Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ironheart
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 11:12
Question;
Ik ben erg tevreden over Crowdrealestate. Met name omdat ze één van de weinige zijn die de fondsen direct op bankrekening uitkeren. Bij Geldvoorelkaar en Realestateguru o.a. gaat het in hun eigen wallet en moet ik het zelf iedere keer uitboeken, idem bij Mintos. Kennen / weten jullie een andere lendor die wél rechtstreeks op rekening uitkeert? Is wel zo fijn en makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:31

Qwerty-273

Meukposter

Een beetje als een update over een vertraagd project bij Rendity; Klopstockgasse 4. Deze is na een vertraging van net iets meer dan 1 jaar volledig afgelost met daarbij een bonusrente over de extra periode.

Project gefinancierd op 14.03.2020
Eerste rente betaling op 14.03.2021
Verwachte aflossing op 14.03.2022 wat door omstandigheden niet gelukt is. Wel is er periodiek vanuit Rendity informatie verschaft over de problemen en (herfinancierings)stappen die de lener heeft ondernomen.
Aflossing + bonus rente ontvangen op 23.03.2023

Rente over originele looptijd 6,25% (op jaarbasis)
Rente over extra looptijd de 6,25% + 4% bonusrente (op jaarbasis)

De extra rente tikt toch behoorlijk aan op deze looptijden samen met de originele rente vergoeding. Voor een ander project van dezelfde lener / ontwikkelaar wat ook vertraging heeft opgelopen, is het te hopen dat deze ook binnenkort afgewikkeld kan worden. Ook daar is een 4% bonusrente over de vertraging afgesproken door Rendity.

De meeste andere projecten lopen voornamelijk volgens schema, met wellicht een vertraging hier of daar van enkele weken.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NaN
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

ironheart schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 10:47:
Question;
Ik ben erg tevreden over Crowdrealestate. Met name omdat ze één van de weinige zijn die de fondsen direct op bankrekening uitkeren. Bij Geldvoorelkaar en Realestateguru o.a. gaat het in hun eigen wallet en moet ik het zelf iedere keer uitboeken, idem bij Mintos. Kennen / weten jullie een andere lendor die wél rechtstreeks op rekening uitkeert? Is wel zo fijn en makkelijk.
Robo.Cash doet dit ook. Zodra er €50 klaar staat, wordt het overgemaakt naar je bankrekening. Zelf gebruik ik dit niet, overigens. Ik loop gewoon elke maand al mijn P2P sites af en incasseer zelf wat er te incasseren valt.

De maandelijkse ‘graai-dag’ >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ironheart
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 11:12
NaN schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 07:05:
[...]

Robo.Cash doet dit ook. Zodra er €50 klaar staat, wordt het overgemaakt naar je bankrekening. Zelf gebruik ik dit niet, overigens. Ik loop gewoon elke maand al mijn P2P sites af en incasseer zelf wat er te incasseren valt.

De maandelijkse ‘graai-dag’ >:)
Het probleem is; wat als je het vergeet? Stel... om de één of andere reden, je vergeet het en zij nemen geen contact met je op....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NaN
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

ironheart schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 09:15:
[...]

Het probleem is; wat als je het vergeet? Stel... om de één of andere reden, je vergeet het en zij nemen geen contact met je op....
Als ik wat vergeet? Te 'graaien'?

Dan blijft er gewoon wat geld staan. Enne, het staat in mijn agenda, ik vergeet niks. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user001
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
ironheart schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 09:15:
[...]

Bedoel je wat er gebeurt als je het bestaan van de rekening vergeet?

Wat mij betreft heb ik liever dan de uitgekeerde bedragen onmiddellijk geherinvesteerd worden, waar mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Income marketplace adverteerde zichzelf in de begin dagen als het p2p-platfom dat wel de zekerheden kan bieden die Mintos niet deed. Later is de nadruk op Mintos verdwenen en claimen ze met hun junior share en cashflow buffer processen dat er geen terugbetalingsproblemen voor investeerders zouden zijn.

Eerder noemde ik al de situatie met ClickCash in dit topic. Op 10 november stond er na een eerste spoedbetaling vanuit ClickCash nog 182k euro open. Tot en met februari worden er betalingen vermeld, maar na een wissel van de financial controller aan de kant van ClickCash in maart blijft het stil kwa updates op het blog van Income. Volgens het blog artikel staat er nog 172k euro open, en verwacht men in augustus een 50k terug te hebben ontvangen uit het pledge book...

Al met al blijkt toch ook hier dat het terughalen veel meer voeten in de aarde heeft dan de marketingtermen doen vermoeden.

Income Marketplace: ClickCash suspended from listings

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brainstorm86
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12:18
Ik werd net gebeld door een buitenlands nummer, ze waren bezig de funds voor crowdestor gedupeerde terug te halen. Alles zou door crowdestor zijn omgezet naar crypto ipv geinvesteerd, ze hadden al mijn informatie. Klonk erg scammy allemaal. Ze lieten mij een btc transactie zien die ze naar mijn wallet wilden overmaken als compensatie omdat alle crowdestor funds in crypto zouden staan.

Ik moet een btc wallet aanmaken en dan bellen ze terug. Ze begon daarna over een contract. Ben er niet op ingegaan verder.

Iemand anders dit ook meegemaakt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

@Brainstorm86 ondertussen heeft Crowdestor een bericht hierover uitgestuurd :
Important Notice: Beware of phone call scammers!

It has come to our attention that some of our users have been receiving phone calls from individuals claiming to be involved in some actions related to CROWDESTOR. These callers are asking users to take specific steps, which we believe to be fraudulent.

We want to inform you that these callers are in no way related to CROWDESTOR and might operate with malicious intent. We strongly advise you to ignore these calls and not to share any personal or sensitive information with these individuals.

We understand the concern and inconvenience this may cause and want to assure you that we are taking this matter seriously. Our team is currently investigating this data leak, and we will update you as soon as we have more information.

In the meantime, we want to remind our users always to be cautious when receiving unexpected phone calls or messages from unknown sources. If you ever receive a suspicious call or message claiming to be from our company, please do not hesitate to contact us immediately by providing the caller's phone number and the content of the conversation.

We apologize for any inconvenience caused, and we appreciate your patience and understanding as we work to resolve this issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NaN
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

Brainstorm86 schreef op woensdag 19 april 2023 @ 12:17:
Ik werd net gebeld door een buitenlands nummer, ze waren bezig de funds voor crowdestor gedupeerde terug te halen. Alles zou door crowdestor zijn omgezet naar crypto ipv geinvesteerd, ze hadden al mijn informatie. Klonk erg scammy allemaal. Ze lieten mij een btc transactie zien die ze naar mijn wallet wilden overmaken als compensatie omdat alle crowdestor funds in crypto zouden staan.

Ik moet een btc wallet aanmaken en dan bellen ze terug. Ze begon daarna over een contract. Ben er niet op ingegaan verder.

Iemand anders dit ook meegemaakt?
Ik werd gebeld door een Nederlands 06-nummer. Hij begon in het Duits, ik deed alsof ik er niks van begreep, toen ging hij over naar Engels.

Hij wist exact te noemen hoeveel ik geïnvesteerd had, maar zei dat ik dat geld momenteel bij Crowdestor had staan en dat klopte niet. Dat zei ik een aantal keer, maar hij luisterde niet goed. Toen ik vroeg waarom hij mij belde met een NL-nummer begon hij steeds dwingender te praten/schreeuwen en gaf ik aan dat hij mij nooit meer moest bellen.

Nadat ik ophing, kreeg ik een mail binnen van Crowdestor. 8)

En een mail van hem, bestaande uit 3 regels tekst of zo. Daarna ook nog een Whatsappje, blok, blok en nog eens blok.

Griezels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Bij Welfio, een partij die ratings over p2p leningverstrekkers op een aantal platformen transparant wilt weergeven, zijn er een aantal wijzigingen opkomst. Wellicht verstandig om te wachten op duidelijkheid als je van plan bent om een abo op hun dienst af te nemen.

Van hun Telegram kanaal van vandaag:
Hey everyone,

I apologize on behalf of the team for the delay and lack of responsiveness you may have experienced while trying to reach us recently. As a service our main point was to be a go-to source for information and currently, we haven’t been to the point.

I want to be transparent with you and let you know that there have been some changes, and as a result, it is unclear what the situation would be for our service moving forward. More detailed information will come Friday/Monday as we are waiting on extra information. Sorry for such a late response again.

Edvarts, Welfio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15-04 19:39
Iemand al gekeken naar Crowdpear, het zusje van Peerberry? Ik kwam niet door de verificatie heen op mobiel, oneindige redirect rondom permissies voor de camera. Op mijn laptop pakt hij steeds de ingebouwd webcam, welke kapot is. Maar los daarvan was ik benieuwd naar jullie ideeën van de projecten daar of eerste ervaringen ermee.

EDIT: Ik zie nu alle projecten die ze hebben aangeboden tot nu toe. Een aantal hebben wel een hele hoge (max) LTV (76% of 80%)

[ Voor 16% gewijzigd door Opperpanter2 op 28-04-2023 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

En de update over Welfio is verschenen. Helaas stoppen ze er mee.
Dear All,

It is with deep regret that I must inform you that we have decided to close down Welfio. This has been an incredibly difficult decision, and we want you to know that we have tried everything possible to keep the business running.

Welfio was founded with the intention of providing Mintos investors with a simple yet powerful tool that would enable them to make more informed decisions. Over time, it evolved into a platform that provided unbiased information on investment opportunities from 17 different marketplaces, with the goal of helping anyone become an informed and successful loan investor.

Unfortunately, despite our best efforts, we have not been able to attract sufficient interest and generate sufficient revenue to cover the operational costs of running and advancing Welfio. We understand that our industry is changing rapidly, and our models and data need to be updated on a daily basis. While we have tried to maintain the quality and relevance of our data, we can no longer provide you with trustworthy and up-to-date information.

We know that this news may disappoint you, and we want to do everything we can to minimize any inconvenience. Starting this week, we will refund your purchases to the extent possible. Our aim is to compensate you for the period of your subscription that we won't be able to provide service for, starting from at least one month.

For example, if you have a 12-month subscription and you have used Welfio for only 2 months, we will try to refund 10/12 of the payment you made.

We will keep the Welfio service running for another 2-3 weeks (with no more payments charged), so we hope that you can still take advantage of it before it is discontinued.

