Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

(Woon)Zolder dak Isoleren, beste methodiek?

Pagina: 1 ... 4 5 6 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Shocked
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 15:10
Ik heb het topic even doorgespit maar wil toch ff een check voor mijn situatie. Alle m2 zijn uitgerekend en de bestellijst ligt al klaar.

Ik ben bij de verbetering van mijn jaren zeventig huis nu op de zolder aangeland. Het dak is schuin maar belegd met bitumen shingles. De isolatie is minimaal. De bovenkant is beton en verder plat.

1. Normaal gesproken zou ik het schuine gedeelte behandelen als "plat dak" met isolatie (glaswol) en klimaatfolie ertegen zodat altijd vocht eruit kan. Echter ik wil werken met PIR vanwege de geringe diepte. Ik verhoog de balkjes nog wel en kan dan 10 cm PIR kwijt.

Vraag 1 : is een luchtspouw tussen dak - PIR wel noodzakelijk of gewoon direkt tegen het dak aan zetten?
Volgens https://www.livios.be/nl/...e-fouten-bij-dakisolatie/ is dit niet nodig.

Vraag 2 : kan ik de zaak luchtdicht gaan afsluiten / purren ? Of is het beter om het geheel te laten 'ademen' en klimaat folie ertegen te zetten. Met glaswol was het een no-brainer maar PIR heeft een alu-laag en ademt eigenlijk niet van zichzelf.

2. Het betondak moet ook geïsoleerd worden. Van buitenaf met XPS platen is eigenlijk geen optie: de dakrand is te laag om serieus te kunnen isoleren. Een nieuw dak is geen optie. Dus van binnenuit had ik bedacht om daar een laag PIR-met-gipsplaat (kun je kant en klaar bestellen) ertegen aan te lijmen.

Vraag : is dat een vet idee of mis ik iets?

De situatie foto's:

Sony55AF9 - Dynaudio M10 - Dali || 3,2 kW Qcell + SolarEdge : plat dak met 3 oost en 7 zuid-west

• CurlyMo
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 11:41

CurlyMo

www.pilight.org

@Shocked Vrijstaand huis? Zo ja, waarom niet gewoon de dakrand verhogen zodat je wel van buiten kan isoleren?

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• Shocked
CurlyMo schreef op maandag 23 september 2019 @ 11:32:
@Shocked Vrijstaand huis? Zo ja, waarom niet gewoon de dakrand verhogen zodat je wel van buiten kan isoleren?
Bedankt voor je reply. Nee, twee-onder-1 kap geval met toevallig het platdak boven 1 jaar geleden opnieuw gelegd.
Gezien het aanzicht in de "buurt" is eigenhandig het verhogen van de dakrand eigenlijk nu geen optie.
Ik zal het in de toekomst wel wellicht kunnen uitvoeren, maar dan zouden de buren ook weer mee moeten gaan. Het schuine dak zelf is echt slecht geïsoleerd. Dat kan ook weer beter, maar het vernieuwen van het schuine dak is niet alleen kostbaar, maar de buren moeten zeker meegaan vanwege gemeenschappelijk schuin stuk.
Blijft dus over om toch maar wat van binnenuit te gaan doen, wat op zich geen ramp is.

Sony55AF9 - Dynaudio M10 - Dali || 3,2 kW Qcell + SolarEdge : plat dak met 3 oost en 7 zuid-west

• Nieksiero
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 15-02 10:13
Ik heb de bestellijst klaar staan om mijn schuine dak te isoleren, maar de geïsoleerde kamer in het midden van de zolder zit me toch niet helemaal lekker.

De afgetimmerde kamer is geïsoleerd met wat oudere glaswol (jaren 90). Dit ligt op een frame en is afgewerkt met gipsplaten. De glaswol is echter niet aan elkaar bevestigd met Alu tape oid. Is dus niet lucht dicht.

Nu is de rest van de zolder niet geïsoleerd , maar ben bang dat als ik het schuine dak rondom de afgetimmerde kamer ga isoleren en wel luchtdicht maak, dat ik een condens probleem ga krijgen in die kamer omdat deze niet luchtdicht geïsoleerd is.
Nu ervaar ik geen problemen, omdat de rest van de zolder natuurlijk niet geïsoleerd is.

Wat zouden jullie doen? Alles rondom de kamer vast isoleren met PIR en over een paar jaar misschien die kamer eens afbreken en die dan isoleren, of het nu toch maar zo laten en alles in 1 keer doen in een later stadium?
Tevens is het volgens mij ook niet te doen om de nieuwe PIR goed te laten aansluiten op de oude glaswol.

• S_tef
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 11:28
Ik ben ook van plan om mijn dak te isoleren.
Ik zie dat de meeste mensen pir platen gebruiken, wat is hier de reden van?

Ik zie met steenwol een paar voordelen:
- Makkelijker verwerken?
- PIR platen krijg je nooit volledig aangesloten, is met steenwol vele malen makkelijker omdat het niet stijf is vult het beter?
- Betere brandklasse

Mijn gordeningen zijn 160mm, met steenwol 160mm haal je Rd 4, pir 160mm haal je 7.35.
Maar, mijn inziens is dat overdreven, huis is van jaren 80, je krijgt gevels e.d. nooit op dat niveau, Rc 7-8 is nodig bij passiefhuis met overal hoge Rc waardes, wtw systeem?

Apple stock - Krijg alert e-mails bij voorraad :)

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

S_tef schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 14:19:
Ik ben ook van plan om mijn dak te isoleren.
Ik zie dat de meeste mensen pir platen gebruiken, wat is hier de reden van?
Beter isolatie waarde bij dezelfde dikte.

• S_tef
Ja, maar als je de rest niet naar hetzelfde niveau kunt brengen, is dat toch een beetje over-kill?
Daarbij was ik de geluidsisolatie van steenwol nog vergeten :).

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

S_tef schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 14:53:
Ja, maar als je de rest niet naar hetzelfde niveau kunt brengen, is dat toch een beetje over-kill?
Wat is de rest? Afdichting?

• S_tef
Spouwmuren, ramen, vloer

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Dan werk je het toch hetzelfde af als met glaswol. Stukje dampdichtefolie ervoor. Staat je vrij.

• Shocked
S_tef schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 14:53:
Ik ben er ook net mee bezig :|

"– Differentieer in isolatiewaardes: neem een hogere waarde in het dak. Vuistregel: Rc-waarde dak = 1,5 x Rc-waarde gevel."

Jouw gordingen zijn 16 cm en met zoveel ruimte zou ik meteen voor glaswol + folie kiezen. Je haalt dan mooi een Rd van 4.0 ofzo. Bijkomend voordeel is dat inderdaad goed te verwerken is, snel gaat en goedkoop.

Bij minder ruimte (ze foto van mijn woonzolder hierboven) is PIR effectiever bij minder dikte (minder ruimteverlies). Met 10 cm PIR en opdeklatje op de gording, kom ik aan de Rd 4,5 wat voldoet aan de vuistregels.

Zeer interessant is de volgende link die het nut van isoleren bespreekt: zin en onzin isoleren

Hier leggen ze wel mooi uit dat de eerste stap het meeste waard is en daarna de meerwaarde van een nog dikkere isolatie slechts procenten winst is. Op zich wel te begrijpen, Nederland kent een gematigd klimaat en is zeker geen Scandinavië met relatief lange en koude winters.

• Koen87
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 16-02 14:09
Shocked schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 15:36:
[...]

