Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Muncher
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 20-01 14:14

Het grote Peer-to-Peer lenen topic

Deze topic-reeks gaat over "Peer-to-Peer lenen" (afgekort: P2PL), Ik zag dat er nog geen centraal topic over dit onderwerp was hier, dus leek het me handig dit alsnog te doen. Dit topic gaat over wat bovenstaande begrip precies betekent, de voor- en nadelen en de verschillende vormen die er zijn. Deze topic-start is gedeeltelijk bedoeld als inleiding bij het onderwerp en gedeeltelijk als samenvatting. Hiermee loopt de indeling gelijk aan het Financiële Onafhankelijkheid topic.

Wat is Peer-to-Peer lenen?
Vrij vertaald van de Amerikaanse Wikipedia:
Peer-to-peer lenen, soms afgekort als P2P lenen, is de praktijk van het lenen van geld aan individuen of bedrijven door online diensten die leners direct koppelen aan investeerders. Omdat deze dienstverleners hun diensten volledig online aanbieden, kunnen ze de kosten laag houden en hun diensten goedkoper aanbieden dan traditionele financiële instituten (zoals banken). Hierdoor kunnen ze investeerders hogere rendementen bieden en brengen ze leners een lager rentepercentage over hun lening in rekening.
De dienstverleners verdienden geld aan het uitlenen door servicefees, extra rente of andere kosten in rekening te brengen voor de bemiddeling. Dit kan zowel aan de leners- als aan de investeerderskant plaatsvinden.
Bron: Wikipedia

Wat is de oorsprong van Peer-to-Peer lenen?
Deze vorm van lenen is sinds midden 2000 sterk in opkomst. Het is een gevolg van de opkomst van microkredieten die begin 2000 erg populair waren. In verschillenden landen is deze vorm van lenen al behoorlijk gemeengoed, met de VS voorop. Veelgenoemde voorbeelden zijn Prosper en Lending club. Beiden zijn niet toegankelijk als Nederlandse investeerder. Deze twee zijn populair omdat ze de mogelijkheid bieden om kleine stukjes van leningen te faciliteren. Vergelijkbaar met een indexfonds: je inleg wordt over meerdere leningen uitgesmeerd om het risico te verkleinen.

Zijn er risico's verbonden aan dit soort leningen?
Jazeker! Ondanks dat dit financiële product als lening wordt aangeboden, gaat het hier om een investering. Er is dus altijd een kans dat je niet (al) je geld terug krijgt of dat het rendement lager ligt dan je had verwacht. Omdat deze vorm van investeren relatief nieuw is in Nederland, staat nog niet elke dienstverlener onder toezicht van het AFM. Zoals met elke belegging geld: zet hier alleen geld voor in dat je kan missen. Lees je goed in m.b.t. de risico's: er zijn ook gevallen waarbij je de volledige inleg kwijt kunt raken of dat er sprake is van een twijfelachtige moederorganisatie.

Zie ook: http://www.sprout.nl/arti...le-duitse-hit#close-popup

Wie is de voornaamste doelgroep van Peer-to-Peer lenen?
Dit varieert sterk per platform. De meeste zijn gericht op leningen tussen individuen, maar ook MKB-leningen komen voorbij, wereldwijde ‘social’ investments, etc.

Bronnen met meer info over Peer-to-Peer lenen
Wikipedia
Gedetailleerde uitleg van Peer-to-Peer lending in een beleggingsstrategie
A Beginners Guide to Peer to Peer
Een duik in peer to peer lenen
Peer to peer lenen: dit moet je weten
Peer-2-Peer-bank.com review site
Overzicht van Peer-2-Peer Landschap.

Bekende Peer-to-Peer sites

Dienstverlener: Geldvoorelkaar.nl
Doelgroep: MKB
Minimale inleg:Geen minimale inleg
Kosten voor investeerders:Afhankelijk van type investering.
Gehanteerde rente/rendement: 4 - 13 %, afhankelijk van type investering
Opmerking: Particuliere investeerders mogen maximaal € 80.000,-
op enig moment aan uitstaand vermogen hebben ondergebracht via Geldvoorelkaar.nl

Dienstverlener: Lendahand.com
Doelgroep:Wereldwijde sociale investeringen
Minimale inleg: Minmaal 50 euro.
Kosten voor investeerders: Geen
Gehanteerde rente/rendement: 3 - 6%
Opmerking: Met AFM-toezicht (heeft Beleggingsonderneming-vergunning)

Dienstverlener: Crowdaboutnow.nl
Doelgroep: Kleine ondernemers in Nederland
Minimale inleg: Geen minimale inleg
Kosten voor investeerders: Geen
Gehanteerde rente/rendement:Verschillend per campagne. Daarnaast beloningen per ingelegd bedrag alla Kickstarter
Opmerking: Valt buiten AFM-toezicht. Particuliere investeerders mogen maximaal € 20.000,- hebben uitstaan per lening

Dienstverlener: Lendico.nl
Doelgroep:Geld lenen aan andere particulieren en bedrijfskredieten
Minimale inleg: Geen minimale inleg
Kosten voor investeerders: 0,5-1% over elke uitbetaling
Gehanteerde rente/rendement: Laagste risicoklasse: 2,06 - 5,53 Hoogste risicoklasse:8,31 - 11,24
Opmerking:

Dienstverlener: Lendex.nl
Doelgroep:Onbekend
Minimale inleg: Onbekend
Kosten voor investeerders: 1% van totale terugbetaalbedrag
Gehanteerde rente/rendement: Vanaf 4,7%
Opmerking: Geen voorbeeldprojecten op de website

Dienstverlener: Sameningeld
Doelgroep: Vastgoed
Minimale inleg: Minimaal 250 euro
Kosten voor investeerders: 0,5% van het geïnvesteerde vermogen in het eerste jaar voor opstartkosten en beheerkosten. De jaren daarna betalen investeerders 0,25% voor de jaarlijkse beheer- en administratiekosten van het geïnvesteerde vermogen. € 0,25 voor elke uitbetaling op hun rekening
Gehanteerde rente/rendement: Onbekend
Opmerking: Geen

Dienstverlener: Crosslend
Doelgroep:Particulieren
Minimale inleg: Minimaal 250 euro
Kosten voor investeerders: Op iedere investeringsorder die via het CrossLend platform wordt geplaatst, wordt een toeslag van 1 procent in rekening gebracht om de administratiekosten te dekken. De partnerbank (biw AG) heeft het recht om kosten in rekening te brengen voor aanvullende dienstverlening
Gehanteerde rente/rendement: Laagste risicoklasse: 0,22 - 3,47 Hoogste risicoklasse:> 13,45
Opmerking: Verplichte investeringsaccount bij biw AG nodig. Diversifiëren je belegging in meerdere leningen om risico te spreiden is standaard

Dienstverlener: FundingCircle (voormalig ZenCap)
Minimale inleg: 100
Kosten voor investeerders: 1% van de rente
Gehanteerde rente/rendement: 2,79 % - 15,68 %
Opmerking: Brakke site, 404's.

Dienstverlener: Collin Crowdfund
Minimale inleg: 500
Kosten voor investeerders: 0,85 beheerskosten. Bij elke investering wordt eenmaal per jaar een beheersvergoeding berekend over het op dat moment nog openstaande investeringsbedrag. Dit bedrag wordt ingehouden bij de eerste maandbetaling aan rente en aflossing en wordt elke 12 maanden herhaald.
Gehanteerde rente/rendement: Onbekend
Opmerking:

Muncher wijzigde deze reactie 07-02-2017 12:26 (6%)

• Ruben0s
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 00:12
Interessant plaatje van het FOK forum. Gaat over de huidige stand m.b.t. faillisementen.

Alle credits gaan naar NRDZ

Ruben0s wijzigde deze reactie 23-08-2016 13:04 (9%)

PSN: Baklapper

• Richard247
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 04-07-2019
*knip* geen spam hier.

Krisp wijzigde deze reactie 16-11-2016 10:13 (89%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Yoicaa
  • Registratie: februari 2016
  • Laatst online: 24-01 13:31
quote:
t_captain schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 12:43:
Dan had ik het verkeerd gelezen :)

Het zijn dan 50-200 leningen per platform, niet 50-200 euro aan lening per platform?
Idd 50-200 leningen per platform. Tussen €10-50 per lening afhankelijk van platform. Ik moet wel toegeven dat als ik in de toekomst bij een platforms over de 200 lening ga ik waarschijnlijk mijn inleg per lening verhoog ipv meer lening aan ga.
quote:
Zorg schreef op zondag 16 juli 2017 @ 21:17:
[...]

Naar aanleiding van dit topic mijzelf op Mintos ingeschreven. Eerst dacht ik ook dat inlezen goed zou zijn maar spreiding lijkt mij beter gezien hierdoor het risico lager is. Zou je misschien wat meer kunnen vertellen over de platformen en je ervaringen?
Het lastig om hier een goed oordeel over te geven. Nagenoeg alle P2P platforms zijn pas na ~2010 (meeste zelf na pas 2012) begonnen en hebben dus geen volledige economisch cyclus achter de rug. Hoe zullen ze het doen bij de volgende crisis?

Ik investeer dit moment in

EURO
Mintos - is een marketplace waar meerdere bedrijven hun lening kunnen plaatsen. Auto-invest werkt goed en je kan er makkelijk zeer diverse investeren. Grof weg 30% van mijn investeren zitten hier en de andere platforms 5-10%
Twino, Viventor, ViaInvest, Finbee - Alleen maar persoonlijke kredieten. Makkelijk te investeren, overzichtelijk, snel antwoord op vragen. Soms een beetje last van 'cash drag' tot nu toe maar 2-3 dagen, maar als dit vaker en langer gaat gebeuren ga ik wellicht verder kijken
Lendahand - lage rendement, maar wel maatschapelijk betrokken.
Estateguru - Alleen ontroerend goed. Dit betekend dat de aantal lening lager ligt dan bij persoonlijke kredieten. Ik heb hier geen autoinvest aangezien ik bij elke project een email krijg.
Robocash - Vorige maand mee begonnen dus nog geen oordeel. Lijkt veel op Twino en co.

GBP
ABLRate, Collateral - 2 Brits platforms met onderpand lening. Geen autoinvest, maar net als Estateguru ligt de frequentie van nieuwe lening laag genoeg dat ik dit handmatige doe.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Piet__piraat
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 03-11-2017
Ik heb zelf bij Twino gezeten, maar na een tijdje gestopt. Het steekt me ergens dat ik een bak rente krijg, maar ik een ander nog verder in de problemen help. Als je bij zulke sites leningen afsluit en de sites moeten er wat aan verdienen én ook nog mijn buyback-garantie afdekken, moeten de tarieven voor de lener enorm zijn. Op het moment dat dat voor jou als lener oké is en een goede optie lijkt, zit je al ver in de shit. Ik vond het niet oké om mee te doen aan die vicieuze cirkel en er nog meer kredietproblemen bovenop te gooien, puur voor mijn eigen euro's gewin.

Hoe kijken jullie hier tegenaan?

• MartijnvdSluis
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 29-11-2019
Iemand die zijn auto invest profile wil delen van Mintos? En de rationale achter de gemaakte keuzes?

• cerberusss
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 06-12-2018
@MartijnvdSluis Ik heb mijn auto invest profile als volgt ingesteld. Als je een auto invest profile aanmaakt, krijg je een lijst met lenders.

Eerst haal ik een aantal lenders weg, volgens dit artikel: http://explorep2p.com/mintos-lenders/

Vervolgens kijk ik naar de schildjes (icoon voor payback garantie), en haal ik alle vinkjes weg voor leningen zonder payback garantie.

Daarna klik ik bij alle lenders op "additional filters", en zet LTV (loan to value) op 80.

Onder de lijst met lenders staat een schuifje voor rente en voor looptijd. Rente zet ik tussen 8 en 11%, en looptijd max. 12 maanden.

