Financiële onafhankelijkheid - Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 60 ... 123 Laatste
Acties:
  • 1.365.338 views

• JURIST
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 14:43
rube schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 21:17:
Wat ik me afvraag: zitten we aan de vooravond van een vastgoed bubble? En/Of gaan de huren naar beneden als meer mensen in deze markt stappen..? En dus minder rendement..?

De ECB jaagt de prijs van alle assets op met hun rente beleid.
Van een vastgoedbubble in heel Nederland is voorlopig geen sprake. In Amsterdam en de stad Utrecht zit de markt m.i. al wel tegen oververhitting aan, maar in daarbuiten zijn de prijzen veel minder gestegen en is de aanbodratio nog hoog. Na Q2 van dit jaar liggen de prijzen landelijk nog op -13% in vergelijking met Q1 2008

Een paar factoren kunnen het momentum op de woningmarkt in mijn ogen verzwakken:
-Bij de kabinetsformatie volgend jaar komt sterkere afbouw van de hypotheekrente weer op tafel. Ook al heeft dit geen invloed op box 3 beleggingen, het beinvloedt de markt wel
-De woningbouwproductie trekt na een aanloop nu wel echt aan.

Daar staat tegenover dat er in het particuliere middensegment van huren nog altijd veel te weinig wordt gebouwd en er grote schaarste is omdat mensen die net boven de inkomensgrens van sociale huur zitten, niet altijd makkelijk een woning kunnen kopen of dat niet willen.

Ook stroomt er nu inderdaad heel veel geld naar de vastgoedmarkt en stappen particulieren op grote schaal in de markt stappen. Of dit de prijzen en rendementen naar beneden gaan? Ik denk dat dit vooral wordt bepaald door beschikbaarheid en betaalbaarheid van particuliere woningen. De beschikbaarheid blijft voorlopig beperkt en de betaalbaarheid is nog redelijk in vergelijking met de inkomensniveau's

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:45
Sissors schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 21:27:
[...]
In meeste plaatsen in Nederland valt het wel mee denk ik. In Amsterdam vooral, en ook Utrecht, zal het waarschijnlijk eerder knallen, of rustig afzakken.
Het lijkt mij juist omgekeerd. vraag en aanbod.

http://www.ois.amsterdam.nl/visualisatie/bevolking.html

De bevolking van Amsterdam neemt toe, de oppervlakte van de stad niet. Daarom is de woning markt zo in de lift, vooral nog in het centrum en de populaire stadsdelen maar de buiten randen profiteren ook mee van de Amsterdammers die verhuizen naar de rand.

Airbnb heeft inmiddels al 11.000+ appartementen/huizen die (gedeeltelijk) aan het woon aanbod van de "normale" Amsterdammer worden onttrokken.

http://www.z24.nl/onderne...eiding-appartement-582139

Het tourisme in Amsterdam neemt (snel) toe dus de vraag naar Airbnb neemt ook toe en de banen in de toeristen industrie neemt ook toe

https://www.ois.amsterdam.nl/toerisme

Brexit maakt Amsterdam aantrekkelijker als vestigingsplaats voor multinationals dan London, wat een toename van expats kan betekenen en meer werkgelegenheid.

etc, etc, etc.

dus je constatering dat de woning markt in Amsterdam waarschijnlijk "eerder zal knallen" dan de rest van Nederland, kan ik niet helemaal plaatsen.

Wat is jouw onderbouwing hierbij?

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Simpelweg dat de huizenprijzen daar met een niet houdbare snelheid aan het stijgen zijn. Waarbij het niet alleen mensen zijn die er gaan wonen, maar juist als door een Brexit het nog populairder wordt je steeds meer investeerders krijgt die woningen opkopen omdat de prijs toch omhoog blijft gaan. Maar de huidige snelheid van de waardevermeerdering is gewoon niet vol te houden.

Zoals JURIST schrijft zit in de rest van Nederland de prijs nog ruim onder de vorige piek gemiddeld, dus daar zit nog wel wat ruimte.

• superpolm
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-10 22:56
Torgo schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 15:33:
[...]

Het lijkt mij juist omgekeerd. vraag en aanbod.

http://www.ois.amsterdam.nl/visualisatie/bevolking.html

De bevolking van Amsterdam neemt toe, de oppervlakte van de stad niet. Daarom is de woning markt zo in de lift, vooral nog in het centrum en de populaire stadsdelen maar de buiten randen profiteren ook mee van de Amsterdammers die verhuizen naar de rand.

Airbnb heeft inmiddels al 11.000+ appartementen/huizen die (gedeeltelijk) aan het woon aanbod van de "normale" Amsterdammer worden onttrokken.

http://www.z24.nl/onderne...eiding-appartement-582139

Het tourisme in Amsterdam neemt (snel) toe dus de vraag naar Airbnb neemt ook toe en de banen in de toeristen industrie neemt ook toe

https://www.ois.amsterdam.nl/toerisme

Brexit maakt Amsterdam aantrekkelijker als vestigingsplaats voor multinationals dan London, wat een toename van expats kan betekenen en meer werkgelegenheid.

etc, etc, etc.

dus je constatering dat de woning markt in Amsterdam waarschijnlijk "eerder zal knallen" dan de rest van Nederland, kan ik niet helemaal plaatsen.

Wat is jouw onderbouwing hierbij?
Amsterdam is zeker populair maar prijzen kunnen niet blijven stijgen, uiteindelijk moet t naar beneden. In London gingen de prijzen voor brexit ook al naar benenden omdat t gewoon te gek werd. En als t eenmaal omlaag gaat dan probeert iedereen nog snel te verkopen en dan zakt t nog harder.

• MisterBlue
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-11 06:22
Heb het idee dat het wel meevalt in Amsterdam, er zijn een paar locaties die erg populair zijn en waar buitenlandse investeerders de prijzen zouden kunnen opdrijven, maar verder zijn er ook gewoon mensen met een normale baan die er een huis kopen om te wonen. Daar is een 'natuurlijk' maximum op prijzen.

Amsterdam is wel een plek waar je makkelijk zonder auto kunt leven en je overal met de fiets kunt komen. Daarmee kun je toch een paar honderd euro per maand besparen. Die ben je dan weer kwijt aan een hogere hypotheek, maar daar bouw je dan toch weer eigen vermogen mee op. In het kader van FO is het dus niet verkeerd.

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-10 11:49
Steden lopen op gebied van vastgoed altijd voor op de rest.

Prijzen zullen er eerder dalen bij problemen en eerder stijgen als de markt hersteld.

• JURIST
De tweede helft van het jaar is alweer even begonnen. Door het herstel op beurzen van de afgelopen maanden ligt de opbouw hier dit jaar goed op koers voor eind vorig jaar gestelde doelstellingen.
Totaal rendement YTD ligt nu rond de 4% en vind ik eigenlijk te laag, maar het risico van de portefeuille is ook beperkt. Uitdaging voor de komende periode blijft om nieuw spaargeld productief weg te zetten.
Wat is de stand bij anderen en lukt het om een redelijk rendement overeind te houden en deze tijd van steeds verder zakkende rentes?

• Dennis606
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 09-10 19:14
Om rendementen te halen is mijn huidige portfolio 100% aandelen. Voorspellingen of doelstellingen van rendementen doe ik niet aan omdat ik er geen invloed op heb. Op lange termijn moet dit genoeg rendement opleveren.

Ik stuur meer op het gespaarde bedrag. Tot nu toe flink voor op de doelstelling dus dat is lekker. Nu zo doorgaan en afwachten wat de beurs de komende jaren gaat doen.

• -AzErTy-
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12-08 15:23
JURIST schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 16:17:
De tweede helft van het jaar is alweer even begonnen. Door het herstel op beurzen van de afgelopen maanden ligt de opbouw hier dit jaar goed op koers voor eind vorig jaar gestelde doelstellingen.
Totaal rendement YTD ligt nu rond de 4% en vind ik eigenlijk te laag, maar het risico van de portefeuille is ook beperkt. Uitdaging voor de komende periode blijft om nieuw spaargeld productief weg te zetten.
Wat is de stand bij anderen en lukt het om een redelijk rendement overeind te houden en deze tijd van steeds verder zakkende rentes?
Hier 16,2% YTD vooral dankzij grote exposure aan amerikaans vastogoed dat aan het outperformen is door lage rente en door olie die hersteld.

God does not play dice

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:15
Uitgaven, inkomsten, spaarratios e.d. hou ik allemaal bij. Per maand en voortschrijdend gemiddelde. Rendement ook, maar niet per maand of per 6 maanden omdat dat een veel te korte termijn is imo en je een rendement % van ytd alleen niet kunt (moet) gebruiken om je strategie aan te passen.

2 jaar geleden heb ik een inschatting gemaakt voor de komende 7.5 jaar (3 blokken van 2.5 jaar). Het eerste blok is nu bijna voorbij en we liggen precies op 'schema', zelfs aan bovenkant van de planning, dus voorlopig gaat het goed.

• krazzer
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 05-11 14:11

krazzer

Tijd is een illusie

Ik check de waarde van mijn beleggingen 1x per jaar. Tenminste dat probeer ik :P

Ik probeer de kleine schommelingen op de beurs zoveel mogelijk te negeren. Dat het blijkbaar weer goed gaat de laatste maanden wist ik dan ook niet, daarvoor ging het slechter, meestal als het goed gaat hoor je weinig mensen er over :)

• Galactic
Nou daar kom ik er niet mee. Financiële administratie doe ik elke maand, maar neemt niet zoveel tijd in beslag, aangezien de excel er eenmaal is en reeds in het verleden is gemaakt. Beleggen hangt af van de marktomstandigheden, soms ben ik daar veel mee bezig en soms helemaal niet. Nu zijn de markten bijvoorbeeld rustig, en handel ik weinig / niet.

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Het is heel simpel. Zolang het je meer oplevert dan sparen ben je goed bezig, en als je gemiddeld (als in, over meerdere jaren) uiteindelijk >4% per jaar haalt weet je dat je goed stabiel zit met je portfolio als je kijkt richting de SWR. Elk beetje meer daarboven is mooi meegenomen, kun je een tegenslag of 'minder' jaar opvangen.

De echte vraag is of je waarde of dividend gericht bent. Ben je dividend gericht gaat het om je % inkomsten, ben je waarde gericht gaat het om % waarde toename van de aandelen. Dat bepaalt welk resultaat belangrijker is, waarde van de aandelen of waarde van de inkomsten.

Sta nu zelf 8,57% YTD in termen van waarde, wat best leuk is. Maar dividend draait het voor mij om en die is daardoor 'gezakt' naar 3,4%. Zit echter voor bijna 10% in edelmetaal (goud/zilver) doordat die sector een enorme stijging ziet en het resultaat goed omhoog helpt - als ik die uiteindelijk een keertje omzet naar dividend aandelen gaat het richting 3,6-3,7%.

[ Voor 65% gewijzigd door Xanaroth op 09-08-2016 09:43 ]

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 31-10 20:34
Xanaroth schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 09:38:
Het is heel simpel. Zolang het je meer oplevert dan sparen ben je goed bezig, en als je gemiddeld (als in, over meerdere jaren) uiteindelijk >4% per jaar haalt weet je dat je goed stabiel zit met je portfolio als je kijkt richting de SWR. Elk beetje meer daarboven is mooi meegenomen, kun je een tegenslag of 'minder' jaar opvangen.
Ik heb het forum doorzocht om te kijken wat er met SWR word bedoeld. SWR staat voor 'safe withdrawal rate'. Maar wat dat precies is, is mij niet duidelijk. Is het het vermogen dat je per jaar aan je aandelen kan onttrekken om je verwachtte kosten voor levensonderhoud te dekken? Of moet ik het anders zien?
Ik heb wel deze uitleg gevonden op Bogleheads, maar het is mij nog steeds niet helemaal duidelijk (https://www.bogleheads.org/wiki/Safe_withdrawal_rates)

• BabyRattle
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 04-11 23:19
Probleem is met SWR is dat je je takken van je boom trekt.. wat betekend aandelen die dividend produceren gaat verkopen....

Zit je in een bear market dan verkoop je meer aandelen om hetzelfde inkomen te genereren dan in een bull market.. dan verkoop je minder... het is en blijft altijd een gok aan de hand van de afgelopen honderd jaar..

Zelf ben ik DGI(dividendgrowthinvestor) en leef over een paar jaar alleen nog maar op mijn dividendinkomen.
Natuurlijk verdeeld over meer dan 100 kwaliteitsbedrijven die stabiel lopen al vele tientallen jaren en elke crisis overleeft hebben en altijd dividend gelijk/hoger hebben gedaan tijdens crisisjaren. Nooit dividend verlaagd of gecut en een nette "payout ratio" hebben van tussen de 30-70%.

[ Voor 23% gewijzigd door BabyRattle op 09-08-2016 10:22 ]

• One-eye864
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:33
BabyRattle schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 10:19:
Zelf ben ik DGI(dividendgrowthinvestor) en leef over een paar jaar alleen nog maar op mijn dividendinkomen.
Natuurlijk verdeeld over meer dan 100 kwaliteitsbedrijven die stabiel lopen al vele tientallen jaren en elke crisis overleeft hebben en altijd dividend gelijk/hoger hebben gedaan tijdens crisisjaren. Nooit dividend verlaagd of gecut en een nette "payout ratio" hebben van tussen de 30-70%.
Dat klinkt zeer goed! Maar dat is veel tijdrovender? Want ik kan me voorstellen dat je daarvoor veel meer de bedrijven moet volgen. Of heb ik het mis?

