Isolatie plafond; vragen over dampscherm en materiaalkeuze

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik heb enkele maanden geleden het zachtboardplafond uit mijn huis gesloopt. Nu ik bijna klaar ben met het aanleggen van elektra, leidingen en centraaldozen, kan het plafond bijna weer dicht. Maar: eerst nog isoleren. En hier heb ik wat vragen over.

Achtergrondinfo
Het plafond (tevens zoldervloer) is van hout. De afstand tussen de balken is ongeveer 54cm, maar is niet overal gelijk. De hoogte van de balken (die dus de maximale dikte van het isolatiemateriaal bepalen) is ongeveer 16cm. Ik kan dus een behoorlijk dikke isolatielaag van glas- of steenwol aanbrengen. Waar ik echter niet uitkom, is het volgende.

Dampscherm
Aan de warme kant moet ik een dampwerend scherm aanbrengen. In eerste instantie was ik van plan om isolatiemateriaal (glaswolrollen van 16cm dik) tussen de draagbalken aan te brengen, en daarna een apart dampscherm over het hele plafond. Maar: dan zou ik het dampscherm open moeten snijden op de plekken waar centraaldozen zitten. En, ondersteund door alle info die ik heb gelezen, is dat een slecht idee. Een dampscherm hoort (blijkbaar) zelfs gekit te zijn op de muren.

Spijkerflensdekens
Een andere mogelijkheid is dan spijkerflensdekens met een vooraf bevestigde dampremmende alu-laag tussen de balken nieten. Ook dit is echter niet zonder nadelen:
- Ik ben geen spijkerflensdekens met alufolie tegen gekomen van 16cm dik, dus ik kan niet maximaal isoleren.
- Omdat de afstand tussen de balken verschilt, ben ik genoodzaakt het isolatiemateriaal op maat te snijden. Kan dit überhaupt met spijkerflensdekens?

Wat zouden jullie in deze situatie doen?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/kxuwvU7.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/yfMyM91.jpg

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hsb-3
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10-03-2023
Is het isoleren van je dak geen optie?
In het huis waar ik nu woon, oud huis met houten vloeren) is overal gewoon glaswol tussengepropt. Zonder dampscherm.
De zolder is wel geïsoleerd. En ook niet zo koud, omdat er een vlisotrap in zit met een "luchtroosters" waardoor de warme lucht opstijgt en het nooit kouder is dan 12-15 graden.

Edit: ik denk dat de isolatie er bij ons mede tussen zit tegen geluid. Hoewel dat ook niet zo fantastisch werkt (want geen massa).

[ Voor 16% gewijzigd door Hsb-3 op 04-02-2019 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16-05 13:58
Geen dampscherm toepassen. Het nut van een dampscherm ontgaat mij op een tussenvloer met bovengelegen zolder (en daarop het dak). Het dak is juist waar je een dampscherm aan zou moeten brengen. Dat heeft tussen je verdieping en de zolder geen nut.

Ik zou de balken inderdaad vullen (niet proppen) met isolatie en nadenken over een goede oplossing van je dak.

[ Voor 54% gewijzigd door Divak op 04-02-2019 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14:05

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Inderdaad, mee met bovenstaand.
Een dampscherm gaat het woonvocht tegen wat in de koude delen zal condenseren. Aangezien er boven de vloer nog een verdieping ligt (en dus een warm deel) zal het vocht niet condenseren in de constructie. Aangezien wol zelfs bijzonder dampopen is is het toepassen van een dampdicht scherm niet noodzakelijk. Alleen op de plekken waar er een warm <> koud overgang is.

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
@Hsb-3 @Divak @Sjoerdfoto Dank voor jullie reacties!

Vergeten te vermelden: de zolder is, in ieder geval in eerste instantie, een bergruimte en geen leefruimte. Er zijn bijvoorbeeld ook geen radiatoren.

Het kan wel zijn dat dit in de toekomst verandert.

Ik ben van plan het dak ook nog te isoleren, maar hier kan ik maar een paar centimeter kwijt. Anders wordt de hoofdruimte wel heel krap. Dat gegeven, in combinatie met het feit dat ik in de vloer (dus het plafond) eronder wél veel ruimte heb, wil ik het daar alsnog isoleren.