We want to take this opportunity to thank you for being early adopters of our platform and for your support and feedback along the way. We are truly sorry that we cannot continue serving you, but we hope that you can understand the difficult decision we have had to make.

If you have any questions or concerns, please do not hesitate to reach out to us.

We wish you the best of luck in your future investments!

Sincerely,
Ričards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
Net weer eens ingelogd op estateguru.. Gaat volledig down the drain volgens mij. 65% in default nu. Waarom zou je nog in vastgoed investeren als peerberry en robocash bijna geen defaults hebben en estateguru zo veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdlaat
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:39
Opperpanter2 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 22:53:
Net weer eens ingelogd op estateguru.. Gaat volledig down the drain volgens mij. 65% in default nu. Waarom zou je nog in vastgoed investeren als peerberry en robocash bijna geen defaults hebben en estateguru zo veel.
De Duitse tak van EstateGuru heeft zich niet gehouden aan de afspraken rondom controle voordat een project geaccepteerd werd. Dat vertaalt zich nu in uitzonderlijk veel probleemgevallen in Duitsland.

Verder, bedenk dat wanneer je op enig platform geen nieuwe projecten aangaat, het logisch is dat het aantal defaults in je portfolio rap oploopt. De succesvolle projecten worden immers wel afgerond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
Ik zie problemen in alle landen in mijn portfolio en er wordt niks succesvol afgerond. Enige wat ik verder zie is dat leningen "verlengd" worden vanwege "problemen".

[ Voor 31% gewijzigd door Opperpanter2 op 09-05-2023 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

In mijn optiek is de uitvoering van de schuldvordering een steeds belangrijker punt geworden voor het selecteren van platformen en de vormen van leningen / projecten die worden aangeboden. EstateGuru heeft last van hun Duitse activiteiten waar ze ondertussen actie op hebben ondernomen maar wel nog een tijd met de afwikkeling van de huidige situatie zullen zitten.

Maar ook activiteiten in andere landen hebben last van vertragingen of faillissementen. Een langdradige juridische weg heeft helaas tijd nodig, en eet ook nog eens behoorlijk wat rendement op aan advocaatkosten etc. In de update over maart 2023 melde EstateGuru dat ze een vordering uit 2018 bijna konden afsluiten.
By the end of April our investors will also receive the final recovery payments relating to the Tolli 7 bridge loan, which defaulted in March of 2018, leading to legal disputes with a hostile borrower. A compromise which included ending all the court proceedings, was suggested by the borrower after years of consistent legal work by our security agent.
De projecten / leningen waar je met schuldvorderingen wordt geconfronteerd eten wel jouw rendement op wat je initieel van een bepaald platform verwacht binnen te krijgen. De loan-to-value ratio wordt op sommige platformen wel erg optimistisch neergezet terwijl de realiteit later blijkt (bij een gedwongen verkoop als onderdeel van schuldsanering) dat er eigenlijk helemaal geen vraag is naar dat type project voor die prijs op die locatie.

Om een ander vastgoed platform te pakken als voorbeeld. Bij Rendity lopen veel van de projecten eigenlijk zonder (weinig) vertraging tot een succesvol einde. Maar ik heb een 4 tal projecten waar al een behoorlijke vertraging in zit, de langste vertraging is momenteel 1 jaar en 2 maanden. Nu komen er wel updates over de stappen die de lener maakt, maar het afdwingen van de betaling via een juridische weg heb ik nog niet terug gezien. Wel als voorbeeld een nieuwbouw complex met 32 woningen, waar de ontwikkelaar er maar 20 van verkocht krijgt. Het project is aangepast zodat ze de resterende 12 woningen zelf gaan verhuren en vervolgens als een pakket van verhuurde woningen aan te bieden waar dan hopelijk wel een koper voor gevonden kan worden. Tot die tijd is er dan een regelmatige stroom van huurinkomsten ipv dat deze woningen leegstaan. Nu zit het ook in de formelere Duitse taal maar de harde vorderingen (gedwongen verkoop etc) wordt nog niet over gesproken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Hoe zou het risico verlopen voor de zonnepanelen delers:

Dit project is net afgebrand:
https://www.zonnepanelendelen.nl/project/bleiswijk/

https://112lansingerland....vanstalling-in-bleiswijk/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Opperpanter2
Zie pagina 16/17 van het informatie memorandum: https://www.zonnepanelend...ject/bleiswijk/documents/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
Begint een aardig shitshow te worden bij Reinvest24. Zag vandaag dat Kirsan (de probleempartij) nu zelf een persbericht naar buinte heeft gebracht en een Telegram kanaal heeft opgezet voor de crowdfunders: https://www.kirsan.ch/pos...oup-strategic-partnership

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Qwerty-273 schreef op donderdag 15 september 2022 @ 18:22:
Ik zit al eventjes in dubio over Moncera, het is een stabiel platform dat lekker door kabbelt, maar het eerdere verschil tussen de vergoedingen op Moncera en Mintos deed mij meer twijfelen.
Ik was al mijn deel op Moncera langzaam aan het afbouwen. De rentevergoedingen van Placet via Mintos (10-12%) zijn een stuk hoger dan op Moncera (6-7% de laatste maanden). Maar de laatste weken zijn er (haast) geen nieuwe leningen beschikbaar en stapelt zich er een behoorlijke cash drag op. Dat wordt nu wekelijks een overboeking van het vrijgekomen geld.

Hierbij lijkt het er op dat Placet (die goed draait en prima beoordelingen krijgt op ExploreP2P waarbij de laatste review in juli/augustus was) minder geld ophaalt via het eigen platform (lagere rentevergoeding en minder tot geen aanbod). Wat daar de reden achter is, is natuurlijk speculeren. Men heeft voldoende? In de overeenkomst met Mintos moeten ze een bepaald deel aanbieden/ophalen? Er is een behoorlijke instroom op het eigen platform waardoor alles daar vol zit? Strategie wijziging waarbij er minder aandacht naar het eigen platform gaat? Wie het weet mag het zeggen. ;)

Op dit Duitse forum melden anderen ook dat het aanbod behoorlijk tot volledig is opgedroogd.

• thaan
  • Laatst online: 22-04 23:39
Jammer dat er weinig leven in dit topic zit.
Zelf ben ik actief op Mintos & PeerBerry, maar omdat er maar bar weinig leningen op PeerBerry verschijnen (in ieder geval in het segment waar ik ze in wil hebben op PeerBerry: short term loans) ook maar een account op Robocash aangemaakt. Ben benieuwd of daar wel een wat groter aanbod is.

Zijn er nog andere platformen die ik niet mag missen voor short-term loans (zeg <1Y) en eventueel voor diversificatie in >1Y ?

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 17:54
In het kader van diversificatie zat ik ook in een aantal kleinere platformen waaronder Estateguru, Moncera, Peerberry, Kuflink. Maar ben eigenlijk tot de conclusie gekomen dat er bij allemaal wel wat aan schort. Ben daarom posities aan het afbouwen. Mintos blijf ik mee doorgaan.

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20:41
Omdat Crowdestate een volledige website make over heeft uitgevoerd, maar de nodige FU's gemaakt heeft tijdens de migratie, ik heb besloten om Crowdestate te gaan verlaten.

Ik weet dat de oude website de nodige grafische interface fouten had, maar verder werkte het wel.
Voor de migratie waren projecten met een aanbodvraag ("lening") tot 50k binnen enkele minuten tot enkele uren funded, momenteel hebben de leningen van 25k meer dan een week nodig om het bedrag te bereiken.
Daarnaast ben ik ook niet echt enthauisast over de nieuwe look van de website, vind het erg veel weg hebben van de concurrent Estateguru

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• sweetdude
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:49
thaan schreef op donderdag 21 september 2023 @ 10:58:
Jammer dat er weinig leven in dit topic zit.
...
ook maar een account op Robocash aangemaakt. Ben benieuwd of daar wel een wat groter aanbod is.

...
ja inderdaad, weinig leven in dit toppic

Ik heb robocash al enkele jaren. Het valt mij op dat de laatste tijd het inderdaad wat opdroogt, of ik heb te veel kleine bedragen in de leningen zitten. Ik zat op €10,- per lening, voor de spreiding. Maar hiermee liep het niet geinvesteerde bedrag opeens mee op.
Ik heb dit wat opgehoogd naar max €50 per lening en dit lijkt beter te gaan.

Ze hebben wel wat wijzigingen doorgevoerd waardoor je plots niet meer +0,3% extra krijgt vanaf €4.999+ investering op het platform.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bertuslambertus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22-04 09:29
Pistachenootje schreef op donderdag 21 september 2023 @ 11:23:
In het kader van diversificatie zat ik ook in een aantal kleinere platformen waaronder Estateguru, Moncera, Peerberry, Kuflink. Maar ben eigenlijk tot de conclusie gekomen dat er bij allemaal wel wat aan schort. Ben daarom posities aan het afbouwen. Mintos blijf ik mee doorgaan.
Zit zelf ook in Estateguru, dacht 'veilig' te doen door vooral in Duitsland te investeren. Dat pakte flink verkeerd uit. Heb een default rate van 100% op moment. Hopen dat er nog wat terugkomt. Probeer maximaal geld uit EstateGuru te trekken.

Anderen hier met hetzelfde?

Zelf doe ik ook veel met CollinCrowdfunding, tot nu toe tevreden erover (rente percentage tussen de 7 en 8%, met weinig risico (tenminste daar lijkt het op, leek bij EstateGuru ook))

• Pistachenootje
Ik heb nu 47% in default. Maar ik heb al aardig wat geld opgenomen. Ik dacht ook dat Duitsland relatief veilig zou zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Pistachenootje op 21-09-2023 16:34 ]

• thaan
sweetdude schreef op donderdag 21 september 2023 @ 15:52:
[...]

ja inderdaad, weinig leven in dit toppic

Ik heb robocash al enkele jaren. Het valt mij op dat de laatste tijd het inderdaad wat opdroogt, of ik heb te veel kleine bedragen in de leningen zitten. Ik zat op €10,- per lening, voor de spreiding. Maar hiermee liep het niet geinvesteerde bedrag opeens mee op.
Ik heb dit wat opgehoogd naar max €50 per lening en dit lijkt beter te gaan.

Ze hebben wel wat wijzigingen doorgevoerd waardoor je plots niet meer +0,3% extra krijgt vanaf €4.999+ investering op het platform.
Ik wil opzicht best een hogere max nog dan dat per lening op Robocash aanzetten, dat vind ik geen enkel punt. Maar er is dus wel een groter aanbod op Robocash dan op Peerberry?

