Ik heb tegen de 20k uitstaan bij partijen als Mintos, Twino en Viventor. Die zitten allen zo rond de 12%, met terugkoopgarantie. De reden dat ik niet meer inleg is het platformrisico van deze jonge ondernemingen. Bondora is een slechte partij gebleken, daar heb ik spijt van. Ze veranderen de regels tijdens het spel en doen zeer weinig om hun grote partij aan defaults te sluiten.
Ik twijfel zeer over dit soort clubs. Ik zat met een klein bedrag in Trustbuddy en we hebben gezien hoe dat is afgelopen. Ik kan me niet voorstellen dat deze sites niet op drijfzand gebouwd zijn...Config schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 11:28:
Ik heb tegen de 20k uitstaan bij partijen als Mintos, Twino en Viventor. Die zitten allen zo rond de 12%, met terugkoopgarantie. De reden dat ik niet meer inleg is het platformrisico van deze jonge ondernemingen. Bondora is een slechte partij gebleken, daar heb ik spijt van. Ze veranderen de regels tijdens het spel en doen zeer weinig om hun grote partij aan defaults te sluiten.
Zou je deze ervaringen ook willen delen in het peer-to-peer leningen topic? Zie boven voor link.hv08 schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 14:19:
Ben sinds mei 2015 actief in CF, heb nog zo'n 18k uitstaan:
Geldvoorelkaar: 35 projecten/1 failliet (maar betaalt nog door in prive)
Kapitaal op maat: 9 projecten
Investormatch: 6 projecten
Lendico: 16 projecten, 3 betalen slecht/weinig/lopen achter
Duurzaaminvesteren: 1 project, nog weinig over te zeggen want betaling 1x per jaar
Horecacrowdfunding: 1 project
Lendahand: 3 projecten, ga ik niet uitbreiden want rendement te laag
Funding Circle (voorheen Zencap): 12 projecten/1 vervroegd afgelost/1 betaalt niet en dat is net door funding circle uit handen gegeven aan incassobureau.
Laatste tijd komen er veel projecten voorbij waarvan ik denk: nee doe maar niet ivm te hoog risico. Ik vind het voornamelijk een leuke hobby erbij, rendement is voor mij nog prima op dit moment. Teveel werk vind ik wel meevallen.
In hoeverre hebben jullie ervaringen met Europese/Nederlandse alternatieven voor Betterment, Personal Capital en Wealthfront? In de US zijn er zo te zien al veel fintech bedrijfjes bezig die in deze branches actief zijn. Maakt het overzicht richting FO makkelijker.
Ik heb nu best weel veel geld uitstaan in persoonlijke leningen aan mensen die in financiële problemen zijn geraakt. Daarnaast ook wat leningen aan vrienden/familie die in een onderneming willen investeren, maar wat niet van de grond is gekomen. Totaal meer dan 10.000 euro door de jaren heen en ik weet eigenlijk al dat ik het niet meer terug zal zien. Ik neem die leningen ook al niet meer op in mijn vermogen.
Het is niet echt slim in het kader van FO, maar als een gezin uit huis dreigt gezet te worden en ik heb ruim de middelen om de huurachterstand weg te werken vind ik het lastig om dan nee te zeggen als men bij mij aanklopt.
Het is niet echt slim in het kader van FO, maar als een gezin uit huis dreigt gezet te worden en ik heb ruim de middelen om de huurachterstand weg te werken vind ik het lastig om dan nee te zeggen als men bij mij aanklopt.
Maar dat is toch de verantwoordelijkheid van die persoon? Nu heb ik dit zelf niet voor in vriendenkring. Maar de broers die ik heb, daar gaat het financiëel ook niet echt geweldig (niet dat ze uit huis worden gezet ofzo hoor) dit hebben ze echter zelf in de hand gehad. Daar heb ik dan toch weinig medelijden mee.MisterBlue schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 07:26:
Ik heb nu best weel veel geld uitstaan in persoonlijke leningen aan mensen die in financiële problemen zijn geraakt. Daarnaast ook wat leningen aan vrienden/familie die in een onderneming willen investeren, maar wat niet van de grond is gekomen. Totaal meer dan 10.000 euro door de jaren heen en ik weet eigenlijk al dat ik het niet meer terug zal zien. Ik neem die leningen ook al niet meer op in mijn vermogen.
Nee kunnen zeggen is wel belangrijk, want als men dit eenmaal weet, krijg je steeds meer vriendenMisterBlue schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 07:26:
Geen ervaringen helaas. Welke partijen zijn het bekijken waard in Nederland? Ik heb Pritle eens gezien, maar kan er bijzonder weinig ervaringen over lezen.Muncher schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 18:52:
In hoeverre hebben jullie ervaringen met Europese/Nederlandse alternatieven voor Betterment, Personal Capital en Wealthfront? In de US zijn er zo te zien al veel fintech bedrijfjes bezig die in deze branches actief zijn. Maakt het overzicht richting FO makkelijker.
Betterment lees je goede verhalen over, maar daar kunnen we als NL'er niets mee helaas.
Zeg nu ook standaard nee, maar blijft moeilijk als er ook een kind van vijf bij betrokken is of als het om een medische situatie gaat waar de persoon weinig aan kan doen.ybos schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 07:43:
[...]
Nee kunnen zeggen is wel belangrijk, want als men dit eenmaal weet, krijg je steeds meer vrienden
Vanuit FO perspectief geld lenen aan mensen tegen 0% rente is inderdaad niet slim, maar we blijven mensen.MisterBlue schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 08:29:
Zeg nu ook standaard nee, maar blijft moeilijk als er ook een kind van vijf bij betrokken is of als het om een medische situatie gaat waar de persoon weinig aan kan doen.
Zo heb ik vorig jaar ook een vriend geld geleend wat hij na 1 jaar zou terug betalen, twijfelde een beejte of hij het zou terugbetalen, maar ik vond het belangrijker om hem te helpen. Daar slaap ik beter van dan eerder FO te zijn. Sterker nog omdat ik met FO bezig ben kon ik hem het geld lenen.
Mijn enigste voorwaarde was dat er een contract werd opgesteld, dus gewoon het standaard ding van de ABN gebruikt, werkte goed en hij heeft me eerder dan verwacht alles terug betaald. Eind goed al goed!
Zolang je maar zwart/wit vastlegt & geld kan missen, dan slaap je inderdaad beter.it0 schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 13:24:
[...]
Vanuit FO perspectief geld lenen aan mensen tegen 0% rente is inderdaad niet slim, maar we blijven mensen.
Zo heb ik vorig jaar ook een vriend geld geleend wat hij na 1 jaar zou terug betalen, twijfelde een beejte of hij het zou terugbetalen, maar ik vond het belangrijker om hem te helpen. Daar slaap ik beter van dan eerder FO te zijn. Sterker nog omdat ik met FO bezig ben kon ik hem het geld lenen.
Mijn enigste voorwaarde was dat er een contract werd opgesteld, dus gewoon het standaard ding van de ABN gebruikt, werkte goed en hij heeft me eerder dan verwacht alles terug betaald. Eind goed al goed!
Niet vastgelegd = riscio dat hij niet terugbetaalt
Natuurlijk is het sprake van vertrouwen hebben/krijgen/enz.
MisterBlue schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 07:26:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
[ Voor 13% gewijzigd door Smuggler op 19-08-2016 13:52 ]
9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber
Ik denk dat iedereen er in een bepaalde mate wel mee te maken krijgt als ze bekend staan als iemand die het financieel bovengemiddeld goed heeft. Het vervelendste is wanneer je volledig voor het blok gezet wordt, iemand die iets veel te hoog heeft laten oplopen en vervolgens bij uiterste nood bij je aanklopt; dat is best lastig nee zeggen.
Zelf heb ik dit tot nu toe 1 keer meegemaakt, geen rente over gerekend en duidelijk gemaakt dat het eens maar nooit meer is. Uiteindelijk alles binnen de afgesproken tijd terugbetaald gekregen zonder problemen. Een vriendendienst verlenen heb ik geen moeite mee, maar op dat vlak is het wel heel erg asymmetrisch; andersom zullen/kunnen ze nooit voor jou klaarstaan.
Zelf heb ik dit tot nu toe 1 keer meegemaakt, geen rente over gerekend en duidelijk gemaakt dat het eens maar nooit meer is. Uiteindelijk alles binnen de afgesproken tijd terugbetaald gekregen zonder problemen. Een vriendendienst verlenen heb ik geen moeite mee, maar op dat vlak is het wel heel erg asymmetrisch; andersom zullen/kunnen ze nooit voor jou klaarstaan.
"It was bad enough seeing the demon this close up. Far worse . . . it saw me. As weak and near death as the thing was, it recognized a living human a few inches away. Very slowly, it raised its missile hand."
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
20*350ZO45°
Hier juist exact het omgekeerde wat ik meemaak.
Ze weten dat er bij mij geld zit, maar zal nooit opkomen om ernaar te vragen. Simpelweg omdat mensen dan eerst voor zichzelf moeten toegeven hulp nodig te hebben, of het gevoel hebben 'minder' te zijn, een stap die vaak mentaal een brug te ver is.
Zelfs als je dan aangeeft 'joh, ik kan eventueel wel helpen' is het gelijk van nee, niet nodig, gaat wel lukken, niks aan het handje...
Misschien hangt het ook wel erg af in wat voor omgeving je leeft of bent opgegroeid, en hoe degene om je heen zodoende naar geld kijken. Voor de een is het puur een irritant middel en die doet toch wel wat ie zelf wilt, de ander is er bewust van maar krijgt het gewoon niet op orde.
Beetje net als voorbeeld wat smuggler aangeeft. De een heeft het besef van geld en financiën, en de ander.. niet.
Ze weten dat er bij mij geld zit, maar zal nooit opkomen om ernaar te vragen. Simpelweg omdat mensen dan eerst voor zichzelf moeten toegeven hulp nodig te hebben, of het gevoel hebben 'minder' te zijn, een stap die vaak mentaal een brug te ver is.
Zelfs als je dan aangeeft 'joh, ik kan eventueel wel helpen' is het gelijk van nee, niet nodig, gaat wel lukken, niks aan het handje...
Misschien hangt het ook wel erg af in wat voor omgeving je leeft of bent opgegroeid, en hoe degene om je heen zodoende naar geld kijken. Voor de een is het puur een irritant middel en die doet toch wel wat ie zelf wilt, de ander is er bewust van maar krijgt het gewoon niet op orde.
Beetje net als voorbeeld wat smuggler aangeeft. De een heeft het besef van geld en financiën, en de ander.. niet.
Ik zeg altijd: geld uitlenen aan vrienden of familie moet je beschouwen als een schenking. Ga er niet vanuit dat je het terug krijgt. Maak dan de afweging of je het wilt doen.
De redenatie is simpel: is de vriendschap / familieband jou dat bedrag waard? Zo ja, dan kan je het uitlenen. Maar durf het wel weg te strepen als het eenmaal tot die situatie komt.