Zelf ga ik nu puur voor de waarde van mijn aandelen maar DGI klinkt mij ook wel zeer interessant in de oren

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:21

timovd

Voorsprong door techniek

netfast schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 21:04:
Ik heb gisteren een gesprek gehad bij mijn hypotheek adviseur, soort van check up hoe de zaken ervoor staan. Gesprek duurde een uurtje en was niet echt boeiend, op 2 zaken na...

De WOZ van mijn woning is flink gestegen dit jaar. De adviseur heeft met die nieuwe WOZ navraag gedaan bij de ING, waar mijn hypotheek loopt, of die WOZ waarde voor marktwaarde kan doorgaan.
Dat blijkt nu dus zo te zijn. Gevolg is dat ik nu van een LTV van <85% naar <75% ga. Daarmee ga ik dus omlaag in mijn hypotheek rente, zonder echt iets af te hoeven lossen. Mooie bonus.
...
Kun je zomaar de rente aanpassen van je hypotheek? Heb je nog een rentevasteperiode, of is dat flexibel?
Mijn hypotheek heb ik vorig jaar bij SNS afgesloten en inmiddels zit ik op <90% (https://www.snsbank.nl/pa...heken/hypotheekrente.html) van de taxatiewaarde wegens aflossing (en inleg op banksparen). Ook heb ik flink geinvesteerd in het huis en zijn de huizenprijzen om mij heen gestegen. Is het zinvol om een taxatie uit te laten voeren, of is de WOZ-waarde van belang?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• netfast
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Ik zit bij ING en het kunnen nemen van rente stappen kan ik kostenloos, binnen mijn rente vaste periode.
elke 5% van de woningwaarde heeft een eigen rente. 1 belletje en ze zetten het rente % om (ervanuit gaande dat mijn LTV inderdaad past bij de lagere rente stap)

ING is daar geloof ik heel flexibel in, geen idee hoe het bij andere aanbieders is. Maar daar ben je met een belletje zo achter.
Overigens zijn mijn spaardelen NIET meegenomen voor de LTV berekening bij ING. Het is alleen bekeken adhv mijn aflossingsvrije en annuitaire deel.

Als je echt het idee hebt dat de waarde van je woning hoger is dan de waarde bekend bij je hypotheek verstrekker, heeft het wellicht zin. Maar goed, een taxatie kost ook weer geld.

En taxatie of WOZ... Geen idee. Mijn adviseur vertelde mij dat hij de WOZ ging doorbellen. Maar ook dat kan weer verschillend zijn per bank...

Beste advies dat ik je kan geven... ff bellen met SNS.

[ Voor 8% gewijzigd door netfast op 09-08-2016 10:57 ]

• BabyRattle
One-eye864 schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 10:27:
[...]
Dat klinkt zeer goed! Maar dat is veel tijdrovender? Want ik kan me voorstellen dat je daarvoor veel meer de bedrijven moet volgen. Of heb ik het mis?

Zelf ga ik nu puur voor de waarde van mijn aandelen maar DGI klinkt mij ook wel zeer interessant in de oren
Paar handige links die jou helpen met jou informatie zijn toch wel
http://www.seekingalpha.com
http://www.dividendgrowthinvestor.com
http://dailytradealert.co...ntenders-and-challengers/

Ook staat er op de website van dailytradealert de portfolio van jason fieber.. je kan het zien als voorbeeld qua bedrijven en spreiding in sectors. Word elke begin van de maand geupdate.
http://dailytradealert.com/dividend-mantras-freedom-fund/
Het is natuurlijk niet dat hij alle posities in 1x heeft gekocht maar opgebouwd door de jaren
heen , op momenten dat bepaalde aandelen "undervalued" waren toen kocht hij de aandelen.
Inmiddels is het uitgegroeid tot een portfolio van rond de 313000$..

Hij begon net als velen van ons toch met een bedrag van minder dan 5000$

Oude artikelen van voor september 2015 op http://www.dividendmantra.com (website was daarna namelijk verkocht en originele schrijver(jason fieber) schrijft er niet meer op.

Dit was namelijk een website van een schrijver die heel veel informatie prijsgaf over hoe te investeren en waarop te letten en de manier van leven hoe je zuinig kan leven.
Op de website staat ook 5 jaar van zijn inkomen en uitgaven maar ook heel veel informatieve posts van waarom je beter voor een DGI methode kunt gaan etc etc

Op de website van seekingalpha kan je veel informatie over de bedrijven halen uit de vele onderbouwde analyses van bekende writers.
Zij krijgen enkel betaald aan de hand van pageviews en het verkrijgen van veel gratis subscribers die hun pagina's bezoeken omdat ze waardevolle content schrijven.
Ook kan je je portfolio invullen op seekingalpha en aangeven dat je automatisch mailtjes krijgt dmv gratis alerts voor news alerts... analysis alerts.. om op de hoogte te blijven.
Op het moment dat bijvoorbeeld een bedrijf nieuws uitbrengt over een volgende dividenduitkering krijg je gelijk een newsalert binnen per email. Ook vele andere dingen zoals conference calls transcripts en de earnings van afgelopen kwartaal etc
Het leven is ons zo mooi gemaakt met het digitale tijdperk. Heel veel informatie is via internet opvraagbaar.

Zuinig leven.. geld dat je elke maand overhoud investeren.. elke investering dat geld opleverd herinvesteren en zo is het een never ending circle.. op een gegeven moment kom je op een punt dat je passieve inkomsten je jaarlijkse uitgaves overstijgen(inclusief belastingen) en dan praat je over FI( Financial Independence)

Wil je er totaal geen omkijken naar hebben en een passieve investeerder zijn( wel zullen de rendementen minder zijn op langere termijn vanwege fee's) dan moet je gaan voor indexinvestor.. Dat je je bezig houd met bijvoorbeeld vanguard's.

Klik hieronder maar eens... 1 REIT positie van een 13k euro.. dollar cost averaging gekocht in de dip van tegen de 27$ dit jaar in februari.. huidige waarde is +- 36$ a share.. 2000 euro daarop verdient nouja.. paperwin want het is niet verkocht.. nou zouden veel mensen het verkopen maar dat is juist fout..
ik kijk niet naar de waarde.. ik kijk naar het groeiende veilige dividendinkomen.
Bedrijf heeft een payout ratio van 70% en dat is heel conservatief voor een REIT die 90% gemiddeld als payout ratio heeft.
Natuurlijk is dit geen aanrader om er gelijk op in te springen maar zou ik kijken naar de voors en tegens dan kan je best een kleine positie van 10k nemen. http://seekingalpha.com/symbol/OHI

Afbeeldingslocatie: https://s10.postimg.org/gowfazk1x/show.jpg
Aankomende dividend van 184 euro word uitbetaald op 15 augustus.
Afgelopen 16 kwartalen is het dividend verhoogd met minimaal 0.01$ per uitbetaling.
Zoals het er nu uitziet krijg ik alleen van deze positie al 735 euro per jaar.
Ook de enige positie dat ik buiten mijn waardevolle blue chip portfolio heb.

Leuk voorbeeldje.. dit plaatje.. AFFO - dividend - payoutratio.. stijgende lijn affo en dividend.. dalende lijn payoutratio
Afbeeldingslocatie: https://staticseekingalpha.a.ssl.fastly.net/uploads/2016/8/7/7162991-1470560546764409.png
Uiteraard wil je rustig zonder zorgen slapen.. met een uitgestippelde lijn en het liefst nog een datum van wanneer je FI bent.

[ Voor 28% gewijzigd door BabyRattle op 09-08-2016 12:18 ]

• One-eye864
Bedankt voor je uitgebreide antwoord! Ga ik van het weekend zeker eens induiken! Op dit moment zit ik inderdaad bijna alleen maar in EFT's van VanGuard.

Nu leg ik alles wat ik overhoud (en kan missen) in deze EFT's in maar denk er steeds meer aan om toch ook meer voor DGI te gaan. Voordeel van de EFT's is bij DeGiro betaal je geen transactiekosten. Vooral bij kleinere aankopen per keer hakken de transactiekosten er waarschijnlijk wel flink in.

Genoeg te lezen/onderzoeken dus het weekend!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 31-10 20:34
BabyRattle schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 10:58:
[...]
Ook staat er op de website van dailytradealert de portfolio van jason fieber.. je kan het zien als voorbeeld qua bedrijven en spreiding in sectors.
http://dailytradealert.com/dividend-mantras-freedom-fund/
Indrukwekkend portfolio. Zitten er geen nadelen aan dat die bedrijven allemaal in de US zitten? En stel dat je echt lui bent, is dan VIG van Vanguard of NOBL van ProShares een goed alternatief?

• BabyRattle
Muncher schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 11:20:
[...]

Indrukwekkend portfolio. Zitten er geen nadelen aan dat die bedrijven allemaal in de US zitten? En stel dat je echt lui bent, is dan VIG van Vanguard of NOBL van ProShares een goed alternatief?
Dat is meer voor ;-) Amerikaanse bedrijven zitten niet alleen in US... PG bijvoorbeeld zit ook met hun producten in de supermarkt in NL.
Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 7

Zoals ik eerder met mijn post bedoelde is dat met zoals de link hieronder een uitbetaling van 34 bedrijven in 1 maand je redelijk veilig mag voelen. Elk bedrijf heeft verschillende uitbetalingsdatums
Weliswaar allemaal kleine uitbetalingen maar bijelkaar toch tegen de 1000$

Hieronder een oude uitbetalingspost..
http://www.dividendmantra...me-update-september-2015/

Zo voel ik zelf mij meer richting het FI voelen maand in maand uit zie ik progressie! Stiekem heb ik ook al een FI datum in mijn hoofd... berekend...Heel mooi met google spreadsheets bij te houden

[ Voor 11% gewijzigd door BabyRattle op 09-08-2016 11:35 ]

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15:58
BabyRattle schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 11:31:
[...]

Dat is meer voor ;-) Amerikaanse bedrijven zitten niet alleen in US... PG bijvoorbeeld zit ook in de supermarkt in NL.
Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 7

Zoals ik eerder met mijn post bedoelde is dat met zoals de link hieronder een uitbetaling van 34 bedrijven in 1 maand je redelijk veilig mag voelen. Elk bedrijf heeft verschillende uitbetalingsdatums
Weliswaar allemaal kleine uitbetalingen maar bijelkaar toch tegen de 1000$

Hieronder een oude uitbetalingspost..
http://www.dividendmantra...me-update-september-2015/
Laten we wel realistisch blijven kijken, die 1.000 dollar is ontvangen in september, wat de traditionele year-end is in Amerika. En je ziet het ook in zijn grafiekje, per kwartaal krijgt hij 1 keer veel dividend, en de andere maanden minder dan de helft. Per kwartaal krijgt hij ongeveer 2000 dollar binnen, dus per jaar ongeveer 8000 dollar. Dat is natuurlijk een leuk bedrag, maar daarvoor heeft hij ook wel een forse hoeveelheid aandelen moeten kopen van 200k dollar. Dus voordat je een portfolio hebt waarvan je jaar naar jaar kan blijven leven moet je dit al snel richting de 400k/500k tillen.

• BabyRattle
Dat is misschien waar.. Maar het magische goedje genaamd Growth.... dat is dat je zelfs zonder verdere toevoegingen aan het portfolio je inkomen jaarlijks word verhoogd..
In moeilijke tijden heb je er zelfs profijt van zoals in de jaren 2008 waarin alle waarde van aandelen kelderden door banenverlies en mensen geld uit hun portefeuille moesten halen. Waardoor aandelen goedkoper werden en je er een hogere yield op kon locken.

Bedrijven die jaarlijks gemiddeld 5-10% per jaar hun uitbetaalde dividend verhogen doen je totale dividendinkomen groeien zonder enige inspanning.. zie het als een promotie alleen maar voor het vasthouden van de aandelen.

Zou je FI zijn dan nog zou je FI willen blijven.. door boven de inflatie je inkomen te laten groeien.
Heel belangrijk.. zo is het met mensen die liever woningen kopen en verhuren ook boven de inflatie willen blijven door huren jaarlijks te verhogen... ik denk niet dat velen van ons elk jaar salarisstijgingen krijgen van 5-10%? in de CAO waar ik in zit mogen wij blij zijn met 1% per jaar... alsnog ONDER het inflatieniveau.

http://www.dividendmantra...ent-dividend-increases-8/
Voorbeeldje waarin het misschien beter word uitgelegd.

[ Voor 22% gewijzigd door BabyRattle op 09-08-2016 12:10 ]

• One-eye864
BabyRattle schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 11:31:
[...]
Zo voel ik zelf mij meer richting het FI voelen maand in maand uit zie ik progressie! Stiekem heb ik ook al een FI datum in mijn hoofd... berekend...Heel mooi met google spreadsheets bij te houden
Handel jij actief of gebruik je meer een buy-and-hold strategie?

• Torgo
In essentie is dividend growth investing (DGI) en index investing natuurlijk niet zo heel verschillend. De voornaamste verschillen zijn mijns inziens:

Bij DGI beperk je je tot een selecte groep aandelen van zeer grote bedrijven met een bepaald track record in dividend.

