Het grote Volkswagen topic - Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 ... 89 Laatste
Acties:
  • 448.856 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.slumpoil.nl/li...w%20specs%20en%20kwal.pdf

Als je dunloop low friction olie gebruikt die exact aan de specificaties van de constructeur beantwoord zal je de door u genoemde problemen al heel wat minder merken, nog steeds word de fout gemaakt er een universele olie in te kappen, waarna men achteraf komt klagen.

http://www.oilspecifications.org/volkswagen.php

http://www.blauparts.com/...vw-oil-specification.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Chevy454 schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 10:02:
In de moderne motorblokken vandaag zit er low friction dunloop olie. ...............
Is dat het zelfde als longlife olie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Neen, maar de combinatie bestaat wel, en is prijzig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 20:20:
Neen, maar de combinatie bestaat wel, en is prijzig.
Nee hoor, 1 tot 3 euro per liter als je enkele miljoenen koopt. Als particulier nouja... Ik heb wel olie verbruik maar ook niet dat ik er miljoenen nodig heb. Groepsaankoop misschien?

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Chevy454 schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 22:17:
[...]

Nee hoor, 1 tot 3 euro per liter als je enkele miljoenen koopt. Als particulier nouja... Ik heb wel olie verbruik maar ook niet dat ik er miljoenen nodig heb. Groepsaankoop misschien?
Gaan we 't hier nou óók al over olie hebben.... Dadelijk gooit er niemand mee 15W40 olie in z'n tractor :o

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Bij oil-center had ik voor mijn tdi laatst 5 liter 5w30 castrol edge longlife 3 voor 33 euro. Vond ik eigenlijk best wel meevallen. Voordat je het weet betaal je meer dan 10 euro per liter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Volgens mij is het olie probleem hier acuut gestopt? :+

Maar ik zou met een moderne wagen mij absoluut zorgen maken als je geen olieverbruik hebt.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Chevy454 schreef op zaterdag 03 oktober 2015 @ 17:49:
Volgens mij is het olie probleem hier acuut gestopt? :+

Maar ik zou met een moderne wagen mij absoluut zorgen maken als je geen ZICHTBAAR olieverbruik hebt.
Even verbeterd :)

Een moderne motor welke géén olie verbruikt wordt waarschijnlijk ook nooit gestart en/of (goed) gebruikt. Een motor welke gebruikt wordt verbruikt olie.... Komt dat ding niet op temperatuur dan wordt de verbruikte hoeveelheid olie vanzelf aangevuld door water(damp) in 't carter.

Jij weet waarschijnlijk net zo goed als ik (lees: beter) dat de "zuinigheidswonders" qua rijders allemaal met een hoop sludge (óf mayonaise) in d'r blok rond rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Wat een onzin. Merkbaar olieverbruik is helemaal niet nodig. Lijkt mij meer een fabricagefout of overmatige slijtage.

De kans dat je het merkt wordt wel steeds groter nu onderhoudsintervallen steeds meer worden verlengd.

Heb vier audi's en een vw versleten waarbij ik nooit olie hoefde bij te vullen. De huidige en vorige vw tdi moet ik 1x per 2 a 3 maanden bijvullen omdat het olielampje gaat branden omdat er dan weer een kwart liter bij moet. In al mijn auto's gebruik ik de voorgeschreven oliespecificaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

nokiaan958GB schreef op zaterdag 03 oktober 2015 @ 19:53:
Wat een onzin. Merkbaar olieverbruik is helemaal niet nodig. Lijkt mij meer een fabricagefout of overmatige slijtage.

De kans dat je het merkt wordt wel steeds groter nu onderhoudsintervallen steeds meer worden verlengd.

Heb vier audi's en een vw versleten waarbij ik nooit olie hoefde bij te vullen. De huidige en vorige vw tdi moet ik 1x per 2 a 3 maanden bijvullen omdat het olielampje gaat branden omdat er dan weer een kwart liter bij moet. In al mijn auto's gebruik ik de voorgeschreven oliespecificaties.
Mag ik dat dan ook weer als onzin bestempelen? Ik rijd momenteel met een 2.0 TDi (MY15, geleverd in September 2014)) en ik heb de afgelopen 27K nog niks bij hoeven vullen (ook niet na handmatige controle van het oliepeil).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Waarom schrijf je dan: "Een moderne motor welke géén olie verbruikt wordt waarschijnlijk ook nooit gestart en/of (goed) gebruikt."? Je spreekt jezelf dan toch tegen? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
nokiaan958GB schreef op zaterdag 03 oktober 2015 @ 19:53:
Hoe herken je dan olieverdunning? Door regeneratie bijvoorbeeld kan het oliepeil stijgen. Als je dan geen olie verbruik hebt, dan heb je diesel in het carter.

Zo ook bij mijn collega, motorblok aan gort. Had diesel in plaats van olie maar het niveau bleef gelijk...

Bij benzine kan dat ook door katalysator warm up of koeling komen.

[ Voor 7% gewijzigd door Chevy454 op 03-10-2015 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Dat is ook een bekend VW-probleem. Je hebt dan een inwendig lekke tandempomp. Als je dat te laat ontdekt ben je de pineut :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

nokiaan958GB schreef op zaterdag 03 oktober 2015 @ 20:10:
Waarom schrijf je dan: "Een moderne motor welke géén olie verbruikt wordt waarschijnlijk ook nooit gestart en/of (goed) gebruikt."? Je spreekt jezelf dan toch tegen? :+
Omdat 't verbruik nog niet zó is dat er olie bijgevuld moet worden? Ik rijd al jaren met VW's (net als jij) maar ik hoef tussen de beurten eigenlijk nooit olie bij te vullen...

Tegenwoordig liggen de beurten 30K uit elkaar, dus misschien dat ik een liter per 29K verbruik met m'n Groene Turbo Diesel 2.0 ABT! ? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Hm, je zegt 27dkm te hebben gereden en nog niets te hebben bijgevuld. Dan zou ik als je de laatste 3dkm nog moet bijvullen er zeker geen liter olie bijdoen. ;)
Dat komt het oliepeil boven het maxiumum en dat is slecht voor je motor.

Trouwens goed om te horen dat "kinderziektes" toch langzamerhand worden opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
nokiaan958GB schreef op zaterdag 03 oktober 2015 @ 20:23:
Dat is ook een bekend VW-probleem. Je hebt dan een inwendig lekke tandempomp. Als je dat te laat ontdekt ben je de pineut :-(
Dat hoeft niet altijd het geval te zijn. Een slecht werkende dpf en egr zijn genoeg. En dat is onafhankelijk van de tandempomp of van VW.

Kortom, geen olieverbruik is niet altijd goed.

Bij een kapotte tandempomp stijgt het niveau, dat is altijd slecht natuurlijk.

[ Voor 15% gewijzigd door Chevy454 op 03-10-2015 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Chevy454 schreef op zaterdag 03 oktober 2015 @ 20:43:
[...]

Dat hoeft niet altijd het geval te zijn. Een slecht werkende dpf en egr zijn genoeg. En dat is onafhankelijk van de tandempomp of van VW.
..........
Ik wist niet dat er motorolie door de dpf loopt.
Bij de egr is dat hooguit voor de koeling. Men zou denken dat daar weinig mee mis kan gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steven2
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12:30
15 september een Golf Sportsvan besteld. Deze zou dan ca week 48 afgelverd worden naar mij.

Vandaag een brief gekregen van mijn dealer, dat mijn auto, volgens de fabriek, in januari afgeleverd gaat worden. Dat is dus minimaal een maand later :(
Ook stond in de brief de bijgeleverde opties en of ik dit wil checken. Als er wat miste dan moet ik zsm contact opnemen.

