Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 22:33
mdlaat schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 12:31:
[...]

Als belegging (en daarom vaak niet meer interessant vanwege de VRH).
Genoeg goede leningen waar je 11-12% op kan krijgen. Ook na aftrek 2% nog interessant imo. Natuurlijk wel wat risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:01

Qwerty-273

Meukposter

Opperpanter2 schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 18:06:
Begint een aardig shitshow te worden bij Reinvest24. Zag vandaag dat Kirsan (de probleempartij) nu zelf een persbericht naar buinte heeft gebracht en een Telegram kanaal heeft opgezet voor de crowdfunders: https://www.kirsan.ch/pos...oup-strategic-partnership
Reinvest24 gaat meerdere blogs wijden aan de huidige toestand van de problematiek met de projecten van Kirsan in Moldavië.
Since March of 2023 we have been in legal recovery process with all Kirsan related projects in Moldova. We have currently 7 legal cases ongoing in Moldova, with one purpose, to recover the loans and serve justice for our investors.

Our communication on these legal matters has not been very open, as there has been a risk, that making them public could potentially harm these processes. Our priority has always been to do everything we can to recovery our investors funds, even if it comes with the cost of harming the reputation of Reinvest24 platform.

As we have communicated earlier, once we get to a certain stage with these legal process, we will be providing all the details. The good news is that we are now able to start more open communication on the legal recovery processes. Transparency has always been our goal and we want you to know every detail. Therefore we are not only providing our view on this situation, but also the court documents, so that everyone who wants to develop their own independent opinion on this situation can deep dive into those documents.

We will be publishing a series of articles in our blog case by case. Starting with the biggest legal case that involves Metropolis SRL, who is the borrower for 3 projects in Moldova (4D, 4A, Business Apartments), that amounts more than half of the total principal amount (over 3m EUR). Keep in mind that this article is not yet final, and we will continue to update it frequently based on the developments with these legal matters.
De eerste gaat over de gang van zaken met Metropolis City S.R.L.
https://blog.reinvest24.c...-legal-case-update-kirsan

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 05-05 16:58
Het is daar flink moddergooien. Ik ken Kirsan verder niet, maar Reinvest24 komt niet echt capabel over. Al hun spaanse projecten zijn ook al een eeuwigheid achter op schema. Door mismanagement in Spanje geven ze aan. De business loan aan Interchem is ook te laat en gaat legal recovery in. Dus ongeveer alles is te laat of in legal recovery. Voor die business loan vragen ze nu €50.000 aan de crowdfunders om te legal actions op te starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joel22
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14:37
namliam_eht schreef op woensdag 6 december 2023 @ 09:11:
[...]

Formeel is het antwoord, geen van beide, aangezien rendement of rente niet belast wordt in Nederland.

Het vermogen dat belegd / geinvesteerd is in peer to peer daar in tegen wordt wel als beleggen gezien.
Dus... o.a. Bridgefund met hun fantastische "tot 5,25% rendement" waar nog 2% VRH vanaf moet met alle bijbehorende risico's kunnen mooi de boom in zolang je zo goed als risicoloos en bijna 0% VRH voor 4% deposito's kan openen.
Dat dus! Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Qwerty-273 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 13:33:
In mijn optiek is de uitvoering van de schuldvordering een steeds belangrijker punt geworden voor het selecteren van platformen en de vormen van leningen / projecten die worden aangeboden.
[...]
Om een ander vastgoed platform te pakken als voorbeeld. Bij Rendity lopen veel van de projecten eigenlijk zonder (weinig) vertraging tot een succesvol einde. Maar ik heb een 4 tal projecten waar al een behoorlijke vertraging in zit, de langste vertraging is momenteel 1 jaar en 2 maanden. Nu komen er wel updates over de stappen die de lener maakt, maar het afdwingen van de betaling via een juridische weg heb ik nog niet terug gezien.
Om hier nog een update over te plaatsen aan het eind van dit jaar. Rendity hobbelt met de goed lopende projecten door. Maar de projecten waar de leningnemer tegen problemen is aangelopen liggen eigenlijk kwa voortgang / terugbetaling stil. Er zijn regelmatige (eens per x maanden) updates (herfinancieringspogingen, andere verkoopstrategieën, etc.) maar het daadwerkelijk vorderen van de schuld wordt tot zo ver vooruit geschoven. Wel zou er 4% extra rente over de vertraging worden gerekend (ervan uitgaande dat er uiteindelijk wordt betaald), dat is bij één project met een vertraging van enkele maanden ook inderdaad doorgevoerd. Je tast alleen wel compleet in het duister wanneer vertraagde projecten iets zullen opleveren.