Ik ken teveel mensen die bankje gingen spelen en van een koude kermis thuis kwamen. "Als ik geweten had dat ik het niet terug zou krijgen, had ik het nooit gedaan." Niet uitlenen is dan mijn advies.
Voor degene die het dilemma van zijn moeder met de EUR 5000,- had: zou ik in een zelfde situatie zitten, dan zou ik het direct aan haar geven. Als je bedenkt hoeveel tijd, geld en liefde van je ouders hebt gehad, dan is die beslissing een no brainer.
De redenatie is simpel: is de vriendschap / familieband jou dat bedrag waard? Zo ja, dan kan je het uitlenen. Maar durf het wel weg te strepen als het eenmaal tot die situatie komt.
Ik ken teveel mensen die bankje gingen spelen en van een koude kermis thuis kwamen. "Als ik geweten had dat ik het niet terug zou krijgen, had ik het nooit gedaan." Niet uitlenen is dan mijn advies.
Voor degene die het dilemma van zijn moeder met de EUR 5000,- had: zou ik in een zelfde situatie zitten, dan zou ik het direct aan haar geven. Als je bedenkt hoeveel tijd, geld en liefde van je ouders hebt gehad, dan is die beslissing een no brainer.
[ Voor 18% gewijzigd door Pater op 20-08-2016 03:52 ]
If we are all God's children, what makes Jesus so special?
Battle.net tag
Bijna een nobrainer.Pater schreef op zaterdag 20 augustus 2016 @ 03:51:
Het geld moet wel goed besteedt worden, zodat ze over 2 maanden niet nogmaals om zo'n bedrag komt vragen. Natuurlijk help je haar graag met het in de hand houden van de uitgaven zodat ze een structurele oplossing heeft.
Speel ook Balls Connect en Repeat
Ik weet niet of ik het geld zou geven, eerst tig keer vragen of het financieel goed gaat en dan te horen krijgen dat alles goed is, en nadat ze allerlei onnodige spullen spullen koopt aankloppen voor 5.000 euro.
Wat voor mij denk ik een beslissende factor zo zijn is of ze bereid is tot hulp daarna, en haar uitgaven patroon aan te passen, en misschien meer inkomsten genereren.
Anders zit je over een tijd weer in dezelfde situatie.
Wat voor mij denk ik een beslissende factor zo zijn is of ze bereid is tot hulp daarna, en haar uitgaven patroon aan te passen, en misschien meer inkomsten genereren.
Anders zit je over een tijd weer in dezelfde situatie.
Verwijderd
Het gros van de financiële problemen komt niet door een gebrek aan geld. Derhalve is een financieel probleem dan ook niet op te lossen door extra geld te geven. Dit zouden we in het FO-topic toch juist heel goed moeten beseffen.
Verwijderd
Wat mij opvalt is dat het tijdens vakanties en vrije tijd de muntjes er net even wat harder uit gaan. Ervaren meer mensen dat en hoe gaan je daar mee om ?
Gewoon een kwestie van uitgaven plannen. Globaal weet je een beetje wat je vooraf gaat doen (betreffende dag of komende week), en dus ook een beetje wat het gaat kosten. En iets te duur = nee.
Bijvoorbeeld: 2 weken vrij = 16 dagen vrij (3x weekend). Zet bijvoorbeeld dat je gemiddeld € 100,-- per dag wil besteden. De ene dag heb je misschien € 150,-- aan uitgaven, en dan moet je die dag daarna het gewoon met € 50,-- doen. Zo spreid je de activiteiten ook flink uit. En probeer altijd naar dat gemiddelde bedrag toe te werken, en er uiteindelijk niet erover heen te komen.
Bijvoorbeeld: 2 weken vrij = 16 dagen vrij (3x weekend). Zet bijvoorbeeld dat je gemiddeld € 100,-- per dag wil besteden. De ene dag heb je misschien € 150,-- aan uitgaven, en dan moet je die dag daarna het gewoon met € 50,-- doen. Zo spreid je de activiteiten ook flink uit. En probeer altijd naar dat gemiddelde bedrag toe te werken, en er uiteindelijk niet erover heen te komen.
Speel ook Balls Connect en Repeat
Zelfde ervaring, maar dat zie ik als een normale situatie welke je ook gewoon incalculeert. Als je doordeweeks werkt Geef je niks uit, in het weekend ga je tich wat sneller met je partner op stap en eet je daar bijv. een broodje. En als we beiden een weekje vakantie hebben dan gaan we vast wat uitstapjes maken. Uiteraard niet overdreven, maar er moet ook geleefd worden.Verwijderd schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 09:53:
Wat mij opvalt is dat het tijdens vakanties en vrije tijd de muntjes er net even wat harder uit gaan. Ervaren meer mensen dat en hoe gaan je daar mee om ?
Betreffende geld uitlenen; ik zou het alleen doen als wij het geld zouden kunnen missen. Bij emotionele binding met mensen zoals familie is de kans op een 'ja' wel groter. Wel op voorwaarde dat het eenmalig is en dat we gaan afspraken maken hoe we het gaan voorkomen dat het vaker gebeurt
Dat weerhoudt mij er inderdaad van om meer dan 5k per partij in te leggen. Ze hebben trouwens wel degelijk enige protection ingebouwd (cash zit in andere entiteit, al deze partijen zijn EU-instellingen, buyback guarantee zolang de voorraad strekt). Ze zetten het geld weg tegen 30%-50% en geven mij 10%-13% + een buyback op slechte loans. Van die marge moeten ze leven.coelho schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 15:45:
[...]
Ik twijfel zeer over dit soort clubs. Ik zat met een klein bedrag in Trustbuddy en we hebben gezien hoe dat is afgelopen. Ik kan me niet voorstellen dat deze sites niet op drijfzand gebouwd zijn...
Verwijderd
Mijn bezwaar tegen p2p-leningen is dat er wel erg veel tijd in gaat zitten. Denk toch dat je totaal minstens zo'n 50.000 euro wil investeren om het zinvol te laten zijn. Als je dan aan risicospreiding wil gaan doen ben je zo 50 investeringen verder. Die moet je echter wel allemaal handmatig selecteren en ik vraag mij af of die tijdsbesteding zinvol is.
Voor mij valt dit in de categorie 'spielerij'.
Misschien dat er markt is als de het leningsplatform zelf aan spreiding zou doen, maar dan moeten de risicoinschattingen veel beter.
Voor mij valt dit in de categorie 'spielerij'.
Misschien dat er markt is als de het leningsplatform zelf aan spreiding zou doen, maar dan moeten de risicoinschattingen veel beter.
Verwijderd
En een camper kopen en verhuren ? Heeft mijn inziens voordelen tov vastgoed ook zeker wel nadelen. Maar je verhuurt zoiets voor rond de 600 in het hoogseizoen. Goed idee of nog maar ff wachten ?
Ik zie dat als vanzelfsprekend. Als ik 8 uur op mn werk zit, vervolgens koken/eten, sporten, slapen.. waar ga ik dan iets doen dat geld kost?Verwijderd schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 09:53:
Dus automatisch vallen de uitgaven daardoor in vakanties/weekenden (of het nou uit eten is, bios, thuis klussen, nieuwe kleding of wat dan ook...) want dan heb ik de tijd om iets op te pakken of ondernemen.
Verwijderd
Idd zo is het dus ook vanzelfsprekend dat eenmaal fo geworden zijnde het geld er met bakken uitvliegt. Je werk zit er op. Op zn minst beschik je over meer vrije tijd.Xanaroth schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 12:52:
[...]
Ik zie dat als vanzelfsprekend. Als ik 8 uur op mn werk zit, vervolgens koken/eten, sporten, slapen.. waar ga ik dan iets doen dat geld kost?
Dus automatisch vallen de uitgaven daardoor in vakanties/weekenden (of het nou uit eten is, bios, thuis klussen, nieuwe kleding of wat dan ook...) want dan heb ik de tijd om iets op te pakken of ondernemen.
Wachten waarop? En heb je al een berekening gemaakt? 600 klinkt mooi, wat zijn je kosten, je afschrijving, hoeveel werk?Verwijderd schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 12:37:
En een camper kopen en verhuren ? Heeft mijn inziens voordelen tov vastgoed ook zeker wel nadelen. Maar je verhuurt zoiets voor rond de 600 in het hoogseizoen. Goed idee of nog maar ff wachten ?
Daar ben ik het niet mee eens. Waarschijnlijk is het namelijk een bodemloze put en maakt het geen drol uit of je die 5000 euro er in gooit of niet. Als iemand 5000 euro aan achterstallige huur heeft, dan kun je meteen de huur voor die persoon ook voortaan maar gaan betalen, want tsja, waarom zou de huur voortaan wel betaald worden nadat jij die 5000 euro hebt weg gegooid?Pater schreef op zaterdag 20 augustus 2016 @ 03:51:
Mijn vader wou ooit ook een dergelijk bedrag van mij. Hij was met 100k vertrokken naar Oostenrijk en na een aantal jaar was het op. En toen wou hij geld lenen bij mij
Dan maakt dat bedrag van mij ook niets meer uit. Bovendien kon ik het geld heel goed zelf gebruiken. Ik had zelf maar 10k in totaal en had achterstallig onderhoud aan mijn woning.
En boos dat ze werden dat ik het geld niet gaf
Als ik ooit meer geld zou hebben dan zou ik echt moeten leren mijn mond erover te houden. Want er komt altijd iemand aankloppen of er zal altijd iemand jaloers worden etc.
[ Voor 9% gewijzigd door Lethalis op 21-08-2016 14:22 ]
Ask yourself if you are happy and then you cease to be.
Daar haal je iets heel cruciaals door elkaar. Grote denkfout die het je knap lastig kan maken.Verwijderd schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 13:01:
[...]
Idd zo is het dus ook vanzelfsprekend dat eenmaal fo geworden zijnde het geld er met bakken uitvliegt. Je werk zit er op. Op zn minst beschik je over meer vrije tijd.
Zo kan ik nu alleen zaterdag/zondag boodschappen doen. Automatisch gevolg is dat mijn uitgave in het weekend hoger ligt dan doordeweeks. Ik zou niet weten waarom ik in totale termen meer uit zou gaan geven post-FO, simpelweg omdat ik dan bijvoorbeeld dinsdag de boodschappen doe (en zodoende de uitgaven heb) ipv zaterdag.
Dus het feit dat mijn uitgaves zich nu focussen op het weekend (met als gevolg, in vrije tijd meer uitgaven dan tijdens werken), betekend niet automatisch dat die uitgaves hoger worden als ik meer vrije tijd heb.
Veel logischer is dat de uitgaves zich minder als een piek gedragen rond zaterdag/zondag, maar meer verspreid raken over de gehele week.