Overigens beschouw ik P2P lenen als risicovol, dus bovenstaande beschouw ik als defensief. Bovendien zit hier max. 5% van m'n belegd vermogen in. Maar omdat ik niet zoveel belegd vermogen heb in de eerste plaats, is het echt niveautje speelgeld :+

• Qwerty-273
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 23:00

Qwerty-273

Meukposter

Drobanir is de held!

quote:
Aike schreef op donderdag 7 september 2017 @ 13:57:
In GEL zijn wel veel loans van 17% beschikbaar....
Georgië is van zichzelf natuurlijk riskant, Maar grootste punt is natuurlijk de behoorlijke waarde daling van de GEL ten opzicht van de EUR. Zie http://www.xe.com/currenc.../?from=EUR&to=GEL&view=1M
Daarnaast is het natuurlijk een riskante regio voor claims, wat als RU opeens eenzelfde truc uithaalt daar als ze ook op de Krim hebben gedaan. Ook in EUR leningen zit er een behoorlijk deel in Georgië. Lendo heeft bijvoorbeeld momenteel via Mintos meer dan 15 miljoen euro aan openstaande leningen daar.
Ik heb dit land uit mijn auto-invest gehaald vanwege bovenstaande redenen.

Aangezien ik gewoont/gewerkt heb in PL, heb ik daar dus mijn grootste inbreng vandaan. Dus leningen in PLN op de PL markt. En eigenlijk alleen maar met buyback guarantee.

Erzsébet Bathory | iPod mini met 16GB | Torn-City

• ACM
  • Registratie: januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

quote:
Binnetie schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 10:06:
Dat was ook een beetje mijn idee, met 1 project beginnen. Kijken hoe dat loopt. Het geld wat weer terugkomt steken in nieuwe projecten. Als ik een extra heb die ik niet nodig ben kan ik dat verdelen over andere projecten.
Ik zou sowieso zo snel mogelijk proberen te spreiden, dus niet 200 euro in 1 project inleggen, maar dan 2x 100. Althans, bij FundingCircle is het minimum 100. Als je ergens lager kan, dan dat minimum hanteren.

Als je van plan bent de 'inleg opnieuw in een project te steken', moet je met slechts twee projecten wel lang wachten tot dat kan; de halve gemiddelde looptijd (en met drie projecten 1/3e). Uiteraard staat het je vrij om later projecten toe te voegen :)
quote:
Ik heb me nog niet geregistreerd op Funding Circle omdat ik nog wat wil inlezen. Maar als ik het goed begrijp kan je projecten bekijken en er aan mee doen en zelf bepalen wat je in wilt leggen?
Ja. Bij Funding Circle komen een beperkt aantal (enkele per week) projecten waar je in in kan leggen. Er staan meestal wel meerdere projecten nog open, dus je kan af en toe kijken of er wat van je gading tussen staat. Let wel op dat de meeste projecten met weinig risico (korte looptijd, lage risico-inschatting door FC) wel vaak vrij snel gaan, vaak worden ze in de ochtend/middag geplaatst en zijn in de avond wel vol...

Voor partijen als Mintos en soortgelijke p2p-leners is het bovenstaande verhaal niet zo handig. Je kan daar veel makkelijker spreiden doordat de minimale bedragen meestal 10 euro zijn. Het is echter ondoenlijk om in de stroom van leningen zelf alles bij te houden... Als je daar terecht wilt, kan je beter een auto-invest portefeuille inrichten; daarbij kan je dan o.a. landen, tussenpartijen en bepaalde typen leningen uitsluiten. Met de 'buy back guarantee' wordt effectief een groot deel van het risico bij de tussenpartij gelegd. Wel loop je natuurlijk nog risico dat zo'n tussenpartij het niet meer aan kan, en dan soms ook gelijk een groot risico omdat dan meerdere leningen in het geding komen.

Saai uitzicht in je tuin? Hang er een foto voor!

• no1san
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 23-01 06:55
Hi, ik zie nu pas dit topic.
Investeer twee jaar in CF. (en nog maar kort via Mintos)

Ik mis in dit topic nog wel een voordeel van Mintos. (of ik heb eroverheen gelezen)
In tegenstelling tot de NL platformen is er ook een secundaire markt. Je heb de mogelijkheid om je portefeuille te verkopen.

Daanaast heeft mijn autoinvest portefeuille alleen maar investeringen van max 3 maanden.
Met een looptijd van drie maanden en de mogelijkheid om te verkopen op de secundaire markt probeer ik het risico te beperken.

Over de risico's:
https://kristapsmors.com/...rms-bondora-mintos-twino/

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

no1san wijzigde deze reactie 17-11-2017 12:38 (25%)

• BB-One
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 22:06
quote:
no1san schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 18:47:
Hi, ik zie nu pas dit topic.
Investeer twee jaar in CF. (en nog maar kort via Mintos)

Ik mis in dit topic nog wel een voordeel van Mintos. (of ik heb eroverheen gelezen)
In tegenstelling tot de NL platformen is er ook een secundaire markt. Je heb de mogelijkheid om je portefeuille te verkopen.

Daanaast heeft mijn autoinvest portefeuille alleen maar investeringen van max 3 maanden.
Met een looptijd van drie maanden en de mogelijkheid om te verkopen op de secundaire markt probeer ik het risico te beperken.

Over de risico's:
https://kristapsmors.com/...rms-bondora-mintos-twino/
Die secundaire markt is ook leuk om leningen met een discount te kopen. Hoog dubbel of niets gehalte maar kan goed uitpakken. (Maar ook helemaal verkeerd)
Wat ik (soms) doe is leningen met een forse discount zoeken, deze kopen en dan weer terug op de secundaire markt plaatsen met een iets lagere discount en op die manier een kleine winst pakken. als dat niet lukt dan is er altijd nog de kans dat je gewoon uitbetaald wordt. Maar afgezien van een kleine common sense selectie is dit wel gewoon gokken...
:)

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

quote:
MrAngry schreef op donderdag 9 november 2017 @ 21:16:
Ik zit erover te denken om een Mintos accountje aan te maken. Ik sta dus open voor een referral (en een goede auto-invest rule ;))
Mocht je er nog niet een hebben:
Members only:

Wat een goede set auto-invest rules is, is nog best lastig. Ik heb zelf iig deze basiscriteria:
- ondergrens van 10%
- maximaal 10 euro
- maximaal 48mnd looptijd
- alleen met buy-back guarantee
- alleen in euro's
- alleen met 'full amortization' (dus annuitair), dit moet je helaas per partij los opgeven in de additionele filters :/

En daarnaast heb ik een aantal aanbieders uitgesloten, mede op basis van deze artikelen:
http://explorep2p.com/mintos-lender-ratings/
http://explorep2p.com/mintos-lenders/

ACM wijzigde deze reactie 09-11-2017 22:14 (4%)

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

quote:
pimmie32 schreef op maandag 13 november 2017 @ 23:17:
Wat heb jij bij de auto invest geselecteerd bij Reinvest en already invested? Welke heb je niet geselecteerd, alle die een no hebben op je eerste link?
Reinvest staat aan, anders loopt je portefeuille langzaam leeg. Already invested staat uit, mede omdat ik toch niet handmatig inleg en nog meer in een lopende lening inleggen de spreiding mogelijk vermindert. Er is ruim voldoende aanbod om gewoon wat nieuws te kopen.

Voor wat betreft de uitgeschakelden, ik heb vooral naar de 2e link gekeken. Door alleen in euro te investeren valt een deel sowieso al weg, maar deze staan bij mij uit: CashCredit, eurocent, GetBucks, itf en MoneyMetro.

• Railgunner
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 22-01 13:20
Volgens mij zou Mintos inderdaad vrij makkelijk een standaard rapport kunnen genereren, met de volgende getallen:
Waarde portfolio 1-1-20xx
Waarde portfolio 31-12-20xx
Inleg: x euro
Onttrekkingen: x euro
Winst: x euro

Hiermee kun je in meerdere euro-gebaseerde landen aan de rapportageverplichting voldoen. Nog even los van de belastingaangifte zou zo'n overzicht sowieso handig zijn, ook voor je eigen administratie.

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 27" 1440p LED | Logitech G5 | Win7 Pro x64
Apple iPad Air 2 64 GB | Apple iPhone 8 64 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema | Amazon Echo

• Binnetie
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 25-01 12:59
Er is ook een cashback-actie op Mintos als je investeerd in Mogo: https://blog.mintos.com/join-mogo-campaign-get-cashback-5/
Het gaat wel over lange termijn leningen vanaf 48 maanden (4% van inleg) en vanaf 60 maanden (5% van inleg).

Binnetie wijzigde deze reactie 16-01-2018 16:37 (11%)

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

quote:
Synn7 schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 16:25:
[...]

Thanks, dat zou nog een oplossing kunnen zijn inderdaad!

[...]

Dit zou helemaal mooi zijn, ben benieuwd! :)
Ik zou niet wachten tot ze ooit wat opsturen... Hoe langer je wacht, hoe - in theorie - meer werk het wordt om alles terug te rekenen naar 1 januari. Nou kan je in die Statement-pagina gelukkig ook wat cummulatieve waarden zien zodat je in principe vrij snel kunt uitrekenen wat je moet hebben.

Let er trouwens op dat je aankopen, verkopen en terugbetalingen van leningen moet negeren. Het gaat tenslotte om de totale accountwaarde, waarbij het niet uitmaakt of het in een lening zit of als geld beschikbaar was. De cummulatieve waarden bij Mintos zijn bovendien inclusief herbelegging, waardoor je zaken dubbel zou tellen.

Ik heb net even gekeken bij mijn account naar de 'huidige waarde van Overview' - (deposits + interest + late fees + discount secondary market) van 'Current month'. En dat komt op 1 cent na precies uit op de waarde die ik op 1 januari had genoteerd. Aangezien er bij de aangifte op hele euro's naar beneden afgerond mag worden, maakt dat niet zo uit :P

• BoB_HenK
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 03-01 10:06
quote:
Binnetie schreef op maandag 22 januari 2018 @ 10:42:
Ik zit even te zoeken, maar is het ook mogelijk om te zien bij welke tussenpersonen je geinvesteerd hebt bij Mintos?
Ik had ik zie in mijn filter dat er alleen persoonlijke leningen via CashCredit zijn en wil mijn investeringen een beetje spreiden zodat ze niet alleen maar bij hun geïnvesteerd worden. Maar kan dit zo niet vinden op mijn investeringspagina.
Je zou het in ieder geval moeten kunnen zien wanneer je via je My Investment een excel download van alle leningen :).

• Railgunner
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar bij mijn werkgever hoor en lees ik regelmatig over MKB-klanten die een lening hebben afgesloten via https://www.collincrowdfund.nl/.

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 27" 1440p LED | Logitech G5 | Win7 Pro x64
Apple iPad Air 2 64 GB | Apple iPhone 8 64 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema | Amazon Echo

• Railgunner
quote:
Radical1980 schreef op maandag 29 januari 2018 @ 00:11:
Ik ben aan het kijken wat de scenario's voor deze vorm financiering zijn als het economisch klimaat verandert. Hier in Nederland is best wel wat geld om te investeren maar hoe zit dat als we de magere jaren in gaan?

Hebben mensen daar ideeën over? Zijn Icesave situaties realistisch? Als het om kredieten gaat zoals bij DSB. Is het mogelijk volgens jullie dat sommige platforms dan omvallen?
Dit lijkt me een reëel risico. Er is geen depositogarantiestelsel-achtige bescherming waar dit type financiering onder valt. Bijv. Mintos heeft de middelen voor hun bedrijfsvoering wel gescheiden van de tegoeden van investeerders, maar als de tussenliggende leningverstrekker failliet gaat, moet je nog maar afwachten hoeveel je terug krijgt. Het zou best kunnen dat je als investeerder dan een deel van je inleg ziet verdampen omdat alle schuldeisers bijv. 50% van hun vordering moeten opgeven.

