edit: TL:DR staat onderaan, sorry... ik heb tijd teveel vandaag
Ik herken het punt hierboven wel. Het is natuurlijk zo dat je inmiddels heel veel moet lvlen, wil je helemaal tot max lvl komen. Ik heb de afgelopen expansion eigenlijk compleet overgeslagen, maar we gaan nu binnenkort al naar lvl 110 (toch?), dat is nogal wat. Van 1 naar 60 was in Vanilla al best een klus, 1 naar 70 in TBC kostte, ondanks de aanpassing van benodigde xp per level van 1 t/m 60, behoorlijk lang. Nu moet je al tot 110.
Echter, ik denk dat het probleem vooral tijdens WotLK tevoorschijn kwam. Die expansion was makkelijk (levelen en normal content), dus mensen gingen zich snel vervelen en dus maar meer altjes levelen. Ik speelde in TBC veel, heel veel (veel te veel achteraf gezien). Maar ondanks de exorbitante hoeveelheid uren die ik eraan besteedde, had ik niet veel altjes; ik had mijn main (warrior) en 1 andere lvl 70 alt (een mage). Natuurlijk, ik had nog wel wat andere altjes, maar allemaal laag level spul (hoogste was een lvl 49 twink warrior). Waarom? Er was genoeg te doen (raiden, PVP, Netherdrake farmen, Zul Aman beer proberen te halen, attunements, rep farmen enzovoorts), content was lastig en zeker raiden deed je niet zo maar even met een zooitje gebooste pug van altjes. Je levelde een alt vaak nadat je er goed over nadacht, met een specifiek doel (je wilde een mainchange doen, een char specifiek voor pvp etc.).
Sinds WotLK had men al veel tijd over, zeker in het begin (Naxx10/25 stond bij de meesten binnen 2 weken op farm) en daarbij kwam ook nog het hele "recruit a friend" en heirloom gebeuren. A + B + C = mensen gingen als een gek altjes levelen, gewoon om even een class te proberen. Het levelen ging heel snel en je kon op lvl 80 direct een random pug Naxx of ToC gaan doen, op normal kon iedereen dat toch geblindoekt doen. Daarnaast was er, zover ik mij herinner, niet heel veel te doen. Na de zoveelste Naxx run had je dat ook wel gezien, een beetje PVP in Wintergrasp (als de servers niet laggden als de neten), rep ging automatisch, attunements waren er (bijna) niet meer. Daarna kwam je al snel uit bij de echt geestdodende dingen, zoals fishing levelen of zo. Natuurlijk wilde iedereen ook een (bijna gratis) Deathknight aanmaken, die al op lvl 55 begon.En toen duurde die expansion nogal lang... en kwamen er meer en meer alts. Ik had tegen die tijd ook al 5 characters (wellicht nog meer, weet ik niet meer precies) op lvl 80, alleen met goede tot zeer goede gear (van T9 t/m maxed out T10 heroic).
Toen kwam Cataclysm uit, goede start van de expansion mijn inziens, ten tijde van de T11 content was er genoeg te doen (3 volle raid instances), dus niet heel veel tijd om altjes te levelen. Maar ja, toen was er ineens LFR, altjes paradise, gevolgd door de T12 en T13 raids, wat echt te weinig content was (zeker T12). Dus ja, mensen weer tijd over, want een deel van heroic Firelands was soms makkelijker dan normal Firelands, maar Ragnaros was vele malen lastiger, dus genoeg guilds kwamen daar niet eens aan. Oftewel: weer tijd om alle altjes te levelen en zelfs nog nieuwe erbij levelen.
Dat hele principe is volgens mij niet veel anders geworden, dus inmiddels zitten mensen vaak met 8 tot 10 max level characters. In dat geval kan ik heel goed begrijpen dat mensen "de noodzaak" voelen om ze straks allemaal weer naar max level te brengen, want er is wellicht weer te weinig te doen (te weinig content of te makkelijk). Maar daarmee wordt het levelen van een character steeds minder interessant en steeds meer een taak die volbracht moet worden.
In Vanilla, en ook in TBC nog, waren mensen naar mijn idee ook nog veel vaker bezig met low level twinks, een lvl 19 rogue, lvl 49 POM/Pyro mages en dat soort spul. Ook world-PVP was nog veel meer een ding waar men graag tijd aan besteedde. Al die kleine, vaak onzinnige "side things" zijn er niet meer, of zijn door Blizzard dusdanig gestroomlijnd/voorgekauwd, dat het niet meer als spannend wordt ervaren; je hoeft bijna niets meer zelf uit te zoeken.
Hetgeen wat mij, m.b.t. levelen, het meeste stoort zijn 2 dingen:
- Je krijgt alle abilities/spells nu direct zodra ja level up gaat, je hoeft niet meer langs een trainer.
- Met LFG en LFR is levelen nu lopende band werk.
Vroeger, toen je nog elke 2 levels langs de trainer moest om je nieuwe spells op te halen, was het nog een manuele, interactieve manier om te zien wat je allemaal nieuw krijgt. Hierdoor had ik (en menig ander ook) het gevoel dat levelen iets betekende.
En ja, don't get me started about LFG/LFR...

Ja, ook ik vind/vond het soms verdomd handig om mee te levelen, het gaan snel en je hoeft er niets voor te doen. Maar uiteindelijk is het lopende band werk; druk op "Join", ga een Youtube filmpje kijken, ga de instance in met 4 anderen die vaak geen woord zeggen, vlieg door de instance als een grote AoE feest, loot, eruit, repeat. Om even snel een altje te levelen is het wel leuk/makkelijk, maar bij het 4e of 5e altje wordt het echt saai, zeker als je het expansion na expansion weer doet.
Maar onder de streep, hoeveel Blizzard ook zou wijzigen aan de hele game, naar 100 of 110 levelen kost gewoon heel veel tijd en, niet geheel onbelangrijk, de game is al behoorlijk oud. Voor mensen die al 10+ jaar WoW spelen wordt het veel van hetzelfde. Indien je dat gevoel nog steeds niet hebt en je bij elke nieuwe expansion weer hetzelfde gevoel kunt krijgen als helemaal in het begin, chappeau, ik benijd je, maar ik betwijfel dat veel mensen dit nog hebben.
TL:DR:
Mensen hebben in voorgaande expansions (door te weinig/te makkelijke content en te makkelijk levelen) een hele sloot aan altjes geleveled en levelen is meer en meer lopende band werk, niet meer "leuk en spannend een nieuwe class leren kennen".