[ Voor 6% gewijzigd door Xanaroth op 21-08-2016 18:49 ]
Het is niet voor iedereen zo vanzelfsprekend dat ze zoveel tijd, geld en liefde van hun ouders hebben gehad he. Ik kan me voorstellen dat juist in die situaties waarin je ouders je om geld vragen en ze flinke problemen hebben, het kan zijn dat die ouders meer problemen hebben gehad waardoor ze niet altijd die tijd, geld en liefde aan hun kinderen hebben kunnen geven.Pater schreef op zaterdag 20 augustus 2016 @ 03:51:
Wat mij betreft zou ik het voor m'n ouders absoluut wel doen, zij hebben mij ook geholpen toen ik een autootje moest kopen na m'n studenten tijd. Voor andere personen zou ik ze dat wel willen lenen, maar dan wel op voorwaarde dat ze begeleiding zoeken bij het uit de schulden komen en dat de lening schriftelijk wordt vastgelegd met daarbij een onderpand.
Gelukkig is het nog niet aan de orde geweest.
Als ik zelf geld uitleen, dan doe ik het alleen op de voorwaarde dat ik het bedrag meteen overmaak naar het gewenste bestedingsdoel. Dus als iemand een huurachterstand heeft, dan maak ik het zelf over, en als iemand een maandje krap zit, neem ik ze mee voor een middagje Lidl. Het bedrag wat ik vervolgens heb uitstaan, beschouw ik in de regel als verloren. Mijn enige eis die ik stel, is openheid van zaken, oftewel, hoe heeft het zo ver kunnen komen.
Het voordeel is eigenlijk heel simpel. Er is gewoon een verschil tussen een maandje krap ( denk aan weinig spaargeld, en een flinke tegenslag ) of een structureel probleem ( denk aan een bestaande schuld die niet meer op eigen kracht weg te werken is, geld lenen om gaten te blijven stoppen. Vooral in het laatste geval heb je te maken met een bodemloze put. Deze mensen zijn doorgaans gebaat bij profesionele hulp ipv weer een lapmiddel.
Deze maatregel heb ik ingevoerd omdat er het e.e.a. aan verslavingsproblematiek binnen mijn eigen familie speelt.
Het voordeel is eigenlijk heel simpel. Er is gewoon een verschil tussen een maandje krap ( denk aan weinig spaargeld, en een flinke tegenslag ) of een structureel probleem ( denk aan een bestaande schuld die niet meer op eigen kracht weg te werken is, geld lenen om gaten te blijven stoppen. Vooral in het laatste geval heb je te maken met een bodemloze put. Deze mensen zijn doorgaans gebaat bij profesionele hulp ipv weer een lapmiddel.
Deze maatregel heb ik ingevoerd omdat er het e.e.a. aan verslavingsproblematiek binnen mijn eigen familie speelt.
Ik ben ook heel terughoudend met uitlenen van geld. En als ik het doe, dan met contractje (en in mijn eigen achterhoofd het verlies al ingecalculeerd). Zeker wanneer probleemgedrag de oorzaak van het geldtekort is, dan zijn de goede bedoelingen op het moment van lenen altijd goed, maar als het acute probleem (huisuitzetting, honger, ...) weg is, kan het probleemgedrag weer snel de overhand krijgen.
Voor ondersteuning in het ordenen van geld of regelzaken kun je altijd bij me terecht.
En over je uitgavenpatroon nadat je FO bent geworden: het lijkt me best lastig om je uitgavenpatroon te voorspellen nadat je FO bent geworden en stopt met werken. Het is geen vakantiepatroon en geen werkpatroon. Maar waar ga je je dagen wel mee vullen en wat kost dat? Voorlopig zit ik vast in een werkpatroon en heb daar plezier in, dus hoef ik daar ook nog niet over na te denken. Of beter gezegd, ik moet er niet aan denken dat ik geen werkpatroon zou hebben.
Voor ondersteuning in het ordenen van geld of regelzaken kun je altijd bij me terecht.
En over je uitgavenpatroon nadat je FO bent geworden: het lijkt me best lastig om je uitgavenpatroon te voorspellen nadat je FO bent geworden en stopt met werken. Het is geen vakantiepatroon en geen werkpatroon. Maar waar ga je je dagen wel mee vullen en wat kost dat? Voorlopig zit ik vast in een werkpatroon en heb daar plezier in, dus hoef ik daar ook nog niet over na te denken. Of beter gezegd, ik moet er niet aan denken dat ik geen werkpatroon zou hebben.
hoe lang duurt het hoogseizoen? 8 weken maxVerwijderd schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 12:37:
100% verhuur ga je nooit halen je hebt na het terugbrengen altijd controle op schade en schoonmaak kosten.
Vergeet de boetes en ander gedoe niet wat maanden later uit het buitenland komt.
afschrijving is ook hoger bij verhuur omdat er intensief gebruik gemaakt wordt van de camper.
Al met al iets wat ik niet zomaar zou doen in ieder geval. (winst is beperkt verlies kan gigantisch zijn)
Ik denk dat als ik veel meer vrije tijd heb mijn uitgaven omlaag gaan, ik heb dan immers veel meer tijd om dingen te doen die geld besparen. Simpel voorbeeld: koken, dit doe ik graag, maar ik heb er nu niet altijd tijd voor (fulltime werk + pasgeboren kind).Highland schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 09:29:
+Wceend schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 09:46:
[...]
hoe lang duurt het hoogseizoen? 8 weken max
100% verhuur ga je nooit halen je hebt na het terugbrengen altijd controle op schade en schoonmaak kosten.
Vergeet de boetes en ander gedoe niet wat maanden later uit het buitenland komt.
afschrijving is ook hoger bij verhuur omdat er intensief gebruik gemaakt wordt van de camper.
Al met al iets wat ik niet zomaar zou doen in ieder geval. (winst is beperkt verlies kan gigantisch zijn)
verzekering is duurder (standaard verzekeringen sluiten verhuur uit)
onderhoud (zelf doen of uitbesteden?)
hoe doe je het met pech in het buitenland?
genoeg te overdenken dus
Alleen als je dan weer lekker en/of uitgebreider wilt gaan koken ben je weer meer geld kwijt.krazzer schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 10:56:
[...]
Ik denk dat als ik veel meer vrije tijd heb mijn uitgaven omlaag gaan, ik heb dan immers veel meer tijd om dingen te doen die geld besparen. Simpel voorbeeld: koken, dit doe ik graag, maar ik heb er nu niet altijd tijd voor (fulltime werk + pasgeboren kind).
Er zijn denk ik maar weinig mensen hetzelfde uitgavepatroon kunnen aanhouden tijdens hun pensioen. Je hebt opeens zeeën aan vrije tijd, en die vrije tijd wil je niet alleen thuis op de bank gaan zitten. Je wilt dingen gaan doen, op vakantie gaan, hobby oppakken, etc. Er is dan ook opeens tijd om die ene droomreis van 4 maanden Australië te ondernemen. Althans, zo denken een heleboel mensen over hun pensioen, een groot gedeelte van de mensen (ook hier in dit topic) worden FO door vrij minimalistisch te leven en fors te besparen op de uitgaven, en tegelijkertijd is er ook wel een beetje een Zwitserleven gevoel qua pensioen betreft. Die 2 levensstijlen rijmen niet met elkaar.
Maar uiteraard zijn er altijd uitzonderingen en zijn er mensen die dezelfde levensstijl kunnen volhouden
Persoonlijk zou ik alleen met pensioen gaan als ik dat Zwitserleven gevoel een beetje na kan jagen, anders hoeft het van mij niet en zit ik net zo goed aan aantal dagen in de week op het werk.
En de aankoopprijs van een camper is fors, ga je natuurlijk nooit terugverdienen. En het hoogseizoen is juist de periode dat je zelf met die camper op pad zou willen gaan.Wceend schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 09:46:
[...]
hoe lang duurt het hoogseizoen? 8 weken max
Dus misschien dat je je jaarkosten voor de camper (verzekering, stalling, onderhoud) en misschien wat extra erop kunt verdienen door te verhuren. Maar verder lijkt het me niet een manier om geld te verdienen
Als ik er zo even nadenk ga ik denk ik veel minder geld nodig hebben als ik FO zou zijn.Blik1984 schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 11:14:
[...]
Persoonlijk zou ik alleen met pensioen gaan als ik dat Zwitserleven gevoel een beetje na kan jagen, anders hoeft het van mij niet en zit ik net zo goed aan aantal dagen in de week op het werk.
- Ik zal veel meer gaan wandelen, dat is zo goed als gratis
- Ik zal veel vaker de auto laten staan
- Ik zal meer gaan lezen, en dan heb ik alle tijd om die boeken te lenen bij de bibliotheek
- Klussen in huis/tuin zal ik veel meer zelf gaan doen en de tijd nemen om nieuwe vaardigheden aan te leren
- Ik zal veel frequenter bij familie/vrienden op bezoek gaan, kost ook niet veel
- Ik zal niet meer in loondienst zijn, maar ik wel graag leuke programmeer projecten blijven doen, levert toch wat geld op
- Ik zal wel meer gaan reizen, dat zal meer kosten dan nu, maar dan nog, ik heb dan alle tijd om uit te zoeken wat goedkope opties zijn en bijv met de auto gaan ipv vliegtuig, want ja, alle tijd
Tuurlijk, je hebt genoeg tijd, dus je kunt dat allemaal doen. Alleen zie ik niet in hoe je bij die punten geld bespaard, het is een invulling van je vrije tijd. En dus alleen al vanwege je laatste punt gaan je normale kosten al omhoog. Vrije tijd zorgt gewoon voor extra uitgaves om die vrije tijd in te vullen, en er zijn maar weinig mensen waar dat niet voor geldt.krazzer schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 11:32:
[...]
Als ik er zo even nadenk ga ik denk ik veel minder geld nodig hebben als ik FO zou zijn.
- Ik zal meer gaan lezen, en dan heb ik alle tijd om die boeken te lenen bij de bibliotheek
- Klussen in huis/tuin zal ik veel meer zelf gaan doen en de tijd nemen om nieuwe vaardigheden aan te leren
- Ik zal veel frequenter bij familie/vrienden op bezoek gaan, kost ook niet veel
- Ik zal niet meer in loondienst zijn, maar ik wel graag leuke programmeer projecten blijven doen, levert toch wat geld op
- Ik zal wel meer gaan reizen, dat zal meer kosten dan nu, maar dan nog, ik heb dan alle tijd om uit te zoeken wat goedkope opties zijn en bijv met de auto gaan ipv vliegtuig, want ja, alle tijd
Wellicht wat voeding halen "bij de boer" als je dan toch aan het wandelen bent heb je meteen een doel om naartoe te lopen.krazzer schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 11:32:
[...]
Als ik er zo even nadenk ga ik denk ik veel minder geld nodig hebben als ik FO zou zijn.
20*350ZO45°
Of naar de volkstuin waar ik mijn eigen eten verbouw, zou ik ook wel willen doen als ik meer vrije tijd heb
Is ook een leuke tijdsbesteding, maar echt geld besparen doe je daar ook niet mee, uiteindelijk ben je aan de uitgavenkant bijna net zoveel kwijt. Je stelt dat je veel minder geld nodig hebt als je FO bent. Maar de echt lagere kosten ben ik nog niet tegen gekomen bij de voorbeelden die je noemt.krazzer schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 11:41:
Of naar de volkstuin waar ik mijn eigen eten verbouw, zou ik ook wel willen doen als ik meer vrije tijd heb
Lagere kosten
-Geen reiskosten woon-werk verkeer
-Geen BSO / Overblijfkosten kinderen
-Geen (minder) nette kleding voor werk
-Nog iets meer zelf doen (auto/klussen), maar dat zal beperkt zijn (doe al veel zelf)
-Nog iets meer aanbiedingen uitzoeken / minder "pakjes" koken.