Zijn jullie met deze info nog steeds van mening dat het toepassen van een dampscherm in deze situatie onnodig is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Nu online
Geen dampschermen toepassen, dan ga je juist vocht vasthouden/opsluiten

Indien je wil isoleren naar buiten toe, dus buitenmuren en dak, moet je dampschermen gebruiken
Indien je in huis wil isoleren, dus tussenmuren en plafonds, moet je géén dampschermen gebruiken, dus gewoon steenwol/glaswol etc tussen de balken proppen

Je dak isoleren op zolder gaat trouwens wel veel effect hebben, dat is wel een aanrader

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
@FabianGTI Right. Punt is wel dat ik op zolder, zelfs met de duurste platen, vanwege ruimtegebrek 'maar' kan isoleren tot R2 of zo. Bij het plafond kan ik gemakkelijk en goedkoop R4 halen.

Overigens kom ik net dit boeiende artikel tegen: https://www.livios.be/nl/...er-gevaar-op-condensatie/
Uw zoldervloer is bovenaan gewoon open en bijgevolg 100% dampopen. Het gepleisterde plafond is méér dampdicht. Er is dus een zogenaamde damprem, wat men tegenwoordig al verkoopt als intelligente en regulerende dampschermfolie. De waterdamp die toch nog in de isolatie kan komen, zal ontsnappen via de open ruimte op zolder. De droge periodes zullen het geheel uitdrogen naar binnen en buiten toe.
en
Wat we u wel ten allen tijde kunnen adviseren is het schilderen van het plafond met een dampdichte verf, als u de zoldervloer gaat isoleren. Hiermee maakt u ook een dampscherm, of damprem. Dit is wel doorlopend en is dus véél beter dan een perfecte folie die gebrekkig is aangebracht.
Makes sense. Maar:
- De deskundige gaat adviseert impliciet dus wel om het plafond dampremmend te maken.
- Hij gaat uit van een dampopen bovenkant (zoldervloer dus). Op de zoldervloer komen van die groene ondervloerplaten en laminaat te liggen. Is dit dan nog steeds dampopen?

Edit: nog een citaat van een ander artikel (https://www.dakisolatie-advies.nl/zoldervloer-isoleren):
Wanneer de zolder geen verwarmde ruimte is, zal men langs de warme zijde van de zoldervloerisolatie een dampscherm moeten plaatsen. Dit is een luchtdicht scherm dat voorkomt dat de binnenlucht gaat condenseren in de isolatie tussen de warme en koude lucht. Plaats je geen dampscherm, dan zal de vochtige lucht zich opstapelen en de isolatiewaarde naar beneden halen.

Op lange termijn kan het vocht ook de constructie van je zoldervloer aantasten en schimmels veroorzaken.

[ Voor 17% gewijzigd door sOid op 04-02-2019 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Ik ben dit ook aan het doen hoewel ik vanaf zolder werk. Ik heb ook niet gekozen voor een dampscherm maar heb wel mijn zoldervloer verhoogd zodat de isolatie meer kan ademen. De vloer zelf is in het midden OSB platen en aan de zijkanten (waar je toch niet kan lopen) losse vloerdelen waar voldoende kieren in zitten.

Ik denk dat jouw platen en laminaat niet helemaal damp open is. Maar gezien je laminaat gaat leggen hebben we het sowieso over een ander soort zolder denk ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16-05 13:58
Ja, de groene platen zijn damp-open. Als iets dampdicht is, is het écht dicht.

Ik heb zelf ook alleen een bergzolder zonder radiatoren. Er gaat zoveel warmte verloren naar boven toe (zelfs met isolatie van de plafonds) dat dit nog steeds een relatief warm gedeelte is. De meeste warmte in huis gaat normaliter ook verloren via het dak.

Speciale verf op je plafond zal wellicht een beetje helpen, maar dicht wordt het nooit helemaal. Je houdt altijd een opening bij de lamp, de randen/plinten, en langs de vlizotrap naar boven toe.

Bij gebrek aan ruimte kun je altijd overwegen dit aan de buitenkant van je dak te doen. Maar dat is wel een flinke ingreep om te doen samen met een nieuw pannendak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
@emnich
Ik lees hier en daar ook wat waarschuwingen over de luchtspouw tussen isolatie en dak. Hier bijvoorbeeld: https://www.livios.be/nl/...e-fouten-bij-dakisolatie/ Het gaat dus wel over een dak, en geen idee of dat ook van toepassing is bij een plafond.