Ik krijg bijna het idee dat de auto pas nu is besteld bij Pon, anders kan er toch geen wijzigingen doorgegeven worden na ca 4 wkn :?

ASUS Sabertooth X79, Intel Core i7 3930@3800MHz, 16 GB DDR3 (G.Skill F3-17000CL9Q-16GBZ), XFX Radeon R9 290, Sound Blaster X-Fi XtremeMusic, 1x 256 GB Samsung 840 pro SSD, 1x 1 TB Samsung Spinpoint F3, 1 x 3 TB Seagate ST3000DM001

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
dealers schuiven wel eens wat om hun targets voor volgend jaar te kunnen halen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

VW heeft inmiddels een controle tool op d'r site staan om te kijken of een auto voor een mogelijke recall aangemerkt wordt ten aanzien van "Diesel-Gate"

M'n MY15 (September 2014) Golf 2.0 TDi ABT!:
Geachte Volkswagen-klant,

Wij kunnen bevestigen dat uw auto geen software heeft die zorgt voor afwijkingen tijdens tests op een rollentestbank.

Het spijt ons zeer dat uw vertrouwen in het merk Volkswagen op deze manier op de proef wordt gesteld.

Wij blijven al onze klanten voortdurend informeren. Mocht u aanvullende vragen hebben, neemt u dan alstublieft contact met ons op via de contactfunctie op deze website.

Met vriendelijke groet,

Volkswagen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

Topicstarter
Ook die van mij (VW Passat Variant B8 2.0 TDI) heeft volgens deze site niet de beruchte software aan boord, dit is iets wat mij verraste. Ik ging er eigenlijk van uit dat mijn wagen ook die "sjoemel-software" aan boord had.

[ Voor 11% gewijzigd door RomeoJ op 08-10-2015 22:12 ]

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

RomeoJ schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 20:05:
Ook die van mij (VW Passat Variant B8 2.0 TDI) heeft volgens deze site niet de beruchte software aan boord, dit is iets wat mij verraste. Ik ging er eigenlijk van uit dat mijn wagen ook die "sjoemel-software" aan boord had – iets wat mij niet geïnteresseerd had als dat zo was.
Ik vrees dat de "US" engineers welke het spel aan het rollen gebracht hebben straks wel eens een zware pijp kunnen gaan "roken".... Zeker gezien de invallen van vandaag bij VW Wolfsburg 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Chevy454 schreef op zaterdag 03 oktober 2015 @ 20:43:
[...]

Kortom, geen olieverbruik is niet altijd goed.

Bij een kapotte tandempomp stijgt het niveau, dat is altijd slecht natuurlijk.
Volgens mij verkoop je smoesjes Chevy. Jouw verweer op een extreem hoog olieverbruik is: helemaal geen olieverbruik is ook niet goed.

Ja enig olieverbruik is normaal, maar 1 L per 1500 km is belachelijk slecht. Ook in vergelijking met auto's van gelijke leeftijd, waar dezelfde motorolie in gaat. Dat zijn gewoon slechte motorblokken, zo'n beetje het handelsmerk van VAG. Mooie interieurs maken kunnen wel maar als het om techniek gaat, zouden ze beter elders kunnen inkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Verwijderd schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 20:53:
[...]

Volgens mij verkoop je smoesjes Chevy. Jouw verweer op een extreem hoog olieverbruik is: helemaal geen olieverbruik is ook niet goed.

Ja enig olieverbruik is normaal, maar 1 L per 1500 km is belachelijk slecht. Ook in vergelijking met auto's van gelijke leeftijd, waar dezelfde motorolie in gaat. Dat zijn gewoon slechte motorblokken, zo'n beetje het handelsmerk van VAG. Mooie interieurs maken kunnen wel maar als het om techniek gaat, zouden ze beter elders kunnen inkopen.
Waar dan?

??? :o :(

[ Voor 5% gewijzigd door Will_M op 08-10-2015 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Toyota, Nissan, Honda, Mercedes. Bijvoorbeeld.

Ehm, de Youtube clip vat ik niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Verwijderd schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 21:26:
Toyota, Nissan, Honda, Mercedes. Bijvoorbeeld.

Ehm, de Youtube clip vat ik niet ;)
Zolang de eerste 3 merken uit je lijstje nog steeds een "potentie meter" moeten vullen op basis van de oude "Nord Schleife"...

Wat zijn die bedrijven dan "waard"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Wat een gespeculeer weer. Lijkt mij niet terecht met een beschuldigende vinger naar andere merken te wijzen als er nog niets bewezen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

nokiaan958GB schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 21:56:
Wat een gespeculeer weer. Lijkt mij niet terecht met een beschuldigende vinger naar andere merken te wijzen als er nog niets bewezen is.
Gelijk aan 't feit dat de 2.0 TDi (waar 't "spel" in de US mee begon terwijl dat blok daar amper geleverd wordt), hier in de EU vrij is van die software ....... 1,6L en/of 1.2L in de US :o

[ Voor 16% gewijzigd door Will_M op 08-10-2015 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 20:53:
Volgens mij verkoop je smoesjes Chevy.
d:)b Good for you :)
Jouw verweer op een extreem hoog olieverbruik is: helemaal geen olieverbruik is ook niet goed.
En daar heb ik dan ook een verklaring voor gegeven waarom olieverbruik een hele goede indicator kan zijn op een verscholen defect.
nokiaan958GB schreef op zondag 04 oktober 2015 @ 16:52:
[...]

Ik wist niet dat er motorolie door de dpf loopt.
Bij de egr is dat hooguit voor de koeling. Men zou denken dat daar weinig mee mis kan gaan.
Ik heb deze post inmiddels al 4 dagen meerdere malen nagelezen. Maar ik snap er geen hout van?
Motorolie door de DPF? Motorolie bij de EGR?

[ Voor 38% gewijzigd door Chevy454 op 08-10-2015 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Chevy454 schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 23:03:
[...]

d:)b Good for you :)

[...]

En daar heb ik dan ook een verklaring voor gegeven waarom olieverbruik een hele goede indicator kan zijn op een verscholen defect.
Prima, maar je probeert het veel te hoge olieverbruik zoals gemeld bij VAG motoren goed te praten met iets dat in feite niet ter zake doet. Moderne motoren zouden meer verbruiken vanwege andere motorolie, dat verklaart nog steeds niet waarom je een olieverbruik van 1L per 1500 km niet of nauwelijks ziet bij de concurrentie, bij gelijke leeftijd. Die doen dat beter.

Ergo: smoes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minneyar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-09 23:23
Chevy454 schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 23:03:
....

....
Ik kan je posts over het algemeen goed waarderen, en je bent duidelijk iemand met veel, waarschijnlijk de meeste, kennis op dit gebied. Maar een beetje nuance af en toe kan geen kwaad. Ja, geen olie verbruik, of zelfs een stijgend olie niveau is ook niet goed (zie de 1.6 PSA dieseltjes met diesel in de olie), echter tussen geen verbruik en 1 op 1500 zit nogal een groot verschil, om maar een een voorbeeldje te noemen, 1 op 5000 :P.
Daarbij, als het een gevolg is van moderne motor techniek en moderne dunne olie, waarom zijn er niet meerdere merken waarbij dit speelt, zoals Benedict Tokkie hierboven ook al aangeeft. Je gaat mij niet wijsmaken dat Audi een dusdanige "vorsprung durch Technik" heeft dat de overige motor bouwers er pas later tegen aan gaan lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Een motor die een liter olie op 1.500 km verbruikt daar is gewoon iets mis mee. Het is mooi dat je aan het olieverbruik kunt zien dat er iets mis mee is (als ik Chevy454's opmerking juist interpreteer), maar het is nog altijd een motor waar iets mee mis is.
Dat kan natuurlijk door gewone slijtage komen (daarom stellen fabrikanten officieel ook zulke lage eisen), en ik ken ook mensen die hun turbo na 30.000 km stukdraaien (dat was gewoon mishandeling), maar als dit bij meerdere auto's voorkomt (zoals bij de VAG 2.0 TFSI) dan moet een fabrikant gewoon toegeven dat dit een ontwerpfout is en zijn verantwoording nemen.