Bij het oudste project (originele geplande aflossing in maart 2022) is de laatste status (november 2023) dat er nog 4 woningen/appartementen te koop staan, een jaar geleden (december 2022) waren dat er nog 7. Er zit dus wel een voortgang in de verkoop, maar dat is wel erg langzaam. Het lijkt er bovendien op dat de Rendity lening zo laat mogelijk wordt afgelost in tegenstelling tot de banklening die men ook voor dit project is aangegaan - waarschijnlijk komt dat door de mildere houding van Rendity ten opzicht van de bank.
(als toevoeging de bouwer van het project, EL-CO, heeft wel financiële problemen opgelopen, die vervolgens ook weer gladgestreken zijn - https://www.immoseven.at/...n-an-der-donau.html?v=595 en een blog van de "concurrent" https://www.dagobertinves...ents-in-gefahr-el-co.html )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q12-OKtdEUZYhUqSLBIbwqin_iQ=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/9fyOCGOPo2D1lA2qqjxMlRx7.png?f=fotoalbum_medium

[ Voor 7% gewijzigd door Qwerty-273 op 11-12-2023 16:52 ]

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
Mooie nieuwe update vanuit Kirsan over Reinvest24. 🔥🎇🧨

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

AvaFin, het moederbedrijf van het platform Esketit en de leningverstrekker voorheen bekend als Creamfinance, heeft (of eigenlijk een aandeelhouder daarvan) een meerderheidsbelang verkocht aan Capitec een grote Zuid-Afrikaanse bank. Men was al houder van 40.66% (aangekocht in 2017) van de onderneming maar dat is nu uitgebouwd naar 97.69%. De volgende motivatie wordt daar aan meegegeven:
“Acquiring a controlling stake in Avafin is a strategic opportunity to diversify our income sources and build on our experience in foreign markets. Our internationalisation approach is measured and controlled. Rather than acquiring large businesses or pursuing new banking licenses, which can be costly and time-consuming, we have identified Avafin as an ideal partner – a small, agile credit business with exposure to multiple markets, strong credit principles, and a high-potential management team.”
Het lijkt er voor alsnog niet op dat het aanbod van AvaFin of Esketit zal veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brainstorm86
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14:41
Zit er iemand hier in de grupeer Armada rechtzaak die met mij iets kan delen over de voortgang? Ik was helaas te laat met aanmelden, ben erg benieuwd of er een verwachting is dat er nog wat geld terugkomt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
Iemand ervaring met https://ucgtrust.com/
Strict genomen wellicht geen p2p lending...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Ooit een pareltje van de finfluencers en bloggers, ook een pareltje op papier vanwege de hoge vergoedingen (wat direct voorzichtigheid zou moeten oproepen). Crowdestor heeft een update uit gegeven over de huidige situatie van de projecten. Als je tussen de regels doorleest is het, of afbetaald of staat in de rij voor een juridisch traject. Er lijkt weinig wat doorloopt op de oorspronkelijke afgesproken termijnen. In de categorie solution in progress zitten ook de projecten waar goede communicatie over heen en weer is betreffende herstructureringen etc. Het is dan nog maar de vraag of die (eventueel rooskleurige inschatting) terecht zal blijken te zijn.
To provide a more comprehensive view of the overall portfolio performance, we have categorized and evaluated projects based on their current status and progress towards resolution. Therefore, we present you an overview of all projects/borrowers categorized into five distinct statuses, each indicating the current phase in the recovery process.

We hope this classification offers a greater insight into the portfolio performance, both historical and future, and the statuses of individual projects, helping you better understand the progress being made.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_PHgWhhF6_EPtMkiCicMLEiiGBs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vK2tnFPxnSkMRZFimPwufV26.jpg?f=fotoalbum_large
Please see an explanation of each status type:

Repaid - “Statuses by monetary amounts” chart includes repaid principal and interest. “Statuses by borrower count” chart shows the number of borrowers with repaid projects”

Solution in progress - active efforts are being made to address the delinquency and projects are under resolution. The borrowers remain responsive in communication and are optimistic about concluding the projects. Time is given to restructure/resolve projects leading to a repayment.

Under assessment - recovery strategies are being developed, and potential recoverable amounts are being evaluated. Projects are actively being assessed for the most suitable recovery pathway with the aim of restoring the loan to good standing. As the solutions become clearer and more defined, projects may transition either to the "Solution in progress" or "Pre-litigation phase"

Pre-litigation phase - projects that are being prepared for legal action. The necessary steps for the legal proceeding initiation are being taken.

Court/Insolvency/Bailiff - legal proceedings, such as court actions or insolvency proceedings, have been initiated and enforcement actions may be carried out by bailiffs, insolvency administrators or other authorized parties to recover outstanding amounts. The resolution of the loan situation is no longer within the control of the CROWDESTOR. The outcome is largely determined by decisions and processes of the legal system, and the platform's role may be limited to complying with legal requirements or providing necessary documentation or information as requested.
toon volledige bericht
Een gespecificeerde lijst van alle nog openstaande projecten en in welke fase ze zitten, staat hier:
https://crowdestor.com/uploads/Project_statuses_list.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18:45

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Vraagje, ik lees hier in dit topic eindelijk wat alternatieven voor GeldVoorElkaar. Ik stop al een paar jaar naar tevredenheid af en toe hier wat in, en was wat op zoek naar een tweede of derde partij aangezien GVE ook niet elke maand een interessant aanbod heeft.

