• Lan1980
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 23-02 09:31
Ik zit momenteel in Mintos, Moncera en Lendermarket.
Mintos is ok, al erger ik me wat aan de oplopende pending payments. Dus ik zou daar niet meteen nieuw geld insteken.
Moncera is goed, maar de interesten liggen wat lager dan elders.
Lendermarket: werkt uitstekend, maar hoe creditstar opereert op Mintos doet me toch wat twijfelen om daar nieuw geld in te steken. Ik hou voorlopig een relatief laag bedrag daar.

Ik zou dus nieuw geld in Moncera steken of een 4de platform. Ik dacht aan Kviku, Esketit of Afrange.
Iemand ervaring ermee? Voor- en nadelen. Robocash misschien ook nog optie, maar dat "bonus" programma doet me ook wat twijfelen. Met de crisis blijf ik misschien ook liever in Europa (EU)

[Voor 4% gewijzigd door Lan1980 op 26-07-2022 10:44]

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 17:36
@Lan1980 Estateguru? Bevalt me prima. Fijn ook dat ik er geen omkijken naar heb. En ze hebben hypothecaire zekerheid in het geval er wat mis gaat.

Recente video geeft een indruk:

Robocash zou ik op dit moment ook niet doen.

[Voor 17% gewijzigd door Pistachenootje op 26-07-2022 11:08]

• namliam_eht
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 18:03
gemiddelde recovery van defaults is 9%, dus zelfs bij een default is er een hoge kans dat je winst houd....
Hoe dan ? Of begrijp ik iets niet goed?

Ook al dat geknip in de video maakt mij niet vrolijker

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

namliam_eht schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 13:48:
gemiddelde recovery van defaults is 9%, dus zelfs bij een default is er een hoge kans dat je winst houd....
Hoe dan ? Of begrijp ik iets niet goed?
Bij een failliet van de lener wordt het onderpand verkocht. Vaak voor genoeg om de schuld en (een deel van) de verschuldigde rente af te lossen.

Die 9% zal dan waarschijnlijk wel beetje een definitiekwestie zijn. Als je het terugrekent naar de maanden die het duurde om dat geld te krijgen, dan was het vast geen effectief jaarrendement van 9% meer. Maar het is nog altijd beter dan gewoon je geld helemaal kwijt zijn :)

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:49

Qwerty-273

Meukposter

Ik zou zelf Kviku Finance (hun eigen platform) of de leningen van Kviku op andere platformen (Mintos, iuvo, ViVentor) links laten liggen. Hoewel de Kviku Holding op Cyprus staat ingeschreven en leningen in tal van landen worden uitgeven, hebben ze wel grote belangen in Rusland (de eerste markt waar ze begonnen). Dat kan invloed hebben op mogelijke buyback garanties of de verdere ontwikkeling van de groep. De rente vergoedingen lijken vergelijkbaar te zijn met anderen.

Esketit biedt leningen aan van een paar Creamfinance entiteiten en leningverstrekkers die niet onder Creamfinance vallen maar wel een overlap hebben in de eigenaren. 3 van de 5 LOs zitten buiten de EU. De andere twee hebben iets lagere rentevergoedingen die vergelijkbaar zijn met Mintos.

Je hebt eventueel ook nog Income marketplace, ook daar liggen de rentetarieven rond het zelfde niveau.

Zelf ben ik te spreken over Rendity, die richten op vastgoed ontwikkel projecten in voornamelijk Oostenrijk en enkelen in Duitsland. Maar er is geen mogelijkheid om uit een project te stappen en de rentetarieven zijn lager zo rond de 7% momenteel. Maar bijvoorbeeld één van de bouwondernemingen (EL-CO GmbH) die een aantal projecten deels financiert via Rendity, heeft eerder dit jaar een insolventie kunnen voorkomen (al moet de toekomst uitwijzen of dat ook op de langere termijn volhoudt) maar dat heeft wel als gevolg dat terugbetalingen uitgesteld zijn tot waarschijnlijk eind dit jaar (ipv maart dit jaar). Waarbij de rente gelukkig wel doorloopt. De andere projecten lopen over het algemeen op rolletjes.

Eventueel is er nog Lande Finance met leningen in de agrarische hoek in de Baltische staten. Waarbij ze goed kijken naar het onderpand voor de leningen.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | Met 2 armen heb je meer armen dan de gemiddelde mens.

• namliam_eht
ACM schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 14:49:
[...]

Bij een failliet van de lener wordt het onderpand verkocht. Vaak voor genoeg om de schuld en (een deel van) de verschuldigde rente af te lossen.