Andere kosten gaan omhoog:
-Telefoon & laptop
-"Uitjes"
-Hobbies
Maar wat voor mij ook heel belangrijk is, FO is voor mij ≠ aan (traditioneel) pensioen.
Ik verwacht dat ik minder "werk" (op de traditonele manier, specfiek voor geld), maar nog steeds actief ben. Die activiteiten zijn al dan niet betaald. Per saldo ga ik ervan uit dat ik niet meer ga uitgeven (althans niet meer als dat door andere activiteiten dan weer eventueel zou verdienen/besparen).
-Nog iets meer zelf doen (auto/klussen), maar dat zal beperkt zijn (doe al veel zelf)
-Telefoon & laptop
-"Uitjes"
-Hobbies
Maar wat voor mij ook heel belangrijk is, FO is voor mij ≠ aan (traditioneel) pensioen.
Ik verwacht dat ik minder "werk" (op de traditonele manier, specfiek voor geld), maar nog steeds actief ben. Die activiteiten zijn al dan niet betaald. Per saldo ga ik ervan uit dat ik niet meer ga uitgeven (althans niet meer als dat door andere activiteiten dan weer eventueel zou verdienen/besparen).
De praktijk wijst uit dat mensen naarmate ze ouder worden steeds minder geld gaan uitgeven. Als je 20-30 bent is het heeeeeeeeel belangrijk dat je de juiste telefoon hebt, een broek van het op dat moment modieuze merk en natuurlijk de bijpassende sneakers en natuurlijk een auto die bij je past.
Als je 60 bent is de insteek meer: Deze telefoon is 3 jaar oud maar doet het nog prima, die broek is van de Lidl en past me prima, bovendien zit hij comfortabel, mijn schoenen zijn nu pas lekker ingelopen en mijn auto kan nog wel een paar jaar mee. Ook al is hij suf, weinig onderhoud en hij brengt me droog van A naar B
https://cdn-webimages.wim...cee10effd1ea9f1e6f-wm.jpg
Voor mij betekent het dat mijn FO in de praktijk rianter uitvalt dan ik eerst dacht. Ook al reis ik veel meer en ga ik vaker uit eten in zeer luxe restaurants.
Als je 60 bent is de insteek meer: Deze telefoon is 3 jaar oud maar doet het nog prima, die broek is van de Lidl en past me prima, bovendien zit hij comfortabel, mijn schoenen zijn nu pas lekker ingelopen en mijn auto kan nog wel een paar jaar mee. Ook al is hij suf, weinig onderhoud en hij brengt me droog van A naar B
Voor mij betekent het dat mijn FO in de praktijk rianter uitvalt dan ik eerst dacht. Ook al reis ik veel meer en ga ik vaker uit eten in zeer luxe restaurants.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato
Zo zie je maar hoe persoonlijk het is. Al jouw lagere kosten heb ik al bijvoorbeeld niet. Heb geen reiskosten voor het werk, wel kinderen maar geen BSO, geen nette kleding, klussen doe ik al zoveel mogelijk zelf en uit pakjes koken doen we uberhaupt niet (Dat is trouwens echt niet een kostenbesparing, pakjes zijn vaak goedkoper over de linie). De enige lagere kosten die ik kan verzinnen voor mezelf zijn lagere lunch-kosten, maar dat is op maandbasis tientjeswerk.rube schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 12:08:
Lagere kosten
-Telefoon & laptop
-"Uitjes"
-Hobbies
Dat ligt er gewoon maar net aan. Mijn moeder is nu net met pensioen en mijn vader gaat over een jaar. Maar ik weet zeker dat de kosten omhoog gaan bij hun. Ze deden al veel aan reizen, en dat gaat alleen maar meer worden als ze met pensioen zijn. Aan telefoons/gadgets/etc. gaven ze nooit veel geld uit, dus dat zal ook niet minder worden in de toekomst.Ortep schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 12:24:
De praktijk wijst uit dat mensen naarmate ze ouder worden steeds minder geld gaan uitgeven. Als je 20-30 bent is het heeeeeeeeel belangrijk dat je de juiste telefoon hebt, een broek van het op dat moment modieuze merk en natuurlijk de bijpassende sneakers en natuurlijk een auto die bij je past.
Dat soort algemene plaatjes gaan vaak voor een heleboel mensen niet op, of zijn zeer sterk gekoppeld aan een bepaalde levensgebeurtenis. Zoals bijvoorbeeld dat oudere mensen vaak hun hypotheek aflossen en dat dus daardoor de lasten ook omlaag gaan. Daardoor ontstaat het algemene beeld dat de lasten dalen naarmate je ouder wordt. En dit zal vast gelden in het algemeen voor mensen die 60-70 zijn. Maar ik denk veel minder voor mensen die FO worden met 40-50. Die zullen vaak nog veel meer de behoefte hebben om er op uit te trekken en dingen te ondernemen.
Als je het mij vraagt is tientjes werk ook belangrijk als je met FO bezig bent. Stel dat je het 20 euro per maand bespaart, betekend dat je 6000 euro minder nodig hebt om FO te worden, als je de 4% regel aanhoudt.Blik1984 schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 12:25:
[...]
De enige lagere kosten die ik kan verzinnen voor mezelf zijn lagere lunch-kosten, maar dat is op maandbasis tientjeswerk.
Volgens mij ging het er in dit theoretische voorbeeld erover dat je geld zou besparen doordat je FO bent en niet meerhoeft te werken. Die 20 euro per maand is dan een besparing, maar daar staan zeer waarschijnlijk heel wat meer extra kostenposten tegenover waarbij die 20 euro relatief peanuts iskrazzer schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 13:07:
[...]
Als je het mij vraagt is tientjes werk ook belangrijk als je met FO bezig bent. Stel dat je het 20 euro per maand bespaart, betekend dat je 6000 euro minder nodig hebt om FO te worden, als je de 4% regel aanhoudt.
Ik denk dat wanneer ik FO zou zijn alleen maar meer zou verdienen. FO zijn betekend meer tijd om over dingen na te denken, maar ook tijd om aan dingen te werken.
Ik denk ook dat mijn basisuitgaven per saldo omhoog gaan/moeten als ik FO ben en dat calculeer ik ook in. Onze hypotheeklasten dalen langzaam en de kosten van kinderopvang/BSO heb je in een later stadium ook niet meer.
Daar staat tegenover dat hobby's, reizen, studeren etc. in mijn geval waarschijnlijk fors meer zullen gaan kosten. Vaste lasten dalen en variabele lasten gaan omhoog.
Je ontwikkelt discipline door te streven naar FO en ik denk dat het daardoor wel lastig is ook echt meer kosten te gaan maken en niet dingen te blijven uitstellen.
Daar staat tegenover dat hobby's, reizen, studeren etc. in mijn geval waarschijnlijk fors meer zullen gaan kosten. Vaste lasten dalen en variabele lasten gaan omhoog.
Je ontwikkelt discipline door te streven naar FO en ik denk dat het daardoor wel lastig is ook echt meer kosten te gaan maken en niet dingen te blijven uitstellen.
Herkenbaar. En ik ben 46.Ortep schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 12:24:
[ Voor 0% gewijzigd door technorabilia op 22-08-2016 14:02 . Reden: Ik ben nog helemaal geen 47... ]
👉🏻 Blog 👈🏻
Het gaat er niet echt om dat lasten dalen naarmate je ouder wordt. Maar dat de tendens is dat je minder belang aan zaken hecht en daarom vanzelf minder gaat uitgeven. Dat heeft niet zozeer met het absolute niveau van kosten te maken als wel met het relatieve niveau.Blik1984 schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 12:33:
Dat soort algemene plaatjes gaan vaak voor een heleboel mensen niet op, of zijn zeer sterk gekoppeld aan een bepaalde levensgebeurtenis. Zoals bijvoorbeeld dat oudere mensen vaak hun hypotheek aflossen en dat dus daardoor de lasten ook omlaag gaan. Daardoor ontstaat het algemene beeld dat de lasten dalen naarmate je ouder wordt. En dit zal vast gelden in het algemeen voor mensen die 60-70 zijn. Maar ik denk veel minder voor mensen die FO worden met 40-50. Die zullen vaak nog veel meer de behoefte hebben om er op uit te trekken en dingen te ondernemen.
Om even te chargeren:
Sommige mensen willen als ze 30 zijn ieder jaar een nieuwe telefoon, auto, garderobe of gaan iedere 3 weken naar de kapper.
Anderen van 30 doen 2 jaar met een telefoon, rijden in een 2e hands auto en doen daar 3 jaar mee, kopen hun kleding eens per 1 jaar bij de Takko en gaan eens per 8 weken naar de kapper
Als die mensen 60 zijn zal je (vaak) zien dat de 1e nu 2 jaar met zijn telefoon doet, iedere twee jaar een andere auto wil en zijn kleding wat 'handiger' koopt zodat hij netjes kan combineren en dus 2 jaar met zijn kleding doet.
Die tweede persoon zal nu 4 jaar met een veel beperkter model telefoon doen, want hij kan er mee bellen en appen en meer is niet nodig. En hij zal een 3e hands auto hebben waar hij 5 jaar mee doet.
Het is dus niet zo dat iedereen van 30 X of Y doet en als hij 60 is P of Q.
Maar het ie eerder zo dat de ene van 30 X doet en als hij 60 is doet hij 0.9 X en als hij 70 is 0.8 X
en de ander van 30 gaat va P naar 0.9 P naar 0.8 P
Als je veel uitgaf geef je nu iets minder uit omdat je bepaalde dingen nu minder belangrijk vindt
En als je al weinig uitgaf, dan zal je nog minder gaan uitgeven.
Natuurlijk zijn er altijd enorme uitzonderingen, bv zorgkosten kunnen er plotseling inhakken.
Maar juist bij FO denk je aan lange termijn en aan tendensen en waarschijnlijkheden.
Er wordt ook echt mee gerekend door financiële planners
Ik heb mijn financiën al een aantal malen laten doorrekenen of ik nog de goede kant uit ging. Ik vroeg de planner waarom hij geen rekening hield met inflatie. Het wantwoord was: Omdat de inflatie ongeveer wegvalt tegen de meer bescheiden wensen naarmate je ouder wordt. Dat merk ik zeker de laatste jaren met bijna nul inflatie. Dat werkt heel erg in mijn voordeel.
Simpelweg: Als je 80 bent ben je vaak al tevreden met een kopje goede thee en een koekje. En 's avonds een gaasje port. Alle reizen die je wilde maken zijn al gemaakt en zijn nu veel te vermoeiend.
