Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Isolatie plafond; vragen over dampscherm en materiaalkeuze

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• sOid
  • Registratie: maart 2004
  • Niet online
Ik heb enkele maanden geleden het zachtboardplafond uit mijn huis gesloopt. Nu ik bijna klaar ben met het aanleggen van elektra, leidingen en centraaldozen, kan het plafond bijna weer dicht. Maar: eerst nog isoleren. En hier heb ik wat vragen over.

Achtergrondinfo
Het plafond (tevens zoldervloer) is van hout. De afstand tussen de balken is ongeveer 54cm, maar is niet overal gelijk. De hoogte van de balken (die dus de maximale dikte van het isolatiemateriaal bepalen) is ongeveer 16cm. Ik kan dus een behoorlijk dikke isolatielaag van glas- of steenwol aanbrengen. Waar ik echter niet uitkom, is het volgende.

Dampscherm
Aan de warme kant moet ik een dampwerend scherm aanbrengen. In eerste instantie was ik van plan om isolatiemateriaal (glaswolrollen van 16cm dik) tussen de draagbalken aan te brengen, en daarna een apart dampscherm over het hele plafond. Maar: dan zou ik het dampscherm open moeten snijden op de plekken waar centraaldozen zitten. En, ondersteund door alle info die ik heb gelezen, is dat een slecht idee. Een dampscherm hoort (blijkbaar) zelfs gekit te zijn op de muren.

Spijkerflensdekens
Een andere mogelijkheid is dan spijkerflensdekens met een vooraf bevestigde dampremmende alu-laag tussen de balken nieten. Ook dit is echter niet zonder nadelen:
- Ik ben geen spijkerflensdekens met alufolie tegen gekomen van 16cm dik, dus ik kan niet maximaal isoleren.
- Omdat de afstand tussen de balken verschilt, ben ik genoodzaakt het isolatiemateriaal op maat te snijden. Kan dit überhaupt met spijkerflensdekens?

Wat zouden jullie in deze situatie doen?

Alle reacties

• sOid
  • Registratie: maart 2004
  • Niet online
Jack schreef op maandag 4 maart 2019 @ 22:18:
[...]

Ik heb het verhaal van David Verhoeven zojuist even gelezen en zijn verhaal is hetzelfde als de mijne.

Je dakbeschot zijn de houten platen onder je pannen. Dat wordt, na dikke zoldervloer isolatie, het koudste punt in huis en dus het condensatiepunt. Bij voldoende uitdamping naar buiten of ventilatie op zolder hoeft geen probleem te ontstaan, zoals David Verhoeven ook al aangaf. Echter weet ik niet hoe je dak er precies uitziet, dus vandaar mijn voorzichtigere advies.

Condenseren tegen de onderzijde van de zoldervloer zal nooit gebeuren, want dat is de warme kant (dus altijd boven het dauwpunt).

Perfect luchtdicht in een badkamer is een illusie inderdaad. Waar het omgaat is wat er achter je gat zit. Als dit ook warm is, dan geen condensatie dus geen probleem.
Oftewel een schuin dak in de badkamer (lekker koud in de winter) moet zeer dampdicht zijn, maar een binnenmuur (is warm) komt aanzienlijk minder kritisch.
Juist. Dank voor de opheldering, dan heb ik je gewoon verkeerd begrepen!

Nog even wat ik nu samenvattend van plan ben om te doen:
- Plafond/zoldervloer van de drie slaapkamers dik isoleren, zonder dampscherm. Met het mogelijke risico dat het dakbeschot vochtig wordt.
- Badkamerplafond voor de zekerheid helemaal niet isoleren; kleine ruimte dus beperkte winst en bijzonder lastig luchtdicht te maken. Ook al kan het waarschijnlijk wel, omdat het vocht waarschijnlijk niet tegen de zoldervloer zal condenseren en ik een goede mechanische afzuiging (met dito toevoer) heb.
- In de toekomst (eind dit jaar/begin volgend jaar) de zolder dun isoleren, en daarbij ook een goed dampscherm aanbrengen. Wellicht is deze isolatie dan overkill, maar aangezien ik het dak toch nog moet afwerken (ik kijk nu tegen het dakbeschot aan) kan ik dat net zo goed wel doen.
- Ook ben ik van plan op zolder extra te ventileren (de twee 30x30cm 'koepeltjes' laten vervangen door Velux-kantelramen) zodat eventuele condensatie goed kan verdampen.

Klopt dit zo? Dan kan ik het spul gaan bestellen ;)

Edit: ik heb nog een fotootje van het dak gevonden. Misschien wel handig.

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrische auto

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True