Pater schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 15:53:
[...]

Boehoe. Wat dan. Uiteindelijk moet je je gelukkig voelen bij je levensstijl. Als je optimaal geniet van een avond doorzakken met je vrienden, maar dat laat vanwege je doel om FO te zijn, dan vind ik dat inderdaad jammer. Het doel heiligt niet de middelen. We hebben het in Nederland goed geregeld dat je tijdens je werkende leven en na je pensioen daarvan kunt genieten.

Volledig met je eens. Zo doe ik het ook. Sommige keuzes die ik maak gaan mensen in dit topic met FO in het achterhoofd van met hun ogen draaien. Prima, mijn keuzes. Net zoals iemand die als kabelmannetje in het leven staat, helemaal niks voor mij, maar hij voelt zich er prettig bij, lekker doen. Daar reageerde ik op, dat jij keuzes van een ander veroordeeld. Ik zit meer in het concept 'lekker zelf weten'.

Ik denk dat we met de manier van omgaan met het concept FO wel ongeveer dezelfde kant op varen.

• technorabilia
[...]

Ik had het een aantal jaar geleden ook niet gedacht hoor. Groot duur huis, dikke auto, dure spullen. Consumeren consumeren. Overconsumptie. Je horizon van geluk blijft verschuiven en uiteindelijk ben je een slaaf er van die zijn hele leven moet blijven werken. Zoals de overheid dat graag ziet. Continue zelfbevrediging. Werkelijk geluk <> consumeren. Totdat je gaat kijken hoelang je voor iets moet werken. Reken maar eens uit hoeveel je werkelijk moet werken om bijvoorbeeld een auto te bekostigen en wat het effect daarvan is. Werkelijk geluk is de vrijheid om keuzes te kunnen maken. Onafhankelijkheid. Maar ymmv.

👉🏻 Blog 👈🏻

• Blik1984
JURIST schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 16:45:
[...]

Het hebben van inkomsten uit vermogen maakt verschil, maar inderdaad komt de hoofdmoot uit inkomsten uit arbeid wat terecht wordt gezegd en dit blijft zo (anders zou je al tegen FO aan zitten).

Pensioen meetellen in de spaarquote doe ik niet en heb ik nooit bij stil gestaan. Werkgever betaalt vaak ook substantieel mee, dan zou je dat ook in je spaarquote meetellen?
Eigenlijk zou je de totale inleg qua pensioen idd mee moeten nemen, aangezien het wel degelijk vermogensopbouw is

Verwijderd

http://fd.nl/ondernemen/1164813/lege-kas
Voor onze dividend lovers

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 26-08-2016 23:03 ]

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

kraades schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 20:51:
Totdat je gaat kijken hoelang je voor iets moet werken. Reken maar eens uit hoeveel je werkelijk moet werken om bijvoorbeeld een auto te bekostigen en wat het effect daarvan is. Werkelijk geluk is de vrijheid om keuzes te kunnen maken. Onafhankelijkheid. Maar ymmv.
Ik heb jaren geleden eens een aardig voorbeeld gezien over de tijd die iets kost. Er werd gevraagd wat de snelste manier was om van de Amerikaanse oostkust naar de westkust te gaan. Iedereen roept natuurlijk gelijk vliegtuig. Maar dat viel best tegen doordat je naar de luchthaven moet, in moet checken wachten, boarden, taxiën, vliegen enz enz en dan aan de andere kant het omgekeerde proces. Je reist immers niet van luchthaven naar luchthaven. Het kost je zo 1-2 uur om er te komen of weer weg te gaan. De Auto lijkt ook wel snel. Je hoeft nergens heen, je vertrekt van huis en rijdt gelijk de goede kant op. Maar de klapper was dat de fiets eigenlijk best goed scoorde als je alle kosten mee nam en hoe lang je er voor moest werken om alles te betalen.
Natuurlijk was dat een grap waar naar toe werd gerekend, maar het maakt wel iets duidelijk.

