Even zien hoe ik hier allemaal overzichtelijk op kan reageren

2,2-2,4 is alleen bij NHG. Ik zit bij Rabo. Dat is niet de goedkoopste maar omdat ik de komende jaren nog onder water sta is overstappen een lastig verhaal.
Verder heb je nog optie 4 en 5 en 9:
optie 4:
Middelen ergens tussen 1-3 jaar vanaf nu, het hoeft niet per se nu direct.
klopt
optie 5:
middelen met rente van 10/15 jaar ipv 20 jaar. Kun je iets meer aflossen, en rente die laatste paar jaar maakt een stuk minder uit omdat het over een veel lager bedrag gaat. Staat de rente dan hoger moet dat geen probleem zijn - en zie je het aankomen, dus kun je kijken iets extra af te lossen nog ook.
4+5 maakt optie 9:
Ergens tussen 1-3 jaar vanaf nu middelen met 10-15 jaar ipv 20 jaar rente.
Dat komt aardig overeen met mijn optie 1. Waarom over 1-3 jaar middelen, wat is je trigger om het moment te bepalen? Een stijgende rente? Als we 3 jaar verder zijn kan ik net zo goed dat laatste jaar ook nog uitzitten. Bovendien, 20 jaars rente is 3,4 en 15 jaars is 3,2, dus veel verschil zit daar ook niet in.
ph4ge schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 12:02:
[...]
Niemand kan de rente voorspellen, voornamelijk omdat dat grotendeels afhankelijk is van de willekeur van de ECB. Wat ik je wel mee wil geven:
- Wat denk je dat er gebeurt er met de huizenmarkt en de rest van de economie als de rente stijgt? Denk je dat ze dat zullen laten gebeuren?
- Waarom denk dat langere tijd vastzetten relatief goedkoop is? Dat zegt wat over de verwachting van de bank.
- Wordt er niet al >10 jaar geroepen dat de hypotheekrentes zo laag zijn? Dat terwijl de rentes toch steeds blijven dalen.
- Wat doen de hypotheekrentes in het buitenland?
- Kan je het risico dragen?
Ik denk dat een deel van de lage rentes is ingegeven door het sentiment: we komen uit een bankencrisis, bovendien pompt ECB miljarden in de economie en wil de inflatie maar niet op gang komen. Zodra de eerste signalen van inflatie er zijn dan zal ook hier de rente weer gaan stijgen. In de USA is de eerste renteverhoging al weer geweest. Het herstel begon daar 2 jaar eerder, dus ik verwacht een stijgende rente op termijn. Op het moment dat die ommekeer begint zal langlopende rente harder stijgen dan kortlopende, omdat het vooruitzicht een hogere rente is.
Krisp schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 12:12:
[...]
Veel hangt af van de bank waar je zit, dus raadpleeg zeker even
Hoelang heb jij je hypotheekrente vastgezet?. Als je dit bijvoorbeeld bij de Rabobank doet, krijg je allerlei voorwaarden (oa boete bij verkoop) aan je broek die je niet wil hebben. Verder is het inderdaad een glazen bol, maar een beperkte stijging is niet onrealistisch. QE zorgt ervoor dat de rente nu zo laag staat, en zal op enig moment ophouden.
Overigens snap ik niet dat je oversluiten uitsluit. Je kunt de boete namelijk aftrekken via de HRA, waardoor die optie over het algemeen goedkoper uitvalt als middelen. Middelen levert namelijk over het algemeen een voordeel voor banken op, anders hadden ze het niet aangeboden.

Inderdaad Rabo hier. We wonen in een nieuwbouwhuis dus in principe staat verhuizen de komende 20 jaar niet op de planning.
Verder is de boete af te trekken, maar dat geldt natuurlijk ook voor de boete die in de middelingsrente zit verdisconteerd. Middelen levert een voordeel voor de banken op in situaties waarbij niet afgelost wordt. Gechargeerd: Als ik nu oversluit dan ben ik ook nu de volledige boete kwijt, als ik nu middel over 20 jaar en volgende maand mijn hypotheek aflos (wanneer dat theoretisch zou mogen) dan heb ik slechts 1 maand 'boete' betaald waar de bank rekende op 20 jaar.
Tazzios schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 12:19:
[...]
1b) Nog 4 jaar laten lopen
, zoveel mogelijk boete vrij aflossen en dan kijken naar een vervolgrente
of na de 4 jaar in 1 keer aflossen. Voor het gemak de 15-jaars rente gehanteerd in mijn berekeningen omdat 16 jaar niet direct gepubliceerd wordt. Deze is 3,2%. In dit scenario kan ik gewoon blijven aflossen.
Heb ik zelf ook gekozen. met 10% van de originele hoofdsom kan ik 40% aflossen ondanks dat het aflossingsvrij is en de rente vast (toevallig ook) nog 4 jaar loopt tegen 5%. Lekker transparant en het maakt een stuk minder uit wat er in de toekomst gebeurd.

We lossen momenteel af wat we kunnen. Ondanks dat de bedragen significant zijn is het dat procentueel (nog) niet vanwege de hoogte van de hypotheek. Een scenario waarin we in 4 jaar tijd alles aflossen is niet reëel. Tenzij loterij.