T-MOB schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 11:54:
[...]
Toeslagen horen nu eenmaal bij het fiscale regime. Het is veilig om er niet op te rekenen dat je ze krijgt, maar in een berekening wat gunstiger is, is het raar om selectief te shoppen. Punt is dat het hebben van inkomen na pensioenleeftijd fiscale gevolgen heeft. Toeslagen had ik paraat omdat mijn ma (verre van financieel onafhankelijk) er laatst tegenaanliep dat haar volledige bijgespaarde pensioen bijna 1 op 1 van haar huurtoeslag af zou gaan als ze het in een lijfrente zou stoppen. Maar ook bij hoge inkomens heeft het uitstellen van het betalen van inkomstenbelasting gevolgen. Voor aftrekposten, het inkomensafhankelijke deel van de zorgtoeslag, etc.
Je hebt helemaal gelijk, ik shop selectief in de effecten. Dat doe ik omdat het voor mij dus belangrijk is om ook daadwerkelijk een bepaalde mate van onafhankelijkheid richting de overheid te creëren. Misschien blijkt achteraf dat aanvullend pensioensparen niet zo'n goed idee was omdat ik inderdaad fiscaal,
achteraf bezien betere opties had. Toeslagen, AOW, en andere zaken, brengen een afhankelijkheid in richting de overheid. Voor mij is het een spreiding van het risico van impact van veranderingen.
Het effect van het ontlopen van de box 3 belasting is echter enorm over een lange looptijd. Vandaar mijn focus op box 1 en 2 - die zijn simpelweg vele malen interessanter om in te sparen dan box 3 als het over de middellange termijn gaat. Ik ben geen fan van de box 1 pensioenen zoals het ABP, maar wel van de box 1 pensioenen zoals BND, waarbij je op je eigen naam spaart. Het is veel doorzichtiger dan die collectieve pensioenpotten.
[...]
Aangenomen dat je de pensioenleeftijd haalt, je plan zo uitpakt als je het opgesteld had, het fiscale regime gunstig(er) blijft/wordt, de rente op het exitmoment goed is, je geen investeringsmogelijkheden moet laten schieten omdat je pensioengeld vast zit, ja dan is het verreweg het meest interessant. Mij weerhoudt vooral de inflexibiliteit en daarnaast hou ik er niet van om een onzekere toekomstige (belasting-)verplichting te hebben.
Als je je pensioenleeftijd niet haalt, dan valt aanvullend pensioenpot in een eventuele erfenis. Dit argument gaat ook op bij box 3 sparen, hoewel je wel meer mogelijkheden hebt om er zelf van te genieten als je weet dat je doodgaat binnen bepaalde tijd.
Als je plan niet uitpakt zoals je opgesteld had, dan pas je je plan aan. Flexibiliteit is onderdeel van FO, voor mij is spreiding van spaarpotten onderdeel van flexibiliteit.
Als het fiscale regime ongunstiger wordt, dan pas ik mijn plan daarop aan (de box 3 belasting is nu de hardnekkige in dit alles, en die telt harder aan bij lager rendement).
Als ik investeringsmogelijkheden moet laten schieten omdat het geld vastzit, dan ben ik inderdaad niet flexibel genoeg geweest in mijn plannen. Voor nu zie ik geen betere alternatieven en gebruik ik dus de volledige jaar- en reserveringsruimte in box 1. Bovendien, en dat is enorm persoonlijk, heb ik met dit geld ook geen enkele neiging om het voor iets anders te gebruiken dan voor later. Die 'bescherming' door het stelsel is voor mij ook enigszins een pluspunt want ik kan nogal wispelturig zijn.
Het is mijn keuze en ik vraag niet of iemand anders het daar mee eens is. Ik geef alleen mijn perspectief. Er zit nog een lange tijd tussen nu en dat dit geld vrijkomt. Er gaat nog vanalles gebeuren, en dit spaarpotje is er eentje voor 'later' voor mij