Die 9% zal dan waarschijnlijk wel beetje een definitiekwestie zijn. Als je het terugrekent naar de maanden die het duurde om dat geld te krijgen, dan was het vast geen effectief jaarrendement van 9% meer. Maar het is nog altijd beter dan gewoon je geld helemaal kwijt zijn :)
Recovery heeft niks met jaar rendement te maken, nou ja natuurlijk wel, maar als ik lees/hoor dat bij default 9% recovery is, dan is er dus een schade post van 91%... of te wel 91% van het uitstaande saldo komt niet terug

Als je dus een annuiteit hebt op 400.000 euro, over 30 jaar 6%, betaal je 2400 euro per maand
Ga je na 10 jaar op de fles, heb je 10 * 12 * 2400 = 288000 betaald
Je betaald over die 10 jaar ongeveer 65.000 euro af, betekend dat er nog 335.000 euro schuld open staat.
Daarvan wordt dan 9% gerecovered = 33.500 euro.
Zelfs als je 288.000 + 33.500 doet is 321.500 euro, is nog lang niet die 400.000 euro.

Punt is met een recovery van 9% zit je nog heel lang heel diep in de negatieve cijfers, terwijl hier heel lichtjes overheen wordt gestapt/gepraat.

Tenzij ik het natuurlijk helemaal verkeerd begrijp, ben ook maar een leek.

• Pistachenootje
ExploreP2P is een onafhankelijke site die de data van EstateGuru in 2021 hebben geanalyseerd.
We have analysed the amounts received back by investors on loans that have gone into recovery status (i.e once a loan has defaulted and the collateral has been sold). A recovery rate of 100% represents a full recovery of principal with no income for investors. The chart below shows the recovery rates for investors so far. As you can see, most investors have received between 105 – 125% recoveries. This is an extremely impressive track record. Only one loan has recorded a loss (of 10%). Recovery rates are fairly consistent across all loan sizes.
[...]
Overall, we think that most investors will be pleased with their experience so far with EstateGuru. The weighted average interest rate has been 11%. So far, investors have only realised a (small) loss on one loan. However, there are still fairly high levels of 2017-2019 loans that are still in default, making it difficult to estimate the average net returns of investors so far. If EstateGuru continues to generate recoveries greater than 100% on its defaulted loans, the net returns will be 10%+. Our best estimate, after reviewing all the data, and considering the remaining levels of defaulted loans, and the likelihood that recovery rates will fall, is that a 8-10% average net return will have been earned by investors. We think that is an acceptable return for this type of risk profile.
Bron: https://explorep2p.com/estateguru-record/

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Ik zou niet blind varen op Jakub van P2P empire, maar als je wilt kijken naar de defaults en returns kan je het beste terecht bij Estateguru zelf. Daar geven ze een rendement van 9.17% aan voor "Average return of fully recovered loans". Waarbij je wel mee moet nemen dat het historische cijfers zijn.

Volgens mij zijn dit de meest recente blogs over hoe men omgaat met het risico vanuit Estateguru:
Andres Luts – How we approach risk at EstateGuru
Andres Luts: Explaining the Estateguru loan recovery process

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | Met 2 armen heb je meer armen dan de gemiddelde mens.

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

namliam_eht schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 08:24:
Tenzij ik het natuurlijk helemaal verkeerd begrijp, ben ook maar een leek.
Volgens mij lees jij het anders dan ze vziw bedoelen. Hoe kom je aan die 9%?

Heb je dat hier vandaan?
https://estateguru.co/portal/statistics/

Daar staat "9.17% Average return of fully recovered loans ". Zoals ik dat begrijp is er op de loans die fully recovered zijn, gemiddeld genomen 9.17% winst gemaakt (ze zijn tenslotte fully recovered, niet partially)

Waar ik op doelde, is dat dat percentage niet goed te vergelijken met iets als de "Average interest of outstanding loans". Die laatste is een rente op jaarbasis, die eerste houdt geen rekening met hoe lang het duurde om dat geld terug te krijgen.

Ze maken helaas niet heel duidelijk hoeveel rendement er uiteindelijk op 'partially recovered' loans zit. Ze hebben historisch gezien blijkbaar 18M "Fully recovered", 2.4M aan "Partially recovered repaid amount" en 1.7M aan "Partially recovered outstanding amount".
Met blijkbaar slechts 40k "Written Off". Wat suggereert dat je best hoge verwachtingen mag hebben van hun recovery proces.

Maar wat de verwachtingen voor dat nog binnen te halen geld zijn? Geen idee (nouja, ze geven wel updates per defaulted loan).

Het kan zijn dat ik dat "fully recovered" niet helemaal goed interpreteer. Het kan ook betekenen dat dat alles is waar het recovery "klaar" is, ongeacht hoeveel ze terug hebben gekregen. Maar dan is het vziw alsnog zo dat ze door de verkopen van onderpanden gemiddeld 109,17 euro hebben gekregen voor elke 100 euro aan "defaulted" geld (wat nu "fully recovered" is). En niet slechts 9,17 euro.

[Voor 13% gewijzigd door ACM op 27-07-2022 11:33]

• namliam_eht
Vanuit het filmpje ongeveer 9:35
"The average return of defaulted loans was around 9%"
En er staat dan op het filmpje "average recovered return: 9%"

Dat klinkt bijna alsof (ook) op een defaulted lening toch 9% rendement gemaakt wordt. Wat als je kijkt naar het gemiddelde rendement dat er maar nauwelijks boven ligt er blijkbaar van EN de principal en de interest bijna 100% wordt uitgewonnen... maar zeg dat dan.