Zeer interessant is de volgende link die het nut van isoleren bespreekt: zin en onzin isoleren

Hier leggen ze wel mooi uit dat de eerste stap het meeste waard is en daarna de meerwaarde van een nog dikkere isolatie slechts procenten winst is. Op zich wel te begrijpen, Nederland kent een gematigd klimaat en is zeker geen Scandinavië met relatief lange en koude winters.
Een zeer interessant linkje. Zelf ben ik bezig om te gaan isoleren en mijn hoogste prioriteit is/was de vloer.
Nu blijkt dat daar dus het minste besparing te halen valt en bij het dak het meeste.
Daarbij komt wel kijken dat wij vloerverwarming hebben en dat hierdoor veel warmte in de kruipruimte verdwijnt op dit moment (geen isolatie)

Toch maar is het dak hoger op het lijstje zetten :)

• S_tef
Shocked schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 15:36:
[...]

Ik ben er ook net mee bezig :|

"– Differentieer in isolatiewaardes: neem een hogere waarde in het dak. Vuistregel: Rc-waarde dak = 1,5 x Rc-waarde gevel."

Jouw gordingen zijn 16 cm en met zoveel ruimte zou ik meteen voor glaswol + folie kiezen. Je haalt dan mooi een Rd van 4.0 ofzo. Bijkomend voordeel is dat inderdaad goed te verwerken is, snel gaat en goedkoop.

Bij minder ruimte (ze foto van mijn woonzolder hierboven) is PIR effectiever bij minder dikte (minder ruimteverlies). Met 10 cm PIR en opdeklatje op de gording, kom ik aan de Rd 4,5 wat voldoet aan de vuistregels.

Thnx.

Hmm klopt, veel mensen zitten natuurlijk met minder ruimte, waardoor PIR dan inderdaad interessant word.

• timovd
  • Registratie: maart 2002
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

Wel typisch dat het artikel praat over een besparing in gas, hoeveel vermogen een auto heeft, wordt toch ook niet uitgedrukt in pk?

Gasloos huis 7kW Panasonic WH-UD07HE5-1 | 3,5kWp PV-systeem

• Voutloos
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online
En je doet het voor 10+ jaar. Met de kosten die je minstens hebt, de moeite die je er in stopt (of de kosten voor arbeid) moet het imo vrij bijzonder lopen als het prijsverschil tussen wol en PIR de allerbelangrijkste factor is.

Talkin.nl daily photoblog

• ToyotaMR2
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 13:38
Hoe weet ik of mijn (schuin) dak geisoleerd is?
Huis is van 1995

Of zou het geen kwaad kunnen om alsnog iets van isolatie er tegenaan te gooien?

TK: Lenzers LEW102 horloge

• timovd
  • Registratie: maart 2002
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

@ToyotaMR2, dat kun je waarschijnlijk het beste zien van onder de dakpannen.

Gasloos huis 7kW Panasonic WH-UD07HE5-1 | 3,5kWp PV-systeem

• Voutloos
  • Niet online
Of wip gewoon een paar spijkertjes van dat board los. :P

Talkin.nl daily photoblog

• lbreman
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 14:11
@ToyotaMR2 vanaf 1992 was dakisolatie met een Rc waarde van minimaal 2.5 verplicht. Je dak zou dus als het goed is redelijk geïsoleerd moeten zijn.

8150Wp, 2x30HP 500l buffer, Atlantic WPB, Ravelli Alfa S, Model 3 LR RWD

• Viper®
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
lbreman schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 13:49:
@ToyotaMR2 vanaf 1992 was dakisolatie met een Rc waarde van minimaal 2.5 verplicht. Je dak zou dus als het goed is redelijk geïsoleerd moeten zijn.
Ik heb een woning van bouwjaar 1992, hoogst waarschiijnlijk heeft deze die isolatie dus niet ?

• blissard
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 11:14
Viper® schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 14:02:
[...]

Ik heb een woning van bouwjaar 1992, hoogst waarschiijnlijk heeft deze die isolatie dus niet ?
Waarschijnlijk heeft het dak wel isolatie, maar mogelijk niet van deze kwaliteit.
Koen87 schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 16:21:
[...]

Een zeer interessant linkje. Zelf ben ik bezig om te gaan isoleren en mijn hoogste prioriteit is/was de vloer.
Nu blijkt dat daar dus het minste besparing te halen valt en bij het dak het meeste.
Het stuk in het linkje gaat wel heel kort door de bocht. Je geeft zelf al aan dat je bij vloerverwarming veel warmte door de vloer verliest. Zo zijn er nog wel wat scenario's te bedenken waarbij dakisolatie niet op 1 hoeft te staan. Het is nogal een simplistische redenatie die vaak onzin is.

blissard wijzigde deze reactie 09-10-2019 14:16 (50%)

• lbreman
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 14:11
@Viper® je zou bij de gemeente de bouwtekeningen kunnen opvragen. Onze woning is ook van '92 maar de vergunning was al afgegeven in '91 helaas (met dak Rc 1,3 :( wat bleek uit de tekening). Dat ga ik nu dus aanpakken...

8150Wp, 2x30HP 500l buffer, Atlantic WPB, Ravelli Alfa S, Model 3 LR RWD

• No Hands
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 14:39
ToyotaMR2 schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 12:10:
Hoe weet ik of mijn (schuin) dak geisoleerd is?
Vanaf 1975 zijn er bouwbesluiten enw orden huizen geisoleerd.
in 1995 werd er altijd geisoleerd op schuine daken.

SE5k, 16x255Wp zuid, 6x240Wp en 2x300Wp oost, gasloos, Fujitsu L/W.

• thido
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 12:51

thido

Tilburg

Ook maar eens aansluiten bij dit draadje :-)
Hier twee platte beton daken (begane grond en eerste verdieping) van beide ca 46m2.
Beide voorzien van pur/pir platen (ik gok een v=cm of 4 dik) met PVC dakbedekking en daarop grind.
Volgens de folder van oplevering in 1999 is de rc waarde van het dak nu 2.5.

In het platte dak van de begane grond (welke vast zit aan dat van de buren) zit een lek.
Daar is al eens naar gekeken maar dat blijft gebeuren helaas.
Lekkage opsporen en laten repareren op een dak van 20 jaar oud is ook niet gratis,
dus wellicht zinvol om over vervanging na te denken.

Nu ben ik van voornemens alles eraf te laten halen en de isolatie te laten vervangen door 8cm pir platen met een rd waarde van 3.64. Er komt dan ook meteen nieuwe PVC dakbedekking op. Dikker dan 8cm kan ik niet kwijt omdat ik dan de dakranden moet ophogen maar dat kan niet zonder die van de buren ook te doen. De Rc waarde zal dan richting de 4 gaan denk ik? Ik hoop dat dit een beetje zinvol is, wellicht hebben hier mensen ervaring met een stap van deze grootte in isolatiewaarde?
Ben benieuwd naar de ervaringen.

All electric! 7420Wp / Pana l/w 5kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

@thido al eens gedacht aan een groen dak? Dat koelt ook in de zomer.

• thido
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 12:51

thido

Tilburg

CurlyMo schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 20:15:
@thido al eens gedacht aan een groen dak? Dat koelt ook in de zomer.
Ik heb er al eens aan gedacht maar moet even uitzoeken hoe en wat. Maar voordat dit kan moet er wel eerst nieuwe dakbedekking op.
Voor koeling hoef ik het niet te doen overigens, heb op beide verdiepingen airco.

All electric! 7420Wp / Pana l/w 5kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

thido schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 20:37:
[...]
Voor koeling hoef ik het niet te doen overigens, heb op beide verdiepingen airco.
Passieve airco is zuiniger dan actieve airco ;)

• Ramon_1984
  • Registratie: november 2016
thido schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 20:37:
[...]