45m2 zolder, maar loopt erg schuin weg. Nok is nu 2.10m of zo. Wel blij mee; enorme bergruimte :)

@Divak
Okay. Maar de laminaat op die groene platen dan, dat lijkt me redelijk dampdicht? Isolatie aan de buitenkant van het dak is geen optie; veel te kostbaar. Schijnt wel het best te zijn...

Maare, hoe vallen de twee tegenstrijdige uitspraken (citaten uit eerdere post) met elkaar te rijmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
in deze situatie zijn dampschermen niet nodig omdat beide ruimtes altijd enigszins (indirect) verwarmd zijn. Van condensatie zal geen sprake zijn.

Naast de minerale wollen zou je ook nog kunnen kijken naar cellulose. Dit blaas je in met een machine die je huurt bij de Boels. Dit komt echt tot in alle hoeken en gaten en is heel makelijk werken. Kan vanaf beneden of vanaf boven worden ingeblazen en vult de hele tussenruimte op.

[ Voor 5% gewijzigd door Sethro op 04-02-2019 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skeuomorf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17-11-2023
Als je het schuine dak isoleert met 16cm dikke glaswol met aluminium laag en de naden van de rijen glaswol dicht tapet met alu tape. Moet je het geheel dan nog voorzien van een dampdichte folie aan de binnenzijde?

Dan ziet het er dus als volgt uit;
Dakpannen, dampopen folie, dakbeschot, isolatie met aluminium laag, dampdichte folie, gips afwerking.

Of is deze dampdichte folie overodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vipertje
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-05 20:09
Skeuomorf schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 16:16:
Als je het schuine dak isoleert met 16cm dikke glaswol met aluminium laag en de naden van de rijen glaswol dicht tapet met alu tape. Moet je het geheel dan nog voorzien van een dampdichte folie aan de binnenzijde?

Dan ziet het er dus als volgt uit;
Dakpannen, dampopen folie, dakbeschot, isolatie met aluminium laag, dampdichte folie, gips afwerking.

Of is deze dampdichte folie overodig?
De spijkerflensdekens van rockwool bijvoorbeeld. Die met zo'n aluminium laag zijn al dampremmend. Daar moet je niks meer voor gaan plaatsen. Die dingen zijn specifiek gemaakt om een all in one oplossing te bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
@Sethro
Interessant, dat kende ik nog niet. Ga ik 'ns naar kijken. Dank!

@Skeuomorf
Ik vermoed dat je het voor je eigen situatie vraagt ;) Ik heb namelijk geen ruimte voor 16cm dikke isolatie aan de binnenkant van het dak. Verder inderdaad wat @Vipertje zegt. Schijnt wel dat je dan de naden moet tapen.

Maar goed, iedereen zegt dus: condensatie is hier niet aan de orde dus dampremmende folie is in deze situatie niet nodig.

Vat ik het zo goed samen, of komt iemand nog met een goed argument om het wél te doen? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Even een schopje. Ik heb al veel topics doorgelezen, maar word er niet heel veel wijzer van voor mijn situatie in de badkamer.

Mijn situatie:
- Houten plafond, tevens zoldervloer (minimaal verwarmde ruimte)
- Veel ruimte voor isolatie in het plafond (16cm), minder op zolder (6 a 8cm). De zolder ga ik op een later moment nog wel isoleren.
- Dampdicht maken van isolatie in badkamer is een uitdaging (of onmogelijk). Er zitten in een ruimte van ongeveer 4m2 3 grote gaten: centraaldoos, mechanische ventilatiebuis en riool-ontluchting

Vragen:
- Wat adviseren jullie; wel of niet isoleren van het badkamerplafond?
- Zo ja, zijn spijkerflensdekens met alu laag dan voldoende of moeten de houten balken waarop het regelwerk is bevesrigd ook worden voorzien van een dampscherm?
- Zo ja, wat is een goede manier om gaten in het dampscherm voor de geboemde buizen af te werken?

