Zebby schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 13:52:
Waarschuwing voor de mensen die (willen) tunen bij en het netjes willen doen bij de RDW bij +20% winst: NIET DOEN!
Terug gegaan naar de RDW met mijn bewijs van tuning, geven ze aan dat ze verplicht zijn een afspraak te laten maken bij het hoofdkantoor om uurtje-factuurtje allerlei extra checks uit te voeren, o.a. op remmen, geluid, uitstoot, milieubelasting, rollenbank e.d. Zou gaan om honderden euro's extra kosten.
Gelukkig heeft hij me nog de "out" gegeven om het te laten terugdraaien, en hiervan weer bewijs te leveren, dat deze procedure niet ingezet wordt. Dat maar doen dan, ben klaar met het gezeik.
Het is gewoon een Stage 1 verder, op zich niet heel bijzonder dacht ik, blijkbaar ben ik de enige idioot die er voor heeft gekozen het volgens het boekje te laten doen.
Punt is natuurlijk dat als je de auto niet laat herkeuren en je in een ongeval terecht komt en er blijkt dat de motor een hoop meer vermogen leverde, kan dat betekenen dat de verzekering niet gaat uitkeren. Of ze dat echt gaan controleren is natuurlijk een tweede
Ik zit bijvoorbeeld ook in een dilemma qua RDW, want de Kever krijgt een nieuwe motor

(en hij wordt eindelijk verlaagd

Vóór 6 á 7 cm, achter 3 á 4 cm.)
Quick specs;
- AS41 carter met brede oliekanalen
- 1641CC Mahle cilinder + zuigerset
- Empi AS41 dubbelpoorts cilinderkoppen
- Engle W100 nokkenas
- Std. maar gebalanceerde krukas
- Std. 34mm carburateur met grotere sproeiers
- Voor de rest nieuwe high-flow inlaat, beplating, koelhuis en nieuwe silliconen ophaning voor de versnellingsbak. Oja, en een 200mm koppeling ipv 180mm.
Wat dat betekend is dat ik ongeveer 65% meer vermogen ga krijgen t.o.v. wat de 'junk' 1300cc nu vanaf fabriek zou moeten leveren (40PK). Junk omdat het ding meer olie lekt dan verbruikt (heb er een verfbak onder staan

) en een paar mm speling op de krukas heeft (vroeg of laat lopen de krukas-lagers eruit.