Bij DGI betaal je minder dividend belasting dan bij een ETF omdat je bij een ETF 2x te maken hebt met dividend belasting.

Bij DGI kan je proberen om slim aan te kopen door extra onderzoek naar de specifieke bedrijven te doen.

Maar uiteindelijk is DGI en index investing toch ook weer redelijk hetzelfde want ook index fondsen leveren dividend op. Je kan zelfs high dividend ETFs kopen als je wil focussen op veel dividend inkomsten.

Ik heb uitendelijk gekozen voor index beleggen (3 vanguard ETFs) en deze hebben gemiddeld een dividend payout van zo'n 2% per jaar.

[ Voor 42% gewijzigd door Torgo op 09-08-2016 12:15 ]

• BabyRattle
One-eye864 schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 12:01:
[...]
Handel jij actief of gebruik je meer een buy-and-hold strategie?
Buy & Hold uiteraard. Tenzij de fundamenten zijn aangepast en het bedrijf geen goede toekomst voorziet.. door het dividend te verlagen of te volledig te stoppen... dan is het eerste dat ik doe verkopen.
Een freeze.. dus dat dividenduitbetaling meer dan een jaar hetzelfde blijft.. ja dan is het bij mij een twijfelgevalletje en zal ik de rapporten beter doornemen.

[ Voor 17% gewijzigd door BabyRattle op 09-08-2016 12:12 ]

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:21

timovd

Voorsprong door techniek

netfast schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 10:55:
Ik zit bij ING en het kunnen nemen van rente stappen kan ik kostenloos, binnen mijn rente vaste periode.
elke 5% van de woningwaarde heeft een eigen rente. 1 belletje en ze zetten het rente % om (ervanuit gaande dat mijn LTV inderdaad past bij de lagere rente stap)

ING is daar geloof ik heel flexibel in, geen idee hoe het bij andere aanbieders is. Maar daar ben je met een belletje zo achter.
Overigens zijn mijn spaardelen NIET meegenomen voor de LTV berekening bij ING. Het is alleen bekeken adhv mijn aflossingsvrije en annuitaire deel.

Als je echt het idee hebt dat de waarde van je woning hoger is dan de waarde bekend bij je hypotheek verstrekker, heeft het wellicht zin. Maar goed, een taxatie kost ook weer geld.

En taxatie of WOZ... Geen idee. Mijn adviseur vertelde mij dat hij de WOZ ging doorbellen. Maar ook dat kan weer verschillend zijn per bank...

Beste advies dat ik je kan geven... ff bellen met SNS.
Mijn WOZ-waarde ligt een stuk lager dan de taxatiewaarde; zeker nu na de verbouwingen (en lager energielabel). Binnen twee werkdagen belt een hypotheekadviseur mij. Laten we hopen dat het percentage t.o.v. de taxatiewaarde is en niet t.o.v. de WOZ-waarde, maar ik ben bang voor het laatste. Dan kan ik nog altijd bezwaar maken tegen de WOZ-waarde.

EDIT:
even telefoontje afwachten dus...
https://www.consumentenbo...-tegen-de-woz-beschikking
Is een WOZ-beschikking voldoende om de stijging van de waarde van je huis aan te tonen? Bij de 3 grootste hypotheekverstrekker (Rabobank, ABN en ING) wel. Maar enkele andere geldverstrekkers nemen alleen genoegen met een taxatie van een erkende taxateur. Zo’n taxatie is overigens snel terugverdiend, dus deins daar niet onmiddellijk voor terug.
Taxatie uit laten voeren dus en WOZ voorlopig laat houden, totdat ik van plan ben om te verkopen.

Edit2: helaas niet zo gemakkelijk bij SNS als bij ING. Je moet eerst de boete betalen van misgelopen rente. Dan heeft het natuurlijk geen zin. De verschillende risicoklassen gelden per 1 augustus.

[ Voor 21% gewijzigd door timovd op 09-08-2016 17:46 ]

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• Bonsaiboom
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-10 21:51
Er zijn inderdaad twee 'scholen' in de FI/FO en de ene bankt op de DGI type aanpak, de ander op de ETF/index type aanpak. Uiteindelijk is het een soort van lood-om-oud-ijzer verschil.

Het voornaamste argument tegen de index/etf aanpak vanuit DGI is dat je met die 4% SWR de boom opeet (zoals hierboven beschreven). Dat klopt, als je inderdaad geen enkele flexibiliteit hebt in je SWR, én je toevallig in het begin erg veel nadeel hebt van een beursval. Als je dan koppig vasthoudt aan je 4% SWR, en het zit tegen, en je eet teveel op, dan kom je in de risk of ruin terecht.

Het voornaamste argument tegen DGI vanuit index/etf is dat je minder groei kan verwachten met DGI. Zogenaamd omdat bedrijven die dividend uitkeren, dus eigenlijk niet veel beters met hun geld weten te doen. Ze zijn wel een beetje 'klaar' met hun markt. En daarmee mis je een hele bups bedrijven die nog aan het groeien zijn. En dat de DGI dus belastingtechnisch minder effectief is.

De waarheid ligt denk ik een beetje in het midden, en je moet vooral dat doen waar je je comfortabel bij voelt. Voor de een is dat het "enigszins actief picken" van DGI, samen met de "zekerheid van inkomen". Voor de ander is het het "compleet passief index volgen" en je geen zorgen te maken of je de volgende Google mist.

De voornaamste waarde ligt mijns inziens dan ook vooral in het kiezen van een strategie, en die aanhouden, met inbouwen van flexibiliteit.

• Sandyman538
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:31

Sandyman538

SandstorM [148839]

BabyRattle schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 12:07:
[...]

Buy & Hold uiteraard. Tenzij de fundamenten zijn aangepast en het bedrijf geen goede toekomst voorziet.. door het dividend te verlagen of te volledig te stoppen... dan is het eerste dat ik doe verkopen.
Maar met je ook een grote schare medeinvesteerders, wat waarschijnlijk gaat leiden tot verlies op je positie. Een 10% daling heb je dan zo te pakken. Ik ben blij voor je dat je zo enthousiast vertelt over je aandelen, maar waak ervoor dat je je hoofd niet te ver op hol laat slaan aangezien je niet het gouden ei gevangen hebt.

Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman

• Xanaroth
Muncher schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 10:01:
[...]

Ik heb het forum doorzocht om te kijken wat er met SWR word bedoeld. SWR staat voor 'safe withdrawal rate'. Maar wat dat precies is, is mij niet duidelijk. Is het het vermogen dat je per jaar aan je aandelen kan onttrekken om je verwachtte kosten voor levensonderhoud te dekken? Of moet ik het anders zien?
Ik heb wel deze uitleg gevonden op Bogleheads, maar het is mij nog steeds niet helemaal duidelijk (https://www.bogleheads.org/wiki/Safe_withdrawal_rates)
Bij SWR staat de nadruk op 'safe' van 'safe withdrawl rate'

Oftewel, wat kun je veilig onttrekken zonder last te krijgen van zaken als inflatie of dalende inkomsten.
Betere uitleg daarvoor is de Trinity Study, zie ook mooie posts hierover bij MMM.
Deze 4% gaat uit van een oneindig durende inkomstenstroom en dat je op het slechtst denkbare moment in de recente geschiedenis met pensioen/fo ging zonder enige vorm van levensstijlaanpassing.

Gezien het leven voorlopig nog eindig lijkt te zijn en je wel degelijk controle hebt over je FO moment en uitgaven - dat kun je in posts hier en op andere fora/blogs genoeg terugvinden - zijn er best argumenten om richting 5-7% te gaan kwa onttrekking en dat ook te kunnen ondersteunen op de lange termijn.
Bedoel, wie gaat er nou bewust maximaal aandelen verkopen tijdens een dieptepunt van de crisis. Je kan prima een jaartje later stoppen, of een grote aanschaf een jaartje uitstellen. Mooie opsomming
The trinity study assumes a retiree will:

-never earn any more money through part-time work or self-employment projects
-never collect a single dollar from social security or any other pension plan (praktisch onmogelijk met pensioenbijdrages, aow etc)
-never adjust spending to account for economic reality like a huge recession (zie eerdere opmerking)
-never substitute goods to compensate for inflation or price fluctuation (vacation in a closer place one year during an oil price spike, or switch to almond milk in the event of a dairy milk embargo).
-never collect any inheritance from the passing of parents or other family members (kan gebeuren, maar kans lijkt me relatief klein over een periode van 40-50 jaar)
- and never do what most old people tend to do according to studies – spend less as they age

[ Voor 40% gewijzigd door Xanaroth op 09-08-2016 15:58 ]

• JURIST
Dennis606 schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 18:05:
Om rendementen te halen is mijn huidige portfolio 100% aandelen. Voorspellingen of doelstellingen van rendementen doe ik niet aan omdat ik er geen invloed op heb. Op lange termijn moet dit genoeg rendement opleveren.

Ik stuur meer op het gespaarde bedrag. Tot nu toe flink voor op de doelstelling dus dat is lekker. Nu zo doorgaan en afwachten wat de beurs de komende jaren gaat doen.
100% aandelen zou voor de lange termijn het meeste moeten opleveren. Ik weet niet hoe groot je vermogen nu al is, maar op zich sterk dat je dan tegen die swings op de beurs en de effecten op je vermogen bestand bent. Ik ben de aandelencomponent wel aan het vergroten, maar zie mezelf nog niet snel over de 50% gaan, tenzij er ook vastgoed bij zit.
-AzErTy- schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 21:07:
[...]

Hier 16,2% YTD vooral dankzij grote exposure aan amerikaans vastogoed dat aan het outperformen is door lage rente en door olie die hersteld.
Indrukwekkend. Dit heeft het veel beter gedaan dan in Europa van wat ik gezien heb.
rube schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 21:21:
Uitgaven, inkomsten, spaarratios e.d. hou ik allemaal bij. Per maand en voortschrijdend gemiddelde. Rendement ook, maar niet per maand of per 6 maanden omdat dat een veel te korte termijn is imo en je een rendement % van ytd alleen niet kunt (moet) gebruiken om je strategie aan te passen.

2 jaar geleden heb ik een inschatting gemaakt voor de komende 7.5 jaar (3 blokken van 2.5 jaar). Het eerste blok is nu bijna voorbij en we liggen precies op 'schema', zelfs aan bovenkant van de planning, dus voorlopig gaat het goed.
De afgelopen 7 maanden zijn inderdaad veel te kort om je strategie op te bepalen, maar ik kijk ook wel verder terug: mijn RTV schommelde de afgelopen 8 jaar bij >80% in spaargeld tussen 4% en 5% en daar ben ik niet ontevreden mee, maar ik zou dat graag naar structureel 5% willen verhogen. De komende jaren wordt het uitdagender. Het m.i. is niet vreemd als er een keer een of enkele slechte jaren gaan komen voor aandelen. Daarom stuur ik ook op cashflow zoals ook in de DGI posts is aangegeven

Wat is jouw historische RTV en is er een specifieke reden voor ramingen van 2,5 jaar en niet per afgeronde jaren?

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 29-10 07:36
vandaag de krabbel mogen zetten onder een 475k financiering.
ik wilde eerst ook altijd een afgeloste hypotheek, maar met de huidige condities (ik gok nog zeker 10-15 jaar) pak ik daar een hefboom op ("gratis geld") van 25k per jaar.
NB dit werkt alleen met veel eigen vermogen en genoeg cashflow die al ruim boven je standaard uitgaven zit.

• Galactic
trekker22 schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 21:36:
vandaag de krabbel mogen zetten onder een 475k financiering.
ik wilde eerst ook altijd een afgeloste hypotheek, maar met de huidige condities (ik gok nog zeker 10-15 jaar) pak ik daar een hefboom op ("gratis geld") van 25k per jaar.
NB dit werkt alleen met veel eigen vermogen en genoeg cashflow die al ruim boven je standaard uitgaven zit.
Zelf heb ik het ook wel eens zitten bekijken om als Belg zijne een vastgoedobject te kopen in Nederland. Het rendement is gewoon veel beter hierop dan in België. Maar de regelgeving is complex idem als de belastingen. Bovendien is het meestal toch wat verder weg indien er "problemen" optreden. Los daarvan, op de beurs zijn eveneens zeer mooie rendementen te halen, vaak meer dan met vastgoed vind ik. Los daarvan voor vastgoedinvesteringen in Nederland, is het nu een hele mooie tijd, prijzen zitten de komende jaren zo goed als gegarandeerd in de lift. Durf ik niet te zeggen in het huizenmarkttopic hoor :o

Zelf had ik gekeken naar appartementjes maar in de VVE gedoe had ik dus al helemaal geen zin, ineens een heel pand kopen, zorgt er van weer voor dat risico niet meer goed is gespreid, wat voor object heb je zelf gekocht, en waarom?)

[ Voor 9% gewijzigd door Galactic op 10-08-2016 07:28 ]

• Jasper
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 05-11 20:25
Galactic schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 07:26:
[...]

Zelf had ik gekeken naar appartementjes maar in de VVE gedoe had ik dus al helemaal geen zin, ineens een heel pand kopen, zorgt er van weer voor dat risico niet meer goed is gespreid, wat voor object heb je zelf gekocht, en waarom?)
Als het een groter complex is - en de VVE is gezond - dan is het toch niet zo spannend?