Onderstaande heb ik al op Klusidee geplaatst, maar daar krijg ik weinig respons. Dus ik hoop dat jullie me nog van wijze raad kunnen voorzien ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:46

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
sOid schreef op maandag 4 maart 2019 @ 20:14:
Even een schopje. Ik heb al veel topics doorgelezen, maar word er niet heel veel wijzer van voor mijn situatie in de badkamer.

Mijn situatie:
- Houten plafond, tevens zoldervloer (minimaal verwarmde ruimte)
- Veel ruimte voor isolatie in het plafond (16cm), minder op zolder (6 a 8cm). De zolder ga ik op een later moment nog wel isoleren.
- Dampdicht maken van isolatie in badkamer is een uitdaging (of onmogelijk). Er zitten in een ruimte van ongeveer 4m2 3 grote gaten: centraaldoos, mechanische ventilatiebuis en riool-ontluchting

Vragen:
- Wat adviseren jullie; wel of niet isoleren van het badkamerplafond?
- Zo ja, zijn spijkerflensdekens met alu laag dan voldoende of moeten de houten balken waarop het regelwerk is bevesrigd ook worden voorzien van een dampscherm?
- Zo ja, wat is een goede manier om gaten in het dampscherm voor de geboemde buizen af te werken?

Onderstaande heb ik al op Klusidee geplaatst, maar daar krijg ik weinig respons. Dus ik hoop dat jullie me nog van wijze raad kunnen voorzien ;)
.

Wat is je hele idee? Ik snap niet waarom je 16 cm thermisch zou gaan isoleren tussen 2 binnenruimtes
Het temperatuur verschil is minimaal tussen die 2 ruimte zodra je het dak isoleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
twain4me schreef op maandag 4 maart 2019 @ 20:52:
[...]
.

Wat is je hele idee? Ik snap niet waarom je 16 cm thermisch zou gaan isoleren tussen 2 binnenruimtes
Het temperatuur verschil is minimaal tussen die 2 ruimte zodra je het dak isoleerd.
Omdat ik in het plafond dus 16cm isolatie (R4) kwijt kan, en in de dakconstructie een stuk minder (6 tot 8 centimeter). Het lijkt mij dus effectiever om in eerste instantie een dikke isolatielaag aan te brengen in het plafond.

Daarnaast is het vooral een bergzolder. Er komt wel een radiator, om er bij een (strenge) winter voor te zorgen dat het in ieder geval niet beneden nul gaat (leidingen). Maar verder zal die radiator uit staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

waarom heb je maar 6 tot 8 cm ruimte? sporenkap ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-04 11:39

Jack

MHz Matters

@sOid
1. Je isoleert je zoldervloer erg goed, 16cm isolatielaag. Zolder wordt een stuk kouder, dus condensatie gevaar in de winter => oftewel dampdichte laag nodig.

2. Je isoleert je zoldervloer matig, circa 4cm isolatielaag. Beetje warmte trek verminderd, beetje geluidsisolatie en zolder nog warm => geen dampdichte laag nodig.

Het is het een of het ander. Condensatie ontstaat namelijk al ver boven 0 graden.

Je gaf zelf aan dat je de zolder nog wilt gebruiken voor opslag plus de aanwezigheid van onderbrekingen in de isolatielaag, dat gaat condensatiegevaar opleveren ivm damp transport.
Ook kan je je dan afvragen wat de effectiviteit van de dikke isolatie zal worden door het gebruik/toegang/onderbrekingen en dus warmtetransport...

Verder badkamer zo goed mogelijk luchtdicht maken met tape (binnenzijde en buitenzijde aftapen).
Als de zolder nog warm is, dus de minimale isolatie variant, dan kan het ontsnapte badkamer vocht nog uitdampen naar de zolder en opgenomen worden aldaar.

(De enige manier waarop 16cm isolatie in de zoldervloer wel goed kan werken is wanneer je de mogelijkheid hebt om je zolderdak te isoleren en volledig dampdicht te maken, maar in de praktijk is dat meestal niet haalbaar.)

Trouwens, als je wilt dat je opgeslagen spullen in goede staat blijven kan je beter zorgen dat de zolder nog enigszins warm is en dus niet te goed isoleren.