Maar ik interperteer(de) het als 9% van het default bedrag wordt uitgewonnen, maar dat is nu dat ik het terug luister/zie toch niet helemaal wat ze bedoelen (denk ik).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pistachenootje
Ik kreeg gisteren 6 emails van Moncera dat er 12% leningen beschikbaar zouden zijn. Ik kijk nu op de website, het hoogste dat er beschikbaar is is 10%. Vreemde zaak.

Op Mintos worden 13% leningen aangeboden van Placetgroup.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Ik heb dezelfde e-mails gekregen. Wat je wel mee moet nemen is dat je alleen nog leningen ziet op de markt waar nog iets van beschikbaar is. Is de lening volledig volgeschreven dan zie je hem volgens mij nergens meer terug (behalve in je eigen portfolio als je geïnvesteerd hebt in die bepaalde lening). Ze bieden dacht ik niet een volledig loan book aan zoals Mintos waar je alle leningen op kan zien. 10% is momenteel de hoogste vergoeding die ik ook zie.

Ze hadden ook eind juni volgens hun facebook een aantal leningen met een 12% vergoeding toegevoegd.

[Voor 14% gewijzigd door Qwerty-273 op 30-07-2022 21:39]

• Lan1980
in de tweede helft van mei heb ik 12% leningen te pakken kunnen krijgen bij Moncera. Daarna niet meer.

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Rendity heeft een nieuwe promo campagne. Ditmaal vanwege de start van het schooljaar. Met de code "School22" en "Schule22" krijg je vanaf vandaag tot en met 7 september een bonus van 2% op de gemaakte investering. De code is meerdere keren te gebruiken.

https://rendity.com/blog/...estmentbonus-bei-rendity/

• Pistachenootje
Is er iemand bekend met wat er bij Moncera gaande is? Het aanbod is wel erg mager. De hoogste rente staat nu op 9%, en dan gaat het om 2 leningen van >40 maanden. Ik zit er over te denken mijn investeringen daar af te bouwen.

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Het is de vraag wat Placet Group aan het doen is. Op Mintos zie ik op dit moment maar 2 notes staan. Eentje met een 9% vergoeding de andere met 6%, met in totaal nog 7k EUR beschikbaar om te investeren. Het werd al eventjes wat dunner op Moncera. En nu ook op Mintos.

Kijk je echter naar de cijfers over de eerste helft van 2022 dan ziet dat er goed uit (in een oog opslag). En ook in de beoordeling van ExploreP2P is er geen verandering te zien in hun "August & September 2022" update.
Score retained: Placet
Placet Group is one of the highest quality lenders available for P2P investors to purchase loans from. It has a long history of steady profits, and a sensible balance sheet structure. It earned €1.8m in 1H 2022, right in line with expectations. Our score remains 79
Ik zit al eventjes in dubio over Moncera, het is een stabiel platform dat lekker door kabbelt, maar het eerdere verschil tussen de vergoedingen op Moncera en Mintos deed mij meer twijfelen.

• Pistachenootje
Ik had ze een tijd geleden ook een vraag gemaild waarom ze op Mintos hogere percentages aanboden dan op hun eigen website. Nooit antwoord gehad. Dat schept weinig vertrouwen.

• Pistachenootje
jeroeningen schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 21:00:
Nu de beurs omlaag gaat en ik ook wat extra geld overhoud, overweeg ik een gedeelte van dat extra geld te investeren in crowdfunding projecten met minimaal 8% rendement. Ik realiseer mij dat ik mijn inleg kan verliezen door te investeren in crowdfunding projecten.

Zo kwam ik bij geldvoorelkaar.nl en zit ik eraan te denken om 10 - 15 projecten te kiezen met een minimum rendement van 8%. Ik wil in elk project 100 euro investeren.

Ik ben wel nieuwsgierig, heeft er iemand ervaring met crowdfunding of misschien zelfs ervaring met geldvoorelkaar?
Ik vind P2P lending/crowdfunding wel een mooie diversificatie van de beurs. Ik investeer o.a. op Mintos en Estateguru. Voor Mintos bestaat een aparte thread: P2P Investing - Mintos

Over Geldvoorelkaar.nl wordt veel besproken op Fok.nl. Ik las daar dat er best wel wat projecten fout gaan en dat ze niet meer aangesloten zijn bij een commissie voor klachten. Je hebt ook diverse andere NL platformen (o.a. NLinvesteert, Sameningeld, Collin). Mocht je daar willen investeren in vastgoed dan zou ik altijd voor een lage LTV gaan (bijv. 60%) met eerste recht van hypotheek. Als er dan iets mis gaat zou je je geld nog terug moeten krijgen.

Als je willekeurig 100 euro in diverse projecten van Geldvoorelkaar gaat steken heb je een grote kans dat er een paar mis gaan. Ik heb ergens cijfers gezien van het gemiddelde rendement. Als ik het me goed herinner was het niet best voor Geldvoorelkaar.