Ik heb er al eens aan gedacht maar moet even uitzoeken hoe en wat. Maar voordat dit kan moet er wel eerst nieuwe dakbedekking op.
Let bij de isolatie ook op de Specifieke warmtecapaciteit , hoe hoger dit getal hoe beter het de warmte in de zomer buiten houdt .
Dan kan je mooi extra kwh opwekken en die in de pana stoppen :9

• robin15243
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 16-02 15:02
Hi iedereen,

Ik volg dit topic al een tijdje en heb besloten ook een duit in het zakje te doen.

Mijn woning komt uit 1919, heeft geen dak, gevel of vloerisolatie en ben ik momenteel volledig aan het renoveren. Leuk project, wel veel werk.

Ik kijk tegen het kale houten dakbeschot aan. Er zitten wat kiertjes in, het tocht redelijk. Ik zie ook zoutige kristallen tussen de planken, lijkt op lekkage welke is opgedroogd.

Bij nadere inspectie blijkt mijn nok lek te zijn, daar zit cement tussen de pannen maar dat schijnt na 40 jaar de geest te geven. Dat ga ik snel dichtsmeren, een lek dak icm isolatie is geen pretje. Het dakbeschot is vochtig en aangetast, maar nog niet zo slecht dat ik het zou moeten vervangen.

De gordingen zijn 16,5 cm dik. Ik heb besloten volledig overkill te gaan en 16cm PIR met alu laag te gebruiken. RD 7,2. Alle naden purren en luchtdicht aftapen. Dat wordt dan afgewerkt met latten en 12,5mm gips.

Materiaal is B-keus PIR van een budget shop online, en vond de prijs alleszins meevallen! Ja, het is duurder dan steenwol, maar ik doe deze klus maar 1 keer en heb een redelijk budget. Was €580 kwijt voor 37m² dak. €15,67/m²

Hebben jullie nog tips/meningen?

• waah
  • Registratie: maart 2009
  • Nu online
@robin15243 geen meningen/tips. Wel dat een superhoge Rd waarde netjes is, maar relatief weinige extra bespaard. Maar: als je er lang woont altijd een goede keuze.

Ik lees verder ff mee. Want mijn vader zit met eenzelfde project. Maar hij zal er geen 10 jaar meer wonen. Bij de dakrenovatie bleek dat die geen isolatie had. Want de spijkers om alles vast te zetten kwamen zo door het plafond XD. "oeps" was de reactie van de heren die het dak renoveerden....

En een naam van de shop is altijd meegenomen @robin15243 . Mag ook via PB

• Hark_k
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 00:38
In mijn tussenwoning uit 1995 met puntdak met hoge nok heb ik recent een dichte houten vliering met vlizotrap gemaakt, puur voor opslag. Het dak is al aardig geïsoleerd naar de maatstaven van toen (8 a 10 cm glaswol?), maar ik merk dat het op zolder redelijk snel afkoelt. Dit kan door het dakraam komen of de algemene isolatie van het dak.

Ik vraag me af of het zin heeft om het plafond te isoleren met wat glaswol (boven de gipsplaten)? Zou dat merkbaar comfortabeler zijn? Het betreft 11m2 plafond.

Hark_k wijzigde deze reactie 12-11-2019 22:06 (4%)

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Hark_k schreef op maandag 11 november 2019 @ 23:15:
In mijn tussenwoning uit 1995 met puntdak met hoge nok heb ik recent een dichte houten vliering met vlizotrap gemaakt, puur voor opslag. Het dak is al aardig geïsoleerd naar de maatstaven van toen, maar ik merk dat het op zolder redelijk snel afkoelt. Dit kan door het dakraam komen of de algemene isolatie van het dak.
Wat zit er nu al?

• Hark_k
In het puntdak zit glaswol. In de vliering zit niks, die bestaat van onder naar boven uit gipsplaten, houten balken en MDF platen als vloer.

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Hark_k schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 11:51:
[...]

In het puntdak zit glaswol. In de vliering zit niks, die bestaat van onder naar boven uit gipsplaten, houten balken en MDF platen als vloer.
Hoe dik is dat glaswol? Want van wat ik begreep (uit dit topic) is een verdubbeling aan dikte geen verdubbeling van isolatiewaarde. Het kan dus zijn dat vervangen nauwelijks effect sorteert voor de kosten en moeite die je er in steekt.

• Hark_k
CurlyMo schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 12:24:
[...]

Hoe dik is dat glaswol? Want van wat ik begreep (uit dit topic) is een verdubbeling aan dikte geen verdubbeling van isolatiewaarde. Het kan dus zijn dat vervangen nauwelijks effect sorteert voor de kosten en moeite die je er in steekt.
Ik weet het niet precies, maar ik schat een centimeter of 8 a 10.

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Hark_k schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 21:47:
[...]

Ik weet het niet precies, maar ik schat een centimeter of 8 a 10.
Tsja, dat is een Rd van 2.0. Even invullen in de isolatietool https://www.ubakus.de/u-wert-rechner/index.php

Voor het gemak even de folies weggelaten.

- 2cm dakbeschot
- 8cm glaswol (ISOVER Akustic TP 1) / 8cm PIR (NL IKO enertherm ALU NF)
- 0,95cm gips

Bij een buitentemp van -5oC geeft dat bij een binnentemp van 20oC een temperatuur tegen je gips van 17,5oC. Vervang je die 8cm glaswol voor 8cm PIR, dan is win je daar 1oC mee. Je gaat dus van 17,5oC naar 18,5oC.

IMHO niet interessant dus :)

• Hark_k
CurlyMo schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 22:13:
[...]

Tsja, dat is een Rd van 2.0. Even invullen in de isolatietool https://www.ubakus.de/u-wert-rechner/index.php

Voor het gemak even de folies weggelaten.

- 2cm dakbeschot
- 8cm glaswol (ISOVER Akustic TP 1) / 8cm PIR (NL IKO enertherm ALU NF)
- 0,95cm gips

Bij een buitentemp van -5oC geeft dat bij een binnentemp van 20oC een temperatuur tegen je gips van 17,5oC. Vervang je die 8cm glaswol voor 8cm PIR, dan is win je daar 1oC mee. Je gaat dus van 17,5oC naar 18,5oC.

IMHO niet interessant dus :)
Ik ga niets vervangen, alleen toevoegen :) Even voor de duidelijkheid, zie https://imgur.com/HWe9GrZ voor een situatieschets.

Het idee is dus om glaswol toe te voegen in de vliering, tussen de gipsplaat en de MDF vloer.

Als ik het invoer in de calculator (mooi ding trouwens), zou ik van ongeveer Rc 2,3 naar 4,8 gaan. Dat lijkt me wel de moeite waard en merkbaar?

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Hark_k schreef op woensdag 13 november 2019 @ 20:30:
[...]
Als ik het invoer in de calculator (mooi ding trouwens), zou ik van ongeveer Rc 2,3 naar 4,8 gaan. Dat lijkt me wel de moeite waard en merkbaar?
Weet je, hoeveel moeite is het? Ik denk dat de winst minimaal is (1 graad), maar daarnaast is het simpel te doen en kost het geen drol :)

• zwahiel
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 11:48

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Zeg even een vraagje tussendoor. Stiekem niet helemaal over 't dak, maar een wandje buiten is ongeveer 't zelfde.

Ik zit met de grap dat ik een enkelsteense muur heb met daarop osb platen. Die dingen zijn met stagpluggen er ooit ingeslagen, alle koppen zijn daardoor stuk. Met andere woorden, zonder grof geweld gaan die platen er eigenlijk niet af.