• trekker22
Jasper schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 07:43:
[...]

Als het een groter complex is - en de VVE is gezond - dan is het toch niet zo spannend?
Inderdaad heb ook een in een flat jaren 60 een studentenflat. VVe 100 euro P/m voor onderhoud verzekering en water. Nooit buitenonderhoud en stabiel 8% rendement.
Heb daar minder omkijken naar dan die die oudere bovenwoningen meer in centrum.

Heb nu 3 geschakelde bovenwoningen gekocht in Arnhem

• Galactic
Jasper schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 07:43:
[...]

Bij investeringen wil ik net niet rekening te hoeven houden met anderen. Dit drukt (bijna) altijd het rendement. Alleen kunnen beslissen, zorgt voor veel minder kopzorgen en overhead. Bepaalde dingen zijn zoveel makkelijker (vervanging schrijnwerk, groot onderhoud, CV-ketel individualiseren, gezamelijke watermeter individualiseren, etc.)

Ik heb nu 1 flat in een gebouw van 5 flats. Dit is altijd gezeik en de VVE kosten zijn torenhoog voor wat we hiervoor terug krijgen. Het is ook helemaal niet efficient geregeld. DE VVE kosten zijn 450 euro per jaar en daar krijgen we zo goed als niks voor terug (ook geen opbouw reserve kapitaal, niet dat ik dat wil, want dan ben je ook nog eens geld kwijt wat echt 0,0% opleverd), een luie en incompetente beheerder daarbuiten gelaten. Maar die 450 euro is wel bijna 1 maandhuur wat het gootje in draait.

[ Voor 5% gewijzigd door Galactic op 10-08-2016 09:14 ]

• DarkKnight
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20-10 22:27

DarkKnight

Narf

Galactic schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 09:12:
[...]

Ik heb nu 1 flat in een gebouw van 5 flats. Dit is altijd gezeik en de VVE kosten zijn torenhoog voor wat we hiervoor terug krijgen. Het is ook helemaal niet efficient geregeld. DE VVE kosten zijn 450 euro per jaar en daar krijgen we zo goed als niks voor terug (ook geen opbouw reserve kapitaal, niet dat ik dat wil, want dan ben je ook nog eens geld kwijt wat echt 0,0% opleverd), een luie en incompetente beheerder daarbuiten gelaten. Maar die 450 euro is wel bijna 1 maandhuur wat het gootje in draait.
€450 per jaar veel? 8)7 Dat is zeer laag. Op zich snap ik dan wel waarom er geen reserveringen gedaan worden. Als ik bij mij in de VvE en bij mijn vriendin kijk, dan zijn daar 100-200€ per maand normaal. Hoewel ik de kanttekening moet doen dat er in beide blokken een lift zit, die een flinke aanslag doet op de servicekosten.
Maar, ik lees dat je in België zit, dus mogelijk dat het daar allemaal iets anders is. Vooral omdat ik het nu vergelijk met Utrecht waar de kosten en huren ook wat hoger zijn dan gemiddeld.

Asus N61Ja -> Surface Pro 2

• Galactic
DarkKnight schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 10:02:
[...]

€450 per jaar veel? 8)7 Dat is zeer laag. Op zich snap ik dan wel waarom er geen reserveringen gedaan worden. Als ik bij mij in de VvE en bij mijn vriendin kijk, dan zijn daar 100-200€ per maand normaal. Hoewel ik de kanttekening moet doen dat er in beide blokken een lift zit, die een flinke aanslag doet op de servicekosten.
Maar, ik lees dat je in België zit, dus mogelijk dat het daar allemaal iets anders is. Vooral omdat ik het nu vergelijk met Utrecht waar de kosten en huren ook wat hoger zijn dan gemiddeld.
Voor 450 euro per jaar krijgen wij (flattotaal 2900 euro).

- Incompetente beheerder.
- Elektro traphal = 25 euro voor heel de blok
- Verzekering = 500 euro voor heel de blok
- Poetsen traphal = 500 euro voor heel de blok

Met andere woorden, met name de beheerder is een probleem.

Maar goed, 4 zouden het zonder beheerder willen doen, 1 niet.... tja en dan zit je er aan vast.

Los van dit alles,

1. Kosten drukken het rendement (aanzienlijk).
2. Afhankelijkheid van andere is ongewenst.

Daarom dat ik vooral in aandelen blijf en het bij dat 1ne appartement houd.
In België zijn de rendementen bovendien lager, en heb je kwalitatief minder goede huurders.

[ Voor 12% gewijzigd door Galactic op 10-08-2016 10:17 ]

• Sandyman538

Sandyman538

SandstorM [148839]

Galactic schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 09:12:
Maar die 450 euro is wel bijna 1 maandhuur wat het gootje in draait.
Ik reken (net als veel mensen) op zo'n 1 tot 1,5% kosten onderhoud voor mijn koopwoning per jaar. En ik ga er zomaar vanuit dat je flat meer dan 45k waard is. Zoals hierboven gezegd, gemiddelde VVE in Nederland zit toch echt wel ruim boven de 100 euro per maand (oplopend naar een eurootje of 500 voor echt luxe appartementen).

• Xanaroth
Die 450 euro/jaar is echt belachelijk weinig voor een flat. Zou minstens 100/maand moeten zijn, en zelfs dat is best weinig waarbij je serieus rekening moet houden met extra stortingen in de toekomst voor groot onderhoud.

Je kunt wel zeggen dat geld in de VVE geen rendement oplevert - maar anders moet je zelf dat cash potje aanleggen om per direct de storting te doen wanneer het nodig is en maakt het praktisch niet uit.

Maar goed, zowiezo moet je nooit een appartement kopen op een plek waar de VVE niet gezond is. Het is niet abnormaal om bij een flat een paar ton cash te zien staan voor als het dak, alle kozijnen, de lift etc vervangen moet gaan worden wanneer het tijd wordt voor groter onderhoud. In geval van oudere flats, mogelijk ook de fundering (hout danwel betonrot) die in verloop van tijd aangepakt moet worden.

Dus wees niet boos op de 450/jaar aan kosten - wees boos dat de VVE zo weinig geld vraagt en daardoor straks niets op kan vangen en het onderhoudsplan niet wordt uitgevoerd.

[ Voor 24% gewijzigd door Xanaroth op 10-08-2016 10:36 ]

• Galactic
Xanaroth schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 10:32:
Die 450 euro/jaar is echt belachelijk weinig voor een flat. Zou minstens 100/maand moeten zijn, en zelfs dat is best weinig waarbij je serieus rekening moet houden met extra stortingen in de toekomst voor groot onderhoud.

Je kunt wel zeggen dat geld in de VVE geen rendement oplevert - maar anders moet je zelf dat cash potje aanleggen om per direct de storting te doen wanneer het nodig is en maakt het praktisch niet uit.

Maar goed, zowiezo moet je nooit een appartement kopen op een plek waar de VVE niet gezond is. Het is niet abnormaal om bij een flat een paar ton cash te zien staan voor als het dak, alle kozijnen, de lift etc vervangen moet gaan worden wanneer het tijd wordt voor groter onderhoud. In geval van oudere flats, mogelijk ook de fundering (hout danwel betonrot) die in verloop van tijd aangepakt moet worden.

Dus wees niet boos op de 450/jaar aan kosten - wees boos dat de VVE zo weinig geld vraagt en daardoor straks niets op kan vangen en het onderhoudsplan niet wordt uitgevoerd.
Je mist het punt, ik wil beleggen tegen een zo hoog mogelijk rendement, ik snijd als een gezond zakenman graag het liefst in zoveel mogelijk "overbodige" kosten. Daarom mijd ik VVE omwille van diverse redenen, de kosten is er slechts 1 van. Ook dingen als 20.000 euro (of whatever groot bedrag) jaren gereserveerd hebben staan tegen 0% rente, daar kan ik gewoon niet mee om en druk bovendien ook het rendement.

Als ik per jaar 8.000 euro huur kan vangen met 1.500 euro kosten, of 8.000 euro huur moet 800 euro kosten, dan begrijp je wel waar de voorkeur naar uitgaat.

• Xanaroth
Galactic schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 10:42:
[...]

Je mist het punt, ik wil beleggen tegen een zo hoog mogelijk rendement, ik snijd als een gezond zakenman graag het liefst in zoveel mogelijk "overbodige" kosten. Daarom mijd ik VVE omwille van diverse redenen, de kosten is er slechts 1 van. Ook dingen als 20.000 euro (of whatever groot bedrag) jaren gereserveerd hebben staan tegen 0% rente, daar kan ik gewoon niet mee om en druk bovendien ook het rendement.

Als ik per jaar 8.000 euro huur kan vangen met 1.500 euro kosten, of 8.000 euro huur moet 800 euro kosten, dan begrijp je wel waar de voorkeur naar uitgaat.
En als dan na 2-5 jaar blijkt dat zeg de lift vervangen moest worden (of ander willekeurig groot onderhoud). Wist je niet, want slechte vve en geen onderhoudsplan, laat staan een meerjarenplan inclusief bedragen. Kan iedereen even zijn aandeel van 20k neerleggen, per direct?
Je moet eens kijken wat zo een geintje met je rendement doet, als je tegen cash bent en dus niet alleen die 20k kost maar ook nog eens rente voor het lenen. Zelfs iets als een schilderbeurt gaat sneller >10k dan je 'duizend' kunt zeggen vanwege alles wat er geregeld moet worden om op hoogte te werken.
Dus de vraag is eerder of jij je eigen punt wel doorhebt. Je kunt niet een 'zo hoog mogelijk rendement' halen met een lange termijn belegging als een pand verhuren, zonder ook kwa kosten naar de lange termijn te kijken.

Je kan zelfs nog een stap verder gaan. VVE's zijn wettelijk verplicht een onderhoudsplan voor groot onderhoud/herstel voor minstens 5 jaar klaar te hebben liggen. En daarnaast ook verplicht een reserve te hebben voor groot onderhoud. Dus heel formeel gezien, met je focus op 'rendement', zoek je bewust woningen die niet aan de eisen voldoen. Hoeveel vertrouwen heb je dan nog in je rendement danwel toekomstige verkoopwaarde?

Bottom line blijft dus hetzelfde - onderschat de kosten niet die met appartementen komen, want door de hoogte kom je heel snel uit bij dure contracten ivm hoogwerkers, stellages, kranen, vergunningen etc. Er is een reden dat sommige flats (in A'dam in elk geval) >1 miljoen aan cash hebben staan op de VVE. Hint: ze hebben een meerjaren onderhoudsplan en kiezen ervoor wel aan de regels te voldoen.

Voor FO te worden lijkt me dat nou net het laatste wat je wilt, in het jagen op rendement af en toe een 'spontane' rekening te krijgen van >1k per direct te betalen onder de noemer 'oops'.

[ Voor 30% gewijzigd door Xanaroth op 10-08-2016 11:11 ]

• trekker22
Geloof zelf wel dat een kleine VVe niet echt handig werkt. Bij grotere flat vind ik het prima werken en scheelt je veel werk: regelen van het onderhoud , aanwezig zijn en in de gaten houden, prijzen vergelijken.

• netfast
  • Niet online
Ik gok dat Galactic geen VVE wil en daarom dus geen appartement(en) heeft, maar woonhuizen.
En daarmee dus zelf een voorziening kan treffen op zijn eigen manier.

• Galactic
Xanaroth schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 10:49:
[...]

En als dan na 2-5 jaar blijkt dat zeg de lift vervangen moest worden (of ander willekeurig groot onderhoud). Wist je niet, want slechte vve en geen onderhoudsplan, laat staan een meerjarenplan inclusief bedragen. Kan iedereen even zijn aandeel van 20k neerleggen, per direct?
Je moet eens kijken wat zo een geintje met je rendement doet, als je tegen cash bent en dus niet alleen die 20k kost maar ook nog eens rente voor het lenen. Zelfs iets als een schilderbeurt gaat sneller >10k dan je 'duizend' kunt zeggen vanwege alles wat er geregeld moet worden om op hoogte te werken.
Dus de vraag is eerder of jij je eigen punt wel doorhebt. Je kunt niet een 'zo hoog mogelijk rendement' halen met een lange termijn belegging als een pand verhuren, zonder ook kwa kosten naar de lange termijn te kijken.

Je kan zelfs nog een stap verder gaan. VVE's zijn wettelijk verplicht een onderhoudsplan voor groot onderhoud/herstel voor minstens 5 jaar klaar te hebben liggen. En daarnaast ook verplicht een reserve te hebben voor groot onderhoud. Dus heel formeel gezien, met je focus op 'rendement', zoek je bewust woningen die niet aan de eisen voldoen. Hoeveel vertrouwen heb je dan nog in je rendement danwel toekomstige verkoopwaarde?

Bottom line blijft dus hetzelfde - onderschat de kosten niet die met appartementen komen, want door de hoogte kom je heel snel uit bij dure contracten ivm hoogwerkers, stellages, kranen, vergunningen etc. Er is een reden dat sommige flats (in A'dam in elk geval) >1 miljoen aan cash hebben staan op de VVE. Hint: ze hebben een meerjaren onderhoudsplan en kiezen ervoor wel aan de regels te voldoen.