Ik heb hier al eens eerder gezegd: Veel mensen werken 1-2 dagen per week om hun auto te betalen als je _echt_ alles meerekent. Je kan je dus met gemak een 15-25% lager salaris veroorloven als je kan kiezen tussen twee banen die alle twee leuk zijn om te doen. Maar de ene is aan het einde van de straat en de andere is 50 km verder op.
Of je bent eerder FO als het salaris verschil bv 'maar'10% is en je goedkoop rijdt en het je maar 1 dag werk per week kost om de auto te betalen. Het kost je in ieder geval minder reistijd. Dus je zou ook gewoon korter kunnen gaan werken en netto hetzelfde over te houden

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 05-11 14:55
Ik denk dat wat auto betreft het ook een beetje af hangt van waar je woont. De auto geeft vaak ook een stukje vrijheid naast het werk namelijk. Als ik bijvoorbeeld bij m'n ouders op bezoek ga en de auto pak, ben ik 45 minuten onderweg. Pak ik het OV, dan zou ik ruim 2 uur onderweg zijn. In dat geval levert de auto ook weer (behoorlijk wat) extra tijd op. Voor werk geldt dat in mijn geval ook: 25 minuten met de auto, en 45 minuten met het OV (2x per dag).

Zo'n auto kost natuurlijk ook wel wat, maar daar kun je op beknibbelen door een goedkopere te nemen. Maar het levert vaak ook ontzettend veel tijd op, en tijd is ook geld :) Als je enkele uren per week bespaart puur door de auto te pakken, dan tikt dat maandelijks behoorlijk aan.

Aan de andere kant: als je parttime werkt is het ook wel snel een te grote kostenpost in verhouding tot wat het oplevert. Maar dat kun je aan de hand van je eigen situatie natuurlijk het beste berekenen.

• technorabilia
De auto was maar een voorbeeld. Vervang auto door huis, luxe, xyz etc. en kijk hoeveel je er voor moet werken. En wat het "kost" niet alleen financieel.

👉🏻 Blog 👈🏻

• Aikon
  • Niet online
Ortep schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 23:47:
[...]

Ik heb jaren geleden eens een aardig voorbeeld gezien over de tijd die iets kost. Er werd gevraagd wat de snelste manier was om van de Amerikaanse oostkust naar de westkust te gaan. Iedereen roept natuurlijk gelijk vliegtuig. Maar dat viel best tegen doordat je naar de luchthaven moet, in moet checken wachten, boarden, taxiën, vliegen enz enz en dan aan de andere kant het omgekeerde proces. Je reist immers niet van luchthaven naar luchthaven. Het kost je zo 1-2 uur om er te komen of weer weg te gaan. De Auto lijkt ook wel snel. Je hoeft nergens heen, je vertrekt van huis en rijdt gelijk de goede kant op. Maar de klapper was dat de fiets eigenlijk best goed scoorde als je alle kosten mee nam en hoe lang je er voor moest werken om alles te betalen.
Ik kan je uit ervaring vertellen dat het klopt ;) Je kan er bijna winst op maken zelfs, doordat je inkomen dat jaar enorm daalt krijg je flink belasting terug en kan je drie jaar later ook nog eens middelen. Zorgverzekering-plicht kan vervallen en we hebben zelfs enkele keren geld gekregen (keer $100 en $50) spontaan. Gratis eten en overnachtingen zijn ook geen uitzondering. /opschepmodus

Enig idee waar het artikel te vinden is?

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

joramoudenaarde schreef op zaterdag 27 augustus 2016 @ 08:33:
Zo'n auto kost natuurlijk ook wel wat, maar daar kun je op beknibbelen door een goedkopere te nemen. Maar het levert vaak ook ontzettend veel tijd op, en tijd is ook geld :) Als je enkele uren per week bespaart puur door de auto te pakken, dan tikt dat maandelijks behoorlijk aan.

Aan de andere kant: als je parttime werkt is het ook wel snel een te grote kostenpost in verhouding tot wat het oplevert. Maar dat kun je aan de hand van je eigen situatie natuurlijk het beste berekenen.
Natuurlijk is de situatie voor iedereen anders. Maar het was wel een aardig voorbeeld om bewustwording te kweken. Als ik bv 1 dag per week moet werken voor mijn auto omdat hij zo handig is omdat hij me eens in de 14 dagen twee uur bespaart is het iets waar je over na moet denken. Natuurlijk geeft hij ook vrijheid. Op de fiets naar je werk kan lang niet iedereen. Je moet bv ook nog boodschappen doen enz. Afwegingen afwegingen.
Maar soms moet je gewoon omdenken. Ik heb een keer serieus offertes aangevraagd bij een taxibedrijf om me met de taxi naar mijn werk te laten brengen. Dat bleek op jaarbasis ongeveer even duur als een auto bezitten die ik voor 90% voor woonwerk verkeer gebruikte. Een losse taxi is duur. Maar als je zegt ik wil 210 keer per jaar opgehaald en gebracht worden op vaste tijden, dan is de prijs ineens een stuk aangenamer. En je kan gewoon je ontspannen aankomen en je wordt voor de deur afgezet en hoeft geen parkeerplaats te zoeken.
Ik rijd ook in een relatief kleine auto. Te klein volgens sommige mensen. Die zeggen dat ze dan niet op vakantie naar Frankrijk kunnen, of de caravan niet kunnen trekken of geen hout uit de bouwmarkt mee kunnen nemen. Dat zijn ook de argumenten om niet elektrisch te rijden. Ik kies er dan voor om de 97% van de jaar kilometers in een kleine goedkope auto te rijden en voor speciale gelegenheden een speciale auto te huren. Dat is goedkoper en handiger.
Maar iedereen moet daar zelf een afweging in maken. Veel mensen denken daar niet eens over na en dat kan geld kosten zonder dat je er echt iets voor terug krijgt.