Het komt ook niet per se door dunne olie. Toyota schrijft 0W-20 voor in de Prius. Ik heb nog niet gehoord van Priussen die extreem olie verbruiken. Uiteraard kan het wel door dunne olie komen als je te dunne olie gebruikt. Ik zal in mijn Peugeot 404 geen 0W-20 moeten gebruiken, dat zal ongetwijfeld niet goed gaan.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAWYER
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-07 22:59
Maasluip schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 11:32:
Een motor die een liter olie op 1.500 km verbruikt daar is gewoon iets mis mee. Het is mooi dat je aan het olieverbruik kunt zien dat er iets mis mee is (als ik Chevy454's opmerking juist interpreteer), maar het is nog altijd een motor waar iets mee mis is.
Dat kan natuurlijk door gewone slijtage komen (daarom stellen fabrikanten officieel ook zulke lage eisen), en ik ken ook mensen die hun turbo na 30.000 km stukdraaien (dat was gewoon mishandeling), maar als dit bij meerdere auto's voorkomt (zoals bij de VAG 2.0 TFSI) dan moet een fabrikant gewoon toegeven dat dit een ontwerpfout is en zijn verantwoording nemen.

Het komt ook niet per se door dunne olie. Toyota schrijft 0W-20 voor in de Prius. Ik heb nog niet gehoord van Priussen die extreem olie verbruiken. Uiteraard kan het wel door dunne olie komen als je te dunne olie gebruikt. Ik zal in mijn Peugeot 404 geen 0W-20 moeten gebruiken, dat zal ongetwijfeld niet goed gaan.
Hier twee polo's 1.2 uit 2005. Allebei na tussen 1.500 en 2.000 km 1L olie nodig.
Garage van vriend komt het ook vaak tegen bij VAG's. Motor is open gehaald, alles is gecontroleerd. Er is niks aan de hand.

Zal zeker niet goed zijn, en lijkt op fabrieksfout. Maar wat doe je er aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wom
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:29

Wom

SAWYER schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 11:48:
[...]

Hier twee polo's 1.2 uit 2005. Allebei na tussen 1.500 en 2.000 km 1L olie nodig.
Garage van vriend komt het ook vaak tegen bij VAG's. Motor is open gehaald, alles is gecontroleerd. Er is niks aan de hand.

Zal zeker niet goed zijn, en lijkt op fabrieksfout. Maar wat doe je er aan?
Je kunt eventueel de stichting achter http://www.audiclaim.nl/ eens aanschrijven?

Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAWYER
Wom schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 12:09:
[...]

Je kunt eventueel de stichting achter http://www.audiclaim.nl/ eens aanschrijven?
Kreeg ook te horen dat ondanks dat er niets verkeerds te zien is in de motor, dat de kans groot is dat hij de 200k km niet haalt met dit probleem.

De 1.2 motoren zitten er niet tussen. Gaat vooral om TFSI.
Heb zoiets van, zolang het mij geen geld kost, ga ik ook geen moeite doen.
Doe de auto wel in de verkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Auto's van 10 jaar oud. Nee, daar gaat de fabrikant niks mee doen. Ik heb er met die motor ook nog niet eerder van gehoord, dus het kan een productiefout zijn, maar dat openbaart zich meestal ook niet pas na 10 jaar.
Altijd in eigen bezit geweest? Zo niet: je weet nooit hoe de vorige eigenaar er mee omgegaan is.
En het kan van alles zijn. Ik heb een keer kapotte klepsteelrubbers gehad (in een Citroën). Dat olieverbruik was dus weer weg met het vervangen daarvan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frunz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 06-09 10:21
SAWYER schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 12:16:
[...]
Kreeg ook te horen dat ondanks dat er niets verkeerds te zien is in de motor, dat de kans groot is dat hij de 200k km niet haalt met dit probleem.
Ik heb zelf een 2.0 5V, gebruikt ook olie (1 op 1500 ongeveer) en die loopt inmiddels al bijna 250k, dus zolang je olie blijft bijvullen zal je blok echt niet in de soep lopen. De vraag is alleen hoeveel rij je er mee en is het het waard om een motorrevisie te bekostigen.

WoT: Frunzzzzz NoobMeter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAWYER
Frunz schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 12:39:
[...]

Ik heb zelf een 2.0 5V, gebruikt ook olie (1 op 1500 ongeveer) en die loopt inmiddels al bijna 250k, dus zolang je olie blijft bijvullen zal je blok echt niet in de soep lopen. De vraag is alleen hoeveel rij je er mee en is het het waard om een motorrevisie te bekostigen.
Ik zelf maak genoeg kilometers om het waard te vinden, echter een auto uit 2005, 150k op teller laten reviseren... Kan denk ik beter een andere halen. Het is een benzine overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan iemand iets zeggen over de extra milieubelasting door de enorme hoeveelheid olie die je in die VAG blokken moet gooien? Dat lijkt me een stevige bijdrage aan de vervuiling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Goeie vraag.

Het zou mijn inderdaad niet verbazen dat het olieverbruik van mijn tdi wordt veroorzaakt door de turbo waarbij ik in mijn achterspiegel een pluimpje zie als ik hem flink op de staart trap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
wimmel_1 schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 18:16:
VW heeft inmiddels een controle tool op d'r site staan om te kijken of een auto voor een mogelijke recall aangemerkt wordt ten aanzien van "Diesel-Gate"

M'n MY15 (September 2014) Golf 2.0 TDi ABT!:

[...]
"We willen geen tijd verliezen."

Tuurlijk joh :'). Dan was VW in 2008 al begonnen met dit ipv nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens Chevy verdampt die moderne olie uit VAG-blokken als een malle, ik ben benieuwd in welke verhouding dat staat tot de verontreiniging die uit de uitlaat komt. Het is geen enorme hoeveelheid, maar je uitlaatgassen gaan door katalysatoren, filters etc., dat geldt niet voor die oliedamp. Het is bijna een ml olie die per km uit je auto dampt. Tijd voor een speciaal BPM tarief voor VAG produkten? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the noise
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13-09 22:13
Als je 't over olieverbruik heb; hier een 1.6Fsi met 200k op de teller die iedere 1500km 1L olie pakt :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
Laten we dan ook maar wat positiefs zeggen:

1.4 16v golf v 10 k in een jaar mee gereden en nooit olie bijgevuld.
Nu golf vi 1.2 tsi 7k mee gereden en ook nog geen olie hoeven bijvullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:34

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Gister de online tool van VW gebruikt, en ik mag me proud owner van een sjoemeldiesel (Passat 1.6tdi)noemen :P

Vraag me wel wat voor fix ze gaan toepassen, één waarbij de sjoemelsoftware enkel verwijderd wordt en bij een potentiele meting de uitstoot dus niet deugd. Of gaan ze ook echt software toepassen waarbij men de uitstoot waardes gaat terug brengen?

Dat laatst heb ik weinig zin in, ik hoef geen auto met mindere prestaties en/of een hoger verbruik om de uitstoot waardes te halen...