Natuurlijk gaat dat niet van de ene dag op de andere als je 62 jaar 3 maanden en 16 dagen bent. Maar vanaf 45-50 worden mensen minder veeleisend. Maar dat doen ze wel op hun eigen niveau. Dus er zullen best mensen van 70 zijn die meer bezig zijn met uiterlijk/imago/spullen dan iemand die nu 30 is. Maar dat is dus al wel minder dan dezelfde persoon toen hij zelf 30 was.
(Ja er is vast wel een uitzondering te vinden, maar het gaat voor het grootste deel van de mensen op)
Verwijderd
Over dat zelf doen van onderhoud auto.
Waar moet ik dan aan denken, bv bandje wisselen heb je apparatuur nodig voor balanceren ed. Olie wisselen kan dan nog. Rem blokjes wisselen ?
Waar moet ik dan aan denken, bv bandje wisselen heb je apparatuur nodig voor balanceren ed. Olie wisselen kan dan nog. Rem blokjes wisselen ?
Ik denk dat dat in huidige technologische vooruitgang al lang niet meer zo is. Misschien dat dat "vroeger" zo was met mensen die nu 70-80 zijn, maar als ik naar de mensen om me heen kijk die nu de 60 aantikken (o.a. m'n ouders, collega's en mensen uit de buurt), dan zijn die juist bezig met nieuwe dingen kopen. Ze 'moeten' namelijk niets meer, en hebben alle tijd van de wereld om eens lekker te fröbelen met zo'n 'fancy' iPad, Samsung Tab, iPhone of iets dergelijks. Ze gaan vaak weer wat meer dagjes weg, doen doe cruise waar ze al járen naar uit kijken... een hoop van die mensen gaan juist weer volop van het leven genieten omdat ze daar de tijd weer voor hebben.Ortep schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 12:24:
De praktijk wijst uit dat mensen naarmate ze ouder worden steeds minder geld gaan uitgeven...
Want vergis je niet hoeveel energie werk uit mensen haalt. Heb je geen werk meer vanwege een pensioensgerechtigde leeftijd, dan heb je vaak veel meer tijd én energie om juist die dingen te doen waar je de afgelopen jaren gewoon geen tijd/geld voor had. De kinderen zijn het huis uit, de 40-urige werkweek is het huis uit, en het enige wat men nog maar hoeft te doen is genieten van de vitaliteit waar ze op dat moment nog van kúnnen genieten.
Als je echt ouder wordt (zeg 70+ bijvoorbeeld) zal dat vast minder worden, maar ik denk dat een hoop pensionada's eerst nog een flinke piek in hun uitgaven zien voordat dat gebeurt.
Niet herkenbaar.
Erop uit trekken && dingen ondernemen && leven genieten <> geld uitgeven
👉🏻 Blog 👈🏻
Als je de hele dag op je werk zit, geef je minder uit dan wanneer je met de auto/trein een dagje weg gaat (inclusief eten en eventueel een overnachting), laat staan de andere dingen die ik opnoemde. Het zal natuurlijk lang niet voor iedereen zo zijn, en voor de FO-aspiranten zullen 't vast ook dingen zijn waar je je bewuster van kunt zijn. Maar het idee dat mensen minder uitgeven als ze ouder zijn gaat in mijn ogen niet meer op in deze tijd
Er zijn alternatieve methodes die niet of nauwelijks meer kosten.
Ik ken (oudere) mensen die zeker 30% van de tijd niet thuis verblijven, maar niets voor hun overnachtingen (weken achtereen) betalen. Die hoeven alleen te wonen in een ander huis, zoals thuis ook zouden doen. Maar doordat het op een andere plek is, voelt dat voor hen als vakantie.
Ik ken (oudere) mensen die zeker 30% van de tijd niet thuis verblijven, maar niets voor hun overnachtingen (weken achtereen) betalen. Die hoeven alleen te wonen in een ander huis, zoals thuis ook zouden doen. Maar doordat het op een andere plek is, voelt dat voor hen als vakantie.
Mijn moeder is inmiddels 76, en die geeft inderdaad minder uit nu. Maar als je 50 bent dan wil je vast nog een heleboel leuke dingen doen. Dus ik zou er zelf liever rekening mee houden dat de uitgaven minimaal hetzelfde blijven of hoger worden.
het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun
Dat klopt, maar met de fiets de omgeving verkennen met je broodtrommeltje houdt op een gegeven moment ook op. Dus ga je op een gegeven moment verder weg, pak je de auto en de trein en ben je dus meer geld kwijt dan dat je normaal kwijt was geweest op een werkdag.kraades schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 17:05:
Niet herkenbaar.
En ja, er zijn mogelijkheden om weg te zijn van huis en daar niks of heel weinig voor kwijt te zijn. Maar voor de meesten geldt dat gewoon niet zo. Die willen nu ze de tijd hebben die wereldreis maken, of eindelijk die familie bezoeken in Nieuw-Zeeland, etc etc etc
Verwijderd
Soms vraag ik mij weleens af waarom ik nog werk. Verdien meer met mijn investeringen, terwijl die toch beduidend minder tijd kosten.merauder schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 13:44:
Ik denk dat wanneer ik FO zou zijn alleen maar meer zou verdienen. FO zijn betekend meer tijd om over dingen na te denken, maar ook tijd om aan dingen te werken.
Dat is het hele idee tochVerwijderd schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 00:02:
Soms vraag ik mij weleens af waarom ik nog werk. Verdien meer met mijn investeringen, terwijl die toch beduidend minder tijd kosten.
Ik denk dat wanneer je weet dat je met een minimalistische levenstijl FO bent, het helemaal niet vervelend is om door te werken. Je kan dan bijvoorbeeld zonder zorgen gaan ZZP-en of part-time gaan werken of een leuke maar minder betaalde baan nemen. Of investeringen doen die tijd kosten om ze te laten renderen (zoals campers verhuren). Dat is voor mij in ieder geval het doel: maximale keuzevrijheid. Nooit meer werken is niet mijn doel, want daar heb ik juist lol aan.
Overigens heb ik me ook al eens gerealiseerd dat ik dat doel al heel behoorlijk heb behaald, omdat ik mijn huishouden kan laten draaien met een stuk minder inkomen dan dat ik nu binnenhaal. Daardoor heb ik nu dus al veel vrijheid in mijn doen en laten.
Overigens heb ik me ook al eens gerealiseerd dat ik dat doel al heel behoorlijk heb behaald, omdat ik mijn huishouden kan laten draaien met een stuk minder inkomen dan dat ik nu binnenhaal. Daardoor heb ik nu dus al veel vrijheid in mijn doen en laten.
En je hebt ook geen tijd om goedkoop boodschappen te doen. Gemak is dan belangrijker dan de prijs. Je hebt ook vaak 'representatieve' kleding nodig. Toen ik werkte at ik ook in het bedrijfsrestaurant en bij de koffie nam ik nog wat uit de automaat. Dat was zomaar een tientje per dag samen. Met een 211 werkdagen per jaar is dat een bedrag waar je leuk van op vakantie kan naar een ver land. En dan heb ik het alleen nog over het eten. En niet over kleding, reiskosten en andere dingen.joramoudenaarde schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 17:08:
Als je de hele dag op je werk zit, geef je minder uit dan wanneer je met de auto/trein een dagje weg gaat (inclusief eten en eventueel een overnachting), laat staan de andere dingen die ik opnoemde.
Al dat soort dingen is nu weggevallen en ik kan op mijn gemak boodschappen doen bij de Lidl en op de aanbiedingen letten bij bv AH. En ik maak mijn eigen lunch klaar en laat niet de bezorgdienst komen als ik geen zin heb om te koken. Tijd genoeg om het zelf te doen
Tsja, ik spreek uit ervaring. Ik ben 62 en FO sinds een jaar of 7. En ik kan je zeggen dat ik inderdaad meer reis, meer uit eten ga en ook een aantal gadgets heb gekocht. Maar dat reizen kan ik nu helemaal buiten het hoogseizoen doen. En dan is het _echt_ mogelijk om bv in de winter voor 130 euro met twee personen een weekje in de sneeuw te gaan zitten. Maar als ik mijn jaar uitgaven bekijk is dat nog steeds minder dan dat ik uitgaf aan alles wat met werken te maken had. Precies zoals mijn financieel planner had voorspeld.Het zal natuurlijk lang niet voor iedereen zo zijn, en voor de FO-aspiranten zullen 't vast ook dingen zijn waar je je bewuster van kunt zijn. Maar het idee dat mensen minder uitgeven als ze ouder zijn gaat in mijn ogen niet meer op in deze tijd
En er waren hier ook al mensen van 45 die aangaven dat ze het bij zichzelf nu al zagen gebeuren dat ze minder 'gretig' waren dan toen ze 30 waren
Wat denk je van dingen als een jaar langer met je auto doen. Daar kan je best een aardig aantal keer van in een sterren restaurant gaan eten. Of het gewoon niet meer belangrijk vinden dat ik een net overhemd aan heb dat zomaar 50 euro kost, maar dat een Lidl T-shirt van 3.99 ook lekker zit.
Ik zie precies hetzelfde bij mensen van mijn leeftijd om me heen. Als jij in de bouwvak 3 weken naar een huisje van Roompot in Duitsland gaat of Frankrijk, ben je meer geld kwijt dan als ik 4 weken naar Azie gaa in Februari
[ Voor 3% gewijzigd door Ortep op 23-08-2016 13:41 ]
Dat zou in jouw geval natuurlijk best veel verschil kunnen maken, maar wat jij opnoemt is wel heel specifiek per sector waarin men werkt. Bij mij (en m'n familie en buren e.d. net zo overigens) is dat veel minder van invloed. Lunch wordt verzorgd, en representatieve kleding is niet nodig bijvoorbeeld.Ortep schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 13:37:
En je hebt ook geen tijd om goedkoop boodschappen te doen. Gemak is dan belangrijker dan de prijs. Je hebt ook vaak 'representatieve' kleding nodig. Toen ik werkte at ik ook in het bedrijfsrestaurant en bij de koffie nam ik nog wat uit de automaat.
Dat is zeker mogelijk. Maar ik denk dat het hier ook afhankelijk is van hoeveel kilometers je met de auto maakte van/naar je werk. Als je elke dag (totaal) 50km rijdt voor je werk maakt dat een wereld van verschil met wanneer je maar 25km rijdt, of misschien wel dichtbij genoeg werkt om de fiets te pakken.Ortep schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 13:37:
Wat denk je van dingen als een jaar langer met je auto doen. Daar kan je best een aardig aantal keer van in een sterren restaurant gaan eten. Of het gewoon niet meer belangrijk vinden dat ik een net overhemd aan heb dat zomaar 50 euro kost, maar dat een Lidl T-shirt van 3.99 ook lekker zit.
Al met al zijn er natuurlijk een hoop zaken die erg afhankelijk zijn van de situatie in je werkende leven. Woon-werk afstand, het soort werk en de eventuele bijkomende zaken (zoals al dan niet passende kleding e.d.), etc.
Afgezien van het reizen, op vakantie gaan, uit eten gaan en gadgets kopen doe ik dit ook al en ik moet nog 30 worden (en FO)Ortep schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 13:37:
[...]