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Aikon schreef op zaterdag 27 augustus 2016 @ 09:19:
[...]

Enig idee waar het artikel te vinden is?
Helaas niet...het stond in een krant. Ik denk de Volkskrant, maar wel ergens in de jaren 90. Dus een linkje is wat lastig

• TweakFO
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 17:08
rube schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 15:59:
[...]

Onze spaarquote is nu circa 70%: (inkomsten - uitgaven=) sparen / inkomsten * 100% = 70%

Stel: 70 sparen / 100 inkomsten *100% = 70%

Stel dat we de huurinkomsten niet haden gehad, dan was ons spaarbedrag lager geweest, maar ook onze inkomsten. Stel dat de huurinkomsten "20" is, dan komt dat op:

(70-20=) 50 sparen / (100-20 =) 80 inkomsten * 100% = 63%

Dan hadden we dus 50 gespaard (uit inkomen) versus 70 (uit inkomen en huurinkomsten).

50/70 * 100% = 71% van wat we sparen komt dus uit loon.

Mijn punt is, ja de huizen helpen wel, maar het ruime merendeel komt nog steeds uit inkomsten uit loon.
Spaarquote zegt mij daarom juist erg weinig. Het is net hoe je rekent of hoe je tegen de situatie aan kijkt.
Voorbeeld waar ik zelf in mijn berekening tegen aanloop...

Situatie 1:
Inkomsten:
€ 2000 Loon
€ 400 Belasting teruggave
€ 300 Mede bewoner/huurder
€ 1000 Investeringen/rente/overig
€ 3700 Totale inkomsten

Uitgaven:
€ 1000 Hypotheek
€ 1000 Overig
€ 2000 Totale uitgaven

Spaarquote (3700-2000)/3700*100=45,95%

Situatie 2:
Inkomsten:
€ 2000 Loon
€ 1000 Investeringen/rente/overig
€ 3000 Totale inkomsten

Uitgaven:
€ 300 Huisvesting/Huur
€ 1000 Overig
€ 1300 Totale uitgaven

Spaarquote (3000-1300)/3000*100=56,67%

In beide situaties is het spaarbedrag € 1700 per maand, maar de spaarquote is wel degelijk veranderd.
Deze situaties zijn slechts een voorbeeld. Op het moment dat je een 'groot' huis koopt en daar de lasten van betaald, maar vervolgens weer delen onderverhuurd, ontstaan er grote verschillen in spaar percentages. Als ik al mijn inkomsten en uitgaven (exclusief kruisposten en overige balansmutaties) netjes vanuit de bank apart in een excel zet heb ik een spaarquote van 66,5%. Als ik echter de huisvesting inkomsten en kosten elimineer (dus tegen elkaar wegstreep) heb ik een spaarquote van 87,5%.

En de absolute euro's zeggen dat ik al FO ben. Het jaarlijkse spaarbedrag ligt namelijk ongeveer € 5K hoger dan de inkomsten uit werk.

Conclusie: geen idee wat ik met die spaarquote moet? Geef mij maar euro's :)
Hoe kijken jullie hier tegen aan?

• janbrede
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 05-11 23:31
TweakFO schreef op zaterdag 27 augustus 2016 @ 10:08:
[..]

Spaarquote (3700-2000)/3700*100=45,95%

[..]