Voor FO te worden lijkt me dat nou net het laatste wat je wilt, in het jagen op rendement af en toe een 'spontane' rekening te krijgen van >1k per direct te betalen onder de noemer 'oops'.
Goed en geïnformeerd verhuurder/belegger is juist WEL goed op de hoogte van de staat van het pand. Volgens mij begrijp je ook het idee overhead niet? Maar goed iedereen verhuurt op zijn manier en heeft zijn idee erover.

• BabyRattle
Sandyman538 schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 13:49:
[...]

Maar met je ook een grote schare medeinvesteerders, wat waarschijnlijk gaat leiden tot verlies op je positie. Een 10% daling heb je dan zo te pakken. Ik ben blij voor je dat je zo enthousiast vertelt over je aandelen, maar waak ervoor dat je je hoofd niet te ver op hol laat slaan aangezien je niet het gouden ei gevangen hebt.
Geef mij maar een 10% daling op een positie die ik al heb. Mits het bedrijf nog goed loopt en het gewoon een kink in de kabel is. dan zal ik extra inslaan..
Misschien een ander perspectief en emotieloos... dan vele anderen volop met emoties alles verkopen omdat ze een paperloss hebben.

Spreiding van risico is de sleutel.. mocht er een positie verloren gaan dan zal het minder dan 1% aanslag hebben op mijn totale inkomen uiteindelijk.

120 euro hier vve per maand.. onnozelige keuzes dat ze maken en jij als 1 stem in een pand waar er velen niet komen opdagen of per mail/tel afzeggen voor vergaderingen en de vve de wettelijke kosten die daaruit ontstaan moeten ophoesten.. als het ware je eigen geld.. Beheerdersorganisatie die 5k per jaar betaald krijgt voor 1 vergadering per jaar en amper iets hoeft te regelen voor VVE beheer..

Reservepot van net geen 60k..pand van 4 portieken 4 hoog zonder lift.. onderhoud dat elke keer opgeschoven word vanwege te weinig centjes..onder het mom van "komt later wel" ondanks dat jij als eigenaar wel 130 per maand wil betalen om de pot te verhogen.. zitten er hier velen die dat extra tientje maandelijks volgens hun niet kunnen opbrengen..

Ben 1x niet geweest en netjes afgemeld en krijg je in de notulen te lezen dat er een tuinman is ingehuurd voor 500 euro per jaar.. die 2x per jaar voor 2 uurtjes langskomt om 3 boompjes van 2.5 meter hoog te snoeien.

Of onnodig bedrijven van ver 40+KM verderop laten komen om schilderwerk te laten doen terwijl er tientallen schildersbedrijven in de buurt zitten... onder het mom van wij willen kwaliteit... tsja... kunnen ook vriendjes zijn en er onder te tafel geschoven wordt.
Offertes alleen bij dat bedrijf en nooit vragen aan andere bedrijven.. makkelijk werk als beheerder om wat meer offertes aan te vragen om uiteindelijk VVE kosten te besparen..

Wel leef ik hier met veel plezier en veel groen dus een mooie locatie... ondanks dat amateurwerk als "VVE" leef ik hier prima en dat geld dat ik maandelijks als hypotheek betaal is een schijntje..

Ik kijk verder en zie dit meer als overbrugging tot mijn plan klaar is met FI worden en dan hoppa naar het buitenland en dan genieten.

[ Voor 29% gewijzigd door BabyRattle op 10-08-2016 14:02 ]

• Galactic
Ja dat is nu onder andere wat ik bedoel !

Van bepaalde van die zaken kan ik echt te tyfus krijgen, los van rendementsverlies.

• rube
Zulke VVE 'overhead' (=alles wat niet met onderhoud heeft te maken), kost me circa 0.5% aan rendement. Daar tegenover staat dat ik verder geen omkijken naar het onderhoud aan de buitenzijde heb. Dat is allemaal goed geregeld tegen redelijke prijzen. Ook makkelijker om zo verhuur op afstand te doen (vakantie, weg voor werk, later elders gaan wonen). Per saldo is dat voor mij wel acceptabel.
Maar ik kies wel voor eigen CV ketel (geen blokverwarming), geen lift in klein vve (=hoge kosten), goed meer jaren onderhoudsplan etc.
Het is dus maar hoe actief je wilt zijn en waar je voorkeur naar uit gaat.

Aanvulling: ik bezoek wel de VVE vergaderingen en ben zo op de hoogte van de besluiten en kan ook (kritische) vragen stellen.

[ Voor 9% gewijzigd door rube op 10-08-2016 16:27 ]

• Sandyman538

Sandyman538

SandstorM [148839]

BabyRattle schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 13:46:
[...]

Geef mij maar een 10% daling op een positie die ik al heb. Mits het bedrijf nog goed loopt en het gewoon een kink in de kabel is. dan zal ik extra inslaan..
Ja, maar ik reageerde op je punt dat je ging verkopen als er een dividend cut oid zou zijn en ik geef aan dat je dan verlies op je positie maakt. Nu is je reactie dat je bij gaat kopen...

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 05-11 12:26
Dividend verlaging is natuurlijk wel heel iets anders dan een lage koers van het aandeel.
Ene wordt door het bedrijf bepaald op basis van daadwerkelijk bedrijfsresultaat of andere (inside)informatie.
Andere is puur marktsentiment.

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

• Galactic
rube schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 16:25:
Zulke VVE 'overhead' (=alles wat niet met onderhoud heeft te maken), kost me circa 0.5% aan rendement. Daar tegenover staat dat ik verder geen omkijken naar het onderhoud aan de buitenzijde heb. Dat is allemaal goed geregeld tegen redelijke prijzen. Ook makkelijker om zo verhuur op afstand te doen (vakantie, weg voor werk, later elders gaan wonen). Per saldo is dat voor mij wel acceptabel.
Maar ik kies wel voor eigen CV ketel (geen blokverwarming), geen lift in klein vve (=hoge kosten), goed meer jaren onderhoudsplan etc.
Het is dus maar hoe actief je wilt zijn en waar je voorkeur naar uit gaat.

Aanvulling: ik bezoek wel de VVE vergaderingen en ben zo op de hoogte van de besluiten en kan ook (kritische) vragen stellen.
Ja, voor wat hoort wat, en we hebben er beiden een andere kijk op. Ik vind 0,5% eerder veel.

100.000 euro bij 5% is na 20 jaar 265.329 euro
100.000 euro bij 5,5% is na 20 jaar 291.775 euro

Dat scheelt mij ongeveer een netto jaarloon, als ik dan kijk wat er tegenover sta dan zie ik een quick gain.

Ieder doet eigen keuze in, je kan ook verhuur, verkoop etc... allemaal uitbesteden, het drukt rendement. Verschil tussen actief en passief beleggen.

• rube
Rendement van 100K tegen 6.5% is hetzelfde als 108.3K tegen 6%.

8.3K hebben wij (heel) snel bij elkaar gespaard. Veel sneller als de tijd die wel anders in een aantal jaar kwijt zouden zijn aan het regelen van zaken die de VVE voor ons doet). Ik zie het dus als een verschil van 8.3K aan het begin en niet van x na y jaar.

Maar 108K tegen 6.5% is natuurlijk nog beter :-). Uitbesteden kost altijd rendement.

Overigens mag je als belegger niet te actief bezig zijn met onroerend goed in Nederland, anders ziet de belastingdienst het niet als beleggen (alleen 1.2% vermogens rendement heffing) maar als werk met de bijbehorende inkomstenbelasting. Als je niet al te veel o. g. hebt zal dat wel meevallen maar ik denk dat dit een verschil is met Nederland.

• rube
JURIST schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 21:31:
[...]
Wat is jouw historische RTV]
De 2 belangrijkste:
Met vastgoed zijn we nog maar te kort bezig. Ik weet het verhuurrendement nu wel van 1 jaar, maar dan kun je nog niet meenemen wat de waarde van het vastgoed heeft gedaan. En als je daar de kosten van de overdrachtsbelasting en notaris op 1 jaar zou 'afschrijven' zal dat een heel afwijkend resultaat geven.

Beleggingen staan nu op circa 6.5% (per jaar) over de afgelopen 3.5 jaar. MAAR een jaar geleden was dat circa 3%. Het kan dus verkeren en 3.5 jaar zie ik dus nog steeds als een hele korte periode om iets te zeggen over rendement.

Overig:
Hypotheek aflossingen: 4.2% netto.
Crowdfunding: ik schat zo'n 6% maar is erg afhankelijk of/hoeveel defaults er nog komen en wanneer. Gaat dus ook nog een tijdje duren.
en is er een specifieke reden voor ramingen van 2,5 jaar en niet per afgeronde jaren?
Ik kwam destijds uit in mijn scenario's om FO te zijn op zo'n 7.5 jaar. (Voor alle duidelijkheid: toen waren we al een tijdje bezig).
Aangezien ik dat een te lange periode vond om te kunnen overzien heb ik dat in blokken van 2.5 jaar gehakt. Geen specifieke reden dus.

Nu hebben we de eerste 2.5 bijna bereikt. En ik merk/zie dat in die tijd bepaalde zaken zijn gewijzigd. Dus het is goed om het originele plan weer eens te actualiseren. Zo is de focus enigszins verschoven van sparen en vermogens opbouw (met simpelweg 3.5 a 4% netto rendement) naar daadwerkelijke cashflow. Maar in het grote geheel komt de werkelijkheid erg overeen met het scenario's die we 2 jaar geleden hebben gemaakt.

• Redbull4u
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:03
Ik volg dit topic al enige tijd met interesse. Zelf ben ik ook regelmatig aan het beoordelen waar we nog kosten kunnen besparen. Dankzij dit topic toch nog weer iets gevonden!

Toen we in 2009 ons huis kochten rookte mijn vriendin nog. Voor de spaarhypotheek met levensverzekering moesten we een hiervoor een extra toeslag betalen. Ongeveer 10,- euro per maand.

Bij het intrekken is ze met roken gestopt en sindsdien ook geen sigaret meer aangeraakt.
Blijkbaar is het mogelijk om deze toeslag terug te draaien wanneer men minimaal 2 jaar niet gerookt heeft.

Verzekeraar betrof Reaal: https://www.reaal.nl/klan...aring-rookgedrag-wijzigen

Helaas wel zo'n 600 euro te veel betaald in 7 jaar, maar beter laat dan nooit :)

Doe er jullie voordeel mee!

If it does not kill u, it makes u stronger

• Galactic
rube schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 09:15:
[...]

De 2 belangrijkste:
Met vastgoed zijn we nog maar te kort bezig. Ik weet het verhuurrendement nu wel van 1 jaar, maar dan kun je nog niet meenemen wat de waarde van het vastgoed heeft gedaan. En als je daar de kosten van de overdrachtsbelasting en notaris op 1 jaar zou 'afschrijven' zal dat een heel afwijkend resultaat geven.

Beleggingen staan nu op circa 6.5% (per jaar) over de afgelopen 3.5 jaar. MAAR een jaar geleden was dat circa 3%. Het kan dus verkeren en 3.5 jaar zie ik dus nog steeds als een hele korte periode om iets te zeggen over rendement.

Overig:
Crowdfunding: ik schat zo'n 6% maar is erg afhankelijk of/hoeveel defaults er nog komen en wanneer. Gaat dus ook nog een tijdje duren.

[...]

Ik kwam destijds uit in mijn scenario's om FO te zijn op zo'n 7.5 jaar. (Voor alle duidelijkheid: toen waren we al een tijdje bezig).
Aangezien ik dat een te lange periode vond om te kunnen overzien heb ik dat in blokken van 2.5 jaar gehakt. Geen specifieke reden dus.

Nu hebben we de eerste 2.5 bijna bereikt. En ik merk/zie dat in die tijd bepaalde zaken zijn gewijzigd. Dus het is goed om het originele plan weer eens te actualiseren. Zo is de focus enigszins verschoven van sparen en vermogens opbouw (met simpelweg 3.5 a 4% netto rendement) naar daadwerkelijke cashflow. Maar in het grote geheel komt de werkelijkheid erg overeen met het scenario's die we 2 jaar geleden hebben gemaakt.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Vind alsnog het punt om te zeggen is stop ermee moeilijk te bepalen. Als ik de regel SWR 4% zou volgen dan zijn we er al ergens 2018. Zijne het niet dat we nu nog geen kinderen hebben. Dus ik schat dat het eerder gaat worden 1 of 2 jaar na de kinderen er zijn, zodat we ook deze kosten goed kunnen incalculeren.

• JURIST
rube schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 09:15:
[...]

De 2 belangrijkste:

Overig:

[...]

Rendement is inderdaad een momentopname en niet altijd op elk moment vast te stellen, maar op lange termijn voor mij zeker een stuurvariabele. Overzichtelijke periode van 7,5 jaar vooruit. Zelf bekijk ik het meer van jaar tot jaar met een termijn van 10, 15 jaar vooruit voor ogen, maar als ik de huidige lijn doorzet kan ik het doel al binnen die periode bereiken. Ik houd echter wel wat slagen om de arm, bijvoorbeeld wat betreft bestendigheid van rendement en inkomen, maar dat is persoonlijk

Ik werk voor crowdfunding overigens ook met een verwacht rendement. Ik heb de afgelopen maanden al 4 defaults of bijna defaults meegemaakt. Gelukkig is mijn spreiding erg groot.
Galactic schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 14:58:
[...]

