Kleine wall of text:
Mja, ik mis eigenlijk vanaf Cataclysm (misschien wel WotLK) al dat er bijna geen mensen in zijn in andere zones.
In Vanilla moest je veel farmen voor raid preperation omdat je voor je hele raid flasks/food etc moest verzorgen, omdat lang niet iedereen van de 40 spelers er tijd (of zin) in had.
Hierdoor kwam je ook gewoon veel meer mensen tegen, omdat het - als je competitive wou zijn - een must was voor progress.
Tevens had je toen op bepaalde fights gewoon crafted gear nodig met Fire Resistance of later Nature Resistance.
Crafted gear stelt in mijn ogen tegenwoordig geen ruk meer voor. Je vervangt het simpelweg te snel.
De meerwaarde is er eigenlijk niet meer.
BS crafted wapens van TBC bleven bijv tot ver in Black Temple valid om te gebruiken. En moest je gewoon een tijdje voor farmen. Daarnaast waren er niet heel veel mensen met die wapens, dus bleef je ook vrij uniek.
World Bosses in Vanilla vond ik ook altijd gaaf. (
YouTube: War over Azuregos on Bloodfeather (EU))
Een van mijn Top 10 WoW momenten.
Waren de fights in Vanilla / TBC beter dan dat ze nu zijn?
Nee, dat waren ze niet. Al moet je wel bedenken als je met 40 man moet coördineren dat het een stuk lastiger gaat ( Vanilla Heigan iemand?

). Toch vond ik de elementen die ze in TBC toevoegden wel weer verniewend en leuk, zoals bijvoorbeeld warlock offtank in SSC op Leotheras the Blind en Illidan Demon Within phase (Misschien ook wel omdat ik de warlock tank was hoor) wat ook weer crafted resistance gear nodig had.
Zou ik terug willen naar die tijd?
Nee, veel van mijn liefde voor Vanilla WoW en TBC bestaat uit nostalgie en alles was toen “nieuw” dus nog leuk.
Echter over het algemeen zijn fights nu toch wel een stuk leuker en variërend. ( een van de beste gevechten vind ik toch wel Mimiron Hard Mode)
Wat mogen ze in mijn ogen veranderen/terugdraaien?
- Terug naar TBC crafting gaan (was toen op zijn best in ogen van velen, waaronder ik)
- Mats farming interessanter maken (Black Lotus bijv. uit vanilla)
- Geen rare mats meer van vendors voor X resource items
-
Hierdoor krijg je meer mensen weer buiten de Capitals in de zones, waardoor het spel er weer levend uitkomt te zien.
WoW is te casual geworden – en buiten dungeons/raids/pvp heb ik het idee dat ik een single player aan het spelen ben.
Vroeger maakte ik veel vrienden om in tradechat een groep te zoeken, met LFG en al die crossrealm crap is dat in mijn mening niet meer mogelijk.
Tevens hebben al die verschillende taalservers voor veel imbalance gezorgd in Horde/Alliance ratio.
Dat ze vervolgens ook nog de racials verkloten maakte het nog erger.
En dan nu in WOD beweren dat Human racials niet OP zijn in PvP (hebben ze de top brackets ooit eens bekeken? 9 op de 10 is human -_-)
Waarom speel ik WoW nog?
Dat vraag ik mezelf elke keer weer af wanneer ik inlog

.
WoW heeft nog zo zijn charmes – en misschien hoop ik dat het ooit weer een beetje gaat lijken op wat het was.
Tevens heb ik op de mmo markt nog niks beters gezien, alles wat veel potentie had, blijkt of overhyped te worden (Wildstar?) of voldoet niet aan de End Game waar de MMO-spelers tegenwoordig naar vragen (Guildwars 2).
Verveel ik me WoW, speel ik tegenwoordig gewoon HotS, wat ik best leuk vind maar een min punt heeft: Mijn liefde voor character progression