Wat ik hier echter lees is wel nog her en der wat zorgen en twijfels over de stabiliteit, zekerheid van terugkrijgen v.h. geld et cetera. Ook doordat vele namen die hier in dit topic genoemd worden Europese of zelfs Russische partijen zijn.

Mijn vraag is dus eigenlijk wat zijn nu, 6-7 jaar na de topicstart, de interessante partijen die een leuk rendement bieden maar aan de andere kant ook relatief zeker en veilig zijn zoals GeldVoorElkaar dat ook is? Alvast bedankt!

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
@DeNachtwacht enkele mensen hier zijn redelijk tevreden met Mintos maar doe goed je eigen onderzoek. Dit soort leningen zijn meestal niet zo veilig, ik vermoed dat hetzelfde geldt voor GVE. Dat ze een redelijk track record hebben hoeft niet veel te zeggen over het werkelijke risico dat je loopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Opperpanter2
Mintos heb ik juist zeer slechte ervaringen mee. Bij aanmelden is voor je het weet al je geld belegd in langlopende leningen waar je niet meer vanaf kan. Meeste is nu ook in default gegaan en al n jaar aan t wachten op rechtszaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Ik zag op de site ook niet direct iets vergelijkbaars als geld voor elkaar. Ik vind het mooie daar dat je gewoon zelf in allerlei kleine bedrijfjes die je wel aanstaan wat geld kan doen. Zorgt ook meteen voor goede diversificatie zodat het risico spreidt. Hoewel je natuurlijk wel relatief veel restaurants, over te kopen boten (waarom? ;) ) en vastgoedaankopen ziet daar. Ik zit er nu 3 jaar naar volle tevredenheid op, maar zodra je een landelijke recessie krijgt en dit soort spul instort is er natuurlijk wel een risico. Vandaar dat ik wel benieuwd was naar alternatieven. Invesdor zit ik nu ook op, die biedt soms wel wat leuks, en ook veelal goede doelen, maar hun aanbod is beperkter (eens per 2-3 maanden staat er weer eens wat bij).

Mochten mensen nog interessante (liefst Nederlandse / onder EU regels vallende) partijen kennen hoor ik het graag i.i.ig.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Opperpanter2
Duurzaaminvesteren en Invesdor ben ik ook happy mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17:27
DeNachtwacht schreef op zondag 21 april 2024 @ 18:53:
Ik zag op de site ook niet direct iets vergelijkbaars als geld voor elkaar. Ik vind het mooie daar dat je gewoon zelf in allerlei kleine bedrijfjes die je wel aanstaan wat geld kan doen. Zorgt ook meteen voor goede diversificatie zodat het risico spreidt. Hoewel je natuurlijk wel relatief veel restaurants, over te kopen boten (waarom? ;) ) en vastgoedaankopen ziet daar. Ik zit er nu 3 jaar naar volle tevredenheid op, maar zodra je een landelijke recessie krijgt en dit soort spul instort is er natuurlijk wel een risico. Vandaar dat ik wel benieuwd was naar alternatieven. Invesdor zit ik nu ook op, die biedt soms wel wat leuks, en ook veelal goede doelen, maar hun aanbod is beperkter (eens per 2-3 maanden staat er weer eens wat bij).

Mochten mensen nog interessante (liefst Nederlandse / onder EU regels vallende) partijen kennen hoor ik het graag i.i.ig.
Heb je nog een voorkeur voor een bepaald thema?

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

D_Jeff schreef op zondag 21 april 2024 @ 19:56:
[...]

Heb je nog een voorkeur voor een bepaald thema?
Duurzaamheid is leuk (met name daarom bij Invesdor belandt) maar het gaat me vooral om relatief zekere/veilige startups of kapitaalinjecties om in te investeren, sowieso zijn startups al risicovoller dus de grenzen hier wil ik zeker niet opzoeken. Verder heb ik niet direct harde voorkeuren.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigf00t
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:02
Misschien staat hier iets voor je tussen: https://p2pmarketdata.com...erlands/?is_licensed=true

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
DeNachtwacht schreef op zondag 21 april 2024 @ 20:13:
[...]

Duurzaamheid is leuk (met name daarom bij Invesdor belandt) maar het gaat me vooral om relatief zekere/veilige startups of kapitaalinjecties om in te investeren, sowieso zijn startups al risicovoller dus de grenzen hier wil ik zeker niet opzoeken. Verder heb ik niet direct harde voorkeuren.
Met deze omschrijving zou ik je eigenlijk willen doorsturen naar het spaartopic. Duurzaamheid is een topic waar weinig rendement te vinden is en start-up met bestaanszekerheid zijn vrijwel altijd opgekocht door grote namen (waardoor je verwachtte rendement voor de langer termijn nog wel eens tegen kan vallen)