Spaarquote (3000-1300)/3000*100=56,67%
Moet je niet delen door de uitgaven ipv de inkomsten? Het gaat immers om het bedrag dat je niet uitgeeft. Dan kom je in het eerste geval uit op 85% en in het tweede op 130%...
En de absolute euro's zeggen dat ik al FO ben. Het jaarlijkse spaarbedrag ligt namelijk ongeveer € 5K hoger dan de inkomsten uit werk.
Dat hangt mede af van hoeveel euro's je al hebt en hoe lang je het met een gegeven uitgavenpatroon daarmee uit kunt zingen zonder inkomsten uit werk (in mijn optiek ben je FO als dat tot je dood is, in NL misschien tot je pensioen/aow (maar dat laatste wordt ook steeds onzekerder...).

• Aikon
  • Niet online
janbrede schreef op zaterdag 27 augustus 2016 @ 11:22:
[...]

Moet je niet delen door de uitgaven ipv de inkomsten? Het gaat immers om het bedrag dat je niet uitgeeft. Dan kom je in het eerste geval uit op 85% en in het tweede op 130%...
Lijkt me lastig om meer dan 100% van je inkomsten te sparen ;)

• -AzErTy-
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12-08 15:23
[...]

[...]

Dat hangt mede af van hoeveel euro's je al hebt en hoe lang je het met een gegeven uitgavenpatroon daarmee uit kunt zingen zonder inkomsten uit werk (in mijn optiek ben je FO als dat tot je dood is, in NL misschien tot je pensioen/aow (maar dat laatste wordt ook steeds onzekerder...).
Wiki linkje over spaarquote:
Wikipedia: Gemiddelde spaarquote

Over het voorbeeld met hypotheek en bereken van spaarquote vind ik dat je enkel het rente gedeelte als uitgave mag tellen, afbetaling van de hypotheek zelf is immers een vorm van sparen in de vorm van stenen.

God does not play dice

• JURIST
  • Nu online
Blik1984 schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 22:48:
[...]

Eigenlijk zou je de totale inleg qua pensioen idd mee moeten nemen, aangezien het wel degelijk vermogensopbouw is
De redenering volg ik wel, maar de pensioenlasten kunnen oplopen tot boven de 20% van het jaarsalaris in loondienst. Meestal betaalt je werkgever hiervan de helft of nog ietsje meer. Als je dat helemaal meerekent, hebben alle werknemers al een redelijke basis spaarquote ook al spaar je vrijwillig niets.
Voor mij zou dit ook een forse verhoging van de spaarquote opleveren.

De forse pensioeninleg is eigenlijk ook het punt wat economen vaak maken rond sparen. Nederland is vooral een spaarland vanwege de verplichte besparingen. Je hoort veel over fragiliteit van het Nederlandse pensioenstelsel, maar we zitten via kapitaaldekking op een vermogen van €1200 mld + dat door de meesten niet aangesproken kan worden.

Gegeven de inflexibele ingangsdatum van pensioenen is het voor mensen die ruim voor de pensioengerechtigde leeftijd FO willen zijn wel vertekenend om dit mee te nemen in de spaarquote. Wat hierbij helpt is dat de pensioenleeftijd in het nieuwe stelsel wordt geflexibiliseerd, in die zin dat je uitkeringen eerder kunt laten ingaan dan de pensioengerechtigde leeftijd (bijvoorbeeld bij 60 of wellicht 55).

Over de vergelijkbaarheid van spaarquotes: vaststellen kan inderdaad op verschillende manieren. Het is dan ook vooral een stuurmiddel voor jezelf als je het consequent op dezelfde manier berekent.

• Blik1984
JURIST schreef op zaterdag 27 augustus 2016 @ 21:26:
[...]

De redenering volg ik wel, maar de pensioenlasten kunnen oplopen tot boven de 20% van het jaarsalaris in loondienst. Meestal betaalt je werkgever hiervan de helft of nog ietsje meer. Als je dat helemaal meerekent, hebben alle werknemers al een redelijke basis spaarquote ook al spaar je vrijwillig niets.
Voor mij zou dit ook een forse verhoging van de spaarquote opleveren.

De forse pensioeninleg is eigenlijk ook het punt wat economen vaak maken rond sparen. Nederland is vooral een spaarland vanwege de verplichte besparingen. Je hoort veel over fragiliteit van het Nederlandse pensioenstelsel, maar we zitten via kapitaaldekking op een vermogen van €1200 mld + dat door de meesten niet aangesproken kan worden.

Gegeven de inflexibele ingangsdatum van pensioenen is het voor mensen die ruim voor de pensioengerechtigde leeftijd FO willen zijn wel vertekenend om dit mee te nemen in de spaarquote. Wat hierbij helpt is dat de pensioenleeftijd in het nieuwe stelsel wordt geflexibiliseerd, in die zin dat je uitkeringen eerder kunt laten ingaan dan de pensioengerechtigde leeftijd (bijvoorbeeld bij 60 of wellicht 55).