Ik wil die muur gaan naisoleren met PIR platen, de vraag is of ik die OSB platen gewoon lekker kan laten zitten. De PIR platen daar tegenaan lijmen of klemmen door middel van een regelwerk, waarna ik nieuwe OSB platen tegen het regelwerk aan schroef, waarna er gips tegenaan komt. (Je wil er ook iets aan kunnen hangen)

Zou het hout kunnen vergaan? De muren lekken verder niet, zijn ook totaal niet vochtig.

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014.

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

@zwahiel ik zou het nog eens in het klus topic vragen, maar volgens mij kan dit gewoon.

• No Hands
Ja, als er ook maar enigszins mogelijkheid is om dat dak van buitenaf te isoleren doe dat dan.
Je geeft zelf al aan dat lekkage geen pretje is, ik weet niet hoe de staat van verdere nokvorst en pannen is maar een dak wil je echt maar 1 keer in je leven wat aan doen. Nu lijkt me het moment.

• llevering
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 14:58
zwahiel schreef op woensdag 13 november 2019 @ 21:03:
Zou het hout kunnen vergaan? De muren lekken verder niet, zijn ook totaal niet vochtig.
Voor de zekerheid zou je er ventilatielatten achter kunnen zetten en daarop de pirplaten lijmen dan heb je sowieso geen doorslaand vocht.

• zwahiel

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

llevering schreef op donderdag 14 november 2019 @ 08:54:
[...]

Voor de zekerheid zou je er ventilatielatten achter kunnen zetten en daarop de pirplaten lijmen dan heb je sowieso geen doorslaand vocht.
ghehe, nou dat is nou net het probleem, die slagpluggen pakken op geen enkel bitje meer :(

Heb maar besloten om zo met een multitool die krengen te lijf te gaan, scheelt hoef ik geen nieuwe platen meer te kopen straks. Komt toch gips overheen, pur de gaten wel op.

• llevering
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 14:58
zwahiel schreef op donderdag 14 november 2019 @ 09:09:
[...]

ghehe, nou dat is nou net het probleem, die slagpluggen pakken op geen enkel bitje meer :(

Heb maar besloten om zo met een multitool die krengen te lijf te gaan, scheelt hoef ik geen nieuwe platen meer te kopen straks. Komt toch gips overheen, pur de gaten wel op.
Mijn idee was ventilatielatten over het OSB, ik geef toe dat het niet garandeert dat er niets met je OSB gebeurd. Maar voorkomt wel de meeste problemen.

Maargoed als je het OSB weg krijgt is dat altijd het beste,maar wel een rotklusje natuurlijk.

• zwahiel

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

llevering schreef op donderdag 14 november 2019 @ 09:17:
[...]

Mijn idee was ventilatielatten over het OSB, ik geef toe dat het niet garandeert dat er niets met je OSB gebeurd. Maar voorkomt wel de meeste problemen.

Maargoed als je het OSB weg krijgt is dat altijd het beste,maar wel een rotklusje natuurlijk.
Oe dat is wel een goeie, want bij een muur krijg ik die osb echt niet weg, dat kan simpelweg niet daar. Dan zou dat daar wel een uitkomst zijn zodat ik tenminste nog wat isolatie daar heb.

• mr_evil08
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 12:27
@robin15243 overkill aan isolatie bestaat niet, je komt natuurlijk op een punt waarbij het verschil erg klein wordt, mijn woning zit als dakisolatie rond 4cm glas/steenwol ik zit eraan te denken om het eruit te trekken en te vervangen of gewoon nog een laag erin want dit is natuurlijk ook niks.

Of gewoon glaswol laten zitten en extra platen erop maar dat zal wel niet gaan denk ik, hier is het al afgetimmert maar die platen trek je zo weer los.

http://www.hollands-ontwerp.nl/wp-content/uploads/2014/09/Grafiek03_bewerkt_1000px.jpg

mr_evil08 wijzigde deze reactie 14-11-2019 10:31 (48%)

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• rimave
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 15:06
Ik heb een begin jaren 80 woning. Hier zit onder de dakpannen een dun laagje pur op het dakbeschot als isolatie. Ik wil graag van binnenuit isoleren. Volgens mij moet dat geen problemen geven mits ik de juiste folie gebruik, welke naar mijn idee damp-open moet zijn? Dan krijg ik dus deze sandwich:

dakpannen > dakbeschot met 1 cm pur laagje > damp-open folie of klimaatfolie > isolatie > afwerking

Alleen moet er ook nog folie tussen de isolatie en de afwerking?
Ik wil niet de complete dikte van de balken gebruiken. Vindt het wel mooi als je ze nog kunt zien. Dan zijn PIR platen denk ik de beste keuze, maar ik vraag mij af of ik ook die kant en klaar platen van bijv. Kingspan kan gebruiken?

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

rimave schreef op donderdag 14 november 2019 @ 12:23:
Ik heb een begin jaren 80 woning. Hier zit onder de dakpannen een dun laagje pur op het dakbeschot als isolatie. Ik wil graag van binnenuit isoleren. Volgens mij moet dat geen problemen geven mits ik de juiste folie gebruik, welke naar mijn idee damp-open moet zijn? Dan krijg ik dus deze sandwich:

dakpannen > dakbeschot met 1 cm pur laagje > damp-open folie of klimaatfolie > isolatie > afwerking

Alleen moet er ook nog folie tussen de isolatie en de afwerking?
Ik wil niet de complete dikte van de balken gebruiken. Vindt het wel mooi als je ze nog kunt zien. Dan zijn PIR platen denk ik de beste keuze, maar ik vraag mij af of ik ook die kant en klaar platen van bijv. Kingspan kan gebruiken?
Wat jij wil gaat niet lukken, want PUR en PIR zijn beide redelijk dampdicht, waardoor water die tussen beide lagen komt (je dakbeschot) niet weg kan. Als je het al zou willen dan moet je binnenste laag sowieso dunner zijn dan je buitenste laag zodat je dauwpunt zo ver mogelijk naar buiten komt te liggen.

Eventueel toch met glaswol en een klimaatfolie (tussen isolatie en afwerking) aan de slag.

Je kan het ook zelf in die Abakus tool zien die ik eerder heb gelinkt.

• Robje1244
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 14:54
CurlyMo schreef op donderdag 14 november 2019 @ 12:44:
[...]

Wat jij wil gaat niet lukken, want PUR en PIR zijn beide redelijk dampdicht, waardoor water die tussen beide lagen komt (je dakbeschot) niet weg kan. Als je het al zou willen dan moet je binnenste laag sowieso dunner zijn dan je buitenste laag zodat je dauwpunt zo ver mogelijk naar buiten komt te liggen.

Eventueel toch met glaswol en een klimaatfolie (tussen isolatie en afwerking) aan de slag.

Je kan het ook zelf in die Abakus tool zien die ik eerder heb gelinkt.
Volgens mij klopt dit niet. De μ-waarde van PUR zit tussen de 50 en 185.Bij een dikte van 1cm is de μd-waarde dus 0.01*185=1.85 m (berekend met de maximale μ-waarde). Een materiaal wordt pas als dampdicht beschouwd bij een μd-waarde van 20m. De PIR en PUR platen zijn dampdicht als er een aluminium laag op zit.