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online
quote:
Radical1980 schreef op maandag 29 januari 2018 @ 00:11:
Ik ben aan het kijken wat de scenario's voor deze vorm financiering zijn als het economisch klimaat verandert. Hier in Nederland is best wel wat geld om te investeren maar hoe zit dat als we de magere jaren in gaan?

Hebben mensen daar ideeën over? Zijn Icesave situaties realistisch? Als het om kredieten gaat zoals bij DSB. Is het mogelijk volgens jullie dat sommige platforms dan omvallen?
Je kan geen rendement van boven de 10% krijgen zonder een aanzienlijk risico te nemen. Doorgaans wordt geld enkel tegen deze percentages geleend als normale banken geen krediet meer willen verstrekken. Je leent dus geld uit aan mensen die dit bedrag volgens banken niet meer mogen/kunnen lenen.

Zodra ze in de problemen komen en hun leningen niet meer kunnen betalen wordt al het bezit (auto's, huizen,...) verkocht. Dit kan genoeg zijn om deze leningen te dekken. Echter al drie kredietbedrijven zullen ook leningen uit hebben staan waar niet genoeg dekking achter zit, daar maken ze dus (flink) verlies op. Als ze dan te weinig vermogen hebben die verliezen op te vangen zullen ze failliet gaan en kan jij naar je geld fluiten.

Kortom, als er een flinke crisis komt is de kans zeker aanwezig dat jij je geld niet meer terug gaat zien, zelfs al zouden jouw leningen wel gedekt zijn door onderpand.

• BB-One
Mijn idee vwb Mintos en risico vs rendement.

Percentages zijn normaal voor persoonlijke leningen zonder onderpand. Ook bij een normale bank betaal je dergelijke percentages aangezien er geen onderpand is.
In Nederland hebben we niet echt een leen cultuur behalve dan voor onze huizen. In de genoemde landen is het gebruikelijker om korte termijn leningen aan te gaan en dat niet via de bank te laten lopen. Zie het als rood staan bij de bank. (ABN AMRO vraagt voor rood staan op betaalrekening tot 14%...)
Je loopt dus het risico dat de leningnemer niet betaalt. Dit is af gedekt door de buy back garantie. Dit staat of valt natuurlijk met de garantiegever. Maar liever een beetje buy back garantie dan helemaal geen buy back garantie...
Het verdien model is natuurlijk gericht op zoveel mogelijk geld uitlenen en daar rendement op maken en hopen dat niet meer dan een verwacht percentage in gebreke blijft. Zo lang dat zo blijft gaat het goed. Maar dit is op basis van algemene gegevens wel te becijferen. Meende dat ik ooit ergens een percentage van rond de 20% heb gelezen...

Het andere niet te kwantificeren risico is, wanneer gaat een Mintos failliet/op zwart. Het verdien model van Mintos staat of valt met het aanleveren van leningen door de andere partijen en mensen die geld investeren in die leningen. Op zich zijn de kosten van een Mintos om de boel draaiende te houden niet zo heel erg hoog, wel zijn er significante kosten om verder te groeien (reclame, maar ook betere systemen) Deze laatste kosten doen in principe niet terzake om te beoordelen "krijg ik ooit mijn geld terug", maar mocht er ooit twijfel zijn aan de solvabiliteit van een Mintos dan krijg je natuurlijk wel een run op het geld en dan is natuurlijk maar de vraag in hoeverre dat invloed heeft op de (toekomstige) bedrijfsvoering. Kortom mijn persoonlijke afweging mbt risico vs rendement:
Ik leen liever via Mintos uit dan direct aan personen uit te lenen. Het is namelijk mogelijk om je 'investeringen' over meerdere partijen te spreiden. Plus dat ik een bepaalde garantie heb dat ik mijn geld terugkrijg.

• MrAngry
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 22:32
Wat snap je precies niet @Binnetie ? Je neemt een deel van het openstaande risico over, hoe lang dat risico al open staat is niet relevant, het gaat erom hoor lang het nog loopt.
Het business model erachter is simpel. Ik heb een miljoen euro en een kantoor om dat uit te lenen. Als ik mijn miljoen heb uitgeleend kan ik mijn leningen verkopen aan een geïnteresseerde partij, maar ik kan het ook op mintos zetten en 950000 ophalen en die weer uitlenen etc etc. Zo kan ik met weinig eigen geld een hele lening operatie runnen. Ik pak nog een procent rente ofzo, maar een procent van 20 miljoen is meer dan 15% van 1 miljoen.

Secrecy corrupts, absolute secrecy corrupts absolutely.

• MrAngry
  • Laatst online: 22:32
quote:
Binnetie schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 09:10:
Het is mij helder @BB-One en @MrAngry, ik vermoedde al zoiets maar jullie bevestigen het.

Een newbie vraag: Ik kom dit project tegen https://www.mintos.com/en/2281607-01 €50,- met rente van 9.2% en 1 termijn terugbetaling. Je zou heel eenvoudig kunnen zeggen dat de terugbetaling inclusief rente dan €54,60 is. Maar hier is het totaalbedrag wat terugbetaald wordt €50,01
De looptijd (listing date tot payment date) is hier maar 1 dag, dat is dan 4,60/365=~1 cent rente

De boel uitrekenen als er ook wordt afgelost is lastiger, want het hangt van het aflosbedrag af en ik zie vaak op mintos dat die niet constant zijn. Wat je wel kan bedenken is dat het niet boeit als je je geld met een auto-invest direct weer vast zet zodra het vrij komt. Stel dat je dan nog zo'n type lening afsluit en dat het auto-invest geen minimum van tien zou hebben, maar zonder "verlies" zou werken (dus geen dood geld op je profiel), dan zou je wel die 9,2% rendement pakken. In de praktijk kom je dus altijd lager uit doordat je terugbetaald principle niet gelijk kan herinvesteren en omdat je ook 20-50% wanbetalers hebt. Het is een beetje middelbare school natuurkunde "negeer de wrijving", maar voor mij is dat voorlopig accuraat genoeg.

MrAngry wijzigde deze reactie 30-01-2018 09:40 (38%)

Secrecy corrupts, absolute secrecy corrupts absolutely.

• Pazzie
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 22:53
quote:
Binnetie schreef op maandag 29 januari 2018 @ 09:21:
[...]

Helder antwoord, toch heb je bijna de helft van je investering in te late betalingen zitten. Dat zie ik bij mij nu ook. Inmiddels 50 van de 200 euro staat als te laat.

Wat is de reden dat je specifiek Mogo en ID Finance in je filters hebt ingesteld?
Ik ga ook eens kijken of op deze manier een auto-invest regel aanmaak. Doe het nu nog handmatig.
Onder andere door deze lijst: http://explorep2p.com/mintos-lender-ratings/

• BB-One
quote:
Binnetie schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 10:33:
Ik zal eens gaan inlezen over 'investeren' en 'rendement'. Ik was van mening dat je pas wat gaat krijgen wanneer er afbetaald word. Zolang er niet afbetaald wordt staat het geld stil zeg maar.
Wat bedoel je exact met 'stil staan'?

Bekijk het eens als volgt:
ik leen jou € 100 voor 1 jaar, we spreken af dat je een rente van 10% betaalt. Na 1 jaar betaal je mij € 110.

Nu anders:
Ik leen jou € 100 voor 1 jaar, rente 10% maar je lost mij in 2 termijn af, dus na 6 maand en na 12 maand, bij aflossing betaal je mij ook rente.

Na 6 maand betaal je mij: € 50 (=aflossing) plus € 5 rente (namelijk 10% over 100 voor een half jaar). Na 12 maand betaal je mij €50 (=aflossing) plus € 2,50 rente namelijk € 50 maal 10% maal 0,5.

Doe ik verder niets met het terugontvangen geld, heb ik aan het einde van het jaar bij het eerste een bedrag van € 110, en in het tweede geval € 107,50 (hier heeft € 50 een half jaar niets gedaan)

Had ik in het tweede geval de afgeloste € 50 weer aan iemand ander uitgeleend voor een half jaar tegen 10% per jaar dan had ik dus daarvan ook weer € 52,50 ontvangen en had ik aan het eind ook weer € 110 gehad. Dus het maakt in dit voorbeeld per saldo niet uit, maar...

In het tweede geval ontvang ik na een half jaar ook alvast de rente over het eerste halfjaar (=€ 5) Deze kan ik dan ook weer een half jaar uitlenen tegen 10% rente, hiervoor krijg ik dan weer € 5 + €0,50* 0,5 = € 5,25
Kortom, ik denk dat je dit bedoelt met 'bewegen'? In een ideale wereld zou echter degene die na een half jaar al de rente moet betalen, niet akkoord gaan met genoemde 10% maar iets minder, om uit te komen op hetzelfde 'rentepercentage'.

Moraal van het verhaal: Aflossing doet niet terzake voor het rendement, wel het feit of je eerder rente moet betalen. (Aflossing is overigens wel van belang voor het uiteindelijk gelopen risico etc, maar heeft geen invloed op het rendement indien iedereen gewoon aan zijn verplichtingen voldoet en de aflossingen weer uitgeleend kunnen worden tegen hetzelfde percentage.

• Johnny
  • Laatst online: 24-01 16:40

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

quote:
zoeperman schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 10:23:
misschien een domme vraag, maar wat is die secondary market precies.
Ik heb nu om te beginnen eens €50 bij mintos erop gezet om te kijken hoe het werkt. 5*€10 gedaan. Maar nu lees ik alweer dat ik beter niet bij EuroOne had kunnen doen...
Op de secundaire markt koop je een (deel van een) lening van een investeerder. Jij betaalt de investeerder direct en degene die het geld geleend heeft betaalt vanaf dat moment de rest van de lening en rente terug aan jou.

Als je uitgeleend geld snel terug wil kun je dus leningen verkopen op de secundaire markt. Je hoeft dan niet te wachten tot de lening is afbetaald. Dit is een groot voordeel van Mintos tegenover andere platformen waarbij de leningen vaak niet overdraagbaar zijn.

Maar waarom zou iemand een lening kopen van een investeerder in plaats van direct? Je kan een kortingspercentage instellen zodat je lening aantrekkelijker wordt om te kopen. Je koopt dan een lening voor minder dan dat hij oplevert, dus een hoger rendement dan wanneer je hem op de primaire markt had gekocht.

Andere voordelen zijn dat er soms geen leningen die aan je criteria voldoen in de primaire markt zijn, bijvoorbeeld als je op zoek bent naar een kortere looptijd. Ook handig is dat je kan zien of de lening in het verleden op tijd is afbetaald zodat je een betere indruk hebt van de betaalmoraal van de persoon die de lening moet afbetalen.

Je kan dus je leningen bij EuroOne te koop zetten, je hoeft niet persé korting te geven, maar als je ze snel wil verkopen dan helpt het wel. Met het geld wat je daarvoor krijgt kun je weer een andere lening kopen op zowel de primaire als secundaire markt.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Drobanir is de held!

quote:
Homeland schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 16:23:
Klopt het dat je met een buyback nagenoeg geen risico loopt en je dan automatisch na verloop van tijd het geld terug krijgt bij een default/late payment?
Het risco dat je wel loopt is dat de loan originator niet aan de buyback kan voldoen, als voorbeeld kan je kijken naar Eurocent ( https://blog.mintos.com/tag/eurocent-en/ ). Maar dat is natuurlijk wel een kleiner risico dan dat de lener zelf niet meer aan de verplichtingen kan/wil voldoen.

Als je kijkt naar de situatie met Eurocent, geeft het wel aan hoe Mintos er instaat en dat ze ook de informatie over deze situatie delen en bijhouden.