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09:07
Chaoss schreef op zaterdag 10 oktober 2015 @ 10:11:
Dat laatst heb ik weinig zin in, ik hoef geen auto met mindere prestaties en/of een hoger verbruik om de uitstoot waardes te halen...
Dat was voor VW (en wie nog meer) mss een oplossing geweest. Laat je auto's testen/valideren met een vanille configuratie met lage uitstoot en prestaties, verkoop de auto ook zo en maak het voor een koper mogelijk om te tweaken/chippen wat ie wil... onder voorbehoud dat VW dan niet meer aansprakelijk is. Dan leg je de verantwoordelijkheid bij de klant die in ruil betere prestaties krijgt.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11:18
Zelfs niet alleen bij de prius maar ook andere standaard 1.0 blokken van toyota. Wij hebben een IQ met bijna 80k op de teller waar altijd 0w20 in gaat. Deze is eigenlijk voor de stad maar wij gebruiken hem juist veel op de snelweg waardoor je al snel tegen het max van het vermogen zit. Na jaren normale oliewissel 0,0 olieverbruik. Het is dan geen high-tech blok maar het is wel zuinig én blijft gewoon werken.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09:07
M'n Mazda 1.6 benzine verbruikt ook wel iets. Maar dat is ergens in de orde van grootte van 1 L/20.000Km. Eens per 5000 pijl ik, eens per 10000 vul ik bij (meestal ongeveer 0,4L) en eens per 20000 wordt het ververst.

Omdat het ding een distributieketting heeft pijl ik regelmatig en vul ik tussendoor bij. Met een riem had ik met dit beperkte olie verbruik niet tussendoor hoeven bij te vullen. Waaschijnlijk had ik niet eens tussendoor gaan lijlen dus het niet eens gemerkt.

Km stand 145K. Waarvan 65K zelf gereden in 4 jaar

Iedere auto verbruikt wel iets aan olie. Maar het gewenste scenario is dat je dat niet merkt tussen de beurtjes door.

[ Voor 5% gewijzigd door martijn_tje op 10-10-2015 13:46 ]

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

wimmel_1 schreef op maandag 28 september 2015 @ 18:46:
[...]

Nog veel komischer wordt 't als je jezelf bedenkt dat VW (VAG) de meeste "import" aan voertuigen levert in de US terwijl heel/half Detroit volledig op z'n gat ligt en Diesel daar sowieso (onterecht) al niet echt populair is.

PSA & Renault hadden ze ook kunnen benoemen maar die leveren amper/geen auto's in de US. De Fiat groep; Daarmee raken ze alleen Chrysler (en dus zichzelf),voor de rest amper iets, ook al heeft Ferrari daar tegenwoordig de grootste afzet wereldwijd.

Mercedes en BMW .... Liggen ook (al) onder vuur.

Ford en Opel ... Beide US, die laatste via GM. Volvo... Zet veel Trucks af maar naar verhouding zet dat ook geen doden aan de zeik (zoden aan de dijk).

Hebben we nog meer fabrikanten/groepen buiten de Japanse/Koreaanse en tegenwoordig Chinese welke al jaren last hebben van dat "regiem" ?

Maar: PON laat inmiddels ook iets van zich horen in de media. België en Zwitserland hadden al sinds vanochtend een import-stop :X
Hmmm.... Zou Chrysler dan tóch.... :P

[ Voor 7% gewijzigd door Will_M op 10-10-2015 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roekeloos
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13-09 22:47
Een vraag voor alle car-net online gebruikers: Hoe ervaren jullie de verkeersinformatie? Over het algemeen vind ik deze erg accuraat en actueel, vooral ook fijn dat hij de files op N-wegen ook kent. Maar het valt mij de laatste tijd steeds vaker op dat ik in een flinke file sta die de navigatie niet kent, terwijl ik deze wél op de Google maps app van mijn telefoon zie...

Daarnaast wordt het telefoonboek van mijn telefoon soms wel, maar meestal niet doorgezet naar de Discover Pro. Ik heb Bluetooth Premium. Mensen die hier ervaring mee hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d8nser
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12-09 16:27
Na wat Googlen werkt het via de RSAP nu ook in mijn golf. Het ziet er mooi uit (de wegen ook keurig groen/oranje/rood in mijn navigatie) en ik ervaar het als snel en nauwkeurig. N wegen ziet hij volgens mij niet... Maar dat ga ik vanavond even testen.

[ Voor 44% gewijzigd door d8nser op 12-10-2015 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steven2
Heeft er iemand hier ervarinv met inbouwen van een navilock voor een Discovery Pro navigatie?
of weet iemand waar je meer infirmatie kan vinden over hoe te monteren?

ASUS Sabertooth X79, Intel Core i7 3930@3800MHz, 16 GB DDR3 (G.Skill F3-17000CL9Q-16GBZ), XFX Radeon R9 290, Sound Blaster X-Fi XtremeMusic, 1x 256 GB Samsung 840 pro SSD, 1x 1 TB Samsung Spinpoint F3, 1 x 3 TB Seagate ST3000DM001

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d8nser
Google op navilock discover pro en gelijk krijg je 4 keuzes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steven2
Die zoekopdracht had ik al ingevoerd, maar informatie hoe die navilock gemonteerd wordt zit er dus echt niet tussen. Ik weet dus hoe het resultaat eru u t gaat zien, maar niet hoe die navilock wordt gemonteerd 😕

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d8nser
Het Navi Lock biedt bescherming tegen diefstal van de navigatiesystemen RNS 310/RNS 510 en Discover Pro/Discover Media. Als RNS Navi Lock bestaat het uit een solide, metalen afdekplaat, die eenvoudig op vier bevestigingsnokjes vóór het navigatiesysteem geplaatst kan worden. Het ASSA-slot zorgt voor een degelijke
vergrendeling. Wanneer de afdekplaat niet wordt gebruikt past deze gemakkelijk in het dashboardkastje.
Als Discover Navi Lock bestaat het uit een netjes afgewerkte metalen afdekstrip die permanent op het dashboard gemonteerd wordt met een ASSA-slot. De navigatiecomputer wordt beveiligd met een extra
stalen stang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steven2
Wederom weer het resultaat, maar niet wat er precies gedaan wordt om de metalen plaat vast te maken.
Hoeveel gaten worden er geboord? Hoe wordt die dwarsbalk gemonteerd? Is het veel werk dit te monteren?

Ik zoek dus naar ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• max
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

max

a.k.a. Bezwaarbaard

steven2 schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 05:14:
Wederom weer het resultaat, maar niet wat er precies gedaan wordt om de metalen plaat vast te maken.
Hoeveel gaten worden er geboord? Hoe wordt die dwarsbalk gemonteerd? Is het veel werk dit te monteren?

Ik zoek dus naar ervaringen.
Dit is de originele inbouwhandleiding voor een Passat. Geen idee of je er iets aan hebt, maar beter iets dan niets. :)

Klik

Als je rechtsboven op Afdrukken klikt, kun je de pdf downloaden.

Bald by design, beard by choice.

Inzien dat je iets niet weet, is belangrijker dan alles weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

max schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 14:03:
[...]

Dit is de originele inbouwhandleiding voor een Passat. Geen idee of je er iets aan hebt, maar beter iets dan niets. :)

Klik

Als je rechtsboven op Afdrukken klikt, kun je de pdf downloaden.
Ik vraag me (serieus) af óf die aftermarket "rommel" nog zin heeft in geval een Discover Pro en/of Media Systeem. Beide bestaan tegenwoordig uit meerdere losse onderdelen (scherm + unit in het dashboard kastje zijn er maar twéé van) waarvan het stelen (nog) geen zin heeft doordat het spul (o.a.) gecodeerd moet worden op het VIN van de auto én op elkaar.... Aantal gestolen combi's ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• max
  • Niet online

max

a.k.a. Bezwaarbaard

wimmel_1 schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 22:06:
[...]