Over de vergelijkbaarheid van spaarquotes: vaststellen kan inderdaad op verschillende manieren. Het is dan ook vooral een stuurmiddel voor jezelf als je het consequent op dezelfde manier berekent.
Laat ik het zo stellen, als iedere Amerikaan zijn 401k meeneemt in zijn spaarquote (en dat is toch vaak de vergelijking die we maken, met een MMM of ERE), dan is het heel logisch dat wij het ook meenemen.

het vertekent misschien wel, omdat je er pas vanaf 67+ aanspraak op kan maken, maar het is dus wel zo dat een boel Nederlanders zich geen zorgen hoeven te maken over de periode vanaf 67+ vanwege het pensioen dat ze krijgen.

Verwijderd

Aikon schreef op zaterdag 27 augustus 2016 @ 12:00:
[...]

Lijkt me lastig om meer dan 100% van je inkomsten te sparen ;)
Zo gek is het niet hoor met zo'n beperkte formule als die van de spaarquote.

Even een extreem voorbeeld:
1.000.000 aan investeringen met 5% rendement levert 50.000 per jaar aan rendement op. Het inkomen is 20.000 per jaar en daarvan wordt alles uitgegeven. Per saldo komt er dus 50.000 investeringen per jaar bij terwijl het inkomen slechts 25.000 waarmee je op een spaarquote van 2 zit zonder feitelijk te sparen.

De spaarquote is een leuke methode om bewustwording te creëren, maar er daadwerkelijk mee rekenen is eigenlijk zinloos.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2016 11:23 ]

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Verwijderd schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 11:22:
[...]

Zo gek is het niet hoor met zo'n beperkte formule als die van de spaarquote.

Even een extreem voorbeeld:
1.000.000 aan investeringen met 5% rendement levert 50.000 per jaar aan rendement op. Het inkomen is 20.000 per jaar en daarvan wordt alles uitgegeven. Per saldo komt er dus 50.000 investeringen per jaar bij terwijl het inkomen slechts 25.000 waarmee je op een spaarquote van 2 zit zonder feitelijk te sparen.

De spaarquote is een leuke methode om bewustwording te creëren, maar er daadwerkelijk mee rekenen is eigenlijk zinloos.
In dat voorbeeld is de spaarquote niet 200% maar 71%. Als je rendement meeneemt bij je berekening dan moet je dat ook bij je inkomsten tellen. Totaal inkomsten is 20.000 + 50.000, uitgaven zijn 20.000, dus spaarquote is 50.000 / 70.000.

[ Voor 7% gewijzigd door Zr40 op 28-08-2016 11:31 ]

• TweakFO
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 17:08
[...]

[...]

Nee, je moet delen door je inkomsten, zie ook de wikipedia link hieronder.

Nou ja, dat hangt in feite alleen af van hoe constant de passieve inkomsten zijn. Want op het moment dat er meer euro's gespaard worden dan dat er via loondienst binnen komen, is dat toch FO?

Gezien het feit dat ik nog ruim onder de 30 levensjaren zit, is het geen enkel probleem om nog door te werken. Maar het gevoel dat het niet hoeft geeft mij een heerlijk gevoel. Komende jaren de zekerheid nog maar iets opbouwen in combinatie met eventueel wat minder uren werken is voorlopig mijn plan.
-AzErTy- schreef op zaterdag 27 augustus 2016 @ 12:05:
[...]

Wiki linkje over spaarquote:
Wikipedia: Gemiddelde spaarquote

Over het voorbeeld met hypotheek en bereken van spaarquote vind ik dat je enkel het rente gedeelte als uitgave mag tellen, afbetaling van de hypotheek zelf is immers een vorm van sparen in de vorm van stenen.
Afbetaling had ik ook niet in mijn voorbeeld, enkel belastingteruggave en overige inkomsten. Aflossen is een balansmutatie :)
Zr40 schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 11:28:
[...]

In dat voorbeeld is de spaarquote niet 200% maar 71%. Als je rendement meeneemt bij je berekening dan moet je dat ook bij je inkomsten tellen. Totaal inkomsten is 20.000 + 50.000, uitgaven zijn 20.000, dus spaarquote is 50.000 / 70.000.
Klopt, maar je bent dan al wel lang en breed FO, je passieve inkomsten liggen namelijk ver boven je uitgaven. Dus ja, spaarquote heeft dan geen toegevoegde waarde meer...