--
Over de lange looptijd, dit is inderdaad behoorlijk lang. Ik heb sindsdien ook de auto invest rule aangepast tot een max van 24 maanden. Ik zit bij Mintos sinds eind 2016 en auto invest alleen in leningen met buyback. Als ik kijk naar mijn overzicht van 458 "finished" investeringen, zijn er 51 met de status "Finished" en 407 "Finished prematurely". Als je dan kijkt naar de informatie op je account statement zie je de redenen van de voortijdig beëindigde leningen terug:
- early repayment of a loan (43x)
- loan agreement amended (79x)
- loan agreement extended (180x)
- loan agreement terminated (38x)
- buyback (55x)
- other (12x)

Qwerty-273 wijzigde deze reactie 15-02-2018 18:10 (31%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Binnetie
quote:
Frozenhands schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 15:49:
Ik heb sinds vandaag €100 erop staan en heb een Auto Invest strategie gemaakt, vrij strakke strategie denk ik en de eerste 'investment' is afgesloten. Als het aanslaat ben ik van plan om elke maand €50 over te gaan boeken en vanuit daar verder te bouwen.

Zijn er mensen bereid om hun strategie hier online te zetten ter vergelijkingsmateriaal?
Ik doe elke keer, auto-invest:
10 euro per lening, met Buy Back
Full amortization
Status: current (dus geen laat betalers op moment van investeren)
Heb geen LTV filter ingesteld
Minimaal 11,5%
Periode: 6-12 maand (misschien dat ik dit later aanpas)
Via http://explorep2p.com/mintos-lender-ratings/ alle partijen die een 5 of lager scoren uitgesloten.
Alleen in euro leningen investeren
Heb volgens mij alleen China uitgesloten

Ik ben begonnen met 100 euro handmatig en daarna 100 euro via de auto-invest. Ik zit te denken om ook 50 euro per maand te gaan storten en bijvoorbeeld elke 2000 euro weer terug te storten naar mijn prive rekening omdat in een deposito te zetten of op mijn beleggingsrekening voor later. Hiervoor moet ik wel op een bepaald moment het auto-invest filter uitzetten en de terugbetalingen niet meer herinvesteren.
Zo hoop ik weinig risico te lopen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RoNoS
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 10-01 11:53
quote:
Frozenhands schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 15:49:
[...]
Zijn er mensen bereid om hun strategie hier online te zetten ter vergelijkingsmateriaal?
Ja hoor:
https://tweakers.net/ext/f/zloshPgAqvHJGZMczYkwUG6k/thumb.png

500 euro in zitten. 100 naar KZT overgemaakt (puur om te kijken of dat rendabel is).
100 euro in langlopend (60 maanden). En 300 kortlopend.
Begonnen met handmatig te kiezen. Daarna auto-invest rule aangemaakt.
Merk wel dat ik soms ook van 1 week heb of zo en als met dat dan snel terug betaald (bijv. 1-2 dagen te vroeg) je bijna geen rendement hebt. Dus ik wil het minimum opschroeven naar 1 of 2 maanden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Drobanir is de held!

quote:
artificial_sun schreef op maandag 5 maart 2018 @ 11:02:
Nu was ik even aan het speuren op Reddit en kwam ik een link naar deze blog tegen: https://mintos-independen...ding-platform-mintos.html
Het lijkt me een kloppend verhaal, maarja wat moeten we ermee? Hebben jullie hier een mening over, het is al een oudere blog, en ik zie hier allemaal happy investors.
Qwerty-273 in "Peer-2-Peer lenen: de praktijk"

Ik ben zelf van mening dat dit bewuste artikel behoorlijk in de 'complot-mode' zit. Feit is natuurlijk wel dat de heer Aigars Kesenfelds een berg geld heeft nadat hij 4finance heeft verkocht aan Oleg Boyko. De lending wereld is in dat opzicht klein en als je eenmaal geld hebt, dan zal je dat ook eerder in allerlei nieuwe bedrijven in dezelfde sector stoppen (ervaring en winstmaximalisatie). Mintos zelf richt zich puur op het ophalen van geld en vinden van investeerders. Je hebt juist de kracht bij Mintos om zelf te kiezen in welke partijen je wel en niet mee wilt gaan. Ik zie dan ook niet dat Kesenfelds aan de touwtjes trekt bij Mintos, hij heeft gewoon een behoorlijk bedrag geinvesteerd via Skillion Ventures en zal daar op termijn goed aan willen verdienen (als je het echt zwart-wit wilt lezen dan staat er wel in het anual report "The Company is ultimately controlled by AS Skillion Ventures (incorporated in Latvia)."). Kwa berichtgeving en ook wat je ziet aan events staat toch echt Mārtiņš Ŝulte aan het roer bij Mintos.

Wat andere linkjes rond allemaal hetzelfde (aangezien de artikelen allemaal hetzelfde verhaal hebben, lijkt het me dat er slechts 1 bron is geweest):
https://theblacksea.eu/in...&idRec=1306&recType=story
https://en.rebaltica.lv/2013/02/the-quick-trap/
https://www.maltatoday.co...lta_to_pay_peanuts_in_tax

Maar dat kan je vinden voor bijna elk bedrijf met peer-to-peer lending en het minimaliseren van je belasting afdracht (Ikea anyone?).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online
@Johnny potentie staat volledig los van risico.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online
quote:
Johnny schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 09:59:
[...]

Goed punt. Mijn punt was vooral dat de nieuwigheid van peer-to-peer lenen vergeleken met andere manieren van beleggen niet betekent dat het model er achter nieuw en onbewezen is en dat het risico daarom hoger zou zijn of moeilijker in te schatten.
Het concept "geld uitlenen" is niet nieuw. Echter in de afgelopen eeuwen is er steeds meer regulatie gekomen voor banken juist om spaargeld veilig te stellen en de impact van een omvallende bank te minimaliseren. Overheden garanderen daarom ook geld gestald bij banken waardoor het hele proces steeds veiliger is geworden voor de particulier.

Wat we nu de laatste jaren zien is dat het geld juist buiten banken en overheden om uitgeleend of verhandeld wordt, vaak via buitenlandse bedrijven of via producten als cryptocoins. Daar zit minder regulatie op waardoor het risico een stuk groter is.

Kan jij de gevolgen inschatten wanneer de afgelopen crisis zich weer zou herhalen voor dit soort constructies? Hoeveel leningen zullen niet meer afbetaald kunnen worden? Kan buyback nog gegarandeerd worden? Gaan partijen failliet of blijven ze overeind?

Een van de stelregels is dat een hoger rendement altijd gepaard gaat met een hoger risico. Op het moment dat jij 14% rendement op je geld kan krijgen is het risico dus relatief groot en kan je niet uit gaan van enige vorm van garanties.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online
quote:
CaLeX schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 11:00:
[...]
Een van de grootste voordelen is natuurlijk dat het bedrijf waar je in investeert "in de buurt" zit en aan de Nederlandse wetgeving vast zit. En niet aan de wetgeving van een 'bananenrepubliek'.
Ik zou landen als Zweden, Denemarken en Finland niet bepaald in de categorie "bananenrepubliek" plaatsen. Lening boven de 11% en met een looptijd van maximaal 2 jaar geeft genoeg resultaat om zo'n Nederlands bedrijf links te laten liggen.

• Tsurany
  • Niet online
quote:
Binnetie schreef op woensdag 18 april 2018 @ 09:59:
Wat doen jullie in zo'n geval? Of de percentages aanpassen, de rente verlagen (nu 11-20%) of ook loan originators mee laten doen die niet zo goed scoren, volgens: http://explorep2p.com/mintos-lender-ratings/ (ik hanteer minimaal 50 punten).
Vooraf moet je bepalen wat de minimale spreiding is die voor jou acceptabel is en welke loan originators je wilt uitsluiten. Stel jouw minimale aantal loan originators is vijf stuks.
Dan sluit je eerst alle loan originators uit die niet voldoen aan jouw eisen. Dan kies je de maximale periode waarin een lening open kan staan. Vervolgens kies je of je wel of geen buyback wilt en eventueel wat andere eisen.
Nu zie je precies hoeveel loan originators beschikbaar zijn. Vervolgens gooi je de minimale rente omhoog naar 20% en zak je net zo lang tot je weer vijf loan originators over hebt.
Om te zorgen dat Mintos de juiste verdeling aanhoud zorg je er voor dat elke loan originator op minimaal 20% staat. Mochten er in de toekomst andere loan originators leningen hebben die binnen jou eisen vallen zal er altijd een minimale verdeling van 5 loan originators zijn.

Het enige risico dat je loopt is dat een bepaalde loan originator zakt in rente waardoor er minder loan originators over blijven en je met cash blijft zitten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• koksie
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 23-01 03:10
Ik krijg een soortgelijke brief van Fundingcircle ongeveer maandelijks. Nu is het bedrijf waaraan ze de brief richten een lege B.V. die volgens hun brief rond de 250k zou kunnen lenen obv de KvK gegevens. Sindsdien investeer ik niet meer bij Fundingcircle. Ik snap wel dat ik echt die 250k niet zomaar zou krijgen, maar dat ze op deze manier reclame maken komt niet goed op me over.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: november 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

quote:
Maaark schreef op maandag 11 juni 2018 @ 14:16:
Om een beeld te krijgen bij de risico's.
Goede links!

Met als kanttekening: bij de risico's zoals ze nu bekend zijn. In tegenstelling tot bijv. aandelen, obligaties, vastgoed, commodities enzovoort is het hele p2p gebeuren gloednieuw. Mintos is opgericht in 2014. Er zijn zeer veel loan originators waarover nauwelijks informatie te vinden is.

Renault Zoe Q90

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Maaark
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 00:30
quote:
TucanoItaly schreef op maandag 11 juni 2018 @ 14:44:
Ik kan het niet vinden in de FAQ, maar heeft Estateguru een secondary market voor het geval je voortijdig wilt uitstappen?
Nee hebben ze niet. Ze zeggen wel al een jaar ofzo dat het gaat komen :P

Ik investeer daar in principe alleen in de leningen tot 12 maanden, dus het ontbreken van de secondary market is niet zo'n probleem, als je je geld niet 12 maanden kunt missen zou je het niet moeten investeren in zoiets.

Maaark wijzigde deze reactie 11-06-2018 14:49 (26%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Drobanir is de held!

Kwa risico's had je vroeger ook een p2p-lending platform onder de naam TrustBuddy. -> Qwerty-273 in "Peer-2-Peer lenen: de praktijk"

Nog iets meer info, maar ook niet al te veel met relatie tot het vervolg:
https://www.lindahl.se/se...r/konkursen-i-trustbuddy/

En een forum waar recentelijk nog nieuws te horen is:
https://www.flashback.org/t1580901

Qwerty-273 wijzigde deze reactie 11-06-2018 15:02 (13%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

quote:
FreezeXJ schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 10:36:
De 11% die Mogo standaard biedt vind ik nogal mager, zeker als zo'n lening 6 jaar loopt.
Op zich is 11% natuurlijk best een hoog rendement. Zeker in verhouding tot veel andere beleggingen. Het is natuurlijk de vraag in hoeverre het meer of minder risicovol is als aandelen (itt aandelen gaat dit niet om dingen die zelf in waarde veranderen, maar om terugbetalingen op een lening), maar qua rendement is het zeker vergelijkbaar met die beleggingscategorie.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Maaark
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 00:30
HOUSERS??? Hoe heb je dat klaar gekregen? :) Tegen mij zeiden ze dat ze geen NL'ers mochten toelaten omdat onze regelgeving dit niet toestond.

Ik zit op deze sites:

Estateguru
Bulkestate
Crowdestate
Mintos
Viventor
Peerberry
Twino
Swaper
VIainvest
Bondora
Dofinance
Grupeer
Fastinvest
Robocash

Maar partijen als Bondora (geen buyback), DoFinance (opeens geen 12% autoinvest meer), Swaper (weinig volume), ViaInvest (rekenen een belasting door) doe ik eigenlijk niks meer mee en haal mijn geld daar weg zodra het vrijkomt.

Ik vind de real estate sites het leukst, daarna mintos en dan de rest.
quote:
Richard1992 schreef op maandag 2 juli 2018 @ 14:21:
[...]

Maaark,

Zou jij willen aangeven welke p2p platforms jij allemaal gebruikt?