Om een andere categorie eens een kans te geven: REITS
REITS heb je in de vorm van een maandelijks divined uitkerend aandeel/fonds tot vastgoedlening (in crowdfunding) om een compleet gebouw/huizenblok te bouwen. Daarbij gaat de risicofactor van "gematigd" naar "extreem"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Ik doe ook een mix van sparen, beleggen (ETF) en dus wat crowdfunding, probeer het zo netjes mogelijk te spreiden dus vandaar ook de vraag weer wat andere p2p aanbieders. Dank voor de suggesties, ik zal er eens induiken.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_MKZ
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 06-05 08:48
Ik zag ook dat je kan inversteren in jopen bier. https://www.jopenbier.nl/investeren-in-jopen/

Hier al iemand onderzoek naar gedaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
mr_MKZ schreef op zondag 21 april 2024 @ 22:03:
Ik zag ook dat je kan inversteren in jopen bier. https://www.jopenbier.nl/investeren-in-jopen/

Hier al iemand onderzoek naar gedaan?
Als TS-er van het huidige beleggingstopic zeg ik: die mag naar de overkant

In de folder staat heel duidelijk certificaten van aandelen, met eventuele dividenduitkering (vanaf 2 jaar bezit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdlaat
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:44
Op fok worden GvE en alternatieven, alsmede de individuele leningen van die partijen actief besproken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Ik zag op de site ook niet direct iets vergelijkbaars als geld voor elkaar. Ik vind het mooie daar dat je gewoon zelf in allerlei kleine bedrijfjes die je wel aanstaan wat geld kan doen.
Een vergelijkbaar platform is October, maar net zoals bij GvE is de geboden rentevergoeding uitermate laag ten opzichte van het risico dat dit type projecten lopen. Eigenlijk zou je niet als eerste naar de rentevergoedingen moeten kijken, maar vooral ook naar de historische schuldvorderingen en of die succesvol (volledig, deels of niet) zijn doorlopen. Zeker met nieuwkomers (of platformen waar nog weinig tot geen issues zijn geweest) is het zeer lastig in te schatten hoe dat loopt.

Als voorbeeld, Income Marketplace stipte juist op dit punt de strategie aan dat hun constructie in tegenstelling tot de standaard constructie van Mintos (bij naam genoemd) direct zou kunnen ingrijpen op het moment dat er problemen zouden ontstaan bij een leningverstrekker. Zodat er geen impact en vertragingen voor de investeerder zouden zijn. Echter toen de eerste problemen opdoken bij bijvoorbeeld leningverstrekker ClickCash eind 2022, bleek dat die marketing taal weinig betekende in de praktijk. Die zaak loopt nog steeds door.
https://getincome.com/blo...-suspended-from-listings/
(En ook de betalingsproblemen van leningverstrekker Vivus op hetzelfde platform kan je in dit zelfde licht zien https://getincome.com/blo...issues-and-dfis-response/ )

Zelf ben ik tevreden over Mintos, wat minder over Moncera (weinig tot geen aanbod sinds een tijd), en een stuk minder over Rendity (vastgoed in voornamelijk Oostenrijk maar ook Duitsland, er wordt erg afwachtend geacteerd bij projecten die zich niet houden aan de afgesproken datums met grote vertragingen tot gevolg - waarbij er meer twijfel onstaat of het überhaupt afbetaald zal worden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Wat verder nog leuk is aan Mintos is dat je beleggerscompensatiestelsel hebt tot 20k. Hoeveel je daar in de praktijk aan gaat hebben moet nog blijken maar het is onder dit soort platformen vrij uniek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Het wordt deels een rant deels een update over ontwikkelingen in het Oostenrijkse vastgoed hoekje. Ik stip het platform wel vaker aan, Rendity, waarop je in (nieuw) vastgoed kan beleggen in Oostenrijk. Dat vaak een kleine lening in een groter project voor nieuwbouw of bestaande bouw uit te breiden met extra ruimte (verbouwen zolder naar appartementen als voorbeeld). De meeste projecten hebben een groot deel van de financiering via traditionele banken lopen, en vervolgens wordt een kleiner deel via Rendity geworven. Je staat als investeerder dan wel verder achter de belastingdienst en banken in de rij van schuldeisers.

Hoewel het over het algemeen soepel verloopt, al zijn er wel een handvol projecten die veel langer duren dan eerder gepland (waarschijnlijk omdat het makkelijker is de aflossing van de lening van Rendity uit te stellen dan die bij de banken ;) ). Maar nu zit een van de vastgoedondernemers, VMF Immo Group, in zwaar weer en zal deze een reorganisatie/sanering doorlopen. Sanierung VMF-Gruppe. Het zal moeten blijken welke effecten die heeft op de nog 6 openstaande projecten van VMF, hierbij wel de opmerking dat er wel 9 eerder afgeronde projecten zijn geweest die volledig zijn terugbetaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Estateguru maakt er wel een potje van. Ze dreigen me nu 10 euro in rekening te brengen omdat mijn account dormant zou zijn. Om dat te voorkomen moet ik het saldo (60 euro) overmaken, maar daar houden ze tegenwoordig 3 euro op in om het op te nemen 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mdlaat
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:44
Pistachenootje schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 15:26:
Estateguru maakt er wel een potje van. Ze dreigen me nu 10 euro in rekening te brengen omdat mijn account dormant zou zijn. Om dat te voorkomen moet ik het saldo (60 euro) overmaken, maar daar houden ze tegenwoordig 3 euro op in om het op te nemen 8)7
Yup hier ook. Ik heb alleen nog maar leningen in default. Ik trek het tegoed nu maar leeg.