Tsja, ik spreek uit ervaring. Ik ben 62 en FO sinds een jaar of 7. En ik kan je zeggen dat ik inderdaad meer reis, meer uit eten ga en ook een aantal gadgets heb gekocht. Maar dat reizen kan ik nu helemaal buiten het hoogseizoen doen. En dan is het _echt_ mogelijk om bv in de winter voor 130 euro met twee personen een weekje in de sneeuw te gaan zitten. Maar als ik mijn jaar uitgaven bekijk is dat nog steeds minder dan dat ik uitgaf aan alles wat met werken te maken had. Precies zoals mijn financieel planner had voorspeld.
En er waren hier ook al mensen van 45 die aangaven dat ze het bij zichzelf nu al zagen gebeuren dat ze minder 'gretig' waren dan toen ze 30 waren
Ik zie precies hetzelfde bij mensen van mijn leeftijd om me heen. Als jij in de bouwvak 3 weken naar een huisje van Roompot in Duitsland gaat of Frankrijk, ben je meer geld kwijt dan als ik 4 weken naar Azie gaa in Februari
Ik heb een baan die best prima is, maar als ik gratis geld zou krijgen zou ik hele andere dingen doen. Een van de redenen dat ik graag FO wil worden is dus ook dat ik me meer kan bezig houden met dingen die ik daadwerkelijk belangrijk vind in plaats van dingen die me met enige zekerheid geld opleveren (of op vakantie gaan oid).
Merk wel dat ik ten opzichte van mijn vrouw bijvoorbeeld een stuk minder hoef uit te geven. Het maakt me eigenlijk niet uit wat ik eet, aan heb, waar ik ben of wie er in de buurt is. Zolang ik maar een laptop en internet heb en mijn eigen ding kan doen. Dat hoeft natuurlijk niet veel geld te kosten.
HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m
Gewoon een recht op en neer kantoorbaan zoals een groot deel van Nederland heeft. Niet eens iets met klanten te maken. Maar je draagt dan wel een overhemd met nette broek. Jasje was niet eens nodig.joramoudenaarde schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 14:54:
Dat zou in jouw geval natuurlijk best veel verschil kunnen maken, maar wat jij opnoemt is wel heel specifiek per sector waarin men werkt. Bij mij (en m'n familie en buren e.d. net zo overigens) is dat veel minder van invloed. Lunch wordt verzorgd, en representatieve kleding is niet nodig bijvoorbeeld.
Maar een goedkope jogging broek en T-shirt is net een brug te ver. Maar dat scheelt dus zo een paar honderd euro op jaarbasis.
Wat ik aangaf heeft niet echt te maken met veel of weinig rijden. Het gaat alleen om dingen als afschrijving en het bezit van de auto. Of je 4 jaar met een auto doet of 6 jaar, maakt een wereld van verschil.Dat is zeker mogelijk. Maar ik denk dat het hier ook afhankelijk is van hoeveel kilometers je met de auto maakte van/naar je werk. Als je elke dag (totaal) 50km rijdt voor je werk maakt dat een wereld van verschil met wanneer je maar 25km rijdt, of misschien wel dichtbij genoeg werkt om de fiets te pakken.
Natuurlijk kan er nog bijkomen dat je veel minder gaat rijden omdat je niet naar je werk hoeft. Ik ben trouwens in tegenstelling tot het gemiddelde veel meer gaan rijden. Van 16K per jaar naar 24K paar jaar. Dat zijn natuurlijk extra kosten. Maar ik koop gewoon geen nieuwe auto omdat deze het nog doet. En hij gaat al 8 jaar mee.
En de praktijk is nu eenmaal dat mensen het steeds minder belangrijk vinden om spullen te bezitten naarmate ze ouder worden. Hooguit willen ze meer comfort. En dat gebeurt voor iedereen op zijn eigen niveau.
Heb je natuurlijk ook gelijk in, maar het is juist het stukje comfort wat, zoals je zegt, voor iedereen anders is. Een hoop mensen die ouder worden hebben ook ontzettend veel baat bij een goed matras om maar eens wat geks te noemen. Die geven zo 300+ euro uit voor een matrasje, of 1000+ euro voor een boxspring. En meer kilometers per jaar maken met je auto heeft ook een impact op de levensduur van de auto. En dure kleding hóéft natuurlijk niet, maar het blijft een persoonlijke kwestie: sommige mensen zijn daar wat liever mee bezig en voelen zich gewoon prettig als ze daar wat meer tijd/geld/aandacht aan spenderen. Oók als je ouder bent kan dat een onderdeel zijn van wat je zelf prettig vindt.
Maar uiteindelijk zijn er zaken die goedkoper worden (minder vaak spullen kopen) en zaken die duurder worden (vaker dagjes weg, duurdere zorg vanwege leeftijdskwaaltjes e.d.). Hoe die balans uiteindelijk uitpakt vergeleken met iemand's werkende leven kan voor iedereen behoorlijk anders uitpakken
Maar uiteindelijk zijn er zaken die goedkoper worden (minder vaak spullen kopen) en zaken die duurder worden (vaker dagjes weg, duurdere zorg vanwege leeftijdskwaaltjes e.d.). Hoe die balans uiteindelijk uitpakt vergeleken met iemand's werkende leven kan voor iedereen behoorlijk anders uitpakken
Ik zeg ook nergens dat mensen wel of geen voorkeuren hebben of dat die duur of goedkoop zijn. Alleen blijkt in de praktijk dat in de loop der jaren dat 90% van de mensen minder aandacht aan hun uiterlijk gaan geven dan dat ze deden toen ze veel jonger waren. En dat materiele zaken gaan minder een rol spelen. Het gaat niet om het niveau maar om de tendens. Mensen die eerst 1000 euro per maand uitgeven aan bepaalde zaken geven 5 jaar later ook nog 1000 euro uit aan die zaken. Maar er is dan wel 5 jaar inflatie over heen gegaan. En nog 5 jaar later geven ze nog steeds 1000 uit. Maar weer 5 jaar inflatie. Een ander doet het met 500->500->500. Geeft de een meer uit dan de ander? Ja natuurlijk. Maar je moet jan ook niet met Piet vergelijken, maar Jan 30 jaar met Jan 60 jaarjoramoudenaarde schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 15:54:
maar het blijft een persoonlijke kwestie: sommige mensen zijn daar wat liever mee bezig en voelen zich gewoon prettig als ze daar wat meer tijd/geld/aandacht aan spenderen. Oók als je ouder bent kan dat een onderdeel zijn van wat je zelf prettig vindt.
Let wel, dat is niet mijn uitvinding, maar dat heb ik al van meerdere kanten uit de personal finance wereld gehoord. En als ik terug kijk is dat precies wat ik zie bij mezelf en bij familie en vrienden
De praktijk is echt dat mensen naarmate ze ouder worden langer met dingen gaan doen. Ze werken immers nog, waarom een nieuw XYZ? Alleen omdat hij dit jaar roze met stippels is? De vorige blauwe doet het nog prima. En waarom zou ik de superdeluxeoverdetopextreme ZXC willen hebben. De 'standaard' versie voldoet ook aan mijn eisen. Het topmodel voegt (voor mij) niets toe
Het is niet voor niets dat reclame bureaus hun aandacht richten op 40- en liever nog 35-. De 50+ groep is veel te cynisch en weet reclame vaak haarfijn te fileren en kiest voor iets goedkopers met vergelijkbare kwaliteit
Toevoeging:
Het is wel leuk dat je dat voorbeeld van die matrassen aanhaalt. Dat zijn namelijk nauwelijks kosten. Een beetje normale matras gaat vlot 10 jaar mee. Je moet er dus hoe dan ook een van 100 euro kopen. Doe je lekker luxe dan doe je er een van 300. Over 10 jaar gerekend is dat dus 20 euro per jaar extra uitgave. Als je per 2 jaar één overhemd minder koopt, of een jeans van de Hema, dan heb je dat geld er al uit. Koop je een boxspring van 1000 (De mijne was 800) dan gaan die ook 12-15 jaar mee. Dan praat je dus over 850 euro extra uitgaven in 15 jaar. Nog geen 60 euro per jaar. Dus even geen merk jeans kopen het ene jaar en het volgende jaar geen overhemd en je hebt je matras er uit
En als je eerst iedere 5 jaar een nieuwe auto kocht en dat doe je nu iedere 7 jaar en nog wel een maatje kleiner kan kan je ongeveer ieder jaar een cruise maken en ben je nog steeds goedkoper aan het leven zonder dat je echt comfort het ingeleverd. Sterker, je slaapcomfort is toegenomen
[ Voor 23% gewijzigd door Ortep op 23-08-2016 18:57 ]
Verwijderd
Klopt, maar dan kom je bij het punt dat als je serieuze rendementen wil maken op je investeringen dat het verdacht veel op werk begint te lijken. Maar misschien is FO ook wel niet hetzelfde als niet meer werken.
Ik ben zo iemand die echt allerlei plannen en ideeën heeft, en zo lang ik een veilige backing heb eigenlijk niet durf uit te voeren. Punt is dat ik gewoon goed verdien met veel vrijheid en een stevig pakket secundaire voorwaarden.Verwijderd schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 00:02:
[...]
Soms vraag ik mij weleens af waarom ik nog werk. Verdien meer met mijn investeringen, terwijl die toch beduidend minder tijd kosten.
Zo heb ik een aanbieding in de pocket voor een project waar ik serieus geld mee kan maken, maar ook binnen een jaar werkeloos op straat kan komen te staan.
Ik en mijn vrouw geven anders stukken minder uit dan mijn ma en ook minder dan mijn schoonouders. Nieuwe televisies, tablets, electronica , vakanties etc . Mijn oudere collega's geven ook allemaal stuk voor stuk geld uit als waterOrtep schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 12:24:
Dus het is niet altijd zo
Ben nu 35 dus als ik voor mezelf kijk dan klopt het maar als ik weer naar mensen kijk die ouder zijn dan ik dan hoeft dat zeker niet altijd op te gaan.
Verwijderd
Volgend jaar komt hormann met een boekje
Waar hij beschrijft hoe het is om een soort van fo te zijn. Hormann heeft 60k gespaard en gaat het hier 5 jaar van doen. Overigens heeft ie volgens mij een afbetaald huis of iig zo goed als. Wellicht interessant om te lezen mbt bovenstaande.
Waar hij beschrijft hoe het is om een soort van fo te zijn. Hormann heeft 60k gespaard en gaat het hier 5 jaar van doen. Overigens heeft ie volgens mij een afbetaald huis of iig zo goed als. Wellicht interessant om te lezen mbt bovenstaande.
Ik ben wat jonger (27), maar ervaar hetzelfde. Ik kocht tot een paar jaar terug, toen ik nog studeerde en eigenlijk grotendeels van een DUO-lening leefde, vaak gadgets enz. Na de reality check die het werkende leven heet en de enorme onzekerheid die mij te wachten staat wat betreft pensioen heb ik toch eens grondig opnieuw geëvalueerd waar ik gelukkig van word.Metro2002 schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 10:28:
[...]