Zelf maak ik sinds enkele maanden naar tevredenheid gebruik van Mintos en Grupeer en sinds enkele weken van Housers.
I.v.m. de risico's wil ik mijn geld zoveel mogelijk spreiden over verschillende p2p platforms en loan originators.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 24-01 21:55

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Serieus geld zal dan >100k moeten zijn ofzo, en volgens mij doen de meeste kleine sites daar niets mee, of verbieden ze het juist. Iets met als je dan besluit om je euros weer ergens anders in te stoppen hebben ze opeens een heel groot gat.

Ik vraag me af of het aan de zomer ligt (dan wil ik juist niet met euros bezig zijn maar in de tuin hangen met een biertje) of aan de stormachtige groei van platformen, omdat het blijkbaar een behoefte vervult.

Ik zit theoretisch nog op 14% rendement, maar dat zakt gestaag nu, zeker omdat ik geen fan ben van 5 jaar durende leningen...

Hollandse Krachtvoerkoe || Mathematics, with its potential for and hence its requirement of rigour and precision, is evidently the pinnacle of user-unfriendliness

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Richard1992
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 23-01 16:20
quote:
Binnetie schreef op maandag 16 juli 2018 @ 14:12:
Hier hetzelfde, het rendement zakt iets. Zit zo rond de 11,50% maar dat was eerder tegen de 12% aan. Ik sluit voor maximaal 14 maanden af.
Nu heb ik ook een account bij Grupeer, maar heb geen idee welke loan originators goed en betrouwbaar zijn.

Wil iemand met een account daar zijn strategie delen?
Zelf heb ik gewoon de autoinvest aangezet met de volgende instellingen:

Interest rate interval (%): 14 - 25
Term interval (months): 1 - 12
Auto-invest unlimited: Yes
Max Investment amount per project (€): 10

Nieuwe stortingen worden bijna altijd direct geïnvesteerd.

www.Chinakopen.nl - Alle informatie over het bestellen van producten op Chinese webshops

Acties:
  • +1Henk 'm!

• squaddie
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 21:11
Ik was van het weekend naar mn portfolio aan het kijken. Niet alleen de rente percentages dalen bij Mintos, maar het lijkt er ook op dat loan originators minder leningen aanbieden en diverse originators hebben zelfs geen leningen beschikbaar op de primary market. Misschien dat dit een zomermaanden dingetje is, maar wel opvallend.

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• squaddie
Dat is niet in een nummer te vangen, er zitten redelijk grote verschillen tussen loan originator en/of land.

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Binnetie
Kreeg vandaag wel weer een herinnering van hun campagne om vrienden als investeerder lid te laten worden van Mintos.
Toen ik ruim een half jaar geleden lid werd waren er zo'n 45000 accounts. Nu ruim 70000, dat gaat echt hard.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• squaddie
@Qwerty-273 Ik kijk naar inderdaad naar euro leningen en ik heb een paar partijen en landen uitgesloten en daar staat Varks niet bij. Even heel bot gezegd ik heb niets aan 17000 leningen van Varks omdat het een jonge onderneming betreft met relatief weinig eigen vermogen dat maakt dat ik voorzichtig ben met investeren in leningen van deze onderneming.

De reden dat ik ben gestart met Mintos is dat er diverse partijen hun leningen aanbieden en zo de risicos over meerdere partijen kan spreiden en het lijkt erop dat minder gaat worden en ik moet gaan kiezen of meer leningen van een partij af te nemen of een deel van mijn investering weg te halen bij Mintos en ergens anders te investeren.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online
En we duiken onder de 10% nu bij Mintos, errug matig :( Boven de 10% is geen korte termijn lening meer te vinden. Enkel lange termijn, maar meerdere jaren vast zetten tegen 10% zie ik dan ook niet zitten.

Tsurany wijzigde deze reactie 27-07-2018 09:19 (57%)

• BB-One
quote:
Binnetie schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 11:19:
Ik zat een beetje aan de toekomst te denken van P2P. Het artikel hierboven is wel een eye-opener maar voor mij voelt het als een ver van mijn bed show (wat het niet is).

Wat zijn de verwachtingen?
Als rentes dalen op platformen als Mintos, stappen mensen dan over op (kleinere) platformen waar een hogere rente te behalen is? Bijvoorbeeld Grupeer? Maar als hier een toeloop aan geld heengaat bestaat de kans ook weer dat de rentes daar gaan zakken en blijf je aan het zoeken.

Iemand die hier een wat over kan zeggen?
Ik speel nog met de te weinig geld mee (300 euro), zo'n bedrag zet niet heel veel zoden aan de dijk. Ik 'fantaseer' wel eens over 5000 euro inleggen, met 11% rente 'verdien' je er zo'n 500 euro per jaar aan.
Dat is dus de marktwerking die (eindelijk?) doordringt in de kortdurende leningmarkt. Ik zie het nog niet helemaal terugkomen in de tarieven bij de uiteindelijke leningnemer. Tenminste voorzover ik dat kan overzien natuurlijk. Maar inderdaad het blijft zoeken naar je maximale rendement binnen je risicoprofiel.

Overigens denk ik dat de huidige rentedaling grotendeels een vakantiedip is. Een gedeelte is natuurlijk ook te wijten aan de wat grotere toeloop van geld, maar ik denk dat er ook gewoon nu veel minder vraag is naar leningen van de consument. Straks na de zomer dan komt men er achter dat de vakanties te duur zijn geweest danwel de inkomsten te weinig. Plus dat mensen weer zaken willen gaan kopen en daar geld voor nodig hebben.

Ik wacht rustig de komende twee maanden af... En laten we wel wezen, 9% is ook nog een mooi rendement. En als je dan die 9% vergelijkt met de schamele 0,03% op je spaargeld (Rabobank). Je krijgt met je 300 bij Mintos net zoveel rente als dat je € 90.000 op je spaarrekening had staan... Tuurlijk zit er een risico verschil in, maar ik betwijfel ten zeerste of het risico 300 keer zo groot is...

• FreezeXJ

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Het meeste is gewoon procedures aflopen, er moeten officiele handelingen verricht worden, maar die zijn a dime a dozen voor grote partijen. Gezien de data (van ook andere defaults) vermoed ik dat er eens per maand even het volgende mailtje verstuurd wordt, en er verder misschien 5 minuten aan vuilgemaakt wordt door een persoon. Ja dat kost geld, maar veel minder dan het lijkt. Heck, ik denk dat de Debifo etc een heel stuk hiervan geautomagiseerd hebben. Meestal zijn het treurige zaken voor alle betrokkenen, er is geen rooie cent over, en heel veel schulden, vaak ook bij preferente partijen, dus in the end heb je niks. Hooguit 2 jaar processen en juridisch getouwtrek.

Hollandse Krachtvoerkoe || Mathematics, with its potential for and hence its requirement of rigour and precision, is evidently the pinnacle of user-unfriendliness

• Mirved
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 14:11
Heb alle loan originators die B - of lager zijn uitgezet bij mijn auto invest.

• Tsurany
  • Niet online
quote:
Eli3l schreef op woensdag 5 september 2018 @ 10:26:

Wat vinden jullie van de kort lopende leningen?
Ideaal, geld staat niet te lang vast waardoor je snel kan wisselen en ook snel uit kan stappen. Langer vast zetten levert niet veel meer rendement op dus ik zou niet weten waarom ik mijn geld 3 jaar vast wil zetten op een relatief onbetrouwbaar platform.

• FreezeXJ

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Dat valt nog alleszins mee, ze zijn klein, en hebben (dus?) weinig geld. Iets als Varks staat veel lager, is veeel groter, maar heeft dan weer wel 90+% van z'n leningen "current". Da's iets dat ik ook belangrijk vind.
Rentepercentages van minder dan 10 vind ik wel matigjes, dan beleg ik wel in RDSA ofzo. Mintos leeft voor mij bij de gratie van hogere rentes, want het risico van dit soort buitenlandse sites vind ik onveranderd hoog.

• Binnetie
Ik zie ineens dat je ook voor veel meer landen een rapport voor de belastingdienst kunt maken, waaronder Nederland: https://www.mintos.com/en/tax-report/

Heb het even gedaan en voor 2017 zijn alle bedragen 0, dat klopt want ik heb in januari 2018 de eerste storting gedaan.

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Binnetie schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 10:18:
Ik zie ineens dat je ook voor veel meer landen een rapport voor de belastingdienst kunt maken, waaronder Nederland: https://www.mintos.com/en/tax-report/
Zoals in het mintos-specifieke topic al staat geven ze niet de juiste informatie voor onze belastingaangifte. Effectief geven ze de 'inkomsten', ipv het saldo op middernacht van 31 december/1 januari.

• Tsurany
  • Niet online
michaeltb schreef op zondag 16 september 2018 @ 09:00:
P2P lending is voor mij nieuw. Ik lees veel berichten over het risico dat de tussenpersoon omvalt of de geldnemer maar is het grootste risico niet dat de p2p dienst plotseling omvalt waardoor je jouw gehele investering kwijt bent?
In principe loopt jouw investering dan nog steeds, een andere partij moet vervolgens de administratieve handelingen overnemen.
Daarom moet je goed kijken in welke platformen je geld stopt. De grotere partijen zijn een stuk stabieler dan de kleinere, rendement kan alleen ook lager zijn.
Zijn er hier mensen die meer dan 1k geinvesteerd hebben in p2p lending?
Genoeg, zelf zit ik rond de 1k. Ik zie het als een zeer risicovolle investering die in de rest van mijn portfolio past.
Als ik zie in wat voor landen de p2p platformen zitten geeft me dat ook niet zon goed gevoel.
Als je rendement wilt maken moet je naar dat soort landen toe. In Nederland heeft zo'n dienst geen schijn van kans als ze willen dat hun investeerders ~10% rendement maken.
De hoge rendementen klinken voor mij erg aantrekkelijk maar het lijkt mij te risicovol om grotere bedragen te investeren met de wetenschap dat het ineens 100% kan verdwijnen. Dan liever een beurscrash waar je 50% verliest...
Je kan spreiden over meerdere loan originators en meerdere platformen. Maar het aloude gezegde blijft nog steeds van toepassing, hoe hoger het rendement hoe groter het risico.

• Tsurany
  • Niet online
Je wilt zeggen dat geen enkele investering 100% veilig is? Dat lijkt me vrij evident.

• BB-One
In het kader van spreiding van mijn investeringen heb ik de afgelopen weken, naast de ordinaire spaarrekening crowdfunding en P2P leningen ook wat aandelenfondsen gekocht.

ik weet nu weer waarom ik daar een aantal jaar geleden mee was gestopt...

Ik weet dat het voor de langere termijn is maar het is bijzonder frusterend om te zien dat ik dus nu op 96% van mijn geïnvesteerde waarde zit zonder dat ik er wat aan kan gaan doen... Ik kan niet switchen van fonds, want verkoop en aankoopkosten (hoe weinig ook). Ik kan mijn toekomstig rendement niet ten gelde maken, want ook weer die verkoop en aankoopkosten.
Maar wat mij het meest frusteert is dat ik totaal geen toekomst indicatie danwel verwachting heb bij beleggingsfondsen. Het enige wat je kan doen is kijken naar de historie, al zegt men wel vaak dat de geschiedenis zich herhaalt... 8) . Bij p2p leningen heb je in ieder geval nog het rentepercentage wat geboden wordt, je kan een inschatting maken van of dat het risico waard is. En achteraf kun je kijken of de opbrengst het gelopen risico waard is geweest...
|:(

• FreezeXJ

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Als je niet tegen het verlies van waarde kunt lijkt me P2P ook heel riskant... Je leningen kunnen zonder opgaaf van reden opeens defaulten, en hoewel je een redelijke verwachting hebt van het rendement (dat heb je bij aandelen ook, en heet dividend) kunnen juist losse leners gekkere dingen doen dan grote bedrijven.

96% is overigens nog acceptabel, mijn ING-aandeeltjes zijn rustig 20% gedaald dit jaar...