Maar wat als er volgende maand een kleine betaling van 3 euro binnenkomt?
Dan kan je dus kiezen tussen 10 euro dormantboete, of 3 euro leegtrekboete.

Totaal idioot.

Om nog maar te zwijgen over het feit dat ze de spelregels tijdens het spel veranderen.

Ik heb ze hierover gemaild, maar dan krijg je een copy/paste van hun tarievenlijst terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Dit motiveert mij wel om een vernietigende review achter te laten op Trustpilot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Ik heb weer een lening terugbetaald gekregen. Krijg ik nu eerst weer een waarschuwing dat ze die 10 euro in rekening gaan brengen of kunnen ze het plotseling doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Rendity heeft een nieuw product gelanceerd (of eigenlijk staan ze op het punt om het beschikbaar te maken), Rendity Property. Ze richtten zich eerder op het verstrekken van een lening aan een derde partij voor of een nieuwbouw project, of een revitalisatie project met een plan van enkele jaren met rentebetalingen per jaar of kwartaal en een aflossing aan het einde. Zonder een secondary market waardoor je niet eerder uit een project kan stappen en je de looptijd (en eventuele vertragingen) gewoon moet uitzitten.

In de nieuwe opzet gaan ze nu zelf vastgoed aanschaffen, verhuren en vervolgens na enkele jaren verkopen. Hiermee realiseren ze maandelijkse inkomsten op basis van de ontvangen huur, en is de verwachting/hoop dat ook de waarde van het vastgoed in die enkele jaren voldoende stijgt om een goed rendement neer te kunnen zetten. Ook is het plan om tegelijkertijd een secondary market te introduceren zodat je mogelijk eerder uit een bepaald project kan stappen (als er ten minste een koper gevonden kan worden binnen het platform).

Ben wel benieuwd hoe dit gaat lopen, en daarnaast hoe ze de oude projecten verder door laten lopen (met ook de nadruk op de openstaande schuldvorderingen bij enkele projecten).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Denny Neidhardt van de blog re:think P2P is deze weken bezig met een rondreis via verschillende partijen actief in peer-2-peer leningen zowel de platformen als de leningverstrekkers. Hij schrijft daar verschillende artikelen over (in het Duits) en je kan dat in zijn P2P Kredite Reise 2024 overzicht terug lezen. Zo buurt hij tot zover bij Estateguru, Bondora, Hoovi, ESTO, Income Marketplace, Monefit SmartSaver, Lande, Esketit, Nectaro, Twino, Debitum, Mintos, Peerberry/Crowdpear en HeavyFinance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joel22
-

[ Voor 100% gewijzigd door Joel22 op 15-07-2024 09:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Ik zie dat je je vraag inmiddels hebt weggehaald maar het lijkt me wel een goede vraag (hoe risicovol is een platform als Geldvoorelkaar). Lijkt me behoorlijk risicovol aangezien er geen bescherming is. Bij een platform als Mintos heb je nog 20k beleggerscompensatiestelsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joel22
Pistachenootje schreef op maandag 15 juli 2024 @ 10:19:
[...]

Ik zie dat je je vraag inmiddels hebt weggehaald maar het lijkt me wel een goede vraag (hoe risicovol is een platform als Geldvoorelkaar). Lijkt me behoorlijk risicovol aangezien er geen bescherming is. Bij een platform als Mintos heb je nog 20k beleggerscompensatiestelsel.
Klopt ik had het al opgezocht online en ik dacht tja uiteindelijk is de 'proof of the pudding in the eating'. Uiteindelijk ga ik denk toch voor passief beleggen boven dit soort zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweetdude
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:21
Pistachenootje schreef op maandag 15 juli 2024 @ 10:19:
[...]

Geldvoorelkaar is natuurlijk Nederlands. Maar ik vraag mij door ook echt serieus af of die bedrijven die funding vragen ook echt levensvatbaar zijn (nog los van een betrouwbaarheidsvraag). Ik heb er persoonlijk nog niet iets in durven te investeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

De meeste platformen bieden over het algemeen goede statistieken aan. Bij GvE kan je terecht op https://www.geldvoorelkaar.nl/over-ons/statistiekpagina/ waar de cijfers van de start (in 2011) tot recentelijk (momenteel is dat 1 april 2024) worden weergegeven. Inclusief rendementen op basis van verschillende methodes (voornamelijk hoe verzuim mee telt).