Members only:

Vind alsnog het punt om te zeggen is stop ermee moeilijk te bepalen. Als ik de regel SWR 4% zou volgen dan zijn we er al ergens 2018. Zijne het niet dat we nu nog geen kinderen hebben. Dus ik schat dat het eerder gaat worden 1 of 2 jaar na de kinderen er zijn, zodat we ook deze kosten goed kunnen incalculeren.
Indrukwekkende vermogensopbouw, maar over redelijk korte periode. Hoe is dit samengesteld? Is dit exclusief waardestijging eigen woning? Juist vanaf 2014 zijn de prijzen weer gaan stijgen, vandaar de vraag.

(De eerste fase van) kinderen is inderdaad wel iets om rekening mee te houden. Bij ons komt er weer wat meer ruimte als eind dit jaar twee van de drie op de basisschool zitten en wat ook helpt is dat de kinderopvangtoeslag het afgelopen jaar en ook volgend jaar aardig vooruit gaat. Gunstig als er zoals in jouw geval wellicht nog kinderen gaan komen.

• Galactic
Members only:

Daarvan (bij benadering):

39% loon
16% financiël vermogen
45% waardestijgingen vastgoed

Dat laatste is zo hoog omdat we ons eigen huis bouwen (effectief zelf de stenen zetten, dak, elektriciteit enz he, want zo bekijkt lang niet iedereen bouwen). Dit is voor mij momenteel echt de heilige graal naar FO zoals je wel ziet. Het huis nu is in voltooingsfase, we denken er lente volgend jaar te gaan wonen. Het is wel een project van 2 jaar geweest daartegen, omdat we enkel in het weekend werken.

Beleggen gaat overigens ook goed. Het begint nu echt enorm te accumuleren. Je moet de sneewlbal eerst gooien natuurlijk, maar hij is momenteel lekker aan het rollen.

Members only:

[ Voor 20% gewijzigd door Galactic op 12-08-2016 10:19 ]

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:22
Heb je dan elke maand € 3.363 extra inkomen door je investering?

• Koehandelaar
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
@Galactic,

Kun je nog wat meer uitleg geven over de vermogensopbouw in je huis? Hoe zie je dat precies? Is dat de waardetoename van je woning -/- de uitgaven die je er aan gedaan hebt? En hoe bereken je die waardetoename?

• Galactic
Koehandelaar schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 10:51:
@Galactic,

Kun je nog wat meer uitleg geven over de vermogensopbouw in je huis? Hoe zie je dat precies? Is dat de waardetoename van je woning -/- de uitgaven die je er aan gedaan hebt? En hoe bereken je die waardetoename?
Voor de waarde doe ik aankoop materiaal 2x (omdat we de uitvoering 100% zelf doen, en dat is dan zelfs nog een pessimistische schatting). Dat doe ik tot de ruwbouwwoning, afwerking doe ik niet 2x. Dingen als keuken en badkamer, tegelwerk doe ik zelfs slechts x0,75.

• Sandyman538

Sandyman538

SandstorM [148839]

Galactic schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 10:59:
[...]

Voor de waarde doe ik aankoop materiaal 2x (omdat we de uitvoering 100% zelf doen, en dat is dan zelfs nog een pessimistische schatting). Dat doe ik tot de ruwbouwwoning, afwerking doe ik niet 2x. Dingen als keuken en badkamer, tegelwerk doe ik zelfs slechts x0,75.
En waar is dat op gebaseerd? Je koopt voor 1000 euro stenen en dat doe je dan x2 en dan is je woning 2000 euro meer waard? En daarna koop je een badkamer van 10.000 euro en dan wordt je woning 7.500 euro meer waard en dus eigenlijk schiet je er 2.500 euro bij in?

• trekker22
Sandyman538 schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 11:14:
[...]

En waar is dat op gebaseerd? Je koopt voor 1000 euro stenen en dat doe je dan x2 en dan is je woning 2000 euro meer waard? En daarna koop je een badkamer van 10.000 euro en dan wordt je woning 7.500 euro meer waard en dus eigenlijk schiet je er 2.500 euro bij in?
hij begint bij 0 neem ik aan.
dan voor 75k ruwbouw materiaal x 2 = waarde 150k dan badkamer er bij 10 x 0.75 = 7.5k. totale waarde 157.5k etc etc

en waarde grond zal wel op factor 1 zitten met/zonder hypotheek

• Galactic
Sandyman538 schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 11:14:
[...]

Je moet het op een bepaalde manier waarderen he. Ik waardeer dat op deze manier nu vrij pessimistisch. Als de woning dan helemaal klaar is kan je gaan kijken naar marktwaarde. Komt er waarschijnlijk nog wel wat bij. Tot in detail kan je het nooit uitrekenen, ook de precieze marktwaarde kan je niet schatten. Je kan er wel een idee van krijgen door onderzoek te doen, en te kijken voor welk bedrag vergelijkbare woningen in de buurt worden verkocht. Ik doe de schatting zoiezo altijd pessimistisch. ik zal de woning in "eigen boeken" dan ook opnemen tegen -10% van de geschatte waarde.

Maar goed, dit doet natuurlijk iedereen weer anders. Er zijn geen boekhoudregels voor hoe iemand die FO wordt zijn financiële administratie bijhoud.

• Galactic
trekker22 schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 11:19:
[...]

hij begint bij 0 neem ik aan.
dan voor 75k ruwbouw materiaal x 2 = waarde 150k dan badkamer er bij 10 x 0.75 = 7.5k. totale waarde 157.5k etc etc

en waarde grond zal wel op factor 1 zitten met/zonder hypotheek
Ja dat klopt inderdaad.

Voor de grond, die is gekocht 2013 en deze waardeer ik momenteel tegen 100% aankoopwaarde. Ik zou bijvoorbeeld gemiddelde prijsstijging uit de regio/provincie uit kadaster kunnen nemen om deze te herwaarderen (dan zou hij nu ongeveer 12% meer waard zijn), maar zover ga ik niet. Ik ga dat herbekijken van zodra het huis voltooid is.

[ Voor 4% gewijzigd door Galactic op 12-08-2016 11:22 ]

• Sandyman538

Sandyman538

SandstorM [148839]

Galactic schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 11:19:
[...]

Je moet het op een bepaalde manier waarderen he. Ik waardeer dat op deze manier nu vrij pessimistisch. Als de woning dan helemaal klaar is kan je gaan kijken naar marktwaarde. Komt er waarschijnlijk nog wel wat bij. Tot in detail kan je het nooit uitrekenen, ook de precieze marktwaarde kan je niet schatten. Je kan er wel een idee van krijgen door onderzoek te doen, en te kijken voor welk bedrag vergelijkbare woningen in de buurt worden verkocht. Ik doe de schatting zoiezo altijd pessimistisch. ik zal de woning in "eigen boeken" dan ook opnemen tegen -10% van de geschatte waarde.

Maar goed, dit doet natuurlijk iedereen weer anders. Er zijn geen boekhoudregels voor hoe iemand die FO wordt zijn financiële administratie bijhoud.
Check, duidelijk.

• JURIST
Galactic schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 08:51:
Members only:

Daarvan (bij benadering):

39% loon
16% financiël vermogen
45% waardestijgingen vastgoed

Dat laatste is zo hoog omdat we ons eigen huis bouwen (effectief zelf de stenen zetten, dak, elektriciteit enz he, want zo bekijkt lang niet iedereen bouwen). Dit is voor mij momenteel echt de heilige graal naar FO zoals je wel ziet. Het huis nu is in voltooingsfase, we denken er lente volgend jaar te gaan wonen. Het is wel een project van 2 jaar geweest daartegen, omdat we enkel in het weekend werken.

Beleggen gaat overigens ook goed. Het begint nu echt enorm te accumuleren. Je moet de sneewlbal eerst gooien natuurlijk, maar hij is momenteel lekker aan het rollen.

Members only:
Ook zonder vastgoedeffect een aardige opbouw. Ik snap dat je met zelf bouwen in principe waarde creëert door arbeid te investeren. Ik weet dat dit België is en uitgaat van een situatie van eerste aanschaf, maar vanuit het perspectief van een bestaande huiseigenaar in Nederland is dit wel een beetje jezelf rijk rekenen.
De gemiddelde huizenprijs is tussen Q1 2008 en Q1 2014 met ca. 20% gedaald. Een gemiddelde woning van € 250/k is dus € 50/k minder waard geworden. Vervolgens is er 8% bij gekomen. Ik zou dan 8% * €200/k = €16/k als vermogenswinst kunnen boeken in de afgelopen twee jaar, terwijl er voor bestaande eigenaren (los van in- en uitstappen) nog een verlies van € 34/k resteert.

Zelf is ons huis ook flink in waarde gestegen (en dat is onderdeel van de net worth), maar het zegt weinig over structurele mogelijkheden om vermogen op te bouwen.

• Torgo
Ik heb zelf waardestijgingen en dalingen van vastgoed (eigen woning) niet mee genomen in mijn vermogenstoename berekening. Mijn woning is aankoop prijs (excl kosten koper en financieringskosten e.d.) - hypotheekschuld + bankspaar saldo = waarde.

Doordat ik aflos danwel inleg op de bankspaar rekening neemt de waarde dus wel toe, maar huis prijs stijging of daling laat ik buiten beschouwing. Pas bij verkoop boek ik die winst/verlies als vermogenstoename/afname. (recentelijk gebeurd bij verkoop vorige huis +27K bijv.)

• Cyclonist
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10:09
Ik probeer met beleggen altijd een koel hoofd te houden, en te focussen op de lange termen (15+ jaar). Dat gaat sinds een aantal jaren prima, maar het volgen van een buy-and-hold strategie is niet zo moeilijk in een bullmarkt. Ik denk dat het me zal lukken investeringen vast te houden als de boel omlaag gaat, zelfs met een 50% correctie op de beurs. Maar iets zit me niet lekker, en dat zijn de aanhoudende winsten op de beurs die gewoon niet te rijmen zijn met de onderliggende (afwezige) waardestijging.

Het lijkt erop alsof de beurs alleen maar hoger geduwd doordat er geen alternatieven meer zijn om winst te behalen, met zo'n lage rentepercentages en teruglopende rendementen op obligaties. Zoals gezegd heb ik er moeite mee niet in te grijpen als ik zoiets zie aankomen: Stijgende vraag naar aandelen gebaseerd op gebakken lucht en need for yield.

Time in the market is more important than timing the market natuurlijk, maar.. Ja. Hoe gaan jullie daar mee om? We kijken over het randje van een groot ravijn dat voorlopig nog even opgeblazen wordt. Tot die tijd verwacht ik nog mooie rendementen, maar dat feest moet een keer stoppen. Wil je daar bij zijn?

• rube
Spreid (gedeeltelijk) in negatief gecorreleerde assets.
En/of:
Investeer in assets met een stabiele cash flow waarbij de onderliggende waarde minder belangrijk is.

Als je geheel uitstapt en alles in 'cash' aanhoudt zul je zien dat de winsten die je misloopt ruimschoots de daling daarna goed zouden maken. Als je volledig blijft zitten in aandelen zul je zien dat het andersom is ;)

• Jasper
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 05-11 20:25
Cyclonist schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 19:53:

Time in the market is more important than timing the market natuurlijk, maar.. Ja. Hoe gaan jullie daar mee om? We kijken over het randje van een groot ravijn dat voorlopig nog even opgeblazen wordt. Tot die tijd verwacht ik nog mooie rendementen, maar dat feest moet een keer stoppen. Wil je daar bij zijn?
Daar zit ik inderdaad ook wel mooi. Ben nu voor het eerst aan het kijken naar een buy-and-hold strategie, dus een eerste instapmoment met een investering zit er aan te komen. Maar wanneer.. :)

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Jasper schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 20:40:
[...]

Daar zit ik inderdaad ook wel mooi. Ben nu voor het eerst aan het kijken naar een buy-and-hold strategie, dus een eerste instapmoment met een investering zit er aan te komen. Maar wanneer.. :)
Voor buy-en-hold: het beste moment om in te stappen was zo lang mogelijk geleden. Het op-één-na-beste moment om in te stappen is nu.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

• nikao
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-02-2022
Cyclonist schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 19:53:

Time in the market is more important than timing the market natuurlijk, maar.. Ja. Hoe gaan jullie daar mee om?
Rationeel blijven en vasthouden aan deze uitspraak :)
We kijken over het randje van een groot ravijn dat voorlopig nog even opgeblazen wordt. Tot die tijd verwacht ik nog mooie rendementen, maar dat feest moet een keer stoppen. Wil je daar bij zijn?
Ik hoor dit al minstens 3 jaar. Hoeveel winst zijn de mensen mis gelopen die al die tijd op cash zitten? Dat wil je ook niet .. Als we nu correctie van 25% krijgen zit je nog ruimschoots boven de koers van toen. (en dan reken je dividend nog niet eens mee.. )

• BTU_Natas
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08:25

BTU_Natas

Superior dutchie

Een beurs crash als je belegt, en geen lump sum begin kan veroorloven, is het mooiste wat er is.

Door de Brexit heb ik een aantal aandelen, gewoon erg cheap kunnen kopen. Als je een buy en hold strategie hebt, wil je juist om de zoveel tijd een mooie crash, dan kan je goedkoop bij kopen :) Ik snap werkelijk de angst niet.

• rube
Dan heb je stalen zenuwen of is het belegd vermogen nog erg laag...