• Tsurany
  • Niet online
BB-One schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 15:14:

Hoe kom je er bij dat ik geen plan heb? Ik heb een heel strak (financieel) plan, bijna op het maniakale af O-) . Ik heb geen frustratie, vind het gewoon minder leuk om te zien dat ik op verlies sta. En ik weet verlies is pas verlies als je het geld weer in handen hebt. Net als met winst overigens ;)
Als bijvoorbeeld mintos klapt, moet ik een dag huilen, maar dan ben ik er over heen. Mijn probleem met beleggingsfondsen/aandelen is dat de achteliggende waarde ongrijpbaar is.
Dan scheelt het al een hoop als je niet dagelijks kijkt. Wat betreft risico's staat Mintos (en elke vorm van P2P lenen) bij mij een stuk hoger dan een goed gebalanceerde ETF.

Natuurlijk moet je zelf weten wat je doet maar ik zou mijn financiële beslissingen niet nemen op basis van emoties.

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Drobanir is de held!

BB-One schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 15:14:
En bij P2P default tot nu toe niets, want 'gegarandeerd' (tussen haakjes want hoe 'hard' is die garantie)
Mwa, ik ben wel een "gelukkige" met een Eurocent lening. En ben benieuwd hoe het verhaal verder gaat lopen, het uitstaande bedrag is beneden de 10 euro, dus kwa financiële impact valt het natuurlijk allemaal hartstikke mee. Maar de berichtgeving vanuit Mintos is behoorlijk karig, maart/april was de laatste update.
Al moet ik toegeven dat in deze gevallen er vaak veel tijd tussen updates gaat zitten, kijk ook eens naar TrustBuddy en de afloop daarvan (zoals ik al een aantal keer eerder in dit topic heb aangehaald).

• Binnetie
Binnenkort komen ze ook met SMS als 2FA en dat alleen gestort kan worden op de rekening waar ook de storting vandaan komt: https://blog.mintos.com/t...or-your-investor-account/

Toch weer wat veiliger. Je moet er niet aan denken dat je geld weg is omdat je een eenvoudig wachtwoord gebruikt.

Binnetie wijzigde deze reactie 22-10-2018 17:45 (21%)

• murphsy
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 06-12-2019

murphsy

Thinkingbig.nl

Vandaag zou ik IDeal testen bij Mintos, maar er waren wat uitdagingen waardoor de test is uitgesteld helaas. Hopelijk deze week nog!

Ik schrijf over geld en leven, bijv. Zo onbelangrijk is rendement voor FO »

• Edwin__
  • Laatst online: 15:20
murphsy schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 18:14:
Vandaag zou ik IDeal testen bij Mintos, maar er waren wat uitdagingen waardoor de test is uitgesteld helaas. Hopelijk deze week nog!
Dat lijkt mij een handige optie. Enig idee wanneer dit voor normale gebruikers beschikbaar gaat worden gemaakt?

Discogs

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Qwerty-273 schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 09:24:
Ervaren jullie internationale betalingen als een gedoetje? Gewoon een overschrijving naar een IBAN in een ander land met de juiste omschrijving er bij, en dan even (2 dagen?) wachten.
Ik hoefde zelfs niet noemenswaardig veel langer te wachten dan bij een overschrijving binnen Nederland (vziw stond het dezelfde dag er op). Het "ergste" dat ik tegenkwam bij de Rabobank is dat ze waarschuwen dat het een buitenlands land is :P

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

koksie schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 22:44:
Ik deed eerst nog wel redelijk wat bij Twino, maar nu zijn er al weken lang zo goed als geen leningen meer om in deel te nemen, dus ik heb gisteren maar een deel van mijn beschikbare cash eruit gehaald en terug laten boeken naar mijn bankrekening. MIjn auto-invest doet het ook maar sporadisch. Hebben meer tweakers deze ervaring?
Twino is bij mij al tijden langzaam, maar meestal is wel al mijn geld belegd.
BiLLY_daKid schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 23:03:
Ik heb gemerkt dat veel auto-invest regels niet meer werken, omdat de rente's naar beneden zijn bijgesteld en daardoor buiten min bandbreedte. Heb er nog geen cash uitgehaald (<5k geinvesteerd). Secundaire markt is geen discount meer te krijgen.
Volgens mij heb jij het over Mintos?

• fsfikke
  • Registratie: maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Stefan1313 schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 10:47:
Interessant topic dit!

Ik vroeg mij af, ik kom de afkorting 'SIA' heel vaak tegen.
Achter de naam van de loan originators maar soms ook bij de platformen zelf.

Waar staat die afkorting voor, weet iemand dat?
sabiedrība ar ierobežotu atbildību ;)

https://www.company-taxes...urs-merchants/what-is-sia

In Nederland noemen we dat een BV.

fsfikke wijzigde deze reactie 04-01-2019 11:04 (4%)

DUT Racing

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

degroot schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 09:29:
Lijkt me vooralsnog niet als scam over te komen
Op basis waarvan zeg je dit?

Oprechte vraag. Ik vind het namelijk lastig om te doorzien of de diverse P2P-platformen in orde zijn, hoor. Hoe moet ik dat beoordelen? Persoonlijk zit ik dus alleen op Mintos, vanwege de volwassenheid van het platform, de communicatie die ze voeren in die paar jaar, de diverse blogposts over het platform en de aanbieders daarop, enzovoort. Maar dan nog steeds investeer ik alleen in kortlopende en gegarandeerde leningen, en met een single-digit percentage van m'n geld.

TucanoItaly wijzigde deze reactie 19-04-2019 07:43 (55%)

Renault Zoe Q90

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

CaLeX schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 10:46:
In mijn ogen is bijna alles risico armer dan crowdfunding,
In principe zijn leningen minder risicovol dan aandelen.

Het lastige is natuurlijk dat dit vaak leningen zijn aan onbekenden of in het geval van Nederlandse crowdfunders vaak leners die de bank te duur vonden (of zelfs niks konden krijgen). Daar zullen zat legitieme leners bij zitten voor wie het domweg gunstiger is dan de bank of die crowdfunding gewoon fijner vinden. Maar het lijkt me dat er ook een relatief groter risico zit daardoor.
Eventuele borgen/onderpanden (zoals een hypotheek) is ook altijd maar afwachten of dat genoeg oplevert als het failllisement daadwerkelijk komt.
ik heb een deel van mijn projecten ook als goed doel gezien bij inschrijven op de projecten. Ik ben geen zure verliezer, want met 87 projecten geeft GVE mij deze rendementen.
Members only:
Op zich is dat natuurlijk best een aardig rendement. Zeker als daar het risico op verlies al in verwerkt is door de achterstanden als 'komt nooit meer' te beschouwen. De vraag is natuurlijk of het relatieve aandeel achterstand nog gaat stijgen.
Mijn 'behaald rendement' bij Funding Circle (vergelijkbaar met jouw netto rendement) is trouwens zo'n 0.05 procent hoger dan dat van jou, dus aardig redelijk vergelijkbaar. Helaas rapporteren zij geen 365 en 90 dagen cijfers.
Bij lendahand sta ik wel op 'net geen' verlies omdat er een wat grotere 'directe' lening-nemer is omgevallen :/
Maar voorbeelden van risico armer wegzetten:
- Aflossen; (in mijn geval) gegarandeerd 2.xx % + Sneller risico opslagen van de restschuld af)
- Investeren in een brede ETF; Dat fluctueert ook qua waarde, maar dat is een stuk minder werk / waarde vaster dan CF.
- Vastzetten in deposito's (als je niet meer in stenen wil hebben)
Ik denk dat het een erg gewaagde uitspraak is om te stellen dat een ETF minder risico geeft dan crowdfunding :P Maar het hangt natuurlijk wel sterk af van zowel de crowdfundingstrategie als de ETF. Een ETF in (een mix van) geldfondsen, vastgoed en/of obligaties zal al gauw lager risico geven, maar eentje die belegt in 'opkomende markten' ofzo al gauw meer :P

ACM wijzigde deze reactie 24-04-2019 08:36 (7%)

• Longcat
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 21:51
Dat FastInvest lijkt me een pyramid scheme of een tijdbom. Rentes tot 13% met 'buy-back guarantee'... Consumptieve financieringen van anonieme figuren. Als de economie wat tegenzit, krijg je veel defaults een blijft er niets over van die buy-back guarantee. Waarom zijn er uberhaupt verschillende rentepercentages als je gewoon de hoogste rente kan kiezen, aangezien ze het toch garanderen?

• Longcat
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 21:51
Wat betreft de vergelijking van crowdfunding vs. andere asset classes, hier is wel een kleine voetnoot nodig. Hoe lang zijn de grotere platforms operationeel geweest in NL? En dan bedoel ik niet 1 projectje per maand. Volgens mij kom je dan op enkele jaren uit? Daar kun je nog echt geen conclusies uit halen m.b.t. gemiddeld rendement en risico. De laatste jaren zat de economie ontzettend mee. Je ziet in de resultaten dan alleen rendement, geen risico. Als er een keer tegenwind is, dan ga je ineens óók het risico van crowdfunding zien.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Conono
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 12-08-2019
Krekatos schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 14:31:
[...]

Goede vraag, ik heb onlangs een soortgelijke vraag hier in het forum gesteld over Mintos. Hoewel veel mensen dit soort vraagstelling gemakkelijk wegwuiven ('Ik wil niet in zee met een bedrijf dat niet weet wie haar klanten zijn'), is het juist enorm relevant om bewust met verstrekking van gegevens om te gaan. Zoals je misschien al hebt gezien, heeft Grupeer geen CISO of ISO 27001 certificering. Ofwel er zijn geen maatregelen om informatie actief te beveiliging.

Voor mij een reden om niet mee te doen in iedere geval wanneer zij een afgeschermde kopie van ID niet accepteren. De wettelijke grondslag voor opslaan van persoonsgegevens ontbreekt vaak bij dit soort partijen. Dat zij moeten voldoen aan hun lokale overheid en daarom de gegevens moeten bewaren, zal mij een worst wezen.
Prima, dan investeer je jouw geld daar niet. Ik blijf het bijzonder vinden dat jullie zo'n enorme moeite hebben met het afgeven van dat soort gegevens aan bedrijven waar je kennelijk wél rustig een paar duizend euro naar over durft te maken..

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Krekatos
  • Registratie: maart 2014
  • Laatst online: 20:16
Conono schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 14:47:
[...]

Prima, dan investeer je jouw geld daar niet. Ik blijf het bijzonder vinden dat jullie zo'n enorme moeite hebben met het afgeven van dat soort gegevens aan bedrijven waar je kennelijk wél rustig een paar duizend euro naar over durft te maken..
Ik noem geen bedragen, dus dat staat los van het hele verhaal en is ook een vreemde aanname. In het geval ik wel veel geld zou investeren, ben ik liever een paar duizend euro kwijt dan mijn identiteit, wat veel serieuzere gevolgen heeft.

Waar jij niet snapt waarom mensen liever niet hun persoonsgegevens verstrekken, heb ik juist enorme moeite met het klakkeloos verstrekken van gegevens aan partijen die je niet kent en 0 verantwoording hoeven te leggen aan toezichthouders en overheidsinstanties. Men heeft totaal geen idee wat er mis gaat met betrekking tot identiteitsfraude. Daarom investeer ik alleen bij bedrijven die of actief aan informatiebeveiliging doen of die een ID accepteren met watermerken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Conono
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 12-08-2019
Krekatos schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 14:55:
[...]

Ik noem geen bedragen, dus dat staat los van het hele verhaal en is ook een vreemde aanname. In het geval ik wel veel geld zou investeren, ben ik liever een paar duizend euro kwijt dan mijn identiteit, wat veel serieuzere gevolgen heeft.