Ik vraag me (serieus) af óf die aftermarket "rommel" nog zin heeft in geval een Discover Pro en/of Media Systeem. Beide bestaan tegenwoordig uit meerdere losse onderdelen (scherm + unit in het dashboard kastje zijn er maar twéé van) waarvan het stelen (nog) geen zin heeft doordat het spul (o.a.) gecodeerd moet worden op het VIN van de auto én op elkaar.... Aantal gestolen combi's ??
Geen idee, ik heb geen auto waar een RNS in kan, lever ook alleen maar een handleiding. :)

Weet je wat, maak jezelf nuttig en zoek het uit. Paar verzekeraars en dealers bellen. Post de resultaten wel hier even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

max schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 23:39:
[...]

Geen idee, ik heb geen auto waar een RNS in kan, lever ook alleen maar een handleiding. :)

Weet je wat, maak jezelf nuttig en zoek het uit. Paar verzekeraars en dealers bellen. Post de resultaten wel hier even.
Uit m'n 2011 Scirocco is tot 3 keer toe een RNS-510 gestolen (en keurig vervangen door de verzekeraar) in 3½ jaar tijd. M'n huidige Golf 2014 heeft een Discover Pro en dat ding staat op de zelfde (klant) locaties geparkeerd

Schijnbaar is dat spul niet écht gewild :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virofi
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12-09 22:21
Misschien is het eerder aangehaald in dit topic, maar ik kom hier nu pas neuzen vanwege Diesel-Gate, dus excuseer eventuele herhaling.

Ik heb een sjoemeldiesel zo blijkt uit de VW tool die online staat. Het is een occasion die ik dit voorjaar gekocht heb bij een garage. De tool van VW zegt: uw Volkswagen Dealer neemt binnenkort contact met u op. Echter, ik heb geen VW Dealer. Moet ik zelf contact opnemen met VW? Of moet ik de garage waar ik de auto kocht aanschrijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:54

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

virofi schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 13:46:
Misschien is het eerder aangehaald in dit topic, maar ik kom hier nu pas neuzen vanwege Diesel-Gate, dus excuseer eventuele herhaling.

Ik heb een sjoemeldiesel zo blijkt uit de VW tool die online staat. Het is een occasion die ik dit voorjaar gekocht heb bij een garage. De tool van VW zegt: uw Volkswagen Dealer neemt binnenkort contact met u op. Echter, ik heb geen VW Dealer. Moet ik zelf contact opnemen met VW? Of moet ik de garage waar ik de auto kocht aanschrijven?
Je moet niets. Je moet goed kijken wat de gevolgen voor je auto zijn om toch aan die emissie-eisen te voldoen. Ik zou zelf de kat uit de boom kijken.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weemism
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online

Weemism

Es el Pollo Diablo!

Ik vraag me af of je überhaupt zou moeten willen dat VW die software aanpast. Tenzij je op persoonlijk niveau erg begaan bent met het milieu zal die update verwacht ik in ieder geval weinig goeds doen voor de prestaties van je auto in normaal dagelijks gebruik. Die prestaties moeten per slot van rekening worden geknepen om aan de milieunorm te voldoen die VW in eerste instantie voorspiegelde m.b.v. die sjoemelsoftware.

Op APK zal de auto zonder softwareaanpassing in ieder geval niet worden afgekeurd, gelet dat ook auto's van 15 jaar geleden, die aanzienlijk meer uitstoot hebben, ook gewoon door de keuring komen. Daarnaast kan redelijkerwijs niet verwacht worden dat alle betrokken VW's vanaf bouwjaar 2008 terug naar de VW garage zullen worden gebracht. VW doet deze aanpassing puur uit politieke overwegingen om zich alsnog te conformeren aan de regels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deadsy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10-09 13:08
Weemism schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 14:15:
Ik vraag me af of je überhaupt zou moeten willen dat VW die software aanpast. Tenzij je op persoonlijk niveau erg begaan bent met het milieu zal die update verwacht ik in ieder geval weinig goeds doen voor de prestaties van je auto in normaal dagelijks gebruik. Die prestaties moeten per slot van rekening worden geknepen om aan de milieunorm te voldoen die VW in eerste instantie voorspiegelde m.b.v. die sjoemelsoftware.

Op APK zal de auto zonder softwareaanpassing in ieder geval niet worden afgekeurd, gelet dat ook auto's van 15 jaar geleden, die aanzienlijk meer uitstoot hebben, ook gewoon door de keuring komen. Daarnaast kan redelijkerwijs niet verwacht worden dat alle betrokken VW's vanaf bouwjaar 2008 terug naar de VW garage zullen worden gebracht. VW doet deze aanpassing puur uit politieke overwegingen om zich alsnog te conformeren aan de regels.
De vraag is of ze een terugroep actie kunnen verplichten of dat het gevolgen voor je kan hebben wanneer je niet met de auto naar de dealer gaat wanneer er een brief op de mat valt.
Dat bv de fabrieksgarantie weg is als je het weigert ofzo.

Want als dat allemaal niet zo is dan betwijfel ik dat er veel mensen naar de dealer zullen gaan voor de fix.
Want zoals je al aangeeft is het de verwachting dat de prestaties een stuk minder zullen zijn na de fix.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
De race lijkt mij nog niet gelopen.

Ik heb ergens gelezen dat voor de APK ODB (straks?) ook moet worden uitgelezen. Dit om storingen voor uitstootproblemen op te sporen. Dat kan dus niet in zo'n sjoemelbak van VW. Want die houdt iedereen voor de gek.

Het is inderdaad erg uitkijken geblazen. Als je wagen ODB-tuning heeft dan moet dat na modificatie van VW overnieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

nokiaan958GB schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 18:42:
Ik heb ergens gelezen dat voor de APK ODB (straks?) ook moet worden uitgelezen. Dit om storingen voor uitstootproblemen op te sporen. Dat kan dus niet in zo'n sjoemelbak van VW. Want die houdt iedereen voor de gek.
Waarom zou dat niet kunnen? Genoeg landen waar ze al ietsje verder zijn met APK-keuringen waar al jarenlang de ODB wordt uitgelezen.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12:11
In Nederland wordt de OBD voor APK al uitgelezen. Alle voertuigen van na 2006 moeten via EOBD worden uitgelezen. Zoals ik had begrepen hoeft er geen uitlaatgasmeting verricht te worden als er geen foutmeldingen in de OBD zijn te vinden, tenzij de keurmeerster twijfels heeft. (Vraag ik voor zekerheid even na.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weemism
  • Niet online

Weemism

Es el Pollo Diablo!

nokiaan958GB schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 18:42:
De race lijkt mij nog niet gelopen.

Het is inderdaad erg uitkijken geblazen. Als je wagen ODB-tuning heeft dan moet dat na modificatie van VW overnieuw.
Via OBD zullen ze alleen standaard motorstoringen uitlezen die van invloed zijn op de emissies, zoals defecte labdasensoren etc.

Het lijkt me onmogelijk om aangepaste software op te sporen via OBD. Dan zou elk APK station van elke VW (en überhaupt wel merk ook) exact de softwareparameters moeten weten (en van elke updateversie), en dan afkeuren als die afwijken (waarbij je voor het uitlezen van geavanceerde instellingen zoals timings ook nog eens merkspecifieke uitleessoftware nodig hebt).

