Bij een oudere auto wordt het afgeraden, bijv flush middelen (wat ik ook gedaan heb de eerste week na aanschaf van mijn auto + grote beurt) kan er ook voor zorgen dat er troep los komt en in je blok blijft steken (sludge en etc zakt normaal, dat kan dankzij dit soort middelen weer lekker losweken en in je blok hangen). Meningen zijn totaal verschillend en garages doen het wel, op eigen risico. 
Naar mijn weten is nog altijd de beste manier (als je het perse wilt laten doen):
1. olie verversen + nieuwe olie filter
2. reiniging dingetjes erin gooien, 30-60minuten stationaire laten draaien
3. opnieuw olie verversen + nieuwe olie filter.
Daarnaast, google staat vol met ''zinnige'' dingen hierover. De 1 raad het volledig af, de ander zegt: doen.
Garages zeggen: op eigen risico (logisch).
Ik zeg: niet doen als je geen goede reden hebt.
mb1 schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 10:06:
[...]
Dat is ook precies waarom ik het vraag.
Voor mijn gevoel kan ik beter deze olie bij Lidl halen dan goedkoop bestellen via bijvoorbeeld EBay.
Ik weet dat qua levensmiddelen en schoonmaak artikelen heel veel A merk fabrikanten direct leveren aan Aldi/Lidl voor zeer lage prijzen, waarbij de kwaliteit die deze afnemers eisen goed/uitstekend moet zijn.

Probleem van olie is, probeer maar te bewijzen dat je olie de schuld is van eventuele problemen.
Daarnaast heeft olie maar 2 functies: koelen en smeren.
Wat je ook kan doen is simpelweg kijken wat de olie prijs is, zit de lidl daar precies op of net eronder dan zal dat een reden hebben.
Als je bijvoorbeeld naar Kroon olie kijkt (beoordelingen en etc) dan zul je weinig tot niks negatiefs vinden. Bij goedkope olie zul je wel positieve als negatieve verhalen lezen.
Voor mij zou 1 negatief verhaal (gegrond of niet) al genoeg zijn in principe om daar niet op te besparen. 
Stel je auto zuipt als een mallen olie, tsja dan kan je je afvragen of je wel elke maand een liter dure olie erin moet gooien. Zuipt je auto niet als een mallen olie dan zie ik totaal geen reden om de goedkoopste van de goedkoopste olie erin te gooien.
Olie is geen rib uit je lijf indien je auto geen olie slurpt (wat een reden zal hebben).  
Wat is jou reden dat je naar de Lidl olie kijkt? Veel olie gebruik? (niet dat ik je op totaal andere dingen wil wijzen, ik wil alleen snappen waarom je daarop wilt besparen).
Ik kocht tot een x aantal jaren geleden altijd de olie van de Action voor mijn oude starlet, op advies van de monteur. Om 1 of andere reden begon die olie te slurpen, toen een duurder (wel huismerk) van een autozaak genomen en alle problemen waren weg. Kan toeval zijn, maar dan betaal ik liever 1x voor een iets duurdere olie dan dat ik elke maand olie bij kan gieten xd
Bij de Audi ga ik helemaal niet besparen op de olie en koop ik gewoon dat merk waar ik mij goed bij voel en de auto ook (in mijn geval: Kroon).
Dusss... geen reden om de goedkoopste van de goedkoopste olie te kopen? Dan ook niet doen (puur gevoelsmatig)..