Er van uitgaand dat er dus alleen maar PUR aan de buitenkant van het dakbeschot zit lijkt me dit gewoon damp open. Een bitumen laag of iets dergelijks maakt het wel damp dicht! Volgens mij is zo’n dak prima van binnenuit te isoleren met bijvoorbeeld PIR platen en een damp dichte afwerking mits er geen dampdichte folie etc. gebruikt is aan de buitenkant. Of mis ik hier iets in mijn beredenering?;)

Zie ook:

http://www.joostdevree.nl/shtmls/dampdiffusie.shtml

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Robje1244 schreef op donderdag 14 november 2019 @ 14:50:
[...]
Volgens mij klopt dit niet. De μ-waarde van PUR zit tussen de 50 en 185.Bij een dikte van 1cm is de μd-waarde dus 0.01*185=1.85 m (berekend met de maximale μ-waarde). Een materiaal wordt pas als dampdicht beschouwd bij een μd-waarde van 20m. De PIR en PUR platen zijn dampdicht als er een aluminium laag op zit.
Die 20m staat wel dusdanig verscholen dat ik het niet eerder heb gezien op de site van joostdevree :)
Er van uitgaand dat er dus alleen maar PUR aan de buitenkant van het dakbeschot zit lijkt me dit gewoon damp open. Een bitumen laag of iets dergelijks maakt het wel damp dicht! Volgens mij is zo’n dak prima van binnenuit te isoleren met bijvoorbeeld PIR platen en een damp dichte afwerking mits er geen dampdichte folie etc. gebruikt is aan de buitenkant. Of mis ik hier iets in mijn beredenering?;)
Nee, ik denk dat je geval gelijk hebt.

Enige wat ik zelf had gevonden over PUR was dit:
3) PUR-schuim: een dak isoleren van binnenuit kan snel gebeuren met gespoten PUR. Dit isolatiemateriaal vormt een naadloze isolerende laag. Alle kieren worden dus goed gedicht. Aangezien PUR-schuim dampdicht is, zal een dampscherm niet nodig zijn.
https://www.dakisolatie-advies.nl/dak-isoleren-van-binnenuit

en hier:
Gespoten pur is ongeveer even dampdicht als pur platen met het verschil dat de platen een cachering hebben.
https://www.klusidee.nl/F...jde-dampdicht-t31309.html

Wat dus niet lijkt te kloppen.

CurlyMo wijzigde deze reactie 14-11-2019 15:59 (26%)

• Robje1244
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 14:54
Er zijn sowieso erg veel tegenstrijdigheden te vinden over het naisoleren van je woning. Het beste blijft gewoon van buitenaf isoleren ;)

Echter zou ik het wel aandurven met een 40 jarige pur laag van 1cm dik zonder verdere folies of bitumen laag aan de buitenkant. Dit dan wel afwerken met een dampdichte folie aan de binnenzijde.

• robin15243
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 16-02 15:02
Binnen altijd dampdicht afwerken. Het vocht wat condenseert is de warme vochtige binnenlucht.

Kamerplanten, je adem, zweet en de gaskookplaat produceren allemaal waterdamp.

@mr_evil08 hele mooie grafiek. Die had ik eerder gezien, en als leidraad gebruikt voor mijn isolatie plan. Je ziet dat de meeste warmte het huis verlaat via het dak, dus de keuze om met rd7.2 te isoleren was niet helemaal uit het niets.

Ik merk trouwens een groot verschil in comfort.

1) het waait niet meer op zolder
2) het is zelfs zonder radiator nog steeds comfortabel op zolder.

• Ramon_1984
  • Registratie: november 2016
mr_evil08 schreef op donderdag 14 november 2019 @ 10:21:
@robin15243 overkill aan isolatie bestaat niet, je komt natuurlijk op een punt waarbij het verschil erg klein wordt, mijn woning zit als dakisolatie rond 4cm glas/steenwol ik zit eraan te denken om het eruit te trekken en te vervangen of gewoon nog een laag erin want dit is natuurlijk ook niks.

Of gewoon glaswol laten zitten en extra platen erop maar dat zal wel niet gaan denk ik, hier is het al afgetimmert maar die platen trek je zo weer los.

[Afbeelding]
Jammer dat je alleen een grafiek hebt met de besparing in m3 per jaar.
Maar in de zomermaanden is het ook fijn als een zolder lekker koelblijft, en heeft de dikte van isolatie wel degelijk zin en dan maakt het ook nog uit waarvan de isolatie is van gemaakt.

https://dijkhuis.eco/kennisbank/gezonde-isolatie/

• mr_evil08
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 12:27
Robje1244 schreef op donderdag 14 november 2019 @ 17:16:
Er zijn sowieso erg veel tegenstrijdigheden te vinden over het naisoleren van je woning. Het beste blijft gewoon van buitenaf isoleren ;)

Echter zou ik het wel aandurven met een 40 jarige pur laag van 1cm dik zonder verdere folies of bitumen laag aan de buitenkant. Dit dan wel afwerken met een dampdichte folie aan de binnenzijde.
Iedereen doet het aan de binnenkant omdat het veel makkelijker is.
Of ga jij een steiger/uitrusting huren en alle pannen eraf halen, rekening houden met het weer etc etc etc, dat is me toch een boel werk.

Terwijl je het aan de binnenkant er zo kan aanplakken. :+
Moet het dak er toch af ivm vervanging dan is het handiger om aan de buitenkant te doen natuurlijk.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Falzer
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 14-02 14:48
Mijn vriendin en ik willen op termijn op zolder gaan slapen we hebben besloten om de zolder meteen goed aan te pakken. Stap 1 is alles strippen, dus o.a. verwijderen van het verlaagde plafond zodat je de nok/kepers weer kan zien (geeft een ruimtelijker gevoel) en het opnieuw isoleren van de gehele zolder.

Nu ik het het meeste materiaal heb verwijderd, waaronder de oude glaswol isolatie, zie ik dat de dampopen folie voor een deel z'n beste tijd wel heeft gehad. Op sommige plekken is het gescheurd of zelfs geheel verdwenen, en op andere plekken is het gerepareerd met ducttape, een vuilniszak of PUR schuim (zie de foto's hieronder). Het plan is om 14cm (dikte van de kepers) 2-zijdig aluminium PIR te plaatsen tussen de kepers. Is het dan nog nodig om het dampopen folie deugdelijk te herstellen en zo ja, wat is daar dan de beste manier voor?

Zolder_1
Zolder_2
Zolder_3
Zolder_4

• chatchat
  • Registratie: oktober 2018
  • Laatst online: 29-01 13:28
Interessant topic.
Maar nergens in dit topic ben ik dit materiaal tegengekomen,wat vinden jullie hiervan:https://isolatiefolie.com...atiefolie-11-sp-11-laags/

Ik heb namelijk een lage zolder van 1,80 en wil dus niet graag ruimte inleveren.

Heeft iemand hier ervaring mee?

• Shocked
chatchat schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 16:47:
Interessant topic.
Maar nergens in dit topic ben ik dit materiaal tegengekomen,wat vinden jullie hiervan:https://isolatiefolie.com...atiefolie-11-sp-11-laags/

Ik heb namelijk een lage zolder van 1,80 en wil dus niet graag ruimte inleveren.

Nee, maar in mijn isolatiezoektocht wel vaak tegengekomen als nieuwe ideale oplossing.
Voor zover ik nu nog weet, is het afkomstig uit het zuiden (Zuid Frankrijk ed) om zonnewarmte te reflecteren en buiten te houden. Maar wil je warmte in huis houden, dan is het een heel ander verhaal en moet je in principe 2 lagen van de folie ( dus dubbel aanbrengen) met een luchtspouw ertussen om een redelijke isolatiewaarde te krijgen. De luchtlaag ertussen moet wel een paar cm zijn. Tel je alles op, dan is folie a) dik door de dubbellaag en luchtlaag en b) plotseling kostbaar per m2. Redenen destijds voor mij om “gewoon” voor PIR te kiezen, die zich bewezen heeft.