Ik kan op Peerberry namelijk totaal niet vertrouwen op de auto invest. Wat ik ervan lees gaat dit op datum van wanneer je auto invest is gestart: wat betekent dat de auto invest van anderen alle leningen voor m'n neus wegkaapt. Ik kan dus eigenlijk alleen maar handmatig investeren op Peerberry, waar ik totaal geen zin in heb: elke keer als er wat vrijkomt, moet ik handmatig een aantal dagen lopen refreshen in de hoop dat er nieuwe leningen zijn die aan mijn (short term) voorwaarden voldoen 8)7

• Pistachenootje
Ik las dat Robocash behoorlijk wat Russische inmenging heeft. Lijkt me persoonlijk wel een extra risico-tje.

• thaan
Pistachenootje schreef op donderdag 21 september 2023 @ 17:00:
Ik las dat Robocash behoorlijk wat Russische inmenging heeft. Lijkt me persoonlijk wel een extra risico-tje.
Ai, ja dat is precies wat ik niet zoek.

Lastig, dan kom je toch eigenlijk weer terug bij Mintos als het grootste & meest stabiele platform.
En daar heb ik eigenlijk al meer op staan dan ik op 1 platform wil hebben, het hele idee is juist om wat te diversificeren..

• sweetdude
Ik heb er nog niets van meegekregen. Maar aangezien ze onder een kroatische bank licentie draait denk ik dat het wel meevalt. De kantoren zijn wel divers maar niets Russisch:

Croatia
Kazakhstan
Spain
Vietnam
Philippines
Sri Lanka

• Adion
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:48
Twino, ViaInvest en Finbee zit ik zelf ook al een tijdje op, en die werken ook goed.
Finbee heeft wel geen buyback, maar dat word gecompenseerd door de hogere rentes.
Welke het meest ideaal zijn voor korte leningen weet ik niet uit m'n hoofd, ik laat autoinvest zelf kiezen met leningen tot enkele jaren.

VirtualDJ 2024 - Fast Image Resizer - Instagram

• Pistachenootje
@sweetdude hier kan je wat terugvinden over de diverse Russische connecties: https://robo.cash/about

• Pistachenootje
sweetdude schreef op donderdag 21 september 2023 @ 19:15:
[...]
Maar aangezien ze onder een kroatische bank licentie draait denk ik dat het wel meevalt.
Waar heb je dat gelezen?

Ik lees dit op de website: "Robocash is not regulated under any financial services license. When you invest on Robocash, you buy claim rights for loan receivables and investments in loan receivables are subject to risks. We advise diversifying investments and carefully evaluating the risks."
https://robo.cash/questions/income

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Diversificatie binnen p2p lending is lastig. Er zijn weinig volwassen platformen en LO's die langdurig goede resultaten neer zetten, waarbij er genoeg waarborgen zijn om te investeren. Dat maakt breed diversificeren door veel platformen en LO's te omarmen lastig omdat je daarmee meer risico binnenharkt dan gewenst.

Zelf zit ik nog met een deel lange termijn vastgoed via Rendity (Oostenrijk en Duitsland). En heb daarbij ook nog gekeken naar Röntgen (Litouwen), Nordstreet (Litouwen), Bergfürst (Duitsland) en Exporo (Duitsland). Uiteindelijk meer getrokken door het aanbod in Oostenrijk van Rendity (kwa type opzet, persoonlijk contact met een Oostenrijker op vastgoed gebied niet gerelateerd aan Rendity, en meer midden Europees). Ik ben alleen wel wat minder te spreken over de projecten waar problemen zijn ontstaan, daar is wel regelmatige communicatie over (herfinancieringspogingen, andere verkoopstrategieën, etc.) maar het daadwerkelijk vorderen van de schuld wordt tot zo ver vooruit geschoven. Wel zou er 4% extra rente over de vertraging worden gerekend (ervan uitgaande dat er wordt betaald). Mijn oudste nog openstaande project zou in maart 2022 afgelost worden, de volgende in april 2022. Het zijn er tot nu toe 4 op een totaal van 32 projecten.

Op deze pagina ( https://thecrowdspace.com/platforms ) .staat een enorm overzicht met voornamelijk Europese platformen. Het is de vraag welke daar goed uitkomen rollen, zowel op de lange termijn als ook voldoende rendementen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaan
Goed om rekening mee te houden, maar ik zie wel dat er bij Robocash al direct een stuk sneller leningen worden opgekocht dan bij Peerberry, waar geld een aardige tijd ongebruikt kan blijven staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Over RoboCash, de originele RoboCash Group is/was inderdaad Russisch. Net zoals hun voornaamste entiteit Zaymer een LO op de Russische markt (die weer niet onder de groep valt maar op zichzelf staat). Maar met het opzetten van hun activiteiten en entiteiten buiten Rusland zijn deze ondergebracht onder de holding entiteit die men heeft opgezet in Singapore. Er is buiten een aantal management personen met de Russische nationaliteit en wat administratief werk dat is (of was) ondergebracht bij de Russische entiteiten geen ondergeschiktheid aan het bedrijf in Rusland. Het RoboCash platform is een entiteit in Kroatië en die valt weer onder de holding in Singapore. Die heet tegenwoordig niet meer RoboCash maar Una Financial.

Lars van een Duits blog over p2p investeren heeft eind 2021 een bezoek gebracht aan de entiteiten in Rusland en daar ook gesproken met het management (en ja dat is een lange zit om alles te kijken, maar als ik het goed heb wordt hier daar duidelijkheid overgegeven).
YouTube: P2P Kredite aus Sibirien? (Robocash P2P Lifestyle Part 1/7)
YouTube: P2P Kredit aufnehmen bei Zaymer (Robocash P2P Lifestyle Part 2/7)
YouTube: Interview-Highlights aus Kemerovo (Robocash P2P Lifestyle Part 3/7)
YouTube: Diese Menschen verwalten dein Geld! (Robocash P2P Lifestyle Part 4/7)
YouTube: P2P Kredite Interview aus Nowosibirsk (Robocash P2P Lifestyle Part 5/7)
YouTube: Blick in die Zukunft der P2P Plattform (Robocash P2P Lifestyle Part ...
YouTube: Darum ist Robocash erfolgreich! (Robocash P2P Lifestyle Part 7/7)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaan
Qwerty-273 schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 15:36:
Over RoboCash, de originele RoboCash Group is/was inderdaad Russisch. Net zoals hun voornaamste entiteit Zaymer een LO op de Russische markt (die weer niet onder de groep valt maar op zichzelf staat). Maar met het opzetten van hun activiteiten en entiteiten buiten Rusland zijn deze ondergebracht onder de holding entiteit die men heeft opgezet in Singapore. Er is buiten een aantal management personen met de Russische nationaliteit en wat administratief werk dat is (of was) ondergebracht bij de Russische entiteiten geen ondergeschiktheid aan het bedrijf in Rusland. Het RoboCash platform is een entiteit in Kroatië en die valt weer onder de holding in Singapore. Die heet tegenwoordig niet meer RoboCash maar Una Financial.

Lars van een Duits blog over p2p investeren heeft eind 2021 een bezoek gebracht aan de entiteiten in Rusland en daar ook gesproken met het management (en ja dat is een lange zit om alles te kijken, maar als ik het goed heb wordt hier daar duidelijkheid overgegeven).
YouTube: P2P Kredite aus Sibirien? (Robocash P2P Lifestyle Part 1/7)
YouTube: P2P Kredit aufnehmen bei Zaymer (Robocash P2P Lifestyle Part 2/7)
YouTube: Interview-Highlights aus Kemerovo (Robocash P2P Lifestyle Part 3/7)
YouTube: Diese Menschen verwalten dein Geld! (Robocash P2P Lifestyle Part 4/7)
YouTube: P2P Kredite Interview aus Nowosibirsk (Robocash P2P Lifestyle Part 5/7)
YouTube: Blick in die Zukunft der P2P Plattform (Robocash P2P Lifestyle Part ...
YouTube: Darum ist Robocash erfolgreich! (Robocash P2P Lifestyle Part 7/7)
Thanks, erg interessant.

Het werkt vrij simplistisch, robocash. Het aanmaken van een portfolio heeft maar weinig mogelijkheden, en werkt niet erg top, niet alleen de schuifjes zelf of de vakjes om dagen/bedragen/percentages in te geven doen soms rare dingen, maar zelfs als ik een max loan term van bijv. 100 dagen instel, zie ik dat er toch opeens automatisch leningen van 720 dagen worden aangekocht. Lekker dan...
Het aanbod is er flink groter peerberry, maar ik wordt niet vrolijk van investeringen die ver buiten m'n specificaties vallen, vandaar dat ik er niet happig op ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winiustyco
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 23:04
thaan schreef op donderdag 21 september 2023 @ 17:09:
[...]

Ai, ja dat is precies wat ik niet zoek.