[ Voor 6% gewijzigd door Jack op 04-03-2019 21:30 ]

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
twain4me schreef op maandag 4 maart 2019 @ 21:23:
waarom heb je maar 6 tot 8 cm ruimte? sporenkap ofzo?
De nokhoogte an sich is niet verkeerd. 210cm of zo. Maar het dak loopt erg schuin weg, waardoor het al snel minder wordt. Als ik meer dan 8 cm ga isoleren, stoot ik al m'n kop als ik de trap op kom. Als ik de termen juist heb, is m'n dak zo opgebouwd: pannen > panlatten > dakbeschot > gordingen/sporen.

@Jack
Dank voor je reactie. Een dunne isolatielaag zou ook nog kunnen ja.

Heb jij het in jouw voorbeelden nou überhaupt over de isolatie van het plafond/de zoldervloer of specifiek over de badkamer? In de rest van de ruimten op de bovenverdieping ben ik sowieso niet van plan om een dampscherm aan te brengen (dat is me ook door eerdere bijdragen in dit topic afgeraden).

Ik neig er steeds meer naar om de badkamer maar helemaal niet te isoleren. Het gaat immers om een kleine ruimte. En op houtrot zit ik natuurlijk totáál niet te wachten. Of wellicht niet met glaswol isoleren, maar met XPS of zo.

Edit: wat versta je trouwens onder 'niet te goed isoleren'? Aan welke R-waarde van het isolatiemateriaal moet ik dan denken? Het lijkt me zo zonde om die 16cm niet volledig te benutten, haha.

[ Voor 8% gewijzigd door sOid op 04-03-2019 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack

Jack

MHz Matters

@sOid Mijn verhaal ging over de zoldervloer in het algemeen.

Een badkamer moet altijd zo luchtdicht mogelijk ivm het zeer hoge luchtvochtigheidsgehalte.

Als je wat meer zekerheid wilt kan je kiezen voor 4cm houtvezel isolatieplaat. Deze hebben een hoog vochtregulerend vermogen. Dit icm een luchtdichte afwerking in de badkamer zou geen problemen op mogen leveren.

Tenslotte, wat jij zoekt is de Amerikaanse manier van huizen isoleren. Hier is genoeg over te vinden, inclusief 'rotted roof' (= goede isolatie maar slecht/onderbroken dampscherm, dus condensatie tegen dakbeschot).

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdfoto

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Andere vraag m.b.t. isolatie:

Tussen mijn sporenkap kan ik 70mm isolatie kwijt.
Hier wil ik dan 70mm pir platen (met alu folie) tussen stoppen en de naden en sporenbalken allemaal aftapen. om zo het dampscherm niet te onderbreken.

Dat zou vervolgens afgewerkt kunnen worden met rachels en gipsplaten en verf.

Een andere optie zou in mijn ogen zijn het monteren van 100mm pir platen, op de balken 30mm pir ertussen en alles aftapen. Dan glasvezelbehang tegen de pir platen plakken en dit schilderen.

Zo blijft de totale hoogte zowat gelijk (70mm + 18mm rachel + 9mm gips = 100mm + glasvezelbehang) maar is het wel beter geisoleerd.

Iemand ervaringen met dergelijke constructies? Kan je glasvezelbehang over PIR heen doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Jack schreef op maandag 4 maart 2019 @ 21:49:
@sOid Mijn verhaal ging over de zoldervloer in het algemeen.

Een badkamer moet altijd zo luchtdicht mogelijk ivm het zeer hoge luchtvochtigheidsgehalte.

Als je wat meer zekerheid wilt kan je kiezen voor 4cm houtvezel isolatieplaat. Deze hebben een hoog vochtregulerend vermogen. Dit icm een luchtdichte afwerking in de badkamer zou geen problemen op mogen leveren.

Tenslotte, wat jij zoekt is de Amerikaanse manier van huizen isoleren. Hier is genoeg over te vinden, inclusief 'rotted roof' (= goede isolatie maar slecht/onderbroken dampscherm, dus condensatie tegen dakbeschot).
Oké. Je klinkt alsof je er veel van af weet. Ik vind het wel grappig dat jij de enige bent die dit hier zegt, en bijvoorbeeld ook 'isolatie-expert' David Verhoeven (een paar keer naar stukjes van hem gelinkt, bijvoorbeeld https://www.livios.be/nl/...er-gevaar-op-condensatie/) tegenspreekt.