Waar jij niet snapt waarom mensen liever niet hun persoonsgegevens verstrekken, heb ik juist enorme moeite met het klakkeloos verstrekken van gegevens aan partijen die je niet kent en 0 verantwoording hoeven te leggen aan toezichthouders en overheidsinstanties. Men heeft totaal geen idee wat er mis gaat met betrekking tot identiteitsfraude. Daarom investeer ik alleen bij bedrijven die of actief aan informatiebeveiliging doen of die een ID accepteren met watermerken.
Ik zou zeggen, maak er een apart topic over aan.. of moet je daar tegenwoordig ook al een kopietje paspoort voor meesturen

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Drobanir is de held!

[...]
heeft Grupeer geen CISO of ISO 27001 certificering. Ofwel er zijn geen maatregelen om informatie actief te beveiliging.
Als men niet een specifiek certificeringstraject heeft doorlopen, betekend dat natuurlijk nog niet dat er geen maatregelen zijn om informatie actief te beveiligen. Zo'n traject kost ook tijd en geld, en zeker bij een certificering die wellicht niet populair is in het land van vestiging zijn dat vaak redenen om niet alle certificeringen te door lopen.

Letland is natuurlijk gewoon onderdeel van de EU, dus de Europese regelgeving op data veiligheid is ook daar gewoon van kracht (met eventueel verdere restricties op nationaal niveau). Zie ook bijvoorbeeld https://www.dvi.gov.lv/en/

Hoe Grupeer dat heeft ingeregeld is mij onbekend.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Je upload je paspoort niet meer bij Mintos, maar bij Veriff.me. Helaas zijn die ook niet gecertificeerd, maar werken blijkbaar wel aan ISO27001 certificering.

Diverse andere crowdfunders besteden die verificatie ook uit aan dergelijke derden. Of je die derde partij wilt vertrouwen, is natuurlijk ook weer een keuze die je zal moeten maken ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Radical1980
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 20-01 17:41
[...]Voor mij een reden om niet mee te doen in iedere geval wanneer zij een afgeschermde kopie van ID niet accepteren. De wettelijke grondslag voor opslaan van persoonsgegevens ontbreekt vaak bij dit soort partijen. Dat zij moeten voldoen aan hun lokale overheid en daarom de gegevens moeten bewaren, zal mij een worst wezen.
Ik vind het voornamelijk in dit geval van Grupeer vreemd dat het zo onduidelijk is waarom ze een een volledige copy willen heben. Heb mij net uitgeschreven want ik heb geen reactie op mijn vraag gekregen. 8)7

Wat betreft vergelijkbare organisaties waar ik meer geld heb staan. Het bedrag zelf maakt niet maar in dit geval heb ik bij DeGiro een bedrag staan met tenminste een extra nul ten opzichte het bedrag dat ik bij Grupeer wilde stallen. En bij DeGiro kon ik gegevens van mijn ID afschermen. ;)

Mocht er iemand nog wel een platform weten waar je je gegevens kunt afschermen dan ben ik je zeer dankbaar.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Adion
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 23:05
Wat betreft identiteitsfraude snap ik het probleem ook niet zo goed dan.
Als je de gegevens toch zou mogen afschermen, dan heeft een eventuele fraudeur toch ook voldoende gegevens indien hij de afgeschermde kopie in handen krijgt?
Hij kan die immers zelf ook gebruiken om bankrekeningen te openen...

VirtualDJ 8 - Fast Image Resizer - Instagram

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Drobanir is de held!

Did you ever ask yourself why high returns and instant availability of your money rarely go together? We did, too. And we worked hard to bring you the best of both worlds: Our new product Mintos Invest & Access makes investing AND withdrawing your money quick and easy.

Create your portfolio in a breeze: just set your amount, and that’s it.
Earn competitive returns – just like you’re used to with Mintos.
Be the first to invest in new loans – ahead of Auto Invest and manual investing.
Get access to your money anytime you need it.
Meer info op https://www.mintos.com/en/invest/invest-and-access-about

Voegt natuurlijk wel snelheid aan je portfolio toe. Maar volgens mij is het ook gericht om de onpopulaire aanbieders meer te steunen dat daar ook meer investeringen in plaatsvinden. Veel Mintos'ers volgen verschillende blogs om direct een berg aanbieders uit te sluiten (zonder daar zelf onderzoek naar te doen).

Acties:
  • +3Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Recente posts in het topic Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 8 gingen over het programma Portfolio Performance (PP). Handig, maar in mijn portefeuille zit ook Mintos en ik wil weten wat de totale portefeuille doet, niet slechts een deel daarvan.

Ik heb het er in gekregen met wat tips van @Zr40. Ietsje minder nauwkeurig, maar voldoende voor mij. Aannamen die ik maak:
- Je hoeft niet exact alle transacties op Mintos te repliceren
- Je hebt niet teveel momenten dat je inlegt
- Je hebt een auto-invest setting waarbij de rente direct weer wordt geinvesteerd

Stappen om Mintos van bijv. 2018 in te voeren in PP:

Maak in PP een Security genaamd Mintos aan. Maak ook een Deposit Account aan genaamd "privé", dit is je privé bankrekening. Deze stap is helaas noodzakelijk, dit is eigenlijk bedoeld als beleggingsrekening maar die is er niet voor Mintos.

Alle keren dat je geld overmaakte naar Mintos moeten ingevoerd worden; in Securities, rechtsklik op Mintos en klik Buy. Als je 300 euro overmaakte aan Mintos, voer dan 300 in als aantal shares, waarbij de waarde van elk share 1 euro is. Ga meteen naar Deposit Accounts, en voer een deposit in voor hetzelfde bedrag. Hiermee hou je de rekening op 0, wat belangrijk is voor de rapportage (zie laatste stap).

Log in op Mintos, ga naar Account Statement, kies begindatum 1.1.2018, einddatum 31.12.2018, payment type "select all" en vink dan de volgende uit: Deposits, Investments, Investment Principal Rebuy, Principal received. Klik op Search button. Nu krijg je een drietal getallen: Interest received, Late fees received en Interest income on rebuy. Tel deze op.

Voer dit getal in PP bij Mintos op als Dividend, in het Shares veld waar elke share 1 euro is. Voer dit getal óók in als Buy (inleg) om het idee van de auto-invest te reflecteren.

Nu je heel 2018 hebt ingevoerd, kun je in PP onder Reports op Statement of Assets klikken, en controleren dat "privé" er niet bij staat (want die staat op 0). Ook kun je op Reports -> Performance klikken, en rechtsboven configureren dat je 2018 wilt rapporteren als tijdsperiode. Dan zie je dat Mintos is meegenomen in je totale portefeuille.

Renault Zoe Q90

• Yoicaa
  • Registratie: februari 2016
  • Laatst online: 24-01 13:31
Je kan kijken naar Ablrate, Assetz Capital, Ratesetter of Zopa.
De eerste is hoger risico maar wel 10%+ en de andere 3 zijn 4-6%. Vooral Zopa is redelijk bewezen stabiel en heeft de afgelopen crisis doorstaan.

Zelf zit ik alleen nog actief in Zopa.
Ablrate heb ik ook nog wat staan, maar er zijn wel aardig wat projecten die moeizaam betalen.
Als laatste zat ik bij Lendy (voorheen SavingsStream) maar die zit onder curatele. Gelukkig op tijd uitgestap omdat de projecten kwalitief minder werden.

• QA123
  • Registratie: september 2018
  • Laatst online: 13-01 14:46
Ik ben nu ongeveer 4 maanden mee bezig en heb inmiddels een redelijk bedrag geïnvesteerd. Ik ben begonnen met Mintos, maar al snel uitgebreidt naar andere platforms. Omdat ik met Mintos ben begonnen, zit het leeuwendeel nog steeds hier.

Mijn huidige portfolio spread:
Mintos (EUR) 52%
Mintos (RUB) 6%
Grupeer 9%
Crowdestate 6%
Estateguru 6%
Bulkestate 3%
Crowdestor 6%
Envestio 3%
Viventor 6%
Robocash 3%

De resultaten tot nu toe. 1e maand heb ik eruit gelaten aangezien er toen weinig rente binnen kwam.

• Mintos (EUR) blijft redelijk stabiel dankzij een groot aantal langlopende leningen die een hoge rente opleveren. 50% van mijn portfolio zit op >12%, waarvan 25% op 15%-16%. De 15%-16% leningen lopen nog gemiddeld 20 maanden en zijn bijna allemaal van Capital Service. Zolang deze het goed blijven doen, dan is de 12% gemiddelde zeker haalbaar.
• Mintor (RUB) flinke fluctuaties blijven door de RUB schommelingen.
• Grupeer: So far so good. Vooral op Grupeer bijgestort.
• Crowdestate, Estateguru, Bulkestate, Crowdestor hebben allemaal deels Full bullets en kwartaal bullets, dus het zal wel even duren voordat dit genormaliseerd is. Aangezien Crowdestor wat meer projecten lijkt te krijgen heb ik hier ook wat bijgestort.
• Envestio: Blijft moeilijk om hier te investeren. Of je parkeert wat geld in je account dat geen rente trekt, of je bent te laat met storten als een project wordt aangekondigd.
• Viventor: Dankzij Aforti nog steeds een goede cumulatieve opbrengst, maar ik ga hier licht afbouwen.
• Robocash: Komt dichtbij de beloofde 12%, maar gezien de hoge percentage buybacks heb ik hier de helft weggehaald. Ik kijk nog even aan of ik de rest ook ga weghalen.

• fsfikke
  • Registratie: maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

stormbreaker schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 19:09:
[...]

Weet je wel wat er kan gebeuren als er bij jou ID fraude wordt gepleegd omdat je een kopie ID stuurt naar een partij die die kopie op grond van de Avg niet mag verwerken? Weet je dat er dan hele dure leningen op jouw naam aangevraagd worden? En dat je naar het CMI moet met je zaak? En dat de Ap in principe voor individuele gevallen weinig kan betekenen? En wist je dat als je je persoonsgegevens zelf prijsgeeft, en dat op een onzorgvuldige manier doet, er civielrechtelijk wellicht van eigen schuld sprake kan zijn en je bij het onzorgvuldig afgeven van je kopie paspoort, terwijl je wist of redelijkerwijs had kunnen weten dat hiermee ernstige ongelukken kunnen gebeuren, er kans bestaat dat je in het RIG geregistreerd wordt en 2 jaar geen paspoort als reisdocument meer mag en niet buiten Europa kan reizen? En die registratie verlengd kan worden?
Totaal off-topic en nogal overtrokken. Plaats gewoon een groot watermerk over de kopie en van onzorgvuldigheid kan geen sprake meer zijn. Je hebt natuurlijk gelijk over wat er allemaal kan gebeuren. Maar er kan heel veel gebeuren in een mensenleven. Je kan niet alles 100% (willen) uitsluiten.

Een van je laatste punten heb ik wel voor voorgezorgd dmv een extra paspoort van een tweede EU land ;)

fsfikke wijzigde deze reactie 21-10-2019 19:15 (3%)

DUT Racing

• nobleone
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 25-01 08:11
@GrooV
Als je in het projectoverzicht bij een project, welke nog open staat voor inschrijving, op de "Invest"-knop klikt, zie je links in het scherm een invoerveld waar je een bedrag kunt invullen thv wat je zou willen investeren.
Als je dan ipv op de tweede "Invest"-knop op de grijze "Repayment"-knop klikt, krijg je het terugbetaalschema te zien.
Bedoel je dat?

• NeoPhire
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 19:58
Sms codes komen weer aan, even contact gehad met de klantenservice 😊 geld ook opgenomen, ook weer gestort, alles weer in orde 😊

• Smitovic
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 02-01 16:23
Afgelopen uurtjes een en ander opgezocht over crowdfunding om eventueel naast een beleggingsrekening te doen. Via mijn bank Knab kwam ik vanzelf uit bij Collin. Daarbij kwam ik de volgende 'investeringskans' tegen:
https://www.collincrowdfund.nl/pizza-hood-nederland/

Ik snap niet hóé dit een laag risico is. Twee mensen willen een pizzeria openen naast een bestaande pizzeria. Hun menu heeft geen afbeeldingen en 0,0 beschrijving naast een naam, type (kip/vis etc) en keuzes. Ik durf niet te zeggen wat je bij een Chicken Hoodyard pizza krijgt. Ook krijg je te zien dat ze de hele week dicht zijn, hoewel ze sinds zaterdag open zijn (zie hieronder)

De basis zijn historische cijfers van een onderneming die twee dagen open is en waarmee ze verwachten komend jaar bijna twee ton om te zullen zetten.