Het is de vraag of het het geboden (cq behaalde) rendement opweegt tegenover het hogere risico, als je dat tegenover het rendement en risico profiel van een spaarrekening of beleggen in een wereld fonds zet. De statistieken zijn natuurlijk over het volledige portfolio dat via GvE verloopt. Stel je zit bij slechts één of een handvol projecten dan kunnen jouw persoonlijke statistieken (behoorlijk) afwijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• namliam_eht
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 02-05 15:15
Ik heb al behoorlijk wat projecten achter de rug bij Collin en Geldvoorelkaar en nog een paar anderen, tot zover slechts 1 project dat na 75% stopte met betalen... zal misschien ook een stukje mazzel in zitten... maar ik geloof best dat het merendeel goed bedoelend is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Ik zit ook al een flinke tijd met op zich goede ervaringen bij GeldVoorElkaar, hoewel je soms wel ziet dat betalen zonder vertraging even niet lukt gaat het merendeel goed. Leuk om de lokale ondernemers te ondersteunen.

Toch ben ik voor de toekomst de laatste tijd wat huiveriger merk ik met er geld in stoppen... je hebt vaak een looptijd van 5 jaar en een glazen bol heeft niemand. Maar je kan toch vrij zeker zijn dat er ergens de komende 5 jaar een economische tegenslag gaat zijn nu we al zoveel goede jaren op rij hebben. En laat nu juist een recessie iets zijn dat GeldVoorElkaar nog nooit echt heeft meegemaakt, ze zijn gestart net ná de huizencrisis 2008. Daarna zijn er wel dipjes geweest maar geen echt stevige klap meer.

En juist dit soort kleine startende ondernemingen valt dan bij bosjes om.

[ Voor 5% gewijzigd door DeNachtwacht op 15-07-2024 19:04 ]

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joel22
namliam_eht schreef op maandag 15 juli 2024 @ 14:14:
Ik heb al behoorlijk wat projecten achter de rug bij Collin en Geldvoorelkaar en nog een paar anderen, tot zover slechts 1 project dat na 75% stopte met betalen... zal misschien ook een stukje mazzel in zitten... maar ik geloof best dat het merendeel goed bedoelend is.
maar hoe zit het met rendement en hoe zit het met wat gebeurd er als Collin fo GvE omvalt heb je daar vertrouwen in?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• namliam_eht
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 02-05 15:15
Joel22 schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 13:58:
[...]

maar hoe zit het met rendement en hoe zit het met wat gebeurd er als Collin fo GvE omvalt heb je daar vertrouwen in?
Dat schijnt allemaal goed geregeld te zijn, de administratie van de leningen zitten in een apart bedrijf of stichting of zo iets dat zonder het "moeder bedrijf" door kan en/of overgenomen kan worden.

In theorie heb je natuurlijk een deal met een lening nemer, het is niet dat ik geld uitleen aan GVE en die weer aan de lener

Wel vond ik dit soort zaken vroeger leuker, dat je nog eens echt fysiek iets er bij kreeg.
Lening via HCN met een avondje "rode loper" bij de uitbater waar je geld aan leent.
Champignon kweker die geld leende en je extra een doos assorti champignons
Patisserie die een lening neemt en je een doosje bonbons mag ophalen
Bierbrouwer die je 3 verschillende biertjes geeft

Dat soort kleine extra's vond ik wel leuk altijd, maar het gebeurd weinig meer.

[ Voor 28% gewijzigd door namliam_eht op 18-07-2024 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_MKZ
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 06-05 08:48
Pistachenootje schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 12:22:
Ik heb weer een lening terugbetaald gekregen. Krijg ik nu eerst weer een waarschuwing dat ze die 10 euro in rekening gaan brengen of kunnen ze het plotseling doen?
Hoi,
Ik heb het “gedoe” met estaguru beetje gemist door vakantie, wat is er aan de hand en speelt het nog steeds?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Ik heb slechts 2.39 saldo op mijn Estateguru account. Toch dreigen ze me nu 10 euro in rekening te brengen omdat mijn account slapend is. Is dit een foutje? Of gaan ze me straks rood laten staan?

Edit: blijkbaar mag je nu gratis opnemen. Ik heb de 2.39 maar opgenomen :)

[ Voor 16% gewijzigd door Pistachenootje op 01-09-2024 11:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Er is een nieuw p2p platform opgestaan met de naam Ventus Energy. En daar heeft Lars een stuk (in het Duits) over geschreven (toevallig weer met referral links zoals hij wel vaker doet). Ze richten zich op energie projecten in Letland met een behoorlijk hoge rentevergoeding. Waarbij het opgehaalde geld lijkt te worden gebruikt voor bouw activiteiten, aankoop activiteiten of onderhoud/modernisering. Het platform zelf lijkt nog ongereguleerd te zijn, maar de energie sector is wel weer strak gereguleerd.

De grootste rode vlag is wel dat Janis Timma aan de slag gaat als CDO (Chief Development Officer). Hem kennen we natuurlijk nog van Crowdestor (en betekent dit dat we binnenkort de volledige sluiting van Crowdestor kunnen verwachten?). Maar aan de andere kant zie je hier Henrijs Jansons, de voormalige CEO van Debitum, terugkomen.