• No Hands
chatchat schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 16:47:
Interessant topic.

Ik vind al die folies bullshit. Reflecteren kan maar 1 keer dus 11 lagen is al onzin. Dan die laagjes van de opvulling die er tussen zitten om stilstaande lucht te maken. Het is het allemaal net niet. Er is geen fatsoenlijke onderbouwde R waarde aan te koppelen behalve een Rti waarde...

• chatchat
.

chatchat wijzigde deze reactie 23-12-2019 09:43 (99%)

• LeftyLoosy
  • Registratie: december 2019
  • Laatst online: 08-02 17:07
Ondanks de zachte winter wil ik na een tijdje meelezen hier ook graag aan de slag met de zolder van binnenuit na-isoleren. Het gaat om een huis uit begin jaren '70, dus bij het weghalen van het verlaagde gipsplafond kijk je tegen spaanplaat aan en daarachter zitten direct de panlatten en de dakpannen. Geen bestaande isolatie dus.

De gordingen zijn circa 16,5m dik. Na het lezen van de diverse ervaringen heb ik een paar vragen:
- Ik hoef de gordingen niet terug te zien. Ik lees dat de een is gegaan voor PIR en de ander voor glaswol in een geval als deze. Er zit natuurlijk wel verschil in verwerking en Rd-waarde. Wat is doorslaggevend wat jullie betreft?
- Als er geen folie o.i.d. aanwezig is; dampdichte folie aan de binnenzijde verwerken na het isoleren? Of alleen alu-tape, of anders?
- Op plekken waar er letterlijk meters tussen de gordingen zitten, wilde ik balken ertussen schroeven zoals in het Gamma-filmpje waar al eerder aan werd gerefereerd. Schroeven in spaanplaat vertrouw ik namelijk niet zo qua gewicht. Dan kan ik de isolatie ertussen klemmen. Eens? :-)

Uit de Abakus-tool werd ik niet veel wijzer. Alvast veel dank!

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

LeftyLoosy schreef op zondag 22 december 2019 @ 20:19:
De gordingen zijn circa 16,5m dik. Na het lezen van de diverse ervaringen heb ik een paar vragen:
- Ik hoef de gordingen niet terug te zien. Ik lees dat de een is gegaan voor PIR en de ander voor glaswol in een geval als deze. Er zit natuurlijk wel verschil in verwerking en Rd-waarde. Wat is doorslaggevend wat jullie betreft?
Prijs. Dat is bij de meeste de grootste beperking.
- Als er geen folie o.i.d. aanwezig is; dampdichte folie aan de binnenzijde verwerken na het isoleren? Of alleen alu-tape, of anders?
Afhankelijk van PIR of glaswol verschilt het advies.
- Op plekken waar er letterlijk meters tussen de gordingen zitten, wilde ik balken ertussen schroeven zoals in het Gamma-filmpje waar al eerder aan werd gerefereerd. Schroeven in spaanplaat vertrouw ik namelijk niet zo qua gewicht. Dan kan ik de isolatie ertussen klemmen. Eens? :-)
Kritiek op het Gamma filmpje is recent nog gegeven.

• LeftyLoosy
  • Registratie: december 2019
  • Laatst online: 08-02 17:07
CurlyMo schreef op zondag 22 december 2019 @ 20:42:
[...]

Prijs. Dat is bij de meeste de grootste beperking.

[...]

Afhankelijk van PIR of glaswol verschilt het advies.

[...]

Kritiek op het Gamma filmpje is recent nog gegeven.
Helder. De kritiek bestond er met name uit dat het nogal grote balken waren die een koudebrug vormen. Elders zie ik technieken met regelwerken en dergelijke, maar ik wil geen regelwerk aan spaanplaat bevestigen. Als ik PIR gebruik en niet wil dat het geheel voorbij de gordingen komt (omdat daar de rachels en gipsplaten op zullen komen), hoe kan ik dan het beste de boel op z'n plek houden?

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

LeftyLoosy schreef op zondag 22 december 2019 @ 20:49:
[...]
hoe kan ik dan het beste de boel op z'n plek houden?
Regelwerk tussen de gordingen maken.

• chatchat
Shocked schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 18:21:
[...]

Nee, maar in mijn isolatiezoektocht wel vaak tegengekomen als nieuwe ideale oplossing.
Voor zover ik nu nog weet, is het afkomstig uit het zuiden (Zuid Frankrijk ed) om zonnewarmte te reflecteren en buiten te houden. Maar wil je warmte in huis houden, dan is het een heel ander verhaal en moet je in principe 2 lagen van de folie ( dus dubbel aanbrengen) met een luchtspouw ertussen om een redelijke isolatiewaarde te krijgen. De luchtlaag ertussen moet wel een paar cm zijn. Tel je alles op, dan is folie a) dik door de dubbellaag en luchtlaag en b) plotseling kostbaar per m2. Redenen destijds voor mij om “gewoon” voor PIR te kiezen, die zich bewezen heeft.
Oke duidelijk. Dan wordt het toch PIR.
Ik wil twee foto's uploaden van de opbouw van ons dak, maar hoe doe ik dat?
De binnenkant is 2cm hout en daarop ligt een soort schuim of pur laag en het lijkt wel een soort waterdicht laagje erop.
Weet iemand wat dit is? Ik wil dan namelijk advies over welke PIR platen ik het beste kan gebruiken (met of zonder aluminium folie) en/of er dan nog een folie (klimaat/dampdicht/...) voor of achter moet. Ik wil het afwerken met gipsplaten.
Alvast bedankt

• XeNeRgY
  • Laatst online: 11:32
Ik overweeg ook om dak (binnenuit) of vloer isolatie op zolder te plaatsen. We hebben een hellend dak. Nu is het probleem dat het hellend dak op de 4 slaapkamers op de eerste verdieping niet geïsoleerd is. Ik zie het niet zitten om daar het stucwerk en gipsplaten los te trekken om alsnog te isoleren. Dit betekent dat ik het dak op zolder kan isoleren of de vloer op zolder, maar dat er op de verdieping daaronder dus in iedere kamer alsnog een gedeelte niet geïsoleerd zal zijn.

Heeft het dan totaal geen zin om de rest van het dak/zolder te isoleren of helpen alle 'kleine' beetjes en is het daarmee wel zinvol?

I can choose to try to control the outcome, or I can trust in the moment.

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

XeNeRgY schreef op maandag 23 december 2019 @ 09:48:
helpen alle 'kleine' beetjes en is het daarmee wel zinvol?
Dat sowieso.

• XeNeRgY
  • Laatst online: 11:32
Heb je ook een idee hoe zinvol? Als het effect is dat er 10% warmte behouden wordt en de overige 90% alsnog direct vervliegt dan vind ik het de (tijd) investering niet waard. Grofweg zou ik met dak of vloer isolatie ongeveer 80% van het totale dak kunnen isoleren. De overige 20% is dus niet bereikbaar.

We hebben nu ook niet direct een groot probleem. Ons verbruik is ongeveer 1750m3 per jaar in een vrijstaand huis met een inhoud van 850m3. We verwarmen alleen de woonkamer en als het echt vriest de slaapkamers een klein beetje. Het enige dat een stuk prettiger kan, is dat de slaapkamers wat minder snel afkoelen wanneer het buiten vriest. Ik zou het dus effectief doen voor ongeveer twee maanden per jaar. De overige maanden is verwarming op de slaapkamers niet nodig. Waarbij het wel zo is dat als het minder snel of zou koelen, ik ook meer gebruik van de verwarming zou maken omdat het dan niet als compleet verspilde energie voelt.

I can choose to try to control the outcome, or I can trust in the moment.