Bijkopen is mooi, maar niet als aandelen met 50% of meer dalen en je aan het einde van je vermogensopbouw was. Dan heb je namelijk en het geld en de tijd niet meer.

De koers reactie op de Brexit (zover) was geen crash, hooguit een kleine correctie. Denk bij serieuze crashes eerder aan Japan ruim 20 jaar geleden en Amerika eind jaren 20.

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16:14
rube schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 06:15:
Dan heb je stalen zenuwen of is het belegd vermogen nog erg laag...

Bijkopen is mooi, maar niet als aandelen met 50% of meer dalen en je aan het einde van je vermogensopbouw was. Dan heb je namelijk en het geld en de tijd niet meer.

De koers reactie op de Brexit (zover) was geen crash, hooguit een kleine correctie. Denk bij serieuze crashes eerder aan Japan ruim 20 jaar geleden en Amerika eind jaren 20.
Het is niet de bedoeling dat je aan het eind van je vermogensopbouw nog overwegend in aandelen zit. Over de precieze afbouw kun je eindeloos discussieren, maar het lijkt me niet gek om 10 jaar voor het einde stapsgewijs af te bouwen. Lastig wordt het als er 10-11 jaar voor het eind een crash plaatsvindt. Bijkopen? Hold? En hoe ga je om met crashes gedurende de afbouwfase?

You're either part of the solution or you're part of the problem

Verwijderd

poehee schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 08:18:
[...]

Het is niet de bedoeling dat je aan het eind van je vermogensopbouw nog overwegend in aandelen zit. Over de precieze afbouw kun je eindeloos discussieren, maar het lijkt me niet gek om 10 jaar voor het einde stapsgewijs af te bouwen. Lastig wordt het als er 10-11 jaar voor het eind een crash plaatsvindt. Bijkopen? Hold? En hoe ga je om met crashes gedurende de afbouwfase?
Is het een optie om voor een aantal jaren deposito's te openen zodat je een ladder heb van een aantal jaren. Waarbij je ieder jaar kijkt of je die ladder uitbreidt of liever een jaar of langer uitsteld. Zodoende verkoop je geen aandelen bij een lage aandelenmarkt

• rube
poehee schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 08:18:
[...]
Het is niet de bedoeling dat je aan het eind van je vermogensopbouw nog overwegend in aandelen zit. Over de precieze afbouw kun je eindeloos discussieren, maar het lijkt me niet gek om 10 jaar voor het einde stapsgewijs af te bouwen.
Maar wat doe je als je hele weg naar FO maar een jaar of 10 duurt?
En waar stap je naar over? Obligaties leveren ook niets op en crashen ook op het moment dat de rente weer verhoogd gaat worden...
Volgens de theorie heb je gelijk, maar de praktijk is niet zo eenvoudig
Verwijderd schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 08:29:
[...]
Is het een optie om voor een aantal jaren deposito's te openen zodat je een ladder heb van een aantal jaren. Waarbij je ieder jaar kijkt of je die ladder uitbreidt of liever een jaar of langer uitsteld. Zodoende verkoop je geen aandelen bij een lage aandelenmarkt
Maar deposito's leveren op dit moment (vrijwel) niets op. dus ja, het is wellicht behulpzaam bij vermogensbescherming maar dat is meestal alleen voldoende als je al wat ouder bent en van het kapitaal kunt leven (en niet de inkomsten uit het kapitaal nodig hebt).

Verwijderd

rube schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 09:00:
[...]

En waar stap je naar over? Obligaties leveren ook niets op en crashen ook op het moment dat de rente weer verhoogd gaat worden...

[...]

Maar deposito's leveren op dit moment (vrijwel) niets op. dus ja, het is wellicht behulpzaam bij vermogensbescherming maar dat is meestal alleen voldoende als je al wat ouder bent en van het kapitaal kunt leven (en niet de inkomsten uit het kapitaal nodig hebt).
Als je hele weg naar fo 10 jaar duurt dan zou ik nog een aantal jaren door gaan om die ladder op te bouwen. En een alternatieve bron
, bv een camper kopen en verhuren. In het hoogseizoen tog gauw een honderdje of 6

• Bonsaiboom
[...]

Jaar 1: 100% in aandelen beleggen
Jaar 2: 95% in aandelen beleggen, 5% in obligaties
Jaar 3 :90/10
Jaar 4: 85/15
Jaar 5: 80/20
Jaar 6: 75/25
Jaar 7: 70/30
Jaar 8: 65/35
Jaar 9: 50% aandelen, 40% obligaties, 10% cash
Jaar 10: 25% aandelen, 25% obligaties, 50% cash

Vervolgens in consumptiejaren begin je met je cash op te maken, en vul je dat aan met verkoop van assets of iets dergelijks als de beurs niet crashed. Zo iets?

Crashed ie wel (in jaar 8 of 9) dan werk je nog een jaartje door, stop je nog meer in de beurs, en zo verder?

[ Voor 6% gewijzigd door Bonsaiboom op 16-08-2016 10:35 ]

• Xanaroth
[...]

Geheel irrelevant voor FO. Heb je een horizon van 10-20 jaar aan uitbetaling, dan is het de moeite waard af te bouwen richting (een deel) obligaties/deposito's. Alleen dan ga je gewoon met pensioen, dan bereik je niet echt FO in de traditionele zin van klaar zijn voor je 65e :).
Dat doen o.a. pensioenfondsen veel, die hebben in principe een 20 jaar horizon (65-85) te overbruggen en dat is wanneer zekerheid en comfort zwaarder gaat tellen.

Alleen met de 40-60 jaar die vaak rond FO de horizon is, blijf je in principe gewoon 100% aandelen zitten. De periode is dan zo extreem om te overbruggen, dat overstappen niet interessant is vanuit financieel oogpunt. Tegen de tijd dat het wel interessant is om te overwegen, krijg je de bonus zoals pensioen/aow. Dat geeft je effectief al een 'vastrentende' component waardoor je ratio 100%/0% al vanzelf verandert richting een 90/10 of 75-25 niveau. Zonder iets te doen.
Natuurlijk kun je vanaf dat punt besluiten zelf iets af te bouwen richting obligaties, alleen voor die tijd is het eigenlijk niet interessant om te bekijken.

[ Voor 29% gewijzigd door Xanaroth op 16-08-2016 10:52 ]

• JURIST
Bonsaiboom schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 10:32:
[...]

Vervolgens in consumptiejaren begin je met je cash op te maken, en vul je dat aan met verkoop van assets of iets dergelijks als de beurs niet crashed. Zo iets?

Crashed ie wel (in jaar 8 of 9) dan werk je nog een jaartje door, stop je nog meer in de beurs, en zo verder?
Logisch dat je richting het bereiken van FO/pensioen risico gaat afbouwen, maar ik heb er een paar kanttekeningen bij:

-Er zijn hier wel mensen die 100% aandelen beleggen, maar de meesten hanteren zeker als er meer vermogen is, is al een mix. Het afbouwschema zou dan minder rigoureus hoeven te zijn (qua afbouwpercentage en tijdsduur).
-Wat gebeurt er - gegeven de huidige macro-economische tijdgeest met lage inflatie en rente - met je rendement als je teveel in spaargeld belegd. 4% rendement zit er dan waarschijnlijk niet meer in - dus je gaat interen. Dit hakt er fors in als je op FO-niveau zit. Rentes kunnen weer gaan stijgen, maar het zou heel goed kunnen dat deze nieuwe werkelijkheid heel lang gaat duren.

-Je kunt naast geleidelijke een switch naar obligaties ook denken aan een beweging richting meer defensieve (dividend) aandelen en/of gedeeltelijk naar vastgoed
Xanaroth schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 10:48:
[...]

Alleen met de 40-60 jaar die vaak rond FO de horizon is, blijf je in principe gewoon 100% aandelen zitten.
Dit begrijp ik niet helemaal. Een FO-horizon van 40-60 jaar vooruit of dit als FO-leeftijd? Volgens mij hebben veel mensen hier een horizon die redelijk te overzien is. 10 jaar is dan best veel.

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:00
Ik heb een brief ontvangen van een pensioenverzekeraar waar ik nog wat geld heb staan uit de tijd dat ik werknemer was. Het gaat om zo'n €25k in een eigen beleggingsfonds. Jaarlijks wordt er zo'n €900 ingehouden aan kosten, onderverdeeld in €800 aan partnerpensioenpremie en €100 aan fondskosten. Hierdoor neemt het aantal participaties in dit fonds gestaag af. Door koersstijgingen heb ik de afgelopen jaren steeds quitte gespeeld of zelfs een waardestijging gehad. Echter met nog bijna 30 jaar te gaan tot aan mijn pensioenleeftijd is de balans tussen waarde en kosten ver te zoeken.

Nu ben ik zelfstandige en als het aan mij ligt blijf ik dat voor de rest van mijn werkende bestaan. Ik ben op diverse manieren bezig om in een oudedagvoorziening te voorzien en de vooruitzichten dat dit naar wens gaat lukken zijn goed. Met een beetje geluk rond 55 hypotheekvrij en FMA. Toch is het jammer om dat potje met geld bij het pensioenfonds dood te laten bloeden.

Nu heb ik enkele mogelijkheden:

1) Laten staan en zien wat er nog over is als ik er aanspraak op mag maken

2) Partnerpensioen eraf halen waardoor de kosten drastisch dalen. Dit betekent wel dat partner niks krijgt nadat ik overleden ben (ze heeft het op zich niet nodig, zelf een goede baan met pensioenregeling, goede levensverzekering enz.)

3) Alternatieven?

Ik kom niet in aanmerking voor de afkoopregeling kleine pensioenen. Het liefst zou ik het geld in mijn lijfrentepolis stoppen, of (nog liever) zelf beleggen / gebruiken om een deel van mijn hypotheek af te lossen. Dat lijkt echter niet mogelijk te zijn binnen de wetgeving.

Zien jullie nog mogelijkheden? Indien er geen alternatieven zijn, heeft optie 1 of 2 dan de voorkeur?

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

• One-eye864
coelho schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 12:04:
Ik heb een brief ontvangen van een pensioenverzekeraar waar ik nog wat geld heb staan uit de tijd dat ik werknemer was. Het gaat om zo'n €25k in een eigen beleggingsfonds. Jaarlijks wordt er zo'n €900 ingehouden aan kosten, onderverdeeld in €800 aan partnerpensioenpremie en €100 aan fondskosten. Hierdoor neemt het aantal participaties in dit fonds gestaag af. Door koersstijgingen heb ik de afgelopen jaren steeds quitte gespeeld of zelfs een waardestijging gehad. Echter met nog bijna 30 jaar te gaan tot aan mijn pensioenleeftijd is de balans tussen waarde en kosten ver te zoeken.

Nu ben ik zelfstandige en als het aan mij ligt blijf ik dat voor de rest van mijn werkende bestaan. Ik ben op diverse manieren bezig om in een oudedagvoorziening te voorzien en de vooruitzichten dat dit naar wens gaat lukken zijn goed. Met een beetje geluk rond 55 hypotheekvrij en FMA. Toch is het jammer om dat potje met geld bij het pensioenfonds dood te laten bloeden.

Nu heb ik enkele mogelijkheden:

1) Laten staan en zien wat er nog over is als ik er aanspraak op mag maken

2) Partnerpensioen eraf halen waardoor de kosten drastisch dalen. Dit betekent wel dat partner niks krijgt nadat ik overleden ben (ze heeft het op zich niet nodig, zelf een goede baan met pensioenregeling, goede levensverzekering enz.)

3) Alternatieven?

Ik kom niet in aanmerking voor de afkoopregeling kleine pensioenen. Het liefst zou ik het geld in mijn lijfrentepolis stoppen, of (nog liever) zelf beleggen / gebruiken om een deel van mijn hypotheek af te lossen. Dat lijkt echter niet mogelijk te zijn binnen de wetgeving.

Zien jullie nog mogelijkheden? Indien er geen alternatieven zijn, heeft optie 1 of 2 dan de voorkeur?
Ik zou zeggen neem eens contact op met Brand New Day. Volgens mij moet je de waarde over kunnen dragen naar een pensieonrekening bij hun. Op die manier heb je zelf (veel) meer inspraak in de beleggingen. Dat zal wel ook gevolgen hebben voor het partnerpensioen.

Voordeel van BND zijn de erg lage kosten, zelf invloed op je beleggingen en het oversluiten zelf kost maar 45 euro (en ik heb nog wel een linkje dat je 15 of tijdelijk zelfs 30 euro terug krijgt).

Kortom even bellen wat de mogelijkheden zijn!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:00
One-eye864 schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 12:15:
[...]
Ik zou zeggen neem eens contact op met Brand New Day. Volgens mij moet je de waarde over kunnen dragen naar een pensieonrekening bij hun. Op die manier heb je zelf (veel) meer inspraak in de beleggingen. Dat zal wel ook gevolgen hebben voor het partnerpensioen.

Voordeel van BND zijn de erg lage kosten, zelf invloed op je beleggingen en het oversluiten zelf kost maar 45 euro (en ik heb nog wel een linkje dat je 15 of tijdelijk zelfs 30 euro terug krijgt).

Kortom even bellen wat de mogelijkheden zijn!
Volgens mij niet veel mogelijkheden, omdat het een collectieve pensioensregeling is.