• Aikon
  • Niet online
TweakFO schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 19:57:
[...]Klopt, maar je bent dan al wel lang en breed FO, je passieve inkomsten liggen namelijk ver boven je uitgaven. Dus ja, spaarquote heeft dan geen toegevoegde waarde meer...
Je rekent gewoon een deel van je inkomen niet mee als inkomen... ja dan klopt e.e.a. niet meer natuurlijk. Het feit dat een deel van je inkomen uit eigen vermogen komt is geen reden om dat niet als inkomen mee te tellen.

In je voorbeeld is het inkomen 70K en de uitgaven zijn 20K, je spaart dus 71%.

FO/spaarquote is meer dan je inkomsten (ver) boven je uitgaven krijgen, je hebt ook nog voldoende buffer nodig om 'eeuwig' op in te kunnen teren. In je voorbeeld geeft 70% nog 8 jaar tot FO, maar met een miljoen erbij gerekend als vermogen is dat nog maar -6 jaar.

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Milmoor schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 12:30:
[...]

Och excuses. Met die stappen bedoelde ik eigenlijk de 4 punten die in stap 4 zitten. Ik heb je opmerking "stap 4 komt pas als je 1,2 en 3 af hebt" dan ook geprojecteerd op de 4 punten uit stap 4... 8)7

de buffers uitbouwen tot een jaarloon (1)
geld in een indexfonds zoals Meesman stoppen (2)
groen sparen ivm de vermogensbelasting (3)
lang lopende schulden aflossen (4)

De reactie komt er dus eigenlijk op neer dat wij niet heel veel spreiden op dit moment. :+

Kortlopende schulden doe ik niet aan.

• rube
groen sparen ivm de vermogensbelasting
Belasting is belangrijk om rekening mee te houden, maar om dit ze te stellen is wel erg kort door de bocht.

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Ik heb de tekst iets aangepast om deze verwarring voor anderen te voorkomen. Met jouw volgorde is niets mis, hoewel ik het zelf meer spreid.
rube schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 09:48:
[...]

Belasting is belangrijk om rekening mee te houden, maar om dit ze te stellen is wel erg kort door de bocht.
De formulering is inderdaad wat kort door de bocht. Idealisme, spreiding en rendement spelen ook een rol. Het is bewust een compact stukje. Deze mogelijkheid wordt vaak vergeten, en het is niet voor niets "vanaf nu het geld naar smaak verdelen over onderstaande posten". Vermogensbelasting remt bij mij de spaarlust, en groen beleggen heeft een leuk fiscale bijdrage aan het rendement.

[ Voor 62% gewijzigd door Milmoor op 29-08-2016 10:52 ]

• rube
Ok, een stuk duidelijker zo! :)

Wat ik namelijk nogal eens zie is dat mensen een lijstje willen hebben hoe ze FO kunnen worden.
Helaas is de werkelijkheid niet zo eenvoudig en heb je met nogal wat variabelen te maken.
Je moet dus zelf ook onderzoek doen en niet simpelweg een checklist aflopen.

FO worden en blijven, is bijna net zoiets als werken :+

• krazzer
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 05-11 14:11

krazzer

Tijd is een illusie

Een lijstje maken is niet zo moeilijk.

Doen wat er op het lijstje staat wel :)

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18:08
Vermogensbelasting remt bij mij de spaarlust, en groen beleggen heeft een leuk fiscale bijdrage aan het rendement.
Mbt groen beleggen heeft Erica Verdegaal een interessante blog geschreven. De titel zegt genoeg :).

[ Voor 4% gewijzigd door upje op 29-08-2016 12:40 ]

Verwijderd

https://www.eneco.nl/actie/warmtewinner/

Wat vinden jullie hiervan gaat dit iets helpen bij het sneller fo worden

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Verwijderd schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 18:11:

Geen idee, ze gaan uit van een besparing van 250 euro op jaarbasis. Geen idee met welk verbruik ze rekenen. Je gehele CV vervangen door een warmtepomp zorgt ervoor dat je geen gas nodig hebt, is waarschijnlijk voordeliger.

En daarnaast: waarom warm water? Voor sneller FO worden koop je gewoon een goede (fleece)trui 8)

Verwijderd

tweakerdennis schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 18:20:
[...]