Van condensatie tegen het dakbeschot is toch geen sprake als ik het plafond isoleer? Dat zou dan toch, eventueel, tegen de onderkant van de zoldervloer zijn?

Punt blijft echter dat de luchtdichte afwerking in de badkamer moeilijk te realiseren is, door de 3 grote gaten (ventilatiebuis, centraaldoos en riool ont-/beluchting).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Sjoerdfoto schreef op maandag 4 maart 2019 @ 21:53:

Iemand ervaringen met dergelijke constructies? Kan je glasvezelbehang over PIR heen doen?
geen idee, superstrak zal het er niet uitzien denk ik, die platen hebben nog wel eens een deuk oid.

Hoever zitten je sporen uit elkaar?
Je kan ook gewoon de sporen opdikken tot 90mm 90mm pir en 9mm gips
of in jouw opbouw de 18mm hout vervangen voor 20 / 22 mm en de tussen ruimte opvullen met 20mm pir
(damp scherm niet vergeten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack

Jack

MHz Matters

sOid schreef op maandag 4 maart 2019 @ 22:01:
[...]

Oké. Je klinkt alsof je er veel van af weet. Ik vind het wel grappig dat jij de enige bent die dit hier zegt, en bijvoorbeeld ook 'isolatie-expert' David Verhoeven (een paar keer naar stukjes van hem gelinkt, bijvoorbeeld https://www.livios.be/nl/...er-gevaar-op-condensatie/) tegenspreekt.

Punt blijft echter dat de luchtdichte afwerking in de badkamer moeilijk te realiseren is, door de 3 grote gaten (ventilatiebuis, centraaldoos en riool ont-/beluchting).
Ik heb het verhaal van David Verhoeven zojuist even gelezen en zijn verhaal is hetzelfde als de mijne.

Je dakbeschot zijn de houten platen onder je pannen. Dat wordt, na dikke zoldervloer isolatie, het koudste punt in huis en dus het condensatiepunt. Bij voldoende uitdamping naar buiten of ventilatie op zolder hoeft geen probleem te ontstaan, zoals David Verhoeven ook al aangaf. Echter weet ik niet hoe je dak er precies uitziet, dus vandaar mijn voorzichtigere advies.

Condenseren tegen de onderzijde van de zoldervloer zal nooit gebeuren, want dat is de warme kant (dus altijd boven het dauwpunt).

Perfect luchtdicht in een badkamer is een illusie inderdaad. Waar het omgaat is wat er achter je gat zit. Als dit ook warm is, dan geen condensatie dus geen probleem.
Oftewel een schuin dak in de badkamer (lekker koud in de winter) moet zeer dampdicht zijn, maar een binnenmuur (is warm) komt aanzienlijk minder kritisch.

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdfoto

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

sOid schreef op maandag 4 maart 2019 @ 22:01:
[...]

Van condensatie tegen het dakbeschot is toch geen sprake als ik het plafond isoleer? Dat zou dan toch, eventueel, tegen de onderkant van de zoldervloer zijn?

Condensatie tegen dakbeschot is wel aan de orde, omdat lucht condenseert op het meest koude oppervlakte.
Waar de warme lucht (door de isolatie heen) het koude dakbeschot raakt, daar isoleert het. Met een dampscherm hou je de warme lucht aan de warme kant en zal het niet condenseren.
twain4me schreef op maandag 4 maart 2019 @ 22:02:
[...]

geen idee, superstrak zal het er niet uitzien denk ik, die platen hebben nog wel eens een deuk oid.

Hoever zitten je sporen uit elkaar?
Je kan ook gewoon de sporen opdikken tot 90mm 90mm pir en 9mm gips
of in jouw opbouw de 18mm hout vervangen voor 20 / 22 mm en de tussen ruimte opvullen met 20mm pir
(damp scherm niet vergeten)
Bedankt voor je reactie. sporen zijn wisselend, ene keer 65cm en andere keer 40cm. Dat ik PIR platen op maat moet zagen is onvermijdelijk en te verwachten, ik heb hiervoor een lintzaag en een tafelzaag dus verwacht geen problemen.
70mm ertussen en dan 20mm ter hoogte van de rachels is ook wel een mogelijkheid...
Voordeel is dan ook dat je balken die tussen je 70mm platen zitten gelijk weer afdekt.