De hoge inleg en Janis zorgen er wel voor dat ik dit platform oversla.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Een update vanuit de hoek van Rendity, vastgoed ontwikkeling leningen, waarbij ze eerder dit jaar aangaven om met een nieuw type project te komen (financieren van commercieel vastgoed en het vervolgens uitbaten voor een bepaalde periode), staat het nu voornamelijk op een erg laag pitje (afwikkeling huidige projecten). De update meldt ook wat nieuws over de vastgoedmarkt in Duitsland en Oostenrijk. Al kan ik dat weer niet één op één rijmen met de informatie die ik los peuter van een collega die in de vastgoed hoek van Berlijn zit (al is de hoofdstad wel verschillend van de rest van het land).
The Current Situation in the Real Estate Market

Dear Investors,

We are currently facing a real estate crisis, the scale of which was largely unforeseen. We understand this situation is challenging for you, and at Rendity, we are working hard every day to achieve the best possible outcome for all investors. Below, we explain the reasons for the current market conditions and how we are addressing them.

Causes of the Current Market Situation

Several unfavorable external factors have led to the current situation. To understand the current disruptions in the real estate market, one must first look at the development of real estate prices in recent years. Since the end of the global financial crisis of 2007–2008, real estate prices in Germany and Austria have risen year after year in almost all segments and regions. This development is due to many factors—such as population and economic growth, the economic attractiveness and stability of the German-speaking region—but very significantly also due to the years-long zero-interest-rate policy, which was an attempt to cushion the negative effects of the global financial crisis. From 2008 to 2020, real estate values in Austria grew by 40% adjusted for inflation, and the situation is similar in Germany.

But the rapid price increase ultimately occurred during the COVID-19 pandemic: although most construction sites were resumed after a brief shock paralysis, the interruption of international supply chains nevertheless led to a significantly higher construction cost level, which in turn drove up real estate prices. Fewer properties could be completed, which further fueled demand. Coupled with continued low interest rates and especially large-scale support programs to combat the economic consequences of the pandemic, real estate prices shot up further (starting from an already high level). Using a concrete example: In Vienna, apartments became on average more than 23% (!) more expensive from early 2020 to late 2022—that is, in just 2 years.

Parallel to the strong value development of real estate (and many other asset classes), the Eurozone was also heading toward rising inflation: while annual inflation in the years before the pandemic fluctuated between 0% and 2% (the ECB and Fed target), it rose rapidly during the pandemic years and reached around 10% in the Eurozone by the end of 2022.

To contain the rampant inflation, the ECB massively raised the key interest rate, which abruptly interrupted the rapid price increase of the past 15 years in the real estate sector.

Since the real estate industry is very capital-intensive, it reacts extremely sensitively to even the smallest changes in interest rates. The increase in the ECB's key interest rate from 0% to 4.5% within 14 months had significant consequences for project developers—both on the expenditure and income sides.

On the Expenditure Side: Since project financing in Austria and Germany is usually concluded on a variable basis, the abrupt rise in interest rates had a full impact: instead of loan interest rates of 2.5% p.a. as in the previous 10 years, suddenly interest rates of 6% p.a. (and sometimes more) had to be paid. Given that the total investment costs of real estate projects are often more than 75% financed by loans, loan interest represents a significant cost factor that can have drastic effects on the project result even with slight deviations. However, in recent quarters, there was not a "slight deviation"; instead, the interest burden more than doubled in a very short time, whereby in almost all cases the project result is completely consumed, in many cases equity and subordinated loans are endangered, and in some cases even first-ranking secured banks are affected by defaults. Aggravating the situation is that the projects could not be completed due to stagnating sales, and the high interest rates had to continue to be paid.

On the Income Side: Real estate developers are not only affected on the expenditure side but also on the income side by the rise in interest rates. Due to the higher interest rate levels—and in Austria also due to legal regulations (keyword: KIM Regulation)—it has become significantly more difficult for potential buyers to obtain loans. These financing hurdles for homebuyers have caused the sales market to collapse in many regions: in Austria, 30% fewer properties were sold in 2023 than in 2022. In many locations and especially in the high-priced new construction segment, which is particularly relevant for Rendity, the decline was even stronger. Due to the high cost pressure (which in turn is due to the increased interest rates), for most real estate developers it is also not an option to reduce prices.

Real estate developers are struggling on the one hand with sharply increased costs for their construction projects and on the other hand with weak sales volumes, which poses an existential threat for many market participants.

What Does the Current Situation Mean for You as Investors at Rendity?

Rendity has responded to the situation and reduced all internal costs to a minimum to ensure that interest and repayments can continue to be made in the coming years. Even though there have been increased delays and defaults on our platform in recent months due to the aforementioned disruptions in the real estate market, we leave no stone unturned to ensure that the mediated projects are successfully continued. This includes not only constant communication with project partners and obtaining project reports but also the technical maintenance of the platform so that interest and redemption payments can continue to be made to our investors in the future. In recent months, some interest payments and also loan repayments—such as in the projects Nußdorfer Straße 10-12 and Hunoldstraße 14—have been carried out.