Dat gaat dus echt niet gebeuren, het is niet voor niets dat er uitgebreid en langdurig praktijkonderzoek voor nodig was in de VS om er überhaupt achter te komen dat er onverklaarbare afwijkingen waren tussen uitstoot in testruns en op de weg, wat uiteindelijk alleen verklaard kon worden met adaptieve motorsoftware, en dus niet omdat die software daadwerkelijk was aangetroffen. Dat laatste is door VW zelf toegegeven als verklaring voor de afwijking in emissies tussen test- en normale omstandigheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Alle Statische testen zijn waardeloos, ze nooit een weergave van de realiteit onder normaal gebruik op de weg, er is een beweging in gang gezet om deze methode af te schaffen en over te gaan op echte metingen met rijdende voertuigen.

Vorsprung durch Technik: edit Vorsprung durch Sjoemelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11-09 18:20
Verwijderd schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 10:57:
Alle Statische testen zijn waardeloos, ze nooit een weergave van de realiteit onder normaal gebruik op de weg, er is een beweging in gang gezet om deze methode af te schaffen en over te gaan op echte metingen met rijdende voertuigen.

Vorsprung durch Technik: edit Vorsprung durch Sjoemelen
Volgens mij is die beweging er helemaal niet. Het is namelijk niet mogelijk om op de weg standaard waarden te krijgen voor o.a. temperatuur, luchtdruk en luchtvochtigheid. Dan moet je al ranges gaan afspreken, waarbinnen de test moet voldoen. Dan krijg je in ieder geval heel andere uitstootwaarden dan er nu gebruikt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weemism
  • Niet online

Weemism

Es el Pollo Diablo!

pacificocean schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 14:21:
[...]

Volgens mij is die beweging er helemaal niet. Het is namelijk niet mogelijk om op de weg standaard waarden te krijgen voor o.a. temperatuur, luchtdruk en luchtvochtigheid. Dan moet je al ranges gaan afspreken, waarbinnen de test moet voldoen. Dan krijg je in ieder geval heel andere uitstootwaarden dan er nu gebruikt worden.
Ik denk ook niet dat die beweging er is, ook al wordt dat inderdaad veel geroepen momenteel. Er zijn gewoonweg te veel variabelen bij testen in real life omstandigheden, dit zou ook tot eindeloze beroepaantekeningen van fabrikanten leiden bij slechte uitkomsten, of tot bijzonder arbeidsintensieve testcycli omdat er door de hoeveelheid omgevingsvariabelen ontzettend veel testcycli nodig zijn om de resultaten significant te maken.

Ik denk eerder dat ze op termijn de laborariumtesten zullen aanpassen naar omstandigheden die meer in de buurt komen van dagelijks gebruik. Bijvoorbeeld acceleratie bij een voorgeschreven throttlepercentage in plaats van dat zéér traag te doen, gebruik van de door de fabrikant voorgeschreven bandendruk in plaats van kneiterhard opgepompte banden, het niet meer afplakken van naden in de carrosserie, dat soort truukjes.

Maar voor het zover komt zal het nog wel even duren, de autofabrikantenlobby is uitermate machtig in Brussel, dus besluitvorming in in ieder geval Europa zal zeer langzaam verlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steven2
wimmel_1 schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 23:43:
[...]

Uit m'n 2011 Scirocco is tot 3 keer toe een RNS-510 gestolen (en keurig vervangen door de verzekeraar) in 3½ jaar tijd. M'n huidige Golf 2014 heeft een Discover Pro en dat ding staat op de zelfde (klant) locaties geparkeerd

Schijnbaar is dat spul niet écht gewild :P
Ik denk dat het binnen nu en een jaar echt wel veel meer gestolen kan gaan worden. Je ziet nu steeds meer auto's uitgerust worden met een Discovery navigatie. Ik denk niet dat die nieuwe navilock voor de show is uitgebracht :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Ik heb blijkbaar om een sjoemeldiesel, ik wacht gewoon af. Als ze puur software matige aanpassing gaan doen dan zit ik daar niet op te wachten want dat kan alleen maar resulteren in minder en/of een hoger verbruik.

Maar ik las dat het waarschijnlijk een aanpassing van hardware en software wordt maar ik blijf nieuwsgierig wat voor aanpassingen dit zijn.

Ik wacht in ieder geval tot er genoeg achtergrond info of ervaringen zijn voordat ik mijn auto voor een terugriep actie breng.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hey vrienden.. Kan er veel dingen stukgaan als ik mijn Passat 1.8T 20VT laat chippen door een erkende chippers zoals JD Eng. of Hartog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• max
  • Niet online

max

a.k.a. Bezwaarbaard

Met de ervaring die zij hebben, niet. Is wel afhankelijk van de staat van je auto/turbo natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Je auto moet in topconditie verkeren als je gaat tunen. Turbo, versnellingsbak en koppelingsplaten krijgen extra op hun donder.
Check of je distributieriem bijna vervangen moet worden. Zo ja, vervang ook meteen de waterpomp.
Dacht dat er ook lui bij de 1.8T een groter oliefilter plaatsten om de oliecapaciteit te vergroten om de kans op sludge te verkleinen. Ofzo O-)

[ Voor 15% gewijzigd door nokiaan958GB op 20-10-2015 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weemism
  • Niet online

Weemism

Es el Pollo Diablo!

Verwijderd schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 16:44:
Hey vrienden.. Kan er veel dingen stukgaan als ik mijn Passat 1.8T 20VT laat chippen door een erkende chippers zoals JD Eng. of Hartog?
Laat je vooral ook adviseren door die tuners zelf, maar zorg dat je een gerenommeerde uitkiest zoals inderdaad JD (Hartog heb ik zelf geen ervaring mee). Die mannen tunen tientallen motoren per maand, en hebben alles wel zo'n beetje voorbij zien komen. Ze kunnen je dus uit ervaring wel aangeven waar je op moet letten bij jouw type motor en kilometerstand, en welke eventuele voorzorgsmaatregelen je moet treffen m.b.t. de staat van je onderdelen (zoals bijv. turbo en distributieketting zoals hierboven al aangegeven), en het onderhoud. Om te voorkomen dat je onnodige kosten maakt zou ik hier niet zelf in gaan pionieren op basis van aannames.

Ik rij zelf inmiddels al ruim 40.000 km met een stage 1 tuning van JD (teller staat nu op 75.000 km), van 122 naar 160 pk met een aanpassing aan de downpipe en een sportkatalysator op een 1.4 TSI, en heb tot dusver nog geen technische mankementen gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Chaoss schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 17:29:
Ik heb blijkbaar om een sjoemeldiesel, ik wacht gewoon af. Als ze puur software matige aanpassing gaan doen dan zit ik daar niet op te wachten want dat kan alleen maar resulteren in minder en/of een hoger verbruik.

Maar ik las dat het waarschijnlijk een aanpassing van hardware en software wordt maar ik blijf nieuwsgierig wat voor aanpassingen dit zijn.

Ik wacht in ieder geval tot er genoeg achtergrond info of ervaringen zijn voordat ik mijn auto voor een terugriep actie breng.
Heb je een 1.6L motor? Van welk bouwjaar?
Verwijderd schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 16:44:
Ik heb even op de website van JD gekeken.
Ik zie dat ze daar het project waar ik aan heb gewerkt ook tunen, tot wel 40pk meer.

Mijn ervaring op de dyno met die motor -> dat klopt dat je wel tot 20pk meer kan gaan zonder echte problemen. Maar 40pk meer? We hebben toen tal van turbo's op een week vervangen toen we door de bergen reden doordat deze in overspeed gingen. (Collega's met een deadline kregen de tranen in de ogen :X ) Op hoogte kregen die turbo's namelijk 10% meer snelheid en daar waren die kritisch...