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

• One-eye864
coelho schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 12:44:
[...]

Volgens mij niet veel mogelijkheden, omdat het een collectieve pensioensregeling is.
Ja maar je werkt er niet meer. Ik kon na mijn overstap van baan mijn waarde, uit een collectieve regeling, ook gewoon overdragen naar de (collectieve) regeling van mijn nieuwe baan.

Ik zou ze echt eens bellen. En informeer ook eens bij je huidige pensioenfonds wat de mogelijkheden zijn voor waardeoverdracht

• Xanaroth
JURIST schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 11:22:
[...]

Logisch dat je richting het bereiken van FO/pensioen risico gaat afbouwen, maar ik heb er een paar kanttekeningen bij:

-Er zijn hier wel mensen die 100% aandelen beleggen, maar de meesten hanteren zeker als er meer vermogen is, is al een mix. Het afbouwschema zou dan minder rigoureus hoeven te zijn (qua afbouwpercentage en tijdsduur).
-Wat gebeurt er - gegeven de huidige macro-economische tijdgeest met lage inflatie en rente - met je rendement als je teveel in spaargeld belegd. 4% rendement zit er dan waarschijnlijk niet meer in - dus je gaat interen. Dit hakt er fors in als je op FO-niveau zit. Rentes kunnen weer gaan stijgen, maar het zou heel goed kunnen dat deze nieuwe werkelijkheid heel lang gaat duren.

-Je kunt naast geleidelijke een switch naar obligaties ook denken aan een beweging richting meer defensieve (dividend) aandelen en/of gedeeltelijk naar vastgoed

[...]

Dit begrijp ik niet helemaal. Een FO-horizon van 40-60 jaar vooruit of dit als FO-leeftijd? Volgens mij hebben veel mensen hier een horizon die redelijk te overzien is. 10 jaar is dan best veel.
Het omzetten van 100% aandelen naar een split aandelen/vastrentend (obligaties/deposito's) gebeurt over het algemeen aan het einde van de levensduur. Meestal als men ervan uit gaat nog een jaar of 20 te gaan te hebben, als in tot overlijden, zoals je bij pensioenfondsen ziet.
Dus met een horizon van <20 jaar, wordt het interessant over te gaan van 100% aandelen naar een aandelen/vastrentende split.

Mensen die echt FO worden, dus niet pas als pensioen ingaat, zijn als echter vaak veel jonger dan de pensioen leeftijd. Waar een pensioenfonds een horizon heeft om in principe 20 jaar uit te betalen (65 tot 85 jaar) en dus een relatief korte horizon heeft, gaan die over naar vastrentende waardes. Je eigen fonds dat 30-60 jaar moet uitbetalen, omdat je eerder FO bent dan de pensioen leeftijd, heeft dus een langere periode te overbruggen.

Door die langere horizon, is het niet houdbaar voor vastrentende waardes te gaan. In elk geval niet voordat je de 'normale' pensioenleeftijd bereikt hebt, en zelfs dan kun je er je vraagtekens bij zetten. Je beetje opgebouwde pensioen/aow is immers al vastrentend, dus je gaat automatisch al op die leeftijd van een 100% aandelen naar een 90/10 of 75/25 of wat dan ook voor verdeling, wat je inkomsten betreft.

• Bonsaiboom
Bonsaiboom schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 10:32:
[...]

Overigens bedoelde ik hiermee de inlegverdeling, niet de totale verdeling :)

• JURIST
Xanaroth schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 13:31:
[...]

Het omzetten van 100% aandelen naar een split aandelen/vastrentend (obligaties/deposito's) gebeurt over het algemeen aan het einde van de levensduur. Meestal als men ervan uit gaat nog een jaar of 20 te gaan te hebben, als in tot overlijden, zoals je bij pensioenfondsen ziet.
Dus met een horizon van <20 jaar, wordt het interessant over te gaan van 100% aandelen naar een aandelen/vastrentende split.

Mensen die echt FO worden, dus niet pas als pensioen ingaat, zijn als echter vaak veel jonger dan de pensioen leeftijd. Waar een pensioenfonds een horizon heeft om in principe 20 jaar uit te betalen (65 tot 85 jaar) en dus een relatief korte horizon heeft, gaan die over naar vastrentende waardes. Je eigen fonds dat 30-60 jaar moet uitbetalen, omdat je eerder FO bent dan de pensioen leeftijd, heeft dus een langere periode te overbruggen.

Door die langere horizon, is het niet houdbaar voor vastrentende waardes te gaan. In elk geval niet voordat je de 'normale' pensioenleeftijd bereikt hebt, en zelfs dan kun je er je vraagtekens bij zetten. Je beetje opgebouwde pensioen/aow is immers al vastrentend, dus je gaat automatisch al op die leeftijd van een 100% aandelen naar een 90/10 of 75/25 of wat dan ook voor verdeling, wat je inkomsten betreft.
Ah nu volg ik het punt. De horizon van onttrekkingen zal bij een FO-er inderdaad langer zijn dan bij een reguliere pensioengerechtigde. Grotendeels belegd blijven is dan wel belangrijk. M.i. zou dit prima kunnen via verhuurd vastgoed
Bonsaiboom schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 13:43:
[...]

Overigens bedoelde ik hiermee de inlegverdeling, niet de totale verdeling :)
Dat zie ik dan wel voor me ;)

• Unif
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 01-04-2023
Zijn er hier ook mensen die serieus met crowdfunding bezig zijn?

Ikzelf ben paar maanden begonnen met kleine bedragen op een paar verschillende sites.
geldvoorelkaar, kapitaal op maat en investormatch in Nederland en nog Mintos, Twino en Bondora in buitenland. Twino heb ik eergisteren geopend, dus nog geen investeringen daar gedaan.

Ben er nog niet over uit of ik er mee doorga. Ten eerste is bij de Nederlandse sites de laatste tijd de rente/risico verhouding zeer slecht, en regels/controle/professionaliteit is ook niet echt super.

De drie buitenlandse sites doe ik nog niet zo lang, maar tot nu toe ben ik er wel tevreden over, ben benieuwd wat het percentage defaults gaat worden daar. Voor nu kies ik bij deze sites alleen de leningen die de hoogste rating hebben en een Buyback Guarantee hebben.
Alleen even afwachten hoe sterk die Buyback Guarantee is, ik bedoel als er een heleboel leningen default gaan is het maar de vraag of de partij die er garant voor staat alles kan betalen.

• BB-One
  • Laatst online: 06-11 14:21
Unif schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 09:50:
Zijn er hier ook mensen die serieus met crowdfunding bezig zijn?

Ikzelf ben paar maanden begonnen met kleine bedragen op een paar verschillende sites.
geldvoorelkaar, kapitaal op maat en investormatch in Nederland en nog Mintos, Twino en Bondora in buitenland. Twino heb ik eergisteren geopend, dus nog geen investeringen daar gedaan.

Ben er nog niet over uit of ik er mee doorga. Ten eerste is bij de Nederlandse sites de laatste tijd de rente/risico verhouding zeer slecht, en regels/controle/professionaliteit is ook niet echt super.

De drie buitenlandse sites doe ik nog niet zo lang, maar tot nu toe ben ik er wel tevreden over, ben benieuwd wat het percentage defaults gaat worden daar. Voor nu kies ik bij deze sites alleen de leningen die de hoogste rating hebben en een Buyback Guarantee hebben.
Alleen even afwachten hoe sterk die Buyback Guarantee is, ik bedoel als er een heleboel leningen default gaan is het maar de vraag of de partij die er garant voor staat alles kan betalen.
Daar is al een draadje over:
Peer-2-Peer lenen: de praktijk

• netfast
  • Niet online
Niet echt serieus, meer als test hier. Ik heb iets meer dan 500 euro openstaan op Mintos en nog iets van 6 tientjes op bondora.

Mintos werkt voor mij tot nu toe goed, mede omdat je daar de buyback garantie hebt op bepaalde leningen. Mocht er een default optreden, krijg je in ieder geval je inleg terug.
Bondora had ik ook een paar honderd euro staan, maar ben daar nat gegaan met de spaanse leningen. Eigenlijk kan je daar het beste alleen de Estonian leningen financieren. Ben er verder niet heel positief over, heb het meeste van mijn centen er al weer weg gehaald. Staat nu nog 66 euro op waarvan 56 euro default.

Geld voor elkaar heb ik ooit ook 1 lening gedaan en daar krijg ik netjes elke maand een storting van. Vond het proces van financieren alleen wat omslachtig toen, dus ben daar niet verder gegaan.

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:39
netfast schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 10:45:
Geld voor elkaar heb ik ooit ook 1 lening gedaan en daar krijg ik netjes elke maand een storting van. Vond het proces van financieren alleen wat omslachtig toen, dus ben daar niet verder gegaan.
Hoezo omslachtig? Je investeert ->maakt geld over en klaar.

Schiet tussen de palen en je scoort!

• netfast
  • Niet online
Tja, vond het allemaal maar lang duren tussen het meedoen aan een project, overmaken van geld en daadwerkelijk aflossingen ontvangen. Geen idee of mijn verwachting niet goed was. Slechts een gevoel

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:39
netfast schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 11:52:
Tja, vond het allemaal maar lang duren tussen het meedoen aan een project, overmaken van geld en daadwerkelijk aflossingen ontvangen. Geen idee of mijn verwachting niet goed was. Slechts een gevoel
Is normaal; er mag maximaal 6 weken zitten tussen volschrijving en de uiteindelijke eerste terruggave.

Schiet tussen de palen en je scoort!

• superpolm
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-10 22:56
Ik deed aan 2 projecten mee bij geldvoorelkaar, allebei zijn ze vroegtijdig gestopt met betalen.

• One-eye864
superpolm schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 13:57:
Ik deed aan 2 projecten mee bij geldvoorelkaar, allebei zijn ze vroegtijdig gestopt met betalen.
Ai dat is wel een beroerde situatie. Ik zit nu op 3 van de 42

• rube
Ik heb een tijdje actief aan crowdfunding gedaan, totaal circa 66 projecten bij 2 platformen.
Tot nu toe 2 defaults, 2 die alles al (vervroegd) hebben afgelost. Inmiddels ongeveer de helft terug van totaal geïnvesteerd bedrag.

Maar ik ga er niet mee verder, teveel werk, voor (geschat) rendement.
Misschien later, als ik FO ben en meer tijd heb, gewoon omdat het leuk is om sommige projecten te ondersteunen. Maar nu niet meer om rendement mee te maken.

• hv08
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:29
Ben sinds mei 2015 actief in CF, heb nog zo'n 18k uitstaan:

Geldvoorelkaar: 35 projecten/1 failliet (maar betaalt nog door in prive)
Kapitaal op maat: 9 projecten
Investormatch: 6 projecten
Lendico: 16 projecten, 3 betalen slecht/weinig/lopen achter
Duurzaaminvesteren: 1 project, nog weinig over te zeggen want betaling 1x per jaar
Horecacrowdfunding: 1 project
Lendahand: 3 projecten, ga ik niet uitbreiden want rendement te laag
Funding Circle (voorheen Zencap): 12 projecten/1 vervroegd afgelost/1 betaalt niet en dat is net door funding circle uit handen gegeven aan incassobureau.

Laatste tijd komen er veel projecten voorbij waarvan ik denk: nee doe maar niet ivm te hoog risico. Ik vind het voornamelijk een leuke hobby erbij, rendement is voor mij nog prima op dit moment. Teveel werk vind ik wel meevallen.

• JURIST
Ik heb ca. 50 projecten uitstaan bij Geldvoorelkaar, Collin Crowdfund en Kapitaal op Maat. Per project is het gemiddelde geinvesteerde bedrag is in mijn geval denk ik zo'n 200-250.

Het rendement is bruto zo'n 7%, maar wordt fors naar beneden getrokken door inmiddels 3-4 faillissementen.

Het investeren is een leuke hobby als je tijd hebt om er helemaal in te duiken en het bij te houden. Nadeel vind ik dat inmiddels iedereen op crowdfunding duikt en de kwaliteit van de projecten inderdaad te wensen overlaat.
Relatief veel projecten betreffen detailhandel en horeca of fitnesscentra en deregelijke. Dit is vaak meer van hetzelfde en niet voldoende onderscheidend. Het is dus goed zoeken.
Als zich interessante projecten voordoen dan ben ik nog wel geinteresseerd, maar ik heb de focus inmiddels wel wat afgeschaald. Persoonlijk zou ik niet meer dan 10% hierin investeren, zelf houd ik 5% aan.

Volgens mij is de credit-risk analyse van crowdfunders wel wat verbeterd, maar toch heb ik nog steeds het idee dat ze zelf ook verrast worden als het niet goed gaat. Met coaching proberen ze dat te voorkomen. Mogelijk is CF in het buitenland aantrekkelijker, maar ik vraag me af wat daar dan de ratio achter is.
Pagina: 1 ... 60 ... 123 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor beleggen hebben we een prachtig topic: Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 8. Daar kan alles rondom beleggen besproken worden. Andere investeringen ((D)GA-constructies, huizen, garageboxen, loterijen) kunnen uiteraard hier besproken worden. :)

Ook voor dit topic geldt de regel dat clone-accounts niet zijn toegestaan. Wil je toch privacy, zet dan de informatie in de ~~~~~~~[mo]-tag.