Lastig, dan kom je toch eigenlijk weer terug bij Mintos als het grootste & meest stabiele platform.
En daar heb ik eigenlijk al meer op staan dan ik op 1 platform wil hebben, het hele idee is juist om wat te diversificeren..
Tot dusver is mijn ervaring met mintos erg goed, behalve een kleine hick up waarbij ik een auto invest met -20% discount aan had laten staan die toen in revo technology is gevlogen met wat vrijgekomen geld. Van mijzelf heb ik nooit geïnvesteerd in Russische LO's , maar wel in Kazachstan(IDF Eurasia), Delfingroup, Mozipo Group, Eleving group, Creditstar, Planet42.
IDF Eurasia en Creditstar hebben een hele tijd hoge bedragen pending payments gehad, maar dit lijkt nu weer helemaal opgelost.
In ieder geval is mijn ervaring met mintos tot dusver vele malen beter dan het voormalige Funding Circle tot nog toe. Via Mintos momenteel 14,66% hier sinds 2019 en Funding Circle heeft mij achtergelaten met een rendement van 7,5% na het afsluiten van particuliere investeerders.
In het box 3 topic bleek ook dat er een andere tweaker was die beweert dat de rentes via junk bonds beter en betrouwbaarder zijn dan via Mintos, al heb ik de huidige bonds van Credit Star, Planet42 en Mozipo nog niet kunnen vinden met meer dan de 17,5 en 16% waarvoor ik de meesten heb gekocht.
Meestal hanteer ik de strategie dat we voor de hoogte rente gaan totdat een LO 20% van het portfolio uitmaakt en alles eruit gooien zodra de pending payments oplopen tot boven de 5% bij mijn twee wekelijkse check up en dit werkt vooralsnog redelijk goed om schade enigszins te beperken. Wel vraag ik mij ook af of junk bonds op de reguliere markt van de beurs net zo prijsneutraal verkopen als op Mintos. Bij Mintos heb ik het gevoel dat de auto invest en auto strategieën altijd nog wel iets opkopen als je het gehele portfolio met een +1.9/+3.9% premium te koop zet namelijk.
Iemand anders hier nog ervaringen met betere strategieën en zijn er eventueel ook nog andere platformen waar echt goede ervaringen mee zijn? Over andere platformen lees ik toch ook negatieve dingen af en toe(zoals robocash/estateguru).
Verder koop ik al mijn leningen los van een oude voormalige discount strategie in corona handmatig, misschien ben ik wat dat betreft iets te fanatiek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Na grote fouten in de kwaliteitscontrole die leidden tot bar slechte resultaten en het invoeren van een 1 euro fee voor het opnemen van geld komt EstateGuru nu met iets nieuws: maandelijkse kosten. 8)7
The monthly fee will be 0.05% (e.g., €0.5 for every €1000) of the principal balance on performing loans and is only applicable to investors who receive returns within the given month on their outstanding performing principal. In other words, the fee only applies when you are earning returns from loans. Investors with larger portfolios, with performing principal of €100 000 or more, will be subject to the AUM fee calculation on equal terms with all other investors, but under no scenario can the monthly fee exceed a fee cap of €50.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Bij Income Marketplace wisselen de CEO en COO van hun huidige invulling van hun rol. Zoals het wordt verwoord is dat door de groei van het platform en dat de huidige CEO (Kimmo) zichzelf wilt richten op een aantal taken en niet daarbij de volledige CEO rol wilt/kan dragen. Die wordt bij de huidige COO (Lavrenti) neergezet.

Van een mailing en de Telegram groep, de website zal nog bijgewerkt moeten worden.
We are excited to announce that Lavrenti Tsudakov has been promoted from COO to Director and CEO of Income Company (Getincome.com).

Kimmo Rytkönen, the current founder and CEO, will be focusing on an active founder position with a focus on new partnerships, regulatory license applications, and the next funding round of the company

Lavrenti has been supporting the Income Company for two years, and during that time, he has proven himself to be a highly effective individual with a strong track record of execution. His support has played a key role in the company's rapid growth, and he is well-positioned to lead Income into its next phase of growth. 

Kimmo is an accomplished and experienced leader who has built Income Company and its team from the ground up. He is a strong believer in the company's mission and values and is committed to helping the company achieve its full potential. In his new role, Kimmo will be able to focus on the areas where he can have the biggest impact on the company's strategy and growth, such as new partner onboardings, regulatory license applications, and the successful execution of the next funding round.

We are confident that Lavrenti and Kimmo are the best team to lead Income and the team into its next phase of growth. We are excited to see what the future holds for the company, and we appreciate your support as we continue to grow and Innovate. 

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaan
winiustyco schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 18:01:
[...]

Tot dusver is mijn ervaring met mintos erg goed, behalve een kleine hick up waarbij ik een auto invest met -20% discount aan had laten staan die toen in revo technology is gevlogen met wat vrijgekomen geld. Van mijzelf heb ik nooit geïnvesteerd in Russische LO's , maar wel in Kazachstan(IDF Eurasia), Delfingroup, Mozipo Group, Eleving group, Creditstar, Planet42.
IDF Eurasia en Creditstar hebben een hele tijd hoge bedragen pending payments gehad, maar dit lijkt nu weer helemaal opgelost.
In ieder geval is mijn ervaring met mintos tot dusver vele malen beter dan het voormalige Funding Circle tot nog toe. Via Mintos momenteel 14,66% hier sinds 2019 en Funding Circle heeft mij achtergelaten met een rendement van 7,5% na het afsluiten van particuliere investeerders.
In het box 3 topic bleek ook dat er een andere tweaker was die beweert dat de rentes via junk bonds beter en betrouwbaarder zijn dan via Mintos, al heb ik de huidige bonds van Credit Star, Planet42 en Mozipo nog niet kunnen vinden met meer dan de 17,5 en 16% waarvoor ik de meesten heb gekocht.
Meestal hanteer ik de strategie dat we voor de hoogte rente gaan totdat een LO 20% van het portfolio uitmaakt en alles eruit gooien zodra de pending payments oplopen tot boven de 5% bij mijn twee wekelijkse check up en dit werkt vooralsnog redelijk goed om schade enigszins te beperken. Wel vraag ik mij ook af of junk bonds op de reguliere markt van de beurs net zo prijsneutraal verkopen als op Mintos. Bij Mintos heb ik het gevoel dat de auto invest en auto strategieën altijd nog wel iets opkopen als je het gehele portfolio met een +1.9/+3.9% premium te koop zet namelijk.
Iemand anders hier nog ervaringen met betere strategieën en zijn er eventueel ook nog andere platformen waar echt goede ervaringen mee zijn? Over andere platformen lees ik toch ook negatieve dingen af en toe(zoals robocash/estateguru).
Verder koop ik al mijn leningen los van een oude voormalige discount strategie in corona handmatig, misschien ben ik wat dat betreft iets te fanatiek
Thanks, had dit eerder gezien maar interessant om je strategie te lezen.
Juist dat Mintos goed automatisch werkt is wat me naar Mintos trekt, ik doe er zo af en toe wat handmatige aankopen, maar zo minimaal mogelijk.

Robocash wil ik weer afscheid van nemen, dat vind ik voor geen meter werken, dus dat is even de leningen uitzitten. Peerberry is het aanbod maar minimaal, hopelijk wordt dat beter met hun aankondiging van deze week (leningen in Mexico/Tanzania/Nigeria/Colombia/Zuid Afrika).

Zijn er nog mensen die Esketit gebruiken en dat kunnen vergelijken met Mintos/Peerberry/Robocash?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winiustyco
thaan schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 18:21:
[...]

Thanks, had dit eerder gezien maar interessant om je strategie te lezen.
Juist dat Mintos goed automatisch werkt is wat me naar Mintos trekt, ik doe er zo af en toe wat handmatige aankopen, maar zo minimaal mogelijk.

Robocash wil ik weer afscheid van nemen, dat vind ik voor geen meter werken, dus dat is even de leningen uitzitten. Peerberry is het aanbod maar minimaal, hopelijk wordt dat beter met hun aankondiging van deze week (leningen in Mexico/Tanzania/Nigeria/Colombia/Zuid Afrika).

Zijn er nog mensen die Esketit gebruiken en dat kunnen vergelijken met Mintos/Peerberry/Robocash?
Ik begrijp dat automatisch aantrekkelijk is, maar aan het begin heeft zo'n standaard strategie me eens in Akulaku geparkeerd en heb ik die ternauwernood op tijd terug kunnen halen voordat ze suspended werden. Het idee dat Mintos je zomaar kan parkeren en totaal niet in zou grijpen vond ik niet prettig en verder is beleggen en investeren ook een passie van mij en heb ik Finance gestudeerd, dus ik vind het ook oprecht leuk om als hobby mee bezig te zijn en vorige maand mijn hoogste rendement op Mintos ooit genoteerd, we gaan proberen dat deze maand weer te doen natuurlijk.
We noteren nu overall op Mintos 14,8%.
Verder is daarnaast Funding Circle definitief afgesloten met een sluitingsrendement van 8,6%, Funding Circle heeft het laatste restant opgekocht en 12% voor afgeboekte leningen betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaan
winiustyco schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 19:33:
[...]

Ik begrijp dat automatisch aantrekkelijk is, maar aan het begin heeft zo'n standaard strategie me eens in Akulaku geparkeerd en heb ik die ternauwernood op tijd terug kunnen halen voordat ze suspended werden. Het idee dat Mintos je zomaar kan parkeren en totaal niet in zou grijpen vond ik niet prettig en verder is beleggen en investeren ook een passie van mij en heb ik Finance gestudeerd, dus ik vind het ook oprecht leuk om als hobby mee bezig te zijn en vorige maand mijn hoogste rendement op Mintos ooit genoteerd, we gaan proberen dat deze maand weer te doen natuurlijk.
We noteren nu overall op Mintos 14,8%.
Verder is daarnaast Funding Circle definitief afgesloten met een sluitingsrendement van 8,6%, Funding Circle heeft het laatste restant opgekocht en 12% voor afgeboekte leningen betaald.
Ik lees dat Akulaku inderdaad suspended was, maar alles wel teruggehaald is door Mintos.
Maar dat is een risico wat je net zo goed loopt als je handmatig investeert: dan kan er immers ook een LO busten waardoor je in de shit zit. Of dat nou automatisch gaat of handmatig, dat is nou eenmaal een risico dat we lopen op deze platformen, maar inderdaad: met handmatig aankopen kun je er wat specifieker in zijn.

Alleen zijn er op PeerBerry zo weinig leningen beschikbaar, dat ik nu naar Esketit zit te komen om erbij te doen, want ik vind het zonde dat geld zo lang beschikbaar blijft op Peerberry (zelfs in een combi van automatisch + manual investments). Heb je ervaring met Esketit of nog een alternatief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winiustyco
thaan schreef op maandag 6 november 2023 @ 13:45:
[...]

Ik lees dat Akulaku inderdaad suspended was, maar alles wel teruggehaald is door Mintos.
Maar dat is een risico wat je net zo goed loopt als je handmatig investeert: dan kan er immers ook een LO busten waardoor je in de shit zit. Of dat nou automatisch gaat of handmatig, dat is nou eenmaal een risico dat we lopen op deze platformen, maar inderdaad: met handmatig aankopen kun je er wat specifieker in zijn.

