Ruimte tussen mijn gordingen was ongeveer 125-130, dus ik heb uiteindelijk hele langer PIR platen besteld en zelf alles op maat moeten zagen. Met 1m20 hield ik overal kieren.Perseus schreef op zondag 14 juni 2020 @ 20:44:toon volledige bericht
Even een kick voor dit topic, wat mij ook inspiratie leverde voor de isolatie van mijn dak met PIR platen van binnenuit. Ik deel hier graag mijn lessons learned voor de volgende die dit leest.
Situatie: Jaren 90 woning met bestaand dakopbouw van binnen naar buiten Spaanplaat/Steenwol 10 cm/ damp-open doek/tengels/dakpannen (Rc 2,5). Twee kanten op damp-open dus. Besloten om de binnenkant van het dak af te werken met gipsplaten, met daarachter PIR islotatie. Gordingen zijn 15cm diep, dus uiteindelijk besloten voor 12cm PIR B-Keus te gaan om nog wat ruimte te hebben voor een rachelwerk voor het gips. Hiervoor bij Isolatiemateriaal.nl alle spullen besteld.
Lessons learned:Even mijn geleerde lessen dus snel op een rijtje voor de volgende amateurklusser die dit wil aanpakken.
- Ik had platen van 1,2mx1,2m besteld, achteraf gezien had ik beter 1,2x0,6 kunnen bestellen. 1,2x1,2 is erg groot, zwaar en onhandig om makkelijk te verwerken. Daarnaast kan je (logisch) PIR niet samendrukken zoals steenwol, dus alle rare hoekje en nisjes moet je exact passend maken als je niet teveel PUR wilt gebruiken
- Een PUR pistool is onmisbaar en zijn gewicht in goud waard om alle kiertjes en naadjes goed te kunnen vullen
- Bestel ook meteen PUR reiniger. Deze schroef je op het pistool als je even niet binnen 30 minuten moet PURren, anders loopt hij vol
- Knijp nadat je een PUR bus op je pistool schroeft eerst even een beetje in een vuilniszak, vaak schiet het er in alle richtingen eerst uit. Daarna constanter. Dit kostte mij om te leren een half uur PUR poetsen van de vloer
- Ik had onderschat hoe zwaar het zou zijn om de hele dag bovenhands te werken, probeer een goede ladder of steiger te regelen zodat je 'rechtuit' kan werken
- Ik had veel meer kit nodig om de platen tegen het dakbeschot aan te lijmen dan verwacht en dit dan ook onderschat
- Wees niet zuinig met kit, je wilt niet je plaat een half uur moeten vasthouden of stutten. Een van de eerste platen viel bij ons na 5 minuten weer naar beneden met beschadigingen tot gevolg
- Hou rekening met heel veel stof als je gaat zagen. Ik had in het begin zeker een beter masker kunnen dragen dan ik later deed. Ondanks dat je leest dat eenmaal uitgeharde PU platen niet meer giftig zijn, voelde het kuchje waar ik daarna eventje mee rondliep niet echt gezond
- Recht zagen is erg lastig. Het aluminium insnijden van beide kanten helpt om de zaaglijn te houden.
Ben zelf trouwens flink met PUR in de weer geweest. Voor mijn gevoel is een flinke klodder PUR beter dan een klein uitgesneden stukje PIR waar je ook weer kieren hebt.
Naderhand alles met tape afgeplakt.
Zou daarom altijd ruim in PUR bestellen, heb er zelf 12 bussen doorheen gejast.
KIT ben ik geen fan van, heb zelf gewoon lange schroeven gebruikt met druk verdeel plaatjes. Zo gebeurt het op de nieuwbouw ook nog altijd. Wel eerst panlatten op het dakbeschot geschroefd zodat eventuele koude minimaal is. Niet rechtstreeks op het dakbeschot gedaan dus.
PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024