Ps. ik investeer minder dan 5% van mijn portfolio in P2P platformen.

[Voor 11% gewijzigd door Pistachenootje op 16-10-2022 21:29]

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11:27
Pistachenootje schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 21:17:
[...]

Ik vind P2P lending/crowdfunding wel een mooie diversificatie van de beurs. Ik investeer o.a. op Mintos en Estateguru. Voor Mintos bestaat een aparte thread: P2P Investing - Mintos

Over Geldvoorelkaar.nl wordt veel besproken op Fok.nl. Ik las daar dat er best wel wat projecten fout gaan en dat ze niet meer aangesloten zijn bij een commissie voor klachten. Je hebt ook diverse andere NL platformen (o.a. NLinvesteert, Sameningeld, Collin). Mocht je daar willen investeren in vastgoed dan zou ik altijd voor een lage LTV gaan (bijv. 60%) met eerste recht van hypotheek. Als er dan iets mis gaat zou je je geld nog terug moeten krijgen.

Als je willekeurig 100 euro in diverse projecten van Geldvoorelkaar gaat steken heb je een grote kans dat er een paar mis gaan. Ik heb ergens cijfers gezien van het gemiddelde rendement. Als ik het me goed herinner was het niet best voor Geldvoorelkaar.

Ps. ik investeer minder dan 5% van mijn portfolio in P2P platformen.
Via GvE is mijn netto rendement tot nu toe: 6,28%
Via Collin Crowd wat minder vanwege 1 project welke fors achter loopt vanwege corona, maar is inmiddels weer gaan betalen, daarmee zal mijn rendement daar uitkomen op +/- 5%.
SiG (SamenInGeld) heb ik even geen cijfers van, maar 0 afboekingen, bruto rendement +.- 5,35%

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Bondora heeft haar eerste leningen uitgezet op de Nederlandse markt. Waarbij ze aangeven in de eerste week al over 200k euro aan leningen verstrekt te hebben. Dat is toch behoorlijk wat waarbij ik benieuwd ben hoe men dat voor elkaar heeft gekregen in zo'n korte tijd. Volgens de eerste info zijn dit leningen van 1k tot 5k euro, met een looptijd van 48 tot 60 maanden, met een rente vanaf 7,2%.
https://www.bondora.com/b...dora-launches-new-market/
Ik zit zelf niet op Bondora, en heb daardoor ook verder geen details over de leningen zelf

Esketit heeft ook een nieuwe LO toegevoegd, of eigenlijk de Poolse tak van Creamfinance (binnenkort hernoemd naar AvaFin). De Poolse tak was eerder actief op Mintos met leningen genoteerd in EUR en PLN, echter zijn ze niet overgestapt op Notes maar vertrokken van het platform (en openstaande investeringen zijn toen in 1 keer volledig afgekocht). Ik zat al even te wachten hoe men de financiering van hun Poolse tak verder zou willen aanpakken, of ze toch nog de overstap naar Notes zouden maken of dat we ze terug zouden zien op Esketit (het platform van Creamfinance).
De leningen zullen nu genoteerd worden in EUR en voorzien zijn van 12% rentevergoeding.
https://blog.esketit.com/...-originators-from-poland/

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Ik heb enkele keren eerder in dit topic Rendity genoemd, met crowdfunding voor vastgoed in Oostenrijk en Duitsland al ligt het zwaarte punt in Wenen zelf. Zelf ben ik begin 2020 ingestapt op hun platform en over het algemeen loopt het stabiel, wel is het belangrijk om op te merken dat een investering niet liquide is - of te wel je zal de looptijd uit moeten zitten. Bij de meeste projecten loopt dat goed, maar er zijn wel enkele projecten nu waar er een significante vertraging is. Daar wordt wel goed over gecommuniceerd, al kunnen ze daar wel wat meer concretere afspraken over maken is mijn mening. Ze bieden sinds een tijdje een overzicht aan van de projecten die vertraagd zijn, bij allen is de verwachting gecommuniceerd dat voor het einde van dit jaar de aflossing voldaan hebben. Bij een enkele is daar nog een "bonusrente" bovenop gezet om de vertraging te compenseren.

De eerste twee zijn vertraagd door financiële liquiditeitsproblemen bij de project ontwikkelaar EL-CO GmbH, waar deze zijn opgelost door extra financiering aan te trekken. Dat is dus niet het project zelf (ondergebracht in een aparte entiteit) maar had wel een impact op de oplevering etc. De anderen door een tragere verkoop van de appartementen en een herfinanciering waar meer tijd overheen gaat.