Alleen zijn er op PeerBerry zo weinig leningen beschikbaar, dat ik nu naar Esketit zit te komen om erbij te doen, want ik vind het zonde dat geld zo lang beschikbaar blijft op Peerberry (zelfs in een combi van automatisch + manual investments). Heb je ervaring met Esketit of nog een alternatief?
Ik zeg niet dat dat risico er niet was, maar ik had toen het 'geluk' dat ik toevallig eens mijn portfolio rondkeek en zag dat het erg slecht ging met de pending payments van akulaku. De reden dat ik toen alles direct terug kon halen voor 80 of 90% was omdat ik dat zelf op tijd doorhad. Ja, het is goedgekomen met Akulaku uiteindelijk en ik heb over de resterende 10/20% gewoon netjes rente en aflossing gehad, maar ik wil niet in de situatie komen dat ik afwachtend in een loan originator mag gaan zitten totdat zij de boel weer netjes opgeruimd hebben(mits ik dit zelf kan voorkomen, en ja ik weet dat dit een risico is, maar als ik het zou kunnen voorkomen dan graag). Als je dagelijks/tot elke 2 weken actief bezig bent met de pending payments en elke week tenminste voor de grootste lo's in jouw portfolio bekijkt hoe het ervoor staat kan je direct beginnen het portfolio (deels) te verkopen zodra de pending payments de lucht inschieten. Als je wacht totdat ze suspended worden kan je werkelijk waar niets meer veranderen dan afwachten.

[ Voor 3% gewijzigd door winiustyco op 06-11-2023 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

ESTO is een betalingsverwerker en leningverstrekker opgericht in 2017 en sinds 2019 bieden ze leningen aan via Mintos. De beoordelingen op zowel Mintos als ExploreP2P zijn goed. ESTO start in December via Crowdcube met het ophalen van kapitaal. Wellicht kan dat interessant zijn voor een enkeling in dit topic.
ESTO provides omni-channel shopping and financing solutions to ca. 500,000 users and 4,500 point-of-sales in the Baltics. The company is profitable since 2019, has generated €475+ mln GMV, €50+ mln revenue and €20+ mln EBITDA cumulatively since 2017. Join ESTO as we scale our proven payment & shopping solutions across the EU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joel22
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 12:29
Ik kon het niet zo snel achterhalen, daarom hier maar even. Wordt het rendement van de rente op een peer to peer lening door de belasting gezien als beleggen of als spaargeld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mdlaat
Joel22 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 11:12:
Ik kon het niet zo snel achterhalen, daarom hoer maar even. Wordt het rendement van de rente op een peer to peer lening door de belasting gezien als beleggen of als spaargeld?
Als belegging (en daarom vaak niet meer interessant vanwege de VRH).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• namliam_eht
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 15:25
Joel22 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 11:12:
Ik kon het niet zo snel achterhalen, daarom hoer maar even. Wordt het rendement van de rente op een peer to peer lening door de belasting gezien als beleggen of als spaargeld?
Formeel is het antwoord, geen van beide, aangezien rendement of rente niet belast wordt in Nederland.

Het vermogen dat belegd / geinvesteerd is in peer to peer daar in tegen wordt wel als beleggen gezien.
Dus... o.a. Bridgefund met hun fantastische "tot 5,25% rendement" waar nog 2% VRH vanaf moet met alle bijbehorende risico's kunnen mooi de boom in zolang je zo goed als risicoloos en bijna 0% VRH voor 4% deposito's kan openen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
mdlaat schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 12:31:
[...]

Als belegging (en daarom vaak niet meer interessant vanwege de VRH).
Genoeg goede leningen waar je 11-12% op kan krijgen. Ook na aftrek 2% nog interessant imo. Natuurlijk wel wat risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Opperpanter2 schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 18:06:
Begint een aardig shitshow te worden bij Reinvest24. Zag vandaag dat Kirsan (de probleempartij) nu zelf een persbericht naar buinte heeft gebracht en een Telegram kanaal heeft opgezet voor de crowdfunders: https://www.kirsan.ch/pos...oup-strategic-partnership
Reinvest24 gaat meerdere blogs wijden aan de huidige toestand van de problematiek met de projecten van Kirsan in Moldavië.
Since March of 2023 we have been in legal recovery process with all Kirsan related projects in Moldova. We have currently 7 legal cases ongoing in Moldova, with one purpose, to recover the loans and serve justice for our investors.

Our communication on these legal matters has not been very open, as there has been a risk, that making them public could potentially harm these processes. Our priority has always been to do everything we can to recovery our investors funds, even if it comes with the cost of harming the reputation of Reinvest24 platform.

As we have communicated earlier, once we get to a certain stage with these legal process, we will be providing all the details. The good news is that we are now able to start more open communication on the legal recovery processes. Transparency has always been our goal and we want you to know every detail. Therefore we are not only providing our view on this situation, but also the court documents, so that everyone who wants to develop their own independent opinion on this situation can deep dive into those documents.

We will be publishing a series of articles in our blog case by case. Starting with the biggest legal case that involves Metropolis SRL, who is the borrower for 3 projects in Moldova (4D, 4A, Business Apartments), that amounts more than half of the total principal amount (over 3m EUR). Keep in mind that this article is not yet final, and we will continue to update it frequently based on the developments with these legal matters.
De eerste gaat over de gang van zaken met Metropolis City S.R.L.
https://blog.reinvest24.c...-legal-case-update-kirsan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
Het is daar flink moddergooien. Ik ken Kirsan verder niet, maar Reinvest24 komt niet echt capabel over. Al hun spaanse projecten zijn ook al een eeuwigheid achter op schema. Door mismanagement in Spanje geven ze aan. De business loan aan Interchem is ook te laat en gaat legal recovery in. Dus ongeveer alles is te laat of in legal recovery. Voor die business loan vragen ze nu €50.000 aan de crowdfunders om te legal actions op te starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joel22
namliam_eht schreef op woensdag 6 december 2023 @ 09:11:
[...]

Formeel is het antwoord, geen van beide, aangezien rendement of rente niet belast wordt in Nederland.

Het vermogen dat belegd / geinvesteerd is in peer to peer daar in tegen wordt wel als beleggen gezien.
Dus... o.a. Bridgefund met hun fantastische "tot 5,25% rendement" waar nog 2% VRH vanaf moet met alle bijbehorende risico's kunnen mooi de boom in zolang je zo goed als risicoloos en bijna 0% VRH voor 4% deposito's kan openen.
Dat dus! Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Qwerty-273 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 13:33:
In mijn optiek is de uitvoering van de schuldvordering een steeds belangrijker punt geworden voor het selecteren van platformen en de vormen van leningen / projecten die worden aangeboden.
[...]
Om een ander vastgoed platform te pakken als voorbeeld. Bij Rendity lopen veel van de projecten eigenlijk zonder (weinig) vertraging tot een succesvol einde. Maar ik heb een 4 tal projecten waar al een behoorlijke vertraging in zit, de langste vertraging is momenteel 1 jaar en 2 maanden. Nu komen er wel updates over de stappen die de lener maakt, maar het afdwingen van de betaling via een juridische weg heb ik nog niet terug gezien.
Om hier nog een update over te plaatsen aan het eind van dit jaar. Rendity hobbelt met de goed lopende projecten door. Maar de projecten waar de leningnemer tegen problemen is aangelopen liggen eigenlijk kwa voortgang / terugbetaling stil. Er zijn regelmatige (eens per x maanden) updates (herfinancieringspogingen, andere verkoopstrategieën, etc.) maar het daadwerkelijk vorderen van de schuld wordt tot zo ver vooruit geschoven. Wel zou er 4% extra rente over de vertraging worden gerekend (ervan uitgaande dat er uiteindelijk wordt betaald), dat is bij één project met een vertraging van enkele maanden ook inderdaad doorgevoerd. Je tast alleen wel compleet in het duister wanneer vertraagde projecten iets zullen opleveren.

Bij het oudste project (originele geplande aflossing in maart 2022) is de laatste status (november 2023) dat er nog 4 woningen/appartementen te koop staan, een jaar geleden (december 2022) waren dat er nog 7. Er zit dus wel een voortgang in de verkoop, maar dat is wel erg langzaam. Het lijkt er bovendien op dat de Rendity lening zo laat mogelijk wordt afgelost in tegenstelling tot de banklening die men ook voor dit project is aangegaan - waarschijnlijk komt dat door de mildere houding van Rendity ten opzicht van de bank.
(als toevoeging de bouwer van het project, EL-CO, heeft wel financiële problemen opgelopen, die vervolgens ook weer gladgestreken zijn - https://www.immoseven.at/...n-an-der-donau.html?v=595 en een blog van de "concurrent" https://www.dagobertinves...ents-in-gefahr-el-co.html )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q12-OKtdEUZYhUqSLBIbwqin_iQ=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/9fyOCGOPo2D1lA2qqjxMlRx7.png?f=fotoalbum_medium

[ Voor 7% gewijzigd door Qwerty-273 op 11-12-2023 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
Mooie nieuwe update vanuit Kirsan over Reinvest24. 🔥🎇🧨

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

AvaFin, het moederbedrijf van het platform Esketit en de leningverstrekker voorheen bekend als Creamfinance, heeft (of eigenlijk een aandeelhouder daarvan) een meerderheidsbelang verkocht aan Capitec een grote Zuid-Afrikaanse bank. Men was al houder van 40.66% (aangekocht in 2017) van de onderneming maar dat is nu uitgebouwd naar 97.69%. De volgende motivatie wordt daar aan meegegeven:
“Acquiring a controlling stake in Avafin is a strategic opportunity to diversify our income sources and build on our experience in foreign markets. Our internationalisation approach is measured and controlled. Rather than acquiring large businesses or pursuing new banking licenses, which can be costly and time-consuming, we have identified Avafin as an ideal partner – a small, agile credit business with exposure to multiple markets, strong credit principles, and a high-potential management team.”
Het lijkt er voor alsnog niet op dat het aanbod van AvaFin of Esketit zal veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brainstorm86
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12:18
Zit er iemand hier in de grupeer Armada rechtzaak die met mij iets kan delen over de voortgang? Ik was helaas te laat met aanmelden, ben erg benieuwd of er een verwachting is dat er nog wat geld terugkomt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
Iemand ervaring met https://ucgtrust.com/
Strict genomen wellicht geen p2p lending...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Ooit een pareltje van de finfluencers en bloggers, ook een pareltje op papier vanwege de hoge vergoedingen (wat direct voorzichtigheid zou moeten oproepen). Crowdestor heeft een update uit gegeven over de huidige situatie van de projecten. Als je tussen de regels doorleest is het, of afbetaald of staat in de rij voor een juridisch traject. Er lijkt weinig wat doorloopt op de oorspronkelijke afgesproken termijnen. In de categorie solution in progress zitten ook de projecten waar goede communicatie over heen en weer is betreffende herstructureringen etc. Het is dan nog maar de vraag of die (eventueel rooskleurige inschatting) terecht zal blijken te zijn.
To provide a more comprehensive view of the overall portfolio performance, we have categorized and evaluated projects based on their current status and progress towards resolution. Therefore, we present you an overview of all projects/borrowers categorized into five distinct statuses, each indicating the current phase in the recovery process.