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

XeNeRgY schreef op maandag 23 december 2019 @ 10:23:
[...]

Heb je ook een idee hoe zinvol?
Geen idee. De zoldervloer isoleren is toch maar een minimale inspanning?

• Nieksiero
Heb intussen mijn zolder helemaal gestript. Eerst was het idee om "om de kamer heen" te isoleren. Er zat plaatselijk glaswol. Nu toch alles maar verwijderd en ben er blij om, de isolatie die er zat was ronduit kut en sloot ook niet goed op elkaar aan.

Ga nu isoleren met 12 of 14 cm dubbel ALU PIR met tand groef. Naden aftapen en bij de aansluiting met de gording pur ik het ook nog even af. Daarna afwerken.
Tussen de PIR en spaanplaat dakbeschot laat ik een luchtspouw van ongeveer 2/3 cm.

In de nok van mijn dak zie ik om de halve meter een rond gat, ik neem aan voor de ventilatie/tegen vocht.
Als ik alles nu luchtdicht isoleren, dan ventileren alleen "de kamers" in de nok nog een beetje (waar de gaten dus zitten). Is het aan te raden om in het dakbeschot tussen de rest van de gordingen ook een aantal gaten de boren?
In theorie zal er geen condens tegen het dakbeschot komen als ik alles luchtdicht isoleer. Maar just to be sure.....?

• technopeuter
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 13:44
ik dacht dat juist die spouw en de gaten zorgen voor vocht, let wel het is de kouwde kant en vochtig. Zelf zou ik de pir tot op het dakbeschot zetten en gewoon zeer zorgvuldig awerken aan de binnenzijde. evt met nog een folie

The question of whether computers can think is like the question of whether submarines can swim

• Nieksiero
technopeuter schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 11:01:
ik dacht dat juist die spouw en de gaten zorgen voor vocht, let wel het is de kouwde kant en vochtig. Zelf zou ik de pir tot op het dakbeschot zetten en gewoon zeer zorgvuldig awerken aan de binnenzijde. evt met nog een folie
Hier zijn verschillende meningen over. Hoe het er nu zit is het al 50 jaar, en het is nu kurkdroog.
Mijn gevoel zegt dat die luchtspouw wat condens kan tegengaan, MOCHT er toch ergens een klein kiertje zitten waar warme lucht ontsnapt.
Folie zou niet nodig zijn bij dubbel Alu en alle naden aftapen.

Ook kan ik op deze wijze nog iets aan het dakbeschot doen, mocht ik het dak ooit gaan renoveren. De isolatie kan dan gewoon tussen de gordingen blijven zitten.

• Iacobus
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 14:26
Wij hebben onze zolder voorzien van 14cm PIR (Rd 6,35) tussen de gordingen met een luchtspouw van 1cm tussen PIR en dakbeschot.

Nu moet ik de zolder nog voorzien van afwerking dus ik vroeg me af het mogelijk de ruimte tussen PIR en afwerking (gips) te vullen met glaswol / steenwol van 40mm.

Ik heb uiteraard gelezen over mogelijke vochtproblemen vanwege condens. Zou dit op te lossen zijn met een dampdichte folie?

• Nieksiero
Ik heb deze overigens al eens eerder geplaatst. Afpurren en dan de PIR plaat zo ver mogelijk in de hoek steken.

Zag vandaag echter dat de vloer ophoudt waar deze verwarmingsbuizen beginnen. Hoe kan ik hier het nest een koudebrug voorkomen? Ik dacht zelf aan een stuk glaswol er achter drukken en daar dan wat PUR om het af te dichten en als aansluiting op de PIR plaat.

Nieksiero wijzigde deze reactie 15-01-2020 19:37 (12%)

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

PUR en glaswol wordt één grote brei :) Gewoon helemaal volspuiten met PUR?

• Nieksiero
CurlyMo schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 19:59:
PUR en glaswol wordt één grote brei :) Gewoon helemaal volspuiten met PUR?
Tis een flink gat met daar onder het plafond van een slaapkamer. PUR gaan denk ik wel een paar bussen in verdwijnen... of het daar nou beter van wordt.

• Highland
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 10:09
Wie kan me op weg helpen?

Ik heb een gordingdak (pannen - purisolatie - dakplaat/spaanplaat - glasvlies). Ik wil van binnenuit gaan isoleren (pakketdikte inclusief afwerking ca. 6 cm), maar vraag me het volgende af:

- de spaanplaten van het dak zijn afgewerkt met glasvlies dat is geschilderd. Moet ik voor de vochtregulering rekening houden met het glasvlies? Ik kan geen info vinden of glasvliesbehang dampdicht is.

- In het dak zitten twee velux-dakramen. Hoe krijg ik dat netjes afgewerkt?

En wie heeft een goede suggestie voor een isolatieproduct?
Alvast dank!

• Nieksiero
Wees je er van bewust dat je dan wel de spaanplaat opsluit tussen2 isolatie lagen.

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Nieksiero schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 07:41:
[...]

Tis een flink gat met daar onder het plafond van een slaapkamer. PUR gaan denk ik wel een paar bussen in verdwijnen... of het daar nou beter van wordt.
Ik zou dan in ieder geval het open gedeelte in de vloer afsluiten met PIR zodat daar niet alle PUR in verdwijnt, en daarna toch met PUR dicht spuiten. Zorg wel dat je goed documenteert waar je afvoer loopt mocht je problemen ondervinden. Of zorg dat je afwerking goed los kan halen zodat je bij problemen niet je hele afwerking hoeft te slopen.

Dat afgaande op de foto. Een overzichtsfoto zou ook helpen.

• JvdW
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 17-02 15:10
Nieksiero schreef op maandag 20 januari 2020 @ 10:02:
Wees je er van bewust dat je dan wel de spaanplaat opsluit tussen2 isolatie lagen.
Klimaatfolie gebruiken inderdaad

• Nieksiero
technopeuter schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 11:01:
Wil hier nog wel even op inhaken al is er al erg veel over gezegd. Ook door @CurlyMo
Er zijn allerlei bronnen en veel spreken elkaar tegen, en ook met simpel en logisch nadenken begrijp ik de verwarring niet.

Als je een dak luchtdicht isoleert met PIR platen, alle naden aftaped etc. Wat maakt het dan voor de isolatieqaarde of voor condensatie nog voor verschil ?
De Warme lucht blijft in je kamer onder de luchtdichte isolatie laag. Of daar boven nu een direct een spaanplaat zit die in de winter erg koud is, of eerst een cm lucht spouw met koude lucht en dan spaanplaat... Wat is er anders ??

In beide gevallen is het dak van binnenuit luchtdicht en houdt warmte binnen . Hoe zou je in vredesnaam meer condensatie kunnen krijgen op je dakbeschot als er koude lucht aan de buitenkant van je isolatie zit. Je dakbeschot is koud, en de lucht daar achter ook. Zie niet gebeuren dat zo'n lucht spouw zich vult met 20 graden warme lucht en je h
KOude dakbeschot zeiknat wordt.

Enige meerwaarde van de luchtspouw voor mij is dat het dakbeschot wat makkelijker kan ventileren als het eens nat wordt door sneeuw oid. Tevens kan ik nog eens het dakbeschot van buitenaf repareren en kan de isolatie dan gewoon blijven zitten.

• pascoa341
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 14:01
Ook ik ga binnenkort het gordingdak isoleren. Vanwege warmteverschuiving, zit ik eraan te denken om:
  1. een luchtschouw te maken
  2. dan een wat gewichtiger isolatiemateriaal te gebruiken (10cm rockool RockSono Solid - (ca. 45 kg/m³)
  3. vervolgens nog 6cm resolplaat,
  4. dan een klimaatfolie
  5. en natuurlijk gipsplaten
Ik weet echter niet of je zomaar verschilend isolatiematerialen can mixen. Heeft dat nadelen/voordelen of maakt het geen bal uit?