De vergoeding loopt bij de nieuwere projecten wat hoger richting de 8% op jaarbasis. Zoals recentelijk is gecommuniceerd door Lukas Müller, de CEO van Rendity, in zijn eerste "CEO update" via https://rendity.com/blog/ceo-update-1/

• Lan1980
Hallo, ik overweeg een account te openen bij esketit of afrange.
Moet alles nog verder uitzoeken, maar hoe zit het met geld die geinvesteerd is. is er secondaire markt? Is er een knop "sell" zoals bij moncera?
Of ken je andere platforms die dat hebben?
Leden die wel wat bijdragen bij dit forum en een refferal hebben (indien dat platform dat aanbiedt) voor 1 van deze (of een derde?) mogen die me altijd persoonlijk sturen.

• NaN
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

Lan1980 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 13:39:
Hallo, ik overweeg een account te openen bij esketit of afrange.
Moet alles nog verder uitzoeken, maar hoe zit het met geld die geinvesteerd is. is er secondaire markt? Is er een knop "sell" zoals bij moncera?
Of ken je andere platforms die dat hebben?
Leden die wel wat bijdragen bij dit forum en een refferal hebben (indien dat platform dat aanbiedt) voor 1 van deze (of een derde?) mogen die me altijd persoonlijk sturen.
PB-tje gestuurd.

Ja, er is een secondary market op Esketit en je kan je leningen weer verkopen.

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

De eerste LO met betalingsproblemen op Income Marketplace is een feit. Het platform dat tijdens haar lancering van de daken riep dat zij de contracten en zekerheden voor beleggers wel op order had i.t.t. Mintos zal nu moeten laten zien dat het inderdaad beter geregeld is. Er is op het moment nog wel een positieve communicatie stroom tussen het platform en de LO - wat wellicht tot een positievere uitkomst zal leiden en er nog niet op de "zekerheden" terug gegrepen hoeft te worden.

Income Marketplace: ClickCash suspended from listings

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Welfio organiseerd morgenavond een webinar met de titel "How to analyze the risks of investing in loans from lending companies?". Het platform zelf biedt een betaalde dienst aan waarin men de verschillende p2p-platformen en loan originators doorlopend beoordeeld.
Not sure how to pick the right lending companies to invest in? Overwhelmed with hundreds of them you can choose from or tired of looking through endless financial statements?

​Welfio co-founders Edvarts and Ričards are here to help.

​Join our webinar on December 13 at 19:30 EET and obtain:

​A comprehensive step-by-step guide to analyzing lending companies for successful investments in loans.

​During the webinar, we will share the fundamentals of picking winning lending companies that we have obtained from analyzing hundreds of entities and their financial statements.

​We will also show you the details of the methodology we at Welfio use to score lending companies and explain how you can use Welfio scoring to build a resilient portfolio of loans from lending companies.

​Join our webinar and learn to assess lending companies
  • ​Profitability
  • ​Liquidity
  • ​Stability
  • ​Portfolio strength
  • ​Safety arrangements with marketplaces
  • ​Country risks
  • ​And much more
​Let's finally make investing in loans simple!
De vorige webinar "Investing in Loans in 2022 | Why it is a good idea and how to do it properly?" is terug te kijken via YT. En het gegeven advies kan je ook in deze blog teruglezen; Step-by-step guide for investing in loans (p2p).

Hoewel de dienst betaald is, brengen ze via hun blog een maandelijkse risk score uit. Of eigenlijk alleen de updates van scores, voor het complete beeld heb je volgens mij een abbo nodig. Wellicht als toevoeging op de scores die ExploreP2P publiceert. Welfio: Risk Score Updates - December 2022

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Moncera heeft een mail de deur uitgedaan waarin ze een nieuwe set leningen aankondiging met een 10% rente vergoeding. Op dit moment zie ik 86 leningen met totaal 195k EUR met een vergoeding van 10% op het platform openstaan.
Thank you for being our investor!
We have good news for You!

Another bunch of investment opportunities just landed on the Moncera platform with an interest rate of 10%

Don’t miss great opportunities to make Your money work and grow Your wealth.

• NaN
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

Qwerty-273 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 13:07:
Moncera heeft een mail de deur uitgedaan waarin ze een nieuwe set leningen aankondiging met een 10% rente vergoeding. Op dit moment zie ik 86 leningen met totaal 195k EUR met een vergoeding van 10% op het platform openstaan.

[...]
Ah, bij Moncera ben ik uitgestapt, de laatste tijd echt veel cash-drag gehad.

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Qwerty-273 schreef op maandag 12 december 2022 @ 11:08:
Welfio organiseerd morgenavond een webinar met de titel "How to analyze the risks of investing in loans from lending companies?". Het platform zelf biedt een betaalde dienst aan waarin men de verschillende p2p-platformen en loan originators doorlopend beoordeeld.
Onder tussen kan je de opname terug kijken via Welfio: Picking the right lending companies

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

De jaarlijkse update vanuit Rendity over de ontwikkelingen van hun platform en vastgoedprojecten in Oostenrijk en Duitsland is verschenen op hun blog: Immobilien-Crowdinvesting hat 2022 Stabilität bewiesen.

