pascoa341 schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 21:40:
Goed om te horen dat het beiden mogelijk is. Mijn gordingen zijn 24 cm breed en ik wil graag een flinke isolatie waarbij de gording nog enigszins zichtbaar blijft.
Nu zit ik te twijfelen hoe het te doen. Of met alleen steenwol (Rockwool Sono Solid) en metal studs, of een combinatie van steenwol, Kooltherm en een zelfgebouwd frame.
In het eerste geval (alleen steenwol) zou de opbouw dan zijn:
1. Dak
2. Luchtspouw van 2cm
3. +/- 16cm Steenwol
3 Metalstud frame (en 2,7cm lucht)
4. Klimaatfolie
5. Gipsplaat
In het tweede geval (steenwol en Kooltherm). Is het mijn idee om een serie houten balken van 10cm dik te spannen tussen de gordingen en dan hiertussen de steenwol te doen. Vervolgens schroef ik dan de kooltherm en de gipsplaten op de houten balken.
1. Dak
2. Luchtspouw van 2cm
3. +/- 10cm steenwol
3. 6cm Kooltherm tussen een zelfgemaakt houten frame in
4. Klimaatfolie (voor de zekerheid, Kooltherm zou dit al moeten hebben
5. Gipsplaat
Ik zie voor en nadelen bij beiden.
Bij alleen steenwol:
+ redelijk zware isolatie, dus ook geluidsisolatie en enigszins warmteverschuiving
+ simpele constructie
+ goedkoper
+ degelijke isolatiewaarde (4,5)
- Je houd maar 2cm gording over
- lucht tussen gipsplaat en klimaatfolie (is dit een voordeel?)
De voor- en nadelen van steenwol en kooltherm
+ Je ziet meer balk (5cm)
+ betere isolatiewaarde (5,85 - hoeveel zou je via het extra houten frame verliezen?
- geen lucht tussen gipsplaat en klimaatfolie
- moeilijker constructie
- duurder
- minder geluidsisolatie en warmteverschuiving
Gezien het feit dat je meer balk ziet en een betere isolatiewaarde hebt i.c.m. de kooltherm ben ik geneigd deze te gaan doen. Echter, ik mis misschien een paar dingen en heb dus een aantal vragen:
1. In het geval van metal studs, isoleert de luchtlaag die door de studs ontstaat ook (hoeveel is dit ongeveer)?
2. Is het gunstig om lucht tussen de gipsplaat en de klmaatfolie te houden, of maakt dat geen bal uit?
3. wat mis ik verder?
Alvast bedankt