Famous schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 00:36:
@
Scrtz Grotendeels eens met je verhaal maar dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn. Mijn auto staat vaak op de brug ter controle en het bijvullen/vervangen van vloeistoffen. Gezien mijn vader een eigen autobedrijf heeft heb ik hier geen facturen van. Durf echter wel te stellen dat die beter onderhouden wordt dan 80% van de auto's. Denk dat sommige ook wel eens nee zeggen tegen de dealer gezien een bepaalde prijs.
Of het dus altijd goed is?
Wat betreft het onderhoud;
60k rijden en dan €700/800,- kwijt zijn voor de beurten? Ik vind het een prima bedrag voor een dealer!
Als je ~15k rijdt in het jaar is dit €200,- per jaar aan onderhoud (excl. banden).
Een 'beunhaas' die het goed doet zal niet onder de 500 euro komen dunkt mij. Met een nieuwe auto wist ik de keuze wel.
tweedehandse ook maar dat ligt hier ook anders..
Het is natuurlijk geweldig als je de auto zelf of bij familie kan laten onderhouden, maar een auto die helemaal geen facturen heeft (en dan zeker knalbakken á GTI/R die redelijk recent zijn, zoals jij die ook hebt) zou ik persoonlijk ten alle tijden links laten liggen als koper. Dan kan het natuurlijk wel zo zijn dat de auto beter onderhouden is dan 80% van alle auto's maar ik ga je daar als koper niet blind op vertrouwen. Natuurlijk bedoel ik dit niet persoonlijk, maar zo redeneer ik wel, en ik denk dat menig liefhebber deze zaken ook 100% in orde wil hebben.
Met een nieuwe auto zou je mijns inziens sowieso naar de dealer moeten gaan, wat wil daar nu de eerste 3 jaar aan kapot gaan wat niet binnen de garantie valt, buiten je eigen toedoen? Ook bij oudere auto's kan het goed meevallen qua onderhoud, maar als ik een Golf 2 op Marktplaats tegenkom die alle stempeltjes heeft betaal ik daar gerust 500-1000 euro meer voor dan een import met onbekende onderhoudshistorie.
-----------------------------
Over onderhoud gesproken, ik had de Golf 3 van de oprit gereden en eens mooi gepoetst. Wil hem terug zetten, dus motor aan. Liep zeer schokkerig, op 3 cilinders

Naar de garage ermee, bleek het vocht van het buiten staan plus een rotor die na 10 jaar op zijn einde liep te zijn. Schade: 17 euro. Hoppa, weer een jaar met het dak open rijden

Onverwoestbaar, die 1.8 66KW ABS-blokken. Gelukkig monopoint injectie en geen K-jettronic, a.k.a. de achilleshiel van de Golf 2 1.8 blokken.
De Kever is er minder goed af. Optrekken was al een redelijke bitch, omdat de auto idioot hard schokt als je de koppeling niet met militaire precisie bedient, maar in vergelijking met nu was het een jaar geleden nog dikke prima. Eerste verdachte waren uitgedroogde bakrubbers, maar nu zijn we tot de conclusie gekomen dat de koppelingsplaat doordrenkt met olie moet zijn, hij lekt namelijk al langer als een varken uit de achterste (vliegwiel) keerring. Heb er een verfbak onder gezet, ik overdrijf niet als ik zeg dat er een ml of 50 per maand uit loopt. Daarnaast lijkt de benzinepomp te lekken en is starten vaker dan eens geen feest. En dan te bedenken dat er een gloednieuw carburateur, bougies, bougiekabels, bobine, rotor, verdelerkap en poulies op zijn gezet
Tja, wat moet je dan? Revisie, of gewoon een kortstondige financiële hartaanval en een 'nieuw' blok kopen? Alles bij elkaar ben je voor een fatsoenlijk 1600cc blok een euro of 2000 kwijt, en dan komt de vraag: is de auto dat nog waard? Eens denken: aanschaf, 1000 euro onderhoudsbeurt'je', 500 euro aan zooi die ik zelf vervangen heb, en dan de waarde. Ja, het kan. Nadeel is dat het geen hond boeit of jij een gloednieuw blok erin hebt liggen of een afgedankt ding wat 40 jaar geleden voor het laatst is gereviseerd.
Post is weer langer geworden dan ik had gewild, excusé