Alles bij elkaar lijkt me dit geen laag risico en toch is het binnen 2 uur volgeschreven. Mensen die zich blind staren op 9%? Of is het risico laag vanwege een relatief klein bedrag die ze ook wel bij deze mensen persoonlijk kunnen opeisen?

Irrelevant, al deze mensen hebben een voornaam als achternaam. Dhr. Eric, mevr. Paul, S. Annie. Maar dat terzijde.

Edit: 'hot dranken'? 8)7

Smitovic wijzigde deze reactie 09-12-2019 05:47 (5%)

Smitovic#2864 | PSN: Sm1t0v1c

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Tsurany schreef op maandag 9 december 2019 @ 07:36:
De WOZ waarde moet je niet teveel naar kijken, zegt in de huidige markt helemaal niks.
In relatie met de hypotheek wel. Mijn gok is dat appartement vrij recent is gekocht of op een hele waardeloze tijd ergens in 2007-2008. Gezien de hypotheekinschrijving gok ik op recent gekocht en is dus de hypotheekwaarde nog redelijk vergelijkbaar met de woningwaarde.

Die WOZ-waarde is uiteraard ruwweg de woningwaarde van 1 januari 2017, dus het heeft bijna 3 jaar gehad om te stijgen. Maar of het ondertussen heel veel boven die 303k zit?

• GrooV
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 24-01 17:25
Sowieso is een lening van 9% altijd een risico. Waarom wordt dit niet gewoon geleend via een familie bank als de ouders toch al garant staan voor het bedrag. Kan je er zelfs een uitgesteld lening van maken of de rente terug schenken

• NeoPhire
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 19:58
Geen ervaring met sameningeld.nl, ziet er wel betrouwbaar uit :)

Dit zijn de platformen waar ik nu succesvol mee bezig ben. Daar heeft aardig wat uitzoekwerk ingezeten al zeg ik het zelf, heb bij deze platformen wel een goed gevoel en idee van betrouwbaarheid:

Mintos
FastInvest
Grupeer
Swaper
Wisefund
Viventor
Bondster

Nu ook bezig met Kuetzal, maar daar gaan wat wantrouwende berichtjes over rond, en die partij schijnft niet heel actief zelf due diligence te doen. Is nog even aankijken hoe zich dat gaat ontwikkelen, al gaat het de afgelopen 3 maandjes wel netjes.

Crowdestor ook naar gekeken, maar daar staan in mijn ogen wat discutabele projecten op, bijvoorbeeld een lening voor 9500 tegen 11% voor "Christmas promotion materials for betting company". Als een bedrijf daar de prio aangeeft en er zelf kennelijk niet de middelen voor heeft (een relatief klein bedrag) dan gaat er iets fout imho. Vrijwel alle projecten daar betalen ook pas de initiële leensom terug aan het einde van de looptijd, dat verhoogt het risico flink in mijn ogen.

NeoPhire wijzigde deze reactie 17-12-2019 12:00 (29%)

• Gerry1982
  • Registratie: augustus 2018
  • Laatst online: 23:31
Wil hier alvast en een waarschuwing neerzetten voor Envestio en Kuetzal.

Zeer waarschijnlijk een aantal scam projecten wat kan betekenen dat het een piramide scam is waar de platformen zelf een rol in spelen het word allemaal steeds vager en gekker.

En iedereen volgt elkaar met het investeren in wazige platformen omdat een blogger er over schrijft, omdat Pietje het ook doet of omdat spreiden in veel verschillende platformen zogenaamd de key is......
Heel erg gevaarlijk als je het mij vraagt.

• Gerry1982
@Tommzz Bepaalde fora die echt gedegen onderzoek doen. Veel mensen trekken al geld weg nu het nog kan. Dit kan enkel heel slecht eindigen.

Het is allemaal teveel om even hier neer te zetten als onderbouwing.

Ik zit zelf niet in deze platformen en heb er daarom ook niets mee van doen.

Gewoon een waarschuwing dus iedereen moet verder zelf weten waar ze hun geld willen investeren.

Update:

Een aantal minuten na deze post kwam dit online en zal een goede samenvatting geven.

https://explorep2p.com/kuetzal-questions/

Gerry1982 wijzigde deze reactie 20-12-2019 00:00 (14%)

• Mynheer007
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 15-01 16:33
HereIsTom schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 21:02:
Zijn er hier die misschien ervaring hebben met SamenInGeld.nl?
Ja, heb een aantal investeringen daar lopen. De rente-risico verhouding is wel prima in orde met LTV van rond de 50% voor de 1e schijf. Echter ben ik niet te spreken over de slordige administratie van SamenInGeld; missende betalingen, niet correcte betalingen, incorrecte jaaropgave etc. Wanneer ik SamenInGeld hier op wijs wordt er vaak gewezen naar de partij die de betalingen uitvoert, en beterschap belooft, maar veel komt daar tot nu toe nog niet van terecht.

• TechLight
  • Registratie: mei 2019
  • Niet online
Voor mensen bij Grupeer wellicht nog interessant, er staat nog een Cube Funder lening open. Weliswaar maar 10% rente, maar looptijd nog 3 maanden en 2.5% cashback. Garantie tot de stoep, maar wel een mooi rendement zo. GRP-3738 (nog 160k open).

• TechLight
  • Registratie: mei 2019
  • Niet online
Handige tip: op 31 dec of 1 jan even kijken wat de vermogens zijn op de verschillende CF sites die je gebruikt. Tweede tip als je te laat bent: maak een transactieoverzicht van 1 jan tot nu op de site, en trek dat van je huidige vermogen op de site af om terug te rekenen. Als dat ook niet kan, moet je misschien even schatten, of de site support vragen om het op te zoeken.

Wel goed bewaren, want je hebt het van afgelopen 1 januari pas volgend jaar nodig voor de aangifte over dit jaar.

Als er 1 aparte bij zit zou dat toch niet zo moeilijk moeten zijn om die specifiek terug te zoeken in een transactieoverzicht o.i.d.?

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Tsurany schreef op maandag 9 december 2019 @ 07:36:
De WOZ waarde moet je niet teveel naar kijken, zegt in de huidige markt helemaal niks.
Ik snap niet dat mensen niet gewoon in het Kadaster kijken. Zodra een huis is verkocht bij mij in de straat, dan agendeer ik vier maanden later een uittreksel uit het Kadaster. Voor iets van vijf tot tien euro krijg je een overzicht van de verkoopprijzen voor jouw postcode.

Renault Zoe Q90

• Gerry1982
Hier nog een interessant interview:

https://explorep2p.com/rpeerduck/

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Drobanir is de held!

Een kleine zijsprong, alle bloggers doen mee met marketing - dat is namelijk hun (extra) inkomsten en één van de redenen om een goed lopend blog te onderhouden. Een van de grotere platformen voor marketing is CircleWise/TargetCircle. Daarmee kan een blogger, afhankelijk van het aanbod, een premie opstrijken van 5 eur per doorverwezen persoon die minimaal x inlegt. Soms ook nog een percentage van de "winst" over de eerste 30-, 60- of 90 dagen van de inleg van de persoon. Als voorbeeld:

EstateGuru uit oktober:
EstateGuru has 1% referral bonus for the whole month of October. When you invite someone to EstateGuru using your personal TargetCircle link this October, they’ll give both you and your referred investor a 1% investment bonus from this investor's investments. They can sign up any time in October, bonus is effective for 30 days. This means that even if they sign up on 30 October, the bonus will last until 30 November. Once the initial 30 days have passed, they’ll continue to give both of you a 0.5% bonus for two more months. All investments must be funded and the collected bonus will be added as a one time payment to investor’s accounts after the end of the campaign period in 7 days.
Bondster uit september:
Publishers will earn 1 % from each investment of each newly registered investor within the first 90 days since his/her registration. All investments into the “Smart reserve” and all “Exits from investments” shall be excluded from the Affiliate Program. Moreover, each active investor who invests on Bondster EUR 1,000 and more within the first 30 days from registration will receive a bonus of EUR 10.
Brickstarter uit juli:
Advertiser updates payout model:
EUR 5 for registration
EUR 10 for first investment
0.5% from each new investment during 90 days
Zo is ExploreP2P daar half transparant over in mijn ogen. In hun affiliate link overzicht geven ze wel aan dat ze er zelf ook beter van worden ("Participating in the deals below helps to support our site"), maar geven ze niet aan hoeveel dat nou eigenlijk is. https://explorep2p.com/sign-up-bonuses/

Het zelfde geldt voor het gros van de blogs die ik af en toe tegen kom. Volgens mij was er 1 Duits blog dat daar weer wel open over schreef (kan het alleen nu niet terug vinden).

Punt is natuurlijk wel, dat die bonussen ook ergens vandaan moeten komen :) Oh de aanbieding van Kuetzal uit juli was:
Kuetzal offers very attractive and motivating commission for publishers:
- 4 EUR for registration on Kuetzal.com
- 3% from the investment amount, which is paid during next 6 months: 1% after each 2 months.
This offer also works for repeated investments.
Bovenstaande is waarom ik ook het gros van de blogs over p2p lending niet blind volg. De bedrijfsgegevens zijn over het algemeen redelijk op te zoeken en dat kan ook weer extra vraagtekens oproepen (zoals ik ze zelf zie bij FastInvest - waardoor ik er persoonlijk niet instap). Dat is dus een persoonlijke afweging, en bij twijfel aan mijn kant kijk ik liever verder naar de volgende.
Neem wel mee dat ik niet in de financiële hoek werk, en dus ook een verkeerde afweging kan maken :)

• Xander25
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 01:27
Deze Peerduck heeft zijn Twitter account verwijderd nadat hij en zijn familie bedreigd werden. Jammer voor ons investeerders, hij kende de P2P wereld van binnen uit leek het, maar volledig te begrijpen natuurlijk. Blijkbaar zijn er een aantal individuen die (veel) geld verdienen aan deze praktijken en dat graag zo willen houden. Denk dat er best wel wat schimmige zaken plaatsvinden in deze intransparante wereld. Ik blijf in ieder geval ver weg van de wat exotischere platformen.

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Gerry1982 schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 18:01:
Misschien is leuk om het volgende met elkaar goed uit te zoeken:

Ik zag vandaag het volgende langskomen:

https://debitum.network/en/partners/cardec-factoring

[..]

Mijn eerste gedachten:

Ik ben niet direct onder de indruk waar dit bedrijf gevestigd zit:
https://www.google.com/se...&sourceid=chrome&ie=UTF-8
Blijkbaar is het door een stel advocaten opgericht die op dat adres zit ;)

En daar verwijzen ze naar de cardec.nl website; op cardec.nl beschrijven ze deze dienst ook, maar er is niet te vinden waar ze die 7-8% rente uit (kunnen) betalen. Wellicht uit de fees die ze de advocaten in rekening brengen, maar het is blijkbaar allemaal pas te achterhalen als je contact met ze op neemt voor het "maatwerk".

Ik vind het ook nogal wat dat Debitum suggereert dat dit vergelijkbaar is met Nederlandse staatsobligaties omdat die RvR een overheidsinstantie is... Die RvR betaald blijkbaar de van origine toegezegde som zodra de zaak afloopt, maar zij gaan uiteraard niet die rente betalen, dat is iets tussen de advocaat en deze dienst.

Het zal vast een relatief veilige vorm van 'invoice financing' zijn, maar waarom moet er dan 7-8% rente op geheven worden en dus nog meer voor die advocaten?

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True