We hope this classification offers a greater insight into the portfolio performance, both historical and future, and the statuses of individual projects, helping you better understand the progress being made.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_PHgWhhF6_EPtMkiCicMLEiiGBs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vK2tnFPxnSkMRZFimPwufV26.jpg?f=fotoalbum_large
Please see an explanation of each status type:

Repaid - “Statuses by monetary amounts” chart includes repaid principal and interest. “Statuses by borrower count” chart shows the number of borrowers with repaid projects”

Solution in progress - active efforts are being made to address the delinquency and projects are under resolution. The borrowers remain responsive in communication and are optimistic about concluding the projects. Time is given to restructure/resolve projects leading to a repayment.

Under assessment - recovery strategies are being developed, and potential recoverable amounts are being evaluated. Projects are actively being assessed for the most suitable recovery pathway with the aim of restoring the loan to good standing. As the solutions become clearer and more defined, projects may transition either to the "Solution in progress" or "Pre-litigation phase"

Pre-litigation phase - projects that are being prepared for legal action. The necessary steps for the legal proceeding initiation are being taken.

Court/Insolvency/Bailiff - legal proceedings, such as court actions or insolvency proceedings, have been initiated and enforcement actions may be carried out by bailiffs, insolvency administrators or other authorized parties to recover outstanding amounts. The resolution of the loan situation is no longer within the control of the CROWDESTOR. The outcome is largely determined by decisions and processes of the legal system, and the platform's role may be limited to complying with legal requirements or providing necessary documentation or information as requested.
Een gespecificeerde lijst van alle nog openstaande projecten en in welke fase ze zitten, staat hier:
https://crowdestor.com/uploads/Project_statuses_list.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:14

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Vraagje, ik lees hier in dit topic eindelijk wat alternatieven voor GeldVoorElkaar. Ik stop al een paar jaar naar tevredenheid af en toe hier wat in, en was wat op zoek naar een tweede of derde partij aangezien GVE ook niet elke maand een interessant aanbod heeft.

Wat ik hier echter lees is wel nog her en der wat zorgen en twijfels over de stabiliteit, zekerheid van terugkrijgen v.h. geld et cetera. Ook doordat vele namen die hier in dit topic genoemd worden Europese of zelfs Russische partijen zijn.

Mijn vraag is dus eigenlijk wat zijn nu, 6-7 jaar na de topicstart, de interessante partijen die een leuk rendement bieden maar aan de andere kant ook relatief zeker en veilig zijn zoals GeldVoorElkaar dat ook is? Alvast bedankt!

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
@DeNachtwacht enkele mensen hier zijn redelijk tevreden met Mintos maar doe goed je eigen onderzoek. Dit soort leningen zijn meestal niet zo veilig, ik vermoed dat hetzelfde geldt voor GVE. Dat ze een redelijk track record hebben hoeft niet veel te zeggen over het werkelijke risico dat je loopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Opperpanter2
Mintos heb ik juist zeer slechte ervaringen mee. Bij aanmelden is voor je het weet al je geld belegd in langlopende leningen waar je niet meer vanaf kan. Meeste is nu ook in default gegaan en al n jaar aan t wachten op rechtszaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Ik zag op de site ook niet direct iets vergelijkbaars als geld voor elkaar. Ik vind het mooie daar dat je gewoon zelf in allerlei kleine bedrijfjes die je wel aanstaan wat geld kan doen. Zorgt ook meteen voor goede diversificatie zodat het risico spreidt. Hoewel je natuurlijk wel relatief veel restaurants, over te kopen boten (waarom? ;) ) en vastgoedaankopen ziet daar. Ik zit er nu 3 jaar naar volle tevredenheid op, maar zodra je een landelijke recessie krijgt en dit soort spul instort is er natuurlijk wel een risico. Vandaar dat ik wel benieuwd was naar alternatieven. Invesdor zit ik nu ook op, die biedt soms wel wat leuks, en ook veelal goede doelen, maar hun aanbod is beperkter (eens per 2-3 maanden staat er weer eens wat bij).

Mochten mensen nog interessante (liefst Nederlandse / onder EU regels vallende) partijen kennen hoor ik het graag i.i.ig.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Opperpanter2
Duurzaaminvesteren en Invesdor ben ik ook happy mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
DeNachtwacht schreef op zondag 21 april 2024 @ 18:53:
Ik zag op de site ook niet direct iets vergelijkbaars als geld voor elkaar. Ik vind het mooie daar dat je gewoon zelf in allerlei kleine bedrijfjes die je wel aanstaan wat geld kan doen. Zorgt ook meteen voor goede diversificatie zodat het risico spreidt. Hoewel je natuurlijk wel relatief veel restaurants, over te kopen boten (waarom? ;) ) en vastgoedaankopen ziet daar. Ik zit er nu 3 jaar naar volle tevredenheid op, maar zodra je een landelijke recessie krijgt en dit soort spul instort is er natuurlijk wel een risico. Vandaar dat ik wel benieuwd was naar alternatieven. Invesdor zit ik nu ook op, die biedt soms wel wat leuks, en ook veelal goede doelen, maar hun aanbod is beperkter (eens per 2-3 maanden staat er weer eens wat bij).

Mochten mensen nog interessante (liefst Nederlandse / onder EU regels vallende) partijen kennen hoor ik het graag i.i.ig.
Heb je nog een voorkeur voor een bepaald thema?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

D_Jeff schreef op zondag 21 april 2024 @ 19:56:
[...]

Heb je nog een voorkeur voor een bepaald thema?
Duurzaamheid is leuk (met name daarom bij Invesdor belandt) maar het gaat me vooral om relatief zekere/veilige startups of kapitaalinjecties om in te investeren, sowieso zijn startups al risicovoller dus de grenzen hier wil ik zeker niet opzoeken. Verder heb ik niet direct harde voorkeuren.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigf00t
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:51
Misschien staat hier iets voor je tussen: https://p2pmarketdata.com...erlands/?is_licensed=true

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
DeNachtwacht schreef op zondag 21 april 2024 @ 20:13:
[...]

Duurzaamheid is leuk (met name daarom bij Invesdor belandt) maar het gaat me vooral om relatief zekere/veilige startups of kapitaalinjecties om in te investeren, sowieso zijn startups al risicovoller dus de grenzen hier wil ik zeker niet opzoeken. Verder heb ik niet direct harde voorkeuren.
Met deze omschrijving zou ik je eigenlijk willen doorsturen naar het spaartopic. Duurzaamheid is een topic waar weinig rendement te vinden is en start-up met bestaanszekerheid zijn vrijwel altijd opgekocht door grote namen (waardoor je verwachtte rendement voor de langer termijn nog wel eens tegen kan vallen)

Om een andere categorie eens een kans te geven: REITS
REITS heb je in de vorm van een maandelijks divined uitkerend aandeel/fonds tot vastgoedlening (in crowdfunding) om een compleet gebouw/huizenblok te bouwen. Daarbij gaat de risicofactor van "gematigd" naar "extreem"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Ik doe ook een mix van sparen, beleggen (ETF) en dus wat crowdfunding, probeer het zo netjes mogelijk te spreiden dus vandaar ook de vraag weer wat andere p2p aanbieders. Dank voor de suggesties, ik zal er eens induiken.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_MKZ
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 16:42
Ik zag ook dat je kan inversteren in jopen bier. https://www.jopenbier.nl/investeren-in-jopen/

Hier al iemand onderzoek naar gedaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
mr_MKZ schreef op zondag 21 april 2024 @ 22:03:
Ik zag ook dat je kan inversteren in jopen bier. https://www.jopenbier.nl/investeren-in-jopen/

Hier al iemand onderzoek naar gedaan?
Als TS-er van het huidige beleggingstopic zeg ik: die mag naar de overkant

In de folder staat heel duidelijk certificaten van aandelen, met eventuele dividenduitkering (vanaf 2 jaar bezit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdlaat
Op fok worden GvE en alternatieven, alsmede de individuele leningen van die partijen actief besproken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Ik zag op de site ook niet direct iets vergelijkbaars als geld voor elkaar. Ik vind het mooie daar dat je gewoon zelf in allerlei kleine bedrijfjes die je wel aanstaan wat geld kan doen.
Een vergelijkbaar platform is October, maar net zoals bij GvE is de geboden rentevergoeding uitermate laag ten opzichte van het risico dat dit type projecten lopen. Eigenlijk zou je niet als eerste naar de rentevergoedingen moeten kijken, maar vooral ook naar de historische schuldvorderingen en of die succesvol (volledig, deels of niet) zijn doorlopen. Zeker met nieuwkomers (of platformen waar nog weinig tot geen issues zijn geweest) is het zeer lastig in te schatten hoe dat loopt.

Als voorbeeld, Income Marketplace stipte juist op dit punt de strategie aan dat hun constructie in tegenstelling tot de standaard constructie van Mintos (bij naam genoemd) direct zou kunnen ingrijpen op het moment dat er problemen zouden ontstaan bij een leningverstrekker. Zodat er geen impact en vertragingen voor de investeerder zouden zijn. Echter toen de eerste problemen opdoken bij bijvoorbeeld leningverstrekker ClickCash eind 2022, bleek dat die marketing taal weinig betekende in de praktijk. Die zaak loopt nog steeds door.
https://getincome.com/blo...-suspended-from-listings/
(En ook de betalingsproblemen van leningverstrekker Vivus op hetzelfde platform kan je in dit zelfde licht zien https://getincome.com/blo...issues-and-dfis-response/ )

Zelf ben ik tevreden over Mintos, wat minder over Moncera (weinig tot geen aanbod sinds een tijd), en een stuk minder over Rendity (vastgoed in voornamelijk Oostenrijk maar ook Duitsland, er wordt erg afwachtend geacteerd bij projecten die zich niet houden aan de afgesproken datums met grote vertragingen tot gevolg - waarbij er meer twijfel onstaat of het überhaupt afbetaald zal worden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Wat verder nog leuk is aan Mintos is dat je beleggerscompensatiestelsel hebt tot 20k. Hoeveel je daar in de praktijk aan gaat hebben moet nog blijken maar het is onder dit soort platformen vrij uniek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Het wordt deels een rant deels een update over ontwikkelingen in het Oostenrijkse vastgoed hoekje. Ik stip het platform wel vaker aan, Rendity, waarop je in (nieuw) vastgoed kan beleggen in Oostenrijk. Dat vaak een kleine lening in een groter project voor nieuwbouw of bestaande bouw uit te breiden met extra ruimte (verbouwen zolder naar appartementen als voorbeeld). De meeste projecten hebben een groot deel van de financiering via traditionele banken lopen, en vervolgens wordt een kleiner deel via Rendity geworven. Je staat als investeerder dan wel verder achter de belastingdienst en banken in de rij van schuldeisers.