Ik en mijn vrouw geven anders stukken minder uit dan mijn ma en ook minder dan mijn schoonouders. Nieuwe televisies, tablets, electronica , vakanties etc . Mijn oudere collega's geven ook allemaal stuk voor stuk geld uit als water![]()
Dus het is niet altijd zoWel merk ik dat ik toen ik net het huis uit ging (24) véél geld uitgaf aan allerlei zooi. Eigen thuisbioscoop bouwen, tunen van auto's , mobieltjes etc. Op den duur heb je dat wel gezien en krijg je zo'n gevoel van been there, done that. Nu ben ik juist veel meer de minimalistische toer opgegaan. Alles moet multifunctioneel zijn, ik hoef niet in elke kamer van het huis een TV met game setup erbij etc.
Ben nu 35 dus als ik voor mezelf kijk dan klopt het maar als ik weer naar mensen kijk die ouder zijn dan ik dan hoeft dat zeker niet altijd op te gaan.
Dit zie ik dan weer erg weinig bij de babyboomgeneratie en de generatie daarna. Maar dat is ook niet zo gek, die hebben de luxe om te klagen om het gebrek aan indexatie van hun pensioen (soms met eindloonregeling), wat ze momenteel krijgen of binnenkort gaan krijgen. Sommigen hebben zelfs de mogelijkheid om door allerlei regelingen uit te treden met 58 jaar (semi-overheid) met behoud van een groot deel van salaris.
Mede doordat ik me besef dat dit niet weggelegd is voor mij ben ik het FO-pad gaan bewandelen.
Ik ken zelfs gevallen die met hun 52ste met pensioen konden. Allemaal defensie.
Schiet tussen de palen en je scoort!
Leefde Hormann overigens niet van allerlei schnabbels, gast-artikelen en boekjes? Met een dergelijke inkomstenbron, afgelost huis en 60K achter de hand zou ik het namelijk ook wel tot mijn pensioen uit kunnen zingen.Verwijderd schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 10:50:
Volgend jaar komt hormann met een boekje
De 60k doet die pas sinds een paar maanden, een soort van zijn eigen basis-inkomen. Maar volgens mij doet die idd nog steeds wel wat artikelen schrijven en heeft die nog steeds inkomsten van zijn boeken.merauder schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 11:36:
[...]
Leefde Hormann overigens niet van allerlei schnabbels, gast-artikelen en boekjes? Met een dergelijke inkomstenbron, afgelost huis en 60K achter de hand zou ik het namelijk ook wel tot mijn pensioen uit kunnen zingen.
Het gaat ook alleen maar om zijn eigen inkomsten. Zijn vrouw werkt gewoon nog, dus daar zijn ook inkomsten. Wat hij doet vind ik interessant, heb ook een aantal van zijn boeken gelezen. Maar die vind ik heel veel van hetzelfde, en ze zijn weinig vernieuwend voor mij (maar dat komt misschien juist doordat ik het al grotendeels met hem eens ben, en er al veel over lees).Blik1984 schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 11:38:
[...]
De 60k doet die pas sinds een paar maanden, een soort van zijn eigen basis-inkomen. Maar volgens mij doet die idd nog steeds wel wat artikelen schrijven en heeft die nog steeds inkomsten van zijn boeken.
Wat ik al een aantal malen eerder schreef: Je moet niet gezin A van 30 vergelijken met gezin B van 60. Ik zeg nergens dat alle ouderen minder uitgeven dan alle jongeren. Ik zeg alleen dat mensen naarmate ze ouder worden steeds minder gaan uitgeven.Metro2002 schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 10:28:
[...]
Ik en mijn vrouw geven anders stukken minder uit dan mijn ma en ook minder dan mijn schoonouders. Nieuwe televisies, tablets, electronica , vakanties etc . Mijn oudere collega's geven ook allemaal stuk voor stuk geld uit als water
Je moet gezin A als ze 30 zijn vergelijken met gezin A als ze 65 zijn. En gezin B als ze 30 zijn met gezin B als ze 65 zijn.
En dat gaat dus niet over een paar gadgets van 400 euro zo eens in de paar jaar. Maar over structurele zaken. De detailhandel is in paniek over de verminderde uitgaven van de steeds ouder wordende bevolking. En dat zie je in Japan in het extreme, daar zitten ze al 20 jaar in een langzame crisis omdat de bevolking daar nog veel harder vergrijst
http://www.accountancyvan...eigt-uitgaven-aan-retail/
http://www.esaresearchcon...edingen-laag-volgens-cbs/
En zo zijn er nog 1000den verwijzingen te vinden
En nu houd ik er over op
Verwijderd
Volgens zijn blog gaat hij dat helemaal bloot geven in zijn aankomend boek. Maar zoals eerder opgemerkt lijken zijn vorige boeken wel veel van het zelfde.merauder schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 11:36:
[...]
Leefde Hormann overigens niet van allerlei schnabbels, gast-artikelen en boekjes? Met een dergelijke inkomstenbron, afgelost huis en 60K achter de hand zou ik het namelijk ook wel tot mijn pensioen uit kunnen zingen.
Hier is een blog te vinden van iemand die een "pensioenvoorproefje" heeft genomen op haar veertigste.
Ze is sinds juni gestopt met haar baan en ze gaat de komende 5 jaar leven van (max) 80.000 euro van haar spaargeld. Daarvoor heeft ze hele berekeningen en begrotingen gemaakt en daar blogt ze dus over.
Ze is sinds juni gestopt met haar baan en ze gaat de komende 5 jaar leven van (max) 80.000 euro van haar spaargeld. Daarvoor heeft ze hele berekeningen en begrotingen gemaakt en daar blogt ze dus over.
en zij zagen niet hoe spot in mij worstelde met verdriet
Zoals naar een duurder huis verhuizen en op je 59e nog een nieuwe (best stevige) hypotheek nemen?Ortep schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 11:48:
[...]
En dat gaat dus niet over een paar gadgets van 400 euro zo eens in de paar jaar. Maar over structurele zaken.
Nee ok
Zucht...natuurlijk is er altijd wel een N=1 geval waarbij het anders gaat.Metro2002 schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 14:52:
[...]
Zoals naar een duurder huis verhuizen en op je 59e nog een nieuwe (best stevige) hypotheek nemen?
Nee ok
Iedereen kent ook wel het verhaal van de broer van de neef van de vrouw van de slager van de bakker van 98 die per dag een kist sigaren rookte en een fles jenever dronk. En hij overleden omdat hij niet uitkeek bij het oversteken toen hij naar zijn 50 jaar jongere vriendin ging. Maar de meeste rokers en drinkers gaan heel wat eerder dood.
Het zijn juist de uitzonderingen die opvallen en daarom naar voren worden gehaald.
Het gaat om de 80% of om de 90% die wel de 'normale' paden volgen. Of denk je echt dat die retailers waar ik je het linkje van stuurde het uit hun duim zuigen. Of dat die mega marketing bedrijven allemaal helemaal gek zijn? Of dat Japan helemaal niet in een crisis zit?
En nu stop ik echt
Moet ik me nou aangesproken voelen of niet?Metro2002 schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 10:28:
[...]
Mijn oudere collega's geven ook allemaal stuk voor stuk geld uit als water
Ask yourself if you are happy and then you cease to be.
Economie en consumenten-bestedingen is echt iets heel anders dan het onderwerp waar we het hier over hadden, namelijk: Gaan de uitgaven van iemand die met pensioen gaat omhoog/omlaag.Ortep schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 14:58:
[...]
Zucht...natuurlijk is er altijd wel een N=1 geval waarbij het anders gaat.
Iedereen kent ook wel het verhaal van de broer van de neef van de vrouw van de slager van de bakker van 98 die per dag een kist sigaren rookte en een fles jenever dronk. En hij overleden omdat hij niet uitkeek bij het oversteken toen hij naar zijn 50 jaar jongere vriendin ging. Maar de meeste rokers en drinkers gaan heel wat eerder dood.
Het zijn juist de uitzonderingen die opvallen en daarom naar voren worden gehaald.
Het gaat om de 80% of om de 90% die wel de 'normale' paden volgen. Of denk je echt dat die retailers waar ik je het linkje van stuurde het uit hun duim zuigen. Of dat die mega marketing bedrijven allemaal helemaal gek zijn? Of dat Japan helemaal niet in een crisis zit?
En nu stop ik echt
Ik zie echt enkel voorbeelden van dat de uitgaven stijgen na pensioen, en dan met name aan de categorie hobby, recreatie en vrije tijd. En dat zijn nou net de zaken die wat minder invloed hebben op dingen zoals consumenten-bestedingen en in het geval van tripjes in het buitenland de algemene economie.
[ Voor 6% gewijzigd door Blik1984 op 24-08-2016 15:40 ]
En vergeet de zorgkosten niet als je ouder wordt. Je lijf vergt dan toch regelmatig wat extra onderhoud die je als jongere simpelweg (bijna) nooit hebt. Daar gaan ook best wat kosten in zitten waar je in tegenstelling tot tripjes en hobbies, helemaal geen zeggenschap over hebt.
Komt dat ook niet door het feit dat zijn plannen op maar een paar principes leunen. Kan me voorstellen dat het lastig is om daarover een compleet nieuw boek te schrijven. Beetje zoals Alan Carr deed met zijn rookmethode, wat hij overzette naar diverse zelfhulpboeken.Verwijderd schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 13:10:
[...]
Volgens zijn blog gaat hij dat helemaal bloot geven in zijn aankomend boek. Maar zoals eerder opgemerkt lijken zijn vorige boeken wel veel van het zelfde.
Die jongen achter Sochicken is overigens ook redelijk op weg om FO te worden. Maar zelfde verhaal als Hormann, ook hij zal ongetwijfeld geld verdienen met zijn site.
Jij niet nee ..Lethalis schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 15:09:
[...]
Moet ik me nou aangesproken voelen of niet?![]()
Het grootste deel van besparen als je ouder wordt is ook niet zichtbaar.Blik1984 schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 15:35:
[...]
Economie en consumenten-bestedingen is echt iets heel anders dan het onderwerp waar we het hier over hadden, namelijk: Gaan de uitgaven van iemand die met pensioen gaat omhoog/omlaag.
Ik zie echt enkel voorbeelden van dat de uitgaven stijgen na pensioen, en dan met name aan de categorie hobby, recreatie en vrije tijd. En dat zijn nou net de zaken die wat minder invloed hebben op dingen zoals consumenten-bestedingen en in het geval van tripjes in het buitenland de algemene economie.
Mijn ouders gaan nu 5x/jaar op vakantie ipv 2x/jaar. Toch goedkoper onder de streep, want er hoeven geen kinderen meer mee, en ze kunnen in de goedkopere periodes gaan, en het is niet meer 'en en en' (uitjes, auto huren, etc etc) maar 'of of' (gewoon lekker aan het strand zitten, of weekje met de auto erop uit).