Geen idee, ze gaan uit van een besparing van 250 euro op jaarbasis. Geen idee met welk verbruik ze rekenen. Je gehele CV vervangen door een warmtepomp zorgt ervoor dat je geen gas nodig hebt, is waarschijnlijk voordeliger.

En daarnaast: waarom warm water? Voor sneller FO worden koop je gewoon een goede (fleece)trui 8)
Scheelt me tog weer mooie een dikke 6k 250x25

• Blik1984
Vraag me af, zit je dan aan Eneco vast? Mijn energie-rekening is vnl gasverbruik, dus een lagere gasrekening ben ik wel voor te porren, en een tvt van 4 jaar klinkt ook goed

Verwijderd

Blik1984 schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 23:17:
Vraag me af, zit je dan aan Eneco vast? Mijn energie-rekening is vnl gasverbruik, dus een lagere gasrekening ben ik wel voor te porren, en een tvt van 4 jaar klinkt ook goed
Bij veelgestelde vragen lees ik dat je geen klant hoeft te zijn om hem af te nemen.
Of je hem dan ook voor dezelfde prijs krijgt kan ik er zo snel niet uit opmaken.

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Verwijderd schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 18:11:

Dat apparaat is een omgebouwde versie van de ecolution solo, die je ook zonder (duur) onderhoudscontract kunt afnemen. ;) Ik zou dus even verder kijken dan enkel deze oplossing. :)

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

• merauder
Persoonlijk geloof ik niet in dit soort toestellen. Allereerst hangt er al een servicecontract aan ( maakt afhankelijk ) en wordt er vanuit gegaan dat je over een gasgestookt toestel beschikt ( maakt afhankelijk ). Het is heel persoonlijk voor iedereen, maar mijn plan is toch echt dat zo rond 2020 de gasaansluiting uit onze woning verdwijnt.

Dit jaar gaan daarom voor het eerste stoken met een pelletkachel. We hebben hierin gekozen voor een instapper die we met subsidie hebben kunnen kopen aangevuld met spouwmuurisolatie en HR++ ( isolatie zorgde in ons geval voor een grotere besparing dan de warmtebronnen vervangen )

Eerste indruk is erg goed, de vraag is natuurlijk hoe dit straks in de winter gaat. Wellicht dat we hier en daar een paar IR panelen gaan plaatsen na de winter, en gedurende een x-aantal jaar de CV installatie gaan ontmantelen. Onze grootste uitdaging is op dit moment de warmwatervoorziening en wat we daarmee gaan doen. Op dit moment is gas nog iets voordeliger.

• stevefox
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-11 15:58
Krisp schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 06:52:
[...]

Dat apparaat is een omgebouwde versie van de ecolution solo, die je ook zonder (duur) onderhoudscontract kunt afnemen. ;) Ik zou dus even verder kijken dan enkel deze oplossing. :)
Ondanks dat ik dit topic normaal alleen lurk, moet ik op dit apparaat van Eneco toch even reageren.
Het lijkt mij een gebakken lucht-/water warmtepomp.
Apparaat haalt volgens Eneco warmte uit de lucht, waar komt deze warmte vandaan?
Juist, van de fossiele brandstof uit je CV ketel. Het rendement van een omzetting van energie is nooit 100%, dus naar mijn idee gaat dit enkel vermeerdering van je energiegebruik betekenen.
Mocht deze echter warmte van het warme weer buiten komen, dan lijkt het mij niet nodig om het huis bij te verwarmen.
Theoretisch klopt er iets niet.

Dat een (betrouwbare) partij als Eneco dit verkoopt lijkt me dat ik ernaast zit, maar ik zou dit apparaat toch even overslaan.

• assje
  • Registratie: Maart 2007
stevefox schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 10:20:
[...]

Ondanks dat ik dit topic normaal alleen lurk, moet ik op dit apparaat van Eneco toch even reageren.
Het lijkt mij een gebakken lucht-/water warmtepomp.
Apparaat haalt volgens Eneco warmte uit de lucht, waar komt deze warmte vandaan?
Juist, van de fossiele brandstof uit je CV ketel. Het rendement van een omzetting van energie is nooit 100%, dus naar mijn idee gaat dit enkel vermeerdering van je energiegebruik betekenen.
Mocht deze echter warmte van het warme weer buiten komen, dan lijkt het mij niet nodig om het huis bij te verwarmen.