Hoewel het over het algemeen soepel verloopt, al zijn er wel een handvol projecten die veel langer duren dan eerder gepland (waarschijnlijk omdat het makkelijker is de aflossing van de lening van Rendity uit te stellen dan die bij de banken ;) ). Maar nu zit een van de vastgoedondernemers, VMF Immo Group, in zwaar weer en zal deze een reorganisatie/sanering doorlopen. Sanierung VMF-Gruppe. Het zal moeten blijken welke effecten die heeft op de nog 6 openstaande projecten van VMF, hierbij wel de opmerking dat er wel 9 eerder afgeronde projecten zijn geweest die volledig zijn terugbetaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Estateguru maakt er wel een potje van. Ze dreigen me nu 10 euro in rekening te brengen omdat mijn account dormant zou zijn. Om dat te voorkomen moet ik het saldo (60 euro) overmaken, maar daar houden ze tegenwoordig 3 euro op in om het op te nemen 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mdlaat
Pistachenootje schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 15:26:
Estateguru maakt er wel een potje van. Ze dreigen me nu 10 euro in rekening te brengen omdat mijn account dormant zou zijn. Om dat te voorkomen moet ik het saldo (60 euro) overmaken, maar daar houden ze tegenwoordig 3 euro op in om het op te nemen 8)7
Yup hier ook. Ik heb alleen nog maar leningen in default. Ik trek het tegoed nu maar leeg.

Maar wat als er volgende maand een kleine betaling van 3 euro binnenkomt?
Dan kan je dus kiezen tussen 10 euro dormantboete, of 3 euro leegtrekboete.

Totaal idioot.

Om nog maar te zwijgen over het feit dat ze de spelregels tijdens het spel veranderen.

Ik heb ze hierover gemaild, maar dan krijg je een copy/paste van hun tarievenlijst terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Dit motiveert mij wel om een vernietigende review achter te laten op Trustpilot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Ik heb weer een lening terugbetaald gekregen. Krijg ik nu eerst weer een waarschuwing dat ze die 10 euro in rekening gaan brengen of kunnen ze het plotseling doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Rendity heeft een nieuw product gelanceerd (of eigenlijk staan ze op het punt om het beschikbaar te maken), Rendity Property. Ze richtten zich eerder op het verstrekken van een lening aan een derde partij voor of een nieuwbouw project, of een revitalisatie project met een plan van enkele jaren met rentebetalingen per jaar of kwartaal en een aflossing aan het einde. Zonder een secondary market waardoor je niet eerder uit een project kan stappen en je de looptijd (en eventuele vertragingen) gewoon moet uitzitten.

In de nieuwe opzet gaan ze nu zelf vastgoed aanschaffen, verhuren en vervolgens na enkele jaren verkopen. Hiermee realiseren ze maandelijkse inkomsten op basis van de ontvangen huur, en is de verwachting/hoop dat ook de waarde van het vastgoed in die enkele jaren voldoende stijgt om een goed rendement neer te kunnen zetten. Ook is het plan om tegelijkertijd een secondary market te introduceren zodat je mogelijk eerder uit een bepaald project kan stappen (als er ten minste een koper gevonden kan worden binnen het platform).

Ben wel benieuwd hoe dit gaat lopen, en daarnaast hoe ze de oude projecten verder door laten lopen (met ook de nadruk op de openstaande schuldvorderingen bij enkele projecten).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Denny Neidhardt van de blog re:think P2P is deze weken bezig met een rondreis via verschillende partijen actief in peer-2-peer leningen zowel de platformen als de leningverstrekkers. Hij schrijft daar verschillende artikelen over (in het Duits) en je kan dat in zijn P2P Kredite Reise 2024 overzicht terug lezen. Zo buurt hij tot zover bij Estateguru, Bondora, Hoovi, ESTO, Income Marketplace, Monefit SmartSaver, Lande, Esketit, Nectaro, Twino, Debitum, Mintos, Peerberry/Crowdpear en HeavyFinance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joel22
-

[ Voor 100% gewijzigd door Joel22 op 15-07-2024 09:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Ik zie dat je je vraag inmiddels hebt weggehaald maar het lijkt me wel een goede vraag (hoe risicovol is een platform als Geldvoorelkaar). Lijkt me behoorlijk risicovol aangezien er geen bescherming is. Bij een platform als Mintos heb je nog 20k beleggerscompensatiestelsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joel22
Pistachenootje schreef op maandag 15 juli 2024 @ 10:19:
[...]

Ik zie dat je je vraag inmiddels hebt weggehaald maar het lijkt me wel een goede vraag (hoe risicovol is een platform als Geldvoorelkaar). Lijkt me behoorlijk risicovol aangezien er geen bescherming is. Bij een platform als Mintos heb je nog 20k beleggerscompensatiestelsel.
Klopt ik had het al opgezocht online en ik dacht tja uiteindelijk is de 'proof of the pudding in the eating'. Uiteindelijk ga ik denk toch voor passief beleggen boven dit soort zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweetdude
Pistachenootje schreef op maandag 15 juli 2024 @ 10:19:
[...]

Geldvoorelkaar is natuurlijk Nederlands. Maar ik vraag mij door ook echt serieus af of die bedrijven die funding vragen ook echt levensvatbaar zijn (nog los van een betrouwbaarheidsvraag). Ik heb er persoonlijk nog niet iets in durven te investeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

De meeste platformen bieden over het algemeen goede statistieken aan. Bij GvE kan je terecht op https://www.geldvoorelkaar.nl/over-ons/statistiekpagina/ waar de cijfers van de start (in 2011) tot recentelijk (momenteel is dat 1 april 2024) worden weergegeven. Inclusief rendementen op basis van verschillende methodes (voornamelijk hoe verzuim mee telt).

Het is de vraag of het het geboden (cq behaalde) rendement opweegt tegenover het hogere risico, als je dat tegenover het rendement en risico profiel van een spaarrekening of beleggen in een wereld fonds zet. De statistieken zijn natuurlijk over het volledige portfolio dat via GvE verloopt. Stel je zit bij slechts één of een handvol projecten dan kunnen jouw persoonlijke statistieken (behoorlijk) afwijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• namliam_eht
Ik heb al behoorlijk wat projecten achter de rug bij Collin en Geldvoorelkaar en nog een paar anderen, tot zover slechts 1 project dat na 75% stopte met betalen... zal misschien ook een stukje mazzel in zitten... maar ik geloof best dat het merendeel goed bedoelend is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Ik zit ook al een flinke tijd met op zich goede ervaringen bij GeldVoorElkaar, hoewel je soms wel ziet dat betalen zonder vertraging even niet lukt gaat het merendeel goed. Leuk om de lokale ondernemers te ondersteunen.

Toch ben ik voor de toekomst de laatste tijd wat huiveriger merk ik met er geld in stoppen... je hebt vaak een looptijd van 5 jaar en een glazen bol heeft niemand. Maar je kan toch vrij zeker zijn dat er ergens de komende 5 jaar een economische tegenslag gaat zijn nu we al zoveel goede jaren op rij hebben. En laat nu juist een recessie iets zijn dat GeldVoorElkaar nog nooit echt heeft meegemaakt, ze zijn gestart net ná de huizencrisis 2008. Daarna zijn er wel dipjes geweest maar geen echt stevige klap meer.

En juist dit soort kleine startende ondernemingen valt dan bij bosjes om.

[ Voor 5% gewijzigd door DeNachtwacht op 15-07-2024 19:04 ]

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joel22
namliam_eht schreef op maandag 15 juli 2024 @ 14:14:
Ik heb al behoorlijk wat projecten achter de rug bij Collin en Geldvoorelkaar en nog een paar anderen, tot zover slechts 1 project dat na 75% stopte met betalen... zal misschien ook een stukje mazzel in zitten... maar ik geloof best dat het merendeel goed bedoelend is.
maar hoe zit het met rendement en hoe zit het met wat gebeurd er als Collin fo GvE omvalt heb je daar vertrouwen in?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• namliam_eht
Joel22 schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 13:58:
[...]

maar hoe zit het met rendement en hoe zit het met wat gebeurd er als Collin fo GvE omvalt heb je daar vertrouwen in?
Dat schijnt allemaal goed geregeld te zijn, de administratie van de leningen zitten in een apart bedrijf of stichting of zo iets dat zonder het "moeder bedrijf" door kan en/of overgenomen kan worden.

In theorie heb je natuurlijk een deal met een lening nemer, het is niet dat ik geld uitleen aan GVE en die weer aan de lener

Wel vond ik dit soort zaken vroeger leuker, dat je nog eens echt fysiek iets er bij kreeg.
Lening via HCN met een avondje "rode loper" bij de uitbater waar je geld aan leent.
Champignon kweker die geld leende en je extra een doos assorti champignons
Patisserie die een lening neemt en je een doosje bonbons mag ophalen
Bierbrouwer die je 3 verschillende biertjes geeft

Dat soort kleine extra's vond ik wel leuk altijd, maar het gebeurd weinig meer.

[ Voor 28% gewijzigd door namliam_eht op 18-07-2024 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_MKZ
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 16:42
Pistachenootje schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 12:22:
Ik heb weer een lening terugbetaald gekregen. Krijg ik nu eerst weer een waarschuwing dat ze die 10 euro in rekening gaan brengen of kunnen ze het plotseling doen?
Hoi,
Ik heb het “gedoe” met estaguru beetje gemist door vakantie, wat is er aan de hand en speelt het nog steeds?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Ik heb slechts 2.39 saldo op mijn Estateguru account. Toch dreigen ze me nu 10 euro in rekening te brengen omdat mijn account slapend is. Is dit een foutje? Of gaan ze me straks rood laten staan?

Edit: blijkbaar mag je nu gratis opnemen. Ik heb de 2.39 maar opgenomen :)

[ Voor 16% gewijzigd door Pistachenootje op 01-09-2024 11:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Er is een nieuw p2p platform opgestaan met de naam Ventus Energy. En daar heeft Lars een stuk (in het Duits) over geschreven (toevallig weer met referral links zoals hij wel vaker doet). Ze richten zich op energie projecten in Letland met een behoorlijk hoge rentevergoeding. Waarbij het opgehaalde geld lijkt te worden gebruikt voor bouw activiteiten, aankoop activiteiten of onderhoud/modernisering. Het platform zelf lijkt nog ongereguleerd te zijn, maar de energie sector is wel weer strak gereguleerd.