Zichtbaar is dat ze vaker weg gaan en in totaal langer weg zijn. De kortingen etc vallen totaal niet op. Om nog maar te zwijgen over lagere kosten in bepaalde landen zoals azie, waardoor je zomaar minder kwijt kunt zijn voor een vakantie dan als je in nederland was gebleven.
Net zoals dat sport/recreatie/hobby best meer kan kosten, maar die 50-100 euro benzinekosten per maand samen met lagere onderhoudskosten en een langere afschrijving (minder km's, geen noodzaak meer voor nieuw) zie je weer niet. Valt pas op wanneer er wel een andere auto staat, en je zegt 'goh, die vorige had je ook al 8 jaar he. das best lang, het was toch altijd 4-5 jaar'.
Om nog maar te zwijgen van de afbetaalde hypotheek, wat zo 400-600 euro netto per maand aan ruimte oplevert. Kassa.
Dus je kan wel het gevoel hebben dat er meer uitgegeven wordt, de echte vraag is of dat ook echt in harde euro's uit te drukken is. Wordt er over de gehele periode (jan-dec) inderdaad meer uitgeven dan toen ze zeg 45-50 waren?
Als ik mezelf er eens bijpak. Kosten zijn nu 1688,27 euro per maand. Echter huur van 779,54/maand. Dat wordt straks een hypotheek (nog even huis vinden), en verandert er eigenlijk weinig. Savingsrate is nu 30%, blijft 30%. FO over +/- 24 jaar, hypotheek 30 jaar. Valt nog wel wat aan te sleutelen, maar zijn grof gezegd beiden op hetzelfde kritisch pad.
Is die hypotheek afbetaald, heb ik ineens 908/maand nodig, ook al ben ik FO op basis van 1688/maand. Gooi daar wat extra's bij zoals minder gebruik van de auto, en van 850/maand ben ik al rond. Kan ik ineens bijna het dubbele gaan uitgeven ('stijgende kosten') zonder daadwerkelijk meer te gaan betalen of buiten de SWR te vallen.
Natuurlijk leeft niet iedereen volgens onze FO levensstijl, maar met echte getallen geeft het misschien een beter plaatje over wat er kan gebeuren op latere leeftijd in de financiële huishouding.
[ Voor 42% gewijzigd door Xanaroth op 24-08-2016 19:14 ]
Waar het op neer komt is dat bij hem FO worden een obsessie is geworden en er uiteindelijk niet gelukkig van werd.
Dan vind ik dat MMM het beter heeft gedaan, zijn doel was juist altijd om zijn levensgeluk te maximaliseren, en FO worden was de strategie die hij gebruikte, niet zijn doel.
[ Voor 3% gewijzigd door krazzer op 25-08-2016 08:35 ]
Ik vind het maar een matig a4'tje waar niks in staat. Alles was je extreem doet heeft gevolgen waar je niet blij van wordt.
Kinderachtig geschreven, vind het wel leuk dat er steeds meer naar boven komt in de media, maar het perspectief van de journalisten, is behoorlijk anders dan die van FO'ers.
Kinderachtig geschreven, vind het wel leuk dat er steeds meer naar boven komt in de media, maar het perspectief van de journalisten, is behoorlijk anders dan die van FO'ers.
Ik vind het niet kinderachtig geschreven en zeker een relevant artikel. Niet alles hoeft voor iedereen interessant te zijn, maar deze kan best voor sommige iets zijn om in hey achterhoofd te houden.
Wat ik wel had was dat ik de tweede pagina zocht, en toen erachter kwam dat die er niet was. Ik miste wel wat diepgang, en ben het met je eens dat er bar weinig staat.
Wat ik wel had was dat ik de tweede pagina zocht, en toen erachter kwam dat die er niet was. Ik miste wel wat diepgang, en ben het met je eens dat er bar weinig staat.
Hoeveel van degene hier die de wens hebben om FO te zijn bij ~50 of jonger, zullen dat ook echt zijn straks?
Time will tell
Time will tell
Qua absoluut bedrag dat ik nu voor ogen heb eigenlijk zonder twijfel, het is gewoon een rekensommetje. Tenzij extreme omstandigheden natuurlijk die je niet kunt voorzien (en in dat geval is het dan niet verkeerd om wat 'financiële spierkracht' achter de hand te hebben).Unknown Alien schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 10:35:
Hoeveel van degene hier die de wens hebben om FO te zijn bij ~50 of jonger, zullen dat ook echt zijn straks?
Time will tell
Wat ik daarentegen tegen die tijd onder FO versta is gelukkig aan continue verandering onderhevig. Alleen al om die reden is het aardig om hier eea te posten voor the future me
Ik snap het wel, maar ik begrijp het niet. [q]Bassie[/q]
Ik lees een bedrag hebben.
is dat iets als
Vaste lasten tov vandaag met 70% verlagen.
Woonlasten minimaal . OZB, gas en licht en verzekeringen blijven wel nodig. Hypotheek kan 0 zijn uiteraard
Maar goed als je straks 200K aan cash hebt over 30 jaar. Dan is die 200K ook een stuk minder waard over 30 jaar. Hoe wordt daar rekening mee gehouden?
is dat iets als
Vaste lasten tov vandaag met 70% verlagen.
Woonlasten minimaal . OZB, gas en licht en verzekeringen blijven wel nodig. Hypotheek kan 0 zijn uiteraard
Maar goed als je straks 200K aan cash hebt over 30 jaar. Dan is die 200K ook een stuk minder waard over 30 jaar. Hoe wordt daar rekening mee gehouden?
Het valt zeker niet mee maar je komt een heel eind als je maar vroeg begint. k was al 40 toen ik er voor het eerst over nadacht en met wat mensen ben gaan praten over hoe dat moest worden geregeld. Een financieel adviseur stelde toen dat in een ambitieus plan moest maken. Ik stelde: Met 50 wil ik alles kunnen loslaten. Hij heeft een tijdje gerekend en kwam met de mededeling dat ik dat pas kon als ik 55 was. Tenzij ik 10 jaar lang op een 2e hands fiets wilde rijden en antikraak of zoiets wilde gaan wonen. Het kost namelijk extreem veel om 5 jaar eerder te gaan. Je bouwt immers 5 jaar minder lang op, je hebt 5 jaar minder rendement en je moet er 5 jaar langer mee doen.Unknown Alien schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 10:35:
Time will tell
De praktijk was dat het 57 werd. Niet echt een slecht resultaat. Het is dus haalbaar als je met 30 begint
Ik heb daar zeker rekening mee gehouden.Unknown Alien schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 11:07:
Natuurlijk halveert de waarde van je vermogen in 30 jaar. Maar aan de andere kant brengt het eerst ingelegde geld 30 jaar rendement op. En het geld wat je aan het einde inlegt kan gewoon veel meer zijn juist vanwege de inflatie.
Daar komt nog bij dat er een ander effect is waar hier net een hele discussie over ging. Heb je als 60-70 jarige wel even veel geld nodig als een 30-40 jarige.
Nee dus, de kinderen zijn het huis uit. Bij een koophuis heb je het al afbetaald, het hele huis is al ingericht en dat hoeft als je ouder bent heus niet iedere 5 jaar opnieuw. De keuken doet het heus nog wel en de badkamer ook. Mode doet je waarschijnlijk minder. Je kan op vakantie in het laag seizoen. Dat je dan vaker gaat weegt ruimschoots op tegen de lagere kosten. Ik ben bv een keer week naar de sneeuw geweest voor 130 euro. Toen ik er was kon ik het volgende weekend er nog aanplakken voor 10 euro per dag. Natuurlijk kwam er nog wat voor eten en brandstof van de auto bij. Maar ik bespaarde in het koudste deel van het jaar ook de stookkosten thuis. En buiten het seizoen een dag of 10 naar Bali gaan kost minder dan een huisje op de Veluwe in de bouwvak
En lang niet iedere 50+ heeft hoge zorgkosten. Ik kom nu ook nog niet aan mijn eigen risico en mijn vrouw ook niet. We hebben een volkomen uitgeklede polis en geen aanvullende verzekeringen. Natuurlijk kan je pech hebben. Maar dat is waarschijnlijk pas iets dat bij 80+ gaat spelen.
[ Voor 5% gewijzigd door Ortep op 25-08-2016 11:27 ]
Hangt natuurlijk enorm veel af van je spaarquote (en andere factoren).Ortep schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 11:11:
[...]
Het valt zeker niet mee maar je komt een heel eind als je maar vroeg begint. k was al 40 toen ik er voor het eerst over nadacht en met wat mensen ben gaan praten over hoe dat moest worden geregeld. Een financieel adviseur stelde toen dat in een ambitieus plan moest maken. Ik stelde: Met 50 wil ik alles kunnen loslaten. Hij heeft een tijdje gerekend en kwam met de mededeling dat ik dat pas kon als ik 55 was. Tenzij ik 10 jaar lang op een 2e hands fiets wilde rijden en antikraak of zoiets wilde gaan wonen. Het kost namelijk extreem veel om 5 jaar eerder te gaan. Je bouwt immers 5 jaar minder lang op, je hebt 5 jaar minder rendement en je moet er 5 jaar langer mee doen.
De praktijk was dat het 57 werd. Niet echt een slecht resultaat. Het is dus haalbaar als je met 30 begint
En bij "kost veel meer" hint je (denk ik) op je aanvullende pensioen opbouw. Dat is voor sommige al niet van toepassing (voor mij is dat iets wat ik wel op een overzicht houd, maar geen rekening mee hou).
Wij nooit veel uitgegeven en altijd wek gespaard, met circa 34 jaar is het inkomen (sterk) gestegen en bij 36 echt serieus naar FO worden gekeken. Nu 40 en 45 moet zeker lukken, wellicht al wel eerder.
Maar ook hierbij, het is maar hoe je FO definieert, wat je eisen/wensen zijn etc. Iemand anders (kabelmannetje
Denk dat de echte vraag moet zijn - wie van degene die nu die wens hebben, zullen straks ook nog die wens hebben?Unknown Alien schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 10:35:
Time will tell
Ik zie FO beetje als MMM, gaat om geluk - kan prima zijn dat ik over 30 jaar anders in het leven sta (KAN nog niet eens 30 jaar terug kijken ivm leeftijd, en in die tijd is er aardig wat gebeurt
Dit topic is gesloten.
![]()
Let op:
Voor beleggen hebben we een prachtig topic: Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 8. Daar kan alles rondom beleggen besproken worden. Andere investeringen ((D)GA-constructies, huizen, garageboxen, loterijen) kunnen uiteraard hier besproken worden.
Ook voor dit topic geldt de regel dat clone-accounts niet zijn toegestaan. Wil je toch privacy, zet dan de informatie in de ~~~~~~~[mo]-tag.
Voor beleggen hebben we een prachtig topic: Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 8. Daar kan alles rondom beleggen besproken worden. Andere investeringen ((D)GA-constructies, huizen, garageboxen, loterijen) kunnen uiteraard hier besproken worden.
Ook voor dit topic geldt de regel dat clone-accounts niet zijn toegestaan. Wil je toch privacy, zet dan de informatie in de ~~~~~~~[mo]-tag.