Tot zover loopt bijna alles op rolletjes, behalve een handvol projecten waar de oplevering/verkoop van appartementen en herfinanciering vertragingen op hebben gelopen. Daar wordt wel goed over gecommuniceerd en de verwachtingen van zowel de ondernemingen als Rendity is dat de eerste helft van 2023 de herfinanciering via traditionele wegen succesvol zou moeten zijn. Al zou het voor het beeld van de bedrijfsvoering ook interessant zijn om de terugbetaling te gaan vorderen (op het moment dat het past natuurlijk).

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Valt binnen dit topic ook share funding? Wij (ik en mijn vrouw) zijn recentelijk begonnen op Brocolli.eu en geinvesteerd in een (duurzaam) bedrijf via kapitaal certificaten (vergelijkbaar met aandelen).

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Broccoli ziet in eerste opzicht hetzelfde uit als Crowdcube of Seedrs. Waarbij ze alleen bedrijven die zich op duurzaamheid richten toelaten. Wat mij betreft past dat ook wel binnen dit topic, al zou dat ook deels in het beleggingstopic passen (maar ook weer niet omdat het buiten de beurs plaatsvindt).

Het is echter wel een zit voor lange duur over het algemeen. Vaak zal er niet een vorm van dividend inzitten en zal je pas bij een daadwerkelijke beursgang of verkoop van het bedrijf er uit kunnen stappen (met hopelijk een dik rendement). Als dat echter niet gebeurd dan kan de waarderingen stijgen of dalen, maar is het de vraag of je jouw participatie kan verkopen aan een ander, en zo ja of daar een realistisch waarde kaartje aanhangt of puur op basis van vraag en aanbod. Dan laat ik het eindigen van het bedrijf nog buitenbeschouwing. Het meeste wordt wel genoemd op Wat zijn de risico's?

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
@Qwerty-273 Helemaal mee eens. Het is een hele andere vorm van investeren dan een lening met een ander risicoprofiel en rendement.

Voor het bedrijf waar wij geïnvesteerd in hebben (pas vrijdag publiek op Brocolli, nu alleen voor de voorinschrijvers), hebben ook wel een serieus stukje due dilligence en marktonderzoek gedaan.

• Opperpanter2
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:34
Meer mensen die bij estateguru de achterstanden zien oplopen? Op dit moment is 45% van mijn project in default of flink achter met betalen. Ik doe nu 2,5 jaar mee ofzo en volgens mij is het het laatste jaar echt slechter aan het gaan.

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Opperpanter2 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 13:27:
Meer mensen die bij estateguru de achterstanden zien oplopen? Op dit moment is 45% van mijn project in default of flink achter met betalen. Ik doe nu 2,5 jaar mee ofzo en volgens mij is het het laatste jaar echt slechter aan het gaan.
Hier 9,41% in default en 12,94% late. Maar dat laatste is inclusief 4-15. Als ik die weglaat is het ook 9,41% (en zonder 16-30 late neemt het dan af tot 4,7%).

Heb niet het idee dat dat bij mij heel veel hoger is dan voorheen.

• NaN
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

Opperpanter2 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 13:27:
Ik vind zelf ook dat de achterstanden en defaults schrikbarend oplopen momenteel, bijna 30% in default bij mij. En zo’n 30% late.

Wordt er niet vrolijk van en zet de boel maar even op een lager pitje daar.

• Opperpanter2
Volgens mij is het overal minder aan het worden. Reinvest24 nu ook voor het eerst problemen. Mintos was al vanaf het begin dat ik er zat een groot drama. Nu ook een vastgoed project via oneplanetcrowd in nederland in de problemen. Enige wat nog goed lijkt te draaien is Peerberry.

• NaN
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

Opperpanter2 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 10:07:
Volgens mij is het overal minder aan het worden. Reinvest24 nu ook voor het eerst problemen. Mintos was al vanaf het begin dat ik er zat een groot drama. Nu ook een vastgoed project via oneplanetcrowd in nederland in de problemen. Enige wat nog goed lijkt te draaien is Peerberry.
Mintos heb ik allang opgegeven.

Helaas had ik bij Peerberry een hoop UA spul staan, zo’n 25%…

TWINO draait aardig, RoboCash, Peerberry, Esketit, Lendermarket en Investly draaien ook stabiel voor mij.

[Voor 6% gewijzigd door NaN op 07-01-2023 10:17]

• namliam_eht
Afgezien van een relatief klein overblijvend pluk Corona ellende heb ik bij Mintos weinig problemen.

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Zoals vele platformen in de p2p hoek (en daar buiten) heeft Income Marketplace ook een blog artikel waarin ze de ontwikkelingen in 2022 lichtjes aanstippen online gezet. Hier wordt de ClickCash situatie wel benoemd maar niet uitgediept. -> Income 2022 Results
Qwerty-273 schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 12:12:
De eerste LO met betalingsproblemen op Income Marketplace is een feit. Het platform dat tijdens haar lancering van de daken riep dat zij de contracten en zekerheden voor beleggers wel op order had i.t.t. Mintos zal nu moeten laten zien dat het inderdaad beter geregeld is. Er is op het moment nog wel een positieve communicatie stroom tussen het platform en de LO - wat wellicht tot een positievere uitkomst zal leiden en er nog niet op de "zekerheden" terug gegrepen hoeft te worden.