De grootste rode vlag is wel dat Janis Timma aan de slag gaat als CDO (Chief Development Officer). Hem kennen we natuurlijk nog van Crowdestor (en betekent dit dat we binnenkort de volledige sluiting van Crowdestor kunnen verwachten?). Maar aan de andere kant zie je hier Henrijs Jansons, de voormalige CEO van Debitum, terugkomen.

De hoge inleg en Janis zorgen er wel voor dat ik dit platform oversla.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Een update vanuit de hoek van Rendity, vastgoed ontwikkeling leningen, waarbij ze eerder dit jaar aangaven om met een nieuw type project te komen (financieren van commercieel vastgoed en het vervolgens uitbaten voor een bepaalde periode), staat het nu voornamelijk op een erg laag pitje (afwikkeling huidige projecten). De update meldt ook wat nieuws over de vastgoedmarkt in Duitsland en Oostenrijk. Al kan ik dat weer niet één op één rijmen met de informatie die ik los peuter van een collega die in de vastgoed hoek van Berlijn zit (al is de hoofdstad wel verschillend van de rest van het land).
The Current Situation in the Real Estate Market

Dear Investors,

We are currently facing a real estate crisis, the scale of which was largely unforeseen. We understand this situation is challenging for you, and at Rendity, we are working hard every day to achieve the best possible outcome for all investors. Below, we explain the reasons for the current market conditions and how we are addressing them.

Causes of the Current Market Situation

Several unfavorable external factors have led to the current situation. To understand the current disruptions in the real estate market, one must first look at the development of real estate prices in recent years. Since the end of the global financial crisis of 2007–2008, real estate prices in Germany and Austria have risen year after year in almost all segments and regions. This development is due to many factors—such as population and economic growth, the economic attractiveness and stability of the German-speaking region—but very significantly also due to the years-long zero-interest-rate policy, which was an attempt to cushion the negative effects of the global financial crisis. From 2008 to 2020, real estate values in Austria grew by 40% adjusted for inflation, and the situation is similar in Germany.

But the rapid price increase ultimately occurred during the COVID-19 pandemic: although most construction sites were resumed after a brief shock paralysis, the interruption of international supply chains nevertheless led to a significantly higher construction cost level, which in turn drove up real estate prices. Fewer properties could be completed, which further fueled demand. Coupled with continued low interest rates and especially large-scale support programs to combat the economic consequences of the pandemic, real estate prices shot up further (starting from an already high level). Using a concrete example: In Vienna, apartments became on average more than 23% (!) more expensive from early 2020 to late 2022—that is, in just 2 years.

Parallel to the strong value development of real estate (and many other asset classes), the Eurozone was also heading toward rising inflation: while annual inflation in the years before the pandemic fluctuated between 0% and 2% (the ECB and Fed target), it rose rapidly during the pandemic years and reached around 10% in the Eurozone by the end of 2022.

To contain the rampant inflation, the ECB massively raised the key interest rate, which abruptly interrupted the rapid price increase of the past 15 years in the real estate sector.

Since the real estate industry is very capital-intensive, it reacts extremely sensitively to even the smallest changes in interest rates. The increase in the ECB's key interest rate from 0% to 4.5% within 14 months had significant consequences for project developers—both on the expenditure and income sides.

On the Expenditure Side: Since project financing in Austria and Germany is usually concluded on a variable basis, the abrupt rise in interest rates had a full impact: instead of loan interest rates of 2.5% p.a. as in the previous 10 years, suddenly interest rates of 6% p.a. (and sometimes more) had to be paid. Given that the total investment costs of real estate projects are often more than 75% financed by loans, loan interest represents a significant cost factor that can have drastic effects on the project result even with slight deviations. However, in recent quarters, there was not a "slight deviation"; instead, the interest burden more than doubled in a very short time, whereby in almost all cases the project result is completely consumed, in many cases equity and subordinated loans are endangered, and in some cases even first-ranking secured banks are affected by defaults. Aggravating the situation is that the projects could not be completed due to stagnating sales, and the high interest rates had to continue to be paid.

On the Income Side: Real estate developers are not only affected on the expenditure side but also on the income side by the rise in interest rates. Due to the higher interest rate levels—and in Austria also due to legal regulations (keyword: KIM Regulation)—it has become significantly more difficult for potential buyers to obtain loans. These financing hurdles for homebuyers have caused the sales market to collapse in many regions: in Austria, 30% fewer properties were sold in 2023 than in 2022. In many locations and especially in the high-priced new construction segment, which is particularly relevant for Rendity, the decline was even stronger. Due to the high cost pressure (which in turn is due to the increased interest rates), for most real estate developers it is also not an option to reduce prices.

Real estate developers are struggling on the one hand with sharply increased costs for their construction projects and on the other hand with weak sales volumes, which poses an existential threat for many market participants.

What Does the Current Situation Mean for You as Investors at Rendity?

Rendity has responded to the situation and reduced all internal costs to a minimum to ensure that interest and repayments can continue to be made in the coming years. Even though there have been increased delays and defaults on our platform in recent months due to the aforementioned disruptions in the real estate market, we leave no stone unturned to ensure that the mediated projects are successfully continued. This includes not only constant communication with project partners and obtaining project reports but also the technical maintenance of the platform so that interest and redemption payments can continue to be made to our investors in the future. In recent months, some interest payments and also loan repayments—such as in the projects Nußdorfer Straße 10-12 and Hunoldstraße 14—have been carried out.

Until an improvement in the interest rate situation, we are concentrating exclusively on existing investors and ongoing projects. We are doing this for two reasons: firstly, the situation on the real estate market—especially in the development sector—is so tense that we currently do not see any sensible returns for our investors; secondly, we want to put all our efforts into supporting our existing customers and handling the existing projects rather than acquiring new projects.

We proactively approach the mediated real estate developers. Many partners keep us regularly updated. As soon as we receive information, we pass it on to you. As soon as we receive interest and repayments, we pay them out 1:1 to you. If information is not provided to us or not provided in a timely manner, we commission our lawyers to obtain information—at our expense.

Even though the first interest rate cuts have already taken place—which should lead to a relaxation in the real estate market—this upward trend may not come in time for all real estate developers. Delays or defaults on projects cannot be ruled out. However, the interest rate cuts will definitely help our creditworthy partners—as described above both on the expenditure and income sides, because sales can again be concluded faster and at higher prices. This should in turn also lead to interest and capital repayments to you being made more frequently.

We ask for your continued patience until there is clarity about your projects, and we would like to assure you once again that we are doing everything legally within our power to achieve the highest possible level of interest and capital repayments for you.

With best regards
**Rendity**

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radical1980
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-01 18:04
Iemand hier ervaring met Maclear?

Het opereert onder Zwitserse regelgeving, aangezien het geregistreerd staat in Zwitserland. De oprichters komen echter uit Estland. Hierdoor kan het optreden als een financiële tussenpersoon van de niet-bancaire sector in en vanuit Zwitserland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweetdude
Radical1980 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 12:03:
Iemand hier ervaring met Maclear?

Het opereert onder Zwitserse regelgeving, aangezien het geregistreerd staat in Zwitserland. De oprichters komen echter uit Estland. Hierdoor kan het optreden als een financiële tussenpersoon van de niet-bancaire sector in en vanuit Zwitserland.
Ik heb er geen ervaring mee, maar als ik zo even snel op de website van hun kijk. Lijkt het verdacht veel op de nederlandse "geldvoorelkaar"
Dus relatief hoog risico voor als het bedrijf, start-up, uitbreiding toch niet het doel haalt. Als het een goede businesscase was zouden banken ook klaar staan met geld. Aangezien dat niet het geval is kom je meer in de peer 2 peer lending van dit soort dingen. tegen meer woeker rentes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radical1980
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-01 18:04
sweetdude schreef op maandag 27 januari 2025 @ 16:00:
[...]

Ik heb er geen ervaring mee, maar als ik zo even snel op de website van hun kijk. Lijkt het verdacht veel op de nederlandse "geldvoorelkaar"
Dus relatief hoog risico voor als het bedrijf, start-up, uitbreiding toch niet het doel haalt. Als het een goede businesscase was zouden banken ook klaar staan met geld. Aangezien dat niet het geval is kom je meer in de peer 2 peer lending van dit soort dingen. tegen meer woeker rentes.
Bedankt voor de mooie vergelijking met "geldvoorelkaar" en de eventuele risico's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Moncera, het platform van de Placet Group, lijkt een buyback te hebben uitgevoerd voor alle openstaande leningen. Dat is tenminste de ervaring van enkele Duitsers en ook bij mij. Op 2025-03-12 zijn deze transacties uitgevoerd en er staat nu een stukje vermogen niets te doen.

Tot zo ver geen aankondiging of communicatie vanuit Moncera.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Het antwoord van het Moncera team:
Thank you for your message. We understand that investors seek clarity, and we want to provide full transparency regarding Moncera’s future.

At this stage, we have made the decision to fully stop Moncera’s platform operations. As part of this process, Placet Group has initiated a full buy-back of outstanding investments, ensuring that all investor funds are returned.

We appreciate the trust and support of our investors throughout the years. If you have any further questions, please do not hesitate to reach out to us.
Ze hebben dit blijkbaar wel gecommuniceerd via hun Telegram kanaal (die ik niet volg)
Dear Investors,

We want to inform you that we are temporarily stopping operations with Moncera. During this transition, Placet Group has initiated a full buy-back process to ensure all investor funds are returned in an orderly manner.

As this process unfolds, there may be temporary disruptions in platform activity. However, please rest assured that we are committed to handling everything as smoothly and transparently as possible.

If you have any questions, our customer service team is available at info@moncera.com, and we will be happy to assist you.

Thank you for your trust and patience during this period.

Kind regards,
Moncera Team

[ Voor 39% gewijzigd door Qwerty-273 op 14-03-2025 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
Het Estlandse Crowdestate heeft vandaag bekend gemaakt er mee te stoppen. Vandaag is de 2e hands markt gesloten en is het niet meer mogelijk om een nieuw account te maken

Men blijft tot april 2026 bezig om alle lopende zaken af te handelen

Pagina: 1 ... 11 12 Laatste