Until an improvement in the interest rate situation, we are concentrating exclusively on existing investors and ongoing projects. We are doing this for two reasons: firstly, the situation on the real estate market—especially in the development sector—is so tense that we currently do not see any sensible returns for our investors; secondly, we want to put all our efforts into supporting our existing customers and handling the existing projects rather than acquiring new projects.

We proactively approach the mediated real estate developers. Many partners keep us regularly updated. As soon as we receive information, we pass it on to you. As soon as we receive interest and repayments, we pay them out 1:1 to you. If information is not provided to us or not provided in a timely manner, we commission our lawyers to obtain information—at our expense.

Even though the first interest rate cuts have already taken place—which should lead to a relaxation in the real estate market—this upward trend may not come in time for all real estate developers. Delays or defaults on projects cannot be ruled out. However, the interest rate cuts will definitely help our creditworthy partners—as described above both on the expenditure and income sides, because sales can again be concluded faster and at higher prices. This should in turn also lead to interest and capital repayments to you being made more frequently.

We ask for your continued patience until there is clarity about your projects, and we would like to assure you once again that we are doing everything legally within our power to achieve the highest possible level of interest and capital repayments for you.

With best regards
**Rendity**
toon volledige bericht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radical1980
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-01 18:04
Iemand hier ervaring met Maclear?

Het opereert onder Zwitserse regelgeving, aangezien het geregistreerd staat in Zwitserland. De oprichters komen echter uit Estland. Hierdoor kan het optreden als een financiële tussenpersoon van de niet-bancaire sector in en vanuit Zwitserland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweetdude
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:21
Radical1980 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 12:03:
Iemand hier ervaring met Maclear?

Het opereert onder Zwitserse regelgeving, aangezien het geregistreerd staat in Zwitserland. De oprichters komen echter uit Estland. Hierdoor kan het optreden als een financiële tussenpersoon van de niet-bancaire sector in en vanuit Zwitserland.
Ik heb er geen ervaring mee, maar als ik zo even snel op de website van hun kijk. Lijkt het verdacht veel op de nederlandse "geldvoorelkaar"
Dus relatief hoog risico voor als het bedrijf, start-up, uitbreiding toch niet het doel haalt. Als het een goede businesscase was zouden banken ook klaar staan met geld. Aangezien dat niet het geval is kom je meer in de peer 2 peer lending van dit soort dingen. tegen meer woeker rentes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radical1980
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-01 18:04
sweetdude schreef op maandag 27 januari 2025 @ 16:00:
[...]

Ik heb er geen ervaring mee, maar als ik zo even snel op de website van hun kijk. Lijkt het verdacht veel op de nederlandse "geldvoorelkaar"
Dus relatief hoog risico voor als het bedrijf, start-up, uitbreiding toch niet het doel haalt. Als het een goede businesscase was zouden banken ook klaar staan met geld. Aangezien dat niet het geval is kom je meer in de peer 2 peer lending van dit soort dingen. tegen meer woeker rentes.
Bedankt voor de mooie vergelijking met "geldvoorelkaar" en de eventuele risico's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Moncera, het platform van de Placet Group, lijkt een buyback te hebben uitgevoerd voor alle openstaande leningen. Dat is tenminste de ervaring van enkele Duitsers en ook bij mij. Op 2025-03-12 zijn deze transacties uitgevoerd en er staat nu een stukje vermogen niets te doen.

Tot zo ver geen aankondiging of communicatie vanuit Moncera.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Het antwoord van het Moncera team:
Thank you for your message. We understand that investors seek clarity, and we want to provide full transparency regarding Moncera’s future.

At this stage, we have made the decision to fully stop Moncera’s platform operations. As part of this process, Placet Group has initiated a full buy-back of outstanding investments, ensuring that all investor funds are returned.

We appreciate the trust and support of our investors throughout the years. If you have any further questions, please do not hesitate to reach out to us.
Ze hebben dit blijkbaar wel gecommuniceerd via hun Telegram kanaal (die ik niet volg)
Dear Investors,

We want to inform you that we are temporarily stopping operations with Moncera. During this transition, Placet Group has initiated a full buy-back process to ensure all investor funds are returned in an orderly manner.

As this process unfolds, there may be temporary disruptions in platform activity. However, please rest assured that we are committed to handling everything as smoothly and transparently as possible.

If you have any questions, our customer service team is available at info@moncera.com, and we will be happy to assist you.

Thank you for your trust and patience during this period.

Kind regards,
Moncera Team

[ Voor 39% gewijzigd door Qwerty-273 op 14-03-2025 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
Het Estlandse Crowdestate heeft vandaag bekend gemaakt er mee te stoppen. Vandaag is de 2e hands markt gesloten en is het niet meer mogelijk om een nieuw account te maken

Men blijft tot april 2026 bezig om alle lopende zaken af te handelen

Pagina: 1 ... 11 12 Laatste