Income Marketplace: ClickCash suspended from listings
Het blog artikel waar de opschorting gemeld werd, wordt bijgewerkt met de voortgang van de situatie.
  • Op 10 nov stond er een bedrag open van rond de 182k euro.
  • Op 2 dec werd gemeld dat er afspraken gemaakt zijn voor een betaling elke twee weken waarmee de verwachting is dat het bedrag rond augustus 2023 afgelost zal zijn.
  • Op 9 dec betaling van €2500.
  • Op 23 dec betaling van €5000.
  • (nog geen update van het blog artikel daarna)
Het sterkste verkooppunt van dit platform was volgens zichzelf de garanties die ze kunnen bieden, en de zekerheden die in de contracten vastgelegd zijn om te voorkomen dat je investeringen moet afschrijven of lang wachten op aflossingen. Dat in tegenstelling tot andere platformen (waar heel duidelijk Mintos werd genoemd) waar deze situaties "langdradig" duren. Nu blijkt eigenlijk dat er tot zover niet direct veel van deze extra garanties terecht komt (als je ziet hoe deze situatie verloopt), en je uiteindelijk naar een vergelijkbaar terugvorderingsproces zit te kijken als je ook op de andere (grotere) platformen ziet.

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11:27
Waarom zitten jullie voornamelijk bij buitenlandse partijen?

Ik zit voornamelijk bij:
- Collin Crowdfund (CCF)
- Geld Voor Elkaar (GvE)
- Samen In Geld (SiG)
- In mindere maten Horeca Crowdfunding Nederland (HCN)

Meeste leningen hebben zekerheden zoals een eerste hypothecaire inschrijving.

• sweetdude
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:24
c-nan schreef op zondag 15 januari 2023 @ 09:50:
Waarom zitten jullie voornamelijk bij buitenlandse partijen?

Ik zit voornamelijk bij:
- Collin Crowdfund (CCF)
- Geld Voor Elkaar (GvE)
- Samen In Geld (SiG)
- In mindere maten Horeca Crowdfunding Nederland (HCN)

Meeste leningen hebben zekerheden zoals een eerste hypothecaire inschrijving.
Eerlijk gezegd, meer onderbuik gevoel.
Ik ben in mei 2021 ingestapt ook n.a.v. verhalen hier. Eerst een paar €100 om te kijken wat het doet en hoe het werkt bij Mintos en bij Robocash.
Bij GvE ziet het er leuk uit maar (en dit is echt onderbuik gevoel) kansloze projecten. Geld in een horeca zaak steken midden in corona crisis lijkt mij niet verstandig. Verder zijn het de relatief lage rentes en lange tijd voor alles weer terug betaald is (vaak 60 maanden)
De meeste projectjes lijken door de bank afgewezen te zijn en proberen het nu via deze weg.

Mintos ben ik ook niet tevreden over het zal best een goed platform zijn maar je moet je er echt in verdiepen en zeker wekelijks ermee bezig zijn.
Robocash werkt voor mij dan het prettigste. Weinig omkijken naar, hoge rentes, looptijd in te stellen en 30 dagen buy back die zich al meerdere keren bewezen heeft.

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Welfio volgt de ontwikkelingen op verschillende p2p-platformen (Mintos, Peerberry, Twino, Esketit, Robocash, Income, Bondster, Iuvo, Viainvest, Moncera, Afranga, Estateguru, Inrento, Profitus, Maxcrowdfund, Lande, en Heavyfinance). Hier stellen ze wekelijks een overzicht van de veranderingen samen. En daar overheen leggen ze hun eigen scoringsmethode om een eenduidige vergelijking mogelijk te maken. Ook houden ze bijvoorbeeld de voortgang van de pending payments bij op Mintos.

Het geeft een inzicht in het aanbod over meerdere platformen met daarbij een gestandaardiseerde scoringsmethode. Ik heb als proef op de som voor 1 maand de service afgenomen (zie de screenshots hieronder) om te zien wat het biedt. Ik zie het als een handig hulpmiddel om de eigen opties te vergelijken. Echter denk ik voor mijzelf dat het niet (op dit moment) de meerwaarde biedt om een jaar abo af te nemen, maar incidenteel een maand de service te nemen om de huidige p2p-strategie tegen het licht te houden (naast andere bronnen zoals ExploreP2P)

• Opperpanter2
Vandaag 4 projecten gelijk in default op Estateguru. Allemaal in Duitsland. Op dit moment 50% van mijn investments zijn in default.

• NaN
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

Opperpanter2 schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 15:57:
Vandaag 4 projecten gelijk in default op Estateguru. Allemaal in Duitsland. Op dit moment 50% van mijn investments zijn in default.
Hier ook, 52% defaulted, ze gaan bij bosjes. Veel in DLD.

Beetje jammer dit.