Dus als ze 40pk meer claimen... ik zou niet meer boven 1000m hoogte durven rijden en vooral geen snelle tip acties doen want de cilinderdrukken schieten omhoog. (Met deze specifieke motor dan)
Weemism schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 19:13:
Ik rij zelf inmiddels al ruim 40.000 km met een stage 1 tuning van JD (teller staat nu op 75.000 km), van 122 naar 160 pk met een aanpassing aan de downpipe en een sportkatalysator op een 1.4 TSI, en heb tot dusver nog geen technische mankementen gehad.
Dus je hebt nu minder tegendruk bij de turbo dus deze kan nu veel sneller spoolen?
Doe eens een paar keer snel volgas, gas los, volgas bij medium hoge toeren :+

[ Voor 26% gewijzigd door Chevy454 op 20-10-2015 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Chevy454 schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 19:34:
[...]

Heb je een 1.6L motor? Van welk bouwjaar?
Yup 1.6tdi van 2010

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weemism
  • Niet online

Weemism

Es el Pollo Diablo!

Chevy454 schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 19:34:
[...]
Dus je hebt nu minder tegendruk bij de turbo dus deze kan nu veel sneller spoolen?
Doe eens een paar keer snel volgas, gas los, volgas bij medium hoge toeren :+
Ik mis je punt?

De bredere downpipe en sportkat waren een vereiste van JD zelf om een tuning naar dit vermogen uit te kunnen voeren, en is uitgevoerd door een door hun aangeraden uitlaatspecialist. Gezien hun reputatie neem ik aan dat ze weten waar ze het over hadden. Ik heb geen problemen met vol gas en gas los, turbo is nog steeds heel, en de motor verbruikt nauwelijks tot geen olie. Ik rij sportief op gezette momenten, maar met respect voor wat een motor normaal aan zou moeten kunnen, en dus niet als een idioot continu hoog in de toeren afgewisseld met gas los, en al helemaal niet als de motor koud is.

Wel heb ik zo nu en dan last van een elastiekeffect bij acceleratie, reden die JD aangaf was dat het mechanische turbodrukregelventiel in deze motor te stroef is en daardoor moeite heeft om de druk gelijkmatig te reguleren bij een hoger dan normale turbodruk, helaas weinig aan te doen bleek. Verwachtte dus dat de turbo door de drukgolven daardoor snel de geest zou geven, maar dat is dus nog niet gebeurd, en met 75K op de teller houdt ie het zelfs al langer uit dan menig turbo in ongemodificeerde VAG motoren.

Als ie stuk gaat hoop ik dat de vervangende turbo inmiddels voldoende 'gepostproductionengineered' is dat dat regelventiel minder stroef loopt, en het probleem zich vanzelf oplost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Doordat er nu minder tegendruk is kan je bij volle druk, geen druk en terug volle druk de turbo in overspeed jagen. Dit is een hele specifieke test die ze bij turbo motor ontwikkeling uitvoeren op hoogte (verminderde tegendruk door lagere atmosferische druk)
De bredere downpipe en sportkat waren een vereiste van JD zelf om een tuning naar dit vermogen uit te kunnen voeren, en is uitgevoerd door een door hun aangeraden uitlaatspecialist.
Is ook normaal dat ze dat doen. Probeer maar eens te kakken als je een darmblokkade hebt :+
En daar is het dan ook exact het probleem, het rendement van de turbo is nu hoger. Doordat de turbo nu effectiever kan werken is de grens op turbo overspeed ook lager geworden. De tegendruk helpt de turbo ook beschermen.
Wel heb ik zo nu en dan last van een elastiekeffect bij acceleratie, reden die JD aangaf was dat het mechanische turbodrukregelventiel in deze motor te stroef is en daardoor moeite heeft om de druk gelijkmatig te reguleren bij een hoger dan normale turbodruk, helaas weinig aan te doen bleek. Verwachtte dus dat de turbo door de drukgolven daardoor snel de geest zou geven, maar dat is dus nog niet gebeurd, en met 75K op de teller houdt ie het zelfs al langer uit dan menig turbo in ongemodificeerde VAG motoren.
Je zult de turbo ook niet op zee niveau kapot draaien. Het gevaar zit zich bij de verminderde tegendruk. Zoals je deze kunt hebben op hoogte. Je hebt nu aan compressor kant nu meer druk, aan de rotorkant nu minder druk. De delta is nu groter geworden waardoor de maximale acceleratie van de turbo nu groter kan worden. Dus als je de druk nu niet goed kan regelen, ik zou oppassen in de bergen.
Gezien hun reputatie neem ik aan dat ze weten waar ze het over hebben.
Reputatie ga ik niks over uitwijden, ik spreek enkel over mijn eigen ervaringen bij de ontwikkeling van productie turbo motoren. We zijn uitermate paranoid als het op hoogte aankomt, wat we op zee niveau halen kunnen we nooit op hoogte halen door de verhoogde delta, de turbo's lopen dan kapot bij snelle lastwisselingen.

Maar ik vind dat er bij tuners veels te weinig nadruk wordt gelegd op de nadelen van dergelijke ingrepen.
De constructeur had zelf wel graag 30% meer vermogen uitgehaald denk je niet?
Als ie stuk gaat hoop ik dat de vervangende turbo inmiddels voldoende 'gepostproductionengineered' is dat dat regelventiel minder stroef loopt, en het probleem zich vanzelf oplost.
Dat zal niet gebeuren wegens kostenreductie.

[ Voor 7% gewijzigd door Chevy454 op 20-10-2015 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Chevy454 in "Autofabrikanten frauderen met uitlaatgas-emissies"

De hardware wijzigingen, daar zijn er maar een paar mogelijkheden die IMO realistisch lijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wom
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:29

Wom

Chevy454 schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 21:38:
[...]

Maar ik vind dat er bij tuners veels te weinig nadruk wordt gelegd op de nadelen van dergelijke ingrepen.
De constructeur had zelf wel graag 30% meer vermogen uitgehaald denk je niet?
Hoe kijk je aan tegen constructeurs die 'op het oog' gelijke motorblokken met verschillende vermogens leveren? Is het risico bij dergelijke motoren niet kleiner te noemen?

Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Wom schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 09:39:
Hoe kijk je aan tegen constructeurs die 'op het oog' gelijke motorblokken met verschillende vermogens leveren? Is het risico bij dergelijke motoren niet kleiner te noemen?
Kwaliteitscontrole is er voor een reden. Niet enkel voor de kwaliteit maar ook om te sorteren.
Zo worden tandwielen ook gesorteerd, tandwielen kwaliteit A worden voor vermogen A gebruikt, tandiwielen kwaliteit B voor vermogen B. En met meerdere toeleveranciers kan dat zomaar gebeuren.

Om 1 op 1 te zeggen dat het slecht gedowntunede varianten zijn is een beetje kort door de bocht.

Je zou eigenlijk alle kritische componenten dan moeten vergelijken op onderdeelnummer maar ook dat is geen garantie. Men kan ervoor kiezen om een bepaalde vermogens te onder dimensioneren als de verwachte aantallen te laag zijn, men gaat het hogere vermogen dan softwarematig beperken indien dit te lang wordt gevraagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weemism
  • Niet online

Weemism

Es el Pollo Diablo!

Weemism schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 14:36:
[...] Er zijn gewoonweg te veel variabelen bij testen in real life omstandigheden, dit zou ook tot eindeloze beroepaantekeningen van fabrikanten leiden bij slechte uitkomsten, of tot bijzonder arbeidsintensieve testcycli omdat er door de hoeveelheid omgevingsvariabelen ontzettend veel testcycli nodig zijn om de resultaten significant te maken.[...]
I stand corrected:
[...]De Europese lidstaten zijn het op ambtelijk niveau eens geworden over een nieuwe straattest voor de uitstoot van auto’s[...]