Dat een (betrouwbare) partij als Eneco dit verkoopt lijkt me dat ik ernaast zit, maar ik zou dit apparaat toch even overslaan.
Dit klopt natuurlijk niet, toepassing van het apparaat gaat uit van mechanische ventilatie die altijd aan staat. In de winter zuig je dus lucht van ca 20gr af uit je huis en blaas je naar buiten, deze warmte ga je nu dus terugwinnen.

Met een COP van bijvoorbeeld 5 (optimistisch) kan je dus 5x meer warmte uit de lucht halen dan je er aan elektrische energie in stopt. Het kan dus interessant zijn maar echt wereldschokkend is het niet aangezien gas qua energieinhoud veel goedkoper is dan elektriciteit in Nederland.

Dit is allemaal helemaal offtopic hier, er lopen al volop topics waar dit apparaat (en anderen) besproken worden (gebruik de zoekfunctie).

Edit, of kijk hier:
Ervaringen, tips etc. ventiline/inventum warmtepomp

Of specifiek dit verhaal (al waren wat alinea's fijn geweest):
Verwijderd in "Ervaringen, tips etc. ventiline/inventum warmtepomp"

[ Voor 7% gewijzigd door assje op 30-08-2016 10:49 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:59
merauder schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 07:18:
Persoonlijk geloof ik niet in dit soort toestellen. Allereerst hangt er al een servicecontract aan ( maakt afhankelijk ) en wordt er vanuit gegaan dat je over een gasgestookt toestel beschikt ( maakt afhankelijk ). Het is heel persoonlijk voor iedereen, maar mijn plan is toch echt dat zo rond 2020 de gasaansluiting uit onze woning verdwijnt.

Dit jaar gaan daarom voor het eerste stoken met een pelletkachel. We hebben hierin gekozen voor een instapper die we met subsidie hebben kunnen kopen aangevuld met spouwmuurisolatie en HR++ ( isolatie zorgde in ons geval voor een grotere besparing dan de warmtebronnen vervangen )
Met een pelletkachel ben je ook afhankelijk, of heb je zelf een pelletfabriek in je tuin staan? Verder ben je voor pellets nog behoorlijk afhankelijk van fossiele brandstof. In tegenstelling tot gas transporteren pellets zich niet bepaald vanzelf.
stevefox schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 10:20:

Over zo'n box was ik ook sceptisch. Maar de grap is dat hij terug kan koelen tot een graad of 5. Zolang het buiten warmer is dan die 5 graden kun je er dus daadwerkelijk energie mee winnen. Als je ventileert zuig je immers buitenlucht aan en blaas je binnenlucht naar buiten. Zuig je lucht van 10 graden aan en blaas je die met 5 graden uit dan heb je dus energie gewonnen. Is het buiten kouder dan 5 graden dan beperk je alleen het verlies.

Regeren is vooruitschuiven

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
met het oog op de afgelopen week: kan hij dan ook koelen?
want het zou niet handig zijn als dat ding mijn woning zou proberen te verwarmen terwijl ik het juist probeer te koelen :+

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ipv van een hybride warmtewinner van eneco, zou ik voor een echte l/w warmtepomp gaan, die het bij -15 C ook nog doet.

Eneco warmtewinner:
- 1000 euro subsidie
- moet hybride, dus gasloos wordt je nooit
- zuigt buitenlucht aan (als dat ventilatie is, moet dat weer opgewarmd worden, dus netto weinig energiewinst)
- abbo?
- lawaai in huis?
- waarschijnlijk duur, vanwege nederlandse prijzen.

Mitsubishi l/w warmtepomp
- 2300 euro subsidie
- gaat tot -15 C
- gasloos is goed mogelijk
- geen lawaai in huis
- icm wtw ventilatie en zonnepanelen, zeer rendabel
- doet ook tapwater (al zijn de kosten wat hoger dan ivm buffervat en appendages)

Ik zou het wel weten... (staat hier al ;-) )
FO houdt ik me niet zo mee bezig, maar de negatieve energierekening helpt er wel aan mee.

http://www.rvo.nl/subsidi...ke-apparaten/warmtepompen
https://www.instaladorate...cante-mitsubishi_electric
Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 2

[ Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-08-2016 11:58 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Pagina: 1 ... 62 ... 123 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor beleggen hebben we een prachtig topic: Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 8. Daar kan alles rondom beleggen besproken worden. Andere investeringen ((D)GA-constructies, huizen, garageboxen, loterijen) kunnen uiteraard hier besproken worden. :)

Ook voor dit topic geldt de regel dat clone-accounts niet zijn toegestaan. Wil je toch privacy, zet dan de informatie in de ~~~~~~~[mo]-tag.