En hoe beviel jullie zo'n aluminium opbouwsysteem. Lijkt me wat makkelijker dan zelf timmeren, maar misschien valt dat tegen?

"You can tell German wine from vinegar by the label" - Mark Twain

• Nieksiero
@CurlyMo
@Nhz
Ik ben vandaag begonnen met het isoleren. Gaat prima, alleen hoe doe je de hoeken bij de muur ? Afgeschuind werd gezegd, maar hoe kun je dat makkelijk doen?

Ik heb de hoek gemeten, afgetekend op de PIR, maar het is echt bijna onmogelijk om dat netjes te zagen...
Beetje bang voor een koudebrug daar 

Zelfde geldt voor de nok.

Hoor t graag !

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

@Nieksiero Situatie foto?

• Nieksiero
Zoals eerder geplaatst met de verwamingsbuizen , maar dan nu ook de plekken waar deze niet zitten. Schuine hoek tussen vloer en dan start.

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Nieksiero schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 17:40:
[...]

Zoals eerder geplaatst met de verwamingsbuizen , maar dan nu ook de plekken waar deze niet zitten. Schuine hoek tussen vloer en dan start.
Toch echt op maat zagen.

• Nieksiero
Tips om ze netjes in een hoek af te zagen ?

• Phyt_
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 17-02 21:10

Phyt_

PSN ID : Phyt_ Steam ID: Phyt

Mal van karton maken?
Eerst zagen dan plaatsen :)

You know you ve played warcraft III too much when.... Your sitting next to a guy at the busstop waiting for a bus, and he stands up before the bus gets there, and you claim that hes map hacking

• Nieksiero
Phyt_ schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 17:51:
Mal van karton maken?
Eerst zagen dan plaatsen :)
Het bepalen van de hoek lukt me wel, maar met een isolatie handzaag een plaat van 130mm dik en 120 breed zagen gaat me moeilijk af

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Nieksiero schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 17:54:
[...]

Het bepalen van de hoek lukt me wel, maar met een isolatie handzaag een plaat van 130mm dik en 120 breed zagen gaat me moeilijk af
Het behoeft geen schoonheidsprijs. Je vult de boel toch met PUR.

• Nieksiero
Oké:p

Trouwens, mijn gordingen steken een paar cm uit. Dat ga ik afwerken met gipsplaten. Moet ik deze ook helemaal aftapen?

Zie dit bij sommigen wel, andere niet.
Als alles vlak is gaat dat natuurlijk ook wat makkelijker

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Ik zou het wel doen, ik heb het niet gedaan in de veronderstelling dat PUR dampdicht was. Echter is mijn jaren '30 dakbeschot zo oud dat het voldoende ventileert.

Op de momenten dat ik toch een stukje PIR weg moest halen was het dakbeschot na 2 jaar nog kurkdroog.

• Nieksiero
Wat een werk zeg. Nu de rechte stukken er op zitten em grotendeels afgetaped. Sommige plekjes leek de pur tussen 2 platen nog wat gaatjes te hebben, dus nog wat verder afgepurd.

Volgende week ronde 2:
De nok en de hoeken.
Heb nu 1 plaat verprutst omdat ik hem niet netjes kreeg. Misschien kan ik een panlat boven en onder op de plaat klemmen met een lijmtang, dan er tussen zagen voor de afgeschuinde kanten.

Nieksiero wijzigde deze reactie 25-01-2020 20:25 (4%)

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

En, zin je nu helemaal onder de PIR pluis ;)

• Det
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 17-02 23:32
Nieksiero schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 20:22:

De nok en de hoeken.
Heb nu 1 plaat verprutst omdat ik hem niet netjes kreeg. Misschien kan ik een panlat boven en onder op de plaat klemmen met een lijmtang, dan er tussen zagen voor de afgeschuinde kanten.
Ik heb die schuine kanten met m'n Scheppach invalzaag gezaagd. Met de invalzaag kun je netjes de hoek instellen, je komt alleen niet diep genoeg. De rest zaagde ik met een handzaag maar het scheelt enorm als je al een beginnetje hebt in de juiste hoek.
Als je geen invalzaag hebt of wilt gebruiken zou ik inderdaad proberen een soort zaagmal te bouwen.

• Nhz
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 17-02 10:46

Nhz

Deventer

Met een hand houtzaag is dat zagen een pluisje van een cent. :P

Ook zonder mal en ook in de juiste hoek.

Groetjes Bas

• StephanO1990
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 14:49
Ons jaren 30-huis is recent ontdaan van alle dakpannen. Daarbij zijn alle latten vervangen, maar is er ook ProOne Polytex Dampopen folie geplaatst. We hadden voorheen last van regeninval bij harde wind.
Dit is opgelost en dit scheelt al een hele hoop.

De vorige eigenaar had de gipsplaten rechtstreeks tegen het dakbeschot bevestigd. Eén grote bende. De schroeven waren volledig doorgeroest. Ik heb alles gestript. Het hout van het dakbeschot is inmiddels goed droog en ik kan aan de opbouw beginnen.

De gordingen bieden ruimte aan 13cm isolatie. Ik ga vermoedelijk met 12cm dikke pir platen werken.
Ik lees dat de meeste mensen dat doen.

Ik heb er echter ook nog aan zitten te denken om cellulose in te blazen. Het lijkt me een grotere klus, maar waarom ik het toch zou willen overwegen is omdat akoestische isolatie me ook veel waard is. Wat is wijsheid?

Misschien dat het op de foto lastig te zien is, maar 2 gordingen op zolder lijken net bananen. Er zit een flinke kromming in. Is dat iets om aan te pakken? Bijv. extra gording erop te bevestigen voor de stevigheid.
De gordingen zijn 5 cm dik.

En nog even 2 andere foto's van de te isoleren zolder. Hoe lang zijn jullie overigens bezig geweest met een dergelijke klus? Het gaat om een oppervlakte van ca. 40m2.

• Nieksiero
Wat ben je ongeveer kwijt voor zo'n folie inclusief plaatsing? Is een mooie toevoeging voor een oud dak. Heb zelf de zuid kant vol met zonnepanelen, maar misschien voor later...
Heb zelf ook wel eens wat water dat er door komt. Bijkomend nadeel is dat ze in de jaren 70 dachten dat spaanplaat goed was als dakbeschot....

Ik was zelf overigens 4 dagen bezig met het strippen van de hele zolder. Nu ongeveer 3 avonden en 1 weekend aan het isoleren. Ik denk dat ik volgende week grotendeels klaar ben en kan dan gaan afwerken.
In je eentje en af en toe wat hulp moet je rekenen op 2 a 3 weekenden klussen denk ik.

• Nieksiero
Iemand hier die nog een website weet waar je het dauwpunt im je constructie kunt zien?
Ben benieuwd hoe ik nu uitkom met 13mm dubbel Alu PIR, 2cm lucht, 2cm spaanplaat, dakpannen.

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Nieksiero schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 21:37:
Iemand hier die nog een website weet waar je het dauwpunt im je constructie kunt zien?
Ben benieuwd hoe ik nu uitkom met 13mm dubbel Alu PIR, 2cm lucht, 2cm spaanplaat, dakpannen.
https://www.ubakus.de ?

• Nieksiero
Dat is m inderdaad! Thx.
Kijken of ik eruit kom.
Pagina: 1 ... 4 5 6 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True