[...]De nu vastgestelde test wordt ingevoerd in 2019. Dan mogen auto’s nog 110 procent slechter uit de straattest komen dan de rollerbanktest. Maar die test wordt steeds strenger, in 2021 mogen alle auto’s nog maar 50 procent meer uitstoten dan op de rollerbank.

Het besluit een straattest in te voeren was er al jaren maar de werkelijke uitvoer ervan werd succesvol tegengehouden door de autolobby. Onder druk van het VW-schandaal komt de test er toch.
Bijbehorend nieuwsbericht.

Benieuwd hoe ze die straattests wetenschappelijk, en dus juridisch, hard willen gaan maken. Ik vermoed dat daar het laatste nog niet over is gezegd.

[ Voor 5% gewijzigd door Weemism op 28-10-2015 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ijver al jaren voor dergelijke testmethode, de krachtige autolobby was dat steeds een doorn in het oog, nu lik op stuk dus.

Het wordt hardgemaakt, maak je daar geen zorgen over, tijd voor een andere aanpak is er gekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frunz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 06-09 10:21
Verwijderd schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 18:06:
Ik ijver al jaren voor dergelijke testmethode, de krachtige autolobby was dat steeds een doorn in het oog, nu lik op stuk dus.

Het wordt hardgemaakt, maak je daar geen zorgen over, tijd voor een andere aanpak is er gekomen.
Ik snap best dat de auto-industrie hier huiverig voor is, als de straattest namelijk niet "exact" gelijk is voor elke auto zullen ze hier tegen in opstand komen, 1 graad Celsius verschil en de efficiëntie van de motor veranderd. Een rollenbank test is voor iedereen gelijk (tot je de software de test laat herkennen) en laat verschillen tussen de auto's zien, niet verschillen in temperatuur/bestuurder/wind/luchtvochtigheid/hoogteverschil/drukte op de weg.

Dat je in de praktijk niet haalt wat er op de rollenbank gehaald wordt is voor iedere auto gelijk, en dat weten we al jaren.

[ Voor 7% gewijzigd door Frunz op 28-10-2015 18:53 ]

WoT: Frunzzzzz NoobMeter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Helemaal gelijk. Je kunt niet anders dan constante omstandigheden creeeren waardoor waardes vergelijkbaar en reproduceerbaar zijn.

Alleen jammer dat mijn praktijksituatie zoveel negatiever is waardoor ik nog nooit de opgegeven verbruikscijfers heb gehaald :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

110% slechter, dat is dus meer dan een verdubbeling van de uitstoot t.o.v. de normen. Nu is dat voor NOx misschien niet zo vreemd, maar voor CO2 betekent dat dus dat de auto meer dan het dubbele mag verbruiken als de officiële cijfers, en dat is wel fors meer dan het verschil nu.
Waar moderne zuinige diesels nu officiële verbruikscijfers van 1:25-1:30 hebben mogen ze straks dus officiëel 1:12-1:14 rijden?
Dat vind ik wel heel erg veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Het blijkt dat ik ook een sjoemeldiesel had dus ook eind 2008 was dit ook al aan de hand. Grappig dus ik ga ook claimen maar ook geniaal (echt ik heb er respect voor de ontwikkelaars, daardoor laten ze wel zien hoe slim een VW auto dus echt das auto). Ik verwacht er niets ervan. Ik was al aan reparaties ruim € 10.000,-- kwijt wat onder garantie viel omdat de 2.0 tdi 110 pk niet een van de betrouwbaarste motors waren. Er zijn zoveel reparaties geweest en op het laatste moment nog de lekke koppakking.

Tot tevredenheid rij ik tot heden aan toe met een 1.2 TSI motor met een Golf 7 maar ik mis wel mijn 2.0 TDI, sjoemeldiesel of niet, een van de fijnste motoren ooit en het geluid boven de 4000 toeren en de trekkracht.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Heb je nou die 2.0 TDI nog of niet? Beetje een warrig verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Ja en boven de 4000 toeren rijden met een diesel heeft weinig zin aangezien het maximale koppel zo rond de 2000 toeren ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
  • Laatst online: 13-09 12:52
nokiaan958GB schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 19:26:
Ja en boven de 4000 toeren rijden met een diesel heeft weinig zin aangezien het maximale koppel zo rond de 2000 toeren ligt.
Hangt er vanaf. De oude 1.6TDI had gewoon max vermogen bij 4400rpm. Die klom gretig in de toeren tot ongeveer 4600rpm, dan was de pret er wel uit. De huidige nieuwe (EA288) 2.0TDI waar ik meer rijd zakt als een pudding in een achter 4000rpm. Echter is het max vermogen wel tussen 3500 en 4000rpm beschikbaar in tegenstelling tot mijn vorige 1.6TDI waar die slechts piekte bij 4400rpm.
Het geluid is niet echt aangenaam onder vollast. In de cruise wel lekker stil.

[ Voor 5% gewijzigd door AndRo555 op 29-10-2015 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik heb de Golf 6 2.0 tdi niet meer helaas. Werd beetje te duur omdat ook het roetfilter eraan kwam, distrubutiesnaar, banden, remmen en nog grote beurt. Ik voel mij wel gepakt. Zoveel kosten en reparatie en dan nog dit erachter aan dat je in een sjoemeldiesel hebt gereden. Ga het gewoon proberen om te claimen.

De vierde versnelling haalde een bereik van 55 kmh tot 195 kmh (5000 toeren). De vijfde versnelling was alleen ecostand. Je haalde met deze auto 235 kmh met maar 110 pk.

In vergelijking met de 1.6 TDI klonk de 1.6 TDI als een grasmaaiermotor.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Laatst online: 01-09 22:45
Ligt het aan mij als ik het raar vind dat mensen zich genaaid voelen in dit software schandaal? Je hebt er toch verder geen last van gehad? (Even terzijde wat de gevolgen zijn als ze zaken gaan "rechtzetten").

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
UltraSub schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 20:34:
Ligt het aan mij als ik het raar vind dat mensen zich genaaid voelen in dit software schandaal? Je hebt er toch verder geen last van gehad? (Even terzijde wat de gevolgen zijn als ze zaken gaan "rechtzetten").
Inderdaad, iedereen is juist niet genaaid, iedereen moet juist VAG bedanken want ze hebben minder bijtelling, minder belasting etc betaald :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
UltraSub schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 20:34:
langs de ene kant wel, langs de andere kant ook niet. Je hebt betaald voor een auto met een bepaalde spec (euro 5) en je krijgt er eentje die er niet aan voldoet op de openbare weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Laatst online: 01-09 22:45
Dat snap ik, maar wat levert het jou op, die euro 5 spec?
Laten we eerlijk zijn, buiten de bijtelling mensen zal het de meesten compleet een zorg zijn hoeveel NOx er wordt uitgestoten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
Niets direct. Iets propere/gezondere ondergrondse parkeergarages.
Maar het is dezelfde redenering als kleding die door kinderen aan een baggerloon gemaakt worden in een derde wereldland. Of iets van elektronica (telefoons) waarvoor soms hetzelfde voor geld. Sommigen zal het worst wezen, anderen malen er wel degelijk om.

(Om nog maar te zwijgen over de rompslomp aam reparatie/retrofit die er aan zullen komen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11-09 18:20
AndRo555 schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 20:54:
[...]

langs de ene kant wel, langs de andere kant ook niet. Je hebt betaald voor een auto met een bepaalde spec (euro 5) en je krijgt er eentje die er niet aan voldoet op de openbare weg.
Ja en dan die diesel doortrekken tot 4000 toeren. Dat is goed voor het milieu. :N
Pagina: 1 ... 5 ... 89 Laatste

Dit topic is gesloten.