Nog meer mensen met heldere ideeën??

[ Voor 29% gewijzigd door Sjoerdfoto op 05-03-2019 07:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Jack schreef op maandag 4 maart 2019 @ 22:18:
[...]

Ik heb het verhaal van David Verhoeven zojuist even gelezen en zijn verhaal is hetzelfde als de mijne.

Je dakbeschot zijn de houten platen onder je pannen. Dat wordt, na dikke zoldervloer isolatie, het koudste punt in huis en dus het condensatiepunt. Bij voldoende uitdamping naar buiten of ventilatie op zolder hoeft geen probleem te ontstaan, zoals David Verhoeven ook al aangaf. Echter weet ik niet hoe je dak er precies uitziet, dus vandaar mijn voorzichtigere advies.

Condenseren tegen de onderzijde van de zoldervloer zal nooit gebeuren, want dat is de warme kant (dus altijd boven het dauwpunt).

Perfect luchtdicht in een badkamer is een illusie inderdaad. Waar het omgaat is wat er achter je gat zit. Als dit ook warm is, dan geen condensatie dus geen probleem.
Oftewel een schuin dak in de badkamer (lekker koud in de winter) moet zeer dampdicht zijn, maar een binnenmuur (is warm) komt aanzienlijk minder kritisch.
Juist. Dank voor de opheldering, dan heb ik je gewoon verkeerd begrepen!

Nog even wat ik nu samenvattend van plan ben om te doen:
- Plafond/zoldervloer van de drie slaapkamers dik isoleren, zonder dampscherm. Met het mogelijke risico dat het dakbeschot vochtig wordt.
- Badkamerplafond voor de zekerheid helemaal niet isoleren; kleine ruimte dus beperkte winst en bijzonder lastig luchtdicht te maken. Ook al kan het waarschijnlijk wel, omdat het vocht waarschijnlijk niet tegen de zoldervloer zal condenseren en ik een goede mechanische afzuiging (met dito toevoer) heb.
- In de toekomst (eind dit jaar/begin volgend jaar) de zolder dun isoleren, en daarbij ook een goed dampscherm aanbrengen. Wellicht is deze isolatie dan overkill, maar aangezien ik het dak toch nog moet afwerken (ik kijk nu tegen het dakbeschot aan) kan ik dat net zo goed wel doen.
- Ook ben ik van plan op zolder extra te ventileren (de twee 30x30cm 'koepeltjes' laten vervangen door Velux-kantelramen) zodat eventuele condensatie goed kan verdampen.

Klopt dit zo? Dan kan ik het spul gaan bestellen ;)

Edit: ik heb nog een fotootje van het dak gevonden. Misschien wel handig.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/qopsVQR.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jack

Jack

MHz Matters

Er lijkt verf op je dakbeschot te zitten. Dat verminderd het drogen naar buiten toe en dat is jammer in dit geval.

Ivm de verf op je dakbeschot zou ik het dak niet te dik isoleren. Jouw plan hierboven lijkt mij prima.

Die koepeltjes zijn isolatie-technisch een drama en best vervangen door een moderne Velux idd.

Je kan nog een hygrometer op zolder hangen om de luchtvochtigheid en de temperatuur te monitoren. Eventueel bijstoken in hartje winter als het te koud wordt op zolder.

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:14

Trebbors

Failure is no option!

Update please >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
@Trebbors Haha. Nou, ik heb praktisch het hele huis verbouwd (ga eindelijk bijna verhuizen!) maar afgezien van een vloer verder niks aan de zolder gedaan. Wordt een project voor dit najaar.

Edit: het plafond/de zoldervloer heb ik trouwens helemaal niet geïsoleerd. Meerdere isolatiebedrijven zeiden dat het zinloos was als ik ook het dak ga isoleren. Er werden me kingspanplaten aangeraden voor de dakisolatie, maar heb me er verder niet meer in verdiept. Gevalletje prioriteiten stellen :)

[ Voor 43% gewijzigd door sOid op 08-02-2020 09:34 ]

Pagina: 1