• Opperpanter2
Blijkbaar zijn we niet de enige: YouTube: When do you get your money back from EstateGuru? | EstateGuru Defaul... Bevat een samenvatting van de default rates op Estateguru en mogelijke "breach of internal rules" door het team in Duitsland.

• Pistachenootje
Gaan jullie je investering in EstateGuru aanpassen?

Bij mij zijn er 11 van de 58 investeringen nu in default. Valt me nog mee. Maar ik kan de huidige situatie niet goed inschatten.
EstateGuru's default rate reached 32.83%
EstateGuru's default rate continues to increase. 81% of the German loans have defaulted, while in Lithuania, the default rate increased to almost 20%. The CEO continues answering critical questions from our community. Read more about the latest insights in the following link.
https://p2pempire.com/en/estateguru-portfolio-analysis

[Voor 51% gewijzigd door Pistachenootje op 15-02-2023 04:07]

• NaN
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

Pistachenootje schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 04:03:

Bij mij zijn er 11 van de 58 investeringen nu in default. Valt me nog mee. Maar ik kan de huidige situatie niet goed inschatten.

[...]

https://p2pempire.com/en/estateguru-portfolio-analysis
Ik heb de autoinvest even uitgezet en bouw wel een beetje af.

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Het is eigenlijk wel een test voor elk platform om een periode door te komen waar je meer werk doet als schuldeiser om de schuld op te eisen dan de daadwerkelijke verstrekking van leningen. En onderzoeken hoe je voldoende terug kan krijgen door een faillissement van de lener aan te vragen. Hoe solide is het onderpand? Wat is de juiste juridische weg, en hoe ontwijk je jaren durende rechtszaken (zoals de afwikkeling van het faillissement van Eurocent die nog loopt - een LO bij Mintos die sinds juni 2017 niet aan haar betalingsverplichtingen voldeed).

Als inderdaad een groot deel van de Duitse leningen van EstateGuru nu in de problemen zitten (81% is echt fors als dat percentage klopt) dan moet er echt intern gekeken worden hoe dat heeft kunnen gebeuren. Dan is het risicomodel te los geweest (of al dan niet te losjes gehanteerd in bepaalde gevallen). Nu moeten ze eigenlijk het bedrijf een stukje hervormen om puur op de opeising en afwikkeling te richten ipv nieuwe projecten en leningen verstrekken.

• Opperpanter2
Pistachenootje schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 04:03:
Er valt weinig aan te passen, al mijn geld zit vast in defaulted loans :-)

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

DoFinance (het p2p platform van Alfa Finance) liep al een tijd erg hobbelig, maar de recente verkoop van de volledige leningen portfolio's is wel compleet dramatisch te noemen. In de eerder deze maand verschenen blog post wordt de verkoop van het totale leningen portfolio bekend gemaakt. In eerdere blogs werd daar al op gericht dat dit de uitkomst zou zijn. De kosten van het terughalen van de uitgegeven leningen werden significant hoger dan de opbrengst van die leningen.

Het leningen portfolio van de Poolse LO's (van dezelfde groep eigenaren als DoFinance) is afgekocht en daar zie je als investeerder 4,32% van terug.
Het leningen portfolio van de Indonesische LO's (van dezelfde groep eigenaren als DoFinance) is afgekocht en daar zie je als investeerder 0,13% van terug.

Hoewel men nog spreekt van reorganisatie etc, lijkt dit wel het einde te zijn van zowel DoFinance als Alfa Finance.

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Om eens de wereld van jaarverslagen/rekeningen in te duiken, hier onder de documenten voor de Via SMS Group (van het platform ViaInvest). In de "eigen" versie had men een groepswinst van 2,2 mln EUR, en in de versie met een accountantsverklaring is dat plots een verlies van 2,5 mln EUR geworden. Onder andere door een buitengewoon dividend betaling die miste in de eigen versie, maar ook een behoorlijk fors verschil in het bedrag bij afschrijvingen/verkoop van portfolio.

Nu zullen er vast wat verschillen zitten tussen de boekhoudkundige regels toegepast op de eigen versie (lokale regels?) en de versie met een accountantsverklaring (op basis van IFRS). Maar het is wel een erg groot verschil tussen deze twee versies.

Unaudited Consolidated Financial Statements for 2021 (april 2022)

Audited Consolidated and Separate Financial Statements for 2021 (zo te zien ondertekent in oktober 2022 maar staat pas op de website sinds maart 2023)

• ironheart
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 25-03 17:51
Question;
Ik ben erg tevreden over Crowdrealestate. Met name omdat ze één van de weinige zijn die de fondsen direct op bankrekening uitkeren. Bij Geldvoorelkaar en Realestateguru o.a. gaat het in hun eigen wallet en moet ik het zelf iedere keer uitboeken, idem bij Mintos. Kennen / weten jullie een andere lendor die wél rechtstreeks op rekening uitkeert? Is wel zo fijn en makkelijk.
Pagina: 1 ... 9 10 11 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee